Na de afgelopen twee avonden last gehad hebben gehad van een 15-30 minuten downtime (overigens zegt de Zyxel dat er gewoon verbinding is) heb ik het product via het Odido forum opgezegd. Was een mooie besparing, maar te irrirant dat het hele internet uitvalt.
Ongetwijfeld, maar het moet gewoon werken. Dan maar wat meer betalen en wél internet. Dit is gewoon zonde geld + een bak frustratie.wkloppen schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:54:
[...]
Het gaat sowieso veelbelovend worden. Wij zijn gewoon early adopters. Niks mis mee. Kan maar zo zijn over een jaar dat alles stabiel is en voor de 20 / 25 per maand hoef je niet te laten
Vergeet niet dat Odido gewoon al jaren 4G voor thuis bood, he?wkloppen schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:54:
Het gaat sowieso veelbelovend worden. Wij zijn gewoon early adopters. Niks mis mee. Kan maar zo zijn over een jaar dat alles stabiel is en voor de 20 / 25 per maand hoef je niet te laten

Het is dat ik geen andere keus heb op het moment dat we dit product gebruiken, maar de hele marketing dat dit een volwaardig alternatief zou zijn voor een vaste verbinding zou ik met een flinke korrel zout nemen. Hoewel het zeker betrouwbaar kan werken, hoor. We zijn hier nu teruggevallen op een goedkope Xiaomi 5G telefoon met hotspot en een goedkoop Youfone abonnementje op het KPN netwerk. Het is bizar hoeveel beter en sneller dat werkt dan dat hele Klik & Klaar gebeuren. Alleen jammer dat we er niet voldoende data bij kunnen krijgen...
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Het zit techinsche wel anders in elkaar dan het oude 4G voor Thuis aanbod. Andere APN structuur (lagere prio) en andere type modem die remote door Odido beheerd kan worden.mvdklip schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:03:
[...]
Vergeet niet dat Odido gewoon al jaren 4G voor thuis bood, he?In feite is dit gewoon 5G voor thuis met een marketingstunt eromheen. Technisch gezien is het allemaal niet zo nieuw, alleen de doelgroep is verbreed. Dat geeft uiteraard nieuwe uitdagingen voor Odido maar het is niet zo alsof 4G voor thuis perfect werkte. Als ik de berichten op het forum mag geloven ging de kwaliteit van dat product de laatste tijd juist hard achteruit.
![]()
Het is dat ik geen andere keus heb op het moment dat we dit product gebruiken, maar de hele marketing dat dit een volwaardig alternatief zou zijn voor een vaste verbinding zou ik met een flinke korrel zout nemen. Hoewel het zeker betrouwbaar kan werken, hoor. We zijn hier nu teruggevallen op een goedkope Xiaomi 5G telefoon met hotspot en een goedkoop Youfone abonnementje op het KPN netwerk. Het is bizar hoeveel beter en sneller dat werkt dan dat hele Klik & Klaar gebeuren. Alleen jammer dat we er niet voldoende data bij kunnen krijgen...
Die lagere prio was al op het oude APN en ze hebben al meerdere modem/routers in gebruik gehad. Je hebt wel gelijk dat ze nu remote kunnen beheren. Ook is het product verhuisd van de mobiele afdeling van Odido naar de thuis afdeling. Intern zijn dat echt twee verschillende systemen. Toch zou ik m'n geld er echt niet op in durven te zetten dat het over een jaar probleemloos werkt. Zeker niet gegeven het bizar lage maandbedrag.
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Ik ben het volledig met je eens. Het is veelbelovend. Het product is nog geen 3 weken beschikbaar. Geef het even wat tijd. Voor de mensen die het nodig hebben (zij in de gebieden zonder breedband, of met een kleine beurs) is het van belang dat het goed werkt een succes wordt. Ik denk dat veel Nederlanders en daarmee ook tweakers buiten die doelgroep zitten. Als je vanwege financiele redenen afscheid wil nemen van je huidige provider doe dat dan pas na een goede en geslaagde test van Klik & Klaar.wkloppen schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:54:
Als je van een nieuw internet product verwacht dat het vanaf dag 1 foutloos werkt (of de huidige issues niet vertoont) komt er nooit een concurrent die de markt opschudt.
[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 01-11-2024 10:22 ]
Zou je @cyclone willen uitleggen hoe dat opzeggen moet? Hij heeft er nogal wat moeite mee.NelgNL schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:58:
Na de afgelopen twee avonden last gehad hebben gehad van een 15-30 minuten downtime (overigens zegt de Zyxel dat er gewoon verbinding is) heb ik het product via het Odido forum opgezegd. Was een mooie besparing, maar te irrirant dat het hele internet uitvalt.
Ik heb zojuist (op de gok) toch maar ons 4G voor thuis abo opgezegd binnen de maand 'test ons netwerk' deal zodat we van het jaarcontract af zijn. Ik had overigens binnen 5min iemand aan de lijn maar dat komt vermoedelijk omdat opzeggen van 4GvT via de mobiele afdeling van Odido loopt en niet via de thuis afdeling.
Nu maar hopen dat K&K snel weer gaat werken. De medewerker wist me te vertellen dat de technische afdeling druk bezig is met het probleem.
Nu maar hopen dat K&K snel weer gaat werken. De medewerker wist me te vertellen dat de technische afdeling druk bezig is met het probleem.
Gister rond 5 uur is mijn K&K bezorgd. Duurde even tot ik verbinding had, maar was uiteindelijk na ong 1 uur online en werkte goed.
Rond 23:00 verplaatst zonder de berichten hier gelezen te hebben en zoals iedereen geen verbinding meer. Heel de nacht heeft het niet gewerkt en net even een reboot. Nu werkt het prima voor mij, ook als ik de simkaart in mijn telefoon steek met de juiste APN. Gister avond had ik alleen 3G verbinding als ik dat deed.
Rond 23:00 verplaatst zonder de berichten hier gelezen te hebben en zoals iedereen geen verbinding meer. Heel de nacht heeft het niet gewerkt en net even een reboot. Nu werkt het prima voor mij, ook als ik de simkaart in mijn telefoon steek met de juiste APN. Gister avond had ik alleen 3G verbinding als ik dat deed.
Site ID 27947jk-5 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:58:
[...]
Staat bij jou mast op Antennekaart gemarkeerd dat hij 10Gbps transmissie heeft? Zo niet, zou je het het site ID willen delen (mag ook privé), zodat ik hem als 10Gb kan markeren?
Transmissie Glas (1Gbps)
Dit is waarschijnlijk de mast waarmee ik verbonden ben momenteel (enige odido mast in de omgeving)
Ik merk veel lag spikes tijdens het gebruik van k&k
Speedtest resultaten met Odido verwachting 300mbps:
:strip_exif()/f/image/Up1MqTkvtjdg4LCAp3EVviTu.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door ricjuh op 01-11-2024 10:49 ]
Ik ervaar ook veel lag spikes in meerdere multiplayer/online games, dit product is denk ik niet geschikt als je online games speelt.ricjuh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:37:
[...]
Site ID 27947
Transmissie Glas (1Gbps)
Dit is waarschijnlijk de mast waarmee ik verbonden ben momenteel (enige odido mast in de omgeving)
Ik merk veel lag spikes tijdens het gebruik van k&k
Ik heb overigens gisteren en vandaag geen last gehad van een weggevallen verbinding, IP adres is 15 uur geleden wel veranderd.
Vanmorgen ff kijken of ie verbinding had: Yep, eindelijk.
Flinke powerbank eraan, startte gelijk weer op en direct verbinding.
Dus door het huis lopen en kijken waar hij zowel up/down de beste verbinding=snelste verbinding heeft.
Na 1/2 uur proberen bleek op de vensterbank vlak naast mijn GL-iNET MT6000 router hij de beste verbinding te hebben.
Zit in z.g. Super Snel gebied dus zou hoger moeten kunnen maar voor nu prima zo.
Via Wireguard ietsjes lager in de download maar upload blijft gelijk!
Via powershell (niet via browser) zo goed als consistent gemeten.
Prima snelheden en hogere upload dan mijn Ziggo abo van €85 p/mnd (wel met tv)
Als dit zo blijft dan gaat over 1 week Ziggo eruit.
Geeft dan een besparing van €65 p/mnd.
Flinke powerbank eraan, startte gelijk weer op en direct verbinding.
Dus door het huis lopen en kijken waar hij zowel up/down de beste verbinding=snelste verbinding heeft.
Na 1/2 uur proberen bleek op de vensterbank vlak naast mijn GL-iNET MT6000 router hij de beste verbinding te hebben.
Zit in z.g. Super Snel gebied dus zou hoger moeten kunnen maar voor nu prima zo.
Via Wireguard ietsjes lager in de download maar upload blijft gelijk!
Prima snelheden en hogere upload dan mijn Ziggo abo van €85 p/mnd (wel met tv)
Als dit zo blijft dan gaat over 1 week Ziggo eruit.
Geeft dan een besparing van €65 p/mnd.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bqd22HG4CtxCSQq7oM8rEuKE.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door snah001 op 01-11-2024 11:15 ]
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Dan zijn wij ook af van die nutteloze status updates.Wolly schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:24:
[...]
Zou je @cyclone willen uitleggen hoe dat opzeggen moet? Hij heeft er nogal wat moeite mee.
Zou je het commando of het scriptje willen delen ?snah001 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:12:
...
...
[Afbeelding]
Je moet wel Ookla Speedtest op je PC hebben staan.
Cmd is:
.\speedtest.exe --server-id=52365
Cmd is:
.\speedtest.exe --server-id=52365
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Zorgelijk om te lezen dat er zo veel mensen problemen hebben met K&K. Hier loopt het nog steeds probleemloos. Day 1 gebruiker hier, 2 weken in gebruik nu. Installeren verliep soepel, simkaartje plaatsen, stekker in het stopcontact en ik had direct internet. Verbinding is idd razendsnel, tussen de 700 en 1000 Mbps down en 150 up. De snelheid fluctueert wel maar daar merk ik niets van. Hopelijk blijft het zo goed werken.
Tsja, je gaat in deze thread natuurlijk niet elke dag horen van de mensen waar het prima werkt.nishan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:38:
Zorgelijk om te lezen dat er zo veel mensen problemen hebben met K&K.
Overigens ben ik het eens met de mensen die “kinderziektes” roepen. Lijkt erop dat ze bij Odido wat steken hebben laten vallen in de voorbereiding op technisch- en procesvlak en dat vooral de marketingafdeling de boel op orde heeft.
Overigens acht ik de kans klein dat dit over een jaar nog steeds een vlakke 20 euro per maand is. Voor een (technisch) volledig ongelimiteerd product lijkt dat me onhoudbaar…
Het is ook geen €20 maar €25 per maand. Je krijgt alleen korting op de combinatie en wie zegt dat dat niet vooral van de kant van het mobiele abo komt? Ik kan de prijzen van de mobiele abo's bij Odido nou niet echt scherp noemen. Again: marketing.Keypunchie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:53:
Overigens acht ik de kans klein dat dit over een jaar nog steeds een vlakke 20 euro per maand is. Voor een (technisch) volledig ongelimiteerd product lijkt dat me onhoudbaar…
https://www.speedtest.net/nl/apps/cliW1ck1e schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:19:
[...]
Zou je het commando of het scriptje willen delen ?
Heb de NR7103 in buitengebied nu eindelijk online na de storingen van gister. Snelheid is 90/20 mbps terwijl de kaart basis 50mbps zei. Als dit stabiel blijft is het wel een dikke upgrade ten opzichte van de 6mbps dsl lijn.
Ik snap alleen even niet hoe ik de translatie naar antennekaart kan maken. Voor Cell ID heb ik een gigantisch hoog nr 928xxxxx en voor Physical Cell ID weer een heel laag nr 240. Beide nrs zijn niet terug te vinden op de kaart en ook met de eNB tool is er niks van te maken.
Zit primair verbonden met NSA op N28 en volgens mij CA met B1, B3 en B7.
Ik snap alleen even niet hoe ik de translatie naar antennekaart kan maken. Voor Cell ID heb ik een gigantisch hoog nr 928xxxxx en voor Physical Cell ID weer een heel laag nr 240. Beide nrs zijn niet terug te vinden op de kaart en ook met de eNB tool is er niks van te maken.
Zit primair verbonden met NSA op N28 en volgens mij CA met B1, B3 en B7.
[ Voor 6% gewijzigd door thys op 01-11-2024 12:05 ]
Mijn verwachtingen zijn wel anders dan die van jou? Voor 25euro kan je het mijn inziens niet vergelijken met vast internet. Had je dat beeld wel ?-Muncky- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:53:
Wat een drama weer deze morgen. Ik ga het zooitje terugsturen, ik kan er gewoon niet van op aan dat ik stabiel internet heb met dit product. Jammer, maar wat veelbelovend leek is gewoon een enorm zwak product.
De chaos van Odido hoeft je niet vreemd te zijn na een kleine Google actie. Te weinig processen, te weinig mensen, en alle techniek outsourced.
Dat is het eerste en enige waar Ziggo over bleef hameren toen ik aangaf mijn abonnement op te willen zeggen🤣. Ik game niet en ik wil iets met glas kiezen, met K&K kan ik in alle rust overstappen .BlazeMuis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:46:
[...]
Ik ervaar ook veel lag spikes in meerdere multiplayer/online games, dit product is denk ik niet geschikt als je online games speelt.
Zijn de netwerkgaranties van 4GvT niet hoger? Als je met K&K een speedtest doet en tegelijk met je mobiel dan zakt K&K terug naar 15Mbps.mvdklip schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:56:
[...]
Het is ook geen €20 maar €25 per maand. Je krijgt alleen korting op de combinatie en wie zegt dat dat niet vooral van de kant van het mobiele abo komt? Ik kan de prijzen van de mobiele abo's bij Odido nou niet echt scherp noemen. Again: marketing.Wel eens dat deze prijs onhoudbaar is. 4GvT extra snel was €36 per maand.
Ik heb, als backup verbinding, liever een lage prijs en lage garanties.
5 euro korting op K&K én 5 euro korting op mobiel. K&K dan voor 20 euro, en Mobile Unlimited dan voor 25 euro. Samen voor 45 euro. Ik vind het best scherp.mvdklip schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:56:
[...]
Het is ook geen €20 maar €25 per maand. Je krijgt alleen korting op de combinatie en wie zegt dat dat niet vooral van de kant van het mobiele abo komt? Ik kan de prijzen van de mobiele abo's bij Odido nou niet echt scherp noemen. Again: marketing.Wel eens dat deze prijs onhoudbaar is. 4GvT extra snel was €36 per maand.
De problemen zijn ook weer opgelost hier, ook na een reboot nagenoeg direct weer verbinding. Ik gooi het maar onder de noemer opstartprobleempjes.
Andere ip range zie ik nu ook als ip adres, waren toch de ip adressen op?
Ik zit nu in de 178.230.x.x range
Andere ip range zie ik nu ook als ip adres, waren toch de ip adressen op?
Ik zit nu in de 178.230.x.x range
[ Voor 27% gewijzigd door netblade op 01-11-2024 12:21 ]
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
betaal voor mijn Ben abbo 10tje per maand krijg 5gb extra, dus 15gb en 200 bel minuten is voor mij afdoende. en k&k is dan 20,-mvdklip schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:56:
[...]
Iemand ervaring om 1 tplink m4r aan te sluiten voor boven?
Ik heb er twee M5 aan hangen die beide als AP zijn ingesteld. Beide zitten met een kabel aangesloten en werkt goed.Renetje6 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:27:
Iemand ervaring om 1 tplink m4r aan te sluiten voor boven?
Ik wil er maar 1 draadloos aansluiten.ubje schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:49:
[...]
Ik heb er twee M5 aan hangen die beide als AP zijn ingesteld. Beide zitten met een kabel aangesloten en werkt goed.
Voor ik het aanschaf, zou dit werken?
Kan je hem draadloos installeren?
De 1e moet altijd bedraad, dus als je er maar 1 wilt moet die dus bekabeld. Als je geen kabel naar boven kan krijgen zou ik er 2 nemen, 1 als hoofd Deco bij de 5G router en de ander als accecs point boven draadloos.Renetje6 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:52:
[...]
Ik wil er maar 1 draadloos aansluiten.
Voor ik het aanschaf, zou dit werken?
Kan je hem draadloos installeren?
linkje naar eerste berichtje uit mijn reeks (omdat ik dat vanaf dadelijk niet meer kan wijzigen)
dit bericht zal ik editen wanneer er aanleiding is en zolang het kan.
1/11
tot nu toe geen storingen (behalve na het downloaden van usenet).
ik ervaar geen performance verschil met mijn ziggo verbinding (400/40). behalve bij het downloaden.
ik heb nog niet gegamed.

2/11
geen herstart wel een nieuw ipadres (3de inmiddels)
eerste twee 91.141.x.y
huidige 178.230.a.b
google is al die tijd Nederlands gebleven
iets mindere speedtest :

3/11
weer een nieuw ipadres 178.230.a.b
uptime loopt nog steeds op, geen reboot.

onderstaand issue (dat nog een derde keer gebeurde maar vanzelf verdween) kwam volgens mij door niet werkende ziggo dns servers.
84.116.46.22 & 84.116.46.23
dit bericht zal ik editen wanneer er aanleiding is en zolang het kan.
1/11
tot nu toe geen storingen (behalve na het downloaden van usenet).
ik ervaar geen performance verschil met mijn ziggo verbinding (400/40). behalve bij het downloaden.
ik heb nog niet gegamed.

2/11
geen herstart wel een nieuw ipadres (3de inmiddels)
eerste twee 91.141.x.y
huidige 178.230.a.b
google is al die tijd Nederlands gebleven
iets mindere speedtest :

3/11
weer een nieuw ipadres 178.230.a.b
uptime loopt nog steeds op, geen reboot.

onderstaand issue (dat nog een derde keer gebeurde maar vanzelf verdween) kwam volgens mij door niet werkende ziggo dns servers.
84.116.46.22 & 84.116.46.23
toevallig of niet:
vanmorgen (31/10) (maar ook afgelopen maandag toen het odido modem nog verzonden moest worden) had ik een kleine storing op mijn ziggo modem. in de web interface "was alles groen". maar ik had geen internet. verholpen door modem te herstarten vanuit web interface.
als dat blijft gebeuren kan ik mooi gaan testen of odido klik & klaar geschikt is als failover verbinding. maar dan moet het modem naar de kelder waar mijn router staat.
[ Voor 139% gewijzigd door W1ck1e op 03-11-2024 10:04 ]
Hier hetzelfde. Weer in de lucht maar nu op 178.230.x.x inderdaad.netblade schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:12:
Andere ip range zie ik nu ook als ip adres, waren toch de ip adressen op? Ik zit nu in de 178.230.x.x range
Wij hebben de Zyxel nu even aan de kant geschoven en maken gebruik van onze Huawei buitenrouter. Die is momenteel verbonden op b1 zie ik. Het werkt maar de snelheden laten te wensen over. Ik kan hem eventueel forceren naar b20 (lagere frequentie, betere RSSP) maar vraag me af of dat hogere snelheden zou opleveren. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Ik heb ook nog een AF55 in de kast liggen maar dat levert volgens mij weinig op zolang de mast hier geen n78 doet, of wel?
[ Voor 8% gewijzigd door mvdklip op 01-11-2024 13:10 ]
Ah jammer dat er altijd 1 bedraad moet zijn.Roy Tollenaar schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:54:
[...]
De 1e moet altijd bedraad, dus als je er maar 1 wilt moet die dus bekabeld. Als je geen kabel naar boven kan krijgen zou ik er 2 nemen, 1 als hoofd Deco bij de 5G router en de ander als accecs point boven draadloos.
Is dat met de wifi plus van Odido ook zo?
Nee, niet als je het Zyxel modem van Odido Klik en Klaar gebruikt.Renetje6 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:09:
[...]
Ah jammer dat er altijd 1 bedraad moet zijn.
Is dat met de wifi plus van Odido ook zo?
De reden is deze; om draadloos te kunnen meshen, moet je AP draadloos verbinding kunnen maken met je netwerk. Gebruik je een TP Link Deco set, dan moet er dus altijd 1 AP met draad zijn aangesloten waarna de rest draadloos verder kan.
Gebruik je het Zyxel modem met bijbehorend AP (Wifi Plus), dan is het accesspoint in je modem degene waarmee de rest van de sattelites verbinden en hoef je dus niet bedraad aan te sluiten.
Overigens is bedraad altijd sneller, wat je feitelijk doet als je draadloos een 2e AP aansluit is 2 Wifi verbindingen onderhouden, namelijk tussen het modem en het AP en tussen je AP en je device (laptop, telefoon, etc).
Tot slot, je moet een Wifi Plus altijd even met de kabel aansluiten om deze te adopteren binnen je netwerk. Nadat dat is gebeurd, kun je de kabel achterwege laten en moet het 2e AP alleen binnen het WiFi bereik van je modem staan.
@Siira dank voor de heldere uitleg.Siira schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:20:
[...]
Nee, niet als je het Zyxel modem van Odido Klik en Klaar gebruikt.
De reden is deze; om draadloos te kunnen meshen, moet je AP draadloos verbinding kunnen maken met je netwerk. Gebruik je een TP Link Deco set, dan moet er dus altijd 1 AP met draad zijn aangesloten waarna de rest draadloos verder kan.
Gebruik je het Zyxel modem met bijbehorend AP (Wifi Plus), dan is het accesspoint in je modem degene waarmee de rest van de sattelites verbinden en hoef je dus niet bedraad aan te sluiten.
Overigens is bedraad altijd sneller, wat je feitelijk doet als je draadloos een 2e AP aansluit is 2 Wifi verbindingen onderhouden, namelijk tussen het modem en het AP en tussen je AP en je device (laptop, telefoon, etc).
Tot slot, je moet een Wifi Plus altijd even met de kabel aansluiten om deze te adopteren binnen je netwerk. Nadat dat is gebeurd, kun je de kabel achterwege laten en moet het 2e AP alleen binnen het WiFi bereik van je modem staan.
zacht schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 06:24:
Zojuist mijn laatste factuur gekregen van mijn 4G-voor-thuis abo, dat ik stop heb laten zetten op het moment dat ik klik&klaar aanschafte. Kudo's voor Odido, het is een negatief bedrag, ik krijg nog wat terug. Verder staat het klantenvoordeel voor zowel mijn mobiele abo als mijn klik&klaar abo keurig in de Odido-app.
[...]
Bij mij deed hij het pas toen ik de stappen doorlopen had met de Klik&Klaar app op mijn telefoon.
Einde van de avond was het modem eindelijk online.W1ck1e schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:54:
[...]
Heb je de nano sim in het houdertje gedaan en zo in het modem geplaatst ?
Op de achterkant van het modem zit een aan/uit knop. Die wordt niet genoemd in de strook met de handleiding
Na 15 minuten of zo was ik online.
Ik heb geen idee waarom het zolang duurde mrja..
Wat ik wel heb gedaan is een SMS gestuurd naar de Simkaart. Een kwartier na de SMS kreeg ik opeens een bevestiging dat deze was aangekomen en toen natuurlijk speedtest!
Eerste Run (30-11 om 23:43) was 465 Download - 73,7 Upload en een ping van 20.
Zojuist nogmaals een run en hier kwam 293 Down - 75,7 Up uit en een ping van 30.
De afstand naar de mast toe is +/- 650 meter.
Members only: tLocatie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Tot nutoe tevreden met het resultaat, en zeker een goede keus als je alleen DSL en Ziggo in de buurt hebt.
Ik zal dit modem niet op de huidige locatie gebruiken, dus ga hem binnenkort nog eens testen of alles naar behoren blijft werken voor die 20 euro!
AF55 heeft ook n28nsupport werd eerder gemeld.mvdklip schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:07:
[...]
Hier hetzelfde. Weer in de lucht maar nu op 178.230.x.x inderdaad.
Wij hebben de Zyxel nu even aan de kant geschoven en maken gebruik van onze Huawei buitenrouter. Die is momenteel verbonden op b1 zie ik. Het werkt maar de snelheden laten te wensen over. Ik kan hem eventueel forceren naar b20 (lagere frequentie, betere RSSP) maar vraag me af of dat hogere snelheden zou opleveren. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Ik heb ook nog een AF55 in de kast liggen maar dat levert volgens mij weinig op zolang de mast hier geen n78 doet, of wel?
:strip_exif()/f/image/3fPwi7gxBVi1UMF1jnCP8do6.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast levert tmobile oostenrijk/ magenta deze modem bij 5g.
https://www.magenta.at/internet/5g-box-outdoor
[ Voor 5% gewijzigd door karakedi op 01-11-2024 14:18 ]
Zojuist contact gehad met de Odido klantenservice. Deze wist mij te vertellen dat van alle banden die het modem van Odido (op dit moment) kan gebruiken er welgeteld 1 beschikbaar is op de nabijgelegen mast.
Dit is nog wel een relatief oude Huawei N28 mast, welke uiteraard vervangen zou moeten worden, maar die planning is natuurlijk niet (publiekelijk) beschikbaar.
Nou goed, voor de mensen die toevallig in centrum Purmerend wonen, met als dichtstbijzijnde mast degene op het winkelcentrum, zou ik op dit moment volledig afraden Klik & Klaar te nemen.
Dit is nog wel een relatief oude Huawei N28 mast, welke uiteraard vervangen zou moeten worden, maar die planning is natuurlijk niet (publiekelijk) beschikbaar.
Nou goed, voor de mensen die toevallig in centrum Purmerend wonen, met als dichtstbijzijnde mast degene op het winkelcentrum, zou ik op dit moment volledig afraden Klik & Klaar te nemen.
Hier nog steeds supertevreden. Inmiddels na de landelijke storing van vorige week een uptime van 7 dagen en 1 uur. Ben benieuwd of ik werkelijk iets merk na het overschrijden van de 2 TB-limiet. Download alleen 's ochtends vroeg. (Geen Torrents)
Wb prijs denk ik niet dat ze die veranderen. Dat is hun unieke sellinpoint icm 5G Kan me wel voorstellen dat ze de snelheid cappen tot 300Mbs. Zou voor mij prima zijn. Nog steeds bijna 3 x sneller dan het ads lijntje. Afijn, we gaan het allemaal wel zien.
Wb prijs denk ik niet dat ze die veranderen. Dat is hun unieke sellinpoint icm 5G Kan me wel voorstellen dat ze de snelheid cappen tot 300Mbs. Zou voor mij prima zijn. Nog steeds bijna 3 x sneller dan het ads lijntje. Afijn, we gaan het allemaal wel zien.
[ Voor 1% gewijzigd door Philo Melos op 02-11-2024 14:07 . Reden: verduidelijking ]
Mensen detecteren een nieuwe IP reeks. Zou wel eens zo kunnen zijn wat jij dacht.SebasFM schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:08:
Even hardop denkend: Zou met die bijna dagelijkse "Zwangstrennung" de IP adressen op zijn? Ze hadden natuurlijk niet voor niets een reeks IP adressen van de Denen overgekocht en volgens mij is de K&K populairder dan Odido zelf had gedacht....
Uit de Klik&Klaar voorwaarden :Philo Melos schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:21:
Hier nog steeds supertevreden. Inmiddels na de landelijke storing van vorige week een uptime van 7 dagen en 1 uur. Ben benieuwd of ik werkelijk iets merk na het overschrijden van de 2 TB-limiet. Download alleen 's ochtends vroeg.
'Met de Dienst kun je gebruik maken van onbeperkte data op basis van normaal en persoonlijk datagebruik.
Dat noemen wij ‘redelijk gebruik’ van ons mobiele netwerk: wel zo eerlijk tegenover al onze klanten, die zo
ook kunnen blijven genieten van de best mogelijke gebruikerservaring. Maak je – misschien onbedoeld –
geen redelijk gebruik van de Dienst? Dan zullen wij natuurlijk eerst contact met je opnemen en je hierover
informeren. Helpt dat niet, dan kunnen wij uiteindelijk de levering van de Dienst beperken, de Dienst
opschorten, opzeggen en/ of andere maatregelen treffen.'
Onder abnormale belasting van het mobiele netwerk wordt o.a. verstaan :
'Het downloaden/uploaden van veel zeer grote bestanden, zoals intensief gebruik van nieuwsgroepen en torrent websites'
Het blijft een discussiepunt, waar ligt de grens?
citaatje van een eerder berichtje van mijPierre_nr1 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:48:
...
'Het downloaden/uploaden van veel zeer grote bestanden, zoals intensief gebruik van nieuwsgroepen en torrent websites'
...
ik had ongeveer 30 GByte gedownload. Maar als daardoor dan de verbinding niet meer werkt ....wanneer ik iets download van usenet komt het binnen met meer dan 900 Mbit
speedtest volgend op download doet het niet
verbinding ligt er uit (dit wordt gepost over ziggo verbinding)
"alles groen" in de webinterface van het modem
herstart via de webinterface
verbinding is hersteld
speedtest doet het weer
Had je de speedtest toevallig draadloos gedaan na de download?. Heb al meerder berichten gelezen dat soms na grote downloads etc de Wifi perfomance wegvalt tot na een reboot.W1ck1e schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:56:
ik had ongeveer 30 GByte gedownload. Maar als daardoor dan de verbinding niet meer werkt ....
Ik had 100GB gedownload vanaf steam, na die 100GB zakte de internet snelheid in. Na een reboot van dat modem was de snelheid weer terug naar normaal.W1ck1e schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:56:
[...]
citaatje van een eerder berichtje van mij
[...]
ik had ongeveer 30 GByte gedownload. Maar als daardoor dan de verbinding niet meer werkt ....
Ik zo'n 170GB vanaf Steam, met volle snelheid. Dus er is nog helemaal niets over te zeggen.BlazeMuis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:59:
[...]
Ik had 100GB gedownload vanaf steam, na die 100GB zakte de internet snelheid in. Na een reboot van dat modem was de snelheid weer terug naar normaal.
Product is al langer in ontwikkeling en ze hebben bij Odido vast al het e.e.a. getest voordat het live ging. Nu zitten ze dit product in productie te testen wat vet irritant is. Een hele band uitschakelen twee weken na release en nadat je de goede pers hebt gehad klinkt voor mij ook niet heel zuiver. Het is niet alsof ze het aanbieden als een bèta-product tegen gereduceerd tarief.W1ck1e schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:42:
[...]
Het product is sinds 14 oktober bestelbaar. Dat is inmiddels 17 dagen geleden. Eerste weken prima gewerkt, sinds 1 dag een probleem.
Krijg je wel verbinding op een andere plek in huis voor je modem ?
Anders, het is bruikleen, ze sturen vast een vervangend exemplaar, wel even vragen.
Lag overigens niet aan de plek, was hetzelfde probleem dat andere Tweakers meldden en het modem is ook piekfijn in orde qua hardware.
Desondanks wel tevreden, maar nergens voor nodig om (terechte) kritiek te bagatelliseren.
Neen, de pc aan odido is bedraad.svenvg93 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:58:
[...]
Had je de speedtest toevallig draadloos gedaan na de download?. Heb al meerder berichten gelezen dat soms na grote downloads etc de Wifi perfomance wegvalt tot na een reboot.
Ik bagatelliseer je kritiek niet, ik relativeer je klacht. Je heb na 2 weken (10-14) dagen 1 dag een probleem. In de context van een nieuw product vind ik dat wel meevallen.maxboone schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:01:
...
Desondanks wel tevreden, maar nergens voor nodig om (terechte) kritiek te bagatelliseren.
Maar ik begrijp dat het weer werkt ?
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 01-11-2024 16:09 ]
Die grens is voor mij wel helder. Als jij 23 uur per dag torrents en usenet draait op een glasvezel ring van 1Gbps gedeeld met 5 andere Odido masten. Dan degradeer je de verbinding van andere klanten.Pierre_nr1 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:48:
[...]
Uit de Klik&Klaar voorwaarden :
'Met de Dienst kun je gebruik maken van onbeperkte data op basis van normaal en persoonlijk datagebruik.
Dat noemen wij ‘redelijk gebruik’ van ons mobiele netwerk: wel zo eerlijk tegenover al onze klanten, die zo
ook kunnen blijven genieten van de best mogelijke gebruikerservaring. Maak je – misschien onbedoeld –
geen redelijk gebruik van de Dienst? Dan zullen wij natuurlijk eerst contact met je opnemen en je hierover
informeren. Helpt dat niet, dan kunnen wij uiteindelijk de levering van de Dienst beperken, de Dienst
opschorten, opzeggen en/ of andere maatregelen treffen.'
Het blijft een discussiepunt, waar ligt de grens?
Heb jij 23uur een Netflix stream aan, zal niemand jouw verkeer opmerken.
Het was om precies te zijn 2 dagen na release en niet 2 weken!maxboone schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:01:
[...]
.......Een hele band uitschakelen twee weken na release en nadat je de goede pers hebt gehad klinkt voor mij ook niet heel zuiver.......
Ik heb na 13 dagen onafgebroken gebruik nog steeds de release 0528 firmware, en daarom ben ik van mening dat de firmware update naar 0806 is stopgezet. Er zal vast wel een moment komen waarin de firmware versies worden gelijk getrokken, met of zonder de N28 band.
Ondertussen ben ik dik tevreden, peima werk Odido! En dat voor €20,- per maand.
Een hele dag offline zijn in de eerste maand gaat richting de 92% uptime, het uitschakelen van de 5G band daargelaten. Bagatelliseren is een andere manier dan een probleem minder belangrijk relativeren, de grieven zijn overigens ook niet naar jou gericht.W1ck1e schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:07:
[...]
Ik bagatelliseer je kritiek niet, ik relativeer je klacht. Je heb na 2 weken (10-14) dagen 1 dag een probleem. In de context van een nieuw product vind ik dat wel meevallen.
Het product wordt gewoon als af verkocht, maar goed, ik snap ook wel dat het nieuw is en wellicht wat harder storm loopt dan ze hadden verwacht. Zei ook niet dat ik de boel het raam uit ging kukelen. Maar - je punt is helder, het zijn kinderziektes, agree to disagree w.m.b.
Ah zo, excuses dan, de firmware update kwam bij mij een paar dagen terug pas binnen. Ben ook prima tevreden voor de € 25 per maand, maar het mag wel wat stabieler want er is niet veel over van hoe lekker het de eerste week dat we het hadden werkte. Thuiswerken zit er op dit moment niet echt meer in.Pierre_nr1 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:16:
[...]
Het was om precies te zijn 2 dagen na release en niet 2 weken!
@flaskk ik wil deze draadloos aansluiten boven. Hoe moet dat? Kan je dat instellen met de Mpro mesh app? Moet ik in de klik en klaar modem nog wat instellen?flaskk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:56:
Oohja voor diegene wap6807 mesh unit werkt samen met de odido router
Nee volgens mij heel simpel, had hem gereset en toen beide op knopje aan de voorzijde drukken en hadden ze connectie met elkaar.Renetje6 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:41:
[...]
@flaskk ik wil deze draadloos aansluiten boven. Hoe moet dat? Kan je dat instellen met de Mpro mesh app? Moet ik in de klik en klaar modem nog wat instellen?
@flaskk vanavond even proberen! En goede snelheid met de wap?flaskk schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:56:
[...]
Nee volgens mij heel simpel, had hem gereset en toen beide op knopje aan de voorzijde drukken en hadden ze connectie met elkaar.
Kan je de 2.4 en 5ghz uitelkaar trekken of is het samen gevoegd?
Helaas had hem even gekoppeld maar uiteindelijk ligt de zyxel op zolder en draai nu via een Fritzbox 5gRenetje6 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:16:
[...]
@flaskk vanavond even proberen! En goede snelheid met de wap?
Kan je de 2.4 en 5ghz uitelkaar trekken of is het samen gevoegd?
Heb inmiddels ook een IP-adres uit 178.228 serie gekregen. We kunnen denk ik wel concluderen dat de storing die er gisteren was er in iedergeval voor gezorgd hebben dat we een andere IP serie toebedeeld hebben gekregen. Nu maar hopen dat we met deze serie gewoon Nederlandse sites krijgen
Zag bij bij de IP Whois Loop up staan dat deze IP reeks een pool for mobile users is.
inetnum: 178.228.0.0 - 178.231.255.255
netname: Odido-Netherlands
descr: Pool for mobile users
Zag bij bij de IP Whois Loop up staan dat deze IP reeks een pool for mobile users is.
inetnum: 178.228.0.0 - 178.231.255.255
netname: Odido-Netherlands
descr: Pool for mobile users
Thanks. Eigenlijk wil ik niet op n28 rekenen aangezien Odido deze band lijkt te willen uitsluiten. Inmiddels haal ik trouwens 200/50Mbps op b1 door de Huawei alleen nog te gebruiken als modem. Ik gebruik nu een Deco M4 die ik nog had liggen als router.karakedi schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:57:
AF55 heeft ook n28nsupport werd eerder gemeld.
@mvdklip
Aan de kant van het netwerk wordt n28 niet uitgezet hoor. Gaat puur om de Zyxel eigen router waarbij zij de banden kunnen besturen. Dus daar zetten ze specifiek n28, b8 en b20 uit (alle lage banden).
Als je een niet branded Zyxel koopt, kan je zelf de banden kiezen. En met Huawei kan je het via externe tools ook zelf instellen.
Aan de kant van het netwerk wordt n28 niet uitgezet hoor. Gaat puur om de Zyxel eigen router waarbij zij de banden kunnen besturen. Dus daar zetten ze specifiek n28, b8 en b20 uit (alle lage banden).
Als je een niet branded Zyxel koopt, kan je zelf de banden kiezen. En met Huawei kan je het via externe tools ook zelf instellen.
Hoe kan ik verbinden met de N78 band? Volgens antennekaart.nl zit dat op de mast waar ik verbinding mee heb. Ik zit nu verbonden op N28
Niet gehinderd door enige kennis.
Totdat dat niet meer houdbaar is, daarmee is Odido de besturing (van de vulling) kwijt van hun netwerk. Nu zal dat ook weer een kleine minderheid zijn die dit kan en doet, maar je kan er op wachten dat dat niet houdbaar is op de lange duur en er gefilterd gaat worden op SIM / IMEI ...BiG-GuY schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:57:
@mvdklip
Dat lijkt mij ook wel een optie, aangezien de operators ook konden sturen op 4G en 5G want dat was echt heel veel beter, ook al zelfs nu op 4G frequentiesHoutenklaas schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:03:
[...]
Totdat dat niet meer houdbaar is, daarmee is Odido de besturing (van de vulling) kwijt van hun netwerk. Nu zal dat ook weer een kleine minderheid zijn die dit kan en doet, maar je kan er op wachten dat dat niet houdbaar is op de lange duur en er gefilterd gaat worden op SIM / IMEI ...
En zou het ook wel snappen, ware het niet dat op rustig landelijk gebied niets aan N78 hebben omdat het niet ver komt en je daar juist wel N28 aan zou moeten zetten voor K&Klaar om mensen iets van breedband te geven.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat weet ik zo net nog niet. Aan de andere kant: de AF55 ligt er toch en kan altijd nog terugvallen op 4G+.BiG-GuY schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:57:
Aan de kant van het netwerk wordt n28 niet uitgezet hoor.
Voor de B2368 kan ik geen tools vinden maar ik kan het gewoon instellen in de web interface dus dat scheelt.En met Huawei kan je het via externe tools ook zelf instellen.
Is het mogelijk om b.v. toegang tot de N28 band op de sim-kaart die bij Klik&Klaar geleverd wordt uit te zetten? Dat zou voor de mensen die deze sim-kaart in een andere router gebruiken funest zijn, lijkt mij.Houtenklaas schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:03:
[...]
Totdat dat niet meer houdbaar is, daarmee is Odido de besturing (van de vulling) kwijt van hun netwerk. Nu zal dat ook weer een kleine minderheid zijn die dit kan en doet, maar je kan er op wachten dat dat niet houdbaar is op de lange duur en er gefilterd gaat worden op SIM / IMEI ...
Dat kan je niet afdwingen in de Zyxel (iig niet met de Odido Firmware). Het modem kiest voor jou op basis van ontvangst en meent blijkbaar te weten dan N28 betere connectie geeft.F.Baarda schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:00:
Hoe kan ik verbinden met de N78 band? Volgens antennekaart.nl zit dat op de mast waar ik verbinding mee heb. Ik zit nu verbonden op N28
Best veel mensen hier die daarom juist N28 weer willen kunnen gebruiken dus profiteer ervan zolang het kan.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is het niet eigenlijk veel waarschijnlijker dat ze de snelheid gewoon gaan cappen op de geadverteerde 300Mps? Dat zou toch veel logischer zijn?
lijkt mij ook, werkelijk geen idee waarom ze dat niet gedaan hebben. Bij heel veel mobiele abbonementen is dit al ingevoerd, op 'extreme' etc na. 200 is voor velen al meer dan prima en de helft van glas of Ziggo, dus alsnog concurrerend genoeg.mvdklip schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:12:
Is het niet eigenlijk veel waarschijnlijker dat ze de snelheid gewoon gaan cappen op de geadverteerde 300Mps? Dat zou toch veel logischer zijn?
Als ik hier mensen 1600 binnen zien halen, goede demonstratie van de techniek, maar je verkoopt een stabiel thuis budget internet, niet een manier om voor EUR 25 glasveze down eruit te lopen
Maar misschien is mijn NIMA A kennis al wat te oud
@franssie werkt je VPN/portforward nog met de nieuwe 178.224.0.0/13 reeks? Check of we mogelijk achter CG-NAT geschoven zijn ivm IP schaarste?
Google geeft in ieder geval nederland aan als locatie. Eindelijk weer nederlandse advertenties in Youtube
Niet gehinderd door enige kennis.
@stormfly Ik kan mijn Synology NAS nog wel bereiken via hun iegen inlogsysteem, het modem staat op een andere plek dan waar ik nu ben - ik heb VPN en Cloufare nog niet aan de praat (gaat iets fout met de DNS MX records lijkt het).
Moet ook nog uitzoeken hoe ik op synology remote kan uitzoeken wat mijn externe IP is, dit soort kennis nog nooit nodig gehad.
Moet ook nog uitzoeken hoe ik op synology remote kan uitzoeken wat mijn externe IP is, dit soort kennis nog nooit nodig gehad.
Je kan gewoon een Dynamic DNS client op je NAS enablen, dan houdt ie een DNS naam up to date met je actuele IP adres: https://kb.synology.com/n...connection_ddns?version=7franssie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:32:
@stormfly Ik kan mijn Synology NAS nog wel bereiken via hun iegen inlogsysteem, het modem staat op een andere plek dan waar ik nu ben - ik heb VPN en Cloufare nog niet aan de praat (gaat iets fout met de DNS MX records lijkt het).
De meest logische plaats zou een cap *in het modem* zijn geweest, dunkt me. Nul overhead voor hun masten…mvdklip schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:12:
Misschien komt het nog. En uiteraard zijn er dan Tweakers die de sim in een ander modem stoppen, maar dat is ws. zo’n beperkte groep dat het wel losloopt.
Overigens: mijn vermoeden is dat ze bandbreedte genoeg hebben, dat juist omdat ze geen groei op regulier mobiel zien, ze zo die bandbreedte willlen benutten: de marginale kosten voor een extra ‘subscriber’ zijn laag, de echte kosten zitten hem in de vaste lasten voor de infra.
Odido gebruikt geen CG-NAT. Dat ga je ook niet 'even' uit de grond stampen, je hebt daar zeer serieuze hardware voor nodig en een compleet ander netwerk dan ze nu hebben.stormfly schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:26:
@franssie werkt je VPN/portforward nog met de nieuwe 178.224.0.0/13 reeks? Check of we mogelijk achter CG-NAT geschoven zijn ivm IP schaarste?
Bij Odido heb je altijd een direct publiek IP op alle verschillende APN's. De 178.x reeks zien we al meer dan 5 jaar op hun 4G/5G netwerk op onze simkaarten. Dus vermoed dat ze de pool erbij hebben gedaan voor de specifieke APN van fwainternet.
Op 5G zijn er overigens verschillende methodes om effectief de snelheid te cappen. Dit kunnen ze gewoon aan de hand de simkaarten instellen. Banden limiteren kan niet op sim niveau en vooralsnog staan ze eigen hardware gewoon toe.
Wel kunnen ze vanuit de serving cell/mast geprefereerde banden uitsturen, waardoor een client sneller connectie maakt met bijvoorbeeld band n78, ook als deze zwakker is dan n28. We zien dit gedrag al jaren, ook op 4G. Op die manier proberen ze de overbelaste banden te ontlasten, maar dit lukt helaas niet altijd, omdat de client uiteindelijk bepaald op welke banden die connectie maakt.
Verschillende snelheidscaps worden al toegepast op mobiele abonnementen. Dat gebeurd vanuit de masten aan de hand van de SIM nummers.
Het 'uitzetten' van n28 netwerk breed gaat sowieso niet gebeuren, daar is de band te belangrijk voor landelijke 5G dekking op mobiel. Vraag is of ze uiteindelijk b1 ook naar n1 gaan omzetten, wat KPN nu aan het doen is. Zodat je ook een mid band op het spectrum erbij hebt voor 5G wat een goede tussenstap zou zijn tussen n28 en n78 in.
[ Voor 45% gewijzigd door BiG-GuY op 01-11-2024 19:04 ]
Tnx dan stop ik met bouwen van een test setup ;-)BiG-GuY schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:55:
[...]
Odido gebruikt geen CG-NAT. Dat ga je ook niet 'even' uit de grond stampen, je hebt daar zeer serieuze hardware voor nodig en een compleet ander netwerk dan ze nu hebben.
Bij Odido heb je altijd een direct publiek IP op alle verschillende APN's. De 178.x reeks zien we al meer dan 5 jaar op hun 4G/5G netwerk op onze simkaarten. Dus vermoed dat ze de pool erbij hebben gedaan voor de specifieke APN van fwainternet.
Bandbreedte is er nooit genoeg. Odido heeft net als KPN en VF 100MHz op de 3500MHz "gewonnen". Nu is het wel zo dat je dezelfde frequentie een paar masten verderop weer kan gebruiken, maar dat is niet oneindig. Het zal op een (on) zeker moment zo zijn dat de beschikbare bandbreedte over steeds meer gebruikers moet worden verdeeld. Bellen en webpagina's kijken is gedrag van lage bandbreedte, met de halve buurt naar Netflix kijken is een heel ander feest. Ik denk dat dit soort oplossingen leuk is voor verkeer met wat minder tijdsdruk, maar als je film 6 keer hapert omdat de paal vol zit, dan is de lol er snel vanaf denk ik. Maar dat is ook van mijn kant gissen, de tijd zal het leren.Keypunchie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:48:
[...]
De meest logische plaats zou een cap *in het modem* zijn geweest, dunkt me. Nul overhead voor hun masten…
Misschien komt het nog. En uiteraard zijn er dan Tweakers die de sim in een ander modem stoppen, maar dat is ws. zo’n beperkte groep dat het wel losloopt.
Overigens: mijn vermoeden is dat ze bandbreedte genoeg hebben, dat juist omdat ze geen groei op regulier mobiel zien, ze zo die bandbreedte willlen benutten: de marginale kosten voor een extra ‘subscriber’ zijn laag, de echte kosten zitten hem in de vaste lasten voor de infra.
Dat werkt prima. Ik zit nog in de 91.141.x.x blijkbaar.Plofkotje schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:33:
[...]
Je kan gewoon een Dynamic DNS client op je NAS enablen, dan houdt ie een DNS naam up to date met je actuele IP adres: https://kb.synology.com/n...connection_ddns?version=7
Zo eens kijken of ik hiermee ook mijn Unifi wiregard vpn op kan. Ben sowieso morgen weer bij het modem en kan dan verder testen.
De hele buurt moet dan K&K hebben *en* tegelijk Netflix kijken en als er een use case is die lekker buffert en/of naar een lagere bitrate switcht (toegegeven, ook niet ideaal) dan is het wel streaming...Bellen en webpagina's kijken is gedrag van lage bandbreedte, met de halve buurt naar Netflix kijken is een heel ander feest. Ik denk dat dit soort oplossingen leuk is voor verkeer met wat minder tijdsdruk, maar als je film 6 keer hapert omdat de paal vol zit, dan is de lol er snel vanaf denk ik. Maar dat is ook van mijn kant gissen, de tijd zal het leren.
Even een paar gedachten:Pierre_nr1 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:10:
[...]
Is het mogelijk om b.v. toegang tot de N28 band op de sim-kaart die bij Klik&Klaar geleverd wordt uit te zetten? Dat zou voor de mensen die deze sim-kaart in een andere router gebruiken funest zijn, lijkt mij.
- Providers kunnen nu al 4G/5G op basis van sims aan of uitzetten en bandbreedte keuzes maken
- Elke sim een uniek ID heeft (net als je router overigens)
Volgens mij is eigen modem keuze al aan bod gekomen en een wettelijk recht in NL/EU.Houtenklaas schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:16:
[...]
<> Ik vraag me tegelijk af of het gebruik van een eigen router onder de keuzevrijheid valt, in dat geval moet Odido maatregelen kunnen nemen vanuit hun netwerk.
Dus inderdaad als ze wat willen sturen moet dat vanuit het netwerk.
Dat gezezgd hebbende, de gemiddele consument (niet tweaker) gaat geen modem van EUR 450+ kopen om dan uit te zoeken hoe het bandplan Odido er uit ziet en zich dan te verdiepen welke banden de beste performance geven ...
We zijn hier met een grote groep (30 users in dit topic en 300 die meelezen?), met wat advies aan vrienden en famillie blijft het klein De mensen die dit topic vinden via Google DDuck of Bing, hebben niet de kennis om het te interpreteren.
Nee. Hier nog 91.x.z.Dacuuu schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:17:
Heeft iedereen die Klik en klaar heeft nu een NEDERLANDSip adres?
Rustig afwachten, ik denk dat Odido een vracht geleerd heeft uit de voorgaande dikke 100 pagina's en dat er over 6 maanden veel duidelijker is waar de propositie heen gaat qua gebruik en geleverde bandbreedte.Keypunchie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:12:
[...]
De hele buurt moet dan K&K hebben *en* tegelijk Netflix kijken en als er een use case is die lekker buffert en/of naar een lagere bitrate switcht (toegegeven, ook niet ideaal) dan is het wel streaming...
Wat heb jij tegen buitenlandse IP adressenDacuuu schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:17:
Heeft iedereen die Klik en klaar heeft nu een NEDERLANDSip adres?
Een paar minuten geleden is het ip-adres van mijn Zyxel verandert van 91.x.x.x naar 178.x.x.xfranssie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:11:
[...]
Dat werkt prima. Ik zit nog in de 91.141.x.x blijkbaar.
Zo eens kijken of ik hiermee ook mijn Unifi wiregard vpn op kan. Ben sowieso morgen weer bij het modem en kan dan verder testen.
Nou... "de hele buurt" word meestal bedient vanuit één of twee sectoren. En de bandbreedte die dan gedeeld word is echt niet zo heel hoog. De meeste locaties(zendmasten) delen een gbit?Keypunchie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:12:
[...]
De hele buurt moet dan K&K hebben *en* tegelijk Netflix kijken en als er een use case is die lekker buffert en/of naar een lagere bitrate switcht (toegegeven, ook niet ideaal) dan is het wel streaming...
Klik en klaar is absoluut niet schaalbaar in stedelijk gebied.
https://wren.co/join/Devian
Het zou natuurlijk kunnen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Zo snel na introductie al refurbished modems hebben, en het modem en verpakking zag er absoluut fabrieksnieuw uit.bons schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 00:18:
k verwacht dat @Xandrios ook een modem uit de pool heeft gekregen dat weer teruggekomen was van een voorgaande user. Een kennis van mij heeft vandaag ook de modem ontvangen en deze zit ook nog op NR53_b7D0528. Ik vraag mij wel af wanneer Odido met een FW update komt om iedereen weer gelijk te trekken. Al moet ik zeggen dat voor vele die nog nu op de n28 banden etc zitten dan wel voor een verassing komen te staan, aangezien nu toch wel de zeer grote groep op NR53_b7D0528 zit. Mensen met de b9 firmware zijn ondertussen wel in de minderheid van hun K&K bestand verwacht ik nu. (die hebben deze FW alleen echt als ze de eerste 4 dagen na launch de modem hebben ontvangen).
Iedereen die op de b9 firmware zit heeft die ontvangen in de eerste paar dagen na introductie? Helemaal niemand verder die een firmware upgrade heeft gekregen in de laatste week(en)?
Het ligt er helemaal aan wat je zoekt. Ik persoonlijk ben fan van Gl.iNet omdat ze erg goed configureerbaar/tweakbaar zijn, tot het punt dat er OpenWRT met een vorm van unix op draait - je kunt naar hartelust zelf apps installeren, scripts maken, het ding inrichten zoals je zelf wilt. Ik vind het fijn dat je het modem zelf kunt benaderen en alle features die Quectel onder water heeft, ook kunt gebruiken via scripting etc. Een Huawei of ZTE modem daarintegen werkt wellicht makkelijker, ziet er wat gelikter uit, maar daar ga je minder configuratie/tweak opties hebben.stormfly schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:49:
@BiG-GuY @jk-5 @ernstoud @Xandrios
Wat zijn de premium routers die je als alternatief zou kunnen kiezen om aan de firmware patchout van band N28 voorbij te gaan. Met BlackFriday om de hoek is het geen gek idee om eens een shortlist te maken toch?
Uurtje geleden is ook mijn IP veranderd naar eentje in de nieuwe reeks.
:strip_exif()/f/image/7uXAuztGlNEh9XiZoYtghDAh.png?f=user_large)
Ik heb het modem nu een week draaien. Behalve het wegvallen van de verbinding de eerste dag loopt het prima. Ding staat niet op de ideale locatie van het huis - maar wel de makkelijkste (En belangrijker, uit het zicht).
Wat me opvalt is dat speedtest.net (op deze plek in het huis) zo'n 650-700 Mbit haalt. Maar, fast.com...laat 1.2Gbit zien. Het dubbele. Een tooltje op mijn laptop dat de algemene bandbreedte zou moeten laten zien geeft 115MB/sec aan, dus dat komt aardig in de buurt van 1Gbit. Substantieel meer dan wat speedtest.net laat zien (Met de Odido Amsterdam test server). Is iedereen continu hun K&K internet aan het speedtesten ofzo? Heb het gevoel dat die speedtest servers het niet helemaal trekken..
Wat me opvalt is dat speedtest.net (op deze plek in het huis) zo'n 650-700 Mbit haalt. Maar, fast.com...laat 1.2Gbit zien. Het dubbele. Een tooltje op mijn laptop dat de algemene bandbreedte zou moeten laten zien geeft 115MB/sec aan, dus dat komt aardig in de buurt van 1Gbit. Substantieel meer dan wat speedtest.net laat zien (Met de Odido Amsterdam test server). Is iedereen continu hun K&K internet aan het speedtesten ofzo? Heb het gevoel dat die speedtest servers het niet helemaal trekken..
Ik denk dat het andersom is. Fast.com is altijd veel te optimistisch in de resultaten. 115MB/s uit de tool op je laptop is omgerekend 920Mbps. Ik denk dat je mast is gelimiteerd op 1GbpsXandrios schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:46:
Ik heb het modem nu een week draaien. Behalve het wegvallen van de verbinding de eerste dag loopt het prima. Ding staat niet op de ideale locatie van het huis - maar wel de makkelijkste (En belangrijker, uit het zicht).
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Eens; maar 920Mbit is nog steeds wel 50% meer dan wat speedtest.net aangeeft.
Mijn mast is inderdaad 1Gbit dus heel veel sneller dan dat zal het op dit moment niet worden. Tenzij de limitatie WiFi gerelateerd is. Ik weet niet precies wat de maximale snelheid is van WiFi 6, maar kan me voorstellen dat - met een druk en vol spectrum van alle buren - dat dat ergens rond de 1Gbit ook wel ophoud. Mogelijk dat het nog een beetje op te krikken valt via een bedrade connectie. Maar tja. Das niet al te praktisch.
Mijn mast is inderdaad 1Gbit dus heel veel sneller dan dat zal het op dit moment niet worden. Tenzij de limitatie WiFi gerelateerd is. Ik weet niet precies wat de maximale snelheid is van WiFi 6, maar kan me voorstellen dat - met een druk en vol spectrum van alle buren - dat dat ergens rond de 1Gbit ook wel ophoud. Mogelijk dat het nog een beetje op te krikken valt via een bedrade connectie. Maar tja. Das niet al te praktisch.
[ Voor 13% gewijzigd door Xandrios op 01-11-2024 20:02 ]
@Xandrios wat bedoel je? Als die mast op 1 Gbps zit kan te daar technisch bovenuit komen.
Dat je WiFI netwerk sneller kan is zeker haalbaar.
Maar dmv CA is het modem verbonden met meerdere masten. Das wel 4G (for now...), maar als er met 4G vanaf een andere mast nog een 250Mbit te behalen is dan kun je op die manier boven de 1Gbit uitkomen.franssie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:04:
@Xandrios wat bedoel je? Als die mast op 1 Gbps zit kan te daar technisch bovenuit komen.
Fast.com :Xandrios schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:46:

SpeedTest, maar dan alleen de CLI versie :

Eigen iPerf3 server :

Op die manier zou dat kunnen inderdaad, al trek je dan de masten wel vol.Xandrios schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:05:
[...]
Maar dmv CA is het modem verbonden met meerdere masten. Das wel 4G (for now...), maar als er met 4G vanaf een andere mast nog een 250Mbit te behalen is dan kun je op die manier boven de 1Gbit uitkomen.
Zojuist is het modem (alweer) herstart, gebeuren dit soort volledige reboots bij anderen ook of kan ik deze unit beter even gaan inwisselen?
Is bij mij nog niet vanzelf gebeurd.maxboone schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:12:
Zojuist is het modem (alweer) herstart, gebeuren dit soort volledige reboots bij anderen ook of kan ik deze unit beter even gaan inwisselen?
Met CA ben je vrijwel nooit met meer dan 1 mast tegelijk verbonden. Het ís mogelijk om maximaal 1 band vanaf een andere mast te koppelen. De mast waarmee je primair verbonden bent is altijd leidend. Het verkeer voor de secundaire carrier die van de andere mast komt wordt altijd via het glasvezelnetwerk naar de primaire mast verstuurd, en vanaf daar gaat het naar het corenetwerk toe. Het is dus (zelfs in het geval van inter-site CA of ENDC) onmogelijk dat een mast met een 1Gbps glasvezelverbinding meer dan 1Gbps doet.Xandrios schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:05:
[...]
Maar dmv CA is het modem verbonden met meerdere masten. Das wel 4G (for now...), maar als er met 4G vanaf een andere mast nog een 250Mbit te behalen is dan kun je op die manier boven de 1Gbit uitkomen.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
maxboone schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:12:
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.