@
con1 @
Yariva Inhakend op jullie software vragen ga ik nog 1 keer vanuit een negatieve visie iets over de Inster schrijven, dat wordt de laatste keer daarna zal ik proberen louter positief te zijn! Ik schrijf dit ook omdat ik er niets over gevonden heb tijdens mijn oriëntatie van de Inster en als ik dit alles geweten had, had ik de Inster niet gekocht of in ieder geval er heel anders mee omgegaan. Dus potentiële kopers.....
M.i. wordt het rijgenot van een EV voor minimaal 90% bepaald door de software die gebruikt wordt door de fabrikanten. Navigatie, instellingen, rijmodi, voorkeuren etc. In de Inster zitten een heleboel van dit soort zaken, individueel werken ze prima maar tezamen is het echt heel erg ruk.
Een ding moet ik nog wel bekennen, er staat hier nog een Tesla met de software die bijna perfect is. Mijn ervaringen met EV's zijn dus Tesla en Renault eMegane en een Inster. Voor de vergelijking met de rijveiligheidsystemen heb ik ook ervaring met een Mazda 3 (2016) en een Mercedes Bklasse (2021).
Allereerst wat mij het allerallermeest irriteert is dat de gekozen modi op geen enkele manier bewaard kunnen worden. Dus elke keer bij het starten van de auto de Eco rijmodus selecteren, de aandachtsfunctie uitzetten, de snelheidswaarschuwingen uitschakelen en op de kleine weggetjes het keepyourlane volledig uitschakelen.
Dan, als ik de Eco drive modus kies, wil ik dus zo economisch mogelijk rijden, waarom gaat de airco dan ook niet in de eco modus en sterker nog waarom moet ik dit elke keer instellen??
Waarom schakelt de I-pedal uit als ik of achteruit of een andere rijmodi selecteer??
Dit soort zaken zijn nog niet het allerergste; je kan het namelijk inschakelen of uitschakelen. Wat echt een drakepit van een systeem is, is de navigatie. De POI zijn alleen toegevoegd om geld mee te verdienen maar ze zijn niet actueel. Was recentelijk in een stad en zochten een bepaalde supermarkt, we werden naar een plek gestuurd waar werkelijk niets was......
Maar goed, dat zijn nog de kleine ergernissen van navigatiesysteem; je wilt van Frankrijk naar Nederland via een bepaalde route. Dit kan je niet ingeven. Je wilt Tesla's superchargernetwerk gebruiken. Nergens worden deze aangegeven in de navigatie tenzij je ze apart intikt (maar dat wil ik niet, ik wil ze als punten op mijn reis ingeven in de route),
Als je de navigatie in en om je huis gebruikt werkt het prima overigens (positief ;-))
Wat ook heel erg stoort, is dat als je gaat laden, je niet weet tot hoe vol je moet laden tot je volgende laadpunt/eindbestemming. In de Tesla kan je op deze manier een perfecte route uitzetten en door te spelen met de laadpunten, kun je zien hoeveel tijd je kan besparen.
Ik heb een OBD2 dongle gekocht en een ABRP abonnement genomen om deze zeer grote tekortkomingen van de Inster te compenseren. Want, het connecten via Enode van ABPR en bluelink is zeer slecht en inaccuraat.
Wat Bluelink betreft zie ik weinig nut van functionaliteit. Ik kan de deuren op afstand openen en sluiten en kan wat met de climatisering doen. Dit alles kan ik echter ook in de auto. Weinig toegevoegde waarde.
@
Yariva inderdaad, jouw bevindingen zijn helemaal goed, maar eigenlijk is het heel slecht.
Wat ik niet snap is dat De Japanners, Koreanen, Chinezen groot zijn geworden met het kopiëren en zulk slechte software in de inster steken., ik heb hier een Tesla staan met in de basis software die al 13 jaar oud is maar alles velen malen overtreft!!
Dan het Keep your lane en bijsturen. Bij de Mazda uit 2016 werkte dit perfect, zolang je 1 of 2 handen lichtjes aan het stuur had, dan stuurde deze door de bochten of geleidde je over de snelweg. De E-megane had zelfs de mogelijkheid om de contouren van de weg te volgen als optie mogelijkheid. Hij geleidde je dan over rotondes e.d. zonder dat je actief moet sturen. Bij de Inster werkt dit systeem alleen maar als je tegenstuurt. Het neemt een zwabberende, zoekende beweging aan tussen de lijnen en jij moet actief, heel lichtjes tegensturen, doe je dit niet en laat je het stuur tussen je vingers en handpalmen doorglijden, dan krijg je de waarschuwing dat je je handen an het stuur moet houden (wat je dan al hebt????). Erg irritant. Waarom biedt de Inster je dan de mogelijkheid om bij te sturen?????
Waar je je ook aan kan ergeren, is de melding om pauze te nemen. Als je op wegen rijdt zonder midden markeringen en/of zij markering, dan vindt het systeem dat je pauze moet nemen.......
Dan wat positiefs. De auto rijdt prima, is zuinig, laadt snel, komt zeer vlot mee in het verkeer en is zeer ruim in verhouding tot de afmetingen.
De insteek is een stadsauto maar deze auto leent zich dus zeker voor langere afstanden. Jammer dat de software daar niet op aangepast is. Tot zover.
[
Voor 1% gewijzigd door
CEdS op 03-08-2025 10:06
. Reden: correcties ]