Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
Vreemd dat de Kona met fiscale waarde 41k wel kan maar de lynk en co 02 more met ~39.5k dan weer niet.
warmte pomp is ook een extra optie op de Kona, bij de lynk en co 02 standaard dacht ik.
[ Voor 22% gewijzigd door Headozz op 20-06-2025 14:07 ]
Nog een verschil wat misschien met 50k km/ jaar te overwegen is: de Kona laadt met max 105 kW en de 02 met max 150 kW.KerstRunner schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:58:
[...]
En (binnen de voorgeselecteerde uitvoeringen) heeft de Lynk & Co wél een panoramisch dak, een elektrisch bediende achterklep en stoelverwarming.
Echter vind ik de Kona wel een hele mooie groot uitziende auto. De Lynk & Co 02 heeft ondanks zijn vrijwel identieke afmetingen toch een veel slankere uitstraling. Ik rijd ongeveer 50k km per jaar. Dan zie je de auto vooral aan de binnenkant, dat scheelt...
Maar ik ga het meemaken tijdens de proefrit!
Goed punt inderdaad. Al is de pieksnelheid niet altijd even veelzeggend. De Kona doet er (volgens EV-db) 2 minuten langer over tot 80%, waarbij de netto accucapaciteit een fractie groter is. Uiteindelijk ontlopen de Kona en de 02 elkaar op de meeste (meetbare) vlakken niet veel: https://ev-database.org/s...b9149d79f0a4f02734c48589fKrlGl schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:21:
[...]
Nog een verschil wat misschien met 50k km/ jaar te overwegen is: de Kona laadt met max 105 kW en de 02 met max 150 kW.
De data van ev-database vind ik in de praktijk nogal afwijken.MetaalMan schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:35:
[...]
Goed punt inderdaad. Al is de pieksnelheid niet altijd even veelzeggend. De Kona doet er (volgens EV-db) 2 minuten langer over tot 80%, waarbij de netto accucapaciteit een fractie groter is. Uiteindelijk ontlopen de Kona en de 02 elkaar op de meeste (meetbare) vlakken niet veel: https://ev-database.org/s...b9149d79f0a4f02734c48589f
Wanneer ik een lange route plan in ABRP (900 km) staat de Kona een half uur langer aan de lader dan de Lynk&co 02.(1 uur 56 min. versus 1 uur 23 minuten)
Het profiel Lynk&Co 02 in ABRP is nog een alpha versie. In mijn praktijk (met aanhanger) presteert de 02 beter dan dit profiel. Ik heb helaas nog te weinig data om het profiel zonder aanhanger te vergelij́ken. Dat komt na mijn vakantie
Vreemd inderdaad, vertel mij wat.Headozz schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:01:
Panoramisch dak ja, maar het kan niet open, dat vind ik wel jammer.
Vreemd dat de Kona met fiscale waarde 41k wel kan maar de lynk en co 02 more met ~39.5k dan weer niet.
warmte pomp is ook een extra optie op de Kona, bij de lynk en co 02 standaard dacht ik.
De core versie heeft geen warmtepomp.
Zijn de rij hulp systemen (met name snelheid en vermoeidheid) makkelijk uit te schakelen? Is hier een knop of shortcut voor te maken?
Zit niet te wachten op een hele handeling iedere keer als de auto opnieuw gestart wordt.
Vanbinnen was ik echter minder onder de indruk. Het interieur volgt de huidige minimalistische trend, wat niet helemaal mijn smaak is – al is dat natuurlijk persoonlijk.
Ik rijd nu in een full-spec Niro EV, wat een wereld van verschil is.
Wat voor mij uiteindelijk de doorslag gaf om niet voor deze auto te kiezen, zijn een paar praktische nadelen: het zicht rondom is erg beperkt door de brede stijlen en kleine achterruiten. Het infotainmentsysteem is onlogisch opgebouwd – met name de instellingen voor hulpsystemen en klimaatbediening zijn lastig te vinden en onhandig te bedienen. Daarbij werkt Apple CarPlay traag, en zowel de menu’s als Google Maps haperden tijdens het gebruik.
Zonde eigenlijk, want qua uitstraling heeft de auto veel potentie – maar hij maakt het in de praktijk voor mij helaas niet waar.
De keuze is voor mij nu dus tussen de EV3 en de Kona.
:strip_exif()/f/image/1PrIuLBQGGOuNlpx4g4XeT8c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zWVX8x6spxRAndBoHNei8fKg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door KerstRunner op 24-06-2025 19:09 ]
Ervaren meer mensen dit?
Ik mag dinsdag 1 juli eindelijk mijn auto ophalen.
Net terug van een dikke 5000 km vakantie met CarPlay maar van traagheid of haperingen heb ik niets gemerkt.Remy68 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:22:
Inhet vorige bericht las ik dat deze persoon problemen had met apple CarPlay (traag, haperingen).
Ervaren meer mensen dit?
Ik mag dinsdag 1 juli eindelijk mijn auto ophalen.
Disclaimer: ik gebruik geen Google zooi en ik zag dat het om Google maps ging, dus dat kan nog wel een verschil maken.
ABRP doet het prima op de 02 CarPlay en geeft zelfs de kaart weer op het bestuurdersdisplay wanneer je die op ‘kaart’ instelt.
Bij een andere app (Mapy, die ik graag gebruik vanwege het duidelijke kaartbeeld) merk ik wel dat CarPlay af en toe crasht. Ik zal nog eens uitzoeken of ik kan zien of dit een ‘Mapy-probleem’ is of dat het aan de auto ligt.
Nog even een update voor @william.geurts : totaal 5230 km gereden met de caravan (Eriba touring 430) en een gemiddeld verbruik over de gehele vakantie van 29,6 kWh/100 km. (Inclusief de bergetappes)
Edit: o ja: gefeliciteerd met de nieuwe auto en laat vooral weten hoe die bevalt
[ Voor 3% gewijzigd door KrlGl op 28-06-2025 20:26 ]
Snelheid en vermoeidheid zitten onder hetzelfde hoofdmenu.Rascal schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:37:
Ik mag binnenkort een auto van de zaak uitzoeken en deze staat vanwege de uitstekende prijs/uitrusting op de shortlist naast de Kia Ev3.
Zijn de rij hulp systemen (met name snelheid en vermoeidheid) makkelijk uit te schakelen? Is hier een knop of shortcut voor te maken?
Zit niet te wachten op een hele handeling iedere keer als de auto opnieuw gestart wordt.
Een shortcut is er (nog) niet. Ik weet ook niet of dat is toegestaan onder de huidige regelgeving. Ik heb mij laten vertellen dat er volgens de regeltjes minimaal twee handelingen nodig zijn om dit soort systemen uit te schakelen en dat dit ook niet permanent mag.
Misschien weet iemand hier of dit inderdaad klopt.
Maar we kunnen natuurlijk altijd bij Lynk&co een verzoek indienen om dit mogelijk te maken. Ik heb nog wel meer wensen op mijn lijstje.
Volgens mij zie je dit pictogram als de high voltage battery actief is.KrlGl schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:55:
Weet iemand waar dit pictogram voor staat?
Ik heb het op het bestuurdersdisplay rechts in het midden.
Kan het nergens vinden
[Afbeelding]
Ik schakel tussen mens en IT, maar m’n Lynk 02 More hoeft dat gelukkig niet | 15.000+ km
Nieuw:
Ondersteuning voor het casten van een gameconsole naar het centrale scherm via een USB-C-kabel.
Ondersteuning voor Android Auto.
---
Verbeteringen en Opgeloste Bugs:
Verbeteringen aan de digitale sleutel.
Verbeteringen aan de Wi-Fi-verbinding.
Verbeterde prestaties en stabiliteit van het navigatiesysteem.
Optimalisatie van het systeemgedrag bij het instappen in de auto.
Bugfixes met betrekking tot de hoogspanningsaccu.
Ondersteuning voor adaptieve cruise control in sleepmodus.
Optimalisatie van de rijstrookassistentie.
Ondersteuning voor het aanpassen van de helderheid van de sfeerverlichting tijdens het rijden.
Optimalisatie van het welkomstlicht.
Optimalisatie van de spraakassistent.
Verbeteringen aan de Bluetooth-verbinding.
Optimalisatie van de transmissiecalibratie.
Verbeteringen aan de koplampen.
Bugfixes voor de koppeling tussen gebruikersaccount en fysieke autosleutel.
Bugfixes voor de koppeling tussen gebruikersaccount en digitale sleutel.
Bugfixes voor de sfeerverlichting.
Bugfixes voor gebruikersvoorkeuren in het centrale scherm.
Verbeterde stabiliteit en prestaties van Apple CarPlay.
Verbeteringen aan de klimaatregeling.
Verbeterde instructies op het scherm voor gezichtsherkenning.
Verbeteringen aan de gezichtsherkenning zelf.
Verbeteringen aan de geluiden en tekstmeldingen van de interface tussen mens en machine.
Verbeterde stabiliteit en prestaties van het infotainmentsysteem.
Verbeteringen aan het installatieproces van autosysteemupdates.
Verbeteringen aan meertalige tekst- en spraakpakketten.
Verbeteringen aan het gepland laden van de accu.
Verbeteringen aan de gebruikersinterface van het centrale en bestuurdersdisplay.
Bugfixes voor de instellingen van de positielichten in het centrale scherm.
Verbeteringen aan de handmatige hoogteverstelling van de koplampen.
Verwijdering van de tekstwaarschuwing in het centrale scherm bij het bereiken van de maximumsnelheid.
Verbeteringen aan de Huisdiermodus, Autowasmodus en Rustmodus.
Updates op het gebied van beveiliging, privacy en naleving van regelgeving.
Het opstartgeluid van het infotainmentsysteem is gewijzigd.
Ondersteuning voor het installeren van systeemupdates terwijl het centrale scherm is uitgeschakeld.
Verbeteringen aan het beheer van gebruikersrechten.
Ondersteuning voor het ontvangen van informatie van Lynk & Co in de Inbox-app.
Bugfixes voor het 360°-camerasysteem.
Bugfixes voor het akoestische gordelwaarschuwingssysteem.
Bugfixes voor de functie "Verminderde alarmmelding".
Ondersteuning voor het pauzeren van het opladen van de hoogspanningsaccu bij het ontgrendelen van de auto met de mechanische sleutel.
Verbeteringen aan eCall (noodoproepfunctie).
Ik schakel tussen mens en IT, maar m’n Lynk 02 More hoeft dat gelukkig niet | 15.000+ km
Dat vraag ik mij af, want dat zou feitelijke overbodige informatie zijn. Als je rijdt is die toch altijd actief?gwnmikedus schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:01:
[...]
Volgens mij zie je dit pictogram als de high voltage battery actief is.
Misschien is het een teken dat de 12 V accu bijlaadt?
Onlangs een testrit gemaakt in een hyundai ioniq 5, daar is het een kwestie van 1 knop enkele seconden ingedrukt houden. Bij een dacia bigster is dit ook zo te programmeren.KrlGl schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:31:
[...]
Ik weet ook niet of dat is toegestaan onder de huidige regelgeving. Ik heb mij laten vertellen dat er volgens de regeltjes minimaal twee handelingen nodig zijn om dit soort systemen uit te schakelen en dat dit ook niet permanent mag.
Dan hadden ze het mis bij Zeekr in Zeist. Dat wisten ze mij namelijk te vertellen na mijn proefrit daar.G-addict schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:32:
[...]
Onlangs een testrit gemaakt in een hyundai ioniq 5, daar is het een kwestie van 1 knop enkele seconden ingedrukt houden. Bij een dacia bigster is dit ook zo te programmeren.
Dank voor de correctie.
De google rating van de app met 1,8 uit 5 zag er al veelbelovend uit.
Sluit wel aan bij hoe ik de software in de auto vond voelen. Uiteindelijk de reden voor mij om toch voor een EV3 te gaan. Als je dan een auto maakt waarbij alles via het scherm gaat (Lynk & Co 02) , dan moet het wel een verdomd goed schermpje zijn (is niet).Headozz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:48:
Ik dacht laat ik alvast de app installeren op de telefoon en een account aan maken. Krijg direct flashbacks naar de opel (stellantis) app met al zijn haperingen. Tijdens het aanmaken van een account al een foutmelding bij de verificatie van mijn telefoonnummer. Er zijn enkele technische problemen, probeer het later opnieuw.
De google rating van de app met 1,8 uit 5 zag er al veelbelovend uit.
Dat was een VW id.3 1st en de eerste drie jaar was het een drama. Continu haperingen crashes en rare fratsen.
Heb nu met de 02 zo’n 6000 probleemloze km’s achter de kiezen en ik had eerlijk gezegd voor zo’n 1.0 en 1.1 release veel meer ellende verwacht, maar nee. Ik ben er wel blij mee.
De app kan inderdaad wel beter, maar de auto is top.
Heeft iedereen die al automatisch binnengekregen of kan er wel een paar dagen overheen gaan voordat het beschikbaar is?
Installeren gaat trouwens lekker snel: minder dan een half uur. Mijn VW id.3 was minstens 2 uur niet beschikbaar bij een update (en dan moest hij nog wel in 1 keer lukken…)
Iemand van hier?
Ik was vooral heel erg nieuwsgierig naar de bekleding aangezien ik alleen nog maar demote gezien had.
Ik ben positief verrast. Auto is geweldig. Ben er zeer blij mee.
In het begin geworsteld met het inloggen van het account in de auto (vaak moest ik opnieuw inloggen via code) maar met de laatste update werkt dit perfect.
Wij maken binnen dit gezin met 3 personen gebruik van de auto, en ieder gebruikt CarPlay wat soepel werkt.
Ik verheug me al op de nieuwe update van apple (IOS26) want hier zal CarPlay ook een flinke opfrisbeurt krijgen.
In de huidige versie heb je gewoon grote iconen in beeld, bij de nieuwe versie kan je verschillende widgets en iconen zo rangschikken als je zelf wilt.
Dus al met al zeer tevreden!
Kennelijk hebben ze in de back-end wat aangepast.
Lekker handig, want nu gaat het automatisch.
Dat zou erg handig zijn voor mijn partner…
Ik laad mijn huidige auto met evcc en aangezien de 02 zeer waarschijnlijk de opvolger wordt ben ik hier benieuwd naar. In de lijst met ondersteunde auto's kon ik hem helaas nog niet vinden.
Ik kan de Zappi ook via home-assistant aansturen naar gelang van de stroomprijs.
De Lynk en CO 02 wordt mij aangeboden als bedrijfsauto. Ik heb dit topic natuurlijk al een beetje doorgelezen en ik ben even benieuwd naar wat praktijkervaringen zoals:
- Het reële verbruik en de reële range in de zomer;
- Het reële verbruik en de reële range in de winter;
- Het reële verbruik en de reële range in de zomer met aanhanger (in mijn geval een aanhanger van 1300 kg, geen caravan)?;
- Werkt ACC nog met een aanhanger aan de auto (bij een hyundai ioniq 6 werkt dit bijvoorbeeld niet)?
- Hoe gaat het snelladen (reële laadsnelheid en tijdsduur)?
- Hoe bevalt het kunstleren interieur, zeker in de zomer aangezien de auto geen stoelventilatie heeft (niet heel erg plakkerig en zweterig?);
- Hoe bevalt het infotainmentsysteem qua bediening?
- En de rijhulpsystemen, zijn deze inmiddels makkelijk uit te schakelen (bij voorkeur met een snelknop)?
- Wat is de toelaatbare kogeldruk van de trekhaak? Ik kan dit nergens vinden?
Zijn er nog zaken die negatief of positief opvallen aan deze auto?
Alvast bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door G-addict op 16-07-2025 16:48 ]
Momenteel bij mij 15,4 kWh/100 km met een mix van snelweg/binnenwegen.
Dat is 350 km bij 80% SoC
Vraag dat volgend voorjaar nog maar eens
- Het reële verbruik en de reële range in de zomer met aanhanger (in mijn geval een aanhanger van 1300 kg, geen caravan)?
Net 5000 km met 1300 kg caravan achter de rug: 28,5 kWh/100 km.
Als de aanhanger geen windvanger is, is je verbruik een stuk gunstiger
- Werkt ACC nog met een aanhanger aan de auto
Dit is bij de laatste software update geïmplementeerd, dus ja.
Bij een SoC < 30% tikt hij de 150 kw aan.
Zo lang je niet verder laadt dan 85% ben je in een half uurtje weer op pad
- Hoe bevalt het kunstleren interieur, zeker in de zomer aangezien de auto geen stoelventilatie heeft (niet heel erg plakkerig en zweterig?)
Net 2 weken hitte in Frankrijk en Spanje achter de rug: geen probleem. Airco (warmtepomp) op 20° en dat houdt hij goed bij, ondanks het glazen dak
Smaken verschillen, maar ik vind het prettiger dan mijn vorige auto (VW id.3)
- En de rijhulpsystemen, zijn deze inmiddels makkelijk uit te schakelen (bij voorkeur met een snelknop)?
Helaas (nog) niet. Allemaal maar even een verzoek indienen bij Lynk&co
100 kg
Kunnen er dingen beter: jazeker, maar ik ben er blij mee.
Ik heb nog even beter naar evcc gekeken en volgens mij is het enige dat je mist bij een niet-ondersteunde auto de terugkoppeling naar het systeem van de SoC.Veen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:32:
Heeft er hier al iemand ervaring met de combinatie van de Lynk & Co 02 en laden via evcc?
Ik laad mijn huidige auto met evcc en aangezien de 02 zeer waarschijnlijk de opvolger wordt ben ik hier benieuwd naar. In de lijst met ondersteunde auto's kon ik hem helaas nog niet vinden.
De laadcycli doet hij gewoon ongeacht de auto, alleen mis je een paar geavanceerde features.
Bedankt!KrlGl schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:29:
- Het reële verbruik en de reële range in de zomer
Momenteel bij mij 15,4 kWh/100 km met een mix van snelweg/binnenwegen.
Dat is 350 km bij 80% SoC
Vraag dat volgend voorjaar nog maar eens
- Het reële verbruik en de reële range in de zomer met aanhanger (in mijn geval een aanhanger van 1300 kg, geen caravan)?
Net 5000 km met 1300 kg caravan achter de rug: 28,5 kWh/100 km.
Als de aanhanger geen windvanger is, is je verbruik een stuk gunstiger
- Werkt ACC nog met een aanhanger aan de auto
Dit is bij de laatste software update geïmplementeerd, dus ja.
Bij een SoC < 30% tikt hij de 150 kw aan.
Zo lang je niet verder laadt dan 85% ben je in een half uurtje weer op pad
- Hoe bevalt het kunstleren interieur, zeker in de zomer aangezien de auto geen stoelventilatie heeft (niet heel erg plakkerig en zweterig?)
Net 2 weken hitte in Frankrijk en Spanje achter de rug: geen probleem. Airco (warmtepomp) op 20° en dat houdt hij goed bij, ondanks het glazens dak
Smaken verschillen, maar ik vind het prettiger dan mijn vorige auto (VW id.3)
Helaas (nog) niet. Allemaal maar even een verzoek indienen bij Lynk&co
100 kg
Kunnen er dingen beter: jazeker, maar ik ben er blij mee.
Toch wel de mooiste kleur denk ik. Wat ik niet begrijp is dat in de configurator de levertijd voor de rode op 3-4 maanden staat en voor de andere kleuren enkele weken. Waar zou dat aan liggen?KrlGl schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:36:
Bij de dealer is inmiddels de eerste rode More gearriveerd. Helaas is deze nog niet vrijgegeven voor de verkoop door Lynk&Co, dus moeten we nog even geduld hebben..![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.euroncap.com/en/results/lynk+%26+co/02/55585
:strip_exif()/f/image/Z8qMLsd4McfCiBAtp9cRqwGA.jpg?f=fotoalbum_large)
https://m.youtube.com/watch?v=X-1qG8u2ivs
Ben er zelf ook iets dieper ingedoken en wat je zegt klopt helemaal. Volgens mij is het wel mogelijk om de Lynk & Co in Home Assistant te krijgen en kan ik evcc weer vanuit Home Assistant van info voorzienKrlGl schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:31:
[...]
Ik heb nog even beter naar evcc gekeken en volgens mij is het enige dat je mist bij een niet-ondersteunde auto de terugkoppeling naar het systeem van de SoC.
De laadcycli doet hij gewoon ongeacht de auto, alleen mis je een paar geavanceerde features.
Die rode is toch wel mooi hoor!
Er was een HACS repository voor Lynk&Co maar die wordt niet meer ondersteund.Veen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:28:
[...]
Ben er zelf ook iets dieper ingedoken en wat je zegt klopt helemaal. Volgens mij is het wel mogelijk om de Lynk & Co in Home Assistant te krijgen en kan ik evcc weer vanuit Home Assistant van info voorzien
Die rode is toch wel mooi hoor!
Volgens zeggen trekt L&c de publieke API binnenkort in om de serverload te ontlasten.
(Voor wat het waard is)
Ik heb het in ieder geval niet aan de praat gekregen in HA
Op de website zie ik specifiek benoemd worden dat de auto zonder trekhaak is, dan lijkt het mij ook dat hij met te bestellen is.
Jazeker…Jarnoootje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:26:
Ik mag, hopelijk, in de komende maanden een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik weet dat de Volvo EX30 in de vloot zit en hoop eigenlijk ook om de 02. Is het inmiddels mogelijk om af-fabriek een trekhaak te laten monteren?
Op de website zie ik specifiek benoemd worden dat de auto zonder trekhaak is, dan lijkt het mij ook dat hij met te bestellen is.

(Moet je wel meteen bij het bestellen aangeven)
:strip_exif()/f/image/bFKHlRldaH8jrb66BFUgbQ6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat mag wettelijk niet. Geen enkele auto heeft dat. Hopelijk komt er in de toekomst een snelkoppeling om het snel uit te zetten.Yordischef schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:14:
Ik ben sinds vrijdag ook eigenaar van een lynk en co 02 more grey. Na veel proberen en doen ben ik nu een beetje wegwijs is het systeem van de lynk. Maar wat nu niet lukt is het volgende. Tijdens het rijden zet ik een paar hulpsystemen uit, maar na iedere rit worden de systemen weer op actief gezet. Kan dit ook permanent uitgezet worden? Ik hoop dat iemand dit weet😁 voor de rest vind ik het een fijne auto en rijd 👍
Mijn auto is door mijn werkgever bij Ayves besteld bij broekhuis Utrecht met een afneembare trekhaak. Weet alleen niet of hij vanaf fabriek af aan is geleverd of door broekhuis gemonteerd.Jarnoootje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:26:
Ik mag, hopelijk, in de komende maanden een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik weet dat de Volvo EX30 in de vloot zit en hoop eigenlijk ook om de 02. Is het inmiddels mogelijk om af-fabriek een trekhaak te laten monteren?
Uiteindelijk was de bestelling pas eind juni gedaan terwijl ik begin juni al akkoord kreeg. Zou dit weekend de auto nog kunnen ophalen, mits deze kon worden betaald. 4 Weken levertijd is niet slecht voor een nieuwe auto.
Ik heb ook de trekhaak erbij besteld.
De auto leek vanuit mijn perspectief in de corsa wel een stukje groter als toen ik er zelf in zat.
Ik vond hem juist van binnen groter voelen dan van buiten. Maar dat komt misschien door het lege interieur. En ik rij nu ook in een grotere auto.Headozz schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:59:
Gistermiddag werd ik op de A15 tussen knooppunt Gorinchem en Deil ingehaald door een lynk&co 2 met kenteken HNF-96-Z.
De auto leek vanuit mijn perspectief in de corsa wel een stukje groter als toen ik er zelf in zat.
Even naar de garage en hem opnieuw laten aanmelden, zo gebeurd.
Probleem is inmiddels gemeld bij Lynk&Co.
Ik heb afgelopen maandag de 02 more even bekeken in Utrecht. Heb de verkoper gevraagd of er al een snelkoppeling voor is, nog niet. Maar er schijnt wel aan gewerkt te worden. De verkoper kon mij niet vertellen op welke termijn deze optie in een update verwerkt wordt, maar wel fijn dat het eraan komt.Jarnoootje schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:17:
[...]
Dat mag wettelijk niet. Geen enkele auto heeft dat. Hopelijk komt er in de toekomst een snelkoppeling om het snel uit te zetten.
Stond vanochtend bij de oprit naar de A15 achter HNF-98-Z dacht even dat het dezelfde was als weekje terug maar ditmaal was het de core versie (geen geblindeerde achterruit)Headozz schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:59:
Gistermiddag werd ik op de A15 tussen knooppunt Gorinchem en Deil ingehaald door een lynk&co 2 met kenteken HNF-96-Z.
Denk wel een "bulk" levering geweest aan leasemaatschappij of garage (mobility centre)
Alstublieftjelledg99 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:56:
Als het goed is zit er ergens in de instellingen een customizable button, die een actie koppelt aan een knop op het stuur. Wat voor acties kunnen hieraan gekoppeld worden?
:strip_exif()/f/image/spevJXVHR5slhlHRHWQkzVpD.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds ene week de Grid Gray Core versie besteld. Kon geen More leasen. Was buiten budget. Maar ik moet zeggen dat de Core zeker qua bekleding ( had de auto gezien in Breda bij de Volvo dealer) niet onderdoet aan de More.
Tuurlijk heb je bepaalde specs niet ,maar al met al nog steeds in zijn klasse een topper
[ Voor 0% gewijzigd door MCB1980 op 31-07-2025 10:07 . Reden: typefout ]
Prima keuze, gefeliciteerd!MCB1980 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:06:
Goedendag,
Sinds ene week de Grid Gray Core versie besteld. Kon geen More leasen. Was buiten budget. Maar ik moet zeggen dat de Core zeker qua bekleding ( had de auto gezien in Breda bij de Volvo dealer) niet onderdoet aan de More.
Tuurlijk heb je bepaalde specs niet ,maar al met al nog steeds in zijn klasse een topper
Veel rijplezier straks.
Wat is je huidige auto?
Kek en geinig ding, maar totaal geen fijne lange afstand auto voor mij. Je krijg er wel aandacht mee. Hij is knalrood
Prive hebben we een E5008 GT en daardoor ben ik wel erg gesteld op het fijne van elektrisch rijden.
Ik heb erg veel proefritten gemaakt met diverse andere electrische auto's. E2008, Cupra Born, EV3, id3, Kona, Megane, Leapmotor C10,EX-30, E308 , Niro, E-C4. Zeekr X. Dus eigenlijk alles wel in dezelfde klasse/prijsklasse.
Mij boeit de Chinese invloeden niet helemaal. Rationeel wel, maar hypocriet zoals ik ben en toegeef kijk ik naar mijn portemonnee. Immers ook onze 2e auto in het gezin.
Ik vind het ontwerp erg mooi van de 02. Ik denkk ook dat je het een 3 of een 8 vind. Het is een uitgesproken auto.
In mijn geval alles naast elkaar leggen en prijs en specs met elkaar vergelijken, dan was het voor mij een uitgesproken zaak dat het de 02 werd. De More versie is misschien rijker aangekleed, maar het gemis van de warmtepomp wordt gecompenseerd met kleinere banden. Nog steeds 19" trouwens. Ik vond de kleur van het interieur ook mooier. Dat grijs van de More vond ik iets te flauw. Dus dat is was een toevallige plus voor de Core.
Ik moet zeggen dat ik, als het budget het toeliet, ik wel voor de More was gegaan, want audio vind ik erg belangriijk. Ook al heeft de Core met 8 speakers ook geen karige uitrusting.
Ik ben zelf in het bezit van een More en het rood is meer oranje/koper in het echt en de bekleding meer blauw.
Ik zal straks ook wat foto’s sturen
Mooie kleur wel die accenten hoor. Matcht volgens mij ook beter met de kleuren op infotainment/HU display tov de "gelige" accenten. Hoewel daar vast ook nog wel custom opties voor beschikbaar komen.Remy68 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:58:
De kleuren op voorgaande foto’s zijn een beetje misleidend.
Ik ben zelf in het bezit van een More en het rood is meer oranje/koper in het echt en de bekleding meer blauw.
Ik zal straks ook wat foto’s sturen
Verder heeft de EV4 minder vermogen (pk en nm), minder rijk uitgerust audiosysteem, volgens mij ook geen glazen panoramadak (misschien een dakraampje die wel open kan), voorwielaandrijving, minder grote wielen (19 inch), geen 360 graden camera, dat zijn de nadelen. Onder de streep is de 02 More denk ik toch rijker uitgerust maar dan minder grote accu en minder rijbereik.
- Hoe goed is het rijhulpsysteem? Kan de auto goed de lijnen op de snelweg volgen en tegelijkertijd gepaste afstand houden met de voorligger en zelf remmen en optrekken? Zo ja, is het vergelijkbaar met de semi-autopilot van Tesla? En stel, je hebt de navigatie ingesteld en je moet een afslag nemen, doet die het dan ook automatisch? Zou fijn zijn als die zoveel mogelijk automatisch kan, ik rij veel km's op de snelweg, hopelijk kan ik met het rijhulpsysteem wat meer rust nemen.
- het snelladen, hoe is de laadcurve? Kan die de 150kw wel een langere tijd vasthouden of zakt dat snel weer in?
- hoeveel minuten snelladen is dat in de praktijk van 10% tot 80%?
- ter beveiliging, kunnen de camera's in de auto ook automatisch opnemen bij detectie van trillingen in de auto? Stel iemand tikt een ruit in of een ernaast geparkeerde auto gooit de deur open en komt er tegenaan, dan is het wel fijn als er dan beelden van zijn opgenomen.
- keyless entry, kan je die sleutel in je broekzak houden of moet die wel ergens neergelegd worden in de auto?
- rijden met 130 km/uur in de zomer, hoeveel km bereik blijft er dan nog ongeveer over? En wat bij koudere seizoenen? Ik denk dat de meesten hier dit nog niet in de winter hebben kunnen testen.
- kan de grote display op het middenconsole ook uitgezet worden? Lijkt mij soms handig in de nacht als je nog een paar uur moet rijden, dan heb je er geen afleiding van.
- is het mogelijk om ergens een USB-stick met mp3 bestanden in te pluggen? Pakt die dat op?
- kan je de geluiden voor systeemwaarschuwingen en die van de richtingaanwijzer ook wijzigen naar een ander geluid? Het geluid van de richtingaanwijzer, daar moet ik nog even aan wennen.
- kan je met de app ook de auto op afstand alvast de verwarming of airco laten aanzetten? En wat kan je nog meer op afstand bedienen via de app?
- kan je ook via automatisch via de camera's een beeld van de zijkanten krijgen als je richting aangeeft om af te slaan?
- als je niet in de auto zit, maar je staat vlakbij, kan je de auto ook via de app automatisch naar voren en achter laten rijden? Dit is handig voor krappe parkeerruimtes. De Kia EV3 en enkele andere auto's kunnen dit ook.
Alvast bedankt voor jullie hulp! De 02 More staat bij mij helemaal bovenaan het lijstje! Echter, ben ik ook nog aan het twijfelen voor de Kia EV3 GT-Line Business Edition of Tesla Model 3 Standard Range te gaan, omdat die vooral een beter (WLTP) rijbereik hebben, maar die hebben natuurlijk ook zo hun (vele) nadelen.
Snelladen moet ik nog goed testen; snelheid hangt sterk af van temperatuur, lader en stroomnet.
Keyless entry werkt prima, sleutel blijft gewoon in m’n broekzak. Heel soms wordt mijn profiel niet direct geladen, maar gezichtsherkenning vangt dat meestal op. Zelden sta ik als ‘Guest’.
Zomerverbruik: bij 110 km/u en gemengd verkeer zit ik onder 15 kWh/100 km. Sportief rijden met veel 130 km/u: 21–23 kWh/100 km. Winterdata volgt nog.
Via de app kan ik o.a. de klimaatregeling starten en de auto ver- of ontgrendelen. Onder 30 km/u bij richting aangeven verschijnt automatisch een mini 360°-beeld op het scherm.
Helaas heeft iemand met een fiets of scooter een kras/deuk in de rechterdeur gemaakt, maar daar heb ik geen beelden van.
Niet een reactie op alles, maar wellicht kun je met een proefrit nog wat zaken uittesten ook? Het is uiteindelijk ook een keuze die je op gevoel moet maken en niet alleen op de statistieken. Succes met de keuze!
Voor mij gaven de volgende punten de doorslag naar de 02:Newtequser schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:28:
Dag allen, ook ik heb mijn keus laten vallen op een 02 More. Echter, sinds kort is de Kia EV4 ook te bestellen, de GT-Line Business Edition kan als het goed is nog in Q4 2025 geleverd worden. Qua prijs is de 02 en de EV4 wel aan elkaar gewaagd, scheelt niet heel veel. De EV4 heeft een 81,4 kWh accu en heeft een rijbereik van 563 km (uiteraard ook WLTP). Dat is een stuk meer dan de 02, maar de EV4 heeft weer geen warmtepomp. Ik vraag me af of de 02 More met warmtepomp dan net zo ver kan komen als de EV4 zonder warmtepomp in de winter. Weten juliie dat misschien?
Verder heeft de EV4 minder vermogen (pk en nm), minder rijk uitgerust audiosysteem, volgens mij ook geen glazen panoramadak (misschien een dakraampje die wel open kan), voorwielaandrijving, minder grote wielen (19 inch), geen 360 graden camera, dat zijn de nadelen. Onder de streep is de 02 More denk ik toch rijker uitgerust maar dan minder grote accu en minder rijbereik.
Achterwielaandrijving; ik heb jaren geleden een proefrit gemaakt in de eerste versie van de Kona en heb toen met mijzelf afgesproken dat ik nooit een auto met flink koppel en vermogen met voorwielaandrijving zou kopen.
Trekgewicht; 1600 kg VS. 1000 kg
22 kW AC laden vs. 11 kW; dat scheelt je zo maar een laadstop onderweg wanneer je tijdens een afspraak/winkelen bij een 22 kW lader terecht kan. Bovendien op vakanties in gebieden met een slechte DC dekking is dat echt een uitkomst.
De overige punten (360° camera, warmtepomp e.d.) zijn fijn maar vallen bij mij in de categorie ‘spiegeltjes en kraaltjes’
Mocht range cruciaal zijn kun je ook het volgende overwegen: ik heb met de dealer afgesproken dat ik mijn more met 19” velgen krijg ipv 20”. Kan hij een core - rijder blij maken die daar op kickt en ik heb weer wat meer range en comfort.
Hij kleurt keurig binnen de lijntjes en heeft een rijstrook-wissel assistent (hoewel ik dat niet gebruik, ik doe dat allemaal graag zelf). Verwacht geen geavanceerde auto-pilot functies.Newtequser schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:59:
Verder ben ik nog benieuwd naar enkele zaken die ik niet helemaal goed kan vinden in reviews. Hopelijk hebben jullie een antwoord hierop.
- Hoe goed is het rijhulpsysteem? Kan de auto goed de lijnen op de snelweg volgen en tegelijkertijd gepaste afstand houden met de voorligger en zelf remmen en optrekken? Zo ja, is het vergelijkbaar met de semi-autopilot van Tesla? En stel, je hebt de navigatie ingesteld en je moet een afslag nemen, doet die het dan ook automatisch? Zou fijn zijn als die zoveel mogelijk automatisch kan, ik rij veel km's op de snelweg, hopelijk kan ik met het rijhulpsysteem wat meer rust nemen.
Ik heb nog geen laadcurve, maar alleen een ‘gevoels-ervaring’: zo lang je niet verder laadt dan 80% is hij voor mij snel genoeg. Op vakanties moeten we ons dan vaak haasten om de auto weer af te koppelen.- het snelladen, hoe is de laadcurve? Kan die de 150kw wel een langere tijd vasthouden of zakt dat snel weer in?
Reken op een minuut op 20-25, afhankelijk van je batterijtemperatuur.- hoeveel minuten snelladen is dat in de praktijk van 10% tot 80%?’
Nee, (nog?) niet. Het is wel als wens neergelegd bij Lynk&Co om dit te implementeren in een komende software-update. Het Zeekr X - zusje heeft het al wel, dus wie weet…- ter beveiliging, kunnen de camera's in de auto ook automatisch opnemen bij detectie van trillingen in de auto? Stel iemand tikt een ruit in of een ernaast geparkeerde auto gooit de deur open en komt er tegenaan, dan is het wel fijn als er dan beelden van zijn opgenomen.
Yep, en je kan ook je telefoon gebruiken ipv de sleutel.- keyless entry, kan je die sleutel in je broekzak houden of moet die wel ergens neergelegd worden in de auto?
Daar heb ik inderdaad nog geen gegevens van.- rijden met 130 km/uur in de zomer, hoeveel km bereik blijft er dan nog ongeveer over? En wat bij koudere seizoenen? Ik denk dat de meesten hier dit nog niet in de winter hebben kunnen testen.
Je kunt hem separaat dimmen met een snelmenu, maar in dark-mode vind ik hem niet storend.- kan de grote display op het middenconsole ook uitgezet worden? Lijkt mij soms handig in de nacht als je nog een paar uur moet rijden, dan heb je er geen afleiding van.
Yep- is het mogelijk om ergens een USB-stick met mp3 bestanden in te pluggen? Pakt die dat op?
Nope, grappig genoeg vindt mijn vrouw het een leuk geluidje…- kan je de geluiden voor systeemwaarschuwingen en die van de richtingaanwijzer ook wijzigen naar een ander geluid? Het geluid van de richtingaanwijzer, daar moet ik nog even aan wennen.
Yep, je kunt ook een weekschema instellen.- kan je met de app ook de auto op afstand alvast de verwarming of airco laten aanzetten? En wat kan je nog meer op afstand bedienen via de app?
Verder kun je de deuren openen/sluiten en de ramen in een ventilatie-stand zetten.
Yep, staat automatisch aan- kan je ook via automatisch via de camera's een beeld van de zijkanten krijgen als je richting aangeeft om af te slaan?
Nope, mijn vorige auto kon dat wel, maar heb ik nog nooit gebruikt.- als je niet in de auto zit, maar je staat vlakbij, kan je de auto ook via de app automatisch naar voren en achter laten rijden? Dit is handig voor krappe parkeerruimtes. De Kia EV3 en enkele andere auto's kunnen dit ook.
Succes met je keuze!Alvast bedankt voor jullie hulp! De 02 More staat bij mij helemaal bovenaan het lijstje! Echter, ben ik ook nog aan het twijfelen voor de Kia EV3 GT-Line Business Edition of Tesla Model 3 Standard Range te gaan, omdat die vooral een beter (WLTP) rijbereik hebben, maar die hebben natuurlijk ook zo hun (vele) nadelen.
Hier is een site met verbruiksgegevens van de 02 https://www.arenaev.com/l..._range_test-news-4631.phpNewtequser schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:59:
Verder ben ik nog benieuwd naar enkele zaken die ik niet helemaal goed kan vinden in reviews. Hopelijk hebben jullie een antwoord hierop.
- rijden met 130 km/uur in de zomer, hoeveel km bereik blijft er dan nog ongeveer over? En wat bij koudere seizoenen? Ik denk dat de meesten hier dit nog niet in de winter hebben kunnen testen.
Goede tips, bedankt! Zijn er wel 22 kW laders op straat? Ik heb tot nu toe nog steeds geen 22 kW lader gezien, allemaal 11 kW. Of meer gebruikelijk bij bedrijven op het terrein?KrlGl schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:40:
[...]
Voor mij gaven de volgende punten de doorslag naar de 02:
Achterwielaandrijving; ik heb jaren geleden een proefrit gemaakt in de eerste versie van de Kona en heb toen met mijzelf afgesproken dat ik nooit een auto met flink koppel en vermogen met voorwielaandrijving zou kopen.
Trekgewicht; 1600 kg VS. 1000 kg
22 kW AC laden vs. 11 kW; dat scheelt je zo maar een laadstop onderweg wanneer je tijdens een afspraak/winkelen bij een 22 kW lader terecht kan. Bovendien op vakanties in gebieden met een slechte DC dekking is dat echt een uitkomst.
De overige punten (360° camera, warmtepomp e.d.) zijn fijn maar vallen bij mij in de categorie ‘spiegeltjes en kraaltjes’
Mocht range cruciaal zijn kun je ook het volgende overwegen: ik heb met de dealer afgesproken dat ik mijn more met 19” velgen krijg ipv 20”. Kan hij een core - rijder blij maken die daar op kickt en ik heb weer wat meer range en comfort.
Hoeveel km extra denk jij te kunnen krijgen door van 20 naar 19 inch wielen te gaan?
Is wellicht ook nog iets comfortabeler ook nog.
Dank voor de info! Kras of deuk door een onbekend iemand is heel zuur. Heb ik ook meegemaakt. Daarom wel handig als die camera's kunnen opnemen bij incidenten, hopelijk komt dat later met een update!gwnmikedus schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:14:
Ik rijd inmiddels een halfjaar in de Lynk & Co 02 More en heb er al zo'n 14.000 km mee gereden. Op de snelweg houdt ’ie netjes afstand, volgt de lijnen goed en remt/trekt zelf op. Gaat vloeiend en ook rijstrook wisselen lukt. Zelfs in scherpere bochten blijft hij soepel binnen de lijnen. Vergelijkbaar met andere merken, maar minder vergaand dan Tesla Autopilot die ook echt afslagen neemt en dergelijk.
Snelladen moet ik nog goed testen; snelheid hangt sterk af van temperatuur, lader en stroomnet.
Keyless entry werkt prima, sleutel blijft gewoon in m’n broekzak. Heel soms wordt mijn profiel niet direct geladen, maar gezichtsherkenning vangt dat meestal op. Zelden sta ik als ‘Guest’.
Zomerverbruik: bij 110 km/u en gemengd verkeer zit ik onder 15 kWh/100 km. Sportief rijden met veel 130 km/u: 21–23 kWh/100 km. Winterdata volgt nog.
Via de app kan ik o.a. de klimaatregeling starten en de auto ver- of ontgrendelen. Onder 30 km/u bij richting aangeven verschijnt automatisch een mini 360°-beeld op het scherm.
Helaas heeft iemand met een fiets of scooter een kras/deuk in de rechterdeur gemaakt, maar daar heb ik geen beelden van.
Niet een reactie op alles, maar wellicht kun je met een proefrit nog wat zaken uittesten ook? Vriend van mij heeft de EV4 met kantel/schuifdak. Ook een prima auto, maar het is uiteindelijk ook een keuze die je op gevoel moet maken en niet alleen op de statistieken. Succes met de keuze!
Jouw vriend rijdt al in een EV4!? Is die al uitgeleverd in NL? Of bedoel je de EV3?
Best wel veel 22 kW laders, kijk maar.Newtequser schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:02:
[...]
Goede tips, bedankt! Zijn er wel 22 kW laders op straat? Ik heb tot nu toe nog steeds geen 22 kW lader gezien, allemaal 11 kW. Of meer gebruikelijk bij bedrijven op het terrein?
:strip_exif()/f/image/jhKpn2TDZQeoC84JJGUhaWPH.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de Hyundai Ionic5 scheelt het 30 km extra bereikHoeveel km extra denk jij te kunnen krijgen door van 20 naar 19 inch wielen te gaan?
Is wellicht ook nog iets comfortabeler ook nog.
Oeps je hebt helemaal gelijk! Al die types en nummers ook, error in mn kopNewtequser schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:05:
[...]
Dank voor de info! Kras of deuk door een onbekend iemand is heel zuur. Heb ik ook meegemaakt. Daarom wel handig als die camera's kunnen opnemen bij incidenten, hopelijk komt dat later met een update!
Jouw vriend rijdt al in een EV4!? Is die al uitgeleverd in NL? Of bedoel je de EV3?

En beetje zinloos om voor thuis een 3x40A hoofdaansluiting te gaan als je hem verder nergens voor nodig hebt. Kost zowat 1k€ per jaar meer aan vastrecht.
Nog een paar dagen en ik kan de auto ophalen :-D
Dan zou ik upgraden naar 3x25A. Is nog steeds betaalbaar en je hebt dan 17kW om te ladenHeadozz schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:24:
Mijn thuislader kan in theorie 22 kW (EVBox Elvi, zijn alleen failliet dus moet nog even kijken hoe of wat met ondersteuning). Alleen mijn 3x 16A kracht groep trekt dat niet.
En beetje zinloos om voor thuis een 3x40A hoofdaansluiting te gaan als je hem verder nergens voor nodig hebt. Kost zowat 1k€ per jaar meer aan vastrecht.
Nog een paar dagen en ik kan de auto ophalen :-D
En verschil tussen 3 uur laden of 1,5 uur maakt ook niet zoveel meer uit. Laden doe ik in de zonnige maanden als ik thuis kom om nog wat zonne-energie mee te pikken. In de donkere maanden lekker 's nachts als ik toch slaap en de auto niet nodig heb.
Gelukkig heeft mijn laadpaal load balancing.
Ik moet wel elke keer opnieuw inloggen in de auto.. Daar word ik wel een beetje moe van. Lijkt mij dat ik de laatste versie heb van de software. Dus ik vraag mij af of er ergens een instelling in de auto of op mijn telefoon/app niet goed staat.
Laatste auto software is 1.2.0
Ja heb de laatste versie, het lijkt erop dat ik mijn sleutel niet heb gekoppeld aan mijn profiel. Straks maar even kijken of dat het probleem oplost. Ik dacht dat dat via de bluetooth koppeling van de telefoon ging.KrlGl schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:54:
Heb je ook de laatste versie van de app? Want ik hoef dat al een tijdje niet meer.
Laatste auto software is 1.2.0
[ Voor 8% gewijzigd door Headozz op 26-08-2025 15:06 ]
Kan het zijn dat je meer dan één app gebruikt? Bijvoorbeeld op twee toestellen? Dan logt hij steeds uit wanneer je op een ander toestel inlogt.
Mooie kleur! Had je er veel langer op moeten wachten voor deze rode kleur?KrlGl schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:08:
We moesten er even op wachten, maar daar issie dan….
[Afbeelding]
En standaard zijn dit 20 inch velgen toch? Als ik met de foto's van de website vergelijk lijken deze meer op die van 19 inch.
Edit: Oja klopt, ik herinner mij net dat je inderdaad had gezegd te hebben gewisseld naar 19 inch voor meer comfort en rijbereik! Handig!
[ Voor 10% gewijzigd door Newtequser op 27-08-2025 10:02 ]
Maar gelukkig een fijne en meedenkende garage waardoor ik de afgelopen paar maanden in een grijze more heb gereden.
Ik zag dat de dakdrager montage punten hetzelfde er uit zien als op de Zeekr X / Volvo EX30 waar dakdragers direct meebesteld kunnen worden, maar deze optie is er niet in de configurator van de 02. De dealer gaat nog voor me nakijken wat de opties zijn.
Iemand daar toevallig al ervaring mee? Het doel is om een daktent aan te schaffen, dus zuignap dakdragers hebben niet de voorkeur.
/f/image/OFZu94QmicWy0jaz95VbItlk.png?f=fotoalbum_large)
Nu bijna 2000 km ermee gereden. Geprobeerd om aan enkele "veiligheids"functies te wennen maar ben er nog niet over uit... Fijne auto verder maar ik vind de rijbaan geleiding vaker onveilig dan veilig. Bij inhalen van vrachtwagens die soms ook tegen de lijn rijden al dan niet met speciaal transport wil de auto vrolijk terug naar rechts als je zelf ook verder naar links op de rijbaan gaat rijden. Lijkt wel of de "auto" de rand van de weg gevaarlijker vind dan overig verkeer. Ik rij zelf altijd nog liever met 2 wielen in de berm dan rakelings langs een tegenligger.
Maar dit zullen wel problemen zijn die bij elke auto met dergelijke systemen zijn uitgerust.
Persoonlijk vind ik dit een interessant onderwerp, en ik volg daarom ook verschillende topics hierover. LCC en ACC ed zijn voor veel merken nog (erg) lastig idd, ook bij bv Xpeng en Zeekr lees je dit soort verhalen.Headozz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:04:
Had vanochtend dat de snelwegassistent oftewel de adaptieve cruise control uitschakelde vanwege een hevig regenbuitje.. kan nou niet zeggen dat ik dat als prettig ervaarde.
Nu bijna 2000 km ermee gereden. Geprobeerd om aan enkele "veiligheids"functies te wennen maar ben er nog niet over uit... Fijne auto verder maar ik vind de rijbaan geleiding vaker onveilig dan veilig. Bij inhalen van vrachtwagens die soms ook tegen de lijn rijden al dan niet met speciaal transport wil de auto vrolijk terug naar rechts als je zelf ook verder naar links op de rijbaan gaat rijden. Lijkt wel of de "auto" de rand van de weg gevaarlijker vind dan overig verkeer. Ik rij zelf altijd nog liever met 2 wielen in de berm dan rakelings langs een tegenligger.
Maar dit zullen wel problemen zijn die bij elke auto met dergelijke systemen zijn uitgerust.
Gek genoeg lijken de Koreanen (hyundai en kia) dit wel veel beter voor elkaar te hebben.
Ook zie ik hier best een kans voor de Europese merken zoals BMW en Mercedes, omdat die in hun high-end wagens al best een tijdje (erg) goed werkende rij-assist features hebben, en het zomaar eens zou kunnen dat ze die expertise ook goed naar hun nieuwste generatie EV's kunnen porten, en daarmee "de Chinezen" aftroeven. Daar merk je toch dat "ze" veel van hun assist systemen baseren op hun Chinese versies, en daar hebben ze blijkbaar meer/betere/andere data, belijningen, borden, waardoor het aanpassen naar EU niet echt soepel loopt.
Een assist systeem dat je niet kunt vertrouwen heeft gewoon geen nut, dat gaat een paar keer (bijna) fout en dan schakelt elk weldenkend mens zoiets uit. Precies zoals jij ook al terecht benoemt.
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 09-09-2025 12:18 ]
Zolang je het geforceerd tegensturen bij de lijn uitzet, presteert deze ACC beter dan mijn vorige (Europese) auto’s. En het voordeel bij deze auto is dat je dat tegensturen apart kunt uitzetten met behoud van de ACC.
Bij mijn vorige auto’s (allemaal Europees) meermalen schrikmomentjes gehad: natte sneeuw->weg ACC (natuurlijk precies wanneer je achterop een file stuit…). En zo nog een paar dingen zoals fantoom-rem acties etc. Dat ben ik bij deze auto nog niet tegengekomen (ook niet bij een zware bui, overigens). Inmiddels zo’n 10.000 km verder.
---------
Gister een update van het besturingssysteem naar 1.2.2
- Bugfixes voor de verstelling van de zijspiegels.
- Bugfixes voor de afstelling van de portierramen.
- Bugfix voor het probleem van een zwart scherm op het middendisplay.
---------
Nu al wel een paar keer gehad dat er niet automatisch werd ingelogd in de auto. o.a. vanochtend. Auto uit zodat deze automatisch op slot gaat en weer terug naar de auto en dan wordt er wel ingelogd. Dus verwacht dat het iets met de verbinding met de sleutel is.
Welkom bij de ‘club’
Ik had geen voorkeur qua kleur en deze grijze demo kwam voorbij voor een nette prijs dus zodoende.
Ze moesten er nog wat kilometers mee maken voordat deze uit de demo regeling kon dus vandaar nog even wachten