Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Bij HW wordt de data platgeslagen in intervals van 5 minuten dus daar zijn eventuele pieken sowieso niet te zien. Alleen als je op dat moment in de "nu" data zou kijken kan je het bij HW wellicht terugzien.Sjapy Vien schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik krijg regelmatig in de app dat een fase overbelast is, maar in mijn HW overzicht gebeurd er niks op dat moment.
Ik gebruik ook de Tibber pulse en die zit samen met de HW en Homey P1 meter op een gevoede splitter van HW.
Zouden die P1 meters niet lekker werken samen, of is er daadwerkelijk een overbelasting?
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Zou je de yaml van die automation kunnen delen?Backpacker schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:29:
[...]
Ik heb zelf ook een automation die de integratie opnieuw laadt als er 10 minuten geen data binnenkomt. Die is voor het laatst op 18 april rond half 4 s'nachts getriggerd.
Het zou kunnen dat de wifi-verbinding onstabiel is en dat de integratie bij langere tijd geen data misschien vastloopt? Je kan natuurlijk altijd wat logs verzamelen en dat aankaarten op GitHub.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: Tibber - offline reload na 10m description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.tibber_pulse_X_power (naam van eigen sensor) to: unavailable for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 conditions: [] actions: - action: homeassistant.reload_config_entry metadata: {} data: {} target: entity_id: sensor.tibber_pulse_X_power mode: single |
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Afgaande op de kleur lijkt dat de prijs inclusief Grid Rewards?DaanTriple7 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:44:
Waarom tekent de lijn van de stroomprijs in de laadtijdlijn zo'n lage prijs rond 1800 terwijl die in het overzicht van de uurprijzen niet zichtbaar is?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Same here. Guess partly due to the lower average price. I've also had just a few grid reward activities in the past two months.anilkusaksiz schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:33:
I almost got no Grid Rewards to in the last 2 months. Is it the case for everyone?
[Afbeelding]
April was een goedkope maand qua uurtarieven. Maart was in mijn geval prima, zie afbeelding.BIM schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:56:
[...]
Same here. Guess partly due to the lower average price. I've also had just a few grid reward activities in the past two months.
:strip_exif()/f/image/vBN6HPyf620RSCDXZ1KACkHJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Jij hebt zo te zien 108kWh bruto aan EV's. Staan die achtereenvolgens altijd aan de lader?Pr088 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:16:
[...]
April was een goedkope maand qua uurtarieven. Maart was in mijn geval prima, zie afbeelding. [Afbeelding]
De Corsa is strikt genomen 48kWh (bruto 50). Samen dus 106kWh. Mijn vriendin en ik rijden beiden zo'n 60-70km per dag woon-werk en we reizen beiden 3 of 4 dagen. Dan nog wat weekendritjes i.v.m. familiebezoek, maar dat is allemaal in de regio (25km).DaanTriple7 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:27:
[...]
Jij hebt zo te zien 108kWh bruto aan EV's. Staan die achtereenvolgens altijd aan de lader?
Komt er op neer dat we woensdag als we de auto niet nodig hebben één van beide auto's opladen en vaak de andere in het weekend. Bij thuiskomst prik ik meestal ook in, zodat er 's nachts Grid Rewards kunnen worden meegepakt.
Korte antwoord, als er een auto thuis is, dan staat ie aan de lader te wachten. Minstens 3 dagen per week is er van 8-18 uur geen auto aan de lader, dan zijn we beiden op pad. Verbruik ligt de laatste maanden rond de 400kWh per maand.
[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 04-05-2025 20:48 ]
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Ik heb hier ook netjes een mail van gehad van Tibber.MajaMestreech schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:41:
Zojuist een podcast gezien/gehoord van de Groene Nerds en dit ging over de aanstaande 15 minuten prijzen ipv 1 uur. Ze zeiden dat Tibber de 15 minuten prijzen gaat uitvoeren en dat Tibber klanten hierover een bericht hebben ontvangen en ook dat de 15 minuut grafieken al in de app te zien zijn (blijven wel gelijk voor een uur tot 13 juni).
Heb ik iets gemist?
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Ik wel de berichtgeving gelezen omdat ik erop gewezen werd via tweakers/fb etc maar geen mail ontvangen.Stefanovic45 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:48:
[...]
Ik heb hier ook netjes een mail van gehad van Tibber.
Mijn contract gaat volgende week live en qua ev's heb ik grofweg dezelfde als jou, Peugeot e-208 en kia ev3.Pr088 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:46:
[...]
De Corsa is strikt genomen 48kWh (bruto 50). Samen dus 106kWh. Mijn vriendin en ik rijden beiden zo'n 60-70km per dag woon-werk en we reizen beiden 3 of 4 dagen. Dan nog wat weekendritjes i.v.m. familiebezoek, maar dat is allemaal in de regio (25km).
Komt er op neer dat we woensdag als we de auto niet nodig hebben één van beide auto's opladen en vaak de andere in het weekend. Bij thuiskomst prik ik meestal ook in, zodat er 's nachts Grid Rewards kunnen worden meegepakt.
Korte antwoord, als er een auto thuis is, dan staat ie aan de lader te wachten. Minstens 3 dagen per week is er van 8-18 uur geen auto aan de lader, dan zijn we beiden op pad. Verbruik ligt de laatste maanden rond de 400kWh per maand.
De ev3 is gewoon te koppelen in de tibber app en kan op deze manier aangestuurd worden. Hoe werkt dat in jouw geval bij de corsa? Die kan je wel toevoegen in de app van tibber maar kan niet uitgelezen of aangestuurd worden. Dit zal dan via de laadpaal gaan? (zappi v2.1 in mijn geval, ook al gekoppeld in de app). Maar hoe werkt dit dan voor je stellantis voertuig? Wat stel je in in de tibber app om dit goed te laten gaan?
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
Kortom; zie ik iets over het hoofd, kloppen de prijzen in de app niet of is slimladen gewoon niet zo’n slim idee?
/f/image/MIM6lWg7eYRBgNNgOwZjQWJo.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt in de Tibber app een 'dummy auto' aanmaken en die Peugeot noemen. Het werkt daarna eigenlijk hetzelfde als de Kia, behalve dat Peugeot en Opel geen actuele accustand kunnen uitlezen. Die moet je dus na het aankoppelen zelf met een slider instellen. Ook kan Tibber het laden niet programmeren op bijvoorbeeld 80% tenzij je dat zelf de Peugeot kan instellen (mijn Corsa kan dat niet).AtlAntA schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:09:
[...]
Mijn contract gaat volgende week live en qua ev's heb ik grofweg dezelfde als jou, Peugeot e-208 en kia ev3.
De ev3 is gewoon te koppelen in de tibber app en kan op deze manier aangestuurd worden. Hoe werkt dat in jouw geval bij de corsa? Die kan je wel toevoegen in de app van tibber maar kan niet uitgelezen of aangestuurd worden. Dit zal dan via de laadpaal gaan? (zappi v2.1 in mijn geval, ook al gekoppeld in de app). Maar hoe werkt dit dan voor je stellantis voertuig? Wat stel je in in de tibber app om dit goed te laten gaan?
Werkt dus iets omslachtiger, maar het werkt prima.
Pas na het geplande vertrektijdstip wordt e.e.a. verrekend, ook met je energierekening. Dus gewoon tot maandagochtend laten zitten.KaEs schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:24:
Mijn ervaring is dat bij negatieve stroomprijzen het laden van de auto door de slimladen functie vrijwel altijd wordt uitgesteld. Volgens Tibber wordt je daar later voor gecompenseerd zodat je per saldo toch nog goedkoper uit bent dan dat je meteen was gaan laden. Net als vele anderen hier vraag ik me af of dit wel klopt. Gistermiddag de auto aan de stroom gezet, de stroomprijs was toen rond de -1 a 0 ct/kWh, met het onderstaande resultaat. Ik dacht dus minimaal gratis te kunnen laden maar betaalde uiteindelijk toch nog 2,71 euro. Ik ontving ook 0,86 euro aan Grid Rewards. Het is mij onduidelijk of die al in de 2,71 euro zijn verwerkt maar als ik die er ook nog afhaal resteert er nog steeds een te betalen bedrag van 1,85 euro.
Kortom; zie ik iets over het hoofd, kloppen de prijzen in de app niet of is slimladen gewoon niet zo’n slim idee?
[Afbeelding]
Misschien dat @Backpacker iets kan zeggen, maar het is een kwestie van afwachten. Komt bij mij altijd goed(koper).
Het eenvoudige antwoord is 'ja'.DaanTriple7 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:30:
Maar wat nou als je de auto eerder loskoppeld dan het geplande tijdstip? Is je voordeel dan weg?
En de iets uitgebreidere toelichting:
Backpacker schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:08:
[...]
Momenteel vervallen de pauzes nog als er een nieuwe laadsessie wordt gestart. Er wordt nagedacht over een aanpassingen van het systeem zodat je flexibeler bent. Vooralsnog is het verstandig om de vertrektijd zo goed mogelijk in te vullen en eventueel een lager maximum laadpercentage in te vullen als de auto niet helemaal vol hoeft bij de vertrektijd.
[ Voor 52% gewijzigd door 13art op 05-05-2025 14:42 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Dat is inderdaad de logische verklaring. De app heb ik zo ingesteld dat het alleen de kale energieprijs laat zien maar in het laadscherm is het de inclusiefprijs (belastingen, grid rewards en inkoopvergoeding). Dan heb ik voor 11,5 ct/kWh geladen en dat zal een inderdaad fractie goedkoper zijn dan als ik niet slim had geladen.janne_nl schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:30:
Alleen de kale stroomprijs was gisteren onder 0. Bij -1 betaal je nog altijd 14 ct per kWh ongeveer. Pas als de kale stroom prijs onder de -14.7 ct duikt wordt hij voor partikulieren echt negatief. 4 uur dit jaar tot nu toe.
Iemand enig idee waarin ik dit probleem moet zoeken?
Nope, zelf ook een enkele keer die melding gehad, maar auto is gewoon aangesloten, lader ziet de auto, lader ziet dat er een laadplan is, maar toch een fout melding. Hier in het topic was ook iemand die niks deed en het laden een andere keer gewoon weer verder ging zonder ook maar iets gedaan te hebben. Blijft dus een raadsel waar die meldingen vandaan komen.catchingfire schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:28:
Ik zie opeens in m'n Tibber app dat het laden van m'n auto 3 dagen op rij voor 5..10min is "geblokkeerd" (rood in de de laadtijdlijn). "Laden is geblokkeerd vanwege een technisch probleem".
Iemand enig idee waarin ik dit probleem moet zoeken?
Ik heb ook pas sinds april een dynamisch contract, ook tibber, laadpaal + id4, alles zit in de app. Alleen snap ik het ook nog niet zo goed. Op het moment van schrijven, is de prijs 09:00 - 10:00, 9 cent per KWH (excl belastingen). Maar mijn auto is aan het laden; terwijl hij eigenlijk gepland stond tussen 12:00 en 15:00.KaEs schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:24:
Mijn ervaring is dat bij negatieve stroomprijzen het laden van de auto door de slimladen functie vrijwel altijd wordt uitgesteld. Volgens Tibber wordt je daar later voor gecompenseerd zodat je per saldo toch nog goedkoper uit bent dan dat je meteen was gaan laden. Net als vele anderen hier vraag ik me af of dit wel klopt. Gistermiddag de auto aan de stroom gezet, de stroomprijs was toen rond de -1 a 0 ct/kWh, met het onderstaande resultaat. Ik dacht dus minimaal gratis te kunnen laden maar betaalde uiteindelijk toch nog 2,71 euro. Ik ontving ook 0,86 euro aan Grid Rewards. Het is mij onduidelijk of die al in de 2,71 euro zijn verwerkt maar als ik die er ook nog afhaal resteert er nog steeds een te betalen bedrag van 1,85 euro.
[Afbeelding]
Hoe kan ik nou achterhalen dat dit ook daadwerkelijk " goedkoper " is, of beter? Ik bedoel; het is een lease auto, maar het 5-10x per dag aan uit gaan zoals je omschrijft op zaterdag / zondag. Kan het kwaad? Iemand?
Staan de goedkoper uren wel gepland? En wat zegt de Tibber-app? Als die op 'Stroomnet ondersteunen' staat dan zal de prijs lager uitvallen dan de uren in de middag. Daar houdt Tibber rekening mee.sjorsbeans schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:13:
[...]
Ik heb ook pas sinds april een dynamisch contract, ook tibber, laadpaal + id4, alles zit in de app. Alleen snap ik het ook nog niet zo goed. Op het moment van schrijven, is de prijs 09:00 - 10:00, 9 cent per KWH (excl belastingen). Maar mijn auto is aan het laden; terwijl hij eigenlijk gepland stond tussen 12:00 en 15:00.
Hoe kan ik nou achterhalen dat dit ook daadwerkelijk " goedkoper " is, of beter? Ik bedoel; het is een lease auto, maar het 5-10x per dag aan uit gaan zoals je omschrijft op zaterdag / zondag. Kan het kwaad? Iemand?
Korte laadmomenten (starts-stops) zijn geen probleem voor de accu en voor zover ik weet ook niet voor de omvormer. Zelfs niet als je -zoals ik- een Opel hebt. Nog nooit een probleem gehad met laden.
Ook niet met VW.
En by the way, doorzoek het topic ook even. De laadonderbrekingen die Tibber doorvoert zijn al vele malen besproken. We zijn geen klantenservice (Tibber heeft dit zelfs op hun eigen website staan).
Asked the same to the customer support and I have been told that I need to put a Departure time, so Tibber will eventually charge that car before the departure time and compensante the difference.KaEs schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:24:
[Afbeelding]
If I remove the cable before the expected departure time, charging session is broken and I'm not going to be compensated. So you need to be very precise with the departure time and don't drive the car unexpectedly
This wasn't the case before and charging paused events were really rare. There was always this blue colored grid rewards events to charge the car. Orange grid rewards are quite dominant nowadays.
All true! By the way: the colors changed a few weeks or months ago.anilkusaksiz schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:03:
[...]
Asked the same to the customer support and I have been told that I need to put a Departure time, so Tibber will eventually charge that car before the departure time and compensante the difference.
If I remove the cable before the expected departure time, charging session is broken and I'm not going to be compensated. So you need to be very precise with the departure time and don't drive the car unexpectedly![]()
This wasn't the case before and charging paused events were really rare. There was always this blue colored grid rewards events to charge the car. Orange grid rewards are quite dominant nowadays.
Yes, I think they are doing a staged rollout or A/B testing.Pr088 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:58:
[...]
All true! By the way: the colors changed a few weeks or months ago.
Sometimes I see their new design for the charging history, which has more details and more precise and sometimes I see the old design, which is not precise and gives a generic overview.
https://support.tibber.co...97987-slim-laden-de-basisonok schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:54:
Ik heb dingen in dit topic voorbij zien komen over het koppelen van een Zappi lader. Ik heb ook een zappi, maar ik zie geen optie in de Tibber app om die te koppelen. Weet iemand hoe dit komt?
Eerst eigen huiswerk doen
Mogelijk heb je een Zappi met software lager dan 2.1?
Zappi 2.1 is meer dan software. Ook de hardware is anders.Pr088 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:58:
[...]
https://support.tibber.co...97987-slim-laden-de-basis
Eerst eigen huiswerk doen![]()
Mogelijk heb je een Zappi met software lager dan 2.1?
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Meer info over kwartierprijzen:1. Kwartierprijzen: stroom wordt slimmer
Je stroomtarief is nu gebaseerd op het uurtarief van de EPEX Spot energiebeurs. Maar de energiemarkt maakt binnenkort de stap naar kwartierprijzen – en wij dus ook. Naar verwachting gebeurt dat vanaf 12 juni 2025.
Deze wijziging komt voort uit een nieuwe EU-richtlijn en helpt het stroomnet beter af te stemmen op duurzame bronnen zoals zon en wind. Goed voor het net, goed voor je portemonnee. Je leest er hier meer over.
Wat betekent dit voor jou?
Je tarief verandert van ‘uurprijs’ naar ‘kwartierprijs’.
Je stroomprijs blijft realtime meebewegen met de markt.
Je krijgt binnenkort een fris nieuw prijsscherm, waarmee je nóg makkelijker de slimste momenten spot. Stay tuned!
☀️ Voor zonnepaneeleigenaren: De voorwaarden voor teruglevering veranderen mee. Ook de vergoeding voor teruggeleverde stroom volgt straks de EPEX-spotprijs per kwartier.
https://tibber.com/nl/mag...May_2025&lid=exek70ve0ran
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Welke gevolgen gaat dat hebben voor Tibber en
Onze Grid Rewards?
Uit het stuk citeer ik dit:
Extra inkomstenbron
De vergrote inzet op netstabiliteit moet ook een extra inkomstenbron vormen voor Easee, naast de verkoop van laadpalen. Fernandez zegt dat het netwerk van 850.000 laadpalen 'waarde vertegenwoordigt' voor energieleveranciers en netbeheerders en dat die 'waarde dan gedeeld moet worden'.
Klopt, EPEX is bijvoorbeeld van plan om tegen te stemmen en wilt pas in oktober overgaan.janne_nl schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:22:
Waarschijnlijk, zit nog een dikke slag om de arm. Eerder deze week las ik dat nog niet alles waarschijnlijk op tijd klaar is bij de beurzen.
https://www.epexspot.com/...e-day-ahead-go-live-light
Easee zal toch moeten gaan samenwerken met energieleveranciers hiervoor want je moet daarvoor toegang hebben tot de beurzen (en contracten van klanten).Hunegaart schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:49:
https://tweakers.net/nieu...-voor-netstabiliteit.html
Welke gevolgen gaat dat hebben voor Tibber en
Onze Grid Rewards?
Uit het stuk citeer ik dit:
Extra inkomstenbron
De vergrote inzet op netstabiliteit moet ook een extra inkomstenbron vormen voor Easee, naast de verkoop van laadpalen. Fernandez zegt dat het netwerk van 850.000 laadpalen 'waarde vertegenwoordigt' voor energieleveranciers en netbeheerders en dat die 'waarde dan gedeeld moet worden'.
En Tibber en Easee hebben een zeer goede en langlopende relatie met elkaar.
Weet je misschien waarom Tibber via de Pulse bij het laden van een EV geen rekening houdt met de daadwerkelijke zonopwek? De Pulse zou moeten zien hoeveel ik teruglever en daar het laadvermogen van de laadpaal op aanpassen. Op die manier doen de meeste load-balancing meters het ook.
En semi-los daarvan: is dat iets wat in de huidige situatie wel kan wanneer je omvormer is verbonden met Tibber?
En tot slot: weet je of er vorderingen zijn met het kunnen koppelen van Enphase systemen?
Vragen:DaanTriple7 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:43:
@Backpacker
Weet je misschien waarom Tibber via de Pulse bij het laden van een EV geen rekening houdt met de daadwerkelijke zonopwek? De Pulse zou moeten zien hoeveel ik teruglever en daar het laadvermogen van de laadpaal op aanpassen. Op die manier doen de meeste load-balancing meters het ook.
En semi-los daarvan: is dat iets wat in de huidige situatie wel kan wanneer je omvormer is verbonden met Tibber?
En tot slot: weet je of er vorderingen zijn met het kunnen koppelen van Enphase systemen?
- Waarom? Geen idee, maar er wordt aan gewerkt heeft Tibber al eerder laten weten.
- Met een omvormerconnectie kun je in de app je opwek bijhouden, maar heeft geen effect op je vraag 1. Heb zelf een koppeling met SolarEdge omvormer.
- Toch echt een vraag voor @Backpacker
[ Voor 7% gewijzigd door JT op 09-05-2025 22:03 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Bijzonder inderdaad omdat mijn Easee/Tibber altijd rekent met vol vermogen (11kW, praktijk 10-10,5 / 3x16A.)JT schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:52:
Sinds vandaag zit mijn Easee Lite in de Tibberapp. Ik heb voor morgenochtend vol gepland om 11:00. Er moet 24kwh worden bijgeladen, dat is dus iets meer dan 2 uur laden. Vanaf 09:00 is de prijs <16ct. Maar tot mijn grote verbazing heeft Tibber nu gepland om 4,5 uur te laden met 5kwh. Vannacht tussen 02:00 en 04:00 en Morgenochtend tussen 08:00, als de prijs nog 23 cent is, en 10:30 terwijl die voor 11:00 ingesteld staat. Het meest logische is toch met de beschikbaarheid van de zon? Ik snap dat er misschien omstandigheden kunnen zijn waardoor het niet helemaal gelijk uit komt, maar 's nachts terwijl de zon flink gaat schijnen...Hij zou iets voor 09:00 moeten beginnen zou je zeggen. Geschatte kosten zijn 5,63. Dat zou het nooit zijn als ik iets voor 09:00 zou gaan laden. Dan zou ik onder de 4 euro blijven. Ik ben dus bang dat ik met Grid rewards dus meer ga betalen. In de Tibberapp staat de laadpaal ingesteld op 16A. De laadpaal zelf laadt ook gewoon met 11kwh als ik die bedien met de app.
Heb je toevallig in de auto langzamer laden ingesteld?
Het is ook zo dat Tibber een half uur marge houdt, t.o.v. de vertrektijd. Vind ik altijd wel ruim gerekend, maar die 10:30 uur klopt dus wel.
24kWh is 2,5 uur strak doorladen, dus ik snap ook niet zo goed waarom je laadplan niet kiest voor 8:00-10:30.
De auto heeft begin van de middag lekker met 11,1kwh staan laden, direct aangestuurd door mezelf. Dus aan de auto ligt het nietPr088 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:07:
[...]
Bijzonder inderdaad omdat mijn Easee/Tibber altijd rekent met vol vermogen (11kW, praktijk 10-10,5 / 3x16A.)
Heb je toevallig in de auto langzamer laden ingesteld?
Het is ook zo dat Tibber een half uur marge houdt, t.o.v. de vertrektijd. Vind ik altijd wel ruim gerekend, maar die 10:30 uur klopt dus wel.
24kWh is 2,5 uur strak doorladen, dus ik snap ook niet zo goed waarom je laadplan niet kiest voor 8:00-10:30.
Ik heb nu wel dan de vertrektijd op 11:30 gezet. Gevolg is dat er 's nachts 12 minuten minder wordt geladen en de ochtend een half uur langer

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee maar als ik het goed heb dan gaan de grid rewards je op zo'n manier belonen dat mits je de auto tot de vertrektijd aan de paal laat hangen je financieel gezien er het beste uit komt.JT schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:52:
Sinds vandaag zit mijn Easee Lite in de Tibberapp. Ik heb voor morgenochtend vol gepland om 11:00. Er moet 24kwh worden bijgeladen, dat is dus iets meer dan 2 uur laden. Vanaf 09:00 is de prijs <16ct. Maar tot mijn grote verbazing heeft Tibber nu gepland om 4,5 uur te laden met 5kwh. Vannacht tussen 02:00 en 04:00 en Morgenochtend tussen 08:00, als de prijs nog 23 cent is, en 10:30 terwijl die voor 11:00 ingesteld staat. Het meest logische is toch met de beschikbaarheid van de zon? Ik snap dat er misschien omstandigheden kunnen zijn waardoor het niet helemaal gelijk uit komt, maar 's nachts terwijl de zon flink gaat schijnen...Hij zou iets voor 09:00 moeten beginnen zou je zeggen. Geschatte kosten zijn 5,63. Dat zou het nooit zijn als ik iets voor 09:00 zou gaan laden. Dan zou ik onder de 4 euro blijven. Ik ben dus bang dat ik met Grid rewards dus meer ga betalen. In de Tibberapp staat de laadpaal ingesteld op 16A. De laadpaal zelf laadt ook gewoon met 11kwh als ik die bedien met de app.
Als het nog mogelijk is post dan even een screenshot met hoe het laden er uitgezien heeft (de grafiek met gekleurde balken). Aan de hand daarvan is vaak wel te herleiden waarom er op bepaalde momenten geladen is. Maar als het met Grid rewards is geweest is dit altijd in totaal goedkoper dan wat je initieel zou betalen. Als het goed is zie je dan ook een bedrag bij Grid Rewards staan. Plus het totaal bedrag van het laden kan met de tijd nog aangepast worden is mijn ervaring. Dus het getal welke je ziet direct na het laden is lang niet altijd meteen het daadwerkelijke eindbedrag.JT schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:52:
Ja, dat klopt maar ik kon dat niet rijmen met het huidige seizoen en het weer van deze ochtend. Maar zie volgende reply voor meer infoAtlAntA schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 06:37:
[...]
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee maar als ik het goed heb dan gaan de grid rewards je op zo'n manier belonen dat mits je de auto tot de vertrektijd aan de paal laat hangen je financieel gezien er het beste uit komt.
Ga ik zeker doen maar het is net weer iets anders gelopen achteraf13art schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:42:
[...]
Als het nog mogelijk is post dan even een screenshot met hoe het laden er uitgezien heeft (de grafiek met gekleurde balken). Aan de hand daarvan is vaak wel te herleiden waarom er op bepaalde momenten geladen is. Maar als het met Grid rewards is geweest is dit altijd in totaal goedkoper dan wat je initieel zou betalen. Als het goed is zie je dan ook een bedrag bij Grid Rewards staan. Plus het totaal bedrag van het laden kan met de tijd nog aangepast worden is mijn ervaring. Dus het getal welke je ziet direct na het laden is lang niet altijd meteen het daadwerkelijke eindbedrag.
Ecodan warmtepomp
Had net de auto leeggereden deze week in afwachting van de prijzen op zondag om hem dat weer vol te laden.
Komt partner ineens met een last-minute auto uitstapje aanzetten voor zondag 12u, net nadat de prijzen bekend gemaakt zijn.

[ Voor 86% gewijzigd door ASW1 op 10-05-2025 13:50 ]
Vandaag een stuk gereden, auto op 17% hell yeah let's godiotav schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:07:
Poah wat een middag morgen.
ASW1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:14:
Edit: nu wel zichtbaar, zit blijkbaar wat vertraging in.
Had net de auto leeggereden deze week in afwachting van de prijzen op zondag om hem dat weer vol te laden.
Komt partner ineens met een last-minute auto uitstapje aanzetten voor zondag 12u, net nadat de prijzen bekend gemaakt zijn.
Ecodan warmtepomp
Ik kan dat nu niet terugvinden met de kleurtjes of uberhaupt geschiedenis...enige dat ik kan vinden is grid rewards; 44 cent. Volgens mij compenseert dat nooit voor die tijd dat er vannacht geladen is voor hogere tarieven. Heb jij enig idee of en zo ja waar ik het terug kan vinden?13art schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:42:
[...]
Als het nog mogelijk is post dan even een screenshot met hoe het laden er uitgezien heeft (de grafiek met gekleurde balken). Aan de hand daarvan is vaak wel te herleiden waarom er op bepaalde momenten geladen is. Maar als het met Grid rewards is geweest is dit altijd in totaal goedkoper dan wat je initieel zou betalen. Als het goed is zie je dan ook een bedrag bij Grid Rewards staan. Plus het totaal bedrag van het laden kan met de tijd nog aangepast worden is mijn ervaring. Dus het getal welke je ziet direct na het laden is lang niet altijd meteen het daadwerkelijke eindbedrag.
Edit: in de Easee-app nog een grafiek gevonden
:strip_exif()/f/image/QaIpFdiEEUuihyyDwmOSovmc.png?f=user_large)
23,8kwh.
[ Voor 10% gewijzigd door JT op 10-05-2025 22:38 ]
Ecodan warmtepomp
Dat kan je in de Tibber app terug vinden (onder de tegel van je auto en dan de laadtijdlijn, maar volgens mij alleen zolang de auto nog aangesloten is op de lader.JT schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:25:
[...]
Ik kan dat nu niet terugvinden met de kleurtjes of uberhaupt geschiedenis...enige dat ik kan vinden is grid rewards; 44 cent. Volgens mij compenseert dat nooit voor die tijd dat er vannacht geladen is voor hogere tarieven. Heb jij enig idee of en zo ja waar ik het terug kan vinden?
Edit: in de Easee-app nog een grafiek gevonden![]()
[Afbeelding]
23,8kwh.
Zo te zien laat de Easee app alles zien in blokken van een uur dus dat zegt nog niet zo heel veel.
Overigens is laden onder Grid rewards vaak maar korte momenten. Dan is een vergoeding van 44 cent voor een kort moment waarbij er relatief weinig geladen wordt, best een flinke vergoeding.
Overigens hier de hele week, waarbij de auto zoveel als mogelijk zowel overdag als in de avond en nacht aan de lader gehangen heeft, 0,0 aan grid Rewards ter ondersteuning van het netwerk.
[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 11-05-2025 07:46 ]
Dat kan maar hij heeft nu 10kwh erin gegooid voor 10ct kwh duurder dan in de ochtend en ik krijg maar 44 cent. Dus dan kóst het me geld.13art schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:41:
[...]
Dat kan je in de Tibber app terug vinden (onder de tegel van je auto en dan de laadtijdlijn, maar volgens mij alleen zolang de auto nog aangesloten is op de lader.
Zo te zien laat de Easee app alles zien in blokken van een uur dus dat zegt nog niet zo heel veel.
Overigens is laden onder Grid rewards vaak maar korte momenten. Dan is een vergoeding van 44 cent voor een kort moment waarbij er relatief weinig geladen wordt, best een flinke vergoeding.
Overigens hier de hele week, waarbij de auto zoveel als mogelijk zowel overdag als in de avond en nacht aan de lader gehangen heeft, 0,0 aan grid Rewards ter ondersteuning van het netwerk.
Ecodan warmtepomp
[ Voor 38% gewijzigd door Mirabis op 11-05-2025 12:22 . Reden: - quote ]
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Misschien een fase overbelast waardoor je samen niet boven de 16kw komt maar er wel noodzaak is tot throttling?Mirabis schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:21:
He...ik was iets te enthousiast en loop nu tegen "laden aangepast voor load balancing" aan met 3x 25A. Vaatwasser machinereiniging, wasmachine reiniging, oven ecoclean, rijstkooker, EV laden, thuisbatterij laden, zonnepanelen uit. ±16kW verbruik op dit moment...
Ecodan warmtepomp
Zeker, kan het zien via Tibber -> Pulse -> Fasen. L2 kortstondig 32A en L3 28.0A. Inmiddels e.e.a. uitgeschakeld en de Easee charge lite schaalt ook automatisch af. Echter heb ik het liever in m'n auto accu dan dat de vaatwasser draait dus ff wat keuzes maken.JT schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:30:
[...]
Misschien een fase overbelast waardoor je samen niet boven de 16kw komt maar er wel noodzaak is tot throttling?
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Ik heb die fasen optie niet in mijn pulse. Komt dat omdat ik een smr 4.xx meter heb?Mirabis schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:32:
[...]
Zeker, kan het zien via Tibber -> Pulse -> Fasen. L2 kortstondig 32A en L3 28.0A. Inmiddels e.e.a. uitgeschakeld en de Easee charge lite schaalt ook automatisch af. Echter heb ik het liever in m'n auto accu dan dat de vaatwasser draait dus ff wat keuzes maken.
Haha, ik zie het nu ook, blijkbaar de laatste keer vlak voor de storing gekeken.Rojado schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:49:
De solaredge app is overbelast, er zijn waarschijnlijk teveel mensen tegelijkertijd aan het kijken hoe hun systeem op 0 staat terwijl de zon volop schijnt 😅
Voor de negatieve prijzen: weet iemand welke waarde ik moet ingeven in de SolarEdge om de omvormer te kunnen uitschakelen bij negatieve prijzen (netto negatief: inclusief belastingen)?
