Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-09 23:39
ASS-Ware schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:33:
[...]

Dank je.
Zou je eens een voorbeeld kunnen laten zien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnrMLmBbV9yKmU4P9Xth23qi-gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2D9uUgQ9wZaG3cKou8l9uEp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:49
Nice, hartstikke bedankt, mooi overzicht en daar kan ik zeker wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:00
Is er een logische verklaring waarom het laden pas over een half uur begint en overloopt in het volgende uur? Er is geen grid rewards actief, althans die zie ik niet, en dit uur is goedkoper dan het volgende uur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4MxlCvHBvphyQgebsO_4Kfsjog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8qloIVcthZwymJ4EHJpPqMnE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:41

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
feelthepower schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:04:
Is er een logische verklaring waarom het laden pas over een half uur begint en overloopt in het volgende uur? Er is geen grid rewards actief, althans die zie ik niet, en dit uur is goedkoper dan het volgende uur?

[Afbeelding]
Geen idee. Grid rewards zie je ook niet vooraf dus het klopt dat je die niet ziet.
Even de lader/auto loshalen en opnieuw inpluggen kan er nog wel eens voor zorgen dat er een nieuw laadschema geladen wordt die dan wel de goedkoopste uren pakt.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Niet vooraf, maar in de app zie je het vaak wel tijdens. Voor het slot dat ik bedoel, 13:00-13:13, waren er geen grid rewards, die begon iets later om 13:13. Op basis van kale tarieven had het laden volgens mij in de 12 minuten voorafgaand aan de grid rewards al moeten beginnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4nr_RI9h3n-Ux1JDAy_1L5jBjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n7KyoUmUmW3eSiKUeJf2NGnY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-09 16:58
weet iemand toevallig al hoe je direct het laden kunt starten vanuit de zappi paal? op de paal staat, starten via app (dat werkt) of via pincode (maar geen idee wat die code is, tig dingen al geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
suave1234 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:11:
weet iemand toevallig al hoe je direct het laden kunt starten vanuit de zappi paal? op de paal staat, starten via app (dat werkt) of via pincode (maar geen idee wat die code is, tig dingen al geprobeerd)
Ik heb zelf geen Zappi, maar het lijkt me aannemenlijk dat dit niet zomaar mogelijk is (zonder iets in de instellingen van de paal te veranderen). Anders zou iedereen met een EV de auto kunnen aansluiten en laden met jouw paal op jouw kosten. Dus er zal er, zoals de boel nu ingesteld staat, iets van beveiliging bijv een code, rfid tag, ed nodig zijn om het laden te kunnen starten vanaf de paal.

[ Voor 7% gewijzigd door 13art op 01-06-2025 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:30
13art schreef op zondag 1 juni 2025 @ 05:24:
[...]

Ik heb zelf geen Zappi, maar het lijkt me aannemenlijk dat dit niet zomaar mogelijk is. Anders zou iedereen met een EV de auto kunnen aansluiten en laden met jouw paal op jouw kosten. Dus er zal iets van beveiliging bijv een code, rfid tag, ed nodig zijn om het laden te kunnen starten vanaf de paal.
Waarom? Ik heb wel een Zappi (en binnenkort Tibber) en dat is precies hoe ik hem nu heb ingesteld. Gewoon inprikken en laden. De kans dat iemand op mijn terein gaat parkeren en laden is wel erg klein. Zelfs als het gebeurt dan zal de schade ook max een paar euro zijn als ik hem niet betrap. Dus voor mij is het gemak dat risico wel waard en zou ik het een gemis vinden als dat niet meer kan met Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
DonChaot schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Waarom? Ik heb wel een Zappi (en binnenkort Tibber) en dat is precies hoe ik hem nu heb ingesteld. Gewoon inprikken en laden. De kans dat iemand op mijn terein gaat parkeren en laden is wel erg klein. Zelfs als het gebeurt dan zal de schade ook max een paar euro zijn als ik hem niet betrap. Dus voor mij is het gemak dat risico wel waard en zou ik het een gemis vinden als dat niet meer kan met Tibber.
Excuus heb mijzelf niet goed verwoord zie ik. Het kan wel, maar als er nu om een pincode oid gevraagd wordt dan is het nu niet zomaar mogelijk om de laadkabel in te prikken en te laden. Zal er inderdaad iets bij de instellingen van de paal veranderd moeten worden.

Mijn vorige bericht iets aangepast zodat het hopelijk nu wat duidelijker is d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 01-06-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
Ik heb mijn zappi 2x gekoppeld. De eerste keer als test voordat mijn contract actief werd. Toen kon ik de zappi wel unlocken met een code. Ik geloof 1234 of 44444. Heb de koppeling toen uit mijn zappi account verwijderd in afwachting van het actief gaan van mijn contract.

Toen mijn contract actief werd heb ik de paal opnieuw gekoppeld. Toen de meterkast opnieuw werd ingericht wou de installateur (had de paal ook geïnstalleerd) even in de paal de settings nalopen. Konden er toen met geen mogelijkheid in komen. Geen enkele code werkte. Moest de paal weer ontkoppelen in de myenergi app voordat ik weer iets kon doen in de paal.

Ik denk dat er een code wordt gepushed die random is of niet op het display ingetikt kan worden.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Het is tot nu toe een goede 'grid-day' vandaag. Het laadschema is nog niet gevolgd. Alleen maar laden onder Grid rewards. Voor vandaag alweer bijna een 1 euro aan grid rewards binnen.

Edit:
Alleen het laatste stukje is het schema gevolgd.

[ Voor 16% gewijzigd door 13art op 01-06-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

13art schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:46:
Het is een goede 'grid-day' vandaag. Het laadschema is nog niet gevolgd. Alleen maar laden onder Grid rewards. Voor vandaag alweer bijna een 1 euro aan grid rewards binnen.
Bij mij heeft die pas een half uur gedraaid met Grid Rewards. Dat is wel gek dan :?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JT schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:04:
[...]

Bij mij heeft die pas een half uur gedraaid met Grid Rewards. Dat is wel gek dan :?
Ik zou me kunnen voorstellen dat het netbeheerder afhankelijk is maar weet ik niet zeker.

Dit was vandaag. 1,05 euro aan GR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imt2dRm2GN_5JZ-xzJ6XoWYlKBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WkEDxzo6oKMQwpxrPNcZTLo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door 13art op 01-06-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

13art schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:24:
[...]

Ik zou me kunnen voorstellen dat het netbeheerder afhankelijk is maar weet ik niet zeker.

Dit was vandaag. 1,05 euro aan GR

[Afbeelding]
Sodeknetter. Bij mij is die net met het tweede half uurtje bezig.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006

Judge Ming

Full electric per 8/2024

In je MyEnergy account (Location - Access Management) kan je pin codes opvoeren die bedoeld zijn om op een bepaalde manier te laden. Ik heb er twee (Fast en Eco) die de OCPP routines kunnen overrulen. Dit zijn zelf gekozen pin codes, er is geen default aanwezig bij mijn weten. (Zappi 2.1)

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

En kun je dan met die pincodes ook via de paal het menu in? Bijvoorbeeld om een firmware update uit te voeren?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:10
Edit: niet goed gekeken

[ Voor 85% gewijzigd door amw82 op 01-06-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
AtlAntA schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Ik heb mijn zappi 2x gekoppeld. De eerste keer als test voordat mijn contract actief werd. Toen kon ik de zappi wel unlocken met een code. Ik geloof 1234 of 44444. Heb de koppeling toen uit mijn zappi account verwijderd in afwachting van het actief gaan van mijn contract.

Toen mijn contract actief werd heb ik de paal opnieuw gekoppeld. Toen de meterkast opnieuw werd ingericht wou de installateur (had de paal ook geïnstalleerd) even in de paal de settings nalopen. Konden er toen met geen mogelijkheid in komen. Geen enkele code werkte. Moest de paal weer ontkoppelen in de myenergi app voordat ik weer iets kon doen in de paal.

Ik denk dat er een code wordt gepushed die random is of niet op het display ingetikt kan worden.
dat is het denk ik, een code die niet ingevoerd kan worden. De Zappi paal kan alleen de 1,2,3,4 als cijfer invoeren. Maar het is annoying dat je eerst de tibber app moet openen en dan (soms wel 2-3min) moet wachten voor dat "direct laden" verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006

Judge Ming

Full electric per 8/2024

ChUcKiE schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:08:
En kun je dan met die pincodes ook via de paal het menu in? Bijvoorbeeld om een firmware update uit te voeren?
Nee, ze zijn er puur om een laadsessie te starten van een 'bevoegde' persoon.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blade_C
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 23:53
Wij zijn sinds 1 juni ook over op Tibber, maar ik zie mijn PV productie nergens terug. Klopt dat? Moet ik een poosje wachten voor die data doorkomt?

De data die ik zie in Homewizard lijkt totaal niet overeen te komen met de data uit de Tibber Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZ4Y0tEINzz_DMELTSaTjA2Ioog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/de5G9lV7cZhEkmzAQN5jHOMs.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds maart over naar Tibber, vorige maand goed kunnen optimaliseren.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blade_C
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 23:53
Dat hele deel “geproduceerd” zie ik helemaal niet.

Op de analyse pagina zie ik alleen het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cs393wYg13rkl3pIwudBFRZK4tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IIgHTVamC6xTstpHrIB3GEo.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk ik bij de tegel van de Tibber Pulse dan zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xy5pVn1yiBu_4xOdsm5LQzaeMaU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xBP6GhuKKAkCnz2TQOxnHO9Y.png?f=fotoalbum_large

Dus ondanks er ruim 26kwh is geproduceerd, ontvang ik geen vergoeding en op de analyse pagina is de productie niet zichtbaar.

[ Voor 42% gewijzigd door Blade_C op 02-06-2025 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-09 17:02
Blade_C schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:30:
Dat hele deel “geproduceerd” zie ik helemaal niet.

Op de analyse pagina zie ik alleen het volgende:

[Afbeelding]

Kijk ik bij de tegel van de Tibber Pulse dan zie ik het volgende:

[Afbeelding]

Dus ondanks er ruim 26kwh is geproduceerd, ontvang ik geen vergoeding en op de analyse pagina is de productie niet zichtbaar.
Geef het even de tijd. Bij mij duurde het na overstap ook een paar dagen voordat alles goed zichtbaar was in de app en op het analyse tabje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:18
borgdaville schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:16:
[Afbeelding]

Sinds maart over naar Tibber, vorige maand goed kunnen optimaliseren.
Je produceert meer dan ik, je verbruikt meer van je productie zelf, en toch kom ik lager uit?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LzNjH2BN/IMG-5946.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:06
G-Wiz wat een productie getallen.
Ik zit in mei net over de 1MW met m'n 19 paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Je hebt geen accu? Mijn gemiddelde in mei is een halve cent. Gisteren dik 7 euro verdiend aan op de dure momenten terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_FR2010
  • Laatst online: 11:44
Dat is een mooi gemiddelde. Heb je tips om dit zo te bereiken? (hier alles elektrisch, Daikin Warmtepomp, Hyundai Ioniq5, 16 Zonnepanelen (Enphase) maar ik haal zo laag nooit, ben ook pas begonnen met Dynamisch Contract).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:15
Andre_FR2010 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:27:
[...]

Dat is een mooi gemiddelde. Heb je tips om dit zo te bereiken? (hier alles elektrisch, Daikin Warmtepomp, Hyundai Ioniq5, 16 Zonnepanelen (Enphase) maar ik haal zo laag nooit, ben ook pas begonnen met Dynamisch Contract).
Hier hebben we een gemiddelde van 5,3 cent in mei gehaald.

Dit komt bij ons op opwekkingsgebied door veel teruglevering in de ochtend en avond (oost west opstelling).

Warmtepomp stuurt op laagste prijs (maar die verwarmt nu natuurlijk niet), ook om warm water te maken. Dit is dus nu vaak midden op de dag terwijl ik dan genoeg opwek heb en het toch bijna niets oplevert.

Vaatwasser op dynamische prijs en wasmachine/droger op de timer.

Autoladen op zonnestroom en alleen tijdens het laagste prijsniveau (dan krijg je er toch niets voor terug). Tijdens de negatieve uren (>-2 cent) sowieso auto laden, anders panelen uit.

Moet er wel bij zeggen dat de auto 2 dagen in de werkweek bij huis staat.

Ook nog niet zo lang op dynamisch:

Feb: 23,9 cent
Maart: 14,4 cent
April: 9,9 cent

Zoals ik het nu inschat haal ik met de kale terugleverprijs genoeg binnen om de duurdere maanden te kunnen bekostigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7E6zOQ4qvDJrAC5e1x0oOprZiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmaVylXino3sgRv92y0QA22Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKjZyQauyHi1-FYi6mJv6neX3BQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLcWBVGFRjX6vEpUyertjva9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Sportmind op 03-06-2025 21:06 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_FR2010
  • Laatst online: 11:44
Sportmind schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:59:
[...]

Hier hebben we een gemiddelde van 5,3 cent in mei gehaald.

Dit komt bij ons op opwekkingsgebied door veel teruglevering in de ochtend en avond (oost west opstelling).

Warmtepomp stuurt op laagste prijs (maar die verwarmt nu natuurlijk niet), ook om warm water te maken. Dit is dus nu vaak midden op de dag terwijl ik dan genoeg opwek heb en het toch bijna niets oplevert.

Vaatwasser op dynamische prijs en wasmachine/droger op de timer.

Autoladen op zonnestroom en alleen tijdens het laagste prijsniveau (dan krijg je er toch niets voor terug). Tijdens de negatieve uren (>-2 cent) sowieso auto laden, anders panelen uit.

Moet er wel bij zeggen dat de auto 2 dagen in de werkweek bij huis staat.

Ook nog niet zo lang op dynamisch:

Feb: 23,9 cent
Maart: 14,4 cent
April: 9,9 cent

Zoals ik het nu inschat haal ik met de kale terugleverprijs genoeg binnen om de duurdere maanden te kunnen bekostigen.

[Afbeelding][Afbeelding]
gebruik je hier een tool voor (b.v. Home Assistant) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:15
Andre_FR2010 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:59:
[...]

gebruik je hier een tool voor (b.v. Home Assistant) ?
Nee, nog niet. Gelukkig bleek veel al op dynamisch geïntegreerd te zijn:

WP software via Eplucon
Solaredge negative rate optimization
Zappi ga ik later (weer) koppelen aan Tibber, als de "alleen op zonnestroom laden" modus wordt geïmplementeerd
Vaatwasser via Homeconnect of Homewizard P1

Ik kijk nu naar de mogelijkheden van een accu om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
marana schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:42:
[...]

Je produceert meer dan ik, je verbruikt meer van je productie zelf, en toch kom ik lager uit?

[Afbeelding]
Dan optimaliseer je beter, waarschijnlijk gebruik ik meer op dure momenten als de zon ook niet schijnt. Ons verbruik gaat op een vast tijdschema, (nog) niet echt slim..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Wat in mijn geval voor het lage gemiddelde zorgt is Solaredge one in combinatie met 9.2kWh thuisaccu van het zelfde merk. Afhankelijk van het eigen gebruik levert Solaredge overtollige stroom uit de accu aan het net als de prijs hoog is.

En de auto laden wanneer het kan en niet wanneer het moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suave1234
Judge Ming schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:32:
[...]

In je MyEnergy account (Location - Access Management) kan je pin codes opvoeren die bedoeld zijn om op een bepaalde manier te laden. Ik heb er twee (Fast en Eco) die de OCPP routines kunnen overrulen. Dit zijn zelf gekozen pin codes, er is geen default aanwezig bij mijn weten. (Zappi 2.1)
bedankt, nu is het gelukt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
Andre_FR2010 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:27:
[...]

Net als @Sportmind hebben wij een oost-west opstelling, 20 zonnepanelen aan iedere kant dus 40 in totaal.

Twee elektrische auto's die we vooral in het weekend overdag opladen (ik denk dat er in mei 1x doordeweeks 's nachts in opgeladen ivm 2 dagen achter elkaar een flinke afstand rijden). Panelen zijn 1x drie uur uitgezet toen de prijs heel erg negatief waren. Op dat moment is er ook een auto volgeladen, met 10 euro toe als resultaat die dag.

Wassen en drogen doen we vrijwel altijd overdag en meestal in het weekend (3 wasmachines en 1-2 droogtrommels vol per week). De vaatwasser gaat 4-5x per week aan, meestal overdag maar niet altijd.

Mijn partner is er niet heel bewust mee bezig, ik corrigeer hem soms maar het zou beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
borgdaville schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:41:
[...]

Dan optimaliseer je beter, waarschijnlijk gebruik ik meer op dure momenten als de zon ook niet schijnt. Ons verbruik gaat op een vast tijdschema, (nog) niet echt slim..
Ik zou je schema's aanpassen. In de zomer naar overdag, vooral in de weekenden. En in de wintermaanden juist proberen meer 's nachts te gebruiken.

Ik ben niet al te technisch en mijn partner interesseert het niet zo, dus we hebben geen geautomatiseerd huis. We pluggen de auto's handmatig op goede momenten in, of we zetten de laadschema's in de auto-apps op het juiste tijdstip.

We maken geen gebruik van grid-rewards, wegens geen geschikte laadpaal of auto's daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
marana schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:06:
[...]

Ik zou je schema's aanpassen. In de zomer naar overdag, vooral in de weekenden. En in de wintermaanden juist proberen meer 's nachts te gebruiken.

Ik ben niet al te technisch en mijn partner interesseert het niet zo, dus we hebben geen geautomatiseerd huis. We pluggen de auto's handmatig op goede momenten in, of we zetten de laadschema's in de auto-apps op het juiste tijdstip.

We maken geen gebruik van grid-rewards, wegens geen geschikte laadpaal of auto's daarvoor.
Wij gebruiken het meeste stroom in de lente en zomer. In de winter ook voor verwarmen maar dat is minder. Geen auto maar verwarmd zwembad. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
borgdaville schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Wij gebruiken het meeste stroom in de lente en zomer. In de winter ook voor verwarmen maar dat is minder. Geen auto maar verwarmd zwembad. 8)
Ah ja dat is iets waar ik helemaal geen ervaring mee heb.
Wordt er dagelijks overdag in gezwommen of valt het verwarmen wel te plannen in (vooral) de weekenden en overdag na 8 uur? Geen idee hoe lang het verwarmen van een zwembad duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
marana schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Ah ja dat is iets waar ik helemaal geen ervaring mee heb.
Wordt er dagelijks overdag in gezwommen of valt het verwarmen wel te plannen in (vooral) de weekenden en overdag na 8 uur? Geen idee hoe lang het verwarmen van een zwembad duurt...
Hoe snel ie opwarmt is afhankelijk van heel veel factoren. Maar het is 1-4 graden per dag.

Iedere dag een uurtje of 8 (10-16) houdt hem nu rond de 26 graden. Hij staat op 28 maar zolang het in de nachten afkoelt komt hij daar niet. Als ik hem op 28 wil hebben met deze temperatuur moet hij een keer 24 uur aanblijven staan, maar dan trek ik natuurlijk wel veel uit het netwerk. Met salderen maakt het niets uit maar ik ben alvast aan testen voor later.

Het is een 4000 watt warmtepomp en ruim 80m3 aan water.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Als het goed is gaat morgen mijn dynamische contract via Tibber in. Ik heb zonnepanelen, een HW-thuisbatterij (tweede ga ik nog kopen), een plugin Prius en een Renault Twizy, en Home Assistant - genoeg om mee te spelen dus :)

Ik zie ook net dat de Tibber integratie in HA sinds vanochtend een uur of 4 actuele prijzen inleest, dus er is wat aan het gebeuren oOo

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar hoe het gaat uitpakken met een dynamische contract.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 15:53
Ik heb sinds twee dagen een probleem met de Zappi v2.1 integratie in Tibber. Ik heb de Zappi op 4 juni jl geupdate naar versie 5.733. Sinds die tijd ervaar ik server issues, dwz dat Tibber de Zappi niet meer via OCPP kan aansturen. Tibber schijnt het probleem in onderzoek te hebben. Maar het schijnt al vanaf 14 mei te spelen. Onbekend of het dus door de update komt. Ik heb alle optie via Tibber gedaan zonder resultaat. Lijkt dat er de eerste keer wel contact is, een grid reward deed het wel maar daarna werd steeds gemeld dat het laden was geblokkeerd.

Wel heel vervelend want de laatste maand liep het laden echt perfect, tot op deze laatste 2 dagen. Helaas maar weer proberen via de auto laden of Tibber geheel buiten spel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
henkb123 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:57:
Ik heb sinds twee dagen een probleem met de Zappi v2.1 integratie in Tibber. Ik heb de Zappi op 4 juni jl geupdate naar versie 5.733. Sinds die tijd ervaar ik server issues, dwz dat Tibber de Zappi niet meer via OCPP kan aansturen. Tibber schijnt het probleem in onderzoek te hebben. Maar het schijnt al vanaf 14 mei te spelen. Onbekend of het dus door de update komt. Ik heb alle optie via Tibber gedaan zonder resultaat. Lijkt dat er de eerste keer wel contact is, een grid reward deed het wel maar daarna werd steeds gemeld dat het laden was geblokkeerd.

Wel heel vervelend want de laatste maand liep het laden echt perfect, tot op deze laatste 2 dagen. Helaas maar weer proberen via de auto laden of Tibber geheel buiten spel zetten.
Je zou kunnen proberen een rollback in fw voor elkaar te krijgen. Myenergi kan als het goed is nog wel weer een oudere versie terug pushen of wellicht dat je het zelf kan/mag doen. De mijne draait op 5.542 en werkt vlekkeloos icm tibber.

@Backpacker mis alleen nog de eco+ mode ondersteuning vanuit tibber. Dat zat er aan te komen toch? Is er een status update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 10:48
Mijn Tesla is aangesloten op Tibber. Plug net de auto in, volgens Tibber is hij echter niet thuis en staat het laatste laadplan nog op eerder deze week. Auto staat nu dus dom te laden.

Iemand wie dit eerder gehad heeft? En hoe krijg ik het slimme laden wel weer in orde? Even stekker er uit en in was in elk geval geen oplossing, tussentijdse rit evenmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:36
R-R-L schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:54:
Mijn Tesla is aangesloten op Tibber. Plug net de auto in, volgens Tibber is hij echter niet thuis en staat het laatste laadplan nog op eerder deze week. Auto staat nu dus dom te laden.

Iemand wie dit eerder gehad heeft? En hoe krijg ik het slimme laden wel weer in orde? Even stekker er uit en in was in elk geval geen oplossing, tussentijdse rit evenmin.
Ik heb dat de laatste tijd ook regelmatig bij Tibber met mijn ID5. Pas na 45 - 60 minuten wordt er een laadplan gemaakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 14:03
R-R-L schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:54:

Misschien is dit je probleem?:
Tesla – Without Location Access, Smart Charging will stop working as of June 4
https://status.tibber.com/incidents/gy4j38vb8pkn

[ Voor 6% gewijzigd door catchingfire op 08-06-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
Dat kan hem goed zijn, mooie samenloop van de wijziging en dinsdag voor het laatst geladen hebben. Morgen met laptop bij de hand eens aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Meer mensen met deze ervaring of is het gewoon puur toeval?

Het viel me op dat zonder een laadplan er vrijwel (misschien zelfs wel) geen grid rewards zijn. Maar het is nu al twee keer achter elkaar geweest dat wanneer er een laadplan is (vertrektijd staat op vandaag 18uur ingesteld) dat er dan opeens wel geladen wordt met Grid Rewards, en dan heb ik het niet over de rewards voor het uitstellen van het laden.

Zo is er vannacht en vanochtend al voor ruim 15kWh aan Grid Rewards geladen. Het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn en dat de momenten hiervoor de auto net op de 'verkeerde' momenten aangesloten was.

Dit is tot nu toe van vannacht/vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z191VnkDlgXSeK-HgxBPvW0DWJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aKRnUHz2TZcKnQS4HtOIFQR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door 13art op 08-06-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Toch maar de vraag hier losstaand neerzetten. Voor de integratie met Tibber kon ik mijn Zappi 2.1 via het scherm op de paal een firmware update laten draaien.
Sinds de Tibber integratie lukt dat niet meer omdat het menu via het scherm op de laadpaal niet meer bereikbaar is.
Hoe kan ik dit nu het beste doen? Loskoppelen van Tibber dan de firmware update uitvoeren en dan weer terug koppelen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
ChUcKiE schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:33:
Toch maar de vraag hier losstaand neerzetten. Voor de integratie met Tibber kon ik mijn Zappi 2.1 via het scherm op de paal een firmware update laten draaien.
Sinds de Tibber integratie lukt dat niet meer omdat het menu via het scherm op de laadpaal niet meer bereikbaar is.
Hoe kan ik dit nu het beste doen? Loskoppelen van Tibber dan de firmware update uitvoeren en dan weer terug koppelen?
Als ik jou was zou ik het doen. Loskoppelen en weer opnieuw koppelen is een vrij kleine moeite toch? Of misschien is het niet meer als Tibber aangeven als operator al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
Je kan in myenergi toch even de occp setting disablen? Ik vermoed dat dat voldoende is om dan je update te doen. Vraag is wel of het nodig is, hierboven worden volgens mij met sommige updates wel vermeld dat niet alles meer vlekkeloos werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R-R-L
catchingfire schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:06:
[...]

Misschien is dit je probleem?:
Tesla – Without Location Access, Smart Charging will stop working as of June 4
https://status.tibber.com/incidents/gy4j38vb8pkn
Check, dat was hem!
Na aanpassen van de rechten pakte Tibber hem nog niet op, even Tesla ontkoppeld en weer gekoppeld bij Tibber en toen deed hij het weer. Dat scheelt weer zelf de tijd en app in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zag dat er al een issue van is bij Tibber, maar veel mensen last dat de slimme meter data sinds 2 juni niet meer updated is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
Ik zag dat Panasonic warmtepompen ook gekoppeld kunnen/konden worden in de Tibber app maar dat daar nu een probleem mee is. Is er enig zicht op wanneer dat verholpen is want laat ik er net zo eentje hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ideneef
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 20:49
13art schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:03:

Het viel me op dat zonder een laadplan er vrijwel (misschien zelfs wel) geen grid rewards zijn. Maar het is nu al twee keer achter elkaar geweest dat wanneer er een laadplan is (vertrektijd staat op vandaag 18uur ingesteld) dat er dan opeens wel geladen wordt met Grid Rewards, en dan heb ik het niet over de rewards voor het uitstellen van het laden.

Zo is er vannacht en vanochtend al voor ruim 15kWh aan Grid Rewards geladen. Het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn en dat de momenten hiervoor de auto net op de 'verkeerde' momenten aangesloten was.

[Afbeelding]
Dit is een uitleg hierover door iemand van Tibber. Copy-paste, dus niet mijn tekst;

GRID REWARD LAADPAUZES UITGELEGD – SPEEL HET SPEL SLIM MEE!

Het is weer die tijd van het jaar waarin Grid Reward-pauzes vaker voorkomen, en het is begrijpelijk dat dit soms vragen oproept. Waarom wordt er juist in de goedkoopste uren van de dag niet geladen?!?
WAAROM GEBEURT DIT?

Op de day-ahead-markt worden de energieprijzen een dag van tevoren bepaald op basis van een inschatting van verbruik en productie. Dit blijft echter een voorspelling, waardoor er in de praktijk gedurende de dag onbalans op het stroomnet kan ontstaan. Dit kan komen door veranderende weersomstandigheden (zoals minder zon of wind dan verwacht) of door een plotseling hoog energieverbruik, bijvoorbeeld doordat veel mensen hun airco inschakelen, hun zwembad verwarmen of hun elektrische auto opladen.
Het stroomnet moet continu in evenwicht blijven. Om dit te waarborgen, zijn er verschillende elektriciteitsmarkten, zoals de realtime onbalansmarkt van Tennet en de Intraday-markt, waar gedurende de dag gehandeld wordt. Grid Rewards speelt hier slim op in door het laden van je auto tijdelijk te pauzeren bij onbalans en dit later weer in te halen. Dit gebeurt alleen als er een laadsessie gepland staat, zodat het verbruik strategisch verplaatst kan worden. Aangezien Slim Laden jouw laadsessies inplant op de goedkoopste uren, kan het dus voorkomen dat er in deze goedkope uren pauzes worden ingelast.
SPEEL HET GRID REWARD-SPEL SLIM – EN NIET HALF!

Veel gebruikers hebben ontdekt dat ze nóg goedkoper kunnen laden door bewust geen vertrektijden in te stellen en zo te gokken op laadsessies met Grid Rewards. Dit werkt goed op dagen waarop er geen Slim Laden-planning is en er dus uitsluitend op basis van Grid Rewards wordt geladen.
Maar zodra de prijzen zó laag worden dat Slim Laden wél een laadplanning maakt, is geen vertrektijd instellen niet verstandig.
Het systeem is namelijk zo ontworpen dat je auto altijd is opgeladen tot 100% (of het door jou in de auto ingestelde maximale laadpercentage) op het moment dat je vertrekt. Grid Reward-pauzes worden dus altijd ingehaald vóór je vertrektijd, en als dit in een duurder uur gebeurt, ontvang je daarvoor een compensatie. Samen met de beloning voor het helpen oplossen van onbalans, betekent dit dat je per saldo nog goedkoper laadt dan wanneer er helemaal geen pauze was geweest.
HAAL HET MAXIMALE UIT GRID REWARDS!

Wil je optimaal profiteren van Grid Rewards? Speel het spel slim mee: stel een realistische vertrektijd in op dagen dat er een Slim Laden-planning zichtbaar is en laad nóg voordeliger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
ideneef schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:01:
[...]

Dit is een uitleg hierover door iemand van Tibber. Copy-paste, dus niet mijn tekst;

GRID REWARD LAADPAUZES UITGELEGD – SPEEL HET SPEL SLIM MEE!

Het is weer die tijd van het jaar waarin Grid Reward-pauzes vaker voorkomen, en het is begrijpelijk dat dit soms vragen oproept. Waarom wordt er juist in de goedkoopste uren van de dag niet geladen?!?
WAAROM GEBEURT DIT?

Op de day-ahead-markt worden de energieprijzen een dag van tevoren bepaald op basis van een inschatting van verbruik en productie. Dit blijft echter een voorspelling, waardoor er in de praktijk gedurende de dag onbalans op het stroomnet kan ontstaan. Dit kan komen door veranderende weersomstandigheden (zoals minder zon of wind dan verwacht) of door een plotseling hoog energieverbruik, bijvoorbeeld doordat veel mensen hun airco inschakelen, hun zwembad verwarmen of hun elektrische auto opladen.
Het stroomnet moet continu in evenwicht blijven. Om dit te waarborgen, zijn er verschillende elektriciteitsmarkten, zoals de realtime onbalansmarkt van Tennet en de Intraday-markt, waar gedurende de dag gehandeld wordt. Grid Rewards speelt hier slim op in door het laden van je auto tijdelijk te pauzeren bij onbalans en dit later weer in te halen. Dit gebeurt alleen als er een laadsessie gepland staat, zodat het verbruik strategisch verplaatst kan worden. Aangezien Slim Laden jouw laadsessies inplant op de goedkoopste uren, kan het dus voorkomen dat er in deze goedkope uren pauzes worden ingelast.
SPEEL HET GRID REWARD-SPEL SLIM – EN NIET HALF!

Veel gebruikers hebben ontdekt dat ze nóg goedkoper kunnen laden door bewust geen vertrektijden in te stellen en zo te gokken op laadsessies met Grid Rewards. Dit werkt goed op dagen waarop er geen Slim Laden-planning is en er dus uitsluitend op basis van Grid Rewards wordt geladen.
Maar zodra de prijzen zó laag worden dat Slim Laden wél een laadplanning maakt, is geen vertrektijd instellen niet verstandig.
Het systeem is namelijk zo ontworpen dat je auto altijd is opgeladen tot 100% (of het door jou in de auto ingestelde maximale laadpercentage) op het moment dat je vertrekt. Grid Reward-pauzes worden dus altijd ingehaald vóór je vertrektijd, en als dit in een duurder uur gebeurt, ontvang je daarvoor een compensatie. Samen met de beloning voor het helpen oplossen van onbalans, betekent dit dat je per saldo nog goedkoper laadt dan wanneer er helemaal geen pauze was geweest.
HAAL HET MAXIMALE UIT GRID REWARDS!

Wil je optimaal profiteren van Grid Rewards? Speel het spel slim mee: stel een realistische vertrektijd in op dagen dat er een Slim Laden-planning zichtbaar is en laad nóg voordeliger!
Ik ken het principe, daarom dat ik er ook bewust bij vermelde dat het niet de 'uitstellen van het laden rewards' betrof. Het is logisch dat je die niet krijgt wanneer er geen vertrektijd ingesteld staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:00
13art schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:03:

[Afbeelding]
Precies dezelfde ervaring. Waar enkele maanden geleden nog werd geladen met grid rewards zonder vertrektijd zijn er nu alleen nog maar grid rewards als je een vertrektijd hebt ingesteld ergens de aankomende dagen.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:42
robbinonline schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:59:
[...]

Precies dezelfde ervaring. Waar enkele maanden geleden nog werd geladen met grid rewards zonder vertrektijd zijn er nu alleen nog maar grid rewards als je een vertrektijd hebt ingesteld ergens de aankomende dagen.
Mijn inschatting is dat GR triggert op het verwachte verschil t.o.v. de laagste prijs binnen jouw ingestelde vertrektijd. Als je die niet instelt rekent GR met de vaak lage middagprijzen op zondag of zaterdag. Door de lage prijs in jouw window moet GR een hele lage kWh prijs kunnen bieden om jou rendement te geven en dus hele forse onbalans. Of een GR geven aan iemand met een 'duurder' window. Dus krijg jij het niet.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
janne_nl schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:35:
Ik zag dat er al een issue van is bij Tibber, maar veel mensen last dat de slimme meter data sinds 2 juni niet meer updated is?
Er is geen algemeen issue. Dit klinkt als een meter in storing en als het nu nog niet is bijegwerkt zou ik. als ik jou was, even contact opnemen met je netbeheerder

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Owkee..

Waar gaat dit issue dan over?

Analysis - "Compared to others"-section missing for some customers in June

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
janne_nl schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:21:
Owkee..

Waar gaat dit issue dan over?

Analysis - "Compared to others"-section missing for some customers in June
Vergelijking met anderen? Dus jouw gemiddelde versus andere gemiddelde van gebruikers.
Dat is wat anders dan geen slimme meterdata kunnen uitlezen.
Het tweede zorgt er natuurlijk wel voor dat het eerste ook niet meer werkt.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
A op die fiets. Zo had ik hem duidelijk niet gelezen.

Je hebt natuurlijk gelijk.

Van de andere kant als er geen nieuwe dara komt klopt het gemiddelde ook niet. Ik heb geen pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
janne_nl schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:43:
A op die fiets. Zo had ik hem duidelijk niet gelezen.

Je hebt natuurlijk gelijk.

Van de andere kant als er geen nieuwe data komt klopt het gemiddelde ook niet. Ik heb geen pulse.
Precies. Dus een belletje met de netbeheerder is de logische eerste stap naar een oplossing :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feelthepower
robbinonline schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:59:
[...]

Veel wel. Maar zonder vertrektijd had ik gisteren deze nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN9_SLdR0PK8g0_02b5HaXTN_fE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZH9Xizc1KwzZ134FSp4brzy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
feelthepower schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Veel wel. Maar zonder vertrektijd had ik gisteren deze nog.

[Afbeelding]
Wat zo te zien grotendeels bestaat uit het pauzeren/uitstellen van het laden. In plaats van laden met Grid Rewards waar het over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Ja goed punt. Maar ik heb in de app geen vertrektijd ingesteld staan. Mijn punt is vooral, ook zonder vertrektijd wordt er wel bijgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Verwijderd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:47:
Sinds gisteren ben ik klant bij Tibber. Ik heb 17KWh verbruikt in de 2 uren dat de stroomprijs -5ct was. Nu zie ik in mijn overzicht dat ik kosten heb van €2. (Ex energiebelasting). Dan ben ik snel klaar met Tibber.
Normaal lever ik alleen energie terug, met mijn thuisbatterij en PV heb ik geen afname.
Rustig aan vriend ;) Wat wil je zeggen met deze opmerking?

Trouwens, aan het eind van de maand berekent Tibber je teruglevering en je saldering. Dus voordat je jezelf arm rekent, wacht even een maand af. Of vraag de helpdesk hoe het zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 09-06-2025 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaanTriple7
Verwijderd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:47:
Sinds gisteren ben ik klant bij Tibber. Ik heb 17KWh verbruikt in de 2 uren dat de stroomprijs -5ct was. Nu zie ik in mijn overzicht dat ik kosten heb van €2. (Ex energiebelasting). Dan ben ik snel klaar met Tibber.
Normaal lever ik alleen energie terug, met mijn thuisbatterij en PV heb ik geen afname.
Waar zie jij ex energiebelasting?
Ik kan alleen de kosten zien exclusief: 1. de vaste kosten. Dat is volgens mij alleen de opslag aan Tibber. 2. De vermindering energiebelasting.

Volgens mij zie je dus de kosten inclusief energiebelasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7e5SdSP6WLJZkv9rRpo-neFNng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuPUnx2CElbLU91VcVP7vPdc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DaanTriple7 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:56:
[...]

Waar zie jij ex energiebelasting?
Ik kan alleen de kosten zien exclusief: 1. de vaste kosten. Dat is volgens mij alleen de opslag aan Tibber. 2. De vermindering energiebelasting.

Volgens mij zie je dus de kosten inclusief energiebelasting.
Dankje, dat heb ik inderdaad verkeerd gelezen. Dan zal het netto een teruggave zijn.
De 1e indruk die Tibber op mij gemaakt heeft is met de inzet van "ai" als helpdesk. Antwoorden op vragen, die wel uit woorden bestaan maar met de vraag niets te maken hebben. Het is funest voor het vertrouwen dat je in een bedrijf stelt. Minachting van de klant.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2025 16:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pr088
Verwijderd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Dankje, dat heb ik inderdaad verkeerd gelezen. Dan zal het netto een teruggave zijn.
De 1e indruk die Tibber op mij gemaakt heeft is met de inzet van "ai" als helpdesk. Antwoorden op vragen, die wel uit woorden bestaan maar met de vraag niets te maken hebben. Het is funest voor het vertrouwen dat je in een bedrijf stelt. Minachting van de klant.
*niet constructief :)? :X
De AI-bot helpt bij simpele vragen prima en je kunt de bot ook gewoon vragen om een medewerker. Die in mijn ervaring van een stuk of 5 issues eigenlijk altijd met goede antwoorden komen. Niet altijd het antwoord wat je hoopt, maar wel een realistisch antwoord en vaak ook uitgebreid.
Maar als je nu al zoveel gedoe en ongemak voelt, dan zou ik snel een andere leverancier kiezen.

[ Voor 2% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pr088 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:02:
[...]

Ben je met een fles azijn opgestaan? :X
De AI-bot helpt bij simpele vragen prima en je kunt de bot ook gewoon vragen om een medewerker. Die in mijn ervaring van een stuk of 5 issues eigenlijk altijd met goede antwoorden komen. Niet altijd het antwoord wat je hoopt, maar wel een realistisch antwoord en vaak ook uitgebreid.
Maar als je nu al zoveel gedoe en ongemak voelt, dan zou ik snel een andere leverancier kiezen.
*knip op de man

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2025 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
Rustaaaahg!

@Verwijderd

Wacht alsjeblieft even je maandfactuur af.
Ik kan bijna met zekerheid zeggen dat die meevalt t.o.v het verbruik in euro's dat je nu ziet om diverse redenen.
Houd er ook rekening mee dat de vermindering energiebelasting pas na een jaar verrekend wordt. Dat voordeel merk je pas later.
Ook de saldering van de energiebelasting vind op jaarbasis plaats.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pr088
Ik werk helemaal niet bij Tibber. Ik ben wel klant bij Tibber, voor de duidelijkheid. Misschien schoot ik uit de bocht. Ik reageerde zo omdat ik het bevreemdend vind dat je zo reageert op een openbaar forum op een bedrijf waar je nauwelijks ervaring mee hebt (minder dan 1 maand klant). Je schiet losjes uit de heup en onderbouwt het met niet meer dan je eerste observaties.

Dit topic is om elkaar te bevragen, ervaringen te delen en elkaar te helpen. Als je binnen de kortste keren roeptoetert (ja zo noem ik het) zonder ons ook maar om hulp te vragen: wat wil jij bereiken, wat helpt jou?

Met een beetje andere vraagstelling hadden we je kunnen helpen de rekening te ontleden en te zien wat je werkelijke kosten zijn. Heeft mij ook een paar avonden gekost om het te begrijpen.

En als je toch wilt overstappen: uit ervaring kan ik vertellen dat de energierekening helaas ook niet kraakhelder is bij andere dynamische leveranciers.

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
DaanTriple7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:47:
Rustaaaahg!

@Verwijderd

Wacht alsjeblieft even je maandfactuur af.
Ik kan bijna met zekerheid zeggen dat die meevalt t.o.v het verbruik in euro's dat je nu ziet om diverse redenen.
Houd er ook rekening mee dat de vermindering energiebelasting pas na een jaar verrekend wordt. Dat voordeel merk je pas later.
Ook de saldering van de energiebelasting vind op jaarbasis plaats.
Bij mij staat vemindering energiebelasting elke maand op de faktuur. 1.44 per dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Zeau, ik zei gister al tegen de partner, vast veel Grid Rewards vandaag met de wind. Resultaat tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDgPdgjh-zWDNvYNpg-qalbq3co=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fI5kOXo5aj0q2PeTIb4Y4AOR.png?f=user_large

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Ik heb sinds een paar dagen dat Tibber mijn Kia EV3 maar wil opladen en dat er een technische storing is. Dit terwijl de laatste laadsessie gewoon voltooid is. Tibber ziet ook dat de auto is afgekoppeld en vol is (was). Iemand een idee hoe ik hier weer vanaf kom?

De auto was al vol door alle grid rewards ruim voor de ingestelde vertrek tijd maar auto is toen niet afgekoppeld.

Edit: net de auto en de zappi lader opnieuw in de app gezet en het lijkt nu wel weer met elkaar te babbelen. Ik vermoed dat de auto niet had gehoeven trouwens. Het leek erop dat zappi/tibber dacht dat de auto nog steeds aangesloten zat.

[ Voor 24% gewijzigd door AtlAntA op 10-06-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 22:25
Onderstaand is al gelukt.

Hallo beste forumleden, ik overweeg een overstap naar Tibber vanaf Zonneplan. Tibber heeft momenteel een actie: als je een code gebruikt in de app, krijgen zowel jij als de persoon van wie de code afkomstig is €50 store-tegoed. Ik weet niet precies wat je ermee kunt, maar misschien heeft iemand hier interesse in. Er zijn veel codes online te vinden, maar wellicht heeft iemand hier een code die ik kan gebruiken. Aangezien ik dit forum af en toe gebruik leek me dat een beter idee.

[ Voor 3% gewijzigd door kp78 op 10-06-2025 20:31 . Reden: Is al gelukt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
janne_nl schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:35:
Ik heb hier ook last van, sinds 2 juni is er geen nieuwe meterstand gedeeld met Tibber. In de app kan ik dus ook geen verbruik zien.

Het meest vervelende: blijkbaar heeft een meter een buffer van 10 dagen, dus ze gaan straks schatten. Daar wordt ik niet vrolijk van :)

Is het bij jou inmiddels opgelost? Zo ja, wat heb je hiervoor moeten doen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
henkb123 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:57:

Hoi @henkb123 ik ben samen met onze ontwikkelaars en die van MyEnergi bezig met het troubleshooten van die probleem. Zou je mij kunnen laten weten of je de "untethered" versie van de Zappi hebt? Die is te herkennen aan het klepje voor de socket. (in dit plaatje de witte variant).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOZ46oMSvK5zQtNYsbuxEWqhddc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/st0eHjLjmJyCwHjoJYkW3vft.png?f=user_large

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Richh schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:53:
[...]

Ik heb hier ook last van, sinds 2 juni is er geen nieuwe meterstand gedeeld met Tibber. In de app kan ik dus ook geen verbruik zien.

Het meest vervelende: blijkbaar heeft een meter een buffer van 10 dagen, dus ze gaan straks schatten. Daar wordt ik niet vrolijk van :)

Is het bij jou inmiddels opgelost? Zo ja, wat heb je hiervoor moeten doen?
Hier nog niet opgelost. Melden bij je netbeheerder. Bij Enexis moet je de klantenservice bellen. Wel aangeven dat je een dynamisch contract hebt, dan krijg je voorrang als het goed is.

Edit: gisteren gebeld. Het lijkt weer langzaam binnen te komen.

Edit2: hoop dat ik niet voorbarig was. Tot nu toe slechts 2 dagen erbij....

[ Voor 9% gewijzigd door janne_nl op 12-06-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-09 23:24
Heeft iemand ervaring wanneer de GridRewards het meest opbrengen indien je iedere dag 1-2 uur laadt of 1 keer per 3 dagen 5-6 uur laadt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
MajaMestreech schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:09:
Heeft iemand ervaring wanneer de GridRewards het meest opbrengen indien je iedere dag 1-2 uur laadt of 1 keer per 3 dagen 5-6 uur laadt?
Grid Rewards zijn niet goed te voorspellen dus daar is geen antwoord op te geven. Daarbij is de hoogte van de Grid Rewards (bij een laadplan) ook afhankelijk van de gemiddelde prijs per kWh die je betaald zou hebben wanneer het plan aanhouden zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
MajaMestreech schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:09:
Tijd aan de lader verslaat het moment timen, in mijn ervaring. Dus ik doe elke dag een auto aan de laadpaal, met laadtijden vaak 2-3 dagen vooruit. 1x halverwege de week, de andere keer in het weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Ja ik heb ook het idee dat hoe verder weg je geplande vertrektijd is hoe beter (of meer frequent) de grid rewards zijn.

Ik heb nu als test even de zappi en mijn kia ev3 ontkoppeld uit de tibber app en de zappi op eco+ gezet. In de zomer verwacht ik beide ev's wel volledig van het dak af te kunnen laden. Toch jammer dat tibber dit nog niet ondersteund in de integratie. Misschien is er wel te weinig incentive omdat er met de eco+ mode en de green slider op 100% geen stroom uit het net gehaald wordt.

[ Voor 69% gewijzigd door AtlAntA op 14-06-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
Backpacker schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:57:
[...]

Hoi @henkb123 ik ben samen met onze ontwikkelaars en die van MyEnergi bezig met het troubleshooten van die probleem. Zou je mij kunnen laten weten of je de "untethered" versie van de Zappi hebt? Die is te herkennen aan het klepje voor de socket. (in dit plaatje de witte variant).

[Afbeelding]
Ik heb de zappi met vaste kabel. Het schijnt nu opgelost te zijn. Tenminste het laden is tot nu toe al.een keer weer gelukt in de tijdlijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
AtlAntA schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:04:
Ja ik heb ook het idee dat hoe verder weg je geplande vertrektijd is hoe beter (of meer frequent) de grid rewards zijn.
Als dit zo zou zijn, is dit wel heel vreemd. Grid rewards zouden in het leven geroepen zijn om het stroomnetwerk te ondersteunen. Dit staat los van of er wel of geen laadplan is (dan heb ik het uiteraard over het laden, niet het uitstellen van het laden). Of in ieder geval, zou er los van moeten staan.

Hier kan denk ik één van de volgende punten een rol spelen:
- of het zijn gewoon toevalsbevindingen zijn
- of ons gevoel zit er naast zit omdat bijv wanneer een auto aangesloten wordt dit meestal met een ingestelde eindtijd is.
- of er is daadwerkelijk bij Tibber iets bijzonders gaande in het algoritme waardoor aangesloten auto's met instelde eindtijd voorrang krijgen op auto's die aangesloten zijn zonder ingestelde einddtijd.

In principe wordt er altijd een laadplan gemaakt, ongeacht een ingestelde einddtijd of niet. Dus van een laadplan zou het niet afhankelijk moeten kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkb123
Mijn ervaringen met Tibber zijn juist heel positief.

Inderdaad krijg je eerst een chatbot die je vragen probeert te beanwoorden. Bevalt dat antwoord je niet dan kun je het doorzetten naar een medewerker. Dit gaat niet telefonisch maar via de app en of mail. Als je enkel wilt bellen wellicht vervelend maar mijn ervaring leert dat je met tekst meer duidelijk kunt maken dan met de telefoon.

Ik heb een aantal keren problemen gehad met de aansturing van het laden van mijn EV. Dit wordt door Tibber erg serieus opgepakt. In mijn geval kreeg ik al na een uurtje bericht, Er wordt duidelijk gecommuniceerd en doorgevraagd. Oplossingen worden aangedragen en ook gemonitord. Er zijn zo veel verschillende systemen en voertuigen dus niets is out of the box geregeld. Men is echt bezig om de klant tevreden te houden. Overal is wel eens wat, waar je ook kijkt. Het is hoe men de zaak voor jou gaat proberen op te lossen.

Ik ben iig zeer tevreden met de ondersteuning door Tibber
Verwijderd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 10:15
AtlAntA schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:04:
Ik heb hier geen harde bewijzen voor, maar dit lijkt bij mij ook het geval te zijn. Ik heb over het algemeen geen laadtijdlijn ingesteld, afgelopen werkweek geen grid rewards gehad. Zaterdag had ik wel een vertrektijd ingesteld, en ik kreeg direct meerdere meldingen van grid rewards. Grid rewards gaan natuurlijk 2 kanten op. Beginnen met laden als de stroom goedkoop is, en stoppen als ie toch duur is, dat laatste kan alleen maar zodra je een laadsessie hebt, dus die mis je sowieso als je geen vertrektijd hebt ingesteld

Twee dingen vind ik erg jammer, en dat is dat een vertrektijd m'n setup (easee + Tesla) naar 100% berekend (ookal staat de tesla op 80%), en dat als ik voor de vertrektijd alsnog een klein ritje maak, hij toch weer bij gaat laden naar 100% om vol te zijn op de vertrektijd, wat dan vaak dure stroom is.

Ik test nu even een periode met een slim laadplan, en daarna ga ik de keuze maken of ik daar bij blijf, of op EVCC ga laden (geen grid rewards, wel veel meer flexibiliteit en laden op panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
LigeTRy schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Ik heb hier geen harde bewijzen voor, maar dit lijkt bij mij ook het geval te zijn. Ik heb over het algemeen geen laadtijdlijn ingesteld, afgelopen werkweek geen grid rewards gehad. Zaterdag had ik wel een vertrektijd ingesteld, en ik kreeg direct meerdere meldingen van grid rewards. Grid rewards gaan natuurlijk 2 kanten op. Beginnen met laden als de stroom goedkoop is, en stoppen als ie toch duur is, dat laatste kan alleen maar zodra je een laadsessie hebt, dus die mis je sowieso als je geen vertrektijd hebt ingesteld

Twee dingen vind ik erg jammer, en dat is dat een vertrektijd m'n setup (easee + Tesla) naar 100% berekend (ookal staat de tesla op 80%), en dat als ik voor de vertrektijd alsnog een klein ritje maak, hij toch weer bij gaat laden naar 100% om vol te zijn op de vertrektijd, wat dan vaak dure stroom is.

Ik test nu even een periode met een slim laadplan, en daarna ga ik de keuze maken of ik daar bij blijf, of op EVCC ga laden (geen grid rewards, wel veel meer flexibiliteit en laden op panelen)
Als je Tesla goed koppelt aan Tibber, dan neemt Tibber de laadinstelling/maximale accupercentage van Tesla gewoon over. Die 80% bijvoorbeeld. Mocht het niet bij jou werken, dan zou ik gaan troubleshooten via de website van Tibber, daar staan how-to's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Pr088 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Als je Tesla goed koppelt aan Tibber, dan neemt Tibber de laadinstelling/maximale accupercentage van Tesla gewoon over. Die 80% bijvoorbeeld. Mocht het niet bij jou werken, dan zou ik gaan troubleshooten via de website van Tibber, daar staan how-to's.
Ah thanks, wellicht was ik wat te snel en ongeduldig ook.

Edit: Yup, nu werkt het wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door LigeTRy op 16-06-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
LigeTRy schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Reken wel even mee dat Tibber nu korte onderbrekingen van maximaal 4 uur ondersteunt. Dus als je GR binnenhaalt door laden te pauzeren en Tibber verplaatst de afname naar dure uren dan krijg je ook met een kleine onderbreking gecompenseerd, heb ik begrepen (nog niet zelf getest).
Om Slim Laden efficiënt te gebruiken doe ik daarom meestal vertrektijden 1 of 2 dagen verderop inclusief een zonnige middag. Heb dan ook de luxe van 2 EV's dus ik kan de andere pakken als ik de auto's in de goede volgorde op de oprit heb gezet.
Daarnaast werkt Tibber aan het beter integreren van je eigen zonnestroom voor flexibiliteit/gebruik eigen opwek. Dat is nu op basis van voorspelling, maar ze gaven aan dat direct uitlezen van teruglevering op je meter in de pijplijn zit. Ik schat dat dat via Pulse gaat lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
Pr088 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Daarnaast werkt Tibber aan het beter integreren van je eigen zonnestroom voor flexibiliteit/gebruik eigen opwek. Dat is nu op basis van voorspelling, maar ze gaven aan dat direct uitlezen van teruglevering op je meter in de pijplijn zit. Ik schat dat dat via Pulse gaat lopen.
Ik heb deze al een klein beetje opgegeven met Tibber, ik denk dat het namelijk wel essentieel is om buiten je meterverbruik ook te weten hoeveel je panelen opwekken. Zelf draai ik grote verbruikers al (deels automatisch) als er veel productie is, zonder de inverter context kan Tibber lastig rekening houden met mijn panelen. Theoretisch zal er vast een boel mogelijk zijn, bijvoorbeeld: "als iedereen veel teruglevert en @LigeTRy niet, zal ie wel zelf aan het verbruiken zijn", maar met inverterdata is dat veel specifieker.

Nu heb ik een ginlong inverter die ik alleen via de soliscloud werkt (chinese troep + 1 upload per 5 minuten). Nu heb ik maar ESPHome op de data logging stick geflashed zodat ik elke 10 seconde een waarde heb, maar ik verwacht dan weer niet dat Tibber iets van ondersteuning daarvoor gaat krijgen :P, dat vergroot ook weer de kans op datamanipulatie.

Tibber loopt wel enorm voorop met dit soort spul vergeleken met andere energieleveranciers, maar ik wil nog even net wat meer.

Ter vergelijking: Met EVCC kan ik een vergelijkbaar slim plan maken, + ik kan traag laden op puur zonnepanelen of heel licht van het grid trekken om het aan te vullen. Als we eenmaal niet meer mogen salderen, verwacht ik dat deze strategie minder kost dan GR me op levert, maar de tijd zal het leren :) uiteindelijk gaat het niet om significante bedragen, maar het is wel leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
LigeTRy schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Ik heb deze al een klein beetje opgegeven met Tibber, ik denk dat het namelijk wel essentieel is om buiten je meterverbruik ook te weten hoeveel je panelen opwekken. Zelf draai ik grote verbruikers al (deels automatisch) als er veel productie is, zonder de inverter context kan Tibber lastig rekening houden met mijn panelen. Theoretisch zal er vast een boel mogelijk zijn, bijvoorbeeld: "als iedereen veel teruglevert en @LigeTRy niet, zal ie wel zelf aan het verbruiken zijn", maar met inverterdata is dat veel specifieker.

Nu heb ik een ginlong inverter die ik alleen via de soliscloud werkt (chinese troep + 1 upload per 5 minuten). Nu heb ik maar ESPHome op de data logging stick geflashed zodat ik elke 10 seconde een waarde heb, maar ik verwacht dan weer niet dat Tibber iets van ondersteuning daarvoor gaat krijgen :P, dat vergroot ook weer de kans op datamanipulatie.

Tibber loopt wel enorm voorop met dit soort spul vergeleken met andere energieleveranciers, maar ik wil nog even net wat meer.

Ter vergelijking: Met EVCC kan ik een vergelijkbaar slim plan maken, + ik kan traag laden op puur zonnepanelen of heel licht van het grid trekken om het aan te vullen. Als we eenmaal niet meer mogen salderen, verwacht ik dat deze strategie minder kost dan GR me op levert, maar de tijd zal het leren :) uiteindelijk gaat het niet om significante bedragen, maar het is wel leuk :P
Leuke ideeën. Ik krijg dat zelf niet voor elkaar. Niet IT-technisch genoeg :D.
Als je handig genoeg bent dan is jouw optie (of andere tweaks) nauwkeuriger inderdaad. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 10:53
[...]

Ik heb deze al een klein beetje opgegeven met Tibber, ik denk dat het namelijk wel essentieel is om buiten je meterverbruik ook te weten hoeveel je panelen opwekken. Zelf draai ik grote verbruikers al (deels automatisch) als er veel productie is, zonder de inverter context kan Tibber lastig rekening houden met mijn panelen.
Ik begrijp denk ik niet wat je zegt.
Als tibber je meter uitleest om te bepalen of en hoeveel overschot je hebt en op basis daarvan bepaalt of en hoeveel geladen wordt, wat is dan de meerwaarde van de data uit je omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
ASW1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Ik begrijp denk ik niet wat je zegt.
Als tibber je meter uitleest om te bepalen of en hoeveel overschot je hebt en op basis daarvan bepaalt of en hoeveel geladen wordt, wat is dan de meerwaarde van de data uit je omvormer?
Inderdaad niet heel veel, maar voor je analyses en planning kan het wel handig zijn om te weten of je 300 watt verbruikt omdat de zon schijnt maar je ook de droger aan hebt staan, of dat het bewolkt is. Die context lijkt mij voor analyse en eventuele voorspellingen wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Pr088 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Leuke ideeën. Ik krijg dat zelf niet voor elkaar. Niet IT-technisch genoeg :D.
Als je handig genoeg bent dan is jouw optie (of andere tweaks) nauwkeuriger inderdaad. Succes!
Als je een raspberry pi hebt liggen dan zou ik het gewoon eens proberen. Maar ik snap ook dat het niet voor iedereen is weggelegd, de Tibber interface is daarin een heel stuk gebruiksvriendelijker/onderhoudsvrijer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
Dit weekend de boel getest. Helaas nog niet opgelost. De laadsessie wordt geblokkeerd geeft ie aan in de Tibber laad tijdlijn.Zaak via de app teruggekoppeld aan Tibber.

Ik laad nu via de Zappi in Planning Laadsessie, doet ook ongeveer wat Tibber doet, zo goedkoop mogelijk laden.
Backpacker schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:57:
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
[...]

Je denkt een beetje te moeilijk voor wat betreft Slim Zonneladen. Aan de hand van realtime data via de Pulse wordt er gezien of er voldoende overschot is om het laden van de auto te starten. Dat aamen in de mix met de prijzen en de andere variabelen is genoeg om te beslissen of het handig is om te laden met het overschot of niet.

En zodar de sladeringsregeling vervalt in Nederland zal het prijscomponent een stuk minder meespelen in de berekeningen en zal er dus automatisch met meer overschot geladen gaan worden.

Je idee om wellicht een klein beetje verbruik vanaf het Gird mee te nemen om zo alsnog te zorgen voor zonneladen zal ik intern doorzetten voor versie 2.0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dufornee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-08 23:31
Goedemorgen! Intussen al een hele tijd tevreden gebruiker van Tibber en het blijft een leuk spel met efficiënt gebruik maken van de tarieven. Laatst heb ik een Tesla gekocht die ik nu veelal via de granny laadt omdat een laadpaal een flinke investering blijft (laadpunt tov huis is 13 meter weg) en ik vaak op werk kan laden. De grote rechtvaardiging van de investering zou voor mij Grid Rewards zijn, maar heb geen idee wat je nou op maandbasis "verdient". Iemand met wat cijfertjes voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dufornee schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:28:
Goedemorgen! Intussen al een hele tijd tevreden gebruiker van Tibber en het blijft een leuk spel met efficiënt gebruik maken van de tarieven. Laatst heb ik een Tesla gekocht die ik nu veelal via de granny laadt omdat een laadpaal een flinke investering blijft (laadpunt tov huis is 13 meter weg) en ik vaak op werk kan laden. De grote rechtvaardiging van de investering zou voor mij Grid Rewards zijn, maar heb geen idee wat je nou op maandbasis "verdient". Iemand met wat cijfertjes voor me?
Puur voor de Grid rewards zou ik het absoluut niet doen. Ik sta heel vaak aan de lader (3000km per maand) en heb ook voor gridrewards een laadpaal gekocht in maart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_NWlaEHnn9ywfYUnVnHMhfM0YQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RljgiZ3vuYQtnNlvxzoyRxdO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:42:
[...]

Puur voor de Grid rewards zou ik het absoluut niet doen. Ik sta heel vaak aan de lader (3000km per maand) en heb ook voor gridrewards een laadpaal gekocht in maart.
[Afbeelding]
Ik denk ook dat het regio afhankelijk is. Ik zit voor juni momenteel op 8,57 EUR incl. belasting aan Grid rewards maar heb slechts 735km gereden deze maand. Mijn auto staat meer stil dan dat ik rij zeg maar.... Sinds 1'25 zit ik op 106,93 EUR incl. belasting aan grid rewards.

~Flevoland

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClN8FbCsyCZfc6SQ1i9KQnNbzz4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gPL8qUxmsbsHJFzlH1CErgfH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Mirabis op 17-06-2025 07:48 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Pagina: 1 ... 18 ... 24 Laatste