Hier geen problemen met Netflix, NLziet of Amazone Prime.snah001 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:19:
[...]
Ik had er wel last van (met name Netflix) maar met een Wireguard VPN was dat verholpen want toen had ik voor hun doen een vast IP adres.
Mijn dochter verbindt dan via mijn eigen Wireguard server met dat IP adres dus geen problemen met delen.
Volgens mij checken de streaming diensten net iets meer dan alleen IP adres. Je TV (en andere apparaten) hebben zelf een identifier en volgens mij houden ze ook bij wat het SSID van je thuisnetwerk is.
Als je (van tijd tot tijd) een mobiel apparaat ook op je lokale wifi gebruikt, dan nemen ze volgens mij aan dat je onderdeel van het huishouden bent.
[/theorie]
Als je (van tijd tot tijd) een mobiel apparaat ook op je lokale wifi gebruikt, dan nemen ze volgens mij aan dat je onderdeel van het huishouden bent.
[/theorie]
Dat denk ik ook, ik gebruik tig apparaten op twee sites, nooit een probleem gehad. Wel hebben beide huizen hetzelfde SSID en eigenlijk nooit meer dan een enkele stream tegelijkertijd.Keypunchie schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 02:24:
Volgens mij checken de streaming diensten net iets meer dan alleen IP adres. Je TV (en andere apparaten) hebben zelf een identifier en volgens mij houden ze ook bij wat het SSID van je thuisnetwerk is.
[/theorie]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Was dat dan een VPN buitenhuis ?snah001 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:19:
[...]
Ik had er wel last van (met name Netflix) maar met een Wireguard VPN was dat verholpen want toen had ik voor hun doen een vast IP adres.
Heb jij dan nu geen OK&K meer ?Mijn dochter verbindt dan via mijn eigen Wireguard server met dat IP adres dus geen problemen met delen.
Met een VPN verbinding vanaf haar device naar mijn Wireguard server thuis die dan via mijn thuis IP verbinding maakt dus voor de streamingdiensten lijkt het alsof ze bij mij thuis op het netwerk zit.W1ck1e schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:09:
[...]
Was dat dan een VPN buitenhuis ?
[...]
Heb jij dan nu geen OK&K meer ?
Heb nog steeds K&K maar als fall-back verbinding.
Hoofdverbinding is KPN glas 1 Gbps.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Nu begrijp ik het. Ik vind 300 euro per jaar wel veel voor een backup verbindingsnah001 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:12:
[...]
Met een VPN verbinding vanaf haar device naar mijn Wireguard server thuis die dan via mijn thuis IP verbinding maakt dus voor de streamingdiensten lijkt het alsof ze bij mij thuis op het netwerk zit.
Heb nog steeds K&K maar als fall-back verbinding.
Hoofdverbinding is KPN glas 1 Gbps.
Nee, €20,- pmnd maar ik werk voor 90% thuis met veel teams meetings en up- en download van grotere bestanden.W1ck1e schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:17:
[...]
Nu begrijp ik het. Ik vind 300 euro per jaar wel veel voor een backup verbinding
1 van de 2 verbindingen doet het altijd en kost mij in totaal K&K + KPN (1 jaar contract KPN zonder tv) €57,20 per maand, nog steeds stuk goedkoper bij elkaar dan mijn oude Ziggo abo van €85,45 (die wel met tv) en 500/50 down/up.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
MAC adres van je router vermoed ik.Keypunchie schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 02:24:
Volgens mij checken de streaming diensten net iets meer dan alleen IP adres.
[/theorie]
En weer geen Internet 😣
14.45. Alles werkt weer naar behoren
14.45. Alles werkt weer naar behoren
[ Voor 44% gewijzigd door Bergenfietsen op 09-08-2025 14:44 ]
Ik heb een NR7101 met OpenWrt draaien op K&K. Nu werkt dit de eerste 24u prima. Krijg elke 2 uur ook netjes een DHCP renew. Echter steeds na precies 24 uur, als het tijd is voor de IP wissel, krijg ik geen nieuwe DHCP lease meer.
Ik zag een oude post van @cyspoz met een FWA710 en een vergelijkbaar probleem maar nog geen oplossing.
Zijn hier al meer mensen tegenaan gelopen?
Ik zag een oude post van @cyspoz met een FWA710 en een vergelijkbaar probleem maar nog geen oplossing.
Wellicht zit de gedwongen WAN IP wissel en de DHCP renew elkaar dwars. Kun je die renew op 5 uur zetten? Dan vallen ze nooit samen. Misschien helpt dat.thys schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:29:
Ik heb een NR7101 met OpenWrt draaien op K&K. Nu werkt dit de eerste 24u prima. Krijg elke 2 uur ook netjes een DHCP renew. Echter steeds na precies 24 uur, als het tijd is voor de IP wissel, krijg ik geen nieuwe DHCP lease meer.
Ik heb een 5G modem van Odido klik en klaar, kan ik deze ook in Spanje gebruiken met een Spaanse Orange sim card?
Nee, dat werkt waarschijnlijk niet, omdat het modem een K&K firmware heeft en roaming disabled is.doggy1 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:04:
Ik heb een 5G modem van Odido klik en klaar, kan ik deze ook in Spanje gebruiken met een Spaanse Orange sim card?
[ Voor 255% gewijzigd door Room42 op 09-08-2025 17:18 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Maar met een Spaanse simkaart roam je niet in Spanje. Dus mi als je de apn verandert voor die provider en die toevallig dezelfde banden gebruikt zou het moeten kunnen.Room42 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:14:
[...]
Nee, dat werkt waarschijnlijk niet, omdat het modem een K&K firmware heeft en roaming disabled is.
Mits er uiteraard geen andere specifieke Odido instellingen zijn. Je kunt het allicht proberen...
Zo zat ik ook te denken, maar volgens mij kan je het APN niet aanpassen in deze firmware.Miglow schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:24:
[...]
Maar met een Spaanse simkaart roam je niet in Spanje. Dus mi als je de apn verandert voor die provider en die toevallig dezelfde banden gebruikt zou het moeten kunnen.
Mits er uiteraard geen andere specifieke Odido instellingen zijn. Je kunt het allicht proberen...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In Nederland heb ik sim van BEN(=Odido) en in Spanje zit Odido volgens mij op het Orange netwerk, vandaar mijn vraag.
Met welk netwerk in Spanje de beste roaming afspraken heeft zegt niets over de simkaart welke misschien in een Odido modem kan.doggy1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:52:
In Nederland heb ik sim van BEN(=Odido) en in Spanje zit Odido volgens mij op het Orange netwerk, vandaar mijn vraag.
Iemand enig idee of de WiFi ooit naar WiFi7 wordt gebracht zoals in het artikel op de frontpage staat? Voor zover ik me herinner, maar in het artikel staat dat anders, zou dat via firmware upgrades toegevoegd worden.Klanten krijgen bij het abonnement een Zyxel NR5307-router in bruikleen. Deze is kosteloos, maar moet wel teruggestuurd worden als het abonnement afloopt. De router ondersteunt vanuit Zyxel Wi-Fi 7, hoewel de Odido-variant Wi-Fi 6 ondersteunt. Daarnaast zijn er twee 2,5Gbit/s-lanpoorten.
Wellicht is het downgraden naar WiFi 6 een reden dat het zo onbetrouwbaar werkt?
Het is onduidelijk waarom Odido/Zyxel WiFi 7 in dit model disabled heeft. En of het dan achteraf in firmware enabled zou kunnen worden is ook onbekend, het zou een hardware issue kunnen zijn. Afgezien daarvan is WiFi 6 snel genoeg voor de gemiddelde snelheid die K&K sowieso biedt.Miglow schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:38:
[...]
Iemand enig idee of de WiFi ooit naar WiFi7 wordt gebracht zoals in het artikel op de frontpage staat? Voor zover ik me herinner, maar in het artikel staat dat anders, zou dat via firmware upgrades toegevoegd worden.
Wellicht is het downgraden naar WiFi 6 een reden dat het zo onbetrouwbaar werkt?
Ik vermoed dat WiFi 7 voorlopig niet ondersteund wordt omadat de WiFi access points /extenders die je erbij kunt hurenernstoud schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:53:
[...]
Het is onduidelijk waarom Odido/Zyxel WiFi 7 in dit model disabled heeft. En of het dan achteraf in firmware enabled zou kunnen worden is ook onbekend, het zou een hardware issue kunnen zijn. Afgezien daarvan is WiFi 6 snel genoeg voor de gemiddelde snelheid die K&K sowieso biedt.
dit ook niet ondersteunen want dat zou de extra huurprijs aanmerkelijk hoger en dus onaantrekkelijk maken.
Bovendien is het bereik van 6 GHz nog veel geringer wat veel mensen waarschijnlijk niet zullen snappen.
Just my 2 cents.
Ik heb hier geen oplossing voor gevonden. Ik had echter de laatste tijd steeds vaker drop-outs in de verbinding met Teams meetings die niet meer lekker streamen. Allemaal problemen die ik eerste maanden niet had. Heb zelfs een slimme stekker gebruikt om het modem iedere nacht een power cycle te geven, maar dit verhielp de problemen niet volledig.thys schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:29:
Ik heb daarom besloten over te stappen naar Glasvezel van Odido. Voor 2 jaar betaal je daar met korting wat meer voor maar dan heb je wel een zeer stabiele verbinding en ook nog eens meer snelheid. Dat is het prijsverschil wel waard.
Als je een vaste lijn hebt is dat altijd stabieler natuurlijk. Zoals ik vaker heb zitten vertellen, zit er glasvezel in mijn "straat" maar kost het bijna 5000 euro om aan te laten leggen. Dat zijn heel wat maandjes klik en klaar. Als het nou echt veel sneller moet, zou ik er nog een tweede bij kunnen nemen met WAN aggregation van mn router. Maar gezien ik vaak 400mbit haal, ben ik er blij mee. Ander alternatief is Starlink, wat veel duurder is, of KPN met zon buitengebied kastje op DSL en 4G, wat ook veel duurder is.cyspoz schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:35:
[...]
Ik heb hier geen oplossing voor gevonden. Ik had echter de laatste tijd steeds vaker drop-outs in de verbinding met Teams meetings die niet meer lekker streamen. Allemaal problemen die ik eerste maanden niet had. Heb zelfs een slimme stekker gebruikt om het modem iedere nacht een power cycle te geven, maar dit verhielp de problemen niet volledig.
Ik heb daarom besloten over te stappen naar Glasvezel van Odido. Voor 2 jaar betaal je daar met korting wat meer voor maar dan heb je wel een zeer stabiele verbinding en ook nog eens meer snelheid. Dat is het prijsverschil wel waard.
Stiekem hoop ik nog op een tweede provider die met klik en klaar wil concurreren op een ander netwerk zodat er altijd een van de twee in de lucht is.
Aggregatie hoeft niet, je krijgt de beschikbare bandbreedte al. Staat ook in hun faqDoesnotcompute schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:40:
[...]
Als je een vaste lijn hebt is dat altijd stabieler natuurlijk. Zoals ik vaker heb zitten vertellen, zit er glasvezel in mijn "straat" maar kost het bijna 5000 euro om aan te laten leggen. Dat zijn heel wat maandjes klik en klaar. Als het nou echt veel sneller moet, zou ik er nog een tweede bij kunnen nemen met WAN aggregation van mn router. Maar gezien ik vaak 400mbit haal, ben ik er blij mee. Ander alternatief is Starlink, wat veel duurder is, of KPN met zon buitengebied kastje op DSL en 4G, wat ook veel duurder is.
Stiekem hoop ik nog op een tweede provider die met klik en klaar wil concurreren op een ander netwerk zodat er altijd een van de twee in de lucht is.
Ik heb rondom mijn erf 5 masten die ik kan ontvangen. Lijkt me sterk dat ik dan niet meer zou kunnen halen?franssie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:00:
[...]
Aggregatie hoeft niet, je krijgt de beschikbare bandbreedte al. Staat ook in hun faq
Als je de antenne's wat kan richten wellicht wel waarschijnlijk.Doesnotcompute schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:13:
[...]
Ik heb rondom mijn erf 5 masten die ik kan ontvangen. Lijkt me sterk dat ik dan niet meer zou kunnen halen?
Hoe ver zitten de masten van je af en zijn ze allemaal met een vaste uplink aangesloten? Je wilt het liefst een 10Gbps uplink mast onder 1KM afstand.Doesnotcompute schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:13:
[...]
Ik heb rondom mijn erf 5 masten die ik kan ontvangen. Lijkt me sterk dat ik dan niet meer zou kunnen halen?
Alleen als je ook daadwerkelijk naar verschillende masten kan richten en verschillende banden kan gebruiken, zal je er meer Download snelheid uit kunnen halen, omdat de meeste 5G modems al bijna het hele spectrum kunnen gebruiken op de download valt daar weinig te winnen.
Op de upload is dat anders, omdat upload CA niet actief is op meerdere 4G handen tegelijk, dus je kan vooral winnen op de upload.
Als je twee standaard K&K modems naast elkaar zet, zal de snelheid evenredig verdeeld worden over de twee modems, met Bonding verlies je dan zelfs snelheid, doordat Bonding algoritmes ook een overhead hebben.
Wanneer ik op 1 locatie meerdere modems met Odido inzet, is dat altijd met andere banden per model ingesteld, anders zagen we altijd hetzelfde effect. En we doen dit spelletje al bijna 10 jaar. Enige verschil met toen is dat je meer banden hebt en 5G erbij is gekomen, maar zo anders is dat technisch niet. Het blijft een gedeeld medium.
[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 10-08-2025 22:06 ]
Volgens mij zit er geen 6 GHz op.Kyle schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:32:
[...]
Ik vermoed dat WiFi 7 voorlopig niet ondersteund wordt omadat de WiFi access points /extenders die je erbij kunt huren
dit ook niet ondersteunen want dat zou de extra huurprijs aanmerkelijk hoger en dus onaantrekkelijk maken.
Bovendien is het bereik van 6 GHz nog veel geringer wat veel mensen waarschijnlijk niet zullen snappen.
Just my 2 cents.
Nee, inderdaad niet. Bron: https://www.zyxel.com/ser...pe/5g-nr-cpe/idus/nr5307#
Daar zeg je wat ! Ik heb de specs er even bijgepakt en inderdaad: "Support sub 6 GHZ" dus alles onder 6 GHz.
Daar moet je dus ook bij aanschaf goed op letten.
Bedankt. Ik had alvast heel enthousiast een Intel BE200 kaartje in mijn laptop gestopt.
Nu we het toch over WiFi 7 hebben:
https://www.zyxel.com/nl/nl/oplossingen/technologie/wifi7
De White Paper die je kan downloaden vond ik zelf wel interessant.
https://www.zyxel.com/nl/nl/oplossingen/technologie/wifi7
De White Paper die je kan downloaden vond ik zelf wel interessant.
WiFi7 is dan ook echt een overbodige marketing standaard. Eigenlijk is het gewoon WiFi6 met een kans op 6ghz.
Wat een onzin.
Nog nooit gehoord van MLO?
Lees dan hier:
https://www.greatwaves.nl...s.nl/kennisbank/wifi/mlo/
Lees dan hier:
Interessant:snah001 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:32:
Wat een onzin.
Lees dan hier:
:strip_exif()/f/image/C2ou2knW9H0taFBFgq7zzm65.png?f=user_large)
https://www.greatwaves.nl/kennisbank/wifi/mlo/
Link is 2x geplakt hierboven, kan gebeuren
Meteen een goede reden om te kijken of de Wifi hier op kantoor ook anders moet
[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 11-08-2025 09:27 ]
MLO is een optionele feature van Wifi 7, net als 6Ghz.snah001 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:32:
Wat een onzin.
Lees dan hier:
Wifi 7 heeft nog steeds nut, ook op 2.4 en 5Ghz. Er is altijd een verhoogde QAM actief wat ervoor zorgt dat de snelheid beter blijft met meer ruis en dus ook op langere afstanden dan met Wifi 6. Ook kan de kanaalbreedte van 5 en 6Ghz breder zijn, al is dat beperkt binnen EU als je je houd aan welke banden toegestaan zijn in EU. En ook beperkt bruikbaar als je buren hebt op 5Ghz, wat in NL heel gangbaar is. 6Ghz gaat niet door je buitenmuren heen.
MLO is leuk op papier. Tot zover heb ik slechtere performance met MLO dan zonder. Meeste apparaten die MLO ondersteunen kunnen ook maar 2 banden tegelijk aan. Puur 6Ghz geeft de beste snelheid, maar het kortste bereik. Veel apparaten kiezen als base band 5Ghz en schakelen alleen 6Ghz erbij als je veel data gebruikt, waardoor de ervaring over het algemeen slechter is met MLO, omdat 5Ghz in een rijtjeshuis nooit schoon gaat zijn en 2.4Ghz al helemaal niet. Sommige apparaten kiezen zelfs voor 2.4Ghz base en 5Ghz voor speed, waar je dan dus niet eens 6Ghz gebruikt. Had daarom zelf MLO enkel actief op 5Ghz en 6Ghz, maar nog steeds niet echt beter.
Dan maar de niet meer beschikbare info hier plakken:
Hoe cool is Multi-Link Operation (MLO)?
Multi-Link Operation (MLO) is een nieuwe techniek in de wifi 7-standaard. Het zorgt ervoor dat wifi 7-apparaten meerdere frequenties tegelijk kunnen gebruiken. In dit artikel lees je hoe het werkt en waarom dat leuk voor thuis is, maar niet zo handig voor op kantoor.
Multi-Link Operation (MLO)
Multi-Link Operation (MLO) is een nieuwe techniek in de wifi 7-standaard. Het zorgt ervoor dat wifi 7-apparaten meerdere frequenties tegelijk kunnen gebruiken. In dit artikel lees je hoe het werkt en waarom dat leuk voor thuis is, maar niet zo handig voor op kantoor.
Wat is Multi-Link Operation (MLO)?
Multi-Link Operation is een nieuwe techniek in de wifi 7-standaard die in 2023 is uitgebracht. Het zorgt ervoor dat wifi-apparaten tegelijk kunnen verbinden met meerdere frequenties (2.4 GHz, 5 GHz én 6 GHz). Ook zorgt het ervoor dat de snelheid van deze frequenties met elkaar kunnen combineren in één stream. Theoretisch zorgt dit ervoor dat je één grote superfrequentie kan gebruiken. Hierdoor haal je een hogere internetsnelheid én kan je apparaat zelf beslissen welke route op dat moment het efficiëntst is om te nemen.
Dit protocol wordt alleen ondersteund door wifizenders met de wifi 7-standaard en apparaten die wifi-7 ondersteunen. Het is dus niet backward compatible. In de rest van dit artikel lees je de voordelen, nadelen en waar MLO geschikt voor is.
Wat zijn de voordelen van Multi-Link Operation (MLO)?
Hogere snelheid door het combineren van 2.4 GHz, 5 GHz én 6 GHz-frequenties.
Een soepele overgang (roaming) tussen de frequenties, omdat je continu verbonden bent.
Ongebruikte frequentieruimte kan beter ingezet worden.
Je merkt als eindgebruiker niet dat je apparaat dit achter de schermen doet.
Wat zijn de nadelen van Multi-Link Operation (MLO)?
Het verlaagt de capaciteit van je wifinetwerk.
Alleen wifi 7-apparaten ondersteunen het.
Alleen wifi 7-wifizenders ondersteunen het.
Het gebruik van WPA3 is verplicht, hierdoor kunnen oudere apparaten niet met het netwerk verbinden.
Het zorgt voor opstopping op de 2.4 GHz en 5 GHz-frequenties.
Je hebt minder controle over je wifidesign, het apparaat bepaalt namelijk welke frequenties worden gebruikt.
Apparaten maken vaak de verkeerde keuze. Misschien is het signaal van 2.4 GHz wel beter, maar is de prestatie van de 6 GHz op dit moment veel beter.
Wat is er anders bij Multi-Link Operation vergeleken met nu (MLO)?
Normaal gesproken verbindt een apparaat maar slechts met één wifikanaal. Daarom had je vroeger een los 2.4 GHz en 5 GHz-netwerk en kun je maar met één van beide tegelijkertijd verbinden. Dat is nog steeds zo, behalve… MLO zorgt ervoor dat je met drie verschillende frequenties tegelijkertijd kunt verbinden met één virtueel MAC adres en de snelheid hiervan kan combineren (in theorie). De ‘in theorie’ lichten we hieronder toe.
Is Multi-Link Operation (MLO) geschikt voor kantoren?
Nee, wat ons betreft op de standaard instellingen niet. Oudere frequenties 2.4 GHz en zelfs 5 GHz worden gebruikt door apparaten met wifi 5 en wifi 6. Dit is zo’n 90% van alle apparaten ter wereld in 2024. De nieuwe apparaten met wifi 6E en wifi 7 kunnen veel beter gebruikmaken van de nieuwe frequentieband.
Daarnaast kunnen wifizenders maar een bepaald aantal gebruikers efficiënt van wifi voorzien. Als je MLO gebruikt, verlaag je namelijk de capaciteit van je wifinetwerk. Dit komt doordat alle apparaten met alle frequenties tegelijkertijd verbonden zijn, in plaats van dat ze maar met één frequentie verbinden. Dit zorgt voor een verlaging van je beschikbare airtime met ongeveer 10-20%.
MLO zorgt ervoor dat de nieuwste apparaten (die dus wifi 7 ondersteunen en de 6 GHz-band kunnen gebruiken) tegelijkertijd ook gebruikmaken van de oudere banden. Dit levert meer snelheid, maar gaat eigenlijk ten koste van de oudere apparaten. Daarom zien we dat het in de praktijk géén verbetering oplevert om MLO aan te zetten.
Hoe zou je MLO wél in een zakelijke setting goed kunnen inzetten?
Het nadeel van MLO is dat je minder controle hebt over welke frequentie de apparaten (zoals je laptop of telefoon) kiezen. Dat zorgt er voor dat een laptop bijvoorbeeld per-ongeluk probeert een video-call op 2.4 GHz uit te voeren, omdat de laptop denkt dat dat het beste signaal heeft. Dat is wat je in de praktijk wilt voorkomen. Dit kun je oplossen door de verschillende modi van MLO in te richten.
Deze operationele modi heeft MLO:
STR (Simultaneous Transmit and Receive): Apparaten mogen op alle frequentiebanden continu zenden en ontvangen.
NSTR (Non-Simultaneous Transmit and Receive): Apparaten mogen op alle frequentiebanden zenden en ontvangen, maar niet tegelijkertijd.
Deze specifieke implementatie opties zijn verder nog beschikbaar:
MLSR (Multi-Link Single Radio): Het apparaat is verbonden met één frequentieband maar maakt wel gebruik van meerdere kanalen.
EMLSR (Enhanced Multi-Link Single Radio): Het apparaat is verbonden met één frequentieband maar maakt wel gebruik van meerdere kanalen en luistert ook naar andere frequentiebanden.
MLMR (Multi-Link Multi-Radio): Het apparaat maakt gebruik van meerdere frequentiebanden tegelijkertijd.
Voor een zakelijk netwerk is het raadzaam om een netwerk in te richten op stabiliteit, niet op maximale snelheid. Het is daarom onverstandig om MLO in te schakelen tenzij er een passend profiel en modi wordt geselecteerd wat past bij de omgeving.
Een passend voorbeeld zou bijvoorbeeld zijn om NSTR te gebruiken als ‘load-balancing’ in drukke kantoren, waarbij de 2.4GHz band uitgeschakeld is. Zo zou je in een druk kantoor met 5GHz en 6GHz frequenties meer capaciteit kunnen creëren, zonder in te leveren op stabiliteit.
Is Multi-Link Operation (MLO) geschikt voor thuis?
Yes! Waarom is dit dan wel leuk voor thuis? Simpel, omdat je daar veel minder apparaten hebt en je wifizenders dus niet vol zitten. Ook heb je thuis meer last van interferentie van je buren, MLO zorgt ervoor dat als je interferentie hebt op 5 GHz, je nog kunt uitwijken naar de twee andere frequenties.
Kunnen alle apparaten gebruikmaken van Multi-Link Operation (MLO)?
Nee, alleen wifi 7-zenders en wifi 7-apparaten kunnen gebruikmaken van MLO. Dat is ook een van de redenen waarom het niet supernuttig is. Nieuwe wifi 7-apparaten kunnen namelijk al gebruikmaken van de nieuwste frequenties en kanaalbreedtes, waarom zouden die dan óók moeten verbinden met oude frequenties en kanaalbreedtes? Die zijn immers nodig voor de oudere apparaten.
@snah001 ok, "compleet overbodig" was wellicht wat sterk uitgedrukt, maar dit stukje vast het wat mij betreft goed samen:
Kunnen alle apparaten gebruikmaken van Multi-Link Operation (MLO)?
Nee, alleen wifi 7-zenders en wifi 7-apparaten kunnen gebruikmaken van MLO. Dat is ook een van de redenen waarom het niet supernuttig is. Nieuwe wifi 7-apparaten kunnen namelijk al gebruikmaken van de nieuwste frequenties en kanaalbreedtes, waarom zouden die dan óók moeten verbinden met oude frequenties en kanaalbreedtes? Die zijn immers nodig voor de oudere apparaten.
Je vergeet dat om dat mogelijk te maken ze niet de oudere norm naam Wifi-6 konden blijven hanteren en was het noodzaak om het een nieuwe naam te geven: Wifi-7 MLO.franssie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:04:
@snah001 ok, "compleet overbodig" was wellicht wat sterk uitgedrukt, maar dit stukje vast het wat mij betreft goed samen:
[...]
Heb je dus niet in Wifi-6 en de usercases met MLO komen er gewoon aan hoor.
Ik heb geen last van interferentie op de 5GHz band zolang mijn buren de kanaalselectie op AUTO zetten en kennelijk niet weten wat DFS kanalen zijn.
Ze zitten dus praktisch allemaal op de kanalen 36-40-44-48 elkaar te storen.
Waar ik wel last van heb zijn de beroerde - en niet te richten - WiFi antennes in zowel mijn laptops alswel de K&K router.Ook al zou nu voor mij de 6 GHz band beschikbaar komen dan verwacht ik dat 5GHz mijn baseband blijft - voor zover ik überhaupt WiFi gebruik, want liefst alles bekabeld.
Waar ik wel last van heb zijn de beroerde - en niet te richten - WiFi antennes in zowel mijn laptops alswel de K&K router.Ook al zou nu voor mij de 6 GHz band beschikbaar komen dan verwacht ik dat 5GHz mijn baseband blijft - voor zover ik überhaupt WiFi gebruik, want liefst alles bekabeld.
Even een korte vraag, K&K is een mooie goedkope oplossing voor internet. Nu zit ik zelf ook bij Odido en heb internet en TV. Nu gebruik ik in de caravan een 32" android tv.
De odido TV app staat er op maar werkt niet als ik bv met mijn mobiel internet sharing gebruik waarom weet ik niet. De odido online TV app werkt alleen maar op kleine schermen en niet op >32" maar via een browser kan ik nu TV kijken met internet sharing via mijn mobiel, maar tv in de browser is niet het mooiste.
Thuis werkt deze TV prima met de APP over WIFI, TV lijkt dan ook geblocked op ip ? maar op de mobiel werkt het wel.
Weet iemand als ik K&K neem ik dan wel de odido tv app kan gebruiken ? is is er toch ergens een lock op IP dat dit nog steeds niet gaat ? Kan het ook zelf testen maar voor die 25 euro en 5min test is het een beetje zonde.
Laat maar ik zie dat de app alleen op een vaste verbinding werkt.
De odido TV app staat er op maar werkt niet als ik bv met mijn mobiel internet sharing gebruik waarom weet ik niet. De odido online TV app werkt alleen maar op kleine schermen en niet op >32" maar via een browser kan ik nu TV kijken met internet sharing via mijn mobiel, maar tv in de browser is niet het mooiste.
Thuis werkt deze TV prima met de APP over WIFI, TV lijkt dan ook geblocked op ip ? maar op de mobiel werkt het wel.
Weet iemand als ik K&K neem ik dan wel de odido tv app kan gebruiken ? is is er toch ergens een lock op IP dat dit nog steeds niet gaat ? Kan het ook zelf testen maar voor die 25 euro en 5min test is het een beetje zonde.
Laat maar ik zie dat de app alleen op een vaste verbinding werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door rob2011 op 11-08-2025 16:05 ]
Tja, dat DFS is verschrikkelijk. Je kunt die kanalen wel instellen maar bij het minste geringste schakelt het AP naar 36 t/m 48 en blijft daar vaak dan hangen. Ook is het vermogen in die DFS kanalen laag door TPC wat ook nog de reikwijdte beperkt.Kyle schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:51:
Ik heb geen last van interferentie op de 5GHz band zolang mijn buren de kanaalselectie op AUTO zetten en kennelijk niet weten wat DFS kanalen zijn.
Denk dat dit niet werkt want odido biedt zelf ook geen K&K i.c.m. tv volgens mij. Waarom geen NLziet i.p.v. odido tv?rob2011 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:59:
Even een korte vraag, K&K is een mooie goedkope oplossing voor internet. Nu zit ik zelf ook bij Odido en heb internet en TV. Nu gebruik ik in de caravan een 32" android tv.
Als NL ziet voor jou de oplossing is, dan neem je dat toch gewoon los af. Klik en Klaar is al zo goedkoop en met een mobiel abonnement slechts 20 euro incl. router en de BTW dat daar geen pakketvoordeel met NL ziet af kan denk ik.
Ik vind DFS fantastisch: op kanaal 52 geen of nauwelijks interferentie en nog niet meegemaakt dat ik naar eenernstoud schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:02:
[...]
Tja, dat DFS is verschrikkelijk. Je kunt die kanalen wel instellen maar bij het minste geringste schakelt het AP naar 36 t/m 48 en blijft daar vaak dan hangen. Ook is het vermogen in die DFS kanalen laag door TPC wat ook nog de reikwijdte beperkt.
non-DFS kanaal gezet werd. En dan te bedenken dat ik tussen Schiphol en Zestienhoven woon en ook nog te maken zou
kunnen hebben met vliegkamp Valkenburg, ware het niet dat het in 2006 opgeheven is. Dus met de detectie van radarpulsen
valt het bij mij reuze mee. Maar ik kan me voorstellen dat je bij bijv. militaire vliegvelden of haven/ scheepsradar je
daar wel last van zou kunnen ondervinden. TPC of DTPC zou kunnen, maar nog niets van gemerkt.
Hier lukt mij vastzetten op een DFS nooit. Veel merken en types AP geprobeerd. Wellicht door defensie radar in Nieuw-Milligen (Wikipedia: Air Operations Control Station Nieuw Milligen).Kyle schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Ik vind DFS fantastisch: op kanaal 52 geen of nauwelijks interferentie en nog niet meegemaakt dat ik naar een
non-DFS kanaal gezet werd. En dan te bedenken dat ik tussen Schiphol en Zestienhoven woon en ook nog te maken zou
kunnen hebben met vliegkamp Valkenburg, ware het niet dat het in 2006 opgeheven is. Dus met de detectie van radarpulsen
valt het bij mij reuze mee. Maar ik kan me voorstellen dat je bij bijv. militaire vliegvelden of haven/ scheepsradar je
daar wel last van zou kunnen ondervinden. TPC of DTPC zou kunnen, maar nog niets van gemerkt.
Inderdaad nu je het zegt, hoogst ws. is Nieuw Milligen de oorzaak. Toen vliegkamp Valkenburg nog bestond vlogen vrij frequent mil.vliegtuigen en helikopters boven mij door de mil.corridoor Valkenburg-Nw. Milligen.ernstoud schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:53:
[...]
Hier lukt mij vastzetten op een DFS nooit. Veel merken en types AP geprobeerd. Wellicht door defensie radar in Nieuw-Milligen (Wikipedia: Air Operations Control Station Nieuw Milligen).
Wat ms. zou kunnen werken is van wat extremere richtantennes gebruik maken die ontvangst van radarpulsen van
achteren praktisch onmogelijk maken en ontvangst van pulsen opzij sterk verminderen, zoals o.m. Yagi, schotel en ms.
is een directionele (rechthoekige) plaatantenne ook geschikt. Laatstgenoemde heb ik veel gebruikt met Bearcat /Uniden scanners.
Post Scriptum: Volgens jouw Wikipedia Link is de ARES Radar op 31 Maart 2024 definitief uitgezet !ernstoud schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:53:
[...]
Hier lukt mij vastzetten op een DFS nooit. Veel merken en types AP geprobeerd. Wellicht door defensie radar in Nieuw-Milligen (Wikipedia: Air Operations Control Station Nieuw Milligen).
Heb je het sindsdien alweer eens geprobeerd ?
Oh, maar er draait daar nog meer zolang de verhuizing naar ik dacht Neerijnen?Kyle schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:32:
[...]
Post Scriptum: Volgens jouw Wikipedia Link is de ARES Radar op 31 Maart 2024 definitief uitgezet !
Heb je het sindsdien alweer eens geprobeerd ?
Neerijnen regenradar en Herwijnen militaire radar, dus je mag kiezen hoe je gepulst wil wordenernstoud schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:16:
[...]
Oh, maar er draait daar nog meer zolang de verhuizing naar ik dacht Neerijnen?

Ik zit op de camping te kijken voor K&K maar als ik de kaart van Odido mag geloven dan zit ik nét in een witte vlek en zou ik geen verbinding hebben. Als ik bij de ingang kijk is het supersnel en goed 200 meter dus niets meer.
Is dit iets wat in de praktijk redelijk klopt of zal het wel meevallen ? Beetje zonde om €45 uit te geven en er achter te komen dat het niet beter werkt dan de camping wifi.
Is dit iets wat in de praktijk redelijk klopt of zal het wel meevallen ? Beetje zonde om €45 uit te geven en er achter te komen dat het niet beter werkt dan de camping wifi.
Wat zegt https://antennekaart.nl over de mast die het dichtst in de buurt is? En wat is de afstand tussen de mast en camping?Pixelmagic schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:10:
Ik zit op de camping te kijken voor K&K maar als ik de kaart van Odido mag geloven dan zit ik nét in een witte vlek en zou ik geen verbinding hebben. Als ik bij de ingang kijk is het supersnel en goed 200 meter dus niets meer.
Misschien dat iemand hier op dezelfde camping zit en het antwoord weet, maar ja welke camping ?Pixelmagic schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:10:
1.7km ongeveer, rare is dat de ingang dus op deze kaart Razendsnel aangeeft maar de camping zelfdunkiegaming schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:16:
[...]
Wat zegt https://antennekaart.nl over de mast die het dichtst in de buurt is? En wat is de afstand tussen de mast en camping?
Members only:
(aan de linker kant de witte vlek) dus geen dekking heeft. Het lijkt bijna of dat de gehele camping bewust buiten dekking wordt gezet. Zal toch niet zo zijn dat ze je liever adsl verkopen, of liever niet te veel klanten op de camping willen?
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door Pixelmagic op 12-08-2025 16:17 . Reden: Members only aangepast ]
De dekkingskaart voor k&k is gebaseerd op de N78 band.Pixelmagic schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:40:
[...]
1.7km ongeveer, rare is dat de ingang dus op deze kaart Razendsnel aangeeft maar de camping zelf
***members only***
(aan de linker kant de witte vlek) dus geen dekking heeft. Het lijkt bijna of dat de gehele camping bewust buiten dekking wordt gezet. Zal toch niet zo zijn dat ze je liever adsl verkopen, of liever niet te veel klanten op de camping willen?
Op 1.7km ga je N78 niet kunnen gebruiken, je valt dan terug op de 4G banden. Maar ik denk zelf dat K&K beter is dan de wifi op de camping.
Verrassend genoeg is de wifi redelijk goed, ik kan zelfs met de laptop meestal gewoon werken met teams (nu in het hoofdseizoen!). Het gaat nu juist om de momenten waarop het niet lekker loopt, waarop ik nu de 5G verbinding van mijn gsm gebruik (ook van Odido) waar ik kijk naar een betrouwbaar alternatief.dunkiegaming schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:57:
[...]
De dekkingskaart voor k&k is gebaseerd op de N78 band.
Op 1.7km ga je N78 niet kunnen gebruiken, je valt dan terug op de 4G banden. Maar ik denk zelf dat K&K beter is dan de wifi op de camping.
Als je gsm met Odido 5G een goede verbinding heeft dan zal K&K dat toch ook wel hebben?Pixelmagic schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:06:
[...]
Verrassend genoeg is de wifi redelijk goed, ik kan zelfs met de laptop meestal gewoon werken met teams (nu in het hoofdseizoen!). Het gaat nu juist om de momenten waarop het niet lekker loopt, waarop ik nu de 5G verbinding van mijn gsm gebruik (ook van Odido) waar ik kijk naar een betrouwbaar alternatief.
Hoeft niet perse. Je telefoon gebruikt alle beschikbare banden, maar K*K gebruikt b8, b20, b28 en n8, n20 en n28 niet (deze banden staan hardhandig uitgeschakeld in de firmware en kun je niet aanzetten). Hierdoor is het bereik heel anders van K&K vergeleken met een gewone telefoon.ratzz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:15:
[...]
Als je gsm met Odido 5G een goede verbinding heeft dan zal K&K dat toch ook wel hebben?
Toch komen we weer terug op het advies dat we altijd geven, probeer het even. Het is met de aansluitkosten niet zo heel goedkoop meer om even te testen, maar als je niet op de locatie zelf een test doet, blijft het een gokspelletje. De kaart van Odido zelf is niet super veel waard wat mij betreft. We hebben al genoeg gevallen voorbij zien komen waarbij volgende de kaart van Odido geen of zeer slecht bereik zou zijn, terwijl het prima werkt en andersom.
Ik heb nu op mijn adres ook zo’n raar geval. Precies rond mijn woning volgens de dekkingskaart een witte vlek. Kan dus geen K&K aanvragen, de buren links en rechts wel.Pixelmagic schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:40:
[...]
1.7km ongeveer, rare is dat de ingang dus op deze kaart Razendsnel aangeeft maar de camping zelf
***members only***
Het bijzondere is dat ik op mijn adres al twee abonnementen heb
Niet lang geleden kon het dus wel. En ik heb redelijke snelheden, weliswaar met een NR7302 met n28. Dat zal de crux zijn. Hoewel mijn buren verder van de mast dus wel K&K kunnen aanvragen. Terwijl die dus vrijwel zeker ook geen n78 zullen ontvangen.
Zou dat dan niet "ge-engineered" zijn, dat ze niet teveel K&K op één hoop willen hebben? Dat de buren links en rechts wel kunnen bestellen maar daartussenin niet (meer) is radiotechnisch gezien "gek".ernstoud schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:14:
[...]
Ik heb nu op mijn adres ook zo’n raar geval. Precies rond mijn woning volgens de dekkingskaart een witte vlek. Kan dus geen K&K aanvragen, de buren links en rechts wel.
Het bijzondere is dat ik op mijn adres al twee abonnementen heb.
Niet lang geleden kon het dus wel. En ik heb redelijke snelheden, weliswaar met een NR7302 met n28. Dat zal de crux zijn. Hoewel mijn buren verder van de mast dus wel K&K kunnen aanvragen. Terwijl die dus vrijwel zeker ook geen n78 zullen ontvangen.
Ik kan me niet voorstellen dat het zo geavanceerd is. Ik denk dat het gewoon de N78 coverage map is van de afdeling Radio Planning. Je kunt maar zoveel doen met berekenen, uiteindelijk heb je toch te maken met live condities, gebouwen die vreemde spiegelingen veroorzaken, andere installaties in de buurt etc.Houtenklaas schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:22:
[...]
Zou dat dan niet "ge-engineered" zijn, dat ze niet teveel K&K op één hoop willen hebben? Dat de buren links en rechts wel kunnen bestellen maar daartussenin niet (meer) is radiotechnisch gezien "gek".
Voor zover ik kan beoordelen hebben de klanten over het algemeen een beter resultaat dan wat de kaart zegt. Dat zou overigens best een expres kunnen zijn. Beter zo dan andersom toch?!
Ik lig in een jachthaven. Postcodecheck gaf 80Mb aan. In de praktijk is dit 360/26.Pixelmagic schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:10:
Je moet het gewoon proberen.
I'm fed up 'cause all you wanna do is critisize.... (Alexander O'Neal '84)
Lijkt mij ook.Houtenklaas schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:22:
Zou dat dan niet "ge-engineered" zijn, dat ze niet teveel K&K op één hoop willen hebben? Dat de buren links en rechts wel kunnen bestellen maar daartussenin niet (meer) is radiotechnisch gezien "gek".
Maar de dekkingskaart die Odido gebruikt lijkt me ook wel een rare kaart.
Ik kon op mijn oude adres (nummer 6) geen K&K krijgen. De buren op nr 7 ook niet en de overige buren wel.
En dat voor een 'buitengebied'.
In de praktijk ging het met ~450+ Mbit down en max 15Mbit up. (het huis is inmiddels verkocht)
/f/image/q4O34ypILmUQ2JxGho4TvOnf.png?f=fotoalbum_large)
Fritzbox heeft ook een buitenmodem op de markt gezet en wel de FritzBox 6860 5G.
Moet je wel € 400,- in Dld op tafel leggen en zal ongetwijfeld ook in NL op de markt komen.
Moet je wel € 400,- in Dld op tafel leggen en zal ongetwijfeld ook in NL op de markt komen.
[ Voor 15% gewijzigd door snah001 op 15-08-2025 16:10 ]
Is al een tijdje uit voorraad leverbaar in NL/BE hoor: https://fritzshop.nl/fritzbox/12118-fritzbox-6860-5g.htmlsnah001 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:10:
Fritzbox heeft ook een buitenmodem op de markt gezet en wel de FritzBox 6860 5G.
Geen info over banden e.d. en inderdaad erg prijzig.
Review: https://www.technologyins...aak-een-wifi-netwerk.html
[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 15-08-2025 16:24 ]
Oh, maar dat is interessant! Hoef alleen een gaatje te maken in de achterwand van de cabine voor de poe kabel en dan kan ik mijn laptop in de adapter prikken voor bekabeld internet en WiFi op de rest vd apparatuur die ik gebruik. Wel €419, maar Fritz dus goei spul.
Ik zat hiernaar te kijken. De prijs vind ik behoorlijk hoog en ik vind het erg jammer dat er geen 2,5Gb/s poort aanwezig is.ernstoud schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:23:
[...]
Is al een tijdje uit voorraad leverbaar in NL/BE hoor: https://fritzshop.nl/fritzbox/12118-fritzbox-6860-5g.html
Van AVM site:ernstoud schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:23:
[...]
/f/image/jpQQr1q7spGOpVvTzScV0xyG.png?f=fotoalbum_large)
Moet via POE+ gevoed worden. Jammer dat het maar een 1gbit poort is ipv 2,5gbit.
Link: https://nl.fritz.com/prod...0-5g/technische-gegevens/
ik heb klik en klaar 2 weken gebruikt op een camping in overijssel en zeeland. Heeft prima gewerkt(150-200mbit down, 50-60 up), maar op drukke tijden, (regenachtige dagen), was de snelheid slecht. Whatsapp enz was prima, maar iptv niet
In huis werkte het ook prima, volgens odido niet:
Dit is beschikbaar op je adres: Klik&Klaar Internet via ons 5G-netwerk met een verwachte snelheid tot 6 Mbit/s download en tot 1 Mbit/s upload.
In huis werkte het ook prima, volgens odido niet:
Dit is beschikbaar op je adres: Klik&Klaar Internet via ons 5G-netwerk met een verwachte snelheid tot 6 Mbit/s download en tot 1 Mbit/s upload.
[ Voor 29% gewijzigd door sander817 op 15-08-2025 17:32 ]
NR7302 kost nog niet de helft.Miglow schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:52:
Oh, maar dat is interessant! Hoef alleen een gaatje te maken in de achterwand van de cabine voor de poe kabel en dan kan ik mijn laptop in de adapter prikken voor bekabeld internet en WiFi op de rest vd apparatuur die ik gebruik. Wel €419, maar Fritz dus goei spul.
Dit zijn de banden die mijn Fritzbox6860 gebruikternstoud schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:23:
[...]
Is al een tijdje uit voorraad leverbaar in NL/BE hoor: https://fritzshop.nl/fritzbox/12118-fritzbox-6860-5g.html
/f/image/c4u8PJjFOH9K4L42i101lBTK.png?f=fotoalbum_large)
Klopt, maar daar moet nog een fatsoenlijke WiFi router bij en aangezien ik het in de vrachtwagen gebruik zal het elkaar qua prijs weinig ontlopen uiteindelijk. En dan uiteraard nog het ruimte aspect. Cabine is maar 2*2,5*2,20.
[ Voor 9% gewijzigd door Miglow op 16-08-2025 08:13 ]
De 7302 is volledig waterdicht, de andere kan je alleen af en toe met de plantenspuit besprenkelen en zal je uit de regen onder een afdakje moeten monteren. Voor de vrachtwagen, waar je niet echt weet uit welke richting de regen komt en rijwind ook nog tegen je werkt, zou ik liever de 7302 hebben. Die kan je mooi voeden vanaf een 24V DC switch.
Oke, die moet dan dus onder de dakspoiler komen. Dus dan de 7302, een WiFi router en een 24V PoE switch benodigd? Hmmm. Buiten de waterdichtheid zie ik alleen maar meer argumenten om voor de Fritz te gaan. Ik heb namelijk gewoon 230V van de omvormer, dus hoef niet per se op 24V te voeden. Daarbij is alles wat op 24V moet werken over het algemeen duurder dan 230V.jadjong schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:02:
De 7302 is volledig waterdicht, de andere kan je alleen af en toe met de plantenspuit besprenkelen en zal je uit de regen onder een afdakje moeten monteren. Voor de vrachtwagen, waar je niet echt weet uit welke richting de regen komt en rijwind ook nog tegen je werkt, zou ik liever de 7302 hebben. Die kan je mooi voeden vanaf een 24V DC switch.
Zal eens een optelsom maken.
7302 €210
Asus router met goede reviewscore €43,95
Switch met PoE+ €39,00
Dit is dus bij elkaar een dikke €280 met 3 apparaten die ik moet voeden in een beperkte ruimte. En ja, hier zit een aparte router met switch inbegrepen omdat routers met PoE voeding op uitgaande poorten zover ik kon vinden niet bestaan. Dan wordt het prijsverschil ineens nog "maar" €120 en dan heb ik 1 apparaat buiten met de voeding in de cabine en verder niets. Nogmaals, die is maar 2*2,5*2,2m en daar "woon" ik 5 dagen per week in. Die Fritz is dus nog steeds interessant met de voorwaarde dat ik hem waarschijnlijk onder de dakspoiler moet plakken.
Oh, qua ruimte voorstelling: Een flink 2 persoonsbed in een slaapkamer van 2,20 hoog waar nog het dashboard vanaf gaat, lades onder het bed, kastjes met de dagelijkse dingen voor zowel werk als ontspanning, een kastje dat opgeofferd is voor de magnetron en een lade die voor de koelkast/vriezer is. Ruimte is dus een ding en ik ben elke avond en ochtend al bezig dingen te verplaatsen. En uiteraard 2 stoelen en een stuur, aka werkplek.
[ Voor 51% gewijzigd door Miglow op 16-08-2025 09:46 ]
De rijwind werkt trouwens niet tegen me als ik hem op het dak of de achterkant van de cabine plaats. Daar hangt ie volledig uit de wind. Ik leg mijn handschoenen namelijk gewoon op de accubak bij het laden en lossen en vergeet die wel eens in het handschoenenvak te leggen als ik klaar ben. Bij de volgende bestemming liggen die dan nog op dezelfde plek.jadjong schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:02:
Wellicht is het goed om te weten dat in de winter condens, vorst etc. ook invloed hebben en dan heeft de NR7302 wel een flinke stap voor want die kan dat allemaal gewoon hebben.
Overigens kun je die zes maanden gratis Videoland Basis hier ook als bestaande klant aanvragen. Of de eerste maand gratis Amazon Prime of Deezer.
Ik snap je punt om voor de Fritz te gaan. Alleen zou ik persoonlijk denk ik ook voor de 7302 gaan. Ik zou eerst kijken hoe dat werkt en dan eventueel een compact router erachter zetten. Voor de wifi en verwerking hebben die ruim voldoende capaciteit en het verbruik is een stuk lager.Miglow schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:13:
[...]
Oke, die moet dan dus onder de dakspoiler komen. Dus dan de 7302, een WiFi router en een 24V PoE switch benodigd? Hmmm. Buiten de waterdichtheid zie ik alleen maar meer argumenten om voor de Fritz te gaan. Ik heb namelijk gewoon 230V van de omvormer, dus hoef niet per se op 24V te voeden. Daarbij is alles wat op 24V moet werken over het algemeen duurder dan 230V.
Zal eens een optelsom maken.
7302 €210
Asus router met goede reviewscore €43,95
Switch met PoE+ €39,00
Dit is dus bij elkaar een dikke €280 met 3 apparaten die ik moet voeden in een beperkte ruimte. En ja, hier zit een aparte router met switch inbegrepen omdat routers met PoE voeding op uitgaande poorten zover ik kon vinden niet bestaan. Dan wordt het prijsverschil ineens nog "maar" €120 en dan heb ik 1 apparaat buiten met de voeding in de cabine en verder niets. Nogmaals, die is maar 2*2,5*2,2m en daar "woon" ik 5 dagen per week in. Die Fritz is dus nog steeds interessant met de voorwaarde dat ik hem waarschijnlijk onder de dakspoiler moet plakken.
Oh, qua ruimte voorstelling: Een flink 2 persoonsbed in een slaapkamer van 2,20 hoog waar nog het dashboard vanaf gaat, lades onder het bed, kastjes met de dagelijkse dingen voor zowel werk als ontspanning, een kastje dat opgeofferd is voor de magnetron en een lade die voor de koelkast/vriezer is. Ruimte is dus een ding en ik ben elke avond en ochtend al bezig dingen te verplaatsen. En uiteraard 2 stoelen en een stuur, aka werkplek.
Wat raad je dan aan als ruimte beperkt is? Verbruik maakt niet zoveel uit omdat de motor de accu's toch weer bijlaadt en de omvormer uit staat in het weekend, stopcontacten wel want daar heb ik er maar 3 van. Komt die 7302 met een poe voeding/injector?Cave_Boy schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:10:
[...]
Ik snap je punt om voor de Fritz te gaan. Alleen zou ik persoonlijk denk ik ook voor de 7302 gaan. Ik zou eerst kijken hoe dat werkt en dan eventueel een compact router erachter zetten. Voor de wifi en verwerking hebben die ruim voldoende capaciteit en het verbruik is een stuk lager.
Trouwens: Die 7302 heeft toch geen WiFi anders dan om hem in te stellen? Dan moet er dus sowieso een WiFi router aan. Telefoon en tablet werken niet bedraad.
[ Voor 10% gewijzigd door Miglow op 16-08-2025 17:10 ]
@Miglow klopt, vraag me ook af of je met een buiten router nou zoveel beter uit bent.
Ik zou de huidige modem blijven gebruiken of een MiFi overwegen.
Het belangrijkste aspect is dat de (5Ghz) WiFi van de huidige modem gewoon onbetrouwbaar is en onregelmatig uitvalt.franssie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:37:
@Miglow klopt, vraag me ook af of je met een buiten router nou zoveel beter uit bent.
Ah, ik dacht dat dat nu opgelost was meer de laatste firmware, niet dus. Dan zou ik er zelf een glinet naast hangen. Kost weinig een ook vpn mogelijkheden etc.Miglow schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:41:
[...]
Het belangrijkste aspect is dat de (5Ghz) WiFi van de huidige modem gewoon onbetrouwbaar is en onregelmatig uitvalt.
Ja, netspanning in, ethernet en power naar/van NR7302 en gerouteerd of gebridged ethernet naar je devices.Miglow schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:08:
[...]
Komt die 7302 met een poe voeding/injector?
Er zijn ook PoE injectors met 12V in naar PoE 48V uit. Die gebruik ik ook om een NR7302 te voeden met de 12V van de Huawei die er eerst stond:
https://nl.aliexpress.com/item/1005008293432833.html
VPN is voor mij totaal niet noodzakelijk aangezien mijn reden voor K&K is dat ik niet alles via de hotspot van mijn telefoon wil doen met gratis bundels na 20GB per dag. Thuis heb ik glas van Glasnet over Efiber en daar experimenteer ik wel mee in het weekend. Onderweg heb ik behoefte aan internet voor mijn tablet omdat daar mijn ritopdrachten op binnen komen en de planning van de klant waar ik aan verhuurd word mij daarop volgt, voor mijn telefoon omdat ik veel videobel met mijn Engelse vriendin en op de laptop kijk ik tv of samen met haar films als ik 's avonds stil sta.franssie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:55:
[...]
Ah, ik dacht dat dat nu opgelost was meer de laatste firmware, niet dus. Dan zou ik er zelf een glinet naast hangen. Kost weinig een ook vpn mogelijkheden etc.
Ik ben van KPN Unlimited voor €37,50(?) per maand naar Youfone 30GB gegaan voor €7 per maand het eerste jaar en €14 het tweede, dus het aparte abonnement voor K&K kan makkelijk uit.
Eigenlijk een hele simpele gebruiker dus, maar stabiel 5Ghz WiFi wil nog niet lukken bij Odido, dus kijk ik stiekem naar andere opties.
Als je er vijf dagen per week in woont ga ik er van uit dat je iets als een XG+ of Highline hebt. Daar is vast wel een plekje om die 5-poort switch te verstoppen, al is het achter de tachograaf. Dat andere ding zit buiten op het dak, dus daar heb je weinig last van en wifi binnen zou ik een accespoint nemen. Die plak je tegen het plafond zoals dat ook thuis/op kantoor gebeurd, draadje via de plafond-lamp.Miglow schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:13:
Alleen nog iets knutselen om van 24 naar 54 volt te gaan, maar dat is ook tientjes-werk.
Globetrotter...jadjong schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:13:
[...]
Als je er vijf dagen per week in woont ga ik er van uit dat je iets als een XG+ of Highline hebt. Daar is vast wel een plekje om die 5-poort switch te verstoppen, al is het achter de tachograaf. Dat andere ding zit buiten op het dak, dus daar heb je weinig last van en wifi binnen zou ik een accespoint nemen. Die plak je tegen het plafond zoals dat ook thuis/op kantoor gebeurd, draadje via de plafond-lamp.
Alleen nog iets knutselen om van 24 naar 54 volt te gaan, maar dat is ook tientjes-werk.
En ik heb 230V makkelijk beschikbaar, waarom zou ik gaan grutten in de boordspanning? Het k*tding is al zo gevoelig voor wel, alles
Welk 5 GHz kanaal gebruik je bij K&K ? En is dat ingesteld op AUTO of handmatig ? En bandbreedte ? alleen 20 MHzMiglow schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:09:
[...]
Globetrotter...
En ik heb 230V makkelijk beschikbaar, waarom zou ik gaan grutten in de boordspanning? Het k*tding is al zo gevoelig voor wel, alles
of ook hoger ? Een juiste keuze kan veel problemen voorkomen, maar helaas niet alle omdat je met veel wisselende omstandigheden te maken hebt.
Meten is weten. Ik gebruik zelf WiFi - Analyzer van Matt Hafner. Helaas alleen voor Windows.
Ik vrees dat Fritz Box de problemen niet gaat oplossen.
Vanaf November 2024 had ik regelmatig Wifi problemen en moest elke dag de router uit en aanzetten.
Aan de kabel heb ik vanaf november 2024 gemiddeld 700Mbps down en 75Mbps up, nooit problemen.
Afstand tot de 10Ghz paal circa 600 meter in Zoetermeer, de Odido router staat gewoon in mijn kamer op de 2e etage.
Na de firmware naar V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430 draait alles nu 52 dagen, zonder uit en aanzetten van de router en in het hele huis heb ik prima te gebruiken Wifi.
De 2.4Ghz staat op automatisch.
De 5Ghz band:
Bandbreedte 20/40/80/160, (had ik eerst op 20/40/80 staan, info van Big-Guy).
Kanaal 104. Current 48 / 80 Mhz
Ik krijg al een tijd de banden N78 B7 en B32
Eigenlijk niets meer te klagen.
Op mijn kanaal verandering na staat alles van de Odido router op default zoals ik het kreeg. Het kanaal stond op automatisch en ik kreeg daarmee een kanaal tussen 36 en 64, nooit hoger, omdat dit nu prima draait op kanaal 104 test ik niks anders meer.
Aan de kabel heb ik vanaf november 2024 gemiddeld 700Mbps down en 75Mbps up, nooit problemen.
Afstand tot de 10Ghz paal circa 600 meter in Zoetermeer, de Odido router staat gewoon in mijn kamer op de 2e etage.
Na de firmware naar V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430 draait alles nu 52 dagen, zonder uit en aanzetten van de router en in het hele huis heb ik prima te gebruiken Wifi.
De 2.4Ghz staat op automatisch.
De 5Ghz band:
Bandbreedte 20/40/80/160, (had ik eerst op 20/40/80 staan, info van Big-Guy).
Kanaal 104. Current 48 / 80 Mhz
Ik krijg al een tijd de banden N78 B7 en B32
Eigenlijk niets meer te klagen.
Op mijn kanaal verandering na staat alles van de Odido router op default zoals ik het kreeg. Het kanaal stond op automatisch en ik kreeg daarmee een kanaal tussen 36 en 64, nooit hoger, omdat dit nu prima draait op kanaal 104 test ik niks anders meer.
Staat op automatisch en het netwerk verdwijnt gewoon terwijl de 2,4Ghz actief blijft. Dan moet ik het modem opnieuw opstarten en soms blijft dat ergens tussen 10 minuten en enkele dagen goed werken. Sommige dagen herstart ik het modem dus gewoon 6x. Ik denk dus dat een ander modem zeker wel wat kan oplossen.Kyle schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
Welk 5 GHz kanaal gebruik je bij K&K ? En is dat ingesteld op AUTO of handmatig ? En bandbreedte ? alleen 20 MHz
of ook hoger ? Een juiste keuze kan veel problemen voorkomen, maar helaas niet alle omdat je met veel wisselende omstandigheden te maken hebt.
Meten is weten. Ik gebruik zelf WiFi - Analyzer van Matt Hafner. Helaas alleen voor Windows.
Ik vrees dat Fritz Box de problemen niet gaat oplossen.
Heb je wel al die b17 firmware?Miglow schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:24:
[...]
Staat op automatisch en het netwerk verdwijnt gewoon terwijl de 2,4Ghz actief blijft. Dan moet ik het modem opnieuw opstarten en soms blijft dat ergens tussen 10 minuten en enkele dagen goed werken. Sommige dagen herstart ik het modem dus gewoon 6x. Ik denk dus dat een ander modem zeker wel wat kan oplossen.
Het is sterk aan te raden bij 5 GHz het kanaal zelf handmatig te kiezen omdat de router anders bijna altijd automatisch op deMiglow schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:24:
[...]
Staat op automatisch en het netwerk verdwijnt gewoon terwijl de 2,4Ghz actief blijft. Dan moet ik het modem opnieuw opstarten en soms blijft dat ergens tussen 10 minuten en enkele dagen goed werken. Sommige dagen herstart ik het modem dus gewoon 6x. Ik denk dus dat een ander modem zeker wel wat kan oplossen.
drukbezette kanalen 36-40-44-48 ingesteld wordt met de bijbehhorende instabiliteit door interferentie.
Kies daarom bijv. zelf eens kanaal 116 of 132 met een kanaalbtreedte van 20 MHz of 20/40 MHz.
Als je je beperkt tot alleen 20 MHz heb je wat meer kanaalkeuze en is dat kanaal meer stabieler omdat je minder kans
loopt op interferentie.
PS: Het extra voordeel van vaste handmatige instelling is ook, dat bij aan - en uitzetten van de router deze niet van kanaal
verandert op basis van tijdelijke verandering van kanaals-bezetting.
Om de beste kanaalkeuze te maken raad ik daarom toch een WiFi Analyzer aan.
[ Voor 16% gewijzigd door Kyle op 17-08-2025 15:20 ]
Maar, interferentie waarvan 🤷🏼♂️ Ik rijd op de snelweg of naar een industriegebied meest van de tijd en het gebeurt dus echt op willekeurige momenten dat het 5Ghz netwerk uitvalt, dus niet per se iets van concurrerende netwerken ofzo. En ook niet dat er verbinding is maar geen internet ofzo. Het is gewoon niet meer zichtbaar in de lijst met WiFi netwerken. Zal wel eens een WiFi Analyzer erop los laten om te zien of de vrachtwagen zelf een stoorzender heeft, wellicht een verborgen 5Ghz netwerk ofzo.Kyle schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:58:
[...]
Het is sterk aan te raden bij 5 GHz het kanaal zelf handmatig te kiezen omdat de router anders bijna altijd automatisch op de
drukbezette kanalen 36-40-44-48 ingesteld wordt met de bijbehhorende instabiliteit door interferentie.
Kies daarom bijv. zelf eens kanaal 116 of 132 met een kanaalbtreedte van 20 MHz of 20/40 MHz.
Als je je beperkt tot alleen 20 MHz heb je wat meer kanaalkeuze en is dat kanaal meer stabieler omdat je minder kans
loopt op interferentie.
PS: Het extra voordeel van vaste handmatige instelling is ook, dat bij aan - en uitzetten van de router deze niet van kanaal
verandert op basis van tijdelijke verandering van kanaals-bezetting.
Om de beste kanaalkeuze te maken raad ik daarom toch een WiFi Analyzer aan.
Tja, de oorzaak kan ook liggen bij het apparaat dat de WiFi 5GHz moet ontvangen. Bij tablets valt bij de geavanceerde driver-Miglow schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:27:
[...]
Maar, interferentie waarvan 🤷🏼♂️ Ik rijd op de snelweg of naar een industriegebied meest van de tijd en het gebeurt dus echt op willekeurige momenten dat het 5Ghz netwerk uitvalt, dus niet per se iets van concurrerende netwerken ofzo. En ook niet dat er verbinding is maar geen internet ofzo. Het is gewoon niet meer zichtbaar in de lijst met WiFi netwerken. Zal wel eens een WiFi Analyzer erop los laten om te zien of de vrachtwagen zelf een stoorzender heeft, wellicht een verborgen 5Ghz netwerk ofzo.
instellingen nagenoeg niets verder in te stellen. Dit i.t.t. bijv. Windows. Bovendien zijn de antennes van tablets (net zoals bij
laptops) meestal van beroerde kwaliteit. Latig, lastig, maar misschien geeft inderdaad een WiFi Analyzer enig inzicht.
Ik ga er toch redelijk van uit, maar aannames... , dat wanneer op 3 apparaten tegelijk de WiFi niet meer zichtbaar is dat niet per se aan de ontvangende apparaten ligt toch? En dan rijst ook de vraag dat wanneer de WiFi analyzer met dezelfde slechte Thinkpad antennes iets moet vaststellen je toch per definitie een verkeerde analyse krijgt?
Ik denk dat bij jou de 5 GHz helemaal uit gaat. Vanwege het feit dat jij niet stationair bent, denk ik niet dat welke vorm van WiFi analyse zin zal hebben, dat verschilt namelijk normaal al per moment, maar bij jou ook nog eens per locatie.Miglow schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:44:
Ik ga er toch redelijk van uit, maar aannames... , dat wanneer op 3 apparaten tegelijk de WiFi niet meer zichtbaar is dat niet per se aan de ontvangende apparaten ligt toch? En dan rijst ook de vraag dat wanneer de WiFi analyzer met dezelfde slechte Thinkpad antennes iets moet vaststellen je toch per definitie een verkeerde analyse krijgt?
De enige reden die ik kan bedenken (behalve dat er gewoon echt iets mis is met jouw modem) is DFS. Als de 5 GHz WiFi op DFS kanalen zit en er iets van radar wordt gedetecteerd, moet jouw modem direct stoppen met zenden op dat kanaal. De lage kanalen in de 5 GHz band zijn wel 'vrij', bijvoorbeeld het veelgebruikte kanaal 36. Misschien kun je hem eens vastzetten op zo'n kanaal en kijken of het verbetert.
Iets anders dat je zou kunnen proberen is een keer -- als je even wat meer tijd hebt -- de fabrieksinstellingen herstellen. Ik heb dat in het begin met die van mij ook gedaan nadat er allerlei vreemde problemen waren in de webinterface (die niet meer reageerde bijvoorbeeld) en vastlopers waarbij heel het modem het niet meer deed.
Kort geleden heb ik dat overigens weer gedaan omdat de DDNS instellingen ook pas zichtbaar worden nadat je fabrieksinstellingen terugzet. Beetje vreemde implementatie, maar dat zegt mij wel dat er hoogstwaarschijnlijk wat meer dingen in de config kunnen komen / blijven zitten die met nieuwere versies problemen geeft.
Tot slot zou je natuurlijk nog de klantenservice kunnen proberen voor een nieuw modem, al gaan ze je waarschijnlijk zeggen dat je deze op moet zeggen en een nieuwe aan moet vragen.
Bij mij draait de NR5307 stabiel met de b17 firmware. Daarnaast gebruik ik mijn MiFi die het waarschijnlijk ook prima zal doen bij jou in de cabine. De antennes zitten wat minder gunstig (omdat MiFi wat kleiner is), maar ik haal nog steeds vergelijkbare snelheden bij mij thuis op zolder. Nadeel is wellicht wel dat er geen netwerk aansluiting op zit, ik doe alles via WiFi, ook thuis.
Ja, dat denk ik ook. Ik heb via de K&K app met de 2,4Ghz verbonden de 5Ghz uit en aan te zetten maar dat helpt ook niet, ik moet echt het modem uitzetten, even wachten en weer aanzetten. Misschien anders gewoon het modem in een van de bovenkastjes zetten met uitgeschakelde WiFi en een extern routertje of accesspoint aansluiten en die op zijn kop onder de bovenkastjes bevestigen. Ik word er stiekem ook gewoon moe van langzamerhand.Siira schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:06:
[...]
Ik denk dat bij jou de 5 GHz helemaal uit gaat. Vanwege het feit dat jij niet stationair bent, denk ik niet dat welke vorm van WiFi analyse zin zal hebben, dat verschilt namelijk normaal al per moment, maar bij jou ook nog eens per locatie.
De enige reden die ik kan bedenken (behalve dat er gewoon echt iets mis is met jouw modem) is DFS. Als de 5 GHz WiFi op DFS kanalen zit en er iets van radar wordt gedetecteerd, moet jouw modem direct stoppen met zenden op dat kanaal. De lage kanalen in de 5 GHz band zijn wel 'vrij', bijvoorbeeld het veelgebruikte kanaal 36. Misschien kun je hem eens vastzetten op zo'n kanaal en kijken of het verbetert.
Iets anders dat je zou kunnen proberen is een keer -- als je even wat meer tijd hebt -- de fabrieksinstellingen herstellen. Ik heb dat in het begin met die van mij ook gedaan nadat er allerlei vreemde problemen waren in de webinterface (die niet meer reageerde bijvoorbeeld) en vastlopers waarbij heel het modem het niet meer deed.
Kort geleden heb ik dat overigens weer gedaan omdat de DDNS instellingen ook pas zichtbaar worden nadat je fabrieksinstellingen terugzet. Beetje vreemde implementatie, maar dat zegt mij wel dat er hoogstwaarschijnlijk wat meer dingen in de config kunnen komen / blijven zitten die met nieuwere versies problemen geeft.
Tot slot zou je natuurlijk nog de klantenservice kunnen proberen voor een nieuw modem, al gaan ze je waarschijnlijk zeggen dat je deze op moet zeggen en een nieuwe aan moet vragen.
Bij mij draait de NR5307 stabiel met de b17 firmware. Daarnaast gebruik ik mijn MiFi die het waarschijnlijk ook prima zal doen bij jou in de cabine. De antennes zitten wat minder gunstig (omdat MiFi wat kleiner is), maar ik haal nog steeds vergelijkbare snelheden bij mij thuis op zolder. Nadeel is wellicht wel dat er geen netwerk aansluiting op zit, ik doe alles via WiFi, ook thuis.
Kanaal vastzetten op de lage 5Ghz band kan ik nog wel eens proberen en als dat niets verbetert, ga ik maar eens shoppen voor bovengenoemde oplossing. Nog steeds een behoorlijk prijsverschil met een Fritz modem of 7302 tenslotte.
Bij 3 apparaten tegelijk is de kans inderdaad nihil. Bij veel tablets en laptops bestaat de antenne uit niet veel meer danMiglow schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:44:
een draadje dat bovendien vaak ook nog op een niet ideale plaats in de behuizing zit, zelfs achter metaal, en war er
aan signaal in of naar buiten komt is niet te richten wat met externe opschroefbare SMA antennes nog wel mogelijk is.
Dat is dus ook het geval bij mijn Lenovo Thinkpad X12 detachable (met nano-SIM poort).
Deze Thinkpad geeft met een Wifi- analyzer weer wat er met dit programma geregistreerd kan worden, ook met
relatief slechte antennes. Ook bij de 27 Mhz bakkies was dat net zo.
Het lijkt me niet aannemelijk dat bij AUTO een DFS kanaal geselecteerd wordt. Dit is ook de reden waarom deSiira schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:06:
[...]
Ik denk dat bij jou de 5 GHz helemaal uit gaat. Vanwege het feit dat jij niet stationair bent, denk ik niet dat welke vorm van WiFi analyse zin zal hebben, dat verschilt namelijk normaal al per moment, maar bij jou ook nog eens per locatie.
kanalen 36 t/m 48 overbezet zijn en de kanalen 52 t/m 64 praktisch leeg bij een WiFi Analyse.
Ik gebruik zelf trouwens DFS kanaal 52 in de randstad zonder enige uitval bij een kanaalbreedte vn 20/40 MHz.
Kanaal 60 is een DFS kanaal toch? Ik zit op kanaal 60 in Auto (160 MHz) op de Zyxel 5302. Superstabiel sinds b17, geen enkel moment meegemaakt dat het uitviel of er problemen waren.Kyle schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:32:
[...]
Ik gebruik zelf trouwens DFS kanaal 52 in de randstad zonder enige uitval bij een kanaalbreedte vn 20/40 MHz.
/f/image/UFO7Zc6PCDsNNmWT6s4mAvAH.png?f=fotoalbum_large)
Bij overschakeling naar een ander - beter - kanaal wordt de verbinding - ook al is die in gebruik - "tijdelijk" onderbroken.
Hoe lang tijdelijk is ? Joost mag het weten. Dit is dus een groot nadeel van de AUTO instelling en daarom sowieso niet zonder meer aan te bevelen.
Hoe lang tijdelijk is ? Joost mag het weten. Dit is dus een groot nadeel van de AUTO instelling en daarom sowieso niet zonder meer aan te bevelen.
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.