Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Telkens kort stekkeren werkt niet met GR. Het mooiste is om hem die thuiswerkdag continu aan de lader te hebben. Dan moet ze de ICE auto pakken, en ben je de winst met GR dubbel en dwars kwijt aan brandstof voor de ICE.Dufornee schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:51:
Bedankt voor de snelle inzichten! GR verdien je natuurlijk voornamelijk wanneer hij thuis aan de lader staat toch? Echter wordt de auto bij mijn thuiswerkdagen weer ingezet door de vriendin voor 'gratis' km ten opzichte van een conventionele auto.
Een hele dag aan de stekker laten geeft de meeste kans, maar als je vriendin de auto gebruikt dan doe je het op de momenten dat het je past. Ik merk bijvoorbeeld in wintermaanden dat midden in de nacht ook vaak GR momenten optreden bijvoorbeeld als ik de auto dinsdagavond aan de lader hang en vanwege mijn thuiswerkdag woensdag, donderdagochtend de auto weer wil gebruiken.Dufornee schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:51:
Bedankt voor de snelle inzichten! GR verdien je natuurlijk voornamelijk wanneer hij thuis aan de lader staat toch? Echter wordt de auto bij mijn thuiswerkdagen weer ingezet door de vriendin voor 'gratis' km ten opzichte van een conventionele auto.
Dus je kunt echt nog wel GR 'snoepen', als je er een gewoonte van maakt om de auto aan de lader te hangen als je thuiskomt.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Ik merk wel dat als je een vertrektijd instelt je eerder GR krijgt voor het niet laden dan dat je geen vertrektijd instelt. Wat op zich logisch is. Vooral bij een beetje onstuimige dagen, toch een vertrektijd voor de volgende dag instellen kan helpen.
Wat ik overigens niet altijd snap is dat hij soms niet laadt terwijl de prijs laag is, daar krijg je dan GR voor, maar de prijs waar je later dan wel voor laadt is dan, na correctie, gelijk of lager. Dus of het pure winst is of een deel compensatie is mij niet helemaal duidelijk.
Hoe dan ook los van het financiële plaatje wel fijn om zonder al teveel moeite te helpen balanceren.
Wel fijn dat dat kan, jammer dat het voor Polestar (nog) niet werkt. Hoeft wat mij betreft niet eens vanuit de auto zelf, eigenlijk staat ie altijd op 80% omdat dat voldoende is voor dagelijkse ritten, dus dat fixed ik de app van Tibber instellen zou wel prettig zijn. Eigenlijk op dezelfde manier als minimum batterijniveau instellen werkt, maar dan voor de max.Pr088 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:59:
[...]
Als je Tesla goed koppelt aan Tibber, dan neemt Tibber de laadinstelling/maximale accupercentage van Tesla gewoon over. Die 80% bijvoorbeeld. Mocht het niet bij jou werken, dan zou ik gaan troubleshooten via de website van Tibber, daar staan how-to's.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Kun je al wat zeggen over het minimale overschot dat je moet hebben om het laden te starten? Dan heb ik het over de nieuwe functie die nog geïntroduceerd dient te worden.Backpacker schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:06:
[...]
Je denkt een beetje te moeilijk voor wat betreft Slim Zonneladen. Aan de hand van realtime data via de Pulse wordt er gezien of er voldoende overschot is om het laden van de auto te starten. Dat aamen in de mix met de prijzen en de andere variabelen is genoeg om te beslissen of het handig is om te laden met het overschot of niet.
En zodar de sladeringsregeling vervalt in Nederland zal het prijscomponent een stuk minder meespelen in de berekeningen en zal er dus automatisch met meer overschot geladen gaan worden.
Je idee om wellicht een klein beetje verbruik vanaf het Gird mee te nemen om zo alsnog te zorgen voor zonneladen zal ik intern doorzetten voor versie 2.0
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Nee dat kan je niet terugzien in de app. Sowieso gaat alle administratie tussen netbeheerders en energieleveranciers via de EAN nummer en niet via de meternummers. Het duurt vaak een paar dagen voordat de netbeheerder zijn administratie heeft bijgewerkt en de energieleverancier de gegevens van de nieuwe meter door krijgt.AtlAntA schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:17:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ik mijn meter serienummer kan uitlezen in de Tibber app. Vandaag een nieuwe slimme meter gekregen en wil even controleren of tibber dat nummer goed uitleest maar vind het niet terug. Iemand een suggestie?
Als het goed is heb je een kaartje gekregen met de laatste meterstanden van de oude meter. Als je die naar support stuur kunnen die verwerkt worden en dan zou je gelijk even na kunnen vragen of de nieuwe meter al zichtbaar is.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Het is natuurlijk een beetje een communicerend vat. Als je veel rijdt zal de auto ook vaak thuis aan de oplader gezet worden om hem weer vol te laden. Maar dan heb je waarschijnlijk een vertrektijd voor de volgende ochtend ingesteld omdat je weer kilometers gaat rijden en er dus geladen moet worden. Dan wordt de auto gewoon met slim laden geladen en is er geen ruimte voor Grid Rewards omdat er al gepland wordt om te laden.DaanTriple7 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:42:
[...]
Puur voor de Grid rewards zou ik het absoluut niet doen. Ik sta heel vaak aan de lader (3000km per maand) en heb ook voor gridrewards een laadpaal gekocht in maart.
[Afbeelding]
De meeste Grid Rewards zal je altijd krijgen als de auto niet persé de volgende dag vol hoeft te zijn, je de vertrektijd dus een dag of meer verder hebt staan en er in de tussentijd af en toe geladen kan worden met Grid Rewards.
Thanks, ik had het intussen ook al even via de chat gevraagd en daar werd mij verteld dat het onder analyse zou moeten staan. Daar gaat de bot dus even de mist inBackpacker schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:29:
[...]
Nee dat kan je niet terugzien in de app. Sowieso gaat alle administratie tussen netbeheerders en energieleveranciers via de EAN nummer en niet via de meternummers. Het duurt vaak een paar dagen voordat de netbeheerder zijn administratie heeft bijgewerkt en de energieleverancier de gegevens van de nieuwe meter door krijgt.
Als het goed is heb je een kaartje gekregen met de laatste meterstanden van de oude meter. Als je die naar support stuur kunnen die verwerkt worden en dan zou je gelijk even na kunnen vragen of de nieuwe meter al zichtbaar is.
Zal op het einde van de week wel even vragen om een echte medewerker en dan de dingen doorgeven en uitvragen die je hier suggereert. Nogmaals dank. Wil heel erg graag problemen met meterstanden voorkomen enzo.
Hmmm zou je mij even een berichtje met het e-mailadres van je Tibber account kunnen sturen? Dan laat ik de AI assistant even een schop onder z'n hol geven want dat klopt niet. En kan ik gelijk even voor je kijkenAtlAntA schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:37:
[...]
Thanks, ik had het intussen ook al even via de chat gevraagd en daar werd mij verteld dat het onder analyse zou moeten staan. Daar gaat de bot dus even de mist in
Zal op het einde van de week wel even vragen om een echte medewerker en dan de dingen doorgeven en uitvragen die je hier suggereert. Nogmaals dank. Wil heel erg graag problemen met meterstanden voorkomen enzo.
Kwam deze post toevallig nog tegen.JT schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:49:
[...]
Goede vraag. Misschien heb ik teveel aannames gedaan, maar in mijn hoofd wordt Grid Rewards in de markt gezet in combinatie met een laadpaal en Pulse. En goed om te weten dat het in de Tibberapp kan, maar automatisch kan dus alleen met een Equalizer of Pulse. De Pulse heb ik liggen en is ook gelijk leuk in de app, daarbij heb ik hier en daar op internet wel gelezen dat het met de Equalizer niet probleemloos werkt, dus ik ga met de Pulse aan de slag
Ik was nog even benieuwd wat je van de feature request vindt en wat je ermee gaat doen
[...]
Misschien moet ik eens kijken of ik mijn eerste push request kan maken
1. het is een vaker gevraagde feature en er wordt ook zeker nagedacht over meet optie qua instellingen maar dat zijn geen kleine aanpassingen. Ik word regelmatig gevraagd voor feedbacksessie en geef altijd zoveel mogelijk door van de wensen.
2. Ik vermoed dat ik weet waarom je dacht dat de Pulse nodig is. Dat komt denk ik omdat de Pulse vaak in een zogenaamde "Grid Reward" startpakket als aanbieding met een laadpunt wordt aangeboden. Dat is inderdaad een beetje verwarrend. E-com denkt niet altijd even goed door laten we maar zeggen
Bedankt voor je terugkoppeling. Mocht meedenken gewenst zijn, ik heb ervaring met functionaliteit bedenken/ontwerpen dus je mag altijd aankloppenBackpacker schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:46:
[...]
Kwam deze post toevallig nog tegen.
1. het is een vaker gevraagde feature en er wordt ook zeker nagedacht over meet optie qua instellingen maar dat zijn geen kleine aanpassingen. Ik word regelmatig gevraagd voor feedbacksessie en geef altijd zoveel mogelijk door van de wensen.
Dat kunnen ze natuurlijk veranderen naar aanleiding van jouw feedback2. Ik vermoed dat ik weet waarom je dacht dat de Pulse nodig is. Dat komt denk ik omdat de Pulse vaak in een zogenaamde "Grid Reward" startpakket als aanbieding met een laadpunt wordt aangeboden. Dat is inderdaad een beetje verwarrend. E-com denkt niet altijd even goed door laten we maar zeggen
Ik heb nog twee andere vraagjes (waarvan 1 misschien ook wel aan andere gebruikers in dit topic van de app):
- Is het mogelijk/gaat het mogelijk worden om via de API de status van Grid Rewards laden op te vragen? Ik wil dat bijvoorbeeld tonen op een display vanuit Home Assistant. Maar de Easee Lite kent alleen onderscheid in slimme laadschema's, waarbij Tibber er staat. Als de auto dan laadt dan weet je niet of het regulier slim laden is of GR slim laden. Zelfde wanneer er niet wordt geladen, je weet niet of het gaat om gewoon niet laden of GR pauzeren. Voor beide moet je specifiek naar de app.
- Ligt het aan mij of refresht de app vaak niet lekker? Vaak als ik de actuele status van GR wil zien dan moet ik de app geforceerd sluiten en weer starten. Bijvoorbeeld bij een wijziging in het slimme laadschema. Dan is er een eerste versie waarbij er om 13:00 niet wordt geladen. Als die om 13:00 wél gaat laden en ik open hem uit geheugen dan zie je nog steeds het oude schema. Herladen door naar beneden te slepen biedt vaak geen soelaas; geforceerd sluiten is dan echt nodig.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik wil wel even melden dat ik jouw activiteit op tweakers erg waardeer, en dat dit in mijn ogen echt een pluspunt is voor het bedrijf.
Enkele andere bedrijven hebben ook actieve tweakers, zoals Intergas en Homewizard. Echt top.
Er is een integratie gebouwd door iemand die waardes vanuit de app uitleest. Wellicht dat hij ook kan zien hoe de endpoints van een Grid Reward actie werken en die integreren. Ik zou zeggen vraag het hemJT schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:55:
[...]
Bedankt voor je terugkoppeling. Mocht meedenken gewenst zijn, ik heb ervaring met functionaliteit bedenken/ontwerpen dus je mag altijd aankloppen
[...]
Dat kunnen ze natuurlijk veranderen naar aanleiding van jouw feedbackMaar zij hebben er natuurlijk ook commercieel belang bij.
Ik heb nog twee andere vraagjes (waarvan 1 misschien ook wel aan andere gebruikers in dit topic van de app):
- Is het mogelijk/gaat het mogelijk worden om via de API de status van Grid Rewards laden op te vragen? Ik wil dat bijvoorbeeld tonen op een display vanuit Home Assistant. Maar de Easee Lite kent alleen onderscheid in slimme laadschema's, waarbij Tibber er staat. Als de auto dan laadt dan weet je niet of het regulier slim laden is of GR slim laden. Zelfde wanneer er niet wordt geladen, je weet niet of het gaat om gewoon niet laden of GR pauzeren. Voor beide moet je specifiek naar de app.
- Ligt het aan mij of refresht de app vaak niet lekker? Vaak als ik de actuele status van GR wil zien dan moet ik de app geforceerd sluiten en weer starten. Bijvoorbeeld bij een wijziging in het slimme laadschema. Dan is er een eerste versie waarbij er om 13:00 niet wordt geladen. Als die om 13:00 wél gaat laden en ik open hem uit geheugen dan zie je nog steeds het oude schema. Herladen door naar beneden te slepen biedt vaak geen soelaas; geforceerd sluiten is dan echt nodig.
https://github.com/Elibart-home/tibber_graphapi
Er wordt gewerkt aan een grote aanpassing met betrekking tot aanpassingen in de app en hoe de app daarom reageert. Bijvoorbeeld met een aanpassing van de vertrektijden of andere instellingen. Wellicht dat dit gedrag daarmee ook verbetert. Welke versie van de app gebruik je? iOS of Android?
En als je hem dan heropent, zie je het lijntje van de huidige tijd dan wel op de juiste tijd staan of nog op een oude tijd. Eventueel zou een schermopname van dit gedrag erg kunnen helpen met het overbrengen van de boodschap. Ik heb helaas zelf geen elektrische auto dus dit soort dingen zijn door mij persoonlijk lastig na te bootsen.
Dank, ik doe het graag. Ik moet er wel bijzeggen dat ik door Tweakers ben gevraagd om een officieel bedrijfsaccount aan te vragen maar daar zal ik alleen maar minder mee kunnen reageren. Ik werk nu eenmaal voor een internationaal bedrijf en zal dan strenger in de gaten worden gehouden als ze het al toe willen staan.DaanTriple7 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:12:
@Backpacker
Ik wil wel even melden dat ik jouw activiteit op tweakers erg waardeer, en dat dit in mijn ogen echt een pluspunt is voor het bedrijf.
Enkele andere bedrijven hebben ook actieve tweakers, zoals Intergas en Homewizard. Echt top.
Daarnaast wil ik ook gewoon mijn mening kunnen blijven geven als medetweaker. Ik ben al ruim 20 jaar een tweaker en heb nu eindelijk kennis waarmee ik medetweakers goed kan helpen en dat doe ik dan ook graag.
Die van homewizard is al een tijdje erg stil hoor. Wordt meer gebruikt als verkapte marketingtool in mijn mening.DaanTriple7 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:12:
@Backpacker
Ik zou inderdaad ook niet te snel willen overstappen naar een bedrijfsaccount juist om de redenen die je hier aangeeft. Tenzij je hier heel erg duidelijke afspraken met je werkgever over kan maken. Dan kan je schakelen tussen 2 accounts.Backpacker schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:58:
[...]
Dank, ik doe het graag. Ik moet er wel bijzeggen dat ik door Tweakers ben gevraagd om een officieel bedrijfsaccount aan te vragen maar daar zal ik alleen maar minder mee kunnen reageren. Ik werk nu eenmaal voor een internationaal bedrijf en zal dan strenger in de gaten worden gehouden als ze het al toe willen staan.
Daarnaast wil ik ook gewoon mijn mening kunnen blijven geven als medetweaker. Ik ben al ruim 20 jaar een tweaker en heb nu eindelijk kennis waarmee ik medetweakers goed kan helpen en dat doe ik dan ook graag.
En natuurlijk ook vanuit mij complimenten.
Al eerder in dit topic behandeld. GR is pure winst, de correctie op de lagere duurdere prijs vindt ook plaats, maar is in de app niet terug te zien.dnns85 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:46:
Hier met twee EV's best veel GR, zo'n €35 per maand. Er hangt er altijd wel eentje aan eigenlijk, dus dat scheelt.
Ik merk wel dat als je een vertrektijd instelt je eerder GR krijgt voor het niet laden dan dat je geen vertrektijd instelt. Wat op zich logisch is. Vooral bij een beetje onstuimige dagen, toch een vertrektijd voor de volgende dag instellen kan helpen.
Wat ik overigens niet altijd snap is dat hij soms niet laadt terwijl de prijs laag is, daar krijg je dan GR voor, maar de prijs waar je later dan wel voor laadt is dan, na correctie, gelijk of lager. Dus of het pure winst is of een deel compensatie is mij niet helemaal duidelijk.
Hoe dan ook los van het financiële plaatje wel fijn om zonder al teveel moeite te helpen balanceren.
Misschien dat dit typisch is voor mijn Tesla e/o Zappi, maar het minimum is wel 6A bij drie fasen maar er wordt dan bij mij met iets van 1.5 kW geladen (kennelijk over 1 fase). Bij 4140 watt overschot zou ik nooit in de door Zappi genoemde ECO stand kunnen laden. Die 'pruttel' stand kan ik de hele dag volhouden met mijn 5500 wP oost/west PV.Backpacker schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:26:
Auto's moeten over het algemeen minimaal 6A per fase aangeboden krijgen voordat ze beginnen met laden. Dus bij 3-fase is het minimaal 4140 watt overschot. Bij 1-fase is het 1.380 watt overschot.
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Dat is iets wat Zappi regelt inderdaad, die schakelt gewoon 2 van de 3 fases uit.Judge Ming schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:09:
[...]
Misschien dat dit typisch is voor mijn Tesla e/o Zappi, maar het minimum is wel 6A bij drie fasen maar er wordt dan bij mij met iets van 1.5 kW geladen (kennelijk over 1 fase). Bij 4140 watt overschot zou ik nooit in de door Zappi genoemde ECO stand kunnen laden. Die 'pruttel' stand kan ik de hele dag volhouden met mijn 5500 wP oost/west PV.
Mijn zonnepanelen liggen oost-west en wel dus ook nog stroom op in de dure uren.
Krijg ik dan die dynamische prijs ook voor het terugleveren van de stroom?
JaBart-sss schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:20:
Misschien een hele domme vraag. Mijn energiecontract loopt eind augustus af bij Vattenfall en wil overstappen naar tibber voor de stroom.
Mijn zonnepanelen liggen oost-west en wel dus ook nog stroom op in de dure uren.
Dit jaar en volgend jaar nog wel inderdaad.Bart-sss schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:20:
Misschien een hele domme vraag. Mijn energiecontract loopt eind augustus af bij Vattenfall en wil overstappen naar tibber voor de stroom.
Daarna ook. Alleen de belasting wordt niet meer verrekend. Je blijft geld krijgen voor stroom op uren dat je kWh's geld waard zijn in de dynamische markt.
Ik heb op dit moment een variabel contract bij Innova. Sinds begin van deze maand heb ik een elektrische leaseauto die ik 1 á 2x per week laadt met +/- 60 kWh. Ik krijg momenteel een vergoeding van +/- €0,35 per kWh van mijn werkgever voor het thuis laden van mijn leaseauto
Ons verbruik en de teruglevering is als volgt:
-12 zonnepanelen. Na verrekening van het verbruik en de teruglevering van de panelen verbruikten we afgelopen jaar ongeveer 1000 kWh (dat was dus nog voor het laden van de nieuwe leaseauto)
-verbruik gas +/- 1400 m3 per jaar
Ik vraag me af of het in mij geval interessant kan zijn om over te stappen naar een dynamisch Tibber contract. Ik kan mijn leaseauto namelijk overdag laden en verwacht daarmee te kunnen verdienen
Zou dit in mijn situatie een interessante overstap kunnen zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door GVR op 18-06-2025 23:59 ]
Ja. Zeker als je ook terugleverkosten betaalt. Zodra je een EV hebt is het bijna altijd rendabel. Als je ook nog overdag kunt laden. Zou ik zeker doen (heb ik ook gedaan) Tip: je kunt gas variabel gewoon laten doorlopen en de contracten splitsen. Ik heb zelf dynamisch elektra en 1-jarig contract vast voor gas.Bartvandegroes schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:14:
Goedemiddag,
Ik heb op dit moment een variabel contract bij Innova. Sinds begin van deze maand heb ik een elektrische leaseauto die ik 1 á 2x per week laadt met +/- 60 kWh. Ik krijg momenteel een vergoeding van +/- €0,35 per kWh van mijn werkgever voor het thuis laden van mijn leaseauto
-12 zonnepanelen. Na verrekening van het verbruik en de teruglevering van de panelen verbruikten we afgelopen jaar ongeveer 1000 kWh (dat was dus nog voor het laden van de nieuwe leaseauto)
Ik vraag me af of het in mij geval interessant kan zijn om over te stappen naar een dynamisch Tibber contract. Ik kan mijn leaseauto namelijk overdag laden en verwacht daarmee te kunnen verdienen
Herken dit ook.GVR schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:04:
Ik merk nog steeds soms dat ik in de app niet de actuele pulse data zie. Soms zie ik dan ook de melding 'ontbrekende gegevens voor deze periode' staan, maar na herstarten van de app is alles weer te raadplegen. Bekende bug? Android 15 en app 25.22.0
Verwijderd
Wij zijn al lange tijd Tibber klant waarbij we een Zappi icm Tibber gebruiken. Nu komt er naast de EV die we al hebben een zakelijke lease EV waardoor een gecertificeerde MID-meter nodig is voor de facturering van de laadkosten (eigenzaak dus we zijn gelukkig flexibel welke laadpaal we kiezen). We willen daarom van de Zappi overstappen naar de Easee Charge Max.
Nu vraag ik mij af, als we de Easee Charge Max gebruiken inclusief "sleutel" (Easee Key/RFID/app oid) zodat de laadbeurten toe worden geschreven aan de juiste auto (voor facturatie), blijven Tibber functionaliteiten zoals aansturen van de laadpaal en Grid rewards dan gewoon werken? Wellicht is er al iemand met een Charge Max die hier ervaring mee heeft?
Is er een minimale snelheid (overschot) nodig om te starten?
Ik zag nu dat het systeem met 8kw/h aan het laden was maar zichzelf uitschakelde toen er nog maar 6kwh overschot was. Kan het systeem dan niet gewoon verder laden met 6kwh?
Zie eerdere posts van @Backpacker De auto heeft een minimum lading nodig volgens zijn posts ~4kW bij een 3 fase lader. Voeg daarbij enig verbruik van je huis en het kan best dat 6kW opwek niet genoeg is om de auto van het minimum te voorzien.rbnw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:58:
De ervaringen tot nu toe zijn positief over het nieuwe Slimme zonneladen. Hij lijkt tijdens het laden net genoeg te laden dat mijn meter op netto ongeveer 0 uit te komen. Ik ben even geïnteresseerd in hoe het systeem de laadsnelheden aanpast en wanneer het systeem bepaald om te gaan laden.
Ik zag nu dat het systeem met 8kw/h aan het laden was maar zichzelf uitschakelde toen er nog maar 6kwh overschot was. Kan het systeem dan niet gewoon verder laden met 6kwh?
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Is dat in Bèta? Ik zie die functie nog niet.rbnw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:58:
De ervaringen tot nu toe zijn positief over het nieuwe Slimme zonneladen. Hij lijkt tijdens het laden net genoeg te laden dat mijn meter op netto ongeveer 0 uit te komen. Ik ben even geïnteresseerd in hoe het systeem de laadsnelheden aanpast en wanneer het systeem bepaald om te gaan laden.
De minimale hoeveelheid waarmee een auto kan laden is met 6A op een fase, zo'n 1400 watt dus.
Indien op drie fasen geladen wordt het drievoudige daarvan.
[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 19-06-2025 22:14 ]
Ja goed punt, nu meen ik gelezen te hebben dat de Zaptec go 2 ook een functie heeft waarbij die kan terugschakelen van 3 naar 1 fase voor het benutten van zonne energie. Is dat ook iets wat Tibber zonneladen ondersteund?ASW1 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Is dat in Bèta? Ik zie die functie nog niet.
De minimale hoeveelheid waarmee een auto kan laden is met 6A op een fase, zo'n 1400 watt dus.
Nog niet maar wordt wel aan gewerktrbnw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:40:
[...]
Ja goed punt, nu meen ik gelezen te hebben dat de Zaptec go 2 ook een functie heeft waarbij die kan terugschakelen van 3 naar 1 fase voor het benutten van zonne energie. Is dat ook iets wat Tibber zonneladen ondersteund?
Nee voor iedereen met een Pulse en een gekoppelde laadpaal staat het al aan.ASW1 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Is dat in Bèta? Ik zie die functie nog niet.
Ook voor de zappi v2.1 toch? Zodra dit uitgerold is en degelijk werkt zet ik beide auto's en de paal weer in tibber.
Voor nu laat ik de auto's in de middag laden vanaf het dak zodat ik nul op de meter heb. Op het einde van de middag zodra de prijzen wat omhoog gaan dan ga ik weer terugleveren. Wel zo economisch dacht ik zo
[ Voor 97% gewijzigd door AtlAntA op 20-06-2025 07:14 ]
Zappi is wat lastiger vanwege OCPP maar daar wordt zeker naar gekeken op termijnAtlAntA schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:10:
[...]
Ook voor de zappi v2.1 toch? Zodra dit uitgerold is en degelijk werkt zet ik beide auto's en de paal weer in tibber.
Voor nu laat ik de auto's in de middag laden vanaf het dak zodat ik nul op de meter heb. Op het einde van de middag zodra de prijzen wat omhoog gaan dan ga ik weer terugleveren. Wel zo economisch dacht ik zo
Het is gewoon een kwestie van zonneladen aanzetten in de instellingen van de autowidget. Als je een Pulse en gekoppelde laadpaal hebt dan zal je in de omschrijving van Zonneladen zien staan dat het gebaseerd wordt op Pulse-data.ASW1 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:34:
Waar vind ik die functie dan in de app?
Ik zie het echt nergens staan.
Ik heb een pulse en een gekoppelde Easee.Backpacker schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:20:
[...]
Het is gewoon een kwestie van zonneladen aanzetten in de instellingen van de autowidget. Als je een Pulse en gekoppelde laadpaal hebt dan zal je in de omschrijving van Zonneladen zien staan dat het gebaseerd wordt op Pulse-data.
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie echt niet hoe ik dit zonneladen aan zou moeten zetten. Mis ik iets?
:strip_exif()/f/image/mEfptacBFw2CMplcHZHk7J2T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O1nt5nPrZ1iERvMnN9gXXCEY.jpg?f=fotoalbum_large)
Je mist de hele optie; zonne-energie meenemen.ASW1 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:15:
[...]
Ik heb een pulse en een gekoppelde Easee.
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie echt niet hoe ik dit zonneladen aan zou moeten zetten. Mis ik iets?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/bRM6rqeEnpCygNjFIm8SQ4vP.png?f=fotoalbum_large)
Vraag me het af omdat ik met 4800Wp op een zonnige dag max 4kW opwek...
Of kan ik in mijn situatie de optie net zo goed uitschakelen?
Dat is precies wat ik al 4 jaar doe, krijg 34,1 cent per kWh. Door de bank genomen over een jaar gezien krijg ik zwaar geld toe op het laden van mijn auto omdat ik thuis overdag met Tibber extreem goedkoop kan laden en soms zelfs van Tibber geld toe krijg.Bartvandegroes schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:14:
Goedemiddag,
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Het volgende is puur beredeneren vanuit mijn kant:Pr088 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:26:
Over het zonneladen meenemen. Activeert de optie op 3-fasen überhaupt onder de 6kW?
Ook al zou er maar 4kW zijn dan zou het denk ik nog altijd voordeliger zijn dat het laden gestart wordt waarbij alle zonne-energie wordt opgebruikt en waar nodig aangevuld met uit het net. Dat is meestal voordeliger dan wanneer je alles uit het net moet halen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals bij een extreem lage prijs waarbij je echt geld toe krijgt.
Nog mooier zou zijn als de laadpalen door Tibber aangestuurd kunnen worden om over te gaan op 1-fase laden. Maar dit wordt nog niet door Tibber ondersteund meen ik.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Vreemd, ik heb versie 25.22.0 en zie geen updates.Untouchablezz20 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:22:
[...]
Je mist de hele optie; zonne-energie meenemen.
[Afbeelding]
Helemaal met je eens. Maar ik vind het ook wel een fijne gedachte om mijn eigen zonnestroom in te zetten voor de EV13art schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:55:
[...]
Het volgende is puur beredeneren vanuit mijn kant:
Ook al zou er maar 4kW zijn dan zou het denk ik nog altijd voordeliger zijn dat het laden gestart wordt waarbij alle zonne-energie wordt opgebruikt en waar nodig aangevuld met uit het net. Dat is meestal voordeliger dan wanneer je alles uit het net moet halen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals bij een extreem lage prijs waarbij je echt geld toe krijgt.
Nog mooier zou zijn als de laadpalen door Tibber aangestuurd kunnen worden om over te gaan op 1-fase laden. Maar dit wordt nog niet door Tibber ondersteund meen ik.
Er wordt aan een oplossing voor “kleine” installaties gewerkt. Maar bij 3-fase in het momenteel inderdaad 4 kW overschotPr088 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:26:
Over het zonneladen meenemen. Activeert de optie op 3-fasen überhaupt onder de 6kW?
Ik heb je een privébericht gestuurd. Ik neem aan dat je in de analyse wel teruglevering/productie ziet?ASW1 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:15:
[...]
Ik heb een pulse en een gekoppelde Easee.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oh verdraaid, de PV installatie zit tijdelijk op de andere meter (heb een PAP en SAP)Backpacker schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:05:
[...]
Ik heb je een privébericht gestuurd. Ik neem aan dat je in de analyse wel teruglevering/productie ziet?
Doordat er geen opwek gedetecteerd wordt komt de optie zonneladen ook niet tevoorschijn begrijp ik?
Hebben jullie dat ook? Eveneens als ik dan laadsessie inplan met tijden/dagen, dan laad ie pas als er genoeg stroom beschikbaar is. Terwijl ik bijna niks in de woning aan heb. Hierdoor merk ik nu dat ik het lastig is om een 'reis' in te plannen met min. batterijcapaciteit. Gelukkig heb ik wel een Long Range, dus heb wel een 'buffer' maar toch..
Weet iemand misschien hoe ik dit probleem kan oplossen? Ik zou graag namelijk wanneer tarieven laag zijn zo slim mogelijk willen laden dmv 'slim laden' functie in de app.
Overbelasting heeft niets met tibber te maken dat heeft met je netbeheerder te makenths1986 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:03:
Ik ben sinds kort overgestapt naar Tibber, nu probeer ik zo slim mogelijk mijn Tesla op te laden. Echter merk ik nu aldoor dat wanneer tarief laag is, dat mijn Tesla niet laad omdat er geen stroom is (volgens mijn Alfen lader). Online las ik dat de laadpaal dan pauzeert ivm overbelasting/loadbalancing.
Hebben jullie dat ook? Eveneens als ik dan laadsessie inplan met tijden/dagen, dan laad ie pas als er genoeg stroom beschikbaar is. Terwijl ik bijna niks in de woning aan heb. Hierdoor merk ik nu dat ik het lastig is om een 'reis' in te plannen met min. batterijcapaciteit. Gelukkig heb ik wel een Long Range, dus heb wel een 'buffer' maar toch..
Weet iemand misschien hoe ik dit probleem kan oplossen? Ik zou graag namelijk wanneer tarieven laag zijn zo slim mogelijk willen laden dmv 'slim laden' functie in de app.
adapters en apparaten schakelen af bij overbelasting
wat is het voltage op je aansluiting op dat moment?
Oef sorry ben een leek, geen idee waar ik dat kan zien?boyette schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:06:
[...]
Overbelasting heeft niets met tibber te maken dat heeft met je netbeheerder te maken
adapters en apparaten schakelen af bij overbelasting
wat is het voltage op je aansluiting op dat moment?
Gaat ie wel laden als je Tibber slim laden uitzet?ths1986 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:26:
@The Third Man top, dank voor je uitleg. Ik zal eveneens deze vraag stellen in een andere topic. Vreemde is dat ik nergens een foutmelding zie, behalve dat in de Alfen app 'laadsessie is gepauzeerd' en Tesla app geeft aan geen stroom.
Nee niet als je laadpaal ook niet op dezelfde meter/"huis" zit als de zonnepanelen. Je kan als de laadpaal niet op dezelfde meter zit sowieso niet met je eigen zonne-energie laden.ASW1 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:41:
[...]
Oh verdraaid, de PV installatie zit tijdelijk op de andere meter (heb een PAP en SAP)
Doordat er geen opwek gedetecteerd wordt komt de optie zonneladen ook niet tevoorschijn begrijp ik?
Is er een datum bekend waarop ‘Slim Zonneladen’ beschikbaar komt?Backpacker schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:29:
[...]
Je kan via de laadpaalwidget in de Tibber app de laadsnelheid wel aanpassen. Load balancing van de Easee equealizer moet ook nog steeds werken trouwens.
Had je bericht van afgelopen donderdag trouwens gemist. Maar er wordt nergens genoemd dat de Pulse nodig is voor Grid Rewards. Ik ben even benieuwd waarom je dat dan dacht?
Overignes krijg je er binnenkort Slim Zonnelanden via de Pulse bij qua functies
Slim zonneladen is al beschikbaar: https://tibber.com/nl/magazine/power-hacks/slim-zonneladen.PS2 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:01:
[...]
Is er een datum bekend waarop ‘Slim Zonneladen’ beschikbaar komt?
Wat schakelen tussen 1 en 3 fasen met slim zonneladen betreft:
Volgens mij heeft Backpacker wel eens uitgelegd dat alle gekoppelde palen aangestuurd worden via OCPP behalve de Zaptec. Deze wordt via de API aangestuurd.
Volgens mij ondersteunt OCPP schakelen tussen 1 en 3 fasen niet. Of de Zaptec API het ondersteunt hangt van Zaptec af.
Wil je met 1 fase slim zonneladen en heb je een gekoppelde laadpaal zonder vaste kabel? Koop dan een aparte 1 fase losse kabel. Als je hiermee je auto aansluit zal deze op 1 fase laden.
Schnarfle schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:22:
[...]
Slim zonneladen is al beschikbaar: https://tibber.com/nl/magazine/power-hacks/slim-zonneladen.
Volgens mij heeft Backpacker wel eens uitgelegd dat alle gekoppelde palen aangestuurd worden via OCPP behalve de Zaptec. Deze wordt via de API aangestuurd.
Volgens mij ondersteunt OCPP schakelen tussen 1 en 3 fasen niet. Of de Zaptec API het ondersteunt hangt van Zaptec af.
Wil je met 1 fase slim zonneladen en heb je een gekoppelde laadpaal zonder vaste kabel? Koop dan een aparte 1 fase losse kabel. Als je hiermee je auto aansluit zal deze op 1 fase laden.
:strip_exif()/f/image/nwhNOzN47PLLE4lUzwEtL3Bd.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks voor je reactie. De toggle ‘zonneladen’ ontbreekt echter bij mij in de app. Ik kan wel ‘zonne-energie meenemen’ selecteren, maar dat is/was volgens mij op basis van verwachte zonuren. Of gaat het hier om hetzelfde?
Ja, dat is hetzelfde. Beter gezegd, de nu uitgerolde functies zijn de doorontwikkeling van de vorige functie op basis van inschattingen.PS2 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:51:
[...]
[Afbeelding]
Thanks voor je reactie. De toggle ‘zonneladen’ ontbreekt echter bij mij in de app. Ik kan wel ‘zonne-energie meenemen’ selecteren, maar dat is/was volgens mij op basis van verwachte zonuren. Of gaat het hier om hetzelfde?
Nou make Tibber wel leuk reclame voor hun Pulse maar ik was niet van plan om nog een extra uitlezing toe te voegen.
Heeft iemand soms al in HA iets gemaakt om aan de hand van de prijzen van Tibber en de uitlezing van de energiemeter in HA een kosten baten overzicht te maken.
Ik zou verwachten dat Tibber dit zelf voor mijn per dag ook kan doen, want die kunnen via de energieleverancier ook mijn energiemeter uitlezen
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Je kunt de Tibber integratie gebruiken om de huidige prijs in je energie dashboard op te nemen, dan heb je daar automatisch je overzichtjes (per gekozen periode).SnarfB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:02:
Ik heb sinds kort een Tibber abonnement, en ik lees via HA al mijn energiemeter op P1 uit.
Nou make Tibber wel leuk reclame voor hun Pulse maar ik was niet van plan om nog een extra uitlezing toe te voegen.
Heeft iemand soms al in HA iets gemaakt om aan de hand van de prijzen van Tibber en de uitlezing van de energiemeter in HA een kosten baten overzicht te maken.
Ik zou verwachten dat Tibber dit zelf voor mijn per dag ook kan doen, want die kunnen via de energieleverancier ook mijn energiemeter uitlezen
Ja dat begrijp ik, maar daar heb je nog geen overzicht van kosten en baten van, hier zul je toch een programma voor moeten maken.DanTm schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:29:
[...]
Je kunt de Tibber integratie gebruiken om de huidige prijs in je energie dashboard op te nemen, dan heb je daar automatisch je overzichtjes (per gekozen periode).
Ik heb ook een accu
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Ook Easee en Wallbox werkt via een API (en volgens mij Charge Amps ook maar dat weet ik niet 100% zeker). Voor Zaptec zal alleen op termijn de Zaptec Go 2 kunnen schakelen tussen 1 en 2 fase, de Zaptec Go ondersteund dat helaas niet.Schnarfle schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:22:
[...]
Slim zonneladen is al beschikbaar: https://tibber.com/nl/magazine/power-hacks/slim-zonneladen.
Van Easee heb ik momenteel nog niet scherp welke laadpalen het eventueel zouden kunnen.
Het energie dashboard in HA geeft weer hoeveel geld je per periode kwijt bent, of terug krijgt. Daar hoef je niets voor te maken.SnarfB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:15:
[...]
Ja dat begrijp ik, maar daar heb je nog geen overzicht van kosten en baten van, hier zul je toch een programma voor moeten maken.
Ik heb ook een accu
Je kunt natuurlijk ook gewoon in de Tibber app kijken, daar staat het de volgende dag ook (als je geen Pulse hebt).
Ik kwam eigenlijk om deze vraag te stellen… mijn zonnepanelen wekken denk ik niet genoeg op voor 3 fasen laden, maar meer dan genoeg voor 1 fase. Maar ik zou het jammer vinden om 1 fase te moeten forceren.Van Easee heb ik momenteel nog niet scherp welke laadpalen het eventueel zouden kunnen
Je zou kunnen kijken naar een Zappi laadpaal. Die kan zelf switchen tussen 1-fase en 3-fase met de eigen aansturing. Mis je wel de Grid Rewards. Dat is -zover ik weet- de beste oplossing.feelthepower schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:24:
[...]
Ik kwam eigenlijk om deze vraag te stellen… mijn zonnepanelen wekken denk ik niet genoeg op voor 3 fasen laden, maar meer dan genoeg voor 1 fase. Maar ik zou het jammer vinden om 1 fase te moeten forceren.
Oh sorry, had niet door dat je al een laadpaal hebt hangen. Misschien via je auto? Mijn VW heeft bijvoorbeeld een optie om met 6kW te laden i.p.v. 11.feelthepower schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:20:
Bedankt voor de tip, maar ik vind het zonde om de laadpaal die net 3 maandjes hangt alweer te vervangen. In dat geval zou ik eerder overwegen om vanaf het stoppen van salderen in de zomerse maanden de laadpaal op 3x6a te limiteren met aansturing via Home Assistant. Maar dan mis ik weer grid rewards.
Verwijderd
Je krijgt na ongeveer 10 dagen na het starten van je contract pas overzichten in de Tibber App, je moet dus gewoon even geduld hebben. Ik kocht de Pulse binnen die periode omdat ik meer inzicht wilde, maar dat blijkt dus helemaal niet nodig. Ik heb trouwens net als jij ook HA en de homewizzart P1 meter.SnarfB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:02:
Ik heb sinds kort een Tibber abonnement, en ik lees via HA al mijn energiemeter op P1 uit.
Bij mij geeft de Tibber app nu keurig alle data per gewenste periode, ook in kosten en opbrengst.
Hoe ziet dit er in de winter uit?
In de “spits” is de prijs altijd al hoog, maar met weinig wind en iedereen die z’n airco aanzet (het wordt 30+ graden) heb je piek belasting.AtlAntA schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:13:
Morgenavond even een uurtje een prijs van 50ct/kwh. Ik kan dat mooi overbruggen met mijn accu's maar ben toch wel nieuwsgierig hoe dit eigenlijk kan? Is er een weer omstandigheid die dit veroorzaakt. Dat half Nederland dan de tv en pc aanzet snap ik. Maar het merendeel van de winkels en bedrijven doen hun lichten en machines ook uit.
Er zijn zo’n 8 miljoen huishoudens en lang niet zo veel bedrijven. Elk huishouden dus even 2 kW of meer trekken tikt dan lekker aan. Zelfs al verbruiken bedrijven een veelvoud, het is wel stabieler verdeeld dan bij huishoudens.AtlAntA schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:13:
Morgenavond even een uurtje een prijs van 50ct/kwh. Ik kan dat mooi overbruggen met mijn accu's maar ben toch wel nieuwsgierig hoe dit eigenlijk kan? Is er een weer omstandigheid die dit veroorzaakt. Dat half Nederland dan de tv en pc aanzet snap ik. Maar het merendeel van de winkels en bedrijven doen hun lichten en machines ook uit.
Je kan bij jeroen.nl naar de historische prijs data kijken. Maar zo vaak komen dergelijke prijzen niet voor. Nadeel is wel dat je geen toekomst mee kan voorspellen.Hoe ziet dit er in de winter uit?
[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 29-06-2025 18:37 ]
Wind, zon, duisternis en dan gaan mensen slapen… in 1 klap gebeurt er nogal wat in zo’n piekuur.AtlAntA schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:13:
Al is het vanavond extra… rond zonsondergang is het elke dag na een zonnige dag een hoge prijs.
In de winter heb je 2 van zulke momenten. Ochtend en einde middag tot een uur of 9.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Daarnaast zal een accu afhankelijk van je EMS op duurdere momenten overschot terugsturen naar het net, zoals ik verwacht vanavond als de prijs net geen 50ct/kWh is.
Ook voor het laden van een auto gebruik ik mijn accu, in de ochtend vol laden en in de middag de auto met ongeveer 5kW een uur of 4 laden. Dit in het kader van zo veel mogelijk laden wanneer het kan en niet wanneer het moet.
Dat alles maakt het berekenen van de business case voor een accu erg lastig.
/f/image/u27IL9AwABMuzcADuRBjwGu9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door borgdaville op 30-06-2025 15:22 ]
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Op dat moment is er dan een heel hoge vraag. Veel mensen de airco aan, koken, etc. Vind het ook hoog hoor!borgdaville schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:22:
Ligt het aan mij of lopen de prijzen absurd op? We zijn paar maanden over, ik kijk wel af en toe, maar tot 77 cent heb ik nog niet gezien.
[Afbeelding]
Zolang we kunne salderen maakt het niets uit. Maar moet wel eens gaan kijken om de boel te gaan automatiseren…diotav schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:28:
Niks spannends aan hoor. De €1,20 is ook weleens aangetikt. Vraag en aanbod met deze hoge temperaturen. Netto kun je het aardig wegstrepen tegen elkaar. Helemaal als je op je verbruik op dat soort momenten let.
Dit is inderdaad een forse uitschieter. In december zijn er zelfs een paar dagen pieken boven 1 euro geweest.borgdaville schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:22:
Ligt het aan mij of lopen de prijzen absurd op? We zijn paar maanden over, ik kijk wel af en toe, maar tot 77 cent heb ik nog niet gezien.
[Afbeelding]
Maar ik ben het vooral gewend in de wintermaanden. Waarom er nu zo'n hoge piek is kan ik niet zo verklaren. Weinig windenergieopwek misschien?
Weinig wind en veel airco's door de hittegolf?Pr088 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:57:
[...]
Dit is inderdaad een forse uitschieter. In december zijn er zelfs een paar dagen pieken boven 1 euro geweest.
Maar ik ben het vooral gewend in de wintermaanden. Waarom er nu zo'n hoge piek is kan ik niet zo verklaren. Weinig windenergieopwek misschien?
Mag elke dag wel die dynamiek ...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik ben wel benieuwd hoe je dit uitrekent, is dit met batterij? Kun je dit toelichten?PCJR schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:23:
Lekker, 43 euro winst deze 2 dagen, met 50wkh
Mag elke dag wel die dynamiek ...
EMS rekent dit uitborgdaville schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:32:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je dit uitrekent, is dit met batterij? Kun je dit toelichten?
:strip_exif()/f/image/Ogf31KbLfLunsD9xK8pPHMp6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OoK3VFrUzQRxEuqnKsduXWxC.jpg?f=fotoalbum_large)
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Bij een dynamisch contract maakt dat wel degelijk uit, ook als je kunt salderen.borgdaville schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:37:
[...]
Zolang we kunne salderen maakt het niets uit. Maar moet wel eens gaan kijken om de boel te gaan automatiseren…
Voorbeeld: je levert stroom terug voor 10ct (incl belasting) en je neemt stroom af voor 70ct (incl belasting). Volgens mij mis ik ergens 60ct.
Ik zou sowieso even realiseren dat dynamisch niet betekent 'altijd goedkoper', het betekent 'vaak goedkoop, soms duur'. Dit is die 'soms'. Het is niet zo dat "de prijzen oplopen", maar hoe extremer het weer hoe duurder de avondpiek uitpakt.borgdaville schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:22:
Een paar maanden terug was ter trouwens een avond waarbij het boven de euro kwam. Ook iedereen van de leg, krantenberichten over extreme prijzen enzovoort. Wat uiteindelijk telt is of je gemiddeld goedkoper uit bent, niet of er wel eens een duur avondje voorbij komt.
Ik ben sinds vandaag over op Tibber na jarenlang vast contract te hebben gehad. Ik heb thuis accu's dus zou ik mijn stroom moeten gaan verkopen om 20.00 uur?Sunri5e schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:37:
Net het bericht dat we morgen om 20:00 uur op de 77 cent gaan zien. Dat had ik niet verwacht gezien het weer van morgen....
Waar zie jij de opbrengst per maand?Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:41:
Sinds gisteren (na 10 dagen sinds start contract) is de Tibber app helemaal functioneel. Ziet er geweldig uit met opbrengsten en kosten per uur/dag/maand. Voor mij zit er aan het contract bij Tibber eigenlijk maar één nadeel: de uitbetaling van de energiebelasting bij terugleveren. Omdat ik netto leverancier ben op jaarbasis en zo'n 8 maanden niets afneem, zou ik liever de energiebelasting niet krijgen. Die moet ik namelijk na een jaar weer terugbetalen. Maar goed, dat is in 2027 voorbij.
Alhoewel de app in sommige opzichten erg fijn werkt mis ik inderdaad ook de inzichten en overzichten. Dat er geen desktop website is waar ik op in kan loggen en mijn data uit kan lezen of exporteren is een gemis inderdaad.counter12 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:17:
Ik ben sinds 27 mei klant bij Tibber en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de app. Ik ben eerlijk gezegd niet gecharmeerd van deze app en vind hem waardeloos. Geef mij totaal geen goed inzicht per maand.in kosten (afname) en opbrengsten (teruglevering). Tenzij ik alle dagen zelf ga optellen. Volgens mij ontbreekt ook een simpele download functie in bijvoorbeeld csv
Best leuk, mijn zonnepanelen op het westen produceerden gisteren en vandaag nog 2-3kWh na 20 uurborgdaville schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:22:
Alsjeblieft: https://tibber.com/en/tibber-exportcounter12 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:17:
Ik ben sinds 27 mei klant bij Tibber en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de app. Ik ben eerlijk gezegd niet gecharmeerd van deze app en vind hem waardeloos. Geef mij totaal geen goed inzicht per maand.in kosten (afname) en opbrengsten (teruglevering). Tenzij ik alle dagen zelf ga optellen. Volgens mij ontbreekt ook een simpele download functie in bijvoorbeeld csv