ASS-Ware schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:33:
[...]
Dank je.
Zou je eens een voorbeeld kunnen laten zien?
:strip_exif()/f/image/d2D9uUgQ9wZaG3cKou8l9uEp.jpg?f=fotoalbum_large)
ASS-Ware schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:33:
[...]
Dank je.
Zou je eens een voorbeeld kunnen laten zien?
Nice, hartstikke bedankt, mooi overzicht en daar kan ik zeker wat mee.
Geen idee. Grid rewards zie je ook niet vooraf dus het klopt dat je die niet ziet.feelthepower schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:04:
Is er een logische verklaring waarom het laden pas over een half uur begint en overloopt in het volgende uur? Er is geen grid rewards actief, althans die zie ik niet, en dit uur is goedkoper dan het volgende uur?
[Afbeelding]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik heb zelf geen Zappi, maar het lijkt me aannemenlijk dat dit niet zomaar mogelijk is (zonder iets in de instellingen van de paal te veranderen). Anders zou iedereen met een EV de auto kunnen aansluiten en laden met jouw paal op jouw kosten. Dus er zal er, zoals de boel nu ingesteld staat, iets van beveiliging bijv een code, rfid tag, ed nodig zijn om het laden te kunnen starten vanaf de paal.suave1234 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:11:
weet iemand toevallig al hoe je direct het laden kunt starten vanuit de zappi paal? op de paal staat, starten via app (dat werkt) of via pincode (maar geen idee wat die code is, tig dingen al geprobeerd)
[ Voor 7% gewijzigd door 13art op 01-06-2025 08:55 ]
Waarom? Ik heb wel een Zappi (en binnenkort Tibber) en dat is precies hoe ik hem nu heb ingesteld. Gewoon inprikken en laden. De kans dat iemand op mijn terein gaat parkeren en laden is wel erg klein. Zelfs als het gebeurt dan zal de schade ook max een paar euro zijn als ik hem niet betrap. Dus voor mij is het gemak dat risico wel waard en zou ik het een gemis vinden als dat niet meer kan met Tibber.13art schreef op zondag 1 juni 2025 @ 05:24:
[...]
Ik heb zelf geen Zappi, maar het lijkt me aannemenlijk dat dit niet zomaar mogelijk is. Anders zou iedereen met een EV de auto kunnen aansluiten en laden met jouw paal op jouw kosten. Dus er zal iets van beveiliging bijv een code, rfid tag, ed nodig zijn om het laden te kunnen starten vanaf de paal.
Excuus heb mijzelf niet goed verwoord zie ik. Het kan wel, maar als er nu om een pincode oid gevraagd wordt dan is het nu niet zomaar mogelijk om de laadkabel in te prikken en te laden. Zal er inderdaad iets bij de instellingen van de paal veranderd moeten worden.DonChaot schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:49:
[...]
Waarom? Ik heb wel een Zappi (en binnenkort Tibber) en dat is precies hoe ik hem nu heb ingesteld. Gewoon inprikken en laden. De kans dat iemand op mijn terein gaat parkeren en laden is wel erg klein. Zelfs als het gebeurt dan zal de schade ook max een paar euro zijn als ik hem niet betrap. Dus voor mij is het gemak dat risico wel waard en zou ik het een gemis vinden als dat niet meer kan met Tibber.
[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 01-06-2025 08:56 ]
Ik heb mijn zappi 2x gekoppeld. De eerste keer als test voordat mijn contract actief werd. Toen kon ik de zappi wel unlocken met een code. Ik geloof 1234 of 44444. Heb de koppeling toen uit mijn zappi account verwijderd in afwachting van het actief gaan van mijn contract.suave1234 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:11:
weet iemand toevallig al hoe je direct het laden kunt starten vanuit de zappi paal? op de paal staat, starten via app (dat werkt) of via pincode (maar geen idee wat die code is, tig dingen al geprobeerd)
Wie goed doet, die goed ontmoet.
[ Voor 16% gewijzigd door 13art op 01-06-2025 15:27 ]
Bij mij heeft die pas een half uur gedraaid met Grid Rewards. Dat is wel gek dan13art schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:46:
Het is een goede 'grid-day' vandaag. Het laadschema is nog niet gevolgd. Alleen maar laden onder Grid rewards. Voor vandaag alweer bijna een 1 euro aan grid rewards binnen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik zou me kunnen voorstellen dat het netbeheerder afhankelijk is maar weet ik niet zeker.JT schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:04:
[...]
Bij mij heeft die pas een half uur gedraaid met Grid Rewards. Dat is wel gek dan
[ Voor 41% gewijzigd door 13art op 01-06-2025 15:27 ]
Sodeknetter. Bij mij is die net met het tweede half uurtje bezig.13art schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:24:
[...]
Ik zou me kunnen voorstellen dat het netbeheerder afhankelijk is maar weet ik niet zeker.
Dit was vandaag. 1,05 euro aan GR
[Afbeelding]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
In je MyEnergy account (Location - Access Management) kan je pin codes opvoeren die bedoeld zijn om op een bepaalde manier te laden. Ik heb er twee (Fast en Eco) die de OCPP routines kunnen overrulen. Dit zijn zelf gekozen pin codes, er is geen default aanwezig bij mijn weten. (Zappi 2.1)suave1234 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:11:
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
[ Voor 85% gewijzigd door amw82 op 01-06-2025 22:54 ]
dat is het denk ik, een code die niet ingevoerd kan worden. De Zappi paal kan alleen de 1,2,3,4 als cijfer invoeren. Maar het is annoying dat je eerst de tibber app moet openen en dan (soms wel 2-3min) moet wachten voor dat "direct laden" verschijnt.AtlAntA schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:06:
[...]
Ik heb mijn zappi 2x gekoppeld. De eerste keer als test voordat mijn contract actief werd. Toen kon ik de zappi wel unlocken met een code. Ik geloof 1234 of 44444. Heb de koppeling toen uit mijn zappi account verwijderd in afwachting van het actief gaan van mijn contract.
Toen mijn contract actief werd heb ik de paal opnieuw gekoppeld. Toen de meterkast opnieuw werd ingericht wou de installateur (had de paal ook geïnstalleerd) even in de paal de settings nalopen. Konden er toen met geen mogelijkheid in komen. Geen enkele code werkte. Moest de paal weer ontkoppelen in de myenergi app voordat ik weer iets kon doen in de paal.
Ik denk dat er een code wordt gepushed die random is of niet op het display ingetikt kan worden.
Nee, ze zijn er puur om een laadsessie te starten van een 'bevoegde' persoon.ChUcKiE schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:08:
En kun je dan met die pincodes ook via de paal het menu in? Bijvoorbeeld om een firmware update uit te voeren?
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
[ Voor 42% gewijzigd door Blade_C op 02-06-2025 23:33 ]
Geef het even de tijd. Bij mij duurde het na overstap ook een paar dagen voordat alles goed zichtbaar was in de app en op het analyse tabjeBlade_C schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:30:
Dat hele deel “geproduceerd” zie ik helemaal niet.
Op de analyse pagina zie ik alleen het volgende:
[Afbeelding]
Kijk ik bij de tegel van de Tibber Pulse dan zie ik het volgende:
[Afbeelding]
Dus ondanks er ruim 26kwh is geproduceerd, ontvang ik geen vergoeding en op de analyse pagina is de productie niet zichtbaar.
Je produceert meer dan ik, je verbruikt meer van je productie zelf, en toch kom ik lager uit?borgdaville schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:16:
[Afbeelding]
Sinds maart over naar Tibber, vorige maand goed kunnen optimaliseren.
Dat is een mooi gemiddelde. Heb je tips om dit zo te bereiken? (hier alles elektrisch, Daikin Warmtepomp, Hyundai Ioniq5, 16 Zonnepanelen (Enphase) maar ik haal zo laag nooit, ben ook pas begonnen met Dynamisch Contract).
Hier hebben we een gemiddelde van 5,3 cent in mei gehaald.Andre_FR2010 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:27:
[...]
Dat is een mooi gemiddelde. Heb je tips om dit zo te bereiken? (hier alles elektrisch, Daikin Warmtepomp, Hyundai Ioniq5, 16 Zonnepanelen (Enphase) maar ik haal zo laag nooit, ben ook pas begonnen met Dynamisch Contract).
![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door Sportmind op 03-06-2025 21:06 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
gebruik je hier een tool voor (b.v. Home Assistant) ?Sportmind schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:59:
[...]
Hier hebben we een gemiddelde van 5,3 cent in mei gehaald.
Dit komt bij ons op opwekkingsgebied door veel teruglevering in de ochtend en avond (oost west opstelling).
Warmtepomp stuurt op laagste prijs (maar die verwarmt nu natuurlijk niet), ook om warm water te maken. Dit is dus nu vaak midden op de dag terwijl ik dan genoeg opwek heb en het toch bijna niets oplevert.
Vaatwasser op dynamische prijs en wasmachine/droger op de timer.
Autoladen op zonnestroom en alleen tijdens het laagste prijsniveau (dan krijg je er toch niets voor terug). Tijdens de negatieve uren (>-2 cent) sowieso auto laden, anders panelen uit.
Moet er wel bij zeggen dat de auto 2 dagen in de werkweek bij huis staat.
Ook nog niet zo lang op dynamisch:
Feb: 23,9 cent
Maart: 14,4 cent
April: 9,9 cent
Zoals ik het nu inschat haal ik met de kale terugleverprijs genoeg binnen om de duurdere maanden te kunnen bekostigen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Nee, nog niet. Gelukkig bleek veel al op dynamisch geïntegreerd te zijn:Andre_FR2010 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:59:
[...]
gebruik je hier een tool voor (b.v. Home Assistant) ?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Dan optimaliseer je beter, waarschijnlijk gebruik ik meer op dure momenten als de zon ook niet schijnt. Ons verbruik gaat op een vast tijdschema, (nog) niet echt slim..marana schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:42:
[...]
Je produceert meer dan ik, je verbruikt meer van je productie zelf, en toch kom ik lager uit?
[Afbeelding]
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
bedankt, nu is het gelukt!Judge Ming schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:32:
[...]
In je MyEnergy account (Location - Access Management) kan je pin codes opvoeren die bedoeld zijn om op een bepaalde manier te laden. Ik heb er twee (Fast en Eco) die de OCPP routines kunnen overrulen. Dit zijn zelf gekozen pin codes, er is geen default aanwezig bij mijn weten. (Zappi 2.1)
Net als @Sportmind hebben wij een oost-west opstelling, 20 zonnepanelen aan iedere kant dus 40 in totaal.Andre_FR2010 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:27:
[...]
Ik zou je schema's aanpassen. In de zomer naar overdag, vooral in de weekenden. En in de wintermaanden juist proberen meer 's nachts te gebruiken.borgdaville schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:41:
[...]
Dan optimaliseer je beter, waarschijnlijk gebruik ik meer op dure momenten als de zon ook niet schijnt. Ons verbruik gaat op een vast tijdschema, (nog) niet echt slim..
Wij gebruiken het meeste stroom in de lente en zomer. In de winter ook voor verwarmen maar dat is minder. Geen auto maar verwarmd zwembad.marana schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:06:
[...]
Ik zou je schema's aanpassen. In de zomer naar overdag, vooral in de weekenden. En in de wintermaanden juist proberen meer 's nachts te gebruiken.
Ik ben niet al te technisch en mijn partner interesseert het niet zo, dus we hebben geen geautomatiseerd huis. We pluggen de auto's handmatig op goede momenten in, of we zetten de laadschema's in de auto-apps op het juiste tijdstip.
We maken geen gebruik van grid-rewards, wegens geen geschikte laadpaal of auto's daarvoor.
Ah ja dat is iets waar ik helemaal geen ervaring mee heb.borgdaville schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:12:
[...]
Wij gebruiken het meeste stroom in de lente en zomer. In de winter ook voor verwarmen maar dat is minder. Geen auto maar verwarmd zwembad.
Hoe snel ie opwarmt is afhankelijk van heel veel factoren. Maar het is 1-4 graden per dag.marana schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:52:
[...]
Ah ja dat is iets waar ik helemaal geen ervaring mee heb.
Wordt er dagelijks overdag in gezwommen of valt het verwarmen wel te plannen in (vooral) de weekenden en overdag na 8 uur? Geen idee hoe lang het verwarmen van een zwembad duurt...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Je zou kunnen proberen een rollback in fw voor elkaar te krijgen. Myenergi kan als het goed is nog wel weer een oudere versie terug pushen of wellicht dat je het zelf kan/mag doen. De mijne draait op 5.542 en werkt vlekkeloos icm tibber.henkb123 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:57:
Ik heb sinds twee dagen een probleem met de Zappi v2.1 integratie in Tibber. Ik heb de Zappi op 4 juni jl geupdate naar versie 5.733. Sinds die tijd ervaar ik server issues, dwz dat Tibber de Zappi niet meer via OCPP kan aansturen. Tibber schijnt het probleem in onderzoek te hebben. Maar het schijnt al vanaf 14 mei te spelen. Onbekend of het dus door de update komt. Ik heb alle optie via Tibber gedaan zonder resultaat. Lijkt dat er de eerste keer wel contact is, een grid reward deed het wel maar daarna werd steeds gemeld dat het laden was geblokkeerd.
Wel heel vervelend want de laatste maand liep het laden echt perfect, tot op deze laatste 2 dagen. Helaas maar weer proberen via de auto laden of Tibber geheel buiten spel zetten.
Ik heb dat de laatste tijd ook regelmatig bij Tibber met mijn ID5. Pas na 45 - 60 minuten wordt er een laadplan gemaakt.R-R-L schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:54:
Mijn Tesla is aangesloten op Tibber. Plug net de auto in, volgens Tibber is hij echter niet thuis en staat het laatste laadplan nog op eerder deze week. Auto staat nu dus dom te laden.
Iemand wie dit eerder gehad heeft? En hoe krijg ik het slimme laden wel weer in orde? Even stekker er uit en in was in elk geval geen oplossing, tussentijdse rit evenmin.
Misschien is dit je probleem?:R-R-L schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:54:
Mijn Tesla is aangesloten op Tibber. Plug net de auto in, volgens Tibber is hij echter niet thuis en staat het laatste laadplan nog op eerder deze week. Auto staat nu dus dom te laden.
Iemand wie dit eerder gehad heeft? En hoe krijg ik het slimme laden wel weer in orde? Even stekker er uit en in was in elk geval geen oplossing, tussentijdse rit evenmin.
[ Voor 6% gewijzigd door catchingfire op 08-06-2025 10:00 ]
Dat kan hem goed zijn, mooie samenloop van de wijziging en dinsdag voor het laatst geladen hebben. Morgen met laptop bij de hand eens aanpassen.catchingfire schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:06:
[...]
Misschien is dit je probleem?:
https://status.tibber.com/incidents/gy4j38vb8pkn
[ Voor 24% gewijzigd door 13art op 08-06-2025 08:31 ]
Als ik jou was zou ik het doen. Loskoppelen en weer opnieuw koppelen is een vrij kleine moeite toch? Of misschien is het niet meer als Tibber aangeven als operator al voldoende.ChUcKiE schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:33:
Toch maar de vraag hier losstaand neerzetten. Voor de integratie met Tibber kon ik mijn Zappi 2.1 via het scherm op de paal een firmware update laten draaien.
Sinds de Tibber integratie lukt dat niet meer omdat het menu via het scherm op de laadpaal niet meer bereikbaar is.
Hoe kan ik dit nu het beste doen? Loskoppelen van Tibber dan de firmware update uitvoeren en dan weer terug koppelen?
Check, dat was hem!catchingfire schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:06:
[...]
Misschien is dit je probleem?:
Tesla – Without Location Access, Smart Charging will stop working as of June 4
https://status.tibber.com/incidents/gy4j38vb8pkn
Dit is een uitleg hierover door iemand van Tibber. Copy-paste, dus niet mijn tekst;13art schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:03:
Meer mensen met deze ervaring of is het gewoon puur toeval?
Het viel me op dat zonder een laadplan er vrijwel (misschien zelfs wel) geen grid rewards zijn. Maar het is nu al twee keer achter elkaar geweest dat wanneer er een laadplan is (vertrektijd staat op vandaag 18uur ingesteld) dat er dan opeens wel geladen wordt met Grid Rewards, en dan heb ik het niet over de rewards voor het uitstellen van het laden.
Zo is er vannacht en vanochtend al voor ruim 15kWh aan Grid Rewards geladen. Het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn en dat de momenten hiervoor de auto net op de 'verkeerde' momenten aangesloten was.
Dit is tot nu toe van vannacht/vandaag:
[Afbeelding]
Ik ken het principe, daarom dat ik er ook bewust bij vermelde dat het niet de 'uitstellen van het laden rewards' betrof. Het is logisch dat je die niet krijgt wanneer er geen vertrektijd ingesteld staat.ideneef schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:01:
[...]
Dit is een uitleg hierover door iemand van Tibber. Copy-paste, dus niet mijn tekst;
GRID REWARD LAADPAUZES UITGELEGD – SPEEL HET SPEL SLIM MEE!
Het is weer die tijd van het jaar waarin Grid Reward-pauzes vaker voorkomen, en het is begrijpelijk dat dit soms vragen oproept. Waarom wordt er juist in de goedkoopste uren van de dag niet geladen?!?
WAAROM GEBEURT DIT?
Op de day-ahead-markt worden de energieprijzen een dag van tevoren bepaald op basis van een inschatting van verbruik en productie. Dit blijft echter een voorspelling, waardoor er in de praktijk gedurende de dag onbalans op het stroomnet kan ontstaan. Dit kan komen door veranderende weersomstandigheden (zoals minder zon of wind dan verwacht) of door een plotseling hoog energieverbruik, bijvoorbeeld doordat veel mensen hun airco inschakelen, hun zwembad verwarmen of hun elektrische auto opladen.
Het stroomnet moet continu in evenwicht blijven. Om dit te waarborgen, zijn er verschillende elektriciteitsmarkten, zoals de realtime onbalansmarkt van Tennet en de Intraday-markt, waar gedurende de dag gehandeld wordt. Grid Rewards speelt hier slim op in door het laden van je auto tijdelijk te pauzeren bij onbalans en dit later weer in te halen. Dit gebeurt alleen als er een laadsessie gepland staat, zodat het verbruik strategisch verplaatst kan worden. Aangezien Slim Laden jouw laadsessies inplant op de goedkoopste uren, kan het dus voorkomen dat er in deze goedkope uren pauzes worden ingelast.
SPEEL HET GRID REWARD-SPEL SLIM – EN NIET HALF!
Veel gebruikers hebben ontdekt dat ze nóg goedkoper kunnen laden door bewust geen vertrektijden in te stellen en zo te gokken op laadsessies met Grid Rewards. Dit werkt goed op dagen waarop er geen Slim Laden-planning is en er dus uitsluitend op basis van Grid Rewards wordt geladen.
Maar zodra de prijzen zó laag worden dat Slim Laden wél een laadplanning maakt, is geen vertrektijd instellen niet verstandig.
Het systeem is namelijk zo ontworpen dat je auto altijd is opgeladen tot 100% (of het door jou in de auto ingestelde maximale laadpercentage) op het moment dat je vertrekt. Grid Reward-pauzes worden dus altijd ingehaald vóór je vertrektijd, en als dit in een duurder uur gebeurt, ontvang je daarvoor een compensatie. Samen met de beloning voor het helpen oplossen van onbalans, betekent dit dat je per saldo nog goedkoper laadt dan wanneer er helemaal geen pauze was geweest.
HAAL HET MAXIMALE UIT GRID REWARDS!
Wil je optimaal profiteren van Grid Rewards? Speel het spel slim mee: stel een realistische vertrektijd in op dagen dat er een Slim Laden-planning zichtbaar is en laad nóg voordeliger!
Precies dezelfde ervaring. Waar enkele maanden geleden nog werd geladen met grid rewards zonder vertrektijd zijn er nu alleen nog maar grid rewards als je een vertrektijd hebt ingesteld ergens de aankomende dagen.13art schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:03:
Meer mensen met deze ervaring of is het gewoon puur toeval?
Het viel me op dat zonder een laadplan er vrijwel (misschien zelfs wel) geen grid rewards zijn. Maar het is nu al twee keer achter elkaar geweest dat wanneer er een laadplan is (vertrektijd staat op vandaag 18uur ingesteld) dat er dan opeens wel geladen wordt met Grid Rewards, en dan heb ik het niet over de rewards voor het uitstellen van het laden.
Zo is er vannacht en vanochtend al voor ruim 15kWh aan Grid Rewards geladen. Het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn en dat de momenten hiervoor de auto net op de 'verkeerde' momenten aangesloten was.
Dit is tot nu toe van vannacht/vandaag:
[Afbeelding]
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Mijn inschatting is dat GR triggert op het verwachte verschil t.o.v. de laagste prijs binnen jouw ingestelde vertrektijd. Als je die niet instelt rekent GR met de vaak lage middagprijzen op zondag of zaterdag. Door de lage prijs in jouw window moet GR een hele lage kWh prijs kunnen bieden om jou rendement te geven en dus hele forse onbalans. Of een GR geven aan iemand met een 'duurder' window. Dus krijg jij het niet.robbinonline schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:59:
[...]
Precies dezelfde ervaring. Waar enkele maanden geleden nog werd geladen met grid rewards zonder vertrektijd zijn er nu alleen nog maar grid rewards als je een vertrektijd hebt ingesteld ergens de aankomende dagen.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Er is geen algemeen issue. Dit klinkt als een meter in storing en als het nu nog niet is bijegwerkt zou ik. als ik jou was, even contact opnemen met je netbeheerderjanne_nl schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:35:
Ik zag dat er al een issue van is bij Tibber, maar veel mensen last dat de slimme meter data sinds 2 juni niet meer updated is?
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Vergelijking met anderen? Dus jouw gemiddelde versus andere gemiddelde van gebruikers.janne_nl schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:21:
Owkee..
Waar gaat dit issue dan over?
Analysis - "Compared to others"-section missing for some customers in June
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Precies. Dus een belletje met de netbeheerder is de logische eerste stap naar een oplossingjanne_nl schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:43:
A op die fiets. Zo had ik hem duidelijk niet gelezen.
Je hebt natuurlijk gelijk.
Van de andere kant als er geen nieuwe data komt klopt het gemiddelde ook niet. Ik heb geen pulse.
Veel wel. Maar zonder vertrektijd had ik gisteren deze nog.robbinonline schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:59:
[...]
Precies dezelfde ervaring. Waar enkele maanden geleden nog werd geladen met grid rewards zonder vertrektijd zijn er nu alleen nog maar grid rewards als je een vertrektijd hebt ingesteld ergens de aankomende dagen.
Wat zo te zien grotendeels bestaat uit het pauzeren/uitstellen van het laden. In plaats van laden met Grid Rewards waar het over ging.feelthepower schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:07:
[...]
Veel wel. Maar zonder vertrektijd had ik gisteren deze nog.
[Afbeelding]
Rustig aan vriendVerwijderd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:47:
Sinds gisteren ben ik klant bij Tibber. Ik heb 17KWh verbruikt in de 2 uren dat de stroomprijs -5ct was. Nu zie ik in mijn overzicht dat ik kosten heb van €2. (Ex energiebelasting). Dan ben ik snel klaar met Tibber.
Normaal lever ik alleen energie terug, met mijn thuisbatterij en PV heb ik geen afname.
[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 09-06-2025 15:09 ]
Waar zie jij ex energiebelasting?Verwijderd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:47:
Sinds gisteren ben ik klant bij Tibber. Ik heb 17KWh verbruikt in de 2 uren dat de stroomprijs -5ct was. Nu zie ik in mijn overzicht dat ik kosten heb van €2. (Ex energiebelasting). Dan ben ik snel klaar met Tibber.
Normaal lever ik alleen energie terug, met mijn thuisbatterij en PV heb ik geen afname.
Verwijderd
Dankje, dat heb ik inderdaad verkeerd gelezen. Dan zal het netto een teruggave zijn.DaanTriple7 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:56:
[...]
Waar zie jij ex energiebelasting?
Ik kan alleen de kosten zien exclusief: 1. de vaste kosten. Dat is volgens mij alleen de opslag aan Tibber. 2. De vermindering energiebelasting.
Volgens mij zie je dus de kosten inclusief energiebelasting.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2025 16:30 ]
*niet constructiefVerwijderd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:00:
[...]
Dankje, dat heb ik inderdaad verkeerd gelezen. Dan zal het netto een teruggave zijn.
De 1e indruk die Tibber op mij gemaakt heeft is met de inzet van "ai" als helpdesk. Antwoorden op vragen, die wel uit woorden bestaan maar met de vraag niets te maken hebben. Het is funest voor het vertrouwen dat je in een bedrijf stelt. Minachting van de klant.
[ Voor 2% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2025 09:52 ]
Verwijderd
*knip op de manPr088 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:02:
[...]
Ben je met een fles azijn opgestaan?![]()
De AI-bot helpt bij simpele vragen prima en je kunt de bot ook gewoon vragen om een medewerker. Die in mijn ervaring van een stuk of 5 issues eigenlijk altijd met goede antwoorden komen. Niet altijd het antwoord wat je hoopt, maar wel een realistisch antwoord en vaak ook uitgebreid.
Maar als je nu al zoveel gedoe en ongemak voelt, dan zou ik snel een andere leverancier kiezen.
[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2025 09:49 ]
Ik werk helemaal niet bij Tibber. Ik ben wel klant bij Tibber, voor de duidelijkheid. Misschien schoot ik uit de bocht. Ik reageerde zo omdat ik het bevreemdend vind dat je zo reageert op een openbaar forum op een bedrijf waar je nauwelijks ervaring mee hebt (minder dan 1 maand klant). Je schiet losjes uit de heup en onderbouwt het met niet meer dan je eerste observaties.
[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2025 09:50 ]
Bij mij staat vemindering energiebelasting elke maand op de faktuur. 1.44 per dagDaanTriple7 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:47:
Rustaaaahg!
@Verwijderd
Wacht alsjeblieft even je maandfactuur af.
Ik kan bijna met zekerheid zeggen dat die meevalt t.o.v het verbruik in euro's dat je nu ziet om diverse redenen.
Houd er ook rekening mee dat de vermindering energiebelasting pas na een jaar verrekend wordt. Dat voordeel merk je pas later.
