Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
boyette schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:39:
Iemand ook problemen met de tibber app

Heel vreemd alleen op een Samsung toestel
Doet zich dat voor

Maar niet op andere Android toestellen

[Afbeelding]
Hier ook een Samsung gebruiker maar er geen last van. Ook niet na de laatste update. App al eens geforceerd gesloten en de cache geleegd?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-06 19:16
Waarschijnlijk een ouwe Samsung
Ik ben dat probleem ook wel eens tegen gekomen met een apperaat uit 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
boyette schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:39:
Iemand ook problemen met de tibber app

Heel vreemd alleen op een Samsung toestel
Doet zich dat voor

Maar niet op andere Android toestellen

[Afbeelding]
Welke Android versie draait er op die telefoon? Even uit mijn hoofd is minimaal Android 9 of 10 nodig.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:05
Gekke vraag misschien, weet iemand hier het antwoord op:
Als de auto gaat laden dmv Grid rewards, en ik verbruik verder in mijn woning ook "extra stroom", geld die "extra stroom" dan ook voor de rewards of de onbalans prijs van dat moment?

m.a.w. als ik tijdens het laden op Grid Rewards andere groot verbruikers ook ga aanzetten, welke prijs wordt daar dan voor berekend?

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:47
matrover schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:11:
Gekke vraag misschien, weet iemand hier het antwoord op:
Als de auto gaat laden dmv Grid rewards, en ik verbruik verder in mijn woning ook "extra stroom", geld die "extra stroom" dan ook voor de rewards of de onbalans prijs van dat moment?

m.a.w. als ik tijdens het laden op Grid Rewards andere groot verbruikers ook ga aanzetten, welke prijs wordt daar dan voor berekend?
Nee, je krijgt dan geen extra vergoeding. De Grid Rewards krijg je op basis van overschot die Tibber je toewijst. Zo zie je soms ook dat de auto een hele korte tijd laadt, of soms met minder vermogen. Ik zie zelf wel eens momenten van 6-7kW. Niet altijd de volle 10,5-11kW.

Als je grootverbruikers gaat aanzetten dan denk ik dat je gewoon de uurprijs van dat moment betaalt voor afname van die kWh's.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pr088 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Nee, je krijgt dan geen extra vergoeding. De Grid Rewards krijg je op basis van overschot die Tibber je toewijst. Zo zie je soms ook dat de auto een hele korte tijd laadt, of soms met minder vermogen. Ik zie zelf wel eens momenten van 6-7kW. Niet altijd de volle 10,5-11kW.

Als je grootverbruikers gaat aanzetten dan denk ik dat je gewoon de uurprijs van dat moment betaalt voor afname van die kWh's.
Klopt helemaal. Alleen aangestuurde consumptie (momenteel dus alleen het verbruik van de laadpaal) komt in aanmerking voor de Grid Rewards en dus ook de compensatie voor consumptie in een duurder uur.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:15
13art schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:59:
[...]

Hier ook een Samsung gebruiker maar er geen last van. Ook niet na de laatste update. App al eens geforceerd gesloten en de cache geleegd?
Zelfs verwijderd en bij herinstallatie zelfde error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Backpacker schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Welke Android versie draait er op die telefoon? Even uit mijn hoofd is minimaal Android 9 of 10 nodig.
Het gaat om een S22 ultra of zo

Dus gewoon de meest recente versie waar ook niets aan veranderd is..

Tot gisteren werkte het gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
boyette schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:15:
[...]

Het gaat om een S22 ultra of zo

Dus gewoon de meest recente versie waar ook niets aan veranderd is..

Tot gisteren werkte het gewoon
Dat is vreemd. Even heel stom maar heb je al geprobeerd of het opnieuw opstarten van je telefoon het oplost?

Misschien dat het verwijderen van de app data nog een poging waard is.

[ Voor 9% gewijzigd door Backpacker op 21-03-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:45
Ik heb de nordpool integratie maar deze heeft 24 entiteiten. Hij vult inderdaad een entiteit automatisch in mmaar deze is genoemd sensor.nord_pool_nl_last_updated Ik krijg steeds de melding dat de entiteit niet de juiste attributen heeft. Ga nog eens met de installatie aan de slag. Dank voor jullie adviezen.
Blackraven schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:51:
@henkb123
Om eerlijk te zijn: de nordpool integratie heeft maar 1 entiteit, dus daar zou niet veel mis kunnen gaan.
Je kunt nog even bij apparaten kijken of je wel de goede naam in hebt gevuld, maar meestal vult hij het automatisch al aan als je de eerste letters van de sensor hebt ingevuld.
Edit: ik gebruik wel de custom Nordpool variant en niet de native in HA, maar dat zou m.i. niet uit moeten maken.

Ik heb 3 prijs entiteiten in HA, je zou inderdaad ook de Entso-e of deTibber integratie als bron kunnen gebruiken zoals @_eLMo_ hierboven aangeeft.
Waarbij ik de Entso-e overigens de meest onbetrouwbare sensor vind, die is bij mij vaak offline omdat Entso-e dan weer eens aan haar platform sleutelt.

Edit: ik zie dat de Tibber integratie niet aan de voorwaarden voldoet:
https://github.com/jonasb...i/Supported-price-sensors

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Backpacker schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Dat is vreemd. Even heel stom maar heb je al geprobeerd of het opnieuw opstarten van je telefoon het oplost?

Misschien dat het verwijderen van de app data nog een poging waard is.
Heel stom idd
Voel me nu net een kleuter want het werkte

Had hier niet aan gedacht..

Kennelijk was er een of ander proces gecrasht in Android wat tibber app aansprak

Vervolgens denkt Android dat tibber een bug heeft doordat het een niet bestaand proces probeert aan te spreken

Things happen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkb123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:45
Het is gelukt!!! Heb via HACS opnieuw Nordpool geïnstalleerd, dan idd maar 1 entiteit en deze werkt.

Vraagje nog,

Ik heb een Zappi v2.1 en zou ev smart ook via de laadpaal kunnen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:18
Zijn er meer mensen waarbij de laatste 2 dagen het verbruik niet zichtbaar is in Tibber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Gohf046 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:15:
Zijn er meer mensen waarbij de laatste 2 dagen het verbruik niet zichtbaar is in Tibber?
Er zijn geen algemene problemen, grote kans dat je netbeheerder de meterstanden niet heeft doorgestuurd. Kan alsnog komen binnen maximaal 10 dagen als je meter niet in storing staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brink101
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:30
Ik denk er nu heel sterk over na om mijn Greenchoice contract per direct op te zeggen. Omdat mijn terugleverkosten nu dagelijks hard oplopen en ik niet slim genoeg de stroom kan uitnutten.
Als ik de ervaringen hier lees kan dit bij Tibber icm een (dubbele) homevolt veel gunstiger voor mij uitpakken?

Hoe kom ik achter de facts zonder marketing verhaal van een sales? Bij jullie, de tech guys volgens mij.

Ik heb een hitachi yutaki-s warmtepomp, tesla met alfen single pro 3f lader met backoffice voor verrekenen kw’s, 8.8kWp pv panelen met solaredge se10k omvormer. Een airco en jaccuzi zijn nog in aantocht.
De woning gebruikt nu ca. 2000kwh/j
De WP gebruikt ca 3000kwh/j
De tesla laad ongeveer 6500kwh/j
De pv panelen leveren ongeveer 8000kwh/j

De woning heeft 3x25a met een 40a hoofdzekering. Ik ben geen developer die met HA aan de slag wil en zoek meer de zekerheid in werkende software ipv de uitersten uit de techniek willen halen zoals de maximale grid rewards of maximale kw’s uit een accu.

Wat zouden jullie tips voor mij zijn?
Zover ik nu heb kunnen lezen loont het wel om gelijk een grotere accu te kiezen. Wellicht is er iemand die met me mee wil denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
brink101 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:43:
Ik denk er nu heel sterk over na om mijn Greenchoice contract per direct op te zeggen. Omdat mijn terugleverkosten nu dagelijks hard oplopen en ik niet slim genoeg de stroom kan uitnutten.
Als ik de ervaringen hier lees kan dit bij Tibber icm een (dubbele) homevolt veel gunstiger voor mij uitpakken?

Hoe kom ik achter de facts zonder marketing verhaal van een sales? Bij jullie, de tech guys volgens mij.

Ik heb een hitachi yutaki-s warmtepomp, tesla met alfen single pro 3f lader met backoffice voor verrekenen kw’s, 8.8kWp pv panelen met solaredge se10k omvormer. Een airco en jaccuzi zijn nog in aantocht.

De woning heeft 3x25a met een 40a hoofdzekering. Ik ben geen developer die met HA aan de slag wil en zoek meer de zekerheid in werkende software ipv de uitersten uit de techniek willen halen zoals de maximale grid rewards of maximale kw’s uit een accu.

Zover ik nu heb kunnen lezen loont het wel om gelijk een grotere accu te kiezen. Wellicht is er iemand die met me mee wil denken.
Tibber is een fijne energieleverancier, prima prijs ook. Met een dynamisch contract kun je nog twee jaar lang je belasting saldering zonder terugleverkosten (al levert de stroom midden overdag niet iets extra's op).

De meesten hier zijn het er over eens dat een batterij nog moeilijk rendabel te krijgen is. Als je een energieleverancier kiest die onbalansmarkt kan gebruiken dan is de terugverdientijd korter. Ik zou niet een batterij aanschaffen om er rijk mee te worden, maar als je meer zelfvoorzienend wil zijn dan is het een idee.

Als je niet wilt tweaken of zelfbouwen dan zou ik redeneren vanuit de koppeling met je leverancier of via omvormer. Een batterij (bijvoorbeeld via SolarEdge) kan DC gekoppeld worden aan je omvormer. Scheelt een nieuwe omvormer kopen + minder conversieverlies DC<>AC.
Je kunt ook het conversieverlies nemen en gaan voor een Homevolt als je wilt koppelen met Tibber. Of kijk naar Zonneplan. In beide gevallen heb je dan wel meer conversieverlies. Beide batterijen kunnen handelen op de onbalansmarkt in combinatie met de energieleverancier.
Homevolt is niet goedkoop (wel prijs inclusief installatie!), maar is wel makkelijk in gebruik. En natuurllijk een schitterend design (mijn mening :P )

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-06 12:28
Zou zeggen kijk ook hier even https://enever.nl/. Hier zie je nog wat voor en nadelen etc. ook kan je de prijzen vergelijken.

Zit nu paar maanden bij Tibber maar begin volgende maand bij zonneplan. Reden:

- Heb altijd gevoel gehad dat ik een beta tester ben. Er gaan best wel wat dingen mis in de app. Ui is niet meest gebruiksvriendelijke.
- data wilt nog wel eens achter lopen.
- gas inzicht gaat alleen maar via web portal welke los staat.
- je moet betalen voor de P1 sensor. (Ja ook al je een referral code hebt)

Daarin tegen gaan er natuurlijk ook best wel wat dingen wel goed hoor.
Ze hebben bijv. veel integraties voor auto's en omvormers.

Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:06
De meeste dingen die flyingdutchmen zegt herken ik niet zo of ervaar ik niet zo.

Ik heb wel een Solaredge accu. Terugverdientijd berekenen is heel erg lastig. In de de winter regelmatig de accu gevuld voor rond de 20ct per kWh terwijl in de avond als bv de warmtepomp(airco) aan is de prijs opliep tot 40ct (en incidenteel zelfs 80ct).

Met het afwezig zijn van terugleverkosten heb ik in ieder geval bijna 1000 euro bespaard.

Slim de EV laden helpt ook, ook samen met de accu. In de ochtend de accu half vullen en dan een uur of 3 a 4 met 4kW de autovullen op stroom van de zon. De rest van de middag wordt dan de accu weer aangevuld. Soms samen met wat kWh's uit het net als de prijs laag is.

Edit: zeker zolang er gesaldeerd mag worden.

[ Voor 3% gewijzigd door janne_nl op 22-03-2025 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
FlyingDutchMen schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:49:
Zou zeggen kijk ook hier even https://enever.nl/. Hier zie je nog wat voor en nadelen etc. ook kan je de prijzen vergelijken.

- Heb altijd gevoel gehad dat ik een beta tester ben. Er gaan best wel wat dingen mis in de app. Ui is niet meest gebruiksvriendelijke.

De app van Tibber vind ik (de afgelopen 4 maanden als klant) redelijk stabiel. Veel integraties. Ja, je betaalt met referral code eenmalig € 15 voor de P1-meter. Dat is te overzien. Helpdesk werkt goed _/-\o_ . Zonneplan is zeker concurrerend, maar ik ben een tevreden Tibber-klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:22

Pbr

Ik zit nu nog bij Frank Energie, maar zit te denken om over te stappen naar Tibber, wat onbalans betreft, sinds regel 2 is ingevoerd is er praktisch nauwelijks wat te verdienen met onbalans, mijn bliq batterij van 25 kwh levert gemiddelt 1 a 3 euro op per dag, en de laatste tijd zelfs flink minder...
Ook heeft Frank energie wat issues met AI, dus er wordt vaak snachts geladen en de pv leveren overdag voor niks terug, aangezien mijn battery nog voor 70 of 80 procent vol zit met gekochte stroom van de afgelopen nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:14
FlyingDutchMen schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:49:

Weet niet wat de vertraging in tijd is maar zou dan de api gebruiken. Tenminste dat zou ik doen, en eigenlijk ga ik enever gebruiken en check dan Tibber en Zonneplan. Kies dan afhankelijk van mijn leverancier welke data ik gebruik om te laden en terug te leveren, maar simuleer dan gelijk afname van de ander met historische gegevens om te bepalen of ik tijdelijk overstap. Soort hobby.
Geen app of p1 van een ander nodig. Heb dus een script lopen wat data bij enever ophaalt en nu simuleert en Frankie goes to ….

Helaas nog geen accu’s in huis. 😢

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 22-03-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:02

theo66

NIBE S1155-6

brink101 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:43:

Ik ben net overgestapt naar Tibber met een vergelijkbare situatie: warmtepomp, Alfen laadpaal met backoffice en 10kWp zonnepanelen. Batterij nog niet aan de orde zolang ik kan salderen. Mijn warmtepomp kan optimaliseren op dynamische tarieven, de auto laad ik zoveel mogelijk op gunstige momenten door ‘m op het juiste moment aan de laadpaal te koppelen. Vanaf begin maart tot nu zit ik op 21,4 cent/kWh gemiddeld. HA draait wel hier maar vooral om de warmtepomp te kunnen monitoren, nog weinig geautomatiseerd. De zonnepanelen liggen deels op zuid en helling 48 graden (gunstig in de winter) en deels oost-west met helling 30 graden (gunstig voor terugleveren op momenten dat het tarief nog iets oplevert)
Voor mij werkt dit prima zolang ik kan salderen, dus 1,5 jaar tijd om de batterij te kiezen.
Voor jou denk ik: heeft je warmtepomp mogelijkheden voor dynamisch en kan en wil je het laden van de auto op het juiste moment plannen.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Apart, vannacht om 3:16 gaf de Tibber app de melding: We kunnen niet starten met Niro EV laden vanwege een technisch probleem. Controleer je auto, laadpunt of onze statuspagina. Neem contact met ons op als het probleem aanhoudt.

Vreemde is dat de auto nog wel geladen is van 1:50 - 2:29 dmv Grid Rewards en dat de app nu nog steeds aangeeft dat de auto aangesloten is (maar niet klaar om het netwerk te ondersteunen). De statuspagina van Tibber geeft geen problemen aan.

Vreemd, zo maar eens bij de auto zelf kijken. Maar aangezien de app aangeeft dat de auto nog aangesloten is verwacht ik ook daar weinig bijzonders aan te treffen.

Edit:
Ook de laadpaal gaf aan dmv de blauwe leds dat de auto aangesloten was en er een laadplan geladen was. Dus waar de melding dan ineens vandaan komt dat er niet geladen kon worden is mij een raadsel. Even de stekker los gehaald en weer aangesloten en de Tibber app heeft weer aan dat de auto gereed is om het netwerk te ondersteunen. We gaan het zien.

[ Voor 21% gewijzigd door 13art op 23-03-2025 06:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
13art schreef op zondag 23 maart 2025 @ 06:32:
Apart, vannacht om 3:16 gaf de Tibber app de melding: We kunnen niet starten met Niro EV laden vanwege een technisch probleem. Controleer je auto, laadpunt of onze statuspagina. Neem contact met ons op als het probleem aanhoudt.

Vreemde is dat de auto nog wel geladen is van 1:50 - 2:29 dmv Grid Rewards en dat de app nu nog steeds aangeeft dat de auto aangesloten is (maar niet klaar om het netwerk te ondersteunen). De statuspagina van Tibber geeft geen problemen aan.

Vreemd, zo maar eens bij de auto zelf kijken. Maar aangezien de app aangeeft dat de auto nog aangesloten is verwacht ik ook daar weinig bijzonders aan te treffen.

Edit:
Ook de laadpaal gaf aan dmv de blauwe leds dat de auto aangesloten was en er een laadplan geladen was. Dus waar de melding dan ineens vandaan komt dat er niet geladen kon worden is mij een raadsel. Even de stekker los gehaald en weer aangesloten en de Tibber app heeft weer aan dat de auto gereed is om het netwerk te ondersteunen. We gaan het zien.
Die melding krijg ik ook wel eens, ook geen idee waarom
De ene keer is er niks aan de hand, en de andere keer is hij dan echt gestopt met laden
Omdat die melding vaker langs komt ga je er na een paar keer wat nonchalanter mee om; “ het zal wel”…. Maar…
Als je dan nog weg moet en je kom er achter dat de wagen niet voldoende is geladen geeft wel wat stress

Maar ik vind je wel een echte bikkel dat je zelfs midden in de nacht het laden nog monitort

[ Voor 3% gewijzigd door Hunegaart op 23-03-2025 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Hunegaart schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:44:
[...]

Die melding krijg ik ook wel eens, ook geen idee waarom
De ene keer is er niks aan de hand, en de andere keer is hij dan echt gestopt met laden
Omdat die melding vaker langs komt ga je er na een paar keer wat nonchalanter mee om; “ het zal wel”…. Maar…
Als je dan nog weg moet en je kom er achter dat de wagen niet voldoende is geladen geeft wel wat stress

Maar ik vind je wel een echte bikkel dat je zelfs midden in de nacht het laden nog monitort
Haha nou mee hoor, zag de melding vanochtend bij het wakker worden en kon de melding terug lezen in de app. Haha heb 's nachts wel iets beter te doen dan het laden in de gaten te houden.

Edit:
Zojuist weer een Grid Rewards momentje van ongeveer 5ct/kWh wat wel weer mee genomen werd.

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 23-03-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
theo66 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Ik ben net overgestapt naar Tibber met een vergelijkbare situatie: warmtepomp, Alfen laadpaal met backoffice en 10kWp zonnepanelen. Batterij nog niet aan de orde zolang ik kan salderen. Mijn warmtepomp kan optimaliseren op dynamische tarieven, de auto laad ik zoveel mogelijk op gunstige momenten door ‘m op het juiste moment aan de laadpaal te koppelen. Vanaf begin maart tot nu zit ik op 21,4 cent/kWh gemiddeld. HA draait wel hier maar vooral om de warmtepomp te kunnen monitoren, nog weinig geautomatiseerd. De zonnepanelen liggen deels op zuid en helling 48 graden (gunstig in de winter) en deels oost-west met helling 30 graden (gunstig voor terugleveren op momenten dat het tarief nog iets oplevert)
Voor mij werkt dit prima zolang ik kan salderen, dus 1,5 jaar tijd om de batterij te kiezen.
Voor jou denk ik: heeft je warmtepomp mogelijkheden voor dynamisch en kan en wil je het laden van de auto op het juiste moment plannen.
Met een accu en 2 elektrische auto's zit ik op 8.3ct gemiddeld in maart tot nu toe. O ja en de airco/warmtepomp die elke avond tegen de 1kW trekt om de woonkamer warm te houden.

487kWh tot nu toe in Maart zegt Tibber. Als ik met jou vergelijk kwa prijs zou ik 60euro duurder uitgeweest zijn. Dan gaat het snel met de accu terugverdienen 😉. Maar dat verschil verwacht ik zeker niet elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06 13:21
Ik zit met kleine maar onverklaarbare verschillen tussen mijn eigen logging/berekeningen en de Tibber factuur.

Dat roept bij mij de volgende vraag op: kan ik er vanuit gaan dat Tibber mijn meterstanden exact op het uur afleest (dus om 2025-03-22T23:00:00.000Z en niet b.v. op 2025-03-22T23:01:00.000Z)?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Tibber leest ze niet echt uit, dat doet je netbeheerder. En ik verwacht echt op het uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
cville schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:41:
Ik zit met kleine maar onverklaarbare verschillen tussen mijn eigen logging/berekeningen en de Tibber factuur.

Dat roept bij mij de volgende vraag op: kan ik er vanuit gaan dat Tibber mijn meterstanden exact op het uur afleest (dus om 2025-03-22T23:00:00.000Z en niet b.v. op 2025-03-22T23:01:00.000Z)?
Verschillen op kWh of op prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brink101
janne_nl schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Met een accu en 2 elektrische auto's zit ik op 8.3ct gemiddeld in maart tot nu toe. O ja en de airco/warmtepomp die elke avond tegen de 1kW trekt om de woonkamer warm te houden.

487kWh tot nu toe in Maart zegt Tibber. Als ik met jou vergelijk kwa prijs zou ik 60euro duurder uitgeweest zijn. Dan gaat het snel met de accu terugverdienen 😉. Maar dat verschil verwacht ik zeker niet elke maand.
Dat doe je heel netjes! Heb je ook speciale dingen ingesteld of maak je maximaal gebruik van de dienst die Tibber levert. En welk formaat accu heb je? Die van Homevolt of een eigen gekozen accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Backpacker schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:39:
[...]

Verschillen op kWh of op prijs?
Het begint met de kWh. Hier mijn data van februari:

code:
1
2
3
        Tibber    cville       verschil
IMPORT  192.460   200.189      -7.729
EXPORT  358.180   357.639       0.541

Ook op dagbasis heb ik kleine verschillen die natuurlijk voor een hele maand optellen. Ik kwam op dit idee omdat op dagbasis, de teruglevering nagenoeg altijd klopt maar het verbruik niet. Dit is aannemelijk als er een timestamp probleem rond middernacht bij het verbruik is omdat teruglevering altijd gedurende de dag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
cville schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Het begint met de kWh. Hier mijn data van februari:

code:
1
2
3
        Tibber    cville       verschil
IMPORT  192.460   200.189      -7.729
EXPORT  358.180   357.639       0.541

Ook op dagbasis heb ik kleine verschillen die natuurlijk voor een hele maand optellen. Ik kwam op dit idee omdat op dagbasis, de teruglevering nagenoeg altijd klopt maar het verbruik niet. Dit is aannemelijk als er een timestamp probleem rond middernacht bij het verbruik is omdat teruglevering altijd gedurende de dag is.
Zoals gezegd is de data van Tibber gebaseerd op basis van de meterstanden zoals die zijn doorgegevn door je netbeheerder. Ik vermoed dat er aan jou kant misschien een afronding plaatsvind waardoor de getallen afwijken? Hoe meet jij het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Backpacker schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Zoals gezegd is de data van Tibber gebaseerd op basis van de meterstanden zoals die zijn doorgegevn door je netbeheerder. Ik vermoed dat er aan jou kant misschien een afronding plaatsvind waardoor de getallen afwijken? Hoe meet jij het precies?
Ik log vanaf mijn P1 port in de maximale resolutie (Wh) en 1 keer per seconde. Dat levert dan voor februari het volgende op (ik beperk me hier even tot verbruik/import):
code:
1
2
3
4
5
         2025-01-31T23:00:00.000Z   2025-02-28T23:00:00.000Z
T1       16492.561                  16613.583
T2        9409.322                   9480.763
T1+T2    25901.883                  26094.346
verbruik 192.463 kWh

Ik ben blij dat je deze vragen stelt want dat heeft mij gedwongen om er nog eens heel nauwkeurig naar te kijken. Kan het zijn dat Tibber het verbruik van 192.463 kWh afrondt naar 192.460?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
cville schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Ik log vanaf mijn P1 port in de maximale resolutie (Wh) en 1 keer per seconde. Dat levert dan voor februari het volgende op (ik beperk me hier even tot verbruik/import):
code:
1
2
3
4
5
verbruik 192.463 kWh

Ik ben blij dat je deze vragen stelt want dat heeft mij gedwongen om er nog eens heel nauwkeurig naar te kijken. Kan het zijn dat Tibber het verbruik van 192.463 kWh afrondt naar 192.460?
Wellicht te simpel, maar begin je niet te vroeg met meten (gezien de datum 2025-01-31 als je het over februari hebt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:14
cville schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:41:

Factuur begint om 00:00 tot 23:59:59 niet om 23:00 tot 23:59:59 volgende dag. Of is dit puur bedoeld als hele uur aanduiding?

Zie nu je tijd aanduiding in je laatste bericht maar daar gebruik je 23:00 ipv 24:00(00:00)

[ Voor 8% gewijzigd door Lord Anubis op 23-03-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
brink101 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Dat doe je heel netjes! Heb je ook speciale dingen ingesteld of maak je maximaal gebruik van de dienst die Tibber levert. En welk formaat accu heb je? Die van Homevolt of een eigen gekozen accu?
Ik heb alles van Solaredge. Accu is 9.7 dacht ik. Tibber laat ik vooralsnog niks regelen. Bij lage prijzen regel ik laden met 11kW handmatig. Met veel zon laat ik smorgens de accu halfvol laden en dan knijp ik de laadpaal handmatig en laat een paar uur laden op de zon. Dan zet ik het EMS van Solaredge eigenlijk uit anders gaat die de accu volladen terwijl ik dat niet wil vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
amw82 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Wellicht te simpel, maar begin je niet te vroeg met meten (gezien de datum 2025-01-31 als je het over februari hebt...)
Ja dat is te simpel; 2025-01-31T23:00:00.000Z is een UTC timestamp en dat is exact middernacht op 1 februari in onze timezone (Europe/Amsterdam). Correct me if I'm wrong.

@Lord Anubis zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12

The Third Man

The Third Jellyfish

@cville zomaar een idee: misschien zijn er een of meer dagen niet uitgelezen en daardoor gegokt dmv het gemiddelde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
The Third Man schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:06:
@cville zomaar een idee: misschien zijn er een of meer dagen niet uitgelezen en daardoor gegokt dmv het gemiddelde?
Daar kan alleen Tibber op antwoorden. Ik zou wel willen weten hoe het data collectie proces werkt. Ik kan me niet voorstellen dat Enexis binnen 1s alle meters van haar klanten uitleest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12

The Third Man

The Third Jellyfish

@cville waarom zouden ze ook? De meters houden in ieder geval twee weken aan data vast, gelogd naar periodes. De beheerder kan dus gewoon ergens op een later moment eens uitlezen, niks lives voor nodig. Naar mijn idee lezen ze dagelijks de data van de vorige etmaal uit. Lukt dat op een reden niet binnen die twee weken dan wordt het gegokt via een gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
cville schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:14:
[...]

code:
1
2
3
4
5
verbruik 192.463 kWh

Als je mij een berichtje stuurt met het e-mailadres van je Tibber account kan ik je een uitdraai geven van de meterstanden zoals we die van je netbeheerder hebben ontvangen. Uiteindelijk is dat onze waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
cville schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Ja dat is te simpel; 2025-01-31T23:00:00.000Z is een UTC timestamp en dat is exact middernacht op 1 februari in onze timezone (Europe/Amsterdam). Correct me if I'm wrong.

@Lord Anubis zie hierboven.
Weet je zeker dat het UTC is? Alle P1 data die ik voorbij zie komen in ons systeem hebben een lokale timestamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:34
Misschien kan iemand me toelichten waarom de chatbot support tot dit antwoord komt.

Mijn vraag:
Ik snap "grid rewards" en "Slim laden" in combinatie met inpluggen zonder een laadplan niet. Ik plug hem nu zondagavond in en ik zie dat de app voor vrijdag laden inplant. Is vrijdag dan arbitrair? Op basis van welk tarief besluit Tibber dan nu wel of niet deel te nemen aan grid rewards, aangezien er nog geen tarief bekend is van vrijdag is. Alleen bij negatieve kosten?
Bedankt voor je vraag over Grid Rewards en Slim Laden. Ik begrijp je verwarring en zal proberen dit uit te leggen.

Slim Laden zonder laadplan:

Als je geen vertrektijd instelt, gebruikt het systeem prijsvoorspellingen om het laden te plannen op basis van verwachte elektriciteitsprijzen voor de komende dagen.
Het systeem kijkt verder dan alleen morgen of overmorgen om de beste prijzen te vinden.
Waarom vrijdag?

Vrijdag is niet willekeurig gekozen. Het systeem heeft waarschijnlijk gedetecteerd dat de prijzen op vrijdag lager zijn dan op andere dagen deze week.
Het laden kan over meerdere dagen worden gepland om te profiteren van de laagste prijzen.
Grid Rewards en tarieven:

Tibber gebruikt voorspellingen om te beslissen over deelname aan Grid Rewards, zelfs als de exacte tarieven voor vrijdag nog niet bekend zijn.
Het systeem past zich aan naarmate er meer informatie beschikbaar komt over de prijzen.
Optimalisatie:

Om Slim Laden en Grid Rewards optimaal te benutten, kun je overwegen om vertrektijden in te stellen. Dit geeft het systeem meer informatie om mee te werken.
Ik snap denk ik gewoon niet waar de gridreward vandaan komt. Ik stel dus geen laadactie uit, want die gaat nu pas op vrijdag plaatsvinden. Waarschijnlijk heb ik de auto voor die tijd al wel weer gebruikt. Kan ik dan beter een vertrektijd instellen? Ik verwacht de komende 2 weken niet de accu leeg te rijden, en sta nu op 33%. Oftewel, wel korte boodschappenritjes, maar geen substantiele afstand. Als ik dmv grid rewards kostenefficient bij kan laden is dat prima, maar het klinkt too good to be true.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Het antwoord van de chatbot klopt 100%.

Als je geen vertrektijd invult dan worden er met een prijsvoorspelling van maximaal 7 dagen gewerkt. Kennelijk worden aanstaande vrijdag de goedkoopste prijzen verwacht.

In de tussentijd zou er geladen kunnen worden met Grid Rewards maar daar is geen garantie/voorspelling voor te geven en wordt dus ook niet ingepland 🙂

Vertrektijden zijn belangrijk als je een gevulde auto nodig hebt op een bepaalde dag/tijd én als er op een dag een slim laadplan is én er wordt gepauzeerd met Grid Rewards. Voor de uitleg van dat laatste kan je even terugzoeken in mijn posts in dit topic 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
The Third Man schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:38:
@cville waarom zouden ze ook? De meters houden in ieder geval twee weken aan data vast, gelogd naar periodes. De beheerder kan dus gewoon ergens op een later moment eens uitlezen, niks lives voor nodig. Naar mijn idee lezen ze dagelijks de data van de vorige etmaal uit. Lukt dat op een reden niet binnen die twee weken dan wordt het gegokt via een gemiddelde.
Ik dacht al dat het zoiets was maar ik kon het nergens vinden. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Backpacker schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:36:
[...]

Weet je zeker dat het UTC is? Alle P1 data die ik voorbij zie komen in ons systeem hebben een lokale timestamp.
Da's een goeie. Ik probeer in mijn code altijd zoveel mogelijk naar UTC om te zetten omdat dat uiteindelijk - is mijn ervaring - de minste problemen oplevert. Ik moet dit controleren en kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
@Backpacker T.a.v. je opmerking over de gebruikte tijdzone in P1 datagrammen:
De ruwe P1 data heeft timestamps in Europe/Amsterdam. Ik gebruik echter de DSMR Parser library en die zet alle timestamps om naar UTC: P1_MESSAGE_TIMESTAMP: 2025-03-24T09:34:40+00:00

Ik ben er wel net achter gekomen dat P1_MESSAGE_TIMESTAMP 39s voor loopt op real time:

2025-03-24 14:48:31 P1 TIMESTAMPS: NOW → 1742824111, P1 → 2025-03-24 13:49:10+00:00, 1742824150, Δ → 39s

Ik ben benieuwd of dit altijd zo is of dat het meter-specifiek is en bij iedereen anders :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
cville schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:03:
@Backpacker T.a.v. je opmerking over de gebruikte tijdzone in P1 datagrammen:
De ruwe P1 data heeft timestamps in Europe/Amsterdam. Ik gebruik echter de DSMR Parser library en die zet alle timestamps om naar UTC: P1_MESSAGE_TIMESTAMP: 2025-03-24T09:34:40+00:00

Ik ben er wel net achter gekomen dat P1_MESSAGE_TIMESTAMP 39s voor loopt op real time:

2025-03-24 14:48:31 P1 TIMESTAMPS: NOW → 1742824111, P1 → 2025-03-24 13:49:10+00:00, 1742824150, Δ → 39s

Ik ben benieuwd of dit altijd zo is of dat het meter-specifiek is en bij iedereen anders :?
Ja sorry hoor, maar wat is nou 39 seconden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Of je p1 is ook niet helemaal realtime. Als dat wel zo is, zal eender welke energieleverancier diezelfde foute cijfers gebruiken.

En je gaat er van uit dat jou echte tijd goed gesynced is met een ntp source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
janne_nl schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:49:
Of je p1 is ook niet helemaal realtime. Als dat wel zo is, zal eender welke energieleverancier diezelfde foute cijfers gebruiken.

