Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manonn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-06 22:27
Anoniem: 2184602 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Heb jij een tijdmachine dan? :o Mag ik die dan ook even lenen? Dan ga ik mijn order annuleren en bij een andere dealer op gesprek. :+
:*) mhmm geen tijdmachine te leen hier helaas, wel een niet al te scherp functionerende geest |:(
2025 dus :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• signfrog
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-06 13:36
Ik volg met veel interesse jullie ervaringen met de Inster, daarom hierbij ook maar mijn input:

We rijden sinds 6 jaar elektrisch: in februari 2019 hebben we als 2e auto een Citroën C-Zero uit 2014 aangeschaft, een uit Denemarken geïmporteerde auto van vergelijkbaar formaat als de Inster. We waren meteen enthousiast over het gebruiksgemak van zo'n kleine stadsauto en verbaasd wat je allemaal nog in zo'n smalle hoge doos kan vervoeren. :)
Maar vooral de souplesse van een EV gaf zoveel rijplezier dat ik in augustus 2019 mijn spaardiesel heb vervangen door een Tesla Model 3 Long Range RWD.

Inmiddels zijn we 30.000 km verder met de C-Zero en 280.000 km met de Model 3. Na dit jaar vervalt mijn woon-werkverkeer van zo'n 45.000 km per jaar en kunnen we ook met een auto minder uit de voeten.
Voor alle ritten in de buurt pakken we nu liever de Citroën in plaats van de Tesla, die is veel handiger in gebruik. Het enige bezwaar is de beperkte actieradius van tegen de 100 km in de zomer en max. 60 km bij koud weer in de winter (en dan ook nog zonder gebruik van de kachel)

Toen ik op diverse autokanalen hele enthousiaste reviews over de Inster zag werd mijn interesse hiervoor gewekt en heb ik volgens mij inmiddels alle reviews en testen bekeken. Het leek me een voor ons zeer geschikte EV met het gemak van de afmetingen van de C-Zero en (in de Evolve-uitvoering met de 2 packs) de luxe van de voorzieningen van de Model 3.

Op zaterdag 28 december zijn we naar de showroom gereden van de dealer in Assen om hem daar te bekijken. Hij voldeed voor ons aan de volwachtingen en vanwege de Smartbonus van 2950 euro die nog een paar dagen zou gelden besloten we dat we er maar voor moesten gaan...
In het gesprek met de verkoper vertelden we over onze ervaringen met EV's en toen haalde hij een sleutel uit zijn zak van een Inster die buiten stond (met de groene handelaarsplaten er nog op). Omdat we bekend waren met elektrisch rijden mochten we wel alvast een proefrit maken als we voorzichtig waren. :*)
We hebben een stuk snelweg gereden en in de stad wat weggetjes en verkeersdrempels getest en nog enthousiaster vervolgens besteld:

Uitvoering: Evolve
Kleur: Sienna Orange
Met Tech- en Winterpack
Accessoires: fietsendragerkoppeling, kofferbakverlichting in achterklep.
Dealerschap: Van Veen Assen
Besteld: 28-12-2024
Levering: zo spoedig mogelijk

We hebben er dus geen haast mee, onze C-Zero is verkocht binnen de familie en kunnen we blijven rijden totdat de Inster wordt geleverd. De Model 3 zet ik eind dit jaar te koop wanneer ik met prepensioen ga, dan gaat de teller waarschijnlijk richting 325.000 km.

Vanochtend zag ik voor het eerst zelf een rijdende Inster: op de A50 haalde hij net voor mij een vrachtwagen in. Ik reed erachter met een big smile op mijn gezicht: wat een geinig ding om zo te zien! (en wat is hij smal t.o.v. de Tesla :*) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2184602

Topicstarter
signfrog schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:27:
Ik volg met veel interesse jullie ervaringen met de Inster, daarom hierbij ook maar mijn input:

We rijden sinds 6 jaar elektrisch: in februari 2019 hebben we als 2e auto een Citroën C-Zero uit 2014 aangeschaft, een uit Denemarken geïmporteerde auto van vergelijkbaar formaat als de Inster. We waren meteen enthousiast over het gebruiksgemak van zo'n kleine stadsauto en verbaasd wat je allemaal nog in zo'n smalle hoge doos kan vervoeren. :)
Maar vooral de souplesse van een EV gaf zoveel rijplezier dat ik in augustus 2019 mijn spaardiesel heb vervangen door een Tesla Model 3 Long Range RWD.

Inmiddels zijn we 30.000 km verder met de C-Zero en 280.000 km met de Model 3. Na dit jaar vervalt mijn woon-werkverkeer van zo'n 45.000 km per jaar en kunnen we ook met een auto minder uit de voeten.
Voor alle ritten in de buurt pakken we nu liever de Citroën in plaats van de Tesla, die is veel handiger in gebruik. Het enige bezwaar is de beperkte actieradius van tegen de 100 km in de zomer en max. 60 km bij koud weer in de winter (en dan ook nog zonder gebruik van de kachel)

Toen ik op diverse autokanalen hele enthousiaste reviews over de Inster zag werd mijn interesse hiervoor gewekt en heb ik volgens mij inmiddels alle reviews en testen bekeken. Het leek me een voor ons zeer geschikte EV met het gemak van de afmetingen van de C-Zero en (in de Evolve-uitvoering) de luxe van de voorzieningen van de Model 3.

Op zaterdag 28 december zijn we naar de showroom gereden van de dealer in Assen om hem daar te bekijken. Hij voldeed voor ons aan de volwachtingen en we besloten dat we er maar voor moesten gaan...
In het gesprek met de verkoper vertelden we over onze ervaringen met EV's en toen haalde hij een sleutel uit zijn zak van een Inster die buiten stond (met de groene handelaarsplaten er nog op). Omdat we bekend waren met elektrisch rijden mochten we wel alvast een proefrit maken als we voorzichtig waren. :*)
We hebben een stuk snelweg gereden en in de stad wat weggetjes en verkeersdrempels getest en nog enthousiaster vervolgens besteld:

Met Tech- en Winterpack
Besteld: 28-12-2924

We hebben er dus geen haast mee, onze C-Zero is verkocht binnen de familie en kunnen we blijven rijden totdat de Inster wordt geleverd. De Model 3 zet ik eind dit jaar te koop wanneer ik met prepensioen ga, dan gaat de teller waarschijnlijk richting 325.000 km.

Vanochtend zag ik voor het eerst zelf een rijdende Inster: op de A50 haalde hij net voor mij een vrachtwagen in. Ik reed erachter met een big smile op mijn gezicht: wat een geinig ding om zo te zien! (en wat is hij smal t.o.v. de Tesla :*) )
Welkom! Dank voor je bijdrage, leuk om te lezen! Ik zet je in de lijst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-06 22:20
signfrog schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:27:

Toen ik op diverse autokanalen hele enthousiaste reviews over de Inster zag werd mijn interesse hiervoor gewekt en heb ik volgens mij inmiddels alle reviews en testen bekeken. Het leek me een voor ons zeer geschikte EV met het gemak van de afmetingen van de C-Zero en (in de Evolve-uitvoering met de 2 packs) de luxe van de voorzieningen van de Model 3.

Op zaterdag 28 december zijn we naar de showroom gereden van de dealer in Assen om hem daar te bekijken. Hij voldeed voor ons aan de volwachtingen en vanwege de Smartbonus van 2950 euro die nog een paar dagen zou gelden besloten we dat we er maar voor moesten gaan...

Met Tech- en Winterpack
Besteld: 28-12-2024

Welkom, leuk om te lezen dat je net zo enthousiast bent als wij over de Inster (en de Model 3). Ja, hij is smal he? Maar als je erin zit valt dat reuze mee. Dat hebben ze goed gedaan bij Hyundai :) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• signfrog
monica66 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 03:38:
[...]

Welkom, leuk om te lezen dat je net zo enthousiast bent als wij over de Inster (en de Model 3). Ja, hij is smal he? Maar als je erin zit valt dat reuze mee. Dat hebben ze goed gedaan bij Hyundai :) ..
Ja, de ruimte binnenin is groot ten opzichte van zijn buitenmaten. Omdat de maatverhoudingen van de Inster beter kloppen viel het me gewoon op dat hij toch wel smal is toen ik erachter reed.
Bij onze C-Zero is het veel extremer: die is 14 cm smaller, 3 cm hoger en 34 cm korter dan de Inster terwijl zijn wielbasis maar 3 cm korter is...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XS0w93RO3BuOF56redd5cDPJ_9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gcjb0R6Mzm58G57inH20UWn4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQLFCtqQx0y_0NiCNRDstSC5UXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SG8pMYCCt3fH8qLUJSiOB12V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 22:28
Voor mijn nieuwe werk als zorghulp in de thuiszorg zou de Inster een reuze handige auto kunnen zijn.
Echter, als ik 10 tot 12 cliënten per dag heb en iedere keer alle irritante piepjes moet uitschakelen, dan is dat wel een behoorlijk nadeel. En het inruilbod van 9.000 euro voor mijn Hyundai Ioniq 28 KWh uit 2018 met 83.000 km helpt ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Piet_Ioniq schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:16:
Voor mijn nieuwe werk als zorghulp in de thuiszorg zou de Inster een reuze handige auto kunnen zijn.
Echter, als ik 10 tot 12 cliënten per dag heb en iedere keer alle irritante piepjes moet uitschakelen, dan is dat wel een behoorlijk nadeel. En het inruilbod van 9.000 euro voor mijn Hyundai Ioniq 28 KWh uit 2018 met 83.000 km helpt ook niet mee.
Ik hoor hier weinig mensen over? Ben wel benieuwd naar hoe ik het ga ervaren. Is het niet zo dat elke recente auto met dergelijke piepjes en veiligheidssystemen werkt?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 31-01-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:42
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:34:
[...]

Ik hoor hier weinig mensen over? Ben wel benieuwd naar hoe ik het ga ervaren. Is het niet zo dat elke recente auto met dergelijke piepjes en veiligheidssystemen werkt?
Is een EU verplichting maar of je die met 1 druk op een knop kan uitzetten of dat je verschillende stappen in een menu moet doen voor meerdere piepjes maakt wel een groot verschil.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:42:
[...]

Is een EU verplichting maar of je die met 1 druk op een knop kan uitzetten of dat je verschillende stappen in een menu moet doen voor meerdere piepjes maakt wel een groot verschil.
Hier hebben we het al vaker over gehad. Snelheidswaarschuwing is een druk op de knop. Daarnaast heb je nog een favorieten knop waar je ook iets aan toe kunt kennen, bijvoorbeeld het uitschakelen van een systeem.

Los daarvan ben ik dus benieuwd hoe rampzalig die piepjes nou zijn. Als je gewoon bezig bent met je aan de regels te houden en autorijden, hoe vaak zullen die piepjes dan afgaan? Valt dat in de praktijk niet reuze mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Eerlijk gezegd vond ik de piepjes in eerste instantie wel meevallen. Ze zijn ook niet heel hard. Totdat ik deze week achteruit uit een krappe parkeerplaats wilde rijden. Toen begon de auto echt enorm te loeien terwijl er niets aan de hand was. Daar ga ik nog even naar kijken om dat uit te zetten. Want ik had echt zoiets van, wat krijgen we nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
monica66 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:51:
Eerlijk gezegd vond ik de piepjes in eerste instantie wel meevallen. Ze zijn ook niet heel hard. Totdat ik deze week achteruit uit een krappe parkeerplaats wilde rijden. Toen begon de auto echt enorm te loeien terwijl er niets aan de hand was. Daar ga ik nog even naar kijken om dat uit te zetten. Want ik had echt zoiets van, wat krijgen we nou?
Parkeersensoren? Niet om jouw geval te bagatelliseren, maar na twee keer steken is dat toch over? Wat vind je van die piepjes als je aan het rijden bent? Heb je er dan last van of heb je ze uitgezet omdat je er last van had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Tijdens het rijden heb ik er geen last van. Ik laat de piepjes bewust ook aan staan want ze zijn er niet voor niets. Ik vind ze ook wel handig eigenlijk.
Alleen bij de parkeersensoren was het even schrikken. Het houdt ook aan zolang je vlak langs een andere auto naar achteren rijdt. Het was wel duidelijk dat hij het veel te dichtbij vond :)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Hier hebben we het al vaker over gehad. Snelheidswaarschuwing is een druk op de knop. Daarnaast heb je nog een favorieten knop waar je ook iets aan toe kunt kennen, bijvoorbeeld het uitschakelen van een systeem.

Los daarvan ben ik dus benieuwd hoe rampzalig die piepjes nou zijn. Als je gewoon bezig bent met je aan de regels te houden en autorijden, hoe vaak zullen die piepjes dan afgaan? Valt dat in de praktijk niet reuze mee?
Ik heb geen idee, heb nog niet in de Inster kunnen rijden. Kennelijk erg druk bij het proefrijden, maar goed, ik heb geen haast. :) Maar als je telkens korte stukjes moet rijden zoals werd gezegd kan ik mij voorstellen dat het irritant is. Bij, ik dacht Tesla, kun je een offset instellen en dat lijkt mij ook wel handig. Maar het zal voor iedereen anders zijn, zeker als je onder de snelheid blijft. Alleen wie rijdt er echt 30kmh of minder en even het pedaal naar beneden en je zit er overheen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Ik heb geen idee, heb nog niet in de Inster kunnen rijden. Kennelijk erg druk bij het proefrijden, maar goed, ik heb geen haast. :) Maar als je telkens korte stukjes moet rijden zoals werd gezegd kan ik mij voorstellen dat het irritant is. Bij, ik dacht Tesla, kun je een offset instellen en dat lijkt mij ook wel handig. Maar het zal voor iedereen anders zijn, zeker als je onder de snelheid blijft. Alleen wie rijdt er echt 30kmh of minder en even het pedaal naar beneden en je zit er overheen.
Ja ik vraag me dus af of dit niet klagen om het klagen is omdat de "geluiden" van ervaringen hier in het topic volgens mij wel meevallen. Dus elke keer als ik iets lees over "irritante piepjes" dan ben ik benieuwd of dat een "wat een boer niet kent dat vreet hij niet"-echoput is, of een echte ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• level9000
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-04 15:27
Zojuist gebeld door de dealer. Volgende week vrijdag kan ik het nieuwe speelgoed ophalen!

PV 11,58 kWp | Gasloos sinds 2019 - NIBE AMS10-6 | Solaredge 23 kW batterij | Hyundai Kona electric (2023) | Hyundai Inster (2024?) |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 06:44
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Ja ik vraag me dus af of dit niet klagen om het klagen is omdat de "geluiden" van ervaringen hier in het topic volgens mij wel meevallen. Dus elke keer als ik iets lees over "irritante piepjes" dan ben ik benieuwd of dat een "wat een boer niet kent dat vreet hij niet"-echoput is, of een echte ervaring.
Heb eergisteren 2u proefrit gemaakt in de Inster. De cockpit en bediening is opvallend gelijk aan de EV9 waar ik sinds een jaar in rijd. De irritatie over de piepjes is wat mij betreft wel echt terecht.
Er zijn er 2 die onnodig irritant zijn. De snelheidswaarschuwing (makkelijk uit te zetten door 3 seconden op mute knop te drukken) en de driver attention alert. Hiervoor moet je een menu in (2 klikken als je dit menu op de favorietenknop programmeert).

Als ik in de EV9 wegrijd is dit inmiddels een standaard handeling, kost ongeveer 5 seconden. Met deze 2 systemen uit 0 ergernis. Met een van de 2 aan; zeer irrititant.
Zal voor de inster gelijk zijn ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
gustavson schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Heb eergisteren 2u proefrit gemaakt in de Inster. De cockpit en bediening is opvallend gelijk aan de EV9 waar ik sinds een jaar in rijd. De irritatie over de piepjes is wat mij betreft wel echt terecht.
Er zijn er 2 die onnodig irritant zijn. De snelheidswaarschuwing (makkelijk uit te zetten door 3 seconden op mute knop te drukken) en de driver attention alert. Hiervoor moet je een menu in (2 klikken als je dit menu op de favorietenknop programmeert).

Als ik in de EV9 wegrijd is dit inmiddels een standaard handeling, kost ongeveer 5 seconden. Met deze 2 systemen uit 0 ergernis. Met een van de 2 aan; zeer irrititant.
En heb je dit per dag of ook elke keer als je even een stop hebt gemaakt voor bijvoorbeeld het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gustavson schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Dank voor je ervaring en uitleg. Hoe zit dat dan met die favorietenknop? Wat ik bij je lees is dat je een menu toekent aan die knop en het vervolgens op je scherm nog moet uitzetten? Wel jammer dat je niet de functie van uitzetten kunt toekennen, anders zou het twee knoppen indrukken zijn en klaar.

Maar zoals jij het schetst is het 5 seconden werk voor het wegrijden. Nu zal dat in het begin vervelend zijn, maar na een tijdje ben je er aan gewend en zal het een automatisme worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 31-01-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 16:28
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Maar zoals jij het schetst is het 5 seconden werk voor het wegrijden. Nu zal dat in het begin vervelend zijn, maar na een tijdje ben je er aan gewend en zal het een automatisme worden.
Bij het aan laten staan van de piepjes treedt na een tijdje ook gewenning op, en zijn ze ook niet meer zo irritant als de eerste keer.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Bij het aan laten staan van de piepjes treedt na een tijdje ook gewenning op, en zijn ze ook niet meer zo irritant als de eerste meer.
Zo denk ik er ook graag over en ik kan me goed aanpassen en sta daar welwillend in. Maar ik kan in dit geval helaas nog niet uit ervaring spreken. Ik ben voor #teampiepjes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:24
Ik vind dat de veiligheidsfuncties goed werken, behalve de ‘bestuurder alertheid’ misschien, omdat die nogal kritisch is.
De piepjes zijn voor mij niet vervelend qua geluid en het volume is aan te passen. Wellicht in tegenstelling tot velen, ben ik goed content met deze moderniteiten in onze Inster.
Ik denk dat we allemaal wel situaties herkennen, waarbij we blij waren dat we parkeersensoren hadden, of juist baalden als we ze niet hadden omdat we een paaltje raakten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scholtensn1978
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-06 14:57
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Ik moet na ruim 300 km in de Inster toegeven dat met name de piepjes voor de Driver attention erg irritant zijn. Ik ben brildragend, wellicht dat dat nog verschil maakt maar hij piept wel heel snel, ook als ik gewoon voor me kijk wat er op de weg gebeurt. De mute knop op het stuur gebruik ik om de snelheidsherkenning uit te zetten. Geen enkel probleem. De favorieten knop (het sterretje, in dit geval op de middenconsole) heb ik ingesteld om direct bij de rijhulpsystemen te komen, vanuit daar is het nog twee klikjes om het helemaal uit te schakelen. Dus iedere keer 3 klikken kan best vervelend worden als je vaak in en uitstapt op een dag.

Los hiervan is het een heerlijke auto die groter aanvoelt als dat ie daadwerkelijk is. Rijdt erg volwassen in vergelijking met mijn vorige EV (Seat Mii electric). Vooral de adaptieve cruise control en de high beam assist zijn erg fijn!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gustavson
PeterZ(on) schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:30:
[...]

En heb je dit per dag of ook elke keer als je even een stop hebt gemaakt voor bijvoorbeeld het laden?
Elke keer zodra de auto uit is geweest. Dus iedere start, na iedere laadsessie.
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Dank voor je ervaring en uitleg. Hoe zit dat dan met die favorietenknop? Wat ik bij je lees is dat je een menu toekent aan die knop en het vervolgens op je scherm nog moet uitzetten? Wel jammer dat je niet de functie van uitzetten kunt toekennen, anders zou het twee knoppen indrukken zijn en klaar.

Wat je beschrijft klopt. Favorietenknop is 'sterretje' op het stuur (en in de EV9 ook op dashboard een tweede, weet niet of die op de inster ook zit). Daarmee open je het menu op het scherm, waar je dan vervolgens met het touchscreen de functie uit zet.
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Zo denk ik er ook graag over en ik kan me goed aanpassen en sta daar welwillend in. Maar ik kan in dit geval helaas nog niet uit ervaring spreken. Ik ben voor #teampiepjes!
Persoonlijke ervaring, maar dit ben ik echt niet met je eens. Het probleem van een overdaad een piepjes is dat je niet meer goed de relevante van de niet-relevante gaat onderscheiden. Een relevante is bijvoorbeeld de blind spot warning bij wisselen van baan. Werkt fantastisch en hoewel je ook in de spiegels kijkt is het echt van meerwaarde en vertrouw je er op een gegeven moment op.

Als je dan toondoof wordt voor piepjes vanwege de driver attention warning die te pas en onpas afgaat, dan werkt dit m.i. echt averechts. Bovendien zijn zowel de snelheidswaarschuwing als de driver attention warning ook best 'intens'. Het is niet 1 piepje, maar houdt lang en dringend aan.

Meerdere fabrikanten (bijv renault in zijn nieuwe R5 electric) hebben hier een veel betere 'eenknops' oplossing voor om alles uit te zetten. Hopelijk volgt hyundai/kia ook.
Ze bewegen wel die kant op. De 3 seconden mute knop om snelheidswaarschuwing uit te zetten is iig later per OTA update als functie aan mijn EV9 toegevoegd. Hopelijk volgt er meer.

En als ik dan toch een wensen/irritatielijst heb:
Ook voor verbetering vatbaar en zowel bij Inster (en EV9) aanwezig: hij onthoudt niet de 'ipedal' stand, iedere keer weer aanzetten na starten met de linker flipper achter stuur. Daarnaast onthoudt hij niet de 'eco' stand waar ik graag in rij, maar start hij steeds in 'normal'. Nog 2 standaard handelingen die erin zijn geslopen na starten.

[ Voor 6% gewijzigd door gustavson op 31-01-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gustavson schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:54:
[...]
[...]

Persoonlijke ervaring, maar dit ben ik echt niet met je eens. Het probleem van een overdaad een piepjes is dat je niet meer goed de relevante van de niet-relevante gaat onderscheiden. Een relevante is bijvoorbeeld de blind spot warning bij wisselen van baan. Werkt fantastisch en hoewel je ook in de spiegels kijkt is het echt van meerwaarde en vertrouw je er op een gegeven moment op.

Als je dan toondoof wordt voor piepjes vanwege de driver attention warning die te pas en onpas afgaat, dan werkt dit m.i. echt averechts. Bovendien zijn zowel de snelheidswaarschuwing als de driver attention warning ook best 'intens'. Het is niet 1 piepje, maar houdt lang en dringend aan.

Meerdere fabrikanten (bijv renault in zijn nieuwe R5 electric) hebben hier een veel betere 'eenknops' oplossing voor om alles uit te zetten. Hopelijk volgt hyundai/kia ook.
Ze bewegen wel die kant op. De 3 seconden mute knop om snelheidswaarschuwing uit te zetten is iig later per OTA update als functie aan mijn EV9 toegevoegd. Hopelijk volgt er meer.

En als ik dan toch een wensenlijst heb:
Ook vervelend en zowel bij Inster (en EV9) aanwezig: hij onthoudt niet de 'ipedal' stand, iedere keer weer aanzetten na starten met de linker flipper achter stuur. Ook onthoudt hij niet de 'eco' stand waar ik graag in rij, maar start hij steeds in 'normal'. Nog 2 standaard handelingen die erin zijn geslopen na starten.
Toen ik het schreef dacht ik al "daar ga ik spijt van krijgen...". Maar goed voor de discussie. Waarschijnlijk kom ik er in de toekomst op terug als ik wat ervaring achter de rug heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Ik ben wel benieuwd wie de 360 graden camera gebruikt en hoe.
Zelf gebruik ik bij het parkeren tot nu toe alleen de aangegeven lijnen van de parkeersensor op het beeldscherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kierie
  • Laatst online: 15-04 15:41
De inster afgelopen dinsdag opgehaald en erg tevreden! Ik merkte wel dat de Apple Car Play alleen functioneert met de USB input en niet met de USB-C kabel, klopt dat? Verder vroeg ik mij nog af of iemand weet wat de twee "Hold" knoppen op de autosleutel betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fardrake
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-06 11:30
Misschien een idee om 'klachten/wensen' door te geven aan Hyundai? We kunnen al een mooi lijstje maken.

- de 360 camera vind ik maar vreemd 😅 en nog niet gebruikt
- nu wel onnodig een paar keer het koffiekopje gehad en in beeld 'Neem pauze'.
- ik vind de piepjes verder meevallen. Qua volume valt het mee. En de maximumsnelheid als je 'erboven' blijft zitten, dan houdt hij bij mij op na de eerste 3-5 piepjes.
- het rode oogjes valt wel op, maar ik heb me nog niet geërgerd.
- mijn grootste wens tot nu toe is ook het vast kunnen zetten van mijn instellingen: Eco en iPedal. Dat vind ik wel irritant.

Ik had gisteren wel in het donker dat hij ineens wat wild begon te piepen. Ik was aan het klooien met groot licht (zit net iets anders dan bij de vorige auto), maar ook de accu ging net onder de 20%. Weet dus even niet waar het aan lag en zag even niet zo snel iets op mijn dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kierie schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:21:
De inster afgelopen dinsdag opgehaald en erg tevreden! Ik merkte wel dat de Apple Car Play alleen functioneert met de USB input en niet met de USB-C kabel, klopt dat? Verder vroeg ik mij nog af of iemand weet wat de twee "Hold" knoppen op de autosleutel betekenen?
Dat klopt heb ik vaker gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winand1
  • Laatst online: 08-06 16:29
Net ook telefoon gehad van de dealer, auto 1 uur geleden binnen gekomen.
Aflevering woensdag 12febr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertWm
  • Laatst online: 12-06 20:06
Vandaag contact gehad met de dealer, kan de Inster 12-2 afhalen (had hem besteld 13-11, dus bij mij 3 maanden levertijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Kierie schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:21:! Ik merkte wel dat de Apple Car Play alleen functioneert met de USB input en niet met de USB-C kabel, klopt dat?
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Toen ik het schreef dacht ik al "daar ga ik spijt van krijgen...". Maar goed voor de discussie. Waarschijnlijk kom ik er in de toekomst op terug als ik wat ervaring achter de rug heb. :+
Precies, discussie, het één is niet beter dan het andere. Oftewel iedereen heeft zo zijn of haar eigen idee en daar zou een fabrikant rekening mee houden houden en de klant de keuze laten om iets definitief in te stellen. En dat is niet meer dan een programmaregel in de software. Wel of geen OPD, wel of niet een ECO-stand, wel of geen piepjes dan wel het volume daarvan, enz.. Moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
PeterZ(on) schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Precies, discussie, het één is niet beter dan het andere. Oftewel iedereen heeft zo zijn of haar eigen idee en daar zou een fabrikant rekening mee houden houden en de klant de keuze laten om iets definitief in te stellen. En dat is niet meer dan een programmaregel in de software. Wel of geen OPD, wel of niet een ECO-stand, wel of geen piepjes dan wel het volume daarvan, enz.. Moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn.
Het programmeren zal het probleem niet zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:23
Maar je bent je er wel van bewust dat bij elke nieuwe wagen die je nu koopt dit 'probleem' zult hebben?
Of koop je helemaal geen auto meer die vanaf 07-07-2024 gemaakt is/wordt vanwege de 'irritante piepjes'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Kierie schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:21:
Verder vroeg ik mij nog af of iemand weet wat de twee "Hold" knoppen op de autosleutel betekenen?
Knop 3 is voor het starten van de auto op afstand zie pagina 6-9 van de handleiding ( ik heb het niet geprobeerd !)

[ Voor 5% gewijzigd door Megat op 31-01-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
Zjanzjak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:26:
[...]

Maar je bent je er wel van bewust dat bij elke nieuwe wagen die je nu koopt dit 'probleem' zult hebben?
Of koop je helemaal geen auto meer die vanaf 07-07-2024 gemaakt is/wordt vanwege de 'irritante piepjes'?
Ja, dat geldt inderdaad voor elke nieuwe auto, hoewel het ene merk dat wat prettiger kan oplossen dan het andere merk.

Ik vind de Inster zeker een aantrekkelijke optie en zou dan voor de Evolve Sky Plus gaan denk ik. LED lampen voor in het donker en een warmtepomp vind ik wel een must, dus dan ben ik aardig op weg.
Echter, ik mag blij zijn als ik het red met € 20.000,= bijbetalen. Dan moet het ook wel echt goed zijn.

Een alternatief kan zijn een jonge Renault Zoe met veel opties. Dan betaal je een stuk minder zonder irritante piepjes. De BMW i3 zou ook een goede kandidaat kunnen zijn, maar ik haak af op de specifieke bandenmaat. Deze banden passen alleen onder de BMW i3, dus wat gebeurt er op termijn als er steeds minder BMW i3's rond rijden? Het overzicht in de Ioniq is (vooral in de bebouwde kom) niet optimaal. Ik heb de stoel op de laagste positie, omdat het anders niet past qua beenlengte.

[ Voor 7% gewijzigd door Piet_Ioniq op 31-01-2025 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janneke24
  • Laatst online: 11-06 12:44
Ik heb eindelijk na 2 weken blue link kunnen activeren. Met het portier open en de moter aan gaf die een activatiecode. En deze keer niet 000000. Daar ben ik heel blij mee . Nu nog een passagiersstoel die 5cm hoger zit om op gelijke hoogte te komen met de bestuurdersstoel. Hoge instap is dan wel fijn.😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01:00
sv7088 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Ik ben benieuwd, laat aub weten wat het wordt. Wij hebben dezelfde dealer, idem een identieke kleur, maar een andere uitvoering, echter wel met warmtepomp.
Helaas....
Helaas heb je gelijk, krijg net door van onze importeur dat jouw auto in April in Nederland verwacht wordt.
Ze geven aan dat de vertraging in de matte lak zit, deze duren helaas langer.
Als je wilt kunnen we kijken wat er voor alternatieve kleuren zijn die we eerder kunnen leveren?
Andere kant, het is zo april en dan krijg je hem zoals je wilt.
Denk dat ik gewoon met de Dusk Blue blijf, maar ik ga toch eventjes verder informeren en kijken of ik een lijstje kan krijgen van wat in de haven ligt en/of binnenkort komt.
Moet wel zeggen dat ik de dusk blue nog niet in-persoon heb kunnen zien, dus misschien dat ik dit weekend bij wat andere showrooms langs ga om te zien hoe de matte kleur eruit ziet en of ik het echt wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fardrake
De Blue matte stond bij mijn aflevering twee weken terug in Tilburg. Weet niet of die voor een levering was, dus of hij er nog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Janneke24 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:30:
Ik heb eindelijk na 2 weken blue link kunnen activeren. Met het portier open en de moter aan gaf die een activatiecode. En deze keer niet 000000. Daar ben ik heel blij mee . Nu nog een passagiersstoel die 5cm hoger zit om op gelijke hoogte te komen met de bestuurdersstoel. Hoge instap is dan wel fijn.😊
Fijn dat de BlueLink nu werkt, want het is toch wel een handig stukje gereedschap. Nu nog een beetje thuis raken in het benutten van de mogelijkheden die er zijn.
Die 5 cm hoogte zal ( behalve in de winter ) met een kussentje opgelost moeten worden vrees ik, want de stoelverwarming en een kussentje op het zitvlak zal niet werken vrees ik 😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Zo op het oog best mooie velgen. Huidige voldoen prima en heb er het geld er niet voor over. Maar deze vind ik wel volwassener ogen. Prijs is overigens inclusief Michelin zomerbanden.

Afbeeldingslocatie: https://hme.dealer-portal.net/common_hyundai/hb08/IMAGE/ACCESSORY/GX400ADE07BCMS.JPG

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 31-01-2025 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThermoVolt
  • Laatst online: 12:39
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:24:
Zo op het oog best mooie velgen. Huidige voldoen prima en heb er het geld er niet voor over. Maar deze vind ik wel volwassener ogen. Prijs is overigens inclusief Michelin zomerbanden.
Heb deze vorige week bekeken bij m'n dealer, zijn inderdaad fraai!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Piet_Ioniq schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:39:
Een alternatief kan zijn een jonge Renault Zoe met veel opties. Dan betaal je een stuk minder zonder irritante piepjes.
Niet dat een jonge Zoe een slechte wagen is maar is toch niet echt vergelijkbaar voor wat je allemaal krijgt bij/voor de Inster in vergelijk met de Zoe? Misschien dan een paar goede oorpluggen een idee? :P

Hoe dan ook, succes met de zoektocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
Ik ga ook liever voor de Inster, maar heb vooral ook moeite mijn Ioniq weg te doen voor weinig. Ik ga nog eens kijken of ik door het verhogen van de voorkant van de rails de stoel wat hoger kan zetten. Een paar cm kan echt een verschil maken. Ik zal de Inster zeker blijven volgen en wie weet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Piet_Ioniq schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:14:
Ik ga ook liever voor de Inster, maar heb vooral ook moeite mijn Ioniq weg te doen voor weinig. Ik ga nog eens kijken of ik door het verhogen van de voorkant van de rails de stoel wat hoger kan zetten. Een paar cm kan echt een verschil maken. Ik zal de Inster zeker blijven volgen en wie weet ..
De prijzen van EV's zijn gewoon heel flink gedaald. Voor de nieuwprijs van 1 classic Hyundai Ioniq premium in 2019 kon je eind vorig jaar bijna 2 Insters E-motion 42kWh halen bestellen. Pas zodra die prijzen stabiel beginnen te worden zal de tweedehands prijs wat beter op peil blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Zjanzjak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:24:
[...]

Niet dat een jonge Zoe een slechte wagen is maar is toch niet echt vergelijkbaar voor wat je allemaal krijgt bij/voor de Inster in vergelijk met de Zoe? Misschien dan een paar goede oorpluggen een idee? :P

Hoe dan ook, succes met de zoektocht!
Oorpluggen?

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsaNxXBjNqGws0414LJJFxMdt5k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/68VzGiGtgNZHkyDLKNWy4YAD.jpg?f=user_large

Dan hoort hij de piepjes niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:09
Piet_Ioniq schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:14:
Wil je de hoek van de stoel wat anders hebben? Dus de voorkant van de stoel iets hoger voor beter zitcomfort? Je kan (iig bij een Corolla en EV3) de voorste bouten uit de rails draaien, er een paar carrosserieringen tussen leggen en bout weer vastdraaien. Een paar mm maakt al een flink verschil. Als je voor centimeters hoger gaat, dan uiteraard wel even langere bouten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de schompen
  • Nu online
Dacht dat dit voor de Zoe bedoeld was. Rij zelf namelijk in een Zoe. Deze ingeruild op de inster. Had wat voor Piet ioniq geweest.

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 12:43
De 2e hands particulieren markt voor EV is nog moeilijk, de consument durft niet echt en er is een enorme 1e golf uit de lease gekomen, vandaar de slechte inruilprijzen voor EV's.

Ik zou als je huidige auto nog goed is (verwacht van wel want = Hyundai) deze helemaal oprijden tot je naar een nieuwe moet, de investering om naar een Inster te gaan omdat dit wellicht makkelijker is met je werk is gierend geld weggooien tenzij je een ruime KM vergoeding krijgt maar dat zal ook wel niet.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fardrake
Vandaag kreeg ik met wegrijden de volgende meldingen. Een korte rit, mischien dat de melding later zou verdwijnen (zelfs het Neempauze lampje brandde).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UREkUdMH-0VtrdrqsAoTRCaQ3B8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUzCXYJKnixuXs3QX8oKx2P2.jpg?f=fotoalbum_large

Toch even Hyundai gemaild met deze foto. En direct gevraagd om standaard/persoonlijk vastzetten van instellingen ☺️. Ben benieuwd naar de reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Fardrake schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:03:
Vandaag kreeg ik met wegrijden de volgende meldingen. Een korte rit, mischien dat de melding later zou verdwijnen (zelfs het Neempauze lampje brandde).[Afbeelding]

Toch even Hyundai gemaild met deze foto. En direct gevraagd om standaard/persoonlijk vastzetten van instellingen ☺️. Ben benieuwd naar de reactie.
Lag er nog ijs/rijp op de camera bovenin de voorruit? Bij mijn vorige EV kreeg ik dan ook dergelijke meldingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:25
Met de hele kerstboomverlichting aan in sport (rood) en eco(ECO) mode.
Ja, dan beter maar eerst een koffietje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fardrake
HandyLumberjack schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Lag er nog ijs/rijp op de camera bovenin de voorruit? Bij mijn vorige EV kreeg ik dan ook dergelijke meldingen
Nee, het was vanmiddag en ik heb ook even gekeken of ik iets zag liggen qua ijs, of mist/beslagen of iets anders. Het zal de kou wel zijn, maar je staat toch te kijken als ineens van alles gaat branden. Wilde het daarom wel even melden.

[ Voor 4% gewijzigd door Fardrake op 01-02-2025 17:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Fardrake schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:51:
[...]

Nee, het was vanmiddag en ik heb ook even gekeken of ik iets zag liggen. Het zal de kou wel zijn, maar je staat toch te kijken als ineens van alles gaat branden. Wilde het daarom wel even melden.
Die systemen hebben soms hun kuren.
Ik reed ooit op de snelweg en toe waaide er een blaadje vast in een spinnenweb voor de sensor in de bumper. Auto was opeens volledig in paniek 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manonn
Vandaag geleerd toen ik koffie ging drinken bij de dealer en toen ook nog even plaatsnam in het Inster showroommodel: als je het veiligheidshamertje (gemonteerd onder achteruitkijkspiegel) uit de houder denkt te ontgrendelen door op de oranje ‘drukknop’ te duwen krijg je een gaatje in je duim 🫣😅😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Manonn schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:22:
Vandaag geleerd toen ik koffie ging drinken bij de dealer en toen ook nog even plaatsnam in het Inster showroommodel: als je het veiligheidshamertje (gemonteerd onder achteruitkijkspiegel) uit de houder denkt te ontgrendelen door op de oranje ‘drukknop’ te duwen krijg je een gaatje in je duim 🫣😅😂
Is het na uw poging een rode ‘drukknop’ geworden ?😀
Ik zag de ‘life hammer’ wel zitten, maar ik probeerde niet hoe hem uit de houder te krijgen.
Vergt het gebruiksklaar maken van dit attribuut nog een studie ? 🤔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Manonn
@Megat De knop kleurde aardig rood inderdaad . In geval van nood blijk je deze knop tegen het raam te moeten duwen, waardoor er met behoorlijke kracht een pin uit de ‘knop’ schiet die het raam moet verbrijzelen (weet ik nu 😁).
Je haalt de hamertje uit de houder door ‘m eerst aan de linkerkant uit de houder recht naar beneden te trekken, dan komt de rest min of meer vanzelf los (ook dat weet ik nu 🤣)

[ Voor 3% gewijzigd door Manonn op 01-02-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
rvdgaag schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:39:
[...]

De 2e hands particulieren markt voor EV is nog moeilijk, de consument durft niet echt en er is een enorme 1e golf uit de lease gekomen, vandaar de slechte inruilprijzen voor EV's.

Ik zou als je huidige auto nog goed is (verwacht van wel want = Hyundai) deze helemaal oprijden tot je naar een nieuwe moet, de investering om naar een Inster te gaan omdat dit wellicht makkelijker is met je werk is gierend geld weggooien tenzij je een ruime KM vergoeding krijgt maar dat zal ook wel niet.
Oprijden zou inderdaad financieel gezien het verstandigst zijn. Echter, ik merk heel duidelijk dat de Ioniq voor mijn nieuwe werk niet de ideale auto is. Door de diepe zit mis ik een stuk overzicht. Ik ga deze week kijken naar een BMW i3. Dat lijkt mij een fijne kwalitatief goede auto met goed overzicht. Als zorghulp met 10 tot 12 ritten per dienst zijn de veiligheidsmeldingen van nieuwe auto's echt een groot nadeel. Het is geen doen om voor ieder kort ritje allerlei stappen te moeten doorlopen om deze meldingen uit te zetten.
Wie weet later nog eens een Inster ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Piet_Ioniq schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:37:
[...]
Het is geen doen om voor ieder kort ritje allerlei stappen te moeten doorlopen om deze meldingen uit te zetten.
Wie weet later nog eens een Inster ...
Er MOET natuurlijk helemaal niks. En ik snap werkelijk niet waarom je de moeite ervoor zou doen als die ritjes zo kort zijn.

Als je nou met je nieuwe Inster naar Portugal zou rijden kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Het is geen doen om voor ieder kort ritje allerlei stappen te moeten doorlopen om deze meldingen uit te zetten.
Toch heb ik een beetje het gevoel dat je van een mug een olifant maakt.
Uiteraard begrijp ik de frustratie maar hoeveel tijd kost het nou daadwerkelijk?

In het begin is het misschien nog even zoeken en kost het uitzetten je hoogstens 1 a 2 minuten, daarna fiks je dat binnen 30 a 50 seconden. Ben je er op een dag dus hoogstens 6 a 10 minuten aan kwijt met jouw baan.

Als het je nou uren kost dan snap ik de uitdrukking 'het is geen doen' maar voor dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
[...]

. Als zorghulp met 10 tot 12 ritten per dienst zijn de veiligheidsmeldingen van nieuwe auto's echt een groot nadeel. Het is geen doen om voor ieder kort ritje allerlei stappen te moeten doorlopen om deze meldingen uit te zetten.
ik hoop dat u het mij niet kwalijk neemt als ik zeg, dat ik er niets van begrijp.
Als die ‘veiligheidsmeldingen’. Het woord zegt het al : die meldingen dienen om de veiligheid te vergroten. Waarom zou je die dan per se uit willen zetten ?
Zou u er ook de veiligheidsgordels uit willen hebben, die je voor iedere rit aan moet gespen?
De fabrikanten monteren - deels onder druk van overheden - niet zonder reden, voorzieningen in de auto’s. De mens is de bewezen zwakste schakel bij het ontstaan van ongevallen. Ik ben daarom blij met voorzieningen die mij helpen om ons veiliger in het verkeer te bewegen.
Ik meen te weten dat niet alles bij elke auto perfect werkt, net zo goed als dat ik weet dat ik ook bepaald niet perfect ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
Als je veel in de bebouwde kom rijd en nooit harder rijd dan 30 km/h? Als je voor de routeplanning vaak op je telefoon moet kijken en telkens een piep krijgt dat je bent afgeleid? Kan de Inster (draadloos) verbinding maken met Android Auto en Maps en hoeveel tijd kost dat? Die meldingen zijn goed bedoeld, maar als je ze niet makkelijk kan uitzetten voor sommige mensen toch echt reden om (nog) geen nieuwe auto te kopen. En in mijn werk loop je hier natuurlijk veel meer tegenaan dan wanneer je hoofdzakelijk van A naar B rijdt. Ik ben gemiddeld ongeveer 20 minuten of een adres en rijdt dan naar de volgende cliënt en dat ongeveer 4 uren achtereen. Ik denk dat er niet veel mensen hun auto op deze manier gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Piet_Ioniq op 02-02-2025 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ik verbeter je even;
Piet_Ioniq schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:38:
Die meldingen zijn goed bedoeld, maar als je ze niet makkelijk kan uitzetten voor sommige mensen mij toch echt reden om (nog) geen nieuwe auto te kopen.
Sorry hoor, maar overdrijven is ook een vak. Ik ben tot op de dag van vandaag niet 1 persoon tegengekomen die een auto niet koopt vanwege deze veiligheidseisen die sinds 07--07-2024 van kracht zijn. Op jou na dan. Dat het irritant kan zijn, ok, maar we hebben nog steeds de keuze om het uit te zetten.
Het wel of niet uitzetten is een andere discussie trouwens en daar gaat het hier dus niet om.

Je kan het gewoon uitzetten wat je nog minder dan 1% van een dag aan tijd zou kosten;
Zjanzjak schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:01:
Toch heb ik een beetje het gevoel dat je van een mug een olifant maakt.
Uiteraard begrijp ik de frustratie maar hoeveel tijd kost het nou daadwerkelijk?

In het begin is het misschien nog even zoeken en kost het uitzetten je hoogstens 1 a 2 minuten, daarna fiks je dat binnen 30 a 50 seconden. Ben je er op een dag dus hoogstens 6 a 10 minuten aan kwijt met jouw baan.

Als het je nou uren kost dan snap ik de uitdrukking 'het is geen doen' maar voor dit...
Alle respect maar alle non-reden hier tikken heeft je al meer tijd gekost. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HRM69
  • Laatst online: 08:02
Ook na bezoek aan de garage blijft het stuur trillen. Dus ook wat lucht uit de banden heeft niet geholpen. Oplossing is 4 andere banden laten monteren. Ik zou het liefst Continental banden oid hebben ipv kumho of nexen. Iemand al ervaring met de dealer ivm omzetten andere banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:25
Is vaker gebeurd, zie verder terug in dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
Zjanzjak schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:39:
Ik verbeter je even;

[...]

Sorry hoor, maar overdrijven is ook een vak. Ik ben tot op de dag van vandaag niet 1 persoon tegengekomen die een auto niet koopt vanwege deze veiligheidseisen die sinds 07--07-2024 van kracht zijn. Op jou na dan. Dat het irritant kan zijn, ok, maar we hebben nog steeds de keuze om het uit te zetten.
Het wel of niet uitzetten is een andere discussie trouwens en daar gaat het hier dus niet om.

Je kan het gewoon uitzetten wat je nog minder dan 1% van een dag aan tijd zou kosten;

[...]

Alle respect maar alle non-reden hier tikken heeft je al meer tijd gekost. ;)
Ik laat het hierbij en ga geen welles nietes discussie voeren 😊. Ik heb mijn punt gemaakt voor een behoorlijk specifieke (persoonlijke) situatie. Ik zie dit forum als een manier om alle aspecten rondom de Inster aan de orde te kunnen stellen, ook als ik tot een kleine minderheid behoor met een afwijkende mening. Ruimdenkende mensen reageren niet zo betuttelend…

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Ioniq op 02-02-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Piet_Ioniq schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:55:
Ik laat het hierbij en ga geen welles nietes discussie voeren 😊. Ik heb mijn punt gemaakt voor een behoorlijk specifieke (persoonlijke) situatie.
Even goede vrienden en fijn dat je het iig met mij eens bent dat het iig qua de tijd om de boel te deactiveren eigenlijk niets voorstelt. :) Die minder dan 1% besteedde tijd per dag is inderdaad totaal insignificant.
Ik zie dit forum als een manier om alle aspecten rondom de Inster aan de orde te kunnen stellen,
De veiligheidseisen gelden, helaas (ook ik vind ze soms vervelend), voor alle nieuwe auto's die na 07-07-2024 geproduceerd zijn dus het is niet echt Inster-gerelateerd.
Wat verder op zich toch wel een aardige 'bang for the buck'-wagen is.
Ruimdenkende mensen reageren niet zo betuttelend…
Deze zin zegt meer over jou dan over mij. :>

Hoe dan ook, succes met misschien wel de BMW i3, ik wens je daarbij veel plezierige en veilige kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Piet_Ioniq schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:38:
Als je veel in de bebouwde kom rijd en nooit harder rijd dan 30 km/h? Als je voor de routeplanning vaak op je telefoon moet kijken en telkens een piep krijgt dat je bent afgeleid? Kan de Inster (draadloos) verbinding maken met Android Auto en Maps en hoeveel tijd kost dat? Die meldingen zijn goed bedoeld, maar als je ze niet makkelijk kan uitzetten voor sommige mensen toch echt reden om (nog) geen nieuwe auto te kopen. En in mijn werk loop je hier natuurlijk veel meer tegenaan dan wanneer je hoofdzakelijk van A naar B rijdt. Ik ben gemiddeld ongeveer 20 minuten of een adres en rijdt dan naar de volgende cliënt en dat ongeveer 4 uren achtereen. Ik denk dat er niet veel mensen hun auto op deze manier gebruiken.
Met een CalinKit dongle ertussen kan de Inster iig wel draadloos contact maken met Android Auto. Dat is al eerder in dit topic besproken. Ik weet niet hoe lang dat duurt.
In mijn huidige Hyundai (2021) liep ik ook tegen dit probleem aan, bekabeld werkt het verder prima, maar juist voor de dagelijkse (kortere) ritten waar je niet op de navigatie rijdt was het voor mij een gemis dat je geen Apple Carplay kunt gebruiken als je de telefoon in je broekzak wilt laten zitten.
Ik heb daar destijds een CarlinKit dongle voor aangeschaft en dat werkt bij mij perfect. Ik heb nog de 3.0 versie, inmiddels is de 5.0 versie de meest recente.

[ Voor 20% gewijzigd door monica66 op 02-02-2025 16:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megat
Manonn schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:22:
De link naar de demo video van deze ‘life hammer’
https://www.lifehammerpro...duct/safety-hammer-smart/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manonn
HandyLumberjack schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:24:
[...]

Er MOET natuurlijk helemaal niks. En ik snap werkelijk niet waarom je de moeite ervoor zou doen als die ritjes zo kort zijn.

Als je nou met je nieuwe Inster naar Portugal zou rijden kan ik me er nog iets bij voorstellen.
Maar ja, dan stap je waarschijnlijk weer niet iedere 20 minuten uit je auto, dus kan ik me er eigenlijk nog steeds niets bij voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manonn
Mhmm, maar dat bij 00:52 zou ik toch niet doen, meneer of mevrouw legt daar de vinger precies op de -zeg maar- ‘zere plek’. Als die pin er uit schiet.. Laat ik het zo zeggen: ik heb ze niet hardop uitgesproken, maar ik wist niet dat ik zoveel lelijke woorden kende 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Manonn schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Maar ja, dan stap je waarschijnlijk weer niet iedere 20 minuten uit je auto, dus kan ik me er eigenlijk nog steeds niets bij voorstellen.
Ik zou zelf ook niet de moeite nemen, ben meer van instappen en gelijk rijden.

Maar ik kan me voorstellen dat andere mensen daar anders over denken. Zo heb ik ook een kennis die het nodig vindt om gelijk bij het starten van zijn Tesla Y altijd gelijk de traction control uit te zetten omdat hij die irritant vindt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 19:13
Nu al weer ruim 1000 km met mijn Inster gereden sinds 16 jan. Ff een evaluatie:
- Stroomverbruik 14,94 kWh/100 km vind ik geweldig (hij staat wel in garage dus op 8 gr Celsius)
- de Pulse laadt ook draadloos mijn iPhone probleemloos op en trouwens ook die van mijn vrouw
- De piepjes uit kan ik inmiddels in 10 sec;-) is er geen ODB11 oid?
- Enige minpuntje: draaicirkel (ik was de Enyaq gewend die extreem kort draait)
- De standaard navi is best prima en de voice control ervan ook (Carplay nog niet gebruikt, ik deed in de Enyaq alleen maar Carplay)
- Subsidie was binnen enkele dagen binnen op de Inster na aanmelden kenteken
- Helaas wel subsidie op de Enyaq afgekapt maarja private lease en 4 jaar niet volgemaakt
- Ideale auto die alles kan en doet wat ik nodig heb, nooit meer 45k betalen voor hetzelfde.
- Gewoon leuke kar, ik word er vrolijk van!

SJoepie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bour12
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:43
Vraag me af of het makkelijk is om een OBD2 reader te installeren zit die ongeveer op dezelfde plaats als Ioniq 5?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• signfrog
Bij het kijken naar een Duitse review van de Inster werd de afwezigheid van een frunk benoemd.
Er werd echter verwezen naar het bedrijf Frunk.at dat inzetbakken produceert voor EV's zonder frunk.
ze hebben op hun site een filmpje staan hoe dat werkt en voor welke modellen ze leverbaar zijn.

Op de pagina Product Preview kun je zien dat ze die ook voor de Hyundai Inster proberen te ontwikkelen.
Ik ben benieuwd of de onbenutte ruimte voldoende zal blijken om zo'n inzetbak te maken waar dan een laadkabel inpast...

de link naar de website: https://www.frunk.at/en/

de pagina met producten in ontwikkeling: https://www.frunk.at/en/product-preview/

(ze pakken het trouwens degelijk aan; de producten worden getest door TÜV-Austria: https://www.frunk.at/en/technology/ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMhD8XUq_3eCU8nb94VuvS4XAvI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SRAWSnsxTMN5pXaLLiLlpGfi.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanGre
  • Laatst online: 11-06 14:56
Mijn Inster is net afgeleverd bij de dealer in Goes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de schompen
  • Nu online
Zou mooi zijn die frunk. Wel aan de prijs....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:47
Snyper schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:50:
- De piepjes uit kan ik inmiddels in 10 sec;-) is er geen ODB11 oid?
Als je je mute knop lang ingedrukt houdt. Gaan de piepjes dan ook uit? Zo moet het werken op een IONIQ 5 & 6 bijvoorbeeld. Ben benieuwd hoe dit op de Inster zit.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Een Duitse review van de Inster Trend (42 kW batterij) met ook aandacht voor het verbruik.
YouTube: Hyundai Inster TREND 42 kWh: Erste Autobahnfahrt, Ladekurve und mehr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trimmer
  • Laatst online: 14-05 19:56
De Hyundai Inster werkt perfect samen met de app ABRP. Top for planning thuis op de bank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trimmer
  • Laatst online: 14-05 19:56
De veel besproken piepjes zijn prima en het volume laag zetten is meer dan voldoende. Trouwens na 2 weken rijden valt het niet eens meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustavson
Trimmer schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:43:
De Hyundai Inster werkt perfect samen met de app ABRP. Top for planning thuis op de bank.
Gebruikt je bij ABRP een dongle met live verbinding of de 'standaard' manier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:18
rvdgaag schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:39:
Of je een kilometervergoeding krijgt verandert er natuurljik niets aan of iets geld weggooien is of niet (mental accounting).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zjanzjak
Manonn schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:43:
Mijn partner heeft enkele weken geleden zijn BMW i4 (NMC batterij) opgehaald, daar werd hem verteld dat het -ondanks de gebruikelijke adviezen over laden tussen 20-80%- voor de batterij het beste is om te laden zoals je in het dagelijks leven gewoon zou willen doen. Af en toe aan de snellader, tussendoor gewoon laden, af en toe helemaal volladen, en zo nu en dan (bijna) helemaal leeg rijden. En dat het belangrijker is dat de batterij niet te lang in één van deze twee extremen blijft. Dus wel meteen opladen als de batterij leeg is en niet vandaag 100% volladen als je er pas over drie dagen weer mee op pad gaat. Ik meen laatst een artikel te hebben gelezen over een onderzoek dat dit ook bevestigd, ik zal eens kijken of ik dat nog vinden kan.
Toevallig liep ik weer tegen een welbekend youtube-filmpje aan (komt omdat mijn Megane een NMC-batterij heeft) en herinnerde ik mij deze post ineens nog. Vandaar de quote.

Geen clickbait (ondanks de titel van het filmpje) en alles volledig onderbouwd, met bronnen, over hoe het nu allemaal zit met een NMC batterij plus wat het beste is om te doen;

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!

Ondanks goedbedoelde adviezen in dit topic, bijv. ten alle tijde opladen tot 100% wat geen kwaad zou kunnen, wordt het toch enigszins weerlegd in het filmpje. Uiteraard kunnen ze best tegen een stootje heden ten dage en kan je best tot de 100% laden indien nodig (lange trips), wat ook op het einde van het filmpje wordt gezegd.
Dus, rij, op die manier, wat voor jou het meest aangename en handigste is.

Best beetje technisch verhaal maar hier de TLDR-versie om zo lang mogelijk met de batterij te kunnen doen:

- Staat je wagen een lange tijd stil en het is heet weer, zorg dat de wagen weggezet wordt met ongeveer 30%
- Bij koud weer maakt het niet zo uit
- Meerdere keren kort laden is beter dan 1 keer lang laden
Als voorbeeld: paar keer van 50% tot 75% laden is beter dan 1 keer van 0% naar 100% (AC)
- Bij een langere trip kan de batterij best tegen hogere waardes maar probeer onder de 75% te blijven

Noot;
Er zijn fabrikanten die misschien vast wat anders zullen zeggen in hun beschrijvingen dus het kan wat afwijken.
Dit filmpje gaat ook meer over NMC batterijen in zijn algemeenheid, niet per merk auto.
Let wel, degene die jou de wagen verkoopt is meestal niet (zo) technisch onderlegd hou dat in je hoofd en kan je een niet zo goed advies geven (mijn verkoper zei destijds dat ik altijd tot 100% moest opladen wat achteraf uiteraard niet zo bleek).

Ook ik trek mijn informatie van het internet, o.a dit topic: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5 , dus ben zeker geen specialist. Alleen zijn dit soort youtube filmpjes voor mij wel geloofwaardig. En hou ik hier mij dus, ongeveer (ook niet altijd), zo'n beetje aan.
Maar zie jij het anders, of zijn er aanvullingen etc., dan hoor ik dat graag want we zijn nooit te oud om te leren en uiteindelijk willen we allemaal zo lang mogelijk met onze ev's en de batterij doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Zjanzjak schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:55:
[...]

Toevallig liep ik weer tegen een welbekend youtube-filmpje aan (komt omdat mijn Megane een NMC-batterij heeft) en herinnerde ik mij deze post ineens nog. Vandaar de quote.

Geen clickbait (ondanks de titel van het filmpje) en alles volledig onderbouwd, met bronnen, over hoe het nu allemaal zit met een NMC batterij plus wat het beste is om te doen;

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!

Ondanks goedbedoelde adviezen in dit topic, bijv. ten alle tijde opladen tot 100% wat geen kwaad zou kunnen, wordt het toch enigszins weerlegd in het filmpje. Uiteraard kunnen ze best tegen een stootje heden ten dage en kan je best tot de 100% laden indien nodig (lange trips), wat ook op het einde van het filmpje wordt gezegd.
Dus, rij, op die manier, wat voor jou het meest aangename en handigste is.

Best beetje technisch verhaal maar hier de TLDR-versie om zo lang mogelijk met de batterij te kunnen doen:

- Staat je wagen een lange tijd stil en het is heet weer, zorg dat de wagen weggezet wordt met ongeveer 30%
- Bij koud weer maakt het niet zo uit
- Meerdere keren kort laden is beter dan 1 keer lang laden
Als voorbeeld: paar keer van 50% tot 75% laden is beter dan 1 keer van 0% naar 100% (AC)
- Bij een langere trip kan de batterij best tegen hogere waardes maar probeer onder de 75% te blijven

Noot;
Er zijn fabrikanten die misschien vast wat anders zullen zeggen in hun beschrijvingen dus het kan wat afwijken.
Dit filmpje gaat ook meer over NMC batterijen in zijn algemeenheid, niet per merk auto.
Let wel, degene die jou de wagen verkoopt is meestal niet (zo) technisch onderlegd hou dat in je hoofd en kan je een niet zo goed advies geven (mijn verkoper zei destijds dat ik altijd tot 100% moest opladen wat achteraf uiteraard niet zo bleek).

Ook ik trek mijn informatie van het internet, o.a dit topic: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5 , dus ben zeker geen specialist. Alleen zijn dit soort youtube filmpjes voor mij wel geloofwaardig. En hou ik hier mij dus, ongeveer (ook niet altijd), zo'n beetje aan.
Maar zie jij het anders, of zijn er aanvullingen etc., dan hoor ik dat graag want we zijn nooit te oud om te leren en uiteindelijk willen we allemaal zo lang mogelijk met onze ev's en de batterij doen.
Liever op hete zomerse dagen in de schaduw parkeren.
Bij extreme kou liever direct laden na een lange reis (en niet wachten tot de accu extreem koud is).

Maar,

Ik heb 5,5jaar ca. 150.000km in een EV gereden, en alles gedaan wat "verboden" is (altijd gelijk 100% vol laden en zeer vaak leeg gereden tot tussen de 0 en 5%) en had een stuk minder range dan de Inster (dus meer cycles), en daarna was de batterij eigenlijk nog best goed, met nauwelijks merkbare degradatie.

Dus ik verwacht dat ook als je de Inster batterij maximaal misbruikt die na 160.000km en 8 jaar nog lang niet zo slecht is dat die onder garantie (70% SOH) vervangen wordt (tenzij er vanaf het begin slechte cellen in zaten).

Als je van plan bent hem echt lang te houden, dan kun je rekening houden met de batterij, maar ik zou er niet teveel moeite in steken. Vooral genieten van je Inster.

Voor mij zal dat betekenen standaard naar 80 of 90% laden (tenzij lange rit), in de schaduw parkeren (er staat nu eenmaal een boom naast de vaste parkeerplaats), en op extreem koude dagen gelijk laden of de auto de schuur in rijden en daar laden. Kost me eigenlijk geen moeite,maar het helpt wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
bedankt voor de tips, ik heb met mijn huidige lease auto veel snelladen gedaan, altijd tot 100%, en de batterij doet het na 3,5 jaar nog steeds goed.. maar toch ga ik met de inster wat meer de regels opvolgen mbt laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kunda
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-03 11:32
Zojuist gebeld dat we de auto kunnen ophalen. En te horen gekregen dat we de BPM moeten betalen bovenop het overeengekomen aankoopbedrag, terwijl hier al 669,85 kosten rijklaar maken bij zit.

Naar mijn weten zou de BPM toch bij de prijs in moeten zitten? M.a.w. mag de dealer de bpm zomaar doorbereken? Mijn vader heeft een Kia EV3 besteld en hoeft de BPM niet te betalen en hier op het forum meen ik gelezen te hebben dat er Insters in 2025 op kenteken gezet zijn waar geen BPM extra betaald hoeft te worden. Ik ben benieuw hoe dit nou precies zit.

Extra's:
Alle akties en premies zijn inbegrepen 0.00
BPM-toeslag EV bij kenteken-aanvraag in 2025 zal worden doorberekend 0.00
dealer pakket 149.00

Vaste kosten overheid:
Tenaamstellingskosten 12.50
Leges 47.25
Recyclingbijdrage 65.00
€124.75

Overig:
Kosten rijklaar maken 669.85
€669.85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fardrake
Volgens mij hadden ze de catalogusprijs verlaagd met de BPM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Kunda schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:31:
Zojuist gebeld dat we de auto kunnen ophalen. En te horen gekregen dat we de BPM moeten betalen bovenop het overeengekomen aankoopbedrag, terwijl hier al 669,85 kosten rijklaar maken bij zit.

Naar mijn weten zou de BPM toch bij de prijs in moeten zitten? M.a.w. mag de dealer de bpm zomaar doorbereken? Mijn vader heeft een Kia EV3 besteld en hoeft de BPM niet te betalen en hier op het forum meen ik gelezen te hebben dat er Insters in 2025 op kenteken gezet zijn waar geen BPM extra betaald hoeft te worden. Ik ben benieuw hoe dit nou precies zit.

Extra's:
Alle akties en premies zijn inbegrepen 0.00
BPM-toeslag EV bij kenteken-aanvraag in 2025 zal worden doorberekend 0.00
dealer pakket 149.00

Vaste kosten overheid:
Tenaamstellingskosten 12.50
Leges 47.25
Recyclingbijdrage 65.00
€124.75

Overig:
Kosten rijklaar maken 669.85
€669.85
Juridische gezien mag de dealer de BPM doorrekenen aan de klant. Maar netjes is het niet omdat de importeur deze kosten voor zijn rekening neemt. Zou de importeur een mail sturen hoe het zit met de BPM (gewoon alleen vragen zonder de huidige situatie uit te leggen) en die reactie bij je dealer onder de neus drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kunda
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-03 11:32
HandyLumberjack schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Juridische gezien mag de dealer de BPM doorrekenen aan de klant. Maar netjes is het niet omdat de importeur deze kosten voor zijn rekening neemt. Zou de importeur een mail sturen hoe het zit met de BPM (gewoon alleen vragen zonder de huidige situatie uit te leggen) en die reactie bij je dealer onder de neus drukken
Bedankt voor je reactie. Goed idee, want ik was in de veronderstelling dat dit inderdaad het geval zou zijn. Misschien een domme vraag, maar ik kan niet vinden hoe ik de importeur kan mailen, weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
@Kunda
Het extra dealerpakket is vrijwillig en kan je schrappen. Matten ed zitten er ws standaard al bij.

Hyundai betaalt voor zover ik weet de BPM, ook voor de vroege kopers. Dat heeft onze dealer ook aan ons bevestigd. Zie de berichtgeving aan het begin van het jaar. De brochureprijzen zijn hier ook op aangepast.

[ Voor 23% gewijzigd door monica66 op 05-02-2025 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
monica66 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:13:
@Kunda Vaste kosten overheid horen in de rijklaarkosten te zitten en en mogen wettelijk gezien niet apart nog eens berekend worden. We hebben hier allemaal rond de 670 euro betaald inclusief alle kosten.

Het extra dealerpakket is vrijwillig en kan je schrappen. Matten ed zitten er standaard al bij.

Hyundai betaalt voor zover ik weet de BPM, ook voor de vroege kopers. Dat heeft onze dealer ook aan ons bevestigd. Zie de berichtgeving aan het begin van het jaar. De brochureprijzen zijn hier ook op aangepast.
Waar in de brochure staat dat matten er standaard bij zitten? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Anoniem: 2184602 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:14:
[...]

Waar in de brochure staat dat matten er standaard bij zitten? ;)
Dat staat er niet maar de praktijk heeft dat (na aflevering) uitgewezen. O.a. bij Megat, Fardrake en mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
monica66 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:16:
[...]

Dat staat er niet maar de praktijk heeft dat (na aflevering) uitgewezen. O.a. bij Megat, Fardrake en mij.
Precies. Maar de andere kant op kan ik dat ook beredeneren. Dat er bij X, Y, Z gebruiker gewoon betaald moest worden. Dat kan verschillende redenen hebben, per dealergroep, per verkoper (iemand die je graag kaal plukt vs een eerlijke verkoper). Dus tenzij het ergens zwart op wit staat is je bewering onjuist.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 04-02-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Die hebben dan een afleverpakkket genomen neem ik aan? Wij hebben dat geschrapt en ze zaten er wel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
monica66 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:18:
Die hebben dan een afleverpakkket genomen neem ik aan? Wij hebben dat geschrapt en ze zaten er wel bij.
Je kunt niet stellig beweren dat matten er standaard bij zitten op basis van een aanname natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Daar heb je gelijk in. Maar ik verwacht dat wel nadat verschillende Tweakers dat al hadden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manonn
@Kunda klantenservice@hyundai-motor.nl

Maar het hangt er een beetje vanaf op welk totaalbedrag je uiteindelijk uitkomt. Het bedrag onderaan de streep (exclusief eventuele inruil) op jouw factuur zou hetzelfde moeten zijn als wanneer je 'm via de configurator samenstelt en van het bedrag dat daar uitrolt de BPM nog aftrekt en het dealerpakket van € 149,00 dat je noemt er weer bij optelt, omdat dit optioneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
monica66 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:23:
Daar heb je gelijk in. Maar ik verwacht dat wel nadat verschillende Tweakers dat al hadden. ;)
Dat is wat anders inderdaad en daar zou ik ook zeker op adviseren. Eerst kijken of je een mattenset krijgt (kun je altijd makkelijk achteraf bijkopen), en niet zoals mij _mogelijk_ onnodig te veel betalen.
Pagina: 1 ... 19 ... 36 Laatste