• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-12 07:45
darkfujita schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:11:
[...]

Dat werkt dus niet. Dat heb ik als eerste geprobeerd. Een laadschema direct op de Kona instellen werkt niet; de auto wil dan niet vanzelf beginnen met laden helaas.
Klinkt als een probleem bij de auto. Nu kan ik bij mijn auto een aantal zaken instellen voor het laden. Zodra de auto kan laden zal hij laden en mag hij ook volledig vol, zo ligt alles volledig bij tibber qua aansturing.
Bij jouw auto ongetwijfeld anders, maar wellicht heb je er iets aan ;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ4v6T0qgwWgoAbX0jg8mOItTV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Evfob61LhuqmfIJfi8PLjVdO.jpg?f=fotoalbum_large

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:58
Bezzerk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:11:
[...]

Klinkt als een probleem bij de auto. Nu kan ik bij mijn auto een aantal zaken instellen voor het laden. Zodra de auto kan laden zal hij laden en mag hij ook volledig vol, zo ligt alles volledig bij tibber qua aansturing.
Bij jouw auto ongetwijfeld anders, maar wellicht heb je er iets aan ;
[Afbeelding]
Dit heb ik als allereerste inderdaad geprobeerd. Door 'gepland' laden in te stellen vanuit de auto, inclusief vertrek tijden. Maar dit werkt niet.

Maatje van me heeft sinds vandaag Zonneplan, incl dezelfde Kona. Daar werd juist geadviseerd (net als bij Tibber) dat je in de auto niks configureerd op gebied van vertrek tijden of iets, want je wil juist dat het altijd 'open' staat op de auto.

Krijg net mailtje van Zaptec dat het probleem (uiteraard) ook niet bij hun ligt.

• Bezzerk
darkfujita schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:17:
[...]

Dit heb ik als allereerste inderdaad geprobeerd. Door 'gepland' laden in te stellen vanuit de auto, inclusief vertrek tijden. Maar dit werkt niet.

Maatje van me heeft sinds vandaag Zonneplan, incl dezelfde Kona. Daar werd juist geadviseerd (net als bij Tibber) dat je in de auto niks configureerd op gebied van vertrek tijden of iets, want je wil juist dat het altijd 'open' staat op de auto.
Uhm ja, dat is precies wat je hierboven leest; alles open (geen vertrektijden of andere beperkingen ) in de auto en lader en alle configuratie in de tibber app.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:58
Bezzerk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:39:
[...]

Uhm ja, dat is precies wat je hierboven leest; alles open (geen vertrektijden of andere beperkingen ) in de auto en lader en alle configuratie in de tibber app.
Heb zojuist de moeite genomen om eens in de auto te kijken (vanuit het schermpje) ipv via de hyundai app. Maar de instellingen stonden overal het zelfde: alles staat 'open' en er staat geen vertrek tijd geconfigureerd. Oftewel; gewoon laden zodra er stroom binnen komt, ongeacht wanneer/hoelaat/waarom.

Als ik dit vervolgens zo ook instel op de zaptec laadpaal (standaard laden) en dan via tibber een slim laadplan laat opstellen; dan blokkeerd het laden tijdens de momenten, zoals ik (en velen hierboven) ook adhv de screenshots laten zien.

Er gaat namelijk geen trigger vanuit Tibber naar de auto, die het laden initiates bij de auto. (en dat zou wel moeten kennelijk)

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-12 13:10
darkfujita schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:49:
[...]

Helaas, meerdere pogingen zijn gefaald vannacht. Ik heb de volgende scenario's geprobeerd:
1. Vertrek tijd (7.10) + gepland laden in Hyundai app (21.00 - 07.00) ingesteld, waarbij ik Tibber 'zonder slim laden' liet laden en zelfde voor de Zaptec (standaard laden) > dit faalde om 21 uur, werd geblokkeerd door de auto
2. Geen vertrek tijd of gepland laden in Hyundia app geselecteerd, Tibber onveranderd, en in de Zaptec app een laadplan ingesteld (start 21.30). Dit werkte niet om 21.30
3. Opnieuw geprobeerd, dit maal door de Kona te 'triggeren' uit de slaapstand, en de klimaat stand geactiveerd van de auto om 21.50, waarna ik het laadplan van de zaptec zou starten om 22uur. Met de gedachte dat de Kona zou ontdekken dat er stroom de auto heen komt > ook gefaald
4. Laatste scenario, laden gescheduled via zaptec om 22 uur, en de klimaatstand nu gepland om 22.10 (dus erna). Ook dit heeft niet gewerkt.

Heb zowel contact opgenomen met Tibber (via backpacker), zaptec helpdesk als met Hyundai (de dealer wist van niks trouwens). Als niemand mee werkt, ga ik zelf wel aan de slag met een integratie te bouwen, die de Kona triggered, op basis van een slim laadplan vanuit tibber....

@Bramster jij hebt vannacht dus wel normaal geladen? Welk proces / flow had jij ingesteld? en @tcw82 wat is er nog uit gekomen?
Hier juist succes. Load-balancing doet het ook.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27
darkfujita schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:49:
[...]

@Bramster jij hebt vannacht dus wel normaal geladen? Welk proces / flow had jij ingesteld?
Ik heb slim laden aan staan met een vertrektijd om 7.30. Zonne energie meenemen staat en geoptimaliseerd voor kosten, al doet dat nu niet veel natuurlijk. Het werkt al een een paar maanden probleemloos, alleen dus gisteren niet.
Ik heb een zaptec go 2 laadpaal trouwens

Alles staat ingesteld in de Tibber app, auto en laadpaal zo 'dom' mogelijk. Pulse heb ik niet, gebruik geen load balancing

[ Voor 10% gewijzigd door Bramster op 25-11-2025 18:51 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:49

Ethirty

Who...me?

Hier werkt de communicatie tussen Tibber en Tesla weer niet lekker. Bij thuiskomst ingeprikt zoals altijd en na bijna een uur erachter komen dat Tibber nog denkt dat de auto niet thuis is.

Lekker laden met 48ct :X

Groot contrast met afgelopen nacht waar het laden op GR flink goedkoper bleek en ook nog een leuke vergoeding.

Ik vind het concept briljant maar ik wil helemaal niet na hoeven denken of het wel goed gaat als de stekker erin gaat.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Bezzerk
Ethirty schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:03:
Hier werkt de communicatie tussen Tibber en Tesla weer niet lekker. Bij thuiskomst ingeprikt zoals altijd en na bijna een uur erachter komen dat Tibber nog denkt dat de auto niet thuis is.

Groot contrast met afgelopen nacht waar het laden op GR flink goedkoper bleek en ook nog een leuke vergoeding.

Ik vind het concept briljant maar ik wil helemaal niet na hoeven denken of het wel goed gaat als de stekker erin gaat.
Zijn de grid rewards vergoedingen wisselend per moment per kwh?
Ik maak er nu een paar weken gebruik van maar het lijkt voor mij echt nog centenwerk.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:47
Bezzerk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:11:
[...]

Ik maak er nu een paar weken gebruik van maar het lijkt voor mij echt nog centenwerk.
Dit is mijn opbrengst sinds 7 oktober . Ik heb daarvoor zo een 796kWh thuis geladen. Gemeten door de kwh meter in de meterkast. De laadpaal denkt: 780 en een andere tegel van Tibber app heeft weer een ander getal (775).
Maar dat geeft wel een idee, 10 euro is 10 euro. 🫣😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq32mopgEvPW3Do8cOXBw7QEnr8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/87qguqDTKZ50VR1ZGm3y7kwv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door tcw82 op 26-11-2025 05:00 ]

• Dokie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08-12 10:58

Ik heb afgelopen tijd hetzelfde probleem... lijkt aan de update van tesla te liggen en hier had de Tibber App ook melding van gemaakt.

Heb paar keer de tesla ontkoppeld en weer gekoppeld in de Tibber App en vannacht deed hij het gewoon weer. Ik blijf het de komende tijd monitoren.

Ik heb overigens nog niet vernomen of deze update daadwerkelijk het probleem is en of Tibber het reeds verholpen heeft.

• Dokie
tcw82 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 04:50:
[...]

Dit is mijn opbrengst sinds 7 oktober . Ik heb daarvoor zo een 796kWh thuis geladen. Gemeten door de kwh meter in de meterkast. De laadpaal denkt: 780 en een andere tegel van Tibber app heeft weer een ander getal (775).
Maar dat geeft wel een idee, 10 euro is 10 euro. 🫣😂

[Afbeelding]
Hier ongeveer hetzelfde beeld. Ik laad ongeveer 700-900 kwh per maand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ua4VEEGp2VXHnogFXGeNsDV844=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6L9452hnD0NFmlc5jqHbero.jpg?f=fotoalbum_large

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik hoop dat ik hier een vraagje kan droppen, want ik ben van plan om over te stappen op Tibber (of Zonneplan). Ik heb me geprobeerd in te lezen in het topic, maar door het lezen van de vele storingsmeldingen met integraties ben ik benieuwd of iemand kan vertellen of ik iets ga kunnen met intelligent laden (laden als de zonnepanelen z'n werk doen en/of de stroomprijs laag is). Ik heb:

- Zonnepanelen van zonneplan, 13 stuks.
- Een VW ID4 op komst, levering Januari 2026
- Een laadpaal van Bluecurrent. Die ondersteunt zelf al dynamisch laden, maar dit is voor zover ik weet niet opengesteld en niet te sturen van buitenaf.

Ben dus oprecht benieuwd of Tibber de betere keuze is (meer integratie mogelijk, iets meer te tweaken). Iemand die ervaring icm bovestaande kan delen?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• tcw82
Wilde schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:35:
Ik hoop dat ik hier een vraagje kan droppen, want ik ben van plan om over te stappen op Tibber (of Zonneplan). Ik heb me geprobeerd in te lezen in het topic, maar door het lezen van de vele storingsmeldingen met integraties ben ik benieuwd of iemand kan vertellen of ik iets ga kunnen met intelligent laden (laden als de zonnepanelen z'n werk doen en/of de stroomprijs laag is). Ik heb:

- Zonnepanelen van zonneplan, 13 stuks.
- Een VW ID4 op komst, levering Januari 2026
- Een laadpaal van Bluecurrent. Die ondersteunt zelf al dynamisch laden, maar dit is voor zover ik weet niet opengesteld en niet te sturen van buitenaf.

Ben dus oprecht benieuwd of Tibber de betere keuze is (meer integratie mogelijk, iets meer te tweaken). Iemand die ervaring icm bovestaande kan delen?
Staat je Bluecurrent paal in de mogelijk integreerbare palen van tibber (kan je op de site vinden). Zoniet, kan je maar beperkt gebruikmaken van integraties.

Als je paal dit zelf al kan (dynamische tarieven benutten) heb je geen Tibber nodig, die paal kan dan op basis van dynamische tarieven je auto laden. Je mist dan wel de GR's, maar dat is dus niet perce wereldschokkend.

Ik heb ook een ID4, maar een oudje, dus of de nieuwe beter/anders werken durf ik niet te zeggen.

Als je met zonneplan wilt gaan slimladen ben je 1400 euro verder, je "moet" dan hun laadpaal laten aanleggen (zie een stukje terug in dit topic).

Tibber kan alleen met zonneenergie laden als je ook een geintegreerde omvormer hebt, alleen is het dan wel handig om te weten dan een boel (meer dan niet werd hier ergens gezegd) integraties op de lijst NIET werken. Welke omvormer heb jij ?

Dus:
Integratie paal mogelijk? dan -> Slimladen. (VW zit wel goed!) maar niet zonder Pulse P1 meter a .... X euro
Integratie panelen indien juiste omvormer en werkende software Tibber kant indien ja... slim laden MET zonnestroom ondersteuning. (ook niet zonder P1 meter denk ik, maar weet ik niet zeker)

• jmlk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-12 22:09
Tibber Shop: op 26 september (!) Shelly Plus Plug S (Gen 3) besteld en e-mail confirmatie bestelling ontvangen. Twee maal navraag gedaan: ¨wanneer vindt levering plaats?¨ Antwoord: ¨Wij houden u op de hoogte¨. Niets dus, vandaag 26 november, geen ¨wij houden u op de hoogte¨ en geen levering.
Ik ben een geduldig mens maar 61 dagen wachten… Tibber shop: riekt dit naar Internet Oplichting? :-(

• Thermometer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 07:07

Thermometer

Whoop Whoop!

Ik heb nog steeds het probleem wat ik voorheen hier ook aan gaf, dat met de Tesla integratie en mijn laadpaal (NewMotion), deze direct gaat laden bij inpluggen. Wat ik steeds doe is even naar de instellingen van Slim Laden, dit uitvinken en weer aanvinken, dan pikt ie goed op dat de auto thuis is en zet ie de status naar 'In afwachting van lagere prijzen'. Stopt dan ook de laadactie automatisch.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:14

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sinds een paar dagen heb ik mijn laadpaal geintegreerd bij Tibber en Grid Rewards aan staan.

Hoe heb ik het net geholpen als ik rond 20:45 11 minuten bijna 2 kWh heb opgehaald? Hoe werkt dit? Ik vind het sowieso erg korte laadsessies steeds, is daar nog iets in aan te passen?

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:15

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Beekforel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:03:
Sinds een paar dagen heb ik mijn laadpaal geintegreerd bij Tibber en Grid Rewards aan staan.

Hoe heb ik het net geholpen als ik rond 20:45 11 minuten bijna 2 kWh heb opgehaald? Hoe werkt dit? Ik vind het sowieso erg korte laadsessies steeds, is daar nog iets in aan te passen?
Als er meer aanbod dan vraag is dan help jij het net door even te laden. Vergeet niet dat je niet de enige bent die laadt of de accu inzet om stroom op te slaan ter ondersteuning van het net.

Je kan daar zelf verder niets in instellen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Thermometer schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:19:
[...]

Ik heb nog steeds het probleem wat ik voorheen hier ook aan gaf, dat met de Tesla integratie en mijn laadpaal (NewMotion), deze direct gaat laden bij inpluggen. Wat ik steeds doe is even naar de instellingen van Slim Laden, dit uitvinken en weer aanvinken, dan pikt ie goed op dat de auto thuis is en zet ie de status naar 'In afwachting van lagere prijzen'. Stopt dan ook de laadactie automatisch.
Hier exact dezelfde combi. 8 vd 10 keer gaat de paal laden en zet Tibber het via de api van Tesla direct weer stop. Prima, dat is het nadeel van een laadpaal met prehistorische technologie. Het gaat hier juist om die 2 keer dat ze dat niet doen.

Ik heb mezelf al aangeleerd om in de Tesla app te kijken als ik naar binnen loop of de auto wel stopt, maar mijn partner niet. En ik vergeet het ook wel eens.
Bezzerk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:11:
[...]

Ja. De ene keer krijg ik maar 1 of 2 cent, maar soms ook bijna 50 cent voor een laadsessie. Dat zijn overigens uitzonderingen met in totaal €12 sinds half september.

Ik gok dat hoe onvoorspelbaarder het weer hoe hoger de vergoeding. En er is maar heel weinig zon de laatste tijd :D

Overigens vraag ik me regelmatig af waarom juist op dat moment geladen wordt maar onderaan de streep voorspellen ze ook op dure dagen echt wel goed hoe je goedkoper kan laden.

Alleen hun suggestie om áltijd in te prikken ben ik in de zomer mee gestopt. Hun weekvoorspelling werkt niet altijd lekker en dan is mijn auto vol en de prijs nóg lager. Maar goed, nu in de winter moet ik sowieso om de dag wel laden en dan wakker worden met de conclusie dat GR niét heeft gewerkt zit ik ook niet op te wachten. Dus dan plug ik toch eigenlijk maar weer dagelijks in. Zo is het altijd wel wat :)

Samenvatting: grid rewards leveren nauwelijks iets op, het dynamische laden op stroomprijs kan je serieus geld op jaarbasis besparen. Helemaal als je ook nog op zonnestroom kan laden. Maar die laatste feature zou ik eerder bij mijn laadpaal dan mijn energie leverancier zoeken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
jmlk schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:54:
Tibber Shop: op 26 september (!) Shelly Plus Plug S (Gen 3) besteld en e-mail confirmatie bestelling ontvangen. Twee maal navraag gedaan: ¨wanneer vindt levering plaats?¨ Antwoord: ¨Wij houden u op de hoogte¨. Niets dus, vandaag 26 november, geen ¨wij houden u op de hoogte¨ en geen levering.
Ik ben een geduldig mens maar 61 dagen wachten… Tibber shop: riekt dit naar Internet Oplichting? :-(
Order annuleren kan vast zonder problemen. Lang wachten betekent uiteraard niet automatisch ook oplichting. Al had Tibber dit wel duidelijk beter kunnen aanpakken dan mensen laten bestellen en vervolgens twee maanden laten wachten.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

13art schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:44:
[...]

Als er meer aanbod dan vraag is dan help jij het net door even te laden. Vergeet niet dat je niet de enige bent die laadt of de accu inzet om stroom op te slaan ter ondersteuning van het net.

Je kan daar zelf verder niets in instellen.
Ja ok, ik ben natuurlijk niet alleen. Ik vind het wel vrij onvoorspelbaar werken en mijn indruk obv de posts hier dat de rewards de extra kosten ook niet echt goed maken. Ik denk dat ik het weer uitzet.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Uitzetten van alleen de grid rewards kan niet, dan moet heel het slimme laden uit. Dan moet je dus zelf gaan plannen wanneer je goedkoop laadt.

Ik kijk meer naar mijn gemiddelde prijs per laadsessie. En zolang die lager is dan de gemiddelde dagprijs is het mooi meegenomen.

#team_UTC+1

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:35
Ethirty schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:46:
Uitzetten van alleen de grid rewards kan niet, dan moet heel het slimme laden uit. Dan moet je dus zelf gaan plannen wanneer je goedkoop laadt.

Ik kijk meer naar mijn gemiddelde prijs per laadsessie. En zolang die lager is dan de gemiddelde dagprijs is het mooi meegenomen.
Ik zou willen dat het kon, alleen slim laden maar geen onderbrekingen voor de Grid Rewards. Een hele maand geladen (393 kWh) en daarvoor € 1,60 aan grid rewards. Die mogen ze van mij dan houden en laadt dan mijn auto maar gewoon op het goedkoopste moment op het tegen dan geldende energie prijs. Om nu elke nacht 3 tot 4 keer het laadproces te stoppen voor Grid Rewards van 5 cent.

Sinds ze in oktober over zijn naar de "nieuwe" grid rewards (i.c.m. Homevolt) gaat het achteruit. En ik snap dat er in oktober / november minder te verdienen is, maar je maakt mij niet wijs als je elke maand rond de 10 euro zit, en in exact wanneer Tibber aankondigde dat ze naar echte Grid Rewards overgaan er nog maar een fractie overblijft.

Oktober € 3,76 en november € 1,60..... :+

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:56

GVR

Oktober 6,04 en november 6,66 (gw pas sinds half september aan met tesla)
Niet bij iedereen ineens minder dus.

Wel jammer dat er geen bekend Tesla incident open staat bij Tibber terwijl hij de laatste vaak niet gedetecteerd wordt aan de lader (ontkoppelen en weer koppelen is een workaround) en dat ik het laden na aansluiten vaak zelf moet stoppen omdat de auto anders zonder slim schema doorgaat met laden. Altijd even checken dus na aansluiten.

• Senaxx
GVR schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:44:
Oktober 6,04 en november 6,66 (gw pas sinds half september aan met tesla)
Niet bij iedereen ineens minder dus.

Wel jammer dat er geen bekend Tesla incident open staat bij Tibber terwijl hij de laatste vaak niet gedetecteerd wordt aan de lader (ontkoppelen en weer koppelen is een workaround) en dat ik het laden na aansluiten vaak zelf moet stoppen omdat de auto anders zonder slim schema doorgaat met laden. Altijd even checken dus na aansluiten.
Ik heb zelf een vermoeden dat het om de combinatie van een EV met een Tibber Homevolt. Daar heeft Tibber heel lang uitdagingen gehad om Grid Rewards en planningen voor beide apparaten te maken. Sinds oktober zijn deze "dynamisch"

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Senaxx schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:17:
[...]

Ik zou willen dat het kon, alleen slim laden maar geen onderbrekingen voor de Grid Rewards. Een hele maand geladen (393 kWh) en daarvoor € 1,60 aan grid rewards. Die mogen ze van mij dan houden en laadt dan mijn auto maar gewoon op het goedkoopste moment op het tegen dan geldende energie prijs. Om nu elke nacht 3 tot 4 keer het laadproces te stoppen voor Grid Rewards van 5 cent.

Sinds ze in oktober over zijn naar de "nieuwe" grid rewards (i.c.m. Homevolt) gaat het achteruit. En ik snap dat er in oktober / november minder te verdienen is, maar je maakt mij niet wijs als je elke maand rond de 10 euro zit, en in exact wanneer Tibber aankondigde dat ze naar echte Grid Rewards overgaan er nog maar een fractie overblijft.

Oktober € 3,76 en november € 1,60..... :+
Ik herken die verschillen niet. Bij schommelt het de laatste maanden steeds rond de 5 euro, soms wat meer, soms wat minder. Moet er wel bij zeggen dat ik niet iedere dag de auto aan de lader gooi. Dus ik neem alleen de Grid Rewards mee wanneer de auto ook echt moet laden.

Ik zie zelf de meerwaarde niet om bijv de auto aan de lader te hangen op een dure dag waardoor je met Grid Rewards alsnog 25 cent moet betalen waarbij je op een goedkopere dag maar 21 cent/kWh hoeft te betalen.

Al met al zal het waarschijnlijk een beetje rommelen in de marge zijn, maar goed dit werkt prima voor mij.

Overigens zijn de GR in het najaar/winter wel lager dan in het voorjaar/zomer. Nu is het vaak een cent lager dan de geldende prijs waar ik de zomer (ik denk door de vele overproductie door zonnepanelen) het verschil veel groter kan zijn.

• DaanTriple7
  • Laatst online: 23-12 13:10
Dokie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:55:
[...]

Hier ongeveer hetzelfde beeld. Ik laad ongeveer 700-900 kwh per maand

[Afbeelding]
Jij (of jouw gezin) rijdt 5000km per maand? Of heb je een ziek grote tank die maar half zo ver komt?

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12 17:59
Tibber AI-bot gaat ook lekker :):

Hoi! Ik begrijp je frustratie met het laden van je Tesla's. Wat je beschrijft is inderdaad een bekend probleem dat sinds oktober 2025 speelt.
Er is momenteel een locatiedetectie-issue met Tesla voertuigen waarbij Tibber niet snel genoeg locatie-updates krijgt van Tesla auto's wanneer ze thuis geparkeerd staan. Dit zorgt ervoor dat:
Auto's niet worden herkend als "thuis"
Het laden direct start in plaats van het slimme laadschema te volgen
Het laden onverwacht wordt geblokkeerd
Dit probleem wordt nog steeds onderzocht. Je ervaring komt precies overeen met wat andere Tesla-eigenaren ook melden, dus je staat er niet alleen voor.
Het is goed dat je hebt gecontroleerd dat er geen specifieke verstoringen zijn bij de Tesla integratie - dat klopt, dit is een ander soort probleem dat breder speelt.

Waar vermelden jullie dan wel dat dit probleem speelt?

Tibber
Op basis van wat ik kan zien is er momenteel geen specifiek incident gedocumenteerd voor Tesla locatiedetectie-problemen in ons systeem. Er staan wel verschillende andere storingen vermeld voor andere automerken en integraties, maar geen Tesla-specifieke melding.
Het lijkt erop dat dit probleem nog niet officieel als incident is geregistreerd, ondanks dat het duidelijk een wijdverspreid probleem is zoals je ook ziet op Tweakers.

Hoe kom je er dan bij dat het probleem nog steeds wordt onderzocht?

Tibber
Je hebt gelijk om dat te vragen - ik kan niet onderbouwen dat het probleem wordt onderzocht. Ik had die informatie niet moeten geven.
Wil je dat ik dit gesprek doorstuur naar ons supportteam?
Ja

• Dokie
DaanTriple7 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:39:
[...]

Jij (of jouw gezin) rijdt 5000km per maand? Of heb je een ziek grote tank die maar half zo ver komt?
Klopt ik rij nogal veel ja 8)7 . Ong. 57.000km/jaar met name woon-werkverkeer (alleen woon-werk op en neer 150km/dag)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Niek_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:59:
Tibber AI-bot gaat ook lekker :):

Hoi! Ik begrijp je frustratie met het laden van je Tesla's. Wat je beschrijft is inderdaad een bekend probleem dat sinds oktober 2025 speelt.
Er is momenteel een locatiedetectie-issue met Tesla voertuigen waarbij Tibber niet snel genoeg locatie-updates krijgt van Tesla auto's wanneer ze thuis geparkeerd staan. Dit zorgt ervoor dat:
Auto's niet worden herkend als "thuis"
Het laden direct start in plaats van het slimme laadschema te volgen
Het laden onverwacht wordt geblokkeerd
Dit probleem wordt nog steeds onderzocht. Je ervaring komt precies overeen met wat andere Tesla-eigenaren ook melden, dus je staat er niet alleen voor.
Het is goed dat je hebt gecontroleerd dat er geen specifieke verstoringen zijn bij de Tesla integratie - dat klopt, dit is een ander soort probleem dat breder speelt.

Waar vermelden jullie dan wel dat dit probleem speelt?

Tibber
Op basis van wat ik kan zien is er momenteel geen specifiek incident gedocumenteerd voor Tesla locatiedetectie-problemen in ons systeem. Er staan wel verschillende andere storingen vermeld voor andere automerken en integraties, maar geen Tesla-specifieke melding.
Het lijkt erop dat dit probleem nog niet officieel als incident is geregistreerd, ondanks dat het duidelijk een wijdverspreid probleem is zoals je ook ziet op Tweakers.

Hoe kom je er dan bij dat het probleem nog steeds wordt onderzocht?

Tibber
Je hebt gelijk om dat te vragen - ik kan niet onderbouwen dat het probleem wordt onderzocht. Ik had die informatie niet moeten geven.
Wil je dat ik dit gesprek doorstuur naar ons supportteam?
Ja
Net een mens die AI bot, een beetje mee praten en een leugentje voor eigen bestwil vertellen. ;)

• Bezzerk
13art schreef op donderdag 27 november 2025 @ 06:21:
Ik zie zelf de meerwaarde niet om bijv de auto aan de lader te hangen op een dure dag waardoor je met Grid Rewards alsnog 25 cent moet betalen waarbij je op een goedkopere dag maar 21 cent/kWh hoeft te betalen.

Al met al zal het waarschijnlijk een beetje rommelen in de marge zijn, maar goed dit werkt prima voor mij.

Overigens zijn de GR in het najaar/winter wel lager dan in het voorjaar/zomer. Nu is het vaak een cent lager dan de geldende prijs waar ik de zomer (ik denk door de vele overproductie door zonnepanelen) het verschil veel groter kan zijn.
Ik zit hier ook naar te kijken. De grid rewards op dit moment lijken niet per se concurrerend met te verwachten tarieven een paar dagen later. Daarnaast als de auto 15min laadt vanwege grid rewards is het wellicht ook niet heel efficiënt met stroom (laadproces starten en later weer stoppen) ten opzichte van een volledige sessie 13kWh stampen.

Ik ga in ieder geval nog een paar weken door om de ervaring op te doen, maar ik neig naar niet continu stekkeren maar wanneer nodig. Al heb ik een PHEV, dus vanwege de actieradius moet ik toch wel vaak stekkeren.

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-12 17:13
Nog even een update over mijn laadproblemen eerder vorige week meldde ik dat sessies niet gestart konden worden en dat er technische problemen waren waardoor hij niet kon starten.

Nu wilde vrijdag mijn auto helemaal niet meer aan. 12v Accu dood! Ja zelfs een Lexus gaat wel eens stuk haha. Die middag nog een nieuwe accu gekregen onder garantie (10jaar). Dus we gaan nu in de gaten houden of het beter gaat. Tot nu toe gaat het goed.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ethirty schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:46:

Ik kan mijn laadpaal volledig aansturen via Home Assistant, ook obv de kostprijs en zon etc. Dus ik zet niet alleen Grid Rewards uit, ik ontkoppel de laadpaal van Tibber.

M'n auto staat nu op 50% en Tibber zegt "Je auto is niet aan het laden, maar we weten niet precies waarom". :')
Had hem gelukkig niet nodig vandaag verder.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Grid rewards hangen ook heel erg af van waar je woont en de situatie daar op het stroomnet. Ik woon in een Vinex-wijk, waar het energienet vol is. Als ik een vertrektijd instel in de Tibber-app, laad ik vaak met grid rewards.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tdem schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:32:
Grid rewards hangen ook heel erg af van waar je woont en de situatie daar op het stroomnet. Ik woon in een Vinex-wijk, waar het energienet vol is. Als ik een vertrektijd instel in de Tibber-app, laad ik vaak met grid rewards.
Ja dat zal ook verschil maken inderdaad. Ik woon in een dorpje in Friesland met een zeer stabiel stroomnet.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-12 17:32
Bezzerk schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:49:
[...]

Ik zit hier ook naar te kijken. De grid rewards op dit moment lijken niet per se concurrerend met te verwachten tarieven een paar dagen later. Daarnaast als de auto 15min laadt vanwege grid rewards is het wellicht ook niet heel efficiënt met stroom (laadproces starten en later weer stoppen) ten opzichte van een volledige sessie 13kWh stampen.

Ik ga in ieder geval nog een paar weken door om de ervaring op te doen, maar ik neig naar niet continu stekkeren maar wanneer nodig. Al heb ik een PHEV, dus vanwege de actieradius moet ik toch wel vaak stekkeren.
Opstarten en afschakelen van de omvormer van de auto heeft geen merkbaar effect in verbruik van je laadpaal. Dus maakt echt niet uit. Ik zou gewoon je PHEV aansluiten en instellen op vertrektijd. Soms pakt het systeem dan GR, vaak wordt gewoon op de ingestelde tijd geladen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-12 17:13
Beekforel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:11:
[...]

Ja dat zal ook verschil maken inderdaad. Ik woon in een dorpje in Friesland met een zeer stabiel stroomnet.
Ik in de hoofdstad ervan in een nieuwbouwwijk en pak best veel gridrewards

• Pr088
MrBullet058 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:07:
[...]

Ik in de hoofdstad ervan in een nieuwbouwwijk en pak best veel gridrewards
Mogelijk liggen daar ook veel zonnepanelen, warmtepompen en EV-laders. De GR kan per situatie lokaal of regionaal flink verschillen is mijn ervaring (ik check regelmatig met een vriend op overeenkomsten en verschillen).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
MrBullet058 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:03:
Nog even een update over mijn laadproblemen eerder vorige week meldde ik dat sessies niet gestart konden worden en dat er technische problemen waren waardoor hij niet kon starten.

Nu wilde vrijdag mijn auto helemaal niet meer aan. 12v Accu dood! Ja zelfs een Lexus gaat wel eens stuk haha. Die middag nog een nieuwe accu gekregen onder garantie (10jaar). Dus we gaan nu in de gaten houden of het beter gaat. Tot nu toe gaat het goed.
Goed punt waar ik ook nog aan moest denken maar nog niet gepost had. Zeker de Kia e-Niro's (en ik verwacht dan dus ook de Kona's) staan bekend om hun slechte 12V accu. Laatst ook die van mij moeten vervangen nadat die helemaal dood was (was overigens na een nacht geblokkeerd laden). Waarbij het dan de vraag is wat het kip is en wat het ei. Is de 12V accu helemaal leeg vanwege de constante pogingen tot laden of is het laden niet gelukt door de defecte 12V accu.

• Senaxx
Beekforel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:11:
[...]

Ik woon ook in een klein dorpje in Friesland, stroom was hier altijd wel stabiel totdat de glasvezel cowboys afgelopen 2 jaar bezig waren :+ Maar geen storingen vanuit het net zelf hier ook.

• tcw82
Dit is niet in Friesland, maar net onder Schiphol, afgelopen nacht.
En nu dus laden met de dure kWhtjes en dan vergoeding krijgen om naar een lager tarief te compenseren.

Denk ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVS8DbQSjY6MtfM6E9Z_qMxatFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WcUdhproBXh8w4wR6MwPSaZU.png?f=fotoalbum_large

• Bezzerk
Is inderdaad een hele andere load dan hier vannacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ea0hIoB4UGLPfcbZRPkAkr2xoR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgulsFUTtMfxcRAbwKn7Wvft.jpg?f=fotoalbum_large

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-12 20:09
Per e-mail komt een wijziging in voorwaarden binnen waarbij Tibber ook terugleverkosten gaat rekenen (onder een andere noemer wiliswaar):

Verkoopvergoeding bij teruglevering
Bij Tibber betalen we voor elke kWh die je teruglevert, de beursprijs, belastingen én inkoopvergoeding aan je uit. We maken echter wel kosten voor het verhandelen van deze stroom. Om deze kosten te kunnen dekken, voeren we per 1 januari een verkoopvergoeding in van 2,48 ct/kWh (incl. btw) over de teruggeleverde stroom. Je leest er in dit artikel meer over.

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-12 10:28
Net een mailtje van Tibber dat ze per 1 januari voor elke kWh die je teruglevert een "verkoopvergoeding" gaan rekenen... zie blog post hier: https://support.tibber.co...j-tibber?lid=j0u0cqy0d85t
Bij Tibber betalen we voor elke kWh die je teruglevert, de beursprijs, belastingen én inkoopvergoeding aan je uit. We maken echter wel kosten voor het verhandelen van deze stroom. Om deze kosten te kunnen dekken, voeren we per 1 januari een verkoopvergoeding in van 2,48 ct/kWh (incl. btw) over de teruggeleverde stroom.
Edit: sorry, net te laat... maar baal er wel van :|

[ Voor 4% gewijzigd door Terranca op 28-11-2025 14:49 ]

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-12 15:40
Terranca schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:48:
Net een mailtje van Tibber dat ze per 1 januari voor elke kWh die je teruglevert een "verkoopvergoeding" gaan rekenen... zie blog post hier: https://support.tibber.co...j-tibber?lid=j0u0cqy0d85t

[...]
Zou het net posten. Reden genoeg om over te stappen?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-12 11:41
_Piwi_ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:48:
Per e-mail komt een wijziging in voorwaarden binnen waarbij Tibber ook terugleverkosten gaat rekenen (onder een andere noemer wiliswaar):

Bij Tibber betalen we voor elke kWh die je teruglevert, de beursprijs, belastingen én inkoopvergoeding aan je uit. We maken echter wel kosten voor het verhandelen van deze stroom. Om deze kosten te kunnen dekken, voeren we per 1 januari een verkoopvergoeding in van 2,48 ct/kWh (incl. btw) over de teruggeleverde stroom. Je leest er in dit artikel meer over.
Ik wou net hetzelfde opmerken. Beetje jammer dit, gelukkig is overstappen heel makkelijk. Iemand een overzicht van de goedkoopste dynamische providers?

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-12 08:12
Krijg net een mail over tarieven 2026.

Er komt een "verkoopvergoeding" bij terugleveren die net zo hoog is als de inkoopvergoeding. Oftewel mooi ander woord voor terugleverkosten.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-12 08:52
Shittt !!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pWE2F_W1sVEyEnMOyhEN_yvlPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ff4AetLmcRnb9q7tDH3HEu8d.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08
Ik denk dat het tijd wordt om een andere partij te gaan zoeken, ik nou niet van zulke fratsen.

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-12 08:12
Als een het gaat doen, doen ze het straks allemaal.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• Terranca
Volgens mij deden andere partijen dit al -- nou ja, die keerden gewoon niet de "inkoopvergoeding" uit bij teruglevering, wat netto op hetzelfde neer komt. Geloof dat er in het day-ahead-prijzen topic nog wel een overzichtje staat (dat nu bijgewerkt moet worden :D)

• dev-random
dev-random schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:49:
[...]

Ik wou net hetzelfde opmerken. Beetje jammer dit, gelukkig is overstappen heel makkelijk. Iemand een overzicht van de goedkoopste dynamische providers?
Het overzicht waar ik naar opzoek was.

Zonneplan streept het ook weg en frank is zonder "slim handelen" ook al een cent goedkoper

• Terranca
dev-random schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:53:
[...]

Het overzicht waar ik naar opzoek was.

Zonneplan streept het ook weg en frank is zonder "slim handelen" ook al een cent goedkoper
Als ik de blog goed lees, komt Tibber straks in dit overzicht met "0,000ct/kWh" als je teruglevert. Je krijgt immers nog steeds de inkoopvergoeding terug, maar betaalt ook de terugleverkosten die wonderbaarlijk genoeg exact gelijk zijn. Dus nog niet zo nadelig als Next, maar bij Zonneplan en Frank (met slim terugleveren) ben je beter uit als je teruglevert.

• JimBony
  • Laatst online: 22:23
16 november werd nog vol trots op de website gecommuniceerd dat er geen terugleverkosten zijn. Ze zijn daar net zo volatiel als de gemiddelde politicus.

Toch handig die Way Back Machine :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k86L5SphSVwG5cnA-4pV-2VSwrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FvQ6QLqR931gBY2P3YIXAPPC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhVJh9-irNeHJ-XWDHx2e-Yze18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9chUjBiEuk2RKlTUJ4zDzeE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDBaFsUu3r-V8qqymcCNDLB8Yqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V2SzoRbz3EthUEwL8J8r4do1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door JimBony op 28-11-2025 15:04 ]

• Senaxx
[...]
Gelukkig heeft Tibber het heel makkelijk gemaakt om je Homevolt bij een ander provider te gebruiken, of een hele goede API waar je hem zelf mee kan aansturen....

/s

Voor de mensen die de /s missen; je hebt gewoon keiharde vendor lockin met de Homevolt. Die wordt nergens ondersteunt en kan ook niet zelf geautomatiseerd aangestuurd worden. De nieuwe API waar naar werd uitgekeken biedt alleen (beperkte) verbruiksinformatie. Dus je houdt bij een overstap niet alleen een domme batterij over, maar een niet werkende batterij.

Er is wel een zogeheten manuele modus waarmee je via de interne webserver en command line handmatig laad en ontlaad plannen kan aanmaken, maar daarmee verlies je automatische aansturen.

[ Voor 38% gewijzigd door Senaxx op 28-11-2025 16:57 ]

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-12 17:02
Terranca schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:53:
nou ja, die keerden gewoon niet de "inkoopvergoeding" uit bij teruglevering, wat netto op hetzelfde neer komt.
Het komt niet op hetzelfde neer. Voorheen keerde Tibber 2,48 cent uit bij terugleveren. Als de stroomprijs 20 cent was kreeg je dus 22,48 cent. Correct me if I'm wrong, maar wat ik er nu van begrijp moet je voortaan juist 2,48 cent betalen als je teruglevert. Je krijgt in dit geval dus nog maar 18,52 cent terug. Netto betekent dit dat je volgend jaar 4,96 cent per kWh minder krijgt uitbetaald dan nu.

• Terranca
Skix_Aces schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:04:
[...]

Het komt niet op hetzelfde neer. Voorheen keerde Tibber 2,48 cent uit bij terugleveren. Als de stroomprijs 20 cent was kreeg je dus 22,48 cent. Correct me if I'm wrong, maar wat ik er nu van begrijp moet je voortaan juist 2,48 cent betalen als je teruglevert. Je krijgt in dit geval dus nog maar 18,52 cent terug. Netto betekent dit dat je volgend jaar 4,96 cent per kWh minder krijgt uitbetaald dan nu.
Dat is niet wat ze zelf zeggen :)
Op het moment dat je teruglevert geven we je per kWh de beursprijs die op dat moment geldt (deze gelijk aan de beursprijs wanneer je stroom zou afnemen), inclusief energiebelasting en inkoopvergoeding plus de btw minus de verkoopvergoeding. De verkoopvergoeding van 2,48 cent is gelijk aan de inkoopvergoeding die je bij je afgenomen stroom betaalt.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Duidelijk is dat Tibber anderen oneerlijk noemde, maar nu zelf net zo oneerlijk handelt. Het hielp toch niet aan de energietransitie? Meer wel voor hun eigen omzet. Tijd voor een andere partij... Jammer, vond Tibber wel oke, (vond ja).

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• dev-random
Senaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:03:
[...]

Gelukkig heeft Tibber het heel makkelijk gemaakt om je Homevolt bij een ander provider te gebruiken, of een hele goede API waar je hem zelf mee kan aansturen....

/s
Ik ben al overgestapt naar Zonneplan. Meteen afstraffen dit soort praktijken. :Y)

• tcw82
AtlAntA schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:49:
[...]

Zou het net posten. Reden genoeg om over te stappen?
Tja, en dan, heb je net je geintergreerde laadpaal, pulse P1, pulse bridge en nog wat dure spulletjes gekocht en ben je 800 euro verder, ga je overstappen naar een andere en die schrijft lachend een factuurtje voor de geintergreerde laadpaal die zij voor je (moeten) installeren a 1300 euro. (voorbeeld van ... zonneplan of frank weet niet meer zeker).

Zou wel netjes zijn als Tibber zijn zonnepaneel integraties niet op orde heeft om dan te kiezen die teruglever kosten NIET in rekening te brengen, omdat je daarmee ook niet in staat bent om bijvoorbeeld gebruik te maken van je zonne energie overschot (omdat de aangeboden intergratie niet werken).
Maar het schijnt ook zo te zijn dat sinterklaas niet bestaat, dus dit sprookje zal ook wel niet doorgaan. :|

• Skix_Aces
Terranca schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:05:
[...]
Dat is niet wat ze zelf zeggen :)
Ik had in mijn verontwaardiging over het stukje heen gelezen dat ze je eerst (fictief) 2,48 cent geven om hem vervolgens weer van je af te pakken. Dat maakt het iets minder erg, maar geeft me nogsteeds genoeg reden om over te stappen naar zonneplan. Zal vanavond eens kijken.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08
dev-random schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:11:
[...]

Ik ben al overgestapt naar Zonneplan. Meteen afstraffen dit soort praktijken. :Y)
Nou inderdaad: ik ben ook zojuist overgestapt en heb ook mijn resterende Tibber tegoed voor de Tibber store nog even opgemaakt. Zonneplan.. here we come :)

• TetraPilotomie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:21
Ik stap miv 1 januari over [terug] naar Frank Energie. Voor mij was de teruglever vergoeding doorslaggevend om van FE naar Tibber te gaan. Daarbij kan ik dan ook weer op de onbalansmarkt meedoen.

TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar

• PCJR
Ok, Zonneplan (Zonnebonus?) of Frank, of wat gaan we doen? :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• JimBony
peterpijpelink schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:10:
Duidelijk is dat Tibber anderen oneerlijk noemde, maar nu zelf net zo oneerlijk handelt. Het hielp toch niet aan de energietransitie? Meer wel voor hun eigen omzet. Tijd voor een andere partij... Jammer, vond Tibber wel oke, (vond ja).
Schijnheilig gedrag. Hoop dat ze de deksel goed op hun neus krijgen.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb net mijn overstap naar zonneplan geregeld per 1-1!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22-12 11:19
Ook tibber gebruiker hier, wat is de kans dat Zonneplan dit straks vanaf 1 januari ook gaat doen? Is overstappen nu wel verstandig?

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

• Terranca
Heb net even zitten rekenen en de gederfde inkomsten zijn ongeveer gelijk aan wat ik bij Tibber aan Grid Rewards binnen haal per jaar -- dus daar gaat de hele marketingpropositie, en dan kan ik net zo goed zonder gedoe naar Zonneplan met bonus of Frank... zucht... had helemaal geen zin om hier alweer mee bezig te gaan. Vond overstappen van zorgverzekering wel weer genoeg voor dit seizoen :+

• Skix_Aces
Overstappen bleek makkelijker dan gedacht. Binnen 1 minuut geregeld, zit vanaf 1-1 ook bij Zonneplan. Mocht Zonneplan in de komende dagen met eenzelfde bericht komen kan je altijd nog annuleren.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37
vaursechs schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:23:
Ook tibber gebruiker hier, wat is de kans dat Zonneplan dit straks vanaf 1 januari ook gaat doen? Is overstappen nu wel verstandig?
Ja zou even wachten wat anderen doen. Kreeg wel nog een brief van zonneplan vd week met dat ze dit juist niet doen, maargoed..

Tis een principieel ding dit, overweeg nu ook al weer over te stappen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01

RvV

Ik heb net 1 dag de Pulse in de meterkast hangen. Toch vind ik het belangrijk om een signaal af te geven en over te stappen. Maar net wat vaursechs zegt... wie weet wat je straks krijgt bij een ander.

Y'24

• nickbock
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 17:10
Doei Tibber, van het weekend overstappen. Eerst op je website zetten dat terugleverkosten niet eerlijk zijn. Niet te vertrouwen dus. Tot ziens.

• PCJR
Terranca schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:24:
Heb net even zitten rekenen en de gederfde inkomsten zijn ongeveer gelijk aan wat ik bij Tibber aan Grid Rewards binnen haal per jaar -- dus daar gaat de hele marketingpropositie, en dan kan ik net zo goed zonder gedoe naar Zonneplan met bonus of Frank... zucht... had helemaal geen zin om hier alweer mee bezig te gaan. Vond overstappen van zorgverzekering wel weer genoeg voor dit seizoen :+
In de jaren dat er 95cnt tlv was, ben ik in 1 jaar 9x overgestapt weet ik nog. Grof geld binnen gehaald
Waren mooie tijden :>

• PCJR
Hoe zit het met de KWH meters en sockets en P1 meter enzo.... Is dat allemaal voor t stort of kan t blijven hangen...

• tcw82
heeft iemand Backpacker al getroost, die ziet al zijn favoriete Tweakers wegrennen naar Frank en ZP...

• Pr088
[...]

Jeroen.nl is een handige website. De enige die echt goedkoper zal zijn is Zonneplan denk ik. Maar of ik mijn integratie met Easee wil opgeven... 2,5 cent x 4000 kWh terugleveren is € 100, die ik nu ook ruim pak met GR. Twijfels...

• PCJR
Pr088 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:37:
[...]

Jeroen.nl is een handige website. De enige die echt goedkoper zal zijn is Zonneplan denk ik. Maar of ik mijn integratie met Easee wil opgeven... 2,5 cent x 4000 kWh terugleveren is € 100, die ik nu ook ruim pak met GR. Twijfels...
Ja zonneplan of frank als ik zo snel kijk...

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gaat lekker zo met alle energie leveranciers. “Kosten” jaja. Want de afgelopen jaren deden ze het allemaal gratis voor de maatschappij zeker…

Jammer, Tibber was een van de allerlaatste met een eerlijke dienstverlening. En nu passen ze het zo aan dat het bijna weer niet te begrijpen is én niet te vergelijken is.

[ Voor 17% gewijzigd door Ethirty op 28-11-2025 15:46 ]

#team_UTC+1

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08
Op het moment dat je teruglevert geven we je per kWh de beursprijs die op dat moment geldt (deze gelijk aan de beursprijs wanneer je stroom zou afnemen), inclusief energiebelasting en inkoopvergoeding plus de btw minus de verkoopvergoeding. De verkoopvergoeding van 2,48 cent is gelijk aan de inkoopvergoeding die je bij je afgenomen stroom betaalt.
Zover ik het dus begrijp, krijg je dus ook de inkoopvergoeding nog steeds terug.

Feitelijk betaal je dus € 0,00 verkoopvergoeding, want de inkoop en verkoop van 2.48ct mag je tegen elkaar wegstrepen.

Dus eigenlijk wat ze hadden moeten zeggen is dat ze geen inkoopvergoeding meer vergoeden bij het terugleveren. Staat toch iets beter dan een verkoopvergoeding introduceren ;)

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37
@Polderdijk volgens mij streep je dat deel juist niet weg, maar dat zou interessant zijn. Tot einde saldering.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• PCJR
Polderdijk schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:48:
[...]

Zover ik het dus begrijp, krijg je dus ook de inkoopvergoeding nog steeds terug.

Feitelijk betaal je dus € 0,00 verkoopvergoeding, want de inkoop en verkoop van 2.48ct mag je tegen elkaar wegstrepen.

Dus eigenlijk wat ze hadden moeten zeggen is dat ze geen inkoopvergoeding meer vergoeden bij het terugleveren. Staat toch iets beter dan een verkoopvergoeding introduceren ;)
Maar dan nog zijn Frank en Zonneplan gunstiger nu toch?

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-12 00:19
Hoe zit het precies, saldering wordt op 12e factuur verrekend! Wat als je binnen 12 maanden wil opstappen?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• tcw82
Pr088 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:37:
[...]

dit soort berichten geven me dan toch weer wat hoop... :)

Nu alleen nog even die zonnepaneel omvormers integreren (je kan wel zeggen als Tobber zijnde ) dat het kan, maar dat kan dus niet... en die backlog met storingen pagina is niet het eerste dat potentieel nieuwe klanten zullen gaan zien....

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22-12 11:19
Toch ook maar de overstap naar zonneplan gemaakt, wel pas vanaf 1-1-2026. Mochten ze bij Zonneplan ook nog iets wijzigen, dan kan ik nog annuleren.

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08
NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:56:
@Polderdijk volgens mij streep je dat deel juist niet weg, maar dat zou interessant zijn. Tot einde saldering.
Staat toch een paar keer op hun site (https://support.tibber.co...terugleveren-bij-tibber):
In dit geval betaal je €0,36 ((6 kWh * €0,05) - (6 * €0.0205 inkoopvergoeding)+ (6 * €0.0205 verkoopvergoeding) * 1,21 btw) voor de stroom die je teruglevert. Maar wanneer je nog gebruik kan maken van de salderingsregeling krijg je wél de energiebelastingen nog terug.
* let op de - en + tekens (en is ex btw)

Dus zowel voor als na salderen betaal je feitelijk GEEN terugleverkosten. Je krijgt echter ook niet meer de inkoopvergoeding terug.
En dit lijkt me opzich wel eerlijk. Stel jij hebt zonnepanelen en je buurman niet, en beide zitten op Tibber, dan neemt bij genoeg zon jouw buurman jouw zonnestroom af. Je buurman betaald de inkoopvergoeding, en jijzelf betaalt niks (inkoopvergoeding -/- verkoopvergoeding). Onderaan de streep wordt er dus maar één keer een inkoopvergoeding over die stroom betaald. Met de oude regeling zou Tibber geen enkele vergoeding krijgen voor die stroom.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• tcw82
Als er iemand is met een pulse bridge en die wil gaan overstappen.... ik hou me aanbevolen... DM mag... :)

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-12 17:53
Zo, dat was het dan voor Tibber. In ieder geval voor 2026...
Terugleverboete zou mij ruim € 80,- 8)7 per jaar gaan kosten en dat zijn aardig watt-uurtjes.
Dus net maar overgestapt naar Zonneplan per 1-1-2026

Denk dat die er aardig wat klantjes bij gaan krijgen zo :Y

🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

• Terranca
Voor iedereen nu halsoverkop naar een andere aanbieder wil: Zonneplan heeft het zo te zien netjes op orde, maar over Frank zijn nog wel rare verhalen over exact dit onderwerp. Daar kom je bvb niet op "netto nul" uit zoals nu bij Tibber, maar moet je wel echt betalen als je teruglevert. Als ik het stappenplan om klant te worden even doorloop kom je op 0,0127ct/kWh betalen voor elke teruggeleverde kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyOeLJ_qyw2bc2zyr2BdlPaKMhg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eshcX9fjbbi4jwAuH2lN0kdB.png?f=user_large

Tenzij je toevallig een omvormer hebt die "Slim Terugleveren" ondersteunt, dan gelden er weer andere regeltjes. Dan krijg je wat extra bonus en geen terugleververgoeding.

Dus nou ja. Wees gewaarschuwd.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

€121 zou het over afgelopen jaar zijn geweest. Dat is ongeveer een volledige maand aan kosten extra. Een omgekeerde 13e maand zeg maar.

Toch maar eens kijken wie er nog meer aan dynamisch laden van een Tesla doet, want mijn laadpaal kan het niet.

#team_UTC+1

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

snap dit oprecht niet, zo'n stomme zet van TIbber, over een jaar is het toch weer anders en dan behoud je tenminste je klanten op basis van loyaliteit tot aan afschaffen saldering. En je bent geen leugenaar, want vorige week nog roepen dat het oneerlijk is en een week later dit uitstorten over je klanten. domdom... mensen vergeten dit niet.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• robtelecom1960
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-12 13:13
Hier nog een overstapper, ook ANWB berekend geen terugleverkosten. Niet slim van Tibber, gaat ze klanten kosten.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:43
Hier ook een overstapper gaat 184 per jaar schelen

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:06
Als ik zo snel kijk is slim laden bij ZP wel gekoppeld aan hun laadpaal. Nu stuurt Tibber mn Tesla aan * wat bij ZP niet lijkt te kunnen. Of kunnen zij ook mn auto aansturen? Ben namelijk gebonden aan de domme laadpaal die ik van de leasemaatschappij heb gekregen

*) ondanks dat dat bij grid rewards niet altijd helemaal soepel gaat, de regulier laadsessie bij laagste tarief gaat wel goed

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RF1000 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:05:
Als ik zo snel kijk is slim laden bij ZP wel gekoppeld aan hun laadpaal. Nu stuurt Tibber mn Tesla aan * wat bij ZP niet lijkt te kunnen. Of kunnen zij ook mn auto aansturen? Ben namelijk gebonden aan de domme laadpaal die ik van de leasemaatschappij heb gekregen

*) ondanks dat dat bij grid rewards niet altijd helemaal soepel gaat, de regulier laadsessie bij laagste tarief gaat wel goed
Mja daar zit ik dus ook mee. Zo te zien bespaar ik meer met slim laden via de Tesla interface van Tibber dan ik bij een andere leverancier niet aan boete betaal.

En het is maar een jaartje, daarna gaat de hele markt alweer op de schop en blijft het gissen wat iedereen gaat doen.

#team_UTC+1

• JimBony
Yeah, sure…

Draaikonterij ten top.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFGXDolgzPketC_yfleVX7WBquI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zn4gmE7oJpjI2dgftGNHA5Kk.jpg?f=fotoalbum_large

• PCJR
robtelecom1960 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:54:
Hier nog een overstapper, ook ANWB berekend geen terugleverkosten. Niet slim van Tibber, gaat ze klanten kosten.
anwb is niet echt een topper

https://jeroen.nl/dynamis.../salderen-en-terugleveren

https://www.zonneplan.nl/...gelijken/met-zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JumLrjoe8dwlnNs1ybCcCBH_wAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0jGhE3BihT5SJIyDDm5Yy1T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9c1k1BSvIfe3m-zgu9BtvEyQQi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEkyFLlrpkvZSHcSjpAGesyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mba5oDrFamYzxjnIFqkSJ9G6cAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6wHY0v2nC9qkQg0IBKzqJUJ.jpg?f=fotoalbum_large

opletten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLlz2HuGoySgpc_pEZJyOCbp_lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ks2wL6MF43JEYqrT46fpFjpB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PCJR op 28-11-2025 17:29 ]

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:33
robtelecom1960 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:54:
ANWB lijkt mij niet de meest geschikte om naar over te stappen, zie
jeroen.nl:
ANWB Energie heeft haar naam mee, betrouwbaar. Maar daar is eigenlijk ook het enige mee gezegd. Voor dynamische stroom ben je beter af bij een andere partij.

Weinig innovatie, een slecht functionerende app, hoge kosten (maandelijkse en inkoopvergoeding) en een trage klantenservice. Het bedrijf mist focus op stroom en biedt jou als consument te weinig.

Voor stroom hoef je niet bij de ANWB te zijn, tenzij je natuurlijk vaart op een betrouwbare naam uit het verleden. Dat is aan jou.

Ik ga weer terug naar Zonneplan, dat beviel prima. Mis alleen de integratie met mijn autolader maar goed als dat het is, prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Lempke op 28-11-2025 17:32 ]

• PCJR
RF1000 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:05:

Je laadpaal kan toch gewoon zelf werken op basis van P1 meter en dynamische tarieven? Zowat elke paal kan dat toch? :?

• PCJR
John245 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:57:
Hier ook een overstapper gaat 184 per jaar schelen
en voor mij? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUKbG5MYXhdPWx8RtTuctMPI_W4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mllyrmRdFc2FewL2CmgNzfZo.jpg?f=fotoalbum_large

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:43

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:56

GVR

Let op mijn woorden, zoals altijd in energieleverancierland zullen zeer waarschijnlijk andere leveranciers snel hetzelfde gaan doen. Ik ga dus niet halsoverkop opzeggen en overstappen, ik wacht rustig af :). En de start van het echte terugleverseizoen duurt nog ff ;)
Pagina: 1 ... 31 ... 34 Laatste