• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
13art schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:52:
[...]

Hier voor het laatst de auto aan de lader gehangen van zondag op maandag. Toen keurig wat aan Grid Rewards ontvangen. Maar zal wellicht per netbeheerder/regio verschillen.
Het is jammer dat er geen overzicht is wanneer er sprake was van Grid Rewards.Ik heb sinds zaterdagavond niets meer gekregen, moet wel zeggen dat ik toen tijdens de GR even weg moest met de auto en binnen een uur terug was (maar er vervolgens nooit meer is geladen).

Afgelopen nacht in ieder geval weer niets gekregen. Was die nacht van zondag-maandag de laatste keer dat je GR kreeg? Zijn er andere ervaringen hier?

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:24

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Wolly schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:41:
[...]

Het is jammer dat er geen overzicht is wanneer er sprake was van Grid Rewards.Ik heb sinds zaterdagavond niets meer gekregen, moet wel zeggen dat ik toen tijdens de GR even weg moest met de auto en binnen een uur terug was (maar er vervolgens nooit meer is geladen).

Afgelopen nacht in ieder geval weer niets gekregen. Was die nacht van zondag-maandag de laatste keer dat je GR kreeg? Zijn er andere ervaringen hier?
Ja dat was de laatste keer maar tevens ook de laatste keer dat de auto aan de laadpaal heeft gehangen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:05
molenganger schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:39:
Net een update gehad vanuit Tibber m.b.t. de Kia integratie:

KIA - Lost connection to vehicles and pairing issues
----------------------------------------------------

Incident resolved

Due to technical challenges we have decided to not go forward with mending the current integration for KIA. The power-up has been removed for new pairings from the app.
Connected cars will stay connected until the connection is lost or the car is disconnected, at which point it will not be possible to pair the car again.

If you have an integrated charger you can add your car as non-integrated and smart charge via your integrated charger.

Hopefully the integration will be back some time in the future.

### Time posted

Jan 14, 09:34 CET

Oftewel zolang het werkt, werkt het, daarna heb je pech.
Gebruik al bijna een jaar Tibber naast een Kia EV3 en een Zaptec laadpaal, nooit problemen met slim laden en grid. Iemand een idee hoe nu verder? Geen info op de website.

• Bazalt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:36
Webbeb schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Gebruik al bijna een jaar Tibber naast een Kia EV3 en een Zaptec laadpaal, nooit problemen met slim laden en grid. Iemand een idee hoe nu verder? Geen info op de website.
Schijnt iets met een update van KIA te zijn waardoor die niet langer geïntegreerd kan worden in de Tibber App. Achter de schermen wordt druk overlegd om dit weer te herstellen, maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Er is een workaround, maar die is niet ideaal. Via de chat van Tibber kunnen ze het je uitleggen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:36
Webbeb schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:23:
[...]
Iemand een idee hoe nu verder?
Dat staat er toch, als het bij jou nog werkt dan kun je het blijven gebruiken totdat de koppeling het een keer begeeft.
Daarna kun je nog steeds een auto toevoegen maat je zult zelf het batterijpercentage moeten ingeven aangezien Tibber dat niet meer door krijgt.
En als je bijvoorbeeld maar tot 80% wilt laden dan moet je dat percentage corrigeren.
Je wilt bijvoorbeeld van 50 naar 80% laden dan zet je hem op 70.(omdat Tibber er vanuitgaat dat je naar 100% laadt en niet naar 80.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoe gaat het eigenlijk met Grid Rewards vs zonnestroom? Mijn zonnepanelen kan ik niet aan Tibber koppelen (tenzij ze esphome gaan ondersteunen) en mijn laadpaal (SmartEVSE) kan heel goed solar laden in de juiste stand.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:55
ASW1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Dat staat er toch, als het bij jou nog werkt dan kun je het blijven gebruiken totdat de koppeling het een keer begeeft.
Daarna kun je nog steeds een auto toevoegen maat je zult zelf het batterijpercentage moeten ingeven aangezien Tibber dat niet meer door krijgt.
En als je bijvoorbeeld maar tot 80% wilt laden dan moet je dat percentage corrigeren.
Je wilt bijvoorbeeld van 50 naar 80% laden dan zet je hem op 70.(omdat Tibber er vanuitgaat dat je naar 100% laadt en niet naar 80.
Die workaround werkt niet als je het maximum laadpercentage in je auto niet kunt instellen. Je moet in je auto een maximaal percentage kunnen instellen. Anders zal de laadpaal na gepland laden tot 80% gewoon doorladen richting 100% als je auto dat niet tegenhoudt. Heb ik bijvoorbeeld bij mijn Corsa.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:36
Pr088 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Die workaround werkt niet als je het maximum laadpercentage in je auto niet kunt instellen. Je moet in je auto een maximaal percentage kunnen instellen. Anders zal de laadpaal na gepland laden tot 80% gewoon doorladen richting 100% als je auto dat niet tegenhoudt. Heb ik bijvoorbeeld bij mijn Corsa.
Je hebt gelijk, mijn opmerking is idd voor de situatie waarbij je de auto op een maximum laadniveau hebt ingesteld. Om te zorgen dat Tibber met het correcte aantal kWh kan rekenen dien je dan het percentage -20% in te stellen (gesteld dat je tot 80% max laadt; als dat 60% is dan corrigeer je -40%)

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:55
janne_nl schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:38:
[...]

Die heb ik ook, alleen de 0.092 negatief ingevuld en zonder btw bij export. Dat klopt wel niet helemaal, maar Solaredge berekend dat nog steeds niet goed helaas.
Dus bij export heb je -0,092 ingevuld en 0% BTW? Kun je svp uitleggen waarom dit nodig is ipv positief 0,092 en 21% BTW ?

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Zo wordt je lijstje met niet werkende integraties wel korter, gewoon geen support meer leveren. :+

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:40
catchingfire schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Dus bij export heb je -0,092 ingevuld en 0% BTW? Kun je svp uitleggen waarom dit nodig is ipv positief 0,092 en 21% BTW ?
Solaredge berekend dat niet goed. Dat je je het beste als je naar de export grafiek kijkt.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-01 21:36

GVR

Senaxx schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:23:
Zo wordt je lijstje met niet werkende integraties wel korter, gewoon geen support meer leveren. :+
De vraag is natuurlijk wat nu de echte oorzaak is. Fabrikanten die slechte api's ontwikkelen, geld gaan vragen voor connectie etc en het daardoor gebruikers van de api's onnodig moeilijk maakt of tibber die doorontwikkeling buiten scope plaatst om andere redenen. Ik prijs mezelf maar gelukkig met een tesla integratie.

Iemand een idee hoe andere aanbieders omgaan met de integraties van automerken en of deze dezelfde drempels ervaren?

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:46
DaanTriple7 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:39:
[Afbeelding]

Er is helemaal niets 'resolved'.
Ik kan gewoon de tyfus krijgen, blijkbaar.
Bedankt voor niks, Tibber.
Ik heb een nieuwe woning gekocht, en Tibber gaat daar niet meer aan de orde zijn.
En toch werkt de Home Assistant integratie nog steeds prima. Wordt geregeld bijgewerkt met auth fixes dat dan weer wel maar kan nog steeds alles van de auto uitlezen. Inclusief batterij percentage.

@Backpacker Ik weet dat je hier al een hele tijd niet meer reageert maar kan je niet doorgeven dat een integratie met Home Assistant voor power users een oplossing kan zijn? Laat me op een webinterface/API/whatever mijn data (automatisch via haos) uploaden en dan ben je veel minder afhankelijk van auto frabrikanten. Zo zou je zelfs stellantis voertuigen uit kunnen lezen. Zappi laadpalen zouden weer werken. En zo zullen er wel meer zijn. Grid Reward zal dan wel weer een uitdaging worden maar het is nu echt wel gebleken dat vertrouwen op integraties rechtstreeks met auto/laadpaal/omvormer fabrikanten niet the way to go is.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:21
@AtlAntA goed punt; ik heb niets aan Tibber integraties want vrijwel niets van de slimme dingen in huis werkt ermee samen. En das prima als Tibber heel goed werkt met bijv HA of Homey in mijn geval die wel met veel meer dingen werkt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• timanrebel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:51
revolution-nl schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:36:
Ik heb het "probleem" dat wanneer ik mijn Model 3 plug als ik thuis kom automatisch begint met laden. Ik moet dan handmatig het laden stoppen en pas dan wordt het Tibber laadplan gerespecteerd. Mijn auto is gekoppeld met Tibber , de laadpaal dus niet.

Zijn er Tesla rijders die hier omheen hebben gewerkt ?
Hier overigens geen problemen met Grid rewards, dat gaat de afgelopen weken juist super.
Ik heb uitgesteld laden aanstaan elke dag om 14:00 uur. Betekent wel dat de auto altijd even kort laadt om 14:00 uur totdat Tibber het weer uitzet. Heb 14:00 gekozen omdat dat voor mijn idee buiten de pieken valt.

Eigenlijk zelfde probleem, maar dan zonder laden op piekmomenten als ik thuis kom.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:41

Ethirty

Who...me?

NiGeLaToR schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:00:
@AtlAntA goed punt; ik heb niets aan Tibber integraties want vrijwel niets van de slimme dingen in huis werkt ermee samen. En das prima als Tibber heel goed werkt met bijv HA of Homey in mijn geval die wel met veel meer dingen werkt.
De Tibber app op Homey bijvoorbeeld doet vrijwel niks, alleen wat prijzen ophalen. Dan moet je dus je eigen logica ontwikkelen.

Het idee is (was) natuurlijk dat met hun integraties, Tibber je energieverbuik stuurt op basis van prijs.
Ik ben juist naar Tibber gegaan vanwege 3 beloofde integraties. 1 heeft nog nooit gewerkt en 2 zijn regelmatig stuk of werken slecht. :|

Aan de andere kant, volgens mij zijn er maar weinig leveranciers die het beter doen. Zolang ik goedkoop mijn auto kan laden bespaar ik echt een sloot geld.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:55
Ethirty schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:06:
[...]

De Tibber app op Homey bijvoorbeeld doet vrijwel niks, alleen wat prijzen ophalen. Dan moet je dus je eigen logica ontwikkelen.

Het idee is (was) natuurlijk dat met hun integraties, Tibber je energieverbuik stuurt op basis van prijs.
Ik ben juist naar Tibber gegaan vanwege 3 beloofde integraties. 1 heeft nog nooit gewerkt en 2 zijn regelmatig stuk of werken slecht. :|

Aan de andere kant, volgens mij zijn er maar weinig leveranciers die het beter doen. Zolang ik goedkoop mijn auto kan laden bespaar ik echt een sloot geld.
Mijn integratie voor VW werkt prima en ook de dummyvariant met Opel gaat perfect.
Zonneplan is nu wel aantrekkelijker vanwege de inkoopkosten die ze bij teruggeleverde stroom terugbetalen. Scheelt 0,2 cent per teruggeleverde kWh. Met een verwachting van circa 4000-5000 kWh teruglevering scheelt dat € 100. De Grid Rewards leverden mij vorig jaar € 180 met twee EV's. Dus duimen dat het in 2026 standhoudt. Anders overweeg ik richting Zonneplan te gaan en mijn Easee via een andere aansturing te laten lopen. Pech dat ik niet een echte Tweaker ben ;). Wordt flink prutsen met Homey.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Zonneplan is nu wel aantrekkelijker vanwege de inkoopkosten die ze bij teruggeleverde stroom terugbetalen. Scheelt 0,2 cent per teruggeleverde kWh. Met een verwachting van circa 4000-5000 kWh teruglevering scheelt dat € 100.
Dat is 10 euro.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Mijn integratie voor VW werkt prima en ook de dummyvariant met Opel gaat perfect.
Zonneplan is nu wel aantrekkelijker vanwege de inkoopkosten die ze bij teruggeleverde stroom terugbetalen. Scheelt 0,2 cent per teruggeleverde kWh. Met een verwachting van circa 4000-5000 kWh teruglevering scheelt dat € 100. De Grid Rewards leverden mij vorig jaar € 180 met twee EV's. Dus duimen dat het in 2026 standhoudt. Anders overweeg ik richting Zonneplan te gaan en mijn Easee via een andere aansturing te laten lopen. Pech dat ik niet een echte Tweaker ben ;). Wordt flink prutsen met Homey.
Ik zou ook wel willen overstappen, maar de alternatieven vind ik nu niet zo heel goed voor mijn situatie. Bij Zonneplan voor slim laden moet je hun laadpaal kopen, of je moet het zelf gaan regelen (evcc, maar die ondersteunt weer geen Zappi, wel de Enyaq). Daarnaast een thuisbatterij (homevolt, niet gekocht, winactie van tweakers.net) die door niemand anders ondersteund wordt. En ik kan hem al wel aansturen met een eigen Home Assistant integratie maar nog niet slim.

Frank Energie ondersteund dacht ik wel de zappi, skoda enyaq, en solaredge. Maar ook weer niet de thuisbatterij. En het ontbreken van een API om aan te sturen voor de Homevolt maakt het gewoon waardeloos.
Pagina: 1 ... 35 36 Laatste