Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
AtlAntA schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:34:
[...]

Alhoewel de app in sommige opzichten erg fijn werkt mis ik inderdaad ook de inzichten en overzichten. Dat er geen desktop website is waar ik op in kan loggen en mijn data uit kan lezen of exporteren is een gemis inderdaad.
Er zal waarschijnlijk dit jaar nog een upgrade komen van de mogelijkheden op de website en ook de API zal uitgebreid gaan worden ivm de europese Data Act.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Sunri5e schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:37:
Net het bericht dat we morgen om 20:00 uur op de 77 cent gaan zien. Dat had ik niet verwacht gezien het weer van morgen....
Waarom verwacht je dat niet? De zon mindert dan, weinig wind en de airco aan en de auto laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

counter12 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:32:
[...]
Waar zie jij de opbrengst per maand?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Oec4lDU7YUq7WfMzEPHZObbR_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oOvwjvN1kGPoGXuXdxfdRoV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 10:03
Sunri5e schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:37:
Net het bericht dat we morgen om 20:00 uur op de 77 cent gaan zien. Dat had ik niet verwacht gezien het weer van morgen....
In de weekvoorspelling lees ik net het volgende. Dat komt er dus nog bij naast weinig wind en veel airco gebruik:

“De extreme warmte zorgt voor hoge stroomvraag en dwingt kernreactoren in Frankrijk en Zwitserland tot vermindering, wat dinsdagavond voor een zeer hoge piek in de prijs zorgt.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aISbMmWfzHOi4bCaN0nO1TxnlqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5PhppacAjnRPX6MwDs5jhfM.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag rond 17:30 uur de auto met een laadplan aangesloten met vertrektijd donderdagochtend. Nu pakt GR een stukje 31ct gemiddeld? Terwijl morgen de stroomprijzen ruim onder de 20ct duiken. Gaat er iets mis @Backpacker? Of moet ik afwachten tot (over) morgen?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:13:
[Afbeelding]

Vanmiddag rond 17:30 uur de auto met een laadplan aangesloten met vertrektijd donderdagochtend. Nu pakt GR een stukje 31ct gemiddeld? Terwijl morgen de stroomprijzen ruim onder de 20ct duiken. Gaat er iets mis @Backpacker? Of moet ik afwachten tot (over) morgen?
Ik verwacht dat de gegevens nog worden bijgewerkt. Vaak nadat er weer een stukje is geladen.
Zou je morgenochtend nog eens kunnen kijken en een screenshot kunnen plaatsen?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Backpacker schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 00:01:
[...]

Ik verwacht dat de gegevens nog worden bijgewerkt. Vaak nadat er weer een stukje is geladen.
Zou je morgenochtend nog eens kunnen kijken en een screenshot kunnen plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2aSQgDGIJ9uM7e-ZEH2w9_3vsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tvabGxS4lJVjhlqca2QEFna.jpg?f=fotoalbum_large

Hij heeft nog keurig wat geladen vannacht, het gaat om het stukje rond 22 uur (nog steeds 31ct inclusief GR)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ik heb het neergelegd bij de ontwikkelaars voor onderzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

Hoe pakt voor anderen Grid Rewards uit met laden? Ik zit meestal zo rond de 8-10 cent de afgelopen weken per kWh.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50
Net 2 weken aan het Tibberen (vanaf 14-6).
Met een thuisaccu en HomeAssistant Automations is het zomers een verdienmodel _/-\o_
Het nieuwe 'lokaal salderen'; centjes verdienen in de zomer om de winter (deels) te betalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bib91dEzJUzLomvySxlE9Sg_CCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFk0uvafuzUnLuuhsRTLVQyB.jpg?f=fotoalbum_large

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 19:30

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Pr088 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:40:
[...]

[Afbeelding]

Hij heeft nog keurig wat geladen vannacht, het gaat om het stukje rond 22 uur (nog steeds 31ct inclusief GR)
Hmmm hier echt de laatste tijd 0,0 aan Grid rewards ondanks dat de auto regelmatig aan de lader hangt.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
13art schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:08:
[...]

Hmmm hier echt de laatste tijd 0,0 aan Grid rewards ondanks dat de auto regelmatig aan de lader hangt.
Andere regio? Ik woon in Groningen.
Zie hier op sommige momenten ook te kijken naar GR van anderen terwijl er bij mij niks gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Pr088 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:38:
[...]

Andere regio? Ik woon in Groningen.
Zie hier op sommige momenten ook te kijken naar GR van anderen terwijl er bij mij niks gebeurt.
Ja dat is inderdaad wel mijn vermoeden. Andere netbeheerder, andere grid rewards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 14:38

ChUcKiE

Dus........

GadgetFrank schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:56:
Net 2 weken aan het Tibberen (vanaf 14-6).
Met een thuisaccu en HomeAssistant Automations is het zomers een verdienmodel _/-\o_
Het nieuwe 'lokaal salderen'; centjes verdienen in de zomer om de winter (deels) te betalen.
[Afbeelding]
Ik snap precies wat je zegt en dat klopt ook. Ik overweeg ook een thuisaccu.
Maar het op deze manier kunnen "verdienen" vergt natuurlijk wel een aardige investering vooraf!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2025 07:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GadgetFrank
ChUcKiE schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:24:
[...]

Ik snap precies wat je zegt en dat klopt ook. Ik overweeg ook een thuisaccu.
Maar het op deze manier kunnen "verdienen" vergt natuurlijk wel een aardige investering vooraf!
Klopt, kosten gaan voor de baten uit.
Maar ik zat jaren bij Greenchoice en had een negatieve rekening van ongeveer € 400,- elk jaar.
Nu heeft Greenchoice de regeltjes veranderd en zou ik opeens € 900,- per jaar moeten gaan betalen!

Dat verschil vond ik te groot dus heb ik mijn bestaande omvormer verkocht en geïnvesteerd in:
- GoodWe ET 10k Hybride omvormer (€ 1000,-)
- Nissan Leaf batterij 40 kWh als stationaire batterij (25 kWh cyclebaar) (€ 5000,-)
- RaspberryPi 4 met HomeAssistant (€ 150,-)

Binnenkort komt daar nog de mogelijkheid bij om mijn Nissan Leaf via Chademo V2H te laten doen, extra kosten € 2200
en dan heb ik bijna 100 kWh aan opslagcapaciteit.
Ik doe mee aan een V2H pilot, voor meer info, zie Urgenda Nieuwsbrief van mei.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 14:38

ChUcKiE

Dus........

GadgetFrank schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Maar ik zat jaren bij Greenchoice en had een negatieve rekening van ongeveer € 400,- elk jaar.
Nu heeft Greenchoice de regeltjes veranderd en zou ik opeens € 900,- per jaar moeten gaan betalen!

Dat verschil vond ik te groot dus heb ik mijn bestaande omvormer verkocht en geïnvesteerd in:
- Nissan Leaf batterij 40 kWh als stationaire batterij (25 kWh cyclebaar) (€ 5000,-)

Binnenkort komt daar nog de mogelijkheid bij om mijn Nissan Leaf via Chademo V2H te laten doen, extra kosten € 2200
Gaaf! Wij zaten eerst bij Essent en zouden rond de 175 euro per maand moeten gaan betalen. Dat is dan wel inclusief thuisladen (Tesla M3, ongeveer 20.000 per jaar).
Nu dus overgestapt naar Tibber en met een maximale opbrengst van zo'n 74kWh op de meest zonnige/langste dag lever je best wel wat terug en dat zou mooi een grote thuisbatterij in kunnen. Ik kom dan voorzichtig uit op een 8,5k voor een 20kWh batterij.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:36
GadgetFrank schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Grappig! Sinds afgelopen maart zeer vergelijkbare setup hier:

- Goodwe BT 10k omvormer (dus zonder aansluiting voor zonnepanelen)
- Battery emulator (https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator)
- Nissan Leaf batterij 62 kWh (50 kWh bruikbaar)
- Homeassistant (had ik al draaien)

Overdag gaat alle overtollige energie van mn zonnepanelen de accu in, en op de dure momenten lever ik deze terug.
Tijdens de winter maanden laad je de accu op de goedkope momenten en zorg je dat buiten deze momenten niets van het net hoeft te gebruiken.

De afgelopen 4 maanden krijg ik ongeveer 200 euro per maand terug. Ik heb geen EV en ga dus netto terugleveren, hierdoor zal ik aan het eind van het jaar wel belasting terug moeten betalen. Of de verwarming in de winter een graadje hoger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 14:46
Paulusbrand schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:49:
[...]

Grappig! Sinds afgelopen maart zeer vergelijkbare setup hier:

- Goodwe BT 10k omvormer (dus zonder aansluiting voor zonnepanelen)
- Battery emulator (https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator)
- Nissan Leaf batterij 62 kWh (50 kWh bruikbaar)
- Homeassistant (had ik al draaien)

Overdag gaat alle overtollige energie van mn zonnepanelen de accu in, en op de dure momenten lever ik deze terug.
Tijdens de winter maanden laad je de accu op de goedkope momenten en zorg je dat buiten deze momenten niets van het net hoeft te gebruiken.

De afgelopen 4 maanden krijg ik ongeveer 200 euro per maand terug. Ik heb geen EV en ga dus netto terugleveren, hierdoor zal ik aan het eind van het jaar wel belasting terug moeten betalen. Of de verwarming in de winter een graadje hoger..
Begrijp ik hieruit dat je je Leaf ook aan het huis hebt hangen? Of heb je een accu?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paulusbrand
Sportmind schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:17:
[...]

Begrijp ik hieruit dat je je Leaf ook aan het huis hebt hangen? Of heb je een accu?
Nee ik heb de losse accu gekocht van een total loss gereden Nissan Leaf uit 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-09 17:02
Paulusbrand schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Nee ik heb de losse accu gekocht van een total loss gereden Nissan Leaf uit 2022.
Over Tweakers gesproken! Wat vet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:44
Hey mede Tibberaars, ik heb zojuist een Kia e-niro gekocht en thuis voor de deur gesmeten. Snel even kia connect account aangemaakt, gelinkt met Tibber en de kabel erin gestopt. Hij is op het max ingestelde vermogen van de laadaansluiting aan het laden, maar Tibber ziet niet dat er een auto aan hangt. De niro is volgens Tibber niet thuis, en Tibber wacht op communicatie. Ben ik te ongeduldig?

UPDATE

Bij het plaatsen van deze post vond Tibber ineens dat de Leaf aan de lader staat, maar het is toch echt de Niro!

UPDATE

Er gebeurt van alles. Inmiddels herkent Tibber dat de Niro thuis aan de lader staat. Hij denkt nu alleen nog wèl dat de Leaf óók nog aan het laden is.

[ Voor 26% gewijzigd door DaanTriple7 op 03-07-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:14
Ik heb mijn zappi v2.1 en de kia ev3 weer uit de tibber app moeten verwijderen. Het laadschema met slim laden wou niet lekker werken. Steeds foutmelding en een melding op de zappi display dat er over een paar dagen een schema zou starten. Ligt allemaal hoogstwaarschijnlijk aan de nieuwste firmware van zappi waar in de app netjes melding van wordt gemaakt. Al enige progressie in het bug squatten bij dit issue @Backpacker? :)

De paar keer dat grid rewards het wel deed viel mij ook de hoge gemiddelde prijs op. Zelfs met grid rewards correctie zat dit ver boven de 20 centen. Dat is niet logisch met een laadplan van 5 dagen vooruit in deze tijd van het jaar. De instellingen stonden op kosten optimalisatie grid rewards jaagde de gemiddelde prijs per kwh alleen maar omhoog.

Dus weer terug naar home assistant. Zoveel mogelijk eigen energie gebruiken en de dure uren overbruggen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:40:
[...]

[Afbeelding]

Er is een correctie toegevoegd op je account voor die sessie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
AtlAntA schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:50:
Ik heb mijn zappi v2.1 en de kia ev3 weer uit de tibber app moeten verwijderen. Het laadschema met slim laden wou niet lekker werken. Steeds foutmelding en een melding op de zappi display dat er over een paar dagen een schema zou starten. Ligt allemaal hoogstwaarschijnlijk aan de nieuwste firmware van zappi waar in de app netjes melding van wordt gemaakt. Al enige progressie in het bug squatten bij dit issue @Backpacker? :)

De paar keer dat grid rewards het wel deed viel mij ook de hoge gemiddelde prijs op. Zelfs met grid rewards correctie zat dit ver boven de 20 centen. Dat is niet logisch met een laadplan van 5 dagen vooruit in deze tijd van het jaar. De instellingen stonden op kosten optimalisatie grid rewards jaagde de gemiddelde prijs per kwh alleen maar omhoog.

Dus weer terug naar home assistant. Zoveel mogelijk eigen energie gebruiken en de dure uren overbruggen.
Helaas nog geen terugkoppeling van MyEnergie gehad dat ze de oorzaak en oplossing hebben gevonden -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:13:
Hey mede Tibberaars, ik heb zojuist een Kia e-niro gekocht en thuis voor de deur gesmeten. Snel even kia connect account aangemaakt, gelinkt met Tibber en de kabel erin gestopt. Hij is op het max ingestelde vermogen van de laadaansluiting aan het laden, maar Tibber ziet niet dat er een auto aan hangt. De niro is volgens Tibber niet thuis, en Tibber wacht op communicatie. Ben ik te ongeduldig?

UPDATE

Bij het plaatsen van deze post vond Tibber ineens dat de Leaf aan de lader staat, maar het is toch echt de Niro!

UPDATE

Er gebeurt van alles. Inmiddels herkent Tibber dat de Niro thuis aan de lader staat. Hij denkt nu alleen nog wèl dat de Leaf óók nog aan het laden is.
Via de laadpaalwidget kan je aangeven welke auto er geladen moet worden als niet de juiste auto automatisch is gekozen. En je kan een notificatie aanzetten zodat je een bericht krijgt voor welke auto er een nieuwe planning is aangemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ja dat ging niet soepel. Tijdens het laden kreeg ik in de laadpaal widget ook geen opties te zien. (Behalve stoppen, direct laden, slim laden).

Ik heb de Leaf verwijderd. Ik kreeg het niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
DaanTriple7 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:44:
Ja dat ging niet soepel. Tijdens het laden kreeg ik in de laadpaal widget ook geen opties te zien. (Behalve stoppen, direct laden, slim laden).

Ik heb de Leaf verwijderd. Ik kreeg het niet werkend.
De app is niet intuitief op dit gebied. Zo uit mijn hoofd moet je nog 1 menu doorklikken. Het tandiwlieltje rechtsboven en dan kan je de auto kiezen die is aangesloten. Voorwaarde is wel dat beide auto's in de app staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Niet erg vrouw proof dus.
Die van mij gaat echt de telefoon niet trekken wanneer ze gaat laden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:24:
Met Slim Laden van iedere oplossing moet je over het algemeen wel iets instellen. En er komt een aanpassing aan waarbij je niet het menu in hoeft the gaan maar direct vanuit het eerste scherm van de autowidget het een en ander kan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Geloof niet dat ik eerder een periode heb gehad waarin er zo weinig Grid rewards waren. Auto hangt nu sinds dinsdag aan de lader. 0,0 aan grid rewards. Het is wat het is uiteraard. Maar toch jammer 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Paulusbrand schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Gaaf hoor! Hoe is je setup dan? Heb je hem binnen of buiten? Behuizing gemaakt? Waar moet ik aan denken qua aanschaf van zo'n accu?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Paulusbrand
Sportmind schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:46:
[...]

Gaaf hoor! Hoe is je setup dan? Heb je hem binnen of buiten? Behuizing gemaakt? Waar moet ik aan denken qua aanschaf van zo'n accu?
Wellicht een beetje off topic, maar in het kort:

De accu ligt onder mn (vijstaande)schuur in de achtertuin. Dus gat gegraven en waterdicht gemaakt met vijverfolie. Toen de accu erin gelegt en de schuur er boven op gebouwd. Hieronder twee fotos van het geheel in aanbouw afgelopen najaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hRJHC5RHqaAnJbdPa8WzuqyUSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aZZVwz43Xu0fyWT1D9z4B9U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2td5WOKeTjm5RaJBrSWE_uoEf8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HhAI2lLAEg2BiiC0iMbon5a.jpg?f=fotoalbum_tile

Het totaal heeft ongeveer 8000 euro gekost:
- Goodwe 10k BT omvormer (eigenlijk accu lader/ontlader) +/- 1400 euro
- Nissan Leaf accu 62kWh +/- 5500 euro (met bezorgen en HV kabel)
- Battery emulator (lilygo t-can485) +/- 50 euro
- Kabels, aardlekautomaat, inbouwkast etc.

Battery emulator vertaalt de CAN berichten van de BMS van de accu naar CAN berichten van een BYD HV thuisaccu zodat de omvormer deze begrijpt. De omvormer denkt dus dat en een BYD HV accu aanhangt terwijl dat dus een Nissan Leaf accu is.
Het laden en ontladen plan ik nu zelf in, maar wil ik op ten duur wel automatiseren.
Ik bestuur de goodwe via modbus en de battry emulator geeft veel batterij informatie door via MQTT. Ik heb alles geintegreerd in homeassistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Kly_UOfuy7QXzkhPMuf4cb6qBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1DipLBs2ztcClsXCqTjCnVMU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GadgetFrank
Paulusbrand schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:31:
[...]

De accu ligt onder mn (vijstaande)schuur in de achtertuin. Dus gat gegraven en waterdicht gemaakt met vijverfolie. Toen de accu erin gelegt en de schuur er boven op gebouwd. Hieronder twee fotos van het geheel in aanbouw afgelopen najaar.
Mooi gedaan!
Ik heb mijn Nissan batterij rechtopstaand tegen de garagemuur gemonteerd.
Deze emuleert ook een HVS BYD batterij richting de GoodWe Hybrid omvormer.
Ik heb ook 8500 Watt aan PV aangesloten op de omvormer dus ik laad vooral 'gratis' via PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
@Paulusbrand @GadgetFrank

Wauw toffe projecten zeg. Hier krijg ik wel fomo van!

Dus afgelopen dinsdagavond hebben jullie met 10kw aan vermogen jullie batterijen helemaal leeg gepompt?

Die kosten van jullie set up zijn ook erg aantrekkelijk zeg. Bedenk dat de tibber homevolt over de 600 euro per kwh kost en dan niet eens zelf aan te sturen is.

* AtlAntA kan zoiets niet met vertrouwen zelf doen. Moet maar eens op zoek naar iemand die zoiets voor mij kan/wil realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
GadgetFrank schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Mooi gedaan!
Ik heb mijn Nissan batterij rechtopstaand tegen de garagemuur gemonteerd.
Deze emuleert ook een HVS BYD batterij richting de GoodWe Hybrid omvormer.
Ik heb ook 8500 Watt aan PV aangesloten op de omvormer dus ik laad vooral 'gratis' via PV.
Cool! Ik heb idd ook 8kWp aan zonnepanelen, alleen verdeeld over 3 omvormers die best ver van de schuur zitten. Dus een hybride omvormer is bij mij niet praktisch, zou wel de beste oplossing zijn, minder omzet verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulusbrand
AtlAntA schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:15:

Dus afgelopen dinsdagavond hebben jullie met 10kw aan vermogen jullie batterijen helemaal leeg gepompt?

Die kosten van jullie set up zijn ook erg aantrekkelijk zeg. Bedenk dat de tibber homevolt over de 600 euro per kwh kost en dan niet eens zelf aan te sturen is.

* AtlAntA kan zoiets niet met vertrouwen zelf doen. Moet maar eens op zoek naar iemand die zoiets voor mij kan/wil realiseren.
Thanks! Dinsdag was inderdaad een goede dag 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoC5qRPygtbV-reo9hXGCLuEyv4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aGY6teF4q5zvrPSs07V68FN9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
AtlAntA schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:15:

Ik ontlaad met 9 kW, veel verder komt de omvormer niet. Ligt ook een beetje aan het voltage.
En ik ontlaad van 85% naar 40%. Ook om de hele avond en nacht nog uit de batterij het verbruik op 0 te houden. Het is geen LFP maar een NMC chemie dus ik probeer sowieso tussen 10 en 90% SoC te blijven. Maar afgelopen dinsdag was toch ruim € 14,- verdiensten.

[ Voor 4% gewijzigd door GadgetFrank op 04-07-2025 11:04 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:05
DaanTriple7 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:24:
Wat een stomme opmerking.

Hier ben ik (vrouw) degene die juist de telefoon trekt en mijn vent moet aansturen wanneer hij het beste zijn auto kan inpluggen. Hij weigert daar zelf naar te kijken en als ik niet oplet laadt hij zijn auto zeer ongunstig op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Sorry dat de opmerking jou niet bevalt. *knip meer generalisatie

Misschien moet ik het meer bij mezelf houden:
Mijn vrouw geeft zonder nadenken liever 100 euro per maand meer uit aan de energierekening dan dat ze elke keer bij het laden iets moet controleren en/of instellen op de telefoon. Gemak dient haar, terecht.

[ Voor 63% gewijzigd door Proton_ op 06-07-2025 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
Paulusbrand schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:31:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Het totaal heeft ongeveer 8000 euro gekost:
- Goodwe 10k BT omvormer (eigenlijk accu lader/ontlader) +/- 1400 euro
- Nissan Leaf accu 62kWh +/- 5500 euro (met bezorgen en HV kabel)
- Battery emulator (lilygo t-can485) +/- 50 euro
- Kabels, aardlekautomaat, inbouwkast etc.

Battery emulator vertaalt de CAN berichten van de BMS van de accu naar CAN berichten van een BYD HV thuisaccu zodat de omvormer deze begrijpt. De omvormer denkt dus dat en een BYD HV accu aanhangt terwijl dat dus een Nissan Leaf accu is.
Het laden en ontladen plan ik nu zelf in, maar wil ik op ten duur wel automatiseren.
Ik bestuur de goodwe via modbus en de battry emulator geeft veel batterij informatie door via MQTT. Ik heb alles geintegreerd in homeassistant:
[Afbeelding]
Supergaaf om te zien!!! Food for thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Tibber is een beetje 'Harry in de warrie' deze ochtend. Gister middag de auto volledig volgeladen. Deze ochtend denkt Tibber opeens dat de auto maar 68% vol zit en het noodzakelijk (roze/paarse blok) is om de auto te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36rSBgA6qwPI6h6xDre6zvSBxes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81vSmJi7F1oYvOTgkJI4gXjs.jpg?f=fotoalbum_large

@Backpacker Van wat ik begrepen heb is de prijs die bij Grid rewards betaald wordt niet hoger dan het plan dat gemaakt is om te laden. Klopt dat? Of geldt dat alleen voor de compensatie bij het uitstellen van het laden? Want voor vandaag stond er een blok gepland om te laden voor 16ct/kWh terwijl er vannacht geladen is onder Grid Rewards voor 20ct/kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D73xGFNV0dF1gVF2FmB6B3MZ6Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkpTn8nxWUZGHFWbJnNV6INv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door 13art op 07-07-2025 06:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 17:22

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik meld me nu ook maar hier. Ik ga per 11 juli over op tibber! De reden: ik had een Coolblue contract en betaalde daardoor geen zonnepaneel boete. Dan heb ik liever een tijdje dynamisch en een eerlijk berekende prijs, ten opzichte van een wazige boete.

Ik heb voor gas een apart contract(1.15 m3, 600m3 per jaar). Ik heb daarnaast 10 zonnepanelen(SolarEdge) met 3600wp en verbruik tussen 3200 en 3600 kWh per jaar. Mijn vrouw heeft een eigen praktijk met daardoor veel was, waardoor we relatief meer wassen dan een normaal gezin.

Geen accu of elektrische auto. Ik kan wel veel thuis werken, dus kan mn verbruik timen. Wel home Assistant , homewizzard en de mogelijkheid om zonnepanelen uit te schakelen als de prijzen negatief worden.

Ik ga dit topic dus vooral volgen voor informatie en interesse. Tevens overweeg ik een batterij aan te schaffen, maar daarvoor wil ik eerst een simulatie draaien binnen home Assistant.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Mimiix schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:55:
Ik meld me nu ook maar hier. Ik ga per 11 juli over op tibber! De reden: ik had een Coolblue contract en betaalde daardoor geen zonnepaneel boete. Dan heb ik liever een tijdje dynamisch en een eerlijk berekende prijs, ten opzichte van een wazige boete.

Ik heb voor gas een apart contract(1.15 m3, 600m3 per jaar). Ik heb daarnaast 10 zonnepanelen(SolarEdge) met 3600wp en verbruik tussen 3200 en 3600 kWh per jaar. Mijn vrouw heeft een eigen praktijk met daardoor veel was, waardoor we relatief meer wassen dan een normaal gezin.

Geen accu of elektrische auto. Ik kan wel veel thuis werken, dus kan mn verbruik timen. Wel home Assistant , homewizzard en de mogelijkheid om zonnepanelen uit te schakelen als de prijzen negatief worden.

Ik ga dit topic dus vooral volgen voor informatie en interesse. Tevens overweeg ik een batterij aan te schaffen, maar daarvoor wil ik eerst een simulatie draaien binnen home Assistant.
Welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik dus sinds kort een auto waar Tibber mee kan communiceren, ipv dat Tibber alleen m'n laadpaal kan aansturen.
Echter ontbreekt er een functie bij mij waar ik wel gulzig gebruik van wenste te maken:

Het laden tot ..% knopje.
Hij laadt nu tot het in de auto ingestelde maximum.
In de app kan ik niet vinden hoe ik zelf een 'vulling' kan aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
DaanTriple7 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:54:
Ik dus sinds kort een auto waar Tibber mee kan communiceren, ipv dat Tibber alleen m'n laadpaal kan aansturen.
Echter ontbreekt er een functie bij mij waar ik wel gulzig gebruik van wenste te maken:

Dat zul je in de auto moeten instellen. Tibber neemt het maximum dan over. Dus als je het anders wil zul je het maximumpercentage in de auto per keer moeten bijstellen. Je kunt niet vanaf de Tibber/laadpaalzijde een maximumpercentage naar de auto communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion

Mijn auto is nog niet ondersteund, maar volgens mij kan dit door in de app een planning te maken en aan te geven dat je bijvoorbeeld op donderdag zoveel procent nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_FR2010
  • Laatst online: 07:49
Wie weet hoe je (via API?) de gemiddelde prijs kunt zien via Home Assistant? De avg_price is de average prijs van vandaag, deze is niet die je in de Tibber APP ziet.
Ik zie o.a. het volgende in Home Assistant:
price_level: LOW
max_price: 0.321
avg_price: 0.259
min_price: 0.155
off_peak_1: 0.283
peak: 0.236
off_peak_2: 0.279
intraday_price_ranking: 4

Ik heb een Tibber API, maar ik kan de gemiddelde prijs niet zien in https://developer.tibber.com/docs/reference#pricelevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
orillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:02:
[...]

Mijn auto is nog niet ondersteund, maar volgens mij kan dit door in de app een planning te maken en aan te geven dat je bijvoorbeeld op donderdag zoveel procent nodig hebt.
Ik heb zowel een ondersteunde auto (VW) en een niet-ondersteunde EV (Opel) en hoewel ik het graag zou willen. Dit kan niet met de huidige app. Er is wel vaker naar gevraagd bij Tibber, volgens mij werken ze hier aan (garantie tot de voordeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Pr088 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:25:
[...]

Ik heb zowel een ondersteunde auto (VW) en een niet-ondersteunde EV (Opel) en hoewel ik het graag zou willen. Dit kan niet met de huidige app. Er is wel vaker naar gevraagd bij Tibber, volgens mij werken ze hier aan (garantie tot de voordeur).
Oh, balen. Dan heb ik er ook weinig aan als mijn auto straks ondersteund wordt. Ik dacht dat een collega met een Tesla dat wel had. Zou het verschillen per merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Andre_FR2010 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:12:
Wie weet hoe je (via API?) de gemiddelde prijs kunt zien via Home Assistant? De avg_price is de average prijs van vandaag, deze is niet die je in de Tibber APP ziet.
Ik zie o.a. het volgende in Home Assistant:
price_level: LOW
max_price: 0.321
avg_price: 0.259
min_price: 0.155
off_peak_1: 0.283
peak: 0.236
off_peak_2: 0.279
intraday_price_ranking: 4

Ik heb een Tibber API, maar ik kan de gemiddelde prijs niet zien in https://developer.tibber.com/docs/reference#pricelevel
Ik snap niet helemaal wat je wilt. De gemiddelde prijs van vandaag kan je inderdaad gewoon uitlezen. Dus over welke spanne van tijd wil jij de gemiddelde prijs?

Zelf heb ik een prijs percentiel aangemaakt zodat ik in automations wat makkelijker dingen kan inregelen zoals bij prijs lager dan 30% zet stekker aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_FR2010
  • Laatst online: 07:49
AtlAntA schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:41:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je wilt. De gemiddelde prijs van vandaag kan je inderdaad gewoon uitlezen. Dus over welke spanne van tijd wil jij de gemiddelde prijs?

Zelf heb ik een prijs percentiel aangemaakt zodat ik in automations wat makkelijker dingen kan inregelen zoals bij prijs lager dan 30% zet stekker aan.
de bedoeling is dat ik de gemiddelde maandprijzen in een grafiek gaat plaatsen in Home Assistant. Heb de volgende sensor gemaakt mbt AI (en lijkt in ieder geval hetzelfde aan te geven als de prijs in de Tibber App):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- name: "Gemiddelde Tibber Prijs Maand"
      unique_id: gemiddelde_tibber_prijs_maand
      unit_of_measurement: "€/kWh"
      state_class: measurement
      device_class: monetary
      state: >
          {% set verbruik = states('sensor.droomhuis_maandelijks_nettoverbruik') | float(0) %}
          {% set kosten = states('sensor.droomhuis_maandelijkse_kosten') | float(0) %}
          {% if verbruik > 0 %}
            {{ (kosten / verbruik) | round(3) }}
          {% else %}
            unavailable
          {% endif %}
      attributes:
        verbruik_kwh: "{{ states('sensor.droomhuis_maandelijks_nettoverbruik') | float(0) }}"
        kosten_euro: "{{ states('sensor.droomhuis_maandelijkse_kosten') | float(0) }}"
        bron: "sensor.droomhuis_maandelijks_nettoverbruik + sensor.droomhuis_maandelijkse_kosten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
orillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Oh, balen. Dan heb ik er ook weinig aan als mijn auto straks ondersteund wordt. Ik dacht dat een collega met een Tesla dat wel had. Zou het verschillen per merk?
Nee het verschilt niet. Je kunt zelf het maximum in de auto instellen (als dat in je auto kan) en dan neemt Tibber het over. Het kan wel verschillen per auto hoe nauwkeurig je het maximumpercentage kunt instellen. Mijn VW kan bjivoorbeeld alleen in stapjes van 10% vanaf 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimBony
  • Laatst online: 21:25
orillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Hier ook een Tesla waarbij het in de auto of in de auto moet worden ingesteld.
Idem voor onze Kia, de Kona van schoonouders en de Taycan van ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Binnenkort staat er hier ook een Tesla voor de deur, yeah! Alleen moet ik nog een laadpaal aanschaffen. Doe ik dat bij Tesla of kan ik beter een andere laadpaal kopen bij Tibber?

Ik heb zonnepanelen en een Tibber Pulse, en wil slim laden met dynamische stroomprijzen.

Vanaf 2027 wil ik de Tesla ook graag kunnen laden met overproductie van m’n zonnepanelen. Zonnepanelen hebben een hoymiles omvormer die op dit moment niet ondersteund worden door Tibber.

[ Voor 51% gewijzigd door Tdem op 08-07-2025 13:36 . Reden: Verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:29
Tdem schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:28:
Binnenkort staat er hier ook een Tesla voor de deur, yeah!

Ik heb zonnepanelen en een Tibber Pulse, en wil slim laden met dynamische stroomprijzen.

Kan ik hiervoor gewoon de Tesla Wall Connector gebruiken in combinatie met de Pulse?
Of heb ik een laadpaal nodig die Tibber actief ondersteunt (zoals Easee uit hun webshop)?

Vanaf 2027 wil ik ook graag kunnen terugladen met overproductie van m’n zonnepanelen. Alleen: mijn Hoymiles-omvormer wordt (voor zover ik weet) niet ondersteund door Tibber. Iemand ervaring hiermee of tips voor een goede setup?
Je tesla kan je wel direct koppelen met de tibber app en daar kan tibber dan direct mee communiceren
dat zou je al kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Je tesla kan je wel direct koppelen met de tibber app en daar kan tibber dan direct mee communiceren
dat zou je al kunnen doen
Dank! Ik heb mijn bericht bijgewerkt: de laadpaal moeten we nog kopen. En ik vraag me dus af of je met de Tesla wall connector wel alle Tibber voordelen kan krijgen (zoals Grid Rewards, in de toekomst laden op zonnestroom). Op de site van Tibber lees ik wel info over de Tesla powerup, maar niet over de wall connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:29
Tdem schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Dank! Ik heb mijn bericht bijgewerkt: de laadpaal moeten we nog kopen. En ik vraag me dus af of je met de Tesla wall connector wel alle Tibber voordelen kan krijgen (zoals Grid Rewards, in de toekomst laden op zonnestroom). Op de site van Tibber lees ik wel info over de Tesla powerup, maar niet over de wall connector.
Dat is inderdaad een totaal andere vraag..

Voor de grid rewards moet je een geintegreerd laadpunt hebben zoals:

Wallbox
Zaptec
Go-e
Charge Amps
Fronius
Myenergi
Easee

Daar is geen Tesla laadpunt bij

Deze kan je evt via de tibber store kopen
het staat er allemaal bij vermeld bij de grid rewards op de website

heb je daar al gekeken en gelezen?

https://tibber.com/nl/store/slim-opladen/laadpunten

[ Voor 13% gewijzigd door boyette op 08-07-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/useK4p7a1clieOBTPZewKcVL4wA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQSZ3vpV1t7hf6JzFd28jpSg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqLcX8bfd41-_PDMawJQEnfoLHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EVmhgoozKN9MrKcB1s7Tzrm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie sinds enkele dagen iets bijzonders:

De 1-fase aangesloten Wallbox staat ingesteld op een max van 25A (dus ongeveer 5700W afhankelijk van het voltage).
Nu is de auto al een paar keer gaan laden met slechts 6A tot 8A.
Als ik dit bemerk en op 'direct laden' druk, rent hij wèl naar de 25A.

Heeft iemand een idee waar dit door komt?
Het is iig een limiet die Tibber aan de Wallbox doorgeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oge6T7ymcOQRA27KCfPAhZsvLz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRWYWXIVIoLVv89bU5DJ77ce.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64nolm6iktUsgRmgDvcJKdcut08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7ZnyaF8uTuiSpiOabdnqJRV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door DaanTriple7 op 08-07-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Het heeft hoogstwaarschijnlijk met een foutieve load-balancing (via pulse) te maken. Als ik load-balancing uitzet pakt hij wel 25A.
Load balancing staat nu weer aan, en hij blijft met 25A laden.

Hopelijk heeft iemand met hetzelfde probleem iets aan deze info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PS2
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09-09 22:40

PS2

Test

@Backpacker Gaat Tibber het handelen op de onbalansmarkt ook vrijgeven/ondersteunen voor een Victron-systeem (of überhaupt voor een ander systeem dan de Homevolt)? Dit wordt door bijv. Frank Energie al wel ondersteund.

[ Voor 1% gewijzigd door PS2 op 08-07-2025 17:32 . Reden: Taalfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:49:
[...]

Dat is inderdaad een totaal andere vraag..

Voor de grid rewards moet je een geintegreerd laadpunt hebben zoals:

Wallbox
Zaptec
Go-e
Charge Amps
Fronius
Myenergi
Easee

Daar is geen Tesla laadpunt bij

Deze kan je evt via de tibber store kopen
het staat er allemaal bij vermeld bij de grid rewards op de website

heb je daar al gekeken en gelezen?

https://tibber.com/nl/store/slim-opladen/laadpunten
Dank je wel voor het uitzoeken en bevestigen! Ik zag Tesla niet bij de GR staan, maar wel de power-up en dat de Tesla direct verbonden kon worden met Tibber. Dat zorgde voor wat verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie sinds enkele dagen iets bijzonders:

De 1-fase aangesloten Wallbox staat ingesteld op een max van 25A (dus ongeveer 5700W afhankelijk van het voltage).
Nu is de auto al een paar keer gaan laden met slechts 6A tot 8A.
Als ik dit bemerk en op 'direct laden' druk, rent hij wèl naar de 25A.

Heeft iemand een idee waar dit door komt?
Het is iig een limiet die Tibber aan de Wallbox doorgeeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het enige wat "foute" load balancing kan veroorzaken (vanuit de instellingen) is als je de grootte van de hoofdzekering verkeerd instelt via de instellingen van de Pulse. Stuur me even een berichtje met het e-mailadres van je Tibber account want ik ben nu wel benieuwd naar de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
PS2 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:31:
@Backpacker Gaat Tibber het handelen op de onbalansmarkt ook vrijgeven/ondersteunen voor een Victron-systeem (of überhaupt voor een ander systeem dan de Homevolt)? Dit wordt door bijv. Frank Energie al wel ondersteund.
Er zullen zeker andere batterijmerken geïntegreerd gaan worden of en wanneer dat voor Victron mogelijk wordt is niet bekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Tdem schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Dank je wel voor het uitzoeken en bevestigen! Ik zag Tesla niet bij de GR staan, maar wel de power-up en dat de Tesla direct verbonden kon worden met Tibber. Dat zorgde voor wat verwarring.
GR voor standalone Tesla zal eind derde kwartaal/begin 4e komen, maar voor de meeste optimale ervaring zou ik toch kiezen voor een laadpaal die je kan koppelen. De Zaptec Go 2 is wat mij betreft zeer aan te bevelen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Backpacker op 08-07-2025 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:05:
[...]

Nee het verschilt niet. Je kunt zelf het maximum in de auto instellen (als dat in je auto kan) en dan neemt Tibber het over. Het kan wel verschillen per auto hoe nauwkeurig je het maximumpercentage kunt instellen. Mijn VW kan bjivoorbeeld alleen in stapjes van 10% vanaf 60%.
Najah het verschilt wel, niet van alle merken (of modellen) krijgen we die instelling door :-(
Polestar geeft het bijvoorbeeld niet door en bij Volkswagen is het modelafhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:00:
Tibber is een beetje 'Harry in de warrie' deze ochtend. Gister middag de auto volledig volgeladen. Deze ochtend denkt Tibber opeens dat de auto maar 68% vol zit en het noodzakelijk (roze/paarse blok) is om de auto te laden.

[Afbeelding]

@Backpacker Van wat ik begrepen heb is de prijs die bij Grid rewards betaald wordt niet hoger dan het plan dat gemaakt is om te laden. Klopt dat? Of geldt dat alleen voor de compensatie bij het uitstellen van het laden? Want voor vandaag stond er een blok gepland om te laden voor 16ct/kWh terwijl er vannacht geladen is onder Grid Rewards voor 20ct/kWh.

[Afbeelding]
Easee is een beetje in de war. Maar ik zal deze sessie even gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 17:20
Vandaag de Tibber factuur van Juni ontvangen en daarmee een jaar lid van de club. Bij deze 12e rekening had ik eigenlijk de jaarafrekening verwacht. Mijn vraag: komt die apart nog of had dit bij de 12e factuur moeten zitten?

Overigens na dit 1e jaar Tibber hebben we € 312,- bespaard t.o.v. ons Essent variabel contract daarvoor. En dan hebben we pas sinds half april een 15 kWh thuisaccu, waarmee ik ervan uitga dat de besparing voor het komend jaar nog meer gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
orillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:02:
[...]

Wat voor auto heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online

Wat voor auto heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MajaMestreech schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:27:
Vandaag de Tibber factuur van Juni ontvangen en daarmee een jaar lid van de club. Bij deze 12e rekening had ik eigenlijk de jaarafrekening verwacht. Mijn vraag: komt die apart nog of had dit bij de 12e factuur moeten zitten?

Overigens na dit 1e jaar Tibber hebben we € 312,- bespaard t.o.v. ons Essent variabel contract daarvoor. En dan hebben we pas sinds half april een 15 kWh thuisaccu, waarmee ik ervan uitga dat de besparing voor het komend jaar nog meer gaat worden.
Nee, iedere maandfactuur is een afrekening. Alleen als je op jaarbasis een overschot aan teruglevering hebt krijg je nog een afrekening voor de teveel ontvangen energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
Ik kreeg vandaag mijn eerste TIbber factuur. Was niet eens over de hele maand juni, abonnement begon pas 6 juni, ik heb pas sinds 11 juni mijn tweede Homewizard plugin batterij, en in juni was ik nog helemaal niet bezig met strategisch pauzeren van opladen

Toch nog - € 26,54

Dat belooft wat over juli en misschien ook augustus.

En aankijken natuurlijk hoe het in de herfst/winter gaat, en wat ik dan qua strategie met mijn batterij kan doen (die stuur ik aan via Home Assistant).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Kia e-niro 2020 met kia connect (upgrade tov 2018-2020 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Kia e-niro 2020 met kia connect (upgrade tov 2018-2020 model)
Daar krijgen we de in de auto ingestelde maximale SoC wel van door als het goed is, dus dan kan je daar mee spelen.
Kan wel zijn dat een update traag wordt doorgegeven omdat we maar beperkt met Kia’s en Hyundai’s kunnen communiceren.

Stuur je nog even een berichtje met je e-mail adres? Ben benieuwd naar die sessie met de beperkte laadsnelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Aha. Ik meende eerder screenshots van knoppen te hebben gezien waarmee je het gewenste laadpercentage kon instellen in de Tibber app.
Na een wijziging in de auto (of app van de auto) duurt het inderdaad best lang voordat deze doorkomt bij Tibber.
Dat is geen probleem, het viel me alleen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Cupra Born. Volgens de chat komt de ondersteuning voor Cupra deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
PS2 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:31:
Van wat ik gelezen heb doet de homevolt (tibbers eigen accu) dit ook nog steeds niet. De rewards die gegeven worden zijn statisch (maar dalend) en verder is het alleen zonne opslag. In het homevolt topic vind je wel meer informatie en ervaringen.

Als je al een victron systeem hebt hangen zou ik dat toch gewoon zelf gaan doen via home assistant oid. Dan ben je minder afhankelijk van tibber en kan je zelf je variabelen aanpassen. Dit overlaten aan de partij die er baat bij heeft dat jij energie van hen koopt op de momenten dat de marge het hoogst is lijkt me niet de meest verstandige zet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
DaanTriple7 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:12:
Aha. Ik meende eerder screenshots van knoppen te hebben gezien waarmee je het gewenste laadpercentage kon instellen in de Tibber app.
Na een wijziging in de auto (of app van de auto) duurt het inderdaad best lang voordat deze doorkomt bij Tibber.
Dat is geen probleem, het viel me alleen op.
Wanneer je zin en tijd hebt om 7 pagina's met alleen afbeeldingen in de berichten terug te kijken om te zien of je de betreffende screenshot terug kan vinden: Tibber ervaringen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Backpacker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Najah het verschilt wel, niet van alle merken (of modellen) krijgen we die instelling door :-(
Polestar geeft het bijvoorbeeld niet door en bij Volkswagen is het modelafhankelijk
Oei. Was toch wel aan het kijken naar een tweedehands Polestar 2. Minpuntje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
13art schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:26:
[...]

Wanneer je zin en tijd hebt om 7 pagina's met alleen afbeeldingen in de berichten terug te kijken om te zien of je de betreffende screenshot terug kan vinden: Tibber ervaringen topic
Thanks voor de link. Niet gevonden, dus ik zal hem wel op de site van Tibber hebben gezien. Ik denk te begrijpen dat niet elke auto deze functie ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Backpacker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:19:
[...]

GR voor standalone Tesla zal eind derde kwartaal/begin 4e komen, maar voor de meeste optimale ervaring zou ik toch kiezen voor een laadpaal die je kan koppelen. De Zaptec Go 2 is wat mij betreft zeer aan te bevelen :)
Dank! Kan de Tibber Pulse ook aan de eerdere editie, Zaptec Go, de opdracht geven om de auto met overtollige zonne-energie te laden? Scheelt toch weer een paar honderd euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Tdem schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Dank! Kan de Tibber Pulse ook aan de eerdere editie, Zaptec Go, de opdracht geven om de auto met overtollige zonne-energie te laden? Scheelt toch weer een paar honderd euro.
ja dat kan, alleen kan die versie niet schakelen tussen 1 en 3 fase laden. Met oog op de toekomst (wegvallen salderingsregeling) is dat wel aan te bevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Backpacker
Mijn Wallbox is op dit moment op 1-fase aangesloten.
Kan deze, wanneer ik hem later dit jaar op 3-fasen aansluit, wel via Tibber schakelen tussen 1- en 3-fasen? En in welke situatie zou Tibber dit dan doen? Op dit moment verlaagd Tibber dmv load-balancing alleen het vermogen wanneer er andere grote verbruikers aan gaan. Solar-exclusief laden zie ik nu nog niet als mogelijkheid, terwijl dit technisch gezien toch zou moeten kunnen (teruglevering zichtbaar voor de Pulse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Backpacker schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:01:
[...]

ja dat kan, alleen kan die versie niet schakelen tussen 1 en 3 fase laden. Met oog op de toekomst (wegvallen salderingsregeling) is dat wel aan te bevelen.
Dank je, dan gaan we toch voor de 2 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:22:
@Backpacker
Kan deze, wanneer ik hem later dit jaar op 3-fasen aansluit, wel via Tibber schakelen tussen 1- en 3-fasen? En in welke situatie zou Tibber dit dan doen? Op dit moment verlaagd Tibber dmv load-balancing alleen het vermogen wanneer er andere grote verbruikers aan gaan. Solar-exclusief laden zie ik nu nog niet als mogelijkheid, terwijl dit technisch gezien toch zou moeten kunnen (teruglevering zichtbaar voor de Pulse).
Mijn inschatting nee. Tenzij de laadpaalbouwer dit expliciet zelf aangeeft. Dat doet bij mijn weten alleen Zaptec (GO 2) en MyEnergy Zappi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNEbnagUHC4Im4X7iSqZ00OgI0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyUbIlyALAz3j13uRMLEhqVs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 16:22
Vanuit Tesla komt de ingestelde laadlimiet qua accupercentage netjes door in de Tibber app. Andersom zou ook moeten kunnen, dus in de Tibber app de laadlimiet opgeven die dan aan Tesla wordt doorgegeven. Scheelt soms weer even schakelen tussen de 2 apps. Is dit iets wat ergens nog op ‘te ontwikkelen’ lijstje staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Het is dan ook nog afhankelijk of ze die mogelijkheid ook via hun API geven en Wallbox is daarin niet altijd de makkelijkste :-(

Maar ik zal het eens aan ze vragen omdat ik nu toch in contact met ze ben vanwege een probleem met de Pulsar Plus versie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:59
Backpacker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Jammer van Polestar. Is er ook geen mogelijkheid om in dat geval dat zelf in de Tibber app in te stellen (in de toekomst)? Ik heb hem namelijk altijd op 90% staan en alleen in geval van een vakantie of iets zet ik hem op 100%. Geen probleem om dat dan op twee plekken te doen. Of zelfs alleen in Tibber aangezien ik alleen maar thuis laad 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meerbeter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-08 09:11
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:22:
@Backpacker
Interessant @DaanTriple7, ik heb nu precies dezelfde setup, Wallbox Pulsar Plus op 1 fase momenteel maar wil deze in de toekomst op 3 fase zetten. Auto (Tesla) en Wallbox zijn al te koppelen maar vraag mij af of de Tibber Pulse dan de load balancing kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
orillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:35:
[...]

Cupra Born. Volgens de chat komt de ondersteuning voor Cupra deze maand.
Stuur even een berichtje met het e-mailadres van je Tibber account. Dan kan ik je aan de testgroep toevoegen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Backpacker op 09-07-2025 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Meerbeter de load-balancing kan sowieso via Tibber. Mijn vraag ging puur over het schakelen via tibber tussen 1- en 3-fasen. Wallbox kan dit zelf wanneer de load-balancing niet via Tibber loopt. Ik heb hier geen aparte meter en kabel voor geïnstalleerd, dus gebruik de Pulse van Tibber voor de load-balancing. Het zou mooi zijn Tibber in de toekomst ook solar exclusief laden gaat ondersteunen, maar daarvoor zal de laadaansluitingen wel heen en weer moeten kunnen springen tussen 1F en 3F.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
dnns85 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:17:
[...]

Jammer van Polestar. Is er ook geen mogelijkheid om in dat geval dat zelf in de Tibber app in te stellen (in de toekomst)? Ik heb hem namelijk altijd op 90% staan en alleen in geval van een vakantie of iets zet ik hem op 100%. Geen probleem om dat dan op twee plekken te doen. Of zelfs alleen in Tibber aangezien ik alleen maar thuis laad 😉
Wat ik altijd adviseer, stuur een berichtje naar Polestar Nederland (en/of Zweden) met het verzoek om het mogelijk te maken voor derden partijen het maximaal batterijpercentage uit te kunnen lezen via de API. Uiteindelijk heeft Volvo het voor de meeste modellen ook mogelijk gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:59
Zal ik zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Easee is een beetje in de war. Maar ik zal deze sessie even gaan bekijken.
Ben je hier nog aan toe gekomen? Is er nog iets opvallends uit gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Ben je hier nog aan toe gekomen? Is er nog iets opvallends uit gekomen?
Yep, helemaal vergeten terug te koppelen. Het lijkt mis te zijn gegaan met het herberekenen van het laadplan toen je de vertrektijd aanpaste. Ik heb een ticket aangemaakt voor het HEM team om de bug te onderzoeken.

Ik zie het niet terug in andere laadsessie dus misschien was het een eenmalige hickup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb sinds gisteren een vreemd laadprobleem met mijn Easee laadpaal, en voor zover ik nu kan zien, alleen met mijn auto.

Wij hebben twee elektrische auto's. Een Niro EV en een Peugeot E-208. Mijn auto gebruikt een slim laadprobleem, de E-208 niet ( die kan daar niet tegen ).

Alleen mijn auto start met 20A enkelfase laden en zakt daarna terug naar 6A en gaat niet sneller laden. Er is meer dan voldoende over op mijn 35A zekering. Zoals het er nu naar uit ziet valt de Easee laadpaal terug in "offline" modus, daar heb ik inderdaad 6A ingesteld als veilige grens.

Ik heb al geprobeerd om:
  • [Laadpaal gereset ( van spanning af, paar minuten wachten, weer online/li]
  • Tibber Pulse gereset
  • Easee laadpaal opnieuw aangemeld op mijn WIFI netwerk
  • Instellingen in Easee app nagekeken, Tibber = provider
  • Instellingen in Tibber app nagelopen
Ik zie het probleem zo 1 2 3 niet. Tibber app ziet mijn pulse en Easee laadpaal. Easee laadpaal zit netjes op mijn WIFI netwerk.

Meer mensen met vergelijkbare problemen of die dit herkennen en een oplossing weten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPong3SS562FQIzlTzuNC9w2Jmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TtAAVmHww6YzANza8ijm9rQd.png?f=fotoalbum_large

Hier mooi te zien, Starten op 20A, terugvallen naar 6A. Behalve vanochtend vroeg toen ik mijn auto omwisselde om laatste paar vonken in de E-208 te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 10-07-2025 18:50 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Backpacker

Weer gaat de e-niro na het stekkeren laden met 6A.
Ik heb het nu weer kunnen oplossen door op wat knoppen in de app te drukken. Dit keer was het niet opgelost door de loadbalancing uit en aan te zetten, maar door het max laadvermogen van de wallbox (in de tibber app) van 25A naar 24A te zetten, en weer terug naar 25A.
Het zou voor mij heel fijn zijn als dit kan worden opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3RBIjNF1kbPXA5pnzGJnuo2qzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUszGiahULufa69qerYE1Qy9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Hoppa! Hij is vannacht weer teruggesprongen naar 6A.
63% acculading nu, ik ga m'n bestemming niet halen 😭

[ Voor 4% gewijzigd door DaanTriple7 op 11-07-2025 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzXeBacW4ONkQU21anvosHaxrRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3hIsbBr70HY6ulHX3cm5DvU.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 20 ... 24 Laatste