[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:07
ikbenjoeri schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:35:
[...]

G5 router? Dat is de zakelijk versie?
Ja dat kloptAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxoIsjU5VHy7M66PCy7aIg89qpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VzI8cqWq0zQ6WX584AbKA2eO.png?f=fotoalbum_large

Heb ik eerder al een post over gemaakt: dunkiegaming in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Productpagina van ZTE: https://www.ztedevices.co...rnet/5g-fwa/g5-ultra.html

[ Voor 7% gewijzigd door dunkiegaming op 01-09-2025 19:42 ]

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
jk-5 schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:39:
[...]

Met G5 bedoelt hij vast 5G, dus niks nieuws ;)
Maar eigenlijk ben je dan al bij voorbaat af imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:05
Odido doet zelf niet de zakelijke versie, dat gaat zover ik weet via partners. Als je gegevens achterlaat op de website sturen ze je gegevens door naar een partner. Via welke partij heb je hem dan afgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:27
jk-5 schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:44:
[...]

Ah top! Ja die wordt zeer waarschijnlijk niet meer omgebouwd. Iets noordelijker aan de andere kant van de snelweg (bij de Jonkerstraat) komt een vervangende mast. KPN en VF zullen daar dan ook vast iets in gaan bouwen.
Thanks voor de info... ik had al een beetje een vermoeden dat deze wellicht niet meer vervangen zou worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
ikbenjoeri schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:57:
[...]

Odido doet zelf niet de zakelijke versie, dat gaat zover ik weet via partners. Als je gegevens achterlaat op de website sturen ze je gegevens door naar een partner. Via welke partij heb je hem dan afgenomen?
Ik heb hem zelf niet afgenomen want ik heb helemaal geen bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
ernstoud schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:27:
[...]

Zucht. Theoretisch 19 Gbps. met WiFi 7. Hoe verzin je het.
Dat ga je dus nooit halen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6Z8-Gro3DTsCmsCRMaDTKq5pas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0VVWRlTBLLxRdEtOlElsnnI.png?f=fotoalbum_large

Maar het is technisch gezien wel mogelijk met MLO(Multi-Link Operation) waardoor je met 2,4/5/6Ghz tegelijk verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Leuk zo'n theoretische piek, maar zelfs als je dat haalt: bij die snelheden (19 Gbps) zul je met wat beperktere hardware ook in de problemen komen. Je zit dan op het randje van NVM gen3 write snelheden. En als het versleuteld verkeer is, mag je CPU ook aan de bak.

Maar goed, volgens mij is dat simpel: "wat als we alle banden volledig benutten" en er is geen client die dat aan kan, noch een omgeving (zelfs in een lab) waar je dat haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:08
Keypunchie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:47:
Leuk zo'n theoretische piek, maar zelfs als je dat haalt: bij die snelheden (19 Gbps) zul je met wat beperktere hardware ook in de problemen komen. Je zit dan op het randje van NVM gen3 write snelheden. En als het versleuteld verkeer is, mag je CPU ook aan de bak.

Maar goed, volgens mij is dat simpel: "wat als we alle banden volledig benutten" en er is geen client die dat aan kan, noch een omgeving (zelfs in een lab) waar je dat haalt.
Ja precies. Wel leuk om dat soort capaciteit te hebben maar niet naar een enkel apparaat.

Je ziet nu de laatste tijd wel meer en meer use-cases loskomen. Bij de uitfasering van het kopernetwerk in NL en de aanleg van glas zijn nog best wat gebieden waar geen gedegen alternatief is. Voor een aansluiting thuis zat je waarschijnlijk al niet meer op een DSL lijntje dus is de overgang niet zo spannend. Maar alle kasten voor stoplichten, verkeerscamera's, geldautomaten en weet ik veel waar tot op heden een koperlijntje lag kunnen nu prima op een mobiel netwerk draaien. Als je steeds meer en meer van dit soort aansluitingen gaat overzetten en daarmee het kopernetwerk uitfaseert wordt de belasting van het netwerk vanzelf zwaarder.

In andere landen ontstaat ook best een mooie markt voor FWA diensten (zoals K&K) over mmWave. Maar dat zijn landen waar ze lang niet zo veel glas naar huizen hebben liggen als in Nederland.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Het gemak van draadloze verbindingen voor dat soort toepassingen snap ik. Maar daarmee wordt het wel een stuk gevoeliger voor storing en/of sabotage.

Een los netwerk met draden in de grond leg je toch een stuk minder makkelijk plat, dan een mobiele mast, die vanwege zijn aard op een toegankelijke plek staat.

Maar we dwalen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:34
Door veranderingen in het interieur moest ik mijn netwerk volledig opnieuw opbouwen.
Omdat op een of andere manier mijn eigen password het niet meer deed, moest ik de fabrieksinstellingen gebruiken.
Voordeel is nu wel dat mijn download snelheid van 170 Mbps naar 480 Mbps is gegaan

• racao
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-09 23:03
Het viel me de laatste tijd op dat het signaallampje op mijn Klik & Klaar-modem 's avonds vaak rood brandt, wat volgens de online handleiding "zwak 5G-signaal" betekent. Aan de snelheid is het niet te merken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRaMx-YWM7jVaSN3sE6oUorJ9Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xH19LTrJmdiFJA3jqhKk9SjS.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de responstijden zijn volgens mij normaal (downloadsnelheid is hier lager vanwege oudere wifi-standaard in laptop):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$ speedtest

Speedtest by Ookla

Server: GSL Networks - Amsterdam (id: 51395)
         ISP: Odido Netherlands
Idle Latency:    21.96 ms   (jitter: 2.49ms, low: 17.91ms, high: 24.02ms)
    Download:   539.50 Mbps (data used: 925.7 MB)
                180.80 ms   (jitter: 55.89ms, low: 24.88ms, high: 329.47ms)
      Upload:    42.69 Mbps (data used: 46.6 MB)
                 23.24 ms   (jitter: 3.60ms, low: 18.52ms, high: 41.69ms)
 Packet Loss:     0.0%
  Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/87b6cf20-d3a1-41b5-bcb1-862618d502c4

Bug in de firmware, of verbind ik foutieve conclusies aan "zwak 5G-signaal"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Aan fast.com speedtests heb je sowieso niets, die wijken vaak wild af van andere speedtests en kunnen compleet onrealistische snelheden halen. Probeer eens speedtest.net.

Daarnaast weet ik ook niet wat het lampje uitbeeldt, maar je hebt zowel verbinding met 4G als 5G op het modem. Het zou dus kunnen dat enkel 4G wat minder scoort, en je nog wel goed verbonden bent met de 5G band die je op dat moment gebruikt, en die bepaalt het grootste deel van je downloadsnelheid.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
--MeAngry-- schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:38:
Aan fast.com speedtests heb je sowieso niets, die wijken vaak wild af van andere speedtests en kunnen compleet onrealistische snelheden halen. Probeer eens speedtest.net.
_/-\o_
Daarnaast weet ik ook niet wat het lampje uitbeeldt,…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjkgDxMpGPj0fBBWV7jBK0WqITA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfQay26fQClDKaFdVuAcd3Lm.jpg?f=fotoalbum_large

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:13
--MeAngry-- schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:38:

Daarnaast weet ik ook niet wat het lampje uitbeeldt, maar je hebt zowel verbinding met 4G als 5G op het modem. Het zou dus kunnen dat enkel 4G wat minder scoort, en je nog wel goed verbonden bent met de 5G band die je op dat moment gebruikt, en die bepaalt het grootste deel van je downloadsnelheid.
Fast.com nooit echt gedaan. Wel eens ervan gehoord maar nu voor de grap even een aantal testen gedaan.
In alle gevallen was ik bekabeld (2,5Gbit/s NIC verbonden). Voor gemak heb ik wel de getallen achter de komma weggelaten.
190Mbit/s
1722Mbit/s!
788Mbit/s
44Mbit/s

Doe ik speedtest dan behaal ik telkens ongeveer de 780Mbit/s a 800Mbit/s. Wat ook klopt met downloads die ik af en toe doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cave_Boy schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:18:
[...]

Fast.com nooit echt gedaan. Wel eens ervan gehoord maar nu voor de grap even een aantal testen gedaan.
In alle gevallen was ik bekabeld (2,5Gbit/s NIC verbonden). Voor gemak heb ik wel de getallen achter de komma weggelaten.
190Mbit/s
1722Mbit/s!
788Mbit/s
44Mbit/s

Doe ik speedtest dan behaal ik telkens ongeveer de 780Mbit/s a 800Mbit/s. Wat ook klopt met downloads die ik af en toe doe.
Fast.com is pure fantasie. Snelheid meten in een browser. Hoe verzinnen ze het. Net als de SpeedTest webpagina met al die HTML5 advertenties e.d., wat meet je dan? Geen idee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cave_Boy
ernstoud schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:26:
[...]

Fast.com is pure fantasie. Snelheid meten in een browser. Hoe verzinnen ze het. Net als de SpeedTest webpagina met al die HTML5 advertenties e.d., wat meet je dan? Geen idee.
De resultaten van de webpagina Speedtest verschillen bij mij eigenlijk nauwelijks met die van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cave_Boy schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:33:
[...]

De resultaten van de webpagina Speedtest verschillen bij mij eigenlijk nauwelijks met die van de app.
Maar vermoedelijk wel met de CLI versie of met iPerf3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
ernstoud schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:01:
[...]

Maar vermoedelijk wel met de CLI versie of met iPerf3.
Ook die snelheidstesten heb ik wel eens gedaan. Ja, de ervaring is inderdaad dat er iets meer verschil is tegenover de andere opties om de snelheid te testen. Alleen het verschil was bij mij telkens nog binnen de 20Mbit/s verschil wat ik best acceptabel vind.

Veel helpdesk medewerkers van providers verwijzen ook vaak naar de website van Speedtest. Dit is natuurlijk ook deels voor het makkelijke gemak maar ook volgens mij deels door de aardig goede metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cave_Boy schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:37:
[...]

Ook die snelheidstesten heb ik wel eens gedaan. Ja, de ervaring is inderdaad dat er iets meer verschil is tegenover de andere opties om de snelheid te testen. Alleen het verschil was bij mij telkens nog binnen de 20Mbit/s verschil wat ik best acceptabel vind.

Veel helpdesk medewerkers van providers verwijzen ook vaak naar de website van Speedtest. Dit is natuurlijk ook deels voor het makkelijke gemak maar ook volgens mij deels door de aardig goede metingen.
De keer dat ik met fast.com 1.2 Gbps. op mijn AON lijn mat wist ik genoeg … maar goed Your Mileage May Vary.

Ben erg content met mijn gratis eigen iPerf3 server in de Oracle Cloud. Heel mooi constante down/up/latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racao
Jullie hebben gelijk, zojuist weer even getest bij rood lampje. Bij Fast.com 1.0 Gbps, bij Speedtest.net 800 Mbps. Voor de volledigheid met beide twee keer getest, resultaten bleven gelijk. Dat is een aardig verschil, maar het zijn allebei geen snelheden die ik associeer met zwak signaal, dus het is verder niet echt relevant.

Voorheen brandde het signaal-lampje altijd groen of blauw, nu vaak rood—ook overdag zag ik vandaag. Maar de verbinding is dus net zo snel als altijd.

Op de modempagina is LTE 2 van 5 streepjes en 5G+ 3 van 5. 2/5 zal dan wel als zwak gelden, en het signaallampje op het modem inderdaad over beide gaan. In de goed verstopte uitleg van Odido¹ wordt expliciet over 5G-signaal gesproken, maar die is waarschijnlijk niet door een technisch persoon geschreven. Een officiële handleiding zou beter zijn, maar die heb ik op hun site niet kunnen vinden. @ernstoud Waar komt je afbeelding vandaan?

O, en dit artikel lijkt op redelijk technisch niveau uit te leggen hoe Fast.com de snelheid meet, voor degenen die het zich afvroegen:
https://netflixtechblog.com/building-fast-com-4857fe0f8adb

¹ https://www.odido.nl/serv...g/internet-tv/installeren > stap 5 > sub-stap 8 > Dit betekenen de kleuren > Signaallampje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
racao schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:11:
Jullie hebben gelijk, zojuist weer even getest bij rood lampje. Bij Fast.com 1.0 Gbps, bij Speedtest.net 800 Mbps.
d:)b
Een officiële handleiding zou beter zijn, maar die heb ik op hun site niet kunnen vinden. @ernstoud Waar komt je afbeelding vandaan?
https://spdl.zyxel.com/NR....0_4.4_Ed6_2024-08-06.pdf

Leuk verhaal van Fast hoe ze de snelheid meten maar geen enkele uitleg over nauwkeurigheid en hoe ze omgaan met de beperkingen van meten in een browser. Want daar ligt de crux, in een browser draaien allerlei processen zoals extensies. In een sandbox, met een rendering engine, JavaScript, HTML5, etc. En elke browser is verschillend.

Beste zou zijn een heel beperkte Linux distro zoals Alpine met zo weinig mogelijk processen, met SpeedTest CLI of iPerf3. Maar goed, je test ook nog eens tegen een onbekende server. Die misschien zwaarbelast is, niet goed ontsloten etc. Indicatief dus maar nooit exact. Of dat wel relevant is, is natuurlijk de vraag. Of je 800 Mbps. meet of 820 Mbps., het verschil merk je toch niet ;) .

[ Voor 43% gewijzigd door ernstoud op 05-09-2025 22:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racao
Bedankt voor de link!

Op dit moment heb ik een groen signaallampje, en in de modempagina heeft zowel 4G als 5G drie streepjes, dus het lijkt erop dat alles daaronder wordt gezien als zwak signaal, en dat dat niet per definitie slechte performance betekent.

Wat snelheid meten betreft, ach, het gaat mij ook enkel om een praktische indicatie. Browsen en downloaden doe ik tenslotte ook niet op een heel beperkte Linux distro met zo weinig mogelijk processen.
Leuk verhaal van Fast hoe ze de snelheid meten maar geen enkele uitleg over nauwkeurigheid en hoe ze omgaan met de beperkingen van meten in een browser.
O, dat is jammer. Heb het zelf niet gelezen, maar weet er ook weinig van. Hoopte dat het voor iemand met verstand ervan genoeg diepgang zou bieden, maar helaas. Pindakaas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 11:32
racao schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:11:
...
Een officiële handleiding zou beter zijn, maar die heb ik op hun site niet kunnen vinden. Waar komt je afbeelding vandaan?
Uitleg led lampjes (niet exact hetzelfde als het screenshot dat uit een NR5307 manual komt):
In de Klik en Klaar App, menu Meer... -> Help -> Uitleg 5G Modem led-lampjes

• Flitskikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:39

Flitskikker

Forumkikker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ba_K_3Eeaw_2NbpDkYNNmN6rgek=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2YAO9TO4DraSYUfdJUADhEAd.png?f=user_large

Ik vroeg me af hoe goed het zou gaan werken, want zulke schattingen zijn soms wat optimistisch (zie 'tot').

Inmiddels alles aangesloten en ik ben zeer positief verrast door het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZkZdg1VlM3XqG_1w5kjXuJVZUI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ttkzf0abXf9toDcbX1GRvBJr.png?f=user_large

Rond de 800/80 voor 20 euro per maand? 🤯
Bij Ziggo en KPN kost dat ruim het dubbele (nog geen glasvezel hier).

Te mooi om waar te zijn? Zie ik een addertje over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flitskikker schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:45:
[Afbeelding]
...

Rond de 800/80 voor 20 euro per maand? 🤯
Bij Ziggo en KPN kost dat ruim het dubbele (nog geen glasvezel hier).

Ik denk het niet, behalve dat de snelheid niet gegarandeerd is, en wel eens minder zal zijn.
Dat OKK sneller is dan verwacht is volgens mij al eerder gemeld in dit draadje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Flitskikker schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:45:
Het is draadloos. Dus als de mast vol zit met telefoons die de lokale braderie bezoeken heb je een dag lang 10/10. Of minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@Flitskikker Nee hoor. Het enige is dat je latency iets hoger ligt dan bij glas. Dus als je heel veel shooters speelt, dan heb je daar een nadeel van.

En je snelheid fluctueert wel gedurende de dag, afhankelijk van drukte en weersomstandigheden.

Maar overall is het gewoon een goed produkt voor de prijs.
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.