Ik overweeg om de Acer Connect m6e MiFi te kopen. Is er iemand die ervaring heeft met de klik en klaar sim in deze mifi router?
Ik las dat de reset elke 24 uur plaatsvind, wat ervaren jullie hier exact van?
Ik had gisteravond namelijk haperingen in een stream, het gebeurde paar keer in paar minuten tijd en daarna was het weer stabiel. Ik vroeg mij af of dat de reset is of een storing.
Wat ik dan wel apart vind is dat ik de modem in de middag had aangedaan en het kennelijk 1x per 24 uur gebeurt, gebeurt dit dan om de 24 uur of willigkeurig?
Ik had gisteravond namelijk haperingen in een stream, het gebeurde paar keer in paar minuten tijd en daarna was het weer stabiel. Ik vroeg mij af of dat de reset is of een storing.
Wat ik dan wel apart vind is dat ik de modem in de middag had aangedaan en het kennelijk 1x per 24 uur gebeurt, gebeurt dit dan om de 24 uur of willigkeurig?
@NicoHF normaliter om de 24 uur, dus als jij 's middags om 14:00 een herstart doet, zou ie de volgende dag rond dat tijdstip weer een nieuw IP adres kunnen komen met een aantal seconden verstoring.
edit: staat overigens ook in de topic start uitgelegd.
edit: staat overigens ook in de topic start uitgelegd.
[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 20-09-2025 12:43 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
zolang je de apn instellingen goed hebt staan, dan is de sim in elk willekeurig apparaat te stoppenbadjakker schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:28:
Ik overweeg om de Acer Connect m6e MiFi te kopen. Is er iemand die ervaring heeft met de klik en klaar sim in deze mifi router?
Hij heeft nog een leuke optie die je kan instellen :-)ikbenjoeri schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:52:
Ik heb Odido 5G outdoor (zakelijke versie) modem gekocht en mijn gewone Odido Klik Klaar simkaart gebruikt. Zit een flink verschil in de upload snelheid.
Met de Zyxel NR7302 | 471Mbps download | 27Mbps upload | B7+N78
[Afbeelding]
ZTE 5G Max | 456Mbps download | 51MMbps | B7+N78
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/3paB644yUSS11kwUf4KPcCOG.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh, dat is leuk om met de MiMo antennes zo te spelen.ikbenjoeri schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:08:
[...]
Hij heeft nog een leuke optie die je kan instellen :-)
[Afbeelding]
/f/image/cB1zeebpnrR1OXBurtTElOvI.png?f=fotoalbum_large)
Met de Zyxel NR7302 bleef ik vaak op B7+N78 en ik kom net thuis en nu heb ik gewoon meerdere bands met flinke snelheid.
/f/image/xEftqc1RitcqqMPsR7rMwdin.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door ikbenjoeri op 20-09-2025 22:14 ]
Grappig, op het Italiaanse fibraclick forum (met Google Translate prima te lezen) wordt hij besproken:ikbenjoeri schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:52:
Ik heb Odido 5G outdoor (zakelijke versie) modem gekocht en mijn gewone Odido Klik Klaar simkaart gebruikt. Zit een flink verschil in de upload snelheid.
Met de Zyxel NR7302 | 471Mbps download | 27Mbps upload | B7+N78
[Afbeelding]
ZTE 5G Max | 456Mbps download | 51MMbps | B7+N78
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://forum.fibra.click/d/72498-zte-g5-max/78
Daar heeft iemand hem op de kop weten te tikken. En de firmware er op heeft als kenmerk… NL Odido
Conclusie op dat forum: “… it does deliver good line speed... as for the rest, it sucks.”.
Algemene klacht: zwaar dichtgetimmerde firmware, geen bandselectie, geen b20, geen n28 e.d., dus voor mij niet interessant.
Hier te koop voor EUR 299: https://amzn.eu/d/4g063kD
[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 20-09-2025 22:48 ]
Ik zie inderdaad geen b20 en geen n28 bij jou. Jij hebt goede n78 ontvangst en daardoor hoge snelheid. Maar te ver van een mast (zoals bij mij) en dan zonder n28 is het dan alleen een 4G modem. Dan niet interessant.ikbenjoeri schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:13:
[Afbeelding]
Met de Zyxel NR7302 bleef ik vaak op B7+N78 en ik kom net thuis en nu heb ik gewoon meerdere bands met flinke snelheid.
[Afbeelding]
Staat ook bij de specificaties op Amazon:
5G -NR interface ondersteunt zowel de NSA- als de SA -modi frequenties: N1/3/7/38/78 4 MIMO: N1/3/7/38/78
4G-LTE interface frequenties: B1/3/7/38 4 MIMO: B1/3/7/38
Geen b20, geen b32, geen n28.
Vraag me wel af hoe Keepgo toch iedere keer aan die provider branded devices weet te komen.
[ Voor 17% gewijzigd door ernstoud op 21-09-2025 01:03 ]
Ik ben zeer benieuwd hoe ze bij ZTE optioneel van semi-directionele paneel antennes - wat antennes verwerkt in een kunststof sheet zijn - directionele of omni directionele antennes weten te maken en dat kennelijk alleen voor de ultra high banden (w.o. N78).
Ik vraag me ook af of de ZTE G5 MAX ooit in een niet dichtgetimmerde vanilla global versie te koop zal zijn. Lijkt me best interessant dan.
P.S.: Na enig peinzen vermoed ik dat de optionele antenne configuratie gerelateerd moet zijn aan de 4 antennes per
frequentie groep, maar hoe ?
Ik vraag me ook af of de ZTE G5 MAX ooit in een niet dichtgetimmerde vanilla global versie te koop zal zijn. Lijkt me best interessant dan.
P.S.: Na enig peinzen vermoed ik dat de optionele antenne configuratie gerelateerd moet zijn aan de 4 antennes per
[ Voor 15% gewijzigd door Kyle op 20-09-2025 23:58 ]
Beamforming (plaatjes zie: https://my.avnet.com/abac...solutions/5g-beamforming/) lijkt me. Volledig omnidirectioneel lijkt me erg moeilijk omdat er vrijwel zeker geen antennes links en rechts aan de zijkant zitten.Kyle schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:50:
Ik ben zeer benieuwd hoe ze bij ZTE optioneel van semi-directionele paneel antennes - wat antennes verwerkt in een kunststof sheet zijn - directionele of omni directionele antennes weten te maken en dat kennelijk alleen voor de ultra high banden (w.o. N78).
Door van de verschillende antennes op dezelfde frequentie de fase te veranderen krijg je enige sturing van de richting. Denk aan de rimpels in water als je twee stenen dicht bij elkaar in het water gooit. De rimpels komen dan verder als met één steen.
[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 21-09-2025 00:07 ]
Inderdaad phased array (sort of), maar daar dacht ik niet direct aan omdat ik dat relateerde aan een hele serie mini antennesernstoud schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:04:
[...]
Beamforming (plaatjes zie: https://my.avnet.com/abac...solutions/5g-beamforming/) lijkt me. Volledig omnidirectioneel lijkt me erg moeilijk omdat er vrijwel zeker geen antennes links en rechts aan de zijkant zitten.
Door van de verschillende antennes op dezelfde frequentie de fase te veranderen krijg je enige sturing van de richting. Denk aan de rimpels in water als je twee stenen dicht bij elkaar in het water gooit. De rimpels komen dan verder als met één steen.
zoals die bij gevechtsvliegtuigen en luchtafweersystemen zoals de Patriot gebruikt worden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sl4z752posQ1xVXlu92IYew0.jpg?f=user_large)
Ik zou van deze ZTE 5G Max die antenne karakteristieken wel willen zien, ik denk dat je enige winst zult zien maar ook weer niet zoals een Yagi antenne (volksmond: hark) die vroeger op elk dak stond (en op mijn flat als zendamateur, vele jaren geleden).Kyle schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:30:
[...]
Inderdaad phased array (sort of), maar daar dacht ik niet direct aan omdat ik dat relateerde aan een hele serie mini antennes
zoals die bij gevechtsvliegtuigen en luchtafweersystemen zoals de Patriot gebruikt worden.
[Afbeelding]
Ja zo,n VHF-UHF combi Yagi heb ik - met gevaar voor eigen leven - ook nog op het dak van mijn ouderlijk huis geplaatsternstoud schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:40:
[...]
Ik zou van deze ZTE 5G Max die antenne karakteristieken wel willen zien, ik denk dat je enige winst zult zien maar ook weer niet zoals een Yagi antenne (volksmond: hark) die vroeger op elk dak stond (en op mijn flat als zendamateur, vele jaren geleden).
richting Lopik plus een eenvoudige dipool voor ontvangst van de piraten TV zender op het REM eiland.
Those were the days....
Keepgo (en hun andere merken) zijn Odido partner, ze hebben groot ingekocht waarbij ze dan bij ZTE custom firmware kunnen krijgen. B32 ondersteund hij wel maar is een typo.ernstoud schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:51:
[...]
Ik zie inderdaad geen b20 en geen n28 bij jou. Jij hebt goede n78 ontvangst en daardoor hoge snelheid. Maar te ver van een mast (zoals bij mij) en dan zonder n28 is het dan alleen een 4G modem. Dan niet interessant.
Staat ook bij de specificaties op Amazon:
5G -NR interface ondersteunt zowel de NSA- als de SA -modi frequenties: N1/3/7/38/78 4 MIMO: N1/3/7/38/78
4G-LTE interface frequenties: B1/3/7/38 4 MIMO: B1/3/7/38
Geen b20, geen b32, geen n28.
Vraag me wel af hoe Keepgo toch iedere keer aan die provider branded devices weet te komen.
Zonder custom firmware zou een beter aanbod zijnikbenjoeri schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:54:
[...]
Keepgo (en hun andere merken) zijn Odido partner, ze hebben groot ingekocht waarbij ze dan bij ZTE custom firmware kunnen krijgen. B32 ondersteund hij wel maar is een typo.
Na een uptime van 57 dagen, vanochtend had ik geen internet meer, toen heb ik gekeken in de Zyxel webinterface en daar stond sim-kaart niet gedetecteerd. Toen gekozen voor opnieuw opstarten, maar na 10 minuten nog steeds geen toegang tot de Zyxel (NR5307) via de browser, ook geen internet. Toen de adapter eruit getrokken en er weer in en nou werkt alles weer.
Heel vreemd.
Heel vreemd.
Is niet vreemd als er sprake is van oxidatie van de contacten op de SIMkaart.Soldaatje schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:54:
Heel vreemd.
Komt bij ons ook vaak voor met smartcards van Ziggo. Eruit en erin en opgelost.
Ok, ik zal dan de volgende keer de simkaart opnieuw plaatsen, ik heb nu alleen de stroomadapter uit het stopcontact gehaald.Harry720A schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:03:
[...]
Is niet vreemd als er sprake is van oxidatie van de contacten op de SIMkaart.
Komt bij ons ook vaak voor met smartcards van Ziggo. Eruit en erin en opgelost.
Mijn ontvangst is zwak volgens de odido app, twee streepjes maar, krijg dat met geen mogelijkheid hoger dan twee streepjes.
Download is momenteel 551Mbps en Upload 15Mbps
Kan ik dit zo laten of moet ik daar toch nog iets aan veranderden, ik zou alleen niet weten wat ik dan kan veranderen.
Want de modem staat al gericht naar de zendpaal.
Mijn gebied waar ik zit is 'snel'. (groen op de kaart).
Kan ik dit zo laten of moet ik daar toch nog iets aan veranderden, ik zou alleen niet weten wat ik dan kan veranderen.
[ Voor 7% gewijzigd door NicoHF op 21-09-2025 11:56 ]
Met het door Odido geleverde device kun je niets instellen om dit te verbeteren, aangenomen dat je dus alle plekken en posities geprobeerd hebt.NicoHF schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:55:
Mijn ontvangst is zwak volgens de odido app, twee streepjes maar, krijg dat met geen mogelijkheid hoger dan twee streepjes.
Ik ga K&K opzeggen ivm werkende glasvezel verbinding (op zich wel tevreden met K&K), maar via het formulier ligt de daadwerkelijke opzegdatum op 14 november als ik nu opzeg. Klinkt dat logisch? Via het formulier kun je een datum selecteren een maand van vandaag (22 oktober) en vervolgens nog 3 weken tot het opgezegd is?
/f/image/LXxP1si8Nwf3nNPW9iq69FyK.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat de einddatum is gebaseerd op de dag dat je het contract bent aangegaan. Is jouw contract op de 14e begonnen toevallig?mwa schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:50:
Ik ga K&K opzeggen ivm werkende glasvezel verbinding (op zich wel tevreden met K&K), maar via het formulier ligt de daadwerkelijke opzegdatum op 14 november als ik nu opzeg. Klinkt dat logisch?
Dus nu tot aan 14-10 blijft alles zoals het is (omdat je op 22-09 opzegt, dat is na de 14e) en dan een maand opzegtermijn tot 14-11.
Dit is wel vreemd. De opzegdatum is toch de datum dat je meld dat je doet opzeggen? Dit kan bijvoorbeeld 22-9 zijn. Dan gaat de maand opzegtermijn in en kom je uit op 22-10. Maar ik heb het idee dat er ergens een flinke vertraging / verwerking zit waardoor je dus meer moet wachten?
@Siira Je bedoelt dus eigenlijk je moet eerst je maand afmaken en dan de opzegmaand?
Er zit een gedachtengang in maar het is dan wel vreemd als je het vergelijkt met andere providers. Dit zou dan naar wat ik weet de 1e zijn die op deze manier dit doet. Ik ken het op de manier dat je later een eindafrekening voor de gebroken maand krijgt.
@Siira Je bedoelt dus eigenlijk je moet eerst je maand afmaken en dan de opzegmaand?
Er zit een gedachtengang in maar het is dan wel vreemd als je het vergelijkt met andere providers. Dit zou dan naar wat ik weet de 1e zijn die op deze manier dit doet. Ik ken het op de manier dat je later een eindafrekening voor de gebroken maand krijgt.
[ Voor 38% gewijzigd door Cave_Boy op 22-09-2025 11:07 ]
Dat is toch hetzelfde als je een baan opzegt? 🤷🏼♂️Cave_Boy schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:02:
Dit is wel vreemd. De opzegdatum is toch de datum dat je meld dat je doet opzeggen? Dit kan bijvoorbeeld 22-9 zijn. Dan gaat de maand opzegtermijn in en kom je uit op 22-10. Maar ik heb het idee dat er ergens een flinke vertraging / verwerking zit waardoor je dus meer moet wachten?
Ik heb het vorige maand online gedaan - ergens in je account - en dan wordt er exact 1 maand opzegtermijn toegevoegd aan die dag. Als het goed is hoor ik ergens deze week waar ik de bende heen mag sturen. De laatste afrekening was ook 8 euro of zo, dus dat lijkt te kloppen. Net even gekeken, 25-08 opgezegd en ik krijg volgens de mail die ik daarna kreeg op 25-09 instructies om het ding op te sturen. 1 maand opzegtermijn dus in de lopende maand.mwa schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:50:
Ik ga K&K opzeggen ivm werkende glasvezel verbinding (op zich wel tevreden met K&K), maar via het formulier ligt de daadwerkelijke opzegdatum op 14 november als ik nu opzeg. Klinkt dat logisch? Via het formulier kun je een datum selecteren een maand van vandaag (22 oktober) en vervolgens nog 3 weken tot het opgezegd is?
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Houtenklaas op 22-09-2025 11:55 ]
Opzeggen bij een werkgever kan hetzelfde zijn maar kan ook anders zijn. Dit hangt echt af van contract. Nu heb je natuurlijk ook een contract maar hoe ik het ken in de provider wereld gaat het hier vaak op de manier die ik eronder beschreef. Dat is juist net even anders dan bij een werkgever.Miglow schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:33:
[...]
Dat is toch hetzelfde als je een baan opzegt? 🤷🏼♂️
Ik vind het maar raar, maand opzegtermijn lijkt mij vanaf de dag van opzeggen tot een maand daarna. Maar dat is meestal wel na een jaar contract welke elke maand verlengd wordt, wellicht dat dit nu anders is met een maand product?
Zie mijn reactie hier vlak boven. 25/08 heb ik het opgezegd en dat loopt nu tot 25/09/ Exact één maand na de opzegging. Net even ingelogd, daar staat:mwa schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:17:
Ik vind het maar raar, maand opzegtermijn lijkt mij vanaf de dag van opzeggen tot een maand daarna. Maar dat is meestal wel na een jaar contract welke elke maand verlengd wordt, wellicht dat dit nu anders is met een maand product?
Ergo: Even inloggen en online opzeggen.Je abonnement wordt opgezegd.
We stoppen je abonnement op 25-09-2025. Liever een andere datum? Laat het ons weten.
@mwa Niet goed gezien, excuus. Net nog even gekeken, op 9 nov. 2024 besteld, dus compleet anders dan de opzegdatum. Ik heb ook niets anders van Odidio. Anders even bellen. Een maand is een maand.
9 nov 2024 besteld. 25-08-2025 opgezegd, loopt ook echt 25-09-2025 af.
[ Voor 33% gewijzigd door Houtenklaas op 22-09-2025 20:36 ]
Zoals je wellicht in mijn screenshot had gezien is dat ook vanuit de online omgeving.Houtenklaas schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:32:
[...]
Zie mijn reactie hier vlak boven. 25/08 heb ik het opgezegd en dat loopt nu tot 25/09/ Exact één maand na de opzegging. Net even ingelogd, daar staat:
[...]
Ergo: Even inloggen en online opzeggen.
Klopt mijn theorie? Op welke dag ben je het abonnement aangegaan?mwa schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:17:
Jep, je hebt gelijk. Ik ben begonnen op 14 oktober 2024 met K&K.Siira schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:17:
[...]
Klopt mijn theorie? Op welke dag ben je het abonnement aangegaan?
Ik wil graag mijn laptop op afstand kunnen gebruiken. Ik doe dit nu met Parsec en dat werkt op zich prima. Maar dit betekend wel dat ik mijn laptop altijd aan moet laten staan. Is het mogelijk wake on wifi te gebruiken met het klik en klaar modem? Mijn laptop lijkt er wel opties voor te hebben, ik moet thuis nog even in de bios kijken. Maar in de opties van het modem kan ik er niets over vinden.
Bedoel je via WAN of LAN. WakeOnLan werkt sowieso niet via WAN.HijDieAllesWeet schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:16:
Ik wil graag mijn laptop op afstand kunnen gebruiken. Ik doe dit nu met Parsec en dat werkt op zich prima. Maar dit betekend wel dat ik mijn laptop altijd aan moet laten staan. Is het mogelijk wake on wifi te gebruiken met het klik en klaar modem? Mijn laptop lijkt er wel opties voor te hebben, ik moet thuis nog even in de bios kijken. Maar in de opties van het modem kan ik er niets over vinden.
De laptop is via WiFi verbonden met het modem. Ik wil dus vanaf mijn werk de laptop op kunnen starten om vervolgens via Parsec hem te kunnen gebruiken. Wat ik lees is zoiets wel mogelijk, maar de opties in guides die online vind zie ik niet echt terug in het menu van de router.ernstoud schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:46:
[...]
Bedoel je via WAN of LAN. WakeOnLan werkt sowieso niet via WAN.
Dat is volgens mij nog wel te regelen. Maar wake on lan over wlan is volgens mij onmogelijk.ernstoud schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:46:
Bedoel je via WAN of LAN. WakeOnLan werkt sowieso niet via WAN.
Even uit de oude doos van mijn technische opleiding in HF techniek:BiG-GuY schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:52:
[...]
Antenna Gain werkt beide kanten op hoor. Meer Upload zegt waarschijnlijk dat het 4G signaal sterker is met de ZTE, en zeker op b7 kan dat een groot verschil zijn ja, omdat die band geen Beam Forming gebruikt zoals n78 en b32 en wel een hogere frequentie gebruikt en daardoor minder ver komt qua signaal.
Een verdubbeling van de sterkte van het uit te zenden signaal vraagt een 4-voud van het zendvermogen.
De kwaliteit van de ontvangst wordt grotendeels bepaald door de antennes en de kwaliteit van de elektronische verwerking van het ontvangen signaal (eerst omzetting naar MF en daarna naar het signaal aan de uitgang, tenminste zo ging het vroeger).
Zit in het ontvangstdeel veel demping dan is de gevoeligheid en de kwaliteit van het signaal veel lager.
Vlgs mij zijn al deze gelijksoortige apparaten onderhevig aan wetgeving omtrent maximale straling van de zender dus je winst zit 'm in de kwaliteit van de zender/ontvanger.
Helaas heeft dat dan meestal ook zijn weerslag op de prijs.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.207.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
snah001 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:13:
[...]
Even uit de oude doos van mijn technische opleiding in HF techniek:
Een verdubbeling van de sterkte van het uit te zenden signaal vraagt een 4-voud van het zendvermogen.
Hoe lang geleden was die opleiding
Uiteraard geeft een verdubbeling van het zendvermogen ook een verdubbeling van de sterkte en andersom. Alleen meten we de signaal-ruisverhouding in een logaritmische schaal. En dan is elke factor 2, een verbetering van 3 dB. Wellicht zit daar je gedachtekronkel, dat een factor 4 dus 2 keer 3 dB verbetering geeft?
Klopt, EIRP bij zenden is veelal reguleerd door de wetgever maar de effectiviteit van de ontvangst kun je sterk verbeteren met goed richten, betere bekabeling etc.Vlgs mij zijn al deze gelijksoortige apparaten onderhevig aan wetgeving omtrent maximale straling van de zender dus je winst zit 'm in de kwaliteit van de zender/ontvanger.
Veel van dat wat jij en ik leerden over HF is overigens erg veranderd met alle digitale technieken. Met 4G/5G is zelfs bij een negatieve SINR dus als het signaal zwakker is dan de ruis, de informatie er nog uit te peuteren. Om maar iets te noemen.
Ha ha, dat is inderdaad al erg lang geleden.ernstoud schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:43:
[...]
![]()
Hoe lang geleden was die opleiding?
Uiteraard geeft een verdubbeling van het zendvermogen ook een verdubbeling van de sterkte en andersom. Alleen meten we de signaal-ruisverhouding in een logaritmische schaal. En dan is elke factor 2, een verbetering van 3 dB. Wellicht zit daar je gedachtekronkel, dat een factor 4 dus 2 keer 3 dB verbetering geeft?
[...]
Klopt, EIRP bij zenden is veelal reguleerd door de wetgever maar de effectiviteit van de ontvangst kun je sterk verbeteren met goed richten, betere bekabeling etc.
Veel van dat wat jij en ik leerden over HF is overigens erg veranderd met alle digitale technieken. Met 4G/5G is zelfs bij een negatieve SINR dus als het signaal zwakker is dan de ruis, de informatie er nog uit te peuteren. Om maar iets te noemen.
Maar het is natuurlijk dat bij verdubbeling van de afstand en je wilt het signaal dan ook 2x zo sterk maken je het zendvermogen x4 moet nemen.
Veel meer invloed heeft de afstand tussen zender en ontvanger want de afname van de sterkte van het te ontvangen signaal neemt kwadratisch af met het toenemen van de afstand.
Weet natuurlijk dat HF signalen waarvan de inhoud digitaal is anders reageren op een slechte S/R verhouding.
Toen ik mijn opleiding had kwam net de digitalisering op gang en door de digitalisering kun je zelfs met een slechte S/R verhouding nog de digitale informatie er foutvrij uit krijgen.
Wij kregen toen ingeprent dat je beter de antenne kunt verbeteren dan het zendvermogen aan de zenderzijde opschroeven (waar je dus in de praktijk geen invloed op hebt), dat is een stuk efficiënter maar dan moet je weten hoe je antennes moet bouwen.
Heb ik wel geleerd maar dan moet ik echt de boeken weer gaan induiken om die kennis weer eigen te maken.
Bij alles wat je aan antennes kunt kopen moet je maar geloven dat als ze een +gain van 3dB aangeven dit ook daadwerkelijk zo is maar dan moet alles kloppen kwa bedrading en kwaliteit van de connectoren.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.207.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Zojuist maar mijn Wireguard server die o zo lekker werkte maar even opzij gezet. Heb diverse andere poorten getest en bij online poort scanners zie ik ook dat die poort open is (TP en UDP) en vervolgens heb ik ook connectie maar het blijft maar 1 kant opgaan.
Heb het servertje even naar een andere locatie gebracht met dus ook ander internet. Werkt direct vlekkeloos in beide kanten.
Jammer maja...
Zojuist Tailscale opgezet en werkt direct vlekkeloos.
Heb het servertje even naar een andere locatie gebracht met dus ook ander internet. Werkt direct vlekkeloos in beide kanten.
Jammer maja...
Zojuist Tailscale opgezet en werkt direct vlekkeloos.
Wacht eens, 2x de afstand EN 2x zo sterk signaal is vermogen x4? 🤔 In mijn ervaring heb je dan veel meer vermogen nodig. Eerder x8 denk ik.snah001 schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:03:
[...]
Ha ha, dat is inderdaad al erg lang geleden.
Maar het is natuurlijk dat bij verdubbeling van de afstand en je wilt het signaal dan ook 2x zo sterk maken je het zendvermogen x4 moet nemen.
Veel meer invloed heeft de afstand tussen zender en ontvanger want de afname van de sterkte van het te ontvangen signaal neemt kwadratisch af met het toenemen van de afstand.
Weet natuurlijk dat HF signalen waarvan de inhoud digitaal is anders reageren op een slechte S/R verhouding.
Toen ik mijn opleiding had kwam net de digitalisering op gang en door de digitalisering kun je zelfs met een slechte S/R verhouding nog de digitale informatie er foutvrij uit krijgen.
Wij kregen toen ingeprent dat je beter de antenne kunt verbeteren dan het zendvermogen aan de zenderzijde opschroeven (waar je dus in de praktijk geen invloed op hebt), dat is een stuk efficiënter maar dan moet je weten hoe je antennes moet bouwen.
Heb ik wel geleerd maar dan moet ik echt de boeken weer gaan induiken om die kennis weer eigen te maken.
Bij alles wat je aan antennes kunt kopen moet je maar geloven dat als ze een +gain van 3dB aangeven dit ook daadwerkelijk zo is maar dan moet alles kloppen kwa bedrading en kwaliteit van de connectoren.
Volgens mij heb je gelijk.Miglow schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:59:
[...]
Wacht eens, 2x de afstand EN 2x zo sterk signaal is vermogen x4? 🤔 In mijn ervaring heb je dan veel meer vermogen nodig. Eerder x8 denk ik.
2x de afstand leidt al tot een factor 4 (het gaat om de oppervlakte van een bol waar de energie (het signaal) over verdeeld moet worden, en dat gaat kwadratisch)
en dat maal 2 omdat het signaal 2x zo sterk moet worden ontvangen
is x8
echter niet mijn vakgebied
Ik haalde de termen LAN, WAN en WLAN door elkaar. Maar het moet wel mogelijk zijn om vanaf een andere locatie via het internet je laptop thuis wakker te maken via WiFi. Maar ik zat wat te neuzen in de BIOS en zag dat er ook een optie is om de laptop op te laten starten als ie aan de stroom wordt gehangen. Dus heb er een simpel WiFi stekkertje tussen gehangen. Dus kan ik gewoon met mijn telefoon vanaf kantoor die stekker uit en dan weer aanzetten en dan start de laptop op!W1ck1e schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:12:
[...]
Dat is volgens mij nog wel te regelen. Maar wake on lan over wlan is volgens mij onmogelijk.
Met als extra voordeel dat ik hem 's ochtends gewoon aan kan laten als ik de deur uit stap en dan gaat ie met de normale power settings na een kwartiertje uit. En als ik terug thuis kom heeft mijn telefoon dat door ongeveer als ik parkeer en dan springen voordat ik het hoekje omloop de lampen thuis al aan, daar kan ik dan ook de laptop bijzetten. Scheelt mij misschien 5 seconden maar ik hoef niet helemaal handmatig het aan knopje van de laptop te bedienen. Weinig nuttig maar wel leuk, daar is het hier tenslotte tweakers voor
Raspberry Pi ergens in je thuisnetwerk zetten en dan hier even meelezen. Php scriptje die Wake on Lan met een webservertje aanroept, remote MAC adressen kunt bijvoegen etcetera. Superding! En dan heb je alles zelf in de hand in plaats van een WiFi stekker waar je geen idee van hebt wat die in je netwerk uitspooktHijDieAllesWeet schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:26:
[...]
Ik haalde de termen LAN, WAN en WLAN door elkaar. Maar het moet wel mogelijk zijn om vanaf een andere locatie via het internet je laptop thuis wakker te maken via WiFi. Maar ik zat wat te neuzen in de BIOS en zag dat er ook een optie is om de laptop op te laten starten als ie aan de stroom wordt gehangen. Dus heb er een simpel WiFi stekkertje tussen gehangen. Dus kan ik gewoon met mijn telefoon vanaf kantoor die stekker uit en dan weer aanzetten en dan start de laptop op!
Met als extra voordeel dat ik hem 's ochtends gewoon aan kan laten als ik de deur uit stap en dan gaat ie met de normale power settings na een kwartiertje uit. En als ik terug thuis kom heeft mijn telefoon dat door ongeveer als ik parkeer en dan springen voordat ik het hoekje omloop de lampen thuis al aan, daar kan ik dan ook de laptop bijzetten. Scheelt mij misschien 5 seconden maar ik hoef niet helemaal handmatig het aan knopje van de laptop te bedienen. Weinig nuttig maar wel leuk, daar is het hier tenslotte tweakers voor
O ja ... Webpagina wel even met .htaccess ontoegankelijk maken voor Jan en Alleman
Ik krijg uit allerlei hoeken signalen dat Odido bezig is met de landelijke uitrol van n1 (5G2100). Op het antenneforum stond al een post dat iemand in west-Brabant zag dat n1 live was, en 4G2100 uit is. Kunnen jullie hier de komende dagen ook eens het spectrum van K&K in de gaten houden?
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ik heb gisteravond Odido klik & klaar besteld om thuis een router af te laten leveren, maar er ging iets mis met de website nadat ik via iDeal 1 cent wilde overmaken voor de verificatie van mijn bankrekeningnummer.
Dat was niet mijn fout, want ik had alles goed ingevuld.
Vervolgens gaf de website twee opties:
1. Doorloop het bestelproces opnieuw.
2. Bellen.
Mijn conclusie: de bestelling is niet doorgekomen.
Ik heb optie 1 gekozen.
Deze keer gekozen voor ophalen in de shop. Dat ging wel goed.
Vervolgens zag ik in mijn mailbox twee bestellingen, met twee verschillende bestelnummers. Dan was de eerste bestelling dus wél doorgekomen, waardoor ik nu dubbel besteld heb. Ik dacht: "dat geeft niet, ik bel morgen de helpdesk wel om er eentje te annuleren."
Ik heb net met 0800-7123 gebeld en dat moest ik twee keer doen.
De eerste keer moest ik heel lang wachten en werd ineens de lijn verbroken.
De tweede keer hoefde ik iets minder lang wachten en kreeg ik een menselijke helpdeskmedewerker aan de lijn.
Na het doorgeven van postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste drie cijfers van mijn bankrekeningnummer zei de helpdeskmedewerker tot mijn stomme verbazing twee dingen die afwijken van wat er in mijn mailbox staat:
1. Hij ziet maar één bestelling.
2. Hij ziet een ander bestelnummer dan de bestelnummers die ik zelf in mijn mailbox zie.
Ik heb voorgesteld om de router die ik thuis toegestuurd krijg mee te nemen naar de shop om het daar te regelen.
Hij vond dat geen goed idee omdat hun administratie niet op zo'n gang van zaken berekend is. Hij zei dat ik de router die ik thuisgestuurd krijg moet proberen aan te sluiten en dan die andere die in de shop wordt afgeleverd te annuleren. Verder zei hij dat hij niets voor me kan doen.
Tot nu toe dus gelijk al een hoop problemen
Dat was niet mijn fout, want ik had alles goed ingevuld.
Vervolgens gaf de website twee opties:
1. Doorloop het bestelproces opnieuw.
2. Bellen.
Mijn conclusie: de bestelling is niet doorgekomen.
Ik heb optie 1 gekozen.
Deze keer gekozen voor ophalen in de shop. Dat ging wel goed.
Vervolgens zag ik in mijn mailbox twee bestellingen, met twee verschillende bestelnummers. Dan was de eerste bestelling dus wél doorgekomen, waardoor ik nu dubbel besteld heb. Ik dacht: "dat geeft niet, ik bel morgen de helpdesk wel om er eentje te annuleren."
Ik heb net met 0800-7123 gebeld en dat moest ik twee keer doen.
De eerste keer moest ik heel lang wachten en werd ineens de lijn verbroken.
De tweede keer hoefde ik iets minder lang wachten en kreeg ik een menselijke helpdeskmedewerker aan de lijn.
Na het doorgeven van postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste drie cijfers van mijn bankrekeningnummer zei de helpdeskmedewerker tot mijn stomme verbazing twee dingen die afwijken van wat er in mijn mailbox staat:
2. Hij ziet een ander bestelnummer dan de bestelnummers die ik zelf in mijn mailbox zie.
Ik heb voorgesteld om de router die ik thuis toegestuurd krijg mee te nemen naar de shop om het daar te regelen.
Hij vond dat geen goed idee omdat hun administratie niet op zo'n gang van zaken berekend is. Hij zei dat ik de router die ik thuisgestuurd krijg moet proberen aan te sluiten en dan die andere die in de shop wordt afgeleverd te annuleren. Verder zei hij dat hij niets voor me kan doen.
Tot nu toe dus gelijk al een hoop problemen
[ Voor 6% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-09-2025 09:21 ]
Denk dat 1 van die twee bestellingen intern afgebroken is. Zou zelf denk ik vooral rustig afwachten totdat a) er een klik&klaar binnen is en dan b) goed in de gaten houden hoeveel er wordt afgeschreven.Na het doorgeven van postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste drie cijfers van mijn bankrekeningnummer zei de helpdeskmedewerker tot mijn stomme verbazing twee dingen die afwijken van wat er in mijn mailbox staat:
Lijkt me er namelijk op dat er domweg maar 1 bestelling *echt* is doorgekomen.
Bij Odido helpt het in mijn ervaring om doorgaans het proces een klein beetje de kans te geven en vooral niet te veel willen sturen. Het hangt al van plakband en klitteband aan elkaar, als je dan gaat proberen dingen anders te laten lopen, dan gaat het helemaal mis
[ Voor 17% gewijzigd door Keypunchie op 24-09-2025 09:47 ]
Enkele maanden Odido Klik en Klaar gebruikt voor mijn bedrijf in mijn nieuwe pand, ter overbrugging van het niet hebben van internet tot aan de aanleg van KPN glasvezel. Op de (grote) storingen na, heel erg te spreken over Odido in het algemeen. Zeer goede snelheid (zowel up- als down), geen gedoe met 4 camera's die 24/7 online moesten zijn en warmtepompen / andere iot apparaten prima te bedienen vanuit huis.
Het bestellen was simpel, aansluiten en instellen bijna net zo makkelijk. Ook het opzeggen van het abonnement, was prima geregeld en zo gepiept. (Eigen router aangesloten op het modem van Odido.)
Nog even overwogen om het abonnement aan te houden ter backup, maar gewoon niet nodig. (Ik heb dan mijn telefoon met wifi hotspot, om in ieder geval iets te kunnen doen op de zaak)
Odido K&K gevonden dankzij dit forum topic, en blij dat dat op mijn pad kwam. Bedankt allen voor de vele leuke informatie en tests die jullie uitwisselen!
Het bestellen was simpel, aansluiten en instellen bijna net zo makkelijk. Ook het opzeggen van het abonnement, was prima geregeld en zo gepiept. (Eigen router aangesloten op het modem van Odido.)
Nog even overwogen om het abonnement aan te houden ter backup, maar gewoon niet nodig. (Ik heb dan mijn telefoon met wifi hotspot, om in ieder geval iets te kunnen doen op de zaak)
Odido K&K gevonden dankzij dit forum topic, en blij dat dat op mijn pad kwam. Bedankt allen voor de vele leuke informatie en tests die jullie uitwisselen!
Dit is echt geen Odido specifieke uitdaging. Meeste bedrijven hangen achter een ERP (of vergelijkbaar) systeem met een vaste flow, bedacht door hele dure consultants die uitgaan van de perfecte scenario qua uitvoering van de flow en dat iedere keer. Zulke systemen zijn simpelweg niet flexibel. De gestarte "flow" moet en zal eerst afgerond worden alvorens je iets anders kunt doen.Keypunchie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:45:
[...]
Bij Odido helpt het in mijn ervaring om doorgaans het proces een klein beetje de kans te geven en vooral niet te veel willen sturen. Het hangt al van plakband en klitteband aan elkaar, als je dan gaat proberen dingen anders te laten lopen, dan gaat het helemaal mis
Dus inderdaad, zorg dat het reguliere proces afgerond wordt en dan aan de bel trekken als het anders is gegaan dan bedoeld. Dat is veelal gemakkelijker te corrigeren dan een lopende "flow" te corrigeren.
Een heel mooi voorbeeld en ga het vooral toetsen bij diverse bedrijven, is:
Er wordt een verkeerd bedrag gefactureerd en afgeschreven. Jij besluit om het terug te laten storten en belt/mailt erop los. Je komt in een vicieus cirkel terecht met alleen maar irritaties. Terwijl als je dat niet doet en vervolgens belt, dan kunnen ze het wel corrigeren.
It ain't stupid if it works!
Hoe kan je dat controleren dan.?jk-5 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:51:
Ik krijg uit allerlei hoeken signalen dat Odido bezig is met de landelijke uitrol van n1 (5G2100). Op het antenneforum stond al een post dat iemand in west-Brabant zag dat n1 live was, en 4G2100 uit is. Kunnen jullie hier de komende dagen ook eens het spectrum van K&K in de gaten houden?
In de instellingen van je K&K doos heb je ergens netwerkinformatie, waar je kunt zien welk spectrum gebruikt wordt. Daar zie je alle frequentiebanden waarop hij praat met het netwerk
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Oke, ik zie daar nergens 4G2100 of 5G2100 in terug.jk-5 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:48:
[...]
In de instellingen van je K&K doos heb je ergens netwerkinformatie, waar je kunt zien welk spectrum gebruikt wordt. Daar zie je alle frequentiebanden waarop hij praat met het netwerk
Ik kan je er dus niet mee helpen.
In Utrecht zie ik nog b1. Zal het de komende tijd nakijken in de Zyxel.jk-5 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:51:
Zit nog op de b7 firmware met nu n78+n28+b1+b7 . Ben benieuwd of hij straks n78+n28+n1+b3+b7 kan doen.
Hier in Zuidwolde Groningen n78+b3+b1+b3+b7BiG-GuY schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:37:
[...]
In Utrecht zie ik nog b1. Zal het de komende tijd nakijken in de Zyxel.
Zit nog op de b7 firmware met nu n78+n28+b1+b7 . Ben benieuwd of hij straks n78+n28+n1+b3+b7 kan doen.
Wat mij vaak opvalt is dat s`nachts alleen n78+b3+b3 is.......alsof ze b1 en b7 uitzetten.
Dat gebeurd zeker. Als de mast rustig genoeg is gaat sowieso b7 uit in de nacht, weet niet zeker of ze ook andere banden uitzetten in de nacht. Hier in Utrecht zal de mast te druk zijn, waardoor ik geen verschil in banden zie in de nacht of overdag.pribo schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:42:
[...]
Hier in Zuidwolde Groningen n78+b3+b1+b3+b7
Wat mij vaak opvalt is dat s`nachts alleen n78+b3+b3 is.......alsof ze b1 en b7 uitzetten.
Bedankt je feedback. In dat geval wacht ik rustig af.Keypunchie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:45:
[...]
Denk dat 1 van die twee bestellingen intern afgebroken is. Zou zelf denk ik vooral rustig afwachten totdat a) er een klik&klaar binnen is en dan b) goed in de gaten houden hoeveel er wordt afgeschreven.
Lijkt me er namelijk op dat er domweg maar 1 bestelling *echt* is doorgekomen.
Kan zo gauw mijn studieboeken vinden dus maar ff Gemini erop los gelaten:W1ck1e schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:52:
[...]
Volgens mij heb je gelijk.
2x de afstand leidt al tot een factor 4 (het gaat om de oppervlakte van een bol waar de energie (het signaal) over verdeeld moet worden, en dat gaat kwadratisch)
en dat maal 2 omdat het signaal 2x zo sterk moet worden ontvangen
is x8
echter niet mijn vakgebied
Om het ontvangstsignaal te verdubbelen, moet je het zendvermogen van de zender vervierdubbelen (met 6 dB verhogen) omdat het ontvangen vermogen evenredig is met het kwadraat van de zendvermogen. Dit betekent dat als je het vermogen van een zender met een factor 4 verhoogt (4x), het ontvangen signaal twee keer zo sterk wordt.
Uitleg:
Het vermogen van een radiotransmissie neemt af met het kwadraat van de afstand.
Dus, als je het zendvermogen verdubbelt, verhoog je het ontvangen signaal slechts met een factor 1,414 (de wortel uit 2).
Om het ontvangen signaal te verdubbelen, moet je het zendvermogen met een factor 4 verhogen.
Dit komt overeen met een toename van 6 decibel (dB)
N1 hier genoteerd ... Als je meer wilt weten, DM maar ...jk-5 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:48:
[...]
NR5G-NSA Information
Band N1
RFCN 427970
UL Bandwidth (MHz) 20M
DL Bandwidth (MHz) 20M
RSSI (dBm) -82
RSRP (dBm) -94
RSRQ (dB) -11
SINR (dB) 12
EcNo 0
CQI 0
PMI 0
RI 0
MCS 0
Zou dat dan ook op Huawei zijn? Ik neem aan van niet omdat Odido daarin niet meer zal investeren.jk-5 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:51:
Vooralsnog niet nee. Geen idee of ze die optie nog gaan onderzoeken. Sowieso lastig want bij veel van de overgebleven Huawei sites hangen oude 2100MHz-only RRU's die geen 5G ondersteunen. Bij modernere sites zou het kunnen maar het grootste deel ondersteunt het niet.ernstoud schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:00:
[...]
Zou dat dan ook op Huawei zijn? Ik neem aan van niet omdat Odido daarin niet meer zal investeren.
Ze lijken ook nog een uitzondering te maken met de permanente festival antennes. Die blijven 4G houden op 2100MHz omdat de (4G) signaling capaciteit daar belangrijker is dan 5G capaciteit
Ik zit hier op microwave mastjes, dus ik zie ook geen n1, oost groningen.
Dat hoeft elkaar niet uit te sluiten. Ik verwacht dat het over een maand in het hele land is uitgerold, ook op microwave mastenDoesnotcompute schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:39:
Ik zit hier op microwave mastjes, dus ik zie ook geen n1, oost groningen.
Vooral winst in de upload wanneer de signaalsterkte niet zo goed is, dan kan het netwerk uploaden via n1 ipv n28 naast de 4G band. Dat ga je op K&K wel vernemen
Klopt. Upload is (op de plek waar hij nu staat) significant beter dan voorheen. Achter mijn nieuwe pui zat ik kortgeleden rond de 10Mb upload, met N1 zit ik ineens rond de 50Mb. O wacht, paar testjes later (18:00) zit het meer gemiddeld rond de 30Mb. Maar goed, nog steeds beter dan eerst.jk-5 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:41:
[...]
Vooral winst in de upload wanneer de signaalsterkte niet zo goed is, dan kan het netwerk uploaden via n1 ipv n28 naast de 4G band. Dat ga je op K&K wel vernemen
[ Voor 10% gewijzigd door Houtenklaas op 24-09-2025 18:02 ]
Ik heb de laatste tijd een vreemd probleem. Ik heb het modem in passthrough staan. Erachter hangt een Deco die is ingesteld als router. Sinds een paar dagen heb ik na de dagelijkste IP vernieuwing geen internet meer en moet ik mijn deco router herstarten. Dan werkt alles weer. Heb ik ergens een instelling verkeerd staan in het Zyxel ding van odido? Alles staat verder uit/standaard. Moet ik in odido router de DHCP uitzetten? DMZ aanzetten? Ik zie namelijk maar 1 apparaat erachter en dat is mijn deco router met als IP mijn externe WAN IP. Doe ik iets heel stoms verkeerd?
“Ik heb de laatste tijd…” dus eerst werkte het wel?Gotez schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:18:
Ik heb de laatste tijd een vreemd probleem. Ik heb het modem in passthrough staan. Erachter hangt een Deco die is ingesteld als router. Sinds een paar dagen heb ik na de dagelijkste IP vernieuwing geen internet meer en moet ik mijn deco router herstarten. Dan werkt alles weer. Heb ik ergens een instelling verkeerd staan in het Zyxel ding van odido? Alles staat verder uit/standaard. Moet ik in odido router de DHCP uitzetten? DMZ aanzetten? Ik zie namelijk maar 1 apparaat erachter en dat is mijn deco router met als IP mijn externe WAN IP. Doe ik iets heel stoms verkeerd?
En volgens mij kan de NR5307 met de Odido firmware niet in passthrough, toch?
Als dat wel zo is dan moet de router er achter IP adressen uitdelen. De Deco dus. Met DHCP en DMZ op de NR5307 heb je dan niets te maken.
Maar goed, eerst die eerste vraag: het werkte eerst wel?
Ja. Tot vorige week werkte het prima. Dat is het vreemde. Ok had tijd terug al passthrough aangezet en dat staat nog gewoon aan. Ik heb dhcp nu uitgezet. Dmz stond al uit. Kijken of het morgen beter gaan met ip change.ernstoud schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:09:
[...]
“Ik heb de laatste tijd…” dus eerst werkte het wel?
En volgens mij kan de NR5307 met de Odido firmware niet in passthrough, toch?
Als dat wel zo is dan moet de router er achter IP adressen uitdelen. De Deco dus. Met DHCP en DMZ op de NR5307 heb je dan niets te maken.
Maar goed, eerst die eerste vraag: het werkte eerst wel?
Aha, je bedoelt met het script dat ooit hier genoemd is. Zorg dat je geen firmware update krijgt want dan werkt dat niet meer.Gotez schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:06:
[...]
Ja. Tot vorige week werkte het prima. Dat is het vreemde. Ok had tijd terug al passthrough aangezet en dat staat nog gewoon aan. Ik heb dhcp nu uitgezet. Dmz stond al uit. Kijken of het morgen beter gaan met ip change.
Hier in Zoetermeer zag ik net op mijn Android NetMonster app dat ik verbonden was met 5G NSA 2100. Dit gebeurde alleen in standby en schakelde vervolgens door naar 3600jk-5 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:51:
@jk-5 Ik zie sinds vandaag K&K N1 erbij in centrum Den Haag!
NR5G-NSA SCC-informatie
# 1
Band
N1
RFCN
427970
UL Bandbreedte (MHz)
N.v.t.
DL Bandbreedte (MHz)
20M
RSSI
N.v.t.
RSRP (dBm)
N.v.t.
RSRQ (dB)
N.v.t.
SINR (dB)
N.v.t.
NR5G-NSA SCC-informatie
# 1
Band
N1
RFCN
427970
UL Bandbreedte (MHz)
N.v.t.
DL Bandbreedte (MHz)
20M
RSSI
N.v.t.
RSRP (dBm)
N.v.t.
RSRQ (dB)
N.v.t.
SINR (dB)
N.v.t.
Whoop, erg vet! Ik heb alweer van meerdere gehoord dat het daar nu live is. Afgelopen nacht hebben ze het ingeschakeld in heel Zuid-Holland (behalve Rotterdam, daar is het eerder deze week aangezet). Ik denk dat de uitrol nu snel zal gaan. Om de paar dagen een grote groep sites.jeroenjarino schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:17:
@jk-5 Ik zie sinds vandaag K&K N1 erbij in centrum Den Haag!
NR5G-NSA SCC-informatie
# 1
Band
N1
RFCN
427970
UL Bandbreedte (MHz)
N.v.t.
DL Bandbreedte (MHz)
20M
RSSI
N.v.t.
RSRP (dBm)
N.v.t.
RSRQ (dB)
N.v.t.
SINR (dB)
N.v.t.
Als meer mensen iets zien, laat deze posts maar komen!
Zijn er trouwens ook mensen in deze topic in de regio Utrecht (stad)? We kwamen er recent achter dat ze in de stad mogelijk een test aan het doen zijn met NRCA. We zien daar namelijk dat wanneer n78 primair actief is n28 er secundair naast gebruikt wordt (andersom gebeurde het al, met n28 primair en n78 secundair). Dit is gedrag wat tot nu toe niet plaatsvond op het Odido netwerk. Buiten Utrecht zien we dit ook niet, echt alleen in de stad. Heeft iemand dit al gezien op K&K?
[ Voor 6% gewijzigd door jk-5 op 25-09-2025 14:37 ]
Ja, dit zie ik al een hele tijd in Utrecht. Op mijn NR5307 met b7 firmware heb ik bijna constant connectie op n78+n28+b7+b1 en soms n78+n28+b3+b1.jk-5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:37:
Zijn er trouwens ook mensen in deze topic in de regio Utrecht (stad)? We kwamen er recent achter dat ze in de stad mogelijk een test aan het doen zijn met NRCA. We zien daar namelijk dat wanneer n78 primair actief is n28 er secundair naast gebruikt wordt (andersom gebeurde het al, met n28 primair en n78 secundair). Dit is gedrag wat tot nu toe niet plaatsvond op het Odido netwerk. Buiten Utrecht zien we dit ook niet, echt alleen in de stad. Heeft iemand dit al gezien op K&K?
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 25-09-2025 14:43 ]
Oh wat grappig, ik had dit nog nooit gezien. Ik ben dan heel benieuwd wat er bij jou gaat gebeuren als n1 straks live is in Utrecht en omgeving. Ben ik dan te hoopvol als ik misschien 3-band NRCA verwacht?BiG-GuY schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:43:
[...]
Ja, dit zie ik al een hele tijd in Utrecht. Op mijn NR5307 met b7 firmware heb ik bijna constant connectie op n78+n28+b7+b1 en soms n78+n28+b3+b1.
jk-5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:46:
[...]
Oh wat grappig, ik had dit nog nooit gezien. Ik ben dan heel benieuwd wat er bij jou gaat gebeuren als n1 straks live is in Utrecht en omgeving. Ben ik dan te hoopvol als ik misschien 3-band NRCA verwacht?
Members only:
Ja, daar ben ik dus ook heel benieuwd naar. Weet niet of de Zyxel überhaupt 3CA op 5G/NR kan, gelijk leuk om te zien.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Weet overigens niet of het een beperking van de Zyxel is, maar ik kan alleen de signaalsterkte zien van de primaire band, niet de secundaire. Op de 4G banden laten wel alle banden alle waardes zien.
/f/image/yuu85RFLJnStjWgUMMN8skAX.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 25-09-2025 15:01 ]
Ik had hier toevallig precies hetzelfde. 2 bevestigingen in m'n mail en 2 abonnementen in m'n account. De helpdesk kon niets doen, pas na levering.Uruk-Hai schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:01:
Ik heb gisteravond Odido klik & klaar besteld om thuis een router af te laten leveren, maar er ging iets mis met de website nadat ik via iDeal 1 cent wilde overmaken voor de verificatie van mijn bankrekeningnummer.
Uiteindelijk ook 2 dozen geleverd gekregen.
Die van de eerste bestelling aangesloten (op basis van T&T-nummer) en daarna de helpdesk de ander (op basis van IMSI) laten annuleren en dat pakket weer teruggestuurd.
Afgezien van die eerste hobbels zeer tevreden ermee. Vele malen sneller voor vele malen minder geld.
Wel een tip om op het modem na het aansluiten een fabrieksreset uit te voeren, anders zijn sommige instellingen uitgeschakeld, zoals Dynamische DNS.
Geen idee waarom. Voor mij best een essentiële functie met een dynamisch IP. Veel chiller om dat op het modem zelf te hebben draaien dan een scriptje op m'n pc.
Op basis van IMSI? Wat is dat? Hoe doe je dat?Flitskikker schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 00:20:
[...]
Die van de eerste bestelling aangesloten (op basis van T&T-nummer) en daarna de helpdesk de ander (op basis van IMSI) laten annuleren en dat pakket weer teruggestuurd.
IMSI is een uniek nummer dat elk mobile device elke SIM kaart heeft. Staat meestal ergens op het device de SIM kaart.Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:35:
[...]
Op basis van IMSI? Wat is dat? Hoe doe je dat?
Correctie : IMSI is uniek nummer van de SIM kaart en IMEI van het G/2G/3G/4G/5G device.
[ Voor 20% gewijzigd door ernstoud op 26-09-2025 11:28 ]
Voor zover ik weet het unieke nummer dat Odido aan een simkaart heeft gekoppeld.Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:35:
[...]
Op basis van IMSI? Wat is dat? Hoe doe je dat?
De klantenservice kon niet zien welke van de twee abonnementen actief was, dus heb ik in het paneel van het modem (192.168.1.1) de IMSI opgezocht van de simkaart die ik inmiddels had geïnstalleerd. Die konden ze namelijk wel van beide abonnementen zien.
Toen konden ze dus het andere abonnement (dat ik niet geïnstalleerd had) opzeggen.
Hoe lang bestaat dat al? Ik werkte al sinds 2002 in de IT (ben er in 2018 mee gestopt), maar ik ben het nooit eerder tegen gekomen. Dit is de eerste keer dat ik er iets van verneem.ernstoud schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:49:
[...]
IMSI is een uniek nummer dat elk mobile device heeft. Staat meestal ergens op het device.
IMSI bestaat al heel lang. Is nogal basis van mobiele netwerken.
https://letmegooglethat.com/?q=imsi
https://letmegooglethat.com/?q=imsi
Ik heb mijn bericht hierboven gecorrigeerd, ik haalde IMSI en IMEI door elkaar.Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:58:
[...]
Hoe lang bestaat dat al? Ik werkte al sinds 2002 in de IT (ben er in 2018 mee gestopt), maar ik ben het nooit eerder tegen gekomen. Dit is de eerste keer dat ik er iets van verneem.
Wil je meer weten; Google is your friend.
IMSI is je simkaart identifier
IMEI is je telefoon identifier.
Een SIMkaart identificeer je doorgaans met het telefoonnummer, maar de IMSI heb je nodig omdat meerdere SIMs hetzelfde nummer kunnen hebben (wel zo handig als je een SIMkaart wilt vervangen). Bij een data-aansluiting weet je je telefoonnummer doorgaans niet eens… (je hebt er wel 1! bij K&K kun je dus wel sms ontvangen op dat nummer!)
Een SIMkaart identificeer je doorgaans met het telefoonnummer, maar de IMSI heb je nodig omdat meerdere SIMs hetzelfde nummer kunnen hebben (wel zo handig als je een SIMkaart wilt vervangen). Bij een data-aansluiting weet je je telefoonnummer doorgaans niet eens… (je hebt er wel 1! bij K&K kun je dus wel sms ontvangen op dat nummer!)
In principe kan je met een 097 nummer gewoon bellen mits dat door de provider ondersteund wordt en dat schijnt bij een K&K abonnement niet het geval te zijn alhoewel ik op het Odido forum toch ergens ben tegengekomen dat het iemand gelukt is om met aanvullende gegevens te bellen met een 097 data abonnement.Keypunchie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:15:
IMSI is je simkaart identifier
Data SIM Only is overigens ook gunstig voor korting, daar heb ik hem voor.Kyle schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:28:
[...]
In principe kan je met een 097 nummer gewoon bellen mits dat door de provider ondersteund wordt en dat schijnt bij een K&K abonnement niet het geval te zijn alhoewel ik op het Odido forum toch ergens ben tegengekomen dat het iemand gelukt is om met aanvullende gegevens te bellen met een 097 data abonnement.
Ik heb bellen niet getest, je kunt er echter wel mee SMS'en, de tarieven zijn behoorlijk, raad het niet aan.
Wat betreft de korting, je betaalt dan 3,50 of 2,50 voor een extra SIM met 4GB aan data (afhankelijk van 1 of 2 jaar contract) en krijgt €5 korting op k&k. Het totaal is dan €22,50 of €23,50 ipv €25.
Een gunstige deal, mits je er minimaal 1 jaar aan vast wilt hangen en nog geen korting/klantvoordeel hebt.
bedankt voor de tip......helaas gaat het inloggen bij Odido niet, ik ontvang geen sms code en dit *knip* bedrijf is op zondag niet telefonisch bereikbaar.Yousif schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:07:
[...]
Data SIM Only is overigens ook gunstig voor korting, daar heb ik hem voor.
Ik heb bellen niet getest, je kunt er echter wel mee SMS'en, de tarieven zijn behoorlijk, raad het niet aan.
Wat betreft de korting, je betaalt dan 3,50 of 2,50 voor een extra SIM met 4GB aan data (afhankelijk van 1 of 2 jaar contract) en krijgt €5 korting op k&k. Het totaal is dan €22,50 of €23,50 ipv €25.
Een gunstige deal, mits je er minimaal 1 jaar aan vast wilt hangen en nog geen korting/klantvoordeel hebt.
[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 29-09-2025 09:04 ]
*knip*bedrijf is prima bereikbaar in het weekend van 9 tot half 6. Maar met zo'n houding ben je beter af bij de KPN of een andere provider? Tevens zijn er ook meer dan genoeg winkels open die je zo kan binnen stappen en gelijk met een geactiveerde sim naar buiten kan lopen.pribo schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:09:
[...]
bedankt voor de tip......helaas gaat het inloggen bij Odido niet, ik ontvang geen sms code en dit *knip* bedrijf is op zondag niet telefonisch bereikbaar.
[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 29-09-2025 09:04 ]
Als je mij hun nummer kan geven waarop ze op zondag ook telefonisch bereikbaar zijn dan ontvang ik die graag.torretje2012 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:07:
[...]
Klotenbedrijf is prima bereikbaar in het weekend van 9 tot half 6. Maar met zo'n houding ben je beter af bij de KPN of een andere provider? Tevens zijn er ook meer dan genoeg winkels open die je zo kan binnen stappen en gelijk met een geactiveerde sim naar buiten kan lopen.
Ik ben geen klant meer, maar ik heb een keer gebeld met de Odido Helpdesk: 0800 0092pribo schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:20:
Als je mij hun nummer kan geven waarop ze op zondag ook telefonisch bereikbaar zijn dan ontvang ik dat graag.
bel even om te weten of ze nu opnemen.
het normale 0800-0092 nummer.... er zitten momenteel alleen tech mensen, maar ook die kunnen een simkaart voor je bestellen als je ze lief vraagt.pribo schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:20:
[...]
Als je mij hun nummer kan geven waarop ze op zondag ook telefonisch bereikbaar zijn dan ontvang ik die graag.
heb ik al geprobeerd....torretje2012 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:39:
[...]
het normale 0800-0092 nummer.... er zitten momenteel alleen tech mensen, maar ook die kunnen een simkaart voor je bestellen als je ze lief vraagt.
Maandag t/m vrijdag: 8-18 uur.
Zaterdag: 9-17.30 uur.
Op zondag zijn we gesloten.
Wat jij wil joh, zal zo aan de baas melden dat we naar huis moeten want pribo zegt dat we dicht zijn.pribo schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:48:
[...]
heb ik al geprobeerd....
Maandag t/m vrijdag: 8-18 uur.
Zaterdag: 9-17.30 uur.
Op zondag zijn we gesloten.
En gezien je in groningen woont, de herestraat opent in 7 minuten.Als je een technische vraag hebt.
Heb je een vraag over je wifiverbinding, apparatuur, internet in het buitenland of simkaart? In Mijn Odido en de Odido App regel je alles rondom je abonnement makkelijk zelf. Of stel je vraag aan onze community. Met ruim 300.000 leden heb je zo een antwoord.
Kom je er online of op de community niet uit? Bel ons gewoon even. Dan kijken we er samen naar.
En kies optie 3.
Handig om te weten: liever bellen in gebarentaal. Of in tekst? Kan gewoon met de Tolkcontact-app.
Ben je in het buitenland?
Bel ons dan op +316-24001200.
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag: 8-20 uur.
Weekend: 9-17.30 uur.
[ Voor 3% gewijzigd door torretje2012 op 28-09-2025 11:53 ]
Inmiddels gebruik ik dit circa anderhalve week en één keer een kleine storing meegemaakt, wou even melden dat ik tevreden erover ben en het tot nu toe een prima vervanger is gebleken voor Ziggo/KPN enz.
Het enige waar ik aan de hand van de andere berichten mij wel wat zorgen om maak is dat als er wel een storing is op de het netwerk van Odido dan heb ik geen thuis internet, maar ook geen mobiel internet 😅 oftewel dan ben ik 100% onbereikbaar.
Dat zit toch niet zo heel lekker.
Dus ik zit er erover te denken om misschien nog een goedkope simonly erbij te nemen die op een andere netwerk zit dan Odido.
Het enige waar ik aan de hand van de andere berichten mij wel wat zorgen om maak is dat als er wel een storing is op de het netwerk van Odido dan heb ik geen thuis internet, maar ook geen mobiel internet 😅 oftewel dan ben ik 100% onbereikbaar.
Dus ik zit er erover te denken om misschien nog een goedkope simonly erbij te nemen die op een andere netwerk zit dan Odido.
Dat is sowieso altijd wel handig. Ik heb nooit hetzelfde netwerk voor thuis en mobiel, ook KPN en Vodafone hebben wel eens een storing.NicoHF schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:01:
Inmiddels gebruik ik dit circa anderhalve week en één keer een kleine storing meegemaakt, wou even melden dat ik tevreden erover ben en het tot nu toe een prima vervanger is gebleken voor Ziggo/KPN enz.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bij mij was het ook altijd verschillend.franssie schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:06:
[...]
Dat is sowieso altijd wel handig. Ik heb nooit hetzelfde netwerk voor thuis en mobiel, ook KPN en Vodafone hebben wel eens een storing.
Maar heb nu voor het eerst Odido voor thuis en dat zit op hetzelfde netwerk als Simpel.
Heb dit ook lang gedaan. Maar op dit moment vind ik de kortingen belangrijker dan de beschikbaarheid (die, met alle respect voor frustratie bij storingen, echt maar marginaal beinvloed is geweest). Voor werk kan ik altijd naar kantoor toe, als het echt moet. En voor prive kan ik wel zonder, of in een noodgeval, bij de buurman, of bibliotheek.Dat is sowieso altijd wel handig. Ik heb nooit hetzelfde netwerk voor thuis en mobiel, ook KPN en Vodafone hebben wel eens een storing.
Maar bij Odido ben je eerder de Sjaak als je K&K afneemt en van 5G afhankelijk bent. Als je met je telefoon ook bij Odido zit en het mobiele netwerk valt uit zit je zonder internet en telefoon terwijl je bij KPN/VodafoneZiggo nog je vaste verbinding hebt als hun mobiele netwerkt uitvalt.franssie schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:06:
[...]
Dat is sowieso altijd wel handig. Ik heb nooit hetzelfde netwerk voor thuis en mobiel, ook KPN en Vodafone hebben wel eens een storing.
[ Voor 9% gewijzigd door vdr01 op 29-09-2025 11:28 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Precies, maar dat was ook het hele punt van ons.vdr01 schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:25:
[...]
Maar bij Odido ben je eerder de Sjaak als je K&K afneemt en van 5G afhankelijk bent. Als je met je telefoon ook bij Odido zit en het mobiele netwerk valt uit zit je zonder internet en telefoon terwijl je bij KPN/VodafoneZiggo nog je vaste verbinding hebt als hun mobiele netwerkt uitvalt.
Daarom kan je beter met je Mobiel op een ander netwerk zitten of een backup voorhanden hebben.
Dat kan ook een Prepaid zijn, want het is alleen voor nood, zodat je nog enigszins kan communiceren.
Ik heb voor dat euvel een esim gekocht met prepaid tegoed dat niet verloopt. Via Roamless. Hoewel ik niet met 100% zekerheid kan zeggen dat die roamen via KPN.
Ik had een tijdje geleden bij een landelijke storing idd zowel op klik en klaar als op mijn Ben telefoonabo geen internet meer. Gelukkig had ik nog een vodafone SIM in mijn telefoon van mijn werk en daar werkte internet nog wel op.
Ik stap nu over van Klik en Klaar naar Odido glasvezel. Maar ook dan ben ik denk ik nog niet safe, want die storing afgelopen zomer had volgens mij ook impact op de vaste internet klanten. Dus inderdaad zorgen dat je een back-up hebt bij een ander netwerk. Aan de andere kant hebben dergelijke grote storingen impact op veel klanten en hoge prioriteit, dus het zal niet snel gebeuren dat het er langer dan een halve dag uit ligt. Moet je voor jezelf dus inschatten hoe belangrijk je het vindt om back-up te regelen (waar je ook voor moet betalen) als internet er een paar uur uit ligt.
Ik stap nu over van Klik en Klaar naar Odido glasvezel. Maar ook dan ben ik denk ik nog niet safe, want die storing afgelopen zomer had volgens mij ook impact op de vaste internet klanten. Dus inderdaad zorgen dat je een back-up hebt bij een ander netwerk. Aan de andere kant hebben dergelijke grote storingen impact op veel klanten en hoge prioriteit, dus het zal niet snel gebeuren dat het er langer dan een halve dag uit ligt. Moet je voor jezelf dus inschatten hoe belangrijk je het vindt om back-up te regelen (waar je ook voor moet betalen) als internet er een paar uur uit ligt.
Yep, KPN en VodafoneRonwiel schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:15:
Ik heb voor dat euvel een esim gekocht met prepaid tegoed dat niet verloopt. Via Roamless. Hoewel ik niet met 100% zekerheid kan zeggen dat die roamen via KPN.
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.