Kloptikbenjoeri schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:45:
Zojuist weer uitgeval
heb je dan even helemaal geen internet meer.....hier heb ik ook zo nu en dan even wegval van signaal.Polyphemus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:47:
Hier ook, 1:40 minuten.
Ik heb nu even de 5G uitgeschakeld in het modem en hij staat nu op 4G en draait nu even op kanaal B7
Snelheid is wel een groot stuk langzamer uiteraard, maar nog altijd 117 down en 27 up.
Even kijken wat dit gaat doen, want met tv kijken is wegvallen knal vervelend.
Ik heb hem als load balancing voor mijn Glasvezel, omdat het kanpribo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:28:
[...]
heb je dan even helemaal geen internet meer.....hier heb ik ook zo nu en dan even wegval van signaal.
Ik heb nu even de 5G uitgeschakeld in het modem en hij staat nu op 4G en draait nu even op kanaal B7
Snelheid is wel een groot stuk langzamer uiteraard, maar nog altijd 117 down en 27 up.
Heeft niet te maken met de 5G verbinding maar met een brakke router in de Odido core.pribo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:28:
[...]
heb je dan even helemaal geen internet meer.....hier heb ik ook zo nu en dan even wegval van signaal.
Odido is op de hoogte en heeft het ook gereproduceerd. In de managed switch kon ik flow control aanzetten (die staat bij mijn TP-Link standaard uit) en dan werkt het ook weer (bij mij). Vreemde is dat het alleen een probleem met de Odido modem is, niet met andere apparatuur die ik heb.gertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:00:
[...]
Check. Dat is niet alleen met managed switches, maar duidt op een issue met Ethernet flow control. Dat kan wel door een firmware update komen op zich, ja. Met dat de meeste managed switches aan ethernet flow control doen en de meeste goedkope blep unmanaged niet begrijp ik dat je het zo benoemde, hoor, maar het klonk op zichzelf zonder context wat vaag. Ik heb twee verschillende managed switches op mijn K&K ZyXel gehad en heb nergens last van gehad.offtopic:
Ik heb wél ook heeeeel vreemde ethernet flow control issues tussen een Netgear switch en een Intel 1Gbit kaartje van een desktop-pc. Op linux met ethtool alle offloading en flow control uitgezet en dan ging het wel goed. Zodra het issue optreedt ontstaat er een soort storm van ethernet control flow frames en blijft er weinig bandbreedte meer over voor ander verkeer. tcpdump toont me dan honderden megabits aan flow control poep en een link cycle is het enige dat het dan oplost. Mogelijk is er ook zoiets vaags aan de hand tussen de ZyXel en jullie managed switches.
Dus een goedkope switch die niet aan flow control is prima
Een managed switch die niet aan flow control doet geeft problemen
Theo
:strip_exif()/f/image/Ssu3faCcjKIPiZL70HdnXSlt.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijzonder is dat naar 8.8.4.4 ik geen issues zag, naar google.nl wel tussen 17:45 en 17:48.
[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 10-12-2025 18:22 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De afgelopen maanden was Klik & Klaar erg stabiel, maar de laatste tijd veel storingen en nu vanaf afgelopen weekend regelmatig korte uitval. Ook mijn VPN werkt dan niet meer.
De momenten van uitval komen ook overeen met die pieken die op allestoringen te zien zijn.
Atari collector and preservationist since 1985 ■ Atarimuseum.nl ■ Atari Netherlands Archive ■ Atarimuseum.nl Facebook ■ Pokey.nl ■
Dit lijkt op precies dezelfde uitval die ik ook gehad had.ernstoud schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:20:
Yep…
[Afbeelding]
Bijzonder is dat naar 8.8.4.4 ik geen issues zag, naar google.nl wel tussen 17:45 en 17:48.
Ik begin mij er nu wel heel erg aan te storen.
[ Voor 35% gewijzigd door jamesbond007uk op 10-12-2025 21:40 ]
Jamesbond007uk
ja, hier ook: regio Eindhovenjamesbond007uk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:40:
21:37 ca 1:30 minuten eruit. Meer mensen dit?
Atari collector and preservationist since 1985 ■ Atarimuseum.nl ■ Atari Netherlands Archive ■ Atarimuseum.nl Facebook ■ Pokey.nl ■
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
MTR ziet dus geen packet loss. Smokeping ook niet. Maar wel gewoon een gaatje in de grafiek.
Heel raar.
Ik snap het even niet. Geen verkeer = 100% packet loss, toch?ernstoud schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:10:
Er is dan dus geen packet loss, maar helemaal geen verkeer!
MTR ziet dus geen packet loss. Smokeping ook niet. Maar wel gewoon een gaatje in de grafiek.
Alle signalen wijzen erop dat er gewoon iets centraals niet goed gaat bij Odido, ongerelateerd aan de regio of je mast. Die smokeping instance die je linkte toont sowieso al vijf locaties in het land waarop het misgaat op exact hetzelfde moment. Geen toeval.
:strip_exif()/f/image/1aGm80eYioLO45SnLZZLZ1HE.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/pa0jHTnaCYagbao9kT26wfh5.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/nUnTb3x3dl7r1YK3qRizZDMJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/RIQayJVEkRJHqAiSwbPi4gXH.png?f=user_large)
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Inderdaad. Maar zoals je ziet, onderbrekingen in de grafiek, waar de kleur dus donkerpaars zou moeten zijn. Ik ben overigens die grafiek van Apeldoorn.gertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:22:
[...]
Ik snap het even niet. Geen verkeer = 100% packet loss, toch?![]()
Alle signalen wijzen erop dat er gewoon iets centraals niet goed gaat bij Odido, ongerelateerd aan de regio of je mast. Die smokeping instance die je linkte toont sowieso al vijf locaties in het land waarop het misgaat op exact hetzelfde moment. Geen toeval.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens mijn fout, Ik dacht te zien in WinMTR dat er 1 packet lost was maar het is dus 1%:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| |------------------------------------------------------------------------------------------| | WinMTR statistics | | Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last | |------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------| | 192.168.1.2 - 0 | 18133 | 18133 | 0 | 4 | 772 | 1 | | No response from host - 100 | 3657 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | | 10.121.144.193 - 1 | 18121 | 18117 | 10 | 27 | 511 | 27 | | 10.226.2.153 - 1 | 18132 | 18131 | 13 | 28 | 542 | 22 | | 10.226.4.14 - 1 | 18127 | 18125 | 13 | 28 | 534 | 30 | | 10.226.4.0 - 1 | 18085 | 18072 | 13 | 27 | 470 | 21 | | 84.241.243.22 - 1 | 18129 | 18127 | 12 | 28 | 694 | 29 | | 84.241.243.23 - 1 | 18043 | 18020 | 12 | 27 | 1411 | 24 | | 84.241.243.20 - 1 | 18004 | 17972 | 13 | 28 | 4563 | 20 | | 214-86-143-37.ftth.glasoperator.nl - 1 | 17992 | 17957 | 13 | 64 | 4211 | 23 | | 74.125.50.94 - 1 | 18032 | 18006 | 13 | 29 | 4254 | 30 | | 172.253.71.25 - 1 | 18010 | 17979 | 13 | 29 | 3870 | 35 | | 142.251.48.175 - 1 | 18004 | 17972 | 13 | 28 | 4516 | 23 | | ams15s41-in-f3.1e100.net - 1 | 18075 | 18059 | 13 | 27 | 623 | 24 | |________________________________________________|______|______|______|______|______|______| WinMTR v0.92 GPL V2 |
Grootste verlies van packets dus vanaf die 82.x.y.z devices, zoals ik al eerder opmerkte.
Dit is een ping elke seconde naar google.nl dus dat zou een uitval rond de 30 sec. geweest zijn. Korter dan de werkelijkheid.
Oh dat bedoel je. Paars is 30% packet loss, maar bij 100% packet loss heb je geen datapunt verticaal dus ook geen puntje met een kleur. RRDtool kan dat niet tekenen denk ik. Een volle verticale lijn van donkerrood had nog gekund eventueel ja.ernstoud schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:28:
onderbrekingen in de grafiek, waar de kleur dus donkerpaars zou moeten zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 10-12-2025 23:41 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Ik bedoelde de kleur bij 100% loss (10/10). Heel donker rood.gertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:40:
[...]
Oh dat bedoel je. Paars is 30% packet loss,

Ook hier weer een aantal keer vandaag een paar minuten uitval, ook rond 21:40 zoals hierboven.
Ja, de fout zit in de core dus elke gebruiker heeft hier last van.Flitskikker schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:00:
[Afbeelding]
Ook hier weer een aantal keer vandaag een paar minuten uitval, ook rond 21:40 zoals hierboven.
En er geen prio aan lijkt te geven, laat staan communiceren.ernstoud schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:35:
Grootste issue vind ik wel dat Odido dit gewoon laat gebeuren nu al dagen lang.
Er lijkt echt geen geld te zijn in die club, niet voor een helpdesk die reageert op hun forum (anders dan we onderzoeken iets en daar hoor je nooit meer wat van) laat staan technici die in staat zijn een brakker router configuratie op te sporen (zal ook wel uitbesteed zijn zoals alles bij Odido).
Voor een tweede lokate ben ik alweer over op glas, voor een andere locatie is K&K een van de weinige opties en kijk ik het nog aan (we kunnen er daar ook nog wel even mee leven).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De standaard ping time-out is 4 sec. dus dan wordt het 120 sec. en dat past veel beter bij de daadwerkelijk gemeten onderbreking met Smokeping en EasyNetMonitor en dat wat anderen ervaren.
Silly me
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Hoe heb je de storing gelogd? Ik moet dan bellen lijkt het, dan moet je met een eerste lijn persoon door de hele flow heen. Ik wil online een storing loggen met mijn metingen maar dat lijkt vakkundig verborgen?ernstoud schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:35:
Grootste issue vind ik wel dat Odido dit gewoon laat gebeuren nu al dagen lang.
Weet Odido over deze 5G issues?
Daar lijkt het wel op, zie: ikbenjoeri in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Hmmm ja maar dat kan nog steeds slechts als 1 gebruiker gezien worden ondanks de goede bedoelingen van @ikbenjoeri We zouden ergens moeten aanhaken op een odido topic en daar met 25+ man kunnen posten dat het écht bij heel veel gebruikers speelt.Siira schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:34:
[...]
Daar lijkt het wel op, zie: ikbenjoeri in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
https://community.odido.n...nternet-klik-klaar-381684 misschien is dit topic de beste match om aandacht te krijgen?
Hopelijk komt KPN ook snel met een 5G klik en Klaar pakket voor een goede prijs, zodat we daar naar toe kunnen met zijn alle.
Kan de Tweakers redactie daar geen artikel aan wagen en dit probleem aan de kaak stellen?stormfly schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:13:
[...]
Hmmm ja maar dat kan nog steeds slechts als 1 gebruiker gezien worden ondanks de goede bedoelingen van @ikbenjoeri We zouden ergens moeten aanhaken op een odido topic en daar met 25+ man kunnen posten dat het écht bij heel veel gebruikers speelt.
https://community.odido.n...nternet-klik-klaar-381684 misschien is dit topic de beste match om aandacht te krijgen?
Edit
Ik heb een tip de redactie verzoek ingediend bij Tweakers
[ Voor 5% gewijzigd door NicoHF op 11-12-2025 13:34 ]
intern is de smokepingpagina van joeri al bekend, maar zoals wel vaker gaat is iets niet on the fly op te lossenstormfly schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:13:
[...]
Hmmm ja maar dat kan nog steeds slechts als 1 gebruiker gezien worden ondanks de goede bedoelingen van @ikbenjoeri We zouden ergens moeten aanhaken op een odido topic en daar met 25+ man kunnen posten dat het écht bij heel veel gebruikers speelt.
Dank voor de submit, het staat op onze radarNicoHF schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:30:
[...]
Kan de Tweakers redactie daar geen artikel aan wagen en dit probleem aan de kaak stellen?
Edit
Ik heb een tip de redactie verzoek ingediend bij Tweakers
Wat ben je nu voor tweakerHayte schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:54:
[...]
Dank voor de submit, het staat op onze radarMoet zeggen dat ik de laatste weken soms ook ineens even geen internet meer had, maar had er niet bij stilgestaan dat dit wellicht een breder probleem zou kunnen zijn.
/Moet ik nu zelf op de 'blokkeer gebruiker' knop drukken of doe jij dat
Het kwam me nog niet dusdanig vaak voor dat ik dacht 'hm hier lijkt iets structureels aan de hand te zijn'IJsbeer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:06:
[...]
Wat ben je nu voor tweaker
/Moet ik nu zelf op de 'blokkeer gebruiker' knop drukken of doe jij dat
Als 99% van de K&K gebruikers dat niet als hinder ondervinden dan is de drang vanuit Odido ook redelijk laag om het per omgaande op te lossen.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.207.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Het blijft een P1 event, ook met name het issue gedurende het weekend (dat vond ik persoonlijk het meest vervelend).snah001 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:33:
Wat niet duidelijk is: hoeveel niet Tweakers dit als een probleem ervaren als het 1 1/2 min er uit ligt.
Als 99% van de K&K gebruikers dat niet als hinder ondervinden dan is de drang vanuit Odido ook redelijk laag om het per omgaande op te lossen.
Kritische diensten hebben er waarschijnlijk weinig last van (ziekenhuizen, politie etc.), daarmee is het geen P0, er is echter wel duidelijk sprake van een dienstverstoring.
Moderne netwerken hebben vrij intelligente oplossing die dergelijke zaken met enige eenvoud kunnen aanduiden. Bovendien staat allestoringen.nl gewoon open bij het Odido NOC, zou gek zijn als dat niet het geval was. Gezien het aantal meldingen, merken niet-tweakers het net zo goed.
De drang om het op te lossen, moet er logischerwijze zijn. Je kunt echt niet onderschatten hoeveel mensen er bezig zijn met dergelijke issues, engineers, architecten, partners etc. Van de buitenkant kun je het onmogelijk beoordelen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze zoiets hebben van "oh ja zal wel dat het 1.5min uitvalt", dat is een kritisch probleem dat per direct aandacht vereist.
Dit dus, want wat nu 1,5 minuut is, kan morgen 15 minuten zijn, dan eens 1,5 uur etc.Yousif schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:25:
[...]
<>
Ik kan me niet voorstellen dat ze zoiets hebben van "oh ja zal wel dat het 1.5min uitvalt", dat is een kritisch probleem dat per direct aandacht vereist.
Maar er lijkt wel iets structureels aan de hand te zijn, en dan vraag ik me altijd af of het alleen technisch is of ook organisatorisch. Maar waarschijnlijk zullen we dat helaas nooit vermenen.
"Medewerkers van dit bedrijf, mogen van hoger hand, op dit moment niet reageren op dit forum. Dit gehoord van een medewerker waar ik zojuist telefonisch contact mee heb gehad."
Bron: https://community.odido.n...ostid=1905338#post1905338
Ik had het vandaag nog 1,5 minuut lang.Hayte schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:38:
Odido bevestigt dat er de afgelopen vier weken een storing was waardoor gebruikers eens in de zoveel uur een korte 'glitch' konden ervaren van zo'n 30 seconden tot een minuut. Deze storing is inmiddels opgelost, zegt Odido. Mocht het in de komende periode vaker voorkomen, dan hoor ik het natuurlijk graagIk zal dit topic in de gaten blijven houden, maar me mentionen of DM'en mag natuurlijk altijd.
Hebben ze het echt vandaag als in vandaag gefixed? Ik hou het in de gaten voor je, dank voor je hulp.
Definieer “dip”? Want we hebben het hier over totale uitval van verkeer van 1-2 minuten.zacht schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:26:
Het is de hele dag goed gegaan, maar momenteel weer een dip hier in Eindhoven.
Een dip in snelheid bij een SpeedTest o.i.d. heeft andere oorzaken.
Totale uitval van het internet gedurende een kleine minuut. En dan niet op mijn dagelijkse reboot-tijdstip.ernstoud schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:33:
[...]
Definieer “dip”? Want we hebben het hier over totale uitval van verkeer van 1-2 minuten.
Een dip in snelheid bij een SpeedTest o.i.d. heeft andere oorzaken.
Edit: en nog een keer. Dezelfde symptomen als gisteren.
[ Voor 6% gewijzigd door zacht op 11-12-2025 16:39 ]
Ja, die hoge latency is ook bijzonder. Naar google is met Vodafone 5G 12 ms., met Odido het dubbele. En in de Smokeping grafieken zie je dat dat overal zo is: https://smokeping.hostio....arget=nl_isp_client.odidoNiek schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:53:
Aan de ene kant mag je bijna niet klagen voor de prijs die je betaald, aan de andere kant: het lijkt er op dat het onnodige issues zijn. Behalve de regelmatige uitval (meestal gelukkig max een minuut) blijven de pingtijden ook enorm hoog. 20-30 ms naar 8.8.8.8/1.1.1.1 terwijl mijn KPN 5G verbinding op <15ms zit. Zoals anderen al aangeven lijkt de routing niet echt goed geconfigureerd.
[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 11-12-2025 17:02 ]
Hier alles normaal. Bij de 9 FWA grafieken op https://smokeping.hostio....arget=nl_isp_client.odido ook alles normaal.zacht schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:36:
[...]
Totale uitval van het internet gedurende een kleine minuut. En dan niet op mijn dagelijkse reboot-tijdstip.
Edit: en nog een keer. Dezelfde symptomen als gisteren.
Vraag me wel af waarom dit - gezien het vergrootglas waaronder Odido ligt na veel te veel landelijke en lokale storingen de laatste maanden - de frontpage of nieuwspagina niet gehaald heeft, onder andere na een “tip de redactie” van mij al begin deze week.Hayte schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:38:
Odido bevestigt dat er de afgelopen vier weken een storing was waardoor gebruikers eens in de zoveel uur een korte 'glitch' konden ervaren van zo'n 30 seconden tot een minuut. Deze storing is inmiddels opgelost, zegt Odido. Mocht het in de komende periode vaker voorkomen, dan hoor ik het natuurlijk graagIk zal dit topic in de gaten blijven houden, maar me mentionen of DM'en mag natuurlijk altijd.
En verstoringen van 30 sec. tot 1 minuut is downplayen, uit alle geproduceerde metingen blijkt dat het meer dan het dubbele was. Vaak meerdere keren per dag. Landelijk dus.
Dat één of ander game een prijs wint staat op de nieuwspagina maar dat vermoedelijk honderdduizenden klanten van Odido wegvallende VPN’s ervaren, en stotterende TV en verbroken Teams meetings ervaren is geen nieuws? Heel bijzonder.
Besef ook dat ook op 4GvT dit probleem optrad, niet alleen bij Klik&Klaar. Misschien wel bij alle mobiele gebruikers…
[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 11-12-2025 18:10 ]
Ik spreek ook maar voor mezelf maar ik vermoed dat betrekkelijk weinig doorsnee consumenten het als groot probleem ervaren . Als je als consument geen heavy user bent (mijn situatie) merk je weinig tot niets van onderbrekingen en is de lage prijs van het product van groter belang.snah001 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:33:
Wat niet duidelijk is: hoeveel niet Tweakers dit als een probleem ervaren als het 1 1/2 min er uit ligt.
Ik vind dit een beetje Stockholm Syndrome. Omdat de prijs wat lager is dan bijvoorbeeld glasvezel zijn verbroken verbindingen acceptabel. Nee, dat is het niet.jlaarts schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:52:
[...]
Ik spreek ook maar voor mezelf maar ik vermoed dat betrekkelijk weinig doorsnee consumenten het als groot probleem ervaren . Als je als consument geen heavy user bent (mijn situatie) merk je weinig tot niets van onderbrekingen en is de lage prijs van het product van groter belang.
Er werken veel mensen thuis. En dan zijn verbroken Teams sessies echt niet prettig.
En zoals gezegd; ik heb het bij Odido’s product 4GvT ook gezien (draait bij mij ook nog, gaat binnenkort weg) en aangezien het een fout in de core was/is vermoed ik dat alle mobiele verbindingen van Odido hier in meer of mindere mate last van hadden. Dan praat je over honderdduizenden gebruikers. Potentieel ook nooddiensten, bewakingscamera’s, e.d.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
/f/image/bSF6t3MsTDwEdapb4yiiwkSL.png?f=fotoalbum_large)