De belasting op elektra is € 0,1228 inclusief BTW. De inkoopkosten van Tibber krijg je terug bij teruglevering, dus 'thats it'?
Invullen -0,1228?
Of ik er gebruik van ga maken is de vraag. Nu staat de auto gewoon even 35kWh vol te trekken
[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 11-05-2025 14:16 ]
En hier teruglezen.
Thanks, van het teruglezen werd ik helaas niet veel wijzer. Jij geeft een hele goede samenvattingjanne_nl schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:45:
0,122 invullen en 21% btw. Bij export aanvinken dat de importtarieven gebruikt moeten worden. En de negatieve tariefoptimalisatie niet vergeten aan te zetten.
En hier teruglezen.
Zelfhulp eerst

1. Omdat daar nog druk aan wordt ontwikkelt. Nog even geduldDaanTriple7 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:43:
@Backpacker
2. nee
3. helaas nog geen zicht op, we willen heel graag maar dan moet de fabrikant ook meewerken
Ja dat komt door je slimme meter helaasAtlAntA schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:51:
[...]
Ik heb die fasen optie niet in mijn pulse. Komt dat omdat ik een smr 4.xx meter heb?
Naast de 44 cent heb je ook nog een compensatie gekregen voor laden in een duurder uur. Dat zie je niet in het Grid Reward scherm terug.JT schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:11:
Zeau, laden aan, wasmachine, droger, vaatwasser aan, zonnepanelen uit
[...]
Dat kan maar hij heeft nu 10kwh erin gegooid voor 10ct kwh duurder dan in de ochtend en ik krijg maar 44 cent. Dus dan kóst het me geld.
Je kan het wel terugzien in de totaalkosten aan het eind van een laadsessie onder de laadtijdlijn en als je in de analyse als je naar dat betreffende uur gaat in de detail analyse zal je ook zien dat de uurprijs van dat uur is aangepast.
Als je mij toestemming geeft om screenshots van je Analyse te mogen plaatsen en even een privéberichtje kan sturen met het e-mailadres van je Tibber account dan wil ik best wel even in detail laten zien. Dan zoek ik ook even de normale prijzen van dat uur erbij.
Het systeem heeft helaas even nodig om tot de juiste gemiddelde laadsnelheid te komen. Meestal is dat al bereikt na 1 of 2 laadsessiesJT schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:52:
Dank! Ik zal het morgen eens bekijken als de analyse beschikbaar is. In de laadtijdlijn kan ik niet meer zien omdat de sessie voorbij is.Backpacker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:28:
[...]
Naast de 44 cent heb je ook nog een compensatie gekregen voor laden in een duurder uur. Dat zie je niet in het Grid Reward scherm terug.
Je kan het wel terugzien in de totaalkosten aan het eind van een laadsessie onder de laadtijdlijn en als je in de analyse als je naar dat betreffende uur gaat in de detail analyse zal je ook zien dat de uurprijs van dat uur is aangepast.
Als je mij toestemming geeft om screenshots van je Analyse te mogen plaatsen en even een privéberichtje kan sturen met het e-mailadres van je Tibber account dan wil ik best wel even in detail laten zien. Dan zoek ik ook even de normale prijzen van dat uur erbij.
Dat viel mij vandaag op ja. Ik vind dat een beetje gek omdat je instelt in de app met welke stroom die moet laden maar dat dus niet gelijk gaat doen, maar het werkt zo ook.Backpacker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:30:
[...]
Het systeem heeft helaas even nodig om tot de juiste gemiddelde laadsnelheid te komen. Meestal is dat al bereikt na 1 of 2 laadsessies
Ecodan warmtepomp
Zal dan eens contact opnemen met Liander of ik alvast een nieuwe meter kan krijgen.
Edit: Inmiddels afspraak gemaakt voor half juni voor een nieuwe smr5.0 meter. Had niet zo'n vlotte meewerking verwacht van Liander.
[ Voor 21% gewijzigd door AtlAntA op 12-05-2025 11:02 ]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Nee, dat kan alleen via de pulse. Ik heb zelf een actieve P1 splitter er tussen gezet om zowel in Home Assistant als aan Tibber de data aan te leveren. Dat werkt nu al enkele maanden perfect.peterpijpelink schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:50:
vraag, al gezocht maar kan niet zo snel vinden, kan ik mijn bestaande P1 meter (netwerk gekoppeld) ook laten aanleveren aan de Tibber data en zo in de app? ben (nog) geen klant. Maar om de Pulse te kopen terwijl ik een stabiel goed werkende P1 meter heb is zonde geld en onnodig. En ik wil de P1 data in Home Assistant behouden.
Mocht iemand nog handige tips hebben, met die Pulse? Twijfel dan weer als ik lees dat Zonneplan de PV panelen uitschakelt wanneer je zoals gisteren een negatieve stroomprijs ziet, of ze wel goed zit bij Tibber.
Ze gebruikt 8 panelen (3000 Wp) maar ik wil haar niet onrustig maken hoe ze haar stroomgebruik moet invullen, ze is met pensioen draait een wasje in de avonden (na de piekuren) en zet de vaatwasser bij wijze aan rond de middag na lunch.
Mijn boefje is liev!
wat voor zonnepanelen omvormer heeft ze?JB schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:31:
Vanaf morgen gaat mijn moeder ook over op Tibber. Heel benieuwd. Voor mij ook een nieuwe ervaring, omdat ik zelf nog een jaar vast zit zonder TLB etc.
Mocht iemand nog handige tips hebben, met die Pulse? Twijfel dan weer als ik lees dat Zonneplan de PV panelen uitschakelt wanneer je zoals gisteren een negatieve stroomprijs ziet, of ze wel goed zit bij Tibber.
Ze gebruikt 8 panelen (3000 Wp) maar ik wil haar niet onrustig maken hoe ze haar stroomgebruik moet invullen, ze is met pensioen draait een wasje in de avonden (na de piekuren) en zet de vaatwasser bij wijze aan rond de middag na lunch.
het aantal negatieve uren valt nog wel mee.. maar die 3000 Wp had haar gisteren ongeveer ~8kWh * 0,2~ = 1,6 euro gekost
Zonneplan kan alleen de eigen PV systemen uitzetten volgens mij, dus als je geen zonneplan PV systeem hebt moet je het toch anders regelen.
[ Voor 7% gewijzigd door DanTm op 12-05-2025 10:55 ]
Een Growatt omvormer. Die is verbonden aan WiFi dus er is wel iets mogelijk.DanTm schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:54:
[...]
wat voor zonnepanelen omvormer heeft ze?
het aantal negatieve uren valt nog wel mee.. maar die 3000 Wp had haar gisteren ongeveer ~8kWh * 0,2~ = 1,6 euro gekost
Zonneplan kan alleen de eigen PV systemen uitzetten volgens mij, dus als je geen zonneplan PV systeem hebt moet je het toch anders regelen.
Ik probeer het sowieso te begrijpen, maar die vraag is hier wellicht al meermaals gesteld. Voor 1,6 euro ga ik geen rare moeilijkheden uithalen voor haar. Lekker laten gaan... maar als ik dit zie;
/f/image/rYSrG3nOckXgwrMNB97qtnIi.png?f=fotoalbum_large)
hoe werkt het dan? De stroomprijs is negatief, de kWh prijs is positief. Betaald ze dan 2x omdat ze teruglevert op dat moment (want stroom = negatief == dokken + belasting en extra kosten).
Mijn boefje is liev!
Pas als de kale stroomprijs ongeveer 12,2 cent negatief is, is de prijs incl. belastingen 0. Nog lagere stroomprijzen dan 12,2 cent negatief zorgen ervoor dat je betaald krijgt als je verbruikt en moet betalen als je op dat moment teruglevert. Dat was gisterenmiddag het geval.
Kortom: wat je hier ziet zijn de kosten die je betaald per kwh of in uitzonderlijke gevallen als dit onder 0 is, krijgt. Daarnaast is het enige om rekening mee te houden hoe het jaarverbruik en de teruglevering van de zonnepanelen eruit ziet, omdat je nog tot 2027 de energiebelasting mag salderen.
[ Voor 22% gewijzigd door Racierox op 12-05-2025 11:22 ]
Tibber (via Pulse) kan voor je geen zonnepanelen uitschakelen (en Zonneplan vaak ook niet, alleen bij de eigen omvormers). Het beste is om te kijken of de GroWatt zelf dit kan. SolarEdge kan het bijvoorbeeld wel automatisch, bij een zelf vastgestelde prijs. Meeste mensen hanteren -12,2 cent.JB schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:31:
Vanaf morgen gaat mijn moeder ook over op Tibber. Heel benieuwd. Voor mij ook een nieuwe ervaring, omdat ik zelf nog een jaar vast zit zonder TLB etc.
Is dynamisch wel de beste optie voor je moeder, als ze het niet zit zitten om actief met haar stroomgebruik om te gaan? Overigens is wasjes draaien in het voorjaar en de zomer ook het beste 's middags te doen
De negatieve prijzen van gisteren zijn grote uitzondering. Houd er wel rekening mee dat Tibber per maand afrekent en de maandfacturen in de winter een stuk hoger zullen zijn dan in de zomer. Zo betaalde ik in april 7 euro, terwijl ik in januari zo'n 100 betaalde. Ik heb 4800Wp zonnepanelen en gebruik redelijk veel door elektrische auto's laden.
Zonneplan kan iig solaredge omvormers uitschakelenDanTm schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:54:
[...]
wat voor zonnepanelen omvormer heeft ze?
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Ah oké. Maar goed, de meeste SolarEdge omvormers kunnen zelf de stroom ook uitschakelen. Dus als je een SE omvormer hebt ben je in die zin leverancier onafhankelijk.robbinonline schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:38:
[...]
Zonneplan kan iig solaredge omvormers uitschakelen
Dat doet Zonneplan niet zelf. Dat doet de software van SolarEdge zelf en kan dus bij iedere dynamische leverancier. Zonneplan kan momenteel alleen nu hun eigen omvormer aansturen.robbinonline schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:38:
[...]
Zonneplan kan iig solaredge omvormers uitschakelen
https://www.zonneplan.nl/powerplay/zonnepanelen
Kijk evt eens naar https://www.zonnedimmer.nl Daar schrijven ze dat Growatt ondersteunenJB schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:00:
[...]
Een Growatt omvormer. Die is verbonden aan WiFi dus er is wel iets mogelijk.
En vaatwasser na de lunch is prima als er zonnestroom is; dan zijn de prijzen meestal laag
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Echter vraag ik mij af, worden alle meterstanden per uur dan ook bijgehouden in de meter?
Aangezien ik een thuisbatterij systeem heb met Dynamic ESS, is het bij mij cruciaal dat dit, wanneer de verbinding weer hersteld is, ook per uur aan Tibber doorgegeven wordt.
Als dit niet het geval is, en Tibber gaat uit van een gemiddeld verbruik, dan is dat een gigantisch financieel nadeel voor mij. Hoe gaat Tibber hiermee om? Ik heb zowel een P1 meter van Homewizard, als ook de Victron VRM waarmee ik kan aantonen wanneer ik stroom verbruikt heb en teruggeleverd heb.
120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen
Hier hoefde ik de splitter niet eens van voeding te voorzien. De HomeWizard P1 meter en de Tibber P1 meter doen het prima op de voeding van de slimme meter zelfRacierox schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:52:
[...]
Nee, dat kan alleen via de pulse. Ik heb zelf een actieve P1 splitter er tussen gezet om zowel in Home Assistant als aan Tibber de data aan te leveren. Dat werkt nu al enkele maanden perfect.
UNOX: The worst operating system
De meter houdt kwartierwaarden bij. Ik dacht max 10 of 14 dagen. Even in de gaten houden en dan alsnog een melding bij Enexis maken.vaursechs schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:05:
Sinds 6 mei komen er bij mijn Tibber geen meterstanden meer door, na contact gehad te hebben met Enexis geven zij aan dat dit wel vaker voor komt en dan het vanzelf weer hersteld.
Echter vraag ik mij af, worden alle meterstanden per uur dan ook bijgehouden in de meter?
Aangezien ik een thuisbatterij systeem heb met Dynamic ESS, is het bij mij cruciaal dat dit, wanneer de verbinding weer hersteld is, ook per uur aan Tibber doorgegeven wordt.
Als dit niet het geval is, en Tibber gaat uit van een gemiddeld verbruik, dan is dat een gigantisch financieel nadeel voor mij. Hoe gaat Tibber hiermee om? Ik heb zowel een P1 meter van Homewizard, als ook de Victron VRM waarmee ik kan aantonen wanneer ik stroom verbruikt heb en teruggeleverd heb.
Wellicht dat dit nog verschil maakt per meter? Het betreft een ZIV ESMR5 3 fase meter.janne_nl schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:19:
[...]
De meter houdt kwartierwaarden bij. Ik dacht max 10 of 14 dagen. Even in de gaten houden en dan alsnog een melding bij Enexis maken.
120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen
Ding is wel dat de data uitgelezen moet zijn voordat het geheugen vol zit. Anders heb je ehm pech. Dus ook zelf de vinger aan de pols houden.
Ohw nee ik ook niet. Dat is een meevaller.AtlAntA schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:08:
[...]
Zal dan eens contact opnemen met Liander of ik alvast een nieuwe meter kan krijgen.
Edit: Inmiddels afspraak gemaakt voor half juni voor een nieuwe smr5.0 meter. Had niet zo'n vlotte meewerking verwacht van Liander.
Ja volgens liander 1 van het eerste type slimme meters. Op de meter zelf staat 2013 . Zit ook nog gprs in en zou voor 2029 toch vervangen moeten worden.Backpacker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:24:
[...]
Ohw nee ik ook niet. Dat is een meevaller.Enig idee hoe oud je je huidige meter is?
We hebben het niet over kosten gehad dus ga er vanuit dat het niks gaat kosten omdat het toch moet. Ik ben al lang blij met de hogere uitlees snelheid. Al helemaal met eventuele accu's in het vooruitzicht.
Het gevolg is dus dat ik stroom teruggeleverd heb op de duurste momenten, maar dat Tibber het geregistreerd heeft op de goedkoopste momenten (en zelfs tijdens negatieve uren!).
Zie hieronder het verschil tussen de waarde die Tibber opgeeft en de daadwerkelijke waarde uitgelezen van P1 poort:
:strip_exif()/f/image/X103ovgA3S6oSJtY2uV0aIuT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k5y6rpY3LLY9F8nqV85IcWUx.jpg?f=fotoalbum_large)
Mag jij hier iets meer over vertellen? Ik zou graag meer integratie zien met mijn Sessy batterij (a la Frank Energie).Backpacker schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:03:
[...]
Die kans is er natuurlijk altijd als Homewizard het mogelijk gaat maken, er wordt momenteel al hard gewerkt aan enkele integratie dus op termijn zou dat ook best kunnen voor de HW batterij.
Waar komt die grafiek vandaan? Heb je een pulse?vaursechs schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:43:
Inmiddels lijkt het erop dat er weer meterstanden binnengekomen zijn bij Tibber, echter klopt er nog niets van het verbruik per uur. Per dag klopt wel, maar het lijkt erop dat ze er bij tibber vanuit gaan dat mijn teruglevering gelijk is aan een normale curve van zonnepanelen, echter is het bij mij juist precies andersom dankzij mijn ESS systeem.
Het gevolg is dus dat ik stroom teruggeleverd heb op de duurste momenten, maar dat Tibber het geregistreerd heeft op de goedkoopste momenten (en zelfs tijdens negatieve uren!).
Zie hieronder het verschil tussen de waarde die Tibber opgeeft en de daadwerkelijke waarde uitgelezen van P1 poort:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik bij analyse kijk zie ik precies bij productie wat er naar het huis en het net gegaan is. Meestal met minstens 1 dag achterstand omdat dat de data uit de slimme meter is. Met iets anders kan Tibber niet rekenen.
Het is de grafiek van HomeWizard, ik heb geen pulse.janne_nl schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:10:
[...]
Waar komt die grafiek vandaan? Heb je een pulse?
Als ik bij analyse kijk zie ik precies bij productie wat er naar het huis en het net gegaan is. Meestal met minstens 1 dag achterstand omdat dat de data uit de slimme meter is. Met iets anders kan Tibber niet rekenen.
Overigens kan geen enkele P1 meter mijn directe verbruik zien aangezien mijn Victron ESS systeem ertussen zit. Wat je wel duidelijk op de grafiek kan zien, is dat ik rond het middaguur helemaal geen stroom teruglever (zelfs stroom in trek) echter geeft Tibber aan dat ik rond 12:00u het meeste vermogen teruglever (terwijl alle PV opwek op dat moment gebruikt wordt om de thuisaccu te laden).
[ Voor 30% gewijzigd door vaursechs op 13-05-2025 17:41 ]
Zit je systeem soms voor je meter, vanaf het net gekeken dan?
Als ik zo even lees wat een ESS systeem doet, dan is dat hetzelfde (ongeveer) als wat mijn Solaredge systeem doet. De P1 poort laat precies zien wat er in en uit het huis gaat. Als dat volgens jou niet klopt, zou ik de installateur bellen voor controle of meer uitleg.
En nog steeds de vraag waar dat bovenste grafiekje vandaan komt. Ik zou bijna zeggen dat je grafiekjes/data door elkaar haalt.
Wel.een flinke accu. Bedrijf neem ik aan?
[ Voor 44% gewijzigd door janne_nl op 13-05-2025 18:12 ]
Kijk eens bij verbruik ipv productie. Daar zie je per dag of de uurdata een schatting is of gemeten (gek genoeg niet bij de productie, wie verzint datvaursechs schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:38:
[...]
Het is de grafiek van HomeWizard, ik heb geen pulse.
Overigens kan geen enkele P1 meter mijn directe verbruik zien aangezien mijn Victron ESS systeem ertussen zit. Wat je wel duidelijk op de grafiek kan zien, is dat ik rond het middaguur helemaal geen stroom teruglever (zelfs stroom in trek) echter geeft Tibber aan dat ik rond 12:00u het meeste vermogen teruglever (terwijl alle PV opwek op dat moment gebruikt wordt om de thuisaccu te laden).

Er staat sinds 7 mei inderdaad bij dat het een schatting is. Dit heb ik in het verleden ook wel eens gehad, maar toen betrof het slechts 1 a 2 dagen, nu is het structureel sinds 7 mei.MrFish schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:54:
[...]
Kijk eens bij verbruik ipv productie. Daar zie je per dag of de uurdata een schatting is of gemeten (gek genoeg niet bij de productie, wie verzint dat). Ik heb meerdere keren meegemaakt dat soms voor een enkele dag heel lang de schatting bleef staan, maar tot nu toe kwam het altijd vanzelf goed. Geef het nog een paar dagen.