Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:37
CEdS schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:18:
@LorenzoBoth @LV1
Kent of weet iemand op het forum hier een persoon die de software kan herprogrammeren? Degene die dat kan zal binnen lopen. Ik heb er zo 500 euro voor over om de alle piepjes en waarschuwingen met 1 druk op de voorkeursknop uit te schakelen......
Als Software Engineer die werkt met dezelfde type software waar auto's ook mee werken: ik raad je dit heel hard af. Buiten het feit dat je garantie direct vervalt, wat me zonde lijkt van extra prijs die je hebt betaald voor een nieuw model auto, is het ook nog eens enorm gevaarlijk. Waarbij ICE voertuigen nog veel mechanica hebben die op zichzelf staat, is een EV vooral software-based en afhankelijk van elkaar. De verschillende onderdelen zijn softwarematig afhankelijk van elkaar en de kans is groot dat ze stoppen met werken als er iets niet klopt in de software.

Degelijke auto software bestaat uit losse modules, maar aangezien dit de rijhulp-systemen betreft verwacht ik dat je de software aan moet passen die ervoor zorgt dat de auto kan rijden. Deze systemen moeten namelijk kunnen ingrijpen (rijbaanassistent, collission-avoidance) op de aansturing van de auto. Ik vraag me af of zelfgemaakte aanpassingen op die software, überhaupt zijn toegestaan.

Uiteraard is alles te kraken, ook software. Maar gezien het een nieuw model is, ondanks dat het platform al wat ouder is, verwacht ik niet dat het binnen afzienbare tijd iemand lukt om de software dusdanig aan te passen om die waarschuwingen weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:18
marzman95 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Als Software Engineer die werkt met dezelfde type software waar auto's ook mee werken: ik raad je dit heel hard af. Buiten het feit dat je garantie direct vervalt, wat me zonde lijkt van extra prijs die je hebt betaald voor een nieuw model auto, is het ook nog eens enorm gevaarlijk. Waarbij ICE voertuigen nog veel mechanica hebben die op zichzelf staat, is een EV vooral software-based en afhankelijk van elkaar. De verschillende onderdelen zijn softwarematig afhankelijk van elkaar en de kans is groot dat ze stoppen met werken als er iets niet klopt in de software.

Degelijke auto software bestaat uit losse modules, maar aangezien dit de rijhulp-systemen betreft verwacht ik dat je de software aan moet passen die ervoor zorgt dat de auto kan rijden. Deze systemen moeten namelijk kunnen ingrijpen (rijbaanassistent, collission-avoidance) op de aansturing van de auto. Ik vraag me af of zelfgemaakte aanpassingen op die software, überhaupt zijn toegestaan.

Uiteraard is alles te kraken, ook software. Maar gezien het een nieuw model is, ondanks dat het platform al wat ouder is, verwacht ik niet dat het binnen afzienbare tijd iemand lukt om de software dusdanig aan te passen om die waarschuwingen weg te halen.
Ik snap je bezorgdheid, en ik snap zeer zeker dat je niet aan de functionaliteiten van de software moet gaan sleutelen om redenen die jij noemt maar ik vraag alleen om de individuele uitschakelingen onder 1 knop te plaatsen, dat moet toch geen gevaar opleveren?
M.i. levert het juist gevaar op omdat het allemaal onder andere submenu's verscholen zit.
Op de snelweg c.q. belijnde doorgaande wegen wil ik wel keep your lane en bijsturen, op de kleine weggetjes dus niet. Het gebeurt mij dus regelmatig dat ik tijdens het rijden het e.e.a. uit/in schakel.

Wat ik ook niet snap, en ik denk dat dat een bug is, op het moment dat je de ECO rijmodus kiest wil je dus zo economisch mogelijk rijden, waarom gaat de Eco modus van de airco dan ook niet automatisch aan? Nu moet je dit handmatig inschakelen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 14:48
Mario3 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:40:
Vanmorgen een aantal resultaten van een OTA-update ervaren.
Sommige verkeersborden worden nu weergegeven in het display, en het naderen van een stoplicht.
Er zullen gerust nog meer wijzigingen of toevoegingen zijn, maar heb die nog niet ervaren.
Ik heb nog geen OTA-update van de navigatie gezien. Ik begrijp dat deze automatisch wordt gedownload en je deze niet zelf kunt triggeren, klopt dit?
Mijn softwareversie is AX_E.EUR.S5W_L.001.001.241014 , lijkt mij van 14 October 2024.
Betreft een Pulse geleverd 28/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:39
sv7088 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:12:
[...]

Ik heb nog geen OTA-update van de navigatie gezien. Ik begrijp dat deze automatisch wordt gedownload en je deze niet zelf kunt triggeren, klopt dit?
Mijn softwareversie is AX_E.EUR.S5W_L.001.001.241014 , lijkt mij van 14 October 2024.
Betreft een Pulse geleverd 28/4.
Ik ben ook benieuwd, ik heb dezelfde softwareversie en nog niks gezien/gemerkt mbt OTA updates

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Sinds vorige week trouwens een update van de Hyundai Smart Charging app. Nu kan je wel de Inster toevoegen. In theorie kan je ook uit korting ontvangen, maar de UI/UX niet echt super. Ik moe(s)t toch wel een paar heen en weer klikken voordat alle instelling (in eerste plaats überhaupt) zichtbaar waren en nog een paar keer om te zorgen dat ze 'opgeslagen' waren.

Ik heb nu € 0,08 gespaard :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario3
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:40
OTA-software updates worden in de regel gefaseerd uitgevoerd.
Dat betekent dat niet iedereen het op hetzelfde moment de update ontvangt.
En daar kan uiteindelijk wel enkele weken tussen zitten.
De update die ik ervaren heb is geheel automatisch verlopen.
Geen acties waren nodig de update te starten.

Welke versie ik op dit moment heb zal ik morgen bekijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Mario3 op 25-07-2025 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Holy_Jampot
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04
Jake schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:41:
Sinds vorige week trouwens een update van de Hyundai Smart Charging app. Nu kan je wel de Inster toevoegen. In theorie kan je ook uit korting ontvangen, maar de UI/UX niet echt super. Ik moe(s)t toch wel een paar heen en weer klikken voordat alle instelling (in eerste plaats überhaupt) zichtbaar waren en nog een paar keer om te zorgen dat ze 'opgeslagen' waren.

De smart charging app bleek de oorzaak van al mijn laadproblemen. Ik heb maanden geleden een keer die App geopend gehad, maar er achter gekomen dat de inster niet bekend was. Mijn inster heeft maanden lang op willekeurige momenten gestopt met laden. Zelfs bij de garage geweest en melding bij hyundai geweest. Ook bij een publieke laadpaal in de buurt stopte he opladen. Uiteindelijk bleek dus dat de smart charging app iets aan het doen was, ondanks dat ik hem niet kon instellen. Aangezien de publieke paadpaal dicht bij mijn huis is dacht de smart charging app dat ik thuis aan het laden was, en greep hij ook in. Ook heel fijn dat er dus nergens iets te zien is over smart charging (niet in de auto, niet in de bluelink app, niet in de laadpaal app) , behalve als je die app open hebt

[ Voor 8% gewijzigd door The_Holy_Jampot op 26-07-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-09 15:44

LV1

De Pulse 49kW laadt snel (DC) volgens het boekje met een vermogen van maximaal 85 kWh.
Bij mij was dat in de praktijk maximaal 81kWh.
Als een laadpaal bijvoorbeeld 250kWh kan leveren, zal ik dus maximaal een laadsnelheid krijgen van 81kWh.
Vraag:
Is er bij een EV en specifiek bij de Inster een mogelijkheid om dit maximum te verlagen naar bv. 45 of 50kWh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:11
LV1 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:03:
De Pulse 49kW laadt snel (DC) volgens het boekje met een vermogen van maximaal 85 kWh.
Als een laadpaal bijvoorbeeld 250kWh kan leveren, zal ik dus maximaal een laadsnelheid krijgen van 81kWh.
Vraag:
Is er bij een EV en specifiek bij de Inster een mogelijkheid om dit maximum te verlagen naar bv. 45 of 50kWh?
Als je minder kWh wil laden moet je de sessie eerder beëindigen. ;)

Vermogen van een laadpaal geef je aan in kW, de hoeveelheid energie (bijv. de capaciteit van een batterij) in kWh.

Waarom zou je langzamer willen laden aan een DC-lader?

DC laadsnelheid is niet instelbaar, maar als je naar een 50kW DC lader gaat laadt je aanzienlijk langzamer en anders zorgen dat je arriveert met een bijna volle accu.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
@LV1 Je kan de laadsnelheid/laadvermogen aan een AC lader terugschroeven in het menu bij AC/DC laden
Je kan NIET het laadvermogen aan een DC lader beinvloeden behalve dan bij een paal te gaan laden die minder vermogen levert.

LV1, stel jij je vraag omdat je bang bent dat het snelladen ten koste van je batterijcapaciteit gaat? Naast een Inster rijd ik ook een Tesla Model S met 85kWh accu. Na ruim 270.000 km en ca. 60% van de laadsessies aan een Tesla Supercharger te hebben geladen, is de degradatie niet meer dan 13%. Wellicht stelt je dit iets gerust? O ja en de auto is uit 2014 en ik ben de 2e berijder binnen het bedrijf, we kennen dus de complete (laad) historie van deze Tesla.

[ Voor 10% gewijzigd door CEdS op 26-07-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweetpea007
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13-08 20:32
Jake schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:41:

Heb al twee weken last met de MyService van Hyundai. De klantenservice heeft er ook moeite mee.
Als Functioneel beheerder van apps/websites heb ik een heel heldere ticket omschrijving gemaakt. Maar echt gebruikersvriendelijk is het allemaal niet.
Mooie besparing ;)

Gelukkig zijn we in het bezit van een eigen laadpaal en we hebben een dynamisch contract. De energieleverancier regelt dan alles. Heel blij mee. Dus de Hyundai Smart charging app niet nodig. Wel de ChargeMyHyundai app wel geregistreerd voor in nood. Vaak zal dat dus niet zijn. Voor vakanties gebruiken we de grote broer Volvo XC40 extended range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
Ik heb een vraag over het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbO8R6nX8fnUFe9JoRzN1tpklRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rf7LFLhTqcuQFWh2iudFJxGL.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto van mijn menu in de auto is het "reisplan opzetten" niet te selecteren, het blijft onder alle omstandigheden grijs.
Is dit een onderdeel van een pakket of werkt dit bij niemand?

Als ik een route wil ingeven dan kan ik overigens maar maximaal 2 extra stopt ingeven. Is dit ook gebruikelijk bij de Hyundai software?

[ Voor 10% gewijzigd door CEdS op 26-07-2025 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LV1

LV1

@CEdS @HandyLumberjack In Nederland wordt zover ik weet bij DC-laden altijd de geladen kWh's * prijs/kWh berekend onafhankelijk van de laadsnelheid.
Er zijn echter landen waar de prijs per minuut berekend wordt afhankelijk van laadsnelheid.
Bv.:
0-60kW €0,29/min
60-100kW € 0,60/min
100-180kW € 0,93/min

40kWh laden bij 60 kW kost dan € 11.60 en laden met het maximum van de Pulse (81kW) kost dan ongeveer € 18,00
De eerste optie kost je 40-45 minuten tijd en de tweede optie ongeveer 30-35 minuten.
€ 6,40 meer voor ruwweg 10 minuten tijdwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-09 15:00
Vandaag iet merkwaardigs opgevallen bij de Inster. Auto stond 12 dagen stil en ging er vandaag weer voor het eerst mee rijden. Bij een snelheid van rond de 100 kilometer begon het stuur ineens veel te trillen. Nu heb ik er gelijk bij aflevering Vredestein all seasons banden onder laten leggen, maar na een kilometer of 20 was het trillen helemaal weg. Vraag aan jullie is dit al eens bij iemand voorgekomen of opgevallen?

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CEdS
@LV1 Ik ken echter geen auto waar je de DC snelheid zelf kan regelen, ik heb ervaring met Tesla, Renault en de Inster.
Wat ik wel weet uit ervaring, ik rijd veel in het buitenland, is dat er verschillende laadsnelheid/vermogenpalen zijn. Bijv bij Ionity hebben ze dan een 22 kW, 50 kW paal en een snelle >100 kW. EVzen heeft ook vaak zoiets. Dus je kan ter plekke kiezen. Zie onderstaande foto's voor voorbeelden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0skpQ64fIuO5GtJFN5Ozw9WNs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCEqqP0biM1hID7x8fyIST9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qejnurMpYFdsWUx_Jx487oNcDHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O42l96zbO6S2IoQEpfNGwSGp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LV1

LV1

CEdS schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:02:
@LV1 Ik ken echter geen auto waar je de DC snelheid zelf kan regelen, ik heb ervaring met Tesla, Renault en de Inster.
Wat ik wel weet uit ervaring, ik rijd veel in het buitenland, is dat er verschillende laadsnelheid/vermogenpalen zijn. Bijv bij Ionity hebben ze dan een 22 kW, 50 kW paal en een snelle >100 kW. EVzen heeft ook vaak zoiets. Dus je kan ter plekke kiezen. Zie onderstaande foto's voor voorbeelden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met de Inster zullen we het toch met 'sneller' laden met CCS moeten doen. Type 2 connector met 22kW heeft geen zin, omdat de Inster maximaal 11kW kan omvormen en zou zelfs met 22kW niet snel genoeg zijn als je op doorreis bent.

[ Voor 7% gewijzigd door LV1 op 26-07-2025 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
Wees niet bang voor die keren dat je snel laadt, want de auto beschermt zelf de accu door bij 75% de laadsnelheid te verlagen.
Bovendien is 81kw nou niet echt snel...200-400kw zijn dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
LV1 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:06:
@CEdS @HandyLumberjack In Nederland wordt zover ik weet bij DC-laden altijd de geladen kWh's * prijs/kWh berekend onafhankelijk van de laadsnelheid.
Er zijn echter landen waar de prijs per minuut berekend wordt afhankelijk van laadsnelheid.
Bv.:
0-60kW €0,29/min
60-100kW € 0,60/min
100-180kW € 0,93/min

40kWh laden bij 60 kW kost dan € 11.60 en laden met het maximum van de Pulse (81kW) kost dan ongeveer € 18,00
De eerste optie kost je 40-45 minuten tijd en de tweede optie ongeveer 30-35 minuten.
€ 6,40 meer voor ruwweg 10 minuten tijdwinst.
Ik hoor graag andere voorbeelden, maar volgens mij is het alleen Tesla in Oostenrijk die deze manier van berekenen heeft. Dan is max 80kW inderdaad onvoordelig, maar met 45 cent per kWh nog steeds wel ok.
Zelf de laadsnelheid van DC instellen is zoals meerdere al hebben gezegd niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LV1

LV1

jouwheld schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:41:
[...]

Ik hoor graag andere voorbeelden, maar volgens mij is het alleen Tesla in Oostenrijk die deze manier van berekenen heeft. Dan is max 80kW inderdaad onvoordelig, maar met 45 cent per kWh nog steeds wel ok.
Zelf de laadsnelheid van DC instellen is zoals meerdere al hebben gezegd niet mogelijk.
Je hebt inderdaad gelijk. Tot nu toe heb ik deze tariefstructuur alleen gevonden bij Tesla Oostenrijk.
De genoemde prijs is nog steeds voordelig (met Tesla abonnement).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
CEdS schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:42:
Ik heb een vraag over het volgende:
[Afbeelding]

Op de foto van mijn menu in de auto is het "reisplan opzetten" niet te selecteren, het blijft onder alle omstandigheden grijs.
Is dit een onderdeel van een pakket of werkt dit bij niemand?

Als ik een route wil ingeven dan kan ik overigens maar maximaal 2 extra stopt ingeven. Is dit ook gebruikelijk bij de Hyundai software?
Ter informatie:
Ik weet inmiddels waarom er maar 2 stops in te geven zijn. Hyundai gaat ervan uit dat dit een Stadsauto is en dat meer dan 2 stops niet noodzakelijk zijn......(heb navraag bij de dealer gedaan).

Het reisplan op zetten (met 2 stops) wordt pas geactiveerd als je een route ingegeven hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-09 09:59
[quote]CEdS schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Ter informatie:
Ik weet inmiddels waarom er maar 2 stops in te geven zijn. Hyundai gaat ervan uit dat dit een Stadsauto is en dat meer dan 2 stops niet noodzakelijk zijn......(heb navraag bij de dealer gedaan).

Ik denk dat jouw dealer beetje uit zijn nek kletst, een Ioniq 5 & 6 zouden dan ook een stadsauto's zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:01
de schompen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:00:
Vandaag iet merkwaardigs opgevallen bij de Inster. Auto stond 12 dagen stil en ging er vandaag weer voor het eerst mee rijden. Bij een snelheid van rond de 100 kilometer begon het stuur ineens veel te trillen. Nu heb ik er gelijk bij aflevering Vredestein all seasons banden onder laten leggen, maar na een kilometer of 20 was het trillen helemaal weg. Vraag aan jullie is dit al eens bij iemand voorgekomen of opgevallen?
Dat is normaal en komt vaker voor. Na wat km's gereden te hebben zou het weg moeten zijn. Tip als je de auto voor een langere tijd stil zet: pomp de banden iets harder op dan normaal (vergeet het niet te verlagen als je weer terug bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

turkeyhakan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:00:
[...]

Dat is normaal en komt vaker voor. Na wat km's gereden te hebben zou het weg moeten zijn. Tip als je de auto voor een langere tijd stil zet: pomp de banden iets harder op dan normaal (vergeet het niet te verlagen als je weer terug bent).
Nergens voor nodig, die bandenspanning zakt vanzelf wel. Ik weet niet precies wat de aanbevolen spanning is voor de Inster, maar wat veel belangrijker is: te lage bandenspanning is juist funest. Als je na het rijden de spanning verlaagt (terwijl de banden nog warm zijn), dan kom je bij koude banden onder de aanbevolen spanning uit en dát wil je juist voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
turkeyhakan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:00:
[...]

Normaal? Mijn andere auto staat regelmatig langer dan een maand stil, en ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.

De Inster is gewoon erg gevoelig voor trillingen in het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:18:
[...]

Nergens voor nodig, die bandenspanning zakt vanzelf wel. Ik weet niet precies wat de aanbevolen spanning is voor de Inster, maar wat veel belangrijker is: te lage bandenspanning is juist funest. Als je na het rijden de spanning verlaagt (terwijl de banden nog warm zijn), dan kom je bij koude banden onder de aanbevolen spanning uit en dát wil je juist voorkomen.
Ik heb thuis een compressor dus ja ik zet ze weer op spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
HandyLumberjack schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:34:
[...]

Normaal? Mijn andere auto staat regelmatig langer dan een maand stil, en ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.

De Inster is gewoon erg gevoelig voor trillingen in het stuur.
Als mijn Tesla een maand stil staat op het vliegveld heb ik ook last van trillingen. Gelukkig tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
Buske schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:37:
[quote]CEdS schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Ter informatie:

Ik denk dat jouw dealer beetje uit zijn nek kletst, een Ioniq 5 & 6 zouden dan ook een stadsauto's zijn :?
Wij hebben het getest in een Kona met 64kWh accu, alhoewel deze auto haar menustructuur hetzelfde is maar de layout anders, kon ik > 3 stops ingeven.

Dus nee, niet alleen de dealer kletst uit zijn nek...... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
LV1 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:03:
Vraag:
Ik heb van een laadsessie aan Tesla suppercharger, max 150 kW, de laadsnelheid bijgehouden en kwam tot een maximaal laadvermogen van 89,4kW (rond 64% acculading). Onderstaand het laadgrafiekje van deze sessie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtsG7hAkJTglChFowV-xJ8zr0X4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3VWJQ8lYun6vn2tcp1v1iwWN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LV1

LV1

Ik heb van een laadsessie aan Tesla suppercharger Zwolle, max 150 kW, de laadsnelheid bijgehouden en kwam tot een maximaal laadvermogen van 89,4kW (rond 64% acculading). Onderstaand het laadgrafiekje van deze sessie.

[Afbeelding]
Ik heb gisteren bij Tesla Supercharger Zwolle met nog 16% acculading opgeladen. Dat was niet Super. Het laadvermogen kwam niet hoger dan 37,6 kW. Na 21 minuten maar gestopt. Ik had genoeg om thuis te komen.
Ik vermoed dat het aan de Tesla-laadpaal heeft gelegen. Tijdens mijn eerdere DC-laadervaringen gaat het vermogen binnen 1 à 2 minuten naar 79-81 kW, zakt dan bij 75% procent lading naar omgeveer 45kW en bij 80% naar 22kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karininline
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-08 15:18
HandyLumberjack schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Als je dan toch voor optie drie gaat zou ik voor echte winterbanden kiezen, waarschijnlijk ben je toch jarenlang aan het wisselen als je je originele banden als zomerbanden gebruikt.

Zelf ga ik denk ik voor optie 4, ik rij de originele banden op, en dan ga ik over op 4-seizoenbanden.
Ik neig ook naar Optie 4, wilde eerst idd ook meteen er 4 seizoenen onder zetten Maarja, ook wel zonde van de huidige banden. Ik weet alleen niet goed hoe hij zal rijden in de winter op zijn zomerbanden en wij hebben hier wel wat heuvels... dus ik twijfel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
LV1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:35:
[...]

Ik heb gisteren bij Tesla Supercharger met nog 16% acculading opgeladen. Dat was niet Super. Het laadvermogen kwam niet hoger dan 37,7 kW. Na 4,5 minuten maar gestopt. Ik had genoeg om thuis te komen.
Ik vermoed dat het aan de Tesla-laadpaal heeft gelegen. Tijdens mijn eerdere DC-laadervaringen gaat het vermogen binnen 1 à 2 minten naar 79-81kW, zakt dan bij 75% procent lading naar ongeveer 45kW en bij 80% naar 22kW.
De Tesla palen zijn geschakeld in groepen van 2. Als er iemand naast je staat te laden, kan het zijn dat je dus deelt. Als ik met mijn Tesla ga laden, staat er ook altijd in het scherm bij laadtips, als je snel wilt laden, laat dan een plek vrij tussen de auto's, dus sla een paal over.

Met mijn Tesla heb ik ook weleens dat ie niet snel wil laden maar dan is het meestal druk. Een enkele keer ligt het aan de paal.
Met de Inster heb ik qua snelladen nog geen klagen, zowel bij Tesla als Ionity gaat ie tot 65/70% batterij lading boven de 80kW. daarna zakt ie in naar 45kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
[quote]CEdS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 06:36:
[...]

Wij hebben het getest in een Kona met 64kWh accu, alhoewel deze auto haar menustructuur hetzelfde is maar de layout anders, kon ik > 3 stops ingeven.

Ben zelf ook een ex Kona 64kWh accu rijder, maar dat kan ik bevestigen nog ontkennen :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:45
CEdS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:49:
[...]

De Tesla palen zijn geschakeld in groepen van 2. Als er iemand naast je staat te laden, kan het zijn dat je dus deelt. Als ik met mijn Tesla ga laden, staat er ook altijd in het scherm bij laadtips, als je snel wilt laden, laat dan een plek vrij tussen de auto's, dus sla een paal over.
Voor zover als ik weet, komt het trager laden als twee auto’s aan één paal staan bij de Tesla SuperChargers vooral voor bij de wat oudere V1 en V2 stalls van Tesla, die inderdaad twee aan twee geschakeld zijn. Deze leveren maximaal respectievelijk 120 en 150 kW. Ik meen dat dit veel minder van toepassing is op de modernere V3 en V4 laadpalen, omdat deze met respectievelijk 250 en de V4 350 kW en bij de nieuwste V4 zelfs 500kW kunnen leveren.
Natuurlijk bestaat er ook bij de modernste laadpleinen van Tesla een grens. Als - bijna - alle stalls in gebruik zijn, zul je dat waarschijnlijk ook wel merken aan het laadvermogen. De V3 en V4 hebben dynamische aanpassing van het laadvermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door Megat op 29-07-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:59
LV1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:35:
Ik heb gisteren bij Tesla Supercharger Zwolle met nog 16% acculading opgeladen. Dat was niet Super. Het laadvermogen kwam niet hoger dan 37,6 kW. Na 21 minuten maar gestopt. Ik had genoeg om thuis te komen.
Ik vermoed dat het aan de Tesla-laadpaal heeft gelegen. Tijdens mijn eerdere DC-laadervaringen gaat het vermogen binnen 1 à 2 minuten naar 79-81 kW, zakt dan bij 75% procent lading naar omgeveer 45kW en bij 80% naar 22kW.
CEdS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:49:

Met mijn Tesla heb ik ook weleens dat ie niet snel wil laden maar dan is het meestal druk. Een enkele keer ligt het aan de paal.
Megat schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:36:
Voor zover als ik weet, komt het trager laden als twee auto’s aan één paal staan bij de Tesla SuperChargers vooral voor bij de wat oudere V1 en V2 stalls van Tesla, die inderdaad twee aan twee geschakeld zijn. Deze leveren maximaal respectievelijk 120 en 150 kW. Ik meen dat dit veel minder van toepassing is op de modernere V3 en V4 laadpalen, omdat deze met respectievelijk 250 en de V4 350 kW en bij de nieuwste V4 zelfs 500kW kunnen leveren.
Natuurlijk bestaat er ook bij de modernste laadpleinen van Tesla een grens. Als - bijna - alle stalls in gebruik zijn, zul je dat waarschijnlijk ook wel merken aan het laadvermogen. De V3 en V4 hebben dynamische aanpassing van het laadvermogen.
Wil nog even benadrukken dat het inderdaad kan zijn dat je met meerderen aan 'één' paal staat, maar dat ook de paal zelf de schuldige kan zijn. Heb al een paar keer meegemaakt bij V2 en V3 (V1 hebben we niet in Europa voor zover ik weet) dat ik helemaal alleen stond en ik niet boven de 40 uitkwam met laden.
Van plaats verwisseld, et voila, daar ging de snelheid omhoog. Bij V4 heb ik dit nog niet meegemaakt, snelheid daar schiet gelijk naar de waarden die ik verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacManus
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15
Eindelijk weer eens een update over mijn auto kampeer avonturen. Ik heb inmiddels een forse dakkoffer (Hapro Rider 4.4) op mijn dak en ben een weekje eropuit. De extra ruimte is handig en bespaart ín de auto weer wat ruimte die ik kan gebruiken voor andere dingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivcHe0L44wyHUWzbq8O4PvBbm84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQat3JWC3bk1NzIkDBQOy0nf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb daarom voor het eerst ook mijn camping koelkast meegenomen. Die werkt prima op de V2L, maar met de 12V stekker tijdens het rijden deed hij niets. Iemand toevallig een idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Groetjes vanaf de camping!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:04
MacManus schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:03:
Eindelijk weer eens een update over mijn auto kampeer avonturen. Ik heb inmiddels een forse dakkoffer (Hapro Rider 4.4) op mijn dak en ben een weekje eropuit. De extra ruimte is handig en bespaart ín de auto weer wat ruimte die ik kan gebruiken voor andere dingen.
[Afbeelding]

Ik heb daarom voor het eerst ook mijn camping koelkast meegenomen. Die werkt prima op de V2L, maar met de 12V stekker tijdens het rijden deed hij niets. Iemand toevallig een idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Heel erg leuk om te zien en geeft inspiratie, heb nog geen Inster, maar zie kamperen op deze manier enorm zitten met een Inster in de toekomst.

Mag ik vragen hoe het er nu van binnenuit uit ziet qua ruimte?

Werkt de interieur V2L voor de koelbox ook als de auto op slot staat?

geniet van je vakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk627
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-07 07:07
Hallo!

Nou ik heb m hoor. Wat rijdt ie heerlijk.
Tot nu toe geen gekke dingen, alleen lukt laden as we speak wat minder.
Hij geeft aan volgens schema klaar ze zijn (aan een weg lader met 11kw), maar hij is nog lang niet op 100% en er is geen schema ingesteld of gepland laden. Als ik m dan aanzet gaat hij weer van 0kW naar de 10,8kw. De paal blijft wel blauw knipperen.

De eerste keer laden ging zonder problemen. Dit is de 2x sinds ik m heb.

Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
@MacManus schreef op dinsdag 29 juli 2025

[/quote]

Hoi, ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar bij een Ioniq 6 werkt de stekker tijdens het rijden wel gewoon, koelen/vriezen.
Ik weet niet of de Inster ook een kampeermodus heeft, maar bij mij kan ik uitstappen, de wagen afsluiten terwijl de frigo lustig koelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:41
Kreeg vandaag tijdens [rustig rijden] de melding "Beperkt vermogen" en idd als ik stroom gaf dan hield tie in. Reed provinciaal en uiteindelijk 80 lukte nog wel, thuisgekomen en toen ik stilstond hoorde ik volgens mij de koeling van het accupakket werken. Dit was omstreeks 21.30 uur in de avond en de temperatuur was rond de 20 graden. Dus oververhitting lijkt me sterk. Geen enkel waarschuwingslampje op het dashboard is gaan branden. Na een vervangen ICCU ben ik erg benieuwd wat het nu weer is. Begin inmiddels wel achter mijn oren te krabben na de aanschaf van deze auto. Heb er nog geen 3500 km mee gereden????
Zijn er lotgenoten op het forum? Alle info is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marzman95
Henk627 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:36:
Hallo!

Nou ik heb m hoor. Wat rijdt ie heerlijk.
Tot nu toe geen gekke dingen, alleen lukt laden as we speak wat minder.
Hij geeft aan volgens schema klaar ze zijn (aan een weg lader met 11kw), maar hij is nog lang niet op 100% en er is geen schema ingesteld of gepland laden. Als ik m dan aanzet gaat hij weer van 0kW naar de 10,8kw. De paal blijft wel blauw knipperen.

De eerste keer laden ging zonder problemen. Dit is de 2x sinds ik m heb.

Iemand ideeen?
Dit kan (blijkbaar) ook aan de paal liggen. Dit heb ik ook inmiddels meerdere keren meegemaakt op dezelfde aansluiting, van dezelfde publieke paal, op de (openbare) parkeerplaats van kantoor. Omdat ik dit probleem bij andere palen van dezelfde operator niet had, een melding gemaakt in hun app. Ik kreeg een bericht terug dat ze dit vaker hadden gehad en, op afstand?, een instelling hebben aangepast. Daarna was het probleem verholpen.

Wat het precies kan zijn durf ik niet te zeggen: het kan een storing zijn in de paal, communicatie of het instabiliteit van het stroomnet. Ik raad je aan om het op andere aansluitingen en palen ook even te proberen.

Ik kreeg de melding vanuit Bluelink (dus de auto zelf) dat het laden was gestopt, stipt elke 15 minuten. Na een kleine minuut zag ik in de app dat er weer vermogen was, tot 15 minuten later en hetzelfde gebeurde. De sessie bij de paaloperator bleef wel actief; ondanks dat hij steeds 'stopte' met laden heb ik een enkele sessie afgerekend.

Andere optie is dat er een laadschema is ingesteld in de auto, maar aangezien je aangeeft de Inster net te hebben, lijkt me dit onwaarschijnlijk. Dit kun je controleren door te kijken of het oranje klokje naast het klimaaregelingsdisplay (airco) brandt bij het uitzetten van de auto/tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marzman95
Aedriaen1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:03:
Kreeg vandaag tijdens [rustig rijden] de melding "Beperkt vermogen" en idd als ik stroom gaf dan hield tie in. Reed provinciaal en uiteindelijk 80 lukte nog wel, thuisgekomen en toen ik stilstond hoorde ik volgens mij de koeling van het accupakket werken. Dit was omstreeks 21.30 uur in de avond en de temperatuur was rond de 20 graden. Dus oververhitting lijkt me sterk. Geen enkel waarschuwingslampje op het dashboard is gaan branden. Na een vervangen ICCU ben ik erg benieuwd wat het nu weer is. Begin inmiddels wel achter mijn oren te krabben na de aanschaf van deze auto. Heb er nog geen 3500 km mee gereden????
Dat is, in mijn ervaring, een slecht teken voor de accu. Mijn oude Leaf had hetzelfde probleem en het bleek een kapot accupakket te zijn. Omdat vervangen net zo duur was als een Inster, hebben we de Inster gekocht.
Voor een compleet nieuwe auto zou ik dat niet verwachten. Het beste lijkt me om de dealer even te bellen om te informeren en ze eventueel de auto uit te laten lezen, lijkt me niet dat dit binnen die 3500km moet kunnen gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacManus
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15
krissie100 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Heel erg leuk om te zien en geeft inspiratie, heb nog geen Inster, maar zie kamperen op deze manier enorm zitten met een Inster in de toekomst.

Mag ik vragen hoe het er nu van binnenuit uit ziet qua ruimte?

Werkt de interieur V2L voor de koelbox ook als de auto op slot staat?

geniet van je vakantie ;)
In mijn eerdere bijdragen in dit topic heb ik al eens fotos geplaatst van hoe het eruitziet, al is dat bij iedere reis weer een beetje anders.

Ik heb de koelkast nu achterin en het bed over de bijrijdersstoel naar achter toe. De bestuurdersstoel klap ik ook naar beneden; gebruik ik als een soort nachtkastje.

Ik stap in en uit aan de bestuurderskant achter. Dan kan ik op de achterbank nog zitten en kan ik eenvoudig in bed klimmen.

De V2L gebruik je door de auto in "utility mode" te zetten. Die blijft gewoon ingeschakeld. Hij gaat wel piepen als je alle deuren dicht doet en de sleutel is niet in de auto. Daarom zet ik, wanneer ik bijvoorbeeld naar de wc ga of buiten ga zitten, de deur op een klein kiertje. Ik zet m dan eigenlijk niet op slot. Maar volgens mij kan dat wel gewoon, zonder dat de V2L stopt.

Achteraf gezien vind ik het wel veel moeite om de koelkast mee te nemen. Ik kan dan natuurlijk wel zelf koken, maar hij is enorm groot. Ook helemaal niet nodig voor mij alleen. Misschien is een kleine koelbox een beter idee in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:53
even een korte vraag over de bandenspanning.

je kunt alleen voor SET of annuleren kiezen. Dat heb ik gedaan nadat ik de banden had opgepompt. Maar hoe krijg je de bandenspanning per band nu in beeld? Waar moet je op drukken om dit te zien? De handleiding is daar niet echt duidelijk over helaas, of ik begrijp m niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MacManus schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:22:
[...]

In mijn eerdere bijdragen in dit topic heb ik al eens fotos geplaatst van hoe het eruitziet, al is dat bij iedere reis weer een beetje anders.

Ik heb de koelkast nu achterin en het bed over de bijrijdersstoel naar achter toe. De bestuurdersstoel klap ik ook naar beneden; gebruik ik als een soort nachtkastje.

Ik stap in en uit aan de bestuurderskant achter. Dan kan ik op de achterbank nog zitten en kan ik eenvoudig in bed klimmen.

De V2L gebruik je door de auto in "utility mode" te zetten. Die blijft gewoon ingeschakeld. Hij gaat wel piepen als je alle deuren dicht doet en de sleutel is niet in de auto. Daarom zet ik, wanneer ik bijvoorbeeld naar de wc ga of buiten ga zitten, de deur op een klein kiertje. Ik zet m dan eigenlijk niet op slot. Maar volgens mij kan dat wel gewoon, zonder dat de V2L stopt.

Achteraf gezien vind ik het wel veel moeite om de koelkast mee te nemen. Ik kan dan natuurlijk wel zelf koken, maar hij is enorm groot. Ook helemaal niet nodig voor mij alleen. Misschien is een kleine koelbox een beter idee in de toekomst.
Ik heb deze vraag voor de eNiro gesteld en het antwoord was dat je alles lockt met de knop als je dus in de auto zit. Vervolgens uitstappen en de deur locken met de fysieke sleutel.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
mtv1 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:31:

je kunt alleen voor SET of annuleren kiezen. Dat heb ik gedaan nadat ik de banden had opgepompt. Maar hoe krijg je de bandenspanning per band nu in beeld? Waar moet je op drukken om dit te zien? De handleiding is daar niet echt duidelijk over helaas, of ik begrijp m niet.
De bandenspanning krijg je niet in beeld omdat de Inster die niet meet. Hij meet de omwentelingen van ieder wiel, en daarmee bepaald die of een band zachter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
MacManus schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Dank je! Je hebt dus momenteel de linkerstoel achter nog overeind staan, dat is ook een optie. Ik zit al helemaal allerei accessoiren en dingen uit te zoeken die handig zijn om mee te nemen terwijl ik nog lang geen inster heb, wacht denk ik op een tweedehandsie of showroommodel over een jaar o.i.d.

Zat zelf te kijken naar bijvoorbeeld deze koelbox https://www.obelink.nl/ob...koelbox-682832.html?qty=1 :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
mtv1 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:31:

turkeyhakan in "Het grote Hyundai Inster topic"

turkeyhakan in "Het grote Hyundai Inster topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtv1
dank je wel, ik was idd in de veronderstelling dat je dat laatste plaatje kon zien per band, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. jammer, maar geen man overboord, zoals de handleiding al zegt

Controle
Gebruik een bandenspanningsmeter van goede kwaliteit om de bandenspanning te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sv7088
Aedriaen1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:03:
@Aedriaen1 Wat is de conclusie van de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:51

con1

Energiefreak

mtv1 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:21:
[...]

Vorige week kon ik ook voorbestellen, toen nog niet gedaan en nu heb ik ook de error
Ik heb vandaag mijn Inster Pulse binnen maar in de Bluelink store
staat bij Bluelink Plus "dit product is niet beschikbaar voor uw voertuig".

Doe ik iets verkeerd?

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
con1 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Ik heb vandaag mijn Inster Pulse binnen maar in de Bluelink store
staat bij Bluelink Plus "dit product is niet beschikbaar voor uw voertuig".

Doe ik iets verkeerd?
Ja, denk het wel. Want iedere nieuwe Inster eigenaar krijgt 6 maanden gratis PRO (en volgens mij 10 jaar LITE). Je kunt in de app als je op Bluelink (huidig abonnement) klikt zien welke abonnementen je hebt.

Mijn ervaring is dat je 3 maanden van te voren kunt verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

turkeyhakan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:44:
[...]

Ja, denk het wel. Want iedere nieuwe Inster eigenaar krijgt 6 maanden gratis PRO (en volgens mij 10 jaar LITE). Je kunt in de app als je op Bluelink (huidig abonnement) klikt zien welke abonnementen je hebt.

Mijn ervaring is dat je 3 maanden van te voren kunt verlengen.
Bedankt voor je reactie, het klop idd dat ik nu ff pro heb.
Dus maar even 3 maanden wachten om naar + te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
con1 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:38:
[...]

Bedankt voor je reactie, het klop idd dat ik nu ff pro heb.
Dus maar even 3 maanden wachten om naar + te gaan.
Na 3 maanden kun je verlengen en na in totaal 6 maanden gratis PRO ga je dus over op PLUS.

Let wel op, een advies aan iedereen: verleng op tijd want het kan voorkomen dat je Bluelink gedeactiveerd wordt en dan ben je verder van huis. In het geval van ons met 10 jaar LITE maakt het denk ik wat minder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
sv7088 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:20:
[...]

@Aedriaen1 Wat is de conclusie van de dealer?
Bitje omgevallen.
Vandaag een 60 km gereden, gemengd proviciaal en snelweg en no problemo. Hoop dat het hier bij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
@turkeyhakan
Hoi, ik heb ook een 6 maanden pro abonnement maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, naast wat openen en sluiten vd auto klimaatinstellingen en zien wat de oplaadstatus is, word ik nou niet heel warm van deze applicatie. Communicatie met A Better Route Planner is ook zeer slecht.
Mis ik wat, zie ik iets over het hoofd? Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
CEdS schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:21:
@turkeyhakan
Hoi, ik heb ook een 6 maanden pro abonnement maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, naast wat openen en sluiten vd auto klimaatinstellingen en zien wat de oplaadstatus is, word ik nou niet heel warm van deze applicatie. Communicatie met A Better Route Planner is ook zeer slecht.
Mis ik wat, zie ik iets over het hoofd? Hoor het graag.
Op de website van Hyundai kun je de verschillen tussen de drie abonnementsvormen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:38
Aedriaen1 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:16:
[...]

Bitje omgevallen.
Vandaag een 60 km gereden, gemengd proviciaal en snelweg en no problemo. Hoop dat het hier bij blijft.
Ik vermoed dat de vraag van sv7088 een retorische vraag was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:39
Klopt het dat betalingen in de Bluelink app, voor het verlengen van het abonnement, uitsluitend met creditcard betaald kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Inster schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:41:
Klopt het dat betalingen in de Bluelink app, voor het verlengen van het abonnement, uitsluitend met creditcard betaald kunnen worden?
Wij hebben recent ook verlengd en konden ook geen andere betaalmogelijkheid vinden dan een creditcard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Hebben meer mensen hier last van gekregen vandaag?

home assistant Kia Uvo / Hyundai Bluelink lost connection
(de Hacs implementatie)

[ Voor 10% gewijzigd door con1 op 01-08-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sv7088
Of-Aaargh schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:38:
[...]

Ik vermoed dat de vraag van sv7088 een retorische vraag was...
Mijn vraag was niet retorisch, maar bedoeld als interesse mbt de diagnose van de garage en oplossing van de storing voor het geval ik er zelf tegenaan loop. Maar fijn dat de storing vanzelf is overgegaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 00:12
con1 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:19:
Hebben meer mensen hier last van gekregen vandaag?

home assistant Kia Uvo / Hyundai Bluelink lost connection
(de Hacs implementatie)
De api van Hyundai/kia heeft een wijziging ondergaan waardoor de interface met home assistant, en alle andere home automations, niet meer werkt.
Op GitHub wordt er met man en paard aan gewerkt. Is hier te volgen.
Nb.. dat kan wel even duren want de api moet opnieuw middels “reverse engineering” worden uitgeplozen (en reverse engineering is dan eigenlijk een mooi woord voor hacken). En de betreffende interface software heeft al een hele tijd geen onderhouds team meer.
Maar goed.. er zijn aardig wat mensen op gesprongen,

[ Voor 23% gewijzigd door Stefannn op 01-08-2025 21:35 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Stefannn schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:32:
[...]

De api van Hyundai/kia heeft een wijziging ondergaan waardoor de interface met home assistant, en alle andere home automations, niet meer werkt.
Op GitHub wordt er met man en paard aan gewerkt. Is hier te volgen.
Nb.. dat kan wel even duren want de api moet opnieuw middels “reverse engineering” worden uitgeplozen (en reverse engineering is dan eigenlijk een mooi woord voor hacken). En de betreffende interface software heeft al een hele tijd geen onderhouds team meer.
Maar goed.. er zijn aardig wat mensen op gesprongen,
TOP, bedankt voor je reactie en informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cozy59
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:24
Inster schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:41:
Jazeker onlangs ook verlengd en er is maar 1 betaalmogelijkheid d.m.v. creditcard. Geen IDEAL geen PayPal of anderzijds. Daar hebben ze bij Hyundai echt goed over nagedacht (maar niet heus).

[ Voor 15% gewijzigd door cozy59 op 01-08-2025 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

De Kia/Hyundai werkt weer bij mij in HA.
In de jsonfile stond versie version: 2.43.1
deze gewijzigd in version 2.43.3 en toen
in Hacs een update gedaan, HA herstart
en alles werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:48
krissie100 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Dank je! Je hebt dus momenteel de linkerstoel achter nog overeind staan, dat is ook een optie. Ik zit al helemaal allerei accessoiren en dingen uit te zoeken die handig zijn om mee te nemen terwijl ik nog lang geen inster heb, wacht denk ik op een tweedehandsie of showroommodel over een jaar o.i.d.

Zat zelf te kijken naar bijvoorbeeld deze koelbox https://www.obelink.nl/ob...koelbox-682832.html?qty=1 :9
Een indrukwekkende koelkast voor een auto/camper. Maar die afmetingen... Waar wil je het ding kwijt als je zelf ook nog in de auto wilt slapen. Degelijke compressorkoelkastjes hebben vaak ook nog ruimte rondom nodig voor ventilatie. Ik vrees dat ik voor een kleine koelbox ga of zelfs helemaal niet, een deken doet ook wonderen zolang je het niet meerdere dagen koel moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:48
Nanuk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:32:
Die banden zit mij ook wel dwars, ergens begin november wil ik 4 seizoenen banden hebben. Drie opties:
- Banden vervangen en huidige er in maart weer om laten leggen tot zo op zijn.
- Banden vervangen en huidige direct weg doen.
- Setje 15 " velgen uit de schuur laten voorzien van banden en dan in maart de velgen terug wisselen.

Optie drie zal het voordeligste zijn maar wel een hoop gedoe vrees ik.
Aangedragen opties:
- Set echte winterbanden erbij.
- Huidige banden eerst helemaal oprijden.

Inmiddels weer een stuk meer gereden. De voorbanden slijten best wel snel, de achterbanden nauwelijks. Ik neig er nu naar om voor mijn winterse reis (waarbij de huidige banden niet toegestaan zijn) toch alle vier de banden te laten vervangen door 4 seizoenen en de huidige voorbanden voortijdig weg te doen. De huidige achterbanden in februari als voorbanden te laten monteren, die kan ik na na de winter maar voor de volgende winter dan grotendeels verslijten. Daarna geen gedoe meer met banden cq velgen wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
Nanuk schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Een indrukwekkende koelkast voor een auto/camper. Maar die afmetingen... Waar wil je het ding kwijt als je zelf ook nog in de auto wilt slapen. Degelijke compressorkoelkastjes hebben vaak ook nog ruimte rondom nodig voor ventilatie. Ik vrees dat ik voor een kleine koelbox ga of zelfs helemaal niet, een deken doet ook wonderen zolang je het niet meerdere dagen koel moet houden.
Als je met zn tweeën gaat wordt dat lastig ja, met 1 persoon moet het kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 22:07

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Vandaag wat kunnen rijden in de Inster van mijn ouders :) Jaloers zeg, wat een bijzonder leuke auto die Inster!

Hoewel de software van mijn oude Kia erg veel overeenkomt met die van de Hyundai heb ik 2 vragen:

Ik mis 2 opties in de instellingen menu. Specifiek de optie om aan te geven wat de standaard rijstand is zodra de auto start. Mijn moeder heeft die het liefst in Eco. De andere optie die ik mis is aan geven wat de standaard regeneratie modus is per rijstand. Kortom licht met bijv. sport en 1-pedal driving met de eco modus als voorbeeld.

Beide instellingen kan ik in mijn software vinden onder "instellingen -> voertuig" en had ik daar dan ook verwacht met de Inster. Echter kan ik hier zo lijkt het enkel de Airco instelling wijzigen?

[ Voor 21% gewijzigd door Yariva op 06-08-2025 11:20 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ik had vanmiddag de I-pedal op 100% staan.
Toen ik de auto in de ECO modus zette sprong
de regeneratie één stapje terug. Dat verbaasde mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CEdS
@con1 @Yariva Inhakend op jullie software vragen ga ik nog 1 keer vanuit een negatieve visie iets over de Inster schrijven, dat wordt de laatste keer daarna zal ik proberen louter positief te zijn! Ik schrijf dit ook omdat ik er niets over gevonden heb tijdens mijn oriëntatie van de Inster en als ik dit alles geweten had, had ik de Inster niet gekocht of in ieder geval er heel anders mee omgegaan. Dus potentiële kopers.....
M.i. wordt het rijgenot van een EV voor minimaal 90% bepaald door de software die gebruikt wordt door de fabrikanten. Navigatie, instellingen, rijmodi, voorkeuren etc. In de Inster zitten een heleboel van dit soort zaken, individueel werken ze prima maar tezamen is het echt heel erg ruk.
Een ding moet ik nog wel bekennen, er staat hier nog een Tesla met de software die bijna perfect is. Mijn ervaringen met EV's zijn dus Tesla en Renault eMegane en een Inster. Voor de vergelijking met de rijveiligheidsystemen heb ik ook ervaring met een Mazda 3 (2016) en een Mercedes Bklasse (2021).

Allereerst wat mij het allerallermeest irriteert is dat de gekozen modi op geen enkele manier bewaard kunnen worden. Dus elke keer bij het starten van de auto de Eco rijmodus selecteren, de aandachtsfunctie uitzetten, de snelheidswaarschuwingen uitschakelen en op de kleine weggetjes het keepyourlane volledig uitschakelen.
Dan, als ik de Eco drive modus kies, wil ik dus zo economisch mogelijk rijden, waarom gaat de airco dan ook niet in de eco modus en sterker nog waarom moet ik dit elke keer instellen??
Waarom schakelt de I-pedal uit als ik of achteruit of een andere rijmodi selecteer??
Dit soort zaken zijn nog niet het allerergste; je kan het namelijk inschakelen of uitschakelen. Wat echt een drakepit van een systeem is, is de navigatie. De POI zijn alleen toegevoegd om geld mee te verdienen maar ze zijn niet actueel. Was recentelijk in een stad en zochten een bepaalde supermarkt, we werden naar een plek gestuurd waar werkelijk niets was......
Maar goed, dat zijn nog de kleine ergernissen van navigatiesysteem; je wilt van Frankrijk naar Nederland via een bepaalde route. Dit kan je niet ingeven. Je wilt Tesla's superchargernetwerk gebruiken. Nergens worden deze aangegeven in de navigatie tenzij je ze apart intikt (maar dat wil ik niet, ik wil ze als punten op mijn reis ingeven in de route),
Als je de navigatie in en om je huis gebruikt werkt het prima overigens (positief ;-))
Wat ook heel erg stoort, is dat als je gaat laden, je niet weet tot hoe vol je moet laden tot je volgende laadpunt/eindbestemming. In de Tesla kan je op deze manier een perfecte route uitzetten en door te spelen met de laadpunten, kun je zien hoeveel tijd je kan besparen.
Ik heb een OBD2 dongle gekocht en een ABRP abonnement genomen om deze zeer grote tekortkomingen van de Inster te compenseren. Want, het connecten via Enode van ABPR en bluelink is zeer slecht en inaccuraat.
Wat Bluelink betreft zie ik weinig nut van functionaliteit. Ik kan de deuren op afstand openen en sluiten en kan wat met de climatisering doen. Dit alles kan ik echter ook in de auto. Weinig toegevoegde waarde.
@Yariva inderdaad, jouw bevindingen zijn helemaal goed, maar eigenlijk is het heel slecht.
Wat ik niet snap is dat De Japanners, Koreanen, Chinezen groot zijn geworden met het kopiëren en zulk slechte software in de inster steken., ik heb hier een Tesla staan met in de basis software die al 13 jaar oud is maar alles velen malen overtreft!!

Dan het Keep your lane en bijsturen. Bij de Mazda uit 2016 werkte dit perfect, zolang je 1 of 2 handen lichtjes aan het stuur had, dan stuurde deze door de bochten of geleidde je over de snelweg. De E-megane had zelfs de mogelijkheid om de contouren van de weg te volgen als optie mogelijkheid. Hij geleidde je dan over rotondes e.d. zonder dat je actief moet sturen. Bij de Inster werkt dit systeem alleen maar als je tegenstuurt. Het neemt een zwabberende, zoekende beweging aan tussen de lijnen en jij moet actief, heel lichtjes tegensturen, doe je dit niet en laat je het stuur tussen je vingers en handpalmen doorglijden, dan krijg je de waarschuwing dat je je handen an het stuur moet houden (wat je dan al hebt????). Erg irritant. Waarom biedt de Inster je dan de mogelijkheid om bij te sturen?????

Waar je je ook aan kan ergeren, is de melding om pauze te nemen. Als je op wegen rijdt zonder midden markeringen en/of zij markering, dan vindt het systeem dat je pauze moet nemen.......

Dan wat positiefs. De auto rijdt prima, is zuinig, laadt snel, komt zeer vlot mee in het verkeer en is zeer ruim in verhouding tot de afmetingen.

De insteek is een stadsauto maar deze auto leent zich dus zeker voor langere afstanden. Jammer dat de software daar niet op aangepast is. Tot zover.

[ Voor 1% gewijzigd door CEdS op 03-08-2025 10:06 . Reden: correcties ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Weet je dat ik blij ben met jouw "kritiek"?

Ik heb een flink aantal tekortkomingen niet omdat ik van een
benzine geschakelde Meriva kom en heb dan ook niet de
zelfde referenties. Dus veel zaken zijn voor mij niet alleen
nieuw maar zie het ook als een flink aantal gadgets die ik
veelal nog uit moet spitten.

Daarnaast haal je zaken aan die ik niet wist, zoals climate
in ECO mode en nog een paar dingetjes.

Maar ook zeker vooral dat er een aantal mensen zullen
reageren met mogelijke oplossingen en zien hoe zij met een
aantal zaken omgaan. Kortom, dit topic is en blijft boeiend voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
con1 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:04:
Weet je dat ik blij ben met jouw "kritiek"?

Ik heb een flink aantal tekortkomingen niet omdat ik van een
benzine geschakelde Meriva kom en heb dan ook niet de
zelfde referenties. Dus veel zaken zijn voor mij niet alleen
nieuw maar zie het ook als een flink aantal gadgets die ik
veelal nog uit moet spitten.

Daarnaast haal je zaken aan die ik niet wist, zoals climate
in ECO mode en nog een paar dingetjes.

Maar ook zeker vooral dat er een aantal mensen zullen
reageren met mogelijke oplossingen en zien hoe zij met een
aantal zaken omgaan. Kortom, dit topic is en blijft boeiend voor mij.
Ik hoop inderdaad dat mensen met oplossingen reageren!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Reactie ingetrokken

[ Voor 98% gewijzigd door Megat op 02-08-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
CEdS schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:44:
@con1 @Yariva Inhakend op jullie software vragen ga ik nog 1 keer vanuit een negatieve visie iets over de Inster schrijven, dat wordt de laatste keer daarna zal ik proberen louter positief te zijn! Ik schrijf dit ook omdat ik er niets over gevonden heb tijdens mijn oriëntatie van de Inster en als ik dit alles geweten had, had ik de Inster niet gekocht of in ieder geval er heel anders mee omgegaan. Dus potentiële kopers.....
M.i. wordt het rijgenot van een EV voor minimaal 90% bepaald door de software die gebruikt wordt door de fabrikanten. Navigatie, instellingen, rijmodi, voorkeuren etc. In de Inster zitten een heleboel van dit soort zaken, individueel werken ze prima maar tezamen is het echt heel erg ruk.
Een ding moet ik nog wel bekennen, er staat hier nog een Tesla met de software die bijna perfect is. Mijn ervaringen met EV's zijn dus Tesla en Renault eMegane en een Inster. Voor de vergelijking met de rijveiligheidsystemen heb ik ook ervaring met een Mazda 3 (2016) en een Mercedes Bklasse (2021).

Allereerst wat mij het allerallermeest irriteert is dat de gekozen modi op geen enkele manier bewaard kunnen worden. Dus elke keer bij het starten van de auto de Eco rijmodus selecteren, de aandachtsfunctie uitzetten, de snelheidswaarschuwingen uitschakelen en op de kleine weggetjes het keepyourlane volledig uitschakelen.
Dan, als ik de Eco drive modus kies, wil ik dus zo economisch mogelijk rijden, waarom gaat de airco dan ook niet in de eco modus en sterker nog waarom moet ik dit elke keer instellen??
Waarom schakelt de I-pedal uit als ik of achteruit of een andere rijmodi selecteer??
Dit soort zaken zijn nog niet het allerergste; je kan het namelijk inschakelen of uitschakelen. Wat echt een drakepit van een systeem is, is de navigatie. De POI zijn alleen toegevoegd om geld mee te verdienen maar ze zijn niet actueel. Was recentelijk in een stad en zochten een bepaalde supermarkt, we werden naar een plek gestuurd waar werkelijk niets was......
Maar goed, dat zijn nog de kleine ergernissen van navigatiesysteem; je wilt van Frankrijk naar Nederland via een bepaalde route. Dit kan je niet ingeven. Je wilt Tesla's superchargernetwerk gebruiken. Nergens worden deze aangegeven in de navigatie tenzij je ze apart intikt (maar dat wil ik niet, ik wil ze als punten op mijn reis ingeven in de route),
Als je de navigatie in en om je huis gebruikt werkt het prima overigens (positief ;-))
Wat ook heel erg stoort, is dat als je gaat laden, je niet weet tot hoe vol je moet laden tot je volgende laadpunt/eindbestemming. In de Tesla kan je op deze manier een perfecte route uitzetten en door te spelen met de laadpunten, kun je zien hoeveel tijd je kan besparen.
Ik heb een OBD2 dongle gekocht en een ABRP abonnement genomen om deze zeer grote tekortkomingen van de Inster te compenseren. Want, het connecten via Enode van ABPR en bluelink is zeer slecht en inaccuraat.
Wat Bluelink betreft zie ik weinig nut van functionaliteit. Ik kan de deuren op afstand openen en sluiten en kan wat met de climatisering doen. Dit alles kan ik echter ook in de auto. Weinig toegevoegde waarde.
@Yariva inderdaad, jouw bevindingen zijn helemaal goed, maar eigenlijk is het heel slecht.
Wat ik niet snap is dat De Japanners, Koreanen, Chinezen groot zijn geworden met het kopiëren en zulk slechte software in de inster steken., ik heb hier een Tesla staan met in de basis software die al 13 jaar oud is maar alles velen malen overtreft!!

Dan het Keep your lane en bijsturen. Bij de Mazda uit 2016 werkte dit perfect, zolang je 1 of 2 handen lichtjes aan het stuur had, dan stuurde deze door de bochten of geleidde je over de snelweg. Bij de Inster werkt dit systeem alleen maar als je tegenstuurt. Het neemt een zwabberende, zoekende beweging aan tussen de lijnen en jij moet actief, heel lichtjes tegensturen, doe je dit niet en laat je het stuur tussen je vingers en handpalmen doorglijden, dan krijg je de waarschuwing dat je je handen an het stuur moet houden (wat je dan al hebt????). Erg irritant. Waarom biedt de Inster je dan de mogelijkheid om bij te sturen?????

Waar je je ook aan kan ergeren, is de melding om pauze te nemen. Als je op wegen rijdt zonder midden markeringen en/of zij markering, dan vindt het systeem dat je pauze moet nemen.......

Dan wat positiefs. De auto rijdt prima, is zuinig, laadt snel, komt zeer vlot mee in het verkeer en is zeer ruim in verhouding tot de afmetingen.

De insteek is een stadsauto maar deze auto leent zich dus zeker voor langere afstanden. Jammer dat de software daar niet op aangepast is. Tot zover.
Ik herken de zaken die je benoemt wel, maar ik heb hiervoor een MG ZS en een VW E-Golf gereden en die hadden vergelijkbare irritaties.

Dus voor een budget auto vindt ik het acceptabel. (Maar de navigatie met laadstops is bij Tesla inderdaad stukken beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
inderdaad, de ruitenwisserfunctie van de Hyundai is inderdaad zeer goed, zeker in vergelijking met Tesla, die is inderdaad heel slecht. Het spookremmen kan ik niet bevestigen met de Tesla maar met Inster heb ik toch al een paar keer remsituaties meegemaakt die lijken op spookremmen.....schijnbaar kan de software hier (nog) niet mee omgaan.
Waar het mij om gaat is dat de software die het rijden gemakkelijk maakt, zoals het niet alle keren instellen, navigatie zajen, uitsluiten van laadpunten, etc. niet in het systeem zitten. Dat noem ik dus "ruk".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
Ik rij een BMW iX1 64kwh en ook daar kon je niet instellen welke rij modus hij moest starten, maar na een update was dit wel mogelijk mits je je BMW ID hebt geactiveerd
Hopelijk komt t dus nog.

Het iedere keer moeten uitschakelen van snelheids waarschuwing en rijhulp is tegenwoordig verplicht bij iedere start.
Mijn BMW heeft dat ook maar erger... de auto gaat uit zodra ik mn gordel los maak en de deur open.
Echter ik ben taxichauffeur en stap 30-40x per dag in uit...klant helpen... rollator etcetera.

Ik heb dus een metalen gordelverlenger van AliExpress gekocht, dus gelukkig blijft mn auto gewoon aan als ik uitstap en blijven al mn instellingen staan.
Nu hoef ik dat dus maar 2x per dag te doen...bij begin dienst en na mn pauze.

Ik heb geen inster maar vaak kan je dit heel snel doen met snelkoppelingen in t scherm.
Volgens mij doet het ingedrukt houden van de mute knop de snelheids waarschuwing uitzetten

De pauze melding zal je uit kunnen zetten in de instellingen Waarschijnlijk

Lane assist lekker op t stuur uitzetten...ik moet dat in mn scherm doen

[ Voor 8% gewijzigd door Ferry34 op 02-08-2025 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PBakker
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-08 22:46
Wat ik vreemd vind aan die pauze waarschuwing is dat deze ook geactiveerd wordt na heb begin van de rit. Het zou toch heel eenvoudig moeten zijn om bijvoorbeeld de eerste 15 minuten van de rit deze melding altijd te onderdrukken.

Overigens heb ik de pauze waarschuwing in het laatste half jaar maar 2x gezien, beide kort na het begin van de rit. Maar ik heb het rijbanensturen uit staan omdat ik het irritant vind en zelf redelijk goed in staat ben om zelf te sturen. Deze uitstand wordt wel opgeslagen tussen ritten.

De enige instelling die ik elke rit aanzet is de uitstekende iPedaal en ik zet altijd de snelheidswaarschuwing uit. Dat laatste ook omdat de Inster heel vaak een onjuiste max. snelheid aangeeft. En vreemd genoeg ook nog inconsequent.

De cruise control werkt wel erg goed. Alleen vind ik de melding dat de auto voor me weg rijd behoorlijk onzinnig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Ik ben bang dat het helaas niet beter gaat worden, met welke nieuwe auto dan ook (ook bij benzine/diesel). Vanwege regelgeving blijkbaar moeten standaard heel veel van die (voor mij irritante) snufjes erop zitten en dan nog standaard aan ook bij elke start. Zelf ben ik na 3 maanden en ruim 5.000 km nog altijd prima tevreden met de Inster, en neem ik de ergernissen voor lief. Het kan altijd erger zeg maar...

...Bij mij is de 'bedienings' ervaring in een Tesla Model 3 juist veel slechter dan de Inster. Alles via het touchscreen bedienen klinkt fancy, maar vind ik zelf zeer onpraktisch. En om maar niet te spreken over het ontbreken van een pookje voor je richtingaanwijzer. Welke *%$?#! heeft bedacht dat knopjes op het stuur hier een goed idee voor was? Nu snap ik waarom Tesla's zelden richting aangeven wanneer ze een rotonde verlaten. En wat is dat dat je verplicht een account moet hebben bij Tesla!?
Zo zie je maar weer, zoveel mensen zoveel wensen.

De Inster is (gelukkig maar?) mijn daily driver. Elke keer als ik in mijn 'fun' bezine auto uit 2014 stap denk ik wel van, goh dit is pas gewoon lekker autorijden zonder al die poespas die eigenlijk niks met het eigenlijke autorijden te maken heeft. Lekker alles met fysieke knoppen en hendels, niks geen verplichte bediening van zaken via het touch screen. Ik vind het in elk geval jammer dat we dat niet meer gaan zien in nieuwe auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
CEdS schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:44:

Dan het Keep your lane en bijsturen. Bij de Mazda uit 2016 werkte dit perfect, zolang je 1 of 2 handen lichtjes aan het stuur had, dan stuurde deze door de bochten of geleidde je over de snelweg. Bij de Inster werkt dit systeem alleen maar als je tegenstuurt. Het neemt een zwabberende, zoekende beweging aan tussen de lijnen en jij moet actief, heel lichtjes tegensturen, doe je dit niet en laat je het stuur tussen je vingers en handpalmen doorglijden, dan krijg je de waarschuwing dat je je handen an het stuur moet houden (wat je dan al hebt????). Erg irritant. Waarom biedt de Inster je dan de mogelijkheid om bij te sturen?????

Heel veel genoemde zaken “zijn wel ongeveer zo”, soms ook door veranderde regelgeving.
Mbt navigatie wil ik wel reageren. Mede ook omdat mensen die zich aan het oriënteren zijn hier snuffelen.
Ik rijd ioniq5 dus geen inster maar het is vergelijkbaar. Ik rijd hem nu 2 jaar en ben ook net terug van een tocht van 6000km door Noorwegen met caravan (dus gehalveerde range).
In mijn optiek is de navigatie van de Hyundai juist top in vergelijking met veel andere merken.
Op het “lange ritten met Electrische auto in Europa forum” zijn er velen die ABRP nodig hebben omdat de eigen navigatie niet fijn is en die behoefte heb ik bij mijn Hyundai nooit. Ik plan laadstops nauwelijks vooruit, alles tijdens het rijden met de ingebouwde navigatie.
Met betrekking tot jouw punten:
- je kan inderdaad niet specifiek aangeven welke weg hij moet nemen. Je hebt wel 4 “voorkeurs opties”: “snelste” (die gaat af en toe over afrit/oprit als dat korter is), “economisch” (gaat af en toe binnendoor als dat veel korter is, handig als je weinig accu over hebt maar meestal niet), “snelweg” (altijd snel, soms beetje grote omweg) of “aanbevolen”. Dat laatste is meestal het beste compromis van de andere 3 opties.
- als ik over een specifiek punt wil dan plan ik de route gewoon eerst “daarheen”, als ik een flink eind op weg plan ik de eindbestemming dan weer.
- tesla zit er inderdaad niet in. Is een beetje curieus. Je kan wel gewoon op “tesla” zoeken (op ioniq5 is dit minder een handicap omdat tesla langzamer laadt, op inster is dat wel degelijk een punt).
- POI’s zijn beetje mager inderdaad maar…. De meeste bestemmingen kan je gewoon op naam ingeven via toetsenbord of voice control. Je kan bijvoorbeeld gewoon “praxis Tilburg” als voice control commando geven en dan komt hij netjes terug met een keuze lijstje.
- hoeveel accu je nodig hebt voor de volgende stop geeft hij inderdaad niet aan maar…. Bij plannen van route geeft hij wel aan met hoeveel accu je aankomt. En… dit is meer belangrijk voor tesla dan voor Hyundai. Bij tesla neemt de laadsnelheid sterk af na 50% lading. Hyundai blijft tot 80% a 90% snel laden. Op het display staat tijdens het laden exact je range dus als je de afstand tot je volgende laadpunt weet dan weet je heel goed of je dat kan halen. Tijdens mijn vakantie naar Noorwegen met gehalveerde range heb ik dit werkelijk nooit als probleem ervaren.
- tot slot… de Hyundai heeft een vrij superb functie die laadpalen onderweg aangeeft. Langs route danwel op bestemming of om je heen. In mijn ervaring is het heel erg makkelijk om daarmee een geschikte laadstop te plannen. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat de Hyundai hiermee flink beter presteert dan andere merken als ik het gemopper op andere fora zo hoor.

Alles bij elkaar…
- klopt… als je een lange tocht inclusief laadstops in 1x in zijn geheel door de auto laat plannen dan is er altijd wel iets dat je niet zint.
- maar… dat zal denk ik altijd zo zijn, de auto kan geen gedachten lezen. Abrp ervaringen maken daar net zo veel meldingen van.
- handmatig aanpassen en laadstops plannen vind ik echter met de Hyundai juist heel handig. Het is dermate handig dat ik het tijdens het rijden kan doen (op de cruiscontrol met lane follow).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 22:07

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik vind het vooral heel frappant dat de punten die ik aanhaal in vergelijkbare software zitten van het zelfde concern in auto's van 5 jaar oud.

Dan is mijn vraag toch echt "waarom zou je dat eruit slopen?". Ik kan mij voorstellen dat er functies zijn die je liever niet uit je premium modellen wil kopiëren. Iets met je eigen marktaandeel weg snoepen. Prima. Maar dit snap ik gewoon niet.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
Stefannn schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:10:
[...]

Alles bij elkaar…
- klopt… als je een lange tocht inclusief laadstops in 1x in zijn geheel door de auto laat plannen dan is er altijd wel iets dat je niet zint.
- maar… dat zal denk ik altijd zo zijn, de auto kan geen gedachten lezen. Abrp ervaringen maken daar net zo veel meldingen van.
- handmatig aanpassen en laadstops plannen vind ik echter met de Hyundai juist heel handig. Het is dermate handig dat ik het tijdens het rijden kan doen (op de cruiscontrol met lane follow).
De navigatie van een Inster is anders dan de navigatie van een Ioniq5 of Kona. N.a.v. jouw vorige post ben ik bij de dealer gaan kijken en heb ik zelf met de navigatie van een nieuwe Kona 64 kWh mogen spelen (de dealer gaf aan dat dezelfde in de Ioniq5 zit). Je kan een Ioniq5 navigatie niet vergelijken met een Inster.
Daarnaast is het op vakantie gaan en "zien waar je uit komt" aan de hand van de navigatie een hele andere manier van rijden dan als je van A naar B naar C naar D moet.

En ja ik heb ook de 4 mogelijkheden gezien, niets opzienbarends tov vele andere navigatiesytemen.

POI, Ik moest laatst naar de Lidl, dus ik geef Lidl + plaatsnaam in, uitkomst was een hele andere supermarktketen in die plaats.........Dus ook daar geloof ik niet erg in.

" Op het display staat tijdens het laden exact je range dus als je de afstand tot je volgende laadpunt weet dan weet je heel goed of je dat kan halen. "
Dat zou in theorie kloppen als je dus weet wat je volgende laadpunt of eindbestemming is maar als dit een tussenpunt is omdat je via een bepaalde weg wil/moet rijden dan gaat dit niet op. Wat ik graag wil zien is het percentage of afstand tot mijn volgende laadpunt, volgens mijn geplande route. En aangezien ik veel bij Teslasuperchargers laad, geeft 'ie dit ook niet aan want Tesla is verbannen uit de Hyundai software.

Hoe werkt eigenlijk de batterijconditionering als je naar een laadpunt van Tesla rijdt en deze staat niet als laadpunt in het systeem? Weet iemand dat?

Vooralsnog blijft het plannen/laden/navigeren en rijden adh van ABRP aangestuurd door de OBD2 voor mij de best werkbare oplossing.

Maar Stefann, wel bedankt voor je input want het betekent dat er bepaalde zaken wel in de Ioniq5 zitten die ook in de Inster zouden kunnen komen!

[ Voor 4% gewijzigd door CEdS op 03-08-2025 09:40 . Reden: correcties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Stefannn schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:10:
[...]

- als ik over een specifiek punt wil dan plan ik de route gewoon eerst “daarheen”, als ik een flink eind op weg plan ik de eindbestemming dan weer.

- hoeveel accu je nodig hebt voor de volgende stop geeft hij inderdaad niet aan maar…. Bij plannen van route geeft hij wel aan met hoeveel accu je aankomt.
Ook een Ioniq 5 rijder hier, maar navigatie is waarschijnlijk hetzelfde.
- Is het toevoegen van een stop niet handiger? Dan kan je het eindpunt erin laten en gaat die vanzelf via je tussenstop en dus gewenste route plannen.

- Ik kijk altijd naar de laadplanning voordat ik bij mijn laadstop aankomen en dan zie ik tot welk percentage ik moet laden om met het aankomstpercentage van de volgende laadstop te halen. Als het aankomstpercentage van de volgende dan 30% is weet ik dat ik wat minder vol kan laden. Nu laadt ik eigenlijk altijd tot 80% of tot koffie op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
jouwheld schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Ook een Ioniq 5 rijder hier, maar navigatie is waarschijnlijk hetzelfde.
- Is het toevoegen van een stop niet handiger? Dan kan je het eindpunt erin laten en gaat die vanzelf via je tussenstop en dus gewenste route plannen.

- Ik kijk altijd naar de laadplanning voordat ik bij mijn laadstop aankomen en dan zie ik tot welk percentage ik moet laden om met het aankomstpercentage van de volgende laadstop te halen. Als het aankomstpercentage van de volgende dan 30% is weet ik dat ik wat minder vol kan laden. Nu laadt ik eigenlijk altijd tot 80% of tot koffie op is.
Navigatie is beperkter, je kan maar 2 tussenstops ingeven. Men zegt dat Hyundai dit gedaan heeft omdat het een stadsauto is die niet voor lange afstanden gebruikt wordt........Jouw oplossing zou inderdaad de handige oplossing zijn!!

Waar zie jij je aankomst percentage? Ik zie alleen een afstand en die varieert tijdens je rit (en is dus onbetrouwbaar), want als je veel 80 kmwegen rijdt, is je verbruik significant anders dan over de snelwegen. (zie een post die ik gedaan heb enkele weken geleden over het verbruik over een 350 km rit met 80km wegen en snelweg)

Ik kan thuis gratis laden, bij de goedkoopste (Tesla) kost mij dit minimaal 0,29 euro/kWh. Je snapt dat ik mijn accu niet altijd klakkeloos vol gooi als dit maar voor 50% nodig zou zijn. Maar goed, als je een leasewagen van een werkgever rijdt of sowieso openbaar moet laden dan maakt die 80% niet veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
CEdS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Waar zie jij je aankomst percentage? Ik zie alleen een afstand en die varieert tijdens je rit (en is dus onbetrouwbaar), want als je veel 80 kmwegen rijdt, is je verbruik significant anders dan over de snelwegen. (zie een post die ik gedaan heb enkele weken geleden over het verbruik over een 350 km rit met 80km wegen en snelweg)
Direct als je de planning gedaan hebt en hij het overzicht laat zien. Dan staat dat op de kaart met een call-out bij de aankomst.
Zodra het overzichtskaartje verdwijnt zie je het niet meer en ook niet als je dat kaartje nog een keer tevoorschijn tovert.
Op zich klopt het dat het gebruik varieert tussen snelweg&binnendoor maar mijn ervaring is dat je "rij-profiel" op een vakantie wel min of meer constant is en dat je er toch aardig vanuit kan gaan. Of anders.... dat je daar na een paar dagen wel een gevoel voor hebt.
Mijn praktijk:
- in Nederland sowieso geen probleem. Thuis laden en die ene keer dat het tekort is hoef je ook niks te plannen want elke 30km is er een fastned waar je van de weg kan.
- Op vakantie eigenlijk altijd tot 80 a 90% laden. Anders dan bij een tesla die na 50% langzamer laadt is gaat de Hyundai tot 80 a 90% full speed door.
- Dan gewoon gaan rijden. Je merkt snel genoeg welke stop je nog haalt. Zolang je in west Europa zit zijn er overal genoeg laadpalen. Met die 80 a 90% kom je wellicht net een stop verder dan "als je op het randje was gaan zitten" en over een lange tocht spaart dat met een beetje mazzel 1 stop uit (en daarmee het risico op een laadfile). NB: dit is dus echt significant anders dan met tesla want daar probeer je inderdaad "onderin de batterij range te blijven".
- En als ik niks te doen heb kijk ik tijdens het laden ten overvloede "wat voor laadopties" er op het komende stuk zijn. Een doodenkele keer is het zinnig net tot 95% of 100% te laden om op een gunstige stop uit te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jouwheld
CEdS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:34:
[...]

De navigatie van een Inster is anders dan de navigatie van een Ioniq5 of Kona. N.a.v. jouw vorige post ben ik bij de dealer gaan kijken en heb ik zelf met de navigatie van een nieuwe Kona 64 kWh mogen spelen (de dealer gaf aan dat dezelfde in de Ioniq5 zit). Je kan een Ioniq5 navigatie niet vergelijken met een Inster.
Ik heb even een filmpje van de navi van de Inster bekeken en die ziet hetzelfde uit als op mijn "oude" Ioniq 5. De facelift heeft inderdaad de ccNC versie en die is anders.
CEdS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSf87XckokRAb0lbX8bsoV5loLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/On289xkY7PscEWUqN9P052qi.jpg?f=fotoalbum_large
Als je op aankomsttijd/aantal km tot bestemming daar onderin klikt krijg je dit overzicht, met laadstops. Je ziet hier dat ik bij volgende stop (Shell Recharge) tot 44% moet laden om met 30% thuis te komen.
Waarom die zo hard vasthield om nog even te laden terwijl ik makkelijk thuis ging halen is een tweede, maar dat is wel de reden waarom ik de screenshot had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
@Stefannn

Ik rijd 45000 km per jaar, eerst met de Tesla, die nu nog als 2e auto dienst doet, en nu met de Inster. Vaak zijn mijn ritten geplande ritten van rond de 800 km. Je wilt dan niet onnodig gaan staan laden, wachten etc etc. Ik wil efficiënt en effectief via een vooraf ingegeven route (omdat ik nou eenmaal verplichtingen heb langs die routes, zij het in laadpunten dan wel andere zaken) rijden om van A naar B naar C naar D etc te rijden. Ik laat dit niet over aan de navigatie van Hyundai. Ik heb dit een paar keer gedaan en word dan over hele kleine hobbeldebobbel weggetjes gestuurd die uiteindelijk veel meer tijd in beslag nemen. Dit was dus de aanbevolen route keuze.

Zoals jij gebruikt maakt van het systeem is prima maar ik krijg de indruk dat jij veel vakantie viert dan wel heel veel vrije tijd hebt (wat mij overigens prima is hoor ;-))

Dat er overal voldoende palen zijn, dat is zo maar als ik kan kiezen uit een paal die 0,29 euro/kWh kost en 1 die 0,59 of 0,75 euro/kWh rekent dan ga ik voor die eerste. Kleine beetjes maken 1 grote.

[ Voor 0% gewijzigd door CEdS op 03-08-2025 10:34 . Reden: coreecties ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
CEdS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:27:
@Stefannn

Ik rijd 45000 km per jaar, eerst met de Tesla, die nu nog als 2e auto dienst doet, en nu met de Inster. Vaak zijn mijn ritten geplande ritten van rond de 800 km. Je wilt dan niet onnodig gaan staan laden, wachten etc etc. Ik wil efficiënt en effectief via een vooraf ingegeven route (omdat ik nou eenmaal verplichtingen heb langs die routes, zij het in laadpunten dan wel andere zaken) rijden om van A naar B naar C naar D etc te rijden. Ik laat dit niet over aan de navigatie van Hyundai. Ik heb dit een paar keer gedaan en word dan over hele kleine hobbeldebobbel weggetjes gestuurd die uiteindelijk veel meer tijd in beslag nemen. Dit was dus de aanbevolen route keuze.

Zoals jij gebruikt maakt van het systeem is prima maar ik krijg de indruk dat jij veel vakantie viert dan wel heel veel vrije tijd hebt (wat mij overigens prima is hoor ;-))

Dat er overal voldoende palen zijn, dat is zo maar als ik kan kiezen uit een paal die 0,29 euro/kWh kost en 1 die 0,59 of 0,75 euro/kWh rekent dan ga ik voor die eerste. Kleine beetjes maken 1 grote.
Ah… 45000km/jaar en vaak 800km gepland is inderdaad flink anders als bij mij. Al mijn lange ritten zijn vakantie (en echt wel veel minder vaak). Al mijn “niet vakantie ritten” gaan (vrijwel) zonder onderweg laden.
Ik blijf het raar vinden dat je op hobbeldebob weggetjes terecht komt. Dat is stomweg niet mijn ervaring. Als het me zou overkomen zou ik ook absoluut niet blij zijn. Ik weet natuurlijk ook niet hoe dat komt.
Tesla is zeer zeker een andere ervaring met “full connected” en behoorlijk superieure eigen laad structuur. Eerlijk gezegd ga je dat inderdaad niet overtreffen. Afgezien daarvan blijf ik de Hyundai navigatie en vooral laadplanning hulpmiddelen erg goed vinden ten opzichte van veel andere merken. Dat baseer ik op het gemopper in een aantal andere fora hier. Bij veel van dat gemopper betreft het ontbrekende functies die ik gewoon heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
Stefannn schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Ah… 45000km/jaar en vaak 800km gepland is inderdaad flink anders als bij mij. Al mijn lange ritten zijn vakantie (en echt wel veel minder vaak). Al mijn “niet vakantie ritten” gaan (vrijwel) zonder onderweg laden.
Ik blijf het raar vinden dat je op hobbeldebob weggetjes terecht komt. Dat is stomweg niet mijn ervaring. Als het me zou overkomen zou ik ook absoluut niet blij zijn. Ik weet natuurlijk ook niet hoe dat komt.
Tesla is zeer zeker een andere ervaring met “full connected” en behoorlijk superieure eigen laad structuur. Eerlijk gezegd ga je dat inderdaad niet overtreffen. Afgezien daarvan blijf ik de Hyundai navigatie en vooral laadplanning hulpmiddelen erg goed vinden ten opzichte van veel andere merken. Dat baseer ik op het gemopper in een aantal andere fora hier. Bij veel van dat gemopper betreft het ontbrekende functies die ik gewoon heb.
Als ik met de Inster geen vriendjes word, dan gaat de Tesla alsnog vervangen worden door een Ioniq5 met een 64kWh accu. Die grote accu is mooi maar mijn ruime EV ervaring is dat ik toch om de 3 uur wil stoppen dan wel moet stoppen. Met 64 kWh en de 800 Volt techniek ben je binnen een kwartier van 20 naar 80 % geladen en kun je weer 3 uur verder. Maar goed, eerst de winter door om te kijken hoe de Inster zich houdt. Tot nu toe ben ik over het rijden en het verbruik zeer tevreden. Met de bijna 2x zo grote Tesla accu kom ik niet veel verder en het laden gaat sowieso sneller in de Inster (door kleinere accu maar ook doordat de 80 kW laadsnelheid lang vastgehouden wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Vandaag voor het eerst aan de thuislader (Smart EVSE) maar
er werd niet geladen. Wellicht omdat de accu op 84% stond?
Of moet ik mogelijk nog iets instellen in de Inster?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02:41
con1 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:19:
Vandaag voor het eerst aan de thuislader (Smart EVSE) maar
er werd niet geladen. Wellicht omdat de accu op 84% stond?
Of moet ik mogelijk nog iets instellen in de Inster?
- Double-check je AC oplaadlimiet in EV > Oplaadlimiet. In de bluelink app is het More > EV Service > Charging limits
- Probeer charging te starten vanuit de bluelink app, misschien dat het een duwtje nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

arunesh90 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:33:
[...]

- Double-check je AC oplaadlimiet in EV > Oplaadlimiet. In de bluelink app is het More > EV Service > Charging limits
- Probeer charging te starten vanuit de bluelink app, misschien dat het een duwtje nodig heeft
Ga ik vanmiddag uittesten, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
con1 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

kijk ook even of de kabel er helemaal goed in zit.Ik had eerst ook moeite om de kabel er ver genoeg in te krijgen en er daarom geen opladen werd gestart. Hij wilde niet verder er in en wilde ook niet vergrendelen, even de auto op slot en van slot zorgde ervoor dat ie net even wat dieper ging en vervolgens vergrendelde. Ook die instelling kun je in de auto maken of ie vergrendeld blijft na het laden of ontgrendeld wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door mtv1 op 04-08-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
Vandaag de Inster weer naar de dealer gebracht, bij 1800 km is de ICCU vervangen en wat blijkt, bij 3350 km moet de ICCU weer vervangen worden. Voordat jullie denken dat ik het vuur uit mijn sloffen rijdt met deze auto, dat is niet zo, ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden en 11 km op een kw is mogelijk. Laadt deze auto altijd op 1 fase, dus rustig aan en nooit boven de 80% danwel onder de 20%. Maakt kennelijk niet veel uit.Ben de auto waarschijnlijk weer een week kwijt [zo mogelijk langer] en krijg een gemodificeerde ICCU met andere software volgens de garage. Heb zolang een I10 waar ik gemakkelijk 1 op 25 mee rij. We gaan het weer afwachten. Heb wel eens een betere start gemaakt met een nieuwe auto................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

con1 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Ik denk dat het gelukt is maar na 1% ben ik gestopt. Stond geen zon...
Morgen ga ik er mee verder.
Wat wél erg irritant was dat Carmemini (Android auto) constant bij mijn
smartphone als host (accesspoint) wilde fungeren. Daarom kon ik slecht
SmartEVSE bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Aedriaen1 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:18:
Vandaag de Inster weer naar de dealer gebracht, bij 1800 km is de ICCU vervangen en wat blijkt, bij 3350 km moet de ICCU weer vervangen worden. Voordat jullie denken dat ik het vuur uit mijn sloffen rijdt met deze auto, dat is niet zo, ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden en 11 km op een kw is mogelijk. Laadt deze auto altijd op 1 fase, dus rustig aan en nooit boven de 80% danwel onder de 20%. Maakt kennelijk niet veel uit.Ben de auto waarschijnlijk weer een week kwijt [zo mogelijk langer] en krijg een gemodificeerde ICCU met andere software volgens de garage. Heb zolang een I10 waar ik gemakkelijk 1 op 25 mee rij. We gaan het weer afwachten. Heb wel eens een betere start gemaakt met een nieuwe auto................
Dat is echt balen met een nieuwe auto denk ik. Hopelijk krijgt u er nu een onderdeel dat zodanig verbeterd is, dat u het nooit meer mee gaat maken met deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
Vervelend als je al voor de eerste keer terug moet, heel erg balen als het voor de 2e keer is. Vind het niet horen kunnen maar ja het gebeurt. Ik moest mijn auto rond de 1300 km een week missen om de ICCU te laten vervangen en ben inmiddels weer zo'n 5000 km verder. Gelukkig blijft alles heel.
Waarschijnlijk is jouw erg voorzichtige omgang met de accu van weinig invloed op de kapotte ICCU's. Je mag je accu best wel leger rijden dan 20% als je 'm maar niet wegzet met zo'n lege accu (maar dus gelijk aan de lader), want dat "lege" schijnen accu's niet leuk te vinden en komt hun levensduur niet ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Vandaag de Inster weer naar de dealer gebracht, bij 1800 km is de ICCU vervangen en wat blijkt, bij 3350 km moet de ICCU weer vervangen worden.
Zeer vervelend, ik was hem ook een paar dagen (en een weekend) kwijt omdat hij na de eerste ICCU die vervangen is weer (voor mij, zonder uitlezen) dezelfde melding gaf. Ik kon gewoon nog rijden (maar dat kon ik met defecte ICCU ook). Uiteindelijk hebben ze van alles gecontroleerd, maar niks vervangen. Na het uitvoeren van "alle software-update" (ik heb nog steeds systeem-versie van oktober, maar dat is entertainment en kaart geloof ik) bleven alle storingen weg en heb ik gisteren weer meegekregen.

Ik heb me er niet enorm in verdiept wat de ICCU allemaal regelt, maar de vorige keer ging het mis bij laden (automaat klapte eruit en daarna bleek de storing in de auto). Hij deed het nog gewoon, maar na een tijdje ging het lampje van de 12V-accu aan (die werd dus niet meer geladen). Zonder 12V accu kan je niet rijden met een EV, zo bleek ;-).

Bij mij werkte DC-laden nog, geen idee of ik het daarmee 'erger' heb gemaakt natuurlijk (vlak daarna kapte hij ermee, maar dat lijkt eerder toeval te zijn). Maar zoals ik lees regelt de ICCU het accubeheer, het DC-DC converteren, het AC->DC (tijdens laden) en het DC->AC voor opladen 12V accu. Die laatste twee deden het bij mij (bij het defect) niet meer. Bij de tweede storing heb ik niks geprobeerd, 'gelijk' naar garage gegaan (eerst naar mijn werk, maar in totaal maar 15 km gereden).

In beide gevallen was koelen van de accu blijkbaar een probleem, want de ventilatie daarvan ging naar hoog toeren en gingen er klepjes open waarvan ik niet wist dat die er zaten :o.
Maar ook op internet te vinden zijn, als je er naar zoekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoivZdvfFbwC_yCWGcvubmZtTYM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S1mqcUV79O65DNnfuSk9AAKN.png?f=user_large
Voordat jullie denken dat ik het vuur uit mijn sloffen rijdt met deze auto, dat is niet zo, ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden en 11 km op een kw is mogelijk.
Het wel of niet rustig/zuinig laden lijkt mij niet van invloed op de ICCU. In theorie wellicht (hangt een beetje af wat er stuk gaat), maar in de praktijk gaat dat echt niet uitmaken.
Laadt deze auto altijd op 1 fase, dus rustig aan en nooit boven de 80% dan wel onder de 20%. Maakt kennelijk niet veel uit.
Ook 1-fase hoeft geenszins een voordeel te zijn voor de ICCU (moet ie wel gewoon tegen kunnen natuurlijk). Je kunt aan de ene kant denken: snel AC-laden belast meer, maar het belast ook (veel) korter.

Persoonlijk vind ik dat het helemaal niks uit moet maken of je 2,3 kW of 11 kW laadt. Sowieso zou je gewoon probleemloos (*) 1.000 keer van 10% naar 100% moeten kunnen laden zonder dat je druk hoeft te maken of je wel de juiste laadsnelheid gebruikt.
(*) alles kan stuk, maar niet binnen 1.000 keer laden: alles is stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marzman95
Jake schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:08:
[...]
Ik heb me er niet enorm in verdiept wat de ICCU allemaal regelt, maar de vorige keer ging het mis bij laden (automaat klapte eruit en daarna bleek de storing in de auto). Hij deed het nog gewoon, maar na een tijdje ging het lampje van de 12V-accu aan (die werd dus niet meer geladen). Zonder 12V accu kan je niet rijden met een EV, zo bleek ;-).
De 12V-accu regelt, net als bij een brandstofauto, de aansturing van de auto. Zo controleert deze de aandrijving en de veiligheidssystemen, evenals de boordcomputer, maar ook alle comfortzaken zoals infotainment en airconditioning.

Door dit van de grote batterij gescheiden te houden hoef je niet steeds de grote vermogens te converteren voor de systemen die relatief weinig vermogen nodig hebben, zoals de computers, schermen en airco. Door deze twee verschillende stroomsystemen in de auto te hebben scheelt het onderdelen die nodig zijn voor de conversie.

Het andere voordeel is, is dat de auto 'onafhankelijk' blijft van de grote batterij. Dit in de zin dat als de grote batterij stuk is, een monteur/dealer/sleepdienst/pechhulp kan blijven communiceren met de systemen van de auto om te onderzoeken wat het probleem is. Waar je bij een brandstofauto de mechanische onderdelen kunt nalopen, ben je bij een EV afhankelijk van de software. Dan is het fijn als de software nog blijft werken als de aandrijving bijvoorbeeld kapot is of de grote batterij helemaal leeg.

Daarom kun je dus niet zonder de 12V, want de aandrijving is afhankelijk van de boordcomputer die op de 12V draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Wat vervelend zeg! Een gemodificeerde ICCU? Hadden ze die niet eerder in je auto kunnen plaatsen? Wat is er dan veranderd?
Pagina: 1 ... 39 ... 42 Laatste