Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

JT

VETAK y0

DaanTriple7 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:20:
[...]

Dat is niet in elke situatie waar. Als jij 'slechts' 7A per fase aan PV vermogen hebt kun je op dat moment 22kW laden.
Totdat de zon 10 minuten weg is en je automaten eruit vliegen. Ik weet ook niet of load balancers hierin voorzien, ik gok zo van niet.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-06 11:25
Dat doen ze juist wel. Ik stel mijn aansluitwaarde in, en stel de laadpaal in op volle mep. Dan regelt hij terug wanneer de netafname in de buurt komt van de aansluitwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

DaanTriple7 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:19:
Dat doen ze juist wel. Ik stel mijn aansluitwaarde in, en stel de laadpaal in op volle mep. Dan regelt hij terug wanneer de netafname in de buurt komt van de aansluitwaarde.
Dus de load balancer ziet dat je zonnepanelen veel minder opleveren en regelen dan automatisch terug?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
JT schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:27:
[...]

Dus de load balancer ziet dat je zonnepanelen veel minder opleveren en regelen dan automatisch terug?
Dat niet, maar het resultaat is hetzelfde.
Als de panelen minder leveren neemt de afname van het net toe. Dat wordt opgemerkt en daarop wordt het laadvermogen geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

DaanTriple7 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:29:
[...]

Dat niet, maar het resultaat is hetzelfde.
Als de panelen minder leveren neemt de afname van het net toe. Dat wordt opgemerkt en daarop wordt het laadvermogen geknepen.
Ik zal het wel niet snappen. Je wilt 22kw laden. Je hebt 6kw zonne-energie en je kunt 17kw van het net trekken (laat ik andere gebruikers even buiten beschouwing). Dan kun je dus de volle 22kw laden. Je paal staat ingesteld op 22kw. Zonne-energie valt weg en je paal knalt lekker door met 22kw. Dan heb je ergens 17kw ingesteld staan (aansluitwaarde?), ziet de load balancer dat je paal er overheen gaat en limiteert die het laadvermogen? En hoe doe je dat met afzekering? Want dan moet je automaat meer vermogen aankunnen dan je netaansluiting waarmee je je selectiviteit volledig om zeep helpt, laat staan dat je in de buurt komt van de factor 1,6 (NEN1010 volgens mij)?

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 22-05-2025 20:33 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Klopt, een grotere zekering dan die van je aansluitwaarde. Zolang je alles met genoeg draaddikte aanlegt moet het echt niet kwaad kunnen.

[ Voor 40% gewijzigd door DaanTriple7 op 22-05-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wordt dan denk ik wel een DIY-klusje, denk dat veel installateurs daar niet aan gaan beginnen :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:07
DaanTriple7 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:20:
[...]

ik heb een 22kW lader en auto met een 1-fase boordlader. Ik kan 7kW laden. Bij een 11kW lader was dit 3,7kW geweest. Zo heeft een 22kW lader voor mij wel meerwaarde.
De easee 11 kW laders kunnen ook met 7 kW op één fase laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
JT schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:39:
Wordt dan denk ik wel een DIY-klusje, denk dat veel installateurs daar niet aan gaan beginnen :)
Veel installateurs zijn niet op de hoogte van recente ontwikkelingen. Daarnaast heb ik als DIY'er veel gepruts van erkende installateurs zelf moeten oplossen, dus een 'installateur' zegt mij niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:25
ASW1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:34:
[...]

Daar had ik niet aan gedacht. Een 22kW laadpaal kan inderdaad handig zijn voor mensen met een 1-faseboordlader in de EV of Plug-in-Hybrid.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
ASW1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:34:
[...]

Dat klopt , ik haal 6 met een 25a automaat
Met een 32 zou ik ook 7 kunnen laden
Maar daar durfde de installateur niet aan
En och.., het werkt prima
Beter dan de openbare laadpaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:05
Pr088 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:35:
[...]

Daar had ik niet aan gedacht. Een 22kW laadpaal kan inderdaad handig zijn voor mensen met een 1-faseboordlader in de EV of Plug-in-Hybrid.
Ook handig als je op 100% zonnestroom wil laden maar nog te weinig PV opbrengst op de dag hebt. Met 1 fase heb je maar 1.4 kW overschot nodig om het laden te starten. Ik heb zelf een 1 fase (Leaf) maar in de Zappi kan ik 1 - of 3 fase ook handmatig activeren (of automatisch laten kiezen). Dus voor de volgende auto (die zal ongetwijfeld 3 fase zijn) is dit een optie om te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sportmind op 23-05-2025 14:12 ]

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:26
JT schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:39:
Denk dat ze dat wel weten en kunnen hoor, maar dat het kostelijk wordt omdat je met meer zaken te maken krijg waar de gebruiker het misschien misbruikt.
Kan zijn dat de complete bedrading en busbars in de kast vervangen moet worden.

Maar er zijn idd nog niet verder bijgeschoolde installateurs of werken onder het bedrijf haar vergunningen en kennis en beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Lord Anubis schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Denk dat ze dat wel weten en kunnen hoor, maar dat het kostelijk wordt omdat je met meer zaken te maken krijg waarbij de eindsituatie door de gebruiker wordt misbruikt.

Maar er zijn idd nog niet verder bijgeschoolde installateurs of werken onder het bedrijf haar vergunningen en kennis en beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Lord Anubis schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Denk dat ze dat wel weten en kunnen hoor, maar dat het kostelijk wordt omdat je met meer zaken te maken krijg waar de gebruiker het misschien misbruikt.

Voor zover ik het snap is je groep effectief niet op de groep gezekerd omdat je hoofdzekering altijd eerst gaat. Ik vraag mij af in hoeverre dat conform regelgeving is, maar ik heb niet de kennis om daar een sterke mening over te hebben. Wellicht dat je op de groep van de lader zowel je pv als lader kunt doen met een pv-verdeler, maar dan kun je ook regulier afzekeren in je meterkast.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@JT er is sprake van invoeding van twee kanten.

Als jij op 1 fase 25A beschikbaar hebt via je hoofdzekering en op dat moment 10A op diezelfde fase beschikbaar hebt aan zonopwek, heb je 35A beschikbaar voor de groepen op die fase.
Ik heb een 1x35A hoofdzekering (8000W), maar kan op een zonnige dag 12kW aan verbruikers voeden. EV laden, boiler aan, wasmachine, vaatwasser, etc.
Zodra mijn aansluiting door Enexis wordt omgezet naar 3x25A, kan ik tijdens de zonnige uren nog steeds mijn auto met 32A (1-fase ladende EV) laden.
We raken nu alleen wel een beetje off-topic.

[ Voor 44% gewijzigd door DaanTriple7 op 23-05-2025 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:21
Vraagje over Tibber icm de zappi v2.1.

Ik heb eerder gelezen dat de eco+ instelling van zappi niet werkt icm tibber. Maar welk stukje van het huwelijk werkt dan niet meer?

Kan ik in de zappi app niet meer eco+ selecteren? Of is het dat het laadplan algoritme van tibber niet meer gaat werken?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Krijg net een nieuwsbrief binnen over de kwartierprijzen en een verbeterde prijs-widget:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb_e5GD1yt9qKbg6HHlGBjITRrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4IhJxbnaSzdEGnMqcuJ6FbZo.png?f=fotoalbum_large
Samen met de rest van Europa schakelt Tibber over van stroomprijzen per uur naar prijzen per kwartier. Eerder gaven we aan dat deze wijziging op 12 juni zou ingaan, maar dit is voor de hele markt uitgesteld naar 1 oktober. De reden? Technische voorbereidingen die wat meer tijd vragen.

Nieuwe prijs-widget in Tibber Labs
Dat betekent echter niet dat wij stil zitten! Vanaf nu vind je onze nieuwe prijs-widget in Tibber Labs. Die laat je zien welke perioden van de dag het goedkoopst of duurst zijn—nu nog per uur, maar straks per kwartier.

Zo zet je ‘m aan: Zorg dat de Tibber-app up-to-date is > ga naar Jij > Tibber Labs en switch de uitgebreide prijs-widget aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
AtlAntA schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 07:18:
Vraagje over Tibber icm de zappi v2.1.

Ik heb eerder gelezen dat de eco+ instelling van zappi niet werkt icm tibber. Maar welk stukje van het huwelijk werkt dan niet meer?

Kan ik in de zappi app niet meer eco+ selecteren? Of is het dat het laadplan algoritme van tibber niet meer gaat werken?
Ik heb een tijdje geleden mijn Zappi gekoppeld. Je kan dan niet meer handmatig eco+ activeren. Als je de modus aanzet gaat de lader kort daarna weer naar fast. Je moet dus in dat geval altijd netstroom afnemen naast je zonnestroom (tenzij je genoeg output hebt natuurlijk). Naar mijn idee onhandig om meerdere redenen:

- Ik wil soms graag 100% groen laden
- Als de dynamische tarieven ergens tussen de € -0,02 en € -0,147 hangen, wil ik mijn omvormer eigenlijk niet laten afschakelen maar dan bijvoorbeeld zero export met de Zappi bereiken. Nu saldeer je nog wel ergens je EB maar straks in 2027 niet meer. Dan wil ik mijn netafname zoveel mogelijk naar 0 hebben, ook als de prijs bijvoorbeeld € -0,05 is want dan betaal je netto alsnog iets van € 0,10 per kWh. Als er genoeg zonnestroom is wil ik dat niet perse moeten aanvullen met netstroom. Dan laad de auto maar wat minder snel.

@Backpacker gaf al aan dat de eco+ functie in de nabije toekomst wordt geïntegreerd in de aansturing van Tibber. Dan vind ik het zeker weer interessant om de Zappi te integreren (ook om de Grid Rewards). Als je ooit kan definiëren wanneer je lader op basis van prijs bijvoorbeeld naar eco+ kan schakelen, zou het helemaal mooi zijn.

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sportmind schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Ik heb een tijdje geleden mijn Zappi gekoppeld. Je kan dan niet meer handmatig eco+ activeren. Als je de modus aanzet gaat de lader kort daarna weer naar fast. Je moet dus in dat geval altijd netstroom afnemen naast je zonnestroom (tenzij je genoeg output hebt natuurlijk). Naar mijn idee onhandig om meerdere redenen:

- Ik wil soms graag 100% groen laden
- Als de dynamische tarieven ergens tussen de € -0,02 en € -0,147 hangen, wil ik mijn omvormer eigenlijk niet laten afschakelen maar dan bijvoorbeeld zero export met de Zappi bereiken. Nu saldeer je nog wel ergens je EB maar straks in 2027 niet meer. Dan wil ik mijn netafname zoveel mogelijk naar 0 hebben, ook als de prijs bijvoorbeeld € -0,05 is want dan betaal je netto alsnog iets van € 0,10 per kWh. Als er genoeg zonnestroom is wil ik dat niet perse moeten aanvullen met netstroom. Dan laad de auto maar wat minder snel.

@Backpacker gaf al aan dat de eco+ functie in de nabije toekomst wordt geïntegreerd in de aansturing van Tibber. Dan vind ik het zeker weer interessant om de Zappi te integreren (ook om de Grid Rewards). Als je ooit kan definiëren wanneer je lader op basis van prijs bijvoorbeeld naar eco+ kan schakelen, zou het helemaal mooi zijn.
Ik weet niet of je Home Assistant hebt en of je omvormer daarop aangesloten is maar in een van de repo's in mijn signature heb ik iets gemaakt wat de maximale opwek van je zonnepanelen via je omvormer regelt. Als die dat ondersteunt en aangestuurd kan worden door HA. In mijn flow wordt dat gedaan op basis van het totale gebruik in huis. De repo met "autotune".

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

DaanTriple7 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:00:
@JT er is sprake van invoeding van twee kanten.

Als jij op 1 fase 25A beschikbaar hebt via je hoofdzekering en op dat moment 10A op diezelfde fase beschikbaar hebt aan zonopwek, heb je 35A beschikbaar voor de groepen op die fase.
Ik heb een 1x35A hoofdzekering (8000W), maar kan op een zonnige dag 12kW aan verbruikers voeden. EV laden, boiler aan, wasmachine, vaatwasser, etc.
Zodra mijn aansluiting door Enexis wordt omgezet naar 3x25A, kan ik tijdens de zonnige uren nog steeds mijn auto met 32A (1-fase ladende EV) laden.
We raken nu alleen wel een beetje off-topic.
Ik vind het oprecht interessant om het erover te hebben maar het is inderdaad nogal offtopic ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
JT schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Ik vind het oprecht interessant om het erover te hebben maar het is inderdaad nogal offtopic ;)
kijk bij het meterkast topic ‘Het grote Elektra huisinstallaties’ topic.
Selectiviteit is belangrijk maar ondergeschikt aan veiligheid. De ‘hoofd automaat’ ingang/uitgang bepaalt de maximale stroom wat er in of uit gaat voor de kabels ervoor en erna en max verbruik. De interne busbars moeten minimaal de maximale geleverde totaal stroom aan kunnen die op welke manier dan ook intern kunnen optreden. Dit geld dus ook voor de aders en connectoren. De (Aardlek)Automaten beschermen de apparaten, gebruikers en Kabels. Dus het mag dat je intern 80A rouleert maar dat niet naar of van het net gaat en is beschermt door 1x 35A of 3x 25A toelaat. De NEN zal over dit nooit een eis stellen, wel veiligheidsmaatregelen eisen. Verder iedere automaat zorgt voor zijn eigen apparatuur, kabels en zichzelf. Dus bereken de ooit mogelijke ingevoerde stroom door het systeem, door iedere ader, busbar etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Hunegaart schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:09:
[...]

Dat klopt , ik haal 6 met een 25a automaat
Met een 32 zou ik ook 7 kunnen laden
Maar daar durfde de installateur niet aan
En och.., het werkt prima
Beter dan de openbare laadpaal :)
Hangt ook af van de interne bedrading etc. Minimaal 6mm2. 4mm2 is te krap. Dus zonder àlles gezien te hebben zou niemand er aan moeten beginnen. Ook een DHZer niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 24-05-2025 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
JT schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Ik weet niet of je Home Assistant hebt en of je omvormer daarop aangesloten is maar in een van de repo's in mijn signature heb ik iets gemaakt wat de maximale opwek van je zonnepanelen via je omvormer regelt. Als die dat ondersteunt en aangestuurd kan worden door HA. In mijn flow wordt dat gedaan op basis van het totale gebruik in huis. De repo met "autotune".
Ik heb nog geen HA, maar dit is iets waar ik zeker in de toekomst mee bezig wil. Dank voor de tip! Ik heb een Solaredge omvormer dus dat moet lukken wat betreft aansturing heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-06 11:39
ik heb nu de koppeling met tibber in mijn zappi paal ingesteld, echter moet ik nu een pincode ingeven (maar dat is niet de standaard pincode van 44444, weet iemand wat die pincode dan wel is en waar dat te wijzigen is) ??

[ Voor 4% gewijzigd door suave1234 op 24-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 14:58
Ik word over 3 weken Tibber klant via uitnodiging van een andere klant. Ondertussen heb ik zelf ook al iemand doorverwezen naar Tibber.
Ik zie echter nog steeds geen Tibber tegoed. Ik verwacht 2 x €50 waarvan ik graag een Pulse zou willen bestellen.
Wanneer wordt tegoed zichtbaar?

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
GadgetFrank schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:24:
Ik word over 3 weken Tibber klant via uitnodiging van een andere klant. Ondertussen heb ik zelf ook al iemand doorverwezen naar Tibber.
Ik zie echter nog steeds geen Tibber tegoed. Ik verwacht 2 x €50 waarvan ik graag een Pulse zou willen bestellen.
Duurt even, maar ik weet nog dat het bij mij ook niet werkte. Een berichtje naar de klantenservice hielp bij mij.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sportmind schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:29:
[...]

Ik heb nog geen HA, maar dit is iets waar ik zeker in de toekomst mee bezig wil. Dank voor de tip! Ik heb een Solaredge omvormer dus dat moet lukken wat betreft aansturing heb ik begrepen.
Mijn integratie is wel gericht op lokale aansturing. Als de cloud van SolarEdge dat ondersteunt en je wil het via de cloud doen, dan zal het bij integratie met HA niet zo spannend zijn om het aan te passen, anders moet je misschien uitdokteren of een API-call ofzo mogelijk is en hoe die er dan uit moet zien.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Vanmorgen ook even HA geinstalleerd op mijn NAS en tibber toegevoegd. Alleen ik zie alleen maar entities van de pulse? Ik had verwacht ook Tibber Home oid te zien met prijstoekomst en historie?

Mis ik iets of zit er wat vertraging op voordat dit zichtbaar wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
GadgetFrank schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:24:
Op de dag dat je contract ingaat worden ze actief. Je zou ze nu al wel terug moeten kunnen zien via "Jij" --> "Tegoed"

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Backpacker Ik heb een vraag/suggestie voor het laden van auto's waar Tibber niet direct mee kan communiceren.

Ik ga er even vanuit dat andere klanten met zo'n situatie (communicatie met laadpaal ipv EV) ook niet kunnen selecteren tot welke SoC zij de auto willen opladen. Ik snap dat dit komt door het niet uit kunnen lezen van de SoC.
Maar:
Bij aanvang moet je de huidige SoC instellen waarna Tibber vervolgens een (pittig accurate) schatting maakt van de te laden kWh's.
Dan moet er toch ook in te schatten zijn hoeveel er nodig is voor een SoC van bijvoorbeeld 80%??

Elke keer wegrijden met 100% bevalt mij totaal niet. De EV schijnt het niet leuk te vinden om onnodig op 100% te staan (jaja, vertrektijd instellen dus zo lang staat hij nou ook weer niet op 100%), en het regeneratief/recuperatief remmen is 0. Pas onder de 75% kan ik maximaal remmen op de motor.

Ik zou het HEEL fijn vinden als Tibber de optie kan toevoegen om tot een bepaalde SoC te laden met auto's waarmee Tibber niet direct kan communiceren.

Eigenlijk is de vraag dus: wordt hier misschien op de achtergrond al aan gewerkt?
Zo niet, dan is het een suggestie :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:55:
@Backpacker Ik heb een vraag/suggestie voor het laden van auto's waar Tibber niet direct mee kan communiceren.

Ik ga er even vanuit dat andere klanten met zo'n situatie (communicatie met laadpaal ipv EV) ook niet kunnen selecteren tot welke SoC zij de auto willen opladen. Ik snap dat dit komt door het niet uit kunnen lezen van de SoC.
Maar:
Bij aanvang moet je de huidige SoC instellen waarna Tibber vervolgens een (pittig accurate) schatting maakt van de te laden kWh's.
Dan moet er toch ook in te schatten zijn hoeveel er nodig is voor een SoC van bijvoorbeeld 80%??

Elke keer wegrijden met 100% bevalt mij totaal niet. De EV schijnt het niet leuk te vinden om onnodig op 100% te staan (jaja, vertrektijd instellen dus zo lang staat hij nou ook weer niet op 100%), en het regeneratief/recuperatief remmen is 0. Pas onder de 75% kan ik maximaal remmen op de motor.

Ik zou het HEEL fijn vinden als Tibber de optie kan toevoegen om tot een bepaalde SoC te laden met auto's waarmee Tibber niet direct kan communiceren.

Eigenlijk is de vraag dus: wordt hier misschien op de achtergrond al aan gewerkt?
Zo niet, dan is het een suggestie :p
Ik begrijp je verzoek maar dat is een een (inmiddels redelijk ver verleden) al een keer geprobeerd en dat bracht meer problemen met zich mee dan dat het dingen oploste aangezien de inschatting van de actuele SoC helaas neit zo nauwekeurig is door allerlei facturen als niet acurate laadverbruik van laadpunten en laadverliezen in het omzetten van AC naar DC in de auto.

Maar je kan alsnog de planning helpen. Net zoals bij geintegrreerde auto's moet de maximale SoC ingesteld worden in de auto. Als je hem dan bijvoorbeeld op 80% hebt ingesteld en de batterij is nog voor 40% gevuld op het moment dat je hem aan de laadpaal koppelt dan kan je de SoC op 60% zetten. Op die manier wordt er een laadplanning gemaakt voor 40% en zal de auto het laden bij 80% stoppen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Backpacker schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:47:
[...]

Ik begrijp je verzoek maar dat is een een (inmiddels redelijk ver verleden) al een keer geprobeerd en dat bracht meer problemen met zich mee dan dat het dingen oploste aangezien de inschatting van de actuele SoC helaas neit zo nauwekeurig is door allerlei facturen als niet acurate laadverbruik van laadpunten en laadverliezen in het omzetten van AC naar DC in de auto.

Maar je kan alsnog de planning helpen. Net zoals bij geintegrreerde auto's moet de maximale SoC ingesteld worden in de auto. Als je hem dan bijvoorbeeld op 80% hebt ingesteld en de batterij is nog voor 40% gevuld op het moment dat je hem aan de laadpaal koppelt dan kan je de SoC op 60% zetten. Op die manier wordt er een laadplanning gemaakt voor 40% en zal de auto het laden bij 80% stoppen.
Maar de vraag is juist hoe we een oplossing maken voor de auto's die niet geïntegreerd kunnen worden en niet zelf in de auto een maximum SoC kunnen instellen. Daar is nu geen oplossing voor. De Tibber app 'voor de gek houden' door bijvoorbeeld te doen alsof de accu 20% voller is dan in werkelijkheid om te forceren dat laden rond de 80% stopt is ook niet mogelijk. De laadpaal ziet dan gewoon dat de auto nog stroom wil ontvangen en start weer op. Daar zou wel een oplossing voor moeten komen. Waar denken jullie dan wel aan? Of worden velen- met een oudere tweedehands EV- losgelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Backpacker schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:47:
[...]

Dat heb ik geprobeerd, maar dan gaat hij vanaf het moment dat hij volgens de app vol zou moeten zijn verder met laden zonder laadplan. Daarnaast lijkt het alsof de app z'n schatting voor de benodigde hoeveelheid aanpast.
Ik ga dat weer proberen, bedankt voor je feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Heeft hier iemand de HomeWizard P1-meter naast de Pulse probleemloos op een passieve splitter?
JT schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:09:
[...]
Ik kom er nu alleen achter dat de Pulse niet nodig is voor Grid Rewards, alleen load balancing. Dat mag Tibber wel duidelijker aangeven. Maar dat kan ik net zo goed met HA afdekken. Draait het ook mooi lokaal, wel fijn als mijn load balancing niet afhankelijk van internet is. Ook fijn als ik niet een P1-splitter met weer een extra voeding hoef te halen. Want er hangt al een HW P1-meter aan. Ik heb data in HA en dus HW. Ik zou kunnen wisselen met de HW-P1 maar dan staat mijn data bij een partij die mijn data wegtieft mocht ik ooit wisselen van provider. En een Pulse is vrij prijzig voor een P1-meter. Het vervelende is alleen dat ik al voorbij de retourneerperiode was toen ik daar achter kwam dus nu zit ik in dubio over te koop zetten.
Ik heb m'n antwoord. Met slim laden van Tibber ingeschakeld kan ik niet met de app het vermogen verlagen. Ik zat vanmiddag een tijdje op 27a op 1 fase en ik wou het vermogen ietsje terugschroeven. Maar dat kon niet met aansturen door Tibber. Dus ik ga er vanuit ook niet via de HA Easee integratie. Dan heb je dus echt de Pulse nodig voor load balancing als je Grid Rewards/slim laden gebruikt. (@Backpacker misschien interessant voor jou om te weten)
[...]
Wel heb ik een feature request:

Als eindgebruiker die de auto erg onregelmatig gebruikt en dus niet belang heeft bij een vast wekelijks schema

Wil ik graag eenmalige laadsessies inplannen door simpelweg datum en tijdstip in te vullen waarop ik wil vertrekken. Wanneer dit moment voorbij is komt dit niet terug, dus echt eenmalig en niet herhalend

Zodat ik niet voor elke eenmalige laadbeurt steeds het schema voor de hele week moet nalopen en meerdere dagen moet wijzigen

Poging tot scrum/agile :+
@Backpacker Ik was even benieuwd of je bovenstaande had gelezen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

AtlAntA schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:50:
Vanmorgen ook even HA geinstalleerd op mijn NAS en tibber toegevoegd. Alleen ik zie alleen maar entities van de pulse? Ik had verwacht ook Tibber Home oid te zien met prijstoekomst en historie?

Mis ik iets of zit er wat vertraging op voordat dit zichtbaar wordt?
Ik had ook geen prijzen enzo, volgens mij is die feature er gewoon niet. Zie een van mijn repo's voor een Node-Red node waarin de prijzen worden opgehaald en een Apex Chart config om de prijzen te tonen op je dash.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JT schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:05:
Heeft hier iemand de HomeWizard P1-meter naast de Pulse probleemloos op een passieve splitter?

[...]

Ik heb m'n antwoord. Met slim laden van Tibber ingeschakeld kan ik niet met de app het vermogen verlagen. Ik zat vanmiddag een tijdje op 27a op 1 fase en ik wou het vermogen ietsje terugschroeven. Maar dat kon niet met aansturen door Tibber. Dus ik ga er vanuit ook niet via de HA Easee integratie. Dan heb je dus echt de Pulse nodig voor load balancing als je Grid Rewards/slim laden gebruikt. (@Backpacker misschien interessant voor jou om te weten)

[...]

@Backpacker Ik was even benieuwd of je bovenstaande had gelezen.
Je kan via de laadpaalwidget in de Tibber app de laadsnelheid wel aanpassen. Load balancing van de Easee equealizer moet ook nog steeds werken trouwens.

Had je bericht van afgelopen donderdag trouwens gemist. Maar er wordt nergens genoemd dat de Pulse nodig is voor Grid Rewards. Ik ben even benieuwd waarom je dat dan dacht?

Overignes krijg je er binnenkort Slim Zonnelanden via de Pulse bij qua functies :)

[ Voor 3% gewijzigd door Backpacker op 25-05-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JT schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Ik had ook geen prijzen enzo, volgens mij is die feature er gewoon niet. Zie een van mijn repo's voor een Node-Red node waarin de prijzen worden opgehaald en een Apex Chart config om de prijzen te tonen op je dash.
Via de HA integratie krijg je, samen met de Pulse entiteiten, ook de uurprijs van het actuele uur mee. De rest van de prijzen zit nog niet in de integratie, het is wachten op iemand die dat gaat toevoegen want het is wel beschikbaar in de API. Zelf gebruik ik trouwens de Norpool HASC integratie voor de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:09:
[...]

Dat heb ik geprobeerd, maar dan gaat hij vanaf het moment dat hij volgens de app vol zou moeten zijn verder met laden zonder laadplan. Daarnaast lijkt het alsof de app z'n schatting voor de benodigde hoeveelheid aanpast.
Ik ga dat weer proberen, bedankt voor je feedback.
Heb je dus wel de auto ingesteld op 80%? Want zoals gezegd, het is de auto zelf die moet stoppen met laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pr088 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:23:
[...]

Maar de vraag is juist hoe we een oplossing maken voor de auto's die niet geïntegreerd kunnen worden en niet zelf in de auto een maximum SoC kunnen instellen. Daar is nu geen oplossing voor. De Tibber app 'voor de gek houden' door bijvoorbeeld te doen alsof de accu 20% voller is dan in werkelijkheid om te forceren dat laden rond de 80% stopt is ook niet mogelijk. De laadpaal ziet dan gewoon dat de auto nog stroom wil ontvangen en start weer op. Daar zou wel een oplossing voor moeten komen. Waar denken jullie dan wel aan? Of worden velen- met een oudere tweedehands EV- losgelaten?
Ah dat had ik niet door. Ik kan het met alle liefde nog eens aankaarten maar qua verwachtingsmanagement: ik denk niet dat het (snel) ontwikkelt zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Backpacker schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:29:
[...]

Je kan via de laadpaalwidget in de Tibber app de laadsnelheid wel aanpassen. Load balancing van de Easee equealizer moet ook nog steeds werken trouwens.

Had je bericht van afgelopen donderdag trouwens gemist. Maar er wordt nergens genoemd dat de Pulse nodig is voor Grid Rewards. Ik ben even benieuwd waarom je dat dan dacht?
Goede vraag. Misschien heb ik teveel aannames gedaan, maar in mijn hoofd wordt Grid Rewards in de markt gezet in combinatie met een laadpaal en Pulse. En goed om te weten dat het in de Tibberapp kan, maar automatisch kan dus alleen met een Equalizer of Pulse. De Pulse heb ik liggen en is ook gelijk leuk in de app, daarbij heb ik hier en daar op internet wel gelezen dat het met de Equalizer niet probleemloos werkt, dus ik ga met de Pulse aan de slag :)

Ik was nog even benieuwd wat je van de feature request vindt en wat je ermee gaat doen :)
Backpacker schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:31:
[...]

Via de HA integratie krijg je, samen met de Pulse entiteiten, ook de uurprijs van het actuele uur mee. De rest van de prijzen zit nog niet in de integratie, het is wachten op iemand die dat gaat toevoegen want het is wel beschikbaar in de API. Zelf gebruik ik trouwens de Norpool HASC integratie voor de prijzen.
Misschien moet ik eens kijken of ik mijn eerste push request kan maken ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Backpacker schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:33:
[...]

Heb je dus wel de auto ingesteld op 80%? Want zoals gezegd, het is de auto zelf die moet stoppen met laden.
Nee dat kan ik in de Leaf niet instellen.
Ik kan hooguit een laadtimer instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-06 10:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfh--SkLfEUzPGHUCK1IxEzzB-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQOXHtWmaVYClOioVB4ontjH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag bij de powerups staan dat je een verzoek kan indienen voor andere merken.

Hoe groot is de kans dat Tibber andere thuisbatterij merken gaat toevoegen, bijv die van HomeWizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-06 10:24

Judge Ming

Full electric per 8/2024

suave1234 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:04:
ik heb nu de koppeling met tibber in mijn zappi paal ingesteld, echter moet ik nu een pincode ingeven (maar dat is niet de standaard pincode van 44444, weet iemand wat die pincode dan wel is en waar dat te wijzigen is) ??
De standaard pin code van een zappi 2.x is vier maal nul om in de installatie settings te komen.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Judge Ming schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:00:
[...]

De standaard pin code van een zappi 2.x is vier maal nul om in de installatie settings te komen.
Dat werkte bij mij een paar weken terug nog wel inderdaad maar afgelopen vrijdag niet meer.

Na het koppelen van de zappi met tibber werkt deze code dus niet meer. Ik kon het samen met de installateur van de paal niet voor elkaar krijgen om in de settings van de paal te komen.

Dus moest occp uitgezet worden in mijn myenergi account en de paal geherstart worden om zo weer in de settings te komen. Ik denk dat er misschien een random pin gegenereerd word?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:27
Dit weekend was wel weer interessant qua Grid rewards, uiteindelijk heb ik heel goedkoop geladen… Zaterdagavond heb ik ingeplugd en als vertrektijd vanochtend ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RT-FZ2hz55PSSphGZfNeSh09ldY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCyRZ7tu460JI0DNn5njBzgK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:12
AtlAntA schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Dat werkte bij mij een paar weken terug nog wel inderdaad maar afgelopen vrijdag niet meer.

Na het koppelen van de zappi met tibber werkt deze code dus niet meer. Ik kon het samen met de installateur van de paal niet voor elkaar krijgen om in de settings van de paal te komen.

Dus moest occp uitgezet worden in mijn myenergi account en de paal geherstart worden om zo weer in de settings te komen. Ik denk dat er misschien een random pin gegenereerd word?
@suave1234 heeft de code van 44444 niet verzonnen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
DonChaot schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:24:
[...]

@suave1234 heeft de code van 44444 niet verzonnen hoor ;)
Weet ik :)

Ik heb die code ook nooit zelf veranderd maar nadat ik de zappi voor een tweede keer heb gekoppeld werkt die code niet meer bij mij in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-06 22:47
suave1234 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:04:
Je kunt niks meer op de Zappi laadpaal als je die hebt gekoppeld met Tibber. Bovendien ken ik geen 6 cijferige code voor de Zappi, codes zijn 4 cijferig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-06 11:39
4444 kan ookv(het waar iig een aantal 4-en, in ieder geval werkt de pin niet meer en kan je niet meer makkelijk laden. Je moet nu de tibber app openen om laden te starten. Plug and play is nu weg. Als iemand weet hoe je een pincode invoert in de tibber software van de zappi hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:42
Backpacker schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Dat is wel een wens die vanuit klantvragen bij de ontwikkelaars zijn neergelegd.
Is er al een update over het kunnen uitlezen wanneer Grid Rewards actief zijn via de Tibber API (of Home Assistant integratie)?
Op het moment dat Grid Rewards actief zijn, zou ik namelijk graag willen voorkomen dat de batterijen gaan ontladen. Doel is om op die momenten juist stroom uit het net te gebruiken en niet uit de batterij. De batterij-instellingen kan ik zelf regelen, maar volgens mij bevat de Tibber API nog niets rondom Grid Rewards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-06 15:12
Heeft er al iemand een afschrijving cq. uitbetaling ontvangen van Tibber voor de maand april?
Bij mij werd normaal de 25ste de factuur afgeschreven/bijgeschreven, echter deze maand nog niks.

Factuur op de website van tibber zegt al ruim 2 weken "betaald".

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Mooi toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-06 12:33
vaursechs schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:56:
Heeft er al iemand een afschrijving cq. uitbetaling ontvangen van Tibber voor de maand april?
Bij mij werd normaal de 25ste de factuur afgeschreven/bijgeschreven, echter deze maand nog niks.

Op 8 mei.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vorror
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-06 17:53

Zelfde verhaal hier, ook nog niets ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-06 15:12
Ik heb het niet over de datum dat de factuur in de mail stond, maar dat het bedrag van je rekening af/bijgeschreven is. :P

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:31
staat bij 'voor het einde vd mnd'
nog paar dagen geduld denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
vaursechs schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Ik heb het niet over de datum dat de factuur in de mail stond, maar dat het bedrag van je rekening af/bijgeschreven is. :P
My bad; inderdaad nog niet ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088

Bij mij is april gefactureerd op 8 mei. Was een negatief bedrag, dat gisteren (26 mei) is overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-Nogwat
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:40

Ik heb nog niets ontvangen. Startdatum van mijn contract was 1 april 2025, dus dit moet mijn eerste uitbetaling worden. Gezien onderstaande correspondentie met de Chatbot in de app moet het nu snel komen (25 mei was natuurlijk op een zondag).
wanneer ontvang ik mijn betaling over de maand april?

Het lijkt erop dat je vraagt over een betaling voor april, maar Tibber stuurt normaal gesproken facturen aan klanten in plaats van betalingen. Laat me je uitleggen hoe het werkt:

Je ontvangt elke maand een factuur voor je elektriciteitsverbruik.
Deze factuur wordt aan het einde van de maand verstuurd.
Je betaalt alleen voor de elektriciteit die je daadwerkelijk hebt gebruikt.
Als je een factuur voor april verwacht, zou je die al moeten hebben ontvangen. Kun je me meer vertellen over welke betaling je precies bedoelt? Heb je misschien zonnepanelen en verwacht je een terugbetaling?

ik verwacht een uitbetaling door tibber

Als je recht hebt op een uitbetaling voor april, zou deze op 25 mei zijn verwerkt. Controleer je bankrekening om te zien of het bedrag al is bijgeschreven. Houd er rekening mee dat het 1 tot 2 werkdagen kan duren voordat het geld op je rekening staat.

Als je het bedrag nog niet hebt ontvangen, wacht dan nog een dag of twee. Zie je het dan nog steeds niet? Laat het me weten, dan kijken we er samen naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

feelthepower schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:49:
Dit weekend was wel weer interessant qua Grid rewards, uiteindelijk heb ik heel goedkoop geladen… Zaterdagavond heb ik ingeplugd en als vertrektijd vanochtend ingesteld.

[Afbeelding]
Zijn de kosten in dit scherm de kosten onder de streep?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
JT schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:22:
[...]

Zijn de kosten in dit scherm de kosten onder de streep?
Yes, inclusief Grid Rewards (die apart op je factuur verschijnen).
Als je over het informatiesymbooltje beweegt zie je de toelichting ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:53

Vanochtend uitbetaald hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
Hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
@vaursechs Vandaag uitbetaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peter-Nogwat
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:40
Mijn factuur over april 2025 met factuurdatum 8 mei 2025 is ook vandaag uitbetaald. Startdatum bij Tibber was 1 april 2025.

Heerlijk om dit mee te maken _/-\o_ na de aankondiging van de terugleverboete door Vattenfall, gevolgd door 3 verhogingen van die tarieven.

Uiteraard besef ik dat de maanden april tot en met oktober een vertekend beeld geven met een gasloos huis inclusief warmtepomp, in elk geval in december en januari zal ik dik moeten bijbetalen.

Om negatieve verrassingen te voorkomen, boek ik alle uitbetaalde bedragen direct naar een apart "spaarpotje" bij de bank, zo kan ik simpel in de gaten houden wat dit over een vol jaar gaat kosten, of liever, opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Peter-Nogwat schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:39:
Mijn factuur over april 2025 met factuurdatum 8 mei 2025 is ook vandaag uitbetaald. Startdatum bij Tibber was 1 april 2025.

Heerlijk om dit mee te maken _/-\o_ na de aankondiging van de terugleverboete door Vattenfall, gevolgd door 3 verhogingen van die tarieven.

Uiteraard besef ik dat de maanden april tot en met oktober een vertekend beeld geven met een gasloos huis inclusief warmtepomp, in elk geval in december en januari zal ik dik moeten bijbetalen.

Om negatieve verrassingen te voorkomen, boek ik alle uitbetaalde bedragen direct naar een apart "spaarpotje" bij de bank, zo kan ik simpel in de gaten houden wat dit over een vol jaar gaat kosten, of liever, opleveren.
Dat is wel een goed idee. Over een geheel jaar is het ook makkelijker vergelijken met de traditionele vaste contracten. Op het bijbetalen of terugkrijgen bij vaste contracten na dan.

Toen ik een tijdje terug van vattenfall te horen kreeg dat ik vanaf juni (=einde vast contract) een tlb van ~800 per jaar zou moeten betalen was ik natuurlijk snel om. Mijn jaarlijks bedrag zou bij vattenfall op ongeveer €2000 komen. Ik verwacht bij tibber een heel stuk minder vooral omdat we 2 ev's hebben die we redelijk gericht kunnen laden icm de koppeling met zappi en de auto's zelf. Met grid rewards natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:57
M'n elektriciteitsaansluiting is vandaag omgezet van 1fase naar 3fasen. Voorheen werkte m'n Tibber Pulse prima, sinds de omzetting krijg ik niks meer uit m'n Pulse. Heb al de reset-procedure doorgewerkt, opnieuw geconfigureerd. Maar hij meet niks: 0W verbruik, "geen gegevens - correct geconfigureerd, maar we kunnen nog geen gegevens uitlezen. Fasen blijft ie de loading phases spinner tonen.

De Pulse gaat uiteindelijk rood knipperen. Wat suggereert dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de servers. Heb, terwijl alle andere apparaten in huis gewoon werken, het modem+router toch maar gereset. Geen resultaat.

Iemand enig idee hoe ik dit weer aan de praat krijg, of moet ik gewoon geduld hebben en fixed dit zich vanzelf?

[ Voor 18% gewijzigd door catchingfire op 28-05-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:32
janne_nl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:32:
Soms ligt het aan een software update die de meter krijgt dat er wat hikt (aldus de Enexis website).

Wat maakt het uit het tijdstip van synchronisatie met de netbeheerder enigszins wisselt?

Een paar weken geleden had ik een aantal dagen missende getallen. Bij Tibber en Enexis een melding gedaan en een paar uur(?!?) later liep de synchronisatie weer. Alleen gas heeft nog een gat.
Maar als er een paar dagen geen cijfers zijn doorgegeven en de kWh prijzen zijn per uur, hoe berekent Tibber dan wat je moet betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
Als er geen info van de meter is wordt er geschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
Ik krijg regelmatig melding van overbelasting. Ik heb een 1 fase aansluiting.
Easee Charge Lite + Pulse en Grid Rewards

De grootte van de hoofdzekekering staat op 32A
Easee staat op maximaal 32A

Toch gaat het verbruik regelmatig door naar 34/35A, en af en toe zelfs hoger.
Ook midden in de nacht, als er geen andere stroom verbruikers zijn.
De pulse zou dit toch moeten voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKj3Tc_xzx2YsF4_Sv6TyCp3W2c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIJP1tNNDqMdkkxmB28LvSog.jpg?f=fotoalbum_small

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
driel24 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:55:

[Afbeelding]
Hoe lang duren de overbelastingen? Dat kan je zien door op zo'n regel te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
Heeft iemand een idee of Tibber ook van plan is om HomeWizard te gaan ondersteunen voor P1 data? Die heb ik al dus vind het enigzins overbodig om ook nog een Pulse te gaan kopen. Volgens mij zou Tibber praktisch dezelfde info van HomeWizard moeten kunnen halen, aangezien ik dat met mijn Homey ook kan. Eigenlijk wel jammer dat ze niet een wat meer open plugin model hebben waardoor de community ook dit soort dingen zou kunnen aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
Backpacker schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:33:
[...]

Hoe lang duren de overbelastingen? Dat kan je zien door op zo'n regel te klikken.
Kort.
Langste is 2 minuten.
90% is max 10 seconden

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
  • Registratie: November 2002
driel24 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:55:

[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat de Pulse zorgt dat de laadstroom omlaag gaat, maar daar zit een kleine vertraging in. Ik neem aan dat je ook 's nachts wat verbruikers hebt (telefoonladers, koelkast, CV-ketel, etc.) die af en toe stroom vragen. Je zou dat kunnen ondervangen door Easee op een max van 30A in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:50

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
jsiegmund schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:11:
Heeft iemand een idee of Tibber ook van plan is om HomeWizard te gaan ondersteunen voor P1 data? Die heb ik al dus vind het enigzins overbodig om ook nog een Pulse te gaan kopen. Volgens mij zou Tibber praktisch dezelfde info van HomeWizard moeten kunnen halen, aangezien ik dat met mijn Homey ook kan. Eigenlijk wel jammer dat ze niet een wat meer open plugin model hebben waardoor de community ook dit soort dingen zou kunnen aanleveren.
Ik zou daar, vanuit bedrijfsperspectief, niet vanuit gaan.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

13art schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:02:
[...]

Ik zou daar, vanuit bedrijfsperspectief, niet vanuit gaan.
Inderdaad, al zou het mooi zijn. Maar technisch is het volgens mij ook onmogelijk. De P1 stuurt data naar HW en je kunt data ophalen lokaal met je domotica. Maar Tibber heeft geen server lokaal bij je thuis draaien dus kan er niet bij. Of je moet van mensen gaan verwachten dat ze hun firewall gaan instellen enzo, ik weet niet of ik dat als bedrijf zou willen...

Het zou dan echt een samenwerking tussen HW en Tibber moeten zijn waarbij Tibber in een endpoint voorziet en HW de firmware van de P1-meter uitbreidt met de mogelijkheid om ook met Tibber te praten. Maarrrrrrr....dan verliest het abo bij HW misschien wel (deels) z'n meerwaarde. Het kost ze geld om het te maken en de verkoop van abo's gaat mogelijk omlaag -> einde verhaal.

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat Tibber voorziet in een plugin voor domotica als HA om de data van alternatieve P1-meters op te halen en te sturen naar hun eigen endpoint. Edit: dan is het nog de vraag of Tibber de mogelijkheid wil introduceren dat data gemanipuleerd binnen komt terwijl er functionaliteit als Grid Rewards vanaf hangt...

In het kort: nee :P

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 28-05-2025 21:20 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Hebben jullie gelijk in. Theoretisch zou HW natuurlijk een API kunnen aanbieden voor derde partijen en op die manier de data doorsluizen. Kost dan wel de nodige data (geen idee eigenlijk hoeveel dat precies is). Dan zit ik aan HW vast en kan ik de data met Tibber delen. Voor de eenmalige marge op die Pulse zullen ze het niet doen neem ik aan, wel voor de lock-in. Maar laat nu precies een van de redenen zijn waarom ik dit soort dingen juist niet wil.

Idd, als Tibber een API zou bieden waar ik zelf de data naartoe kan duwen, dan bouwen we het zelf wel 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

jsiegmund schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:20:
[...]

Hebben jullie gelijk in. Theoretisch zou HW natuurlijk een API kunnen aanbieden voor derde partijen en op die manier de data doorsluizen. Kost dan wel de nodige data (geen idee eigenlijk hoeveel dat precies is). Dan zit ik aan HW vast en kan ik de data met Tibber delen. Voor de eenmalige marge op die Pulse zullen ze het niet doen neem ik aan, wel voor de lock-in. Maar laat nu precies een van de redenen zijn waarom ik dit soort dingen juist niet wil.

Idd, als Tibber een API zou bieden waar ik zelf de data naartoe kan duwen, dan bouwen we het zelf wel 😎
Nou ja, vanuit consumentenperspectief en milieuperspectief is het heeeel jammer dat het niet kan. Mooiste zou inderdaad zijn als HW en Tibber direct met elkaar praten maar dat is de minst waarschijnlijke optie :P Of HW moet het integreren in hun 1 euro abo, wie weet zou dat nog kunnen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
driel24 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:52:
[...]

Kort.
Langste is 2 minuten.
90% is max 10 seconden
Die twee minuten is wel lang. Was de auto toen aan het laden? Als je mij een prive berichtje stuurt met het e-mailadres van je TIbber-account en vertelt wanneer die 2 minuten precies was dan kan ik even voor je kijken wat er gebeurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
jsiegmund schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:20:
[...]

Ik ben zelf ook totaal niet van een lock-in strategie maar aangezien Tibber een energieleverancier is is het erg handig om zelf achter de knoppen van een P1 meter te kunnen zitten om zo functionaliteit makkelijker te kunnen uitbreiden.

Toegegeven, die extra functionaliteit is er vooral als je een elektrische auto hebt en een laadpaal die je kan koppelen aan je Tibber account, maar dan heb je ineens wel veel meer waarde. Nu alleen nog load balancing, zeer binnenkort ook Slim Zonneladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Zo, ben 3 dagen bezig geweest, maar ik heb alle 68 pagina's in dit topic gelezen.

Momenteel heb ik nog een variabel contract, elke 3 maanden een nieuwe prijs per kWh.
Voor het laden van de auto heb ik een aparte MID goedgekeurde kWh meter (die bijna hetzelfde aangeeft als de Easee Lite laadunit).
Het is dus heel eenvoudig om te berekenen hoeveel het heeft gekost om de EV te laden.
Voor de opwek van de zonnepanelen, die direct de auto in gaat, reken ik gewoon het tarief dat mijn energieleverancier aan mij berekent.

Hoe gaat dat, of zie je dat, bij Tibber?
Ik zou de laadunit en de auto kunnen koppelen, Tibber leest de eerste kWh meter uit (niet de aparte kWh meter) en ziet ook wat de laadunit en de auto aangeven, maar doet de opwek van de zonnepanelen ook wat?
Stel dat de kWh meter 30kWh heeft geregistreerd, dat de zonnepanelen 20kWh hebben opgewekt en dat is direct de auto in gegaan, dat de auto 40kWh heeft ontvangen en de rest van de huishoudelijke apparaten hebben 10kWh vebruikt.
Vermeldt Tibber dan 40kWh aan laadkosten tegen het dan geldende tarief, of doet Tibber dat anders?

Ik heb het liefst een overzicht per maand, want ik kan de laadkosten declareren en wil geen 0 eurocent berekenen voor de zonne energie die de auto in is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
Backpacker schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:27:
[...]

Ik ben zelf ook totaal niet van een lock-in strategie maar aangezien Tibber een energieleverancier is is het erg handig om zelf achter de knoppen van een P1 meter te kunnen zitten om zo functionaliteit makkelijker te kunnen uitbreiden.

Toegegeven, die extra functionaliteit is er vooral als je een elektrische auto hebt en een laadpaal die je kan koppelen aan je Tibber account, maar dan heb je ineens wel veel meer waarde. Nu alleen nog load balancing, zeer binnenkort ook Slim Zonneladen.
In de basis mee eens, maar de koppeling met mijn auto (Tesla) en zonnepanelen (SolarEdge) verlopen natuurlijk net zo goed via de APIs van die merken. Dus wat dat betreft zou een koppeling met HW niet veel anders zijn. Kan me alleen voorstellen dat het qua actualiteit van de data wellicht nadelen heeft wanneer je actief wil sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
ASS-Ware schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:01:
Zo, ben 3 dagen bezig geweest, maar ik heb alle 68 pagina's in dit topic gelezen.

Momenteel heb ik nog een variabel contract, elke 3 maanden een nieuwe prijs per kWh.
Voor het laden van de auto heb ik een aparte MID goedgekeurde kWh meter (die bijna hetzelfde aangeeft als de Easee Lite laadunit).
Het is dus heel eenvoudig om te berekenen hoeveel het heeft gekost om de EV te laden.
Voor de opwek van de zonnepanelen, die direct de auto in gaat, reken ik gewoon het tarief dat mijn energieleverancier aan mij berekent.

Hoe gaat dat, of zie je dat, bij Tibber?
Ik zou de laadunit en de auto kunnen koppelen, Tibber leest de eerste kWh meter uit (niet de aparte kWh meter) en ziet ook wat de laadunit en de auto aangeven, maar doet de opwek van de zonnepanelen ook wat?
Stel dat de kWh meter 30kWh heeft geregistreerd, dat de zonnepanelen 20kWh hebben opgewekt en dat is direct de auto in gegaan, dat de auto 40kWh heeft ontvangen en de rest van de huishoudelijke apparaten hebben 10kWh vebruikt.
Vermeldt Tibber dan 40kWh aan laadkosten tegen het dan geldende tarief, of doet Tibber dat anders?

Ik heb het liefst een overzicht per maand, want ik kan de laadkosten declareren en wil geen 0 eurocent berekenen voor de zonne energie die de auto in is gegaan.
Tibber rekent alleen verbruikskosten en teruglevering op je P1- huisaansluiting. Hoe je het achter de meter verrekent met zonnepanelen en eigen verbruik kan Tibber met koppelingen wel aardig meten, maar is in mijn ervaring niet heel nauwkeurig.
Dus ik zou gewoon afgaan op de MID meter van je laadpaal. En waarom zou je niet de stroom van je panelen declareren als het de auto is ingegaan? Anders had je de stroom toch voor een vergoeding teruggeleverd op het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Pr088 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Tibber rekent alleen verbruikskosten en teruglevering op je P1- huisaansluiting. Hoe je het achter de meter verrekent met zonnepanelen en eigen verbruik kan Tibber met koppelingen wel aardig meten, maar is in mijn ervaring niet heel nauwkeurig.
Dus ik zou gewoon afgaan op de MID meter van je laadpaal.
Maar tegen welk tarief?
En waarom zou je niet de stroom van je panelen declareren als het de auto is ingegaan?
Waar zeg ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
Ik heb een paal van Eneco, daar moet je via een portal een tarief instellen. Ik heb daar een gemiddelde voor gepakt. Grotendeels gebaseerd op wat ik zou betalen bij een vast contract, dat kun je gewoon opvragen. En dat ik dan laad wanneer de zon schijnt of de stroom goedkoop is, beschouw ik als mijn voordeel. De werkgever is aan mij sowieso al minder geld kwijt dan aan iedere andere collega met ofwel vast contract of publieke laadpaal. Zou het jezelf dus niet te ingewikkeld maken en kijken of je tot zo'n soort afspraak kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ASS-Ware schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:50:
[...]

Maar tegen welk tarief?

[...]

Waar zeg ik dat?
Tegen het tarief dat je teruglevert aan het net. Met een dynamisch tarief wordt het zonder backoffice op je laadpaal een crime om het uit te rekenen. Kun je niet met je werkgever een vast kWh-tarief afspreken? Bijvoorbeeld op basis van huidige prijzen van een vast/variabel contract? Ik zou ook eens in andere topics gaan kijken. Daar is al veel meer gezegd over thuisladen i.c.m. werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Een buur met dynamisch en EV krijgt ook een vast tarief.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb in de Tibber app mijn vertrektijd ingesteld middels het schema op zaterdag 12:00 uur. Als ik echter de laadtijdlijn bekijk dan gaat hij niet echt iets doen voor 12:00 uur morgenmiddag, terwijl de accu maar op 16% staat. Doe ik iets verkeerd? Ik zou verwachten dat hij juist nu gaat laden gezien het nu wat goedkoper is. Er staat nu "in afwachting van de zon"

[ Voor 5% gewijzigd door miicker op 30-05-2025 15:35 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
miicker schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:35:
Ik heb in de Tibber app mijn vertrektijd ingesteld middels het schema op zaterdag 12:00 uur. Als ik echter de laadtijdlijn bekijk dan gaat hij niet echt iets doen voor 12:00 uur morgenmiddag, terwijl de accu maar op 16% staat. Doe ik iets verkeerd? Ik zou verwachten dat hij juist nu gaat laden gezien het nu wat goedkoper is. Er staat nu "in afwachting van de zon"
Heb je het juiste accu niveau ingesteld in de app (bij niet ondersteunde auto)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
13art schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:40:
[...]

En anders gewoon op de tab “ nu laden “ tikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
13art schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:40:
[...]

Het is een ondersteunde auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Hunegaart schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:58:
[...]

En anders gewoon op de tab “ nu laden “ tikken
Ja dat heb ik nu ook maar gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
miicker schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Het is een ondersteunde auto
Kan je anders even een screenshot plaatsen van het laadschema zoals Tibber dat er nu in heeft staan?

Edit:
Dat is nu waarschijnlijk niet meer zichtbaar aangezien je nu handmatig het laden hebt aangezet.

[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 30-05-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Pr088 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Dus ik zou gewoon afgaan op de MID meter van je laadpaal. En waarom zou je niet de stroom van je panelen declareren als het de auto is ingegaan? Anders had je de stroom toch voor een vergoeding teruggeleverd op het net?
Ik had al gereageerd, maar even voor de duidelijkheid, als je je laadpaal koppelt met Tibber, dan registreert Tibber niet hoeveel je laadt en wat het tarief op dat moment is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
ASS-Ware schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:02:
[...]

Ik had al gereageerd, maar even voor de duidelijkheid, als je je laadpaal koppelt met Tibber, dan registreert Tibber niet hoeveel je laadt en wat het tarief op dat moment is?
Dit krijg je te zien bij een laadsessie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6bQMX4f_ERI247UnuVj1ZF0888=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHGXzv0DTNkPLg5BspcGfQ2e.jpg?f=fotoalbum_large

En dan is er nog dit overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WtM-Duz7028fqsZkO24IlwUpHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozxbnANfPwx0jtgnDVKa4U1L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door 13art op 30-05-2025 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
13art schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:28:
[...]

Dit krijg je te zien bij een laadsessie.
[Afbeelding]

En dan is er nog dit overzicht:
[Afbeelding]
Ah kijk, dat is wel mooi.
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ASS-Ware schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:02:
[...]

Jawel, maar het is maar tijdelijk te zien, zoals hieronder op het plaatje. Dat verdwijnt weer. Tibber kan je niet aan het eind van de maand een uitdraai geven van je laadsessies (bij mijn weten).
Dus voor declaratiedoeleinden kun je Tibber niet gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-06 02:12
Pr088 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:19:
[...]

Jawel, maar het is maar tijdelijk te zien, zoals hieronder op het plaatje. Dat verdwijnt weer. Tibber kan je niet aan het eind van de maand een uitdraai geven van je laadsessies (bij mijn weten).
Dus voor declaratiedoeleinden kun je Tibber niet gebruiken.
Je kunt via de browser inloggen op tibber.com en dan bij exports een laadrapport van de afgelopen maanden uitdraaien. Die zou je prima kunnen gebruiken om te declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
rbnw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 01:29:
[...]

Je kunt via de browser inloggen op tibber.com en dan bij exports een laadrapport van de afgelopen maanden uitdraaien. Die zou je prima kunnen gebruiken om te declareren.
Dank je.
Zou je eens een voorbeeld kunnen laten zien?
Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste