Wilde schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:35:
Ik hoop dat ik hier een vraagje kan droppen, want ik ben van plan om over te stappen op Tibber (of Zonneplan). Ik heb me geprobeerd in te lezen in het topic, maar door het lezen van de vele storingsmeldingen met integraties ben ik benieuwd of iemand kan vertellen of ik iets ga kunnen met intelligent laden (laden als de zonnepanelen z'n werk doen en/of de stroomprijs laag is). Ik heb:
- Zonnepanelen van zonneplan, 13 stuks.
- Een VW ID4 op komst, levering Januari 2026
- Een laadpaal van Bluecurrent. Die ondersteunt zelf al dynamisch laden, maar dit is voor zover ik weet niet opengesteld en niet te sturen van buitenaf.
Ben dus oprecht benieuwd of Tibber de betere keuze is (meer integratie mogelijk, iets meer te tweaken). Iemand die ervaring icm bovestaande kan delen?
Staat je Bluecurrent paal in de mogelijk integreerbare palen van tibber (kan je op de site vinden). Zoniet, kan je maar beperkt gebruikmaken van integraties.
Als je paal dit zelf al kan (dynamische tarieven benutten) heb je geen Tibber nodig, die paal kan dan op basis van dynamische tarieven je auto laden. Je mist dan wel de GR's, maar dat is dus niet perce wereldschokkend.
Ik heb ook een ID4, maar een oudje, dus of de nieuwe beter/anders werken durf ik niet te zeggen.
Als je met zonneplan wilt gaan slimladen ben je 1400 euro verder, je "moet" dan hun laadpaal laten aanleggen (zie een stukje terug in dit topic).
Tibber kan alleen met zonneenergie laden als je ook een geintegreerde omvormer hebt, alleen is het dan wel handig om te weten dan een boel (meer dan niet werd hier ergens gezegd) integraties op de lijst NIET werken. Welke omvormer heb jij ?
Dus:
Integratie paal mogelijk? dan -> Slimladen. (VW zit wel goed!) maar niet zonder Pulse P1 meter a .... X euro
Integratie panelen indien juiste omvormer en werkende software Tibber kant indien ja... slim laden MET zonnestroom ondersteuning. (ook niet zonder P1 meter denk ik, maar weet ik niet zeker)