Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 22:27
Wij hebben al meer dan jaar stroom via Tibber en willen nu overstappen van ANWB dynamisch gas naar Tibber voor gas. Maar het is erg onduidelijk hoe dit nu moet.
Met mijn huidige Tibber account kan ik helemaal niks en na inloggen op de website vind ik ook geen aanmeld/toevoegen optie.

Na een tijdje Googlen op deze site beland:
https://aanmelden.gasverbruik.tibber.com

Maar ook daar kan ik niet inloggen. Als ik het proces doorloop moet ik zelfs uiteindelijk een geheel nieuw account maken..klopt dat of doe ik iets verkeerd?

En ik had verwacht dat gasverbruik en kosten ook in de Tibber app zou zien.. maar nu betwijfel ik of dat werkelijk zo is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:23

The Third Man

The Third Jellyfish

@Jazco2nd zie https://support.tibber.com/nl/articles/8717451-gas , gas is een losstaand product van ze wat ze ‘dozenschuiven’ vanuit EnergyZero. Je gebruikt ook een apart portal voor het beheer van het contract, verbruik inzien e.d. Het zit niet verweven in de normale Tibber app.

Het is mij verder niet bekend hoe je later alsnog gas toevoegt aan een bestaand stroomcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
The Third Man schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:07:
@Jazco2nd zie https://support.tibber.com/nl/articles/8717451-gas , gas is een losstaand product van ze wat ze ‘dozenschuiven’ vanuit EnergyZero. Je gebruikt ook een apart portal voor het beheer van het contract, verbruik inzien e.d. Het zit niet verweven in de normale Tibber app.

Het is mij verder niet bekend hoe je later alsnog gas toevoegt aan een bestaand stroomcontract.
Das best wel jammer. Hoopte vooral voor mn ouders alles in 1 te hebben. Helaas.
Dan kan ik net zo goed ff verder zoeken voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:16:
Wij hebben al meer dan jaar stroom via Tibber en willen nu overstappen van ANWB dynamisch gas naar Tibber voor gas. Maar het is erg onduidelijk hoe dit nu moet.
Met mijn huidige Tibber account kan ik helemaal niks en na inloggen op de website vind ik ook geen aanmeld/toevoegen optie.

Na een tijdje Googlen op deze site beland:
https://aanmelden.gasverbruik.tibber.com

Maar ook daar kan ik niet inloggen. Als ik het proces doorloop moet ik zelfs uiteindelijk een geheel nieuw account maken..klopt dat of doe ik iets verkeerd?

En ik had verwacht dat gasverbruik en kosten ook in de Tibber app zou zien.. maar nu betwijfel ik of dat werkelijk zo is..
Ja dat is helaas verwarrend en het verzoek is bij EnergyZero al een hele tijd geleden neergelegd, maar als er in die flow gevraagd wordt om in te loggen met je account dan geat dat om het EnergyZero account. Geen idee of dat ook werkt met je ANWB account. Het gaat in ieder geval niet om je Tibber account aangezien het verschillende platformen zijn.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:27

ChUcKiE

Dus........

Ondertussen heb ik de Zappi 2.1 gekoppeld binnen de Tibber app en zie ik de mogelijkheden rondom slim laden etc.

Graag wil ik dat mijn auto dagelijks tot 75% opgeladen wordt, het zou fijn zijn als dat met eigen zonneopwek is en de rest op het goedkoopste moment via het net.

Net zoals nu....auto staat op 40%, mag dus wat bij. Zon schijnt flink, dus stop dat in de auto en morgenvroeg moet de auto gevuld zijn tot 75%.
Een volgende keer komt de auto om 19:00 pas binnen, wordt de auto aangesloten en dient dan de ochtend erna weer op 75% te zijn.
Welke instellingen moet ik dan in de app kiezen?

Slim laden aan denk ik?! ( nu Ja)
Laden met: Zappi of "je auto"? (nu Zappi)
Laden met zonne-energie aan?! (nu Ja)
Optimaliseren voor: Kosten of eigen verbruik? (Nu Kosten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zpg8qBopDaQkgXmhuKfbvK5H4kQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/swgY6jjDI7ywNbivEQPieujf.png?f=fotoalbum_large

Ik had even op direct laden gedrukt en na wat geladen te hebben komt bovenstaande in beeld, waarmee het laden dus gestopt is. Ik snap nu niet helemaal waarom het laden gestopt is, het nu lijkt dat ik het net ondersteun en dat het laden dan later weer verder gaat ?

Welke instelling bepaalt trouwens hoe ver de auto bijgeladen wordt?
- Tibber -> Max tot 75%
- Zappi/Myenergie -> Max 100%
- Tesla app -> max 100%

[ Voor 34% gewijzigd door ChUcKiE op 31-03-2025 14:40 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
ChUcKiE schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:12:
Ondertussen heb ik de Zappi 2.1 gekoppeld binnen de Tibber app en zie ik de mogelijkheden rondom slim laden etc.

Graag wil ik dat mijn auto dagelijks tot 75% opgeladen wordt, het zou fijn zijn als dat met eigen zonneopwek is en de rest op het goedkoopste moment via het net.

Net zoals nu....auto staat op 40%, mag dus wat bij. Zon schijnt flink, dus stop dat in de auto en morgenvroeg moet de auto gevuld zijn tot 75%.
Een volgende keer komt de auto om 19:00 pas binnen, wordt de auto aangesloten en dient dan de ochtend erna weer op 75% te zijn.
Welke instellingen moet ik dan in de app kiezen?

Slim laden aan denk ik?! ( nu Ja)
Laden met: Zappi of "je auto"? (nu Zappi)
Laden met zonne-energie aan?! (nu Ja)
Optimaliseren voor: Kosten of eigen verbruik? (Nu Kosten)

[Afbeelding]

Ik had even op direct laden gedrukt en na wat geladen te hebben komt bovenstaande in beeld, waarmee het laden dus gestopt is.
Laden met zonne-energie van Tibber kijkt niet naar je daadwerkelijke opwek maar naar de weersverwachtingen en je locatie. Volgens mij neemt het ook niet mee hoeveel panelen je dan wel/niet hebt. Mocht je maar een beperkt aantal panelen hebben dan zou ik de zonneladen functie van Tibber zelf niet inschakelen.

@Backpacker correct me if I'm wrong :)

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Mirabis schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Laden met zonne-energie van Tibber kijkt niet naar je daadwerkelijke opwek maar naar de weersverwachtingen en je locatie. Volgens mij neemt het ook niet mee hoeveel panelen je dan wel/niet hebt. Mocht je maar een beperkt aantal panelen hebben dan zou ik de zonneladen functie van Tibber zelf niet inschakelen.

@Backpacker correct me if I'm wrong :)
Ok thanks!
We hebben 21 zonnepanelen voor op het dak en 16 achter op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKfMf6GMvRtsAsplM1tAnNJ-bX4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lPU97sGgADlby54WRr1ozQ0T.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:55
Mirabis schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Laden met zonne-energie van Tibber kijkt niet naar je daadwerkelijke opwek maar naar de weersverwachtingen en je locatie.
Maar waar vind je zelf weersverwachtingen van je locatie? Heb cijfers via API van het KNMI maar is zelf geen verwachting of mis ik iets. En wat zijn andere sites met API's waar iemand een verwachting kan downloaden?

[ Voor 20% gewijzigd door Lord Anubis op 31-03-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-06 20:14
Mijn auto wordt nu in de nachtelijke uren geladen op zonne-energie (gele markering in de planning-view van de app). Hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:58
In de nacht op zonneenergie denk ik niet...

Gele markering is Grid rewards.
Dus of
1.) je krijgt grid-rewards als je geen laadplan hebt maar je auto is gebruikt om het grid te ondersteunen vanwege onbalans / overschot aan electriciteit, of
2.) je hebt een laadplan ingesteld maar op het geplande moment om te laden was het vanwege een grid-reward voor onbalans / tekort aan electriciteit om laden uit te stellen voordeliger om nog even niet te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 14:06
Zojuist zijn we geupgrade naar 3x25a aansluiting en heb ik thuis een slimme meter.

Sta dus op het punt om een contract bij Tibber aan te sluiten voor dynamische elec.

Wil ook gebruik gaan maken van de P1 aansluiting, aangezien ik hele HomeWizard wil gaan opzetten en wellicht ook nog richting een SmartGrid. Nu lees ik dat ze bij Tibber een Tibber Pulse meter aanbieden, maar deze is in prijs vrij fors tov de P1 meter van HW.

Wat is de toegevoegde waarde van de Pulse tov de HWP1 meter? Wil in de toekomst alle verbruik goed kunnen monitoren (van warmtepomp, laadpaal etc) maar ook opbrengst van de zonnepanelen. En dus ook 'slim' om gaan met energie.

Ps. Zonnepanelen staan gepland voor Mei / juni, en laadpaal waarschijnlijk pas einde dit jaar.

Kan ik dan het beste voor de Pulse van Tibber gaan, of investeren in de P1 meter van HW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:54
darkfujita schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:41:
Zojuist zijn we geupgrade naar 3x25a aansluiting en heb ik thuis een slimme meter.

Sta dus op het punt om een contract bij Tibber aan te sluiten voor dynamische elec.

Wil ook gebruik gaan maken van de P1 aansluiting, aangezien ik hele HomeWizard wil gaan opzetten en wellicht ook nog richting een SmartGrid. Nu lees ik dat ze bij Tibber een Tibber Pulse meter aanbieden, maar deze is in prijs vrij fors tov de P1 meter van HW.

Wat is de toegevoegde waarde van de Pulse tov de HWP1 meter? Wil in de toekomst alle verbruik goed kunnen monitoren (van warmtepomp, laadpaal etc) maar ook opbrengst van de zonnepanelen. En dus ook 'slim' om gaan met energie.

Ps. Zonnepanelen staan gepland voor Mei / juni, en laadpaal waarschijnlijk pas einde dit jaar.

Kan ik dan het beste voor de Pulse van Tibber gaan, of investeren in de P1 meter van HW?
Met de welkomstkorting van €50 kost dat ding niet zoveel meer
Korting nodig?
Stuur maar een pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
feelthepower schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:21:
In de nacht op zonneenergie denk ik niet...

Gele markering is Grid rewards.
Dus of
1.) je krijgt grid-rewards als je geen laadplan hebt maar je auto is gebruikt om het grid te ondersteunen vanwege onbalans / overschot aan electriciteit, of
2.) je hebt een laadplan ingesteld maar op het geplande moment om te laden was het vanwege een grid-reward voor onbalans / tekort aan electriciteit om laden uit te stellen voordeliger om nog even niet te laden.
Er staat toch echt zonne-energie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkTT5ArUconLsptSHXZKZK-ATTw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cRPMT4HvIhXgog5pRwLsRAzA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Hunegaart schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:12:
[...]

Met de welkomstkorting van €50 kost dat ding niet zoveel meer
Korting nodig?
Stuur maar een pm
hehehe

Maar die pulse meter werkt dus ook met de homewizard software dan? Of heb je die software dan ook niet meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
catchingfire schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:13:
[...]

Er staat toch echt zonne-energie:
Verschil in kleur
Licht en donker geel
Dus de notatie “zonne-energie” klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
darkfujita schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:15:
[...]

hehehe

Maar die pulse meter werkt dus ook met de homewizard software dan? Of heb je die software dan ook niet meer nodig?
Geen idee ik heb geen HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Hunegaart schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:16:
Verschil in kleur
Licht en donker geel
Dus de notatie “zonne-energie” klopt
Dat is mooi, maar 's nachts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
darkfujita schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:15:
[...]

hehehe

Nee. De Tibber-P1 data kan je inzien via de Tibber app en de HomeWizard-P1 data kan je inzien via de HomeWizard app. Die kan je niet combineren. Wat wel kan is een P1-splitter kopen en beide gebruiken.

Op die manier heb je inzicht in de Tibber app (mocht je dat willen) en blijf je data opslaan in HomeWizard. De data in HomeWizard biedt je meer functionaliteiten en is niet gelimiteerd tot een energieprovider. Anderzijds, heb je een Easee Laadpaal dan kan die weer gebruikmaken van de Tibber Pulse/P1 en niet de HomeWizard P1.

Je moet dus voor jezelf duidelijk krijgen wat je wil zien. Zonder Tibber Pulse/P1 klopt je rekening nogsteeds.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irwrDFVnm-UQHDKYeXouaJLt8UM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6YR5aaQb8VygsQ7xjq99ecC.jpg?f=fotoalbum_large
het moment dat de pv uitgaan komt rap dichterbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Mirabis schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:29:
[...]

Nee. De Tibber-P1 data kan je inzien via de Tibber app en de HomeWizard-P1 data kan je inzien via de HomeWizard app. Die kan je niet combineren. Wat wel kan is een P1-splitter kopen en beide gebruiken.

Op die manier heb je inzicht in de Tibber app (mocht je dat willen) en blijf je data opslaan in HomeWizard. De data in HomeWizard biedt je meer functionaliteiten en is niet gelimiteerd tot een energieprovider. Anderzijds, heb je een Easee Laadpaal dan kan die weer gebruikmaken van de Tibber Pulse/P1 en niet de HomeWizard P1.

Je moet dus voor jezelf duidelijk krijgen wat je wil zien. Zonder Tibber Pulse/P1 klopt je rekening nogsteeds.
Ah.. kijk dat is duidelijk.

Dan denk ik dat ik liever ga voor de HomeWizard P1, aangezien ik niet gebonden wil zijn aan een specifieke energieleverancier. Echter de P1 kost 25 euro, en met een kortingscode, is de pulse alsnog even duur. Moet dan alleen even nagaan hoe het werkt om mijn WP slim te maken, door gebruik te maken van een relais die aan/uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Als de prijs doorslaggevend is kan vrijwel iedereen in topic je een Tibber referral code geven maar dan moet je er zelf om vragen (iets met forum regels). Dat daargelaten, kan je met een vriendenlink een HomeWizard P1 kopen met 5 EUR korting. Dan is de HW P1 goedkoper :wink:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:12
darkfujita schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:32:
[...]

Ah.. kijk dat is duidelijk.

Dan denk ik dat ik liever ga voor de HomeWizard P1, aangezien ik niet gebonden wil zijn aan een specifieke energieleverancier. Echter de P1 kost 25 euro, en met een kortingscode, is de pulse alsnog even duur. Moet dan alleen even nagaan hoe het werkt om mijn WP slim te maken, door gebruik te maken van een relais die aan/uit gaat.
Check ook even of je warmtepomp geïntegreerd kan worden met Tibber, net als je omvormer van je zonnepanelen. Als dat kan, dan is Tibber wel gebruiksgemakkelijk (met als nadeel de vendor-lockin). HW is meer knutselen, minder afhankelijkheid.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Pr088 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:50:
[...]

Check ook even of je warmtepomp geïntegreerd kan worden met Tibber, net als je omvormer van je zonnepanelen. Als dat kan, dan is Tibber wel gebruiksgemakkelijk (met als nadeel de vendor-lockin). HW is meer knutselen, minder afhankelijkheid.
Heb het wel voorbij zien komen in het WP topic hier op tweakers, maar als je echt alles goed wil regelen, dan moet je zelf aan de knutsel (zonder vendor-lock). Zo ga ik ook kiezen voor Enphase. Dan neig ik alsnog naar HW, heb hier wel mooie verhalen over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 19:39
rvee schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:30:
[Afbeelding]
het moment dat de pv uitgaan komt rap dichterbij...
Hoop dat mijn Solaredge meer gaat curtailen en eerst de accu vollaad en dat een beetje slim doet. Dus eerst terugleveren en pas later de accu. Als het salderen gestopt was zouden we al lang negatief geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:20
Ik heb eergisteren de Tibber pulse met kortingscode en welkomstcadeau voor minder dan €20 gekocht. Nog een splitter erbij en het kan samen met dsmrreader draaien. :)

Iemand ervaring met de Tibber Pulse in combinatie met een passieve p1 splitter (met verwijderde pin 2 op 1 van de poorten)? Met de Tibber Pulse op poort 1 (master) werkt het prima, maar zodra ik een dongle aansluit op de tweede poort (slave) lijkt de Pulse niets meer te ontvangen - de tweede dongle blijft wel werken! Ik heb het geprobeerd met en zonder externe voeding.

De Tibber Pulse op poort 2 werkt ook niet.

[ Voor 55% gewijzigd door Mawlana op 02-04-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:32
Mooi balen, hebben we goedkope stroom doet mijn slimme meter ineens raar. Sinds maandag meet dat ding gelijktijdig verbruik en teruglevering en blijkt ook geen metingen meer door te sturen naar Tibber. Hoe ga ik dit zo snel mogelijk weer werkend krijgen zonder weken te hoeven wachten en zonder schattingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:13
Freezhost schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:14:
Mooi balen, hebben we goedkope stroom doet mijn slimme meter ineens raar. Sinds maandag meet dat ding gelijktijdig verbruik en teruglevering en blijkt ook geen metingen meer door te sturen naar Tibber. Hoe ga ik dit zo snel mogelijk weer werkend krijgen zonder weken te hoeven wachten en zonder schattingen?
Netbeheerder bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Digitaal een melding gedaan, hopelijk herstelt de communicatie zich vanzelf, maar ben bang van niet. Ze zien ook geen storing. Gelukkig houd ik alles bij via de P1 poort...

Kan het zijn dat Tibber zelf ook een storing heeft? Zie geen verbruik in de app maar ook in HA geen tarieven.

[ Voor 18% gewijzigd door Freezhost op 02-04-2025 16:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Freezhost schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:20:
[...]

Digitaal een melding gedaan, hopelijk herstelt de communicatie zich vanzelf, maar ben bang van niet. Ze zien ook geen storing. Gelukkig houd ik alles bij via de P1 poort...

Kan het zijn dat Tibber zelf ook een storing heeft? Zie geen verbruik in de app maar ook in HA geen tarieven.
Er is momenteel wel een vertraging in de verwerking van data: https://status.tibber.com/incidents/8ltdsvcrwtrm
Je kan altijd even een berichtje naar support sturen met de vraag of ze kunnen controleren of wij wel meterstanden hebben ontvangen.

Hoe heb je dit "Sinds maandag meet dat ding gelijktijdig verbruik en teruglevering" vastgesteld? Weet je zeker dat je niet naar verschillende fases info op de meter hebt gekeken? Het kan namelijk best zijn dat fase 1 en 2 aan het terugleveren zijn en fase 3 verbruik heeft.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Mawlana schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:30:
Ik heb eergisteren de Tibber pulse met kortingscode en welkomstcadeau voor minder dan €20 gekocht. Nog een splitter erbij en het kan samen met dsmrreader draaien. :)

Iemand ervaring met de Tibber Pulse in combinatie met een passieve p1 splitter (met verwijderde pin 2 op 1 van de poorten)? Met de Tibber Pulse op poort 1 (master) werkt het prima, maar zodra ik een dongle aansluit op de tweede poort (slave) lijkt de Pulse niets meer te ontvangen - de tweede dongle blijft wel werken! Ik heb het geprobeerd met en zonder externe voeding.

De Tibber Pulse op poort 2 werkt ook niet.
Er wordt altijd geadviseerd om een actieve splitter te gebruiken. Wel een beetje raar dat het niet werkt met de Pulse aangesloten op externe voeding maar misschien komt het omdat de splitter het signaal dan al heeft verstoord ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Backpacker schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:37:
[...]

Er is momenteel wel een vertraging in de verwerking van data: https://status.tibber.com/incidents/8ltdsvcrwtrm
Je kan altijd even een berichtje naar support sturen met de vraag of ze kunnen controleren of wij wel meterstanden hebben ontvangen.

Hoe heb je dit "Sinds maandag meet dat ding gelijktijdig verbruik en teruglevering" vastgesteld? Weet je zeker dat je niet naar verschillende fases info op de meter hebt gekeken? Het kan namelijk best zijn dat fase 1 en 2 aan het terugleveren zijn en fase 3 verbruik heeft.
Dat zag ik terug op het dashboard van DSMR-reader, ik ben er zeker van dat dit voorheen niet zo was dus ik ben even in de database gedoken en ik zie dat deze situatie voor het eerst voorkomt op 31 maart 2025 om 17.00 bij alle voorgaande data heb ik nooit een waarde in verbruik en teruglevering tegelijkertijd.

Het verbruik is ook hoger dan de teruglevering, wat voor dat tijdstip dus zou resulteren in verbruik = verbruik - teruglevering; teruglevering = 0 (behalve als verbruik lager is) De meter geeft wel de juiste hoeveelheid aan bij Leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Freezhost schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:06:
[...]

Dat zag ik terug op het dashboard van DSMR-reader, ik ben er zeker van dat dit voorheen niet zo was dus ik ben even in de database gedoken en ik zie dat deze situatie voor het eerst voorkomt op 31 maart 2025 om 17.00 bij alle voorgaande data heb ik nooit een waarde in verbruik en teruglevering tegelijkertijd.

Het verbruik is ook hoger dan de teruglevering, wat voor dat tijdstip dus zou resulteren in verbruik = verbruik - teruglevering; teruglevering = 0 (behalve als verbruik lager is) De meter geeft wel de juiste hoeveelheid aan bij Leveren
Ah dus in de P1 data. Welke netbeheerder heb je? Want ik weet dan bijvoorbeeld Enexis druk bezig is met het updaten van hun slimme meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Backpacker schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:13:
[...]

Ah dus in de P1 data. Welke netbeheerder heb je? Want ik weet dan bijvoorbeeld Enexis druk bezig is met het updaten van hun slimme meters
Liander is hier de netbeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Freezhost schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:07:
[...]

Liander is hier de netbeheerder
De dataverwerkings vertraging bij Tibber is in ieder geval weer over.

Naar welke entiteiten van de DSMR meter kijk je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:21
De Zappi V2.1 Powerup is geactiveerd. Meteen geprobeerd en de koppeling werkt. Maar ... wat kan ik hier nu mee? Is dit alleen iets voor de winter c.q. als je niet via je zonnepanelen kunt opladen?

Zojuist een schema ingesteld en wil op 02:00 uur gaan laden aan 23 cent, echter om 14:00 uur 13 cent en gaat het zonnetje lekker schijnen. Ik snap dat Tibber dit niet kan weten, dus daarom denk ik dat deze Powerup tijdens de Zonnepaneel maanden niet veel nut heeft.

Met de Zappi zelf kun je ook instellen om gedurende de laagste tarieven te laden. Wat zijn de voordelen dan om dit via Tibber te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
MajaMestreech schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:10:
De Zappi V2.1 Powerup is geactiveerd. Meteen geprobeerd en de koppeling werkt. Maar ... wat kan ik hier nu mee? Is dit alleen iets voor de winter c.q. als je niet via je zonnepanelen kunt opladen?

Zojuist een schema ingesteld en wil op 02:00 uur gaan laden aan 23 cent, echter om 14:00 uur 13 cent en gaat het zonnetje lekker schijnen. Ik snap dat Tibber dit niet kan weten, dus daarom denk ik dat deze Powerup tijdens de Zonnepaneel maanden niet veel nut heeft.

Met de Zappi zelf kun je ook instellen om gedurende de laagste tarieven te laden. Wat zijn de voordelen dan om dit via Tibber te doen?
Interessant dat deze Power-up beschikbaar is! Ik wil mijn laadpaal nog wisselen naar een Zappi

Kan het zijn dat hij om 2:00 wil gaan laden omdat je dan het net ontlast en je dan Grid Rewards krijgt? Daardoor kan je totale laadsessie onderaan de streep goedkoper zijn dan puur laden op basis van de beste optie volgens de dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Zie mijn eerdere post, ik heb ook de Zappi werkend, maar weet eigenlijk ook
Nog niet wat ik moet instellen in de app…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 19:39
Wordt er trouwens al gekeken naar de Keba P30 laadpaal (die oa gelijk is aan de Solaredge laadpaal)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 19:32

Pbr

Is hier iemand die een BLIQ thuis batterij heeft en werkt met Tibber?

Ik zit te denken om over te stappen van Frank energie, waar ik dynamisch met ZC+ nu gebruik, ZC+ is zelf consumptie met onbalans boven de 20 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MajaMestreech schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:10:

Waar staat je vertrektijd op ingesteld?
En het grootste voordeel is Grid Rewards :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pbr schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:02:
Is hier iemand die een BLIQ thuis batterij heeft en werkt met Tibber?

Ik zit te denken om over te stappen van Frank energie, waar ik dynamisch met ZC+ nu gebruik, ZC+ is zelf consumptie met onbalans boven de 20 cent
Nee, welk merkt thuisbatterij heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:52
ChUcKiE schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:06:
Zie mijn eerdere post, ik heb ook de Zappi werkend, maar weet eigenlijk ook
Nog niet wat ik moet instellen in de app…
Als ik niet van het net wil laden definieer ik geen vertrektijd. Er is dan geen "urgentie" om snel te gaan laden. Wat er tot nu toe dan wel een aantal keer is gebeurd is dat er via Grid Rewards wordt geladen.

Als ik bijvoorbeeld voor de volgende dag tijdens negatieve prijzen zo min mogelijk wil terugleveren zet ik de vertrektijd op 's avonds de volgende dag. Meestal wordt het laadschema dan zo dat er rond dat laagste punt wordt geladen (en dus ook op zonnestroom).

Zou ik helemaal 100% zonnestroom willen laden dan zet ik "slim laden" uit en zet ik de Zappi op eco+.

Beetje uitproberen dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Sportmind op 03-04-2025 13:44 ]

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Backpacker schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:28:
[...]

Nee, welk merkt thuisbatterij heb je?
BLIQ 25 kwh omvormer 8 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pbr schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:40:
[...]

BLIQ 25 kwh omvormer 8 kw
Enig idee welk merk dat onderhuids is? Ik denk niet, maar dat weet ik niet zeker, dat Bliq zijn eigen omvormer heeft gemaakt maar OEM inkoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-05 12:52
@Backpacker
Over batterijen gesproken; is er kans dat Tibber in de toekomst ook een power-up gaat krijgen voor de HomeWizard thuisbatterij?
De HomeWizard API laat op dit moment nog niet toe om te aan te sturen, maar zoals te lezen valt in het Tweakers forum over deze batterij gaat dit naar alle waarschijnlijk wel komen.

Met een geïntegreerde Zaptec laadpaal, 3 gekoppelde elektrische auto's en een aantal HomeWizard batterijen, zou ik graag de aansturing centraal willen hebben binnen de Tibber app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Backpacker schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:08:
[...]

Enig idee welk merk dat onderhuids is? Ik denk niet, maar dat weet ik niet zeker, dat Bliq zijn eigen omvormer heeft gemaakt maar OEM inkoopt.
SAJ, een van de grootste batterijen producenten
MODEL
Residential Energy storage HS2-XK-T2-5
25 kWH 3 fase omvormer 8 kw

[ Voor 10% gewijzigd door Pbr op 03-04-2025 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JimBony schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:28:
@Backpacker
Over batterijen gesproken; is er kans dat Tibber in de toekomst ook een power-up gaat krijgen voor de HomeWizard thuisbatterij?
De HomeWizard API laat op dit moment nog niet toe om te aan te sturen, maar zoals te lezen valt in het Tweakers forum over deze batterij gaat dit naar alle waarschijnlijk wel komen.

Met een geïntegreerde Zaptec laadpaal, 3 gekoppelde elektrische auto's en een aantal HomeWizard batterijen, zou ik graag de aansturing centraal willen hebben binnen de Tibber app.
Die kans is er natuurlijk altijd als Homewizard het mogelijk gaat maken, er wordt momenteel al hard gewerkt aan enkele integratie dus op termijn zou dat ook best kunnen voor de HW batterij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Sportmind schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:32:
[...]

Als ik niet van het net wil laden definieer ik geen vertrektijd. Er is dan geen "urgentie" om snel te gaan laden. Wat er tot nu toe dan wel een aantal keer is gebeurd is dat er via Grid Rewards wordt geladen.

Als ik bijvoorbeeld voor de volgende dag tijdens negatieve prijzen zo min mogelijk wil terugleveren zet ik de vertrektijd op 's avonds de volgende dag. Meestal wordt het laadschema dan zo dat er rond dat laagste punt wordt geladen (en dus ook op zonnestroom).

Zou ik helemaal 100% zonnestroom willen laden dan zet ik "slim laden" uit en zet ik de Zappi op eco+.

Beetje uitproberen dus.
Hmm, dat komt nog niet echt geautomatiseerd op me over :( Ik had verwacht dat je met een aantal instellingen wel kon bepalen dat als je de auto inplugt er (eerst) zonnestroom geladen wordt als die er is natuurlijk en vervolgens als dat niet genoeg is om rond de vertrektijd het minimum percentage te halen, dat er dan ergens in de nacht, op de goedkoopste uren via het net wordt bijgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Backpacker schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:02:
[...]

Waar staat je vertrektijd op ingesteld?
En het grootste voordeel is Grid Rewards :)
Ok, duidelijk de Grid Rewards en vertrektijd ook duidelijk. Dan nog de vraag in welke modus de Zappi in te stellen: STOP of ECO of ECO++ of FAST?
Tevens: hoe gaat de Zappi laden als Tibber het startsein geeft? Met Maximale laadcapaciteit? We hebben een EV die 11 kW kan laden en 1 die met maximaal 3.6 kW kan laden. Afhankelijk van de keuze EV gaat hij maximaal laden?

Tot slot, stel ik stel vertrektijd in om 20:00h, dan gaat hij dus op die dag laden tussen 13 - 15 uur als het tarief het laagste is (op een zonnige dag bijvoorbeeld). Gaat het laden dan ook maximaal? En krijg je gedurende deze uren Grid Rewards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:50

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
MajaMestreech schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:07:
[...]

Ok, duidelijk de Grid Rewards en vertrektijd ook duidelijk. Dan nog de vraag in welke modus de Zappi in te stellen: STOP of ECO of ECO++ of FAST?
Tevens: hoe gaat de Zappi laden als Tibber het startsein geeft? Met Maximale laadcapaciteit? We hebben een EV die 11 kW kan laden en 1 die met maximaal 3.6 kW kan laden. Afhankelijk van de keuze EV gaat hij maximaal laden?

Tot slot, stel ik stel vertrektijd in om 20:00h, dan gaat hij dus op die dag laden tussen 13 - 15 uur als het tarief het laagste is (op een zonnige dag bijvoorbeeld). Gaat het laden dan ook maximaal? En krijg je gedurende deze uren Grid Rewards?
Er zijn een aantal factoren die bepalen wanneer de auto geladen wordt. De vertrektijd uiteraard maar verder ook of je laden met zonne-energie aan hebt staan en op welke modus en hoe zwaar het netwerk belast is en of het laden dus uitgesteld wordt. In dit laatste geval krijg je inderdaad Grid rewards (=ondersteuning van het netwerk) en je krijgt een vergoeding wanneer het laden op een later en duurder tijdstip plaats vind vanwege het uitstellen van het laden.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
13art schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:22:
[...]

Er zijn een aantal factoren die bepalen wanneer de auto geladen wordt. De vertrektijd uiteraard maar verder ook of je laden met zonne-energie aan hebt staan en op welke modus en hoe zwaar het netwerk belast is en of het laden dus uitgesteld wordt. In dit laatste geval krijg je inderdaad Grid rewards (=ondersteuning van het netwerk) en je krijgt een vergoeding wanneer het laden op een later en duurder tijdstip plaats vind vanwege het uitstellen van het laden.
Hmmm dus je krijgt een beloning als het laden wordt uitgesteld naar een duurder tijdstip. Echter, tijdens een duurder tijdstip is de vraag groter naar stroom dus waarom zou je dan gaan laden? Is toch net niet de bedoeling om onbalans tegen te gaan.

Voorbeeld: om 13:00 uur kosten per kWh = € 0,10. Om 17:00 uur € 0,30. Volgens jouw stelling wordt dan bv tussen 17-18 uur geladen (11 kWh aan € 0,30 = € 3,30), wat voor een vergoeding krijg ik dan? Hopelijk dan toch meer dan € 2,20 (= verschil tussen goedkoop en duur laden).

Ben bang dat ik het niet helemaal snap ... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
MajaMestreech schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:46:
[...]

Hmmm dus je krijgt een beloning als het laden wordt uitgesteld naar een duurder tijdstip. Echter, tijdens een duurder tijdstip is de vraag groter naar stroom dus waarom zou je dan gaan laden? Is toch net niet de bedoeling om onbalans tegen te gaan.

Voorbeeld: om 13:00 uur kosten per kWh = € 0,10. Om 17:00 uur € 0,30. Volgens jouw stelling wordt dan bv tussen 17-18 uur geladen (11 kWh aan € 0,30 = € 3,30), wat voor een vergoeding krijg ik dan? Hopelijk dan toch meer dan € 2,20 (= verschil tussen goedkoop en duur laden).

Dit komt omdat de belasting van het netwerk ook niet altijd even goed te snappen en volgen is en al helemaal niet altijd te voorspellen is. Maar ik krijg de indruk dat een lage prijs betekent dat veel mensen tegelijkertijd stroom gaan verbruiken en dus het laden even uitgesteld wordt. Of het klopt geen idee, maar al vaak zien gebeuren dat het laden dan iets wordt uitgesteld. Wanneer er op welke momenten Grid Rewards zijn is ook niet iets wat vooraf bepaald wordt maar op het moment zelf. Ga je hoofd hier dus niet teveel over breken.

De vergoeding +grid rewards is altijd dusdanig dat je niet duurder uit bent met laden dan vooraf berekend.

[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 03-04-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
MajaMestreech schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:46:
[...]

Zaterdagmorgen was er bij mij via Grid Rewards geladen om 02:00, 06:00 en 8:00. Totaal ongeveer 10 kWh. Dit terwijl ik zaterdag overdag een blok op zonnestroom (aangevuld met net als de zonnestroom dipt) in de planning van Tibber zag staan. Die dag was het ook goed zonnig en heb 33 kWh geëxporteerd. Dus inderdaad niet wat je zou verwachten. Blijkbaar waren die punten in de nacht toch urgenter.

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Sportmind schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:07:
[...]

Zaterdagmorgen was er bij mij via Grid Rewards geladen om 02:00, 06:00 en 8:00. Totaal ongeveer 10 kWh. Dit terwijl ik zaterdag overdag een blok op zonnestroom (aangevuld met net als de zonnestroom dipt) in de planning van Tibber zag staan. Die dag was het ook goed zonnig en heb 33 kWh geëxporteerd. Dus inderdaad niet wat je zou verwachten. Blijkbaar waren die punten in de nacht toch urgenter.
Dat is in aantallen kWh, maar kan je ook zien of het goedkoper was? Heb je voor een lager tarief geladen dan waarvoor je de kWh's in de middag hebt verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Mirabis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:43:
[...]

Dat is in aantallen kWh, maar kan je ook zien of het goedkoper was? Heb je voor een lager tarief geladen dan waarvoor je de kWh's in de middag hebt verkocht?
In onderstaande grafiek kun je zien dat in de normale uurprijs een dip ontstaan als er geladen wordt via Grid Rewards. Het enige punt aan dit verhaal vind ik dat je door laden via GA energiebelasting betaald, wat je dus niet zou hebben als ik die middag erop op de zon zou laden. Dus na afschaffen saldering weet ik niet of dit (kostentechnisch) handig is. Tenzij je dan echt gecompenseerd wordt voor alle kosten.

De uurprijs was praktisch 0 de volgende dag in de middag, dus het had mij alleen de inkoopvergoeding opgeleverd per teruggeleverde kWh. Ik heb genoeg overschot om de EB weg te salderen, dus voor nu vind ik Grid Awards prima en ook wel grappig om het net wat te helpen op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMA1J-6NgHZQCmko1vOhVztMQZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BsuCtmVIR9qzR1ubuT2U5bz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Sportmind op 04-04-2025 08:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:37
Sportmind schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:54:
[...]

In onderstaande grafiek kun je zien dat in de normale uurprijs een dip ontstaan als er geladen wordt via Grid Rewards. Het enige punt aan dit verhaal vind ik dat je door laden via GA energiebelasting betaald, wat je dus niet zou hebben als ik die middag erop op de zon zou laden. Dus na afschaffen saldering weet ik niet of dit (kostentechnisch) handig is. Tenzij je dan echt gecompenseerd wordt voor alle kosten.

De uurprijs was praktisch 0 de volgende dag in de middag, dus het had mij alleen de inkoopvergoeding opgeleverd per teruggeleverde kWh. Ik heb genoeg overschot om de EB weg te salderen, dus voor nu vind ik Grid Awards prima en ook wel grappig om het net wat te helpen op deze manier.

[Afbeelding]
Het is al eerder aangegeven in dit topic, Tibber werkt aan een nieuwe functie waarbij je ook kunt laden op PV/overschot (gemeten via de Pulse/P1), dan kun je laden op overschot voorrang geven op grid rewards.
Ik hoop dat die functie tegen 2027 wel is uitgerold...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
ASW1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:19:
[...]

Het is al eerder aangegeven in dit topic, Tibber werkt aan een nieuwe functie waarbij je ook kunt laden op PV/overschot (gemeten via de Pulse/P1), dan kun je laden op overschot voorrang geven op grid rewards.
Ok dat klinkt goed. Dan denk ik dat maar gewoon gedurende de zomerperiode zelf de controle hou door gewoon met de Zappi op overschot te laden en alleen met Tibber te laden indien er geen overschot is en toch geladen moet worden. Bedankt allen voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catchingfire
Leuk dat Tibber denkt morgenmiddag goedkoper mijn auto op te kunnen laden, maar dan hangt mijn auto niet aan de laadpaal.
Het zou handig kunnen zijn om bepaalde tijden te kunnen blocken, zodat hij niet een laadplan in de toekomst gaat maken op tijden dat je nu al weet dat de auto er niet is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
catchingfire schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:27:
Leuk dat Tibber denkt morgenmiddag goedkoper mijn auto op te kunnen laden, maar dan hangt mijn auto niet aan de laadpaal.
Het zou handig kunnen zijn om bepaalde tijden te kunnen blocken, zodat hij niet een laadplan in de toekomst gaat maken op tijden dat je nu al weet dat de auto er niet is.
Dan moet je een vertrektijd instellen. Als je instelt dat je morgen om 8:00 uur vertrekt (of de auto van de laadpaal haalt), dan optimaliseert Tibber binnen het window nu-8:00 uur zaterdagochtend.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Pr088 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:00:
Dan moet je een vertrektijd instellen. Als je instelt dat je morgen om 8:00 uur vertrekt (of de auto van de laadpaal haalt), dan optimaliseert Tibber binnen het window nu-8:00 uur zaterdagochtend.
Dat snap ik. Maar stel ik wil de auto op maandagochtend om 8:00 volgeladen hebben en stel dat als vertrektijd in. Hij bedenkt nu allemaal tijden waarop hij denkt te kunnen laden, vandaag niets want hij denkt dat het in het weekend wat goedkoper wordt, zaterdagmiddag wat, zondagmiddag vast nog wat.

Maar stel dat die auto op zaterdagmiddag en zondagmiddag opeens niet aan de paal hangt. Dan plant hij zaterdagavond, als ie weer aan de paal hangt, dat hij zondagmiddag toch wel echt flink moet gaan laden. Vervolgens gebeurt dit dan ook niet, en komt dan zondagavond tot de conclusie dat ie whatever de tarieven alsnog maar moet gaan laden om 'm vol te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:19:
[...]

Die zal dit jaar nog komen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
catchingfire schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:15:
[...]

Dat snap ik. Maar stel ik wil de auto op maandagochtend om 8:00 volgeladen hebben en stel dat als vertrektijd in. Hij bedenkt nu allemaal tijden waarop hij denkt te kunnen laden, vandaag niets want hij denkt dat het in het weekend wat goedkoper wordt, zaterdagmiddag wat, zondagmiddag vast nog wat.

Maar stel dat die auto op zaterdagmiddag en zondagmiddag opeens niet aan de paal hangt. Dan plant hij zaterdagavond, als ie weer aan de paal hangt, dat hij zondagmiddag toch wel echt flink moet gaan laden. Vervolgens gebeurt dit dan ook niet, en komt dan zondagavond tot de conclusie dat ie whatever de tarieven alsnog maar moet gaan laden om 'm vol te krijgen.
Je moet het systeem natuurlijk wel wat input geven anders gaat het niet werken. Als je de auto nu niet helemaal volgeladen wilt hebben dan kan je nog spelen met het maximale batterijpercentage in je auto.

Als je nu een vertrektijd voor morgenochtend invult dan wordt de auto gewoon geladen voor die vertrektijd. Je kan ook al een vertrektijd voor maandag invullen en dan wordt de auto bijgeladen zodra je hem zondagavond aan de laadpaal hangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
catchingfire schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:15:
[...]

Het systeem kan natuurlijk geen rekening houden met jouw persoonlijke agenda. Dan zal je zelf wat meer moeten gaan spelen met de vertrektijden een laadpercentages door het weekend heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-06 22:33
In mijn situatie wek ik per saldo ruim meer op dan ik gebruik. De volledige opwek salderen is dan niet mogelijk. Dat betekent dat ik bij negatieve prijzen de omvormer ga dimmen.

Nu lees ik op de website ( https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber ) van Tibber dat je voor de overproductie naast de beursprijs ook de inkoopvergoeding krijgt. Dat is toch best bijzonder. Kortom als eerst de beursprijs enkele centen negatief is dan krijg door de inkoopvergoeding (2,48 ct/kWh) er toch nog iets voor. Kortom de panelen pas uitschakelen als de beursprijs onder de 2,48 ct/kWh zakt.

Ben benieuwd hoe lang Tibber dit zo blijft doen. Per saldo leggen ze op die manier geld toe op klanten die veel terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
KaEs schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:05:
In mijn situatie wek ik per saldo ruim meer op dan ik gebruik. De volledige opwek salderen is dan niet mogelijk. Dat betekent dat ik bij negatieve prijzen de omvormer ga dimmen.

Nu lees ik op de website ( https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber ) van Tibber dat je voor de overproductie naast de beursprijs ook de inkoopvergoeding krijgt. Dat is toch best bijzonder. Kortom als eerst de beursprijs enkele centen negatief is dan krijg door de inkoopvergoeding (2,48 ct/kWh) er toch nog iets voor. Kortom de panelen pas uitschakelen als de beursprijs onder de 2,48 ct/kWh zakt.

Ben benieuwd hoe lang Tibber dit zo blijft doen. Per saldo leggen ze op die manier geld toe op klanten die veel terugleveren.
+ belasting + BTW. Dus pas bij -€ 0,13 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nog meer toch? De belasting komt er ook nog bij, waardoor het iets van -18 cent moet zijn wil je daadwerkelijk betalen voor de stroom die vanaf je PV het net op gaat.

Maargoed, ik moet er ook nog verder in duiken, nu de prijzen onder een duppie komen heb ik af en toe zoiets van "misschien de vaatwasser maar aan okal is hij nog niet vol". Terwijl ik in de winter elk lepeltje er nog bij probeer te proppen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39

MrFish

Untitled

@_ferry_ @MajaMestreech Dat klopt niet in het geval van @KaEs, want die heeft overproductie. Dus dan moet je bij Tibber rekenen met de beursprijs plus hun opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-06 22:33
MrFish schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 07:34:
@_ferry_ @MajaMestreech Dat klopt niet in het geval van @KaEs, want die heeft overproductie. Dus dan moet je bij Tibber rekenen met de beursprijs plus hun opslag.
Klopt helemaal MrFish. Ik heb zo’n 2000 kWh die ik niet kan salderen. Wat mij verbaasde is dat Tibber voor dat deel dus 2,48 ct/kWh (= de opslag) bovenop de kale uurprijs vergoed. Dus niks geen terugleverkosten maar juist een bonus. Nou is Tibber geen liefdadigsheidsinstelling en zullen ze ergens anders genoeg op verdienen maar dit is toch mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 21:40
KaEs schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:00:
[...]

Klopt helemaal MrFish. Ik heb zo’n 2000 kWh die ik niet kan salderen. Wat mij verbaasde is dat Tibber voor dat deel dus 2,48 ct/kWh (= de opslag) bovenop de kale uurprijs vergoed. Dus niks geen terugleverkosten maar juist een bonus. Nou is Tibber geen liefdadigsheidsinstelling en zullen ze ergens anders genoeg op verdienen maar dit is toch mooi meegenomen.
Wij hebben zo'n 600-1200 kWh overproductie (PV's op west en oost gericht, geen EV/thuisaccu) en gaan op 10 mei van vast naar dynamisch. Ik had eerst een contract afgesloten bij Tibber, in de hoop dat we op korte termijn Grid Rewards met onze Growatt omvormer zouden krijgen en de powerup voor onze Nibe F-serie warmtepomp bruikbaar zou zijn (waardoor we wellicht geen myUplink premium abonnement hoefden af te sluiten). Nadat bleek dat de Zonnebonus geen 1 april grap bleek te zijn heb ik het contract binnen 14 dagen herroepen en een contract bij Zonneplan afgesloten. Met de gedachte dat we dan direct een voordeel genieten ten opzichte van Tibber: Zonnebonus en gratis Zonneplan Connect (i.p.v. 2 tientjes ofzo betalen voor de Pulse). Als in de toekomst Tibber onze apparatuur gaat ondersteunen (en Zonneplan op dat moment nog niet) waardoor Tibber voordeliger wordt, dan kunnen we altijd nog overstappen.

Maar nu denk ik: bij overproductie is Tibber in beginsel nu al goedkoper dan Zonneplan. Lagere vaste maandelijkse fee en hogere handling fee (dankzij overproductie is een hogere handling fee juist interessant: je krijgt meer terug per kWh).

Het enige onzekere is dat onze oost/west-opstelling dankzij de 10% zonnebonus wellicht het verschil goedmaakt en we nog steeds zo'n €20 besparen door geen kosten te hoeven maken voor de P1-meter.

Ik geloof dat ik het hier maar bij laat en van de week beter een keer een diepvriespizza kan kopen i.p.v. eentje laat thuis bezorgen. Dat bespaart meer dan hier nog langer tijd aan te besteden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo zit ik er ook een beetje in, het was voor mij de keuze: weer een "gewoon" contract, of dynamisch, wat volgens de calculator op hun website ik mijn voordeel zou zijn. Prima, dan gaan we dat een jaar proberen :)
Verder vind ik het wel "lastig" om te zienof te berekenen wat de overproductie nu nog opbrengt, maar met die teruglever boete is dat niet veel ander. Maar hè, even relativeren en zolang ik eind van het jaar geen noemenswaardige kosten heb aan energie, vind ik het eigenlijk wel prima, en is het waarschijnlijk tientjes werk op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:25

Dat laatste betwijfel ik ook. Dat was leuk toen de meerderheid van de klanten geen zonnepanelen hadden. Pet maand krijgen ze er nu klanten bij waarvan hun gunstige vaste contract is afgelopen. Het zal nu nog de strijd zijn om de klanten. Het zou zo kunnen zijn dat ze er op dit moment nog niets aan verdienen. Misschien dat wat economisch onderlegde Tweakers dit kunnen uitzoeken.
Voor nu is het voor mij: profiteer er van zolang het kan.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Weet iemand waarom Tibber nog steeds geen ondersteuning heeft voor Tado X?
Alleen de oude generatie wordt ondersteund..

Tado X is inmiddels al meer dan een jaar op de markt, toch kan je nog steeds alleen oude meuk van Tado kopen via de Tibber shop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Sportmind schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:32:
[...]

Beetje uitproberen dus.
Hmmm sinds de update van mijn Zappi kan ik nu niet meer op eco+ laden. Ik kan alleen via Tibber de lader starten en die gaat automatisch aanvullen tot max via het net als er te weinig zonnestroom is. Niet handig voor mij omdat we op zonnige dagen en met ons rijgedrag niet altijd vanuit net hoeven bij te laden. Menu op de lader werkt ook niet meer.

Ik hoop wel dat de voorkeur voor laden op 100% zonnestroom snel wordt geïntegreerd in de Tibber app.

[ Voor 5% gewijzigd door Sportmind op 06-04-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:02
Sportmind schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:54:
[...]

[Afbeelding]
Toch snap ik er ook niks van. Want dit maakt ie er bij mij van: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5LHmtySyb2g54WUSN74o2hhJlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zbiywXjAVbraXVOHuPkJWU0.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal grid rewards voor dat moment: 0,50.

In die paar uur met de goedkope prijs had ik voor 2 euro mijn auto vol kunnen laden. Wat nu dus door het "slimme plan" 10,- gaat kosten. Waar gaat het mis?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
Gdzr schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:20:
[...]

Toch snap ik er ook niks van. Want dit maakt ie er bij mij van: [Afbeelding]

In die paar uur met de goedkope prijs had ik voor 2 euro mijn auto vol kunnen laden. Wat nu dus door het "slimme plan" 10,- gaat kosten. Waar gaat het mis?
Das raar inderdaad. Je moet wel ergens gecompenseerd worden voor dat verschil in prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
Sportmind schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:23:
[...]

Das raar inderdaad. Je moet wel ergens gecompenseerd worden voor dat verschil in prijs.
Heb de vraag aan Tibber gesteld. Even kijken waar zij mee aan komen als antwoord. Want anders schakel ik voortaan in dit soort gevallen het slim laden wel uit, en bepaal zelf die dag het laden wel. Ik heb namelijk ook 7kwh zonnepanelen liggen die nu dus ook voor 2 cent hebben teruggeleverd.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Gdzr schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:20:
[...]

Toch snap ik er ook niks van. Want dit maakt ie er bij mij van: [Afbeelding]

Laadplan niet onderbreken. Als het laden wordt ingehaald in een duurder uur wordt je ook nog gecompenseerd naar het niveau van de goedkope uren. Dus bovenop de Reward die je nu al hebt ontvangen.

Kan je een privebericht sturen met het e-mailadres van je Tibber account?

[ Voor 4% gewijzigd door Backpacker op 06-04-2025 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
Backpacker schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:53:
[...]

Laadplan niet onderbreken. Als het laden wordt ingehaald in een duurder uur wordt je ook nog gecompenseerd naar het niveau van de goedkope uren. Dus bovenop de Reward die je nu al hebt ontvangen.
Dat doe ik normaliter ook niet. Ik ga even kijken wat het totaal aan kosten is voor de sessie. Dat weet ik morgenvroeg. Wel een goede tip idd.

Je wordt dus, als het uiteindelijk 10,- is ipv 2 bijvoorbeeld, nog voor 8,- gecompenseerd vanwege het afnemen van duurdere stroom?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Gdzr schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:57:
[...]

Dat doe ik normaliter ook niet. Ik ga even kijken wat het totaal aan kosten is voor de sessie. Dat weet ik morgenvroeg. Wel een goede tip idd.

Je wordt dus, als het uiteindelijk 10,- is ipv 2 bijvoorbeeld, nog voor 8,- gecompenseerd vanwege het afnemen van duurdere stroom?
Ja, Kan je een privebericht sturen met het e-mailadres van je Tibber account, dan kan ik je bericht onderscheppen en je morgen van een antwoord voorzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
Gdzr schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:57:
[...]

Precies! Helaas zie je het alleen (bij mijn weten) terug op je factuur, niet onder Grid Rewards, dat is de pure 'extra' beloning.

Trust the Tibber. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Sportmind schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:08:
[...]

Hmmm sinds de update van mijn Zappi kan ik nu niet meer op eco+ laden. Ik kan alleen via Tibber de lader starten en die gaat automatisch aanvullen tot max via het net als er te weinig zonnestroom is. Niet handig voor mij omdat we op zonnige dagen en met ons rijgedrag niet altijd vanuit net hoeven bij te laden. Menu op de lader werkt ook niet meer.

Ik hoop wel dat de voorkeur voor laden op 100% zonnestroom snel wordt geïntegreerd in de Tibber app.
Vandaag precies dezelfde ervaring gehad. Om 12 uur de EV aangesloten en hij ging meteen laden met 11 kW, ondanks de instelling om op zonne energie te laden met zoveel mogelijk eigen gebruik. Op de Zappi kun je niks doen indien je hem gekoppeld hebt met Tibber. Dus ik heb de Zappi weer ontkoppeld en zal deze niet meer koppelen totdat het opladen met zon overschot niet meer mogelijk is. Het is, wat je ook zou kunnen verdienen aan Grid Rewards, nooit goedkoper dan opladen via gratis zonne energie. Bovendien helpt dat de onbalans ook nog eens veel beter.
Dus wat mij betreft is het laden gecontroleerd door Tibber van toepassing voor de winter periode en is in ieder geval voor de Zappi het goedkoper en beter voor de onbalans om te laden op zonne energie overschot gedurende de zommer periode.

[ Voor 3% gewijzigd door MajaMestreech op 06-04-2025 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:16:
[...]

Vandaag precies dezelfde ervaring gehad. Om 12 uur de EV aangesloten en hij ging meteen laden met 11 kW, ondanks de instelling om op zonne energie te laden met zoveel mogelijk eigen gebruik. Op de Zappi kun je niks doen indien je hem gekoppeld hebt met Tibber. Dus ik heb de Zappi weer ontkoppeld en zal deze niet meer koppelen totdat het opladen met zon overschot niet meer mogelijk is. Het is, wat je ook zou kunnen verdienen aan Grid Rewards, nooit goedkoper dan opladen via gratis zonne energie. Bovendien helpt dat de onbalans ook nog eens veel beter.
Dus wat mij betreft is het laden gecontroleerd door Tibber van toepassing voor de winter periode en is in ieder geval voor de Zappi het goedkoper en beter voor de onbalans om te laden op zonne energie overschot gedurende de zommer periode.
Ik snap dat je graag met eigen zonne-energie wilt laden maar helemaal gratis is het natuurlijk niet: Door de salderingsregeling kan je die kWh's verkopen zodat je de energiebelasting en inkoopvergoeding over je verbruik terugkrigt. Door Grid Rwards zal je uiteindelijk alsnog voor de goedkope prijs laden na de pauzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
Backpacker schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:03:
[...]

Ja, Kan je een privebericht sturen met het e-mailadres van je Tibber account, dan kan ik je bericht onderscheppen en je morgen van een antwoord voorzien.
Done! Zeer postief er zo uitleg gegeven kan worden. Wordt zeer gewaardeerd!

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-05 12:52
MajaMestreech schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:16:
[...]

De onbalans kan ook de andere kant op zijn. Oftewel, door de lage prijzen staat ‘iedereen’ goedkoop zijn EV te laden en ontstaat er een dip in het net. Met behulp van jouw zonne-energie, en die van veel andere Tibber gebruikers, kan de dip opgevangen worden.

Dus laden op eigen opwek is niet altijd het meest gunstig voor onbalans. Dan zou het hele iedereen met een EV dan moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Backpacker schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:23:
[...]

Ik snap dat je graag met eigen zonne-energie wilt laden maar helemaal gratis is het natuurlijk niet: Door de salderingsregeling kan je die kWh's verkopen zodat je de energiebelasting en inkoopvergoeding over je verbruik terugkrigt. Door Grid Rwards zal je uiteindelijk alsnog voor de goedkope prijs laden na de pauzes.
Deels met je eens; op een dag als vandaag (laagste punt rond de 0) wil ik prima de hele dag terugleveren en dus EB salderen. Op een dag als gisteren (laagste -11 cent) wil ik niet terugleveren want mijn gesaldeerde EB wordt grotendeels weggepoetst door het teruglevertarief. Dan is het handig om op eco+ te laden. In mijn geval haal ik op de zon genoeg vermogen om mijn 1 fase Leaf met maximaal vermogen te laden. Dus geen noodzaak om van het net bij te springen want dan komen er weer nieuwe kosten bij.

Ik zie de eco+ modus dus ook als een mooie manier om de "best-negatieve-maar-niet-negatief-genoeg" uren 8) te kunnen afvlakken naar 0 teruglevering als de zon goed genoeg schijnt.

Ik heb overigens 1200 kWh extra overschot per jaar, dus ik kan wat schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Sportmind schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:08:
[...]

Deels met je eens; op een dag als vandaag (laagste punt rond de 0) wil ik prima de hele dag terugleveren en dus EB salderen. Op een dag als gisteren (laagste -11 cent) wil ik niet terugleveren want mijn gesaldeerde EB wordt grotendeels weggepoetst door het teruglevertarief. Dan is het handig om op eco+ te laden. In mijn geval haal ik op de zon genoeg vermogen om mijn 1 fase Leaf met maximaal vermogen te laden. Dus geen noodzaak om van het net bij te springen want dan komen er weer nieuwe kosten bij.

Ik zie de eco+ modus dus ook als een mooie manier om de "best-negatieve-maar-niet-negatief-genoeg" uren 8) te kunnen afvlakken naar 0 teruglevering als de zon goed genoeg schijnt.

Ik heb overigens 1200 kWh extra overschot per jaar, dus ik kan wat schuiven.
Volgens mij maak je een verschil dat er financieel bij Tibber niet is. Als Tibber je laadsessie tijdelijk stopt op een moment met negatieve prijzen, dan gebeurt het volgende:

- Stroom wordt op een later moment ingehaald waarbij het verschil in kale kWh prijs wordt verrekend. Ook de negatieve prijzen.
- Via saldering krijg je EB terug
- Tibber geeft bij teruglevering ook inkoop vergoeding terug.
- Je krijgt een extra vergoeding voor het aangepaste plan -> Grid Rewards.

Zolang we kunnen salderen en jij op jaarbasis meer verbruikt dan teruglevert, verdien je er aan. Dan kun je immers salderen.
Het lijkt alleen tegenstrijdig. Maar het werkt wel. En het helpt het stroomnet/onbalans.

Gisteren 28kwh voor €0,67 geladen :9
Terwijl Tibber van te voren 1,20 aangaf op basis van 'gewone' dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Backpacker schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:49:
Je moet het systeem natuurlijk wel wat input geven anders gaat het niet werken. Als je de auto nu niet helemaal volgeladen wilt hebben dan kan je nog spelen met het maximale batterijpercentage in je auto.

Als je nu een vertrektijd voor morgenochtend invult dan wordt de auto gewoon geladen voor die vertrektijd. Je kan ook al een vertrektijd voor maandag invullen en dan wordt de auto bijgeladen zodra je hem zondagavond aan de laadpaal hangt.
Dat snap ik, maar het zou handig zijn dat als ik op bepaalde momenten m'n auto gewoon niet aan de lader kan hebben, ik deze momenten kan blocken in de planning, zodat er vantevoren rekening mee gehouden kan worden. Stel ik ben elke zaterdagmiddag en zondagmiddag sporten, zou fijn zijn om die gewoon vast te kunnen blocken ipv continu met vertrektijden en laad% in de app te moeten violen.

Metafoor: als ik als projectleider weet dat het over 2 weekenden een lang weekend is vanwege Pasen, dan ga ik niet op de dinsdag na Pasen bedenken hoe ik die weggevallen maandag kan inhalen, dan block ik die dag vantevoren in de planning en ga ik kijken hoe ik deze dag zo smooth mogelijk kan opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
catchingfire schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:38:
[...]

Dat snap ik, maar het zou handig zijn dat als ik op bepaalde momenten m'n auto gewoon niet aan de lader kan hebben, ik deze momenten kan blocken in de planning, zodat er vantevoren rekening mee gehouden kan worden. Stel ik ben elke zaterdagmiddag en zondagmiddag sporten, zou fijn zijn om die gewoon vast te kunnen blocken ipv continu met vertrektijden en laad% in de app te moeten violen.

Metafoor: als ik als projectleider weet dat het over 2 weekenden een lang weekend is vanwege Pasen, dan ga ik niet op de dinsdag na Pasen bedenken hoe ik die weggevallen maandag kan inhalen, dan block ik die dag vantevoren in de planning en ga ik kijken hoe ik deze dag zo smooth mogelijk kan opvangen.
Met je eens. Anderzijds, de app wordt hierdoor alleen maar complexer en ingewikkelder te bedienen.
Ga jij trouwens met de auto naar sport? Dat vind ik wel het toppunt :*). Of speel je golf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Peetman

Tjah....

Backpacker schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:53:
[...]

Kan je een privebericht sturen met het e-mailadres van je Tibber account?
Ik vraag me af of dit bij ons dan ook het geval is. Afgelopen zaterdag auto aan de laadpaal gehangen.
Zondagochtend zag ik dat er aardig wat was bijgeladen i.v.m. gridrewards. Volgens de laadtijdlijn kom ik op een gemiddelde prijs van ca 5 cent (1,25 kosten / 25 kWh geladen). Prijs zaterdagavond was ca 22 cent. Dus zou ik 17 ct / kWh aan grid rewards verwachten, dus 0,17 * 25 =~ 4,25 € , maar in werkelijkheid bedragen de gridrewards 0,80 €. Wordt dit dan op een andere manier gecompenseerd dan via de gridrewards? En hoe zie je dat terug?

Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XQnTNhjdhf06r3t3TL9mAKmpaU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/4nnsn79c0egFmxmebsGyJeGr.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyopUr6NGJ4u4nAudde61QbwFBU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/rRDdQJExmaQaMcG9ixm2R4IA.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_eepMOnD3wSdziUVZHgG3K8iIU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/b91ZlSALjvIHnbu6JY2dbvDq.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Peetman schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:38:
[...]

Ik vraag me af of dit bij ons dan ook het geval is. Afgelopen zaterdag auto aan de laadpaal gehangen.
Zondagochtend zag ik dat er aardig wat was bijgeladen i.v.m. gridrewards. Volgens de laadtijdlijn kom ik op een gemiddelde prijs van ca 5 cent (1,25 kosten / 25 kWh geladen). Prijs zaterdagavond was ca 22 cent. Dus zou ik 17 ct / kWh aan grid rewards verwachten, dus 0,17 * 25 =~ 4,25 € , maar in werkelijkheid bedragen de gridrewards 0,80 €. Wordt dit dan op een andere manier gecompenseerd dan via de gridrewards? En hoe zie je dat terug?

Forum
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij krijg je voor het oranje stuk een prijs te zien voor het wachten. Maar dat is maar 1 deel van de taart, want voor laden op een later tijdstuk compenseren ze je ook nog voor het laden in een duurder uur dan dat had gekund. Inderdaad erg verwarrend.

Denk dat ze beter het bedrag niet kunnen tonen bij oranje, bijv. "Wordt nog berekend" o.i.d. Nu heb ik ook momenten dat ik denk huh... 4 uur niet geladen en slechts 80 cent terug? In die tijd had ik de auto al vol kunnen hebben voor een goed tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:18

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Vraagje: ik heb naast mijn auto ook een thuisbatterij van 40kW. Die zou in principe ook geladen kunnen worden mbv grid rewards. Is er iets dergelijks in de tibber methodiek? Ik beschik over een Tesla Powerwall 2, die niet in een ondersteunde lijst bij Tibber staat.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Judge Ming schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:48:
Vraagje: ik heb naast mijn auto ook een thuisbatterij van 40kW. Die zou in principe ook geladen kunnen worden mbv grid rewards. Is er iets dergelijks in de tibber methodiek? Ik beschik over een Tesla Powerwall 2, die niet in een ondersteunde lijst bij Tibber staat.
Helaas niet mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Peetman schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:38:
[...]

Forum
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
In het Grid Reward scherm zie je alleen je beloning terug, dus dat wat je echt verdiend hebt. Daarnaast wordt je ook gecompenseerd naar het niveau van wat je had betaald met gewoon Slim Laden. Dat stuk wordt momenteel alleen nog maar zichtbaar in de kostenberekening van je laadsessie, de € 1,25 in jouw voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Judge Ming schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:48:
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de Powerwall (en Tesla laadpaal) niet via een API te besturen zijn, als dat waar is zal er geen integratie gemaakt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Mirabis schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:44:
[...]

Volgens mij krijg je voor het oranje stuk een prijs te zien voor het wachten. Maar dat is maar 1 deel van de taart, want voor laden op een later tijdstuk compenseren ze je ook nog voor het laden in een duurder uur dan dat had gekund. Inderdaad erg verwarrend.

Denk dat ze beter het bedrag niet kunnen tonen bij oranje, bijv. "Wordt nog berekend" o.i.d. Nu heb ik ook momenten dat ik denk huh... 4 uur niet geladen en slechts 80 cent terug? In die tijd had ik de auto al vol kunnen hebben voor een goed tarief.
Ik heb het hierboven proberen uit te leggen. De €0,80 Grid Rewards is je pure 'extra' vergoeding. De compensatie voor dure uren zit er niet bij in. Wordt verrekend in het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Backpacker schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:00:
[...]

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de Powerwall (en Tesla laadpaal) niet via een API te besturen zijn, als dat waar is zal er geen integratie gemaakt kunnen worden.
Het hangt er een beetje van af wat je onder besturen verstaat. Er zijn derde apps die de powerwall data kunnen uitlezen mits je er bij Tesla toestemming voor geeft. Maar de settings zijn idd niet bereikbaar. Ik heb geen lader van Tesla dus ik weet niet hoe die wel/niet aangestuurd kan worden. De powerwall 2 (en 3) zijn door tibber uit te lezen als jullie daar een api call voor inbouwen. In NL zijn er misschien een stuk of 25 actief dus dat is de markt niet maar UK en DE hebben wel veel gebruikers van een powerwall.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brink101
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-06 21:27
Komt de Zaptec Go 2 pas in de webshop van Tibber als deze ondersteund wordt door Tibber? Ik wil ‘m graag bestellen om slim te kunnen laden.. Durf jij daar iets over te zeggen @Backpacker ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Backpacker schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:00:
[...]

Ik heb net geleerd dat de app NetZero zowel de Powerwall als Tibber als Zappi (2.1) ondersteunt. Ik heb het nog niet werkend maar dat komt vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
brink101 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:59:
Komt de Zaptec Go 2 pas in de webshop van Tibber als deze ondersteund wordt door Tibber? Ik wil ‘m graag bestellen om slim te kunnen laden.. Durf jij daar iets over te zeggen @Backpacker ?
Die zal sowieso ondersteund kunnen worden waar je hem ook koopt en hij zal ook in de Tibber webshop komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Judge Ming schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:46:
[...]

Ik heb net geleerd dat de app NetZero zowel de Powerwall als Tibber als Zappi (2.1) ondersteunt. Ik heb het nog niet werkend maar dat komt vast goed.
Interessant. Ik heb het doorgezet intern :)

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste