Niet gehinderd door enige kennis.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Een vrouw haar föhn ontzeggen is voor niemand leukmaxboone schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:15:
[...]
excuses, het was vrouwlief die een stekker had gewisseld voor de föhn en dacht dat er toch niks belangrijks aan het verlengsnoer hing.
/f/image/24ZfYhKAL2T5eAJqvxtCr1n3.png?f=fotoalbum_large)
Staat er een instelling verkeerd? Als ik de wap uitzet dan doet de Zyxel air app het wel weer.
Als ik weer naar beneden ga dan schakelt waarschijnlijk weer naar de Odido router dan heb ik geen internet meer. Help.
[...]
Het zou natuurlijk kunnen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Zo snel na introductie al refurbished modems hebben, en het modem en verpakking zag er absoluut fabrieksnieuw uit.
Iedereen die op de b9 firmware zit heeft die ontvangen in de eerste paar dagen na introductie? Helemaal niemand verder die een firmware upgrade heeft gekregen in de laatste week(en)?
[...]
De verpakkingen worden altijd vernieuwd bij nieuwe uitgifte. Tenminste dat was toen ik bij een ISP werkte het geval aangezien de verpakking vaak altijd wel iets aan schade opgelopen hadden bij transport. Verder hadden we daar ook gewoon reseal machines waardoor het gewoon als "nieuw" lijkt. Bij ons was altijd het beleid eerst de gebruikte modems ook weer als eerste nieuw herzenden naar klanten en niet zomaar altijd maar nieuw spul naar klanten sturen. hadden we eerst inventory dan ging dat als eerste op. Is ook wel groener zo.
Maar Odido kan natuurlijk een totaal ander beleid hebben hieromtrent.
Verder heb ik nog niet vernomen van mensen die B9 allemaal als default hebben. volgens mij wordt namelijk nogsteeds de firmware update nogsteeds niet hervat. teminste een kennis van mij die ook K&K heeft zit nogsteeds op de B7 train en wordt in de nacht nog niet gepushed naar een andere versie.
Huh ? Denk dat jij een paar Posts van me gemist heb.Wolly schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:24:
[...]
Zou je @cyclone willen uitleggen hoe dat opzeggen moet? Hij heeft er nogal wat moeite mee.
Opzeggen is na 2 uur aan de telefoon gelukt, Odido incasseert echter doodleuk en stuurt geen bevestiging/ retour instructies.
Verder niet mijn probleem incasso machtiging is ingetrokken en modem verstuur ik wel als ze ooit nog eens reageren.
Ik deel gewoon mijn ervaringen hier voor andere early adopters
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Hahaha, nee, beste plek voor de ontvangst is bij het slaapkamerraam met de aansluiting onder het kaptafeltje.
Badkamer zou denk ik niet heel best zijn voor het apparaat 😂
Hier via Breedbandwinkel besteld en eergisteren ontvangen en ook met de nieuwste firmware helaas.
zag er verder wel ongebruikt uit ..
heb de Zyexl nu werkelijk aan de dakraam *(vd zolder) hangen,
want kreeg die 5g anders niet groen*(max 3 streepjes groen op 5g), zelfs buiten in de achtertuin kreeg ik m niet op groen ,
veel hoge bomen hier helaas , en ik zit in een dode hoek van de mast lijkt het.
gaat hem niet worden , hou hem nog wel even totdat de cashback goedgekeurd is
max download 500mbps en up max 31mpbs op zolder, beneden een wifi extender van fritzbox 1750E, ontvangst is redelijk tot goed 100 down 30 up.
Locatie Enschede-West
En google is weer in het Nederlands. Jippie.
JaDI97 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:55:
Is V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528 de oude?
Verhaal over dat jij bij een ISP werkte : N=1bons schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:32:
De verpakkingen worden altijd vernieuwd bij nieuwe uitgifte. Tenminste dat was toen ik bij een ISP werkte het geval aangezien de verpakking vaak altijd wel iets aan schade opgelopen hadden bij transport. Verder hadden we daar ook gewoon reseal machines waardoor het gewoon als "nieuw" lijkt. Bij ons was altijd het beleid eerst de gebruikte modems ook weer als eerste nieuw herzenden naar klanten en niet zomaar altijd maar nieuw spul naar klanten sturen. hadden we eerst inventory dan ging dat als eerste op. Is ook wel groener zo.
Maar Odido kan natuurlijk een totaal ander beleid hebben hieromtrent.
Verder heb ik nog niet vernomen van mensen die B9 allemaal als default hebben. volgens mij wordt namelijk nogsteeds de firmware update nogsteeds niet hervat. teminste een kennis van mij die ook K&K heeft zit nogsteeds op de B7 train en wordt in de nacht nog niet gepushed naar een andere versie.
Ik heb B9 als default gekregen. Via BBW, dus dat kan een nieuwere partij zijn dan die met de oudere B7 firmware waarvan de upgrade naar B9 inmiddels is stopgezet.
Kom gemiddeld uit op ongeveer 400-600mbit download en 100-120mbit upload. Niet verkeerd voor 20 euro per maand.
die kan je dan gebruiken als wifi hotspotmasterchichi schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 02:01:
de meeste smartphones kunnen ook een wifi hotspot maken, als je een oude telefoon hebt liggen kan je die gebruiken als een 5g router, of denk ik nu verkeerd?
je kan daar bekabeld sowieso al niets op aansluiten
Die halen bij lange na niet de snelheid van dat modem wat je van Odido krijgt. Daarnaast kan je moeilijk bekabeld een eigen router en/of access points/mesh op een telefoon aansluiten.masterchichi schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 02:01:
de meeste smartphones kunnen ook een wifi hotspot maken, als je een oude telefoon hebt liggen kan je die gebruiken als een 5g router, of denk ik nu verkeerd?
Dat kan, maar voor “vast” zou ik het niet doen, de wifi-kwaliteiten van zo’n smartphone zijn beperkt.masterchichi schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 02:01:
Als je het als mobiel 5g-routertje wil doen (voor in de auto of trein op een lange rit, bvb) dan is dat zeker een optie. Je kunt ook een dedicated mobiele router aanschaffen, die hebben vaak wat betere batterij en vaak iets meer wifi-opties, of zelfs ethernet aansluitingen.
Als hotspot, of je kunt usb-tethering gebruiken. Ik weet sowieso dat sommige Asus-routers een usb-aansluiting als WAN accepteren. Je kunt dan je telefoon aansluiten op je router via usb, en de router de rest van je netwerk thuis laten verzorgen. Praktisch is het niet, het vreet batterijen van je telefoon, en je telefoon wordt heet. Overigens is de snelheid meer dan prima bij usb-tethering is mijn ervaring.masterchichi schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 02:01:
[ Voor 9% gewijzigd door zacht op 02-11-2024 09:10 ]
Zag jouw modem er gloednieuw of gebruikt uit ?Heronimo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:39:
Hier ook gisteren ontvangen via een bestelling bij Breedbandwinkel en inderdaad ook de B9 firmware.
Kom gemiddeld uit op ongeveer 400-600mbit download en 100-120mbit upload. Niet verkeerd voor 20 euro per maand.
Wat is de afstand tot de zendmast ?
Ik zit gemiddeld op down : 850 en up : 85, bij een afstand van 600 meter.
De afstand hoeft niet altijd maatgevend te zijn voor de snelheid, het gaat om de straalrichting (hoe noem je zoiets)W1ck1e schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:21:
[...]
Zag jouw modem er gloednieuw of gebruikt uit ?
Wat is de afstand tot de zendmast ?
Ik zit gemiddeld op down : 850 en up : 85, bij een afstand van 600 meter.
Ik woon volgens Odido op 413 meter van de mast en haal maar 220 mb down en 140 up. De antennes kijken helaas de verkeerde kant op.
Ik zit op ongeveer 200 meter van een mast en ik haal 1000+ Mbps download en 60Mbps upload.kielkiel schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:34:
[...]
De afstand hoeft niet altijd maatgevend te zijn voor de snelheid, het gaat om de straalrichting (hoe noem je zoiets)
Ik woon volgens Odido op 413 meter van de mast en haal maar 220 mb down en 140 up. De antennes kijken helaas de verkeerde kant op.
Het zegt inderdaad weinig.
Ik had de upload graag iets hoger gewild, dat wel.
[ Voor 5% gewijzigd door BlazeMuis op 02-11-2024 09:40 ]
Klopt, maar ik had een beetje verwacht beide hoger of beide lager. Ik zit trouwens net op de rand van het "vlaaistukje"kielkiel schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:34:
De afstand hoeft niet altijd maatgevend te zijn voor de snelheid, het gaat om de straalrichting (hoe noem je zoiets)
Ik heb via ziggo 400/40. En is voor mij snel genoeg. Odido is voor mij alleen maar een test/experiment/"onderzoek". En vooralsnog tijdelijk.BlazeMuis schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:39:
Ik zit op ongeveer 200 meter van een mast en ik haal 1000+ Mbps download en 60Mbps upload.
[ Voor 20% gewijzigd door W1ck1e op 02-11-2024 09:49 ]
Na een Android update werkte de Air app bij mij ook niet meer. Ik heb de app verwijderd en een downgrade uitgevoerd, via een apk app op APKPure website.BlazeMuis schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:06:
[...]
Had de Zyxel Air app ook niet zo’n probleem?
Ik heb inmiddels contact gehad met de Zyxel support. Ze hebben een ticket aangemaakt en gaan het verder onderzoeken.
Mijn bedoeling is Ziggo op te zeggen (als het de komende week goed blijft gaan) en K&K te gebruiken tot de glasvezel is aangesloten (bedoel naar binnen is gelegd in het complex).
Mocht ik bij K&K blijven dan ga ik zelf een 5G modem aanschaffen.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Wellicht zijn de AIR APP en de werkelijke firmware wat Odido nu draait te veel uit elkaar zijn gegroeid. Kans is groot er nu gewoon API incompliance zaken in zitten. Dat is altijd nadeel met firmware customization je loopt vaak achter de feiten aan. Helemaal met Security patching vaak blijven dan CVE's ook onnodig lang open staan.André M. schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:05:
[...]
Na een Android update werkte de Air app bij mij ook niet meer. Ik heb de app verwijderd en een downgrade uitgevoerd, via een apk app op APKPure website.
Ik heb inmiddels contact gehad met de Zyxel support. Ze hebben een ticket aangemaakt en gaan het verder onderzoeken.
Zyxel zou wel gaan zeggen je probeert naar een custom FW te bellen, ga maar naar Odido verwacht ik
Mocht je wel eens wat downloaden uit nieuwsgroepen, dan raad ik je aan dat ook even te testen. Dat ging bij mij op zich goed, maar daarna heb ik de modem herstart om de verbinding te herstellen. Het kwam wel binnen met 100 MByte per seconde.snah001 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:17:
Hier werkt nu (al?) 2 dagen alles tot tevredenheid na het debacle van afgelopen donderdag.
Mijn bedoeling is Ziggo op te zeggen (als het de komende week goed blijft gaan) en K&K te gebruiken tot de glasvezel is aangesloten (bedoel naar binnen is gelegd in het complex).
mijn vuistregel : 100 MByte per seconde is +- 100 GB per kwartier
dus 400 GB per uur, dus na 5 uur zit je op 2 TB. (maand "limiet")
Voor mij het zelfde. Alles donderdag aangesloten en ik wacht nog even een week met Ziggo opzeggen. Delta glasvezel ligt er al maar men moet de straatkasten aansluiten. Na 1e jaar kijk ik of ik weer terug ga naar K&K.snah001 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:17:
Hier werkt nu (al?) 2 dagen alles tot tevredenheid na het debacle van afgelopen donderdag.
Helaas zit ik net uit de straal en zit ongeveer 350m van antennes vandaan. Haal ca 190mb doen en 45mb up. Oude firmware en op N28 mast.
Jamesbond007uk
Alsjeblieft geen foutieve informatie verstrekken : er is geen limiet!W1ck1e schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:28:
[...]
Mocht je wel eens wat downloaden uit nieuwsgroepen, dan raad ik je aan dat ook even te testen. Dat ging bij mij op zich goed, maar daarna heb ik de modem herstart om de verbinding te herstellen. Het kwam wel binnen met 100 MByte per seconde.
mijn vuistregel : 100 MByte per seconde is +- 100 GB per kwartier
dus 400 GB per uur, dus na 5 uur zit je op 2 TB. (maand limiet)
https://assets.odido.nl/x...n-klik-klaar-internet.pdf
Je hebt gelijk, ik bedoel de waarde waarboven je met je verbinding minder prioriteit krijgt.Pierre_nr1 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:46:
Alsjeblieft geen foutieve informatie verstrekken : er is geen limiet!
https://assets.odido.nl/x...n-klik-klaar-internet.pdf
maar het belangrijkste in mijn berichtje is volgens mij dat ik daarna de verbinding moest herstellen
[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 02-11-2024 12:55 ]
Kan krijgen......W1ck1e schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:48:
[...]
Je hebt gelijk, ik bedoel de waarde waarboven je met je verbinding minder prioriteit krijgt.
Niemand weet nog precies wat er gebeurt als je de 2TB bent gepassert binnen een maand. Het is denkbaar dat je er niets van merkt. Het is op dit moment totaal zinloos om er ook maar iets over te zeggen, het product is nog geen 3 weken oud.
Over die formulering heb ik echt nagedacht. Als er genoeg is voor iedereen krijgt ook de laatste in de rij wat hij vraagt.Pierre_nr1 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:55:
Kan krijgen......
Niemand weet nog precies wat er gebeurt als je de 2TB bent gepasseerd binnen een maand. Het is denkbaar dat je er niets van merkt. Het is op dit moment totaal zinloos om er ook maar iets over te zeggen, het product is nog geen 3 weken oud.
Dus bij jou viel de verbinding niet weg. Dan zal ik nog maar eens testen als ik iets zie dat ik wil downloaden.Pierre_nr1 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:09:
Vanavond Klik&Klaar eens een 'stress' test laten ondergaan. Tegelijkertijd deze sessies :
1. Internet browsen op een Windows PC, (nieuws lezen, tweakers lezen, enz.)
2. Op dezelfde PC een Viaplay live stream sessie (darts)
2. Op een iPad een Netflix serie streamen
3, Een 20GB usenet download met Sabnzbd+
Zonder enige hapering, ik ben echt onder de indruk.
Ik haal max. 50 /5 Mbps snelheid. Kan de zendmast zien.
Hoge Ping
IP-adres stond gisteren met laatste 2 cijfers om de haverklap te verspringen.
Vandaag 25 euro afgeschreven terwijl dat 20 euro had moeten zijn.
Update: koppelen met mobiel abonnement gaat kennelijk niet automatisch om korting te krijgen.
Was wel een vraag bij de online bestelling. Zelf nu maar online gedaan.
(Vragen: Klik&Klaar telefoonnummer van de SIM 097******* (staat op hoesje van SIM) en laatste 5 cijfers van je bankrekening.)
Die 5 euro ga ik later wel achteraan.
[ Voor 40% gewijzigd door Harry720A op 02-11-2024 14:13 ]
99,99% zeker zijn de aanpassingen voor Odido door Zyxel of een contractor van Zyxel gemaakt. Odido heeft echt die kennis niet in huis, sterker nog: alle techniek van Odido is uitbesteed.bons schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:22:
[...]
Wellicht zijn de AIR APP en de werkelijke firmware wat Odido nu draait te veel uit elkaar zijn gegroeid. Kans is groot er nu gewoon API incompliance zaken in zitten. Dat is altijd nadeel met firmware customization je loopt vaak achter de feiten aan. Helemaal met Security patching vaak blijven dan CVE's ook onnodig lang open staan.
Zyxel zou wel gaan zeggen je probeert naar een custom FW te bellen, ga maar naar Odido verwacht ik
Vandaar dat de Klik&Klaar app van Odido ook niet meer werkt na een update?ernstoud schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:56:
[...]
99,99% zeker zijn de aanpassingen voor Odido door Zyxel of een contractor van Zyxel gemaakt. Odido heeft echt die kennis niet in huis, sterker nog: alle techniek van Odido is uitbesteed.
[ Voor 3% gewijzigd door zebsite op 02-11-2024 14:11 ]
Dat heb ik jaren zo gedaan voor mijn ouders op de camping. Oud android toestel icm USB-tethering en een Asus router.zacht schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:09:
[...]
Als hotspot, of je kunt usb-tethering gebruiken. Ik weet sowieso dat sommige Asus-routers een usb-aansluiting als WAN accepteren. Je kunt dan je telefoon aansluiten op je router via usb, en de router de rest van je netwerk thuis laten verzorgen. Praktisch is het niet, het vreet batterijen van je telefoon, en je telefoon wordt heet. Overigens is de snelheid meer dan prima bij usb-tethering is mijn ervaring.
In de nacht automatisch wat sms'jes sturen voor meer GB's, heeft altijd perfect gewerkt.
Stroomverbruik valt reuze mee.
Maar Klik & Klaar is voor nu stukken goedkoper dan een unlimited sim only abo, dus is de keuze makkelijk.
Bij mij werkt die app nog prima na de update. De Zyxel app niet meer.zebsite schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:10:
[...]
Vandaar dat de Klik&Klaar app van Odido ook niet meer werkt na een update?
Bij mij is bij aanmelding 5 dagen geleden automatisch mijn Ben tel abo gekoppeld en 5 GB extra ontvangen p/mnd.Harry720A schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:37:
Gaat nog niet helemaal goed met Odildo.
Ik haal max. 50 /5 Mbps snelheid. Kan de zendmast zien.
Hoge Ping
IP-adres stond gisteren met laatste 2 cijfers om de haverklap te verspringen.
Vandaag 25 euro afgeschreven terwijl dat 20 euro had moeten zijn.
Update: koppelen met mobiel abonnement gaat kennelijk niet automatisch om korting te krijgen.
Was wel een vraag bij de online bestelling. Zelf nu maar online gedaan.
(Vragen: Klik&Klaar telefoonnummer van de SIM 097******* (staat op hoesje van SIM) en laatste 5 cijfers van je bankrekening.)
Die 5 euro ga ik later wel achteraan.
Ook in mijn Odido account staat het netjes vermeld met de korting op de abo prijs van K&K.
Enige probleem wat ik nog heb is dat ik via de web interface niet meer kan inloggen op het modem, waarom weet ik niet maar ik heb voor nu geen zin om de boel een complete reset te geven.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
En dan het annuleren, wat een ‘bijzondere’ ervaring was dat. Al met al ben ik gelukkig nog geen 20 minuten aan de lijn geweest. Meerdere keren doorverbonden en het eindigde met iets van ‘Nou, het is opgezegd hoorrr. Doei!’
Daar had ik niet veel vertrouwen in. Dus ben ik vandaag met het modem naar de Odido winkel in Heerenveen gegaan. De medewerker daar kon zien dat het abonnement niet geannuleerd was. Hij heeft dat ter plekke nog kunnen regelen (top Baris!).
Het schijnt dus dat het Odido call center in Valencia niet bereikbaar is vanwege de overstromingen daar. En dat ze daarom allerlei noodgrepen moeten uithalen. Begrijpelijk dat het dan soms wat langer duurt.
Bij mij blijft hij maar zoeken..misschien omdat ik nog op de eerste firmware draai?zacht schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:13:
[...]
Bij mij werkt die app nog prima na de update. De Zyxel app niet meer.
Geen idee, zou kunnen, ik zit op de ###806 firmware.zebsite schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:02:
[...]
Bij mij blijft hij maar zoeken..misschien omdat ik nog op de eerste firmware draai?
Ik op de b7D0528…zal de app nog eens opnieuw installeren, wie weet..zacht schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:09:
[...]
Geen idee, zou kunnen, ik zit op de ###806 firmware.
Nee niets. Zowel op m’n IPad als IPhone, de app blijft zoeken. Misschien een Apple dingetje? Heb geen zin in een reset van de modem, werkt veels te goed.
[ Voor 24% gewijzigd door zebsite op 02-11-2024 15:23 ]
[ Voor 99% gewijzigd door baba420 op 02-11-2024 15:45 ]
Dan denk ik dat je hier geen antwoord krijgt toch? Misschien in de Odido thread: [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussiebaba420 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:35:
Ik heb een Windows 10 machine met Tailscale. Als ik via een vaste Odido netwerk probeer verbinding mee te maken met Windows rdp, lukt het niet. Verbreek ik de Odido verbinding en ga ik het proberen met 5G, dan geen enkel probleem. Ook geen probleem met een KPN netwerk (vast).
[Afbeelding]
Ik heb geprobeerd te kijken in de bijgeleverde modem van Odido (geleverd door voormalig Tele2), de firewall aanpassen mocht niet baten.
Mooi plekje zoeken aan het huis voor de AF55 en de zyxel in de doos!
Die download snelheid was prima. De upload was wel erg traag. Ook veel pagina en filmpjes die waarschijnlijk daardoor niet lekker wilden laden.
Bereik hier is niet super. Ook op mijn telefoon heb ik vaak maar 1 of 2 streepjes 4 en 5g. Ik heb echter hier gewoon een goede verbinding van de camping en het was voor mij meer een test.
Thuis werkt die perfect met nu 400 doen en 60 up. Daar gaat die mijn vaste verbinding vervangen. Dit is voor mijn gebruik meer als voldoende. Ook qua responstijd enzo.
Ik kan mij voorstellen dat dat dit voor vele mensen die nog niet op het glas zijn een heel mooi extra alternatief is voor koper of coax. Ik zie dit ook nog wel veel op campings en campers binnnen Nederland gebruikt worden. In de zomer. Waarbij dit abbonement een paar maanden gebruikt wordt en daarna weer opgezegd.
Hoe rendabel dat soort scenarios zijn voor
odido weet ik niet. Heb toch al een beetje het gevoel dat ze nu vooral marktaandeel willen winnen en testen laagdrempelig proberen te maken. Ik verwacht dat op termijn de andere aanbieders ook wel de concurrentie aangaan met dit product. Hoe de voorwaarden en prijs zich dan gaat ontwikkelen ben ik erg benieuwd naar.
Geen problemen met weer opstarten, op de camping (en misschien ook al weer thuis) ?1993jjohan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:53:
Ik had de klik en klaar meegenomen naar het buitgebied op de camping. Daar kreeg ik 100 mb down en 3 up.
...
Welke firmware ?
Nee, eigenlijk niet. Sterker nog. Op de camping heeft die een 5g verbinding. Thuis komt die niet verder als 4g+. (Misschien moet de mast nog vernieuwd worden?)W1ck1e schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:05:
[...]
Geen problemen met weer opstarten, op de camping (en misschien ook al weer thuis) ?
Welke firmware ?
De b7 oude firmware.
Ik denk dat ik door hem buiten te plaatsen op het dak ofzo in een waterdichte doos dat ik de verbinding wel beter zou krijgen. Maar heb de moeite niet genomen om het te proberen. Ik had hier een verbinding van -100db en en thuis -85.
Gezien de verschillen bij mij en anderen hier. Is dit echt een product dat je gewoon moet proberen om te weten of het voor jou situatie werkt.
[ Voor 10% gewijzigd door 1993jjohan op 02-11-2024 17:15 ]
Firmware out-of-the-box: V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528
IP Adres in de 178. range
Ik zit volgens de dekkingskaart in "Razendsnel" gebied, ongeveer op 150 meter van een antenne maar volgens mij niet in een sector zoals aangegeven op antennekaart.

Mijn telefoon haalt over wifi de 1299Mbit/s het is dus mogelijk dat mijn PC tegen andere limieten aanloopt.Al heeft de antenne volgens antennekaart maar een 1Gbit/s verbinding dus wie weet waar het precies ligt.
Net viel wel mijn verbinding even weg en na een herstart van de modem deed hij het weer. Maar ik heb mijn Ziggo lijntje er voor nu gewoon naast zodat ik binnen een paar minuten weer van 5G af ben mochten er problemen blijven ontstaat.
Ik vermoed dat jij een gloednieuwe hebt ontvangen, en andere met de 0806 firmware een eerder geretourneerde versie.mozoa schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:13:
Donderdag besteld, vandaag de 5G modem en 1 "Wifi Plus" mesh access point (Zyxel WX5600) binnengekregen.
Firmware out-of-the-box: V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528......
Een prima snelheid trouwens! Ik heb ongeveer dezelfde snelheidsresultaten.
[ Voor 3% gewijzigd door Pierre_nr1 op 02-11-2024 17:45 ]
Ik probeer te connecten met mijn Wireguard VPN (vanaf m'n telefoon) en heb mijn pfSense firewall in de DMZ staan, maar als ik naar de logs kijk, lijkt erop dat (door de Zyxel router) source ip address wordt aangepast naar het WAN adres van de verbinding en destination port wordt aangepast naar 137.
Precies dezelfde configuratie werkt wel als ik met m'n Youfone VDSL verbindt en zie ik netje source ip (van m'n telefoon bijv.) en blijft destination port in tact.
Iemand dezelfde ervaringen en wellicht een oplossing?
Willen jullie ook eens naar het verborgen menu kijken!?
Hier staat hoe dat moet:
https://community.magenta...onsole-infos-ca-und-mehr/
Graag wat feedback, wil het ook graag proberen!
Edit: voor elkaar, stelt eigenlijk geen fluit voor. Maakt het uitrichten van de antenne later een stuk makkelijker!
[ Voor 23% gewijzigd door plaspvd op 02-11-2024 21:16 ]
Test componenten:
-Odido router met oude firmware
-Odido router met nieuwe firmware
-ZTE MC888 router
-2 Odido sims
De oude firmware pakte inderdaad ook de N28 band. De ZTE doet dat ook. 5G SA werkt niet. Op de ZTE kan je van alles instellen inclusief het specifiek testen van frequentie banden. Op de ZTE werkt alleen 5g NSA (none standalone), 5G SA (stand alone werkt niet).
Omdat op de meetlocatie in Bussum een mast op 100 meter die geen N78 uitzendt maar wel N28 en de andere banden werken zowel de Odido met oude firmware als de ZTE hier goed. 10-tallen metingen over een periode van een paar uur overdag levert een gemiddelde 400 down en 100 up op. De Odido met nieuwe firmware komt in Bussum niet verder dan 340 down en 50 up en heeft ook geen 5G maar omdat we zo dicht bij de mast zitten krijg je toch nog een acceptabele snelheid.
In Amsterdam bijna geen verschil tussen alledrie de routers wat te verklaren valt omdat we op 300 meter van de mast op de rai zitten die alles uitzendt.
Ik heb zelf glas hier in Bussum met 900 down en up waarvan er op de wifi zo'n 500 overblijft.
Huhedwin_nl020 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:51:
Gisteren K&K in huis gekregen en het werkt prima. Download 500-700, Upload valt een beetje tegen 20-40. Ik zit ca. 650m van de mast, geen vrij zicht. Als ik m'n raam open doe, gaat de upload naar 100.
Ik probeer te connecten met mijn Wireguard VPN (vanaf m'n telefoon) en heb mijn pfSense firewall in de DMZ staan, maar als ik naar de logs kijk, lijkt erop dat (door de Zyxel router) source ip address wordt aangepast naar het WAN adres van de verbinding en destination port wordt aangepast naar 137.
Precies dezelfde configuratie werkt wel als ik met m'n Youfone VDSL verbindt en zie ik netje source ip (van m'n telefoon bijv.) en blijft destination port in tact.
Iemand dezelfde ervaringen en wellicht een oplossing?
En port 137 heb je dicht staan ?
Maar waar gaat die wireguard naar toe ?
Zie je op Youfone ook 137 want dat is helemaal geen wireguard poort
Lijkt alsof dat een gevolg is van iets wat niet lukt
Edit
Net getest
Gebeurd niets geks met wireguard
Dat kan gewoon op die verbinding via die zyxel
Forceer je een specifieke poort of zo?
[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 02-11-2024 19:51 ]
Ik gebruik port 51821 om te connecten en wireguard draait direct op de pfSense en luistert dus naar die 51821.boyette schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:46:
[...]
Huh
En port 137 heb je dicht staan ?
Maar waar gaat die wireguard naar toe ?
Zie je op Youfone ook 137 want dat is helemaal geen wireguard poort
Lijkt alsof dat een gevolg is van iets wat niet lukt
Edit
Net getest
Gebeurd niets geks met wireguard
Dat kan gewoon op die verbinding via die zyxel
Forceer je een specifieke poort of zo?
En dat werkt(e) dus met mijn andere verbinding.
Nou ja, goed om te weten dat het bij jou wel werkt, dan zoek ik nog even verder.
Even gegoogled, nu begrijp ik helemaal waarom de callcenter medewerkers de klanten niet serieus nemen.leksts schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:27:
Het schijnt dus dat het Odido call center in Valencia niet bereikbaar is vanwege de overstromingen daar. En dat ze daarom allerlei noodgrepen moeten uithalen. Begrijpelijk dat het dan soms wat langer duurt.
€1800,- bruto per maand

Met een werk week van 40 uur.Wolly schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:22:
[...]
Even gegoogled, nu begrijp ik helemaal waarom de callcenter medewerkers de klanten niet serieus nemen.
€1800,- bruto per maand
Dat komt omdat wij in dit topic maar 25euro per maand uit willen geven aan internet...Wolly schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:22:
[...]
Even gegoogled, nu begrijp ik helemaal waarom de callcenter medewerkers de klanten niet serieus nemen.
€1800,- bruto per maand
Vergeet niet de belasting afdracht is veel lager bij deze loonschalen.
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 02-11-2024 20:27 ]
Als ik in Spanje ben is mijn koopkracht 200% tov Nederland, dus zeker als jongere is het wel een gave optie, waar dit soort callcenters dus ook gemisbruik van maken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Off-topic… Niet te vergelijken met hier; de kosten van levensonderhoud daar zijn behoorlijk lager.Wolly schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:22:
[...]
€1800,- bruto per maand
Kan me dit overigens voorstellen want er wordt nergens gesproken in de voorwaarden over SMS m.n. maximaal berichten per maand. Je wil natuurlijk als Odido niet hebben dat spammers een K&K abonnement nemen om grote hoeveelheden SMS’en te sturen.
Vermoedelijk staat verzenden van SMS dus geblokkeerd?
Dat zou jammer zijn want LTEHMonitor voor Huawei routers kan SMS of e-mail verzenden bij allerlei triggers zoals verandering van cell, mast, IP adres e.d.
Bij mij werkte het ook niet op de standaard wireguard poort.edwin_nl020 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:03:
[...]
Ik gebruik port 51821 om te connecten en wireguard draait direct op de pfSense en luistert dus naar die 51821.
En dat werkt(e) dus met mijn andere verbinding.
Nou ja, goed om te weten dat het bij jou wel werkt, dan zoek ik nog even verder.
Heb het nu op poort 1194 gezet en werkt prima.
Lukt hier ook niet, wat mij niet verbaast overigens. Misschien dat het wel tussen modems werkt op 097 nummers, SMS was daar ooit voor bedacht immers. Service message System, voor operators.ernstoud schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:50:
Iemand al geprobeerd SMS te verzenden via Klik&Klaar? Hier lukt dat niet. Ontvangen wel, want ik zie een SMS in de router met de melding dat de factuur er is.
Kan me dit overigens voorstellen want er wordt nergens gesproken in de voorwaarden over SMS m.n. maximaal berichten per maand. Je wil natuurlijk als Odido niet hebben dat spammers een K&K abonnement nemen om grote hoeveelheden SMS’en te sturen.
Vermoedelijk staat verzenden van SMS dus geblokkeerd?
Dat zou jammer zijn want LTEHMonitor voor Huawei routers kan SMS of e-mail verzenden bij allerlei triggers zoals verandering van cell, mast, IP adres e.d.
Ik vermoed/hoop dat er nu hard gewerkt wordt aan een goede nieuwere firmware. Eigenlijk alles wat je hier aan problemen leest lijkt daarmee te maken te hebben. Maar... misschien maar goed ook dat er nog wat kinderziektes zijn, want ik gok dat de run hierop anders helemaal groot geweest zou zijn.
youtube.com/@hisrep
097 nummers mogen officieel geen SMS verzenden of oproepen maken. Het zijn officieel Data only SIMs.franssie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:24:
[...]
Lukt hier ook niet, wat mij niet verbaast overigens. Misschien dat het wel tussen modems werkt op 097 nummers, SMS was daar ooit voor bedacht immers. Service message System, voor operators.
Je kan er wel naartoe SMS'en, bellen nooit geprobeerd eigenlijk.
Poort 1194 is de standaard poort voor OpenVPN. Die was origineel dicht op het T-Mobile netwerk, in 2016 hadden we verzocht of ze deze konden openen, omdat we toen grootverbruiker waren met onze simkaarten bij hun en we dit nodig hadden om VPN's te kunnen opbouwen naar de routers die we achter de Huawei modems draaiden. Dit hadden ze toen aangepast, vermoed dat het toen netwerk breed is aangezet, aangezien we geen eigen APN gebruiken.TweakGr schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:58:
[...]
Bij mij werkte het ook niet op de standaard wireguard poort.
Heb het nu op poort 1194 gezet en werkt prima.
Niet alle poorten zijn open op het Odido netwerk, dus je zult niet elke kunnen forwarden.
80, 443, 1443 en 1194 weet ik in ieder geval zeker van dat ze open zijn.
Heb nu sinds kort een Cloudflared tunnel draaien, dat werkt over elke verbinding heen en hoef dan ook geen poorten direct naar buiten open te zetten. De Cloudflared Docker container die lokaal op mijn NAS draait bouwt een client VPN naar CloudFlare om zo via Reverse Proxy diensten vanaf mijn lokale NAS beschikbaar te stellen buitenshuis. Zelfs met PLEX werkt het voor een directe connectie.
[edit]
Heb de Cloudflared tunnel maar weer afgebouwd. Performance was zeer instabiel en vaak veel trager dan via directe port forwarding. Dus leuk idee, maar niet nuttig voor mij.
[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 03-11-2024 19:50 ]
Je hebt dus wel maximaal download maar vrij lage upload. Hier 1000+ Mbps en 160 upload.BlazeMuis schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:39:
[...]
Ik zit op ongeveer 200 meter van een mast en ik haal 1000+ Mbps download en 60Mbps upload.
Heeeeel lang geleden, met net de nieuwe provider Libertel kon ik SMS versturen, dat werd snel uitgezet toen ze erachter kwamen dat je daar geld voor kon vragenBiG-GuY schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:35:
[...]
097 nummers mogen officieel geen SMS verzenden of oproepen maken. Het zijn officieel Data only SIMs.
Je kan er wel naartoe SMS'en, bellen nooit geprobeerd eigenlijk.
Ik heb het geprobeerd om naar en van het 097 nummer een service bericht te sturen, dat lukt mij niet, wellicht wel tussen 097 nummers onderling maar daar heb ik er nu dus maar eentje van
097-nummers zijn bedoeld voor data-abonnementen. Dit zijn abonnementen die je alleen kunt gebruiken voor (mobiel) internet.franssie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:31:
[...]
Heeeeel lang geleden, met net de nieuwe provider Libertel kon ik SMS versturen, dat werd snel uitgezet toen ze erachter kwamen dat je daar geld voor kon vragen
Ik heb het geprobeerd om naar en van het 097 nummer een service bericht te sturen, dat lukt mij niet, wellicht wel tussen 097 nummers onderling maar daar heb ik er nu dus maar eentje van
Daar hoor je niet naar te kunnen smsen of bellen
maar ze zouden het natuurlijk wel in kunnen schakelen
echter, waar zie je die berichten dan? in de log?
En op mijn 4GvT door Odido verstrekte router met 097 nummer kan ik dus gewoon SMS zenden en ontvangen.
Dus het kan zeker, SMS is data verkeer, wordt veel voor M2M gebruikt zoals bij alarmering.
En bij H2H toepassingen zegt de ACM: “Bijvoorbeeld telefoons in liften voor automatische verbinding met een hulpdienst, tablets die alleen sms’jes, apps en mails versturen.”
Maar goed, het verzenden werkt dus niet. Odido heeft het disabled, ik denk dat ik er niet naast zit als de reden is dat je voor EUR 25 anders met 2TB veel, heel veel SMS berichten zou kunnen versturen. Leuk voor spammers en phishers.
[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 03-11-2024 00:03 ]
Gewoon in de GUI. Ik meen dat in de Zyxel gezien te hebben, bij mijn Huawei routers is het gewoon een submenu.boyette schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:45:
[...]
echter, waar zie je die berichten dan? in de log?
consuwijzer zegt er ook wat overernstoud schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:59:
In de richtlijnen van de ACM staat niets over of SMS wel of niet toegestaan is: https://www.acm.nl/nl/tel...mmers-voor-spraak-en-data.
En op mijn 4GvT door Odido verstrekte router met 097 nummer kan ik dus gewoon SMS zenden en ontvangen.
Dus het kan zeker, SMS is data verkeer, wordt veel voor M2M gebruikt zoals bij alarmering.
Maar goed, het verzenden werkt dus niet. Odido heeft het disabled, ik denk dat ik er niet naast zit als de reden is dat je voor EUR 25 anders met 2TB veel, heel veel SMS berichten zou kunnen versturen. Leuk voor spammers en phishers.
https://www.consuwijzer.n...oor%20(mobiel)%20internet.
Ze zitten als het goed is niet in getroffen gebied. Als ik het me goed herinner zitten ze in Calle Profesor Beltran Baguena in de kantoorpanden van het winkelcentrum Nuevo Centro in de buurt van Campanar.leksts schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:27:
1800 bruto is een prima inkomen in Valencia. Ik heb lange tijd minder gehad met een "betere" functie. 1800 bruto is ongeveer 1450 netto. Ik had geruime tijd 1730 bruto of 1400 netto bij een bedrijf in hetzelfde pand, maar een verdieping hoger.Wolly schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:22:
[...]
€1800,- bruto per maand
Het leven is hier veel goedkoper, dat mag je niet vergeten.
[ Voor 40% gewijzigd door b12e op 03-11-2024 02:36 ]
10e dag en ik ben zeer tevreden met Klik&Klaar van Odido.
700 m van 5G mast.
Speedtest (op laptop met wifi 5 GHz) download tussen 800 t/m 850 Mbps, upload 119 Mbps.
2 interne servers (piaware en Home Assistant).
27 wifi 2.4 GHz apparaten.
IPTV streamen (nlziet en anderen).
Geschat verbruik per maand, 750 Gb.
Na nog een maand (succesvol) testen zeg ik mijn KPN (vdsl-aansluiting)-abonnement op.
De discussie vind ik wat off-topic, maar dat het kantoor niet geraakt is, betekent toch niet dat de werknemers zelf ook allemaal ongedeerd zijn. Of dat er geen impact is op vervoer en logistiek.b12e schreef op zondag 3 november 2024 @ 02:32:
Ze zitten als het goed is niet in getroffen gebied. Als ik het me goed herinner zitten ze in Calle Profesor Beltran Baguena in de kantoorpanden van het winkelcentrum Nuevo Centro in de buurt van Campanar.
Ongeveer 20-30% lager inderdaad. Alsnog is het een heel slecht betaalde baan in mijn ogen waarbij ik begrijp dat niet de meest gemotiveerde medewerkers blijven hangen.ernstoud schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:37:
[...]
Off-topic… Niet te vergelijken met hier; de kosten van levensonderhoud daar zijn behoorlijk lager.
Gezien je bij je herinnering over het verleden spreekt, hoeveel jaar geleden is dat?b12e schreef op zondag 3 november 2024 @ 02:32:
[...]
Het leven is hier veel goedkoper, dat mag je niet vergeten.
De BigMac index is in ieder geval gelijk met die van NL.

Ook heb ik de boel op Printables en Makerworld gezet:
https://www.printables.co...07-directional-wall-mount
https://makerworld.com/en/models/753560
Als je me op makerworld 'points' geeft kan ik tzt daar weer filament en andere meuk voor de hobby van bestellen. Voel je niet verplicht, tis alleen maar leuk
[ Voor 37% gewijzigd door sebastius op 03-11-2024 09:21 ]
Hoewel het vervelend is wat er in Valencia allemaal gebeurt, is dat hier wel een beetje Offtopic. Graag weer ontopic verder
Odildo maakt gebruik van:
ORGANISATIE
Naam SECFIREWALLAS
IP-adres range 45.86.200.0 - 45.86.200.255
Land Nederland (NL)
IP-adres range 45.86.200.160 - 45.86.200.191
IP-adres kan alleen veranderen als je sessie verbreekt.Harry720A schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:32:
Het om de paar minuten ge-jojo met IP-adressen (laatste paar cijfers) is weer begonnen.
Odildo maakt gebruik van:
ORGANISATIE
Naam SECFIREWALLAS
IP-adres range 45.86.200.0 - 45.86.200.255
Land Nederland (NL)
IP-adres range 45.86.200.160 - 45.86.200.191
Dus dat betekend dat je connectie niet stabiel is. Heb je al geprobeerd om hem naar een andere mast te richten?
Niet dus, had ik eerder deze week ook met IP van deze organisatie naam.BiG-GuY schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:34:
[...]
IP-adres kan alleen veranderen als je sessie verbreekt.
zomer 2020. Ik ben intussen van baan veranderd, maar woon hier nog altijd.Wolly schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:22:
[...]
Gezien je bij je herinnering over het verleden spreekt, hoeveel jaar geleden is dat?
De BigMac index is in ieder geval gelijk met die van NL.
Het is inderdaad offtopic. En uiteraard wil dat niet zeggen dat ze niet getroffen zijn, maar Valencia centrum is niet getroffen en het leven gaat er gewoon door. De meeste van de mensen die er werken zijn jonge mensen, die zitten in de stad, niet in het getroffen gebied. Er zal zeker impact zijn op de werking, maar niet in zoverre dat ze alles moeten sluiten.Keypunchie schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:24:
[...]
De discussie vind ik wat off-topic, maar dat het kantoor niet geraakt is, betekent toch niet dat de werknemers zelf ook allemaal ongedeerd zijn. Of dat er geen impact is op vervoer en logistiek.
Logistiek voor een callcenter is overigens stroom en internet hebben, en WFH zou eventueel ook een oplossing kunnen zijn.
Ik woon overigens wél in het getroffen gebied, maar heb gelukkig intussen wel weer stroom en internet. Hier vertrekken om te gaan werken in Valencia is onmogelijk (en hoeft in mijn geval ook niet), maar van wat ik hoor van mensen die in de stad wonen is daar alles "business as usual", met de uitzondering dat de metro gesloten is.
Laten we nu lekker weer ontopic gaan
Heb je geen VPN of iets actief? Die bedrijfsnaam is namelijk geen subnet van Odido.Harry720A schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:35:
[...]
Niet dus, had ik eerder deze week ook met IP van deze organisatie naam.
Wat zegt de interface van je modem qua IP-adres? Een verbroken sessie en een DHCP refresh duurt normaal echt wel enkele secondes.
En nu geheel automatisch beland bij:BiG-GuY schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:34:
[...]
IP-adres kan alleen veranderen als je sessie verbreekt.
ORGANISATIE
Naam Netrouting
IP-adres range 185.82.72.0 - 185.82.75.255
Land Nederland (NL)
IP-adres range 185.82.72.0 - 185.82.72.255
en nu weer terug bij SECFIREWALLAS.
Dit is een VPN provider .... misschien moet je even kijken wat je aan het doen bentHarry720A schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:46:
[...]
En nu geheel automatisch beland bij:
ORGANISATIE
Naam Netrouting
IP-adres range 185.82.72.0 - 185.82.75.255
Land Nederland (NL)
IP-adres range 185.82.72.0 - 185.82.72.255
en nu weer terug bij SECFIREWALLAS.
Oeps, VPN stond aan.Bedankt.geraroz schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:47:
[...]
Dit is een VPN provider .... misschien moet je even kijken wat je aan het doen bent
Hulde voor erkennen "Problem In Chair Not In Computer"
Dat wordt nog weleens "vergeten"
[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 03-11-2024 10:58 ]
Wij laten de boodschappen niet bezorgen.W1ck1e schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:51:
[...]
Hulde voor erkennen PICNIC
Dat wordt nog weleens "vergeten"
Zolang de sessie swap in de nachten gebeurd heb je er niet zo veel last van, maar als deze overdag plaatsvinden en ze duren dan minuten dat is een ander verhaal.
Eentje om voor mij even de komen tijd aan te kijken voordat ik er echt veel moeite in ga steken
[ Voor 7% gewijzigd door bons op 03-11-2024 10:58 ]
Beetje OT maar was het niet Short Message Service?franssie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:24:
[...]
Lukt hier ook niet, wat mij niet verbaast overigens. Misschien dat het wel tussen modems werkt op 097 nummers, SMS was daar ooit voor bedacht immers. Service message System, voor operators.
Maar als ik het nu goed snap: Je kopieert de waarde van het veld "Cell ID" uit het Zyxel modem
(te vinden op https://192.168.1.1/CellWanStatus)
Je plakt die in het *eerste* veld, genaamd Cell Idenitity op de Antennekaart calculator en dan weet hij meteen de juist eNB. Die kun je dan op de daadwerkelijke antennekaart vinden bij "veldgegevens".
Ik zit zelf in stedelijk gebied en er zijn hemelsbreed maar liefst 3 masten in de buurt: 600m, 400m en 400m. Uiteraard ben ik (aan deze kant van het huis) verbonden met die op 600m
(Niet dat ik klaag hoor, ik haal minimaal 300/70, da's ruim snel genoeg)
[ Voor 4% gewijzigd door Keypunchie op 03-11-2024 11:32 ]
Ik kon ze wat makkelijker vinden op https://www.cellmapper.net/Keypunchie schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:27:
Ik had wat problemen om de data van cellular WAN met de Antennekaart calculator om te rekenen naar eNB en zo de verbonden mast te bepalen.
Maar als ik het nu goed snap: Je kopieert de waarde van het veld "Cell ID" uit het Zyxel modem
(te vinden op https://192.168.1.1/CellWanStatus)
Je plakt die in het *eerste* veld, genaamd Cell Idenitity op de Antennekaart calculator en dan weet hij meteen de juist eNB. Die kun je dan op de daadwerkelijke antennekaart vinden bij "veldgegevens".
Ik zit zelf in stedelijk gebied en er zijn hemelsbreed maar liefst 3 masten in de buurt: 600m, 400m en 400m. Uiteraard ben ik (aan deze kant van het huis) verbonden met die op 600m
(Niet dat ik klaag hoor, ik haal minimaal 300/70, da's ruim snel genoeg)
:strip_exif()/f/image/T3nkqTcqEVxnf8S42Z3GKlwA.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt er op dat in die nachtelijke uren band b3, b28 en n28 afgeschakeld worden en dat band b8 (900 MHz.) dan nog de enige werkende band is. Goede reikwijdte, minder bandbreedte en dus lagere snelheid.
[ Voor 21% gewijzigd door ernstoud op 03-11-2024 13:05 ]
Bij -70 dBm op N78 haal ik 796/110 Mbit. Op een andere plek met -80 dBm haal ik 806/106 Mbit. Met andere woorden...ik denk dat het signaal het probleem niet is. Wachten tot deze site geupgraded gaat worden naar 10Gbit, dat zou mogelijk een hogere snelheid kunnen betekenen.
Niet dat het effectief iets uithaalt. Alles boven de 100Mbit download is zat
Helaas zowel in een Pixel 4a (zonder 5G) als 7a geen succes. Odido netwerk wordt herkend maar krijg er geen werkend internet op, mis ik ergens een instelling?
Apn= fwainternetWinterEFG schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:02:
Zag een aantal mensen die de simkaart in een telefoon gestopt hadden met succes. Wilde dit ook tijdelijk proberen om te kijken of het wat stabieler was met meer banden.
Helaas zowel in een Pixel 4a (zonder 5G) als 7a geen succes. Odido netwerk wordt herkend maar krijg er geen werkend internet op, mis ik ergens een instelling?
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.