Ook de saldering van de energiebelasting vind op jaarbasis plaats.
Ecodan warmtepomp
[ Voor 24% gewijzigd door AtlAntA op 10-06-2025 19:30 ]
[ Voor 3% gewijzigd door kp78 op 10-06-2025 20:31 . Reden: Is al gelukt. ]
Ik heb hier ook last van, sinds 2 juni is er geen nieuwe meterstand gedeeld met Tibber. In de app kan ik dus ook geen verbruik zien.janne_nl schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:35:
Ik zag dat er al een issue van is bij Tibber, maar veel mensen last dat de slimme meter data sinds 2 juni niet meer updated is?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Hoi @henkb123 ik ben samen met onze ontwikkelaars en die van MyEnergi bezig met het troubleshooten van die probleem. Zou je mij kunnen laten weten of je de "untethered" versie van de Zappi hebt? Die is te herkennen aan het klepje voor de socket. (in dit plaatje de witte variant).henkb123 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:57:
Ik heb sinds twee dagen een probleem met de Zappi v2.1 integratie in Tibber. Ik heb de Zappi op 4 juni jl geupdate naar versie 5.733. Sinds die tijd ervaar ik server issues, dwz dat Tibber de Zappi niet meer via OCPP kan aansturen. Tibber schijnt het probleem in onderzoek te hebben. Maar het schijnt al vanaf 14 mei te spelen. Onbekend of het dus door de update komt. Ik heb alle optie via Tibber gedaan zonder resultaat. Lijkt dat er de eerste keer wel contact is, een grid reward deed het wel maar daarna werd steeds gemeld dat het laden was geblokkeerd.
Wel heel vervelend want de laatste maand liep het laden echt perfect, tot op deze laatste 2 dagen. Helaas maar weer proberen via de auto laden of Tibber geheel buiten spel zetten.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Hier nog niet opgelost. Melden bij je netbeheerder. Bij Enexis moet je de klantenservice bellen. Wel aangeven dat je een dynamisch contract hebt, dan krijg je voorrang als het goed is.Richh schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:53:
[...]
Ik heb hier ook last van, sinds 2 juni is er geen nieuwe meterstand gedeeld met Tibber. In de app kan ik dus ook geen verbruik zien.
Het meest vervelende: blijkbaar heeft een meter een buffer van 10 dagen, dus ze gaan straks schatten. Daar wordt ik niet vrolijk van
Is het bij jou inmiddels opgelost? Zo ja, wat heb je hiervoor moeten doen?
[ Voor 9% gewijzigd door janne_nl op 12-06-2025 19:37 ]
Grid Rewards zijn niet goed te voorspellen dus daar is geen antwoord op te geven. Daarbij is de hoogte van de Grid Rewards (bij een laadplan) ook afhankelijk van de gemiddelde prijs per kWh die je betaald zou hebben wanneer het plan aanhouden zou zijn.MajaMestreech schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:09:
Heeft iemand ervaring wanneer de GridRewards het meest opbrengen indien je iedere dag 1-2 uur laadt of 1 keer per 3 dagen 5-6 uur laadt?
Tijd aan de lader verslaat het moment timen, in mijn ervaring. Dus ik doe elke dag een auto aan de laadpaal, met laadtijden vaak 2-3 dagen vooruit. 1x halverwege de week, de andere keer in het weekend.MajaMestreech schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:09:
Heeft iemand ervaring wanneer de GridRewards het meest opbrengen indien je iedere dag 1-2 uur laadt of 1 keer per 3 dagen 5-6 uur laadt?
[ Voor 69% gewijzigd door AtlAntA op 14-06-2025 08:19 ]
Ik heb de zappi met vaste kabel. Het schijnt nu opgelost te zijn. Tenminste het laden is tot nu toe al.een keer weer gelukt in de tijdlijnBackpacker schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:57:
[...]
Hoi @henkb123 ik ben samen met onze ontwikkelaars en die van MyEnergi bezig met het troubleshooten van die probleem. Zou je mij kunnen laten weten of je de "untethered" versie van de Zappi hebt? Die is te herkennen aan het klepje voor de socket. (in dit plaatje de witte variant).
[Afbeelding]
Als dit zo zou zijn, is dit wel heel vreemd. Grid rewards zouden in het leven geroepen zijn om het stroomnetwerk te ondersteunen. Dit staat los van of er wel of geen laadplan is (dan heb ik het uiteraard over het laden, niet het uitstellen van het laden). Of in ieder geval, zou er los van moeten staan.AtlAntA schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:04:
Ja ik heb ook het idee dat hoe verder weg je geplande vertrektijd is hoe beter (of meer frequent) de grid rewards zijn.
Verwijderd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:00:
[...]
Dankje, dat heb ik inderdaad verkeerd gelezen. Dan zal het netto een teruggave zijn.
De 1e indruk die Tibber op mij gemaakt heeft is met de inzet van "ai" als helpdesk. Antwoorden op vragen, die wel uit woorden bestaan maar met de vraag niets te maken hebben. Het is funest voor het vertrouwen dat je in een bedrijf stelt. Minachting van de klant.
Ik heb hier geen harde bewijzen voor, maar dit lijkt bij mij ook het geval te zijn. Ik heb over het algemeen geen laadtijdlijn ingesteld, afgelopen werkweek geen grid rewards gehad. Zaterdag had ik wel een vertrektijd ingesteld, en ik kreeg direct meerdere meldingen van grid rewards. Grid rewards gaan natuurlijk 2 kanten op. Beginnen met laden als de stroom goedkoop is, en stoppen als ie toch duur is, dat laatste kan alleen maar zodra je een laadsessie hebt, dus die mis je sowieso als je geen vertrektijd hebt ingesteldAtlAntA schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:04:
Ja ik heb ook het idee dat hoe verder weg je geplande vertrektijd is hoe beter (of meer frequent) de grid rewards zijn.
Als je Tesla goed koppelt aan Tibber, dan neemt Tibber de laadinstelling/maximale accupercentage van Tesla gewoon over. Die 80% bijvoorbeeld. Mocht het niet bij jou werken, dan zou ik gaan troubleshooten via de website van Tibber, daar staan how-to's.LigeTRy schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:56:
[...]
Ik heb hier geen harde bewijzen voor, maar dit lijkt bij mij ook het geval te zijn. Ik heb over het algemeen geen laadtijdlijn ingesteld, afgelopen werkweek geen grid rewards gehad. Zaterdag had ik wel een vertrektijd ingesteld, en ik kreeg direct meerdere meldingen van grid rewards. Grid rewards gaan natuurlijk 2 kanten op. Beginnen met laden als de stroom goedkoop is, en stoppen als ie toch duur is, dat laatste kan alleen maar zodra je een laadsessie hebt, dus die mis je sowieso als je geen vertrektijd hebt ingesteld
Twee dingen vind ik erg jammer, en dat is dat een vertrektijd m'n setup (easee + Tesla) naar 100% berekend (ookal staat de tesla op 80%), en dat als ik voor de vertrektijd alsnog een klein ritje maak, hij toch weer bij gaat laden naar 100% om vol te zijn op de vertrektijd, wat dan vaak dure stroom is.
Ik test nu even een periode met een slim laadplan, en daarna ga ik de keuze maken of ik daar bij blijf, of op EVCC ga laden (geen grid rewards, wel veel meer flexibiliteit en laden op panelen)
Ah thanks, wellicht was ik wat te snel en ongeduldig ook.Pr088 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:59:
[...]
Als je Tesla goed koppelt aan Tibber, dan neemt Tibber de laadinstelling/maximale accupercentage van Tesla gewoon over. Die 80% bijvoorbeeld. Mocht het niet bij jou werken, dan zou ik gaan troubleshooten via de website van Tibber, daar staan how-to's.
[ Voor 3% gewijzigd door LigeTRy op 16-06-2025 10:03 ]
Reken wel even mee dat Tibber nu korte onderbrekingen van maximaal 4 uur ondersteunt. Dus als je GR binnenhaalt door laden te pauzeren en Tibber verplaatst de afname naar dure uren dan krijg je ook met een kleine onderbreking gecompenseerd, heb ik begrepen (nog niet zelf getest).LigeTRy schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:56:
[...]
Ik test nu even een periode met een slim laadplan, en daarna ga ik de keuze maken of ik daar bij blijf, of op EVCC ga laden (geen grid rewards, wel veel meer flexibiliteit en laden op panelen)
Ik heb deze al een klein beetje opgegeven met Tibber, ik denk dat het namelijk wel essentieel is om buiten je meterverbruik ook te weten hoeveel je panelen opwekken. Zelf draai ik grote verbruikers al (deels automatisch) als er veel productie is, zonder de inverter context kan Tibber lastig rekening houden met mijn panelen. Theoretisch zal er vast een boel mogelijk zijn, bijvoorbeeld: "als iedereen veel teruglevert en @LigeTRy niet, zal ie wel zelf aan het verbruiken zijn", maar met inverterdata is dat veel specifieker.Pr088 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:12:
[...]
Daarnaast werkt Tibber aan het beter integreren van je eigen zonnestroom voor flexibiliteit/gebruik eigen opwek. Dat is nu op basis van voorspelling, maar ze gaven aan dat direct uitlezen van teruglevering op je meter in de pijplijn zit. Ik schat dat dat via Pulse gaat lopen.
Leuke ideeën. Ik krijg dat zelf niet voor elkaar. Niet IT-technisch genoegLigeTRy schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:30:
[...]
Ik heb deze al een klein beetje opgegeven met Tibber, ik denk dat het namelijk wel essentieel is om buiten je meterverbruik ook te weten hoeveel je panelen opwekken. Zelf draai ik grote verbruikers al (deels automatisch) als er veel productie is, zonder de inverter context kan Tibber lastig rekening houden met mijn panelen. Theoretisch zal er vast een boel mogelijk zijn, bijvoorbeeld: "als iedereen veel teruglevert en @LigeTRy niet, zal ie wel zelf aan het verbruiken zijn", maar met inverterdata is dat veel specifieker.
Nu heb ik een ginlong inverter die ik alleen via de soliscloud werkt (chinese troep + 1 upload per 5 minuten). Nu heb ik maar ESPHome op de data logging stick geflashed zodat ik elke 10 seconde een waarde heb, maar ik verwacht dan weer niet dat Tibber iets van ondersteuning daarvoor gaat krijgen, dat vergroot ook weer de kans op datamanipulatie.
Tibber loopt wel enorm voorop met dit soort spul vergeleken met andere energieleveranciers, maar ik wil nog even net wat meer.
Ter vergelijking: Met EVCC kan ik een vergelijkbaar slim plan maken, + ik kan traag laden op puur zonnepanelen of heel licht van het grid trekken om het aan te vullen. Als we eenmaal niet meer mogen salderen, verwacht ik dat deze strategie minder kost dan GR me op levert, maar de tijd zal het lerenuiteindelijk gaat het niet om significante bedragen, maar het is wel leuk
Ik begrijp denk ik niet wat je zegt.LigeTRy schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:30:
[...]
Ik heb deze al een klein beetje opgegeven met Tibber, ik denk dat het namelijk wel essentieel is om buiten je meterverbruik ook te weten hoeveel je panelen opwekken. Zelf draai ik grote verbruikers al (deels automatisch) als er veel productie is, zonder de inverter context kan Tibber lastig rekening houden met mijn panelen.
Inderdaad niet heel veel, maar voor je analyses en planning kan het wel handig zijn om te weten of je 300 watt verbruikt omdat de zon schijnt maar je ook de droger aan hebt staan, of dat het bewolkt is. Die context lijkt mij voor analyse en eventuele voorspellingen wel interessantASW1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:14:
[...]
Ik begrijp denk ik niet wat je zegt.
Als tibber je meter uitleest om te bepalen of en hoeveel overschot je hebt en op basis daarvan bepaalt of en hoeveel geladen wordt, wat is dan de meerwaarde van de data uit je omvormer?
Als je een raspberry pi hebt liggen dan zou ik het gewoon eens proberen. Maar ik snap ook dat het niet voor iedereen is weggelegd, de Tibber interface is daarin een heel stuk gebruiksvriendelijker/onderhoudsvrijerPr088 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:56:
[...]
Leuke ideeën. Ik krijg dat zelf niet voor elkaar. Niet IT-technisch genoeg.
Als je handig genoeg bent dan is jouw optie (of andere tweaks) nauwkeuriger inderdaad. Succes!
Backpacker schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:57:
[...]
Hoi @henkb123 ik ben samen met onze ontwikkelaars en die van MyEnergi bezig met het troubleshooten van die probleem. Zou je mij kunnen laten weten of je de "untethered" versie van de Zappi hebt? Die is te herkennen aan het klepje voor de socket. (in dit plaatje de witte variant).
[Afbeelding]
Je denkt een beetje te moeilijk voor wat betreft Slim Zonneladen. Aan de hand van realtime data via de Pulse wordt er gezien of er voldoende overschot is om het laden van de auto te starten. Dat aamen in de mix met de prijzen en de andere variabelen is genoeg om te beslissen of het handig is om te laden met het overschot of niet.LigeTRy schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:30:
[...]
Ik heb deze al een klein beetje opgegeven met Tibber, ik denk dat het namelijk wel essentieel is om buiten je meterverbruik ook te weten hoeveel je panelen opwekken. Zelf draai ik grote verbruikers al (deels automatisch) als er veel productie is, zonder de inverter context kan Tibber lastig rekening houden met mijn panelen. Theoretisch zal er vast een boel mogelijk zijn, bijvoorbeeld: "als iedereen veel teruglevert en @LigeTRy niet, zal ie wel zelf aan het verbruiken zijn", maar met inverterdata is dat veel specifieker.
Nu heb ik een ginlong inverter die ik alleen via de soliscloud werkt (chinese troep + 1 upload per 5 minuten). Nu heb ik maar ESPHome op de data logging stick geflashed zodat ik elke 10 seconde een waarde heb, maar ik verwacht dan weer niet dat Tibber iets van ondersteuning daarvoor gaat krijgen, dat vergroot ook weer de kans op datamanipulatie.
Tibber loopt wel enorm voorop met dit soort spul vergeleken met andere energieleveranciers, maar ik wil nog even net wat meer.
Ter vergelijking: Met EVCC kan ik een vergelijkbaar slim plan maken, + ik kan traag laden op puur zonnepanelen of heel licht van het grid trekken om het aan te vullen. Als we eenmaal niet meer mogen salderen, verwacht ik dat deze strategie minder kost dan GR me op levert, maar de tijd zal het lerenuiteindelijk gaat het niet om significante bedragen, maar het is wel leuk
Puur voor de Grid rewards zou ik het absoluut niet doen. Ik sta heel vaak aan de lader (3000km per maand) en heb ook voor gridrewards een laadpaal gekocht in maart.Dufornee schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:28:
Goedemorgen! Intussen al een hele tijd tevreden gebruiker van Tibber en het blijft een leuk spel met efficiënt gebruik maken van de tarieven. Laatst heb ik een Tesla gekocht die ik nu veelal via de granny laadt omdat een laadpaal een flinke investering blijft (laadpunt tov huis is 13 meter weg) en ik vaak op werk kan laden. De grote rechtvaardiging van de investering zou voor mij Grid Rewards zijn, maar heb geen idee wat je nou op maandbasis "verdient". Iemand met wat cijfertjes voor me?
Ik denk ook dat het regio afhankelijk is. Ik zit voor juni momenteel op 8,57 EUR incl. belasting aan Grid rewards maar heb slechts 735km gereden deze maand. Mijn auto staat meer stil dan dat ik rij zeg maar.... Sinds 1'25 zit ik op 106,93 EUR incl. belasting aan grid rewards.DaanTriple7 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:42:
[...]
Puur voor de Grid rewards zou ik het absoluut niet doen. Ik sta heel vaak aan de lader (3000km per maand) en heb ook voor gridrewards een laadpaal gekocht in maart.
[Afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door Mirabis op 17-06-2025 07:48 ]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq