Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkb123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:26
Vraag naar ervaringen mbt Zappi integratie in Tibber.

Ik heb mijn Zappi v2.1 ondertussen twee weken in Tibber geïntegreerd.

Ik kan meteen zeggen dat ik niet heel enthousiast ben.

De integratie werkt. Je kunt via de app je auto nu met een slim laadplan op de meest goedkope tijdstippen laden. Je geeft aan tot hoever je auto geladen moet zijn op elke dag om een bepaald tijdstip. In mijn geval door de weeks wil ik mijn auto voor 07.00 uur op 80% geladen hebben. Tibber rekent dan na aankoppelen van de auto een laadplan uit. Ik heb een KIA en het duurt wel een half uur voordat Tibber de info heeft over mijn batterij status. Daarna is het plan snel gemaakt. Als je Grid Rewards hebt aan staan kan het zijn dat Tibber het laden even pauzeert om later te starten. Hier krijg je cash voor.

Het nadeel is echter dat ik al een paar keer heb ervaren dat Tibber midden in de nacht meld dat het laden niet kan worden gestart. Onbekend of dat aan Zappi, Tibber of KIA ligt. Resultaat af en toe om 07.00 uur een niet volledig geladen auto. Ik ben hier nog met Tibber in conclaaf.

Verder een nadeel dat je Zappi niet meer via het display te bedienen is. Direct laden bijv gaat via de app. Dit werkt wel en is in principe geen groot nadeel. Wel is de Zappi dus niet meer te updaten. Hiervoor moet je de koppeling geheel verwijderen zodat je weer toegang tot de Zappi hebt.

Zappi zegt dat Tibber de consumers optie moet uitschakelen. Tibber zegt dat deze consumer optie een vereiste is voor goede werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-05 23:36
henkb123 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:24:

De integratie werkt. Je kunt via de app je auto nu met een slim laadplan op de meest goedkope tijdstippen laden. Je geeft aan tot hoever je auto geladen moet zijn op elke dag om een bepaald tijdstip. In mijn geval door de weeks wil ik mijn auto voor 07.00 uur op 80% geladen hebben. Tibber rekent dan na aankoppelen van de auto een laadplan uit. Ik heb een KIA en het duurt wel een half uur voordat Tibber de info heeft over mijn batterij status. Daarna is het plan snel gemaakt. Als je Grid Rewards hebt aan staan kan het zijn dat Tibber het laden even pauzeert om later te starten. Hier krijg je cash voor.

Het nadeel is echter dat ik al een paar keer heb ervaren dat Tibber midden in de nacht meld dat het laden niet kan worden gestart. Onbekend of dat aan Zappi, Tibber of KIA ligt. Resultaat af en toe om 07.00 uur een niet volledig geladen auto. Ik ben hier nog met Tibber in conclaaf.

Verder een nadeel dat je Zappi niet meer via het display te bedienen is. Direct laden bijv gaat via de app. Dit werkt wel en is in principe geen groot nadeel. Wel is de Zappi dus niet meer te updaten. Hiervoor moet je de koppeling geheel verwijderen zodat je weer toegang tot de Zappi hebt.

Zappi zegt dat Tibber de consumers optie moet uitschakelen. Tibber zegt dat deze consumer optie een vereiste is voor goede werking.
toon volledige bericht
Ik heb zelf de integratie nog niet gebruikt om 's nachts te laden. Ik doe nu de laatste weken alleen maar op Zonne overschot laden. Hieruit heb ik geconcludeerd (misschien iets te snel na 2 pogingen) dat het laden veel handiger werkt op zonne overschot via de Zappi in ECO++ modus. Valt ook niet veel te verdienen aan Grid Rewards. Het laden 's nachts zoals jij doet ga ik straks testen als er geen zon meer is. Dat werkte trouwens ook al prima afgelopen winter middels dynamisch laden via de Zappi, echter zoals eerder gemeld mis je dan de Grid Rewards.

Het blokkeren van de interface van de Zappi zie ik niet zo als een probleem aangezien je de controle overgeeft aan Tibber. BEHALVE...dat er geen pincode meer ingegeven hoeft te worden om het laden te activeren. Dat kan wel eens een puntje zijn voor sommigen. Verder doet de Zappi dan alleen in FAST laden, geen probleem gedurende de nachtsessie echter overdag ben ik er niet gelukkig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkb123
Het schijnt dat Tibber de ECO modes van de Zappi niet kan benutten.

Ik heb contact met Tibber en ben aan het uitzoeken waarom het laden nachts niet goed gaat. Ik ga mijn ervaringen hier wel posten.

Ik las dat er ook mensen zijn die via Home Assistent het laden via Tibber en Zappi werkend hebben gekregen. Ik zou ook hiervoor graag een workaround krijgen.

De Grid Rewards maken je niet rijk maar in 10 dagen krijg ik toch 4 euro terug ;)
MajaMestreech schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:39:
[...]

Ik heb zelf de integratie nog niet gebruikt om 's nachts te laden. Ik doe nu de laatste weken alleen maar op Zonne overschot laden. Hieruit heb ik geconcludeerd (misschien iets te snel na 2 pogingen) dat het laden veel handiger werkt op zonne overschot via de Zappi in ECO++ modus. Valt ook niet veel te verdienen aan Grid Rewards. Het laden 's nachts zoals jij doet ga ik straks testen als er geen zon meer is. Dat werkte trouwens ook al prima afgelopen winter middels dynamisch laden via de Zappi, echter zoals eerder gemeld mis je dan de Grid Rewards.

Het blokkeren van de interface van de Zappi zie ik niet zo als een probleem aangezien je de controle overgeeft aan Tibber. BEHALVE...dat er geen pincode meer ingegeven hoeft te worden om het laden te activeren. Dat kan wel eens een puntje zijn voor sommigen. Verder doet de Zappi dan alleen in FAST laden, geen probleem gedurende de nachtsessie echter overdag ben ik er niet gelukkig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:16

toon volledige bericht
Hoe gaat dat ontkoppelen precies, heeft iemand daar ervaring mee? Als ik inlog op mijn MyEnergi account kan ik de gegevens bij OCPP niet weghalen (zoals Tibber aangeeft). Je kunt dan namelijk je settings niet saven. Het enige wat wil is de OCPP uitzetten. Dat heb ik gedaan, maar dan kan ik nog steeds de Zappi niet op ECO+ zetten, dat doet ie heel even en daarna schakelt ie vrolijk naar FAST over. 8)7

In de Tibber app zie ik overigens de Zappi niet meer als laadpunt.

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08
@Backpacker vandaag kreeg ik voor de Wallbox Pulsar Plus weer een update aangeboden (versie 6.7.24).

Zijn hier problemen mee of kan deze zonder problemen uitgevoerd worden i.c.m. Tibber?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.20 | PV 4720WP Zuid | PIB Marstek Venus E 5.12 kWh V151.212.0.0 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Sportmind schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:08:
[...]

Hoe gaat dat ontkoppelen precies, heeft iemand daar ervaring mee? Als ik inlog op mijn MyEnergi account kan ik de gegevens bij OCPP niet weghalen (zoals Tibber aangeeft). Je kunt dan namelijk je settings niet saven. Het enige wat wil is de OCPP uitzetten. Dat heb ik gedaan, maar dan kan ik nog steeds de Zappi niet op ECO+ zetten, dat doet ie heel even en daarna schakelt ie vrolijk naar FAST over. 8)7

In de Tibber app zie ik overigens de Zappi niet meer als laadpunt.
Bij de OCPP settings die schakelaar uitzettene dan de default bv e-flux selecteren. SAVE en dan een aantal keer refreshen en kijken of dit nu werkelijk uit staat. Controleer daarna wel je settings op de Zappi want die worden gewijzigd bij deze actie.
Je ziet hieronder nog steeds de tekst staan dat OCPP is enabled voor de Zappi, maar dat is niet meer zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBQNx3vNyK3Q5aggBh2qBrTi9G0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qMHBUzssnhmxh0ND3tEVXttl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MajaMestreech op 11-04-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:16
MajaMestreech schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:39:
[...]

Bij de OCPP settings die schakelaar uitzettene dan de default bv e-flux selecteren. SAVE en dan een aantal keer refreshen en kijken of dit nu werkelijk uit staat. Controleer daarna wel je settings op de Zappi want die worden gewijzigd bij deze actie.
Je ziet hieronder nog steeds de tekst staan dat OCPP is enabled voor de Zappi, maar dat is niet meer zo.

[Afbeelding]
Ah, dat zag ik ook inderdaad (dat ie enabled was). Dank voor je bericht! Ik had nu een gewoon maar een random adres ingevoerd met wat 00-en als serienummer.

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:31

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Van het MyEnergi forum (account vereist):

Important Notice: AccessID Issue
We are aware of an issue affecting AccessID functionality, which may result in your PIN not being recognised on secondary devices within your ecosystem. Our team is actively working on a solution, but in the meantime, you might find success by attempting to set your PIN multiple times. However, we understand this is not ideal and far from the smooth experience you deserve.

Rest assured, our engineers are on the case, and we truly appreciate your patience as we work to resolve this as quickly as possible.

Kan dus best zijn dat het wissen van de OCPP instellingen ook nog niet soepel verloopt. Even een berichtje aan MyEnergi dev team zal helpen.

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedev
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-04 15:11
Ik zit enorm te twijfelen tussen een Homevolt 13.3kWh en een AlphaESS 15kWh.
Qua specificaties, garantie en prijs scoort de AlphaESS (iets) beter. Maar nu vraag ik me af of je met de combi Tibber en AlphaESS wel iets met de onbalansmarkt kunt doen?

Zijn er mensen die deze combinatie hebben en hun ervaring willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:02
renedev schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:29:
Ik zit enorm te twijfelen tussen een Homevolt 13.3kWh en een AlphaESS 15kWh.
Qua specificaties, garantie en prijs scoort de AlphaESS (iets) beter. Maar nu vraag ik me af of je met de combi Tibber en AlphaESS wel iets met de onbalansmarkt kunt doen?

Zijn er mensen die deze combinatie hebben en hun ervaring willen delen?
Bij mijn weten heeft alleen Homevolt een integratie voor onbalansmarkt met Tibber. En Alpha ESS niet. In de aankoop van de Homevolt zit trouwens ook installatie inbegrepen. Reken je dat mee?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedev
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-04 15:11
Pr088 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:58:
[...]

Bij mijn weten heeft alleen Homevolt een integratie voor onbalansmarkt met Tibber. En Alpha ESS niet. In de aankoop van de Homevolt zit trouwens ook installatie inbegrepen. Reken je dat mee?
Zeker! De AlphaESS is (inclusief de btw teruggave) 100 euro goedkoper. Daarbij is de 10KW omvormer interessanter omdat ie sneller kan laden en ontladen dan Homevolt en de garantie is langer.
Maar als ik er niet mee op de onbalansmarkt kan, dan is dat weer een tegenvaller. Aangezien ik verder supertevreden ben bij Tibber en dus liever niet overstap.

Is er een slimme truc om toch bij Tibber te blijven én het maximale uit de alpaESS te halen?

Kun je bijvoorbeeld aansluiten bij een afzonderlijke VPP naast je energiecontract?

Veel vragen, ik ben hier niet heel erg in thuis namelijk. :)

[ Voor 8% gewijzigd door renedev op 12-04-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
renedev schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:12:
[...]

Zeker! De AlphaESS is (inclusief de btw teruggave) 100 euro goedkoper. Daarbij is de 10KW omvormer interessanter omdat ie sneller kan laden en ontladen dan Homevolt en de garantie is langer.
Maar als ik er niet mee op de onbalansmarkt kan, dan is dat weer een tegenvaller. Aangezien ik verder supertevreden ben bij Tibber en dus liever niet overstap.

Is er een slimme truc om toch bij Tibber te blijven én het maximale uit de alpaESS te halen?

Kun je bijvoorbeeld aansluiten bij een afzonderlijke VPP naast je energiecontract?

Veel vragen, ik ben hier niet heel erg in thuis namelijk. :)
Afzonderlijke VPP weet ik niet. Optimalisatie met AlphaESS ook niet.

Maar als het verschil slechts 100 euro is? Ik vind zelf het design van de Homevolt dat wel waard. En 10kW ontladen heb je niet nodig tenzij je je auto gaat laden vanuit de thuisbatterij. Maar dat lijkt me geen handig idee.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Judge Ming schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:40:

Kan dus best zijn dat het wissen van de OCPP instellingen ook nog niet soepel verloopt. Even een berichtje aan MyEnergi dev team zal helpen.
Dan krijg je bericht terug dat ze er in Engeland druk mee bezig zijn. Ik zit ook al een hele tijd op software versie 5.560 en zie geen updates meer. Welke versie hebben jullie? Ook van belang wellicht voor het goed werken met Tibber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:31

Judge Ming

Full electric per 8/2024

MajaMestreech schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:23:
[...]

Dan krijg je bericht terug dat ze er in Engeland druk mee bezig zijn. Ik zit ook al een hele tijd op software versie 5.560 en zie geen updates meer. Welke versie hebben jullie? Ook van belang wellicht voor het goed werken met Tibber?
Ik zit helaas op Zappi 2.0. De hardware upgrade om naar 2.1 met firmware 5.560 te kunnen gaan is bijna net zo duur als 'gewoon' een nieuwe Zappi te kopen. En wie wil dan nog mijn oude 2.0?

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:18
Backpacker schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:47:
[...]

Nee helaas nog niet. Ik zal nog eens een algemene vraag stellen in de faceboekgroep of iemand de juiste manier van instellen weet. Want we zouden de max SoC echt wel door moeten krijgen.
Hier nog iets uitgekomen? Ik moet nu continu tot 100% laden terwijl dit volgens mij niet goed is voor de batterij. Er zou ook iets in ontwikkeling zijn voor ondersteunde laadpalen om de max SoC aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:41

BIM

Nothing interesting

Ik had afgelopen zaterdag dat het "Direct laden" werd afgebroken en omgezet naar "Slim laden" :(

We moesten in de middag weg met een volle accu, dus ik had even snel op direct laden gedrukt (en geen vertrektijd ingesteld). Ik kwam er echter een uur voor vertrek achter dat hij na anderhalf een uur was gestopt met laden en was geswitched naar "Slim laden". Doordat er geen vertrektijd was ingesteld, was hij lekker aan het wachten en grid rewards aan het verdienen terwijl ik daar geen tijd voor had.

Is dat normaal gedrag? Moet je werkelijk "Slim laden" hard uitzetten als je "Direct laden" wilt gebruiken? (toen werkte het namelijk wel)

Auto: Model 3 (met perfecte wifi verbinding aan het huis)
Lader: Zaptec Go
Beide geïntegreerd in Tibber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_60kpSKtMYOEW6deJVdtIfO52sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2UrapTmLUnDEAQiPXE3sQap.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 18:17
Pr088 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:45:
[...]

Afzonderlijke VPP weet ik niet. Optimalisatie met AlphaESS ook niet.

Maar als het verschil slechts 100 euro is? Ik vind zelf het design van de Homevolt dat wel waard. En 10kW ontladen heb je niet nodig tenzij je je auto gaat laden vanuit de thuisbatterij. Maar dat lijkt me geen handig idee.
Mijn ervaring met een batterij is juist dat ik de laadsnelheid van 11kw niet meer gebruik. Wattpiek zit ongeveer op 4500 van de zonnepanelen. Ik heb mijn Wallbox gelimiteerd tot 6 ampere. Wat ongeveer 3.5kw is. Dan duurt het een stuk langer. Maar dan komt er vrijwel niets uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:20
Zoiets doe ik ook ja. In de ochtend de accu laden en dan met de zon en een beetje uit de accu de auto. Duurt wat langer, maar niks uit het net.

En ik zag net dat er tussen 7 en 8 een paar kWh terug naar het net gestuurd is. Ik ben echt wel benieuwd wat de energiekosten zijn in oktober met een jaar accu en Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:30
BIM schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:53:
Ik had afgelopen zaterdag dat het "Direct laden" werd afgebroken en omgezet naar "Slim laden" :(

We moesten in de middag weg met een volle accu, dus ik had even snel op direct laden gedrukt (en geen vertrektijd ingesteld). Ik kwam er echter een uur voor vertrek achter dat hij na anderhalf een uur was gestopt met laden en was geswitched naar "Slim laden". Doordat er geen vertrektijd was ingesteld, was hij lekker aan het wachten en grid rewards aan het verdienen terwijl ik daar geen tijd voor had.

Is dat normaal gedrag?
Ach dat heb ik ook 2x meegemaakt
Daar leer je van opletten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 16:53
Hunegaart schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:05:
[...]

Met welke lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Easee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:33

ChUcKiE

Dus........

Ik heb ook sinds een aantal dagen last van dat de auto niet wil laden en maar wacht, terwijl mijn vertrektijden gewoon netjes ingesteld staan (dagelijks 7:00). Mijn Zappi reageert samen met de Tibber app niet meer als voorheen. Als ik dan op direct laden klik, start er niets.

De Tesla app geeft een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rx-_d_9SMDJ9rzRC9aS7kklYDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0qGjkMRjeYli48isJosJ8bJQ.png?f=fotoalbum_large

De myenergi app (Zappi) wacht op een schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_JQYL83CWQnsCruk2rpKjL8hY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G8xpe11uGNj9voYJYddAEKAT.png?f=fotoalbum_large

En de Tibber app ziet de auto nu niet meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfII3Ocsy7wg8rRazldrUYjgu44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kv3ZwKSjJqdLaiv23rW7du3x.png?f=fotoalbum_large

Iets is er veranderd, waardoor het niet meer werkt. Ik heb gisteravond de auto maar even een aantal uur aan de publieke lader gehangen om toch vandaag weg te kunnen, maar dit gaat niet goed zo.
Vanavond maar weer eens alle instellingen langslopen, maar ik weet zeker dat er niets veranderd is/was aan mijn kant.
Iemand die ook zoiets heeft meegemaakt?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ChUcKiE schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:38:
Ik heb ook sinds een aantal dagen last van dat de auto niet wil laden en maar wacht, terwijl mijn vertrektijden gewoon netjes ingesteld staan (dagelijks 7:00). Mijn Zappi reageert samen met de Tibber app niet meer als voorheen. Als ik dan op direct laden klik, start er niets.

De Tesla app geeft een foutmelding:
[Afbeelding]

De myenergi app (Zappi) wacht op een schema:
[Afbeelding]

En de Tibber app ziet de auto nu niet meer:
[Afbeelding]

Iets is er veranderd, waardoor het niet meer werkt. Ik heb gisteravond de auto maar even een aantal uur aan de publieke lader gehangen om toch vandaag weg te kunnen, maar dit gaat niet goed zo.
Vanavond maar weer eens alle instellingen langslopen, maar ik weet zeker dat er niets veranderd is/was aan mijn kant.
Iemand die ook zoiets heeft meegemaakt?
toon volledige bericht
Zie ik in je tweede plaatje nou 'stop alles' geactiveerd? Of zie ik het verkeerd? (Ben zelf geen Zappi gebruiker). Daarnaast misschien even de widget van de auto uit de Tibber app verwijderen en opnieuw koppelen met Tesla?
Ik heb onlangs ook een verbindingsprobleem gehad met VW omdat de algemene voorwaarden en instellingen waren aangepast.
Opnieuw verbinden was de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Stop alles op dat tweede plaatje gaat over de boost optie die je kunt meegeven, om naast alleen laden via de panelen een extra laad boost via het net te initiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Dan zou ik voor opnieuw koppelen gaan en de helpdesk van Tibber vragen.
Dat al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Nee beide nog niet gedaan, als de auto vanavond weer terug is, ga ik er weer mee verder, want zo kan ik ook niets testen. Morgen heb ik de auto niet nodig, dus dan kan ik overdag altijd met de helpdesk in gesprek gaan.
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ChUcKiE schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:01:
Nee beide nog niet gedaan, als de auto vanavond weer terug is, ga ik er weer mee verder, want zo kan ik ook niets testen. Morgen heb ik de auto niet nodig, dus dan kan ik overdag altijd met de helpdesk in gesprek gaan.
Bedankt voor de tip.
Het koppelen en ontkoppelen kun je digitaal doen zonder auto in de buurt. Toegang tot de Tesla app en Tibber is voldoende. Als de Tibber app vervolgens weer de Tesla gegevens ophaalt (batterijpercentage etc.) dan is de koppeling weer hersteld. Ben je alvast een stapje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daentje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:09
Hier ook een issue met de combinatie van tibber en easee. Ik heb de auto staan op 80% laden en maak gebruik van slim laden. Er wordt een laadplan gemaakt in de tibber app maar echter op onverklaarbare wijze gaat het laden niet gebeuren. Het laden wordt geblokkeerd en in de app van mijn auto zie ik dat het max laadpercentage terug is gezet naar 50%. Nu van het kastje naar de muur tussen tibber en mercedes want beide geven aan dat het niet aan hun kan liggen. Herkend iemand dit issue toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
daentje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:51:
Hier ook een issue met de combinatie van tibber en easee. Ik heb de auto staan op 80% laden en maak gebruik van slim laden. Er wordt een laadplan gemaakt in de tibber app maar echter op onverklaarbare wijze gaat het laden niet gebeuren. Het laden wordt geblokkeerd en in de app van mijn auto zie ik dat het max laadpercentage terug is gezet naar 50%. Nu van het kastje naar de muur tussen tibber en mercedes want beide geven aan dat het niet aan hun kan liggen. Herkend iemand dit issue toevallig?
Het eerste wat ik zou proberen is in de tibber app de auto te verwijderen en daarna opnieuw toe te voegen.
Wat wel merkwaardig is, is dat Mercedes geen tibber-integratie heeft en er dus geen communicatie met de auto is anders dan dat de lader aan en uit gaat. Het lijkt me daarom inderdaad niet waarschijnlijk dat door Tibber je laadpercentage omlaag is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:41

BIM

Nothing interesting

Hunegaart schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:05:
[...]

Daar leer je van opletten
Het is juist helemaal niet de bedoeling dat ik de hele tijd naar mijn P1 meter ga kijken. |:(
Dat is (lijkt me) toch het hele idee van automatiseren. :?

Maarja, ik heb hiervan geleerd en moet het maar overriden en slim laden uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daentje
ASW1 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:42:
[...]

Het eerste wat ik zou proberen is in de tibber app de auto te verwijderen en daarna opnieuw toe te voegen.
Wat wel merkwaardig is, is dat Mercedes geen tibber-integratie heeft en er dus geen communicatie met de auto is anders dan dat de lader aan en uit gaat. Het lijkt me daarom inderdaad niet waarschijnlijk dat door Tibber je laadpercentage omlaag is gezet.
Dat zojuist gedaan en aan de laadpaal gehangen. Nu maar afwachten hoe het laden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
daentje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:58:
[...]

Dat zojuist gedaan en aan de laadpaal gehangen. Nu maar afwachten hoe het laden gaat.
Communiceert Tesla weer met Tibber en vice versa? Zie jij je accupercentage weer terug in Tibber?
Als dat zo is, dan geef ik je een goede kans. In mijn ervaring ligt het probleem vaak bij de Tibber-app zelf of bij de integratie met autofabrikanten. De integratie tussen Tibber en mijn laadpaal faalt eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
BIM schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:53:

Is dat normaal gedrag? Moet je werkelijk "Slim laden" hard uitzetten als je "Direct laden" wilt gebruiken? (toen werkte het namelijk wel)

Auto: Model 3 (met perfecte wifi verbinding aan het huis)
Lader: Zaptec Go
Beide geïntegreerd in Tibber.

[Afbeelding]
Dan hebben we op een of andere manier een seintje gehad van de laadpaal dat de auto ontkoppelt was en later weer gekoppeld. Direct Laden zet Slim Laden alleen uit voor die sessie. Zodra er weer een nieuwe sessie wordt begonnen dan is Slim Laden weer actief.

Heb je een bericht naar support gestuurd? We kunnen namelijk ook in de logs van Zaptec om te kijken wat er is gebeurd.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:16:
[...]

Het koppelen en ontkoppelen kun je digitaal doen zonder auto in de buurt. Toegang tot de Tesla app en Tibber is voldoende. Als de Tibber app vervolgens weer de Tesla gegevens ophaalt (batterijpercentage etc.) dan is de koppeling weer hersteld. Ben je alvast een stapje verder.
@ChUcKiE zorg er bij het opnieuw koppelen van een Tesla altijd voor dat je ook weer een virtuele sleutel aanmaakt aan het einde van het koppelproces.

Edit: En ik zie nu je screenshots pas: er staat aangegeven dat op dit moment de virtuele sleutel ontbreekt. (maar dat kan een stuk beter verwoordt worden dus die feedback heb ik doorgegeven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMlEVBqn3K6yz1swGaRnpxS3PqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PC96apRkURD9OQT9xheTkKXJ.png?f=fotoalbum_large

Als je die toevoegt zal het weer gaan werken.

1. Open de Tesla-app en zorg ervoor dat het juiste voertuig is geselecteerd.
2.Vervolgens kun je deze link openen. Deze link opent in de Tesla-app, waar je toegang moet verlenen aan Tibber.
3. Sluit daarna je voertuig aan op de lader en laat Smart Charging zijn werk doen.

Als het niet meteen werkt, volg dan deze stappen: Zorg ervoor dat je Tesla-app is bijgewerkt naar de nieuwste versie. Log uit en weer in bij de Tesla-app. Plak de bovenstaande URL in de Safari-browser (de aanbevolen browser voor Tesla). Probeer bij het koppelen de optie voor de telefoonsleutel te gebruiken. Plaats de kaart op de juiste plaats in de auto op de middenconsole om een virtuele sleutel te ontvangen.

[ Voor 59% gewijzigd door Backpacker op 15-04-2025 20:17 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Bij Easee zit er een fysieke knop op de lader die dat kan veroorzaken. Soms kan die nog wel eens ingedrukt worden door een laadkabel in een stevig windje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
A3-D schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:15:
@Backpacker vandaag kreeg ik voor de Wallbox Pulsar Plus weer een update aangeboden (versie 6.7.24).

Zijn hier problemen mee of kan deze zonder problemen uitgevoerd worden i.c.m. Tibber?
Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehoord en zelfs een positieve terugkoppeling via de Facebook gebruikersgroep :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:06
Backpacker schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:20:
[...]

Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehoord en zelfs een positieve terugkoppeling via de Facebook gebruikersgroep :)
op hoop van zegen ga ik die update starten 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online

toon volledige bericht
Bedoel je, zie dikgedrukte, daar de commercial mode mee? Want dan is het raar dat Zappi dat zo stelt want hun OCPP documentatie heeft het duidelijk over Commercial Mode en volgens de ontwikkelaars die ik heb gesproken is die modus nodig voor bepaalde functionaliteiten.

Ervaar je nog steeds dat sessies middenin de nacht worden onderbroken? Er zijn namelijk al diverse aanpassingen gedaan (sommige in samenwerking met MyEnergi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
brink101 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:59:
Komt de Zaptec Go 2 pas in de webshop van Tibber als deze ondersteund wordt door Tibber? Ik wil ‘m graag bestellen om slim te kunnen laden.. Durf jij daar iets over te zeggen @Backpacker ?
Aanvulling op mijn eerste antwoord: inmiddels de eerste gekoppeld Go 2 ook al waargenomen en het werkt goed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik heb ondertussen de koppeling gerealiseerd met de telefoonkaart. Eerlijk gezegd ben ik er. nog niet gerust op, dus heb voor nu de granny lader uitgerold om in ieder geval bij te laden om morgen te kunnen rijden.
Hopelijk zit er eind van de avond genoeg in om de Zappi weer te koppelen. Er stond op de Zappi dat om 00:31 de laadsessie zou beginnen.

Ik meen dat die melding er ook al eerder stond maar dat er toen ook niets gebeurd is....
Ook zie ik nu dat ik mijn Zappi paal met een toegangs (pin)code moet benaderen? heb ik ook nooit gehad.
Tot slot, dat had hier ook al iemand, kan ik überhaupt niets meer rechtstreeks op de paal doen (firmware updaten, herstarten etc.). Dat komt ook door de Tibber koppeling of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ChUcKiE schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:50:
Ik heb ondertussen de koppeling gerealiseerd met de telefoonkaart. Eerlijk gezegd ben ik er. nog niet gerust op, dus heb voor nu de granny lader uitgerold om in ieder geval bij te laden om morgen te kunnen rijden.
Hopelijk zit er eind van de avond genoeg in om de Zappi weer te koppelen. Er stond op de Zappi dat om 00:31 de laadsessie zou beginnen.

Ik meen dat die melding er ook al eerder stond maar dat er toen ook niets gebeurd is....
Ook zie ik nu dat ik mijn Zappi paal met een toegangs (pin)code moet benaderen? heb ik ook nooit gehad.
Tot slot, dat had hier ook al iemand, kan ik überhaupt niets meer rechtstreeks op de paal doen (firmware updaten, herstarten etc.). Dat komt ook door de Tibber koppeling of niet?
Ja dat met de laadpaal komt door de koppeling. Daarvoor moet je, naast het ontkoppelen via de Power-up, oko in de webportaal van MyEnergi de OCPP instellingen uitzetten. Iets terug in dit topic staat daar een uitleg over.

Er wordt trouwens samen met MyEnergi gezorgd dat we OCPP (en dus ook commercial mode) kunnen uitzetten bij het ontkoppelen van de koppeling via de Power-up.

Voor het goed werken van slim laden met een Tesla is die virtuele sleutel essentieel, ook bij een gekoppelde laadpaal. We moeten de Tesla namelijk voor eerst even wakker maken voordat we de laadpaal aanzetten omdat hij anders niet gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Net, met de Grannylader er nog aan, kwam de Tibber app ineens met de melding dat er een nieuw slim laadplan gemaakt is, vreemd.
Het liefste plug ik de Zappi er weer in en dan even handmatig (via direct laden) wat erin, om vervolgens via slim laden verder te gaan. Zo maar eens proberen.

Ik snap het denk ik.....ziet de Tibber app via de Granny lader dat de auto geladen wordt en past hij hier het plan op aan? De laadlijn duurt nu ook tot zeg 6:30, dan zal hij op 75% zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zUIHjDCewKsqikrtqIuI9TwlVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uv0txrXWDC38tLpBv38X064R.png?f=fotoalbum_large

Overigens is dat plaatje dat ik eerder gepost had ook veranderd nu de virtuele sleutel aangemaakt is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAjRDb4C64bXkfHPB9nZdpB4ceM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yPfIK5QokwsUk83ERmMI4yeT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door ChUcKiE op 15-04-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ChUcKiE schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:06:
Net, met de Grannylader er nog aan, kwam de Tibber app ineens met de melding dat er een nieuw slim laadplan gemaakt is, vreemd.
Het liefste plug ik de Zappi er weer in en dan even handmatig (via direct laden) wat erin, om vervolgens via slim laden verder te gaan. Zo maar eens proberen.

Ik snap het denk ik.....ziet de Tibber app via de Granny lader dat de auto geladen wordt en past hij hier het plan op aan? De laadlijn duurt nu ook tot zeg 6:30, dan zal hij op 75% zitten?
[Afbeelding]

Overigens is dat plaatje dat ik eerder gepost had ook veranderd nu de virtuele sleutel aangemaakt is:
[Afbeelding]
Ja Tibber kreeg nu puur via je Tesla door dat die thuis aan het laden was en daarom werd er een laadplan aangemaakt :)

Ik zie nu inderdaad ook geen melding meer van een ontbrekende virtuele sleutel in het backed systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Gisteren na alle aanpassingen werd de tesla gelukkig weer vol geladen via de Zappi.
Ondertussen zag ik dat er bij de widgets er ook een van de Zappi bijgekomen is. Die heb ik eerder nooit gehad.

Al met al lijkt het er nu beter in te staan allemaal. Ik ga het komende dagen in de gaten houden hoe het allemaal verloopt en of de auto 's nachts nu met Slim laden geladen gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:21
Klopt het dat er al een week geen overschot aan stroom is en er niks te verdienen valt qua gridrewards?

Ik had de auto tot vanmorgen een week aan de lader hangen omdat het lekker weer was en toch op de motor ging en fietsen maar er iis niets bijgeladen. Waar ik in de voorgaande maanden regelemachtig 's nachts op of de dag wel wat korte laadsessies zag met rewards en zonder vertrektijd nu al een week niets gehad behalve niet laden op de 2 goedkoopste dagen voor een vergoeding van 0,45 cent.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
robbinonline schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:11:
Klopt het dat er al een week geen overschot aan stroom is en er niks te verdienen valt qua gridrewards?

Ik had de auto tot vanmorgen een week aan de lader hangen omdat het lekker weer was en toch op de motor ging en fietsen maar er iis niets bijgeladen. Waar ik in de voorgaande maanden regelemachtig 's nachts op of de dag wel wat korte laadsessies zag met rewards en zonder vertrektijd nu al een week niets gehad behalve niet laden op de 2 goedkoopste dagen voor een vergoeding van 0,45 cent.
Klopt wel redelijk denk ik. Vannacht nog een stukje van 12kwh meegepakt met GR, maar verder is het al weken armoe. Gemiddeld haalde ik in de wintermaanden ongeveer 20 euro per maand aan Grid Rewards, deze maand sta ik op 3 euro, halverwege de maand. Bijna alle Grid Rewards bij mijn zijn pauzemomenten, dus teveel netcongestie. Blijkbaar geen invoedingsproblemen in mijn buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:06
rvee schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:24:
[...]

op hoop van zegen ga ik die update starten 🤞
draait nu paar dagen zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
robbinonline schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:11:

Al GR ontvangen? Hier al twee dagen aan de lader maar niks ontvangen. Zuinige maand qua GR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Untouchablezz20 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:07:
[...]

Al GR ontvangen? Hier al twee dagen aan de lader maar niks ontvangen. Zuinige maand qua GR.
Iets meer als 1 euro….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Untouchablezz20 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:07:
[...]

Nee helemaal niks

Edit: Moet zeggen dat ik er nu wel een beetje van baal. De auto heeft bijna 3 weken non stop aan de lader gehangen en heel wat goedkope stroom uurtjes voorzien zien komen maar is nooit gaan laden, ook al stond er optimale prijs om te laden het lichte blauwe en je auto is nog steeds op 100% om 19:00 werd dit steeds uitgesteld en kreeg je 30 cent voor die paar uur niet laden.

Nu besluit ik net morgenochtend een paar dagen weg te gaan en mag ik nu gaan laden tegen het 3 dubbele tarief. De volgend keren dat de stoom een paar uur 0,07 en 0,10 zoals de afgelopen weekenden ga ik mn handmatig laden want nu ben ik een dief van mijn eigen portomonee.

[ Voor 57% gewijzigd door robbinonline op 18-04-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Hier ook bijna niks aan GR in weken. 2eu staat de steller voor deze maand, waar ik normaal rond de 18de al rond de 20eu zit. (alleen laadpaal met GR)

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:28

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
robbinonline schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:00:
[...]

Nee helemaal niks

Edit: Moet zeggen dat ik er nu wel een beetje van baal. De auto heeft bijna 3 weken non stop aan de lader gehangen en heel wat goedkope stroom uurtjes voorzien zien komen maar is nooit gaan laden, ook al stond er optimale prijs om te laden het lichte blauwe en je auto is nog steeds op 100% om 19:00 werd dit steeds uitgesteld en kreeg je 30 cent voor die paar uur niet laden.

Nu besluit ik net morgenochtend een paar dagen weg te gaan en mag ik nu gaan laden tegen het 3 dubbele tarief. De volgend keren dat de stoom een paar uur 0,07 en 0,10 zoals de afgelopen weekenden ga ik mn handmatig laden want nu ben ik een dief van mijn eigen portomonee.
Dat is wel vreemd gedrag. Als je een vertrektijd hebt ingesteld zou de auto gewoon vol moeten zijn op de vertrektijd. Anders @Backpacker even vragen mee te kijken.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
13art schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:32:
[...]

Dat is wel vreemd gedrag. Als je een vertrektijd hebt ingesteld zou de auto gewoon vol moeten zijn op de vertrektijd. Anders @Backpacker even vragen mee te kijken.
Als je een vertrektijd ingesteld hebt en Tibber je laadsessies heeft uitgesteld, dan gewoon laten zitten, de duurdere uren worden gecompenseerd. Als je al 3 week aan de lader hangt zonder vertrektijd, dan zou ik als de sodemieter een tijd instellen gaan, zodat Tibber een laadschema maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Dit laadschema is toch best bijzonder of niet. Auto zou vol moeten zijn rond 11:00 morgenvroeg. Kwartiertje geleden ingeplugd en dit schema kwam er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXRIMTQhJkgPObr2qbGB_WQu3qM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/imGb2lx3Yn3JNUy3SsoKnCFK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door ChUcKiE op 18-04-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
ChUcKiE schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:57:
Dit laadschema is toch best bijzonder of niet. Auto zou vol moeten zijn rond 11:00 morgenvroeg. Kwartiertje geleden ingeplugd en dit schema kwam er uit:
[Afbeelding]
Mij ontgaat ook even de logica van die planning.
Al geprobeerd de auto los te koppelen en weer opnieuw in te pluggen om te zien of er dan iets anders uit komt?

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 18-04-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Pr088 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:48:
[...]

Als je een vertrektijd ingesteld hebt en Tibber je laadsessies heeft uitgesteld, dan gewoon laten zitten, de duurdere uren worden gecompenseerd. Als je al 3 week aan de lader hangt zonder vertrektijd, dan zou ik als de sodemieter een tijd instellen gaan, zodat Tibber een laadschema maakt.
Zonder vertrektijd worden er nog steeds laadplannen gemaakt, maar dan is de kans dat inderdaad het plan 'on the go' wordt aangepast. Dus dan is het volgen van een plan niet gegarandeerd (althans dat is mijn ervaring). Met een ingestelde vertrektijd gaat het meestal goed. Enkele keer gehad dat de accu net niet vol raakte door het uitstellen van het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-05 11:32
(jarig!)
robbinonline schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:00:
[...]

Nee helemaal niks

Ja ik vind dat ook een nadeel. Zelfs met gepland laden op de volgende ochtend kan hij heel lang blijven uitstellen.
Stel je wilt zondag laden, want goedkope tarieven. Je stelt dus maandagochtend in om te vertrekken.
Vervolgens wordt laden de hele dag uitgesteld en je besluit om 17 uur even spontaan de auto te pakken... weg laad compensatie en je betaald snachts een hoger tarief dan je overdag zou hebben gehad.

Als workaround stel ik dan wel in dat die dan op zondag om 18 uur vol moet zitten, maar toch jammer...

Wat me verder opvalt is dat grid rewards zelf niet superveel oplevert. Nu 2 euro deze maand, maar je laad tarief kan wel negatief zijn en dat zie je volgens mij niet terug in je GR. Ik heb deze maand nu 58kWh geladen voor ... 0 euro 😊 Heb al meerdere laadsessies gehad waarbij de laadkosten negatief waren terwijl de marktprijs toch wel wel hoger was.

Ik maak ook gebruik van de zappi integratie. Dat een laadsessie niet gestart kan worden vanwege een technische fout heb ik een paar keer gehad maar dan start hij 20 minuutjes later ofzo alsnog

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
13art schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:12:
[...]

Zonder vertrektijd worden er nog steeds laadplannen gemaakt, maar dan is de kans dat inderdaad het plan 'on the go' wordt aangepast. Dus dan is het volgen van een plan niet gegarandeerd (althans dat is mijn ervaring). Met een ingestelde vertrektijd gaat het meestal goed. Enkele keer gehad dat de accu net niet vol raakte door het uitstellen van het laden.
Precies dit. Als je op een bepaalde tijd de auto nodig hebt, moet je werken met een vertrektijd om zekerheid te hebben.
Het is altijd een afweging tussen hebberigheid (auto zo goedkoop lang aan de lader laten hangen) of handigheid (vertrektijd dichterbij zetten, zodat je de auto 'mag' afkoppelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
[Afbeelding]
Dit is wel bijzonder ja. Dat ie zonnestroom pakt morgenochtend is prima, maar waarom niet die goedkopere nachturen? Heb het zelf nog nooit zo gek gezien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1966
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-04 21:11
Teveel berekende energiebelasting door Tibber

Ik ben op 2 mei 2024 overgestapt naar Tibber voor mijn electriciteit. Omdat ik veel verbruik (all electric huis met o.a. electrische auto en warmtepomp) kom ik ver boven de 10.000 kWh per jaar en voor het deel boven de 10.000 kWh ben je minder energiebelasting verschuldigd. De energieleverancier (Tibber) int deze bedragen en is gerechtigd om een schatting te maken van de periode dat zij zelf nog geen leverancier was.

Nu heeft Tibber voor de periode 1 januari 2024 tot 2 mei 2024 het geschat verbruik voor mijn woning op 0 kWh gezet waardoor ik in 2024 veel meer energiebelasting betaal dan nodig. Tibber geeft als argument dat omdat zij geen exacte data heeft, zij dit doen. Zij handhaven dit standpunt zelfs nadat ik mijn jaarafrekening van de voorgaande energieleverancier (Greenchoice) aan heb gestuurd.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die deze ervaring met Tibber hebben en hoe anderen hiermee om gaan?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
[Afbeelding]
Tip: kijk even wat je hebt ingesteld als minimaal batterijniveau in de instellingen van de autowidget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
@allen. Het is dus heel belangrijk om, als je een gekoppelde laadpaal hebt en dus met Grid Rewards kan laden, om een realistische vertrektijd in te stellen...

CC @Stefanovic45 @robbinonline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Backpacker schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:03:
[...]

Tip: kijk even wat je hebt ingesteld als minimaal batterijniveau in de instellingen van de autowidget ;)
Die staat op 75% (max) maar ik snap nog niet helemaal wat je ermee bedoelt..
Normaal duurt het 4-5 uur voordat de auto vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastengel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-04 22:04
Goedenavond,

Ik ben bezig met een laadpaal te bestellen die ook compatible is met grid rewards. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat zoals ik het begrijp de Tibber pulse verbonden moet zijn met de laadpaal, maar mijn laadpaal staat ongeveer 30 meter verderop met twee betonnen muren ertussen.
Na alle laadpalen na te gaan lijkt de enigste optie de Charge Amps Dawn, omdat dat de enigste laadpaal is met ethernet aansluiting (Charge Amps Halo niet vanwege vaste kabel).
Heeft iemand hier ervaring mee of dit kan? Of moet het per se via Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Kaastengel als je utp kan leggen, kan je ook een ap met POE plaatsen? Ik zie het probleem niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:31
En uberhaupt de realisatie dat het niet een dedicated wifi hoeft te zijn. Mijn Easee laadpaal doet ook gewoon mijn huiswifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ChUcKiE schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:44:
[...]

Die staat op 75% (max) maar ik snap nog niet helemaal wat je ermee bedoelt..
Normaal duurt het 4-5 uur voordat de auto vol is.
Dan wordt er altijd eerst tot 75% geladen zonder prijsoptimalisatie. Oftewel eerst de 75% bereiken en dan pas Slim Laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Kaastengel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:13:
Goedenavond,

Ik ben bezig met een laadpaal te bestellen die ook compatible is met grid rewards. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat zoals ik het begrijp de Tibber pulse verbonden moet zijn met de laadpaal, maar mijn laadpaal staat ongeveer 30 meter verderop met twee betonnen muren ertussen.
Na alle laadpalen na te gaan lijkt de enigste optie de Charge Amps Dawn, omdat dat de enigste laadpaal is met ethernet aansluiting (Charge Amps Halo niet vanwege vaste kabel).
Heeft iemand hier ervaring mee of dit kan? Of moet het per se via Wifi?
De Pulse kan niet rechtstreeks praten met de laadpaal. Dat gaat als via wifi/het platform van Tibber en de laadpaalfabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Backpacker schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:45:
[...]

Dan wordt er altijd eerst tot 75% geladen zonder prijsoptimalisatie. Oftewel eerst de 75% bereiken en dan pas Slim Laden.
Ok ik had die andersom begrepen, maar als ik het goed begrijp zou ik die juist dan veel lager moeten zetten …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
ChUcKiE schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:46:
[...]

Ok ik had die andersom begrepen, maar als ik het goed begrijp zou ik die juist dan veel lager moeten zetten …
Aha! Nu snap ik hem! Als je de instellingen 'minimaal laden tot' gebruikt zal Tibber direct na aansluiting de auto laden tot x percentage. Een maximum accuniveau dien je in je auto in te stellen (als dat kan).
Jouw grafiek/laadschema op de foto laat zien dat het eerste deel direct wordt geladen en het laatste stukje met prijs optimalisatie (zonneladen in dit geval) wordt uitgevoerd.

Opgelost. Instelling voor minimum naar beneden en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
Ondertussen heb ik de zaak met rust gelaten en het lijkt goed te werken. Ik heb tot op heden geen issues meer gehad. Op het ingestelde tijdstip steeds keurig geladen. Ook de Grid Rewards werken.

Wel krijg ik steeds meldingen dat Tibber niet met laden kon beginnen, dat KIA aangesloten is maar niet wordt geladen etc. Ik negeer deze waarschuwingen nu maar want het lijkt prima te werken. Zie onderstaande screenprint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMyHkHCOWpAmVSF431Wy2fnuA4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPdDrkEZaT3rxUE7ebHkhjLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BS5yepW1jyzc4p9VmAvptS-Pbd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DIexxoZDR4sN3jV5CiOfwon.jpg?f=fotoalbum_large
Backpacker schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:32:
[...]

Bedoel je, zie dikgedrukte, daar de commercial mode mee? Want dan is het raar dat Zappi dat zo stelt want hun OCPP documentatie heeft het duidelijk over Commercial Mode en volgens de ontwikkelaars die ik heb gesproken is die modus nodig voor bepaalde functionaliteiten.

Ervaar je nog steeds dat sessies middenin de nacht worden onderbroken? Er zijn namelijk al diverse aanpassingen gedaan (sommige in samenwerking met MyEnergi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
Het klopt dat je de Zappi niet meer op het apparaat zelf kunt beenaderen. Dit omdat Tibber via de OCPP instelling werkt. Via de App moet het nog wel kunnen. Ook moet je via de Tibber App met de knop DIRECT LADEN het laden van je auto meteen kunnen laten starten. Dit kun je eenvoudig zelf testen.
ChUcKiE schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:50:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
henkb123 schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:36:

Wel krijg ik steeds meldingen dat Tibber niet met laden kon beginnen, dat KIA aangesloten is maar niet wordt geladen etc. Ik negeer deze waarschuwingen nu maar want het lijkt prima te werken. Zie onderstaande screenprint.
Die melding heb ik ook 1 of 2 keer gehad. Geen idee waar het precies aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno1961
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-04 19:45
Beste Tibber expers,

Ik overweeg een contract met Tibber af te sluiten

Mijn situatie is als volgd

Mijn verbruik op jaar basis is 7000 Kwh
warmtepomp nog geen electrische auto
Mijn zonne panelen wekken 8000 Kwh op
Ik heb een Solaredge hybride omvormer met een 23Kw batterij

Is Tibber de beste oplossing

ps ik hoop dat ik in de goede Tropc zit

gr Arno

Is Tibber de beste oplossing voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Arno1961 schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:37:
Beste Tibber expers,

gr Arno

toon volledige bericht
Je moet je allereerst afvragen of je een dynamisch contract wilt. Daarna uitzoeken welke aanbieders het beste omgaan met teruglevering en inkoopvergoeding.
Tibber en Zonneplan zijn waarschijnlijk wel de betere opties.
Eerst zelf even rondneuzen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daentje
Zijn hier tibber klanten icm een thuisbatterij van sigenergy. Zo ja, zou ik graag willen weten wat het advies is voor het instellen van de prijzen van aankoop en verkoop in de sig app. Ik wil gebruik maken van de day-ahead prijzen dmv het eigen sigenergy systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Arno1961 schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:37:
Beste Tibber expers,

gr Arno

toon volledige bericht
Geen expert hier, maar Frank Energie koppeld direct aan je solaredge voor afschakelen (bij negatieve prijzen) en onbalans (vergoeding voor balanceren van het net). icm je accu lijkt me dat een mooie oplossing waarmee je je accu snel terug kunt verdienen.

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
matrover schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:18:
[...]

Geen expert hier, maar Frank Energie koppeld direct aan je solaredge voor afschakelen (bij negatieve prijzen) en onbalans (vergoeding voor balanceren van het net). icm je accu lijkt me dat een mooie oplossing waarmee je je accu snel terug kunt verdienen.
Vergeet niet dat terugleveren met een negatieve marktprijs wel bijdraagt i.v.m. de salderingsregeling. Je krijgt immers de 12 cent belasting + 3 cent inkoopvergoeding van Tibber terug. Een negatieve marktprijs van een aantal centen is -vind ik- dus geen reden om de omvormer uit te schakelen voor 1 januari 2027. Ook voor jou geldt dat denk ik omdat je meer verbruikt dan opwekt.

Een batterij is financieel alleen interessanter als je ook kunt handelen op de onbalansmarkt en niet alleen op de day-aheadprijzen. En dan zit je vaak vast aan een batterij van een bepaalde leverancier. Tibber i.c.m. Homevolt, of Zonneplan met hun Nexus. Frank Energie is qua terugleveren iets ongunstiger, maar werkt weer samen met andere batterijfabrikanten.

Een batterij voor Nul op de Meter (NOM) kan ook, maar is financieel niet rendabel, zeker niet voordat salderen er af gaat. Maar je overweging kan natuurlijk ook op andere waarden gedreven zijn. Duurzaamheid, zelfvoorzienendheid, hobby, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Had vanochtend iets vreemds met slim laden.
Had gisteren ingesteld dat de auto 20% moest bijladen (van 80 naar 100%)
Het laadschema leek prima te kloppen.
Vanochtend kijk ik nog eens naar het laadschema, blijkt hij door gegaan te zijn met laden totdat de auto zelf dit afkapte bij 80% lading.
In plaats van een korte laadsessie met 20% bijladen is het dus nu een hele dikke laadsessie van 41 kWh geworden geworden in de redelijk dure uren. Geen idee waarom dit gebeurd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbPOqIgRONRCs7HdcB7L-ZTm3aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jp9ipJoZoxLLyZ7jB8JSzPKX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qdx-JNQhedNHbNwsid4j838jDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPaftKvDPMIFuYQCzWMaBR4h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Backpacker schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:05:
@allen. Het is dus heel belangrijk om, als je een gekoppelde laadpaal hebt en dus met Grid Rewards kan laden, om een realistische vertrektijd in te stellen...

CC @Stefanovic45 @robbinonline
Het instellen van een realistische vertrektijd snap ik, werkt prima als ik ook daadwerkelijk weg moet.

Ben meer verbaast over waarom deze maand de grid rewards zo laag zijn vergeleken met vorige maanden. Toen kon je er bijna vanuit als je de auto aangesloten liet staan zonder vertrektijd dat er in een paar dagen wel een aantal keer ondersteunen was geladen en nu dus al ruim 2 weken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ASW1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:46:
Vanochtend kijk ik nog eens naar het laadschema, blijkt hij door gegaan te zijn met laden totdat de auto zelf dit afkapte bij 80% lading.
In plaats van een korte laadsessie met 20% bijladen is het dus nu een hele dikke laadsessie van 41 kWh geworden geworden in de redelijk dure uren. Geen idee waarom dit gebeurd is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het laadschema klopt inderdaad, maar Tibber kan je laadsessie niet zomaar stoppen.
Dit is een heel 'gewoon' verschijnsel. Tibber c.q. je laadpaal kan niet je laadsessie afbreken wanneer je auto BMS elektriciteit blijft vragen (of misschien beter gezegd toestaat te ontvangen). 20% bijladen tot een percentage van bijvoorbeeld 50% kan alleen door je auto in te stellen op een maximumlaadtoestand. Mocht je auto dat niet kunnen (zoals mijn 'domme' Corsa-E) dan heeft deze instelling geen zin. Je zult zelf het laden moeten onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:07:
[...]

Dit is een heel 'gewoon' verschijnsel. Tibber c.q. je laadpaal kan niet je laadsessie afbreken wanneer je auto BMS elektriciteit blijft vragen (of misschien beter gezegd toestaat te ontvangen). 20% bijladen tot een percentage van bijvoorbeeld 50% kan alleen door je auto in te stellen op een maximumlaadtoestand.
het kan natuurlijk wel, het is een keuze van Tibber om het niet af te breken.
Misschien dat ze daar een configuratie optie van kunnen maken (sessie wel/niet afbreken na behalen doel percentage).
Ik stuur mijn laadpaal zelf aan, en ik breek sessies gewoon af als die goedkope uren voorbij zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
DanTm schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:13:
[...]

het kan natuurlijk wel, het is een keuze van Tibber om het niet af te breken.
Misschien dat ze daar een configuratie optie van kunnen maken (sessie wel/niet afbreken na behalen doel percentage).
Ik stuur mijn laadpaal zelf aan, en ik breek sessies gewoon af als die goedkope uren voorbij zijn :)
Misschien stel je het te makkelijk dat Tibber het wel kan maar niet doet. Mijn Corsa-E rapporteert bijvoorbeeld pas consequent een actuele accutoestand naar de app terug wanneer een laadsessie is afgebroken. Tussentijd bij lange laadsessies is het handmatig te forceren maar erg onbetrouwbaar. Opel mist ook integratie met Tibber en Tibber of mijn Easee laadpaal kunnen dus ook niet het beginniveau van de accu aan het begin van een laadsessie uitlezen. Als dat niet kan, dan kan Tibber ook niet het goede moment kiezen voor het stoppen van de sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Pr088 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:07:
[...]

Het laadschema klopt inderdaad, maar Tibber kan je laadsessie niet zomaar stoppen.
Natuurlijk kan dat wel. Zoals je kunt zien in het laadschema wordt het laden voortdurend gestart en weer gestopt.

Ik laad altijd op deze manier bij, en als ik ingesteld heb dat hij 18 of 37 procent moet laden dan laadt hij ook 18 of 37 procent. Maar vanochtend niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik meen recent hier gelezen te hebben dat Tibber de auto na aansluiten in ieder geval begint te laden tot aan de ingestelde minimum stand. Daarna gaat die pas ‘slim’ laden. Omdat je schrijft van 80- 100 lijkt dit erg op wat ik hier gelezen heb. Als die 80 het minimum is (bij jouw instelling) werkt het dus zoals Tiber zegt.
Zoek eens even een paar dagen terug want dit is minder dan een week geleden langsgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ASW1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:26:
[...]

Natuurlijk kan dat wel. Zoals je kunt zien in het laadschema wordt het laden voortdurend gestart en weer gestopt.

Ik laad altijd op deze manier bij, en als ik ingesteld heb dat hij 18 of 37 procent moet laden dan laadt hij ook 18 of 37 procent. Maar vanochtend niet dus.
Oké. Welk merk/type auto heb jij? Met mijn Corsa-E is mij dit nooit gelukt, behalve daadwerkelijk van 80-100% (omdat de auto afslaat op een volle batterij).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe vol was je batterij toen je hem aankoppelde? Met een niet geintegreerde auto krijgen we niet door wat het maximale laadpercentage is. Je kan het systeem wel helpen door het volgende te doen:

Stel je wilt 20% laden en er zit nu nog 40% in de batterij. Dan stel je de auto in op een maximaal laadpercentage van 60% zodat de auto zelf stopt als dat is bereikt.
Vervolgens zeg je in de Tibber app dat de batterij voor 80% gevuld is waardoor er een planning wordt aangemaakt voor die 20% tot aan 100%.

De reden dat de laadpaal aan blijft staan als Tibber denkt dat de 100% is bereikt, is vanwege functies zoals het voorverwarmen van auto's of het automatisch weer aanvullen van de SoC als de auto door stilstand en het verbruik van energie door slimme functies in de auto (bijvoorbeeld camera's, alarmen, sensoren) energie heeft verbruikt uit de grote batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:31
Rojado schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:30:
[...]

Ik meen recent hier gelezen te hebben dat Tibber de auto na aansluiten in ieder geval begint te laden tot aan de ingestelde minimum stand.
Dat is een instelling die je zelf maakt. De "minimum batterijniveau" kun je ook gewoon niet instellen, dan doet ie dat logischerwijs niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je begrijpt het instellen van de schuifknop niet goed. Je stelt daar alleen het niveau van de accu in zodat er een passend plan gemaakt kan worden. Het is dus niet om in te stellen hoeveel procent er geladen moet worden.

Wil je max een aantal procenten laden zal je in de auto een maximaal laadniveau moeten instellen (dus als de auto op 50% zit en je wil 20% laden, stel je de auto in op 70%). Om daarna een passend plan te maken stel je de schuif in op 80% (100-80= 20% laden).

Edit: zie dat Backpacker me al voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Dank, het is me nu wat duidelijker.
Dat ik dacht dat Tibber de laadsessie zelf stopte komt waarschijnlijkomdat ik tot nu toe het percentage altijd handmatig instelde zodat ongeveer geladen werd totdat het ingestelde maximum laadniveau van de auto bereikt werd. Ik dacht dat Tibber de sessie dan afkapte maar dat is dus niet zo
Backpacker schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:36:
[...]

Hoe vol was je batterij toen je hem aankoppelde? Met een niet geintegreerde auto krijgen we niet door wat het maximale laadpercentage is. Je kan het systeem wel helpen door het volgende te doen:

Stel je wilt 20% laden en er zit nu nog 40% in de batterij. Dan stel je de auto in op een maximaal laadpercentage van 60% zodat de auto zelf stopt als dat is bereikt.
Vervolgens zeg je in de Tibber app dat de batterij voor 80% gevuld is waardoor er een planning wordt aangemaakt voor die 20% tot aan 100%.

De reden dat de laadpaal aan blijft staan als Tibber denkt dat de 100% is bereikt, is vanwege functies zoals het voorverwarmen van auto's of het automatisch weer aanvullen van de SoC als de auto door stilstand en het verbruik van energie door slimme functies in de auto (bijvoorbeeld camera's, alarmen, sensoren) energie heeft verbruikt uit de grote batterij.
Batterij was rond de 15 a 20%. Het is wel een auto die geïntegreerd kan worden (kia e-niro) maar dat heb ik niet gedaan omdat ik in de veronderstelling ben dat het in de auto ingestelde maximum laadniveau genegeerd wordt en er dan doorgeladen wordt tot 100%. Klopt die veronderstelling wel of ook niet? Zal het anders eens uit gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ASW1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:59:
Dank, het is me nu wat duidelijker.
Dat ik dacht dat Tibber de laadsessie zelf stopte komt waarschijnlijkomdat ik tot nu toe het percentage altijd handmatig instelde zodat ongeveer geladen werd totdat het ingestelde maximum laadniveau van de auto bereikt werd. Ik dacht dat Tibber de sessie dan afkapte maar dat is dus niet zo
[...]

Batterij was rond de 15 a 20%. Het is wel een auto die geïntegreerd kan worden (kia e-niro) maar dat heb ik niet gedaan omdat ik in de veronderstelling ben dat het in de auto ingestelde maximum laadniveau genegeerd wordt en er dan doorgeladen wordt tot 100%. Klopt die veronderstelling wel of ook niet? Zal het anders eens uit gaan testen.
Nee je veronderstelling klopt niet. Als je de auto koppelt/integreert dan neemt Tibber de maximumlaadniveau van je auto over en hanteert die als een harde grens. Mijn andere auto (VW ID.3) kan dat ook. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Pr088 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:18:
[...]

Nee je veronderstelling klopt niet. Als je de auto koppelt/integreert dan neemt Tibber de maximumlaadniveau van je auto over en hanteert die als een harde grens. Mijn andere auto (VW ID.3) kan dat ook. Werkt perfect.
Helaas werkt dat niet voor elke auto. Zo wordt mijn e-golf elke dag tot 100% opgeladen, terwijl ik 80% heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 14:13
Weet iemand of Zappi 2 ook ondersteuning gaat krijgen? Nu alleen 2.1. Niet zo handig als je de 2 hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racierox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-05 11:35
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:32:
[...]

Helaas werkt dat niet voor elke auto. Zo wordt mijn e-golf elke dag tot 100% opgeladen, terwijl ik 80% heb ingesteld.
In jouw auto is 80% ingesteld? Zo ja, dan gaat er in jouw auto is niet goed denk ik want deze hoort dan het laden te stoppen.

Zo nee, dan klopt het want het percentage in de Tibber app is alleen bedoeld om in te schatten hoeveel er geladen moet worden.

Wij hebben een Renault Zoe waarbij ik geen maximum in de auto kan instellen, deze laad altijd tot 100%.
Onze MINI waarbij dit wel kan geeft netjes in de Tibber app 80% aan en laadt dan ook niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Racierox schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:44:
[...]

In jouw auto is 80% ingesteld? Zo ja, dan gaat er in jouw auto is niet goed denk ik want deze hoort dan het laden te stoppen.

Zo nee, dan klopt het want het percentage in de Tibber app is alleen bedoeld om in te schatten hoeveel er geladen moet worden.

Wij hebben een Renault Zoe waarbij ik geen maximum in de auto kan instellen, deze laad altijd tot 100%.
Onze MINI waarbij dit wel kan geeft netjes in de Tibber app 80% aan en laadt dan ook niet verder.
De e-golf is een geval apart, want ik kan wel een boven en ondergrens instellen. Maar helaas wordt dit niet overgenomen door Tibber. De e-golf is wel een geïntegreerde power up, maar lijkt niet door te geven aan Tibber dat er een limiet is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:40
Backpacker schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:10:
Ja dat heb je de Pulse nodig en gekoppelde laadpalen. Voor Zappi komt er een integratie aan maar helaas heb je daar de 2.1 voor nodig omdat de 2.0 geen OCPP ondersteund :(

Een integratie voor ShellRecharge/Newmotion zal er nog niet zo snel komen
@earthknake helaas niet, zie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:14
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:00:
[...]

De e-golf is een geval apart, want ik kan wel een boven en ondergrens instellen. Maar helaas wordt dit niet overgenomen door Tibber. De e-golf is wel een geïntegreerde power up, maar lijkt niet door te geven aan Tibber dat er een limiet is ingesteld.
Tibber weet niet hoeveel stroom er nog in kan of in moet
dat moet vanuit de golf komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-05 11:32
(jarig!)
Maar dat ligt denk ik meer aan de Zappi dan aan Tibber, aangezien de zappi OCPP moet ondersteunen?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:32:
[...]

Heb je de Volkswagen-app gekoppeld? En zo ja: heb je 80% ingesteld in de Volkswagen app c.q. auto? Je zou een streepje moeten zien in het laadbalkje van Tibber. Overal ja? Dan even melden bij Tibber. Misschien kunnen ze je dan verder helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Pr088 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:10:
[...]

Heb je de Volkswagen-app gekoppeld? En zo ja: heb je 80% ingesteld in de Volkswagen app c.q. auto? Je zou een streepje moeten zien in het laadbalkje van Tibber. Overal ja? Dan even melden bij Tibber. Misschien kunnen ze je dan verder helpen.
Overal ja inderdaad. Streepje in de Tibber app toont 100% aan. Heb Tibber al benaderd en er zou een workaround in de maak zijn, maar nog niks van vernomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Untouchablezz20 op 22-04-2025 19:29 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste