PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Private lease in Duitsland is niet hetzelfde als in Nederland, het lijkt meer op financial lease qua voorwaarden, en is dus slecht vergelijkbaar.PeterZ(on) schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:14:
[...]
Een hoop geld, dat is in Duitsland een stuk voordeliger, vanaf €149 p/mnd.
[YouTube: Elektro Preisknaller Hyundai Inster 42 kWh Autobahnreichweite & Ladezeit. #ev #roadtrip]
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Ah, ok. Ik ben daar niet zo mee op de hoogte. Het leek mij gewoon goedkoop, dus dacht ik meld het ff.HandyLumberjack schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:18:
[...]
Private lease in Duitsland is niet hetzelfde als in Nederland, het lijkt meer op financial lease qua voorwaarden, en is dus slecht vergelijkbaar.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Inster EVO sky, winterpack, techpack, trekhaak + Dusk matte blue (full option auto). Fiscale waarde € 31985,-
factuurprijs € 28.800
Private lease all in 48 maanden tegen 10K kilometers per jaar (3e auto) per maand € 560,- totaal € 26.880,-
Ik laat nu even de SEPP subsidie buiten wege omdat deze vervallen is per 1 2025.
Nu de auto kopen, wat zijn de kosten voor 4 jaar:
-Onderhoud 4 jaar, 2x € 189 = € 378,-
-1 Bandensetje Kumho 17 inch = € 400,-
-Wegenbelasting 4 jaar = € 2400,-
-verzekering Casco (80% no claim) = € 2448,-
-Waarde vermindering bij inruil (70% na 4 jaar)= € 20160
Totale kosten bij aankoop € 25.786 en dat is nog zonder rendementsgemis van 8% op het bedrag van aankoop (€ 9.216) dus eigenlijk zijn de kosten totaal €35.002
Kortom een auto kopen is sowieso een geld verbrand scenario, private lease is veel voordeliger.
[ Voor 6% gewijzigd door rvdgaag op 17-02-2025 13:58 ]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Volgens mij is je bedrag voor de wegenbelasting (nog) te laag (want per 2026 toch 0% korting voor EV; of is dát het proefbalonnetje?).rvdgaag schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:49:
Mijn rekensom waarom keuze gemaakt voor private lease:
Inster EVO sky, winterpack, techpack, trekhaak + Dusk matte blue (full option auto). Fiscale waarde € 31985,-
factuurprijs € 28.800
Private lease all in 48 maanden tegen 10K kilometers per jaar (3e auto) per maand € 560,- totaal € 26.880,-
Ik laat nu even de SEPP subsidie buiten wege omdat deze vervallen is per 1 2025.
Nu de auto kopen, wat zijn de kosten voor 4 jaar:
-Onderhoud 4 jaar, 2x € 189 = € 378,-
-1 Bandensetje Kumho 17 inch = € 400,-
-Wegenbelasting 4 jaar = € 2400,-
-verzekering Casco (80% no claim) = € 2448,-
-Waarde vermindering bij inruil (70% na 4 jaar)= € 20160
Totale kosten bij aankoop € 25.786 en dat is nog zonder rendementsgemis van 8% op het bedrag van aankoop (€ 9.216) dus eigenlijk zijn de kosten totaal €35.002
Kortom een auto kopen is sowieso een geld verbrand scenario, private lease is veel voordeliger.
Aanschaf heeft natuurlijk het (grote) voordeel dat je er ook 'gewoon' 6 (of 8, of 10) mee kan doorrijden; dan wordt het aandeel "afschrijving" wel een stuk lager; potentieel wordt onderhoud hoger, maar de accu zit (zeker bij 10k km per jaar) nog ruim in de garantie.
Overigens: als je 'eerlijk' bent bij "gemist rendement", dan herinvesteer je wel je maandelijkse afschrijvingscomponent (want nu pak je het volle bedrag over de hele looptijd, terwijl je bij private lease die kosten maandelijks maakt).
EV belasting gaan in 2026 naar 75% van het MRB tarief voor een vergelijkbare benzine auto ( kan wijzigen natuurlijk want de regering in NL is zo onbetrouwbaar als wat).Jake schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:28:
[...]
Volgens mij is je bedrag voor de wegenbelasting (nog) te laag (want per 2026 toch 0% korting voor EV; of is dát het proefbalonnetje?).
Aanschaf heeft natuurlijk het (grote) voordeel dat je er ook 'gewoon' 6 (of 8, of 10) mee kan doorrijden; dan wordt het aandeel "afschrijving" wel een stuk lager; potentieel wordt onderhoud hoger, maar de accu zit (zeker bij 10k km per jaar) nog ruim in de garantie.
Overigens: als je 'eerlijk' bent bij "gemist rendement", dan herinvesteer je wel je maandelijkse afschrijvingscomponent (want nu pak je het volle bedrag over de hele looptijd, terwijl je bij private lease die kosten maandelijks maakt).
6 of 8 jaar of langer met een auto wil ik niet, 4 jaar max om de grote reparaties/onderhoud tegen te gaan en altijd de laatste techniek te hebben.
De afschrijvings component pakken voor gemist rendement is onjuist, je legt 28800 bij de dealer neer dat geld kan je dus nu niks anders mee doen. Bij private lease leg je ook geld weg in kleinere brokken en is er ook een complexere rendement verlies berekening te maken natuurlijk.
Waar @Jake terecht op doelt is dat als je zelf betaald, je niet vier jaar lang rendement op €28000,- mist. Maar je per maand ca. €400-500,- van dat bedrag moet wegstrepen omdat je dat dan ook extra had betaald aan private lease t.o.v. zelf kopen .rvdgaag schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:00:
[...]
De afschrijvings component pakken voor gemist rendement is onjuist, je legt 28800 bij de dealer neer dat geld kan je dus nu niks anders mee doen. Bij private lease leg je ook geld weg in kleinere brokken en is er ook een complexere rendement verlies berekening te maken natuurlijk.
Dat, i.c.m. wat meer km per jaar, een lager rendement en 6 jaar looptijd kom ik tot een andere conclusie.
Maar situatie verschillen en iedereen mag zijn eigen berekeningen doen en keuzes maken.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 17-02-2025 16:51 ]
Dan lijkt me het nemen van de kosten van (eventueel) te verwachten reparaties bij langer gebruik van de auto, toch interessanter. Je zou zelfs nog 2 jaar garantie bij kunnen kopen om dat te ondervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door monica66 op 17-02-2025 16:52 ]
Zeker als die maar 40.000 heeft gelopen.monica66 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:20:
70% afschrijving bij inruil na 4 jaar lijkt me stevig. Is dat werkelijk zoveel?
Dan lijkt me het nemen van de kosten van (eventueel) te verwachten reparaties bij langer gebruik van de auto, toch interessanter. Je zou zelfs nog 2 jaar garantie bij kunnen kopen om dat te ondervangen.
Ter vergelijking:
Mijn leenauto (EV) staat te koop bij de dealer, (6 jaar oud en 80.000 km op de teller) voor ca. 65% van de nieuwprijs. Natuurlijk pakt de dealer een flinke marge, maar dan nog.
Ook denk ik dat de Inster voor een EV een relatief hoge restwaarde heeft omdat het een kleine en goedkope auto is.
Dat denk ik ook. Grote en dure auto's schrijven meer af.HandyLumberjack schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:25:
[...]
Ook denk ik dat de Inster voor een EV een relatief hoge restwaarde heeft omdat het een kleine en goedkope auto is.
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Nee, de fiscale waarde staat erbij bijna 32K, ik betaalde netto 28800 (via lease) zonder BPM en krijg prive over 48 maanden de SEPP subsidie nog uitgekeerd.de schompen schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:51:
Volgens mij vergeet rvdgaag ook dat wij als particulier ook nog 2950 euro terug kregen van hyundai. Dus de aanschaf prijs voor de zelfde auto is in mijn geval lager. Dan vergeet ik de bpm die wij niet hoefden te betalen nog maar even....
[ Voor 96% gewijzigd door Hendrik Keizer op 17-02-2025 17:38 ]
Bij welke (private) leasemaatschappij heb je dit allemaal afgesloten?rvdgaag schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:55:
[...]
Nee, de fiscale waarde staat erbij bijna 32K, ik betaalde netto 28800 (via lease) zonder BPM en krijg prive over 48 maanden de SEPP subsidie nog uitgekeerd.
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Van Hyundai zelf, = Arvalde schompen schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:31:
[...]
Bij welke (private) leasemaatschappij heb je dit allemaal afgesloten?
[ Voor 99% gewijzigd door Manonn op 17-02-2025 21:39 ]
Ik vraag me dan af waarom een lease maatschappij dan niet gewoon aandelen gaat kopen i.p.v. zo moeilijk doen met lease auto's aanbieden.rvdgaag schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:49:
Ik vind het altijd een beetje raar dat men dit argument vaak benoemd bij een auto maar niet bij andere aankopen. Of je doet dit bij alle aankopen of geen enkele. Dat lease in sommige gevallen goedkoper is dan koop zal best maar dat kun je andersom met koop ook hebben. Er is m.i. geen enkele autofabrikant waarbij lease structureel goedkoper is dan koop.rvdgaag schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:02:
[...]
Reken je jezelf niet te rijk ? Rendements verlies op 30K eigen vermogen gebruiken om in een auto te stoppen moet je ook meerekenen (ga uit van 7 a 8 %). Voor een periode van 48 maanden is private lease goedkoper dan uit eigen vermogen alles betalen.
Yeah, right.rvdgaag schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:49:

Jezelf rijk rekenen is ook een kunst.
Ik doe de auto ook altijd weg als de asbak vol is
Heel simpel... Er zit een verdienmodel op. Dat zegt genoeg.PeterZ(on) schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:09:
[...]
Ik vind het altijd een beetje raar dat men dit argument vaak benoemd bij een auto maar niet bij andere aankopen. Of je doet dit bij alle aankopen of geen enkele. Dat lease in sommige gevallen goedkoper is dan koop zal best maar dat kun je andersom met koop ook hebben. Er is m.i. geen enkele autofabrikant waarbij lease structureel goedkoper is dan koop.

De Inster heeft geen asbak, dus die doe je nooit meer weg?HKees schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:48:
[...]
Ik doe de auto ook altijd weg als de asbak vol is.
Is eigenlijk vrij simpel, dit is risico vrij voor ze, ze verdienen aan het onderhoud, verzekering de rente en de verkoop van de auto.PBakker schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:02:
[...]
Ik vraag me dan af waarom een lease maatschappij dan niet gewoon aandelen gaat kopen i.p.v. zo moeilijk doen met lease auto's aanbieden.
Daarnaast is het een bekend fenomeen van Koreaanse en Japanse fabrikanten dat ze geld verdienen door de fabriek optimaal te laten draaien, de landenkantoren hoeven geen winst te maken alleen uit de kosten te komen of beperkt negatief uitkomen.
:strip_exif()/f/image/p8Y4jEwy4y0XagWWT2Xr7Uot.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door tweakertjee op 18-02-2025 08:45 ]
Bedankt voor de tipgevers hier op het forum die adviseerden om even te bellen.
Proficiat met uw nieuwe Inster. U hebt er best wel lang op moeten wachten denk ik, vanaf het bestellen op 18-10. Veilige en aangename kilometers toegewenst!Kokatat schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:56:
Gisteren de Evolve Sky opgehaald. Eerste indruk prima. Met mijn 192 cm goede zithouding kunnen verkrijgen door stuur en stoel goed op elkaar af te stemmen. Geen ev gewend en blij verrast door de stille rijwijze. Trekhaak was nog niet binnen.
[ Voor 8% gewijzigd door Megat op 18-02-2025 13:40 ]
Dacht dat hij voorzien is van een startonderbreker.Pierr schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:31:
Ik kan morgen mijn Inster ophalen en ben bezig een verzekering af te sluiten. Weet iemand of de Inster Pulse voorzien is van een alarminstallatie?
Dacht dat dit z.g. klasse 1 is. Verzekering afgesloten bij ING/NN., zonder problemen.
[ Voor 30% gewijzigd door monica66 op 18-02-2025 15:36 ]
prima nette laadcurve dicht bij het optimale wat de accu kan, zie hier het resultaat van de accu warm rijden en met een lage lading naar de lader gaan die een ruime overcapaciteit wat vermogen betreft heeft.tweakertjee schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:43:
Iets anders; even geleden ging het over snelladen. Zondag ben ik voor het eerst langs een Fastned gereden. We hebben ongeveer 50 kilometer gereden naar de Fastned locatie waarvan de laatste 20 kilometer over de snelweg. Zonder batterijverwarming/winter pakket ook een nette laadsnelheid, en dat met een temperatuur van 4 graden.
[Afbeelding]
Bij -4 graden celcius zal dit er heel anders uitzien zonder batterijverwarming.
Volgende week donderdag mag ik mijn Inster ophalen.
Volgens onderzoek ligt de gemiddelde leeftijd van particuliere kopers van een nieuwe auto rond de 60. Dus zo gek is dat niet.Math58 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:56:
Ik lees heel veel zinvolle discussies met vaak ook nuttige Informatie, maar ben ook benieuwd naar welke leeftijdsgroep kiest voor de Inster. Ik heb de indruk dat het vooral 55-plussers zijn. Zit ik goed?
Zelf verwacht ik dat mijn Inster al aan het einde van zijn technische levensduur is voordat ik 55 wordt.
Ik zou zeggen maak een poll. Bij mij zit je in ieder geval foutMath58 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:56:
Ik lees heel veel zinvolle discussies met vaak ook nuttige Informatie, maar ben ook benieuwd naar welke leeftijdsgroep kiest voor de Inster. Ik heb de indruk dat het vooral 55-plussers zijn. Zit ik goed?
Ben jij zelf inmiddels 66?Math58 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:56:
Wanneer besteld en wanneer ophalen? Dan verwerk ik dat in de tabel.tcc90 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:19:
Volgende week de insteek ophalen. Het contact opnemen met Hyundai heeft geholpen.. ineens kreeg ik een belletje dat de auto binnen is. Toeval? 🥳
Bedankt voor de tipgevers hier op het forum die adviseerden om even te bellen.
Wellicht... ik heb er (nog) geen...HandyLumberjack schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:12:
[...]
De Inster heeft geen asbak, dus die doe je nooit meer weg?
Maar ik wacht op een alternatief uit de VAG-groep, daar de Inster in mijn optiek 4k te duur is (vergeleken met 2024) en mijn huidige auto nog even mee kan..
Ik begrijp dat er een Europese EV subsidie in de maak is, dus misschien valt dat dan mooi samen.HKees schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:51:
[...]
Wellicht... ik heb er (nog) geen...![]()
Maar ik wacht op een alternatief uit de VAG-groep, daar de Inster in mijn optiek 4k te duur is (vergeleken met 2024) en mijn huidige auto nog even mee kan..
Bij mij zit je er ook naastMath58 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:56:
Hoe lang is de wachttijd voor de meesten?Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:45:
[...]
Wanneer besteld en wanneer ophalen? Dan verwerk ik dat in de tabel.
Ik heb zelf 6,5 week gewacht. De verwachte aflevering was eigenlijk eind maart pas maar ik werd onverwachts eerder gebeld 🥳
Vandaag hebben we onze Hyundai Inster Evolve 49 kWh (minus tech pack en winter) opgehaald bij de dealer. Helaas begint het stuur ook te trillen bij ongeveer 70 km en wordt het harder bij ongeveer 100-105 km; nou ja, we voelden de trillingen zelfs op het dashboard.
Nadat we de dealer (H-Point) over de situatie hadden verteld, boden ze alleen aan om Hyundai hierover te informeren... geen exacte oplossing
Mvg.
Kruyfie
Dat laatste zullen ze niet happig op zijn want dat kost natuurlijk geld.
De dealer die ik gesproken heb gaf aan dat ze het zelf ook geconstateerd hadden, een speciale manier van balanceren hadden laten toepassen en dat het toen weg was, maar dat ze ook tegen meerprijs een setje vredestein quatrac all seasons er onder willen leggen bij aflevering. De meerprijs die geboden werd was € 400, een nette prijs wat mij betreft voor banden eraf, erop, balanceren etc.
Wat ik nog niet heb gezien bij de mensen die er direct andere banden onder hebben laten leggen of zij dat trilprobleem ook hebben.
[ Voor 23% gewijzigd door mtv1 op 19-02-2025 10:32 ]
================================================mtv1 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:49:
Misschien een idee om aan te geven welke inch maat en merk banden eronder liggen bij de trilmelding. Niet bij iedere deelnemer aan dit forum kon ik het afleiden over welk uitvoering (e-motion =15"staal, pulse = 15"lichtmetaal, evolve -> = 17", maar wellicht dat er ook kopers zijn die een upgrade van de velgen hebben gedaan bij aanschaf en dan ook de standaard banden gemonteerd krijgen af fabriek). Als ik het zo lees is het vaker bij 17" dan bij de 15"staal of lichtmetaal. Mogelijk dat het merk daar bepalender is voor het trillen.
De dealer die ik gesproken heb gaf aan dat ze het zelf ook geconstateerd hadden, een speciale manier van balanceren hadden laten toepassen en dat het toen weg was, maar dat ze ook tegen meerprijs een setje vredestein quatrac all seasons er onder willen leggen bij aflevering.
Wat ik nog niet heb gezien bij de mensen die er direct andere banden onder hebben laten leggen of zij dat trilprobleem ook hebben.
Hoi,
De banden in onze auto zijn Kumho 205/45 R17 met 17 inch metaal, zoals in Evolve. Gisteren reden we over de N3 en de A16 (voordat het verkeer vast kwam te zitten door de afgesloten Drechttunnel). Toen we de dealer vroegen wat het zou kosten om de band te vervangen door Vredestein Quatrac Pro EV all-season banden, gaf hij ons een schatting van ongeveer € 550,- inclusief montage, wat wij veel te hoog vonden.
Hoi..hoi,HRM69 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:31:
Dag Kruijffie, ik heb hetzelfde probleem, ook mijn dealer heeft eerst bedacht om lucht uit de banden te halen, heeft niets geholpen. Ze hebben een melding gemaakt bij Hyundai en wachten op hun reactie. Inmiddels speelt dit al bijna een maand. Ik wil ook het liefst nieuwe banden. Ben benieuwd of anderen het wel voor elkaar hebben gekregen bij hun dealer dat er andere banden onder gezet worden
Jeetje, bijna een maand!
Het is echt vervelend om met een trillend stuur te rijden. Gezien de vele klachten die al zijn gemeld, denk ik dat Hyundai dit probleem direct moet aanpakken
Que ??Kruyfie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:19:
[...]
================================================
Hoi,
De banden in onze auto zijn Kumho 205/45 R17 met 17 inch metaal, zoals in Evolve. Gisteren reden we over de N3 en de A16 (voordat het verkeer vast kwam te zitten door de afgesloten Drechttunnel). Toen we de dealer vroegen wat het zou kosten om de band te vervangen door Vredestein Quatrac Pro EV all-season banden, gaf hij ons een schatting van ongeveer € 550,- inclusief montage, wat wij veel te hoog vonden.![]()
De goedkoopste internet set verkoop deze Vredestein band voor 135 euro per stuk. Dus oude banden eraf, nieuwe erop voor 550 is eigenlijk wel een goed aanbod.
Als balanceren niets uithaalt en andere nieuwe banden de enige oplossing is om de trilling weg te nemen, dan zou naast duurdere banden met bijbetaling, goedkopere nieuwe banden zonder bijbetaling ook een optie moeten zijn. U zou voor de initiële aanschafprijs moeten kunnen rijden in een auto zonder deze trillingen.mtv1 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:49:
Misschien een idee om aan te geven welke inch maat en merk banden eronder liggen bij de trilmelding. Niet bij iedere deelnemer aan dit forum kon ik het afleiden over welk uitvoering (e-motion =15"staal, pulse = 15"lichtmetaal, evolve -> = 17", maar wellicht dat er ook kopers zijn die een upgrade van de velgen hebben gedaan bij aanschaf en dan ook de standaard banden gemonteerd krijgen af fabriek). Als ik het zo lees is het vaker bij 17" dan bij de 15"staal of lichtmetaal. Mogelijk dat het merk daar bepalender is voor het trillen.
De dealer die ik gesproken heb gaf aan dat ze het zelf ook geconstateerd hadden, een speciale manier van balanceren hadden laten toepassen en dat het toen weg was, maar dat ze ook tegen meerprijs een setje vredestein quatrac all seasons er onder willen leggen bij aflevering. De meerprijs die geboden werd was € 400, een nette prijs wat mij betreft voor banden eraf, erop, balanceren etc.
Zelf ervaar deze trillingen ook. Nexen, 15 inch, lichtmetaal. Volgende week afspraak bij de dealer om naast nog wat andere puntjes en punten ook dit te bespreken. Ik ben super blij met de Inster en gehele de rij-ervaring (muv de trilling). Maar over een paar zaken ben ik zeer teleurgesteld:
Zo kreeg ik een beschadigde sleutel mee:
:strip_exif()/f/image/prTOq7JKXj80fXKv5NYQJqkN.jpg?f=fotoalbum_large)
Is er schade boven de deur van de passagier:
:strip_exif()/f/image/dIpTKG9lJWcLdFnafUPUdhhp.jpg?f=fotoalbum_large)
Zitten er pukkeltjes in de lak:
:strip_exif()/f/image/cHlEGeEbAuUnTa0GPS3rt7iv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X5QCACaJhi8dwUXLG4Z6ny47.jpg?f=fotoalbum_large)
En hele rare vegen in de lak:
:strip_exif()/f/image/fuMjv59tQfTrZKeUrFsO7fab.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZYRoM1DScR5MWnQUEBNlAQwI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/svLrVAIJlVaPJHWNbpLoBc1b.jpg?f=fotoalbum_large)
Beetje het gevoel maandagmorgen gevalletje mee gekregen te hebben…
[ Voor 46% gewijzigd door Manonn op 19-02-2025 11:19 ]
Als vervanging voor rommel direct na verkoop van een nieuwe auto om een probleem te verhelpen?rvdgaag schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:01:
[...]
Que ??
De goedkoopste internet set verkoop deze Vredestein band voor 135 euro per stuk. Dus oude banden eraf, nieuwe erop voor 550 is eigenlijk wel een goed aanbod.
Echt nie.
Dat ben ik helemaal met je eens, dat zou niet moeten plaatsvinden. En je zou een passende oplossing verwachten van Hyundai, ook al is de dealer de verkopende partij.Manonn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:12:
[...]
Als balanceren niets uithaalt en andere nieuwe banden de enige oplossing is om de trilling weg te nemen, dan zou naast duurdere banden met bijbetaling, goedkopere nieuwe banden zonder bijbetaling ook een optie moeten zijn. U zou voor de initiële aanschafprijs moeten kunnen rijden in een auto zonder deze trillingen.
Zelf ervaar deze trillingen ook. Nexen, 15 inch, lichtmetaal. Volgende week afspraak bij de dealer om naast nog wat andere puntjes en punten ook dit te bespreken. Ik ben super blij met de Inster en gehele de rij-ervaring (muv de trilling). Maar over een paar zaken ben ik zeer teleurgesteld:
Of de banden dan met een lang verblijf op de boot de oorzaak zouden zijn, dat blijft voor mij wel een vaag verhaal, want er zijn veel meer auto's die een langere reis op een boot hebben, en daar hoor je dergelijke berichten niet of nauwelijks. Natuurlijk ben je er nu wat meer erop gefocust.
De keuze voor all seasons banden die veelal worden aangeboden, die kun je natuurlijk zelf accepteren of niet en er een ander voorstel voor doen als je goedkopere zomerbanden wilt hebben.
Daar zou ik ook niet blij mee zijn en daar zou je dealer wat aan moeten gaan doen, wat dat hoort niet bij een nieuwe auto aflevering te gebeuren.Manonn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:12:
[...]
Schande om een auto zo af te leveren.Manonn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:12:
[...]
Als balanceren niets uithaalt en andere nieuwe banden de enige oplossing is om de trilling weg te nemen, dan zou naast duurdere banden met bijbetaling, goedkopere nieuwe banden zonder bijbetaling ook een optie moeten zijn. U zou voor de initiële aanschafprijs moeten kunnen rijden in een auto zonder deze trillingen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij de eerste leveringen van de Ioniq 5 series was dit ook een issue, daar zaten wat duurdere banden onder.mtv1 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:26:
[...]
Dat ben ik helemaal met je eens, dat zou niet moeten plaatsvinden. En je zou een passende oplossing verwachten van Hyundai, ook al is de dealer de verkopende partij.
Of de banden dan met een lang verblijf op de boot de oorzaak zouden zijn, dat blijft voor mij wel een vaag verhaal, want er zijn veel meer auto's die een langere reis op een boot hebben, en daar hoor je dergelijke berichten niet of nauwelijks. Natuurlijk ben je er nu wat meer erop gefocust.
De keuze voor all seasons banden die veelal worden aangeboden, die kun je natuurlijk zelf accepteren of niet en er een ander voorstel voor doen als je goedkopere zomerbanden wilt hebben.
Bij mijn auto ook, na 2x balanceren met gesimuleerd wegcontact (speciale machine) was het opgelost.
De auto's staan lang stil op de boot, dat zorgt voor banden vervorming, nu met de lage temperaturen zet de band zichzelf niet terug en veel mensen rijden de banden ook niet echt warm door korte ritjes en relatief lage temperaturen.
Die sleutel is nog tot daar aan toe maar de rest..... ik neem aan dat je terug gaat naar de dealer?Manonn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:12:
Maar over een paar zaken ben ik zeer teleurgesteld:
Jeetje dat is niet mis... Hopelijk lossen ze het netjes voor je op.Manonn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maandag herhaalde de medewerker van de werkplaats zijn advies (1000km inrijden, daarna kijken we evt verder).Inster schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:14:
Gister heb ik, eerder dan verwacht, mijn Inster opgehaald. 49kWh Evolve, met tech pack en winter pack.
Bij de rit naar huis voelde ik al een trilling bij 50km per uur. Met een toename van trillingen rond de 80km per uur en een zichtbaar trillend stuur bij 100km per uur op glad geasfalteerde wegen. Ook de bijrijder had er last van.
Bij thuiskomst de dealer gebeld en vandaag mocht ik langs komen. Ze hebben de banden gebalanceerd en hiermee moest het opgelost zijn. Zo niet, dan moesten de banden "gewoon even 1000km ingereden worden dan zou de trilling weg zijn"....
Onderweg naar huis wederom trillingen...
Trillend 1000km op de teller zetten voordat er verder gekeken kan worden naar een oplossing zie ik niet zitten. Het wordt intern besproken en maandag neemt de werkplaats opnieuw contact met mij op.
Ik zie nu op dit forum dat meer mensen trillingen (hebben) ervaren.
Zijn er ook mensen die al een passende oplossing (van de dealer) hebben gekregen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Hier was ik het niet mee eens. Dus ik heb contact gezocht met Hyundai Nederland.
Hyundai Nederland (her)kende het probleem niet, lieten ze mij weten. Ze hadden vertrouwen in het oordeel en advies van de dealer. Ik mocht een "second opinion" bij een andere Hyundai dealer vragen als ik dat wilde.
Daarop heb ik de verkoper gesproken bij wie ik de auto gekocht heb en hem mee laten rijden.
Hij vond de trilling ook niet acceptabel bij een nieuwe auto.
Hij heeft bij de werkplaats, van dezelfde Hyundai dealer, geregeld dat er nieuwe banden onder komen.
Gelukkig mocht ik zelf ook meebeslissen over welke banden het zouden worden, dus tegen een kleine meerprijs (€200,-) zetten ze er deze week nieuwe banden onder.
Hopelijk ben ik dan ook van de trilling af.
Verder ben ik heel tevreden met de auto. De boodschappen paste prima in de auto en de eerste laadsessie is ook goed gegaan 😊
Zeker! Ik heb een afspraak om de auto aanstaande woensdag te brengen. De verkoper vindt het zelf ook heel vervelend en heeft zich verontschuldigd dat hij dit zelf voor aflevering gezien heeft. "We gaan het allemaal helemaal netjes voor u oplossen" is mij gezegd. Ik vertrouw er absoluut op dat dit ook echt zijn intentie is, maar ik hou toch nog wel even buikpijn totdat het ook daadwerkelijk en helemaal netjes opgelost ís 😌Zjanzjak schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:52:
[...]
Die sleutel is nog tot daar aan toe maar de rest..... ik neem aan dat je terug gaat naar de dealer?
Daar zou ik ook wel even buikpijn van hebben.Manonn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:24:
[...]
Zeker! Ik heb een afspraak om de auto aanstaande woensdag te brengen. De verkoper vindt het zelf ook heel vervelend en heeft zich verontschuldigd dat hij dit zelf voor aflevering gezien heeft. "We gaan het allemaal helemaal netjes voor u oplossen" is mij gezegd. Ik vertrouw er absoluut op dat dit ook echt zijn intentie is, maar ik hou toch nog wel even buikpijn totdat het ook daadwerkelijk en helemaal netjes opgelost ís 😌
Ik hoop met je mee dat ze het daadwerkelijk helemaal netjes oplossen🤞🏼
Wij zijn bekend met het feit dat sommige rijders klachten ervaren. De aard van de klachten en de oorzaak hiervan kunnen echter verschillen. Om die reden kan de dealer waar de auto is geleverd het beste een oplossing bieden voor specifieke klachten.
Mocht u zelf een klacht ervaren, raden wij u aan contact op te nemen met uw dealer. Zij kunnen de situatie beoordelen en waar nodig een passende oplossing bieden.
감사합니다 | Best regards | Met vriendelijke groet
Sophie de Groot
Klantenservice
Deze medewerker erkent wel dat er klachten zijn
Ik mag mijn Inster komende zaterdag ophalen.HRM69 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:29:
Bedankt voor uw bericht.
Wij zijn bekend met het feit dat sommige rijders klachten ervaren. De aard van de klachten en de oorzaak hiervan kunnen echter verschillen. Om die reden kan de dealer waar de auto is geleverd het beste een oplossing bieden voor specifieke klachten.
Mocht u zelf een klacht ervaren, raden wij u aan contact op te nemen met uw dealer. Zij kunnen de situatie beoordelen en waar nodig een passende oplossing bieden.
감사합니다 | Best regards | Met vriendelijke groet
Sophie de Groot
Klantenservice
Deze medewerker erkent wel dat er klachten zijn
De problemen met de banden waren er ook bij mijn Ioniq 6 en ook hier was het lange stilstaan op de boot de oorzaak, na een keer extra balanceren en paar 1000 km rijden was het nagenoeg weg.
Nu heb ik met een vooruitziend oog de auto besteld met 4 season banden, hebben ze een meerprijs van € 250,- voor gerekend en dat vond ik een nette prijs, naar het merk heb ik niet gevraagd.
Ik ga ervan uit dat de originele banden dan bij de dealer omgeruild worden voor 4 seizoenen banden.
Misschien heb ik echter pech en komt hij toch vanaf fabriek op de 4 season banden, anyhow, we gaan het zien en zal mijn bevindingen posten.
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
wellicht overbodig om te vermelden maar toch: mijn keuze is niet op de inster gevallen.
[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 19-02-2025 14:31 ]
Welke auto dan welPrullenbak84 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:27:
Ik klik wat doelloos rond in dit forum en belandde zo in dit topic. Ik lees hier over trillingen en onbalans. Toen ik enkele weken geleden een proefrit ging maken met de Inster, voelde ik ook trillingen. Vooral rond de 100km/u was dit erg irritiant merkbaar. Toen ik dit aangaf bij de dealer bij terugkomst, zei hij dat dat natuurlijk niet hoorde en dat ie daarnaar ging kijken. Dit moest zeker exemplarisch zijn. Dat is allemaal leuk en aardig, maar als je m gekocht hebt, zit je er toch maar mooi mee. Sterkte mensen!
wellicht overbodig om te vermelden maar toch: mijn keuze is niet op de inster gevallen.
Vandaag ook onze Inster opgehaald. Sorry @HandyLumberjack, je staat er alleen voor!
Wij hebben vanuit de koop al all seasons eronder en geen trillingen. Verder erg tevreden mee. Plaats later nog wel wat foto's en bevindingen!
:strip_exif()/f/image/zlfysmp2HlWe21NCmqbg3OBU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2025 15:34 ]
Ik wilde het verhaal vooral even vertellen voor degene die met dit probleem kampen. Kun je mss nog een keer bij een dealer laten vallen. (Misschien ook nog “leuk” om te vertellen dat dit ook bij H-point in Dordrecht was…)
Maar omdat je het zo belangstellend vraagt: ik rijd als t goed is zeer binnenkort in een Renault 5. Kost wat meer, maar heb je ook wel wat meer (vooral gevoelsmatig wellicht). Behalve ruimte binnenin (lees: op de achterbank). Dat heb ik nagenoeg niet, en jullie in overvloed.
Gefeliciteerd met de Inster, leuke foto!Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:06:
[...]
Welke auto dan wel?
Vandaag ook onze Inster opgehaald. Sorry @HandyLumberjack, je staat er alleen voor!
Mijn dealer weet nog van niks
Maar een auto kopen is toch geld verbranden, en ik heb nu een luxere tijdelijke wagen voor minder dan de helft van de normale private leaseprijs dus dit is beter voor de businesscase
ik hoop dat het het lange wachten voor u waard was, want het heeft wel lang geduurd.Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:06:
[...]
Vandaag ook onze Inster opgehaald.
Wij hebben vanuit de koop al all seasons eronder en geen trillingen. Verder erg tevreden mee.
Gefeliciteerd met uw Inster. Veel plezier van en met de auto en veilige kilometers toegewenst
Hendrik Keizer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:13:
Waar kun je dat soort foto’s 👌 maken?
[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2025 16:46 ]
Fijn Majoef. Veel plezier ermee! Wat een mooie foto.Majoef schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:06
[...]
Vandaag ook onze Inster opgehaald. Sorry @HandyLumberjack, je staat er alleen voor!![]()
Wij hebben vanuit de koop al all seasons eronder en geen trillingen. Verder erg tevreden mee. Plaats later nog wel wat foto's en bevindingen!
[Afbeelding]
Made in Sweden, netjes afgewerkt, eenvoudige montage en zijn geurloos, prijs € 208,- voor de set.
:strip_exif()/f/image/okaG8wb4mHQ1J88oYITTay4Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Die heb ik ook! Best oke. Enige wat beter had gekund was een sleuf waar het sliertje van de onderklep doorheen gestoken zou kunnen worden om deze makkelijker te openen.rvdgaag schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:24:
Vandaag de orginele kofferbak mat en beschermers voor de achterbank geinstalleerd na bestellen bij de Hyundai dealer (3 dagen levertijd).
Made in Sweden, netjes afgewerkt, eenvoudige montage en zijn geurloos, prijs € 208,- voor de set.
[Afbeelding]
Ja, ik geloof het verhaal over te lang in de boot zitten niet echt.Pierr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:14:
Het verhaal dat de onbalans komt door het lange stilstaan op de boot is natuurlijk grote onzin. Er staan wel meer auto’s lang stil en die trillen ook niet allemaal. Het probleem moet m.i. gevonden worden in een slechte balanceersessie van de gemonteerde banden of een kwalitatief slechte band.
Voordat we besloten om deze auto te kopen, heb ik een aantal video's bekeken en recensies gelezen uit verschillende landen, waaronder Korea, en niemand heeft ooit de trillingen van het stuurwiel of iets anders ter sprake gebracht. Mijn man had het wel over de trillingen toen we ongeveer vijftig mijl op de snelweg reden tijdens de proefrit, maar het was een vrij winderige middag, dus ik dacht dat het aan het weer lag.
Nee, hij is zo gemaakt dat als je de bank schuift dat de mat (de stukken op de bank) door de lengte meegaat en gewoon alles afdekt.Winand1 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:03:
Is er bij deze koffer mat een verschil met de verstelbare achter bank?
[ Voor 4% gewijzigd door rvdgaag op 20-02-2025 08:20 ]
Ik kon niet kiezen voor een merk of soort, want ze waren al besteld. Het zijn Michelin e-Primacy banden geworden.
:strip_exif()/f/image/6M018RG2KMg9fp0TtQuB3YE1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het nog niet kunnen testen op trillingen want moest aan het werk. Die info volgt nog..
Ik ben benieuwd! Andere vraag. Hoe krijg je die oranje stickertjes er het beste af?monica66 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:26:
Afgelopen week had ik mijn vraag over de trilling in het stuur neergelegd bij onze dealer. Vanochtend hebben ze 4 nieuwe bandjes bij mijn Inster omgelegd. Prima service dus!
Ik kon niet kiezen voor een merk of soort, want ze waren al besteld. Het zijn Michelin e-Primacy banden geworden.
[Afbeelding]
Ik heb het nog niet kunnen testen op trillingen want moest aan het werk. Die info volgt nog..
Welke dealer heb jij?
Ik stuur je even een pb.HRM69 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:40:
Monica 66, Wat een service zeg! Goed gedaan. Ik stuur jouw bericht rechtreeks naar mijn dealer.
Welke dealer heb jij?
Hoi Monica,monica66 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:26:
Afgelopen week had ik mijn vraag over de trilling in het stuur neergelegd bij onze dealer. Vanochtend hebben ze 4 nieuwe bandjes bij mijn Inster omgelegd. Prima service dus!
[Afbeelding]
Wat een service van je dealer! Kun je me de naam van je dealer vertellen en ons een update geven na de vervanging van de banden? Alvast bedankt
We hebben nog niks gehoord van onze dealer. En als (grote als) het probleem in de ophanging zit, is het waarschijnlijker een technisch defect van de Hyundai-fabrikant. Maar zou dat niet bij alle nieuwe Hyundai Inster het geval moeten zijn?Stevensnel schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:29:
Ik pikte mijn auto gisteren op bij de dealer op (Evolve sky, met alle opties) en die gaf aan dat ze van Hyundai instructie hadden gehad voorlopig niets meer aan het trlllen te mogen doen, en dat de verwachting was dat er een terugroep actie zou komen. waarschijnlijk iets in de ophanging.....
Ik hoor (lees) daar alleen maar louter goede berichten over dus lijkt me een prima band.monica66 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:26:
Het zijn Michelin e-Primacy banden geworden.
Netjes van je dealer dat ze gelijk voor een goede band zijn gegaan.
Ja vind ik ook. Echt heel netjes hoe ze dit oppakken!Zjanzjak schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:33:
[...]
Ik hoor (lees) daar alleen maar louter goede berichten over dus lijkt me een prima band.
Netjes van je dealer dat ze gelijk voor een goede band zijn gegaan.
Ik heb echter een dingetje welke ik moeilijk los kan laten en dat is de B-stijl. Nu sport ik met regelmaat, ben maar 1.78 hoog maar raak met mn schouders goed de stijl. Gaat dit op langere ritten een probleem worden vraag ik me af. Woon-Werkverkeer is 50 enkele reis maar ik wil ook wel eens richting Brabant gaan vanuit Noord Holland.
Heeft iemand voor mij met een soortgelijk (non) issue ervaringen of inzichten?
Ik moet nog een keer een uitgebreide testrit inplannen zodat ik met zaken als stoelinstellingen aan de gang kan.
Oh en ik vind de dakrails niet mooi maar wil wel een open dakje. Kunnen die rails er later vanaf?
Over het verwijderen van de dakrails kan ik niets zeggen.conodihno1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:36:
Inmiddels heb ik mogen testrijden met de Inster en de 5. Beide tikken een hoop vinkjes af en nog iets meer in het voordeel van de Inster.
Ik heb echter een dingetje welke ik moeilijk los kan laten en dat is de B-stijl. Nu sport ik met regelmaat, ben maar 1.78 hoog maar raak met mn schouders goed de stijl. Gaat dit op langere ritten een probleem worden vraag ik me af. Woon-Werkverkeer is 50 enkele reis maar ik wil ook wel eens richting Brabant gaan vanuit Noord Holland.
Heeft iemand voor mij met een soortgelijk (non) issue ervaringen of inzichten?
Ik moet nog een keer een uitgebreide testrit inplannen zodat ik met zaken als stoelinstellingen aan de gang kan.
Oh en ik vind de dakrails niet mooi maar wil wel een open dakje. Kunnen die rails er later vanaf?
Over de B stijl wel. Mijn man had daar tijdens het proefzitten ook last van. Maar het bleek in zijn geval een kwestie te zijn van een andere instelling van de stoel. Hij heeft de stoel wat meer naar voren gezet en had er toen geen last meer van. Maar het kan misschien ook iets met je postuur (brede schouders) of een dikke winterjas te maken hebben.
Het is niet overdreven maar ze zitten er wel.
Op dat vlak heeft de 5 meer ruimte rondom de bestuurder maar haak ik een beetje af op de ruimte achterin. Ik zal wel een tweetal pubers mee moeten nemen af en toe, of ze nu willen of niet
Voor de dakrails zal ik het ook de dealer nog eens vragen. Verder alvast bedankt 🙏🏻
[ Voor 4% gewijzigd door conodihno1 op 20-02-2025 12:58 ]
Dit is het inster topic, dus misschien wil het niet teveel over de 5 hebben, maar een beetje vergelijk mag vast welconodihno1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:46:
Ik zal wel een tweetal pubers mee moeten nemen af en toe, of ze nu willen of niet
Ik heb een ochtend in de 5 gereden maar naast dat ik het een wel heel geslaagd model vind, vind ik het bijna crimineel om pubers achterin te zetten.conodihno1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:46:
Op dat vlak heeft de 5 meer ruimte rondom de bestuurder maar haak ik een beetje af op de ruimte achterin. Ik zal wel een tweetal pubers mee moeten nemen af en toe, of ze nu willen of niet
Als ik achter mijzelf ging zitten (dus bestuurdersstoel op mij afgesteld) in de 5, met mijn 1,78 meter, was het echt te krap allemaal achterin. Had ook moeite om mijn voeten onder de voorstoel te krijgen.
Misschien voor jou het handigste om met beide auto's een wat langere proefrit te nemen met de pubers er bij (zullen ze leuk vinden, not
Ik ben 1,9m, als de stoel in mijn stand staat kan ik zelf nog prima achter mezelf zitten in de Inster, hij is verbazingwekkend ruim.Zjanzjak schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:16:
[...]
Ik heb een ochtend in de 5 gereden maar naast dat ik het een wel heel geslaagd model vind, vind ik het bijna crimineel om pubers achterin te zetten.![]()
Als ik achter mijzelf ging zitten (dus bestuurdersstoel op mij afgesteld) in de 5, met mijn 1,78 meter, was het echt te krap allemaal achterin. Had ook moeite om mijn voeten onder de voorstoel te krijgen.
Misschien voor jou het handigste om met beide auto's een wat langere proefrit te nemen met de pubers er bij (zullen ze leuk vinden, not) en dan te kijken hoe en wat.
In het slechtste geval stoppen met sporten of dichter op het stuur gaan zitten.
Ja wat dat aan gaat is de Inster zo ontzettend ruim aan de binnenkant, echt knap van Hyundai.rvdgaag schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:51:
Ik ben 1,9m, als de stoel in mijn stand staat kan ik zelf nog prima achter mezelf zitten in de Inster, hij is verbazingwekkend ruim.
Snap ik, het is eigenlijk gewoon een 2-zitter, of je moet HELE jonge kinderen hebben.conodihno1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:31:
De 5 is sinds gisteren omwille van de ruimte achterin afgevallen.
Voor mij is het dan weer geen probleem, dochter uitgevlogen dus kan ik met vrouwlief er wel voor gaan want qua uiterlijk vind ik de 5 wel mooier. Maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk. En smaken verschillen.