Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:51

con1

Energiefreak

Mario3 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Gewoon proberen. Sleutel in een blikje en testen maar…
Als je geluk hebt werkt het.
Dat weet je pas als de batterij plots leeg is, dat overkwam mij.
Vervelende is dat je niet kunt zien wat de status van de batterij is.
Weliswaar wel in HA maar die kent maar 2 niveau's Normaal en Laag.

[ Voor 20% gewijzigd door con1 op 16-08-2025 22:50 ]

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:01
Tot mijn verbazing kwam ik er vanavond achter dat het dashboard nog aan stond. Heel raar. Gelijk maar even een stukje gereden en gelukkig geen foutmeldingen/lage spanning 12V.

Had de auto vanmiddag geladen en later nog Digital Key gebruikt. Mijn ervaring is dat de Inster nog niet helemaal voorbereid is op Digital Key. Als je de auto met de telefoon sluit en later weer in wil met de sleutel, heeft die daar ook moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:09
con1 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

Dat weet je pas als de batterij plots leeg is, dat overkwam mij.
Vervelende is dat je niet kunt zien wat de status van de batterij is.
Weliswaar wel in HA maar die kent maar 2 niveau's Normaal en Laag.
Proberen de deur op slot te doen of vica versa met de sleutel terwijl die in het bakje zit.
Dan weet je of hij bereik heeft.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:41
Inster schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:27:
[...]

Ik gebruik al jaren een "sleutelkooi" voor de autosleutel + beschermhoes voor de reservesleutel.
Dit gaat naar tevredenheid!
Er zijn batterijen in de de handel voor je sleutel die de electronica afsluiten, 30 seconden nadat de sleutel/batterij geen beweging meer heeft gedetecteerd. Sleutel is dan niet meer te peilen. Een nadeel, deze cellen zijn ontzettend deur. Bij de sleutel van mijn EV3 zitten ze er standaard in. Voordeel is dat de sleutel niet meer in een sleutelkooi hoeft en dat ook "onderweg" je sleutel moeilijker gepeild kan worden. Wel gaan ze langer mee dan een cel zonder deze voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario3
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:40
Ter overdenking:
De sleutel zendt continue, dus 24 uur per dag een signaal uit.
Dat moet wel want anders kan de auto nooit de aanwezigheid van de sleutel merken.
De auto probeert dus 24 uur per dag het signaal van de sleutel te detecteren.
Het ligt voor de hand (ik weet het niet zeker) dat de sleutel eens per tijdseenheid een pulssignaal verstuurt.
Eens per 5 seconden, 10 seconden?
Uiteraard om de batterij te sparen.
De batterij van de sleutel zal dus niet sneller leegraken in de nabijheid van de auto.

In een van de vorige EV’s waar ik in reed kreeg ik een melding als de sleutelbatterij aan vervanging toe is.
De auto meet dus de sterkte van het sleutelsignaal.
Wel zo netjes, zo is de kans kleiner dat je met een lege sleutelbatterij komt te staan en de auto niet makkelijk meer open krijgt.

Ikzelf heb een doosje achterin met verschillende hulpspullen.
Zoals verschillende soorten oplaadkabels voor telefoon, iPad enz., een zaklantaarn en dus ook een reservebatterij voor de sleutel.
Overigens is het aan te bevelen geen goedkope batterijen te gebruiken, want weer veel sneller leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:39
Mario3 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:09:
Ter overdenking:
De sleutel zendt continue, dus 24 uur per dag een signaal uit.
Dat moet wel want anders kan de auto nooit de aanwezigheid van de sleutel merken.
De auto probeert dus 24 uur per dag het signaal van de sleutel te detecteren.
Het ligt voor de hand (ik weet het niet zeker) dat de sleutel eens per tijdseenheid een pulssignaal verstuurt.
Eens per 5 seconden, 10 seconden?
Uiteraard om de batterij te sparen.
De batterij van de sleutel zal dus niet sneller leegraken in de nabijheid van de auto.

In een van de vorige EV’s waar ik in reed kreeg ik een melding als de sleutelbatterij aan vervanging toe is.
De auto meet dus de sterkte van het sleutelsignaal.
Wel zo netjes, zo is de kans kleiner dat je met een lege sleutelbatterij komt te staan en de auto niet makkelijk meer open krijgt.

Ikzelf heb een doosje achterin met verschillende hulpspullen.
Zoals verschillende soorten oplaadkabels voor telefoon, iPad enz., een zaklantaarn en dus ook een reservebatterij voor de sleutel.
Overigens is het aan te bevelen geen goedkope batterijen te gebruiken, want weer veel sneller leeg.
Vorige auto's met digitale sleutel (zonder keyless entry) gaven inderdaad ook een signaal als de batterij bijna leeg was. Dit signaal kreeg ik ruim optijd. De sleutel kon nog even gebruikt worden met deze waarschuwing.
Gek als de Inster dit niet zou doen.
Ik ben benieuwd of meerdere dit gaan ervaren. De meeste zullen nog geen (bijna)lege batterij hebben binnen 6 maanden gebruik, gok ik?

Een knoopcelbatterij bewaren in een (soms warme) auto is misschien ook niet bevorderlijk voor de batterij. Denk aan risico op lekken maar ook prestatie verlies. En handig dan wel te weten hoe je de auto alsnog kunt openen 😊
Deed de app om te kunnen ontgrendelen het nog wel? @con1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inster
Mario3 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Gewoon proberen. Sleutel in een blikje en testen maar…
Als je geluk hebt werkt het.
En het bakje altijd goed sluiten.
Als er een klein kiertje is, is de werking al verloren.
De sleutelkooi sluit magnetisch en zit altijd goed dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imarcus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 21:42
Mario3 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:09:
Niet helemaal.
  1. De sleutel gaat in slaapstand als deze zich "ver" buiten de auto bevindt. In de sleutel zit een beweging sensor die deze uit zijn slaapstand haalt.
  2. Als de sleutel dichtbij de auto is, versterkt deze zijn signaal.
Bankkaarten, paspoorten en toegangskaarten hebben zelfs geen batterij. Op de chip wordt een capaciteit (batterij) geladen als de kaart zich in een veld van een reader bevindt (die dus de power source is), wat de RFID tag op de chip wakker maakt en een communicatie start. Er wordt dan een key uitgewisseld, de kaart disconnect van de reader, en zowel de kaart als de reader gaan bedenken of ze wel met elkaar willen communiceren (daar is die cap voor nodig, de kaart heeft daarvoor energie nodig). Als het een correcte connectie is, kan er een transactie plaats vinden, die op de kaart geheel gevoed wordt door de reader. Daar worden vervolgens meerdere keys uitgewisseld voor de transactie zelf.

Dit protocol zorgt ervoor dat je bank kaart niet onnodig keys gaat uitwisselen met een of andere toegangspoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

@Inster

Deed de app om te kunnen ontgrendelen het nog wel? @con1

Inderdaad, daar kreeg ik hem mee open, was een hele opluchting
maar weet de auto nu ook te openen met de sleutelbaard.

