13art schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:33:
[...]
Rood is volgens mij niet goed. Rood stond bij mij voor dat het laden onderbroken was terwijl het eigenlijk had moeten laden.
Overigens is niets zo veranderlijk als het weer. Een aantal dagen vooruit blijft een schatting en daarmee kan iedere dag het voorgenomen plan ook weer veranderen. Een twee wekelijkse voorspelling van de prijzen zou wmb dan ook wenselijk zijn.
Het was een beetje oranje-rood en stond in de legenda bij grid rewards. Inmiddels weet ik dat laden dan gepauzeerd wordt ten bate van het stroomnet en dat je verdient.
Het weer is zeker veranderlijk en ik snap best dat Tibber, naar achteraf blijkt, niet compenseert voor de verkeerde inschatting. Maar ik vind het wel fijn om dat zeker te weten

Prijs en ontwerp was een van de overwegingen, de beschikbaarheid van HA-integratie. Minimale laadsnelheid van 6A en in een aantal stappen in te stellen. Zelf aan te koppelen laadkabel; ik heb nu een korte kabel aangeschaft want een kabel van 5m ligt bij mij op elkaar op de grond. Is overigens permanent te vergrendelen. Nu eenmaal in gebruik vind ik het ook wel handig dat de lader een RFID-lezer heeft; de lader heb ik zo ingesteld dat autorisatie nodig is om te laden. Dat kan via de app maar nu ook met de Vattenfall-mini RFIDtag die aan de autosleutel zit. Niet dat het verder ook maar iets te maken heeft met Vattenfall want je kunt elke RFID-pas koppelen eraan. Installatie was ook erg prettig; de daadwerkelijke lader haal je los uit de behuizing. Je houdt dan behuizing, kap en lader over. De behuizing installeer je inclusief vastzetten _en_ installeren van de kabel. Dat werkt erg goed want de behuizing is heel licht en je hebt alle ruimte. Daarna kun je de lader klikken in een mechanisme van contacten (is erg stevig). Dan zit je lader vast aan het stroomnet. Kap erop, extra schroefje erin en klaar. Schroeven, kabelklem, manchetten voor waterdicht houden bij kabelingang zitten er allemaal bij.
Maar goed, best kans dat de Zappi ook een aantal van deze features heeft, maar die was wel duurder. 22kw kan die volgens mij wel maar we hebben 3x25a en er zijn bijna geen ev's die dat kunnen volgens mij. Volgens mij kan de Zappi 2.1 in de toekomst wel iets met V2G, dat kan een overweging zijn om er voor te kiezen dit was er overigens nog niet toen ik mijn lader koos. Dus de meerwaarde van de Zappi was behoorlijk beperkt voor mij, het zou meer een "voor de toekomst misschien" zijn geweest. Maar dan wel voor 200 euro meer terwijl ik de Easee behoorlijk scherp in de aanbieding kocht bij Tibber. 549 _met_ een Pulse. Volgens mij was ik met een Zappi 200e duurder uit geweest ofzo
Ik kom er nu alleen achter dat de Pulse
niet nodig is voor Grid Rewards, alleen load balancing. Dat mag Tibber wel duidelijker aangeven. Maar dat kan ik net zo goed met HA afdekken. Draait het ook mooi lokaal, wel fijn als mijn load balancing niet afhankelijk van internet is. Ook fijn als ik niet een P1-splitter met weer een extra voeding hoef te halen. Want er hangt al een HW P1-meter aan. Ik heb data in HA en dus HW. Ik zou kunnen wisselen met de HW-P1 maar dan staat mijn data bij een partij die mijn data wegtieft mocht ik ooit wisselen van provider. En een Pulse is vrij prijzig voor een P1-meter. Het vervelende is alleen dat ik al voorbij de retourneerperiode was toen ik daar achter kwam dus nu zit ik in dubio over te koop zetten.
Backpacker schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:07:
[...]
Over het algemeen, en ik heb inmiddels tientallen controles uitgevoerd omdat ik zelf ook nieuwsgierig was, zit de voorspelling altijd erg dicht bij de werkelijkheid. Het kan soms eens een centje verschillen en heel soms vast en zeker ook wel wat meer. Maar dat is echt een uitzondering.
Maar de werking is dat er altijd tot aan de ingestelde vertrektijd naar de verwachte prijzen gekeken wordt (bij geen vertrektijd 7 dagen in de toekomst). Met die verwachte prijzen een gewone slim laden planning wordt gemaakt en als er dan Grid Rewards events plaatsvinden dan zal het altijd worden gecompenseerd naar het niveau van de Slim Laden planning.
Voor wat betreft je vraag, je betaalt voor het moment waarop er geladen wordt, maar de compensatie als er Grid Rewards events zijn is dus wel gebaseerd op toekomstige prijzen.
Ok, dat vind ik wel interessant, hoe vaak het algoritme het bij het goede eind heeft. Op zich wil ik spreekwoordelijk best een euro inleveren voor die paar keer dat het niet klopte als dat betekent dat ik er echt geen omkijken naar heb. Wel heb ik een feature request:
Als eindgebruiker die de auto erg onregelmatig gebruikt en dus niet belang heeft bij een vast wekelijks schema
Wil ik graag eenmalige laadsessies inplannen door simpelweg datum en tijdstip in te vullen waarop ik wil vertrekken. Wanneer dit moment voorbij is komt dit niet terug, dus echt eenmalig en niet herhalend
Zodat ik niet voor elke eenmalige laadbeurt steeds het schema voor de hele week moet nalopen en meerdere dagen moet wijzigen
Poging tot scrum/agile

Wat ik ervan heb begrepen (als je het zeker wil weten zoek er dan zelf even op) is dat load balancing met de Equalizer niet probleemloos verloopt. Met de Tibber Pulse weet ik niet.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning