[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 37 ... 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 16:02
Meerdere keren, maar ik ben nu niet meer op dezelfde locatie. Ik ga morgen opnieuw testen.

Het heeft met de masten te maken waarschijnlijk. Bij de ene mast in Zoetermeer nergens problemen mee sinds de ochtend, bij de andere weer wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:25
Review na 1 maand:

In het algemeen merk ik niet dat ik van Ziggo ben overgestapt naar Odido K&K, maar het is wel ongeveer 50 €/maand goedkoper. Er is die ene storing geweest die we allemaal hebben meegemaakt, maar mijn ervaring met Ziggo is dat ze er vaker uitliggen. Met Ziggo had ik 's nachts best vaak korte storinkjes van een paar minuten (overdag werkte het betrouwbaar), en met K&K heb ik dat niet gehad. Wel is het dagelijkse wisselen van IP-adres voor sommige soorten langdurige verbinding irritant (het duurt maar heel even, maar die langdurige verbindingen zijn stuk en moeten opnieuw gemaakt worden), maar dat was op te lossen door op een strategisch moment het modem te herstarten zodat dat gebeurt op een moment dat ik meestal slaap.

Qua snelheid heb ik nooit meer die ruim 1000 Mb/s gehaald die ik in de eerste week zag. Maar met 600 tot 800 Mb/s down en 130 Mb/s up ben ik zeer tevreden.

Het enige waar ik echt last van heb, is de latency onder load; de buffer bloat is aanzienlijk. SSH-verbindingen worden met >200 ms lag erg irritant als je flink down- of uploadt, dus ik heb bittorrentclient en m'n backupsoftware een kunstmatige beperking gegeven. Het was toch beter geweest als het modem iets van QoS aan boord had om dit te fixen; ik zou heel graag in het algemeen wat bandbreedte inruilen voor betrouwbaar lagere latency. De latency zonder load is fantastisch: met 20 ms zelfs net iets beter dan de 23 ms die Ziggo me geeft. Natuurlijk kan het sneller met glasvezel, maar voor niks wat ik doe zou dat echt wat uitmaken.

Overall ben ik best tevreden. Er zijn wat nadelen, maar ik verwacht ook geen perfectie. Voor deze prijs kan ik met die nadelen leven.

Nu nog IPv6. Dat werkte bij Ziggo (voormalig UPC-gebied, dat schijnt uit te maken) bij mij steeds maar een paar weken na telefonische melding, en dan hield het op (werkend v4 en kapot v6 zou je niet verwachten met DS-Lite...) tot ik weer eens belde en ze remote "iets" deden (ze wilden me nooit vertellen wat precies). Maar Odido doet helemaal geen IPv6 en da's nog een stapje kanslozer.

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 21-11-2024 05:16 ]

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
Juerd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 05:10:
...
Er is die ene storing geweest die we allemaal hebben meegemaakt,
...
Wel is het dagelijkse wisselen van IP-adres
...
Heb je een link naar een representatief berichtje over die storing ?
Ik heb sinds 3 weken K&K, maar volgens mij heb ik dat niet gemerkt..

Het dagelijks wisselen geeft problemen met streamingsdiensten die aan de hand van ipadressen bepalen of het account gedeeld wordt. Om dat te voorkomen heb Ik nog niet gestreamd via K&K. Disneyplus lijkt een voorbeeld te zijn.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:48
Juerd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 05:10:
Review na 1 maand:

In het algemeen merk ik niet dat ik van Ziggo ben overgestapt naar Odido K&K, maar het is wel ongeveer 50 €/maand goedkoper. Er is die ene storing geweest die we allemaal hebben meegemaakt, maar mijn ervaring met Ziggo is dat ze er vaker uitliggen. Met Ziggo had ik 's nachts best vaak korte storinkjes van een paar minuten (overdag werkte het betrouwbaar), en met K&K heb ik dat niet gehad. Wel is het dagelijkse wisselen van IP-adres voor sommige soorten langdurige verbinding irritant (het duurt maar heel even, maar die langdurige verbindingen zijn stuk en moeten opnieuw gemaakt worden), maar dat was op te lossen door op een strategisch moment het modem te herstarten zodat dat gebeurt op een moment dat ik meestal slaap.
Ik heb het geneuzel met de wisselende IP's afgevangen met Tailscale, de servers die ik feed met live content verbinden nu binnen de tunnel met elkaar. Dan hoef je niet op externe DNS propagatie te wachten voordat je sessie weer up is. Zal voor een verbinding naar een werkgever mogelijk anders zijn, maar Tailscale of Zerotier kunnen wel helpen in hobby projecten wat voorheen op DNS+portforwards gebouwd was.
Qua snelheid heb ik nooit meer die ruim 1000 Mb/s gehaald die ik in de eerste week zag. Maar met 600 tot 800 Mb/s down en 130 Mb/s up ben ik zeer tevreden.
Er is hier ook geen peil op te trekken, zie ook mijn eerdere posts. Ach het minimum wat ik haal is 250Mbit en maximaal heb ik 800Mbit gezien.
Het enige waar ik echt last van heb, is de latency onder load; de buffer bloat is aanzienlijk. SSH-verbindingen worden met >200 ms lag erg irritant als je flink down- of uploadt, dus ik heb bittorrentclient en m'n backupsoftware een kunstmatige beperking gegeven. Het was toch beter geweest als het modem iets van QoS aan boord had om dit te fixen; ik zou heel graag in het algemeen wat bandbreedte inruilen voor betrouwbaar lagere latency. De latency zonder load is fantastisch: met 20 ms zelfs net iets beter dan de 23 ms die Ziggo me geeft. Natuurlijk kan het sneller met glasvezel, maar voor niks wat ik doe zou dat echt wat uitmaken.
Je zakt als K&K gebruiker vrij snel in bandbreedte als een mobiele telefoon een speedtest uitvoert, de duurdere abonnementen hebben voorrang op K&K. Ik heb vernomen dat het bare minimum 15Mbit is onder load, wat over blijft voor K&K. Het is mij niet helder wat het technische maximum is wat je kunt halen op band n78, is dat de 1300Mbps? Of kunnen we het technische maximum niet halen omdat Odido het shapen/policen van verkeer toepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHRHbliKSiFjWFD-mnQjT8_Jl0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hDHECCcMh7B1a5PwRItSrRto.png?f=fotoalbum_large
Overall ben ik best tevreden. Er zijn wat nadelen, maar ik verwacht ook geen perfectie. Voor deze prijs kan ik met die nadelen leven.
MeToo, ik draai het als backuplijn en met veel genoegen. Ik liet de snelheden zien aan iemand in het buitenland, zijn mond viel open 1300/130 voor 25euro per mand met nagenoeg geen datalimiet, een kwalitatief hoogwaardig modem. Het is echt een unieke propositie,die hopelijk de markt wat beweging geeft.

Ik gaf bij Ziggo aan dat ik op wilde zeggen, begonnen ze mentale druk te zetten over mijn overstap. Dat er een mogelijkheid is dat ik zonder internet kom te zitten als het fout loopt. Mijn antwoord K&K draait zonder enig probleem als primaire lijn gedurende deze onverhoopte problemen.

Netwerken zijn mijn hobby, ik stap denk ik een jaartje over naar KPN. Als de korting tzt vervalt is 100/100Mbps prima. Als ik een keer bulk download, dan zet ik wel een rule met policy based routing naar de Odido lijn a 600Mbps.
Nu nog IPv6. Dat werkte bij Ziggo (voormalig UPC-gebied, dat schijnt uit te maken) bij mij steeds maar een paar weken na telefonische melding, en dan hield het op (werkend v4 en kapot v6 zou je niet verwachten met DS-Lite...) tot ik weer eens belde en ze remote "iets" deden (ze wilden me nooit vertellen wat precies). Maar Odido doet helemaal geen IPv6 en da's nog een stapje kanslozer.
Tja daar zie je dat ze flink achter blijven. Waar Delta het alleen heeft op XGS-PON, de nieuwere verbindingen, blijft het bij Odido erg stil over dit onderwerp. Ik bedoel het niet negatief, maar voor 25e per maand kan je geen innovatie projecten financieren. Als je ziet dat het storm loopt qua Klik&Klaar leveringen in dit topic, dan hebben ze bij Odido misschien onderschat hoe groot de behoefte is in Nederland aan goedkoop internet. Ik denk wel eens: had het product 32,50 gemaakt en dat geld in de IPv6 uitrol gestopt, dan had het nog goed verkocht schat ik in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
W1ck1e schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:21:
[...]

Het dagelijks wisselen geeft problemen met streamingsdiensten die aan de hand van ipadressen bepalen of het account gedeeld wordt. Om dat te voorkomen heb Ik nog niet gestreamd via K&K. Disneyplus lijkt een voorbeeld te zijn.
Heb je dit echt zelf meegemaakt, of vermoeden we allemaal dat dit zo is? In het buitenland is 5G vanwege de harde rotsen/ondergrond al verder ingeburgerd dan hier op de goed graafbare Nederlandse klei. Zolang het vanaf dezelfde ISP komt (uit de 178.b.c.d/13 reeks)verwacht ik niet dat je direct een red alert flagged bij Netflix. Ik heb zelf wel wat dagen gestreamd via de Odido verbinding en geen enkel signaal over account fraude.

Ben benieuwd naar praktijkvoorbeelden, waarbij Netflix voor mij dan wel de innovator is op dit gebied. De rest is deze detectie mechanismes nog aan het doorontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
stormfly schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:36:
[...]

Heb je dit echt zelf meegemaakt, of vermoeden we allemaal dat dit zo is? In het buitenland is 5G vanwege de harde rotsen/ondergrond al verder ingeburgerd dan hier op de goed graafbare Nederlandse klei. Zolang het vanaf dezelfde ISP komt (uit de 178.b.c.d/13 reeks)verwacht ik niet dat je direct een red alert flagged bij Netflix. Ik heb zelf wel wat dagen gestreamd via de Odido verbinding en geen enkel signaal over account fraude.

Ben benieuwd naar praktijkvoorbeelden, waarbij Netflix voor mij dan wel de innovator is op dit gebied. De rest is deze detectie mechanismes nog aan het doorontwikkelen.
Neen, ik heb het niet zelf meegemaakt. Ik dacht dat ik gisteren een recent berichtje las hierover maar dat was alweer een tijdje geleden. Bottom line: ik heb geen eigen voorbeelden dat het zo is, erger nog ik heb mij vergist. Mea culpa ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvh0712
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 11:14
SMSfreakie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:00:

misschien maar eens een reflector maken om het geheel nog meer richting gevoelig te maken..

niemand die daar bij toeval al eens wat mee heeft geëxperimenteerd?
Ik had niet zo snel iemand gevonden die dit heeft geprobeerd hier maar vandaag heb ik een stuk hardboard van 50x50cm voorzien van aluminiumfolie om juist een signaal tegen te houden. Geen enkele technische berekening zit hier achter, het stukje hardboard was over.

Ik heb 1 mast op ongeveer 1.3km (N28) en 1 mast op 2.5km (N78). Ik zit er tussenin op een redelijk rechte lijn.
Met de N28 kom ik niet verder dan 50Mbps download en op de N78 is 600Mbps geen probleem. Het signaal van beide masten is gelijk, ongeveer -97dbm, maar gelukkig bleef ik altijd wel verbonden met de N78 mast. Tot gisteren, nu geeft het modem duidelijk de voorkeur voor de N28 mast.

Ik heb het stukje hardboard achter het modem geplaatst in lijn met de N28 mast. Dit had direct effect en het modem maakt nu alleen nog verbinding met de N78 mast. Bijkomend voordeel, maar dit is een moment opname, een beter signaal -94dbm en hogere snelheden 700/94Mbps.

Het scherm voor de N28 mast lijkt dus ook als een reflector te werken wat niet onlogisch klinkt. De afstand tussen scherm/reflector en modem is ongeveer 30cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04:20
mvh0712 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:41:
[...]

Ik had niet zo snel iemand gevonden die dit heeft geprobeerd hier maar vandaag heb ik een stuk hardboard van 50x50cm voorzien van aluminiumfolie om juist een signaal tegen te houden. Geen enkele technische berekening zit hier achter, het stukje hardboard was over.

Ik heb 1 mast op ongeveer 1.3km (N28) en 1 mast op 2.5km (N78). Ik zit er tussenin op een redelijk rechte lijn.
Met de N28 kom ik niet verder dan 50Mbps download en op de N78 is 600Mbps geen probleem. Het signaal van beide masten is gelijk, ongeveer -97dbm, maar gelukkig bleef ik altijd wel verbonden met de N78 mast. Tot gisteren, nu geeft het modem duidelijk de voorkeur voor de N28 mast.

Ik heb het stukje hardboard achter het modem geplaatst in lijn met de N28 mast. Dit had direct effect en het modem maakt nu alleen nog verbinding met de N78 mast. Bijkomend voordeel, maar dit is een moment opname, een beter signaal -94dbm en hogere snelheden 700/94Mbps.

Het scherm voor de N28 mast lijkt dus ook als een reflector te werken wat niet onlogisch klinkt. De afstand tussen scherm/reflector en modem is ongeveer 30cm.
Mooi experiment!

Golflengte op n78 (3500 MHz.) is ongeveer 8,5 cm. Om versterking (3 dB, dus 2x) te krijgen moet de reflector op de helft daarvan t.o.v. de antenne staan, dus op 4,25 cm, behoorlijk dicht op de Zyxel. Niet te dicht, want kom je in de buurt van een kwart van de golflengte dan wordt het signaal gedempt i.p.v. versterkt.

Tweakers hier lijken te ervaren dat de antennes in de Zyxel dichterbij de achterkant van het device zitten dan aan de voorkant, dus een reflector op zeg 3 - 4 cm. van de achterkant plaatsen.

En als je niet wil knutselen en alleen even wil uitproberen kan een CD of DVD als reflector gebruikt worden.

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 21-11-2024 12:03 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
mvh0712 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:41:
[...]Ik had niet zo snel iemand gevonden die dit heeft geprobeerd hier maar vandaag heb ik een stuk hardboard van 50x50cm voorzien van aluminiumfolie om juist een signaal tegen te houden. Geen enkele technische berekening zit hier achter, het stukje hardboard was over.
Zou het ook met een spiegel werken? Is m.i. vaak glas met een reflecterende laag er achter.

• ernstoud
Harry720A schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:02:
[...]
Zou het ook met een spiegel werken? Is m.i. vaak glas met een reflecterende laag er achter.
Glas dempt behoorlijk en is vrij dik in een spiegel. Een CD of DVD is dan beter. En die heb je vast nog wel ergens liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 07:21
ernstoud schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:52:
[...]

Mooi experiment!

Golflengte op n78 (3500 MHz.) is ongeveer 8,5 cm. Om versterking (3 dB, dus 2x) te krijgen moet de reflector op de helft daarvan t.o.v. de antenne staan, dus op 4,25 cm, behoorlijk dicht op de Zyxel. Niet te dicht, want kom je in de buurt van een kwart van de golflengte dan wordt het signaal gedempt i.p.v. versterkt.

Tweakers hier lijken te ervaren dat de antennes in de Zyxel dichterbij de achterkant van het device zitten dan aan de voorkant, dus een reflector op zeg 3 - 4 cm. van de achterkant plaatsen.

En als je niet wil knutselen en alleen even wil uitproberen kan een CD of DVD als reflector gebruikt worden.
Hint: mooi om te integreren in de ophangbeugel, 270 graden radio reflecterend omhulsel aan alle drie de kanten op de juiste afstand tot de antennes....

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:10
kadir76 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:49:
[...]

Ik weet niet of het door de storing komt, maar download is enorm gedaald. Ping lijkt mij nu goed (?) [Afbeelding]

Ik heb helaas nog niet de mogelijkheid om een servertje op te zetten voor uitgebreide ping results of een computer waarmee ik beter kan testen. Kan iemand een goeie netwerk monitor app aanraden voor ios?
Kun je nu nog eens kijken? Gisteren speelde er nog een kleine nasleep van de storing waardoor de snelheid wat lager had kunnen zijn. Mooi dat de ping nu goed is, snelheid is nog wel laag inderdaad.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
@kadir76 en @jk-5 Deze lage cijfers had ik ook de eerste keer nadat de storing voorbij was. Ik heb de router toen aan en uitgezet, waarna de volgende testen van 200mbps opliepen naar 300mbps. Op dit moment is het tussen de 400-450mbps down en 49mbps up (met de kabel verbonden).

Dus onze situatie is hetzelfde gebleven als voor de storing en de snelheid gehalveerd ten opzichte van de gemiddeld 790mbps die ik in de eerste weken haalde.

Wifi met de Samsung FE21 op een meter van de router is 376mbps up en 51mbps down op dit moment. Echter Wifi via mijn 2 access points van Odido komt niet boven de 100mbps, maar genoeg overal bereik te hebben.

Gewoon een goede verbinding.

• NickyVDP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 19:06
500 down, 5 up. Gigantische upgrade ipv gedeeld internet : D

Fuck Plan B We Have Plan AA

• danieldedaniel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 12:12
vanochtend voor de tweede keer klik en klaar binnengekregen. Ik wacht nu nog op de activering van de simkaart.

Hoe lang duurde de simkaart activeren bij jullie?

Iemand nog tips om maximale upload snelheid eruit te halen? Ik upload regelmatig grote bestanden, download maakt niet zoveel uit.

• karakedi
  • Laatst online: 15-09 17:09
Vandaag mijn Klikklaar bij mijn moeder geïnstalleerd. 300mbit+/10mbit+ ping rond 25 ms.
Ben er tevreden mee. Het wordt vooral gebruikt voor iptv en internet op mobiel. Geen heavy user. Het is in Amersfoort en ik zit midden 7 mastenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQNBE9LRPrpWkrvC0BiZuykFsTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7W3x9CyvzOR0SzhXHoTldDH.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik niet de moeite genomen om beste positie te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

karakedi schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:16:
Vandaag mijn Klikklaar bij mijn moeder geïnstalleerd. 300mbit+/10mbit+ ping rond 25 ms.
Ben er tevreden mee. Het wordt vooral gebruikt voor iptv en internet op mobiel. Geen heavy user. Het is in Amersfoort en ik zit midden 7 masten[Afbeelding]

Je kunt eenvoudig uitvinden welke mast je modem heeft gepakt, via het Cell-ID, en dan vaak ook begrijpen waarom het snel of langzaam is tijdens de spits e.d.. En via https://antennekaart.nl/kaart/5g kun je dan vinden hoe die mast weer met internet praat. Als dat bijv. "microwave" is, en niet glas, dan heb je vaak lagere upstream speeds (meestal 1/10e van down).

• karakedi
  • Laatst online: 15-09 17:09
jubeth schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:21:
[...]

Je kunt eenvoudig uitvinden welke mast je modem heeft gepakt, via het Cell-ID, en dan vaak ook begrijpen waarom het snel of langzaam is tijdens de spits e.d.. En via https://antennekaart.nl/kaart/5g kun je dan vinden hoe die mast weer met internet praat. Als dat bijv. "microwave" is, en niet glas, dan heb je vaak lagere upstream speeds (meestal 1/10e van down).
Volg deze topic al vanaf het begin. En ben bekend met cellid. Ik heb even geen zin om met de router te klooien.
Ben blij met de huidige snelheden. Glasvezel van odido ga ik ook gelijk opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
danieldedaniel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:05:
vanochtend voor de tweede keer klik en klaar binnengekregen. Ik wacht nu nog op de activering van de simkaart.

Iemand nog tips om maximale upload snelheid eruit te halen? Ik upload regelmatig grote bestanden, download maakt niet zoveel uit.
Gewoon even deze thread doorbladeren. Tips genoeg.

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:37
Welke invloed heeft sneeuw op het 5g signaal? Signaalsterkte is prima toch? Download is 60mb (normaal 200) en upload is 140. Heb het modem al opnieuw opgestart. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMA0gKXo0Lg-Zuex36N72AqBY7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pw5s2QBHKrIQjRueun8BMng8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m74U3giJg6rHdeN1VBCYPDrodFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTEWh5ejR110ovOUQxz4SUpR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door kielkiel op 21-11-2024 18:36 ]

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ja, sneeuw/water heeft op 2.4ghz best wat invloed... op 5/6ghz al wat minder. Water is goed in 2.4Ghz absorberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:39
markjanssen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:42:
Ja, sneeuw/water heeft op 2.4ghz best wat invloed... op 5/6ghz al wat minder. Water is goed in 2.4Ghz absorberen.
Daarom gebruiken we die ook in de magnetron :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBirds
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-11-2024
Sinds de grote storing lijkt de performance uit het 5G netwerk verdwenen. Op plekken waar ik voorheen vrij consistent 1Gbps+ down en 70-110Mbps up haalde blijft er nu een (onstabiele) 2 á 300Mbps down en 30Mbps up over.

Dit ervaar ik niet alleen met K&K maar ook met mijn Odido Unlimited abbo voor mobiel. Ben benieuwd of Odido deze performance issues op korte termijn opgelost krijgt...

Getest op locaties: Breda centrum, Helmond (Varenschut).

• jk-5
karakedi schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:16:
Ben er tevreden mee. Het wordt vooral gebruikt voor iptv en internet op mobiel. Geen heavy user. Het is in Amersfoort en ik zit midden 7 masten[Afbeelding]

Bij het sportpark iets ten westen van de rode stip is nog niet te lang geleden een mast uitgezet omdat die locatie moest verdwijnen. Ze zijn daar nog op zoek naar een alternatief, dus misschien wordt het wanneer dat allemaal rond is nog beter. Verwacht dat alleen niet binnen een jaar.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
kielkiel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:34:
Welke invloed heeft sneeuw op het 5g signaal? Signaalsterkte is prima toch? Download is 60mb (normaal 200) en upload is 140. Heb het modem al opnieuw opgestart. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Raam open doen, dan zie je het verschil. En ja; sneeuw dempt behoorlijk.

• kielkiel
markjanssen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:42:
Nu ben ik geen expert op het gebied van dempingen maar de db getallen die je in de Zyxel app zie ik ook staan als er geen sneeuw is. Begrijp ik het dan goed dat er los van staat?

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
kielkiel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:01:
[...]

Nu ben ik geen expert op het gebied van dempingen maar de db getallen die je in de Zyxel app zie ik ook staan als er geen sneeuw is. Begrijp ik het dan goed dat er los van staat?
Van wat ik vorig jaar begrepen heb van @jk-5 is dat als de mast nog gevoed wordt door een straalverbinding in plaats van glasvezel, de snelheid ook zakt als het regent of sneeuwt. Dat was mij bij in Sappemeer namelijk het geval.

• kielkiel
Dennisweb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:18:
[...]

Van wat ik vorig jaar begrepen heb van @jk-5 is dat als de mast nog gevoed wordt door een straalverbinding in plaats van glasvezel, de snelheid ook zakt als het regent of sneeuwt. Dat was mij bij in Sappemeer namelijk het geval.
Aha daar kan het dus ook aan liggen. 'mijn mast' wordt gevoed door een straalverbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
kielkiel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:28:
[...]

Aha daar kan het dus ook aan liggen. 'mijn mast' wordt gevoed door een straalverbinding.
Yep. Ik ervaar dat hier ook. De mast wordt gevoed door een straalverbinding uit Veendam. Tenminste, dat was vorig jaar zo. Maar ze hebben laatst onderhoud gehad. Sindsdien is de snelheid hoger. Wellicht dat @jk-5 dat voor me uit kan zoeken? :-)

Het was inderdaad zo, dat bij sneeuw en regen de snelheid zeer laag was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Had vandaag voor werk een zakelijke router in huis met Quectel RM520N-GL 5G modem erin om wat tests te kunnen doen. En daaruit kwam in ieder geval naar voren dat de manier hoe de Zyxel de antennes heeft gemaakt een groot verschil maakt, in signaalkwaliteit en daardoor ook snelheid.

De zakelijke router heeft standaard externe antennes die omni directionaal signaal pakken, had geen externe richtantennes thuis. Het grote voordeel is dat deze veel meer functionaliteit heeft als router maar ook qua aansturing van het modem. Dus kan specifiek banden uitzetten, uiteindelijk bepaald het netwerk welke banden aangeboden worden, dus degene die je uitzet worden dan niet aangeboden en niet alle combinaties zijn mogelijk.

Dit was getest met de K&K sim met APN fwainternet.

Zyxel (n78+b3 +b1+b7) [auto]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpoz6hgnhS6fvwkeitv1Jq2eHdw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CdW7XrfB6u6jhfnlKv9HymNK.png?f=user_large
n78: -87dBm RSRP
b3: -82dBm RSRP
b1: -84dBm RSRP
b7: -93dBm RSRP

B One 5G (n78+b3+b1+b3) [auto]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QxKD7rmlbMYwKIMs5LUDBxFcJU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fEGE0AENs0gogOiOS0NjyOa3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpO55uSl2okv5DKwY9GnUB7B3rw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DwKbpESsi4ZbkqiYnRQzzIJB.png?f=fotoalbum_tile

B One 5G (n78+b7+b3+b3) [b1 uit]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDPwV2pD8POfho8tWvar7zMPzAI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GIUmE72PozrhpWz2SjlqU327.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9eunqFKQRMT8P63cFja7c2g29g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VbBQ27cJbHwseBcSOWt1C2L7.png?f=fotoalbum_tile

B One 5G (n28+b3+b7+b3) [n78, b1 uit]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fb0IaEidAwIsi6ZZbSb3NXnM1Kg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GDPx7G1ggtm5Z7bNZbUuymiu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-W2WAh2RCDDvRFVNzCiAnIyyqQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EikR5NJ1AhnyOMAn2CPN7STZ.png?f=fotoalbum_tile

B One 5G (b3+b32+b7+b3) [n28, n78, b1 uit]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IuwKYcOlGKrq5S1GrtVvkYKBO4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6LBATWCmlFw1KcgLManfoHhB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_kjSCdR95hlbytGeb2dQKPH0nQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i5QPanVTtWSIUIZt9vSjHi0u.png?f=fotoalbum_tile

B One 5G (b3+b1+b3) [n28, n78, b7, b32 uit]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixLJB_B2ufbykbKCQAM6Cw2WVTI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XxLQXphHaiFw8PIXfHrkUlFq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KzNbvGV_gMU14DBv95NJaRUazQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zodHLUU73leisYEv27cu1Q9H.png?f=fotoalbum_tile

Heb ook een Speedtest-CLI add-on in HA draaiende en in mn UDM-SE regels ingesteld dat enkel die speedtest via de 5G verbinding geforceerd wordt. Zelfde met de ping test naar een specifieke server.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAAHgI5y42gNNRCblmpR1a8bp68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzm5yQJebxs3WYEqRP02Cb6p.png?f=fotoalbum_large

Buiten de dip in de nacht, ziet het er best stabiel uit. Was eerst elke 15min aan testen, maar ging nogal hard met de data. Nu 1x per uur en even aankijken hoe het loopt.

Vandaag ook een Starlink in de tuin aangesloten voor dezelfde klant. Om deze te configureren.
Dat ziet er toch wat minder uit met als verschil dat je deze overal kan plaatsen waar Starlink zijn diensten aanbiedt en connectie kan krijgen als je genoeg vrij zicht hebt rondom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD-yDF03fDua4nw91SQTJKMmc54=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2zQKaSLn1dxDKLAxjHSiOyrl.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 22-11-2024 00:43 ]

Gallery V&A

• ernstoud
BiG-GuY schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:15:
Het grote voordeel is dat deze veel meer functionaliteit heeft als router maar ook qua aansturing van het modem. Dus kan specifiek banden uitzetten, uiteindelijk bepaald het netwerk welke banden aangeboden worden, dus degene die je uitzet worden dan niet aangeboden en niet alle combinaties zijn mogelijk.
Dit begrijp ik niet helemaal. “Het netwerk bepaalt welke banden aangeboden worden.” Maar als je ze op je 5G router uitzet worden ze niet aangeboden? Dus je 5G router bepaalt de banden en niet het netwerk?

De Zyxel doet het dus goed begrijp ik. Ik had ook de eerste dag iets van 220/30 en met de Huawei H122 is het gemiddeld 200/20. Als n28 mee doet. Dat is niet altijd. De Zyxel is in volume denk ik 3x de Huawei dus de antenne configuratie zal beter zijn.

Ik wilde de Zyxel met de Oppo T1a en de Huawei H122 vergelijken, een kennis had nog de b7 firmware. Maar zijn K&K abonnement is alweer opgezegd (lage snelheid, instabiel) dus die Zyxel moest retour. Jammer.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:31
danieldedaniel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:05:

Dat gaat normaliter direct automatisch

Voor maximale upload snelheid heb je een andere modem nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ernstoud schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:43:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. “Het netwerk bepaalt welke banden aangeboden worden.” Maar als je ze op je 5G router uitzet worden ze niet aangeboden? Dus je 5G router bepaalt de banden en niet het netwerk?

De Zyxel doet het dus goed begrijp ik. Ik had ook de eerste dag iets van 220/30 en met de Huawei H122 is het gemiddeld 200/20. Als n28 mee doet. Dat is niet altijd. De Zyxel is in volume denk ik 3x de Huawei dus de antenne configuratie zal beter zijn.

Ik wilde de Zyxel met de Oppo T1a en de Huawei H122 vergelijken, een kennis had nog de b7 firmware. Maar zijn K&K abonnement is alweer opgezegd (lage snelheid, instabiel) dus die Zyxel moest retour. Jammer.
Door het uitzetten van welke banden je niet wilt gebruiken kan je het netwerk enigszins sturen naar de banden die je wel wilt, maar je kan niet forceren welke banden je specifiek wel connectie mee maakt. Ook de volgorde van de banden niet helaas.

Als je router/modem bijvoorbeeld aangeeft dat n78, b3, b1 en b7 werken, kan het netwerk je nog steeds enkel n78+b3 geven en dat kan gedurende de dag constant veranderen zonder dat je hiermee disconnects ervaart.

Heb helaas wel gemerkt dat het heel erg verschilt per regio/mast hoe goed het netwerk hiermee omgaat. Op sommige masten merkten we bijvoorbeeld dat we steeds geduwd werden naar een band die al druk was, als je dan die band uitzet, geeft het netwerk je wel connectie op de andere banden. Wanneer er meer banden op 5G overgaan, zal dit wel kunnen helpen, zeker met 5G SA. Maar geen idee wat de planning van Odido daarin is.

Het zou voor mensen met instabiliteit met K&K kunnen schelen als ze per klant de Zyxel zouden kunnen aansturen om specifieke banden wel/niet te gebruiken op die locatie. En dat zal technisch vast kunnen met hun Remote Management. Maar zie ze dat niet snel doen met hoe goedkoop ze deze dienst in de markt zetten.

Met de Zyxel zou je om de zoveel tijd moeten verversen om te zien wat de bandverdeling is. Heb hier al vaker verschillende combi’s van n78+b1+b3+b7 gezien.

Nu zit ik hier dus best dichtbij de mast en is de wijk niet te druk op de mast. De hele wijk heeft dan ook glasvezel en Ziggo aansluitingen, dus zullen velen niet primair op 5G zitten. Ook is de hele wijk nieuwbouw van na 2012, dus de nieuwere panden zijn nog zwaarder geïsoleerd en zullen binnen daardoor zwakkere dekking hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 22-11-2024 00:45 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

@BiG-GuY wat ik wel zie bij starlink, juist in de avond als iedereen thuis komt, dat het niet instort, en 5G wel.
Overigens ook dat de WiFi netwerken dan wel veel drukker worden

Vooralsnog is mijn Starlink site stabieler in doorvoer dan Odido, al is 5G Odido over het algemeen sneller op momenten waar je het wellicht niet nodig hebt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
franssie schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:16:
@BiG-GuY wat ik wel zie bij starlink, juist in de avond als iedereen thuis komt, dat het niet instort, en 5G wel.
Overigens ook dat de WiFi netwerken dan wel veel drukker worden

Vooralsnog is mijn Starlink site stabieler in doorvoer dan Odido, al is 5G Odido over het algemeen sneller op momenten waar je het wellicht niet nodig hebt.
Ook logisch en precies wat je kunt verwachten

Als je in een gebied bent waar 5g beschikbaar is dan kan Starlink hier nooit tegen op en daar is Starlink ook niet voor bedoeld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@franssie @boyette
Jup, Starlink zetten we vooral in voor locaties waar 5G/4G niet stabiel genoeg is. Nu hebben we in NL nog wel de luxe dat Starlink hier niet zo druk is, juist omdat we in verhouding een stabiel 5G netwerk hebben. Nu combineren we dan Starlink met een back-up via 5G of omgekeerd, afhankelijk van de locatie.

In UK en USA zijn er ondertussen al wat gebieden waar het Starlink netwerk te “vol” is, waardoor je geen abo meer kan afsluiten in die gebieden.

En voor n78 uitgerold was, kon je 5G/4G bij evenementen wel vergeten, we moesten altijd naar verre masten richten met richtantennes om nog een paar Mbps te kunnen halen terwijl iedereen op het terrein ondertussen offline was op de smartphones.

In het verleden ook met VSAT oplossingen gewerkt, voor dit soort situaties. Daartegenover is Starlink een gigantische verbetering, zeker in gemak van uitrichten, maar vooral in latency. 25-40ms is een heel stuk bruikbaarder dan 500-650ms.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

kielkiel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:01:
[...]

Welke app is dit? Ik heb de Zyxel Air app geprobeerd maar die wil niet aanmelden.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@xah5kiDe Gewoon met de browser naar 192.168.1.1 (meer info in het topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dat gebruik ik al, maar zag deze weergave https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80792858. Ik begrijp dat @kielkiel een aparte app van Zyxel gebruikt. Wilde dat ook eens proberen.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
ernstoud schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:43:
[...]

Het netwerk bepaalt altijd welke banden je koppelt. Een modem zou zonder opdracht van het netwerk geen band bijkoppelen. Maar tijdens het aanmelden op het netwerk geeft het modem wel door aan het netwerk welke banden het ondersteunt. Niet-ondersteunde banden zal het netwerk dan niet aanbieden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
BiG-GuY schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:49:
@franssie @boyette
...

En voor n78 uitgerold was, kon je 5G/4G bij evenementen wel vergeten, we moesten altijd naar verre masten richten met richtantennes om nog een paar Mbps te kunnen halen terwijl iedereen op het terrein ondertussen offline was op de smartphones.

...
Mijn persoonlijke verwachting is dat dit probleem nu ook veel minder groot is, nu we 3500MHz hebben. Afgelopen festivalseizoen zijn nog maar een paar grote evenementen geweest waar de tijdelijke masten ook 3500MHz antennes hadden. Voornamelijk Lowlands en de F1 in Zandvoort. Het zou heerlijk zijn als die oneindige ellende van slechte capaciteit op evenementen eindelijk voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 10:17
Ik heb momenteel internet via Ziggo. Komt in de meterkast binnen, waar ik ook m’n Unifi Gateway Ultra heb. Nu wil ik over naar Odido glasvezel wat hier t.z.t. wordt aangesloten, in de tussentijd wil ik het proberen met KlikKlaar. Deze wil ik alleen op zolder aansluiten en ik heb geen dedicated ethernet kabel over om naar WAN2 te gaan, hij zal via switches moeten, hoe kan ik dit het best doen?

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Kapitein187 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:59:
Ik heb momenteel internet via Ziggo. Komt in de meterkast binnen, waar ik ook m’n Unifi Gateway Ultra heb. Nu wil ik over naar Odido glasvezel wat hier t.z.t. wordt aangesloten, in de tussentijd wil ik het proberen met KlikKlaar. Deze wil ik alleen op zolder aansluiten en ik heb geen dedicated ethernet kabel over om naar WAN2 te gaan, hij zal via switches moeten, hoe kan ik dit het best doen?
*knip*. Handiger is om dit via een TR te melden, dat voortkomt dat vragen dubbel gesteld gaan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 22-11-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kielkiel
xah5kiDe schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:49:
[...]

Welke app is dit? Ik heb de Zyxel Air app geprobeerd maar die wil niet aanmelden.
Dit is de vorige versie (die het nog deed) van de Zyxel app. Ff zoeken op 'zyxel app apk' en dan kiezen voor een oudere versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Deze wil ik alleen op zolder aansluiten en ik heb geen dedicated ethernet kabel over om naar WAN2 te gaan, hij zal via switches moeten, hoe kan ik dit het best doen?
Is het niet makkelijker om tijdelijk die Gateway *ook* op zolder te zetten? Ik snap dat het wat sjouwen is en je niet de lol hebt van "met een druk op de knop wisselen tussen 2 wan-aansluitingen", maar het scheelt je een hele hoop netwerk-configuratie hoofdbrekens.

[ Voor 4% gewijzigd door Keypunchie op 22-11-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:46

wbschenk

www.schenkict.nl

W1ck1e schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:08:
[...]

Nou, als je het berichtje goed leest :

[...]

Hij zit nu bij Ziggo, wil naar glas van Odido en wil tijdelijk/in de tussentijd Odido Klik&Klaar. En heeft daar een vraag over. Volgens mij in het juiste topic. En hij geeft de context. Niks mis met zijn berichtje.
Untagged VLAN aanmaken en die op de switchpoorten configureren en dan in de UCG een patchkabel van de untagged vlan LAN poort naar je WAN poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Gisteren na de storing van een dag eerder alles weer via K&K lopen.
Bekabeld is de download iets lager < 500 maar de upload nog maar de helft 45 ipv 90.
Straks maar eens een factory reset geven en kijken of dat wat helpt.

edit: na factory reset hetzelfde, niet zo blij dus en ik zit in een "super snel" gebied.

[ Voor 16% gewijzigd door snah001 op 22-11-2024 13:22 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

kielkiel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:10:
[...]

Dit is de vorige versie (die het nog deed) van de Zyxel app. Ff zoeken op 'zyxel app apk' en dan kiezen voor een oudere versie
Bedankt. Deze dus https://apkpure.com/zyxel.../downloading/1.2.2.240123

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:04
Op de inmiddels bekende paal in Zoetermeer (Driemanspolder) is hij nu naast instabiel ook een stuk langzamer dan voorheen. Hoop dat ze hier nog iets aan gaan/kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
geraroz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:04:
Op de inmiddels bekende paal in Zoetermeer (Driemanspolder) is hij nu naast instabiel ook een stuk langzamer dan voorheen. Hoop dat ze hier nog iets aan gaan/kunnen doen.
Als ik antennekaart moet geloven zit deze paal aan een 1gbit uplink, vermoed dat die dan wel grote delen van de dag vol zal zitten nu K&K toch best populair is. (En dit een paal is waar veel gebruikers op zitten)
Nou zijn alle andere palen in zoetermeer ook max 1gbit, maar in andere lokaties heb ik ook 10gbit uplink palen gezien.

De paal op 't forepark en 1 van de palen bij nootdorp heeft bijvoorbeeld een 10g uplink. Helaas de paal waar ik op uitkijk is een microwave relay van een van die 10g's ;)

[ Voor 12% gewijzigd door markjanssen op 22-11-2024 16:24 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
Op dit moment 474,28mbps download en 39,25mbps upload en dat in de spits.
OK niet meer de 800mbps gemiddeld, maar wel boven de beloofde minimaal 300mbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suit
  • Laatst online: 17-02 13:26
Hier van 750 naar 300 en nog wat. Het valt me op dat de signaalsterkte serieus gedaald is. Van -71 naar -80. Zelfde mast. Meer mensen die dit ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
  • Laatst online: 15-03 09:30
suit schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:45:
Hier van 750 naar 300 en nog wat. Het valt me op dat de signaalsterkte serieus gedaald is. Van -71 naar -80. Zelfde mast. Meer mensen die dit ervaren?
Vermoedelijk power problemen,...of congestie op het stroomnet waardoor ze geforceerd worden in low-energy-mode. Wie zalhet zeggen. Of ze hebben de richting van de zenders iets aangepast waardoor bij jou de signaal-sterkte ineens 10db minder is. Dat laatset vind ik overigens minder aannemelijk...

reg

willem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• danieldedaniel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 12:12
Simkaart was geactiveerd maar router plus internet werkte niet. Odido had geen idee wat er aan de hand was.

Uiteindelijk naar router homepage (192.168.1.1) gegaan, daar bleek een sim pincode nodig te zijn. 0000 ingevoerd en direct verbonden.

Helemaal top, fantastische snelheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6p9LYui19XHnnmIKJU_tB9CzJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wibFuFb3235YBcqrpSJpACrl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
Waar kijk je dan naar?

Ik heb bij NR5G-NSA informatie: RSSI -87, RSRP (dBm) -99, RSRQ (dB) -11.
Bij LTE-informatie Ban B3: RSSI -73, RSRP (dBm) -88, RSRQ (dB) -15.
Bij LTE SCC-informatie Band B1: RSSI -79, RSRP (dBm) -91, RSRQ (dB) -7.
Bij LTE SCC-informatie Band B7: RSSI -82, RSRP (dBm) -99, RSRQ (dB) -7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:16:
[...]

De vraag is hoe het design is ontworpen, als je twee HA nodes in één POP datacenter hebt hangen dan heb je dit risico van stroomuitval/piek geaccepteerd. Als je netwerk zo ontworpen is dat deze HA nodes over twee POPs datacenters verdeeld zijn, dan had de impact van vandaag niet zo groot mogen zijn. Daar komen wij als gebruikers nooit achter.
Hier hebben meer mobiele providers problemen mee gehad. Bij Odido weten we nu ook niet of dit ondanks een failover stuk was, door de failover stuk was. Of dat met een failover (binnen of buiten DC) niet eens geprobeerd heeft.

Het meest dramatische rapport was Vodafone jaren geleden (rapport veiligheidsrisico) waar door ontwerpfouten in een DC het complete DC afbrandde. Er geen alternatieve failover infra beschikbaar was. En men volgens horen zeggen netwerk-configuratie was verloren :X
ernstoud schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:16:
[...]
Ik ben als consultant en auditor in binnen en buitenland in veel datacenters geweest (Equinix, Leaseweb, Strato, SmartDC, Microsoft, Google, AMS-IC, RIX, Previder, BiT, KPN Schiphol, Greenhouse… om er een paar te noemen) en nimmer heb ik daar beheerders hun datacenter een POP horen noemen. En toen ik auditor bij Reggefiber was heb ik kleine POPs (woonwijk) en City POPs moeten bezoeken en zeker bij die laatste staan veel actieve componenten maar weinig gegevensverwerkende systemen zoals in een DC. Ik kan me wel voorstellen dat in een shared datacenter de meet-me-room een POP genoemd zou kunnen worden.
Als je er vanuit enterprise-netwerk perspectief naar kijkt (niet al DC) dan noem je de punten waar je fysieke interconnecties doet regelmatig points of presence. Daar heb je dan, buiten een fiber die bij jou uitkomt, wél of geen extra apparatuur.
Meestal wel. Maar puur passief kan ook

Overigens moet die interconnectie ook redundant. Maar failovers blijven in netwerken die niet voldoende geautomatiseerd zijn & ze niet continu doen riskant. Dat alle change management stappen gedaan zijn betekent niet dat de configuratie in sync is :X.

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 22-11-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ANdrode schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:42:
[...]

… dan noem je de punten waar je fysieke interconnecties doet regelmatig points of presence. Daar heb je dan, buiten een fiber die bij jou uitkomt, wél of geen extra apparatuur.
Ik kwam daarvoor altijd term “meet-me-room” tegen, nooit POP. Maar goed, erg off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Is er wel iets veranderd na de aanpassing van laatst? Door de storing was het nogal druk in de thread dus heb ik niet alles meegekregen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
jk-5 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:31:
[...]

Is er wel iets veranderd na de aanpassing van laatst? Door de storing was het nogal druk in de thread dus heb ik niet alles meegekregen O-)
Vandaag weer opnieuw getest zowel vanuit huis met de simkaart in de modem als in telefoon dichterbij de mast. Ik woon op 7 hoog vrije zicht richting de mast voorheen haalde ik 550mbps minimaal nu kwam het niet boven de 70mbps. Ping is ook erg instabiel ik denk dat er iets goed mis gaat. Naar 8.8.8.8 heb ik een gemiddelde van 400-500ms. Het kan inderdaad nu drukker zijn op de mast, maar dit is meer dan drukte denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suit
ton14 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:20:
[...]

Waar kijk je dan naar?

Ik heb bij NR5G-NSA informatie: RSSI -87, RSRP (dBm) -99, RSRQ (dB) -11.
Bij LTE-informatie Ban B3: RSSI -73, RSRP (dBm) -88, RSRQ (dB) -15.
Bij LTE SCC-informatie Band B1: RSSI -79, RSRP (dBm) -91, RSRQ (dB) -7.
Bij LTE SCC-informatie Band B7: RSSI -82, RSRP (dBm) -99, RSRQ (dB) -7.
3G/4G Frequency1800
3G/4G Connected Band20.0MHz@1800(B3) + 10.0MHz@1800(B3) + 10.0MHz@900(B8)
3G/4G Signal Strength-92 dBm
3G/4G ECIO/SINR5.0 dB
3G/4G PCI145
3G/4G Cell ID3346278
5G Frequency637440
5G Connected BandN78
5G Signal Strength-80 dBm
5G SINR24.5 dB
5G PCI326
5G Cell ID— —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
kadir76 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:28:
[...]

Vandaag weer opnieuw getest zowel vanuit huis met de simkaart in de modem als in telefoon dichterbij de mast. Ik woon op 7 hoog vrije zicht richting de mast voorheen haalde ik 550mbps minimaal nu kwam het niet boven de 70mbps. Ping is ook erg instabiel ik denk dat er iets goed mis gaat. Naar 8.8.8.8 heb ik een gemiddelde van 400-500ms. Het kan inderdaad nu drukker zijn op de mast, maar dit is meer dan drukte denk ik
Dit is ook mijn ervaring gisteravond, op dit moment is de verbinding/latency wel ok.

Update 12:00 Steeds meer ping loss en latency overdag, lijkt toch iets met drukte dan wellicht ? geen idee meer.

[ Voor 8% gewijzigd door geraroz op 23-11-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Iemand een tip om op te zeggen?

Gisteren ruim een uur in de wacht gestaan totdat ik het opgegeven had..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 19:21
BlazeMuis schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:37:

Het lukte jou zo te lezen dus ook niet om online op te zeggen?
https://www.odido.nl/serv...en/klik-en-klaar-internet

Ik zie die optie ook niet. En heb zelf weinig zin om te bellen wetende dat het moeilijk wordt.

Op het odido forum kun je eventueel nog een berichtje plaatsen met het verzoek op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
krakendmodem schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:51:
[...]

Ik zie die optie ook niet. En heb zelf weinig zin om te bellen wetende dat het moeilijk wordt.

Op het odido forum kun je eventueel nog een berichtje plaatsen met het verzoek op te zeggen.
Dank je wel voor de link. Die heb ik straks nodig. Maar ik krijg geen smsje op mijn 06 van mijn mobiel bij Simpel. Dat is een 4g telefoon.

een 2de poging werkte wel.
maar ik zie geen optie om op te zeggen (ik zit op 3 weken)

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 23-11-2024 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb de afgelopen week een paar keer de simkaart verwisseld tussen de Zyxel en mijn Huawei B818-263 (LTE) die ik nog heb van mijn 4G-voor-thuis. Eigenlijk continu dezelfde snelheden, zo rond de 1Gbps Down max, gemiddeld zo'n 500 Mbps, en soms dipjes naar 150 Mbps. Up is vrij constant rond de 100 Mbps.
Conclusie lijkt dat ik vooral LTE ontvang. Ben nu wel klaar met testen, het spul werkt prima voor mijn behoeften, en thuis-internet en mobiel unlimited samen voor 45 euro in de maand is een koopje. Ik ben erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
krakendmodem schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:51:
[...]

Nee dat lukt niet.

Ik denk ik het maar gewoon op de community gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
Ik snap waarom de Zyxel air app geblokkeerd is. Ik heb de oude versie geïnstalleerd op een android telefoon en je kan de APN en roaming allemaal aanpassen. Dit is wat Odido zelf niet toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@kadir76
Nee, zoals al eerder in het topic genoemd is de API simpelweg veranderd en de aangepaste firmware van Odido heeft die update nog niet gehad. Als je een niet branded Zyxel zou hebben, heb je wel een FW update die dan weer werkt met de nieuwere app en waar de oudere app niet zal werken bij een nieuwere modem FW.

Ook als je roaming zou aanzetten op modem niveau, betekent dat niet dat hij online gaat komen buiten NL. Dat kan namelijk op SIM niveau aan/uit gezet worden. En de simkaarten werken enkel op de APN die specifiek voor K&K is: fwainternet .

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 23-11-2024 12:09 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
BiG-GuY schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:03:
@kadir76
Nee, zoals al eerder in het topic genoemd is de API simpelweg veranderd en de aangepaste firmware van Odido heeft die update nog niet gehad. Als je een niet branded Zyxel zou hebben, heb je wel een FW update die dan weer werkt met de nieuwere app en waar de oudere app niet zal werken bij een nieuwere modem FW.

Ook als je roaming zou aanzetten op modem niveau, betekent dat niet dat hij online gaat komen buiten NL. Dat kan namelijk op SIM niveau aan/uit gezet worden. En de simkaarten werken enkel op de APN die specifiek voor K&K is: fwainternet .
Ik bedoelde het vanuit een ander perspectief. Je kan er gemakkelijk een ander simkaart in steken en gebruiken. Of een buitenlandse simkaart gebruiken op je vakantie bestemming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
jk-5 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:31:
[...]

Weer even de metingen aangezet, vanochtend om 6-7 uur was het prima te doen, maar naarmate het drukker lijkt te worden neemt de latency en ping loss weer toe (en de snelheid af)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqK-HGOl-PR5J73Q5aTvmfeawuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8FkFMy5UJB2BSVerQnMu2LcC.png?f=fotoalbum_large

Tijd in de grafiek klopt niet, in werkelijkheid is het 1 uur later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Zonet gemeten en het is nog steeds niet op orde met K&K, halve snelheden die ik normaal al meer dan 2 weken had dus er is nog steeds iets aan de hand.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Toch maar even een positieve noot; na de storing vorige week direct hier weer gewoon goed na een restart van mijn router. Dus het is iets lokaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 19:21
W1ck1e schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:01:
[...]

Dank je wel voor de link. Die heb ik straks nodig. Maar ik krijg geen smsje op mijn 06 van mijn mobiel bij Simpel. Dat is een 4g telefoon.

een 2de poging werkte wel.
maar ik zie geen optie om op te zeggen (ik zit op 3 weken)
Die sms kreeg ik vanochtend ook niet. Ik zit bij KPN.

Dus daar ging even wat mis bij Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Hier ook geen problemen na die storingsdag.

Heb gisteren ontdekt dat ik op een andere plek in huis een 'stabieler' signaal heb. Dezelfde hoek en kant op gericht als voorheen, maar dan een verdieping lager nu op de eerste.

Het signaal is iets zwakker, maar hij lijkt dan connectie te maken op n78 + b3 + b7 en lijkt dus b1 te negeren nu. Hierdoor heb ik op mijn locatie een betere snelheid, omdat ik al eerder gemerkt had dat b1 hier meer belast was toen ik nog enkel een 4G+ modem had in huis en die band daarop had uitgezet.

Was eerst:
n78 -87dBm + b3 -82dBm + b1 -84dBm + b7 -93dBm
n78 -89dBm + b3 -82dBm + b7 -99dBm

Ook na een reboot blijft hij verbinding maken op deze combi met vergelijkbaar signaal. Ben benieuwd of dit nu toeval is, of dat er iets veranderd is in het Odido netwerk

Tussen de 550-850Mbps down en tussen 75-95Mbps up nu. Heb nu ook een directe link vanuit die kamer naar de meterkast waar mijn UDM-SE hangt, dus heb geen routering via een VLAN over twee switches heen meer nodig.

Gallery V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• worrel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:09
BlazeMuis schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:37:

Via de chat heb ik gezegd dat ik doof ben, toen kon ik direct opzeggen.

Iedereen heeft recht op mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xraylolx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 20:25

Xraylolx

Asore✘

Heb wat geprobeerd te zoeken in dit topic, maar geen antwoord kunnen vinden.

Ik heb K&K sinds de launch in gebruik, maar begin me steeds meer te ergeren aan het feit dat de router soms geen netwerkverbinding kan maken. Als ik m'n iPhone verbind, wisselt ie constant tussen 5G en WiFi (MacBook weigert dan te verbinden en vraagt telkens om wachtwoord).

De enige werkende oplossing is dan om het kastje handmatig uit en aan te doen. Gebeurt eigenlijk dagelijks.

Is daar inmiddels iets aan te doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Xraylolx op 23-11-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Xraylolx schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:39:
Heb wat geprobeerd te zoeken in dit topic, maar geen antwoord kunnen vinden.

Ik heb K&K sinds de launch in gebruik, maar begin me steeds meer te ergeren aan het feit dat de router soms geen netwerkverbinding kan maken. Als ik m'n iPhone verbind, wisselt ie constant tussen 5G en WiFi. Ik kan dan niet browsen. De enige oplossing is dan om het kastje handmatig uit en aan te doen. Gebeurt eigenlijk dagelijks.

Is daar inmiddels iets aan te doen?
Wat heb je al geprobeerd qua WiFi instellingen in de router?

Ik gebruik hem zelf met UTP naar mijn eigen WiFi netwerk toe, dat kan je ook overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xraylolx

Xraylolx

Asore✘

stormfly schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:40:
[...]

Wat heb je al geprobeerd qua WiFi instellingen in de router?

Ik gebruik hem zelf met UTP naar mijn eigen WiFi netwerk toe, dat kan je ook overwegen.
Ben daar niet heel erg in thuis. Heb de naam van het netwerk en het wachtwoord aangepast. Verder geen settings aangeraakt.

Na rebooten werkt het prima, maar na verloop van tijd heeft ie er geen zin meer in. Met name als ik thuis kom na het werk (dan is er verder niks verbonden geweest) en moet ik eerst dat kastje weer rebooten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Xraylolx schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:42:
[...]

Ben daar niet heel erg in thuis. Heb de naam van het netwerk en het wachtwoord aangepast. Verder geen settings aangeraakt.

Na rebooten werkt het prima, maar na verloop van tijd heeft ie er geen zin meer in. Met name als ik thuis kom na het werk (dan is er verder niks verbonden geweest) en moet ik eerst dat kastje weer rebooten...
Gebruik je Mesh points in je huis, Odido steunzenders voor WiFi naast het de router? Zo nee -> zou ik onder de WiFi instellingen Mesh uitschakelen. Daarna zou ik de SSID's splitsen in 5Ghz en 2.4Ghz en kijken of je de uitdagingen tot 1 band weet terug te herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xraylolx

Xraylolx

Asore✘

stormfly schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:50:
[...]

Gebruik je Mesh points in je huis, Odido steunzenders voor WiFi naast het de router? Zo nee -> zou ik onder de WiFi instellingen Mesh uitschakelen. Daarna zou ik de SSID's splitsen in 5Ghz en 2.4Ghz en kijken of je de uitdagingen tot 1 band weet terug te herleiden.
Nope, ik gebruik geen mesh points. Enkel het standaard kastje.

Ik zal het testen, bedankt voor het idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
BiG-GuY schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:49:
@franssie @boyette
Tjah wel al mee gemaakt bij evenementen langs de grens.. Dat het NL netwerk compleet onbruikbaar is.. En via Telekom-de er gewoon bruikbaar 3/4G mogelijk was..

Van nog geen 1mbit op Odido (door drukte op lokatie) naar een 25 tot 50mbit down en 8 a 10mbit up via Telekom...

Best nuttig dat roaming.. Allen tja je moet het dan wel even forceren

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Jippie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fh3vpaMUQdgZdGu9RtRB2QpKtGQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uFoRhkDJuUOIqJS06nkopJM0.jpg?f=user_large

Mijn mast heeft onlangs n78 erbij gekregen, wel nog met microwave uplink dus er is niet echt veel winst te halen daardoor. Ik vermoed dat het gisteren of vandaag pas geactiveerd is want ik zag het vandaag voor het eerst in mijn dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvgvkK7Yze4Ge-EJgijmYlAMQ6U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wmaul9ulOyyACnmHSibS647D.jpg?f=user_large

En prompt ook iets hogere download. En upload iets minder.

Ik zit 2 km. van de mast dus stabiel is n78 niet, valt direct terug naar n28.

Grappig om gezien dat de Huawei H122 alle banden kent, n48 is een subset van n78, maar dan voor de USA. Het LTE H-Monitor tool zou a.h.v. de regio Europe dus n78 moeten tonen. Maar helaas is de ontwikkelaar van het tool erg stug; “dit is wat de API van het modem zegt, dit is wat ik rapporteer”.

Mooi Odido. U bent de eerste op die mast. KPN en Vodafone blijven achter. Voor KPN zit ik sowieso buiten de sectoren, hele slechte ontvangst.

[ Voor 41% gewijzigd door ernstoud op 23-11-2024 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suit
Inmiddels lijken de problemen opgelost. Terug naar -71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 16:43
Hier was de signaalsterkte van -91 naar -103 gegaan, ondertussen is dat weer hersteld en is het weer -91.

Wat ik sinds de storingen van de laatste dagen heb en nu nog steeds heb, is dat de snelheid echt in elkaar zakt van 600+, naar max 30, als ik de modem uitzet en meteen weer aanzet, is de snelheid weer terug van 600+, heb geen idee waar dit aan ligt, iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Catdogsf schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:06:
[...]

Hier was de signaalsterkte van -91 naar -103 gegaan, ondertussen is dat weer hersteld en is het weer -91.

Wat ik sinds de storingen van de laatste dagen heb en nu nog steeds heb, is dat de snelheid echt in elkaar zakt van 600+, naar max 30, als ik de modem uitzet en meteen weer aanzet, is de snelheid weer terug van 600+, heb geen idee waar dit aan ligt, iemand enig idee?
Het is een bekend probleem dat WiFi op een gegeven moment sterk terugvalt, gaat het over jouw snelheid over Wifi of bekabeld?
Als het weer gebeurt misschien alleen WiFi uit- en aan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
MartinPTweak schreef op zondag 24 november 2024 @ 07:03:
[...]

Het is een bekend probleem dat WiFi op een gegeven moment sterk terugvalt, gaat het over jouw snelheid over Wifi of bekabeld?
Als het weer gebeurt misschien alleen WiFi uit- en aan zetten?
Betreft inderdaad de WiFi, hoe moet ik dat inzien? Want alles in huis is verbonden via de Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Catdogsf hoeveel clients heb je eraan hangen? Van wat ik begrepen heb kan de router er 32 tegelijkertijd uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Catdogsf schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:42:
[...]

Betreft inderdaad de WiFi, hoe moet ik dat inzien? Want alles in huis is verbonden via de Wifi.
Heb je de mogelijkheid om een laptop aan te sluiten met een ethernet kabel?
Dan kan je kijken of het echt de verbinding is of alleen de Wifi. Veel mensen hier zien dan bekabeld nog de gewone snelheid hebben, en Wifi heel slecht. Dat is een vaker voorkomend probleem, hopelijk kan Odido dat verhelpen in een volgende release.
Dan sluit je dus uit dat het een (modem)verbindingsprobleem is, en moet je wachten op een nieuwe release waar dit verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
plaspvd schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:13:
@Catdogsf hoeveel clients heb je eraan hangen? Van wat ik begrepen heb kan de router er 32 tegelijkertijd uitdelen.
11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
MartinPTweak schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:32:
[...]

Heb je de mogelijkheid om een laptop aan te sluiten met een ethernet kabel?
Dan kan je kijken of het echt de verbinding is of alleen de Wifi. Veel mensen hier zien dan bekabeld nog de gewone snelheid hebben, en Wifi heel slecht. Dat is een vaker voorkomend probleem, hopelijk kan Odido dat verhelpen in een volgende release.
Dan sluit je dus uit dat het een (modem)verbindingsprobleem is, en moet je wachten op een nieuwe release waar dit verholpen is.
Zojuist was de verbinding van de Wifi weer in elkaar gezakt, heb je tip opgevolgd en inderdaad bedraad is het gewoon goed, dus hopelijk komt er gauw een firmware-update of iets anders wat het probleem oplost, want het is wel vervelend dat 4x op een dag te moeten doen qua uitzetten en dan weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

@Catdogsf Heb je niet nog ergens een access point liggen wat je bedraad kan aansluiten en dan het WiFi van de Zyxel uitzetten?
Ik heb zelf, zoals velen hier ook, een eigen wifi netwerk. Primair omdat ik dan de juiste dekking heb binnenshuis. Bijkomend voordeel is dat als je van internet provider wisselt, er in je eigen netwerk niets meer aangepast hoeft te worden.

edit: dat kan natuurlijk ook een oudere router zijn met WiFI als die een wan poort heeft en als AP in te stellen is, zou je bijvoorbeeld nog een Fritzbox oid hebben liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 24-11-2024 16:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Catdogsf schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:27:
[...]

Zojuist was de verbinding van de Wifi weer in elkaar gezakt, heb je tip opgevolgd en inderdaad bedraad is het gewoon goed, dus hopelijk komt er gauw een firmware-update of iets anders wat het probleem oplost, want het is wel vervelend dat 4x op een dag te moeten doen qua uitzetten en dan weer aanzetten.
Op welke manier heb je dit met Odido gedeeld zodat ze dit ook technisch kunnen oplossen? Heb je een topic lopen op hun community?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
[...]

4 keer per dag vraagt al bijna om een tijdklok die dat voor je doet :-).
Heb je access points van Odido actief? Bedraad of niet? Een of meerdere?
Komt de bulk van je Wifi verkeer via het modem of via de access points? Kan je dat uberhaupt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
franssie schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:33:
@Catdogsf Heb je niet nog ergens een access point liggen wat je bedraad kan aansluiten en dan het WiFi van de Zyxel uitzetten?
Ik heb zelf, zoals velen hier ook, een eigen wifi netwerk. Primair omdat ik dan de juiste dekking heb binnenshuis. Bijkomend voordeel is dat als je van internet provider wisselt, er in je eigen netwerk niets meer aangepast hoeft te worden.

edit: dat kan natuurlijk ook een oudere router zijn met WiFI als die een wan poort heeft en als AP in te stellen is, zou je bijvoorbeeld nog een Fritzbox oid hebben liggen.
Heb je even als het mag een prive bericht gestuurd om het forum niet verder te vervuilen met mijn gezwam/geen kennis ervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
stormfly schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:55:
[...]

Op welke manier heb je dit met Odido gedeeld zodat ze dit ook technisch kunnen oplossen? Heb je een topic lopen op hun community?
Bedankt, zal straks eens gaan inloggen bij Odido op het forum om dit probleem te gaan aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
MartinPTweak schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:12:
[...]

4 keer per dag vraagt al bijna om een tijdklok die dat voor je doet :-).
Heb je access points van Odido actief? Bedraad of niet? Een of meerdere?
Komt de bulk van je Wifi verkeer via het modem of via de access points? Kan je dat uberhaupt zien?
Hahahaha, je zou het bijna doen...

Uhhmmm geen idee, heb de 5G-modem op de 1ste etage staan waar het beste bereik was qua ontvangst vanaf buiten die dan binnen komt en voor de rest niets, want de wifi qua signaal in het gehele huis is zeg maar qua bereik perfect te noemen.

Het enige wat ik heb gedaan, is de 2.4Ghz en de 5Ghz van elkaar gescheiden in het modem zelf met een eigen naam.

De modem ga ik vanuit, want dat is het enige wat er staat en heb geen idee wat een accespoint is. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-08 17:10
Heeft iemand hier de modem in zijn meterkast gedaan? Hoe bevalt dat en wat is je snelheid nu ten opzichte van waar je het gunstigste signaal / snelheid had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
DI97 schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:56:
Heeft iemand hier de modem in zijn meterkast gedaan? Hoe bevalt dat en wat is je snelheid nu ten opzichte van waar je het gunstigste signaal / snelheid had?
Nogal een suboptimale plek, zowel vanuit 4G/5G als Wifi perspectief. Wat verwacht je te leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[...]

Anders gewoon een eigen router gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

DI97 schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:56:
Ik heb het wel geprobeerd. In de meterkast nog maar 10-20Mbps upload van de 120Mbps over. Download was nog niet eens zo slecht (rond de 400Mbps waar ik op zolder 600Mbps zie). Wel meer variatie in de ping tijd. Ik zit dan 600m van een mast af.

Theo

Pagina: 1 ... 37 ... 82 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.