Wat mij ook opvalt is dat de accu nu minder snel leegraakt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwGluGo1KZAZj1rKmDkh7YTWF8Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dESifcGN1g4T0xLlfnvvfNB5.jpg?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door con1 op 17-08-2025 14:06 . Reden: Plaatje toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:48
Volgens de kaart staat mijn Inster nog 20 km verder waar hij/het inderdaad een week heeft gestaan maar ik ben gisteravond toch echt naar huis gereden en de auto staat dus voor de deur. De kaart geeft nog steeds aan dat ie nog steeds 20 km verderop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 20:11
Nanuk schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:31:
Volgens de kaart staat mijn Inster nog 20 km verder waar hij/het inderdaad een week heeft gestaan maar ik ben gisteravond toch echt naar huis gereden en de auto staat dus voor de deur. De kaart geeft nog steeds aan dat ie nog steeds 20 km verderop staat.
Die kaart geeft de lokatie aan sinds de laatste update en dat is soms vrij lang geleden. Dat kun je handmatig forceren door op het middelste knopje (van de drie aan de rechterkant van de kaart) te drukken.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inster
con1 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:30:
@Inster

Wat mij ook opvalt is dat de accu nu minder snel leegraakt;
[Afbeelding]
Interessant!
Waar/hoe kan je dit inzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Inster schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

Interessant!
Waar/hoe kan je dit inzien?
Dat kan ik zien in Home Assistant, ik had al dit
grafiekje geplaatst;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwGluGo1KZAZj1rKmDkh7YTWF8Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dESifcGN1g4T0xLlfnvvfNB5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:45
Op Youtube wordt door de ADAC in dit filmpje de vraag gesteld hoe geschikt kleine elektrische auto’s voor dagelijks gebruik zijn en natuurlijk hun - beredeneerde - antwoorden
YouTube: Wie alltagstauglich sind E-Kleinwagen wirklich? | Unter Strom – Einf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Megat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:35:
Op Youtube wordt door de ADAC in dit filmpje de vraag gesteld hoe geschikt kleine elektrische auto’s voor dagelijks gebruik zijn en natuurlijk hun - beredeneerde - antwoorden
YouTube: Wie alltagstauglich sind E-Kleinwagen wirklich? | Unter Strom – Einf...
Het komt ook wel overeen met wat ik zelf ervaar.

Ik heb nu ruim 10.000km gereden in de 5 maanden dat ik de Inster heb, mijns inziens rijdt het stukken comfortabeler dan een vergelijkbare benzineauto.

Daarnaast had ik in die 5 maanden ca. €900,- meer aan brandstof/elektriciteit mogen betalen als ik een i10 had gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:18
Megat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:35:
Ik heb dit filmpje bekeken maar ik kan mijzelf niet herkennen in wat er verteld wordt. Hun - beredeneerde - antwoorden zijn echt kortzichtig en vormen geen afspiegeling van de dagelijks gebruikspraktijk zoals ik die ervaar. En dan doel ik niet op de verbrandingsmotoren. Het alternatief om voor een grotere auto te gaan kan ik ook bedenken maar dan moet je wel 10 tot 15K meebrengen en is dat het dan waard?
Ik heb hier thuis, naast de Inster nog een Tesla staan, en daar is al bijna een maand niet meer in gereden........ik overweeg dan ook om deze te gaan verkopen (ondanks het comfort en gratis snelladen); de Inster is veel praktischer in gebruik en rijdt prima, ook voor lange afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
CEdS schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Ik heb dit filmpje bekeken maar ik kan mijzelf niet herkennen in wat er verteld wordt. Hun - beredeneerde - antwoorden zijn echt kortzichtig en vormen geen afspiegeling van de dagelijks gebruikspraktijk zoals ik die ervaar. En dan doel ik niet op de verbrandingsmotoren. Het alternatief om voor een grotere auto te gaan kan ik ook bedenken maar dan moet je wel 10 tot 15K meebrengen en is dat het dan waard?
Ik heb hier thuis, naast de Inster nog een Tesla staan, en daar is al bijna een maand niet meer in gereden........ik overweeg dan ook om deze te gaan verkopen (ondanks het comfort en gratis snelladen); de Inster is veel praktischer in gebruik en rijdt prima, ook voor lange afstanden.
Herkenbaar, onze grote benzineauto staat er ook redelijk werkloos bij en wordt alleen gebruikt als de Inster al weg is of als ik een keer een trekhaak nodig heb, in totaal enkele duizenden kilometers per jaar, maar toch doe ik hem niet weg.

Als ik alles zou willen kunnen met een EV dan had ik een EV formaat Model Y nodig, en dan moest er alsnog een kleine auto bij. Wat veel hogere kosten zou betekenen als onze huidige situatie.

De combinatie van een kleine EV voor de meeste kilometers en een grote ICE voor af en toe als je de ruimte/trekhaak nodig hebt bevalt ons prima.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 19-08-2025 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:22
HandyLumberjack schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Herkenbaar, onze grote benzineauto staat er ook redelijk werkloos bij en wordt alleen gebruikt als de Inster al weg is of als ik een keer een trekhaak nodig heb, in totaal enkele duizenden kilometers per jaar, maar toch doe ik hem niet weg.

Als ik alles zou willen kunnen met een EV dan had ik een EV formaat Model Y nodig, en dan moest er alsnog een kleine auto bij. Wat veel hogere kosten zou betekenen als onze huidige situatie.

De combinatie van een kleine EV voor de meeste kilometers en een grote ICE voor af en toe als je de ruimte/trekhaak nodig hebt bevalt ons prima.
Wij gebruiken ook altijd de Inster. Mocht ik ooit een trekhaak of grotere auto nodig hebben dan huur ik wel wat. MyWheels is dan ook een prima optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
con1 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:25:
Volgen de handleiding knoopcel CR2450 dus gelijk maar 4 gehaald.
Blijkt dat er in werkelijkheid de CR2032 in zit. Da's lekker...
Rustspanning nu 3,32 Volt. (ik had er nog eentje liggen)
Het is niet handig, maar er staan in de handleiding 3x mogelijke fabrikanten voor de Smart Key.
Is de sleutel gemaakt door 2x van deze drie fabrikanten heb je een CR2032 en bij 1x CR2450.

Het hangt er dus net vanaf denk ik? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1aD9sk5Jqqz0Vv9QJMpZKVPr6Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x77eZihddpDDTb671wOfDG9T.jpg?f=user_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActualFantasy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-09 10:39
Nou daar staan we weer stil met de Inster.

Voor de zoveelste keer. Controleer schakelblokkeersysteem. Versnelling reeds geselecteerd. En ik sta vast in zijn P stand dus.
Display gaat ook nooit op Ready.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

krizzziz schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:50:
[...]

Het is niet handig, maar er staan in de handleiding 3x mogelijke fabrikanten voor de Smart Key.
Is de sleutel gemaakt door 2x van deze drie fabrikanten heb je een CR2032 en bij 1x CR2450.

Het hangt er dus net vanaf denk ik? [Afbeelding]
Ik heb de Nederlandse handleiding en daar staat volgens mij maar één type genoemd.
Althans, ik heb geen overzicht gezien van jou genoemde fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-09 12:28
Mijn auto was een tijdje onder de stof door de recente saharazand regen weer, en net nadat ik het heb gewassen en thuiskwam zie ik opeens meerdere zichtbare krassen in mijn lak 🫠
Heb mijn Inster nauwelijks een paar maanden en toch heeft het nu meerdere krassen terwijl ik zo voorzichtig ermee doe :/

Had de dealer al voor een lak stift gevraagd in Juni, maar ze hebben het nog steeds niet binnengekregen en weten niet wanneer ze het kunnen verwachten

[ Voor 20% gewijzigd door arunesh90 op 19-08-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

arunesh90 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:47:
Mijn auto was een tijdje onder de stof door de recente saharazand regen weer, en net nadat ik het heb gewassen en thuiskwam zie ik opeens meerdere zichtbare krassen in mijn lak 🫠
Heb mijn Inster nauwelijks een paar maanden en toch heeft het nu meerdere krassen terwijl ik zo voorzichtig ermee doe :/
Met de hand gewassen of door een wasstraat geweest? Dat maakt nogal een verschil

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arunesh90
-tom-562 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:49:
[...]

Met de hand gewassen of door een wasstraat geweest? Dat maakt nogal een verschil
Met de hand gewassen in een wasbox. Omdat de auto best vies was heb ik geen idee of het net gebeurd is of daarvoor al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
arunesh90 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:47:
Ik las dat moderne autolakken flexibeler en daarmee zachter zijn dan ‘vroeger. Consequentie zou een hogere krasgevoeligheid zijn. Voordeel van een minder harde lak is, dat de lak minder brokkelt of scheurt of zelfs eraf springt bij een ongewenst contact. Los van het voorgaande schijnt het zo te zijn dat laklaag door de jaren heen ook dunner geworden is, onder andere om het milieu minder te belasten. Ik ben geen lakexpert, maar ik kan mij er wel wat bij voorstellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Megat op 19-08-2025 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Vandaag 35 km heen met Lane assist uit.
Ik denk dat ik 5 bakken koffie heb gehad.
Op de terugweg Lane assist aangelaten
toen moest ik zelf mijn koffie verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko1533
  • Laatst online: 18:47
Megat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:04:
[...]
Ik las dat moderne autolakken flexibeler en daarmee zachter zijn dan ‘vroeger. Consequentie zou een hogere krasgevoeligheid zijn. Voordeel van een minder harde lak is, dat de lak minder brokkelt of scheurt of zelfs eraf springt bij een ongewenst contact. Los van het voorgaande schijnt het zo te zijn dat laklaag door de jaren heen ook dunner geworden is, onder andere om het milieu minder te belasten. Ik ben geen lakexpert, maar ik kan mij er wel wat bij voorstellen.
Ik heb bij de bestelling een "glasprotectie" er op genomen en hoop dat hierdoor de lak een extra harde beschermlaag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

HandyLumberjack schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Wij gaan ook voor die combo (vanaf volgende week lease ik een Inster als opvolger van de eNiro) maar dat de grote ICE een diesel is doet wel een beetje pijn.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunirus
  • Laatst online: 18:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFG0HvL6ggptuslazgUZem4o4jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoWO27sgMlRtNCkpTMdY5njP.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heeft de Inster een EV9 als buur op de oprit. Tot vorige maand was dat een dieselbus maar die was helaas op maandagochtend gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
con1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:30:
[...]

Ik heb de Nederlandse handleiding en daar staat volgens mij maar één type genoemd.
Althans, ik heb geen overzicht gezien van jou genoemde fabrikanten.
Via hier https://www.hyundai.com/nl/nl/brochures/handleidingen.html zijn de NL handleidingen te vinden. Hier staat de INSTER handleiding ook tussen.

Daar kwam dat plaatje uit. Maar goed. We hebben het wel duidelijk :)

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

krizzziz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Via hier https://www.hyundai.com/nl/nl/brochures/handleidingen.html zijn de NL handleidingen te vinden. Hier staat de INSTER handleiding ook tussen.

Daar kwam dat plaatje uit. Maar goed. We hebben het wel duidelijk :)
Gevonden in mijn handleiding, pagina 2.21, grote dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Gunirus schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:30:
[Afbeelding]

Hier heeft de Inster een EV9 als buur op de oprit. Tot vorige maand was dat een dieselbus maar die was helaas op maandagochtend gebouwd.
Welk land is dit? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arunesh90
Het komt wat laat in me op, maar ik vermoed sterk dat de krassen op mijn Inster komen door bouwwerkzaamheden in de buurt. Er wordt een nieuwe wijk gebouwd, en daardoor moet ik elke keer dat ik de wijk uit wil over een bouwweg rijden die langs het bouwterrein ligt.
Elke keer dat ik eroverheen rijd, zie ik overal kleine steentjes op en naast de weg, dus daardoor vermoed ik sterk dat dit de oorzaak is, maar ik heb helaas geen bewijs :/

Denk dat ik in ieder geval maar alvast contact ga opnemen met mijn dealer voor spatflappen, want de werkzaamheden hier zullen nog wel een lange tijd duren, dus hopelijk dat ik hiermee tenminste wat nieuwe krassen kan voorkomen.

[ Voor 20% gewijzigd door arunesh90 op 20-08-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-09 23:07
arunesh90 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:02:
Het komt wat laat in me op, maar ik vermoed sterk dat de krassen op mijn Inster komen door bouwwerkzaamheden in de buurt. Er wordt een nieuwe wijk gebouwd, en daardoor moet ik elke keer dat ik de wijk uit wil over een bouwweg rijden die langs het bouwterrein ligt.
Elke keer dat ik eroverheen rijd, zie ik overal kleine steentjes op en naast de weg, dus daardoor vermoed ik sterk dat dit de oorzaak is, maar ik heb helaas geen bewijs :/

Denk dat ik in ieder geval maar alvast contact ga opnemen met mijn dealer voor spatflappen, want de werkzaamheden hier zullen nog wel een lange tijd duren, dus hopelijk dat ik hiermee tenminste wat nieuwe krassen kan voorkomen.
Mijn Ali spatlappen werken ook nog steeds uitstekend. En dat voor een fractie van de prijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
monica66 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

Mijn Ali spatlappen werken ook nog steeds uitstekend. En dat voor een fractie van de prijs..
Maak dan niet dezelfde fout als ik deed en let dus goed op dat je de juiste - voor de EV dus - besteld.

• Liza41
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-09 17:43
Nou het is zo ver. M’n dealer geeft aan dat de kleur blue matte pas in oktober leverbaar ik in mei al de auto besteld heb, nadat ik heel duidelijk heb aangegeven dat ik voor september echt een nieuwe auto nodig heb. De blue matte zou echt wel geleverd worden voor die tijd. Ik heb voor 30.674,00 de auto aangekocht, maar nu te horen gekregen dat deze pas in oktober leverbaar is. Mijn leaseauto moet half september worden ingeleverd dus ik red dat niet. Of ze moeten met vervagend vervoer komen…
Het voorstel van de dealer is nu dat ik de black pearl neem en dat ik dan ipv 1500 euro korting 2000 auto korting krijg. Wie geeft mij tips? Moet ik gaan voor vervangend vervoer of die black pearl pakken? En is die korting dan afdoende?
Ik heb bij bestellen heel duidelijk aangegeven dat ik de auto wil omdat hij deze specifieke kleur heeft en dat als het niet lukt binnen de tijd ik vervangend vervoer wil. Aan de ene kant ben ik geneigd voor de quick fix te gaan, maar dat is eigenlijk niet waarom ik voor de inster gegaan ben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Liza41 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:46:
Nou het is zo ver. M’n dealer geeft aan dat de kleur blue matte pas in oktober leverbaar ik in mei al de auto besteld heb, nadat ik heel duidelijk heb aangegeven dat ik voor september echt een nieuwe auto nodig heb. De blue matte zou echt wel geleverd worden voor die tijd. Ik heb voor 30.674,00 de auto aangekocht, maar nu te horen gekregen dat deze pas in oktober leverbaar is. Mijn leaseauto moet half september worden ingeleverd dus ik red dat niet. Of ze moeten met vervagend vervoer komen…
Het voorstel van de dealer is nu dat ik de black pearl neem en dat ik dan ipv 1500 euro korting 2000 auto korting krijg. Wie geeft mij tips? Moet ik gaan voor vervangend vervoer of die black pearl pakken? En is die korting dan afdoende?
Ik heb bij bestellen heel duidelijk aangegeven dat ik de auto wil omdat hij deze specifieke kleur heeft en dat als het niet lukt binnen de tijd ik vervangend vervoer wil. Aan de ene kant ben ik geneigd voor de quick fix te gaan, maar dat is eigenlijk niet waarom ik voor de inster gegaan ben
Voor wat het waard is…
1/ zoals ik het zie is het een persoonlijke keuze waarin je niet objectief kan aangeven “hoeveel geld terecht zou zijn”.
2/ mijn advies: “doen waar je komende december het gelukkigste mee bent” (ofwel 2000 euro danwel blue matte)
3/ ik had bij aanschaf van mijn ioniq5 in 2023 een vergelijkbare situatie waar de lease 2 maanden eerder moest worden ingeleverd dan dat de privé ioniq5 aanschaf geleverd kon worden. In mijn geval heb ik de auto niet nodig voor woon/werk verkeer. Wij hebben toen besloten om het leven zonder auto voor 2 maanden te exploreren. We hebben 2 maanden lang greenwheels gebruikt. Daarbij direct een abonnement waardoor je de gunstigste voorwaarden krijgt. En geen enkele keer beknibbeld op gebruik, gewoon “altijd doen als je wil reizen”. En 1x per week grote berg boodschappen laten bezorgen door AH.
We hadden wellicht kunnen vragen naar vervangend vervoer maar we vonden het eigenlijk wel een gaaf experiment.
Dat is ons eigenlijk heel goed bevallen. We waren heel blij dat de auto kwam. Dat wel. Maar het was een stuk goedkoper en eigenlijk “ging alles wat we wilden wel”. Het grootste gemis was eigenlijk het “eigen auto gevoel”. Je zit altijd in een publiek ding in plaats van in je eigen bezit.
Als je de auto echt voor woon/werk nodig hebt gaat dat natuurlijk niet.
4/ je kan trouwens ook vragen of je de lease niet een beetje mag doorzetten.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:59
De vraag is dus eigenlijk voor welk bedrag wil jij je voorkeurskleur laten varen.
Een beslissing die alleen jij kan nemen mijns inziens.
Persoonlijk had ik trouwens vervangend vervoer genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Wat redelijk is, is afhankelijk van wat er in het koopcontract is vastgelegd over de leverdatum.

Als jij die kleur zo belangrijk vindt dan zou ik toch kijken of ze goedkoop vervangend vervoer kunnen regelen. Als de dealer daadwerkelijk in oktober gaat leveren zijn dat vergelijkbare kosten voor hem.

(Ik had trouwens gekozen voor de €500,- korting en een andere kleur of uitvoering, maar dat is persoonlijk).

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:49
Iemand die zijn ervaring wil en kan delen met het laden op een 1 fase 220-240V vanwege de overtollige zonnestroom? Dat het de nodige tijd van laden gaat kosten vormt geen enkele belemmering. Hoofddoel is om als straks de saldering wegvalt mooi mijn eigen zonne productie verbuik verder op te schroeven. En zo de terug leverkosten voor te zijn.

Er staat ook een Solar Edge accu, aangestuurd door de inline meter, mag aannemen dat de auto gewoon naast de accu geladen kan gaan worden? De Inline meter zou het verbruik namelijk intern verdelen?

[ Voor 4% gewijzigd door dinandus op 21-08-2025 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Nou het is zo ver. M’n dealer geeft aan dat de kleur blue matte pas in oktober leverbaar ik in mei al de auto besteld heb, nadat ik heel duidelijk heb aangegeven dat ik voor september echt een nieuwe auto nodig heb. De blue matte zou echt wel geleverd worden voor die tijd...
Als de kleur écht belangrijk is voor jou (en daar kan
ik mij wel iets bij voorstellen) dan zou ik wachten
dan krijg je er later nooit spijt van.

Immers, eindelijk een nieuwe auto in jouw kleur...

[ Voor 38% gewijzigd door con1 op 21-08-2025 14:02 ]

• Zjanzjak
dinandus schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:52:
Iemand die zijn ervaring wil en kan delen met het laden op een 1 fase 220-240V vanwege de overtollige zonnestroom? Dat het de nodige tijd van laden gaat kosten vormt geen enkele belemmering. Hoofddoel is om als straks de saldering wegvalt mooi mijn eigen zonne productie verbuik verder op te schroeven. En zo de terug leverkosten voor te zijn.

Er staat ook een Solar Edge accu, aangestuurd door de inline meter, mag aannemen dat de auto gewoon naast de accu geladen kan gaan worden? De Inline meter zou het verbruik namelijk intern verdelen?
Wellicht vind je hier ook wat antwoorden: Thuisladen van je EV deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nanuk

Ik laad thuis met de granny loader. Gaat prima en snel genoeg zolang je maar niet van helemaal leeg naar helemaal vol wilt, in die situatie is ie iets van 20 uur bezig. Normaal is een nacht meer dan voldoende om van zeg 40% naar 80% te gaan.

Toch heb ik een andere granny besteld, een die 3,7 Kw aan kan ipv de 2,5 KW van de mee geleverde. Tevens heeft die bestelde een langer en vast snoer en is volkomen waterdicht waardoor ik het ding aan de muur kan schroeven en dus vlotter kan stekkeren en ontstekkeren.

Je kan ook met nog minder vermogen laden maar dan wordt het ook minder efficient omdat gedurende het laden de auto ook stroom gebruikt voor diverse systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Nanuk schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Ik laad thuis met de granny loader. Gaat prima en snel genoeg zolang je maar niet van helemaal leeg naar helemaal vol wilt, in die situatie is ie iets van 20 uur bezig. Normaal is een nacht meer dan voldoende om van zeg 40% naar 80% te gaan.

Toch heb ik een andere granny besteld, een die 3,7 Kw aan kan ipv de 2,5 KW van de mee geleverde. Tevens heeft die bestelde een langer en vast snoer en is volkomen waterdicht waardoor ik het ding aan de muur kan schroeven en dus vlotter kan stekkeren en ontstekkeren.

Je kan ook met nog minder vermogen laden maar dan wordt het ook minder efficient omdat gedurende het laden de auto ook stroom gebruikt voor diverse systemen.
Hou er rekening mee dat 3,7kW 16A is en dat dat heel veel is voor een normale WCD continu.
Zie ook hiervoor: Thuisladen van je EV deel 2

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 21-08-2025 16:31 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• con1

con1

Energiefreak

Als ik over 1 of 3 fasen laad ga ik nooit hoger dan 10 Amp. Enerzijds om geen warmte te ontwikkelen in de kabel van groepenkast tot buiten en anderzijds, mijn automaat is 16 Amp.

• Nanuk
DonJuape schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Hou er rekening mee dat 3,7kW 16A is en dat dat heel veel is voor een normale WCD continu.
Zie ook hiervoor: Thuisladen van je EV deel 2
Nou, de betreffende wcd is niet bepaald de goedkoopste van de bouwmarkt, ik maak me eerder zorgen of wagoklemmen langdurig tegen 16A bestand zijn. Bij het eerste gebruik ga ik regelmatig controleren op temperatuur van die klemmen en de wcd. De groep heeft alleen een aftakking naar de badkamer om een tandenborstel en trimmer op te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Nanuk schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:45:
[...]

Nou, de betreffende wcd is niet bepaald de goedkoopste van de bouwmarkt, ik maak me eerder zorgen of wagoklemmen langdurig tegen 16A bestand zijn. Bij het eerste gebruik ga ik regelmatig controleren op temperatuur van die klemmen en de wcd. De groep heeft alleen een aftakking naar de badkamer om een tandenborstel en trimmer op te laden.
Mits correct geïnstalleerd kunnen de standaard WAGO klemmen 24A continu verdragen, dus dat zou goed moeten gaan.

Ik zou me ook meer zorgen maken over het stopcontact/stekker en deze vervangen door een blauwe CEE stekker en stopcontact of vaste verbinding als je langdurig 16A wil gaan gebruiken.

Het is niet voor niks dat de meeste granny chargers maximaal 10 of 12 ampère zijn, het is bescherming van de gebruiker, als ze hem iets anders programmeren kan die standaard lader ook gewoon met 16A laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-09 15:44

LV1

Met die SolarEdge accu erbij zal je keuzes moeten maken:
- Wil je die accu alleen gebruiken voor je huis als er onvoldoende opwek is - avond, nacht en vroege ochtend.
- Wil je alleen zonne energie in je auto stoppen die anders aan het net teruggeleverd wordt oftewel je accu is vol.
- Mag de accu ook je auto vullen, omdat je nog genoeg zonnestroom verwacht.
Normaal zou ik een accu daarvoor niet gebruiken, maar ik veronderstel dat je een 10kWh 400V DC accu hebt en dan is dat minder een bezwaar in verband met minder omvormingsverliezen.

In ieder geval zou ik de bij de Inster geleverde thuislader gebruiken, want die kun je tijdens het laden van de auto opschakelen naar maximaal 12 Ampère (thuisaccu vol en nog stroom over) of terugschakelen naar minimaal 6 Ampère (zon levert minder)
Een andere thuislader die 16 Ampère aankan, raad ik af.
De automaat van een 16A-groep zal er meestal na ongeveer een uur uitklappen.
Een automaat is niet alleen voor overbelasting maar ook duurbelasting.
Ik heb dat voorkomen door op een standalone groep een 20A-automaat te plaatsen, maar ik heb dan ook een 40A hoofdautomaat. Ik had toen nog geen Inster met bijbehorende granny-lader.
Denk er aan. Stoppen met laden niet door eenvouding de stekker van de granny uit de muur te trekken, maar dat via de auto te regelen, zodat de control unit van de auto de tijd krijgt te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
gewist, foutje

[ Voor 96% gewijzigd door rvdgaag op 22-08-2025 11:47 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
LV1 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Een andere thuislader die 16 Ampère aankan, raad ik af.
De automaat van een 16A-groep zal er meestal na ongeveer een uur uitklappen.
Dat is onzin, een goede 16A automaat schakelt pas af bij tussen de 18 en 23A gedurende een uur.

Een 16A lader kan prima achter een 16A automaat. Mijn 3 fase 16A laadpaal zit ook jarenlang gewoon achter een 3x16A automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LV1

LV1

HandyLumberjack schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Dat is onzin, een goede 16A automaat schakelt pas af bij tussen de 18 en 23A gedurende een uur.

Een 16A lader kan prima achter een 16A automaat. Mijn 3 fase 16A laadpaal zit ook jarenlang gewoon achter een 3x16A automaat.
Onzin is een groot woord.
Misschien mede afhankelijk van de leeftijd van de automaat en of die automaat al eens/vaker in actie is moeten komen.
Geen onzin, omdat zowel ik als mijn buurman heeft ervaren dat een 16A automaat er na een uur laden met 16A mee op hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:49
@LV1 Thanks, voor de nuttige info.
Heb inderdaad de 10 kWh 400 V DC accu, en een 3500HD Wave omvormer en 4800 WP liggen.
(zo`n beetje de max voor de aanwezige omvormer)
In combinatie met de inline meter zou ik normaliter na de ochtend de auto kunnen en willen laden, de accu zit normaliter al voor het middag uur vol. Juist om dan EV te laden, en zo aanzienlijk minder terug te leveren.
In de meterkast heb ik een 20 A voor de leiding naar mijn Schuko in de autobox welke daar een aparte 16 A heeft zitten. Verder zit er niks deze aansluiting. Dat lijkt me prime te kunnen met bijvoorbeeld een Voldt Type 2 regelbare 8-16 A 3,7 kW laadkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

LV1 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

Onzin is een groot woord.
Misschien mede afhankelijk van de leeftijd van de automaat en of die automaat al eens/vaker in actie is moeten komen.
Geen onzin, omdat zowel ik als mijn buurman heeft ervaren dat een 16A automaat er na een uur laden met 16A mee op hield.
Offtopic. Dat is vreemd. Zat er nog meer op dezelfde groep?
Laadpunten van 11kW (=3x16A) worden eigenlijk standaard op een 3x16A aardlekautomaat aangesloten. Wel een eigen groep dus verder niks op die automaat.

[ Voor 14% gewijzigd door DonJuape op 22-08-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LV1

LV1

DonJuape schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Dat is vreemd. Zat er nog meer op dezelfde groep?
Laadpunten van 11kW (=3x16A) worden eigenlijk standaard op een 3x16A aardlekautomaat aangesloten. Wel een eigen groep dus verder niks op die automaat.
Zoals ik schreef in mijn bijdrage: "standalone groep"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

LV1 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Zoals ik schreef in mijn bijdrage: "standalone groep"
Offtopic. Dat schreef je over je 20A groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LV1

LV1

DonJuape schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:02:
[...]

Offtopic. Dat schreef je over je 20A groep.
Dan was ik daar niet duidelijk genoeg. Deze standalone groep had eerst een 16A automaat, maar omdat ik daar de EV niet langdurig (langer dan één uur) maximaal (3.5-3.6kW) op kon laden, heeft een electriciën de automaat door een 20A vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JtHam
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-09 14:34
Installatieautomaten hebben verschillende uitschakel karakteristiek.
Veelal wordt standaard vaak in huisinstallaties een B-karakteristiek geinstalleerd.
De C-karakteristiek is beter geschikt voor laadpalen van EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
JtHam schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:30:
Veelal wordt standaard vaak in huisinstallaties een B-karakteristiek geinstalleerd.
Die C-karakteristiek schakelt minder snel af bij hogere inschakelstromen (van bijv. hydraulische motoren of compressors), maar als het gaat om langdurige belasting reageren ze hetzelfde als een B-karakteristiek, voor een laadpaal maakt het geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JtHam schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:30:
Offtopic: C karakteristiek moet je gebruiken bij hoge inschakelstromen zoals warmtepompen en motoren. Bij een laadpunt m.i. niet. Standaard worden laadpunten met 3xB16 aardlekautomaten aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Voor de liefhebber nog even een grafiekje van de batterijen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvq1w8Qah3jP91S_ZMlbdXwme4o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4YYS8xaxKqeXRR8S0zAr7jfN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
con1 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:08:
Voor de liefhebber nog even een grafiekje van de
Als ik de grafiek goed interpreteer, kan de 12v batterij niet leeg raken na een periode van stilstand, mits de tractiebatterij voldoende lading heeft. ( het laatste kan ik in de grafiek niet zien, maar vul ik zelf maar in).
Voor mij is het een geruststellende gedachte nadat ik eerder bij diverse merken las dat er kunstgrepen uitgehaald moesten worden om niet hulpeloos te staan met een lege 12V batterij, zoals een booster starter of startkabels op jezelf weer op weg te kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvMouche
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 12:18
Sinds zojuist maakt m’n auto tijdens het rijden en laden een zagend/buzzend geluid. Qua plek lijkt het uit de ICCU of motor te komen. Iemand een idee?

Link: YouTube: August 22, 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
RvMouche schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:00:
Sinds zojuist maakt m’n auto tijdens het rijden en laden een zagend/buzzend geluid. Qua plek lijkt het uit de ICCU of motor te komen. Iemand een idee?

Link: YouTube: August 22, 2025
Is het niet de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
Ja dat is de WP

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvMouche
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 12:18
Inmiddels bij de garage geweest: ze gaven aan dat het de pomp van het koelmiddel voor de accu's is. Dat klinkt nu jullie het zeggen wel als de warmtepomp. Er is in ieder geval een vervangend onderdeel besteld en geconstateerd dat het wel functioneel is. Dus kan in de tussentijd doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
RvMouche schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:27:
Inmiddels bij de garage geweest: ze gaven aan dat het de pomp van het koelmiddel voor de accu's is. Dat klinkt nu jullie het zeggen wel als de warmtepomp. Er is in ieder geval een vervangend onderdeel besteld en geconstateerd dat het wel functioneel is. Dus kan in de tussentijd doorrijden.
Bedankt voor de update 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vandaag mijn Inster Pulse met Winterpack gekregen. :)
Ik krijg 6 maanden Bluelink Pro en dan moet ik gaan betalen voor Bluelink Plus omdat ik natuurlijk wel wil kunnen voorverwarmen op afstand zodat ik niet hoef te krabben.
Dit vind ik al vrij stom maar het lijkt alsof ik zelfs Pro moet houden als ik kaartupdates wil. Hoe zit dat? Kan ik kaartupdates niet met een USB stick doen zoals bij de Niro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nanuk
Mijn BL plus loopt in november of zo af. Ik ga het wel verlengen voor een jaartje omdat ik eerst wil zien of het in de winter wel nuttig is. Tot nog toe is het enige nut dat ik (op vakantie) een melding krijg als het laden bijna klaar is. Instellen van laadlimiet doe ik ook wel eens. Klimaat besturen op afstand moet ik nog zien of ik dat ooit ga gebruiken. Maar goed, iedereen heeft andere prioriteiten

Navigatie gebruik ik niet (meer), het loopt van het begin af aan al achter en ik vind het ook niet prettig in gebruik. Hooguit in de winter nog om snelladen voor te bereiden verwacht ik. Geef mij maar Waze via android auto of gewoon op de mobiel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Nanuk schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:03:
Mijn BL plus loopt in november of zo af. Ik ga het wel verlengen voor een jaartje omdat ik eerst wil zien of het in de winter wel nuttig is. Tot nog toe is het enige nut dat ik (op vakantie) een melding krijg als het laden bijna klaar is. Instellen van laadlimiet doe ik ook wel eens. Klimaat besturen op afstand moet ik nog zien of ik dat ooit ga gebruiken. Maar goed, iedereen heeft andere prioriteiten

Navigatie gebruik ik niet (meer), het loopt van het begin af aan al achter en ik vind het ook niet prettig in gebruik. Hooguit in de winter nog om snelladen voor te bereiden verwacht ik. Geef mij maar Waze via android auto of gewoon op de mobiel zelf.
Die meldingen m.b.t. het opladen krijg je met het 10 jaar gratis Bluelink Lite ook volgens mij.

• Nanuk
HandyLumberjack schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:13:
[...]

Die meldingen m.b.t. het opladen krijg je met het 10 jaar gratis Bluelink Lite ook volgens mij.
Het abbo loopt af als ik op vakantie ben. Toch maar een jaartje bijbetalen.

• CEdS
Wie weet hoe de preconditionering van de batterij aangestuurd wordt?
Werkt dit alleen als je met de "Hyundai-navigatie" naar een laadpunt rijdt?
Werkt dit ook in Android auto als je naar een laadpunt rijdt?
Kan je het handmatig inschakelen? (ik heb het "knopje" nog niet gevonden)

Mijn ervaring met Tesla is dat als de batterij niet de juiste temperatuur heeft het laden significant langzamer gaat.

En, betekent het ook dat je een BlueLink abonnement moet hebben om naar de laadpalen te navigeren?

[ Voor 11% gewijzigd door CEdS op 28-08-2025 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
CEdS schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:38:
Wie weet hoe de preconditionering van de batterij aangestuurd wordt?
Werkt dit alleen als je met de "Hyundai-navigatie" naar een laadpunt rijdt?
Werkt dit ook in Android auto als je naar een laadpunt rijdt?
Kan je het handmatig inschakelen? (ik heb het "knopje" nog niet gevonden)

Mijn ervaring met Tesla is dat als de batterij niet de juiste temperatuur heeft het laden significant langzamer gaat.

En, betekent het ook dat je een BlueLink abonnement moet hebben om naar de laadpalen te navigeren?
Nee, is in de INSTER niet met een knopje aan te zetten. Bij de huidige IONIQ 5 kan dit wel, niet bij Inster.
En ja, preconditionering wordt alleen geactiveerd door middel van de Hyundai navigatie te gebruiken.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
krizzziz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Nee, is in de INSTER niet met een knopje aan te zetten. Bij de huidige IONIQ 5 kan dit wel, niet bij Inster.
En ja, preconditionering wordt alleen geactiveerd door middel van de Hyundai navigatie te gebruiken.
@CEdS
Voor de navigatie heb je de bluelink niet nodig, maar zonder updates zal je de nieuwe palen niet hebben en dan kan je er dus ook niet heen.
Als workaround kan je een willekeurige laadpaal in de buurt selecteren. Maar... dan moet die er natuurlijk wel zijn.......
De navigatie update van dit voorjaar kon je met de ioniq5 een maand na de ota release zonder abonnement per usb binnenhalen. De opa navigatie update van augustus is (nog) niet voor usb beschikbaar. Het is een beetje spannend of die over een maand of zo wel of niet beschikbaar komt.
Ik weet trouwens niet of de inster überhaupt de optie heeft voor usb updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-09 23:07
Hoe zit het eigenlijk met de OTA (Over the Air) updates? Ik heb nog niets voorbij zien komen. En ga er een beetje vanuit dat dat nog niet werkt.
De nieuwe Insters hebben pas na 2 jaar onderhoud nodig. Moet je tot dan wachten voordat eventuele updates uitgevoerd worden? (Ik moet eerlijk bekennen dat ik me er ook nog niet in verdiept heb..)

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:48
monica66 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:35:
Hoe zit het eigenlijk met de OTA (Over the Air) updates? Ik heb nog niets voorbij zien komen. En ga er een beetje vanuit dat dat nog niet werkt.
De nieuwe Insters hebben pas na 2 jaar onderhoud nodig. Moet je tot dan wachten voordat eventuele updates uitgevoerd worden? (Ik moet eerlijk bekennen dat ik me er ook nog niet in verdiept heb..)
In onderstaande link welke Hyundai modellen een 2025 navigatie update hebben, wordt de INSTER niet vermeld, maar wellicht betreft deze lijst alleen de update via USB sticks of SD Cards, niet OTA
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticePopup/arC0hI

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

monica66 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:35:
Heb mijn Inster sinds gisteren en zag dat er SW uit 2024 op stond. Gisterenavond is hij begonnen met een OTA update. Je moet je voertuig wel gekoppeld hebben in Bluelink.
Mogelijk ook je bestuurders profiel want het begon nadat ik dat gedaan had, mogelijk toeval.

• CEdS
Is het niet raar dat Hyundai geen Tesla laadpunten in zijn navigatie laat zien? Valt dat niet onder oneerlijke concurrentie? Wellicht is hier juridisch wat op af te dwingen? Weet iemand hier meer over?

• The_Holy_Jampot
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04
Onze inster maakt ineens bij zowel het laden als na het starten van de auto een hard zoemend geluid, alsof er een ventilator moeilijk loopt. Andere mensen die hier last van gehad hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
The_Holy_Jampot schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:44:
Onze inster maakt ineens bij zowel het laden als na het starten van de auto een hard zoemend geluid, alsof er een ventilator moeilijk loopt. Andere mensen die hier last van gehad hebben?
Op vrijdag 22-8 werd die vraag hier ook gesteld. Als het hetzelfde geluid is, vindt u daar vervolgens ook als antwoord dat het de warmtepomp zou zijn
Het filmpje met het betreffende geluid
YouTube: August 22, 2025

• Hannah-Raisa
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-08 20:31
CEdS schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:24:
Is het niet raar dat Hyundai geen Tesla laadpunten in zijn navigatie laat zien? Valt dat niet onder oneerlijke concurrentie? Wellicht is hier juridisch wat op af te dwingen? Weet iemand hier meer over?
Ik zie dat sommigen hier wel bij Tesla superchargers laden. Hoe doe je dat trouwens heel praktisch? Ik zie geen mogelijkheid om een laadsessie bij een Tesla charger te starten, omdat ik in mijn Tesla app geen Hyundai Inster als "voertuig" toe kan voegen (alleen Ioniq, Kona en Porter). Hoe lossen jullie dat op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Je kan gewoon Make = Other en Model = Other selecteren.
Paar weken terug nog 2x geladen bij een Tesla supercharger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
De eerste OTA update is live! Helaas nog niet beschikbaar op Hyundai Updates.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPrxSy6w5JoT04_CpSrcBEQsy4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxNMGWbDn6e2oiIUjSa1I6by.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaVoDitNADOWuO_EryHK_SmpAD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qigjnCYpJrHWAAObvtYp5BCH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
DonJuape schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:44:
Vandaag mijn Inster Pulse met Winterpack gekregen. :)
Ik krijg 6 maanden Bluelink Pro en dan moet ik gaan betalen voor Bluelink Plus omdat ik natuurlijk wel wil kunnen voorverwarmen op afstand zodat ik niet hoef te krabben.
Dit vind ik al vrij stom maar het lijkt alsof ik zelfs Pro moet houden als ik kaartupdates wil. Hoe zit dat? Kan ik kaartupdates niet met een USB stick doen zoals bij de Niro?
Voor alsnog zijn er nog geen bestanden die je handmatig kunt downloaden en installeren. Zal vast wel komen. Je hebt 6 maanden de tijd om hierachter te komen, want de eerste OTA update is beschikbaar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
RvMouche schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:27:
Welk onderdeel gaan ze vervangen? Het geluid lijkt mij redelijk normaal :-) Mijn Tesla maakt nog veel meer geluiden tijdens het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
Hannah-Raisa schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:30:
[...]

Ik zie dat sommigen hier wel bij Tesla superchargers laden. Hoe doe je dat trouwens heel praktisch? Ik zie geen mogelijkheid om een laadsessie bij een Tesla charger te starten, omdat ik in mijn Tesla app geen Hyundai Inster als "voertuig" toe kan voegen (alleen Ioniq, Kona en Porter). Hoe lossen jullie dat op?
Ik heb nog nooit een auto moeten toevoegen aan de app. Ik kies opladen en je kan, nadat je de laadlocatie en laadpaal geselecteerd hebt, laden. Ik heb met de Inster inmiddels 25 keer bij Tesla geladen sinds aflevering van de auto begin juli (teller staat op 9972 km).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQNGkSdyozQG9EXUosddDpRJwQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGiRvELrglx6s4SablecF6Nd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario3
@Hannah-Raisa download de app Tesla op je telefoon.
Maak een account aan en zorg ervoor dat je bankgegevens bekend zijn, zodat Tesla het geld kan afschrijven.
Ga naar een Tesla laadstation (op navigatiesysteem zoek naar Teska supercharger, je krijgt dan een lijst met Tesla laadstations).
Koppel de oplaadkabel aan de auto en bekijk welke paal je gebruikt (is laag op de paal aangebracht in de vorm van 1C of 5B enz.
Start de app op je telefoon en kies Zoek een oplader.
Klik op het Tesla-teken op de kaart waar je je bevindt.
Kies Hier opladen (blauwe vlak onderaan).
Kies het stationnummer waaraan je gekoppeld bent (dus die 1C of 5B) enz.
Omdat je kabel reeds gekoppeld is krijg je een meld8ng dat de kabel al in gebruik is.
Dat klopt, dat ben je zelf.
Kies nogmaals Opladen.
Het opladen wordt gestart.
Opladen stop vanzelf als ingesteld limiet bereikt is.
Handmatig stoppen kan in de app van Tesla of in het voertuig (stekkertje met streep erdoor op display).

Let op!
Tesla hanteert een kleeftarief van 1 euro per minuut.
Dus als het opladen gestopt is, heb je 5 minuten om de kabel af te koppelen.
Anders wordt het erg duur.
Dus beter niet weglopen.
Houd ook in de gaten wat de echt goedkope uren zijn.
Bekijk die regelmatig, want die worden te pas en te onpas gewijzigd.
Vaak het goedkoopst tussen 23:00 en 09:00 uur, dus ‘s nachts.

Tesla heeft ook een app Superchargers.
Die geeft alleen informatie over de stations.
Hiermee is niet te laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Mario3 op 29-08-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
@Mario3 @Hannah-Raisa
Koppel de oplaadkabel aan de auto en bekijk welke paal je gebruikt (is laag op de paal aangebracht in de vorm van 1C of 5B enz.
Start de app op je telefoon en kies Zoek een oplader.
Klik op het Tesla-teken op de kaart waar je je bevindt.
Kies Hier opladen (blauwe vlak onderaan).
Kies het stationnummer waaraan je gekoppeld bent (dus die 1C of 5B) enz.
Omdat je kabel reeds gekoppeld is krijg je een meld8ng dat de kabel al in gebruik is.
Dat klopt, dat ben je zelf.
Kies nogmaals Opladen.
Het opladen wordt gestart.
Mijn ervaring is dat je de kabel pas als laatste met de auto moet verbinden; ik heb al een paar keer gehad dat ie dan niet gaat laden. Je moet dan de hele procedure opnieuw uitvoeren.

Ik kijk altijd eerst welke laadpaal(en) een storing heeft, staat in de app. Je hebt dan al de laadlocatie in de app geselecteerd. Dan ga ik, indien mogelijk, naast een andere auto staan maar laat zowel links als rechts een plek vrij (Tesla geeft zelf aan dat sommige palen gedeeld worden en dat, als je direct naast een andere auto parkeert, de laadsnelheid langzamer kan zijn). Ik selecteer dan de laadpaal die ik wil gaan gebruiken en klik op "start laden". Dan heb je 2 minuten om de auto aan te sluiten. Dit is ook de procedure zoals Tesla het in de app beschrijft.

Overigens moet je bij de oude laadpalen (rood/wit) nogal vreemd in het parkeervak staan omdat de kabel van de supercharger afgestemd is om linksachter in een Tesla geprikt te worden. Met een Inster gaat het net als je maximaal rechts in het vak gaat staan, de kabel gaat dan net in het contact.

De nieuwe, zwart/witte, laadpalen kun je zo aansluiten, daar is de kabel lang genoeg voor.

[ Voor 12% gewijzigd door CEdS op 29-08-2025 09:47 . Reden: correctie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
Mario3 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:09:
@Hannah-Raisa
Tesla heeft ook een app Superchargers.
Die geeft alleen informatie over de stations.
Hiermee is niet te laden.
Tesla heeft geen app genaamd Superchargers. Dat is een 3rd party app…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario3
Deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Th8Mng97q7SH1sXZXfeog65iWxY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8vlQ2eQRgsUkoFxael0CovN8.jpg?f=user_large
Het voordeel van eerst de kabel koppelen is dat je meteen kunt zien welk paalnummer je hebt.
Nooit problemen mee gehad.

[ Voor 22% gewijzigd door Mario3 op 29-08-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Holy_Jampot
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04
Megat schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:22:
[...]

Op vrijdag 22-8 werd die vraag hier ook gesteld. Als het hetzelfde geluid is, vindt u daar vervolgens ook als antwoord dat het de warmtepomp zou zijn
Het filmpje met het betreffende geluid
YouTube: August 22, 2025
Scherp! Bedankt. Dat is inderdaad precies hetzelfde geluid. Vandaag meteen bij de garage geweest. Het is een of andere 3-weg klep. Ze moesten een nieuwe bestellen en gaan over een paar weken hem vervangen. Het kon inderdaad geen kwaad om mee verder te rijden. Dus de komende weken heb ik een extra brommende inster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fardrake
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-09 08:27
Balen zeg die vervelende ervaringen! Ik rijd gelukkig wel fijn rond. Maar heb nu een ander probleem. Ik heb de juisten fietsendrager E823055001 (zelf gekocht) en de trekhaak (oke fietsbeugel) van Hyundai. Ik krijg de hendel om het vast te zetten echter met geen mogelijkheid vastgeklikt. Online vind ik wel termen als het aanpassen met stelbouten van de klemkracht? Maar ik kan die moeren/bouten niet vinden? Wie kan deze noob helpen 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorenzoBoth
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09 08:43
Fardrake schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:40:
Balen zeg die vervelende ervaringen! Ik rijd gelukkig wel fijn rond. Maar heb nu een ander probleem. Ik heb de juisten fietsendrager E823055001 (zelf gekocht) en de trekhaak (oke fietsbeugel) van Hyundai. Ik krijg de hendel om het vast te zetten echter met geen mogelijkheid vastgeklikt. Online vind ik wel termen als het aanpassen met stelbouten van de klemkracht? Maar ik kan die moeren/bouten niet vinden? Wie kan deze noob helpen 😅.
Weet je zeker dat ie wel goed over de kogel heen zit? Als de fietsendrager niet volledig over de kogel heen valt kan je hem ook niet vastmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mario3
Heb ik ook gehad met een ander merk fietsendrager.
Zo erg dat de stang zelf verbogen was.

In de kom waar de kogel in valt bevindt zich een schroef.
Die moet meer aangedraaid worden.
Het is zelfs mogelijk dat zich een ringetje bevindt op de schroef.
In dat geval de schroef geheel losdraaien, de ring verwijderen en de schroef weer vastdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Zijn er al ergens verduisteringsschermen te koop om te kunnen kamperen in de Inster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacManus
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15
DonJuape schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:35:
Zijn er al ergens verduisteringsschermen te koop om te kunnen kamperen in de Inster?
Specifiek voor de Inster weet ik niet. Maar ik heb eerder in dit topic uitgebreid mijn kampeer-ervaringen met de Inster gedeeld. Daarbij staat ook hoe ik het verduisteren heb aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ik vind de VESS vrij zacht. Is het volume in te stellen? Verder lijkt de achteruitrijpiep te ontbreken, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
CEdS schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:24:
Ze staan er wel in, maar dan als POI. Dus Hyundai "voldoet'.
Heb ooit de vraag gesteld bij Hyundai maar daar wijzen ze naar Tesla als de reden dat het niet "lukt". De grote ontslagronde van 2024 door Musk helpt daar niet bij denk ik.....

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
krizzziz schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:18:
[...]

Ze staan er wel in, maar dan als POI. Dus Hyundai "voldoet'.
Heb ooit de vraag gesteld bij Hyundai maar daar wijzen ze naar Tesla als de reden dat het niet "lukt". De grote ontslagronde van 2024 door Musk helpt daar niet bij denk ik.....
Dat vind ik een kul antwoord van Hyundai, als ze wel een plaatselijke 150 kW snellader bij de supermarkt erin kunnen zetten en de accu laten preconditioneren als jij er naar toe navigeert, maar niet het grootste laadnetwerk van Europa, Tesla, heeft dat niets met Tesla te maken maar meer met de onwil van Hyundai. M.i. zien zij Tesla als een concurrent van hun Ionity, daar zal het probleem zitten. Als ze nou en het prijsnivieau en de laadpalendichtheid van Tesla met Ionity evenaren dan zou ik zeggen, oke. Maar nu, erg kinderachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
CEdS schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:43:
[...]

Dat vind ik een kul antwoord van Hyundai, als ze wel een plaatselijke 150 kW snellader bij de supermarkt erin kunnen zetten en de accu laten preconditioneren als jij er naar toe navigeert, maar niet het grootste laadnetwerk van Europa, Tesla, heeft dat niets met Tesla te maken maar meer met de onwil van Hyundai. M.i. zien zij Tesla als een concurrent van hun Ionity, daar zal het probleem zitten. Als ze nou en het prijsnivieau en de laadpalendichtheid van Tesla met Ionity evenaren dan zou ik zeggen, oke. Maar nu, erg kinderachtig.
Jouw antwoord gaat beide kanten op. Je kan zeggen Hyundai ziet Tesla als concurrent, maar je kan dan ook berederen dat tesla Hyundai ziet als een concurrent en ze niet toegang geeft tot realtime supercharger data.
Het is niet alleen een locatie he dat wordt doorgegeven. Alle laadstations nu in Bluelink geven ook beschikbaarheid aan, prijs informatie enz. Dat moet wel doorgegeven worden door Tesla.

ehhhh..HOI

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste