Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-06 15:12
janne_nl schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:05:
En wat zie je bij de analyse van Tibber? Dat is normaal precies wat de slimme meter je huis in en uit ziet gaan. En ook wat je via je p1 poort ziet. Op basis daarvan zal Tibber (en elke andere leverancier) factureren.

Zit je systeem soms voor je meter, vanaf het net gekeken dan?

Als ik zo even lees wat een ESS systeem doet, dan is dat hetzelfde (ongeveer) als wat mijn Solaredge systeem doet. De P1 poort laat precies zien wat er in en uit het huis gaat. Als dat volgens jou niet klopt, zou ik de installateur bellen voor controle of meer uitleg.

En nog steeds de vraag waar dat bovenste grafiekje vandaan komt. Ik zou bijna zeggen dat je grafiekjes/data door elkaar haalt.

Wel.een flinke accu. Bedrijf neem ik aan?
Mijn slimme meter is in storing, hierdoor worden de meterstanden niet per uur doorgegeven aan Tibber, dit veroorzaakt dus ook het verschil in gebruik/productie per uur,

Enexis is hiervan op de hoogte, maar zegt dat het vanzelf oplost (na een paar weken 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door vaursechs op 13-05-2025 19:07 ]

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:40
Storings nr had je al gebeld? (0800 9009). Een paar weken lijkt me tricky kwa duur. Dan gaat Tibber moeten gokken en dat is niet in jou voordeel ben ik bang.

De kwartierstanden 10 dagen....staat op de site van Enexis.

[ Voor 16% gewijzigd door janne_nl op 13-05-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
janne_nl schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:21:
Storings nr had je al gebeld? (0800 9009). Een paar weken lijkt me tricky kwa duur. Dan gaat Tibber moeten gokken en dat is niet in jou voordeel ben ik bang.
Dat is dus ook precies wat nu het probleem is. Ik heb telefonisch contact gehad met enexis waarna mij verteld geworden is dat de storing vaak vanzelf weer weg gaat, indien na 3 weken nog niet verholpen, dan weer terugbellen... :X

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Stiekem eerder terugbellen. Het is alleen een probleem voor mensen met een dynamisch contract. Voor alle anderen maakt een maandje storing meer of minder niet uit.

Ik neem aan dat je ze je probleem hebt uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
janne_nl schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:45:
Stiekem eerder terugbellen. Het is alleen een probleem voor mensen met een dynamisch contract. Voor alle anderen maakt een maandje storing meer of minder niet uit.

Ik neem aan dat je ze je probleem hebt uitgelegd?
Ja ik heb aangegeven dat ik een dynamisch contract heb met thuisaccu en dat daardoor het financieel heel nadelig voor mij is als de meterstanden niet per uur worden doorgegeven. Maar ik heb niet de indruk dat dat Enexis een zorg is (de trustpilot reviews van Enexis liegen er ook niet om)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Ik kan onderstrepen dat Enexis EXACT dezelfde houding tegenover haar klanten aanneemt als de cable-company van South Park.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-vw-kEidl8deEdFASqHbe_i7Ws=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/IZNvOzjW6N7hZdlOGrvzl5VS.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tsja, ik lees net ook even op trustpilot. Totaal niet mijn ervaring met Enexis. En gezien de 254 reviews is het ook hier vooral de negatieve reacties die er zijn.

Op een totaal aantal van de nodige miljoenen aansluitingen valt dat nog wel mee toch? Maar ja, het zal maar net jou raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaursechs
janne_nl schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:12:
Tsja, ik lees net ook even op trustpilot. Totaal niet mijn ervaring met Enexis. En gezien de 254 reviews is het ook hier vooral de negatieve reacties die er zijn.

Op een totaal aantal van de nodige miljoenen aansluitingen valt dat nog wel mee toch? Maar ja, het zal maar net jou raken.
Zolang alles werkt is er niets aan de hand, pas zodra er problemen zijn of aanpassingen gedaan moeten worden aan bijvoorbeeld de slimme meter of aansluiting verzwaren, dan zien we dat Enexis vaak te lang op zich laat wachten en de klantenservice waardeloos is. (ik heb ook ruim 30 minuten in de wacht gestaan, om 14:00u).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Nu online
Precies.
Daarnaast vind ik het bloed irritant dat je personen aan de lijn krijgt die er de ballen verstand van hebben. Ik vind het echt te gek voor woorden dat ik meer kennis heb van zonnepanelen dat de vertegenwoordigers die bij mij langskomen, meer kennis van 'het net' dan de medewerkers van het klantcontactcentrum van Enexis, terwijl het niet mijn vak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaursechs
DaanTriple7 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:19:
Precies.
Daarnaast vind ik het bloed irritant dat je personen aan de lijn krijgt die er de ballen verstand van hebben. Ik vind het echt te gek voor woorden dat ik meer kennis heb van zonnepanelen dat de vertegenwoordigers die bij mij langskomen, meer kennis van 'het net' dan de medewerkers van het klantcontactcentrum van Enexis, terwijl het niet mijn vak is.
Daarnaast is het ook bloed irritant dat je totaal geen keuze hebt, je bent afhankelijk van de netbeheerder en je hebt geen keuze tussen verschillende partijen zoals dat bij andere diensten wel het geval is. Dit weten ze natuurlijk bij Enexis en daardoor kunnen ze vrijwel overal mee wegkomen, je kan immers toch niet zonder hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
vaursechs schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:43:
Inmiddels lijkt het erop dat er weer meterstanden binnengekomen zijn bij Tibber, echter klopt er nog niets van het verbruik per uur. Per dag klopt wel, maar het lijkt erop dat ze er bij tibber vanuit gaan dat mijn teruglevering gelijk is aan een normale curve van zonnepanelen, echter is het bij mij juist precies andersom dankzij mijn ESS systeem.

Het gevolg is dus dat ik stroom teruggeleverd heb op de duurste momenten, maar dat Tibber het geregistreerd heeft op de goedkoopste momenten (en zelfs tijdens negatieve uren!).

Zie hieronder het verschil tussen de waarde die Tibber opgeeft en de daadwerkelijke waarde uitgelezen van P1 poort:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat komt omdat we inmiddels wel van 12 mei meterstanden hebben ontvangen maar nog niet van 7 t/m 11 mei. We weten dus het verbruik en de teruglevering tussen die dagen en dat wordt dan automatisch via een standaardprofiel verdeeld over de dagen/uren.

Het kan nog steeds zijn dat we de meterstanden alsnog gaan ontvangen van je netbeheerder maar je meter heeft sowieso dus in storing gestaan waardoor we die meterstanden nu dus nog niet door hebben gekregen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MrFish schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:54:
[...]

Kijk eens bij verbruik ipv productie. Daar zie je per dag of de uurdata een schatting is of gemeten (gek genoeg niet bij de productie, wie verzint dat 8)7 ). Ik heb meerdere keren meegemaakt dat soms voor een enkele dag heel lang de schatting bleef staan, maar tot nu toe kwam het altijd vanzelf goed. Geef het nog een paar dagen.
Das een bugje en die wordt verholpen O-)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
vaursechs schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:24:
[...]

Daarnaast is het ook bloed irritant dat je totaal geen keuze hebt, je bent afhankelijk van de netbeheerder en je hebt geen keuze tussen verschillende partijen zoals dat bij andere diensten wel het geval is. Dit weten ze natuurlijk bij Enexis en daardoor kunnen ze vrijwel overal mee wegkomen, je kan immers toch niet zonder hen.
Gelukkig worden de netbeheerders ook gecontroleerd en komen ze niet overal mee weg. Dat wordt oa net gedaan omdat je geen keuze hebt over de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-06 22:37
Vandaag is ons tibber contract live gegaan. Natuurlijk meteen even de auto aan de lader gehangen om te kijken wat voor laadplan hij maakt met grid rewards erbij. Vertrektijd staat op morgenochtend dus hij pakt vanmiddag logischerwijs het dal in de prijs.

Ik heb in de auto (kia ev3 long range =81kwh) ingesteld dat ac laden tot 100% gaat. Maar volgens het huidige laadplan word er vanmiddag maar 3 uurtjes geladen wat niet tot 100% zou zijn. Hoe wordt dit opgelost? Wordt er dan vannacht bijgeladen?

En stel mijn vrouw komt in de loop van de dag thuis en trekt de lader uit mijn auto en drukt hem in haar Peugeot e-208? Wat doet tibber dan met mijn laadplan?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:14
AtlAntA schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 06:15:
Vandaag is ons tibber contract live gegaan. Natuurlijk meteen even de auto aan de lader gehangen om te kijken wat voor laadplan hij maakt met grid rewards erbij. Vertrektijd staat op morgenochtend dus hij pakt vanmiddag logischerwijs het dal in de prijs.

Ik heb in de auto (kia ev3 long range =81kwh) ingesteld dat ac laden tot 100% gaat. Maar volgens het huidige laadplan word er vanmiddag maar 3 uurtjes geladen wat niet tot 100% zou zijn. Hoe wordt dit opgelost? Wordt er dan vannacht bijgeladen?

En stel mijn vrouw komt in de loop van de dag thuis en trekt de lader uit mijn auto en drukt hem in haar Peugeot e-208? Wat doet tibber dan met mijn laadplan?
Is je Kia al verbonden met Tibber, door in de app de auto te koppelen?
De vertrektijd moet je zien als de tijd waarop jij de stekker weer uit de auto wilt trekken. Als je vanavond nog je vrouws auto wilt laten laden dan moet je geen vertrektijdstip morgen instellen, maar vanmiddag/vanavond. Binnen dat tijdsframe zal Tibber het laden instellen en optimaliseren.
Bij het omschakelen moet je ook in de Tibber app aangeven dat de Peugeot geladen wordt, dat kan onder de widget 'laadpaal'.
Tibber kan door de ontbrekende integratie met Stellantis niet automatisch zien welke auto aan de lader hangt.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Pr088 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Is je Kia al verbonden met Tibber, door in de app de auto te koppelen?
De vertrektijd moet je zien als de tijd waarop jij de stekker weer uit de auto wilt trekken. Als je vanavond nog je vrouws auto wilt laten laden dan moet je geen vertrektijdstip morgen instellen, maar vanmiddag/vanavond. Binnen dat tijdsframe zal Tibber het laden instellen en optimaliseren.
Bij het omschakelen moet je ook in de Tibber app aangeven dat de Peugeot geladen wordt, dat kan onder de widget 'laadpaal'.
Tibber kan door de ontbrekende integratie met Stellantis niet automatisch zien welke auto aan de lader hangt.
Ja de Kia is al verbonden inderdaad. Ik heb de Peugeot wel 'geregistreerd' dus had de hoop dat misschien mijn laadplan werd gepauzeerd. Maar dan zullen we zelf even een andere manier van laden moeten aanleren. De Peugeot is niet fantastisch met de accu en wegens salderen konden we eigenlijk altijd laden als het ons uit kwam.

Zal even wennen zijn maar de voordelen zullen er ook zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
AtlAntA schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:02:
[...]

Ja de Kia is al verbonden inderdaad. Ik heb de Peugeot wel 'geregistreerd' dus had de hoop dat misschien mijn laadplan werd gepauzeerd. Maar dan zullen we zelf even een andere manier van laden moeten aanleren. De Peugeot is niet fantastisch met de accu en wegens salderen konden we eigenlijk altijd laden als het ons uit kwam.

Zal even wennen zijn maar de voordelen zullen er ook zijn. :)
Wat bedoel je met 'niet fantastisch met de accu'? Ik heb zelf een Corsa-E (exact hetzelfde als een 208) en de accu presteert bij mij goed, zeker qua laadsnelheid. Het enige nadeel is het niet kunnen instellen van een maximumpercentage, maar dat is softwarematig, geen accu'probleem'.

Je kunt geen laadsessies pauzeren of twee tegelijk open hebben staan.
Mijn tactiek is 's avonds er 1 auto aan gooien en een eindtijd instellen bijvoorbeeld rond 17:00 uur. Dan pak je deze maanden de goedkope middaguren mee en kun je aan het begin van de avond de auto's wisselen. Wanneer Grid Rewards optreden en de auto eerder vol is, bijvoorbeeld omdat er 's nachts geladen is, dan kun je de auto wat eerder afkoppelen.
Na een paar keer ben je het gwend en gaat het heel snel. De grootste uitdaging is de WAF. Mijn oplossing is dat ik 'Chef Autoladen' ben. Met de risico's van dien >:)

Het kan zijn dat Tibber even moet 'leren' hoe groot de accu van je auto is, van de nieuwe Kia. Na 1-2 laadsessies wordt slim laden wel nauwkeuriger.

[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 14-05-2025 10:25 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-06 20:52
Edit: beetje dom... :)

[ Voor 98% gewijzigd door matrover op 14-05-2025 11:04 ]

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:04
@matrover Dit is met en zonder belasting en inkoopvergoeding... in de app even dat schuifje aanzetten en je zult zien dat dat ze gelijk zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-06 20:52
Freezhost schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:02:
@matrover Dit is met en zonder belasting en inkoopvergoeding... in de app even dat schuifje aanzetten en je zult zien dat dat ze gelijk zijn
Dank, ik had nog geen koffie op denk ik :)

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
matrover schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Dank, ik had nog geen koffie op denk ik :)
No problem, dat hebben we allemaal wel eens. :)
Koffie hebben we ook een topic over trouwens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 09:10

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

hallo, heb een account aangemaakt, maar ga pas einde juni overstappen. Heb ook een developer account en een token aangemaakt. Maar ik krijg geen gegevens zoals de prijzen binnen mijn HA vanuit Tibber. Kan dat alleen als je daadwerkelijk klant bent?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
peterpijpelink schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:59:
hallo, heb een account aangemaakt, maar ga pas einde juni overstappen. Heb ook een developer account en een token aangemaakt. Maar ik krijg geen gegevens zoals de prijzen binnen mijn HA vanuit Tibber. Kan dat alleen als je daadwerkelijk klant bent?
Ja klopt, komt pas binnen zodra je contract actief is.

Edit: je kunt vast spelen met de nordpool integratie
https://github.com/custom-components/nordpool

[ Voor 11% gewijzigd door Freezhost op 14-05-2025 13:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:00

MrFish

Untitled

Backpacker schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:32:
[...]

Das een bugje en die wordt verholpen O-)
Dat is heel goed om te horen :) Als ik dan nog een puntje mag aanstippen: de scheiding tussen “verbruik” en “productie” in de app onhandig. Zonneplan doet dat veel overzichtelijker. Een “productie” tegeltje op het home scherm zou al veel helpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ter info: de beurzen zullen pas in oktober overgaan op 15 minuten prijzen

https://www.nordpoolgroup...r-15-minute--mtu-in-sdac/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
vaursechs schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:24:
[...]

De meterstanden zijn binnengekomen :)
Er was een hele regio waar we de meterstanden niet van hadden ontvangen door problemen bij de netbeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Wij zitten nu een paar maandjes bij Tibber en dat bevalt best goed. Het is ons eerste dynamische energiecontract. We kozen bewust voor Tibber vanwege het sterke techcomponent, onder andere de officiële Home Assistant-integratie was voor ons een pré. Dat maakt het optimaliseren van ons energieverbruik een stuk makkelijker i.v.m. het aansturen van onze boiler, zonnepanelen en elektrische auto.

Helaas merk ik wel dat de integratie niet helemaal stabiel werkt. Ongeveer elke twee weken moet ik de integratie herladen, omdat deze ‘niet meer beschikbaar’ is en dus geen data meer ophaalt. Vervelend, want daardoor werken mijn energie-optimalisatie-automations dan ook niet meer. Hebben meer mensen hier last van?

In de HASS-logging zie ik overigens de volgende errors voorbij komen, gerelateerd aan de Tibber-integratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Logger: tibber.home
Bron: /usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/home.py:496
Eerst voorgekomen: 11:12:08 (2 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 12:39:59
Error in rt_subscribe

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/home.py", line 479, in _start
    async for _data in self._tibber_control.realtime.sub_manager.session.subscribe(
    ...<14 lines>...
            return
  File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/gql/client.py", line 1476, in subscribe
    async for result in inner_generator:
    ...<13 lines>...
                yield result.data
  File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/gql/client.py", line 1373, in _subscribe
    async for result in inner_generator:
    ...<11 lines>...
        yield result
  File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/gql/transport/websockets_base.py", line 388, in subscribe
    answer_type, execution_result = await listener.get()
                                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/gql/transport/websockets_base.py", line 56, in get
    raise item
  File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/gql/transport/websockets_base.py", line 301, in _receive_data_loop
    answer = await self._receive()
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/websocket_transport.py", line 38, in _receive
    msg = await asyncio.wait_for(super()._receive(), timeout=self._timeout)
          ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.13/asyncio/tasks.py", line 507, in wait_for
    return await fut
           ^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/gql/transport/websockets_base.py", line 231, in _receive
    data: Data = await self.websocket.recv()
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/websockets/legacy/protocol.py", line 562, in recv
    await self.ensure_open()
  File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/websockets/legacy/protocol.py", line 929, in ensure_open
    raise self.connection_closed_exc()
websockets.exceptions.ConnectionClosedOK: received 1001 (going away) Server restart; then sent 1001 (going away) Server restart

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: tibber.realtime
Bron: runner.py:154
Eerst voorgekomen: 11:12:09 (2 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 12:40:00

Watchdog: Connection is down, 2025-05-14 09:12:19.265534+00:00
Watchdog: Connection is down, 2025-05-14 10:40:10.818620+00:00

Als workaround heb ik een automation geschreven die de Tibber-integratie herlaadt zodra deze niet meer beschikbaar is, maar eigenlijk zou dat natuurlijk niet nodig moeten zijn imho...

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
@Freekers daarom gebruik ik voor minj automatiseringen de nordpool plugin. Tibber heb ik er naast draaien ter controle of de tarieven juist zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:11

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Net weer een moment dat het laden geblokkeerd is. De auto was aan het laden met zonne-energie, dat werd gepauzeerd t.b.v. Grid Rewards, maar daarna werd het laden om onbekende reden geblokkeerd. Laadpaal zag gewoon een aangesloten auto met op de Easee laadpaal blauwe leds. Alleen in de app bij Grid Rewards was te zien dat er geen mogelijkheid was voor het ondersteunen van het netwerk. Stekker er uit (helaas gaan dan de Grid rewards vergoeding voor het pauzeren ook weg) en er in en het geheel wordt weer opgepakt.

Het gebeurt me de laatste tijd iets te vaak dat er opeens blokkades zijn bij het laden die er een tijdje terug nooit waren. En zo te zien ben ik hier ook niet de enige.

@Backpacker is jullie iets bekend over waar deze meldingen opeens vandaan komen?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online

Nieuws voor gebruikers met Grid Rewards!

Moet je even langs de supermarkt om een vergeten boodschap te halen, naar de pizzaria om je bestelling op te halen of je kind heeft een lekke band en moet worden opgehaald. En heeft Grid Rewards net het laden gepauzeerd in de goedkope uren?

Geen nood! Je kan vanaf nu je auto gewoon ontkoppelen van de laadpaal, je ding doen en als je de auto binnen 4 uur weer aansluit dan zal je alsnog gecompenseerd worden als het laden wordt ingelaad in een duurder uur!

Let op: een realistische vertrektijd is alsnog noodzakelijk zodat het systeem er zeker voor kan zorgen dat het laden ook daadwerkelijk wordt ingehaald voordat je de auto voor langere tijd gaat ontkoppelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFR_wHDT0clY3ERhb9u7W9LSvjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6S00Lv0YSzsT7q3uxW8if2PR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:12:
Net weer een moment dat het laden geblokkeerd is. De auto was aan het laden met zonne-energie, dat werd gepauzeerd t.b.v. Grid Rewards, maar daarna werd het laden om onbekende reden geblokkeerd. Laadpaal zag gewoon een aangesloten auto met op de Easee laadpaal blauwe leds. Alleen in de app bij Grid Rewards was te zien dat er geen mogelijkheid was voor het ondersteunen van het netwerk. Stekker er uit (helaas gaan dan de Grid rewards vergoeding voor het pauzeren ook weg) en er in en het geheel wordt weer opgepakt.

Het gebeurt me de laatste tijd iets te vaak dat er opeens blokkades zijn bij het laden die er een tijdje terug nooit waren. En zo te zien ben ik hier ook niet de enige.

@Backpacker is jullie iets bekend over waar deze meldingen opeens vandaan komen?
Gelukkig zal je nu nog steeds gecompenseerd worden na de pauze ;) zie hierboven.
Maar waarom het starten niet lukte moet ik even bekijken in de Easee logs

Hoe lang duren die blokkades? Als het maar een paar minuutjes is dan is het niet erg, dan is er gewoon net te traag gereageerd. Maar langer dan 5 minuten duidt op een groter probleem met de verbinding met je Easee

[ Voor 9% gewijzigd door Backpacker op 15-05-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:21:
[...]

Gelukkig zal je nu nog steeds gecompenseerd worden na de pauze ;) zie hierboven.
Maar waarom het straten niet lukte moet ik even bekijken in de Easee logs

Hoe lang duren die blokkades? Als het maar een paar minuutjes is dan is het niet erg, dan is er gewoon net te traag gereageerd. Maar langer dan 5 minuten duidt op een groter probleem met de verbinding met je Easee
Kijk, dat is een mooie ontwikkeling. Kanttekening er bij voor de Tibber klanten is dan wel dat de rewards, na het ontkoppelen en later weer aankoppelen, niet terug te zien zijn in de laadgrafiek maar wel onder de tegel Grid Rewards.

Ik ben wel benieuwd naar waar de blokkade vandaan komt, zeker omdat dit er eerder totaal niet was en de laatste tijd wel een paar keer is opgetreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:27:
[...]

Kijk, dat is een mooie ontwikkeling. Kanttekening er bij voor de Tibber klanten is dan wel dat de rewards, na het ontkoppelen en later weer aankoppelen, niet terug te zien zijn in de laadgrafiek maar wel onder de tegel Grid Rewards.

Ik ben wel benieuwd naar waar de blokkade vandaan komt, zeker omdat dit er eerder totaal niet was en de laatste tijd wel een paar keer is opgetreden.
ja daar moet nog aan gewerkt worden, maar we wilde niet te lang wachten met het uitrollen van de aanpassing. Als het goed is zou je wel moeten zien dat de prijslijn wordt aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Laatst online: 09:25

GVR

Al kan ik nog geen GW gebruiken, een fijne aanvulling!
Aanvankelijk dacht ik mijn laadpaal te moeten vervangen omdat deze defect ging en kon ik daarom meteen voor een door Tibber ondersteunde paal kiezen, maar mijn huidige blijft vooralsnog functioneren, en omdat ik weet dat een directe Tesla voertuig ondersteuning met GW onderweg is wacht ik liever daarop. De vraag is, enig idee hoelang dat nog op zich laat wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Freezhost schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:43:
@Freekers daarom gebruik ik voor minj automatiseringen de nordpool plugin. Tibber heb ik er naast draaien ter controle of de tarieven juist zijn.
Ik had een issue aangemaakt voor de TIbber integratie op GitHub omtrent dit probleem. Is/was blijkbaar al bekend bij de developer en is schijnbaar al opgelost in de komende HASS versie 2025.05.02.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
GVR schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:10:
Al kan ik nog geen GW gebruiken, een fijne aanvulling!
Aanvankelijk dacht ik mijn laadpaal te moeten vervangen omdat deze defect ging en kon ik daarom meteen voor een door Tibber ondersteunde paal kiezen, maar mijn huidige blijft vooralsnog functioneren, en omdat ik weet dat een directe Tesla voertuig ondersteuning met GW onderweg is wacht ik liever daarop. De vraag is, enig idee hoelang dat nog op zich laat wachten?
Ik hoop voor de zomervakantie maar laten we voor het verwachtingsmanagement eind 3de kwartaal zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:53:
[...]

ja daar moet nog aan gewerkt worden, maar we wilde niet te lang wachten met het uitrollen van de aanpassing. Als het goed is zou je wel moeten zien dat de prijslijn wordt aangepast.
De prijslijn was aangepast maar na het ontkoppelen en het aankoppelen is de prijslijn niet meer aangepast (voor het gele blok was eerder het stuk met Grid rewards en de aangepaste prijslijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejVbCSzJtfzwa5nvWjGqx2iAqJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pH3reUt8ae7FVzaw8juToDwO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Laatst online: 09:25

GVR

Backpacker schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:02:
[...]

Ik hoop voor de zomervakantie maar laten we voor het verwachtingsmanagement eind 3de kwartaal zeggen :)
Goed bezig jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:02:
[...]

De prijslijn was aangepast maar na het ontkoppelen en het aankoppelen is de prijslijn niet meer aangepast (voor het gele blok was eerder het stuk met Grid rewards en de aangepaste prijslijn)
[Afbeelding]
Zit nu niet achter de laptop maar volgens mij was de pauze in het uur ervoor dus toen de prijs hetzelfde was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:15:
[...]

Zit nu niet achter de laptop maar volgens mij was de pauze in het uur ervoor dus toen de prijs hetzelfde was?
Klopt. Dus voordat de lader blokkeerde werd in het blok ervoor het laden gepauzeerd, met een aangepaste prijslijn tot gevolg (ik meen net iets boven 0). Maar de aangepaste lijn is dus niet meer aangepast na het ontkoppelen van de auto (en daarna weer aankoppelen) ondanks behoud van de Grid Rewards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 06:25:
[...]

Klopt. Dus voordat de lader blokkeerde werd in het blok ervoor het laden gepauzeerd, met een aangepaste prijslijn tot gevolg (ik meen net iets boven 0). Maar de aangepaste lijn is dus niet meer aangepast na het ontkoppelen van de auto (en daarna weer aankoppelen) ondanks behoud van de Grid Rewards.
Ah dat ging dan denk ik opzich wel goed. In de sessie met de pauze werd de prijslijn aangepast door de reward. En omdat het laden in de nieuwe sessie werd ingehaald in een uur met dezelfde kWh prijs werd er geen compensatie berekend.

Ik zal eens kijken of ik dat in de data kan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:30:
[...]

Ah dat ging dan denk ik opzich wel goed. In de sessie met de pauze werd de prijslijn aangepast door de reward. En omdat het laden in de nieuwe sessie werd ingehaald in een uur met dezelfde kWh prijs werd er geen compensatie berekend.

Ik zal eens kijken of ik dat in de data kan terugvinden.
Ach, onder de regel Grid Rewards staat wel een 17ct vergoeding. Dus het is niet verdwenen, alleen niet meer zichtbaar in de grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Pr088 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Wat bedoel je met 'niet fantastisch met de accu'? Ik heb zelf een Corsa-E (exact hetzelfde als een 208) en de accu presteert bij mij goed, zeker qua laadsnelheid. Het enige nadeel is het niet kunnen instellen van een maximumpercentage, maar dat is softwarematig, geen accu'probleem'.

Je kunt geen laadsessies pauzeren of twee tegelijk open hebben staan.
Mijn tactiek is 's avonds er 1 auto aan gooien en een eindtijd instellen bijvoorbeeld rond 17:00 uur. Dan pak je deze maanden de goedkope middaguren mee en kun je aan het begin van de avond de auto's wisselen. Wanneer Grid Rewards optreden en de auto eerder vol is, bijvoorbeeld omdat er 's nachts geladen is, dan kun je de auto wat eerder afkoppelen.
Na een paar keer ben je het gwend en gaat het heel snel. De grootste uitdaging is de WAF. Mijn oplossing is dat ik 'Chef Autoladen' ben. Met de risico's van dien >:)

Het kan zijn dat Tibber even moet 'leren' hoe groot de accu van je auto is, van de nieuwe Kia. Na 1-2 laadsessies wordt slim laden wel nauwkeuriger.
Het is vooral de GOM die eigenlijk structureel te hoog zit met het gokken van het bereik. Over het algemeen zo'n 30% te hoog. In de winter meestal nog wat meer. Daarom heeft mijn vrouw zich aangeleerd omdat ding altijd maar aan de stroom te hangen als die thuis was. Nu hebben we 2 EV's die 1 lader moeten delen en Tibber met grid rewards dus het is even een sweet spot vinden van het managen en optimaliseren en de WAF factor plus gebruiksgemak.

Wat betreft de verschillende laadplannen dooor elkaar lijkt het wel te werken zoals geadverteerd. Gister en vandaag beide auto's door elkaar aan de lader gehangen om te kijken wat er precies gebeurt. Omdat Stellantis voertuigen niet gekoppeld kunnen worden moeten we wel elke keer als de Peugot aan de lader hangt onder de tegel van de zappi in de tibber app de Peugot selecteren als voertuig. Ik geloof dat als ik de Kia aan de lader hang de app dat wel als zodoende herkent. Wat wel logisch is omdat de Kia gewoon in de tibber app is gekoppeld.

@Backpacker Wat misschien een handige instelling in de app zou kunnen zijn is dat je in de app een soort if/then instelling zou kunnen toevoegen. Dus in ons geval dat als de app wel via de laadpaal herkent dat er een auto wordt geladen maar dat het niet de Kia is, dat hij dan er automatisch vanuit gaat dat het de Peugot is. Wellicht een wat edge case scenario maar het zou de WAF factor zeker verhogen :)

Buiten dat om ben ik onder de indruk van wat er tot nu toe getoond is. Zonet de Kia aan de lader gehangen met een vertrektijd van maandagmorgen. Hij zegt zelfs al op zondagmiddag te willen gaan laden ook al zijn die prijzen vziw nog helemaal niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
AtlAntA schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:57:
[...]

Het is vooral de GOM die eigenlijk structureel te hoog zit met het gokken van het bereik. Over het algemeen zo'n 30% te hoog. In de winter meestal nog wat meer. Daarom heeft mijn vrouw zich aangeleerd omdat ding altijd maar aan de stroom te hangen als die thuis was.
Daar heb je helemaal gelijk in. De meter is structureel 30% te hoog/optimistisch. Ik ga uit van 200km snelweg 's winters en 250-300 zomers.
De percentages zijn wel nauwkeurig, de accu loopt linear leeg, dus halfvol is halfvol, daar kun je wel op vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:49
@Backpacker Ik heb een tijdje geleden mijn Zappi laadpaal in Tibber geïntegreerd. Dat werkte op zich prima alleen was het niet meer mogelijk om op eco+ alleen te laden. Vandaar toch maar weer ontkoppeld. Via de Tibber chat heb ik vernomen dat er in de toekomst wel een "alleen zonnestroom " modus aankomt. Weet jij misschien al meer hiervan?

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:16

India Sierra

Learn by failure

Weet iemand hoe tibber zijn energieprijzen berekend? Ik probeer een script te maken die me dagelijks de grafiek naar telegram stuurt maar met epex prijzen zit ik er soms 0,1 cent naast.

Bijvoorbeeld:

https://www.epexspot.com/...eriod=&production_period=

Spotprijs vandaag tussen 17:00 en 18:00 is 4.50 euro per MWh -> 0,45 cent per kWh. Als ik dat zou afronden wordt het bij mij toch echt 0,5 cent (0,005 euro) per kWh. Bij tibber is het 0,4 cent.

Andersom: Vandaag tussen 00:00 en 01:00 is de spotprijs 92.50 euro per MWh ofwel 9,25 cent per kWh. Dat wordt vervolgens wel naar boven afgerond naar 9,3 cent per kWh.

En ja, alles even zonder belasting om het leven makkelijker te maken. 0,1 cent is geen drama maar toch wil ik het goed hebben :)

Fotos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTXgQWvjwbgV_QdnUbas1myC1L8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tJAxYFRuzroKMGDcfqoeN7iu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UppBcQI6PPmv0QgkOiYTI63XIBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aeu9MR6ED9XUa86DbGvVY9oH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYFM0xDkJi90Drc_aUoCwYOrQmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EVWVsCXcUplsf7qQ4RCR0Nm.jpg?f=fotoalbum_large

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:09
India Sierra schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:44:
Weet iemand hoe tibber zijn energieprijzen berekend? Ik probeer een script te maken die me dagelijks de grafiek naar telegram stuurt maar met epex prijzen zit ik er soms 0,1 cent naast.

Bijvoorbeeld:

https://www.epexspot.com/...eriod=&production_period=

Spotprijs vandaag tussen 17:00 en 18:00 is 4.50 euro per MWh -> 0,45 cent per kWh. Als ik dat zou afronden wordt het bij mij toch echt 0,5 cent (0,005 euro) per kWh. Bij tibber is het 0,4 cent.

Andersom: Vandaag tussen 00:00 en 01:00 is de spotprijs 92.50 euro per MWh ofwel 9,25 cent per kWh. Dat wordt vervolgens wel naar boven afgerond naar 9,3 cent per kWh.

En ja, alles even zonder belasting om het leven makkelijker te maken. 0,1 cent is geen drama maar toch wil ik het goed hebben :)

Fotos:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom vraag je niet de prijzen bij tibber op via de api?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Paulusbrand schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Waarom vraag je niet de prijzen bij tibber op via de api?
Ik wil het algemener maken dan puur voor tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

@India Sierra Ik gebruik (p+0.10154)*1.21+0.0248, waarbij p de EPEX prijs is. Tot nu toe klopt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

MrFish schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:12:
@India Sierra Ik gebruik (p+0.10154)*1.21+0.0248, waarbij p de EPEX prijs is. Tot nu toe klopt dat.
Er van uitgaande dat je de epex prijs door 1000 deelt. Vandaag tussen 06:00 en 07:00:

(0,09156+0,10154)*1,21+0,0248=0,258451 -> 25,8 cent

Tibber prijs 25,9 cent.

Point in case ;)

Edit: Als ik eerst op 4 decimalen afrond en dan 3 lijkt het beter te kloppen maar netjes is het niet.

Alsnog klopt dan bijv morgen tussen 14:00 en 15:00 niet.

epex prijs -15.0 -> 0,1295134 Euro/Kwh
Tibber prijs 12,9 ct/kWH

Het maakt ook allemaal niet zo heel veel uit maar was toch wel nieuwsgierig waarom het niet heel logisch lijkt te zijn

[ Voor 30% gewijzigd door India Sierra op 17-05-2025 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-06 08:52
India Sierra schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:17:
[...]
Er van uitgaande dat je de epex prijs door 1000 deelt. Vandaag tussen 06:00 en 07:00:

(0,09156+0,10154)*1,21+0,0248=0,258451 -> 25,8 cent
In de HACS Nordpool integratie heb ik dit staan:
additional_costs: "{{ (((0.10154 + 0.020496) * 1.21) + (current_price * 0.21)) |float}}"

deze klopt volgens mij elke keer perfect tov de Tibber prijs. Als je niet deze integratie gebruikt, dan moet je er volgens mij nog 1 keer de current_price bij optellen, dit is alleen de aditionele prijs, zonder btw (die wordt er in het 2e deel nog bij opgeteld hierboven.

[ Voor 18% gewijzigd door MarcoPolet op 17-05-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:06

The Third Man

The Third Jellyfish

Zomaar een gokje: banker’s rounding vs normaal afronden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

The Third Man schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:30:
Zomaar een gokje: banker’s rounding vs normaal afronden?
Goeie gok! Maar dat lijkt het toch niet te zijn, tenzij er een bijzondere variant van bankers rounding wordt gebruikt.

Normaliter betekent bankers rounding afronden naar het dichtstbijzijnde even getal (dus 2,5 wordt 2 en 3,5 wordt 4).

Bij Tibber zie ik echter geen logica: 0,45 wordt 0,4 en 9,25 wordt 9,3.

Het valt me op dat dit (tot nu toe) alleen voorkomt bij spotprijzen die eindigen op en .50. Toeval of is het een geval van om en om afronden? :)

Ik zal tibber eens mailen want nu wil ik het weten ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 07:49
Hoi allemaal,

Per 3 juni stap ik over naar Tibber met een dynamisch energiecontract. Ik gebruik een SolarEdge SE8K Home Hub omvormer met een thuisbatterij van 13,8 kWh en een SolarEdge Home back-up interface.

In de SolarEdge-portal kun je bij de instellingen een btw-percentage opgeven (bijvoorbeeld 21%). Ik heb gemerkt dat als ik daar 21% invoer, dit daadwerkelijk wordt meegerekend in de kostenberekening in de app/monitoring.

Mijn vraag:
Omdat Tibber al prijzen inclusief btw doorgeeft, klopt het dan dat ik in SolarEdge de btw op 0% moet zetten? Zodat ik geen dubbele btw krijg?

Daarnaast:
Wat is een goede gemiddelde waarde om in te vullen voor het import- en exporttarief als je met Tibber werkt? Ik snap dat het dynamisch is, maar voor de berekening in SolarEdge lijkt een vast gemiddelde handig.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:02

JT

VETAK y0

@Backpacker Ik heb Grid Rewards voor EV laden aan staan, staat nu ingesteld dat ik morgen om 08:00 een volle auto wil. Ik kan dit echter een aantal dagen uitstellen. Momenteel is de laadtijdlijn rood, het laden wordt momenteel dus uitgesteld. Als ik nu mijn planning verander naar bijvoorbeeld donderdag 08:00 ben ik dan mijn grid rewards kwijt? Moet ik wachten tot die gaat laden over een klein half uur? Hoe werkt dat?

Edit: en hoe zit de volgende situatie: uitstellen van laden middels GR was voltooid en de auto ging gewoon slim laden, niet GR laden. Dus ik verplaats de doeltijd naar donderdag om 08:00. De app laat zien dat de laadtijd wordt aangepast naar woensdag 13:00. Vervolgens kijk ik naar het weerbericht voor de komende week op yr.no. Dat ziet er niet heel gunstig uit. Minder zon en het is ook nog eens doordeweeks. Dat laatste staat sowieso vast. Wat als nu woensdag blijkt dat de prijs 0,23ct/kwh is om 13:00? Is het dan jammer de bammer en betaal ik gewoon zelf het verschil bij ten opzichte van nu (8ct ofzo)?

[ Voor 42% gewijzigd door JT op 18-05-2025 15:37 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Backpacker schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:53:
[...]

Ik heb vrijdag de auto aangekoppeld met een vertrektijd zondagavond.
Deels werd er al op zaterdag wat geladen, de rest stond voor zondagmiddag in het laadschema.
Deze zondagochtend even een kort ritje gemaakt en weer aangekoppeld.
Het oude laadschema bleef echter niet behouden; er werd een nieuw laadschema aangemaakt.
Klopt dat wel dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JT schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:55:
@Backpacker Ik heb Grid Rewards voor EV laden aan staan, staat nu ingesteld dat ik morgen om 08:00 een volle auto wil. Ik kan dit echter een aantal dagen uitstellen. Momenteel is de laadtijdlijn rood, het laden wordt momenteel dus uitgesteld. Als ik nu mijn planning verander naar bijvoorbeeld donderdag 08:00 ben ik dan mijn grid rewards kwijt? Moet ik wachten tot die gaat laden over een klein half uur? Hoe werkt dat?

