We zijn erachter wat dit vreemde gedrag heeft veroorzaakt.BIM schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:59:
Wij hebben sinds drie dagen dat de Model 3 's ochtends structureel niet vol zit op het gewenste tijdstip (rood laadlampje). Hij heeft 's nachts dan enkele grid reward acties gehad, maar stopt er daarna mee.
Het lijkt erop dat Tibber de Zaptec go op een andere manier aanstuurt. Eerder werd de laadsessie gepauzeerd en nu worden de kleine laadsessies helemaal afgerond (ik krijg ook ineens heel veel meldingen van de Zaptec app dat de sessie is afgerond). Dat houdt in dat de Tesla weer afstemt met de lader, maar dat doet hij alleen structureel goed als ik de laadkabel uit de auto haal en er opnieuw in stop.
Hebben meer mensen hier last van?
De model 3 kan daar niet lekker mee omgaan (de oude manier werkte prima). Dit zorgt ervoor dat ik nu handmatig laadacties moet gaan plannen, want anders kom ik niet op mijn werk (gisteren zat er 18% in om 7.00). Ik heb al een melding in de app gemaakt.
Daarnaast zijn de Grid Rewards inderdaad minimaal de afgelopen drie maanden (het loont eigenlijk niet de moeite meer). Zeker op deze manier. Ik wil ze uit kunnen zetten en gewoon één lange laadsessie op het goedkoopste moment.
Tibber heeft recent de Zaptec integratie aangepast.
- Voorheen stuurde Tibber op de "Allocated Current" van de laadpaal
- Nu stuurt Tibber op de "Available Current" van de Locatie (waar in theorie meer laadpalen kunnen staan)
- Tibber probeert na een grid reward actie de laadpaal te pauzeren door "Available current" op 0 te zetten.
- Echter mijn load balancing automation ziet op dat moment dat er "ruimte" is op de hoofdzekering en zet hem lekker weer op 16A.
- Na dit een paar keer gedaan te hebben, kapt Tibber de hele laadsessie af
- De Tesla vind dit spelletje touwtrekken niet leuk. Meerdere laadsessies zonder de kabel te ontkoppelen en te snel heen en weer schakelen en blokkeert het laden (rood lampje naast de laadpoort)
We kunnen er in ieder geval weer van op aan dat de auto vol is in de ochtend (wel fijn als je 300km moet rijden zoals afgelopen maandag).