Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Manonn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 21:46
Gisteren met de Inster, twee jongvolwassenen, ik zelf en bijbehorende bagage voor een 10-daagse vakantie naar Frankrijk gereden. Ik had vooraf bedacht de helft van de achterbank omlaag te klappen om alle bagage kwijt te kunnen. Dat bleek uiteindelijk niet nodig. Heb de bodemplaat uit de kofferbak gehaald en dan blijken er met gemak 2 rolkoffertjes, een grote reistas, nog een flinke tas, een sporttas, een schoenentas, een klein make-up koffertje en een koffiezetapparaat 😅 (Nespresso Atelier, stuk groter dan de Innisia, Citiz, Essenza etc) in te passen, zonder dat dit boven de achterbank uitsteekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsoAf_YQsogR9yS7S-Bxcl3brm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guRlSTzPGi4pi5Ns2c4wo0Pt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had vooraf wat last van laadstress, maar de reis verliep zeer soepel. Kids geven aan zeer comfortabel gezeten te hebben en datzelfde geldt voor mij. De navigatie van Hyundai vond ik in NL voor dagelijks gebruik al prima, maar ook voor deze reis heb ik ‘m als perfect ervaren. Eindbestemming ingevoerd, vakje ‘Inclusief laadstations’ aangevinkt en hij heeft ons keurig naar onze bestemming gebracht waarbij continu het eerstvolgende laadstation en de afstand daarnaar toe in beeld was. Laadstresslevel 0. Wellicht toeval/geluk, maar alledrie de laadmomenten kon ik direct de stekker aansluiten. Geen laadfiles meegemaakt.

Nog even wat getalletjes. Met 100% accu vertrokken en tijdens de reis 112 kWh geladen (1x vol, 1x 80% en 1x nog een beetje om met een redelijk gevulde accu aan te komen in een dorp waar de eerste laadpaal op 15km rijden staat). Totaal 161 kWh. Aangekomen met 125km rijbereik over, afgelegde afstand 823km. Dat betekent volgens mij een gemiddeld verbruik van 17 kWh per 100km. Gezien de belading, het feit dat de hele reis de airco op standje echt comfortabel (dwz de eerste uren lekker warm want al gekleed op de warmte alhier dus te koud voor NL in de de vroegte en vervolgens lekker koel over de route du Soleil) heeft gestaan, de jongelui lustig gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid hun onmisbare mobiele apparaten op te laden en de auto wel in Eco stand stond, maar mijn rechtervoet niet (overal waar mogelijk maximum snelheid (Luxemburg & Frankrijk 130/België 120 gereden en zo nu en dan ook wat stukken 140/150 🫣 gewoon omdat ‘ie dat zo lekker en zonder moeite kan 😊) ben ik ook daar zeker niet ontevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manonn
Aedriaen1 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:18:
Vandaag de Inster weer naar de dealer gebracht, bij 1800 km is de ICCU vervangen en wat blijkt, bij 3350 km moet de ICCU weer vervangen worden. Voordat jullie denken dat ik het vuur uit mijn sloffen rijdt met deze auto, dat is niet zo, ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden en 11 km op een kw is mogelijk. Laadt deze auto altijd op 1 fase, dus rustig aan en nooit boven de 80% danwel onder de 20%. Maakt kennelijk niet veel uit.Ben de auto waarschijnlijk weer een week kwijt [zo mogelijk langer] en krijg een gemodificeerde ICCU met andere software volgens de garage. Heb zolang een I10 waar ik gemakkelijk 1 op 25 mee rij. We gaan het weer afwachten. Heb wel eens een betere start gemaakt met een nieuwe auto................
@Aedriaen1 Tjemig!! Ik ken zo mijn eigen opstartproblemen met de aanschaf van de Inster, maar dit is ook wel enorm zuur en vreselijk balen. Hopelijk wordt het deze keer goed en blijvend opgelost! 🙏🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:01
@Manonn zijn al je problemen uiteindelijk goed opgelost? Leuk dat jullie met een volle auto op vakantie zijn gegaan!

Ik heb als aanvulling eigenlijk een vraag voor de Inster-eigenaren: binnenkort willen wij de auto wegzetten voor een aantal weken. Wat roept Hyundai hierover? Mij lijkt wegzetten met 60% prima, hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:48
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:13:
binnenkort willen wij de auto wegzetten voor een aantal weken. Wat roept Hyundai hierover? Mij lijkt wegzetten met 60% prima, hoe denken jullie hierover?
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!

In ieder geval niet al te vol of juist te leeg en als het werkelijk heet kan worden is iets onder 50% optimaal. Maar de kern van de boodschap is dat je er niet al te extreem op hoeft te letten. Langdurig wegzetten op 60% is dus prima. Dan hoef je na afloop ook niet heel direct op zoek naar een lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Afgelopen weekend een lang weekend weggeweest met de Inster. Vanuit regio Amsterdam naar gebied Heerlen, Valkenburg, Maastricht. Dit was de eerste keer op 'langere' reis met de EV. Normaal doe ik eigenlijk alleen woon-werk ermee (ca. 90 km totaal op een dag) en laad ik vrijwel uitsluitend op het werk.

Mijn bevindingen:
- Heenweg lekker binnendoor de toeristische route gepakt, zonder snelwegen. Dan merk je dat de EV echt goed zuinig rijdt. Volgens de prognose had ik net iets meer dan 400 km kunnen rijden op één lading.
- Onderweg wilde ik bij de lunch toch even laden (als je immers toch stilstaat, maak er dan gebruik van). In de ANWB app zag ik dat er op de parkeerplaats (Arnhem, buiten op een plein) meer dan genoeg laadplekken zouden zijn (8+, waarvan 5 bezet). Tegenvaller #1: geen enkele laadpaal deed het. Ik zag meerdere EV's gewoon op de plek staan, zonder laadkabel. Ach ja, ik had nog genoeg accu, dus geen nood.
- Vlakbij onze bestemming, het was inmiddels 17u, dachten we laten we vroeg dineren en snellader eens uitproberen. Zo gezegd zo gedaan en naar de Tesla snellader bij Van der Valk Heerlen gereden. Had vantevoren gezien dat Tesla de goedkoopste is (heb nergens een abonnement), zelfs voor niet Tesla's. Moest wel even de Tesla app 'afstoffen' en betaalgegevens toevoegen (heb ooit een Tesla account aangemaakt voor een proefrit). Laden starten met de app werkt vlekkeloos en zonder poespas. Wel goed opletten op de kleefkosten, maar dat staat er verder los van. Heb volgens mij 80 kW zien aantikken en na 80% loopt de laadsnelheid langzaam terug, tot ca. 3-4 kW wanneer de auto echt bijna vol is.
- Onze bestemming was nog ca. 30 km verder. Hotel tegen de grens aan bij Belgie. Vantevoren gezien dat er 4 laadplekken zijn. Wel duurder dan de Tesla snellader!? Ach ja, het is niet anders dan. De eerste avond had ik het niet nodig, maar ik dacht alvast voorbereid voor de voorlaatste avond voor vertrek, dat ik 'm even vol kan laden.
- De twee dagen erna veel door de omgeving gereden, allemaal binnendoor. Ondanks heuvel op heuvel af, was de Inster nog steeds in zijn nopjes qua zuinigheid.
- De avond voor vertrek wilde ik de Inster even vol laden. Wat bleek: slechts 1 van de 4 palen werkte (ondanks dat in de ANWB app alle 4 het zouden moeten doen), maar daar hing al iemand anders aan. Tegenvaller #2.
- Nou dan maar een snellader pakken de volgende dag. Even kijken wat in de buurt zit, Shell, Allego, Fastned. Allemaal aanzienlijk duurder dan Tesla (ondanks dat ik in de periode van hoogtarief zat). Eerst nog een dagje in Valkenburg rondgelopen en na diner naar huis. Onderweg dus Tesla snellader gepakt. Wederom positieve ervaring met laden.
- Inmiddels was het dus na 19u en mag je op de snelweg op de meeste stukken op mijn route 130 km/u. Zo gezegd zo gedaan, want als we toch huiswaarts gaan, dan wil ik ook zsm thuis zijn. Nou, dat is dus behoorlijk funest in de Inster. Mijn verbruik zat ergens tussen de 20-21 kWh per 100 km en ik moest het laatste stuk toch even inhouden en 100 km/u gaan rijden, wilde ik de dag erna nog mijn werk kunnen halen. Als ik naar mijn werk rij, zit ik meestal op 90-100 km/u op de snelweg. Inclusief het eerste en laatste stuk ligt mijn verbruik meestal op 14-15 kWh per 100 km. Als je 130 km/u rijdt op de snelweg, schiet het verbruik dus met zo'n 50% omhoog! Ik wist wel dat een EV relatief onzuiniger wordt met de snelheid, maar dat het zoveel was had ik niet gedacht. Bij mijn oude 5 cilinder slurpdiesel was het redelijk om het even, ca. 1 op 16 of 1 op 15 zo'n beetje (ja sowieso niet heel zuinig voor een diesel inderdaad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:45
dhrto schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:20:
Afgelopen weekend een lang weekend weggeweest met de Inster. Vanuit regio Amsterdam naar gebied Heerlen, Valkenburg, Maastricht. Dit was de eerste keer op 'langere' reis met de EV. Normaal doe ik eigenlijk alleen woon-werk ermee (ca. 90 km totaal op een dag) en laad ik vrijwel uitsluitend op het werk.

Mijn bevindingen:
- Heenweg lekker binnendoor de toeristische route gepakt, zonder snelwegen. Dan merk je dat de EV echt goed zuinig rijdt. Volgens de prognose had ik net iets meer dan 400 km kunnen rijden op één lading.
- Onderweg wilde ik bij de lunch toch even laden (als je immers toch stilstaat, maak er dan gebruik van). In de ANWB app zag ik dat er op de parkeerplaats (Arnhem, buiten op een plein) meer dan genoeg laadplekken zouden zijn (8+, waarvan 5 bezet). Tegenvaller #1: geen enkele laadpaal deed het. Ik zag meerdere EV's gewoon op de plek staan, zonder laadkabel. Ach ja, ik had nog genoeg accu, dus geen nood.
- Vlakbij onze bestemming, het was inmiddels 17u, dachten we laten we vroeg dineren en snellader eens uitproberen. Zo gezegd zo gedaan en naar de Tesla snellader bij Van der Valk Heerlen gereden. Had vantevoren gezien dat Tesla de goedkoopste is (heb nergens een abonnement), zelfs voor niet Tesla's. Moest wel even de Tesla app 'afstoffen' en betaalgegevens toevoegen (heb ooit een Tesla account aangemaakt voor een proefrit). Laden starten met de app werkt vlekkeloos en zonder poespas. Wel goed opletten op de kleefkosten, maar dat staat er verder los van. Heb volgens mij 80 kW zien aantikken en na 80% loopt de laadsnelheid langzaam terug, tot ca. 3-4 kW wanneer de auto echt bijna vol is.
- Onze bestemming was nog ca. 30 km verder. Hotel tegen de grens aan bij Belgie. Vantevoren gezien dat er 4 laadplekken zijn. Wel duurder dan de Tesla snellader!? Ach ja, het is niet anders dan. De eerste avond had ik het niet nodig, maar ik dacht alvast voorbereid voor de voorlaatste avond voor vertrek, dat ik 'm even vol kan laden.
- De twee dagen erna veel door de omgeving gereden, allemaal binnendoor. Ondanks heuvel op heuvel af, was de Inster nog steeds in zijn nopjes qua zuinigheid.
- De avond voor vertrek wilde ik de Inster even vol laden. Wat bleek: slechts 1 van de 4 palen werkte (ondanks dat in de ANWB app alle 4 het zouden moeten doen), maar daar hing al iemand anders aan. Tegenvaller #2.
- Nou dan maar een snellader pakken de volgende dag. Even kijken wat in de buurt zit, Shell, Allego, Fastned. Allemaal aanzienlijk duurder dan Tesla (ondanks dat ik in de periode van hoogtarief zat). Eerst nog een dagje in Valkenburg rondgelopen en na diner naar huis. Onderweg dus Tesla snellader gepakt. Wederom positieve ervaring met laden.
- Inmiddels was het dus na 19u en mag je op de snelweg op de meeste stukken op mijn route 130 km/u. Zo gezegd zo gedaan, want als we toch huiswaarts gaan, dan wil ik ook zsm thuis zijn. Nou, dat is dus behoorlijk funest in de Inster. Mijn verbruik zat ergens tussen de 20-21 kWh per 100 km en ik moest het laatste stuk toch even inhouden en 100 km/u gaan rijden, wilde ik de dag erna nog mijn werk kunnen halen. Als ik naar mijn werk rij, zit ik meestal op 90-100 km/u op de snelweg. Inclusief het eerste en laatste stuk ligt mijn verbruik meestal op 14-15 kWh per 100 km. Als je 130 km/u rijdt op de snelweg, schiet het verbruik dus met zo'n 50% omhoog! Ik wist wel dat een EV relatief onzuiniger wordt met de snelheid, maar dat het zoveel was had ik niet gedacht. Bij mijn oude 5 cilinder slurpdiesel was het redelijk om het even, ca. 1 op 16 of 1 op 15 zo'n beetje (ja sowieso niet heel zuinig voor een diesel inderdaad).
Wij reden gisteren met de Inster een - voor onze doen - best wel lange rit van 230 km en voor 90% autoweg. Het waaide hard en dat was soms ook voelbaar aan de Inster. Op het stuk dat we wind tegen hadden, was het verbruik 16,4 kW. Gemiddeld over de rit kwamen we uit op 12,6 kW. We reden 90 km/uur.
Ik denk dat het echt aan de vorm van de koets ligt dat het verbruik relatief hoog was. Met de Tesla zien we een dergelijk verbruik eigenlijk niet, zeker niet bij 90 km per uur.
Voor wat het laden onderweg betreft, vinden wij de Tesla SuperChargers nog steeds onovertroffen. In de twee jaren dat we die regelmatig gebruiken, werden we eigenlijk nooit verrastl, of het moet zijn dat je soms wat verder van de weg af moet en soms ook een uitrij-ticket moet halen bij de receptie van een hotel waar de laadpalen achter een slagboom staan.
Geen gedoe met pasjes (de paal herkent de Tesla), een goede prijs en vrijwel altijd een werkende paal vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:37
dhrto schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:20:
...
Dat de Inster zoveel onzuiniger wordt heeft ook te maken met de bouw van de auto. Het is een vrij blokkerig model en daarmee niet ontworpen om efficiënt te zijn op de snelweg. Ik heb het idee dat het pas boven de 110km/h echt merkbaar wordt. Dit is voor de Inster een nadeel, maar deze vorm heeft dan wel weer het voordeel dat de auto 'makkelijk' beladen kan worden en ruim aanvoelt.

Meestal rij ik, ongeacht het tijdstip tussen de 105-110km/h. Op de 40-50km stukken snelweg maken die twee minuten langere reistijd mij eigenlijk niet uit, en het scheelt echt flink in het verbruik (en daarmee de kosten).
Ik vraag me echt af of je zoveel tijd bespaart als je 130km/h zou rijden. Vanuit Zuid-Limburg naar Amsterdan geloof ik best dat dit bijna een kwartier kan schelen, maar dan moet er ook niet veel ander verkeer zijn zodat je lekker door kunt rijden.

In juni hebben we een korte vakantie naar het zuiden van de Ardennen gehad, vanuit Eindhoven een goede 250km en hadden nog iets van 20% over bij aankomst na met een volle accu te zijn vertrokken. Dit dus zonder te laden tussendoor. Vanwege de aanschaf zit een verdere vakantie er dit jaar niet meer in, maar de plannen voor Zuid-Duitsland volgend jaar zijn in de maak.
Binnenkort maar eens vanuit Eindhoven naar Zeeuws-Vlaanderen op-en-neer, en uitproberen hoe goed dat gaat zonder tussendoor te laden (hopelijk). Wellicht dat we op de terugweg kort moeten snelladen, maar dan krijgen we hopelijk een nog beter beeld van de snelweg-afstanden die de Inster aan kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Dat de Inster zo heel veel slechter verbruik heeft bij 130 km/h is natuurlijk vrij logisch: de Cw-waarde zal niet best zijn. Maar het komt vooral omdat het standaard het verbruik gewoon heel goed is.

Nu is het oppervlakte niet zo heel groot, dus de bij lagere snelheid, is het aandeel luchtweerstand niet heel hoog (t.o.v. bijv. de rolweerstand of de acceleratie, hoogteverschillen of niet lucht gerelateerde wrijvingsverliezen).

Luchtweerstand is echter kwadratisch met de snelheid. Dat betekend dat bij 100 km/h al 56% hoger is dan bij 80 km/h. En bij 130 km/h nogmaals 69% hoger dan bij 100 km/h (of t.o.v. 80 km/h is dan 164% meer).

Dus stel (*) dat bij 80 km/h de overige verliezen (t.o.v. luchtweerstand) de helft zouden zijn, dan is dat bij 130 km/h nog maar 27,5%. M.a.w. totale weerstanden zijn dan bij 130 km/h 82% hoger (dan bij 80 km/h).

Dat een diesel of benzine auto niet zo'n extreem verschil hebben, is vooral omdat ze bij lage snelheden vrij inefficient zijn (tenzij je 100% constant in zijn 80 in zijn 6 gaat rijden) dat je het verschil minder merkt. Maar ook met een diesel/benzine is 130 km/h echt wel minder zuinig dan 100 km/h. Al zijn er best wat auto's die hun sweet-spot boven de 100 hebben. Een EV heeft dat echt niet, daar is constant 80 echt altijd zuiniger dan constant welke (hogere) snelheid dan ook.

(disclaimer: bovenstaande is een bierviltjes calculatie, dus daar is echt wel iets op aan te merken; maar mijn punt is de orde grootte; de stel bij (*) is gewoon 100% uit de duim, die kan gezien kleine oppervlakte best bij hogere snelheid liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liza41
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-09 17:43
Hoi allen,

Eerder heb ik al gevraagd naar de beschikbaarheid van de matte kleuren van de Inster. Na lang wikken en wegen heb ik eind mei de Inster in blue matte besteld. Eind augustus zou dan de auto geleverd worden. Vandaag de dealer gevraagd om een update, maar er is nog geen chassisnummer beschikbaar, dus de auto lijkt niet op tijd te komen. Half september moet ik mijn lease auto inleveren. Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-09 23:07
@HandyLumberjack had (denk ik] hetzelfde, begin dit jaar. Hij is uiteindelijk tot een oplossing gekomen met de dealer door het tijdelijk huren van een gebruikte Kona. Maar.ik ken de bijzonderheden niet. Die kan hij je beter zelf vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Liza41 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:05:
Hoi allen,

Eerder heb ik al gevraagd naar de beschikbaarheid van de matte kleuren van de Inster. Na lang wikken en wegen heb ik eind mei de Inster in blue matte besteld. Eind augustus zou dan de auto geleverd worden. Vandaag de dealer gevraagd om een update, maar er is nog geen chassisnummer beschikbaar, dus de auto lijkt niet op tijd te komen. Half september moet ik mijn lease auto inleveren. Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik heb persoonlijk geen ervaring maar wat ik hier op dit forum heb gelezen is dat de matte kleuren vaak niet op tijd worden geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik heb trouwens bij Hyundai een verzoek neergelegd om zelf te kunnen bepalen hoe lang de auto voorverwarmd/koelt bij het starten van de klimaat via de app Bluelink. Nu is dat volgens mij ongeveer 10 minuten en dat is voor onze situatie veel te kort. Ik hoop dat we de mogelijkheid krijgen (verwacht het niet) om zelf in de auto te kiezen hoe lang de auto koelt/verwarmd bij het starten van de klimaat (met een maximum van bijv. 1 uur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 20:11
monica66 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:09:
@HandyLumberjack had (denk ik] hetzelfde, begin dit jaar. Hij is uiteindelijk tot een oplossing gekomen met de dealer door het tijdelijk huren van een gebruikte Kona. Maar.ik ken de bijzonderheden niet. Die kan hij je beter zelf vertellen.
Klopt, ik denk dat iedere dealer tegen vergoeding wel een tijdelijke auto kan aanbieden, maar dat is redelijk duur.

Als er in het koopcontract een leverdatum is opgenomen is de dealer op een gegeven moment (en daar is vaak een ingebrekestelling voor nodig) in verzuim. Dan kan de koper een vergoeding vragen voor zijn schade.

In mijn geval stond er een vermoedelijke leverdatum in het koopcontract (op mijn verzoek destijds), en hebben we afgesproken dat hun zolang een (elektrische) auto beschikbaar stelden. Hiervoor betaalde ik dan net zoveel voor als ik anders met de Inster aan kosten en afschrijving had (dat was net iets minder dan €6,- per dag).

(Het koppelen van auto en koper gaat trouwens vrij laat in het proces, dus het zou best kunnen dat er eind augustus toch nog een auto voor je klaar staat.)

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 07-08-2025 20:03 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-09 12:28
Liza41 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:05:
Hoi allen,

Ik heb zelf iets meer dan 7 maanden mogen wachten op mijn dusk blue matte. Sinds de 2e maand kreeg ik elke keer te horen dat het mogelijk elk moment kon komen...
De communicatie vanuit de importeur is precies 0, maakt niet uit hoe vaak je vraagt om een update, en wat ik voor het laatst meekreeg is dat de matte kleuren zoals de dusk blue erg moeilijk te verkrijgen zijn vanwege vertragingen bij de fabriek met die specifieke kleuren.
Nu komt er ook nog erbij dat de Inster sindsdien beschikbaar is in veel meer landen. Ik had zelf de mijne besteld toen er nog SEPP subsidie was en Hyundai veel hun actie pushte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:51

con1

Energiefreak

Wie kan/wil mij uitleggen hoe het met de toets op het stuur favorieten werkt.
Ik krijg dat niet voor elkaar. Ik wil "blik op de weg" en "lane-controle" hier
onder zetten maar is mij niet gelukt.

Blik op de weg werkt moeizaam met brildragend en
lane-control is lastig als je veel in het buitengebied rijdt.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-09 12:28
Voor lane-controle is er al toch een dedicated knopje op je stuurwiel? Zelfde als cruise controle maar dan moet je een paar keer drukken geloof ik totdat beide uit zijn.
Zelf heb ik geen problemen gemerkt met de focus check terwijl ik mijn bril draag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred_atg
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-09 20:11
Inster schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:41:
Klopt het dat betalingen in de Bluelink app, voor het verlengen van het abonnement, uitsluitend met creditcard betaald kunnen worden?
Misschien wel met een wallet bij Apple of iets dergelijks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marzman95
con1 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:03:
Wie kan/wil mij uitleggen hoe het met de toets op het stuur favorieten werkt.
Ik krijg dat niet voor elkaar. Ik wil "blik op de weg" en "lane-controle" hier
onder zetten maar is mij niet gelukt.

Blik op de weg werkt moeizaam met brildragend en
lane-control is lastig als je veel in het buitengebied rijdt.
De kijk-sensor ('blik-op-de-weg') is geen directe actie die je onder de favorieten-knop kan zetten. Je kunt alleen het menu, voertuig-instellingen (of iets dergelijks, het scherm met de auto in een straat met alle omgevings-instellingen), eronder zetten. Dan opent hij het menu op het tweede scherm in het midden, waarop je die instelling uit kan schakelen. In datzelfde menu zijn de rijbaan- en stuurassistenten ook uit te schakelen.

Overigens kun je de rijbaanassistent ook uitschakelen door het knopje met het stuur en de twee lijnen ernaast, lang ingedrukt te houden (3 sec volgens mij). Dan schakelt hij de rijbaanherkenning uit. Korte klik op die knop zet de stuurassistent aan/uit, lange knop voor de rijbaanassistent.

[ Voor 4% gewijzigd door marzman95 op 08-08-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marzman95
Alfred_atg schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Misschien wel met een wallet bij Apple of iets dergelijks?
Ik heb dit al bij een andere webshop geprobeerd omdat ik geen creditcard heb. Bij het autoriseren van de betaling bij Apple vraagt Apple dan zelf om een creditcard, omdat 'de webshop geen andere betaalmethode accepteert'...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JosTM
  • Laatst online: 00:36
JosTM schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:56:
Helaas een slecht bericht over onze Inster Pulse, geleverd eind januari dit jaar.
Een paar dagen terug naar de dealer geweest voor een drietal software updates, waaronder de ICCU software.
Nadien geen verschil gemerkt, leek allemaal in orde.

Vandaag rond de middag aan de laadpaal gedaan, bij een accu capaciteit van ca. 50%.
Deed niets...
Bleek in de meterkast de zekering automaat van de laadpaal afgeschakeld te zijn, en ook nog één van de 3 fases van de hoofdzekering.
Alles weer teruggezet, en nogmaals geprobeerd.
Niets.
Toen zag ik een foutmelding in het voertuigdiagnose scherm van de Bluelink app:
"Ingebouwde oplader: rode driehoek = abnormaal!
Gebeld naar de dealer en direct langsgegaan.
Diagnose ICCU defect.

Na flink wat intern overleg: ik kreeg de auto weer mee en moet de komende tijd maar alleen snelladen.
Onderdeel, ICCU, wordt besteld maar is niet op voorraad. Moet uit Korea komen en kan zomaar maanden duren.
Dus niet meer thuisladen aan de eigen laadpaal, met eigen zonnestroom, maar dure snelladers gebruiken die ook niet vlak bij zijn.

Ik heb de indruk dat de dealer zijn best doet/heeft gedaan, maar dat de importeur hier steken laat vallen.
ICCU problemen zijn al lang bekend, o.a. bij Ionic5, en toch geen voorraad in NL.
Zeer teleurstellend dit alles.
Update: afgelopen maandag werd ik gebeld door de dealer met de vraag of ik gisteren (donderdag) de Inster kon brengen om een nieuwe ICCU te installeren.
Vanmorgen opgehaald nadat de dealer hem tot 100% had opgeladen. Dus probleem opgelost.
Ben weer een blije Inster rijder :)

Nu maar hopen dat dit een verbeterde ICCU is en dat dit probleem niet meer gaat optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:39
marzman95 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Ik heb dit al bij een andere webshop geprobeerd omdat ik geen creditcard heb. Bij het autoriseren van de betaling bij Apple vraagt Apple dan zelf om een creditcard, omdat 'de webshop geen andere betaalmethode accepteert'...
Gaat inderdaad niet anders dan met creditcard , helaas 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 00:12
marzman95 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Je kan een wise account maken. Een digitale debitcard is daar gratis. Een fysieke kaart 1 malig 7 euro. Kan je daarna jaren mee doen.
Werkt vrijwel overal waar creditcard nodig is.
Bijkomend voordeel. Heel veel lagere koersverliezen als je naar non-euro land gaat.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:22
Ik vind het ook bijzonder irritant dat ik geen bedrijfsgegevens kan invullen in m'n account om een correcte factuur te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ik zal mijn ervaring kort weergeven wat betreft rijgedrag.
Eerst 125 km gereden in het buitengebied (60km/h) en het
verbruik was om en nabij 105 W/km, vandaag 120 km
snelweg met een file en het totaal gemiddelde is samen
met die 125 km 129 W/km. Savonds 120km/h gereden.

En die file, wat een genot. Had de i-pedal ingeschakeld
en is zó cool om in een file te rijden (was een geschakelde
bak gewend). Het gaat mij nét iets te ver om te zeggen dat
filerijden geweldig is...

Line-assist vind ik wel lastig, heb het gevoel dat de auto
dan slingert (zal wel aan mij liggen).

Auto is wel windgevoelig maar daar zeg ik niets nieuws mee.
Ik kreeg op de terugweg 1 x koffie aangeboden...
En gelukkig, het stuur trilde niet en ben daar heel blij mee.
Morgen ga ik voor het eerst 3 fasen opladen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:34
Super leuk con en echt goed dat je meteen ipedal hebt gereden want echt...je wilt nooit meer wat anders 😀

3 fase laden, gaat ook snel hoor 7,2kw verwacht ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ferry34 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:54:
Super leuk con en echt goed dat je meteen ipedal hebt gereden want echt...je wilt nooit meer wat anders 😀

Ik haal 10,7 kW aan mijn 3 fase laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ferry34 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:54:

Zodra ik van mijn oprit (ahteruit) ben zet ik de auto gelijk in de i-padel mode.
Wat een geweldige uitvinding. Wel even uitkijken als je overgaat naar
cruise-control en weer terug, met name dat laatste dan kakt het vermogen
even in omdat je je pedaal dan moet bedienen.

3-fase opladen is nog niet eerder gelukt. Of het komt door de Smartevse of
het kwam omdat de auto nog voldoende was geladen. Maar nu met 31%
verwacht ik dat het morgen wél goed gaat. (en morgen veel zon... :)
maar wel met een 1 fase zon-omvormer. Maar ik wil sowieso de 3 fasen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:18
HandyLumberjack schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Dat haal ik ook, dus ongeveer 3,6 kW per fase. Mijn Tesla haalt met dezelfde lader maar 9 kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manonn
@Manonn zijn al je problemen uiteindelijk goed opgelost? Leuk dat jullie met een volle auto op vakantie zijn gegaan!
@turkeyhakan Dankjewel, ja alle problemen zijn inmiddels opgelost. Sommige naar tevredenheid, sommige in de categorie ‘acceptabeler dan wat het was, maar zeker niet tevreden’. Heeft alles bij elkaar wel een hoop voeten in aarde gehad, tot en met de aankondiging tot ontbinding van de koop over te willen gaan voordat er echt geluisterd en gehandeld werd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

CEdS schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:28:
[...]

Dat haal ik ook, dus ongeveer 3,6 kW per fase. Mijn Tesla haalt met dezelfde lader maar 9 kW.
Vandaag gaat het goed met 3 fasen echter maar tot 6 Ampère per fase.
Terwijl ik de beleving heb dat je makkelijk met 3 x 16 Ampère kunt laden.
Dus dat is nog wel even een dingetje.

Vanmorgen om 10:50 uur begonnen met 30%, en om 13:30 uur op 50%.
Dus laadt met 4,1 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
con1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Vanmorgen om 10:50 uur begonnen met 30%, en om 13:30 uur op 50%.
Dus laadt met 4,1 kWh.
Je kan het AC laadvermogen instellen in percentages, niet te verwarren met het "volheidspercentage" van je accu.
Het zit net op een ander plekje in het "EV"menu. ik zal even kijken en een fotootje plaatsen.
Ik verwacht dat het daaraan ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
@con1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGDZX7CidoupJyCPcXVHJ8l-3mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMSsMK4apL7ers6rOtWcxH1k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
con1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:58:
[...]
ik denk dat meestal 3x16 A laden het absolute maximum is, tenzij je huisaansluiting een zwaardere aansluiting heeft dan 3x25A.
Hier met een Zaptec laadt zowel de Tesla als de Inster met 10,6 kwh. Bij in ieder geval de Inster hoeft dan de ladingstoestand niet onder de 45% te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

@CEdS

Bedankt maar jammer, hij stond (helaas) op 100%.

[ Voor 11% gewijzigd door con1 op 10-08-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko1533
  • Laatst online: 18:47
Megat schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:01:
[...]
ik denk dat meestal 3x16 A laden het absolute maximum is, tenzij je huisaansluiting een zwaardere aansluiting heeft dan 3x25A.
Hier met een Zaptec laadt zowel de Tesla als de Inster met 10,6 kwh. Bij in ieder geval de Inster hoeft dan de ladingstoestand niet onder de 45% te zitten.
Een normale huisaansluiting is bij 3 fase 3x25A maar de onderliggende groepen (voorheen stoppen) zijn elk 16A. Alleen voor zonnepanelen worden groepen van maximaal 25A gebruikt. Als je veel "stroomvreters" in huis hebt zoals een warmtepomp of zo dan kun je je huisaansluiting 3x35A laten maken maar dan betaal je per maand veel meer vastrecht. Bij 3 fase 16A kun je dus maximaal 3 x 16A x 230V = 11Kwh trekken. Als je 3 x 35A hebt dan kun je de onderliggende groepen 25A laten trekken en kun je dus 3 x 25A x 230V = 17Kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Probleem is (denk ik) dat ik de laadstroom niet hoger dan 6 Amp
in kan stellen op de Smartevse. En dat komt mogelijk door de
inwendige (ingebouwde) weerstand van de kabel. Maar dat ga
ik morgen aanpassen. Van 680Ω naar 220Ω.
680 staat voor 16 Amp, 220 staat voor 32 Amp. Met 3 fasen is
dat ruim 10 Amp per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
con1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:27:
Probleem is (denk ik) dat ik de laadstroom niet hoger dan 6 Amp
in kan stellen op de Smartevse. En dat komt mogelijk door de
inwendige (ingebouwde) weerstand van de kabel. Maar dat ga
ik morgen aanpassen. Van 680Ω naar 220Ω.
680 staat voor 16 Amp, 220 staat voor 32 Amp. Met 3 fasen is
dat ruim 10 Amp per fase.
Die ingebouwde weerstanden zijn per fase, dus 680 Ohm is 3x16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

HandyLumberjack schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:08:
[...]

Die ingebouwde weerstanden zijn per fase, dus 680 Ohm is 3x16A.
Dank. Helder, dan blijft de vraag waarom ik maar 6 Ampère laad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
con1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:11:
[...]

Dank. Helder, dan blijft de vraag waarom ik maar 6 Ampère laad.
Dat is lastig te bepalen op afstand, maar ik verdenk de laadpaal.

Begrijp ik nou goed dat je op basis van solar productie de laadpaal aanstuurt en een 1-fase PV omvormer hebt?

Heb je dan wel genoeg PV productie om sneller te laden? Want met 3x6A verbruik je al meer dan de meeste 1-fase omvormers leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor32001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 30-08 16:21
Stefannn schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Je kan een wise account maken. Een digitale debitcard is daar gratis. Een fysieke kaart 1 malig 7 euro. Kan je daarna jaren mee doen.
Werkt vrijwel overal waar creditcard nodig is.
Bijkomend voordeel. Heel veel lagere koersverliezen als je naar non-euro land gaat.
Het is me niet duidelijk of bij Lite de kaart ook ge-updated wordt. Ik heb dus maar voor Plus gekozen. Ik heb geen creditcard maar kon betalen met zo 'n nieuwe betaalpas van de Rabobank. Zo'n pas met een kaartnummer van 16 cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

HandyLumberjack schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:33:
[...]

Dat is lastig te bepalen op afstand, maar ik verdenk de laadpaal.

Begrijp ik nou goed dat je op basis van solar productie de laadpaal aanstuurt en een 1-fase PV omvormer hebt?

Heb je dan wel genoeg PV productie om sneller te laden? Want met 3x6A verbruik je al meer dan de meeste 1-fase omvormers leveren.
Ik heb de Smartevse 3 fasen aangesloten. Geen sturing van zonnepanelen
of P1. Het enige wat nu kiesbaar is of 1 fase of 3 fase laden.
En de laadstroom kan ik niet hoger instellen dan 6 Ampère.
De override had ik ingesteld op 6 Ampère maar maakte geen verschil.
Mijn meterkast is 3 x 25 Ampère en mijn (laad)automaat is 3 x 16 Ampère.
Dus één op één laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:41
Manonn schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

@Aedriaen1 Tjemig!! Ik ken zo mijn eigen opstartproblemen met de aanschaf van de Inster, maar dit is ook wel enorm zuur en vreselijk balen. Hopelijk wordt het deze keer goed en blijvend opgelost! 🙏🏼
Was binnen 4 dagen gerepareerd, ICCU wederom vervangen volgens de dealer H.Point een gemodificeerd model met tevens andere software. H.point is niets te verwijten kunnen er verder ook niets aan doen. Hopeleijk is het met deze vervanging en update opgelost. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:34
HandyLumberjack schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Ja stom, ik bedoelde ook 11kw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Aedriaen1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:27:
[...]

Was binnen 4 dagen gerepareerd, ICCU wederom vervangen volgens de dealer H.Point een gemodificeerd model met tevens andere software. H.point is niets te verwijten kunnen er verder ook niets aan doen. Hopeleijk is het met deze vervanging en update opgelost. We gaan het zien.
Is de vervanging van de ICCU eenvoudig? Zit deze onder de achterbank in de Inster? Ik ben wel heel erg benieuwd naar wat voor model en software ze dan verwijzen. Was deze een paar maanden geleden niet beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
turkeyhakan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 06:23:
[...]

Is de vervanging van de ICCU eenvoudig? Zit deze onder de achterbank in de Inster? Ik ben wel heel erg benieuwd naat wat voor model en software ze dan verwijzen. Was deze een paar maanden geleden niet beschikbaar?
Bij de Inster zit de ICCU niet onder de achterbank (want daar is geen ruimte) maar in het motorcompartiment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marzman95
con1 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:09:
Ik heb, volgens mij op dit forum, gelezen dat de lane-assist inderdaad 'slingert', maar wel binnen de lijnen. Dit zit er in om ervoor te zorgen dat de auto kan controleren dat je daadwerkelijk stuurt. Als je geen tegendruk aan het stuur geeft gaat hij lichtjes slingeren, en dan denkt de auto dat de handen niet meer het stuur vasthouden.

Het klinkt voor mij, als software engineer, plausibel genoeg om op zo'n manier te 'meten' of de bestuurder daadwerkelijk nog bezig is met sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
HandyLumberjack schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:02:
[...]

Bij de Inster zit de ICCU niet onder de achterbank (want daar is geen ruimte) maar in het motorcompartiment.
Oh wat fijn! Ik hoop dat die een beetje op een eenvoudige plek zit voor het geval dat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik ben wel heel erg benieuwd naar wat voor model en software ze dan verwijzen. Was deze een paar maanden geleden niet beschikbaar?
Ik veronderstel dat de software nog vrij regelmatig wordt geüpdatet; dus dat vind ik niet zo gek bij een net uitgebrachte auto. Garages zijn vrij conservatief met updaten: als het een recall is, doen ze het wel, maar anders alleen bij problemen. Op zich logisch beleid.

Voor het "nieuwe model" van het onderdeel komt dit op mij over als een hoog "de garage moet ook maar wat lullen"-gehalte (ik kan er natuurlijk naast zitten); al hebben ze strikt al gelijk als het rev.1.0.0.1 is icm de nieuwe software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Jake schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:51:
[...]

Ik veronderstel dat de software nog vrij regelmatig wordt geüpdatet; dus dat vind ik niet zo gek bij een net uitgebrachte auto. Garages zijn vrij conservatief met updaten: als het een recall is, doen ze het wel, maar anders alleen bij problemen. Op zich logisch beleid.

Voor het "nieuwe model" van het onderdeel komt dit op mij over als een hoog "de garage moet ook maar wat lullen"-gehalte (ik kan er natuurlijk naast zitten); al hebben ze strikt al gelijk als het rev.1.0.0.1 is icm de nieuwe software.
Wat ik jammer vind is dat de Inster wordt gepromoot met voertuigsoftware updates zijn mogelijk via OTA, maar in de praktijk kan dit (nog) niet..... dan hoeven we ook niet meer langs de dealer voor updates.

https://www.hyundai.com/n...20voor%20voertuigsystemen.

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 11-08-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko1533
  • Laatst online: 18:47
con1 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:09:
Ik zal mijn ervaring kort weergeven wat betreft rijgedrag.
Eerst 125 km gereden in het buitengebied (60km/h) en het
verbruik was om en nabij 105 W/km, vandaag 120 km
snelweg met een file en het totaal gemiddelde is samen
met die 125 km 129 W/km. Savonds 120km/h gereden.

En die file, wat een genot. Had de i-pedal ingeschakeld
en is zó cool om in een file te rijden (was een geschakelde
bak gewend). Het gaat mij nét iets te ver om te zeggen dat
filerijden geweldig is...

Auto is wel windgevoelig maar daar zeg ik niets nieuws mee.
Ik kreeg op de terugweg 1 x koffie aangeboden...
En gelukkig, het stuur trilde niet en ben daar heel blij mee.
Morgen ga ik voor het eerst 3 fasen opladen, ben benieuwd.
Volgens mij kan je de lane-assist heel eenvoudig uit zetten door op het stuur het knopje waarop een stuur afgebeeld is in te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

ko1533 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:37:
[...]

Volgens mij kan je de lane-assist heel eenvoudig uit zetten door op het stuur het knopje waarop een stuur afgebeeld is in te drukken.
Inderdaad, daar ben ik nog mee aan 't stoeien wat mijn ideale instelling moet zijn.
De handleiding van de Inster is om te janken... en dat 580 pagina's lang. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inster
turkeyhakan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Dus komt overeen met mijn ervaring. 1% per dag ongeveer zo te zien..
Vorige week heeft mijn Inster 1 week stilgestaan.
Deze keer over de hele week maar 1% batterij verlies.
Hoe gaat het batterij verlies bij stilstaan momenteel bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Inster schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Het is minder geworden, ik moet zeggen dat ik het ook niet meer bijhoud. Denk dat het mogelijk met het weer te maken heeft. Soms heb ik plotseling meer km’s dan de dag ervoor :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
@Inster trouwens nog wel een aanvulling: de CarPlay dongle die ik gebruik blijft nog even aan na het afsluiten van de auto maar die gaat op een gegeven moment ook gewoon offline, daar de stroom naar de USB-A aansluiting wordt verbroken na ongeveer 1/2 minuten. Het is gelukkig niet zo dat wanneer ik in de buurt van de auto ben, de dongle verbinding maakt met mijn telefoon. Dat kan ook niet, want er staat geen stroom op de aansluiting :-) Ik heb dit uitvoerig gecontroleerd en mijn conclusie is gelukkig dat het echt met de temperatuur buiten te maken heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
Inster schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

de afgelopen 3 weken vakantie heeft mijn vrouw d'r Inster (grote acu) 3 weken op de oprit gestaan, weggezet met 90% accu lading en na 3 weken was er nog 87% over. Netjes dus.

Mijn Ioniq 5 stond met 43% 3 weken bij de luchthaven en ik kwam terug met 41% resterend., 74 kWh accu.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
rvdgaag schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:11:
[...]

de afgelopen 3 weken vakantie heeft mijn vrouw d'r Inster (grote acu) 3 weken op de oprit gestaan, weggezet met 90% accu lading en na 3 weken was er nog 87% over. Netjes dus.

Mijn Ioniq 5 stond met 43% 3 weken bij de luchthaven en ik kwam terug met 41% resterend., 74 kWh accu.
Ik ga de Inster opladen tot ongeveer 60%. Mocht er een battery drain optreden, dan kan ik altijd op afstand de laadpaal laten aansluiten zonder de auto te laten verplaatsen. Verwacht het niet hoor, de auto's komen uit de fabriek ook met weinig percentages in de accu.

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 13-08-2025 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
turkeyhakan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:29:
[...]
Ik ga de Inster opladen tot ongeveer 60%. Mocht er een battery drain optreden, dan kan ik altijd op afstand de laadpaal laten aansluiten zonder de auto te laten verplaatsen.
van een ander merk meen ik te weten, dat geadviseerd wordt om de auto bij langdurige stilstand, niet onnodig ‘wakker’ te maken, door bijvoorbeeld de status op afstand te controleren, omdat dit ‘wekken’ (12V) accucapaciteit kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario3
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:40
Van een ander merk weet ik dat de 12 volt-accu 24 uur per dag gemonitord wordt, en zonodig wordt gelden.
Ook als het voertuig uit staat.
Dat is zo gek niet, want het gebruik van de 12 volt-accu is enorm, ook als het voertuig uit staat.
Er is internetverbinding, er is detectie van de sleutel, het alarm staat aan en nog meer.
Kost allemaal stroom.
De enige voorwaarde voor bijladen is dat de deuren gesloten zijn.
Dat was wel eens een dingetje als de voertuigen naar de USA met de boot moesten.
Dan laten ze de deuren open staan i.v.m. veiligheid.
Bij aankomt dan alle 12 volt accu’s leeg.

Van andere merken wordt beweerd dat de 12 volt accu allen tijdens rijden wordt opgeladen.
Ik betwijfel dat en als dit zo is is hier door de fabrikant niet goed over nagedacht.
Ik vraag mij af hoe dit bij de Inster is.
Hyundai heeft natuurlijk een lange ervaring met EV’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Voor de liefhebber hier een stukje laadstatus.
Bijzondere is dat de accu vanmorgen iets in capaciteit is gestegen
maar de batterij 1% is gezakt zonder dat er in is gereden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYj-4c3w-DiAh6B-ooNucsyruR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KCqzkaZVtwnTHAPStUG0SFY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario3
Dit bevestigt mijn verhaal dat de 12 volt accu permanent wordt gemonitord en wordt bijgeladen indien noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inster
Megat schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:38:
[...]
van een ander merk meen ik te weten, dat geadviseerd wordt om de auto bij langdurige stilstand, niet onnodig ‘wakker’ te maken, door bijvoorbeeld de status op afstand te controleren, omdat dit ‘wekken’ (12V) accucapaciteit kost.
Klopt. Op afstand controleren gaat na een paar dagen ook niet meer.
Op dag 6 wilde ik in de app voor het eerst weer eea verversen en bekijken. Toen kreeg ik een melding, dat (ik meen remote control) niet mogelijk was. Ik geloof ivm besparing 12Vaccu.
Ik heb toen (helaas) geen printscreen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]
Helemaal mee eens! Ik ga (voor de zekerheid) ook de CarPlay dongle eruit halen. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

turkeyhakan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Helemaal mee eens! Ik ga (voor de zekerheid) ook de CarPlay dongle eruit halen. :-)
Alleen al omdat de Carme dongel als accesspoint vaak op mijn
telefoon blijft hangen wat resulteert in omschakeling naar 4G.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
[...]
De Hyundai's zetten na ongeveer de auto een week niet gebruikt te hebben de bluelink verbinding uit om het wakker worden van 12V en het drainen van de batterij te voorkomen. Pas als je de auto een klein stukje gereden hebt werkt de link weer.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campi481
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 03-09 09:37
Hallo, ik heb op 6mei een inster besteld en wacht vol ongeduld. Weet iemand wat de levertijden in belgie zijn?
Blijkbaar zou de productie in belgie niet op te volgen zijn. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:48
Campi481 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:55:
Hallo, ik heb op 6mei een inster besteld en wacht vol ongeduld. Weet iemand wat de levertijden in belgie zijn?
Blijkbaar zou de productie in belgie niet op te volgen zijn. Iemand ervaring mee?
In NL krijgen de dealers ook nauwelijks info van de importeur, als de auto aan boord van het transportschip staat weten ze het meestal wel. De boot is ca 7 weken onderweg van de laatste haven in Zuid-Korea naar Antwerpen en Rotterdam. De INSTERs worden op de boot gereden in Ulsan, e.a. is te volgen op https://www.eukor.com/schedule-search (Ulsan invullen bij Departure en Antwerpen bij Arrival), dan zie je welke boten onderweg zijn. Op https://www.marinetrafic.com kun je checken of de boten die onderweg zijn Vehicle Carriers zijn. De eerste haven die je ziet voor de Vehicle Carrier met Hyundai auto’s is meestal Tilbury in de UK, daarna vaart de betreffende boot via Antwerpen naar de autoterminal in Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
sv7088 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:53:
[...]

In NL krijgen de dealers ook nauwelijks info van de importeur, als de auto aan boord van het transportschip staat weten ze het meestal wel. De boot is ca 7 weken onderweg van de laatste haven in Zuid-Korea naar Antwerpen en Rotterdam. De INSTERs worden op de boot gereden in Ulsan, e.a. is te volgen op https://www.eukor.com/schedule-search (Ulsan invullen bij Departure en Antwerpen bij Arrival), dan zie je welke boten onderweg zijn. Op https://www.marinetrafic.com kun je checken of de boten die onderweg zijn Vehicle Carriers zijn. De eerste haven die je ziet voor de Vehicle Carrier met Hyundai auto’s is meestal Tilbury in de UK, daarna vaart de betreffende boot via Antwerpen naar de autoterminal in Rotterdam.
@Campi481
Dat klopt. Maar in mijn ervaring helpt het je geen donder.
Met dezelfde informatie probeerde ik 2 jaar geleden te achterhalen wanneer mijn ioniq5 zou komen. Ik wist vrij zeker dat hij op de boot moest staan die net was aangekomen. Dealer gebeld. Die ging het checken en belde een dag later terug dat mijn auto NIET bij de lading zat.
Om een week later terug te bellen dat ze hem toch hadden ontvangen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Vandaag wel iets héél bijzonders meegemaakt.

Ik zette vanmiddag via Bluelink de airco aan. 10 minuten later
bleek de airco niet aan te staan. Ik ben naar de fysio gereden
en een half uur later wilde ik instappen. Sleutel reageerde niet.
En ik snapte ook niet hoe je met de echte sleutel de deur open
kon krijgen.

Hyundai gebeld en die zouden iemand langssturen.

10 minuten later de deur proberen te openen met Bluelink
en dat ging wonderwel wél goed dus ik starten en kreeg de
melding dat de batterij erg leeg was (pas 300 km gereden).
Maar goed ik kreeg hem uiteindelijk wel gestart.

Nu keek in HA wat de status was van de sleutelbatterij en die
was "Normaal". Ik vraag mij wel af hoe betrouwbaar dat is
omdat de refresh rate erg lang staat.

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ik heb net de batterij gemeten en die was 2,8 Volt.
Net nog geprobeerd, gaf geen soelaas.
Mijn reservesleutel is 3,02 Volt.
Daar reageerde de auto wel op.

Zou het volgende kunnen zijn?
Mijn auto staat naast mijn keuken, in de keuken ligt de sleutel.
De afstand is hemelsbreed 3 meter.
Misschien de sleutel in een kooi van Faraday stoppen opdat
de sleutel en auto niet kunnen communiceren op zo'n korte afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:22
Lijkt me het proberen waard. Stalen sleutelkastje of andere kant woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ik ben er wél inmiddels achter hoe ik de auto met
de sleutel(baard) open kan maken middels een you-tube filmpje.
Voor de liefhebber;
YouTube: Wat als je een lege batterij voor Keyless Entry hebt? | Sjoerds Weet...

Wel even doorscrollen naar 6:55.

[ Voor 4% gewijzigd door con1 op 15-08-2025 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 11:08
con1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:49:
Vandaag wel iets héél bijzonders meegemaakt.

Ik zette vanmiddag via Bluelink de airco aan. 10 minuten later
bleek de airco niet aan te staan. Ik ben naar de fysio gereden
en een half uur later wilde ik instappen. Sleutel reageerde niet.
En ik snapte ook niet hoe je met de echte sleutel de deur open
kon krijgen.

Hyundai gebeld en die zouden iemand langssturen.

10 minuten later de deur proberen te openen met Bluelink
en dat ging wonderwel wél goed dus ik starten en kreeg de
melding dat de batterij erg leeg was (pas 300 km gereden).
Maar goed ik kreeg hem uiteindelijk wel gestart.

Nu keek in HA wat de status was van de sleutelbatterij en die
was "Normaal". Ik vraag mij wel af hoe betrouwbaar dat is
omdat de refresh rate erg lang staat.

Iemand ideeën?
Kan het niet aan de HA koppeling liggen? Die zorgt ervoor dat er constant contact is met de auto.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
[...]

Is de vervanging van de ICCU eenvoudig? Zit deze onder de achterbank in de Inster? Ik ben wel heel erg benieuwd naar wat voor model en software ze dan verwijzen. Was deze een paar maanden geleden niet beschikbaar?
De vervanging van de ICCU is volgens de dealer een klus van 7 werkuren. Lijkt mij dus niet eenvoudig. Voor wat de software betreft, moet ik afgaan op de dealer en denk ik dat ik een van de eerste Insters heb met deze software. Dit geldt ook voor de gemodificeerde ICCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
Manonn schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Hou jullie uiteraard op de hoogte, dat is waar dit forum voor is. En, ik duim met je mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1

Ik heb als aanvulling eigenlijk een vraag voor de Inster-eigenaren: binnenkort willen wij de auto wegzetten voor een aantal weken. Wat roept Hyundai hierover? Mij lijkt wegzetten met 60% prima, hoe denken jullie hierover?
Met 60% wegzetten kan beslist geen kwaad. Dit wordt voor Lithium ion batterijen geadviseerd bij langere stalling. [60 a 70%]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
Jake schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:08:
[...]

Zeer vervelend, ik was hem ook een paar dagen (en een weekend) kwijt omdat hij na de eerste ICCU die vervangen is weer (voor mij, zonder uitlezen) dezelfde melding gaf. Ik kon gewoon nog rijden (maar dat kon ik met defecte ICCU ook). Uiteindelijk hebben ze van alles gecontroleerd, maar niks vervangen. Na het uitvoeren van "alle software-update" (ik heb nog steeds systeem-versie van oktober, maar dat is entertainment en kaart geloof ik) bleven alle storingen weg en heb ik gisteren weer meegekregen.

Ik heb me er niet enorm in verdiept wat de ICCU allemaal regelt, maar de vorige keer ging het mis bij laden (automaat klapte eruit en daarna bleek de storing in de auto). Hij deed het nog gewoon, maar na een tijdje ging het lampje van de 12V-accu aan (die werd dus niet meer geladen). Zonder 12V accu kan je niet rijden met een EV, zo bleek ;-).

Bij mij werkte DC-laden nog, geen idee of ik het daarmee 'erger' heb gemaakt natuurlijk (vlak daarna kapte hij ermee, maar dat lijkt eerder toeval te zijn). Maar zoals ik lees regelt de ICCU het accubeheer, het DC-DC converteren, het AC->DC (tijdens laden) en het DC->AC voor opladen 12V accu. Die laatste twee deden het bij mij (bij het defect) niet meer. Bij de tweede storing heb ik niks geprobeerd, 'gelijk' naar garage gegaan (eerst naar mijn werk, maar in totaal maar 15 km gereden).

In beide gevallen was koelen van de accu blijkbaar een probleem, want de ventilatie daarvan ging naar hoog toeren en gingen er klepjes open waarvan ik niet wist dat die er zaten :o.
Maar ook op internet te vinden zijn, als je er naar zoekt:
[Afbeelding]

[...]

Het wel of niet rustig/zuinig laden lijkt mij niet van invloed op de ICCU. In theorie wellicht (hangt een beetje af wat er stuk gaat), maar in de praktijk gaat dat echt niet uitmaken.

[...]

Ook 1-fase hoeft geenszins een voordeel te zijn voor de ICCU (moet ie wel gewoon tegen kunnen natuurlijk). Je kunt aan de ene kant denken: snel AC-laden belast meer, maar het belast ook (veel) korter.

Persoonlijk vind ik dat het helemaal niks uit moet maken of je 2,3 kW of 11 kW laadt. Sowieso zou je gewoon probleemloos (*) 1.000 keer van 10% naar 100% moeten kunnen laden zonder dat je druk hoeft te maken of je wel de juiste laadsnelheid gebruikt.
(*) alles kan stuk, maar niet binnen 1.000 keer laden: alles is stuk.
Wat ik aan wilde geven is dat ik behoudend om ga met de accu, met mijn Kia eSoul resulteerde dit in een State of Health van 100% toen ik deze inleverde bij de dealer [voor een EV3]. En deze had ruim 86000 km op de teller en was 5 jaar oud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marzman95
Zojuist van werk naar huis gereden waarbij de airco niet meer lijkt te werken. Gisteravond deed deze het nog, vanochtend uit gehad omdat de auto genoeg koel was.

Eerste instinct lijkt de warmte, maar zodra ik m’n raam open lijkt de lucht buiten wel degelijk flink koeler te zijn dan de lucht die uit de airco komt. Ook nog steeds na een kwartier rijden. Waar de auto de afgelopen week binnen 5 minuten aangename temperatuur had, blijft hij nu warme lucht blazen. Ook de vorige warme periodes, zoals eind juni, had de Inster geen moeite om te koelen.

Wat opvalt: de kleppen voorop onderin gaan niet open, terwijl deze wel open staan als ik in elk geval de airco op afstand heb aangezet. Zou het kunnen zijn dat de airco hierdoor nu de hete lucht van onder de motorkap gebruikt om te koelen, zonder verse lucht aan te voeren?

Ik ga maar eens even kijken dit weekend of dit probleem blijft, anders maandag maar eens naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Dennis25 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Kan het niet aan de HA koppeling liggen? Die zorgt ervoor dat er constant contact is met de auto.
Maar gaat dan ook het batterijniveau van de sleutel naar beneden?
Daarnaast is de refresh-rate in HA erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inster
con1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:15:
Ik heb net de batterij gemeten en die was 2,8 Volt.
Net nog geprobeerd, gaf geen soelaas.
Mijn reservesleutel is 3,02 Volt.
Daar reageerde de auto wel op.

Zou het volgende kunnen zijn?
Mijn auto staat naast mijn keuken, in de keuken ligt de sleutel.
De afstand is hemelsbreed 3 meter.
Misschien de sleutel in een kooi van Faraday stoppen opdat
de sleutel en auto niet kunnen communiceren op zo'n korte afstand.
Ik gebruik al jaren een "sleutelkooi" voor de autosleutel + beschermhoes voor de reservesleutel.
Dit gaat naar tevredenheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Inster schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:27:
[...]

Ik gebruik al jaren een "sleutelkooi" voor de autosleutel + beschermhoes voor de reservesleutel.
Dit gaat naar tevredenheid!
Maar daar moet je een reden voor hebben. Welke is dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imarcus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 21:42
Ter lering en vermaak, de ADAC heeft altijd een zeer grondige review (los van of jet het overal mee eens bent). Het gaat om het Duitse 42kWh entry model, dus een aantal minnen zijn bij de meer aangeklede modellen uiteraard niet van toepassing.

https://assets.adac.de/im...-inster-42-kwh-select.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31
con1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:38:
[...]

Maar daar moet je een reden voor hebben. Welke is dat dan?
Diefstal van de wagen voorkomen. Met een sterke richtantenne zou men een relay aanval kunnen uitvoeren. Gebeurt niet vaak, maar kan wel.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
marzman95 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:28:
Zojuist van werk naar huis gereden waarbij de airco niet meer lijkt te werken. Gisteravond deed deze het nog, vanochtend uit gehad omdat de auto genoeg koel was.

Eerste instinct lijkt de warmte, maar zodra ik m’n raam open lijkt de lucht buiten wel degelijk flink koeler te zijn dan de lucht die uit de airco komt. Ook nog steeds na een kwartier rijden. Waar de auto de afgelopen week binnen 5 minuten aangename temperatuur had, blijft hij nu warme lucht blazen. Ook de vorige warme periodes, zoals eind juni, had de Inster geen moeite om te koelen.

Wat opvalt: de kleppen voorop onderin gaan niet open, terwijl deze wel open staan als ik in elk geval de airco op afstand heb aangezet. Zou het kunnen zijn dat de airco hierdoor nu de hete lucht van onder de motorkap gebruikt om te koelen, zonder verse lucht aan te voeren?

Ik ga maar eens even kijken dit weekend of dit probleem blijft, anders maandag maar eens naar de dealer.
Vraagje: stond de knop AC aan? Vast wel, maar ik heb bij de Inster gemerkt dat de auto zelf bepaalt wanneer deze knop aan/uit gaat, ongeacht of de climate control op Auto staat.

De kleppen aan de voorkant gaan niet altijd open, maar bij warm weer zoals gisteren had ik wel verwacht dat ze open zouden moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inster
Een aantal jaar geleden aangeschaft, er kwam toen een reeks diefstallen voor met keyless entry auto's. Ook in onze omgeving.
Ook hier staat de auto dicht bij huis en dus dicht bij de sleutel. Maar niet in een afgesloten garage.
Bijkomend voordeel is dat de auto niet regelmatig contact kan maken met de sleutel, is batterij besparing.
Met de sleutel in de kooi tegen de auto aan, kan je de auto niet openen.
Ook als je in de auto zit en de sleutel in de kooi stopt, maakt hij geen contact en kan je niet starten.

[ Voor 37% gewijzigd door Inster op 16-08-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Bedankt voor je reactie.
Inster schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:07:
...
En bijkomend voordeel dat de auto niet regelmatig contact kan maken met de sleutel, is batterij besparing.
...
Dat zal de reden zijn geweest dat de spanning van de knoopcellen
2,8 en 3,05 Volt waren. Ik had nog even een nieuwe knoopcel
gemeten (let wel, onbelast) en die mat 3,3 Volt.
Dit alles wél in ruim 14 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Blokker_1999 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Diefstal van de wagen voorkomen. Met een sterke richtantenne zou men een relay aanval kunnen uitvoeren. Gebeurt niet vaak, maar kan wel.
U hebt gelijk denk ik, maar je zou toevallig maar het slachtoffer zijn. Voor zo’n kleine moeite lijkt mij ‘better safe than sorry’ van toepassing als je auto niet in een garage geparkeerd staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
con1 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:18:
Bedankt voor je reactie.

[...]

Dat zal de reden zijn geweest dat de spanning van de knoopcellen
2,8 en 3,05 Volt waren. Ik had nog even een nieuwe knoopcel
gemeten (let wel, onbelast) en die mat 3,3 Volt.
Dit alles wél in ruim 14 dagen.
Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik dacht dat het leeglopen voor kon komen als de sleutel regelmatig binnen en buiten bereik komt. Dan wordt die elke keer opnieuw aangemeld/gewekt.
Je binnenvertrek zit geloof ik vrij dicht bij de auto dus als je met sleutel in je zak door huis loopt komt die regelmatig binnen&buiten bereik.
Oplossing is dus de sleutel niet meer in je zak te doen maar een vaste plaats te geven.
Eerder genoemd stalen kistje geeft dan nog eens extra bescherming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ik las net in de handleiding;
"Als de Smart Key in de buurt van de auto blijft,
kan de accu van de auto ontladen raken"

Dat houdt in dat er dan constant comunnicatie kan zijn
en de knoopcel leeg kan raken lijkt mij.

Vandaag maar wat knoppcelletjes halen en een stalen
bus (kooi van Faraday) zoeken waar de Smart Key in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Volgen de handleiding knoopcel CR2450 dus gelijk maar 4 gehaald.
Blijkt dat er in werkelijkheid de CR2032 in zit. Da's lekker...
Rustspanning nu 3,32 Volt. (ik had er nog eentje liggen)

[ Voor 8% gewijzigd door con1 op 16-08-2025 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario3
Let wel op dat een blikken bus niet werkt.
Alluminiumfolie gaat uitstekend en is een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Mario3 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:00:
Alluminiumfolie gaat uitstekend en is een stuk goedkoper.
Goede tip, gelijk 2 Faraday kastjes besteld.
Want om de sleutels te wikkelen in alu-folie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Mario3 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:00:
Is dit zo? Blik is heel dun plaatstaal volgens mij. Ik meende dat elk metaal dat elektromagnetisme aan kan, ook als een kooi van Farraday kan fungeren. Bij bliksem wordt volgens mij ook geadviseerd om in de auto te blijven zitten, omdat die een kooi van Farraday vormt. De meeste auto’s zijn voor een groot deel uit staal opgebouwd.
Als dit zo is, kan een snoep- of appelstroomblikje, evenals een koektrommel van staal prima als opbergmiddel voor de sleutel gebruikt worden.
Ook Wikipedia noemt ijzer als geschikt materiaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Megat op 16-08-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Megat schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Is dit zo? Blik is heel dun plaatstaal volgens mij. Ik meende dat elk metaal dat elektromagnetisme aan kan, ook als een kooi van Farraday kan fungeren. Bij bliksem wordt volgens mij ook geadviseerd om in de auto te blijven zitten, omdat die een kooi van Farraday vormt. De meeste auto’s zijn voor een groot deel uit staal opgebouwd.
Als dit zo is, kan een snoep- of appelstroomblikje, evenals een koektrommel van staal prima als opbergmiddel voor de sleutel gebruikt worden.
Kijk even naar dit filmpje (scroll even naar 5:45 tot 6:50);
YouTube: Wat als je een lege batterij voor Keyless Entry hebt? | Sjoerds Weet...
Dan zie je dat de afdichting kritisch is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marzman95
turkeyhakan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Vraagje: stond de knop AC aan? Vast wel, maar ik heb bij de Inster gemerkt dat de auto zelf bepaalt wanneer deze knop aan/uit gaat, ongeacht of de climate control op Auto staat.

De kleppen aan de voorkant gaan niet altijd open, maar bij warm weer zoals gisteren had ik wel verwacht dat ze open zouden moeten gaan.
Jazeker. Meerdere keren geprobeerd. AC zowel aan, als uit. Temperatuur laag en temperatuur hoog. Helpt allemaal niks, de lucht die eruit komt lijkt gewoon de buitentemperatuur te hebben. Ook nu het buiten is afgekoeld, dus ik denk niet dat het aan de warmte lag.

Maandag de dealer maar eens bellen voor een check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Volgens mij worden die kleppen gebruikt tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAaBxYFyyE8Yvblk-xkuSNmeAtI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ua6BVP25OPAjgtttZFIR1G3F.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marzman95
con1 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:28:
Volgens mij worden die kleppen gebruikt tijdens het laden.
Zoals ik in m’n originele bericht al had opgeschreven staan ze ook (vaak) open als ik op afstand de airco heb aangezet.

In de handleiding las ik dat de ventilator voor de koeling erachter zit. Ik denk dat deze dus inderdaad open gaan om te koelen tijdens het laden en de warme lucht van de airco af te voeren.

Vanavond moet ik voor het tripje waarschijnlijk nog even snelladen. Hopelijk triggert dat het koelen en kunnen we gelijk proberen of de airco daar ook gebruik van maakt. En kunnen we daarmee een storing in dat systeem uitsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door marzman95 op 16-08-2025 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Voor de airco geldt dat je kunt ventileren en recirculeren.
Maar dat staat los (imo) van de luchtklep aan de voorzijde.
- ventileren is verse lucht van buiten koelen
- recirculeren is lucht uit de auto gebruiken om te koelen
Dat laatste gaat sneller als het (snik)heet is.

Recirculeren gebeurt met een klep in de auto.

[ Voor 31% gewijzigd door con1 op 16-08-2025 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
marzman95 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Ik heb, volgens mij op dit forum, gelezen dat de lane-assist inderdaad 'slingert', maar wel binnen de lijnen. Dit zit er in om ervoor te zorgen dat de auto kan controleren dat je daadwerkelijk stuurt. Als je geen tegendruk aan het stuur geeft gaat hij lichtjes slingeren, en dan denkt de auto dat de handen niet meer het stuur vasthouden.

Het klinkt voor mij, als software engineer, plausibel genoeg om op zo'n manier te 'meten' of de bestuurder daadwerkelijk nog bezig is met sturen.
Ik rijd zowel de Inster als een EV3 en deze laatste slingert beslist niet. Vind het onprettig dat de Inster gaat "pendelen" in je rijstrook. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario3
Megat schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Gewoon proberen. Sleutel in een blikje en testen maar…
Als je geluk hebt werkt het.
Pagina: 1 ... 40 ... 42 Laatste