Nou, ik denk dat dit voor mij dan toch echt de afsluiter wordt van mijn bijdrage aan dit topic.
Eigenlijk zou ik ruim een maand geleden voor de tweede keer de achteras, of assen, laten vervangen. De vorige keer viel dat toevallig samen met schade doordat mijn buurvrouw met haar fiets tegen de auto was gevallen. Blijkbaar vond het universum dat een leuk thema, want ook deze keer had ik precies in de week dat de auto naar de garage zou gaan opnieuw schade.
Helaas was het dit keer van een andere orde. Iemand reed met zijn auto tegen de zijkant (minder dan 30km/h), precies bij de B-stijl. Accu zichtbaar, B-stijl kapot en beide deuren zo krom dat de eerste regenbui waarschijnlijk voor nog meer ellende zou zorgen. Dus afgesleept naar schadeherstel.
Gelukkig was nieuwwaarde verzekerd, maar door onderdelenproblemen kon reparatie zomaar richting een half jaar gaan duren. Dan zou ik dus vrolijk premie blijven betalen, zonder auto. Uiteindelijk toch gekozen voor een aanbod dat 5k lager lag.
Mijn eerste gedachte was: dan maar iets anders, want mijn Lynk-avontuur was niet bepaald vlekkeloos. Alleen bleek een nieuwe EV met vergelijkbare cataloguswaarde door -1 schadevrij jaar ineens richting de €600 per maand aan verzekering te gaan. Dat werd zo economisch onverantwoord dat leasen beter begon te klinken.
Dus het plan werd: een jaartje een “hok” op mijn naam zetten om weer op 0 schadevrije jaren te komen. Alleen is dat, zoals dat wel vaker gaat, niet helemaal bij een echt hok gebleven. Uiteindelijk is mijn oog gevallen op een Peugeot 308 CC Roland Garros uit 2013, met 55k op de teller. Iets meer uitgegeven dan oorspronkelijk de bedoeling was, maar goed, dan heb je ook geen strafbank op wielen.
Op papier natuurlijk nog steeds een flinke stap terug ten opzichte van mijn vorige auto’s, maar eerlijk is eerlijk: na een week vind ik hem verrassend leuk. Los van het EV-stuk rijdt hij prima, het dak kan open en ik geniet stiekem enorm van iets wat ik niet had verwacht te missen: fysieke knopjes. Gewoon weer blind de hele auto kunnen bedienen zonder door menu’s te hoeven tikken, heerlijk eigenlijk.
Voor nu wens ik jullie allemaal vooral een vloeiender Lynk-avontuur dan dat van mij. Hopelijk blijven jullie schadevrij, want anders leer je de onderdelenlogistiek van Chinese auto's en verzekeringslogica ineens wel héél goed kennen. 😉