hoezo gedurfd? Is dit in het verleden mis gegaan?MajaMestreech schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:56:
Nieuwe update van de Zappi 2.1 is beschikbaar: 5.752. Iemand al gedurfd om Tibber slim laden te activeren in combinatie met deze versie?
Ik snap eigenlijk sowieso niet hoezo je via de tibber app het slimme laden wil aanzetten. Je kan dit toch ook doen via de Zappi app?
Ben sinds vandaag eigenaar van een Zaptec go, en hier kan je ook via de app (van zaptec) slim laden aanzetten.
Je kan volgens mij niet ergens instellen dat je bijvoorbeeld alleen maandagochtend 0700 op 100% wil zitten met de accu en verder alleen wil laden indien de grid rewards enorm interessant zijn? Dit weerhoud mij er nu van om de auto elke dag aan de lader te hangen.
Als je geen vertrektijd instelt krijg je volgens mij zo goed als enkel GR laadmomenten.
Vanwege de Grid rewards. Tevens bij 2 EV's moet je iedere keer via de MyEnergi portal instellen hoe te laden, in ieder geval wij aangezien 1 EV met 11 kW kan laden en de andere met 3.6 kW. Via Tibber slim laden kan die automatisch worden gedetecteerd. Alleen ... het moet wel goed werken en dat is inderdaad niet goed gegaan sinds de laatste 2 updates.darkfujita schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:35:
[...]
hoezo gedurfd? Is dit in het verleden mis gegaan?
Ik snap eigenlijk sowieso niet hoezo je via de tibber app het slimme laden wil aanzetten. Je kan dit toch ook doen via de Zappi app?
Nee hoor, ik heb ook geen vertrektijd ingesteld en ik laad voor een aanzienlijk deel ook op ‘Optimale prijs’ momenten.DaanTriple7 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:26:
@Niek_
Als je geen vertrektijd instelt krijg je volgens mij zo goed als enkel GR laadmomenten.
SR+ sept 2019 wit
Zoals ik het ervaar kijkt ie tot wel een week vooruit met verwachte energieprijzen. Je kunt dus prima instellen dat ie op maandagochtend 0700 vol moet zijn en de rest van de week gewoon inpluggen. Vaak zijn de prijzen in het weekend het laagst dus dan zie je dat ie doordeweeks alleen een paar grid reward momenten pakt. Soms, zoals afgelopen week, is de stroom doordeweeks zo goedkoop dat ie ook dan wat meer laadt. Al met al ben ik positief verrast over hoe goed Tibber dit regelt!Niek_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:02:
Hebben jullie wellicht een oplossing voor het volgende? Vond het prima om m’n auto bij thuiskomst direct aan de lader te hangen om zo grid rewards te ontvangen. Over het algemeen red ik het net wel/niet om alleen in het weekeinde te laden. Als ik de auto dus elke keer bij thuiskomst aan de lader hang loop ik het risico om over de week heen duurder uit te zijn.
Je kan volgens mij niet ergens instellen dat je bijvoorbeeld alleen maandagochtend 0700 op 100% wil zitten met de accu en verder alleen wil laden indien de grid rewards enorm interessant zijn? Dit weerhoud mij er nu van om de auto elke dag aan de lader te hangen.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Mwah, dat werkt wisselend. Ik doe nu alleen GR en op maandagochtend 100% en dan gaat hij vrolijk op vrijdag laden zonder GR terwijl de verwachting al was dat het zaterdag en zondag veel goedkoper zou zijn.michaelvo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:31:
[...]
Zoals ik het ervaar kijkt ie tot wel een week vooruit met verwachte energieprijzen. Je kunt dus prima instellen dat ie op maandagochtend 0700 vol moet zijn en de rest van de week gewoon inpluggen. Vaak zijn de prijzen in het weekend het laagst dus dan zie je dat ie doordeweeks alleen een paar grid reward momenten pakt. Soms, zoals afgelopen week, is de stroom doordeweeks zo goedkoop dat ie ook dan wat meer laadt. Al met al ben ik positief verrast over hoe goed Tibber dit regelt!
Sowieso zijn GR momenteel om te huilen. Geen idee hoe het met de slijtage zit van de relais en laadsystemen, want elke keer aan/uit voor 10-15 minuten tegen die paar cent voelt verkeerd.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Heb ook geen melding ontvangen.
Iemand dit ook al eens gehad?
Heb je eraan gedacht dat 1 tot 5 de volgende dag is? Die fout heb ik ook al eens gemaakt.darkfujita schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:43:
Shit, gisteren de zaptec Go ingesteld om op bepaalde tijdslot te laden (afgelopen nacht van 01 tot 05uur), maar er is helemaal niks geladen. Terwijl ik het had getest tussen 20 en 21uur.
Kan de zaptec go trouwens niet zelf met dynamische tarieven omgaan?
Als ik het goed heb overrulet Tibber de instellingen van je laadpaal. Dus als je wil dat er goedkoop geladen wordt, moet je in de Tibber app een vertrektijd instellen voor de volgende ochtend.darkfujita schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:43:
Shit, gisteren de zaptec Go ingesteld om op bepaalde tijdslot te laden (afgelopen nacht van 01 tot 05uur), maar er is helemaal niks geladen. Terwijl ik het had getest tussen 20 en 21uur.
Hier is het laden gepauzeerd vannacht door grid rewards.
He kunt de ai chatbot de vraag stellen, het antwoord negeren en direct vragen het aan een mens voor te leggen. Dan krijg je na een paar dagen antwoord, soms zit er dan iets tussen dat zinvol is. (Ik had een slecht ingestoken laadkabel, dat kwam uit het contact met een persoon).darkfujita schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:43:
Misschien helpt het.
Dan zou ik even een mailtje naar Tibber sturen. Zou niet zo moeten zijn dat GR duurder is dan 'gewoon' in het weekend laden. Komt bij mij nooit voor -op een enkele uitzondering na-.Ethirty schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:37:
[...]
Mwah, dat werkt wisselend. Ik doe nu alleen GR en op maandagochtend 100% en dan gaat hij vrolijk op vrijdag laden zonder GR terwijl de verwachting al was dat het zaterdag en zondag veel goedkoper zou zijn.
Sowieso zijn GR momenteel om te huilen. Geen idee hoe het met de slijtage zit van de relais en laadsystemen, want elke keer aan/uit voor 10-15 minuten tegen die paar cent voelt verkeerd.
Je relais is stevig genoeg. Die kan enorm vaak schakelen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Volgens mij gaat dit niet goed als ik dan overdag naar het werk ga en een uurtje of 10 ontkoppel. Dan vervalt alles toch omdat je langer dan x tijd de auto niet aan de lader hebt hangen?michaelvo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:31:
[...]
Zoals ik het ervaar kijkt ie tot wel een week vooruit met verwachte energieprijzen. Je kunt dus prima instellen dat ie op maandagochtend 0700 vol moet zijn en de rest van de week gewoon inpluggen. Vaak zijn de prijzen in het weekend het laagst dus dan zie je dat ie doordeweeks alleen een paar grid reward momenten pakt. Soms, zoals afgelopen week, is de stroom doordeweeks zo goedkoop dat ie ook dan wat meer laadt. Al met al ben ik positief verrast over hoe goed Tibber dit regelt!
Dat schreef ik ook niet. Ik reageerde op de week voorspelling en dat is dus juist zie dat er dan zónder GR toch geladen wordt terwijl het weekend 9/10 goedkoper is.Pr088 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:50:
[...]
Dan zou ik even een mailtje naar Tibber sturen. Zou niet zo moeten zijn dat GR duurder is dan 'gewoon' in het weekend laden. Komt bij mij nooit voor -op een enkele uitzondering na-.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ook dan: supportticket aanmaken.Ethirty schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:37:
[...]
Dat schreef ik ook niet. Ik reageerde op de week voorspelling en dat is dus juist zie dat er dan zónder GR toch geladen wordt terwijl het weekend 9/10 goedkoper is.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Wat zou er dan vervallen?Niek_ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:18:
[...]
Volgens mij gaat dit niet goed als ik dan overdag naar het werk ga en een uurtje of 10 ontkoppel. Dan vervalt alles toch omdat je langer dan x tijd de auto niet aan de lader hebt hangen?
Ik heb de auto gister ingeplugd zonder volgende vertrektijd. Het gegenereerde laadplan zei in het weekend te willen gaan laden voor een geschatte prijs van 17 cent/kWh. Hij heeft vannacht toch met een grid reward een paar kWh geladen tegen 14 cent. Straks haal ik m van de lader en vnv plug ik hem weer in. Wat zou er dan mis moeten gaan?
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Zie screenshots, De auto begint op een duur moment met laden, terwijl er nog hele veel goedkope uren aankomen en voldoende tijd om de auto vol te krijgen (11kW). achteraf (andere screenshot) kan ik niet helemaal valideren hoe het nu zit mbt de grid rewards en de goedkope momenten. Stel er zou geen inzet geweest van Grid Rewards en er zou puur in de goedkoopste nachtelijke uren geladen zijn, zou ik dan niet goedkoper uit zijn geweest?
Kijk ik er gewoon verkeerd tegen aan en klopt het toch of zit er iets vreemds aan? Of boeit het moment niet en moet ik alleen naar de kosten kijken (ik zie nu staan dat het niets gekost heeft, tweede screenshot?).
/f/image/9eXK2ixh96uAPF9C6Oys7UjX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5isM4WOIiU9P7gLAT538tALx.png?f=fotoalbum_large)
Een dag eerder was het ook al zoiets mbt noodzakelijke uren
[ Voor 45% gewijzigd door ChUcKiE op 29-10-2025 09:18 ]
Belangrijk: als de auto losgekoppeld wordt voordat we het laden hebben ingehaald, vervalt de compensatie meestal door technische beperkingen.michaelvo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:50:
[...]
Wat zou er dan vervallen?
Ik heb de auto gister ingeplugd zonder volgende vertrektijd. Het gegenereerde laadplan zei in het weekend te willen gaan laden voor een geschatte prijs van 17 cent/kWh. Hij heeft vannacht toch met een grid reward een paar kWh geladen tegen 14 cent. Straks haal ik m van de lader en vnv plug ik hem weer in. Wat zou er dan mis moeten gaan?
Je kunt je auto maximaal 4 uur loskoppelen voor bijvoorbeeld een snel ritje naar de winkel of het bos. Als je hem binnen 4 uur weer aansluit, kunnen we de compensatie alsnog inhalen. Daarom raden we aan om af en toe je slimme laadplanning te controleren in de app. Als er een “gewoon” slim laadschema staat, stel dan een realistische vertrektijd in als je weet dat je de auto gaat loskoppelen en niet binnen 4 uur weer aansluit.
https://support.tibber.com/nl/articles/8979507-grid-rewards
Aan de grote paarse vlakken te zien lijkt het alsof het initieel gepland met een lagere laadsnelheid. Heb je veel last van loadbalancing? Als hij denkt alles nodig te hebben met 3.6kW maar uiteindelijk met 11kW kan laden dan is dat idd niet handig.ChUcKiE schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:14:
En toch blijf ook ik mijn twijfels houden of Tibber nu echt de meest goedkope momenten of Grid Rewards pakt zodat het voor mij financieel gezien het meest gunstig is.
Zie screenshots, De auto begint op een duur moment met laden, terwijl er nog hele veel goedkope uren aankomen en voldoende tijd om de auto vol te krijgen (11kW). achteraf (andere screenshot) kan ik niet helemaal valideren hoe het nu zit mbt de grid rewards en de goedkope momenten. Stel er zou geen inzet geweest van Grid Rewards en er zou puur in de goedkoopste nachtelijke uren geladen zijn, zou ik dan niet goedkoper uit zijn geweest?
Kijk ik er gewoon verkeerd tegen aan en klopt het toch of zit er iets vreemds aan? Of boeit het moment niet en moet ik alleen naar de kosten kijken (ik zie nu staan dat het niets gekost heeft, tweede screenshot?).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een dag eerder was het ook al zoiets mbt noodzakelijke uren
[Afbeelding]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Waarschijnlijk een overbodige vraag: Heb je een minimum batterijpercentage ingesteld?ChUcKiE schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:44:
Klopt er wordt ook wel gewerkt met loadbalancing, dus lagere laadsnelheid, maar zeker in de nacht kan er aardig op hoge snelheid geladen worden (elke nacht).
Ik herken dit gedrag niet.
Ik ga dan altijd die chatbot die vraag stellen. Waarom is mijn auto nu aan het laden het is veel goedkoper dan en dan .... En dan ook gelijk de toevoeging: ik wil dit door een mens beantwoord hebben. Dan krijg je na een paar dagen een redelijk antwoord en als je daar dan op verder praat komt er mogelijk een goed idee uit voort.Ethirty schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:37:
[...]
Mwah, dat werkt wisselend. Ik doe nu alleen GR en op maandagochtend 100% en dan gaat hij vrolijk op vrijdag laden zonder GR terwijl de verwachting al was dat het zaterdag en zondag veel goedkoper zou zijn.
Ja, dat denk ik dus ook dat er gebeurd is. Echter zit ik ook nog met een ander probleem dat ik mijn Hyundai niet kan koppelen (die integratie is er nog niet) dus begrijp van de tibber helpdesk dat ik een dummy auto moet aanmaken. Vervolgens moet ik (volgens helpdesk) aangeven hoeveel procent de auto momenteel heeft, en de vertrek tijd aangeven. Buiten dat werkt de load balancing ook niet....Tdem schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:03:
[...]
Als ik het goed heb overrulet Tibber de instellingen van je laadpaal. Dus als je wil dat er goedkoop geladen wordt, moet je in de Tibber app een vertrektijd instellen voor de volgende ochtend.
Hier is het laden gepauzeerd vannacht door grid rewards.
Het voelt allemaal als een ongelofelijke omweg, dus heb verzocht om de hele integratie tussen zaptec <> tibber nu weer te verwijderen (dit kan niet zelf via de tibber app, ik krijg die laadpaal nu niet meer verwijderd in mijn app). zodat ik gewoon 'handmatig' via de zaptec go het laden zelf kan inplannen (op basis van tijd) of door gebruik te maken van de eco laad modus (slim laden).
Dit voelt namelijk als een stuk minder 'gedoe'.
Weet alleen niet in hoeverre Zaptec eco/ slim laden werkt. Daar moet ik even naar op zoek hoe dat wordt berekend.
@Schnarfle en klopt inderdaad 01 - 05 uur is snachts de volgende dag. Dat was namelijk ook de bedoeling, dus had dat met opzet gedaan.
Ik sla even aan op load balancing, heb je een pulse P1 meter?darkfujita schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:47:
[...]
Ja, dat denk ik dus ook dat er gebeurd is. Echter zit ik ook nog met een ander probleem dat ik mijn Hyundai niet kan koppelen (die integratie is er nog niet) dus begrijp van de tibber helpdesk dat ik een dummy auto moet aanmaken. Vervolgens moet ik (volgens helpdesk) aangeven hoeveel procent de auto momenteel heeft, en de vertrek tijd aangeven. Buiten dat werkt de load balancing ook niet....
Het voelt allemaal als een ongelofelijke omweg, dus heb verzocht om de hele integratie tussen zaptec <> tibber nu weer te verwijderen (dit kan niet zelf via de tibber app, ik krijg die laadpaal nu niet meer verwijderd in mijn app). zodat ik gewoon 'handmatig' via de zaptec go het laden zelf kan inplannen (op basis van tijd) of door gebruik te maken van de eco laad modus (slim laden).
Weet alleen niet in hoeverre Zaptec eco/ slim laden werkt. Daar moet ik even naar op zoek hoe dat wordt berekend.
@Schnarfle en klopt inderdaad 01 - 05 uur is snachts de volgende dag. Dat was namelijk ook de bedoeling, dus had dat met opzet gedaan.
Kan je in de app dit zien:
(Eventueel na toevoeging van Power up met de pulse)
/f/image/557txB0DypCPjRZob1j1rPOF.png?f=fotoalbum_large)
En dit:
![]() | ![]() |
Jep dat kan ik zien. Alleen de laadpaal integratie was nog niet voltooid. Ik moet nog een 'auto toevoegen'. Dit had ik niet gedaan, want dat gaat niet met Hyundai (die is er niet). Dus advies was om een dummy auto toe te voegen. Heb aangegeven dat ik dat dus niet wil en dat zij de hele integratie nu weer moeten verwijderen in de back-end.tcw82 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:51:
[...]
Ik sla even aan op load balancing, heb je een pulse P1 meter?
Kan je in de app dit zien:
(Eventueel na toevoeging van Power up met de pulse)
[Afbeelding]
En dit:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ok, ik snap hem. Omdat je geen controle hebt over de paal/auto combi wil pulse(kan pulse) niks afregelen.darkfujita schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:56:
[...]
Jep dat kan ik zien. Alleen de laadpaal integratie was nog niet voltooid. Ik moet nog een 'auto toevoegen'. Dit had ik niet gedaan, want dat gaat niet met Hyundai (die is er niet). Dus advies was om een dummy auto toe te voegen. Heb aangegeven dat ik dat dus niet wil en dat zij de hele integratie nu weer moeten verwijderen in de back-end.
Geen idee of dit helpt, ik schakel zelf de Quooker uit als de auto gaat laden, in de nacht dan wel, die verstoorde het laden nog al.
Ja, ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik overdag zou laden, terwijl ik de kookplaat, WP en oven aan zou hebben. Want dan zit ik sowieso eroverheen.tcw82 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:02:
[...]
Ok, ik snap hem. Omdat je geen controle hebt over de paal/auto combi wil pulse(kan pulse) niks afregelen.
Geen idee of dit helpt, ik schakel zelf de Quooker uit als de auto gaat laden, in de nacht dan wel, die verstoorde het laden nog al.
Ik heb laatst een heleboel geleerd. Als je 25 amp smeltzekeringen hebt als hoofdzekering kan je die tot 1.25 keer 25 belasten zonder dat ze springen. Niet voor eeuwig, maar best eventjes. Zelf ook al ervaring. Nu een aantal keer de 31 aangetikt (door die Quooker). Dat is nu ondervangen.darkfujita schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
Ja, ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik overdag zou laden, terwijl ik de kookplaat, WP en oven aan zou hebben. Want dan zit ik sowieso eroverheen.
Bij 1.6 keer 25 MOET de zekering doorbranden.
Dat is 40ampere.
Dan zit je wel op de 9200 watt per fase.
Maaar aan de andere kant, wie gaat zijn ev nu laden rond etenstijd, de duurste tijd... Er van uitgegaan dat je niet om 1300 een rijsttafel voor 9 man staat te kokkerellen.
Ik denk dat je de koppeling kan verwijderen via de Portal van Zaptec.darkfujita schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:47:
[...]
Ja, dat denk ik dus ook dat er gebeurd is. Echter zit ik ook nog met een ander probleem dat ik mijn Hyundai niet kan koppelen (die integratie is er nog niet) dus begrijp van de tibber helpdesk dat ik een dummy auto moet aanmaken. Vervolgens moet ik (volgens helpdesk) aangeven hoeveel procent de auto momenteel heeft, en de vertrek tijd aangeven. Buiten dat werkt de load balancing ook niet....
Installaties > klik op jouw installatie > Autorisaties
Hmm dit is wel een interessante inderdaad. Ik had m dus vannacht ingeplugd zonder laadplanning, waarbij hij zei op zaterdag voor 17 cent te gaan laden. Uiteindelijk 's nachts bij een werkelijk tarief van 22 cent geladen voor 14 cent middels grid reward.Tdem schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:18:
[...]
Belangrijk: als de auto losgekoppeld wordt voordat we het laden hebben ingehaald, vervalt de compensatie meestal door technische beperkingen.
Je kunt je auto maximaal 4 uur loskoppelen voor bijvoorbeeld een snel ritje naar de winkel of het bos. Als je hem binnen 4 uur weer aansluit, kunnen we de compensatie alsnog inhalen. Daarom raden we aan om af en toe je slimme laadplanning te controleren in de app. Als er een “gewoon” slim laadschema staat, stel dan een realistische vertrektijd in als je weet dat je de auto gaat loskoppelen en niet binnen 4 uur weer aansluit.
https://support.tibber.com/nl/articles/8979507-grid-rewards
Auto is vandaag langer dan 4 uur niet aan de lader. Ga ik dan met een soort van terugwerkende kracht alsnog 22 cent betalen? Ben heel benieuwd of dit echt zo werkt...
Nee. Je hebt nu met groene grid rewards geladen (dus er was overschot en dat heb jij voordelig opgenomen). Het gequote deel ging over het uitstellen van het laden (oranje grid rewards) en de vergoeding daarvoor.michaelvo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:55:
[...]
Hmm dit is wel een interessante inderdaad. Ik had m dus vannacht ingeplugd zonder laadplanning, waarbij hij zei op zaterdag voor 17 cent te gaan laden. Uiteindelijk 's nachts bij een werkelijk tarief van 22 cent geladen voor 14 cent middels grid reward.
Auto is vandaag langer dan 4 uur niet aan de lader. Ga ik dan met een soort van terugwerkende kracht alsnog 22 cent betalen? Ben heel benieuwd of dit echt zo werkt...
[Afbeelding]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Bijzonder, ik zat op 13ct/kWh, maar daar heb ik dan in totaal over de hele nacht maar 17ct totaal aan GR ontvangen.tcw82 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:48:
GR' s van vannacht. Elke GR is 19 cent. Het optimale prijs laden was 20 cent. 19/20 cent per kWh.
#team_UTC+1
tja... daar ga je al.. de stagiaires van Tibber zijn ondoorgrondelijk.Ethirty schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:49:
[...]
Bijzonder, ik zat op 13ct/kWh, maar daar heb ik dan in totaal over de hele nacht maar 17ct totaal aan GR ontvangen.
Ik kom op 19 cent door het getal van de eurootjes te delen door de kwh'tjes... en dat is elke keer 19 cent. Of 20, afronding enzo.
@michaelvo zat ook op 14 cent zag ik...Ethirty schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:49:
[...]
Bijzonder, ik zat op 13ct/kWh, maar daar heb ik dan in totaal over de hele nacht maar 17ct totaal aan GR ontvangen.
ik kom echt niet verder dan die 20.
ik zie ook dat mijn tijdslot anders is dan dat van @michaelvo
2025-10-29 11:57:14.468 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update of sensor.actuele_energieprijs is taking over 10 seconds
2025-10-29 11:57:36.183 WARNING (MainThread) [tibber] Temporary failure interacting with Tibber API, HTTP status: 504. API error: UNKNOWN / Unexpected content type: text/html
2025-10-29 11:57:36.184 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for sensor.actuele_energieprijs fails
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 532, in start
message, payload = await protocol.read() # type: ignore[union-attr]
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/streams.py", line 672, in read
await self._waiter
asyncio.exceptions.CancelledError
The above exception was the direct cause of the following exception:
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/__init__.py", line 97, in execute
resp = await self.websession.post(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<7 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client.py", line 770, in _request
resp = await handler(req)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client.py", line 748, in _connect_and_send_request
await resp.start(conn)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 527, in start
with self._timer:
^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/helpers.py", line 685, in __exit__
raise asyncio.TimeoutError from exc_val
TimeoutError
During handling of the above exception, another exception occurred:
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 963, in async_update_ha_state
await self.async_device_update()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1314, in async_device_update
await self.async_update()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/tibber/sensor.py", line 404, in async_update
await self._fetch_data()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/tibber/sensor.py", line 428, in _fetch_data
await self._tibber_home.update_info_and_price_info()
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/home.py", line 202, in update_info_and_price_info
if not (data := await self._tibber_control.execute(UPDATE_INFO_PRICE % self._home_id)):
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/__init__.py", line 109, in execute
return await self.execute(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<4 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/__init__.py", line 109, in execute
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<4 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/__init__.py", line 106, in execute
return (await extract_response_data(resp)).get("data")
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/response_handler.py", line 37, in extract_response_data
raise RetryableHttpExceptionError(
...<3 lines>...
)
tibber.exceptions.RetryableHttpExceptionError: Unexpected content type: text/html
Even gekeken, was me nog niet opgevallen, maar inderdaad zeker al een dag of 4 dit soort meldingen, een paar keer op een dag. Heb er zelf niet zo heel veel last van, doordat ik voor de prijsbepaling de Nordpool integratie gebruik, die is veel stabieler (en kan met rekensommetje de Tibber prijs goed bepalen).TheSelfishGene schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:22:
Heb al een poos Tibber integratie in HA draaien, sinds een poosje regelmatig foutmeldingen rond de API. Krijg het zelf niet gefixt, lijkt mij dat het aan de serverkant ligt... Nieuwe token genereren en integratie opnieuw toevoegen al getest, geen verbetering. Herkenbaar voor anderen met zelfde use case?
2025-10-29 11:57:14.468 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update of sensor.actuele_energieprijs is taking over 10 seconds
2025-10-29 11:57:36.183 WARNING (MainThread) [tibber] Temporary failure interacting with Tibber API, HTTP status: 504. API error: UNKNOWN / Unexpected content type: text/html
Iemand enig idee hoe dat zit?
Bedoel een keertje, een moment dat anders is, kan. Maar structurele verschillen vind ik wel iets om meer van te weten.
Aangezien ik bijna elke dag/nacht wel een beetje laad (11kw) zal ik elke dag een schermafbeelding maken van de prijs die nacht. Zouden andere dat ook willen doen, beetje gevoel voor krijgen.
[ Voor 25% gewijzigd door tcw82 op 29-10-2025 23:21 ]
Het is nu wel een beetje klaar, @Backpacker kun jij hier iets zinnigs over zeggen? Waarom is het bij mij "altijd" 20 cent, terwijl ik dus met alleen maar lagere prijzen zie langskomen.
Waarom is het bij andere alhier 13 cent?
Hoe werkt dit nu precies?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 30-10-2025 00:04 ]
Waarschijnlijk zelfs op middenspanningsniveau. Ik zie regelmatig hier tijden voorbijkomen waarop mijn auto helemaal niets doet. Heel verschillend per regio.janne_nl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:35:
Zijn de gridrewards afhankelijk van het hele net of meer van de losse hoogspanningsstations en wat daar achter aan load en opwek zit?
Ook is het tarief afhankelijk van je vertrektijd.
Ik had vandaag 1 'snoepmomentje' om 23:45. Een half uurtje, 5kWh totaal, tegen 16ct per kWh. Het laadschema laat zien dat ik anders zaterdagmiddag zou laden tegen 17ct (prognose natuurlijk).
Dat is geheel afhankelijk van je vertrektijd en de prijzen tot aan de vertrektijd.tcw82 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:48:
Wat gebeurde hier nu weer? Eerst is het -8 cent, dan -71 cent en het eindigt weer op precies...20 cent?!?
Het is nu wel een beetje klaar, @Backpacker kun jij hier iets zinnigs over zeggen? Waarom is het bij mij "altijd" 20 cent, terwijl ik dus met alleen maar lagere prijzen zie langskomen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je koppelt je auto aan en dan wordt het meest optimale laadplan gemaakt tot aan de ingestelde vertrektijd, eventueel met verwachte prijzen als de vertrektijd ver in de toekomst ligt.
Als Grid Rewards het laden dan uitstelt of eerder gaat laden wordt de kWh prijs van dat duurdere moment gecompenseerd tot aan het niveau van wat je had moeten betalen met normaal Slim Laden en daarbovenop krijg je de beloning (die je terugziet in het Grid Reward scherm)
Gedurende een laadsessie wordt de data constant bijgewerkt, je moet dus eigenlijk pas kijken als de laadsessie is afgelopen.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
:strip_exif()/f/image/G6cPdOjR3Hew8HefGL3lQpJP.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk alleen dat je hier heel weinig mee kan, grid rewards is een grote zwarte doos en maar hopen dat er iets moois voor je in zit...
De vraag is natuurlijk wat krijgt de andere partij. (Of het nu Frank, zonneplan of Tibber is). De gebruikers krijgen een beloning, die is alleen niet transparant (zie ook opmerking @Backpacker, want afhankelijk van vanalles).michaelvo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:37:
@tcw82 Ik heb gisteravond en vannacht 'maar' 2 kWh gekregen maar wel tegen 15 cent:
[Afbeelding]
Denk alleen dat je hier heel weinig mee kan, grid rewards is een grote zwarte doos en maar hopen dat er iets moois voor je in zit...
Ik heb gister een geplande laadsessie ingesteld, omdat ik meer stroom nodig had dan ik redelijkerwijs van GR zou verwachten.
Vanochtend uiteindelijk zo'n 90% toch tegen GR geladen en een klein beetje tegen normale optimale prijs.
17kWH tegen 19ct met €0,32 aan GR vergoeding. Ik klaag niet
Dat wordt gewoon uitgelegd op de site:janne_nl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:35:
Zijn de gridrewards afhankelijk van het hele net of meer van de losse hoogspanningsstations en wat daar achter aan load en opwek zit?
En ja, een deel van die GR zal ongetwijfeld ook bij Tibber blijven, ze moeten ook een bedrijf runnen en een dienst onderhouden om die GR mogelijk te maken.De inkomsten van Grid Rewards komen uit zowel het leveren van diensten aan TenneT, de landelijk netbeheerder (TSO), als uit het kopen en verkopen van stroom op de energiebeurs.
Samen met Tibber help jij via Grid Rewards om het elektriciteitsnet in balans te houden. Je helpt actief om verspilling van groene energie te verminderen en het gebruik van dure fossiele brandstoffen te verminderen. Beide, verspilling en het verbranden van fossiele brandstoffen, zijn extreem kostbaar. Met Grid Rewards voorkomen we dit. Door het elektriciteitsnet in realtime te ondersteunen, ontvangen we een vergoeding die we met jou delen in Grid Rewards.
#team_UTC+1
Yep hier hetzelfde. Ook enkele 503 meldingen ertussendoor.TheSelfishGene schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:22:
Heb al een poos Tibber integratie in HA draaien, sinds een poosje regelmatig foutmeldingen rond de API. Krijg het zelf niet gefixt, lijkt mij dat het aan de serverkant ligt... Nieuwe token genereren en integratie opnieuw toevoegen al getest, geen verbetering. Herkenbaar voor anderen met zelfde use case?
2025-10-29 11:57:36.184 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for sensor.actuele_energieprijs fails
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 532, in start
message, payload = await protocol.read() # type: ignore[union-attr]
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/streams.py", line 672, in read
await self._waiter
asyncio.exceptions.CancelledError
The above exception was the direct cause of the following exception:
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/__init__.py", line 97, in execute
resp = await self.websession.post(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<7 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client.py", line 770, in _request
resp = await handler(req)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client.py", line 748, in _connect_and_send_request
await resp.start(conn)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 527, in start
with self._timer:
^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/helpers.py", line 685, in __exit__
raise asyncio.TimeoutError from exc_val
TimeoutError
During handling of the above exception, another exception occurred:
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 963, in async_update_ha_state
await self.async_device_update()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1314, in async_device_update
await self.async_update()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/tibber/sensor.py", line 404, in async_update
await self._fetch_data()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/tibber/sensor.py", line 428, in _fetch_data
await self._tibber_home.update_info_and_price_info()
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/home.py", line 202, in update_info_and_price_info
if not (data := await self._tibber_control.execute(UPDATE_INFO_PRICE % self._home_id)):
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<4 lines>...
)
^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<4 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/__init__.py", line 106, in execute
return (await extract_response_data(resp)).get("data")
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/response_handler.py", line 37, in extract_response_data
raise RetryableHttpExceptionError(
...<3 lines>...
)
tibber.exceptions.RetryableHttpExceptionError: Unexpected content type: text/html
@Backpacker pls fix
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Als je ook (slim)laadt met je auto kan het uitlezen van je omvormer wel helpen, dan weet slimladen of je voldoende zonneopwek hebt voor het laden van de heilige koe.MajaMestreech schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:29:
Nu kan de Solax omvormer en batterij uitgelezen worden via Tibber. Echter....je hebt wel een Pulse Bridge nodig. Kosten: € 109,95 als je al een Tibber contract hebt. Dat is toch wel heeeeel erg veel geld, alleen maar om je zonnepaneel opbrengst zichtbaar te maken in de Tibber app. Jammer en ik vraag me af wie dit gaat aanschaffen.
Helaas voor mij, Solis omvormers zaten er in, maar helaas, dat werkt niet meer, als niet meer sinds augustus ofzo... echt oplossen lijkt er niet in te zitten. In Home assistant waren er ook wat strubbelingen maar die zijn inmiddels allemaal opgelost. (bleek het verhogen van een getalletje ergens te zijn, nu werkt alles weer).
Ja precies. Volgens mij is die Pulse nog duurder geworden de afgelopen maand. Toen ik mezelf heb aangemeld was hij toch echt goedkoper. Vandaag heb ik de 50,- eur store bonus gekregen maar ik bestel dan maar niets.jmlk schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:57:
Tibber Shop. Zo nu lang genoeg gewacht op mijn bestelling van Shelly Plus Plug S (Gen 3). Besteld op 26 september. Vier weken later navraag gedaan, Tibber: ¨helaas niet op voorraad, wij houden u op de hoogte.¨ Tot op heden niets meer gehoord, dus zojuist overgestapt naar een andere leverancier met een nieuwe-klanten-bonus van 135 euro (dus geen 50 euro zoals bij Tibber). Bij de start van mijn contract bij Tibber de Pulse aangeschaft voor 39 Euro. Die zou nu 89 euro moeten kosten in de Tibber shop.....
Y'24
toen stond hij (de pulse) los voor 89 euro.
Y'24
Nu blijkbaar met 70% korting.MajaMestreech schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:29:
Nu kan de Solax omvormer en batterij uitgelezen worden via Tibber. Echter....je hebt wel een Pulse Bridge nodig. Kosten: € 109,95 als je al een Tibber contract hebt. Dat is toch wel heeeeel erg veel geld, alleen maar om je zonnepaneel opbrengst zichtbaar te maken in de Tibber app. Jammer en ik vraag me af wie dit gaat aanschaffen.
De lader zou toch alleen het vermogen mogen pakken die overblijft? Met een zappi ging dat altijd perfect.
De pulse is niet helderziend. Als je 11kw laadt, gaat er 16 ampère door je zekering (maal 3).Vaevictis_ schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:05:
Ik heb sinds vandaag de zaptec go 2 aangesloten icm met de pulse. Nu krijg ik meteen meldingen van overbelasting fase 1 (29A op 25A hoofdzekering) en heb loadbalancing aan staan. Ook de zaptec op 25A ingesteld maar hoe kan het dan overbelast zijn als de p1 realtime meet en de zaptec regelt?
De lader zou toch alleen het vermogen mogen pakken die overblijft? Met een zappi ging dat altijd perfect.
Als je een Quooker hebt (mijn situatie) en die klapt er in 1 keer 2300 (dat is wat de Quooker doet) krijg je 3600+2300 is 5900 watt. Dat is al meer dan 25. De Quooker (nogmaals, hier bij mij) kondigd zichzelf niet aan. Hij springt gewoon aan.
Als je dan ook nog een andere verbruiker aan hebt (zeker als je woning iets meer gericht is op verbruik stimuleren in de dal uren) kan het makkelijk zijn dat je, terwijl je aan het laden bent ook andere (groot)verbruikers start. Zodra het optreedt gaat de pulse reactief afschalen. In de ap kun je dat bij de pulse Power up ook goed zien.
Je moet wel wat marge inbouwen. 25A is veel te hoog. Dan gaat alles naar je auto en kan er geen lampje meer aangezet worden. Doe gewoon 16A.Vaevictis_ schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:05:
Ik heb sinds vandaag de zaptec go 2 aangesloten icm met de pulse. Nu krijg ik meteen meldingen van overbelasting fase 1 (29A op 25A hoofdzekering) en heb loadbalancing aan staan. Ook de zaptec op 25A ingesteld maar hoe kan het dan overbelast zijn als de p1 realtime meet en de zaptec regelt?
Ook heeft een draadloze P1 meter een kleine vertraging van 1-3s. Weet niet precies hoe snel de Pulse is.
#team_UTC+1
Ok dat zal het zijn, de zappi had CT klemmen en dat is natuurlijk wel realtime daar kon ik gewoon op 25A laden zonder overbelasting. Ik zal de lader aanpassen naar 16A.Ethirty schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:32:
[...]
Je moet wel wat marge inbouwen. 25A is veel te hoog. Dan gaat alles naar je auto en kan er geen lampje meer aangezet worden. Doe gewoon 16A.
Ook heeft een draadloze P1 meter een kleine vertraging van 1-3s. Weet niet precies hoe snel de Pulse is.
Je moet op verschillende plekken amperages opgeven..Ethirty schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:32:
[...]
Je moet wel wat marge inbouwen. 25A is veel te hoog. Dan gaat alles naar je auto en kan er geen lampje meer aangezet worden. Doe gewoon 16A.
Wat is je hoofdzekering..
Hoeveel wil je dat er naar je auto gaat.
En afhankelijk van de paal daar misschien ook nog wel iets.
Als je de paal op 16amp * 3 (is 11kw) instelt en je hoofdzekering is 25 amp (x3) kan het nog steeds gebeuren dat de hoofdzekering over de 25 heen schiet.
Voor referentie:
16 ampère is 3600 watt
25 ampère is 5750 watt
Een 25 ampère zekering kan 1.25 maal de 25 aan (iets over 31)
Een 25 ampère zekering MOET springen bij 1.6 maal die 25 en dan hebben we het over 40 ampère.
.26/29/30 ampère is niet direct zorgelijk. Aan de lopende band 30....is iets om over na te gaan denken.
Er ligt niks vast voor het gebied tussen 31,25 en de eerder genoemde 40.
@Vaevictis_ kijk even goed naar de verbruikers die je kunt identificeren, dingen als boiler, vaatwasser.... Die verbruiken veel en plots.
Dank ik heb alles ooit al eens goed doorgemeten en over de fasen verdeeld. Het huis all electric en ook nog 3F TB die laad tussen 11.30 en 14.00 en vanaf 17.30 leegloopt met 1,5kW.tcw82 schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:56:
[...]
Je moet op verschillende plekken amperages opgeven..
Wat is je hoofdzekering..
Hoeveel wil je dat er naar je auto gaat.
En afhankelijk van de paal daar misschien ook nog wel iets.
Als je de paal op 16amp * 3 (is 11kw) instelt en je hoofdzekering is 25 amp (x3) kan het nog steeds gebeuren dat de hoofdzekering over de 25 heen schiet.
Voor referentie:
16 ampère is 3600 watt
25 ampère is 5750 watt
Een 25 ampère zekering kan 1.25 maal de 25 aan (iets over 31)
Een 25 ampère zekering MOET springen bij 1.6 maal die 25 en dan hebben we het over 40 ampère.
.26/29/30 ampère is niet direct zorgelijk. Aan de lopende band 30....is iets om over na te gaan denken.
Er ligt niks vast voor het gebied tussen 31,25 en de eerder genoemde 40.
@Vaevictis_ kijk even goed naar de verbruikers die je kunt identificeren, dingen als boiler, vaatwasser.... Die verbruiken veel en plots.
Het ging me erom dat loadbalancing nooit realtime kan zijn terwijl dat wel in tibber app staat. Dus 16A voor laadpaal is wel prima omdat de auto toch langere tijd aangesloten staat met slim laadplan.
Modbus over TCP werkt, gezien de datahub er gebruik van maakt en daarbij lees ik de informatie ook uit via Home Assistant via HACS integratie van Solax Inverter Modbus (https://homeassistant-solax-modbus.readthedocs.io/).
Details van de Solax omgeving:
X3-Hybrid-G4 - firmware 1.57
Pocket WiFi+LAN - firmware 1.007.02
DataHub - firmware 3.09
Hiervoor al een support verzoek gedaan bij Tibber, maar ik was benieuwd of hier al door andere mensen tegenaan gelopen wordt.
Aanvuling/Edit:
Na afstemming met support zou als het in hetzelfde VLAN (subnet) zit dienen te weken, ongeacht of de Solax oplossing via wifi of bedraad zit ontsloten. Wel kreeg ik terug dat aantal dongle/firmware versies die niet compatible zijn momenteel. Ik heb nog geen terugkoppeling gehad of mijn dongle/firmware hieronder valt.
[ Voor 19% gewijzigd door LMD op 04-11-2025 16:34 . Reden: terugkoppeling vanuit Tibber toegevoegd. ]
Nothing more to say...
Ik krijg nog niet eens besteld via https://tibber.com/nl/store/product/pulse-bridge. Als ik dan inlog met mijn klant gegevens kan ik niks invullen in gebruikersnaam en wachtwoord. De eerder gemelde kortingscode van 70% werkt ook niet.LMD schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:41:
Ik heb de Pulse Bridge ondertussen binnen gekregen met als doel om deze te verbinden met de Solax X3 Hybrid G4, maar dit lukt nog niet, ook niet met handmatig IP instellen. De omvormer is via de WiFi+LAN pocket ontsloten op het LAN (dus bedraad) en niet via WiFi.
Modbus over TCP werkt, gezien de datahub er gebruik van maakt en daarbij lees ik de informatie ook uit via Home Assistant via HACS integratie van Solax Inverter Modbus (https://homeassistant-solax-modbus.readthedocs.io/).
Details van de Solax omgeving:
X3-Hybrid-G4 - firmware 1.57
Pocket WiFi+LAN - firmware 1.007.02
DataHub - firmware 3.09
Hiervoor al een support verzoek gedaan bij Tibber, maar ik was benieuwd of hier al door andere mensen tegenaan lopen.
Edit: excuus moet via de app dan werkt het wel en kun je bestellen voor € 38,94.
[ Voor 3% gewijzigd door MajaMestreech op 03-11-2025 22:14 ]
Ik merkte dat het laadplan bij mij ook niet meer goed plande. Call ingeschoten:tcw82 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:48:
Wat gebeurde hier nu weer? Eerst is het -8 cent, dan -71 cent en het eindigt weer op precies...20 cent?!?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/AiQEYuD9ajYZdhdKa5BX79xZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Antwoord van een medewerker gekregen dat ze het aan het onderzoeken zijn. Verder schrijft hij dat de voorspellingen de afgelopen dagen niet helemaal 100% lijkt te zijn. Geen idee of hij dat alleen bevestigd naar mijn vraag of dat het probleem breder speelt. Opletten dus.
Dit kan alleen maar helpen om het beter te maken.t2012 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:57:
[...]
Ik merkte dat het laadplan bij mij ook niet meer goed plande. Call ingeschoten:
[Afbeelding]
Antwoord van een medewerker gekregen dat ze het aan het onderzoeken zijn. Verder schrijft hij dat de voorspellingen de afgelopen dagen niet helemaal 100% lijkt te zijn. Geen idee of hij dat alleen bevestigd naar mijn vraag of dat het probleem breder speelt. Opletten dus.
Zondag gaan laden ?t2012 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:57:
[...]
Ik merkte dat het laadplan bij mij ook niet meer goed plande. Call ingeschoten:
[Afbeelding]
Terwijl je van maandag op dinsdag wilt gaan laden ivm goedkopere stroom.
Dan hang je hem toch maandagavond aan de lader?
En op zondag weet je nog geen stroomprijzen voor maandag op dinsdag.
2 euro duurder met 4 cent per kwh verschil, dus ong 50kwh laden?
Wat voor auto heb je ?
[ Voor 99% gewijzigd door 201WD op 04-11-2025 23:14 ]
Het hele idee achter het "slim laden" van Tibber is dat de auto zo vaak en zo lang mogelijk aan de paal hangt, gecombineerd met een realistische vertrektijd. Op die manier kun je meeliften op de onbalanshandel voordelen en laadt de auto tegen het goedkoopste tarief dat tussen je vertrektijd en dat moment (of mogelijk het aankoppel moment?) zit. Tevens krijg je dan nog wat extra centen uitgekeerd per keer dat Tibber gebruik maakt van je auto om het net te ondersteunen (zo als ze dat zelf noemen)🤢.201WD schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:54:
[...]
Zondag gaan laden ?
Terwijl je van maandag op dinsdag wilt gaan laden ivm goedkopere stroom.
Dan hang je hem toch maandagavond aan de lader?
En op zondag weet je nog geen stroomprijzen voor maandag op dinsdag.
2 euro duurder met 4 cent per kwh verschil, dus ong 50kwh laden?
Wat voor auto heb je ?
De extra centen tellen op tot zo'n 100 euro per jaar.
De dalprijs krijgen i.p.v. de geldende prijs kan ook aardig aantikken door een jaar heen.
Daarom is het ook niet fijn als de auto gaat laden (zonder gridrewards) op duren momenten, zeker als het zicht is op daltarieven.
[ Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 04-11-2025 23:25 ]
Normaal sluit ik hem altijd aan. Dat is ook de strategie. Op basis van de weersverwachting en de verwachting van het ned.nl wist ik dat er veel wind energie beschikbaar zou komen.
Normaal werkt grid rewards best goed en krijg je een 2 cent goedkoper prijs dan op de verwachte laagste prijs het is. Nu lijkt hij inderdaad (mogelijk door een fout) alleen de definitief bekend prijs mee te nemen in de berekening.
Precies dit jat2012 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:22:
Ik heb een Skoda elroq 60kwh. De 2 euro is een richting, geen gedetailleerde berekening.
Normaal sluit ik hem altijd aan. Dat is ook de strategie. Op basis van de weersverwachting en de verwachting van het ned.nl wist ik dat er veel wind energie beschikbaar zou komen.
Normaal werkt grid rewards best goed en krijg je een 2 cent goedkoper prijs dan op de verwachte laagste prijs het is. Nu lijkt hij inderdaad (mogelijk door een fout) alleen de definitief bekend prijs mee te nemen in de berekening.
Maar sinds een week werkt bovenstaande methodiek niet meer. Tibber lijkt het laadplan minder ver vooruit te willen drukken en kijkt vooral op korte termijn (reeds bekende prijzen). Vreemd wat als ik naar de zogenaamde Prognose van Tibber kijk, is de 'Tip van de week' om niet veel stroom te gebruiken om donderdag. Wat schetst mijn verbazing; het laadplan is ondanks een vertrektijd op zondag, geheel op donderdag ingepland.
/f/image/6q9gn9tUD6jWbKM6l2z48j2G.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZUyQzfg4UpkcjxbZSoDQ3YeG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6oOuFf5x52Y6N6052Nboz0Oq.png?f=fotoalbum_large)
Valt dit meer personen op? Het voordeel loopt zo wel hard achteruit.
Yep hier ook. Ik heb een aantal schermopnames en filmpjes gemaakt en doorgezet via chat support. Op Facebook (JimBony schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:35:
Valt dit meer personen op? Het voordeel loopt zo wel hard achteruit.
Hopelijk lossen ze het op - voor nu wacht ik met inpluggen door zelf naar de schattingen (elders) te kijken.
Ik kijk vaak naar de prijs verwachting op:
https://energie.theoxygent.nl/
En ik vind dat Tibber daar goed mee overeen komt qua laadmomenten!
/f/image/9aJFEzVZEoZkLXg3isMTZ0oc.png?f=fotoalbum_large)
Ik zal zonne-energie meenemen ook eens uitschakelen. Maar ik vind het laadpatroon van afgelopen nacht ook vreemd. Om 18:00 ingeplugd om 's morgens om 7:00 vol te zijn. Tibber begint direct met laden en pakt daarmee meteen de eerste (dure) uren als zijnde noodzakelijk en dan blijven er voor 7:00 nog ruim 3 hele goedkope uren over.....Is dat verklaarbaar?
[ Voor 37% gewijzigd door ChUcKiE op 06-11-2025 14:18 ]
Bedankt voor je reactie.michaelvo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:16:
@JimBony je hebt zonne-energie meenemen aanstaan. Donderdag en vrijdag is het windstil maar is er relatief veel zon. Ik denk dus dat hij daarom wil gaan laden. Nu er nog saldering is zit er geen enkel voordeel aan het optimaliseren op zonne-energie dus dat vinkje kun je beter uitzetten.
Overigens kijk ik vaak naar de prijs verwachting op:
https://energie.theoxygent.nl/
En ik vind dat Tibber daar goed mee overeen komt qua laadmomenten!
Ondanks veel zon, zou dit alsnog niet mogen gebeuren. De setting zonne-energie meenemen staat als sinds de introductie aan en het is voor het eerst dat ik dit gedrag zie. Onder de zonne-energie functie staat optimaliseren voor kosten en niet optimaliseren voor eigen gebruik.
Daarnaast heeft Tibber naar mijn weten een specifieke kleur in de laadstrategie voor zonneladen. Ik dacht geel. Die worden ook niet weergegeven in het gemaakte plan.
Het gedrag dat wordt vertoond lijkt overigens wel op de modus 'Optimaliseren voor eigen verbruik'.
De wijziging (of misschien wel bug) zit zover ik nu kan beoordelen echt onder de motorkap. Mogelijk dat @Backpacker er iets zinnigs over kan zeggen.
Eens. Het is soms ook een beetje gokken en geluk hebben.michaelvo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:09:
Overigens is deze manier van laden natuurlijk niet heilig. Ik heb afgelopen dinsdag via grid rewards geladen voor 20 cent/kWh. De verwachting toen op bovenstaande site was dat de stroomprijs de 7 dagen erop niet onder de 20 cent zou zakken. Als ik nu nogmaals kijk dan verwacht hij voor komende nacht 17 cent en voor zondagmiddag zelfs 10 cent. Dus dan kan ik vandaag gaan roepen dat dat laden dinsdag onzin was maar dat leek het toen iig niet te zijn…
Maar in deze is het notabene Tibber zelf die adviseert om donderdag rustig aan te doen met energie vanwege de hoogste prijzen van de week. Ik mag er dan toch wel vanuit gaan dat 'Slim laden' daar slim genoeg voor is
Dat is ook mijn ervaring. Ik heb een paar keer dagelijks een screenshot gemaakt, en dit vergeleken met de daadwerkelijke prijzen. De verwachting is gewoon niet heel betrouwbaar. Dat is heel jammer, want voor zaken als laden EV, maar wellicht ook de was, is het gewoon handig als je langer dan 24 uur vooruit zou kunnen kijken. Maar goed, het is wat het is.michaelvo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:09:
De verwachting toen op bovenstaande site was dat de stroomprijs de 7 dagen erop niet onder de 20 cent zou zakken. Als ik nu nogmaals kijk dan verwacht hij voor komende nacht 17 cent en voor zondagmiddag zelfs 10 cent.
Ik heb net mijn Tibber factuur over oktober ontvangen. Natuurlijk was er niet heel veel zon, maar met de Homewizard thuisbatterij erbij heb ik toch gemiddeld voor iets van slechts 17,8 ct (all in) afgenomen. De paar kWh die ik teruggeleverd heb, voor zijn voor ruim 20 ct "verkocht". Ik ben er blij mee.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Geen idee. Ik ben nu een maand ev / tobber slim laden klant en echt onder de indruk ben ik niet.
Tibber gaf aan dat ze wel bezig zijn om hier in de app, waarschijnlijk per merk, rekening me te gaan houden.
Is dat dan Skoda of vag breed? Ik heb een ID4... Dit lijkt niet het probleem bij mij overigens.RegularJohn schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:26:
Bij mij gooit de 15 min aanpassing roet in het eten geloof ik. Onze Skoda stopt na een X aantal keren met het accepteren van bediening op afstand (ter bescherming van de 12v accu). Helaas worden er na het overstappen na de kwartier waarden te veel kleine onderbrekingen gepland, waardoor nu al een paar keer de accu niet vol was in de ochtend.
Tibber gaf aan dat ze wel bezig zijn om hier in de app, waarschijnlijk per merk, rekening me te gaan houden.
Geen idee, die van ons is PHEV. Misschien dat daar ook nog wel een verschil in zit.tcw82 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:08:
[...]
Is dat dan Skoda of vag breed? Ik heb een ID4... Dit lijkt niet het probleem bij mij overigens.
Ah, dat is wel een andere auto/basis Ja. Hopelijk komt er een oplossing.RegularJohn schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:42:
[...]
Geen idee, die van ons is PHEV. Misschien dat daar ook nog wel een verschil in zit.
Ik kan me herinneren dat hij in eerdere weekenden de optimale prijsmomenten tot 36 à 48 uur vooruit inplande.
Zonde!
Ik neem aan dat dat dan 'geplande' laadmomenten waren en geen grid reward laadmomenten? Normaliter kijkt hij tot wel een week vooruit om de laagste prijzen te zoeken als je geen vertrektijd instelt.Ensinker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:24:
Vannacht heeft mijn auto van 30% naar 93% geladen tegen €0,23 per kWh. Het laadplan staat op “maandag 06:00 vol”, terwijl de verwachting is dat zaterdag en zondag op sommige momenten lagere prijzen hebben.
Ik kan me herinneren dat hij in eerdere weekenden de optimale prijsmomenten tot 36 à 48 uur vooruit inplande.
Zonde!
Er lijkt echter deze week wel wat bijzonders te gebeuren met de prijsverwachtingen voor het weekend. Op deze site schieten de prijzen voor zaterdag en zondag best extreem op en neer. De enige keer zie ik 10 cent, de andere keer 25 cent als minimum. Nu inderdaad weer 17 cent op zondag. Lastig te voorspellen blijkbaar!
Hier ook. Deels GR deels gewoon. Alleen de prijs lijkt me inderdaad wat hoog en de GR die er tegenover staan zijn bedroevend.Ensinker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:24:
Vannacht heeft mijn auto van 30% naar 93% geladen tegen €0,23 per kWh. Het laadplan staat op “maandag 06:00 vol”, terwijl de verwachting is dat zaterdag en zondag op sommige momenten lagere prijzen hebben.
Zonde!
Ga denk ik maar weer terug naar inprikken wanneer ikzelf denk dat het moet.
#team_UTC+1
Waar zie jij 17ct op zondag? Ik heb (ongeveer) 17ct even met die rode lijn ingetekend, maar die donkerblauwe lijn komt daar niet in de buurt. Of bedoel je wat anders?michaelvo schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:08:
Nu inderdaad weer 17 cent op zondag.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Volgens mij schreef @michaelvo :JeroenH schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:10:
[...]
Waar zie jij 17ct op zondag? Ik heb (ongeveer) 17ct even met die rode lijn ingetekend, maar die donkerblauwe lijn komt daar niet in de buurt. Of bedoel je wat anders?
[Afbeelding]
Dat voelt voor mij aan als dat het op verschillende moment behoorlijk lijk te verspringen. Nu het weekend nadert zal de prijsprognose vast beter vastgesteld kunnen worden en minder gaan (ver)springen.Er lijkt echter deze week wel wat bijzonders te gebeuren met de prijsverwachtingen voor het weekend. Op deze site schieten de prijzen voor zaterdag en zondag best extreem op en neer. De enige keer zie ik 10 cent, de andere keer 25 cent als minimum. Nu inderdaad weer 17 cent op zondag. Lastig te voorspellen blijkbaar!
Nee dat is precies wat ik hierboven bedoelde, de verwachting voor met name het weekend verandert nogal. Ik heb gisteren geloof ik nog iets van 16 cent gezien voor zaterdag, nu zijn de prijzen bekend en niet lager dan 23 cent. Zondag stond eerder dus op 23 cent, daarna op 10 cent, daarna op 17 cent, en nu op 19 cent. Zou zomaar ook > 20 cent kunnen worden en dan heeft Tibber het dus best aardig gedaan....JeroenH schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:10:
[...]
Waar zie jij 17ct op zondag? Ik heb (ongeveer) 17ct even met die rode lijn ingetekend, maar die donkerblauwe lijn komt daar niet in de buurt. Of bedoel je wat anders?
[Afbeelding]
Waar haal je deze informatie vandaan, ik heb echt wel behoefte aan een dagelijkse 7 daagse voorruit blik oid, zeker met het plannen van het opladen van de auto's zou dit ideaal zijn. Een dag voorruit kijken kan dan best lastig zijn.JeroenH schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:10:
[...]
[Afbeelding]
Edit: gevonden https://energie.theoxygent.nl/
Misschien wel aardig om dit soort sites in de openingspost te zetten ?
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 07-11-2025 16:15 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De correcte prijzen voor de volgende dag zijn rond 13uur beschikbaar, alle andere zijn schattingen.
Donerevolution-nl schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:58:
[...]
Edit: gevonden https://energie.theoxygent.nl/
Misschien wel aardig om dit soort sites in de openingspost te zetten ?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik heb geprobeerd met versie 5.752 die nu beschikbaar is met helaas precies hetzelfde resultaat. Hierop wederom ticket aangemaakt bij MyEnergi Benelux echter nog geen bericht.henkb123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:21:
Is er al nieuws over de Zappi integratie? Sinds de laatste updates is de Zappi niet meer bruikbaar. Erg jammer. Ik krijg van Zappi ook echt heel weinig respons,
Auto aan de lader, want gridrewards, auto verteld dat ik om 2100 weg wil en dus moet voorverwarmen. Gaat die auto netjes aan de laadpaal vragen... "Mag ik een paar kWhtjes....?" .Mooi niet laat de Paal weten. Dus auto staat voor te verwarmen uit de HV accu, lampje op de auto op rood. (indicatie dat er een probleem is met laden)
Integratie... Ja ja.
De Tibber app neemt de instellingen van de auto niet over, zo lijkt het althans. Wat er daarmee volgens mij op neer komt dat je wel een "integratie" hebt op papier, maar in werkelijkheid op 3 (2 in de VW app (1 voor verwarming 1 voor laden tot X %), 1 in de tibber app) moet aanpassen als je de auto op tijd vol en warm wil hebben. In dit geval ging het alleen om warm, maar wel vanuit het net, niet vanuit de HV accu, die heb ik nodig om de wieltjes te laten draaien.
Aanvulling ter verduidelijking: De auto was nog niet geladen tot het wens doel van 80%, initieel was er ook geen vertrektijd vastgelegd voor 2100 op maandagavond( in de tibber app) wel in de VW app. Dan zou ik verwachten dat de LP "aan gaat" om de auto op te warmen.
Maar lees hierboven dat mensen helemaal geen integratie meer hebben, fraaie boel.
[ Voor 12% gewijzigd door tcw82 op 11-11-2025 01:05 ]
/f/image/TczYC3tXxWWekeKUeqJ0aoZN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/32VDDqEspi35EfElkhHXR6rk.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/q76R9VIPX2GmbYxQNjr3fCni.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/F58dfsCME9jA5QSBIWmlqxbB.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/SheKSrVM6sDLnHO7cKqLRart.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Z8CCG4MPR8amJZB3XTbLDedR.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/eoiSiJ0uKm386GKIpEHYfqPe.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/nkyHmci0gCg9JZOCQIDQHVeJ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/VBFh8Kos7J06eaj5czuZzj0o.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/n7R4X4HlGhDQSx1MrVp3De06.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/wHdNa5qwuxr1jYa5Vqcp26hc.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/fOFXLiq6YBbyXwwoePaRsz0F.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/27txW7Hd7vLZe84yTQd4kWcG.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/TSsxRCDaX4kXmIsI59YAMleW.png?f=fotoalbum_tile)