Dat is de oude versie, versie 1.2.3 werkt gewoonweg niet, wat je ook invultMartinPTweak schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:35:
[...]
Staat je modem nog op 192.168.1.1?
Ik had hem gezet op 192.168.178.1 en als ik dat invul met 443 poort verbind ie gewoon.
Android 1.2.2.240123
Als ik 5ghz wifi uitzet (alleen 2.5ghz aan) dan heeft hij alle streepjes groen op de 5G verbinding van de modem.
Zet ik wifi 5ghz aan dan is het 1 steeepje verbinding minder. Is dat omdat er minder interventie aanwezig is? Sinr is ook beter.
Zet ik wifi 5ghz aan dan is het 1 steeepje verbinding minder. Is dat omdat er minder interventie aanwezig is? Sinr is ook beter.
[ Voor 4% gewijzigd door Renetje6 op 27-10-2024 19:11 ]
Ik had er bij aanvraag al een extra wifi punt bij gekozen, maar nu ik het modem op zolder heb staan, krijg ik geen dekking in het hele huis. Wat is wijsheid, nog een extra wifi punt aanvragen bij Odido? Of beter investeren in bijvoorbeeld een Deco set?
hmm dat klinkt wel interresantRenetje6 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:10:
Als ik 5ghz wifi uitzet (alleen 2.5ghz aan) dan heeft hij alle streepjes groen op de 5G verbinding van de modem.
nou wil ik mijne toch wifi loos maken tzt (als ik uitgetest ben) maar zou die ook last hebben van een ander accesspoint op een meter of 2 a 3 afstand dan?
404 Signature not found
N78 zit mooi tussen de twee WiFi banden in, zou goed moeten gaan.SMSfreakie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:22:
[...]
hmm dat klinkt wel interresant
nou wil ik mijne toch wifi loos maken tzt (als ik uitgetest ben) maar zou die ook last hebben van een ander accesspoint op een meter of 2 a 3 afstand dan?
Ik heb de mijne WiFi-loos vanwege de vele problemen die mensen hier melden en dat lijkt prima te werken, ik gebruik mijn Unifi backbone met eigen AP's.
De core router (dus zonder het WiFi deel) lijkt het goed te doen, al heb ik er nog geen extreem grote downloads mee gedaan (als in grote games oid).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
zou ja... alleen als de antennes dicht genoeg bij elkaar zitten, zou het natuurlijk toch kunnen storen...franssie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
N78 zit mooi tussen de twee WiFi banden in, zou goed moeten gaan.
Ik heb de mijne WiFi-loos vanwege de vele problemen die mensen hier melden en dat lijkt prima te werken, ik gebruik mijn Unifi backbone met eigen AP's.
De core router (dus zonder het WiFi deel) lijkt het goed te doen, al heb ik er nog geen extreem grote downloads mee gedaan (als in grote games oid).
404 Signature not found
Ik verwacht het ook niet hoor. Zeker zou ik nu van Zyxel wel verwachten dat ze het truukje onder de knie hebben, ik geef de schuld aan de firmware van OdidoSMSfreakie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:11:
[...]
zou ja... alleen als de antennes dicht genoeg bij elkaar zitten, zou het natuurlijk toch kunnen storen...
Maar met reflecties kan je de gekste dingen krijgen, dus ook interferenties.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Scheelt weer een abonnement op VPN.Jelleeee schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:05:
Hoi iedereen,
Sinds kort heb ik Klik en Klaar internet van Odido, en tot nu toe ben ik er dik tevreden mee. Er is echter één klein probleem: mijn browser (Chrome) denkt vaak dat ik in Denemarken woon. Hierdoor krijg ik Deense commercials te zien en probeert hij teksten naar het Deens te vertalen. Ik weet vrij zeker dat dit te maken heeft met de internetverbinding omdat dit probleem zich voordoet sinds ik klik en klaar internet gebruik.
Iemand een idee hoe je dit oplost?
Die firmware komt natuurlijk ook gewoon van Zyxel. Je dacht toch niet dat een operator zelf mensen in dienst heeft om firmware op prorietary hardware van anderen te maken? Een operator zegt gewoon tegen een OEM (in dit geval Zyxel) wat ze er wel en niet in willen hebben en de OEM levert de firmware.franssie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:15:
[...]
Ik verwacht het ook niet hoor. Zeker zou ik nu van Zyxel wel verwachten dat ze het truukje onder de knie hebben, ik geef de schuld aan de firmware van Odido
Maar met reflecties kan je de gekste dingen krijgen, dus ook interferenties.
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
Ik heb alleen verbinding met 4G(+) via de Zyxel modem van Odido. Enigste keer dat ie verbindt met 5G is wanneer ik de modem opnieuw opstart en dan valt ie na 30 seconden weer terug naar 4G(+).
De modem heb ik bij het raam op de vensterbank gezet in de juiste richting zoals de klik&klaar app aangaf en ook beneden in de hoek onder het raam. Beide plekken hebben een goed signaal zowel met 4G als 5G. Waarom de modem dan alleen 4G pakt snap ik niet.
:strip_exif()/f/image/PzgM2GqnA75ySmWDIj3dPSkF.jpg?f=fotoalbum_large)
De modem is 70 meter van de 5G 10gbps mast vandaan. Ik heb ook gecheckt of ik daadwerkelijk met die mast verbonden ben en dat is zo. Het signaal komt ook mijn kant op. Mijn locatie is bij het kruisje.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/h5PQlNRNV4BdPHwmVbqB2LB5.jpg?f=user_large)
Via mobiel 5G heb ik ook gewoon alle streepjes en heb ik een snelheid van 320 mbps. Die is weliswaar gecapt op 300 mbps door Odido als je geen unlimited abbo hebt.
Moet ik nog wat aanpassen in de instellingen of zou er wat anders aan de hand kunnen zijn? Een kennis van mij woont zo’n 225 meter van zijn mast vandaan en hij krijgt bij het raam 900 mbps binnen.
Hoe het in de modem staat:
:strip_exif()/f/image/MG6mJ2BNYwSDzP26CVCmBon2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gk60ebOIpqPE1NUq9HU7rmth.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XZZRl7esIaHRwoSfCMfIBshc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fjjGC8LSVt7Wl4H8n35SYtSD.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de klik&klaar app open zie ik wel 5G staan, op de modem zelf brand het lampje dan nog steeds groen en als ik verder klik in de app gaat het 9/10 keer weer naar 4G.
Op 4G krijg ik de volgende snelheid:
:strip_exif()/f/image/jLezoBed415iQ2esnqCEAIIe.jpg?f=fotoalbum_large)
Update:
Ik had dus non stop een groen lampje maar in de modem en klik&klaar app bleef ie aangeven dat ik op 5G zat. Ik schakelde in de modem de 2.4G wifi uit, geen idee of het überhaupt helpt of niet, en opeens werd het lampje blauw en bleef het ook blauw voor zo’n 3 uurtjes toen ie weer groen werd en ik in de modem weer 2.4G aanzette, 2.4G en 5G wifi niet gescheiden trouwens, daarna werd ie weer constant blauw. Het heeft dus niet te maken met die 2.4 en 5G wifi.
Op een IPTV kastje kreeg ik via Speedtest tussen de 650-700 mbps DL en 150-160 UP. Dit was met blauw lampje en 2.4G uit. Als dat wat uitmaakt. Maar met een groen lampje ook precies dezelfde snelheden.
Op een laptop via wifi kreeg ik ook rond de 650 DL en 125 UP. Blauw lampje en beide netwerken niet gescheiden.
iPhone XS gaf ongeacht in welke staat de modem was steeds 350 / 140.
iPhone 11 geeft 420 / 140.
Overigens krijg ik nu opeens niet hoger dan 60 mbps via wifi op m’n telefoon. Geen idee waarom.
Zou het kunnen dat dat groen/blauw lampje helemaal niks te maken heeft met of je op 4G of 5G zit?
Wifi gescheiden is wel een drama met 2.4G, komt nooit boven de 60 mbps uit. Iemand een oplossing daarvoor?
De modem heb ik bij het raam op de vensterbank gezet in de juiste richting zoals de klik&klaar app aangaf en ook beneden in de hoek onder het raam. Beide plekken hebben een goed signaal zowel met 4G als 5G. Waarom de modem dan alleen 4G pakt snap ik niet.
:strip_exif()/f/image/PzgM2GqnA75ySmWDIj3dPSkF.jpg?f=fotoalbum_large)
De modem is 70 meter van de 5G 10gbps mast vandaan. Ik heb ook gecheckt of ik daadwerkelijk met die mast verbonden ben en dat is zo. Het signaal komt ook mijn kant op. Mijn locatie is bij het kruisje.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/h5PQlNRNV4BdPHwmVbqB2LB5.jpg?f=user_large)
Via mobiel 5G heb ik ook gewoon alle streepjes en heb ik een snelheid van 320 mbps. Die is weliswaar gecapt op 300 mbps door Odido als je geen unlimited abbo hebt.
Moet ik nog wat aanpassen in de instellingen of zou er wat anders aan de hand kunnen zijn? Een kennis van mij woont zo’n 225 meter van zijn mast vandaan en hij krijgt bij het raam 900 mbps binnen.
:strip_exif()/f/image/MG6mJ2BNYwSDzP26CVCmBon2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gk60ebOIpqPE1NUq9HU7rmth.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XZZRl7esIaHRwoSfCMfIBshc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fjjGC8LSVt7Wl4H8n35SYtSD.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de klik&klaar app open zie ik wel 5G staan, op de modem zelf brand het lampje dan nog steeds groen en als ik verder klik in de app gaat het 9/10 keer weer naar 4G.
:strip_exif()/f/image/jLezoBed415iQ2esnqCEAIIe.jpg?f=fotoalbum_large)
Update:
Ik had dus non stop een groen lampje maar in de modem en klik&klaar app bleef ie aangeven dat ik op 5G zat. Ik schakelde in de modem de 2.4G wifi uit, geen idee of het überhaupt helpt of niet, en opeens werd het lampje blauw en bleef het ook blauw voor zo’n 3 uurtjes toen ie weer groen werd en ik in de modem weer 2.4G aanzette, 2.4G en 5G wifi niet gescheiden trouwens, daarna werd ie weer constant blauw. Het heeft dus niet te maken met die 2.4 en 5G wifi.
Op een IPTV kastje kreeg ik via Speedtest tussen de 650-700 mbps DL en 150-160 UP. Dit was met blauw lampje en 2.4G uit. Als dat wat uitmaakt. Maar met een groen lampje ook precies dezelfde snelheden.
Op een laptop via wifi kreeg ik ook rond de 650 DL en 125 UP. Blauw lampje en beide netwerken niet gescheiden.
Overigens krijg ik nu opeens niet hoger dan 60 mbps via wifi op m’n telefoon. Geen idee waarom.
Zou het kunnen dat dat groen/blauw lampje helemaal niks te maken heeft met of je op 4G of 5G zit?
Wifi gescheiden is wel een drama met 2.4G, komt nooit boven de 60 mbps uit. Iemand een oplossing daarvoor?
[ Voor 14% gewijzigd door DI97 op 28-10-2024 04:40 ]
Ja.tvdruenen schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:23:
Iemand anders met vergelijkbare problemen? Of kan iedereen hier met een Odido mobiel abo fatsoenlijk connecten naar z'n exposed ports via het Klik&Klaar modem?
- Network Setting > Home Networking > LAN Setup > Auto reserve IP for the same host uitgeschakeld (deze had ik eerder zelf aangezet).
- Network Setting > Home Networking > Static DHCP alle entries verwijderd
- modem herstart
Ik wil online bestellen maar krijg geen keuze om het modem op te halen in hun shop 250 m verwijderd van mijn huisadres.
Vreemd, iemand anders dit al gezien?
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Het is niet meer mogelijk het in de winkel op te halen. Hier heeft Odido voor gekozen. Volgens mij omdat het drukker was met de verkoop dan ze hadden verwacht. Zo ontlasten ze de winkels.snah001 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 04:09:
Ik wil online bestellen maar krijg geen keuze om het modem op te halen in hun shop 250 m verwijderd van mijn huisadres.
Je waardes zijn goed vanuit het modem gezien band 78 met een goed signaal. Ik denk eerder dat het aan je oudere iPhones ligt als je op andere clients wel 650 haalt.DI97 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:09:
Ik heb alleen verbinding met 4G(+) via de Zyxel modem van Odido. Enigste keer dat ie verbindt met 5G is wanneer ik de modem opnieuw opstart en dan valt ie na 30 seconden weer terug naar 4G(+).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Update:
Die 650Mbps zal de max zijn van de backhaul, de glasvezel ring naar de zendmasten waar er zo'n 5-10 van deze masten in een ring zitten. Dat is hier ook, ben zelfs onder de mast gaan staan om te te testen maar 660Mbps is echt de max.
Als gescheiden WiFi een drama is, waarom heb je het dan gescheiden?
hoe kom je er bij dat je 4g+ hebt daarmee kun je die snelheden niet eens halenDI97 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Update:
dit is gewoon 5g
je hebt een ander probleem
Goedemorgen, hier ook bijna een week klik en klaar in gebruik, met wisselende resultaten. Als het werkt, goede verbinding.
Huis is goed geïsoleerd, redelijk nieuwbouw, netwerk schommelt wat tussen 3 strepen 4G en 5G+ als ik m op de meest gunstige plaats zet. 4g haal ik 130/30 en 5G tot wel 500+ /30.
Het is voor mij de enige keus naast ziggo, omdat kpn hier alleen via telefoonlijn gaat. dus ben blij met deze optie nu mijn ziggo abonnement afloopt.
Had de eerste paar dagen alleen regelmatig last van uitval, de verbinding werd ook niet automatisch hersteld dus moest eerst alles uitschakelen voor er weer verbinding was.
Lampjes op modem bleven wel groen, was alleen verbonden zonder internet.
Hierdoor wat boze blikken in huis, en nu nog even alle apparatuur terug gezet op ziggo netwerk.
Nu zie ik regelmatig die firmware eindigend op ..0806 terugkomen als boosdoener. Laatste dag of 2 heb ik zonder problemen verbinding, en zie nu dat de firmware v1.00(acjg.0)nr53_b7d0528 is geworden. De oude versie dus. Hebben meer mensen dit, zou odido die laatste update hebben teruggedraaid na de klachten?
Ik hoop dat het zo blijft als de laatste 2 dagen, dan ga ik direct Ziggo opzeggen. Twijfel nu nog een beetje, qua betrouwbaarheid moet t ook wel goed zitten met een paar kinderen thuis. Dus kijk het nog even een weekje aan.
Goed verhaal, lekker kort, mn beste score:
Huis is goed geïsoleerd, redelijk nieuwbouw, netwerk schommelt wat tussen 3 strepen 4G en 5G+ als ik m op de meest gunstige plaats zet. 4g haal ik 130/30 en 5G tot wel 500+ /30.
Het is voor mij de enige keus naast ziggo, omdat kpn hier alleen via telefoonlijn gaat. dus ben blij met deze optie nu mijn ziggo abonnement afloopt.
Had de eerste paar dagen alleen regelmatig last van uitval, de verbinding werd ook niet automatisch hersteld dus moest eerst alles uitschakelen voor er weer verbinding was.
Lampjes op modem bleven wel groen, was alleen verbonden zonder internet.
Hierdoor wat boze blikken in huis, en nu nog even alle apparatuur terug gezet op ziggo netwerk.
Nu zie ik regelmatig die firmware eindigend op ..0806 terugkomen als boosdoener. Laatste dag of 2 heb ik zonder problemen verbinding, en zie nu dat de firmware v1.00(acjg.0)nr53_b7d0528 is geworden. De oude versie dus. Hebben meer mensen dit, zou odido die laatste update hebben teruggedraaid na de klachten?
Ik hoop dat het zo blijft als de laatste 2 dagen, dan ga ik direct Ziggo opzeggen. Twijfel nu nog een beetje, qua betrouwbaarheid moet t ook wel goed zitten met een paar kinderen thuis. Dus kijk het nog even een weekje aan.
Goed verhaal, lekker kort, mn beste score:
:strip_exif()/f/image/UmAsT7LVxxypDuQhr3COsA9T.jpg?f=fotoalbum_large)
Huh?sportbilly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:41:
Ik hoop dat het zo blijft, dan ga ik direct opzeggen.
Mijn schoonouders hebben er ook voor gekozen om Odido Klik en Klaar uit te proberen.
Wij zijn niet erg onder de indruk, download is redelijk (voor hun dan), rond de 75 mbit.
Maar de upload blijft rond de 10 hangen.
Daarnaast wisselt het enorm, ene keer halen ze zelfs rond de 500 mbit en de andere keer is het weer 25.
Maar over het algemeen rond de 75. Daarnaast valt soms de hele verbinding compleet weg en die komt dan ook niet vanzelf terug. Een modem restart is dan nodig.
Daarnaast zijn diverse dingen in 1x in het Deens, ook betalingen moeten in 1x in Deense Kronen.
Heel vreemd!
Kortom, ze willen het graag weer opzeggen, echter probeer ik dit al vanaf vorige week.
Als je het 0800 nummer belt (0800-0092) en je spreekt je postcode, huisnummer en je vraag in wordt meteen de verbinding verbroken. Nu vanmorgen ook weer.
Hoe en waar kunnen wij opzeggen? Ik zie verder nergens een optie om op te kunnen zeggen.
Er zit geen shop bij ons in de buurt.
Wij zijn niet erg onder de indruk, download is redelijk (voor hun dan), rond de 75 mbit.
Daarnaast wisselt het enorm, ene keer halen ze zelfs rond de 500 mbit en de andere keer is het weer 25.
Maar over het algemeen rond de 75. Daarnaast valt soms de hele verbinding compleet weg en die komt dan ook niet vanzelf terug. Een modem restart is dan nodig.
Daarnaast zijn diverse dingen in 1x in het Deens, ook betalingen moeten in 1x in Deense Kronen.
Heel vreemd!
Kortom, ze willen het graag weer opzeggen, echter probeer ik dit al vanaf vorige week.
Als je het 0800 nummer belt (0800-0092) en je spreekt je postcode, huisnummer en je vraag in wordt meteen de verbinding verbroken. Nu vanmorgen ook weer.
Hoe en waar kunnen wij opzeggen? Ik zie verder nergens een optie om op te kunnen zeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door knorde op 28-10-2024 08:56 ]
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Als je dit formulier invult en de opzegging beschrijft dan wordt dat wel behandeldknorde schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:52:
Mijn schoonouders hebben er ook voor gekozen om Odido Klik en Klaar uit te proberen.
https://www.odido.nl/service/contactformulier
Je krijgt ook een bevestiging dus hebt bewijs van opzegging
Ok, bedankt doe ik datboyette schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:56:
[...]
Als je dit formulier invult en de opzegging beschrijft dan wordt dat wel behandeld
https://www.odido.nl/service/contactformulier
Je krijgt ook een bevestiging dus hebt bewijs van opzegging
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Ik probeer het ook op te zeggen, het is een moeizaam proces.knorde schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:52:
In de community op Odido kom ik tegen:
"Het modem kun je inleveren bij een shop of opsturen naar:
Odido Internet + TV
Antwoordnummer 15021
1117 ZZ Schiphol-Rijk"
Als ik het (evt aangetekend) daarnaar verstuur en via het klachtenformulier mijn annulering kenbaar maak, dan lijkt me dat juridisch gezien de beste manier om dit op een eenzijdige manier te annuleren
Ik hoop dat het zo blijft als de laatste 2 dagen bedoel ik, zonder telkens uitval/opnieuw opstarten.
Voor de goede orde: je bedoelt "ziggo opzeggen". Toch ?sportbilly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:02:
[...]
Ik hoop dat het zo blijft als de laatste 2 dagen bedoel ik, zonder telkens uitval/opnieuw opstarten.
Yes, dat bedoelde ik inderdaad te zeggen, heb het even aangepast.W1ck1e schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:30:
[...]
Voor de goede orde: je bedoelt "ziggo opzeggen". Toch ?
Op Android werkt na het updaten de Zyxel Air App ook niet meer.
Dit kan ik ook bevestigen. Met wat wilskracht kun je op Android gelukkig wel downgraden maar ik zou gewoon de webinterface van de router gebruiken (https://192.168.1.1/), zoveel meerwaarde had de app nou ook weer niet, volgens mij.peptalk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:24:
Op Android werkt na het updaten de Zyxel Air App ook niet meer.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Nou mijn eerste ervaringen zijn ook erg positief, ik heb zo'n klik en klaar abonnement aangeschaft vanwege het feit dat ik met mijn internet radiozender nog wel eens locatie uitzendingen doe en een hotspot met je mobiel is niet erg optimaal (weglopen, gebeld worden = verbinding weg of zwak). Thuis tot dusver erg tevreden, eigenlijk altijd boven de 700Mbit op een straalverbinding.
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Als je toch zo dichtbij de winkel woon bel de winkel of ga naar de winkel en vraag of ze de modem op voorraad hebben? Kan je hem direct meenemensnah001 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 04:09:
Doordat het nog altijd 5G NSA is (Non Standalone) heb je ook altijd connectie via 4G(+).DI97 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Update:
Wanneer er geen actief datagebruik is, kan het modem vanzelf terugschakelen naar 4G+. Heb het zelf ook gezien hier, als ik het Zyxel modem als fail-over instel via mijn UDM-SE gaat hij zonder gebruik ook ‘terug’ naar 4G+, maar tijdens een speedtest is hij direct verbonden met 5G en haal je ook de 5G snelheden.
Op 5G (n78) zit de latency hier tussen de 15-20ms. Op 4G+ zit de latency tussen de 30-40ms. Daaraan merkte ik het vooral dat hij in fail-over mode altijd terug ging naar 4G+.
Wanneer ik het internet Load Balance naar 10% via 5G is het al genoeg om het modem constant op 5G verbonden te houden hier.
/f/image/Q1t9tmTfBtOVVKE58E4zIq4Y.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 28-10-2024 12:37 ]
Waarmee maak jij dit overzicht?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Kleine update, nog steeds geen bevestiging gehad van het herroepen van mijn bestelling en daarmee ook niet de retour zend instructies ontvangen.
Geen reactie gehad op mijn verzoek via het contact formulier dit alsnog te verzenden.
Wel weet Odido de weg naar mijn betaalrekening te vinden en heeft ondanks het binnen de wettelijke periode herroepen van mijn abonnement/ bestelling (bevestigd in Mijn Odido dus men heeft ergens de annulering wel soort van verwerkt) toch 25 euro geïncasseerd vanochtend.
Deze is inmiddels gestorneerd en heb ik ook de machtiging tot incasso opgeheven.
Wat een puinhoop.
En lekker klantvriendelijk dit allemaal.
Geen reactie gehad op mijn verzoek via het contact formulier dit alsnog te verzenden.
Wel weet Odido de weg naar mijn betaalrekening te vinden en heeft ondanks het binnen de wettelijke periode herroepen van mijn abonnement/ bestelling (bevestigd in Mijn Odido dus men heeft ergens de annulering wel soort van verwerkt) toch 25 euro geïncasseerd vanochtend.
Deze is inmiddels gestorneerd en heb ik ook de machtiging tot incasso opgeheven.
Wat een puinhoop.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Dit soort dingen komen uiteindelijk allemaal wel goed. Zorg dat je je documentatie op orde hebt, dan hoef je je er geen zorgen over te maken. Het is even lastig maar zo gaat het bij dit soort race-to-the-bottom-bedrijven (je krijgt waar je voor betaalt). Het voordeel is dat jij geen probleem hebt, zij willen wat van jou, jij niet van hun. Uiteraard is het lastiger als zij niet leveren wat je vraagt maar dat is in dit geval niet aan de orde.cyclone schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:32:
Kleine update, nog steeds geen bevestiging gehad van het herroepen van mijn bestelling en daarmee ook niet de retour zend instructies ontvangen.
Wat een puinhoop.
Tip meld je aan op het forum van Odido daar word je snel geholpen?cyclone schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:32:
Wat een puinhoop.
Met de data van de Zyxel app kan je de modem wel nauwkeuriger instellen en blijft hij ingelogd op je modem?Room42 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:35:
[...]
Dit kan ik ook bevestigen. Met wat wilskracht kun je op Android gelukkig wel downgraden maar ik zou gewoon de webinterface van de router gebruiken (https://192.168.1.1/), zoveel meerwaarde had de app nou ook weer niet, volgens mij.
Tja soms hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn 😊RandB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:26:
[...]
Als je toch zo dichtbij de winkel woon bel de winkel of ga naar de winkel en vraag of ze de modem op voorraad hebben? Kan je hem direct meenemen
Tip mijnerzijds bespaar je de moeite op 1 persoon na wordt daar niemand meer geholpen die moderator is daar flink teruggefloten die dit deed.RandB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:54:
[...]
Tip meld je aan op het forum van Odido daar word je snel geholpen?
Meerdere verzoeken gedaan daar geen enkele reactie gehad vanuit Odido.
Precies zoals hier gezegd wordt, dit komt ooit wel ergens goed maar kost je wel onevenredig veel tijd tov hoe je je kunt aanmelden.
Tevens handelt Odido volledig in strijd met de regels vanuit ACM en het consumentenrecht.
Ik heb van alle contract momenten registratie gemaakt inclusief namen van medewerkers en de toezegging die ze deden.
Ik ben bekend met aan welke juridische kaders ik me moet houden, en de leverancier.
Odido gaat hier op zo goed als alle fronten nat en zal t.z.t. wel op de knietjes gaan.
En als het mij niet lukt dan gaat het hele dossier zo hupsakee richting de rechtsbijstand.
En hoop met mijn verslag legging hier de mede Tweakers te informeren wat ze eventueel te wachten staat als je kiest voor een prijsvechter.
Alle waar naar zijn geld, exact de reden dat mijn “echte” provider de beste van Nederland is en zeker niet de goedkoopste.
Debakel wat ik nu mee maak met Odido bevestigt maar weer eens dat ik de juiste keuze heb gemaakt destijds.
Als ik naar mijn provider bel heb ik binnen 1 minuut iemand aan de lijn en tot op heden is alles wat ik nodig had binnen 5 minuten geregeld.
2 uur wachten aan de telefoon om überhaupt de juiste persoon/ afdeling van Klik&Klaar aan de lijn te krijgen staat daarbij dus in schril contrast.
Ooh ok ik zag dat ze 22 uur geleden nog hebben gereageerd op het forum van Odido over het opzeggen van Klik en Klaar. Wel jammer dat je niet tevreden bent mag ik vragen wat bij jouw het probleem was?cyclone schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:33:
[...]
Tip mijnerzijds bespaar je de moeite op 1 persoon na wordt daar niemand meer geholpen die moderator is daar flink teruggefloten die dit deed.
Meerdere verzoeken gedaan daar geen enkele reactie gehad vanuit Odido.
Precies zoals hier gezegd wordt, dit komt ooit wel ergens goed maar kost je wel onevenredig veel tijd tov hoe je je kunt aanmelden.
Tevens handelt Odido volledig in strijd met de regels vanuit ACM en het consumentenrecht.
Ik heb van alle contract momenten registratie gemaakt inclusief namen van medewerkers en de toezegging die ze deden.
Ik ben bekend met aan welke juridische kaders ik me moet houden, en de leverancier.
Odido gaat hier op zo goed als alle fronten nat en zal t.z.t. wel op de knietjes gaan.
En als het mij niet lukt dan gaat het hele dossier zo hupsakee richting de rechtsbijstand.
En hoop met mijn verslag legging hier de mede Tweakers te informeren wat ze eventueel te wachten staat als je kiest voor een prijsvechter.
Alle waar naar zijn geld, exact de reden dat mijn “echte” provider de beste van Nederland is en zeker niet de goedkoopste.
Debakel wat ik nu mee maak met Odido bevestigt maar weer eens dat ik de juiste keuze heb gemaakt destijds.
Als ik naar mijn provider bel heb ik binnen 1 minuut iemand aan de lijn en tot op heden is alles wat ik nodig had binnen 5 minuten geregeld.
2 uur wachten aan de telefoon om überhaupt de juiste persoon/ afdeling van Klik&Klaar aan de lijn te krijgen staat daarbij dus in schril contrast.
Al een paar meldingen gezien, Zyxel Air app werkt niet meer na upgrade.
De app kan de router niet vinden. Oplossing: ga dichter bij de router staan.
Ik heb het tablet er boven opgelegd, maar de router blijft onvindbaar voor de app terwijl deze prima verbonden is en werkt.
Nog een oplossing wordt gegeven: Reset de router. Nou dat doe ik maar niet.
De app kan de router niet vinden. Oplossing: ga dichter bij de router staan.
Ik heb het tablet er boven opgelegd, maar de router blijft onvindbaar voor de app terwijl deze prima verbonden is en werkt.
Nog een oplossing wordt gegeven: Reset de router. Nou dat doe ik maar niet.
Weet je zeker dat je eerst wel de 806 had? Nog niet eerder gelezen dat iemand weer terug is gezet in versie..sportbilly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:41:
Sinds vanmorgen geeft de speedtest voor de verbinding aan de kabel: 100mbps down 60mbps up.
Tot nu 14:00 uur nog een paar keer gedaan, maar het blijft hetzelfde.
WiFi speedtest geeft op dit moment 670 mbps down en 63 mbps up.
De WiFi verbinding Odido-480DA4 op mijn tablet geeft als netwerksnelheid 1,2 Gbps.
Alles draait verder prima.
Genade
De WiFi verbinding Odido-480DA4 op mijn tablet geeft als netwerksnelheid 1,2 Gbps.
Genade
Helaas ik ben nog niet teruggezet, zou het wel willen hier op mijn vakantie adres zonder band 78 ;-)Bobo89 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:04:
[...]
Weet je zeker dat je eerst wel de 806 had? Nog niet eerder gelezen dat iemand weer terug is gezet in versie..
Lijkt dat je kabel op 100 mbit draait dan. Meestal kan je dat zien in je switch of computer.ton14 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:07:
Sinds vanmorgen geeft de speedtest voor de verbinding aan de kabel: 100mbps down 60mbps up.
Genade
O ja, klinkt bekend. Er is iets vannacht veranderd, want 192.168.1.1 kom ik ook niet meer in.franssie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:08:
[...]
Lijkt dat je kabel op 100 mbit draait dan. Meestal kan je dat zien in je switch of computer.
De kabel snelheid kan ik in de Fritzbox altijd instellen, maar ik weet niet hoe je dit bij Odido doet.
Ik graaf nog maar door, want ik moet het toch oplossen.
Goeie kans dat hier ook ergens de oplossing ligt dat de Zyxel Air app na update de router niet meer kan vinden, dussss welk vinkje staat er ineens verkeerd.
Eindelijk de simkaart geactiveerd. Groen gebied, Utrecht binnenstad (tot 300 Mbps). Valt niet tegen.
Zie dat ik nog wel op de oude firmware zit.
Zie dat ik nog wel op de oude firmware zit.
/f/image/N3i8o6oBxA9OHUaidjr4EFTd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Gecko43 op 28-10-2024 14:27 ]
Bedankt, dat was het, kabel had ik zelf (uiteraard) verkeerd gedaan.franssie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:08:
[...]
Lijkt dat je kabel op 100 mbit draait dan. Meestal kan je dat zien in je switch of computer.
Zat de kabel er dan niet goed in oid? Wat haal je nu bekabeld?ton14 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:25:
[...]
Bedankt, dat was het, kabel had ik zelf (uiteraard) verkeerd gedaan.
Zit lekker in niemandsland met Klik & Klaar. Er ligt hier een modem in de doos die het niet goed doet en bellen naar de hel om op te zeggen heb ik (even) geen zin in.
Gisteren toch weer online aan het speuren naar 5G-routers/antennes. Het kan namelijk wel op de 4G-only mast hier. Het modem buiten neerzetten geeft acceptabele resultaten. Maar, dat spul is niet super goedkoop. Kan je dan weer voor jezelf verantwoorden omdat Klik & Klaar belachelijk goed geprijsd is. Maar ja, dan committeer je weer aan een 5G-verbinding. Beetje zoals ik nu in de houdgreep wordt gehouden door Ziggo.
Ben ik de enige hier die tussen de wal en het schip zit?
Gisteren toch weer online aan het speuren naar 5G-routers/antennes. Het kan namelijk wel op de 4G-only mast hier. Het modem buiten neerzetten geeft acceptabele resultaten. Maar, dat spul is niet super goedkoop. Kan je dan weer voor jezelf verantwoorden omdat Klik & Klaar belachelijk goed geprijsd is. Maar ja, dan committeer je weer aan een 5G-verbinding. Beetje zoals ik nu in de houdgreep wordt gehouden door Ziggo.
Have you tried turning it off and on again?
Nee, ik zat wat te prutsen met kabels die ik in mijn Fritzbox heb, om in de Odido router te testen en de verkeerde zat in de Odido router, dus de speedtest gaf de Fritzbos (ADSL) verbinding aan, want daar zat mijn PC op en die komt niet boven de 100mbps. Dat staat natuurlijk in de test, maar dat had ik over het hoofd gezien. Jij bracht me op het spoor van de kabel, wat erg logisch is, maar ik kwam er even niet op, ben maar een redelijk simpele eindgebruiker.franssie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:29:
[...]
Zat de kabel er dan niet goed in oid? Wat haal je nu bekabeld?
Mag ik vragen wat je SINR waarde is van je 4G en 5G verbinding?Gr4mpyC3t schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:34:
Zit lekker in niemandsland met Klik & Klaar. Er ligt hier een modem in de doos die het niet goed doet en bellen naar de hel om op te zeggen heb ik (even) geen zin in.
@Gr4mpyC3t Met de niet branded Zyxel routers kan je als het goed is zelf de banden kiezen en ook Bridge/Passthrough gebruiken:
https://support.zyxel.eu/...1HGASSZ6WZTGD4KZAK31K5B1N
Voor 4G zijn er ook opties, dan wil je wel alleen minimaal CAT12 of CAT18 hebben.
uitvoering: ZyXEL Nebula 5G NR Outdoor Router 5G/4G+ CAT19
uitvoering: ZyXEL LTE7480-M804 4G+ CAT12
uitvoering: ZyXEL LTE7490-M904 4G+ CAT18
Voor 4G zijn er ook opties, dan wil je wel alleen minimaal CAT12 of CAT18 hebben.
uitvoering: ZyXEL LTE7490-M904 4G+ CAT18
[ Voor 68% gewijzigd door BiG-GuY op 31-10-2024 13:27 ]
Ja, dat mag. Weet het alleen nu niet. Moet ik 'm even uit de doos halen. Houd je van mij tegoed!RandB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:46:
[...]
Mag ik vragen wat je SINR waarde is van je 4G en 5G verbinding?
Dank voor je uitgebreide reactie! Die Zyxel Nebula had ik ook al gevonden. Bijna 500 euro voor zo'n ding is ontzettend veel geld. Niet zozeer het bedrag, maar wel de waarde die je er dan voor terugkrijgt. Gaat het mij verder brengen op de lange termijn.BiG-GuY schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:48:
@Gr4mpyC3t Met de niet branded Zyxel routers kan je als het goed is zelf de banden kiezen en ook Bridge/Passthrough gebruiken:
Have you tried turning it off and on again?
Ja heb wel ...0806 zien staan toen ik inlogde bij de zyxel via 192.168.1.1Bobo89 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:04:
[...]
Weet je zeker dat je eerst wel de 806 had? Nog niet eerder gelezen dat iemand weer terug is gezet in versie..
Bedenk me nu wel, heb m vd week weer terug gezet naar fabrieksinstellingen via de klik&klaar app. Dit omdat ik voor het gemak de SSID/wachtwoord hetzelfde had gemaakt als wat ik via Ziggo/ Orbi router had. Na klachten van gezinsleden alles weer gereset.
Wellicht dat hij toen ook weer terug is gezet naar de ..0528 firmware versie?
Was nog bezig met kijken wat Zyxel nog meer had. Ze hebben ook nog een 4G+ CAT18 model, waarmee je op 4G het maximale kan halen, afhankelijk van welke banden actief zijn.Gr4mpyC3t schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:10:
[...]
Ja, dat mag. Weet het alleen nu niet. Moet ik 'm even uit de doos halen. Houd je van mij tegoed!
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie! Die Zyxel Nebula had ik ook al gevonden. Bijna 500 euro voor zo'n ding is ontzettend veel geld. Niet zozeer het bedrag, maar wel de waarde die je er dan voor terugkrijgt. Gaat het mij verder brengen op de lange termijn.
Hoe ver zit je van de mast af en welke 4G banden zijn actief erop? En wat haal je qua snelheid als je het modem buiten hebt? De antenne in de outdoor modellen is gerichter en sterker, dus zeker op een afstand zal je er meer snelheid en stabiliteit uit kunnen halen. Die is qua techniek vergelijkbaar met de router die Odido standaard levert met K&K.
Een 5G modem chip is al snel €250-€350 voor puur de module. Dus vind de €200 die Odido vraagt voor hun aangepaste versie best netjes qua prijs. Ben benieuwd of ze later ook met een branded FWA-710 gaan komen.
[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 28-10-2024 15:33 ]
Wel jammer dat Odido niet levert wat ze beloofd en middels een firmware upgrade de oplossing totaal om zeep hebben geholpen (bevestigt door de Odido medewerker toen ik eindelijk aan de lijn had)RandB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:51:
[...]
Wel jammer dat je niet tevreden bent mag ik vragen wat bij jouw het probleem was?
En ja dat mag je vragen, zoek even in dit topic mijn berichten op daar staat mijn hele ervaring van dit avontuur in geuren en kleuren beschreven.
Oohja feit dat er mensen op de Odido community reageren wil niet zeggen dat ze je ook daadwerkelijk helpen.
Op 1 geval na heb ik er niets concreets zien gebeuren.
Dat heb ik gezien met het WBA probleem wat door een Tweaker alhier inzichtelijk is gemaakt, Odido heeft een jaar gehangen in allemaal wazige vraagstellingen, van windows taskmanager + cmd ping 8.8.8.8 screenshots.cyclone schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:54:
[...]
Oohja feit dat er mensen op de Odido community reageren wil niet zeggen dat ze je ook daadwerkelijk helpen.
Op 1 geval na heb ik er niets concreets zien gebeuren.
Ze hebben volgens mij een hele kleine technische achterban die veel moet verwerken en nergens echt in kan duiken. Maar dan zeggen we: daar is de prijs ook naar
Odido heeft technisch beheer grotendeels uitbesteed.stormfly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:07:
[...]
Dat heb ik gezien met het WBA probleem wat door een Tweaker alhier inzichtelijk is gemaakt, Odido heeft een jaar gehangen in allemaal wazige vraagstellingen, van windows taskmanager + cmd ping 8.8.8.8 screenshots.
Ze hebben volgens mij een hele kleine technische achterban die veel moet verwerken en nergens echt in kan duiken. Maar dan zeggen we: daar is de prijs ook naar
Dat maakt het nog complexer.PJ1989 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:18:
[...]
Odido heeft technisch beheer grotendeels uitbesteed.
Hij hangt aan de beugel, goed afgesteld en nog hogere snelheid 😊 alleen upload blijft achter…. Vanavond nog eens testen.
:strip_exif()/f/image/46PmqYFa3BZPKkR7m6D6ofXL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DTjYWYJ592rYFKDjeTKDMTR5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/46PmqYFa3BZPKkR7m6D6ofXL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DTjYWYJ592rYFKDjeTKDMTR5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tuWSSuyTNeXvId0hiT5U9PQe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Renetje6 op 28-10-2024 16:43 ]
Ik zal die beugel een deze dagen ook maar eens printen, Odido lijkt bij mij een blijvertje te zijn dus dan hang ie ook netjes in de meterkast.
Werkt perfect. Je kan hem in de beugel ook draaien en dus richten voor de beste verbinding.franssie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:43:
Ik zal die beugel een deze dagen ook maar eens printen, Odido lijkt bij mij een blijvertje te zijn dus dan hang ie ook netjes in de meterkast.
Bij mij hangt ie, aan de beugel, anderhalve meter bij de meterkast vandaan. In de meterkast heb ik belabberd bereik, maar op de plek waar ie nu hangt doet ie het goed. Het kan de moeite waard zijn een aantal plekken uit te proberen, ook de onlogische plekken (bij mij hangt het modem op een totaal onlogische plek, onder een onlogische hoek, en toch is het daar het beste).franssie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:43:
Ik heb inderdaad meerderen plekken getest en gek genoeg komt de meterkast iets bovengemiddeld uit, nu los op de grond staand, mijn meterkast zit in de gevel op een galerij met een houten deur naar buiten dus dat laat waarschijnlijk het signaal wat beter door dan het HR glas en het beton. Maar richten moet inderdaad makkelijker zijn met die ring.Juerd schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:02:
[...]
Bij mij hangt ie, aan de beugel, anderhalve meter bij de meterkast vandaan. In de meterkast heb ik belabberd bereik, maar op de plek waar ie nu hangt doet ie het goed. Het kan de moeite waard zijn een aantal plekken uit te proberen, ook de onlogische plekken (bij mij hangt het modem op een totaal onlogische plek, onder een onlogische hoek, en toch is het daar het beste).
Heb hem al besteld met levering 31 oktober a.s..RandB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:26:
[...]
Als je toch zo dichtbij de winkel woon bel de winkel of ga naar de winkel en vraag of ze de modem op voorraad hebben? Kan je hem direct meenemen
Kom dan pas terug uit Indonesië vanwege werk.
Als ie doet wat ie beloofd (zit in supersnelle zone) dan gaat mijn Ziggo van 750/60 voor €85,45 er toch echt subiet uit.
En krijg €5 korting vanwege het hebben van een Ben abo.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Dus het maakt niet uit dat het een 10gbps mast is? Ze stellen dus in dat hij maar max 700mbps is bijvoorbeeld?stormfly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:17:
[...]
Je waardes zijn goed vanuit het modem gezien band 78 met een goed signaal. Ik denk eerder dat het aan je oudere iPhones ligt als je op andere clients wel 650 haalt.
Die 650Mbps zal de max zijn van de backhaul, de glasvezel ring naar de zendmasten waar er zo'n 5-10 van deze masten in een ring zitten. Dat is hier ook, ben zelfs onder de mast gaan staan om te te testen maar 660Mbps is echt de max.
Als gescheiden WiFi een drama is, waarom heb je het dan gescheiden?
Tijdens het testen kwam ik er achter dat die hoge snelheden via wifi kwamen doordat ie waarschijnlijk op de 5G wifi zat toen ze nog niet gescheiden waren.
In de woonkamer krijg ik op 2.4G 2 streepjes op m’n telefoon en 5G vind ie helemaal niet. Afstand tussen modem en woonkamer is dezelfde als de Zyxel T50 DSL modem, 2 muren en beide modems staan ook bij de muur. Via de T50 krijg ik in de slaapkamer waar de klik&klaar modem staat wel gewoon 3 strepen op 2.4G.
Vanwege dat ik steeds een groen lampje heb in plaats van blauw.boyette schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:25:
[...]
hoe kom je er bij dat je 4g+ hebt daarmee kun je die snelheden niet eens halen
dit is gewoon 5g
je hebt een ander probleem
Maar in de modem zie ik dat, ook al heb ik een groen lampje op de modem dat ik verbonden ben middels NR5G+. Of zegt dat niks?BiG-GuY schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:43:
[...]
Doordat het nog altijd 5G NSA is (Non Standalone) heb je ook altijd connectie via 4G(+).
Wanneer er geen actief datagebruik is, kan het modem vanzelf terugschakelen naar 4G+. Heb het zelf ook gezien hier, als ik het Zyxel modem als fail-over instel via mijn UDM-SE gaat hij zonder gebruik ook ‘terug’ naar 4G+, maar tijdens een speedtest is hij direct verbonden met 5G en haal je ook de 5G snelheden.
Op 5G (n78) zit de latency hier tussen de 15-20ms. Op 4G+ zit de latency tussen de 30-40ms. Daaraan merkte ik het vooral dat hij in fail-over mode altijd terug ging naar 4G+.
Wanneer ik het internet Load Balance naar 10% via 5G is het al genoeg om het modem constant op 5G verbonden te houden hier.
[Afbeelding]
En merk jij ook als de modem terugschakelt dat het lampje dan ook wisselt van kleur?
Ik heb dus wel actief datagebruik maar alsnog was het lampje ook soms groen maar haalde ik wel bekabeld 650-700 mbps download en 150 upload.
UPDATE NA 2 weken:Si02 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:12:
[...]
UPDATE na een week:
- na de eerste dag geen haperingen meer gehad!
- alles lijkt vooralsnog stabiel;
- snelheden variëren meestal tussen de 60 en de 200mbit down en 10 a 20 mbit up, ping tussen 25 en 40. (Voor hier in t 'buitengebied' is de snelheid dus wel echt veel hoger dan met 4g van kpn);
- kpn abbo opgezegd.
- helaas wel weer 1 avondje 'uitval' van de verbinding gehad. Volgens mij een grotere storing als ik zo'n website voor storingen mocht geloven;
- ik heb sinds een paar dagen/week(?) ook het - hier al door anderen gesignaleerde - 'probleem' van een IP uit Denemarken. Toch best irritant eigenlijk.
- avondjes gamen (Valheim via Steam) ging overigens prima. Zowel bekabeld als via wifi (in zelfde ruimte).
[ Voor 6% gewijzigd door Si02 op 28-10-2024 17:37 ]
Verwijderd
Hier ook odido klik en klaar in de kamer aangezet, hoogste is nu 929/70 down/up geweest bekabeld
Dat is hier ook. Groen is mijn kleur en haal ik 600/50. Prima snelheid voor iets waar ik voor 300/30 betaal.DI97 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:34:
[...]
Maar in de modem zie ik dat, ook al heb ik een groen lampje op de modem dat ik verbonden ben middels NR5G+. Of zegt dat niks?
En merk jij ook als de modem terugschakelt dat het lampje dan ook wisselt van kleur?
Ik heb dus wel actief datagebruik maar alsnog was het lampje ook soms groen maar haalde ik wel bekabeld 650-700 mbps download en 150 upload.
Ik heb rond gereden met het modem en hij gaat inderdaad naar blauw als je dichter op de mast staat.
Op een 10Gbps paal zou je meer moeten kunnen halen als je een voldoende moderne telefoon hebt met 5G 160Mhz WiFi6. Je hebt oudere iPhones en daar kan een mogelijke bottleneck zitten. De max die gezien is zit op 1310/1330Mbps.
Modem staat bij mij op de tweede verdieping (waar ik meestal niet zit). Dus heb het ledje niet in de gaten gehouden. In de webinterface staat NR5G+ .DI97 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:34:
[...]
Maar in de modem zie ik dat, ook al heb ik een groen lampje op de modem dat ik verbonden ben middels NR5G+. Of zegt dat niks?
RSRP:
n78: -96dBm
b3: -80dBm
b1: -84dBm
b7: -91dBm
Hoogste wat ik in verleden (voor n78 was geactiveerd) heb gezien bij Odido was 350-450Mbps Down en 100Mbps Up. Meer was simpelweg niet mogelijk. Dit was in een gebied waar praktisch geen gebruikers waren en de mast had b1, b3+b3, b7, b20 en b32. Het 5G modem was dan via 4G+ verbonden op b3+b3+b1+b7+b32.
De 5G combi met n28+b3+b3+b1+b7 haalde over het algemeen een lagere snelheid dan de 4G+ combi. b32 heeft best wat bandbreedte die niet gecombineerd kan worden met 5G banden.
Bandbreedte op 20 zetten. 20/40 wil je sowieso niet.Renetje6 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:05:
Ik heb twee vragen:
1. Als ik mijn 2.4ghz wifi instel op kanaal 6, dan pakt hij toch kanaal 11 zie screenshot.
Hoe kan dat?
2. Als ik bij Odido 1 wifi plus bestel, blijft de 5g modem dan ook de wifi aan?
[Afbeelding]
Bedoel je niet € 5,- korting?snah001 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:25:
[...]
Heb hem al besteld met levering 31 oktober a.s..
Kom dan pas terug uit Indonesië vanwege werk.
Als ie doet wat ie beloofd (zit in supersnelle zone) dan gaat mijn Ziggo van 750/60 voor €85,45 er toch echt subiet uit.
En krijg €25 korting vanwege het hebben van een Ben abo.
Jammer dat er in het dorp alleen een mast met de 28 band hangt (5g) dat lijkt mij dit toch niet de meest geschikte oplossing
hier is de zyxel app ook stuk..
Niet gehinderd door enige kennis.
Ja dat klopt Odido heeft een probleem en maakt gebruik van een Deense IP adres. Je kan het wijzigen als je bij het zoeken in google chrome onderaan de pagina je locatie wijzigt-Muncky- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:29:
Ik heb de laatste dagen iets raars.. zowel mijn tel als die van m’n vrouw denkt dat ‘ie in Denemarken zit. Dit is enkel op de wifi-verbinding het geval, bij normale 5G niet.
Iemand enig idee wat er gaande is?[Afbeelding]
/f/image/5twYAyvgaqtwjYQw3wXyNdXD.png?f=fotoalbum_large)
Er bestaat niet zoiets als een Deens ip adresRandB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:39:
[...]
Ja dat klopt Odido heeft een probleem en maakt gebruik van een Deense IP adres. Je kan het wijzigen als je bij het zoeken in google chrome onderaan de pagina je locatie wijzigt[Afbeelding]
Maar je weet wat ik bedoelboyette schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:01:
[...]
Er bestaat niet zoiets als een Deens ip adres
Nog makkelijker; verander de URL van Google naar: https://www.google.com/?hl=nlRandB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:39:
[...]
Ja dat klopt Odido heeft een probleem en maakt gebruik van een Deense IP adres. Je kan het wijzigen als je bij het zoeken in google chrome onderaan de pagina je locatie wijzigt[Afbeelding]
Een (oorspronkelijk) in Denemarken geregistreerd IP adres.boyette schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:01:
[...]
Er bestaat niet zoiets als een Deens ip adres
Mijn IP via iplocation.net:
{
"ip": "w.x.y.z",
"ip_number": "1536031245",
"ip_version": 4,
"country_name": "Netherlands (Kingdom of the)",
"country_code2": "NL",
"isp": "Odido Netherlands B.V.",
"response_code": "200",
"response_message": "OK"
}
En via IPGeolocation:
{
"continent_code": "EU",
"continent_name": "Europe",
"country_code3": "NLD",
"country_name": "Netherlands",
"country_name_official": "Kingdom of the Netherlands",
"country_capital": "Amsterdam",
"state_prov": "South Holland",
"state_code": "NL-ZH",
"district": "Laakkwartier",
"city": "The Hague",
"zipcode": "2521 CC",
"latitude": "52.06896",
"longitude": "4.32402",
"is_eu": true,
"calling_code": "+31",
"country_tld": ".nl",
"languages": "nl-NL,fy-NL",
"country_flag": "https://ipgeolocation.io/static/flags/nl_64.png",
"geoname_id": "6621480",
"isp": "Odido Netherlands",
"connection_type": "",
"organization": "Odido Netherlands B.V.",
"country_emoji": "🇳🇱",
"currency": {
"code": "EUR",
"name": "Euro",
"symbol": "€"
},
"time_zone": {
"name": "Europe/Amsterdam",
"offset": 1,
"offset_with_dst": 1,
"current_time": "2024-10-28 21:12:35.645+0100",
"current_time_unix": 1730146355.645,
"is_dst": false,
"dst_savings": 0,
"dst_exists": true,
"dst_start": {
"utc_time": "2024-03-31 TIME 01",
"duration": "+1H",
"gap": true,
"dateTimeAfter": "2024-03-31 TIME 03",
"dateTimeBefore": "2024-03-31 TIME 02",
"overlap": false
},
"dst_end": {
"utc_time": "2024-10-27 TIME 01",
"duration": "-1H",
"gap": false,
"dateTimeAfter": "2024-10-27 TIME 02",
"dateTimeBefore": "2024-10-27 TIME 03",
"overlap": true
}
}
}
Dat zijn toch wel twee erg veel gebruikte geolocation providers. Google loopt erg achter denk ik met de cache bijwerken.
{
}
En via IPGeolocation:
{
},
},
}
}
}
Dat zijn toch wel twee erg veel gebruikte geolocation providers. Google loopt erg achter denk ik met de cache bijwerken.
Verwijderd
Helaas is het modem al 2x uitgevallen in 1 avond, terwijl alle lampjes groen waren, en web interface gewoon te bereiken was,
Wifi en kabel deden het niet, iedere x ongeveer 10min down, handmatig moeten restarten want het kwam niet zelf terug terwijl er wel bereik stond in het modem
Op retour naar Odido
Wifi en kabel deden het niet, iedere x ongeveer 10min down, handmatig moeten restarten want het kwam niet zelf terug terwijl er wel bereik stond in het modem
Op retour naar Odido
Heb je al geprobeerd met de modem op een andere plaats in je woning? De modem naar links of rechts of naar voren of naar achter verplaatsen kan wat uitmaken.Probeer een SINR waarde min boven de 13 te halen Bekijk hier de status van de led lampjes in dit overzicht.Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:50:
Helaas is het modem al 2x uitgevallen in 1 avond, terwijl alle lampjes groen waren, en web interface gewoon te bereiken was,
Op retour naar Odido
:strip_exif()/f/image/F42QOEq1cWyrTlBlvcc3RjvJ.png?f=user_large)
Want? Heb je daar een goede (technische) reden voor, aangezien het hier ook op 20/40 staat, heb zelf namelijk nul problemen.BiG-GuY schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:08:
[...]
Bandbreedte op 20 zetten. 20/40 wil je sowieso niet.
@sebastius Misschien een geste die gebruik willen maken van je ontwerpskills, kan je 3D en STL aan je bericht sebastius in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie" toevoegen? Ik vond het alleen op "print"
Nu de muur beugel aangezet, morgen eindelijk weer eens een usecase voor mijn tweede printer om de twee kleine delen simultaan te printen.
Dank voor het ontwerpen en delen! (foto volgt natuurlijk als het hangt)
Nu de muur beugel aangezet, morgen eindelijk weer eens een usecase voor mijn tweede printer om de twee kleine delen simultaan te printen.
Dank voor het ontwerpen en delen! (foto volgt natuurlijk als het hangt)
Ik heb het volgende:BiG-GuY schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:45:
[...]
Modem staat bij mij op de tweede verdieping (waar ik meestal niet zit). Dus heb het ledje niet in de gaten gehouden. In de webinterface staat NR5G+ .
RSRP:
n78: -96dBm
b3: -80dBm
b1: -84dBm
b7: -91dBm
Hoogste wat ik in verleden (voor n78 was geactiveerd) heb gezien bij Odido was 350-450Mbps Down en 100Mbps Up. Meer was simpelweg niet mogelijk. Dit was in een gebied waar praktisch geen gebruikers waren en de mast had b1, b3+b3, b7, b20 en b32. Het 5G modem was dan via 4G+ verbonden op b3+b3+b1+b7+b32.
De 5G combi met n28+b3+b3+b1+b7 haalde over het algemeen een lagere snelheid dan de 4G+ combi. b32 heeft best wat bandbreedte die niet gecombineerd kan worden met 5G banden.
n78: -75dBm
b3: -66dBm
b1: -71dBm
b7: -77dBm
Heb jij 2.4 en 5G wifi gescheiden? Hoeveel streepjes verbinding krijg je in een ruimte die verder weg is dan de modem? Of gebruik je een mesh wifi set oid?
Ik zie nu dus LTE EN 5G beide 5 groene strepen en NR5G+ in de modem staan met signaalsterkte -66 en op de modem zelf een groen lampje. Bekabeld krijg ik nu 650/140 binnen.
Zit ik nu dan op 4G of 5G 🤷♂️.
@DI97 5G+
Die lampjes lijken maar wat te doen.
Die lampjes lijken maar wat te doen.
Dat denk ik dus ook. Misschien door Odido’s firmware?
Iemand een suggestie voor een andere modem die ik kan bestellen om even te testen of die hetzelfde gaat doen?
Je zit sowieso op 5G. Anders zou je geen n78 connectie zien. Ook is die snelheid niet haalbaar op 4G+.DI97 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:01:
[...]
Ik heb het volgende:
n78: -75dBm
b3: -66dBm
b1: -71dBm
b7: -77dBm
Heb jij 2.4 en 5G wifi gescheiden? Hoeveel streepjes verbinding krijg je in een ruimte die verder weg is dan de modem? Of gebruik je een mesh wifi set oid?
Ik zie nu dus LTE EN 5G beide 5 groene strepen en NR5G+ in de modem staan met signaalsterkte -66 en op de modem zelf een groen lampje. Bekabeld krijg ik nu 650/140 binnen.
Zit ik nu dan op 4G of 5G 🤷♂️.
De banden met een n voor het getal zijn 5G banden.
De banden met een b voor het getal zijn 4G banden.
Zoals eerder aangegeven, is de huidige implementatie van 5G in NL, 5G NSA (Non Stand Alone), dus voor 5G heb je altijd ook een connectie met 4G nodig. Vandaar dat je beide ziet in de interface.
Gebruik zelf niet de wifi van de Zyxel, dus 2.4Ghz en 5Ghz WiFi heb ik uitstaan in de Zyxel. De Zyxel is bedraad aangesloten aan mijn centrale router van Unifi die het netwerk verdeeld door het hele huis over meerdere Unifi U7-Pro wifi punten.
Lampjes zijn verder niet belangrijk. Het gaat erom of je connectie stabiel en bruikbaar is. Met die signaal waardes zit je dichtbij de mast, dus waarschijnlijk haal je al het maximale wat er te halen is op die mast.
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 28-10-2024 23:29 ]
die kijken gewoon ergens anders naarPJ1989 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:14:
Mijn IP via iplocation.net:
{
}
En via IPGeolocation:
{
},
},
}
}
}
maar is wel te fixen
Ik heb sinds vanavond ook mijn Odido modem binnen.
Eerste dat opviel is dat het modem vanaf de eerste keer starten al op de NR53_b9D0806 firmware zit. Dus zo te zien worden de modems nu al direct met de nieuwe firmware verstuurd.
Verschillende plekken in huis geprobeerd voor het beste signaal; zit allemaal tussen de 650 en 850 Mbit (Mast is 1Gbit). Vind het wel prima, heb hem nu op een gemakkelijke plek staan in de vensterbank - strikt genomen aan de verkeerde kant van het huis. Wat ik me wel afvraag; hoe gaat dat plastic van het modem om met straks een paar jaar in de zon staan? Die UV straling is meestal niet al te best voor plastic..
Op WiFi, speedtest op de iPhone (13) zit zo rond de 700/110Mbit. Meetwaardes zijn best OK:
Maar ik heb ook al een keer gehad dat de verbinding compleet wegviel, en niet vanzelf opnieuw tot stand kwam. Terwijl het modem bereikbaar was en er een prima signaal werd gemeten. Even aankijken dat dat niet vaker gaat gebeuren want dat werkt niet op die manier.
Eerste dat opviel is dat het modem vanaf de eerste keer starten al op de NR53_b9D0806 firmware zit. Dus zo te zien worden de modems nu al direct met de nieuwe firmware verstuurd.
Verschillende plekken in huis geprobeerd voor het beste signaal; zit allemaal tussen de 650 en 850 Mbit (Mast is 1Gbit). Vind het wel prima, heb hem nu op een gemakkelijke plek staan in de vensterbank - strikt genomen aan de verkeerde kant van het huis. Wat ik me wel afvraag; hoe gaat dat plastic van het modem om met straks een paar jaar in de zon staan? Die UV straling is meestal niet al te best voor plastic..
Op WiFi, speedtest op de iPhone (13) zit zo rond de 700/110Mbit. Meetwaardes zijn best OK:
code:
1
2
3
4
5
| Band RSSI RSRP RSRQ SINR N78 -64 -75 -11 27 B1 -73 -85 -7 18 B3 -68 -76 -8 21 B7 -85 -86 -7 21 |
Maar ik heb ook al een keer gehad dat de verbinding compleet wegviel, en niet vanzelf opnieuw tot stand kwam. Terwijl het modem bereikbaar was en er een prima signaal werd gemeten. Even aankijken dat dat niet vaker gaat gebeuren want dat werkt niet op die manier.
Plastiek zal verkleuren als je geen UV filter in het glas hebt zitten. Minor problem!
@Xandrios daarom verkopen ze er in de winkel en online van die leuke sokjes bij (en serieus, als ik 'm in de vensterbank had staan was het een optie ook nog).
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.