Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:28

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Gisteren en vandaag twee keer een moment gehad waarop er een melding kwam van laden onder Grid Rewards. Is ook zichtbaar in het overzicht, maar er werd op die momenten uiteindelijk niet geladen. Vreemd genoeg geeft de app wel aan dat de accu van xx% naar xx% geladen zou worden, maar de rest van de getallen staan op '0'. Geen foutmelding, ook via de app van de laadpaal zelf is te zien dat er echt geen verbruik is.

Andere Grid Rewards momenten gingen wel weer zoals verwacht. Meer mensen hier die dit ook is opgevallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QK8vvOAoViiwRZF5A9siti5ySlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMZTEZpi3Limi21QXVammHJL.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Het lijkt er op dat er flink wat vertraging zit in het verwerken van de gegevens. Want nu zoveel uur later staat er deze ochtend wel netjes een verbruik gebeld. De app van de kader zelf loopt vreemd genoeg ook achter met de gegevens. Het verbruik van afgelopen nacht staat daar bijvoorbeeld nog niet in terwijl dit het in de Tibber app wel vermeld staat.

[ Voor 21% gewijzigd door 13art op 23-04-2025 06:50 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:31

Judge Ming

Full electric per 8/2024

earthknake schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:37:
Weet iemand of Zappi 2 ook ondersteuning gaat krijgen? Nu alleen 2.1. Niet zo handig als je de 2 hebt...
Ik ga er van uit dat je doelt op OCPP ondersteuning in 2.0. Dat gaat niet gebeuren. De zappi 2.1 heeft intern wel wat meer dan alleen een software update gehad. Moederbord heeft extra functies en het bordje in de voorzijde heeft nu een ethernet poort. Er is wel een inruildeal met MyEnergi (NL) te maken maar het blijft een prijzige upgrade.

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:31
De grid rewards laadmomenten zijn ook niet altijd heel voordelig. Volgens mij is dit afgelopen nacht zo’n 17,11 cent per KWH?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm3ZiKRXz7pJNIFg2kqzi-Hk8XQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sN3joaypsdkBJxD1RXytFNtf.png?f=fotoalbum_large

Dan liever de prijzen van een beetje later…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0CUqUxTf_SPeZN5Lza8kY-EKxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIj4cHLwq7j9Xsq2CgFjaBPn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door feelthepower op 24-04-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:11
Mede Tibberaars;
Ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden in dit topic.

Is de hoogte van de grid-rewards gelinkt aan het uitgeschakelde, danwel ingeschakelde laadvermogen?

Tibber/Wallbox probeert bij mij altijd te laden met het maximaal ingestelde amperage. Als ik deze omlaag schroef, heeft dit dan een negatief effect op de rewards?

Ik laad op 1-fase waar ik na het plaatsen van m'n onderverdeler graag onder de 25A blijf ipv de 32A waarop ik zou kunnen laden. De accu van de Leaf vind altijd op 7kW laden namelijk niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:02
feelthepower schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:27:
De grid rewards laadmomenten zijn ook niet altijd heel voordelig. Volgens mij is dit afgelopen nacht zo’n 17,11 cent per KWH?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet elk moment van stroomoverschot is evenveel waard. Maar je moet wel goed vergelijken. 17 cent is voordelig ten opzichte van het reguliere uurtarief afgelopen nacht. Dat kwam niet onder de 24,6 cent.
Dus toch mooi 30% korting :P

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
DaanTriple7 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:17:
Mede Tibberaars;
Ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden in dit topic.

Is de hoogte van de grid-rewards gelinkt aan het uitgeschakelde, danwel ingeschakelde laadvermogen?

Tibber/Wallbox probeert bij mij altijd te laden met het maximaal ingestelde amperage. Als ik deze omlaag schroef, heeft dit dan een negatief effect op de rewards?

Ik laad op 1-fase waar ik na het plaatsen van m'n onderverdeler graag onder de 25A blijf ipv de 32A waarop ik zou kunnen laden. De accu van de Leaf vind altijd op 7kW laden namelijk niet fijn.
De GR zijn bij mijn weten gekoppeld aan de hoeveelheid afname. Dus langzamer laden betekent minder kwantiteit GR. De hoogte zal niet verschillen, maar bij korte periodes van stroomoverschot zal je auto minder laden en krijg jij dus in absolute zin minder Rewards. In relative zin volgens mij niet.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik moet zeggen dat GR wel weer op het oude niveau lijken te zijn kwa frequentie.

En vannacht -4,3eu per Kwh is altijd leuk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRJFFcCs_49fVjicEWUGdEUYkVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lvUNXHZhzNFZgJadSipEiVyI.png?f=fotoalbum_large

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
feelthepower schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zal per regio verschillen.
Bij mij rond dezelfde tijd vannacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXKdqJ1mkvizs7sXRvdZzXuIWaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNd1kQG15AXyN7rQtwYJUXrj.jpg?f=fotoalbum_large

Rond 6 uur hier geen GR ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Pr088 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:53:
[...]

Niet elk moment van stroomoverschot is evenveel waard. Maar je moet wel goed vergelijken. 17 cent is voordelig ten opzichte van het reguliere uurtarief afgelopen nacht. Dat kwam niet onder de 24,6 cent.
Dus toch mooi 30% korting :P
Klopt, maar in dit geval zou ik liever niet laden en er op gokken dat het zondag nog goedkoper is, zoals meestal het geval is. Een instelbare bovenlimiet qua prijs voordat laden start voor grid rewards zou me een leuke advanced feature lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
feelthepower schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:32:
[...]

Klopt, maar in dit geval zou ik liever niet laden en er op gokken dat het zondag nog goedkoper is, zoals meestal het geval is. Een instelbare bovenlimiet qua prijs voordat laden start voor grid rewards zou me een leuke advanced feature lijken.
Dat zou leuk zijn. Als jij je vertrektijd op maandag zet, dan zou Tibber in principe ook rekening houden met (voorspelde) prijzen voor komende zaterdag en zondag.
Als je je vertrektijd voor het weekend instelt, dan zoekt het systeem de relatief goedkopere uren eerder.

En gokken kan altijd, maar het kan ook misgaan. Soms liggen de prijzen op zondag niet zo laag als je verwacht. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Pr088 op 24-04-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
matrover schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:19:
Ik moet zeggen dat GR wel weer op het oude niveau lijken te zijn kwa frequentie.

En vannacht -4,3eu per Kwh is altijd leuk :)

[Afbeelding]
Het weer is ook onstuimiger, dus meer wind in de nacht. Het is niet GR dat op niveau is. Het weer en de opbrengst van (zon en) windenergie is minder voorspelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik rijd ongeveer 30000km per jaar. Met de grid rewards van de afgelopen dagen zal ik toch bijna 50 euro per jaar verdienen.. poah. Echt tof dat ik daarvoor een speciaal type laadpaal heb gekocht.

[ Voor 20% gewijzigd door DaanTriple7 op 24-04-2025 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
DaanTriple7 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:46:
Ik rijd ongeveer 30000km per jaar. Met de grid rewards van de afgelopen dagen zal ik toch bijna 50 euro per jaar verdienen.. poah. Echt tof dat ik daarvoor een speciaal type laadpaal heb gekocht.
Deze maand was bij mij (op basis van 4 maanden gebruik) niet representatief. Ik verwacht toch op €100+ uit te komen op basis van 20000km. Eerdere maanden leverden mij €20 per maand. April nog maar €5. Heb je net een nieuwe laadpaal? Even wachten voordat je (te) hard schreeuwt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Pr088 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:09:
[...]

Deze maand was bij mij (op basis van 4 maanden gebruik) niet representatief. Ik verwacht toch op €150+ uit te komen op basis van 20000km. Eerdere maanden leverden mij €20 per maand, sta dit jaar op zo'n €70. April nog maar €5.

Heb je net een nieuwe laadpaal? Even wachten voordat je (te) hard schreeuwt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Ik deel je emotie wel dat grid rewards niet perse de moeite zijn. Maar zo'n heel speciale laadpaal heb je er toch niet voor nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Als die hoeveelheid kilometers betekend dat er ieder nacht met normaal slim laden geladen moet worden om de volgende dag weer te kunnen rijden betekent dat minder moment voor Grid Rewards laden en alsnog zo goedkoop mogelijk laden o.b.v. de dynamische tarieven.

Daarnaast, zoals anderen ook al aangeven, is een slechts een aantal dagen bekijken, niet representatief voor het hele jaar.

En dat geld voor de laadpaal is natuurlijk niet weggegooid, Daarvoor het een een laadpaal. Of je moet een andere nog werkende en vrij nieuwe laadpaal hebben vervangen voor 1 die te integreren met Tibber?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:30
Wat een gezeur allemaal, alsof die paar eurootjes zo belangrijk zijn.
Typisch Nederlands.
Ik zie het als een leuk extraatje, maar doe er verder weinig moeite voor.
Laden doe ik als het nodig is, of als het goedkoop kan, en als ik dan nog een paar eurootjes korting krijg is dat gewoon mooi mee genomen.
Maar goed, ik begrijp sommigen wel, ze gaan failliet zonder die grid rewards.
Tja, had dan ook geen auto gekocht die je niet betalen kan, maar een 2e hands Opel Kadett !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Lol!
Ik ben enkel teleurgesteld over de resultaten tot nu toe, omdat Tibber het aardig aandikt naar mijn mening.
Ik heb maanden lang met m'n mobiele stekker (via homewizard op gunstige momenten) geladen en dat werkte voor mij prima. Nu met een contract bij Tibber had ik het gevoel dat ik iets liet liggen, maar dat lijkt toch niet echt zo te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
DaanTriple7 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 06:04:
Lol!
Ik ben enkel teleurgesteld over de resultaten tot nu toe, omdat Tibber het aardig aandikt naar mijn mening.
Ik heb maanden lang met m'n mobiele stekker (via homewizard op gunstige momenten) geladen en dat werkte voor mij prima. Nu met een contract bij Tibber had ik het gevoel dat ik iets liet liggen, maar dat lijkt toch niet echt zo te zijn.
Vergeet niet dat je nu 3 voordelen hebt:
- Circa €100-150 per jaar gratis GR = gratis extraatje
- Extra voordeel omdat je sneller kunt laden op goedkope uren 's zomers (aanname dat je HW stekker + granny niet meer dan 3,7kW deed ipv 11kW nu)
- Brandveilige installatie en woningwaardeverhogende laadpaal aan de muur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Pr088 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 06:59:
[...]

Vergeet niet dat je nu 3 voordelen hebt:
- Circa €100-150 per jaar gratis GR = gratis extraatje
- Extra voordeel omdat je sneller kunt laden op goedkope uren 's zomers (aanname dat je HW stekker + granny niet meer dan 3,7kW deed ipv 11kW nu)
- Brandveilige installatie en woningwaardeverhogende laadpaal aan de muur!
Helaas is mijn situatie iets somberder.
5kW (zelf ingestelde imiet ivm Leaf accu) vd 7kW beschikbaar, ipv de 2,3 eerder.
Woningwaarde zal meevallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7pq1EPs3xzA4ieUYfBaeMYbwMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxdNUXZ3L4n1EL0knzGAZZtI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8dkJRyM2IRwpzxcCBmNHsnCxjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfJDSfBELCwpwxTTgZbSnzso.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHawm2OgdvAPtK6qSEGSMn_BX0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzzJhiZygZdy8mdSBPtFLpAG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyzgxyfN1MCdsw6-zmhQ46gKrRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpmQbw8akZTOmFsvQk0s65oJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo over de gemeentegrond heen. Geen sterk verkooppunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Voor wat betreft de Grid Rewards zit ik nu aan ruim 95 euro in nog geen jaar tijd. Dat is w.m.b toch een leuk extraatje en dat had nog meer kunnen zijn als we hier wat consequenter waren geweest in het aanhangen van de auto aan de laadplaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
DaanTriple7 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 07:20:
[...]

Helaas is mijn situatie iets somberder.
5kW (zelf ingestelde imiet ivm Leaf accu) vd 7kW beschikbaar, ipv de 2,3 eerder.
Woningwaarde zal meevallen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo over de gemeentegrond heen. Geen sterk verkooppunt.
toon volledige bericht
Een 'boefje' ;), of is het toegestaan in jouw gemeente? Nee dat zal inderdaad minder bijdragen aan de woningwaarde. Maar goed: toch nog dubbele laadsnelheid. Kan de omvormer/accu van de Leaf geen 7kW aan? Ik heb namelijk nog geen electrische auto meegemaakt die er minder van werd door maximaal AC te laden... De ingebouwde omvormer en BMS stemmen dat wel af, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Pr088 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 07:42:
[...]

Een 'boefje' ;), of is het toegestaan in jouw gemeente? Nee dat zal inderdaad minder bijdragen aan de woningwaarde. Maar goed: toch nog dubbele laadsnelheid. Kan de omvormer/accu van de Leaf geen 7kW aan? Ik heb namelijk nog geen electrische auto meegemaakt die er minder van werd door maximaal AC te laden... De ingebouwde omvormer en BMS stemmen dat wel af, toch?
Ik heb nog geen klachten gehad, dus zolang er niemand voor aan de deur komt vind ik het wel prima.
De BMS+accu van een Leaf zijn troep.
Accu wordt op 7kW heel snel (te) warm, en het accupakket is niet geconditioneerd.
Veel belasting en veel warmte hebben beiden negatief effect op de SoH, welke bij een Leaf sowieso puntjes per maand daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:11
DaanTriple7 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 07:53:
[...]
De BMS+accu van een Leaf zijn troep.
Accu wordt op 7kW heel snel (te) warm, en het accupakket is niet geconditioneerd.
Veel belasting en veel warmte hebben beiden negatief effect op de SoH, welke bij een Leaf sowieso puntjes per maand daalt.
Ik heb 2 Leafs en laad met 16A, de ene 1-fasig en de ander 3-fasig. Nooit last gehad van een warme accu tijdens AC laden.
BMS en accu van de Leaf zijn prima, zeker gezien het feit dat het een ontwerp is dat in 2011 in productie werd genomen, met wat modernisatie/optimalisatie in 2013...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
GadgetFrank schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:59:
[...]

Ik heb 2 Leafs en laad met 16A, de ene 1-fasig en de ander 3-fasig. Nooit last gehad van een warme accu tijdens AC laden.
BMS en accu van de Leaf zijn prima, zeker gezien het feit dat het een ontwerp is dat in 2011 in productie werd genomen, met wat modernisatie/optimalisatie in 2013...
Een Leaf met 3-fase laden kan alleen met aftermarket aanpassingen.
Veel mensen met een Leaf hebben helaas allemaal een andere ervaring dan jij.
Daarnaast, 'prima' is relatief. Kijk maar eens naar de celtemperaturen na 2 uur laden met 7kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
Ook hier een leaf, kan thuis laden met 6 kW, en dat is al heel wat sneller dan de suffe openbare laadpaal om de hoek
Maar dat van een oplopende temp is nieuw voor me
Ik ga het eens in de gaten houden
Mijn SOh is al een jaar stabiel op 87,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Een jaar stabiel is wel nice. Hoeveel km zit er in een jaar bij jou?

Bij mij is van de een op de andere maand de soh 2% gezakt, daarbuiten altijd tweede decimaal per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
DaanTriple7 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:53:
Een jaar stabiel is wel nice. Hoeveel km zit er in een jaar bij jou?

Bij mij is van de een op de andere maand de soh 2% gezakt, daarbuiten altijd tweede decimaal per maand
Ik kocht hem met 40.000km en een soh van 96 2 maanden later was het ineens 94
Dat kachelde zo met 0,1 per maand omlaag naar 87,6 waarna het stabiliseerde ( nou ja nog 0,1 er af in het laatste half jaar)
Nu 145000km

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
Misschien tijd voor het Leaf topic? We drijven nu wel ver af van het onderwerp: Tibber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Pr088 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:09:
Misschien tijd voor het Leaf topic? We drijven nu wel ver af van het onderwerp: Tibber!
Vind ook wel dat het heel vaak over autoladen gaat hier...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunegaart
Ja,
Tibber is zoveel méér
Zit er nu bijna een jaar
Met de eega afgesproken na 1 jaar maken we de balans op, omdat zij wat huiverig was van de wisselingen in de uurprijzen
Maar tot nu toe bevalt Tibber mij nog best
Geen shit met boetes en teruglever diefstal

[ Voor 91% gewijzigd door Hunegaart op 25-04-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:21
Vind het niet zo gek, alle vragen en opmerkingen over grid rewards zeker omdat het deze maand bijna 0 is.

Tibber dikt dit zelf enorm aan op de website, dat schept een verwachting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWt5aKgk7S9pnkkWyWNE8RLVghk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7xRWCM7KYpvZF5AyTbIneRU2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuWr3BZ1j5ygiEGOXJm0HAlFpuY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5I3b0PlHLGSFsgl6FpM14hbA.png?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Dat heet reclame
“Met 1 theelepeltje dreft de hele vaat schoon” is dezelfde kolder
Misschien iets vaker de tekst onderaan je Posts lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
robbinonline schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:26:
Vind het niet zo gek, alle vragen en opmerkingen over grid rewards zeker omdat het deze maand bijna 0 is.

Tibber dikt dit zelf enorm aan op de website, dat schept een verwachting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je al een jaar getest? Om te kijken of je die €163 haalt? Ik zit met 20-30k km's nog steeds op schema om dat te halen. Roepen dat Tibber onrealistische claims doet -zonder zelfs maar je eigen jaarrekening als bewijs- is wel heel makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
Wat een zure reacties.

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat ik de reacties over de grid rewards wel begrijp. Mensen die net zijn over gestapt, misschien speciaal een laadpaal hebben uitgekozen die rewards ondersteunt met het idee, leuk die rewards en deze maand maar 3 euro bijverdienen.

En ja ik heb gekeken naar mijn mijn rewards de afgelopen 12maanden. €82 met genoeg kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
robbinonline schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:51:
Wat een zure reacties.

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat ik de reacties over de grid rewards wel begrijp. Mensen die net zijn over gestapt, misschien speciaal een laadpaal hebben uitgekozen die rewards ondersteunt met het idee, leuk die rewards en deze maand maar 3 euro bijverdienen.

En ja ik heb gekeken naar mijn mijn rewards de afgelopen 12maanden. €82 met genoeg kilometers.
Het zijn geen zure reacties, noch een verdediging van Tibber. Maar als iemand op basis van 1 'slechte' maand met €3-5 GR meteen begint te roepen dat Tibber hem voorliegt, dan kun je wel wat tegengas krijgen.
Ik ben wel benieuwd waar de verschillen zitten tussen jouw situatie en de mijne. Ik sta sinds januari 2025 op €72. Daarnaast bij de start van mijn laadpaal in december 2024 ook €15. Hang jij elke dag de auto aan de lader i.c.m. een lang uitgesteld laadschema?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:49
robbinonline schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:51:
Wat een zure reacties.

Die Grid Rewards zijn heel fijn als bonus en 100-150 per jaar zou betekenen dat je alleen daar al in 4-5 jaar de kosten van een laadpaal terugverdiend.

Maar waar ik zelf vooral naar kijk is de gemiddelde prijs voor het laden van mijn auto. Die is over een jaar gezien gemiddeld 9,5 cent! Dat betekent met salderen dus eigenlijk betaald krijgen om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Ik heb een Zappi 2.1 (OCPP) en Netzero 'net' geïnstalleerd. Ik laat netzero (niet tibber) automations aan het stuur staan. Moet ik dan toch ook nog iets met GR? Ik neem aan dat de eis van GR is dat Tibber aan het stuur mag staan.
Daarnaast heb ik een homewizard dongle aan mijn smart meter dus daar is geen plek voor een Tibber Pulse.

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Judge Ming schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:21:
Ik heb een Zappi 2.1 (OCPP) en Netzero 'net' geïnstalleerd. Ik laat netzero (niet tibber) automations aan het stuur staan. Moet ik dan toch ook nog iets met GR? Ik neem aan dat de eis van GR is dat Tibber aan het stuur mag staan.
Daarnaast heb ik een homewizard dongle aan mijn smart meter dus daar is geen plek voor een Tibber Pulse.
Als je Tibber niet aan het stuur van je laadpaal hebt, dan werkt GR niet. Dus je 'moet' niks, sterker nog, in deze situatie kun je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 20:57
Pr088 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:31:
[...]

Als je Tibber niet aan het stuur van je laadpaal hebt, dan werkt GR niet. Dus je 'moet' niks, sterker nog, in deze situatie kun je het niet.
En dat is in mijn ogen een groot gemis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Freezhost schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:15:
[...]

En dat is in mijn ogen een groot gemis....
Je koopt een functie bij een bepaald apparaat met bepaalde aansturing. Als je je eigen aansturing wilt kun je toch niet verwachten dat Tibber jouw laadpaal aanslingert als er stroomoverschot is? Wat is precies het gemis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Pr088 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:58:
[...]

Je koopt een functie bij een bepaald apparaat met bepaalde aansturing. Als je je eigen aansturing wilt kun je toch niet verwachten dat Tibber jouw laadpaal aanslingert als er stroomoverschot is? Wat is precies het gemis?
Ik voel geen gemis hoor. Ik moet nog even wachten totdat netzero ook 'minimale' prijs gaat ondersteunen. Nu werken de autmations alleen met zelf ingegeven prijsgrenzen. Ik natuurlijk (?) dat ie de laagste prijs bepaalt en dat als trigger gebruikt om te gaan laden (auto, maar in de winter mogelijk ook de accu zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb in de Tibber App laden op zonnestroom uitgezet.
Het valt me op dat hij vaak max vermogen aan het laden is, omdat ik 'volgens de weersvoorspellingen' zonne-energie beschikbaar zou hebben.
Ondanks dat de Tibber Pulse exact kan zien hoeveel ik teruglever, vindt Tibber dat ik m'n omvormer moet koppelen om de opwek te kunnen zien. (Klopt, de opwek is voor Tibber niet inzichtelijk maar de teruglevering wel.) Ik kan niet koppelen, want Enphase.
Nu ik deze optie heb uitgezet zie ik direct dat hij (beter) stuurt op laden op basis van de energieprijzen. Dit is bijvoorbeeld vandaag heel fijn gezien de serieus negatieve prijzen van vanmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
DaanTriple7 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:35:
Ik heb in de Tibber App laden op zonnestroom uitgezet.
Het valt me op dat hij vaak max vermogen aan het laden is, omdat ik 'volgens de weersvoorspellingen' zonne-energie beschikbaar zou hebben.
Ondanks dat de Tibber Pulse exact kan zien hoeveel ik teruglever, vindt Tibber dat ik m'n omvormer moet koppelen om de opwek te kunnen zien. (Klopt, de opwek is voor Tibber niet inzichtelijk maar de teruglevering wel.) Ik kan niet koppelen, want Enphase.
Nu ik deze optie heb uitgezet zie ik direct dat hij (beter) stuurt op laden op basis van de energieprijzen. Dit is bijvoorbeeld vandaag heel fijn gezien de serieus negatieve prijzen van vanmiddag.
Ik heb zonneladen wel aan staan (ook hier geen omvormer gekoppeld). Maar ook hier wordt gewoon keurig geladen tijdens de lage prijzen. Heb de instelling voor zonneladen dan ook staan op optimalisatie voor de kosten. Dus ip zou Tibber dus ten alle tijden moeten gaan laden met zonne-energie wanneer dit prijstechnisch gunstiger is dan niet laden met zonne-energie.

Laden gaat wel met maximaal vermogen. Maar dat is wat mij betreft prima.

Maar begrijp ik het goed dat de auto ook bij jou ging laden op momenten dat er geen zon was en je daardoor duurder uit was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Met zonneladen aan ging hij om 10 uur al maximaal laden. Dan was hij al bijna vol geweest voordat de goedkoopste uren voorbij zouden komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Nu online

GVR

Tibber gebruikt geen real time data van je omvormer om het vermogen bij te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
DaanTriple7 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:25:
Met zonneladen aan ging hij om 10 uur al maximaal laden. Dan was hij al bijna vol geweest voordat de goedkoopste uren voorbij zouden komen.
Dat is wel bijzonder. Hier ziet het plan voor vandaag met zonneladen aan er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDhwtxfOmFk68ycAKSSLd69bLW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MY0hToj9zKzHtxGDZmyG4Q3X.jpg?f=fotoalbum_large

Waar stond bij zonneladen het optimaliseren op ingesteld bij je? Eigen verbruik of kosten?

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 27-04-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Die stond op kosten.
Misschien speelt in mijn specifieke situatie ook mee dat er met de lader gecommuniceerd wordt ipv de auto. Als ik mijn soc 20% hoger instel bij aanvang van het laden is hij op het ingestelde tijdstip van vertrek nog steeds 100% vol.
Ik denk dat Tibber rekening houdt met de bruto accu-capaciteit (40) ipv de netto beschikbare capaciteit (34).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Op dit moment is de stroomprijs het allerlaagst. Toch is laden gepauzeerd voor ondersteuning. In mijn hoofd kan dit echt niet uit, dus ik heb slim laden ook maar uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:00
Enkele dagen geleden de knoop doorgehakt om over te stappen van vattenfall naar tibber. Stroom en gas.

We verbruiken maar 150m3 per jaar.

Binnen een dag was er bevestiging vanuit tibber en vattenfall dat ik overging met stroom maar tot nu toe over gas nog niks gehoord. Ik weet dat gas door een aparte entiteit binnen tibber wordt gedaan en in de vroege communicatie stond ook dat dit ietwat langer kon duren.

Ienand enig idee hoeveel langer?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
DaanTriple7 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:18:
Op dit moment is de stroomprijs het allerlaagst. Toch is laden gepauzeerd voor ondersteuning. In mijn hoofd kan dit echt niet uit, dus ik heb slim laden ook maar uitgezet.
Dat is iets wat ik mijzelf ook afvroeg en waar @Backpacker vast een antwoord op kan geven.

@Backpacker houden jullie met de Grid Rewards vergoedingen ook rekening met de negatieve stroomprijzen? Lijkt me best ingewikkeld aangezien de hoeveelheid energie die opeens wordt teruggeleverd door het pauzeren van het laden per woning zal verschillen. Of wordt dat door jullie bijgehouden en daar de compensatie op aangepast? Met andere woorden, wordt de consument extra gecompenseerd wanneer het laden bij negatieve prijzen (en dan heb ik het over de prijzen incl btw ed) gepauzeerd wordt ten gunste van ondersteuning van het netwerk en waardoor de consument met zonnepanelen energie teruglevert waarvoor dan betaald moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daentje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:09
DaanTriple7 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:18:
Ik heb dezelfde gedachte. Maar wellicht kan iemand dat uitleggen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruisix
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-05 20:22
Ik zou het ook wel willen weten want hij staat nog steeds in de GR stand en dit heeft, is niet helemaal up to date lijkt mij, maar 50 cent opgeleverd terwijl als ik wel was gaan laden op het moment van -3/-8/-3 cent ik ongeveer een €1,70 had moeten ontvangen.

Iets stinkt hier...

EDIT (16:14): Auto start net met laden maar dit gaat mij nu wel ineens 1,94 kosten. Ik kijk niet op een euro meer of minder maar dit verdient wel wat uitleg idd.

EDIT2; GR weer aan en dit is dan wat ik zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1gu-l0eNESPnXsRl2AiJCWW7hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ll20nuDGskV3caZhKlLAtgHZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Cruisix op 27-04-2025 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Cruisix schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:06:
Ik zou het ook wel willen weten want hij staat nog steeds in de GR stand en dit heeft, is niet helemaal up to date lijkt mij, maar 50 cent opgeleverd terwijl als ik wel was gaan laden op het moment van -3/-8/-3 cent ik ongeveer een €1,70 had moeten ontvangen.

Iets stinkt hier...

EDIT (16:14): Auto start net met laden maar dit gaat mij nu wel ineens 1,94 kosten. Ik kijk niet op een euro meer of minder maar dit verdient wel wat uitleg idd.

EDIT2; GR weer aan en dit is dan wat ik zie:

[Afbeelding]
Zodra het laden wordt ingehaald wordt er alsnog geladen met een tarief van -0.03/0,08 per kWh door de compensatie.. Dat komt bovenop de beloning die je al hebt gekregen.

Het is wel belangrijk dat het allemaal in 1 laadsessie gebeurd. Dus pauzeren en laden na het pauzeren in een sessie. Als je tussendoor Slim Laden uitzet of de auto ontkoppeld dan kan er niet meer gecompenseerd worden voor laden in een duurder uur.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:16:
[...]

Dat is iets wat ik mijzelf ook afvroeg en waar @Backpacker vast een antwoord op kan geven.

@Backpacker houden jullie met de Grid Rewards vergoedingen ook rekening met de negatieve stroomprijzen? Lijkt me best ingewikkeld aangezien de hoeveelheid energie die opeens wordt teruggeleverd door het pauzeren van het laden per woning zal verschillen. Of wordt dat door jullie bijgehouden en daar de compensatie op aangepast? Met andere woorden, wordt de consument extra gecompenseerd wanneer het laden bij negatieve prijzen (en dan heb ik het over de prijzen incl btw ed) gepauzeerd wordt ten gunste van ondersteuning van het netwerk en waardoor de consument met zonnepanelen energie teruglevert waarvoor dan betaald moet worden?
Dat zal ik even expliciet gaan navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
AtlAntA schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:59:
Enkele dagen geleden de knoop doorgehakt om over te stappen van vattenfall naar tibber. Stroom en gas.

We verbruiken maar 150m3 per jaar.

Binnen een dag was er bevestiging vanuit tibber en vattenfall dat ik overging met stroom maar tot nu toe over gas nog niks gehoord. Ik weet dat gas door een aparte entiteit binnen tibber wordt gedaan en in de vroege communicatie stond ook dat dit ietwat langer kon duren.

Ienand enig idee hoeveel langer?
Gas duurt altijd wat langer. Mocht je maandag eind van de middag nog niets hebben ontvangen (aparte e-mail) dan even een berichtje naar support sturen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
daentje schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:32:
[...]

Ik heb dezelfde gedachte. Maar wellicht kan iemand dat uitleggen hier.
Het is vrij simpel. Bij lage prijzen is er vaak veel verbruik en soms ook productie die tegenvalt t.o.v. de inschatting. Daarom wordt het verbruik van de auto opgeschoven om de balans te herstellen.

Als dan in een later (duurder) uur het laden wordt ingehaald wordt de kWh-prijs nog steeds gecompenseerd naar het lage/negatieve tarief en daar bovenop krijg je een beloning voor het meehelpen met het verhelpen van de onbalans.

(cc @DaanTriple7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Pr088 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:58:
[...]

Nee, ik heb geen apparaat bij Tibber gekocht en dat ga ik niet doen. En ik ga er zeker niet vanuit dat ze mijn laadpaal gaan aansturen. Wil ik dat wel dan zou ik twee laadpalen moet gaan vervangen en dat lijkt mij niet de bedoeling en zeker niet rendabel.

Ons verbruik stuur ik zelf op basis van de tarieven, zonnestroom etc. dus vooral op de momenten waarbij je grid rewards zou kunnen krijgen. Tibber weet exact wanneer en hoeveel ik gebruik dus volgens mij kunnen ze het op die manier ook belonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Freezhost schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:05:
[...]

Ons verbruik stuur ik zelf op basis van de tarieven, zonnestroom etc. dus vooral op de momenten waarbij je grid rewards zou kunnen krijgen. Tibber weet exact wanneer en hoeveel ik gebruik dus volgens mij kunnen ze het op die manier ook belonen?
Grid rewards gaan op basis van onbelans op het netwerk. Je wordt dan beloond om iets tegengesteld te doen. Bv je wilt graag laden omdat de stroom goedkoop is, maar in de praktijk is er minder opbrengst (of meer gebruik) waardoor onbalans ontstaat en het laden dan gestopt wordt om het netwerk te ontlasten..
Of andersom, je wil niet perse laden, maar er is overschot op het netwerk. Tibber start het laden dan ook weer om de onbalans te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Freezhost schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:05:
[...]

Nee, ik heb geen apparaat bij Tibber gekocht en dat ga ik niet doen. En ik ga er zeker niet vanuit dat ze mijn laadpaal gaan aansturen. Wil ik dat wel dan zou ik twee laadpalen moet gaan vervangen en dat lijkt mij niet de bedoeling en zeker niet rendabel.

Je vergeet 2 dingen in je redenatie.
- GR vallen vaak samen met goedkope uren, maar is niet hetzelfde. Dus ook niet zondermeer te vergelijken.
- Met Tibber aansturing heeft Tibber tijdelijk de regie om te kunnen op of afschalen via EV-laden. Dat levert een beloning. Maar in jouw systeem moet Tibber jou vragen om af te schalen of bij te schakelen. Hoe zou dat moeten gaan?

Let wel, jij vraagt een leverancier aan te sluiten bij jouw ontworpen systeem. Lastig te kopiëren voor hen en niet rendabel. Hoe groot is de groep in Nederland die echt strakke Home Integration heeft? Minimaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@DanTm @Pr088

Mogelijk wek ik de verkeerde indruk maar ik het is niet de bedoeling dat Tibber mijn apparatuur gaat schakelen. Stel ik verbruik een periode lang meer dan 10kWh en dat is tijdens een moment dat er onbalans is op het net waardoor hoe meer verbruik beter is dan zou daar achteraf toch grid rewards voor gegeven kunnen worden? Op dat moment ontlast ik het net toch net zoveel als iemand waarbij een laadpaal hangt die wel via Tibber wordt aangestuurd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:34

The Third Man

The Third Jellyfish

Freezhost schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:56:
@DanTm @Pr088

dan zou daar achteraf toch grid rewards voor gegeven kunnen worden? Op dat moment ontlast ik het net toch net zoveel als iemand waarbij een laadpaal hangt die wel via Tibber wordt aangestuurd?
Tibber deelt dat geld niet uit he, zij zijn een doorgeefluik van Tennet. En Tennet's 'deal' in dit proces is dat je je verbruik door hen schakelbaar maakt (in beide richtingen) zodat het live ingezet kan worden als er iets misgaat. Die controle overgeven is waar je uiteindelijk voor betaald wordt. Dat je in een periode even met de wind meewaaide is niet het hele plaatje en wordt dus ook niet beloond.

Anders kan je het hele land wel geld gaan geven als ze iets verbruikten tijdens een te groot aanbod en even later het hele land als ze iets terugleverden tijdens een tekort.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 28-04-2025 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 11:08
Om een ander geluid te laten horen: Dit weekend heb ik slim geladen. Bij aanvang van de sessie stond dat het € -0,13 zou gaan kosten. Tijdens het laden hebben de bedragen flink gefluctueerd, er stond op gegeven moment zelfs een bedrag van € 7,- te betalen. Dat komt vaker voor bij uitgesteld laden. Je moet dan de auto vooral aangesloten laten staan. Uiteindelijk was het resultaat € -1,16. Niks van te zeggen denk ik. Ik ben er blij mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5esmnBIBuceWYC9fsOeCOWayQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ov9Y0il8rnGZPOi362gQes7m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:35

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@antonrops en toch vind ik het vreemd.
Puur op basis van day ahead prijs zou ik gisteren 30kWh geladen hebben tegen negatieve prijzen. -1,40. 10x -3 cent, 10x -8 cent en 10x -3 cent..

Die overige 5 zou voor 8 cent zijn gegaan.

Dus zonder aanstuurbare laadpaal zouden de kosten ongeveer -1€ zijn. Of zie ik dat verkeerd..

Hoe komt de inschatting op -13 cent?

Mijn auto is dus voor ongeveer -1€ geladen. Ook rond de 35kWh. Maar ik heb een domme paal die ik handmatig moet programmeren, elke dag weer.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 11:08
prein2 schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:52:
@antonrops en toch vind ik het vreemd.

Hoe komt de inschatting op -13 cent?
Tibber ging ervan uit dat er iets van 38 kWh geladen moest worden. De auto heeft nog 92% SOH, vandaar het verschil. De extra kWh vallen in de positieve tarieven. Dat zal de verklaring zijn.

Misschien dat ik de auto in de app nog vervang door eentje die handmatig te configureren is. Dan wordt het nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dit is ook bijzonder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNFV8DFeIMxQJLFtqxaT9A6yx0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9ECA1hatbf5Y93uxyeWi0K7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbWa3Sb2e7iJu4G99q3U1fOd8xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JA6Po9uw7Jbsv76oHbP6NvBn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfSLudaUCIuSZ3cy7Mw8V4lUj10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfZ1UUP28lPf4xj8k5thi7wb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Backpacker bedankt voor je reactie.
Ik zal het in het volgende weekend loslaten met meer vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:06
@Backpacker de ict afdeling heeft nog iets te doen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZEdpJIvNFx9L23le5upTdKY3M8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGBROEJwWWL0oVzJvD0I9JRW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WPXI_uZynf2B17P6mHkwj4r_Ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEs4uheJ06HukWbkgAawKUWL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Mijn gok, zonder naar de marktprijzen met meer cijfers achter de komma te kijken, dat het een afrondingsding is en dat 14.00 - 15.00 daadwerkelijk iets goedkoper was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Hmmm das wel een bizar verschil, zo groot heb ik ze nog niet gezien. Kan je mij eens een berichtje sturen met het e-mailadres van je Tibber account? Dan kan ik wat data verzamelen voor de ontwikkelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:13

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

Hallo,

Weet niet zeker of dit de juiste plaats is voor mijn post maar ik probeer het toch maar even.
Mijn Tibber intergratie van Home assistent stopt vaak met werken. Meerdere keren per dag staan de sensoren op niet beschikbaar.
Ik heb het ondervangen door een automatisering die de integratie herstart als dit voorkomt maar het is natuurlijk niet goed.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Groet Remco

3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:26
Ik heb Grid Rewards van Tibber ook aan staan. Op zich werkt het wel al moet ik zeggen dat het af en toe een keer voorkomt dat het laden niet wil starten. Kan aan Myenergi (Zappi V2.1) liggen of evt aan de KIA info (E-Niro 2021) die erg traag is.

Wat ik mij soms wel afvraag is of het het steeds onderbreken van het laden nadelig is voor de accu en de levensduur. Oftwel is een langere laadsessie beter of maakt het niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
henkb123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:48:
Ik heb Grid Rewards van Tibber ook aan staan. Op zich werkt het wel al moet ik zeggen dat het af en toe een keer voorkomt dat het laden niet wil starten. Kan aan Myenergi (Zappi V2.1) liggen of evt aan de KIA info (E-Niro 2021) die erg traag is.

Wat ik mij soms wel afvraag is of het het steeds onderbreken van het laden nadelig is voor de accu en de levensduur. Oftwel is een langere laadsessie beter of maakt het niet uit.
FYI: https://support.tibber.co...egradatie-van-de-batterij

Kort antwoord: nee, onderzoek toont aan dat vooral het ouder worden van de cellen voor degradatie zorgt, de laadsessie zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
stoner1978 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:20:
Hallo,

Weet niet zeker of dit de juiste plaats is voor mijn post maar ik probeer het toch maar even.
Mijn Tibber intergratie van Home assistent stopt vaak met werken. Meerdere keren per dag staan de sensoren op niet beschikbaar.
Ik heb het ondervangen door een automatisering die de integratie herstart als dit voorkomt maar het is natuurlijk niet goed.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Groet Remco
Ik heb zelf ook een automation die de integratie opnieuw laadt als er 10 minuten geen data binnenkomt. Die is voor het laatst op 18 april rond half 4 s'nachts getriggerd.

Het zou kunnen dat de wifi-verbinding onstabiel is en dat de integratie bij langere tijd geen data misschien vastloopt? Je kan natuurlijk altijd wat logs verzamelen en dat aankaarten op GitHub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:51
Backpacker schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:13:
@BadEendTerror helaas is de manier waarop Alfen OCPP heeft opgezet niet makkelijk te integreren volgens mij. Sowieso is het zo dat als er nu al een partij verbonden is met je laadpaal dat je niet ook nog Tibber kan verbinden. Ik zal eens navragen of hierin nog ontwikkelingen zijn.
Hier wellicht nog nieuwe informatie over? Veel Alfen laadpalen in Nederland volgens mij :) Hier in ieder geval wel en wil natuurlijk dolgraag aan de Grid Rewards mee doen :)

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:37
Ik zit ook naar Tibber te kijken. We moeten nog een laadpaal installeren (hebben we tot dusverre nog niet gehad, granny charger alleen).

Is het slim om er eentje meteen bij Tibber zelf te kopen?

Zo ja, welke zou je kiezen? Dit zijn de opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Sf-lPZB8KPvnQAJ5poWXJEjKQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fnn88rxxCKoYAfZLtzrPtt1A.png?f=fotoalbum_large

Zo nee, nog tips voor een laadpaal? Voor een Xpeng G9. Ik zou hem ook wel klaar willen hebben voor V2G als dat niet heel veel extra kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Grotbewoner ik snap niet waarom Wallbox er niet tussen staat. Die heb ik bij Tibber gekocht vanwege het formaat (en mogelijkheden tot Grid Rewards)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Grotbewoner schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:05:
Ik zit ook naar Tibber te kijken. We moeten nog een laadpaal installeren (hebben we tot dusverre nog niet gehad, granny charger alleen).

Is het slim om er eentje meteen bij Tibber zelf te kopen?

Zo ja, welke zou je kiezen? Dit zijn de opties:
[Afbeelding]

Zo nee, nog tips voor een laadpaal? Voor een Xpeng G9. Ik zou hem ook wel klaar willen hebben voor V2G als dat niet heel veel extra kost.
Even googlen naar prijzen online. Destijds was een Easee het goedkoopst bij Tibber. Anders koop je een laadpaal bij een andere verkoper.
Zoek 1 die een integratie met Tibber heeft.
V2G is -zover ik weet- fors prijsverhogend en werkt nog nauwelijks in Nederland. Dus dat zou ik de komende jaren nog niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Easee lijkt verdwenen van de website van Tibber, hoopt niet dat de ondersteuning stopt... @Backpacker

[ Voor 7% gewijzigd door robbinonline op 30-04-2025 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Niek_ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:08:
[...]

Hier wellicht nog nieuwe informatie over? Veel Alfen laadpalen in Nederland volgens mij :) Hier in ieder geval wel en wil natuurlijk dolgraag aan de Grid Rewards mee doen :)
Nog geen definitieve terugkoppeling ontvangen. Zal begin volgende week nog eens navragen, nu eerst een paar dagen vrij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
robbinonline schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:30:
Easee lijkt verdwenen van de website van Tibber, hoopt niet dat de ondersteuning stopt... @Backpacker
Nee, uitverkocht in afwachting van de nieuwe modellen. Die komen volgens mij in de tweede helft van mei binnen/in de webshop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:56:
@Grotbewoner ik snap niet waarom Wallbox er niet tussen staat. Die heb ik bij Tibber gekocht vanwege het formaat (en mogelijkheden tot Grid Rewards)
Wallbox Pulsar Max staat er gewoon tussen ;)

Ik moet wel zeggen dat ze de meeste problemen hebben (vaak met de wifi-verbinding of vollopend geheugen) en dat de support van Wallbox zelf zeer traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Backpacker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:17:
[...]

Wallbox Pulsar Max staat er gewoon tussen ;)

Ik moet wel zeggen dat ze de meeste problemen hebben (vaak met de wifi-verbinding of vollopend geheugen) en dat de support van Wallbox zelf zeer traag is.
Zo, tijd voor een bril.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:56:
[...]

Even googlen naar prijzen online. Destijds was een Easee het goedkoopst bij Tibber. Anders koop je een laadpaal bij een andere verkoper.
Zoek 1 die een integratie met Tibber heeft.
V2G is -zover ik weet- fors prijsverhogend en werkt nog nauwelijks in Nederland. Dus dat zou ik de komende jaren nog niet doen.
Opzich zou V2G gewoon moeten kunnen werken in NL, alleen zowel de laadpaal als de auto moeten er ondersteuning voor hebben. Voor de ISO15118 standaard om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 16:53
Waarom eigenlijk wordt Easee niet langer in de Tibber store aangeboden, ik dacht dat daar een samenwerkingsverband mee was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:20
ASW1 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:22:
Waarom eigenlijk wordt Easee niet langer in de Tibber store aangeboden, ik dacht dat daar een samenwerkingsverband mee was?
Een heeeel klein beetje eerder staat uitverkocht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 16:53
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:45:
[...]

Een heeeel klein beetje eerder staat uitverkocht....
Oeps, gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G92Zb9M7TqHj49GOt-dy86uwlic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DDIrSWGfhQ0iE4SbbZaR1JLC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h8PWN0xaBioNGxwVbeu9Fb4VXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LlOcVckkTccoPdXUHrInhjJ8.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg regelmatig in de app dat een fase overbelast is, maar in mijn HW overzicht gebeurd er niks op dat moment.
Ik gebruik ook de Tibber pulse en die zit samen met de HW en Homey P1 meter op een gevoede splitter van HW.
Zouden die P1 meters niet lekker werken samen, of is er daadwerkelijk een overbelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Als de piek heel kort is kun je die in de homewizard grafiek niet terugvinden. Dit heb ik vaak genoeg kunnen ervaren om het je te garanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:04
Sjapy Vien schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:50:
...
Ik krijg regelmatig in de app dat een fase overbelast is, maar in mijn HW overzicht gebeurd er niks op dat moment.
Ik gebruik ook de Tibber pulse en die zit samen met de HW en Homey P1 meter op een gevoede splitter van HW.
Zouden die P1 meters niet lekker werken samen, of is er daadwerkelijk een overbelasting?
Ik heb hetzelfde probleem, bij mij zit er in de actieve Homewizard splitter een P1 Pulse, een HW P1 meter en een Easea loadbalancer in.
Overigens vindt de 'overbelasting' bij mij altijd op Fase 2 plaats, en precies tijdens het afsluiten van de laadsessie.
Deze sessies heb ik al wel vaker 'live' gemonitord maar er is absoluut geen overbelasting op dat moment, het lijkt mij inderdaad een probleem van het samenwerken van de P1 modules of de splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:04
DaanTriple7 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:01:
Als de piek heel kort is kun je die in de homewizard grafiek niet terugvinden. Dit heb ik vaak genoeg kunnen ervaren om het je te garanderen.
Niet in de grafiek van 'vandaag' maar deze moet je toch wel kunnen zien in de live weergave, die geeft echt elke schommeling in verbruik of teruglevering vrijwel direct weer, zeker elke seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Lempke schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:10:
[...]

Niet in de grafiek van 'vandaag' maar deze moet je toch wel kunnen zien in de live weergave, die geeft echt elke schommeling in verbruik of teruglevering vrijwel direct weer, zeker elke seconde.
Klopt, maar die afbeelding was geen live weergave.

[ Voor 6% gewijzigd door DaanTriple7 op 01-05-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:39
Lempke schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:06:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, bij mij zit er in de actieve Homewizard splitter een P1 Pulse, een HW P1 meter en een Easea loadbalancer in.
Overigens vindt de 'overbelasting' bij mij altijd op Fase 2 plaats, en precies tijdens het afsluiten van de laadsessie.
Deze sessies heb ik al wel vaker 'live' gemonitord maar er is absoluut geen overbelasting op dat moment, het lijkt mij inderdaad een probleem van het samenwerken van de P1 modules of de splitter.
Oké thanks, als het voor de rest geen kwaad kan, vind ik het wel prima😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-05 23:36
Zojuist een podcast gezien/gehoord van de Groene Nerds en dit ging over de aanstaande 15 minuten prijzen ipv 1 uur. Ze zeiden dat Tibber de 15 minuten prijzen gaat uitvoeren en dat Tibber klanten hierover een bericht hebben ontvangen en ook dat de 15 minuut grafieken al in de app te zien zijn (blijven wel gelijk voor een uur tot 13 juni).

Heb ik iets gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
MajaMestreech schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:41:
Zojuist een podcast gezien/gehoord van de Groene Nerds en dit ging over de aanstaande 15 minuten prijzen ipv 1 uur. Ze zeiden dat Tibber de 15 minuten prijzen gaat uitvoeren en dat Tibber klanten hierover een bericht hebben ontvangen en ook dat de 15 minuut grafieken al in de app te zien zijn (blijven wel gelijk voor een uur tot 13 juni).

Heb ik iets gemist?
Op hun website kun je meer lezen hierover: https://tibber.com/nl/mag...er/uurprijs-kwartierprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:00
Veel woorden die weinig zeggen.

Als het al snel geïmplementeerd wordt en een deel van de backend eigenlijk al kwartierprijzen gebruikt dan had het vast niet al te moeilijk geweest om een dag uit het recente verleden te pakken en daar even een correct kwartier grafiekje van te maken met daarnaast de oude grafiek.

Zo kan de klant zien wat het effect echt is. Mits men kloppende cijfers gebruikt.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:20
Ja. Daar heeft Tibber netjes over gecommuniceerd een tijdje geleden.

Ik verwacht diepere dalen en hogere pieken die uiteraard korter zullen duren. Maar of het veel impact op het gemiddelde zal hebben...

Wordt wel lastiger om de wasmachine net in dat kwartier te laten pieken 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:48:
[...]

Dat zal ik even expliciet gaan navragen.
Goedemorgen, heb je hier al wat meer duidelijkheid over gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
janne_nl schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:25:
Ja. Daar heeft Tibber netjes over gecommuniceerd een tijdje geleden.

Ik verwacht diepere dalen en hogere pieken die uiteraard korter zullen duren. Maar of het veel impact op het gemiddelde zal hebben...

Wordt wel lastiger om de wasmachine net in dat kwartier te laten pieken 😎
Toch lees ik dit nu ook voor het eerst. Verwacht dat het in de praktijk weinig zal uitmaken. Het zal wel lastiger plannen worden voor het laden van de auto etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Freezhost op 02-05-2025 07:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
AtlAntA schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 06:11:
[...]

Veel woorden die weinig zeggen.

Als het al snel geïmplementeerd wordt en een deel van de backend eigenlijk al kwartierprijzen gebruikt dan had het vast niet al te moeilijk geweest om een dag uit het recente verleden te pakken en daar even een correct kwartier grafiekje van te maken met daarnaast de oude grafiek.

Zo kan de klant zien wat het effect echt is. Mits men kloppende cijfers gebruikt.
Er zijn nog geen kwartierprijzen dus er is geen data om mee te vergelijken. Maar in de backend wordt er al van alles voorbereid. Het is alleen nog de vraag wanneer het precies ingaat. Voor nu staat de datum nog op half juni maar EPEX wilt het uitstellen naar oktober en NORDPOOL zegt dat ze gewoon Juni willen aanhouden.
Eind mei wordt er volgens mij over gestemd door de verschillende beurspartijen.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste