Newtequser schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:59:
Verder ben ik nog benieuwd naar enkele zaken die ik niet helemaal goed kan vinden in reviews. Hopelijk hebben jullie een antwoord hierop.
- Hoe goed is het rijhulpsysteem? Kan de auto goed de lijnen op de snelweg volgen en tegelijkertijd gepaste afstand houden met de voorligger en zelf remmen en optrekken? Zo ja, is het vergelijkbaar met de semi-autopilot van Tesla? En stel, je hebt de navigatie ingesteld en je moet een afslag nemen, doet die het dan ook automatisch? Zou fijn zijn als die zoveel mogelijk automatisch kan, ik rij veel km's op de snelweg, hopelijk kan ik met het rijhulpsysteem wat meer rust nemen.
Hij kleurt keurig binnen de lijntjes en heeft een rijstrook-wissel assistent (hoewel ik dat niet gebruik, ik doe dat allemaal graag zelf). Verwacht geen geavanceerde auto-pilot functies.
- het snelladen, hoe is de laadcurve? Kan die de 150kw wel een langere tijd vasthouden of zakt dat snel weer in?
Ik heb nog geen laadcurve, maar alleen een ‘gevoels-ervaring’: zo lang je niet verder laadt dan 80% is hij voor mij snel genoeg. Op vakanties moeten we ons dan vaak haasten om de auto weer af te koppelen.
- hoeveel minuten snelladen is dat in de praktijk van 10% tot 80%?’
Reken op een minuut op 20-25, afhankelijk van je batterijtemperatuur.
- ter beveiliging, kunnen de camera's in de auto ook automatisch opnemen bij detectie van trillingen in de auto? Stel iemand tikt een ruit in of een ernaast geparkeerde auto gooit de deur open en komt er tegenaan, dan is het wel fijn als er dan beelden van zijn opgenomen.
Nee, (nog?) niet. Het is wel als wens neergelegd bij Lynk&Co om dit te implementeren in een komende software-update. Het Zeekr X - zusje heeft het al wel, dus wie weet…
- keyless entry, kan je die sleutel in je broekzak houden of moet die wel ergens neergelegd worden in de auto?
Yep, en je kan ook je telefoon gebruiken ipv de sleutel.
- rijden met 130 km/uur in de zomer, hoeveel km bereik blijft er dan nog ongeveer over? En wat bij koudere seizoenen? Ik denk dat de meesten hier dit nog niet in de winter hebben kunnen testen.
Daar heb ik inderdaad nog geen gegevens van.
- kan de grote display op het middenconsole ook uitgezet worden? Lijkt mij soms handig in de nacht als je nog een paar uur moet rijden, dan heb je er geen afleiding van.
Je kunt hem separaat dimmen met een snelmenu, maar in dark-mode vind ik hem niet storend.
- is het mogelijk om ergens een USB-stick met mp3 bestanden in te pluggen? Pakt die dat op?
Yep
- kan je de geluiden voor systeemwaarschuwingen en die van de richtingaanwijzer ook wijzigen naar een ander geluid? Het geluid van de richtingaanwijzer, daar moet ik nog even aan wennen.
Nope, grappig genoeg vindt mijn vrouw het een leuk geluidje…
- kan je met de app ook de auto op afstand alvast de verwarming of airco laten aanzetten? En wat kan je nog meer op afstand bedienen via de app?
Yep, je kunt ook een weekschema instellen.
Verder kun je de deuren openen/sluiten en de ramen in een ventilatie-stand zetten.
- kan je ook via automatisch via de camera's een beeld van de zijkanten krijgen als je richting aangeeft om af te slaan?
Yep, staat automatisch aan
- als je niet in de auto zit, maar je staat vlakbij, kan je de auto ook via de app automatisch naar voren en achter laten rijden? Dit is handig voor krappe parkeerruimtes. De Kia EV3 en enkele andere auto's kunnen dit ook.
Nope, mijn vorige auto kon dat wel, maar heb ik nog nooit gebruikt.
Alvast bedankt voor jullie hulp! De 02 More staat bij mij helemaal bovenaan het lijstje! Echter, ben ik ook nog aan het twijfelen voor de Kia EV3 GT-Line Business Edition of Tesla Model 3 Standard Range te gaan, omdat die vooral een beter (WLTP) rijbereik hebben, maar die hebben natuurlijk ook zo hun (vele) nadelen.
Succes met je keuze!