Edit: en hoe zit de volgende situatie: uitstellen van laden middels GR was voltooid en de auto ging gewoon slim laden, niet GR laden. Dus ik verplaats de doeltijd naar donderdag om 08:00. De app laat zien dat de laadtijd wordt aangepast naar woensdag 13:00. Vervolgens kijk ik naar het weerbericht voor de komende week op yr.no. Dat ziet er niet heel gunstig uit. Minder zon en het is ook nog eens doordeweeks. Dat laatste staat sowieso vast. Wat als nu woensdag blijkt dat de prijs 0,23ct/kwh is om 13:00? Is het dan jammer de bammer en betaal ik gewoon zelf het verschil bij ten opzichte van nu (8ct ofzo)?
Rood is volgens mij niet goed. Rood stond bij mij voor dat het laden onderbroken was terwijl het eigenlijk had moeten laden.

Overigens is niets zo veranderlijk als het weer. Een aantal dagen vooruit blijft een schatting en daarmee kan iedere dag het voorgenomen plan ook weer veranderen. Een twee wekelijkse voorspelling van de prijzen zou wmb dan ook wenselijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ASW1 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:00:
[...]

Ik heb vrijdag de auto aangekoppeld met een vertrektijd zondagavond.
Deels werd er al op zaterdag wat geladen, de rest stond voor zondagmiddag in het laadschema.
Deze zondagochtend even een kort ritje gemaakt en weer aangekoppeld.
Het oude laadschema bleef echter niet behouden; er werd een nieuw laadschema aangemaakt.
Klopt dat wel dan?
Ja dat klopt wel. De compensatie wordt wel doorgeschoven maar er wordt wel een nieuwe laadsessie gemaakt. Er wordt nog gewerkt aan het tonen van meer historie in de laadtijdlijn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Sportmind schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 06:54:
@Backpacker Ik heb een tijdje geleden mijn Zappi laadpaal in Tibber geïntegreerd. Dat werkte op zich prima alleen was het niet meer mogelijk om op eco+ alleen te laden. Vandaar toch maar weer ontkoppeld. Via de Tibber chat heb ik vernomen dat er in de toekomst wel een "alleen zonnestroom " modus aankomt. Weet jij misschien al meer hiervan?
Ja komt eraan! Ik schat ergens in Juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JT schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:55:

Kan je even een berichtje sturen met het e-mailadres van je Tibber account, dan kijk ik even met je mee.

Nee, het aanpassen van de vertrektijd heeft geen gevolgen. Maar als er al pauzes hebben plaatsgevonden is het wel belangrijk dat het laden wordt ingehaald. En als je dan de auto voor meer dan 4 uur van de laadpaal haalt zal je dus niet meer gecompenseerd worden voor de lage prijzen tijdens de pauzes. Je hebt dan al wel de beloning ontvangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
bertdrenth schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:44:
Hoi allemaal,

Per 3 juni stap ik over naar Tibber met een dynamisch energiecontract. Ik gebruik een SolarEdge SE8K Home Hub omvormer met een thuisbatterij van 13,8 kWh en een SolarEdge Home back-up interface.

In de SolarEdge-portal kun je bij de instellingen een btw-percentage opgeven (bijvoorbeeld 21%). Ik heb gemerkt dat als ik daar 21% invoer, dit daadwerkelijk wordt meegerekend in de kostenberekening in de app/monitoring.

Mijn vraag:
Omdat Tibber al prijzen inclusief btw doorgeeft, klopt het dan dat ik in SolarEdge de btw op 0% moet zetten? Zodat ik geen dubbele btw krijg?

Daarnaast:
Wat is een goede gemiddelde waarde om in te vullen voor het import- en exporttarief als je met Tibber werkt? Ik snap dat het dynamisch is, maar voor de berekening in SolarEdge lijkt een vast gemiddelde handig.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Tussen Tibber en SolarEdge is er geen prijscommunicatie. SolarEdge kijkt naar de kale beursprijzen zoals Entso-e die aanlevert aan SolarEdge via hun API. Je moet dus in de SolarEdge instellingen 21 btw invullen en 0,122 aan aanvullende kosten (energiebelasting + inkoopvergoeding, beide ex BTW want die vul je dus apart in)

Geen idee wat je precies bedoeld met "gemiddelde waarde". Kan je die uitleggen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Backpacker op 18-05-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
India Sierra schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:56:
[...]

Goeie gok! Maar dat lijkt het toch niet te zijn, tenzij er een bijzondere variant van bankers rounding wordt gebruikt.

Normaliter betekent bankers rounding afronden naar het dichtstbijzijnde even getal (dus 2,5 wordt 2 en 3,5 wordt 4).

Bij Tibber zie ik echter geen logica: 0,45 wordt 0,4 en 9,25 wordt 9,3.

Het valt me op dat dit (tot nu toe) alleen voorkomt bij spotprijzen die eindigen op en .50. Toeval of is het een geval van om en om afronden? :)

Ik zal tibber eens mailen want nu wil ik het weten ook :P
Kijk je in de Android app of iOS app, want daar kan ook nog een verschil tussen zitten. En gaat dit over de prijsgrafiek? Edit: zie net pas je eerste post. Prijsgrafiek dus en Android.

Kan je misschien wat voorbeelden van vandaag geven? Ik heb de Android app niet zelf namelijk. Dan kan ik het vergelijken met iOS.

Ter info: voor de facturatie wordt er niet met deze afgerondde prijzen gewerkt. Daar gaat het volgens mij met 4 of zelf 5 cijfers achter de komma.

(PS: ik werk voor Tibber support dus deze vraag krijg ik morgen wel doorgezet van mijn collega's waarschijnlijk ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Backpacker op 18-05-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@India Sierra ook al wil je het 'breder maken dan Tibber', als je niet de Tibber API prijzen ernaast zet weet je nooit of het in de app zit zoals Backpacker nu vraagt, of in de API al verkeerd aangeleverd wordt. Dat scheelt weer een zoektocht bij de developers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:49
Backpacker schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:18:
[...]

Ja komt eraan! Ik schat ergens in Juni
Super!!

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Backpacker schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:27:
[...]

Kijk je in de Android app of iOS app, want daar kan ook nog een verschil tussen zitten. En gaat dit over de prijsgrafiek? Edit: zie net pas je eerste post. Prijsgrafiek dus en Android.

Kan je misschien wat voorbeelden van vandaag geven? Ik heb de Android app niet zelf namelijk. Dan kan ik het vergelijken met iOS.

Ter info: voor de facturatie wordt er niet met deze afgerondde prijzen gewerkt. Daar gaat het volgens mij met 4 of zelf 5 cijfers achter de komma.

(PS: ik werk voor Tibber support dus deze vraag krijg ik morgen wel doorgezet van mijn collega's waarschijnlijk ;)
Ha fun! Dit was idd met android.

Voorbeeld vandaag: tussen 07:00 en 08:00, zonder BTW etc, 8.8 cent. Op Epex 87.48 euro per MWh ofwel 8.748 cent / kWh:)

Voorbeeld morgen: Tussen 00:00 en 01:00, zonder btw, 11.1 cent. Op epex 110.48 euro -> 11.48 ct /kWh

Thanks voor de moeite iig voor dit redelijk onnozel verhaal :P
The Third Man schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:37:
@India Sierra ook al wil je het 'breder maken dan Tibber', als je niet de Tibber API prijzen ernaast zet weet je nooit of het in de app zit zoals Backpacker nu vraagt, of in de API al verkeerd aangeleverd wordt. Dat scheelt weer een zoektocht bij de developers.
Hmm, nog geen toegang tot de API. Zal even kijken of ik er via via aan kan komen.

[ Voor 18% gewijzigd door India Sierra op 18-05-2025 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
India Sierra schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:29:
[...]

Ha fun! Dit was idd met android.

Voorbeeld vandaag: tussen 07:00 en 08:00, zonder BTW etc, 8.8 cent. Op Epex 87.48 euro per MWh ofwel 8.748 cent / kWh:)

Voorbeeld morgen: Tussen 00:00 en 01:00, zonder btw, 11.1 cent. Op epex 110.48 euro -> 11.48 ct /kWh

Thanks voor de moeite iig voor dit redelijk onnozel verhaal :P

[...]

Hmm, nog geen toegang tot de API. Zal even kijken of ik er via via aan kan komen.
Op iOS worden in ieder geval dezelfde cijfers getoond.
Ik verwacht, geen idee hoe je het noemt, dat er een opvolgende afronding wordt gedaan. 8,748 --> 8 wordt afgerond naar boven, dus 4 wordt 5, dus 7 wordt 8.

Bij die 11,1 cent heb je denk ik een typfoutje gemaakt? 110,48 = 11,048 cent en geen 11,48. En als ik die op dezelfde manier afrond krijg je dus 11,1

Maar ik zal eens kijken of ik dat bevestigt kan krijgen door een app ontwikkelaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:57
Het zal wel aan mij liggen
Dit Tibber topic volg ik al een paar maanden uit interesse
(Zit nu bijna een jaar bij Tibber )
Maar dat gemiereneuk achter de komma….. dat gaat toch helemaal nergens meer over
Of het nou 8,48 of 5,0 is wat maakt dat nou????
Betalen moet je toch
Persoonlijk boeit het me geen zak achter de komma
Kijk 1 x per dag wat de tarieven zijn en stel daar het gebruik van de heetwater boiler op af en het laden van de auto
Gaat prima zo
0,1 of 0,2 prijsverschil gaat nergens over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busk07
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:45
Wij zitten nu al een paar jaar bij Tibber en zijn tevreden. Wij gaan binnenkort verhuizen, waardoor ik met twee vragen zit:

- Wij hebben op dit moment een Tesla Wall Charger. De Tesla power-up vind ik niet lekker werken en kan ook geen load balancing. Ik zie dat er een keuze van chargers is die Tibber ook zelf verkoopt. Echter, hoe goed werken deze daadwerkelijk? Is er misschien ergens een samenvatting of vergelijking?

- Ons nieuwe huis heeft een warmtepomp, zonnepanelen, etc. Wij zouden graag een thuisbatterij willen. Het prijsverschil tussen de thuisbatterijen van Tibber en Zonneplan is nog vrij fors en zou op dit moment de enige reden zijn voor ons om te overwegen naar Zonneplan over te stappen. Heeft hier iemand advies of ervaringen mee?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Hunegaart We blijven wel tweakers hè, wat gericht is op de technische gebruikers die ook kunnen kommaneuken, we zitten niet op een lekenforum zoals Kassa of Bokt of zo. Als Tweaker van de oude garde vind ik het juist toe te juichen dat iemand verder kijkt en er ook een punt van maakt. Het gaat namelijk niet over de cent die je wel of niet betaalt maar dat een technisch proces wellicht verbeterd kan worden en dat is in ieder geval bij mij ook een motivator die gekoesterd wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door The Third Man op 19-05-2025 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Nu online
Busk07 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:38:
Wij zitten nu al een paar jaar bij Tibber en zijn tevreden. Wij gaan binnenkort verhuizen, waardoor ik met twee vragen zit:

- Wij hebben op dit moment een Tesla Wall Charger. De Tesla power-up vind ik niet lekker werken en kan ook geen load balancing. Ik zie dat er een keuze van chargers is die Tibber ook zelf verkoopt. Echter, hoe goed werken deze daadwerkelijk? Is er misschien ergens een samenvatting of vergelijking?

- Ons nieuwe huis heeft een warmtepomp, zonnepanelen, etc. Wij zouden graag een thuisbatterij willen. Het prijsverschil tussen de thuisbatterijen van Tibber en Zonneplan is nog vrij fors en zou op dit moment de enige reden zijn voor ons om te overwegen naar Zonneplan over te stappen. Heeft hier iemand advies of ervaringen mee?
Iemand even een juiste richting opduwen als het gaat om thuisbatterijen is heel lastig. Wat ik wel durf samen te vatten wat hier op tweakers aan informatie te vinden is, is het volgende:

1. Er zijn veel (meer dan die twee) opties voor verschillende doeleinden en persoonlijke situaties.
2. Op onbalans handelende thuisbatterijen, waar die van Tibber en Zonneplan de beste voorbeelden van zijn, zijn in vergelijking met alle andere opties best prijzig. Daarnaast zijn dit batterijen met het meest onzekere rendement evenals terugverdientijd daar er over de toekomstbestendigheid van de onbalansmarkt veel onduidelijkheid is.
(Mening: De Tibber en Zonneplan batterijen zijn wèl een prima optie als jouw portemonnee de investering niet opmerkt en het rendement jou koud laat.)
3. Kijk a.u.b. verder (en voorbij aan deze twee batterijen). Er zijn veel topics over thuisbatterijen op tweakers te vinden waar ze uitvoerig besproken worden. Dit topic gaat daar niet over.

[ Voor 9% gewijzigd door DaanTriple7 op 19-05-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Backpacker schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:17:
[...]

Ja dat klopt wel. De compensatie wordt wel doorgeschoven maar er wordt wel een nieuwe laadsessie gemaakt. Er wordt nog gewerkt aan het tonen van meer historie in de laadtijdlijn
Is eigenlijk logisch nu ik erover nadenk; als de auto heeft gereden is het accupercentage ook veranderd dus moet er sowieso een nieuwe laadsessie bedacht worden. Het enige is dat je wel iets van een visuele bevestiging in de app zou willen dat de compensatie behouden blijft, ben benieuwd hoe dat opgelost wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:05

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Busk07 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:38:

Ik zou in elk geval een OCPP ondersteunende lader kiezen, dat geeft iets meer aansturingsmogelijkheden. Daarnaast zijn functies zoals kW (11/22), identificatie (kaartjes, BT oid), ondersteuning, van de lader van belang. Ik ben best tevreden met mijn zappi 2.1 maar doe wel mijn eigen installatie.

Accu; wat wil je bereiken is het belangrijkste. Handelen, de nacht doorkomen, niet terug leveren zijn de belangrijkste 3. Daarna komen de tech specs. Er zijn inmiddels best veel producten maar de prijzen lopen sterk uiteen. Ik zit met Tesla maar zou nu wss een Signify opstelling kiezen. Maar er zijn ook DIY tweakers met Victron stuureenheden en Pylon accu's.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zou handelen uitsplitsen in handelen op de onbalansmarkt (wat je niet als particulier kunt maar alleen met een bedrijf) en handelen door stroom op goedkopere momenten te kopen en te verkopen op duurdere momenten, mits je eigen verbruik dat toelaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:28
The Third Man schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:38:
@Hunegaart We blijven wel tweakers hè, wat gericht is op de technische gebruikers die ook kunnen kommaneuken, we zitten niet op een lekenforum zoals Kassa of Bokt of zo. Als Tweaker van de oude garde vind ik het juist toe te juichen dat iemand verder kijkt en er ook een punt van maakt. Het gaat namelijk niet over de cent die je wel of niet betaalt maar dat een technisch proces wellicht verbeterd kan worden en dat is in ieder geval bij mij ook een motivator die gekoesterd wordt.
Zo is dat!

Voor mij geldt ook nog dat ik mijn Tibber rekening wil controleren en daarbij ga ik niet uit van de prijzen van Tibber maar de EPEX spot prijs die op 5 decimalen nauwkeurig geleverd wordt. Zo ben ik er ook achter gekomen dat de klok van mijn E-meter 40s in de toekomst liep; iets dat er voor zorgt dat Tibber niet de juiste meterstanden doorkrijgt van Enexis (en ook niet toegestaan is; de maximaal toegestane afwijking is 0.5s).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Backpacker schreef op maandag 19 mei 2025 @ 00:28:
[...]

Op iOS worden in ieder geval dezelfde cijfers getoond.
Ik verwacht, geen idee hoe je het noemt, dat er een opvolgende afronding wordt gedaan. 8,748 --> 8 wordt afgerond naar boven, dus 4 wordt 5, dus 7 wordt 8.

Bij die 11,1 cent heb je denk ik een typfoutje gemaakt? 110,48 = 11,048 cent en geen 11,48. En als ik die op dezelfde manier afrond krijg je dus 11,1

Maar ik zal eens kijken of ik dat bevestigt kan krijgen door een app ontwikkelaar
Idd een typo. Met dat afronden zou het best wel eens kunnen zijn. Ik zie dat de API voor dat tijdstip 0.1105 als energy price doorgeeft.

Zou ook verklaren hoe 0,258451 0,259 wordt :) Ik ga het testen en in de gaten houden, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:28
Hunegaart schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:05:
Het zal wel aan mij liggen
Dit Tibber topic volg ik al een paar maanden uit interesse
(Zit nu bijna een jaar bij Tibber )
Maar dat gemiereneuk achter de komma….. dat gaat toch helemaal nergens meer over
Of het nou 8,48 of 5,0 is wat maakt dat nou????
Betalen moet je toch
Persoonlijk boeit het me geen zak achter de komma
Kijk 1 x per dag wat de tarieven zijn en stel daar het gebruik van de heetwater boiler op af en het laden van de auto
Gaat prima zo
0,1 of 0,2 prijsverschil gaat nergens over
Behalve wat er hierboven over gezegd is nog het volgende: ik kan het iedereen aanraden om de energierekening nauwkeurig te controleren. Ik heb deze eeuw al voor meer dan EUR 2000 aan afwijkingen gevonden EN gecorrigeerd gekregen. Daar zaten hele bizarre tussen zoals Engie die het presteerde om de verkeerde (niet bestaande) belasting tarieven toe te passen. Allemaal toegegeven en verrekend.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:57
Nou, ik heb effe de boel
Opgeschud, daaruit wat opmerkingen gekregen die best wel hout zagen
Want voorheen begreep ik niks van het 0,0185 geneuzel
Nu snap ik het idee er achter
Maar dat betekent voor mij nog niet dat ik er ook in duik
Daar heb ik simpelweg geen tijd en mogelijkheden voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_FR2010
  • Laatst online: 15:10
Ik heb wat problemen met de IONIQ5 en slimladen:
Ik plug de auto in, open daarna de Bluelink app en het laden gaat beginnen, na zo'n 15 minuten stopt het laden en komt de slimladen tijdlijn tevoorschijn. Het laden werd onderbroken om om 13:00 uur weer te starten volgens het slimme laadplan. Echter om 13:00 werd het laden niet gestart melding " We wachten tot het laden begint..."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwUQTa11-aONZtygyoLrEy4B2hE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b5dpmGaAtYZIiWIIhOzFDNqE.png?f=fotoalbum_large

Ik zie in via de Hyundai-connect-monitor de laatste calls:
20250519 11:12:13: INFO: New data added or first run today or errors, running configured commands
20250519 12:12:14: INFO: New data added or first run today or errors, running configured commands
20250519 13:12:13: INFO: New data added or first run today or errors, running configured commands

Heeft er iemand een werkende oplossing met een IONIQ5 en Tibber slimladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:07
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: hoe wisten jullie vooraf dat Tibber met een realistische schatting rekent bij een nieuw contract?

In mijn geval (All electric, PV en warmtepomp) verbruik ik per jaar 4000kWh en lever ik 5000kWh terug.

Voor zover ik kan zien rekenen ze met de gemiddelde kWh prijs voor de komende 12 maanden (ICE Endex), alleen verbruik ik een groot deel van de stroom in de winter, dus gemiddeld zal ik een veel hoger tarief betalen.

Mijn onderbuik zegt dus dat de verwachte prijs van omgerekend -14,10 per maand veel te optimistisch is.

Iemand die deze situatie herkent en kan toelichten uit de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Backpacker schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:20:
[...]

Kan je even een berichtje sturen met het e-mailadres van je Tibber account, dan kijk ik even met je mee.

Nee, het aanpassen van de vertrektijd heeft geen gevolgen. Maar als er al pauzes hebben plaatsgevonden is het wel belangrijk dat het laden wordt ingehaald. En als je dan de auto voor meer dan 4 uur van de laadpaal haalt zal je dus niet meer gecompenseerd worden voor de lage prijzen tijdens de pauzes. Je hebt dan al wel de beloning ontvangen
Ik stuur je zo een DM.

Er blijft nog een vraag over. Ik snap dat je het weer niet kunt voorspellen. Maar wat als er nu wordt ingegeschat dat vrijdag om 13:00 het goedkoopst is, maar achteraf bleek morgen om 13:00 goedkoper te zijn? Betaal ik dan voor het laden vrijdag het tarief voor vrijdag of voor woensdag? Want als ik het tarief voor vrijdag zou betalen dan is dat iets waar ik rekening mee hou met het instellen van de vertrektijd. Als ik dan denk dat het duurder uit gaat vallen dan kan ik de datumtijd naar voren halen.

Overigens superfijn dat Tibber op deze manier bereikbaar is. Echt top en voor mij een dikke reden om bij Tibber te blijven d:)b

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MIBRK schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:04:
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: hoe wisten jullie vooraf dat Tibber met een realistische schatting rekent bij een nieuw contract?

In mijn geval (All electric, PV en warmtepomp) verbruik ik per jaar 4000kWh en lever ik 5000kWh terug.

Voor zover ik kan zien rekenen ze met de gemiddelde kWh prijs voor de komende 12 maanden (ICE Endex), alleen verbruik ik een groot deel van de stroom in de winter, dus gemiddeld zal ik een veel hoger tarief betalen.

Mijn onderbuik zegt dus dat de verwachte prijs van omgerekend -14,10 per maand veel te optimistisch is.

Ik zit pas in het eerste jaar dus ik kan er niet zoveel over zeggen... Maar het is sowieso moeilijk. Want 4000kwh zonne-energie op zuid of op oost/west maakt megaverschil. Want op zuid maak je relatief weinig stroom in de pieken. Met oost-west juist veel. Dat gezegd hebbende denk ik dat je, zeker met een warmtepomp en/of een EV echt wel beter uit gaat zijn als je je verbruik aanpast op de tarieven. En aan de andere kant krijg je met flinke overproductie ook amper nog geld voor je kw-uren, zeker als deze productie in prijspiekuren plaats vindt krijg je veel te weinig boven je verbruik bij vast/variabel.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-06 08:08
Is er een tibber-compatibele laadpaal die ook een local API heeft die werkt als het bedrijf erachter failliet gaat? Perikelen rond Easee, Zappi in de rode cijfers, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Grotbewoner schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:24:
Is er een tibber-compatibele laadpaal die ook een local API heeft die werkt als het bedrijf erachter failliet gaat? Perikelen rond Easee, Zappi in de rode cijfers, etc.
Helaas niet, daar heb ik expliciet naar gekeken aangezien ik middels HA alles lokaal wil. Alleen ik wou ook meedoen met Grid Rewards. Ik heb het risico genomen en hoop dat áls het zover komt dat Easee wat specs publiceert waarmee het mogelijk wordt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
JT schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:35:
[...]

Helaas niet, daar heb ik expliciet naar gekeken aangezien ik middels HA alles lokaal wil. Alleen ik wou ook meedoen met Grid Rewards. Ik heb het risico genomen en hoop dat áls het zover komt dat Easee wat specs publiceert waarmee het mogelijk wordt.
Dus je bent voor de Easee gegaan? Waarom deze als ik vragen mag?

Als lokale API bij niemand lukt, wat is dan de beste? Ik was wel gecharmeerd van de Zappi 2.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:05

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Grotbewoner schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:27:
[...]

Ik was wel gecharmeerd van de Zappi 2.1.
<shamelessPlug>Met name de telefonische NL support van bv Marco is top!</shamelessPlug>

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
[...]

Als lokale API bij niemand lukt, wat is dan de beste? Ik was wel gecharmeerd van de Zappi 2.1.
Ik heb zelf een Easee, maar (nog) geen poging ondernomen met integratie HA. Moet HA nog vanaf 0 leren. O-) De Zappi heeft meer functies zover ik kon beoordelen, maar ook een stuk duurder dan de Easee. Als je het geld er voor over hebt dan Zappi, anders Easee. Ik ben erg tevreden over de Easee (en de integratie met Tibber meestal ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Pr088 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Ik heb zelf een Easee, maar (nog) geen poging ondernomen met integratie HA. Moet HA nog vanaf 0 leren. O-) De Zappi heeft meer functies zover ik kon beoordelen, maar ook een stuk duurder dan de Easee. Als je het geld er voor over hebt dan Zappi, anders Easee. Ik ben erg tevreden over de Easee (en de integratie met Tibber meestal ook).
De zappi komt met kabel eraan vast. De Easee heeft nog een kabel bij het laadpunt nodig, wordt dus ongeveer even duur bij een Easee Up en de zappi is dan goedkoper dan de Easee Max.

Ik zie nu wel dat Easee local API wil gaan ondersteunen. Maarja, beloftes...

Heeft de Zappi niet al basale local control d.m.v. knopjes op het apparaat zelf?

[ Voor 10% gewijzigd door Grotbewoner op 21-05-2025 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Grotbewoner schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:19:
[...]

De zappi komt met kabel eraan vast. De Easee heeft nog een kabel bij het laadpunt nodig, wordt dus ongeveer even duur bij een Easee Up en de zappi is dan goedkoper dan de Easee Max.

Heeft de Zappi niet al basale local control d.m.v. knopjes op het apparaat zelf?
Ik heb een Zappi, nog wel de oude, maar wat koppelen betreft, vind ik het geen handig apparaat. Ook de App is niet heel prettig, ik overweeg dat ding om te bouwen naar SMART EVSE.

En als ik nu een nieuwe zou moeten kiezen denk ik niet dat het een Zappi wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:58:
[...]

Ik stuur je zo een DM.

Er blijft nog een vraag over. Ik snap dat je het weer niet kunt voorspellen. Maar wat als er nu wordt ingegeschat dat vrijdag om 13:00 het goedkoopst is, maar achteraf bleek morgen om 13:00 goedkoper te zijn? Betaal ik dan voor het laden vrijdag het tarief voor vrijdag of voor woensdag? Want als ik het tarief voor vrijdag zou betalen dan is dat iets waar ik rekening mee hou met het instellen van de vertrektijd. Als ik dan denk dat het duurder uit gaat vallen dan kan ik de datumtijd naar voren halen.

Overigens superfijn dat Tibber op deze manier bereikbaar is. Echt top en voor mij een dikke reden om bij Tibber te blijven d:)b
Over het algemeen, en ik heb inmiddels tientallen controles uitgevoerd omdat ik zelf ook nieuwsgierig was, zit de voorspelling altijd erg dicht bij de werkelijkheid. Het kan soms eens een centje verschillen en heel soms vast en zeker ook wel wat meer. Maar dat is echt een uitzondering.

Maar de werking is dat er altijd tot aan de ingestelde vertrektijd naar de verwachte prijzen gekeken wordt (bij geen vertrektijd 7 dagen in de toekomst). Met die verwachte prijzen een gewone slim laden planning wordt gemaakt en als er dan Grid Rewards events plaatsvinden dan zal het altijd worden gecompenseerd naar het niveau van de Slim Laden planning.

Voor wat betreft je vraag, je betaalt voor het moment waarop er geladen wordt, maar de compensatie als er Grid Rewards events zijn is dus wel gebaseerd op toekomstige prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Freezhost schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:56:
[...]

Ik heb een Zappi, nog wel de oude, maar wat koppelen betreft, vind ik het geen apparaat. Ook de App is niet heel prettig, ik overweeg dat ding om te bouwen naar SMART EVSE.

En als ik nu een nieuwe zou moeten kiezen denk ik niet dat het een Zappi wordt.
Bedankt voor de feedback. Wat is er zo lastig aan het koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-05 18:39

mausy5043

Don't panic.

MIBRK schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:04:
[...]
Volgens mij doet de prijs die Tibber voorspelt er niet zo toe. Immers hoe nauwkeurig weet jij zelf wat je verbruik de komende 12 maanden gaat zijn? Juist. En Tibber garandeert die prijs ook niet volgens mij.
Die berekening is er alleen voor jou om te kunnen vergelijken met de tarieven van anderen. Je vergelijkt verschillende contracten door overal dezelfde getallen in te vullen en dan bepaal je wat voor jouw situatie het meest gunstig is. Bij vaste contracten wordt je maandbedrag ingesteld op die schatting en als je aan het eind van de 12 maanden ernaast bleek te zitten dan wordt dat op dat moment gecorrigeerd. Bij een dynamisch contract rekent men direct je werkelijke verbruik af aan het eind van elke maand. Dus, die schatting doet er vanaf dag 1 van je contract eigenlijk niet meer toe.

In mijn geval: Tibber weet niet wanneer ik met vakantie ben en er dus geen noemenswaardig verbruik is. Tibber weet niet dat ik een batterij heb en dat ik soms 's avonds opeens 10kWh het net op duw. De voorspelling van Tibber heb ik na afsluiten van het contract naast me neergelegd.

[ Voor 3% gewijzigd door mausy5043 op 21-05-2025 18:39 ]

EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Grotbewoner schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:19:
[...]

Easee ChargeUp is nog steeds ruim 200 euro goedkoper dan de Zappi 2.1. Daar kun je een goede laadkabel van kopen en nog geld overhouden ;).
Ik was op zoek naar een goede lichte 8 meter laadkabel (die had ik nog niet) en vond de Easee mooier. Qua design en omdat het een heel compact apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Grotbewoner schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:59:
[...]

Bedankt voor de feedback. Wat is er zo lastig aan het koppelen?
Ik heb nog de versie zonder wifi, dus met een hub. Die hub heeft een ethernet verbinding en praat draadloos met de Zappi alleen dat is en heel traag en soms werkt het niet.

Nieuwe versie is wel beter en ondersteunt ook OCPP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Freezhost schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:59:
[...]

Ik heb nog de versie zonder wifi, dus met een hub. Die hub heeft een ethernet verbinding en praat draadloos met de Zappi alleen dat is en heel traag en soms werkt het niet.

Nieuwe versie is wel beter en ondersteunt ook OCPP
offtopic:
de zappi ethernet board heeft dit bij mijn zappi 2.0 wel een heel stuk beter gemaakt. Verder jammer dat Tibber de zappi 2.0 niet ondersteunt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Pr088 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Easee ChargeUp is nog steeds ruim 200 euro goedkoper dan de Zappi 2.1. Daar kun je een goede laadkabel van kopen en nog geld overhouden ;).
Ik was op zoek naar een goede lichte 8 meter laadkabel (die had ik nog niet) en vond de Easee mooier. Qua design en omdat het een heel compact apparaat is.
Werkt die ook met grid rewards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Grotbewoner schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Werkt die ook met grid rewards?
Easee? Jazeker. Je kunt trouwens makkelijk op de website van Tibber checken welke laadpalen met Grid Rewards werken. Easee is daar één van, gebruik deze ook zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Pr088 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Easee? Jazeker. Je kunt trouwens makkelijk op de website van Tibber checken welke laadpalen met Grid Rewards werken. Easee is daar één van, gebruik deze ook zelf.
Ja, ik bedoel dat er twee van Easee op de site van Tibber staan. Een met load balancing etc. en een zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Grotbewoner schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Ja, ik bedoel dat er twee van Easee op de site van Tibber staan. Een met load balancing etc. en een zonder.
Beide laders van Easee kunnen load balancing doen i.c.m. met de Tibber Pulse of de Easee Equalizer. De Charge Max heeft een gecertificeerde MID-meter (kwh-/verbruiksmeter) en kan 22kW laden. Voor thuisgebruik is dat vaak niet nodig een 3x25A aansluiting trekt ongeveer 17A. 22kW blaast dus je stoppen eruit O-) .
Dus de Charge Up is goedkoper en goed voor thuisgebruik (max 3 laders samenwerken, 11kW, loadbalancing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

13art schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:33:
[...]

Rood is volgens mij niet goed. Rood stond bij mij voor dat het laden onderbroken was terwijl het eigenlijk had moeten laden.

Overigens is niets zo veranderlijk als het weer. Een aantal dagen vooruit blijft een schatting en daarmee kan iedere dag het voorgenomen plan ook weer veranderen. Een twee wekelijkse voorspelling van de prijzen zou wmb dan ook wenselijk zijn.
Het was een beetje oranje-rood en stond in de legenda bij grid rewards. Inmiddels weet ik dat laden dan gepauzeerd wordt ten bate van het stroomnet en dat je verdient.

Het weer is zeker veranderlijk en ik snap best dat Tibber, naar achteraf blijkt, niet compenseert voor de verkeerde inschatting. Maar ik vind het wel fijn om dat zeker te weten :)
[...]

Prijs en ontwerp was een van de overwegingen, de beschikbaarheid van HA-integratie. Minimale laadsnelheid van 6A en in een aantal stappen in te stellen. Zelf aan te koppelen laadkabel; ik heb nu een korte kabel aangeschaft want een kabel van 5m ligt bij mij op elkaar op de grond. Is overigens permanent te vergrendelen. Nu eenmaal in gebruik vind ik het ook wel handig dat de lader een RFID-lezer heeft; de lader heb ik zo ingesteld dat autorisatie nodig is om te laden. Dat kan via de app maar nu ook met de Vattenfall-mini RFIDtag die aan de autosleutel zit. Niet dat het verder ook maar iets te maken heeft met Vattenfall want je kunt elke RFID-pas koppelen eraan. Installatie was ook erg prettig; de daadwerkelijke lader haal je los uit de behuizing. Je houdt dan behuizing, kap en lader over. De behuizing installeer je inclusief vastzetten _en_ installeren van de kabel. Dat werkt erg goed want de behuizing is heel licht en je hebt alle ruimte. Daarna kun je de lader klikken in een mechanisme van contacten (is erg stevig). Dan zit je lader vast aan het stroomnet. Kap erop, extra schroefje erin en klaar. Schroeven, kabelklem, manchetten voor waterdicht houden bij kabelingang zitten er allemaal bij.

Maar goed, best kans dat de Zappi ook een aantal van deze features heeft, maar die was wel duurder. 22kw kan die volgens mij wel maar we hebben 3x25a en er zijn bijna geen ev's die dat kunnen volgens mij. Volgens mij kan de Zappi 2.1 in de toekomst wel iets met V2G, dat kan een overweging zijn om er voor te kiezen dit was er overigens nog niet toen ik mijn lader koos. Dus de meerwaarde van de Zappi was behoorlijk beperkt voor mij, het zou meer een "voor de toekomst misschien" zijn geweest. Maar dan wel voor 200 euro meer terwijl ik de Easee behoorlijk scherp in de aanbieding kocht bij Tibber. 549 _met_ een Pulse. Volgens mij was ik met een Zappi 200e duurder uit geweest ofzo

Ik kom er nu alleen achter dat de Pulse niet nodig is voor Grid Rewards, alleen load balancing. Dat mag Tibber wel duidelijker aangeven. Maar dat kan ik net zo goed met HA afdekken. Draait het ook mooi lokaal, wel fijn als mijn load balancing niet afhankelijk van internet is. Ook fijn als ik niet een P1-splitter met weer een extra voeding hoef te halen. Want er hangt al een HW P1-meter aan. Ik heb data in HA en dus HW. Ik zou kunnen wisselen met de HW-P1 maar dan staat mijn data bij een partij die mijn data wegtieft mocht ik ooit wisselen van provider. En een Pulse is vrij prijzig voor een P1-meter. Het vervelende is alleen dat ik al voorbij de retourneerperiode was toen ik daar achter kwam dus nu zit ik in dubio over te koop zetten.
Backpacker schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:07:
[...]

Over het algemeen, en ik heb inmiddels tientallen controles uitgevoerd omdat ik zelf ook nieuwsgierig was, zit de voorspelling altijd erg dicht bij de werkelijkheid. Het kan soms eens een centje verschillen en heel soms vast en zeker ook wel wat meer. Maar dat is echt een uitzondering.

Maar de werking is dat er altijd tot aan de ingestelde vertrektijd naar de verwachte prijzen gekeken wordt (bij geen vertrektijd 7 dagen in de toekomst). Met die verwachte prijzen een gewone slim laden planning wordt gemaakt en als er dan Grid Rewards events plaatsvinden dan zal het altijd worden gecompenseerd naar het niveau van de Slim Laden planning.

Voor wat betreft je vraag, je betaalt voor het moment waarop er geladen wordt, maar de compensatie als er Grid Rewards events zijn is dus wel gebaseerd op toekomstige prijzen.
Ok, dat vind ik wel interessant, hoe vaak het algoritme het bij het goede eind heeft. Op zich wil ik spreekwoordelijk best een euro inleveren voor die paar keer dat het niet klopte als dat betekent dat ik er echt geen omkijken naar heb. Wel heb ik een feature request:

Als eindgebruiker die de auto erg onregelmatig gebruikt en dus niet belang heeft bij een vast wekelijks schema

Wil ik graag eenmalige laadsessies inplannen door simpelweg datum en tijdstip in te vullen waarop ik wil vertrekken. Wanneer dit moment voorbij is komt dit niet terug, dus echt eenmalig en niet herhalend

Zodat ik niet voor elke eenmalige laadbeurt steeds het schema voor de hele week moet nalopen en meerdere dagen moet wijzigen

Poging tot scrum/agile :+
Grotbewoner schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Wat ik ervan heb begrepen (als je het zeker wil weten zoek er dan zelf even op) is dat load balancing met de Equalizer niet probleemloos verloopt. Met de Tibber Pulse weet ik niet.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:00:
[...]

Beide laders van Easee kunnen load balancing doen i.c.m. met de Tibber Pulse of de Easee Equalizer. De Charge Max heeft een gecertificeerde MID-meter (kwh-/verbruiksmeter) en kan 22kW laden. Voor thuisgebruik is dat vaak niet nodig een 3x25A aansluiting trekt ongeveer 17A. 22kW blaast dus je stoppen eruit O-) .
Dus de Charge Up is goedkoper en goed voor thuisgebruik (max 3 laders samenwerken, 11kW, loadbalancing).
Dat is niet in elke situatie waar. Als jij 'slechts' 7A per fase aan PV vermogen hebt kun je op dat moment 22kW laden.

F.E: ik heb een 22kW lader en auto met een 1-fase boordlader. Ik kan 7kW laden. Bij een 11kW lader was dit 3,7kW geweest. Zo heeft een 22kW lader voor mij wel meerwaarde.
Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste