[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 72 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:51
ernstoud schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:16:
[...]

Mooie snelheid.

Glasvezel voordelen: stabieler, download/upload symmetrische snelheid, (veel) lagere latency en (nog) hogere snelheden mogelijk (> 4 Gbps.)
Valt te bezien, symmetrische down en up is niet bij elke glasprovider en nog sneller lijkt me geen voordeel als 735mbps al snel zat is voor alles…voor mij althans..stabieler geloof ik voor glasvezel maar tot nu toe is het hier stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:19
vtrke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Valt te bezien, symmetrische down en up is niet bij elke glasprovider en nog sneller lijkt me geen voordeel als 735mbps al snel zat is voor alles…voor mij althans..stabieler geloof ik voor glasvezel maar tot nu toe is het hier stabiel
Niet symmetrisch glas? Niet eerder gezien. Ik gebruik K&K als backup mocht de gigabit fiber een issue hebben. Goed genoeg. Maar de stabiliteit valt me tegen. Wisselende snelheid, in de nacht lage snelheid e.d., totaal anders dan fiber.

En ja, jouw snelheid is goed genoeg. Ik bedoelde ook niet dat jij meer zou moeten, maar dat glas die potentie wel heeft, 5G niet. Ondanks alle marketing.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:28:
[...]Ik gebruik K&K als backup mocht de gigabit fiber een issue hebben. Goed genoeg. Maar de stabiliteit valt me tegen. Wisselende snelheid, in de nacht lage snelheid e.d., totaal anders dan fiber.
Jou valt het tegen, maar jij zit dan ook verre van gunstig voor ideaal bereik op de n78 5G band. Anderen zoals ik hebben weer een heel andere ervaring:

Originele modem op de meest ideale plaats op zolder: 1000/140 Mbit/s
Portable Mifi op het bureau op zolder: 700/120 Mbit/s
Portable Mifi op de kast op de begane grond in de woonkamer: 400/25 Mbit/s

In bovenstaande 3 situaties is het superstabiel. Ik werk sinds Klik en Klaar uit is vanuit huis op die verbinding. Op een enkele storing na waarin ik moest wisselen naar een andere internetverbinding is dit zonder problemen. RDP op afstand, Tailscale voor de 'VPN' en Teams vergaderingen zonder happeringen.

Mijn advies aan eenieder die hier meeleest en het nog niet zelf heeft is dan ook om het gewoon te proberen.

En dan even in het achterhoofd houdende dat we hier te maken hebben met een tweezijdige radioverbinding (mast naar modem en andersom). In tegenstelling tot een glasvezel adertje waar licht doorheen schijnt, zijn er heel veel factoren die van invloed kunnen zijn op die verbinding. Zo kan het uitstekend werken, maar als er ineens een evenement in de buurt gehouden wordt, is de capaciteit misschien ineens een heel stuk minder om maar een voorbeeld te noemen.

Een glasvezel zal normaal gesproken altijd stabieler / minder storingsgevoelig zijn dan een product als Klik en Klaar, maar zoals hierboven beschreven kan ook Klik en Klaar superstabiel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Siira schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:20:
[...]
Een glasvezel zal normaal gesproken altijd stabieler / minder storingsgevoelig zijn dan een product als Klik en Klaar, maar zoals hierboven beschreven kan ook Klik en Klaar superstabiel werken.
Zeker. Dichter bij de mast met goede n78 ontvangst haal je die mooie snelheden, maar dit kan dus ook met K&K de situatie zijn (download afgelopen 7 dagen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACDiIX_1S-YDC3nu2O_3iIRVnF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEgbaDyQn0HrjOIkvFz1hzzo.jpg?f=fotoalbum_large

Ter vergelijking mijn gigabit fiber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S7yW_Joq_Idi1oM32W1IAQBX4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2bSJDz7PdRWuccqesDI086o.jpg?f=fotoalbum_large

Die paar spikes naar beneden is een te druk bezette SpeedTest server.

Inderdaad; mensen moeten K&K altijd zelf evalueren. Ik ben blij dat ik glas heb met K&K als backup. Ik heb jarenlang het 4GvT product van tmobile/Odido gehad. De ervaringen in jarenlang internet via 4G en nu dus 5G laten zien dat het prima kan werken maar soms gewoon minder stabiel is. En je huidige performance kan zomaar veranderen. In het begin had ik met 4GvT goede resultaten, na ombouw van de mast naar 5G was het een stuk slechter. Die “onzekerheid” over performance heb je met glas gewoon niet.

Ik lees hier soms jubel verhalen van mensen die na installatie van K&K direct glas/coax opzeggen. Als de euro’s er zijn zou ik zeggen evalueer het wat langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:22:
[...]Die “onzekerheid” over performance heb je met glas gewoon niet.
Daar heb je weer andere problemen. Zo zaten wij als gezin op vrijdagmiddag rond 15:00 ineens zonder internet (KPN Glasvezel). Er was overduidelijk geen line, dus iets tussen de pop in de wijk en de mediaconverter aan mijn kant. Dat duurde echter tot dinsdagmorgen voordat er een monteur kwam kijken en constateerde dat de mediaconverter het had opgegeven.

Dat was een lang weekend met 2 pubers en een huishouden dat gebaseerd is op internet (camera's, deurslot, verlichting, etc).
Ik lees hier soms jubel verhalen van mensen die na installatie van K&K direct glas/coax opzeggen. Als de euro’s er zijn zou ik zeggen evalueer het wat langer.
Een echte 'tweaker' zal toch wel iets verstandiger zijn en voor een tijdje testen alvorens de andere verbinding op te zeggen. Maar ik heb het zeker voorbij zien komen en je hebt helemaal gelijk. Wij zijn vrij kort na de lancering een weekendje volledig op de Klik en Klaar verbinding geweest en dat werkte op zich prima, zelfs zonder gemopper van de meest kritische hier in huis, mijn puber zoon.

Dan nog heb ik besloten de glasvezel er niet uit te doen om meerdere reden. In plaats daarvan gebruik ik nu beiden, het hele gezin zit primair op de glasvezel, de Klik en Klaar SIM zit in een MiFi welke overdag boven op zolder staat naast mijn werk pc. Ik werk er zelf continu op, maar de MiFi gaat ook mee als we met de auto weg gaan of naar een vakantiehuisje / camping bijvoorbeeld. Puur omdat het kan leg ik de MiFi in de avond beneden in de woonkamer en draait onderandere de Google TV / ChromeCast erop voor onze dagelijkse Netflix behoeften.

De hoofdreden voor de Klik en Klaar verbinding was bij mij ook backup. Voor 2 bijna full time thuiswerkers is het wel erg prettig om wat meer zekerheid te hebben wat internet betreft. En dan heb ik feitelijk zelfs 3 mogelijkheden; KPN glasvezel, KPN hotstpot op mijn telefoon en nu dus Klik en Klaar.

Dat gezegd hebbende, voor een iets minder kritische gebruiker adviseer ik rustig Klik en Klaar als primaire verbinding. Zeker als je naar de prijs kijkt is dat best een goede optie voor veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Siira schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:33:
[...]
Dat gezegd hebbende, voor een iets minder kritische gebruiker adviseer ik rustig Klik en Klaar als primaire verbinding. Zeker als je naar de prijs kijkt is dat best een goede optie voor veel mensen.
Dat was mijn hele punt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
Ik heb helemaal wat vreemds. Ik heb Odido Klik&Klaar sinds 14 februari, goed werkend.
Gisteren kreeg ik een mail van Odido,Je bestelling is geannuleerd en de verbinding werkt ook niet meer.
Even de bankrekening nagekeken, er is ook alleen maar de 1 cent afgeschreven, verder nooit wat.

Ik zojuist bellen, ze konden alleen zien dat de dienst inactief stond. Er waren ook geen facturen en ze konden de dienst ook niet actief zetten. Ze konden niet verklaren hoe dit zit.
Ik moest maar een nieuwe aanvragen....

Blijkbaar 3.5 maand gratis gehad.

(Ja ik weet dat ik de bankrekening zelf in de gaten had moeten houden of er wel/niet wat afgeschreven werd maar dat heb ik niet gedaan).

Weet iemand zo wat de recente levertijden zijn? Ik heb wel internet nodig, als het te lang duurt vraag ik wat anders aan namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Ora et Labora op 30-05-2025 08:32 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:26
Ora et Labora schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:30:
Ik heb helemaal wat vreemds. Ik heb Odido Klik&Klaar sinds 14 februari, goed werkend.
Gisteren kreeg ik een mail van Odido,Je bestelling is geannuleerd en de verbinding werkt ook niet meer.
Even de bankrekening nagekeken, er is ook alleen maar de 1 cent afgeschreven, verder nooit wat.

Ik zojuist bellen, ze konden alleen zien dat de dienst inactief stond. Er waren ook geen facturen en ze konden de dienst ook niet actief zetten. Ze konden niet verklaren hoe dit zit.
Ik moest maar een nieuwe aanvragen....

Blijkbaar 3.5 maand gratis gehad.

(Ja ik weet dat ik de bankrekening zelf in de gaten had moeten houden of er wel/niet wat afgeschreven werd maar dat heb ik niet gedaan).

Weet iemand zo wat de recente levertijden zijn? Ik heb wel internet nodig, als het te lang duurt vraag ik wat anders aan namelijk.
Wat geeft de Odido website aan als levertijd als je een order tot bijna het einde inlegt? Direct leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Helaas, Wifi heeft het 5 dagen prima volgehouden, maar gisteren klapte het weer in en was een uit en aanzetten weer nodig, dus toch nog maar weer even wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 15:02
ton14 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:55:
Helaas, Wifi heeft het 5 dagen prima volgehouden, maar gisteren klapte het weer in en was een uit en aanzetten weer nodig, dus toch nog maar weer even wachten.
De bug dat het modem inkakt met WIFI snelheiden zit er nogs steeds in.
Eigenlijk al sinds dag 1 sinds K&K gelanceerd is.
Op Odido community zegt een medewerker dat het probleem gevonden was, en dat er al een beta firmware was dat intern wordt getest.

Maar sindsdien is het al weer weken stil en hoor je niks meer over wanneer deze fix eindelijk public wordt.

Het mag toch echt wel een keer gefixed worden het zit er al maanden in.. Non-tweakers zullen K&K als bagger ervaren als het modem in deze situatie terecht komt. dit kan ook niet goed zijn voor je klantervaring lijkt mij.

Aangezien non-tweakers zich ook al best wel in de odido community dit issue beginnen te rapporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:05
Vanwege dit probleem ben ik voor nu volledig over op de 2.4GHz band. Die is in ieder geval stabiel, dan neem ik het verlies in snelheid tijdelijk wel voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

.Niek. schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:40:
Vanwege dit probleem ben ik voor nu volledig over op de 2.4GHz band. Die is in ieder geval stabiel, dan neem ik het verlies in snelheid tijdelijk wel voor lief.
nergens last van, die van mij staat in Bridge modes......router erachter en het zoeft erover. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
@.Niek. Net ook maar eens ingesteld. WiFi in huis op de Samsung Tab S10+ en de Samsung A56 rond de 200mbs down in het hele huis, wat voor ons prima is. Mijn PC aan de kabel rond de 900mbps, hier valt prima mee te leven. Ik heb het ook al vanaf oktober vorig jaar.

Het zou leuk zijn als Odido een bericht gaf dat het opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik liep vrijdag tijdens mijn rondje hardlopen langs "mijn" mast (Drienerwoldeweg Hengelo), waren er werkzaamheden. Ik vragen of ze op glas overgingen. Nee, wel power verhogen.
Vanochtend wat gedownload, opeens 2,5 x zo snel. Ipv 30 MB/s max, nu over de 70MB/s max. Fijns! Zit op ongeveer 200mtr van de mast, zonder vrij zicht erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:29
"Mijn mast" staat op een festival terrein.
Vandaag is het eerste festival sinds ik K&K heb .
Was benieuwd of mijn download snelheid zou instorten, maar tot nu toe is dat niet het geval.
Nog steeds mooi boven de 40 MB/s down.
Dit wordt een blijvertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 22:57

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

Ik heb net Unlimited gekocht voor internet thuis en toen kwam ik deze thread tegen. Ik betaal nu 31 euro p/m voor Unlimited Plus tot 700 mbit/s (krijg daar ook Videoland bij), met een databundel van 20GB per dag. Ik begrijp dat deze Klik-en-klaar oplossing daadwerkelijk onbeperkt is (geen FUP). Ik heb wel met een 4G dongle mijn eigen Netgear OpenWRT router kunnen gebruiken; zit ik niet aan een dure access point vast wat bij Klik&Klaar wel zo is. Dus vooralsnog toch tevreden, kijken hoe lang ik het uithoudt met de 20 GB bundle per dag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:58
thisegzz schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:43:
Ik heb net Unlimited gekocht voor internet thuis en toen kwam ik deze thread tegen. Ik betaal nu 31 euro p/m voor Unlimited Plus tot 700 mbit/s (krijg daar ook Videoland bij), met een databundel van 20GB per dag. Ik begrijp dat deze Klik-en-klaar oplossing daadwerkelijk onbeperkt is (geen FUP). Ik heb wel met een 4G dongle mijn eigen Netgear OpenWRT router kunnen gebruiken; zit ik niet aan een dure access point vast wat bij Klik&Klaar wel zo is. Dus vooralsnog toch tevreden, kijken hoe lang ik het uithoudt met de 20 GB bundle per dag :)
Behalve dan dat de router inbegrepen is en je je Netgear erachter kunt zetten als access point. Oh en het is €6 goedkoper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Het is wel zo dat de Odido Unlimited abonnementen bedoeld zijn voor gebruik in een smartphone. Gebruik van een 06 nummer in een router is verboden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4aG7RheWBpNpgkE8Y2vBsbJxBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7G16UU1o3UMQFT6D8s2SAZNk.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://assets.odido.nl/x...den-abonnee-consument.pdf

Dus je riskeert afsluiting, hoewel ik niet weet of Odido hier erg op controleert. Wat ze verplicht zijn door de ACM overigens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_a62Joj9aMtXthfqfasmYBwhuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bntfdoccvPBE3H2a7egWTje1.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.acm.nl/sites/...omaanbieders-20160701.pdf

Klik & Klaar is juist bedoeld voor gebruik in een router (zoals de door Odido gratis in bruikleen geleverde Zyxel NR5307) en heeft dus een 097 nummer en je kunt er dan ook niet mee bellen.

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 01-06-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Miglow schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Behalve dan dat de router inbegrepen is en je je Netgear erachter kunt zetten als access point. Oh en het is €6 goedkoper
En maandelijk opzegbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmiea
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-08 17:26
Hi!

Hoe is klik&klaar in een nieuwbouw appartement? Recentelijk heb ik een nieuw appartement gekregen (nieuwbouw dus) en merk dat 5g op mijn telefoon hier echt slecht is qua bereik. Dat zal met klikklaar niet anders zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

sjimmiea schreef op maandag 2 juni 2025 @ 00:31:
Hi!

Hoe is klik&klaar in een nieuwbouw appartement? Recentelijk heb ik een nieuw appartement gekregen (nieuwbouw dus) en merk dat 5g op mijn telefoon hier echt slecht is qua bereik. Dat zal met klikklaar niet anders zijn denk ik?
Het is radio dus de kans is groot dat het niet goed werkt met je modem binnen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:37
Klik n Klaar is zoals eerder meerdere keren aangegeven officieel limited op 2TB per maand. Alleen er wordt op dit moment zo blijkt erg veel gedoogd. Er zijn wel enkele meldingen bekend van gebruikers boven de 6 a 8TB die een melding kregen en of er waren acties genomen waardoor de snelheid deels of geheel even weg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:44
Kan je ook ergens zien hoeveel je verbruikt in de maand volgens hun? Ik zie het iig niet bij mijn account staan. Volgens mijn eigen meting heb ik afgelopen maand een 3TB verstookt (cloud backup recovery test hakt er best in ;-) ) en nergens last van gehad....nu woon ik wel in een dorpje, dus dat zal ook wel schelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
Cave_Boy schreef op maandag 2 juni 2025 @ 05:50:
[...]Klik n Klaar is zoals eerder meerdere keren aangegeven officieel limited op 2TB per maand. Alleen er wordt op dit moment zo blijkt erg veel gedoogd. Er zijn wel enkele meldingen bekend van gebruikers boven de 6 a 8TB die een melding kregen en of er waren acties genomen waardoor de snelheid deels of geheel even weg was.
Het blijft een hardnekkig gerucht dat iedere keer weer de kop op steekt.

Waar zie jij een "officiele 2 TB limiet"?

Het is al vaker voorbij gekomen in deze thread (tip: gebruik het zoekbalkje bovenaan), voor zover we weten op dit moment:

In de voorwaarden wordt gesproken over lagere prioriteit vanaf 2 TB

Als je in een maand 2 Terabyte (2000 GB) of meer aan data hebt verbruikt, krijg je tijdens congestie een
lagere prioriteit dan dan andere gebruikers van Odido met Klik&Klaar Internet die nog niet zoveel data hebben
verbruikt. Dit kan je merken als er sprake is van congestie.
Bron

Dit is dus geen limiet in de zin van dat je niet meer verder kunt internetten. Het houdt simpelweg in dat je prioriteit op het netwerk omlaag gaat. Alle gebruikers van het Odido netwerk (inclusief MVNO's en zakelijke gebruikers) hebben een prioriteit op het netwerk. Er wordt over het algemeen aangenomen dat telefoonverkeer een hogere prioriteit heeft dan Klik en Klaar bijvoorbeeld (dit is niet bevestigd door Odido). Dat houdt simpelweg in dat als er drukte is, Klik en Klaar wat minder snel zal zijn. Dit zou ook het geval kunnen zijn als je over de 2 TB heen gaat. De vraag is of je het ooit merkt.

"Harde limiet van 10 TB"?

In deze thread hebben enkelingen telefonisch te horen gekregen van Odido medewerkers dat er een harde limiet zou zijn van 10 TB. Dit gesprek werd gevoerd vanwege uitzonderlijk hoog verbruik, hetgeen ook is toegegeven door deze personen.
Ik denk dat ik de limiet heb bereikt van klik en klaar. Vorige week gebeld door Odido dat ik teveel verbruik. Bij 8TB verbuik gaan ze de verbinding terugschroeven en bij 10 TB zou deze verbroken worden.
Bron

Dat zijn volgens mij de feiten. Als je er meer over weet, laat het ons even weten en bij voorkeur met bronvermelding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:12
Om mijn ervaring dan maar te delen: Ik ben destijds gebeld bij een verbruik van 5TB. Ik werd toen nog NIET geknepen op snelheid (700Mb/s down, 100Mb/s up) dus of er was geen congestie (grote kans, Noord Nederland). Werd enkel gemeld dat bij 10TB de snelheid verlaagd zou worden. Niets over afsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:24
Ik werd een paar maanden geleden gebeld bij een verbruik van 6TB. Ze gaven ook aan dat dit een plotselinge spike was want voorgaande maanden zat ik er ver onder (normaal gebruik). Ze vroegen of ik een idee had waarom het zo hoog was en dat bij 10TB de verbinding zou stoppen, De volgende maand zetten ze het weer open.

10TB natuurlijk niet gehaald dus alles liep goed door. Geen impact gezien van de congestion of iets dergelijks. Verliep prima

Ik vind Klik en Klaar echt top voor de prijs. En een limiet van 10TB per maand is wel reasonable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:01

mwa

Is er een manier om te zien (op router niveau) hoeveel TB je verbruikt hebt? Onder de verkeersstatus zie je wel het aantal verstuurde en ontvangen bytes, maar over welke periode is dit? Sinds een reboot lijkt mij.

Op dit moment is de uptime van mijn router 8 dagen, en zit ik op Ontvangen 117gigabyte en 30gigabyte verzonden.

[ Voor 21% gewijzigd door mwa op 02-06-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 21:24
Net een weekje weggeweest met de boot. De K&K meegenomen en dit werkte super. K&K modem mooi in het raam en in de hele boot goede verbinding via de wifi. Ook beter bereik op veel plekken dan de telefoon zelf, ook omdat het modem natuurlijk altijd bij het raam staat en je in een stalen boot veel verstoring hebt.

In de buurt van dorpen en steden gewoon zonder moeilijkheden >500mbps en als je wat verder weg bent vaak nog wel >60mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
mwa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:49:
Is er een manier om te zien (op router niveau) hoeveel TB je verbruikt hebt? Onder de verkeersstatus zie je wel het aantal verstuurde en ontvangen bytes, maar over welke periode is dit? Sinds een reboot lijkt mij.

Op dit moment is de uptime van mijn router 8 dagen, en zit ik op Ontvangen 117gigabyte en 30gigabyte verzonden.
Op dit moment kun je dat niet goed zien.
Inderdaad je modem reset de counters wanneer deze reboot.
Dat is het enige wat je kunt doen om het te zien.
Volgens mij heeft het modem geen openbare SNMP community string waarbij je de counters zelf kunt uitlezen eventueel en loggen.

Misschien hebben andere Tweakers wel de SNMP toegang en string gevonden voor deze modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb nu twee weken K&K, en ik gebruik DuckDNS voor een DDNS-naam. Er draait om de 5 minuten een scriptje die het extern IP controleert, en bij wijzigingen de DuckDNS automatisch bijwerkt. Het valt me op dat dit iedere dag op exact hetzelfde tijdstip is (19.30). Gebeurt dit bij iedereen zo stipt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
mrwolf schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:16:
Het valt me op dat dit iedere dag op exact hetzelfde tijdstip is (19.30). Gebeurt dit bij iedereen zo stipt?
Is al meerdere malen besproken in deze thread. Je sessie duurt precies 24 uur, waarna er altijd verbroken wordt. Jij hebt je modem waarschijnlijk de laatste keer rond 19:30 aangezet en dus verloopt iedere dag om 19:30 je sessie en verandert je IP.

Je kan dat sturen door je modem een keer op een ander moment te herstarten, bijvoorbeeld als je naar bed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
bons schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Op dit moment kun je dat niet goed zien.
Inderdaad je modem reset de counters wanneer deze reboot.
Dat is het enige wat je kunt doen om het te zien.
Volgens mij heeft het modem geen openbare SNMP community string waarbij je de counters zelf kunt uitlezen eventueel en loggen.

Misschien hebben andere Tweakers wel de SNMP toegang en string gevonden voor deze modem?
Ik denk niet dat er op de NR5307 een SNMP daemon draait. Ook op de veel meer open NR7302 is dat niet zo.

Inderdaad resetten de "sent/receive bytes" counters bij een reboot. In de shell van de NR7302 zijn de waardes op te vragen:

code:
1
2
root@NR7302:/home# atcmd at+qgdnrcnt?
+QGDNRCNT: 694561024,3919638203

Eerste waarde is bytes sent, tweede waarde is bytes received.

Die waardes komen uit Non Volatile Memory (NVM) maar de standaard waarde daarin na een reboot is 0.

BTW; bij mijn NR7302 toont de GUI fantasiewaardes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZQKZb8DBowQYoxkG0Q-FeOnsUk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8o3fQpDdALVDpxKXtag3jxTn.jpg?f=user_large

Huh? 24 Mb. ontvangen, dat kan niet kloppen. Het AT commando zegt 3.919.638.203 bytes = 3,9 Gb. hetgeen wel klopt.

Er is echter ook een commando (AT+QAUGDCNT Auto Save Packet Data Counter) om de huidige waardes naar NVM te kopiëren. Als je dat steeds doet vlak voor een reset dan zie je dus altijd de totale waardes (vanaf het moment dat je die commando de eerste keer gegeven hebt).

Er staat wel een waarschuwing: "... it {bedoeld wordt bovenstaande opdracht] should not be executed frequently, otherwise the service life of the module flash will be shortened". Aangeraden wordt het niet vaker te doen dan elke minuut.

Ik heb mijn NR7302 ingesteld dat deze een reboot doet om 07:30 uur. Om vlak voor die tijd de waardes weg te schrijven, 1 keer per dag dus, en om de waardes te tonen ga ik een tooltje maken.

Maar goed dat is dus voor de NR7302. De NR5307 is zo gesloten als een kluis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:40
ton14 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:37:
@.Niek. Net ook maar eens ingesteld. WiFi in huis op de Samsung Tab S10+ en de Samsung A56 rond de 200mbs down in het hele huis, wat voor ons prima is. Mijn PC aan de kabel rond de 900mbps, hier valt prima mee te leven. Ik heb het ook al vanaf oktober vorig jaar.

Het zou leuk zijn als Odido een bericht gaf dat het opgelost is.
Alle tests zijn afgerond en de uitrol start volgende week. Houd er rekening mee dat dit een gefaseerde uitrol is: deze vindt plaats in verschillende batches met soms een paar dagen pauze ertussen. Naar verwachting heeft iedereen de update vóór het einde van de maand ontvangen.

https://community.odido.n...ostid=1870730#post1870730

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:46
Klein vraagje, misschien dat iemand een goede tip/advies heeft...

Heb de Zyxel modem doorgelust naar een asusrouter vanaf het begin toen er wifi problemen waren, (wifi van de Zyxel staat uit, die van de Asus aan) het draait constant fantastisch en totaal geen problemen gehad, nu zit ik alleen met een klein dingetje en dat is dat ik op 1 plek in het huis slecht/tot geen ontvangst heb.

Hoe kan ik dit het gemakkelijkst oplossen? Wil de opstelling zover ik nu heb staan zo laten, maar er moet dus iets worden toegevoegd, mja de vraag is wat precies?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Catdogsf Dat gaat eigenlijk hier off-topic aangezien je aan je asus router iets moet toevoegen (extra accesspoint). Welk type Asus Router gebruik je? Er zitten hier meer asus gebruikers.
Zelf heb ik een Unifi backbone achter de Zyxel dus stel ik mijn vragen in het Unifi topic, misschien is er ook zoiets voor jouw Asus?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:46
franssie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:28:
@Catdogsf Dat gaat eigenlijk hier off-topic aangezien je aan je asus router iets moet toevoegen (extra accesspoint). Welk type Asus Router gebruik je? Er zitten hier meer asus gebruikers.
Zelf heb ik een Unifi backbone achter de Zyxel dus stel ik mijn vragen in het Unifi topic, misschien is er ook zoiets voor jouw Asus?
Een oudje, maar werkt gewoon goed, betreft de Asus RT-AC87U.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijn41
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09 10:17
Op kantoor een aantal maandjes nu K&K als backup lijntje. Gisteren voor het eerst in 3 jaar een storing op onze glasvezel (Kapotte FTU) en dus ging alles voor een paar uurtjes verder over K&K.

Ik moet zeggen dat niemand er iets van gemerkt heeft. Ook VOIP werkte prima zonder enige problemen of vertraging.
Ook de port forwards via een DMZ naar onze router werkte prima (Ik had nooit de moeite gedaan die in te stellen, dus gisteren even mee zitten spelen).

Wij zitten in het centrum van een stad, met vrij zicht op een 5G mast en halen ongeveer 700+ down, 100+ up.
Is zeer prima mee te werken.

Enige wat niet werkte, was vanuit LAN naar het externe WAN adres te gaan. Dan krijg je op poort 80/443 gewoon de inlog pagina van de odido modem (En dus niet de ingesteld port forwards). Was wel op te lossen door intern de DNS even te fixen naar interne adressen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Thijn41 Leuk om te lezen dat dat best soepel ging. Heb je K&K - zakelijk? Want daar zou je eigenlijk wel verwachten dat het in bridge zou moeten kunnen om dit soort probleempjes te voorkomen/verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:10:
@Thijn41Heb je K&K - zakelijk? Want daar zou je eigenlijk wel verwachten dat het in bridge zou moeten kunnen om dit soort probleempjes te voorkomen/verhelpen.
Bij zakelijk krijg je helemaal geen modem toch? Dat ligt dus helemaal aan welk modem je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Siira schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:46:
[...]

Bij zakelijk krijg je helemaal geen modem toch? Dat ligt dus helemaal aan welk modem je koopt.
Goed punt, gek genoeg kan ik niet vinden welke modems ze zelf verkopen en hoe dat dan precies zit verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 17:00

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Odido verkoopt de zakelijke versie niet direct, van wat ik begrepen heb. Er zijn verschillende zakelijke leveranciers die ze aanbieden. Met en zonder modem/router opties.

Abonnementsvoorwaarden zijn ook anders, minimaal 12 maanden contract en ook 24 en 36 maanden opties.

Ze bieden onder andere een Peplink router aan, dus wel het hogere segment routers dan de Zyxel's.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijn41
  • Laatst online: 20-09 10:17
Nee, wij hebben gewoon de consumenten variant. Een bridge modus had inderdaad kunnen helpen.
Op zich was het zo ook wel te regelen. Zeker voor 25 euro is het geen geld voor wat je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Laatst online: 19:41
@Bakkertje_01 @Doesnotcompute Jullie gaven eerder in deze thread aan in de omgeving van Onstwedde te wonen. De mast in Stadskanaal is inmiddels helemaal klaar en de nieuwe Odido apparatuur hangt daar al even. De tijdelijke mast is weer weg. Maar ik zie nu op de onderhoudskaart op de dekkingskaart dat ze vandaag de straalverbinding tussen Stadskanaal en de mast in Onstwedde gaan vervangen. Van een oud type dat maximaal 300Mbps doet, naar een nieuwe die 4Gbps kan. Aan het einde van de dag zal die site in Onstwedde dus hogere snelheden moeten kunnen halen.

De exacte situatie van Onstwedde naar Vlagtwedde is me niet helemaal bekend maar dat zou ook al zo'n moderne link kunnen zijn, in dat geval heb je er ook daar voordeel van

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:23
jk-5 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:53:
@Bakkertje_01 @Doesnotcompute Jullie gaven eerder in deze thread aan in de omgeving van Onstwedde te wonen. De mast in Stadskanaal is inmiddels helemaal klaar en de nieuwe Odido apparatuur hangt daar al even. De tijdelijke mast is weer weg. Maar ik zie nu op de onderhoudskaart op de dekkingskaart dat ze vandaag de straalverbinding tussen Stadskanaal en de mast in Onstwedde gaan vervangen. Van een oud type dat maximaal 300Mbps doet, naar een nieuwe die 4Gbps kan. Aan het einde van de dag zal die site in Onstwedde dus hogere snelheden moeten kunnen halen.

De exacte situatie van Onstwedde naar Vlagtwedde is me niet helemaal bekend maar dat zou ook al zo'n moderne link kunnen zijn, in dat geval heb je er ook daar voordeel van
Bedankt voor het doorgeven, zal het even in de gaten houden binnenkort. Moet zeggen dat het na de fix in Stadskanaal echt al enorm stabiel is geweest. Eigenlijk nooit issues. Heb wel de Zyxel NR7302 en eigen firewall, dat maakt naar mijn idee ook wel een enorm verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vtrke
  • Laatst online: 06:51
Siira schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Is al meerdere malen besproken in deze thread. Je sessie duurt precies 24 uur, waarna er altijd verbroken wordt. Jij hebt je modem waarschijnlijk de laatste keer rond 19:30 aangezet en dus verloopt iedere dag om 19:30 je sessie en verandert je IP.

Je kan dat sturen door je modem een keer op een ander moment te herstarten, bijvoorbeeld als je naar bed gaat.
Kan je dan niet beter je router in een slimme stekker steken die je elke nacht automatisch even uit en aan laat gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:58
Klopt hoor, hier is de verbinding na de grote storing van een aantal dagen ook enorm verbeterd. Vandaag wel een korte storing gehad, dus dat klinkt wel logisch dan. Zit nogsteeds op Sellingen overigens. Kijken of ik de boel weer de andere kant kan oprichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 14:54
Ook in Bellingwolde is de verbinding stukken beter geworden na die grote storing. Zelfs met TV kijken via NLZiet bijna nooit meer haperingen. En dat is dan gewoon op 4G+ met een oude Huawei router. 200/60Mbps ongeveer halen we daarmee.

[ Voor 10% gewijzigd door mvdklip op 06-06-2025 09:01 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rkraats
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:13
vtrke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:21:
[...]

Kan je dan niet beter je router in een slimme stekker steken die je elke nacht automatisch even uit en aan laat gaan?
Zo doe ik dat inderdaad. Geen problemen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:44
Na 2 maanden K&K geprobeerd te hebben als primaire internet verbinding, de knoop doorgehakt...Glas van Delta opgezegd. Ze konden me nog een korting geven, maar kwam dan nog op 42,50/maand uit voor 2 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 23:25
Weet iemand of er recent een wijziging heeft plaats gevonden, waardoor je nu wel activatiekosten (€20) moet betalen bij het aanvragen van een K&K aansluiting?

bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed-win schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:22:
Weet iemand of er recent een wijziging heeft plaats gevonden, waardoor je nu wel activatiekosten (€20) moet betalen bij het aanvragen van een K&K aansluiting?

bron
Waarschijnlijk hebben ze in april besloten het in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

[ed.] Haha, zelfde gedachte als @W1ck1e

[ Voor 14% gewijzigd door Keypunchie op 06-06-2025 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 23:25
Stom van mij. Ik had de forumpost al doorgezocht op aansluitkosten (die term werd in het begin genoemd), en toen niks recents kunnen vinden.

Later zag ik dat Odido het activatiekosten noemt en heb ik wel mijn post aangepast maar geen nieuwe zoekactie uitgevoerd.

Bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud

bron
Dat is inderdaad veranderd, lange tijd was activatie gratis. Wanneer dat €20 is geworden weet ik niet, vrij recent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yousif
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:45

bron
Eind april had iemand het inderdaad opgemerkt: Eppo © in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenjarino
Joh! Dat je nu de eerste 6 maanden videoland erbij krijgt was toch nog niet het geval in april?

Oh blijkbaar wel de actie geldt van 19 mei 2025 t/m 17 augustus 2025...
https://assets.odido.nl/x...n-klikklaar-videoland.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:06
Heeft iemand anders hier ook last van? Op steeds meer websites krijg ik een melding dat mijn IP-adres is geblokkeerd. Vaak moet ik dan enkele uren wachten voordat het weer werkt. Dit is mij inmiddels overkomen bij bol.com, Amazon en Reddit. Ik heb verder geen instellingen aangepast op mijn router; alleen mijn eigen mesh-netwerk is daarachter aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Alive11 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:07:
Heeft iemand anders hier ook last van? Op steeds meer websites krijg ik een melding dat mijn IP-adres is geblokkeerd. Vaak moet ik dan enkele uren wachten voordat het weer werkt. Dit is mij inmiddels overkomen bij bol.com, Amazon en Reddit. Ik heb verder geen instellingen aangepast op mijn router; alleen mijn eigen mesh-netwerk is daarachter aangesloten.
Als iemand die alleen de modem gebruikt: Nee, geen last van. Tevens krijg je elke 24u een nieuwe ip, dus wellicht zit dat in je mesh netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Miglow schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:38:
[...]

Als iemand die alleen de modem gebruikt: Nee, geen last van. Tevens krijg je elke 24u een nieuwe ip, dus wellicht zit dat in je mesh netwerk.
Maar hoe rouleren die IP-adressen dan precies? Kunnen alle Odido-gebruikers van Nederland een willekeurig adres uit de poule krijgen? Of hergebruik je per woonplaats/zendmast bepaalde IP-adressen? Want dan kun je wel de pech hebben dat als er weinig Odido-gebruikers zijn in jouw 'poule' en jouw buurman consequent overal IP-blocks krijgt wegens online misdragingen dat jij daar als volgende gebruiker van het IP-adres steeds last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
[...]

Zou ik ook raar vinden is gewoon een mesh set en ook fabrieksinstellingen. Het zou kunnen liggen aan de pi hole, maar die gebruik ik alleen als lokale dns en niet als ad-blocker.

Maar ik had voor vandaag al 1 uur geleden problemen dat bepaalde website geblokkeerd weren. Klik en klaar router opnieuw opgestart, zodat ik een nieuw extern ip adres krijg en dat ip adres stond ook al direct in de blacklist. Die bekijk ik dan via mxtoolbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Alive11 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:20:
[...]

Zou ik ook raar vinden is gewoon een mesh set en ook fabrieksinstellingen. Het zou kunnen liggen aan de pi hole, maar die gebruik ik alleen als lokale dns en niet als ad-blocker.

Maar ik had voor vandaag al 1 uur geleden problemen dat bepaalde website geblokkeerd weren. Klik en klaar router opnieuw opgestart, zodat ik een nieuw extern ip adres krijg en dat ip adres stond ook al direct in de blacklist. Die bekijk ik dan via mxtoolbox.
Ik denk eerder dat er ergens iets mis gaat met je eigen DNS als je dit zo vaak ervaart. Draai eens twee weken op de provider DNS zonder pihole. Een IP ban is eigenlijk heel ouderwets en arbeidsintensief, je krijgt tegenwoordig vaker een check of je mens bent of moet een handeling uitvoeren om te bewijzen dat je mens bent. Wat zie je dan bij deze sites als het geblokkeerd is?

Bij jouw uitspraak "blokkeren" denk ik direct aan de functie van de PiHole -> blokkeren van geconfigureerde elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:37
Alive11 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:07:
Ik zit op Odildo glasvezel en heb dit toevallig ook steeds vaker. Ook na een reboot van mijn modem.
Edit: overigens krijg ik heel vaak die verificatie of ik mens ben, niet dat heel mijn ip is geblockt.

[ Voor 8% gewijzigd door addictive_rhymz op 07-06-2025 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miglow
Palomar schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:08:
[...]

Maar hoe rouleren die IP-adressen dan precies? Kunnen alle Odido-gebruikers van Nederland een willekeurig adres uit de poule krijgen? Of hergebruik je per woonplaats/zendmast bepaalde IP-adressen? Want dan kun je wel de pech hebben dat als er weinig Odido-gebruikers zijn in jouw 'poule' en jouw buurman consequent overal IP-blocks krijgt wegens online misdragingen dat jij daar als volgende gebruiker van het IP-adres steeds last van hebt.
Ik rijd met mijn K&K door heel Nederland in de vrachtwagen dus zit nooit op dezelfde mast voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
[...]

Ah, er is een pihole aanwezig! Tot zover standaard installatie dus. Met mijn Blokada aan wordt er diverse content op bijvoorbeeld bol niet geladen, dus vermoed dat daar toch iets in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

...
Wat bedoel je met "lokale dns" ?
dns zodat je de spullen op je eigen netwerk kunt vinden ?
of een dns server die ook externe adressen kan vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
W1ck1e schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Wat bedoel je met "lokale dns" ?
dns zodat je de spullen op je eigen netwerk kunt vinden ?
of een dns server die ook externe adressen kan vinden ?
Eerst om mijn lokale spullenboel te vinden en daarna naar de DNS van Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
stormfly schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:39:
[...]

Ik denk eerder dat er ergens iets mis gaat met je eigen DNS als je dit zo vaak ervaart. Draai eens twee weken op de provider DNS zonder pihole. Een IP ban is eigenlijk heel ouderwets en arbeidsintensief, je krijgt tegenwoordig vaker een check of je mens bent of moet een handeling uitvoeren om te bewijzen dat je mens bent. Wat zie je dan bij deze sites als het geblokkeerd is?

Bij jouw uitspraak "blokkeren" denk ik direct aan de functie van de PiHole -> blokkeren van geconfigureerde elementen.
Ik krijg echt een pagina te zien waarop ze aangeven dat mijn ip adres geblokkeerd is. Pi hole blokkeert niet, aangezien ik dat voor altijd heb uitgezet.

Ik kan pihole een eruit halen en kijken wat die doet, maar het lijkt mij stug dat daar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
Miglow schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Ah, er is een pihole aanwezig! Tot zover standaard installatie dus. Met mijn Blokada aan wordt er diverse content op bijvoorbeeld bol niet geladen, dus vermoed dat daar toch iets in zit.
Mijn netwerk achter het modem is ook niet standaard. De installatie van het modem alleen wel ;). Modem staat niet eens in DMZ. Ik heb gewoon wifi etc uit gezet en op mijn mesh alles aangezet. Ik doe dus aan double NAT.

Aanvulling hierop: Als ik rechtstreeks verbinding maak met het modem krijg ik dezelfde error te zien. Dan is de pi-hole er ook tussen uit.

Dit is trouwens de foutmelding die ik zie bij reddit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
whoa there, pardner!

Your request has been blocked due to a network policy.

Try logging in or creating an account here to get back to browsing.

If you're running a script or application, please register or sign in with your developer credentials here. Additionally make sure your User-Agent is not empty and is something unique and descriptive and try again. if you're supplying an alternate User-Agent string, try changing back to default as that can sometimes result in a block.

You can read Reddit's Terms of Service here.

if you think that we've incorrectly blocked you or you would like to discuss easier ways to get the data you want, please file a ticket here.

when contacting us, please include your ip address which is: 

[ Voor 4% gewijzigd door Alive11 op 07-06-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alive11 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Eerst om mijn lokale spullenboel te vinden en daarna naar de DNS van Google.
Ik heb 3 piholes, eentje puur voor de dhcp functie zonder blokkeer lijsten. Toch wil die ook wel eens (zelden) een site tegenhouden. Dat kan dan komen door de dns servers waar die pihole gebruik van maakt. Mijn andere 2 piholes maken gebruik van mijn dhcp pihole. En hebben wel blokkeer lijsten.

Zo ver ik mij kan herinneren heb ik nog nooit een melding gehad dat mijn adres geblokkeerd was. Ook niet tijdens mijn Odido Klik & Klaar test tijd. Ook niet nu via ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
W1ck1e schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:35:
[...]

Ik heb 3 piholes, eentje puur voor de dhcp functie zonder blokkeer lijsten. Toch wil die ook wel eens (zelden) een site tegenhouden. Dat kan dan komen door de dns servers waar die pihole gebruik van maakt. Mijn andere 2 piholes maken gebruik van mijn dhcp pihole. En hebben wel blokkeer lijsten.

Zo ver ik mij kan herinneren heb ik nog nooit een melding gehad dat mijn adres geblokkeerd was. Ook niet tijdens mijn Odido Klik & Klaar test tijd. Ook niet nu via ziggo.
Blijkbaar heeft reddit dus ook een issue: https://www.reddit.com/r/...re_pardner_error_message/

Gekke alleen is dat ik hem ook heel af en toe zie op bol.com. Nu wordt debuggen alleen erg lastig. Ligt het probleem bij mij of bij reddit :D

Voor nu zet ik even mijn DNS naar de primaire van Odido i.p.v. de pi-hole

[ Voor 4% gewijzigd door Alive11 op 07-06-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alive11 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Blijkbaar heeft reddit dus ook een issue: https://www.reddit.com/r/...re_pardner_error_message/

Gekke alleen is dat ik hem ook heel af en toe zie op bol.com. Nu wordt debuggen alleen erg lastig. Ligt het probleem bij mij of bij reddit :D

Voor nu zet ik even mijn DNS naar de primaire van Odido i.p.v. de pi-hole
Mijn reddit doet het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Alive11 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Ik krijg echt een pagina te zien waarop ze aangeven dat mijn ip adres geblokkeerd is. Pi hole blokkeert niet, aangezien ik dat voor altijd heb uitgezet.

Ik kan pihole een eruit halen en kijken wat die doet, maar het lijkt mij stug dat daar het probleem zit.
Is dat bij Reddit en Bol dezelfde website die meldt dat je geblokkeerd bent? Je hebt ook rate limiting op pihole namelijk:) als het echt twee verschillende sites zijn dan komt het hoogstwaarschijnlijk buitenaf.

Dit is wel inherent aan het goedkope K&K product de IPs wisselen zo vaak dat je de “shit” van een ander kan krijgen via bloklists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
[...]

Dit probleem herken ik niet heb sinds 2 dagen wel opeens af en toe de melding dat sommige websites niet via ssl zijn. Kan wel doorgaan en verder werkt alles en 1 minuut later kom ik ook met ssl erop. Een vriend die ook inmiddels Klik n klaar heeft deed mij dit ook al es melden maar ja kon niet reproduceren. Het is niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.regnerus
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ik heb een Zyxel NR7302 in gebruik genomen als vervanging van de standaard Klik&Klaar Zyxel NR5307. Dit is een verbetering wat betreft 5G-ontvangst.
Nu heb ik het idee om, in plaats van weer nieuwe hardware te kopen, de NR5307 te gaan gebruiken als pure access point en deze op een centrale plek in huis neer te zetten.
De NR5307 heeft alleen niet een soort van 'access point' mode, ik kan wifi en de ethernet-poorten niet in bridge mode zetten en ik kan ook niet iets als Default Gateway instellen. Wel kan ik de DNS verwijzen naar de NR7302 en kan ik DHCP uitzetten. Ook is er een DHCP-relay functie die verwijst naar een DHCP-server in een ander subnet.
Ik krijg het alleen niet werkend. Wel een wifi-verbinding met de NR5307, maar geen internet. Vandaar mijn vraag: zou het gebruiken van de NR5307 als access point mogelijk moeten zijn of kan ik toch beter een goede access point kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
b.regnerus schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:36:
Ik heb een Zyxel NR7302 in gebruik genomen als vervanging van de standaard Klik&Klaar Zyxel NR5307. Dit is een verbetering wat betreft 5G-ontvangst.
Nu heb ik het idee om, in plaats van weer nieuwe hardware te kopen, de NR5307 te gaan gebruiken als pure access point en deze op een centrale plek in huis neer te zetten.
De NR5307 heeft alleen niet een soort van 'access point' mode, ik kan wifi en de ethernet-poorten niet in bridge mode zetten en ik kan ook niet iets als Default Gateway instellen. Wel kan ik de DNS verwijzen naar de NR7302 en kan ik DHCP uitzetten. Ook is er een DHCP-relay functie die verwijst naar een DHCP-server in een ander subnet.
Ik krijg het alleen niet werkend. Wel een wifi-verbinding met de NR5307, maar geen internet. Vandaar mijn vraag: zou het gebruiken van de NR5307 als access point mogelijk moeten zijn of kan ik toch beter een goede access point kopen?
Ik zou de NR5307 opbergen in de doos en bewaren. De wifi is toch al niet te best. Heeft maar 2 ethernet poorten, okee 2,5 Gbit. Zoek een normaal accesspoint of (waarschijnlijk goedkoper) een router die je als accesspoint kan inzetten. Waarschijnlijk heb je zo'n router al ergens liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Heeft iemand een idee of er iets is veranderd in de regio van Purmerend? Ik zie niks anders op de antennekaart maar mijn connectie is opeens naast ongeveer 150Mbit/s download sneller (upload ongeveer zelfde als wat het was) maar vooral de ping met 12ms is lager dan ik eerder had. Heb meerdere testen gedaan. Hoop dat het zo blijft en niet een vlaag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.regnerus
  • Nu online
W1ck1e schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:49:
[...]

Ik zou de NR5307 opbergen in de doos en bewaren. De wifi is toch al niet te best. Heeft maar 2 ethernet poorten, okee 2,5 Gbit. Zoek een normaal accesspoint of (waarschijnlijk goedkoper) een router die je als accesspoint kan inzetten. Waarschijnlijk heb je zo'n router al ergens liggen.
De routers die ik heb liggen (Engenius) zijn 2.4Ghz en hoewel het bereik super is, wordt de throughput beperkt door de 100 Mbit/s LAN-poorten, en daarnaast merk ik dat niet alle telefoons fijn werken met zulke oude hardware.

De wifi van de NR5307 is inderdaad niet geweldig, maar wel dual-band wifi 6 en de lan-speed is voldoende. En als hij op een centrale plek staat in huis staat is de wifi- dekking in mijn huis wel voldoende.
Ik vroeg me daarom af: zou het mogelijk moeten zijn de NR5703 in te stellen als access point (i.c.m. de NR7302 als 5G-router)? Heeft iemand dit voor elkaar gekregen?
Iets nieuws kopen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
b.regnerus schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:17:
...
Ik vroeg me daarom af: zou het mogelijk moeten zijn de NR5703 in te stellen als access point (i.c.m. de NR7302 als 5G-router)? Heeft iemand dit voor elkaar gekregen?
...
Als het kan moet iemand de eerste zijn, probeer het eens ;)
Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b.regnerus
  • Nu online
W1ck1e schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Als het kan moet iemand de eerste zijn, probeer het eens ;)
Succes.
(y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
kielkiel schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:32:
Kan je de 5g simkaart ook in een telefoon stoppen? Kan je onbeperkt internetten voor 25 euro. Vermoed dat je zowiezo niet regulier kan bellen, maar dat kan ook via WhatsApp.
Heb je dit nog getest en hoe zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
b.regnerus schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:17:
[...]

De routers die ik heb liggen (Engenius) zijn 2.4Ghz en hoewel het bereik super is, wordt de throughput beperkt door de 100 Mbit/s LAN-poorten, en daarnaast merk ik dat niet alle telefoons fijn werken met zulke oude hardware.

De wifi van de NR5307 is inderdaad niet geweldig, maar wel dual-band wifi 6 en de lan-speed is voldoende. En als hij op een centrale plek staat in huis staat is de wifi- dekking in mijn huis wel voldoende.
Iets nieuws kopen kan altijd nog.
Als je geen DHCP wil dan zal hij in bridge moeten, zodat je NR7302 adressen uitdeelt. En dat kan de NR5307 dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlaarts
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 00:41
jeroenjarino schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:46:
Joh! Dat je nu de eerste 6 maanden videoland erbij krijgt was toch nog niet het geval in april?

Oh blijkbaar wel de actie geldt van 19 mei 2025 t/m 17 augustus 2025...
https://assets.odido.nl/x...n-klikklaar-videoland.pdf
Die activatiekosten heb ik zelf op 22 mei ontdekt toen ik ze in de Odidowinkel in Hoog Catharijne aangerekend kreeg. Ik had er op dat moment niks van gehoord of gelezen. Ik heb inmiddels (na a een maand of twee..,) wel het hele forum doorgelezen maar op 22 mei nog niet. Ik zou misschien aanspraak kunnen maken op Videoland zie ik nu, maar helaas: geen belangstelling mijnerzijds...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenjarino
@jlaarts
Ik ben geneigd te denken dat die activatiekosten zijn ingevoerd om de verwarring tegen te gaan die aan het begin ontstond over de kosten. Het kunnen opzeggen maar een maand vooruit betalen. Zag gebruikers die gingen storneren en wat niet.

Zeker met het hemeltergende opzegproces mocht het lukken. Nu is het gewoon van het kost geld en je kan te alle tijde opzeggen. Scheelt een hoop gedoe en neem aan werk aan de kant vd provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Inderdaad, als je ergens een administratieve puinhoop van wil maken, moet je vooral (te snel) storneren.
Maar er zullen altijd wel driftkikkers blijven bestaan die het nooit zullen leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Cave_Boy schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:39:
Heeft iemand een idee of er iets is veranderd in de regio van Purmerend? Ik zie niks anders op de antennekaart maar mijn connectie is opeens naast ongeveer 150Mbit/s download sneller (upload ongeveer zelfde als wat het was) maar vooral de ping met 12ms is lager dan ik eerder had. Heb meerdere testen gedaan. Hoop dat het zo blijft en niet een vlaag is.
Wat voor snelheid haal je nu, en op welke site? Mogelijk hebben ze de glasvezelring omgebouwd naar 10Gbps, of een straalverbinding geüpgraded

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
jk-5 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:31:
[...]

Wat voor snelheid haal je nu, en op welke site? Mogelijk hebben ze de glasvezelring omgebouwd naar 10Gbps, of een straalverbinding geüpgraded
Bekabeld gemeten via Speedtest Windows app.
Snelheid ongeveer 900Mbit download en 130Mbit upload.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenjarino
Na een reset uit gewoonte wegens een niet al te denderende wifi verbinding zag ik de nieuwe firmware staan! V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430 dus ben benieuwd of dit nou eindelijk echt stabiel gaat blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Cave_Boy schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 05:16:
[...]

Bekabeld gemeten via Speedtest Windows app.
Snelheid ongeveer 900Mbit download en 130Mbit upload.
Ah netjes! Waarschijnlijk is dat dus een 10Gbps upgrade geweest. Met welke site bedoelde ik eigenlijk welke mast. Kun je het site ID doorsturen die er op Antennekaart bij staat? (Mag uiteraard ook in een PM). Dan kan ik hem als 10Gbps markeren op de kaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
jeroenjarino schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:00:
Na een reset uit gewoonte wegens een niet al te denderende wifi verbinding zag ik de nieuwe firmware staan! V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430 dus ben benieuwd of dit nou eindelijk echt stabiel gaat blijven.
Hier nog één, bedraad is hetzelfde 700mbps down en 75mbps up, ping 12
WiFi ziet er ook prima uit, dus hopen maar dat de dagelijkse herstart niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
jk-5 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Ah netjes! Waarschijnlijk is dat dus een 10Gbps upgrade geweest. Met welke site bedoelde ik eigenlijk welke mast. Kun je het site ID doorsturen die er op Antennekaart bij staat? (Mag uiteraard ook in een PM). Dan kan ik hem als 10Gbps markeren op de kaart :)
Ik zie op de antennekaart al dat hij op 10Gbps staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jeroenjarino schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:00:
b15 is dus overgeslagen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
De betreffende firmware nog niet ontvangen..
Maar ik hoop snel hem te hebben dan eindelijk deze WIFI ellende met dan ding vaarwel te kunnen zeggen.
Dit had naar mijn mening maanden geleden al opgelost moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 17:00

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zit hier nog altijd op: V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528

In Passthrough Mode.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
heb nu sinds een uurtje ook Klik&Klaar.

Internetverbinding is thuis dik in orde qua stabiliteit /verbinding/ up- en downloadsnelheid
Echter kan ik vanaf m'n mobiel (zonder Wifi) verbinding, dus gewoon met een 4G verbinding niet meer op afstand mijn Philips Hue en Tado thermostaat bedienen wat ik hiervoor met Ziggo wel gewoon werkend had.

Welke instellingen moet ik hiervoor aan/uitzetten of wijzigen?

Heb het Klik en Klaar modem bedraad verbonden met een eigen router. Wifi in Klik en Klaar modem geheel uigezet.

Ben verder wel echt dik tevreden, Odido Klik en Klaar is vele malen goedkoper (dik €35 per maand besparing tov Ziggo hiervoor) en de snelheden bizar goed (niet dat ik die snelheden echt nodig heb :+ )

[ Voor 21% gewijzigd door _Bailey_ op 10-06-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@_Bailey_ vreemd, al gebruik ik Honeywell thermostaten maar ook HUE en IKEA spul en dat is allemaal prima bereikbaar. Ook met eigen routers achter de standaard modem.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 10-06-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:16:
@_Bailey_ vreemd, al gebruik ik Honeywell thermostaten maar ook HUE en IKEA spul en dat is allemaal prima bereikbaar. Ook met eigen routers achter de standaard modem.
ik had wellicht wat duidelijk moeten zijn, excuses. Ik kan, als ik thuis verbonden ben met Wifi, alles (Tado / Hue) aansturen.
Ga ik uit huis (of wifi even uitzetten om te testen) kan ik met beiden niet meer verbinden.

Moet ik ergens in DHCP instellingen wijzigen? Of praat ik nu onzin ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:10
_Bailey_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:19:
[...]

ik had wellicht wat duidelijk moeten zijn, excuses. Ik kan, als ik thuis verbonden ben met Wifi, alles (Tado / Hue) aansturen.
Ga ik uit huis (of wifi even uitzetten om te testen) kan ik met beiden niet meer verbinden.

Moet ik ergens in DHCP instellingen wijzigen? Of praat ik nu onzin ;)
Er staan nogal wat poorten dicht bij Odido. Wellicht eerst een VPN opzetten met "thuis" en dan via het VPN de bende aansturen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@_Bailey_ ik kan alles aansturen als ik van huis af ben, via 4/5G (kpn)

Misschien je Hue bridge even kort van stroom halen zodat deze zich opnieuw aanmeldt bij Hue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Houtenklaas schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:25:
[...]

Er staan nogal wat poorten dicht bij Odido. Wellicht eerst een VPN opzetten met "thuis" en dan via het VPN de bende aansturen ...
ah, veel poorten dicht, dat is jammer. Het zou jammer zijn als ik vanaf nu alleen nog maar mijn Tado en Hue kan bedienen middels een VPN verbinding als ik weg van huis ben (dus via het netwerk van mijn mobiele provider)

En geolocatie van mijn Tado thermostaat gaat dus ook niet meer lukken via mijn iPhone buitenhuis, want geen verbinding met Tado bridge thuis.
Jammer!

[ Voor 21% gewijzigd door _Bailey_ op 10-06-2025 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:28:
@_Bailey_ ik kan alles aansturen als ik van huis af ben, via 4/5G (kpn)

Misschien je Hue bridge even kort van stroom halen zodat deze zich opnieuw aanmeldt bij Hue?
de Hue bridge en Tado bridge even van het stroom gehaald en weer aangesloten. Helaas, heeft niet mogen baten.

Ik ga weer verder pielen, in ieder geval bedankt voor het (snelle!) meedenken. @Houtenklaas ook uiteraard bedankt!
Pagina: 1 ... 72 ... 83 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.