Pr088 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:25:
[...]
Mijn integratie voor VW werkt prima en ook de dummyvariant met Opel gaat perfect.
Zonneplan is nu wel aantrekkelijker vanwege de inkoopkosten die ze bij teruggeleverde stroom terugbetalen. Scheelt 0,2 cent per teruggeleverde kWh. Met een verwachting van circa 4000-5000 kWh teruglevering scheelt dat € 100. De Grid Rewards leverden mij vorig jaar € 180 met twee EV's. Dus duimen dat het in 2026 standhoudt. Anders overweeg ik richting Zonneplan te gaan en mijn Easee via een andere aansturing te laten lopen. Pech dat ik niet een echte Tweaker ben

. Wordt flink prutsen met Homey.
Ik zou ook wel willen overstappen, maar de alternatieven vind ik nu niet zo heel goed voor mijn situatie. Bij Zonneplan voor slim laden moet je hun laadpaal kopen, of je moet het zelf gaan regelen (evcc, maar die ondersteunt weer geen Zappi, wel de Enyaq). Daarnaast een thuisbatterij (homevolt, niet gekocht, winactie van tweakers.net) die door niemand anders ondersteund wordt. En ik kan hem al wel aansturen met een eigen Home Assistant integratie maar nog niet slim.
Frank Energie ondersteund dacht ik wel de zappi, skoda enyaq, en solaredge. Maar ook weer niet de thuisbatterij. En het ontbreken van een API om aan te sturen voor de Homevolt maakt het gewoon waardeloos.