En je gaat er van uit dat jou echte tijd goed gesynced is met een ntp source.
Mijn systeemtijd is synced, correct en heb ik zorgvuldig gecontroleerd. Ik vraag me wel af wat de impact hiervan is. Tot nu toe sloeg ik de data op met een eigen real-time timestamp waarbij ik accepteerde dat het er een seconde naast kan zitten. Het lijkt me dat dat beter is dan een timestamp 39s in de toekomst.

Als iemand een link heeft waar de werking in beschreven staat, hou ik me aanbevolen. In de DSMR spec kan ik het niet vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _gertjan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:23
Backpacker schreef op maandag 24 maart 2025 @ 01:21:
Het antwoord van de chatbot klopt 100%.

Als je geen vertrektijd invult dan worden er met een prijsvoorspelling van maximaal 7 dagen gewerkt. Kennelijk worden aanstaande vrijdag de goedkoopste prijzen verwacht.

In de tussentijd zou er geladen kunnen worden met Grid Rewards maar daar is geen garantie/voorspelling voor te geven en wordt dus ook niet ingepland 🙂

Vertrektijden zijn belangrijk als je een gevulde auto nodig hebt op een bepaalde dag/tijd én als er op een dag een slim laadplan is én er wordt gepauzeerd met Grid Rewards. Voor de uitleg van dat laatste kan je even terugzoeken in mijn posts in dit topic 🙂
Ik zou persoonlijk ook bij een vertrektijd een percentage van minimaal geladen willen invoeren. Zodat ik weet dat ik bv een bepaalde afstand haal de volgende dag, maar niet perse helemaal vol hoef te gooien omdat je weet dat de prijzen op een later moment (weekend oid) lager gaan zijn. Is dat nog een optie die op de plank ligt wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
_gertjan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:32:
[...]

Ik zou persoonlijk ook bij een vertrektijd een percentage van minimaal geladen willen invoeren. Zodat ik weet dat ik bv een bepaalde afstand haal de volgende dag, maar niet perse helemaal vol hoef te gooien omdat je weet dat de prijzen op een later moment (weekend oid) lager gaan zijn. Is dat nog een optie die op de plank ligt wellicht?
Workaround is in de auto instellen tot waar hij max moet laden (bijv tot 70%) en dan iedere dag een vertrektijd instellen. Dan wel even hij het schijfje 'Laden van' 30% bij de daadwerkelijke acculading optellen om met het meest voordelige tarief te laden.

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 25-03-2025 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _gertjan
13art schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:12:
[...]

Workaround is in de auto instellen tot waar hij max moet laden (bijv tot 70%) en dan iedere dag een vertrektijd instellen. Dan wel even hij het schijfje 'Laden van' 30% bij de daadwerkelijke acculading optellen om met het meest voordelige tarief te laden.
Ja, ik snap dat ik het maximum in de auto kan aanpassen, maar in de app bij vertrektijd zou een mooie toevoeging zijn denk ik! :) Wat bedoel je verder met ‘ Dan wel even hij het schijfje 'Laden van' 30% bij de daadwerkelijke acculading optellen om met het meest voordelige tarief te laden ‘?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
_gertjan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:57:
[...]

Ja, ik snap dat ik het maximum in de auto kan aanpassen, maar in de app bij vertrektijd zou een mooie toevoeging zijn denk ik! :) Wat bedoel je verder met ‘ Dan wel even hij het schijfje 'Laden van' 30% bij de daadwerkelijke acculading optellen om met het meest voordelige tarief te laden ‘?
Bijvoorbeeld, wanneer je de auto instelt (in ieder geval bij een niet ondersteunde auto) dat het laden tot max 70% en de accu staat op 50% dan hoeft er maar 20 bij. Stel je het schuifje niet bij dan denkt Tibber dat er 50% in de accu moet en zal daar op ook een plan maken. Grote kans dat je dan duurder uit bent dan wanneer je het schuifje in de app op 80% zet en Tibber zo weet dat er maar 20% ik de accu hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Zappi 2.1 eigenaren opgelet! Ik ben op zoek naar minimaal 5 gebruikers die graag zouden willen deelnemen aan het testen van de Zappi integratie.

Voorwaarden:
- actief Tibber contract
- Zappi 2.1 versie in bezit (oudere versie hebben helaas geen ondersteuning voor OCPP)
- Geen andere OCPP dienst, zoals bijvoorbeeld een backoffice, gekoppeld aan de laadpaal
- Bereid om een schermopname van het koppelproces te maken en uiteraard feedback te geven over de werking

Wil je graag testen, stuur mij dan even een privé bericht met het e-mailadres van je Tibber account.

Heb even een topicsearch op Zappi gedaan dus tag pro-actief even wat mensen.
@Phusebox
@HTT-Thalan
@Sportmind
@Mars2020
@ChUcKiE
@henkb123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:31
Backpacker schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:31:
Zappi 2.1 eigenaren opgelet! Ik ben op zoek naar minimaal 5 gebruikers die graag zouden willen deelnemen aan het testen van de Zappi integratie.

Voorwaarden:
- actief Tibber contract
- Zappi 2.1 versie in bezit (oudere versie hebben helaas geen ondersteuning voor OCPP)
- Geen andere OCPP dienst, zoals bijvoorbeeld een backoffice, gekoppelt aan de laadpaal
- Bereidt om een schermopname van het koppelproces te maken en uiteraard feedback te geven over de werking

Wil je graag testen, stuur mij dan even een privé bericht met het e-mailadres van je Tibber account.

@Phusebox
@HTT-Thalan
@Sportmind
@Mars2020
@ChUcKiE
@henkb123
Heb geen Tibber en op basis van onderzoek ook niet voornemens te nemen. Sowieso nog tot mei 2026 weer vast inmiddels.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Voorwaarden:
- actief Tibber contract
- Geen andere OCPP dienst, zoals bijvoorbeeld een backoffice, gekoppeld aan de laadpaal
- Bereid om een schermopname van het koppelproces te maken en uiteraard feedback te geven over de werking

@Phusebox
@HTT-Thalan
@Sportmind
@Mars2020
@ChUcKiE
@henkb123
Wil wel, maar ben nog niet bij Greenchoice weg omdat ik dat pas ga doen als ik van het gas af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:09
@Backpacker Helaas heb ik de oude versie dus zonder OCPP-ondersteuning anders had ik je graag meegewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _gertjan
13art schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Bijvoorbeeld, wanneer je de auto instelt (in ieder geval bij een niet ondersteunde auto) dat het laden tot max 70% en de accu staat op 50% dan hoeft er maar 20 bij. Stel je het schuifje niet bij dan denkt Tibber dat er 50% in de accu moet en zal daar op ook een plan maken. Grote kans dat je dan duurder uit bent dan wanneer je het schuifje in de app op 80% zet en Tibber zo weet dat er maar 20% ik de accu hoeft.
Ah duidelijk! Dank voor je extra toevoeging! Ik heb echter niet dat schuifje (denk ik?), aangezien ik een ondersteunde auto heb. Dus eigenlijk is die optie er al wel door dat ‘schuifje’ te verzetten begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Freezhost schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:46:
@Backpacker Helaas heb ik de oude versie dus zonder OCPP-ondersteuning anders had ik je graag meegewerkt.
Jep, hier ook nog de V2, en met de paar cent die je kunt verdienen loont het zich niet te upgraden., naar welke laadpaal dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:19

Voorwaarden:
- actief Tibber contract

@Phusebox
@HTT-Thalan
@Sportmind
@Mars2020
@ChUcKiE
@henkb123
Ik zou wel willen testen, maar ik heb nog de oudere Zappi 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
_gertjan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Ah duidelijk! Dank voor je extra toevoeging! Ik heb echter niet dat schuifje (denk ik?), aangezien ik een ondersteunde auto heb. Dus eigenlijk is die optie er al wel door dat ‘schuifje’ te verzetten begrijp ik?
Als je een ondersteunde auto hebt kun je (meestal) in de auto het maximumlaadpercentage van de accu ook instellen. Mocht je een klein beetje willen laden dan kun je de bovengrens beperken, i.p.v. de ondergrens met het 'schuifje'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Heb geen Tibber en op basis van onderzoek ook niet voornemens te nemen. Sowieso nog tot mei 2026 weer vast inmiddels.
Geen probleem uiteraard. Maar ben even nieuwsgierig, bedoel je dat je niet voornemens bent om over te gaan naar dynamisch of sowieso niet naar Tibber (wat uiteraard je goed recht is maar het maakt me wel nieuwsgierig waarom dan niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Jep, hier ook nog de V2, en met de paar cent die je kunt verdienen loont het zich niet te upgraden., naar welke laadpaal dan ook.
Ik zou ook niet zomaar nog goed werkende hardware gaan vervangen, maar er zijn al veel gebruikers is in een jaar tijd ruim meer dan € 100 hebben verdiend wat toch wel iets meer is dan een paar cent (al is het geheel situatie afhankelijk). Het duurt natuurlijk dan wel een paar jaar om de investering terug te verdienen, al kan je de oude misschien nog goed 2e hands verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Wil wel, maar ben nog niet bij Greenchoice weg omdat ik dat pas ga doen als ik van het gas af ben.
Je kan gas bij Greenchoice laten en alleen overstappen met elektra ;)
(Of met gas ook naar dynamische gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Backpacker schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:31:
[...]

Ik zou ook niet zomaar nog goed werkende hardware gaan vervangen, maar er zijn al veel gebruikers is in een jaar tijd ruim meer dan € 100 hebben verdiend wat toch wel iets meer is dan een paar cent (al is het geheel situatie afhankelijk). Het duurt natuurlijk dan wel een paar jaar om de investering terug te verdienen, al kan je de oude misschien nog goed 2e hands verkopen.
Stel verkoop is 400 euro, optimistisch gezien. Nieuwe plaatsen is 1000 euro. Ben je dus minimaal 6 jaar bezig in een ideale situatie. Kun je beter tegen die tijd iets kopen wat weer verder vooruit is.

Of ik ben weer terug bij fossiel rijden gezien de Nederlandse politiek dat graag wil.

Heb ook dit jaar nog bij verbouwen een nieuwe cv ketel geplaatst omdat een warmtepomp de komende 10 jaar niks gaat worden hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 25-03-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Backpacker schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:27:
[...]

Geen probleem uiteraard. Maar ben even nieuwsgierig, bedoel je dat je niet voornemens bent om over te gaan naar dynamisch of sowieso niet naar Tibber (wat uiteraard je goed recht is maar het maakt me wel nieuwsgierig waarom dan niet)
Ik bedoel in eerste instantie niet over naar dynamisch, de berekeningen op sites als die van jullie waren niet overtuigend genoeg (tientjes werk op een jaar) om me over te halen. Want voor een paar tientjes ga ik niet het risico lopen dat je met een n beetje pech (veranderingen op de markt in deze instabiele wereld) juist veel duurder uit bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 25-03-2025 22:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 15:42
Iemand een idee of je naast de verbruik tegel (geeft verbruik in euro van lopende maand weer) op het homescreen ook een opbrengst tegel kan weergeven? Of een tegel die verbruik + opbrengst = totale kosten/opbrengst van de lopende maand weergeeft?
Dat zou ik interessanter vinden dan enkel een verbruik weergave aangezien de PV en accu qua opbrengst nu al meer opleveren dan het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Vraagje. Hoe werkt het met de Tibber welkomstbonus code van 50 euro?
Kun je gewoon de code van iemand anders gebruiken, zodat beide de 50 euro cadeau krijgen? Werkt de code dan maar 1 keer? Kan iemand meerdere codes inzetten?
Ik kwam een draadje op Reddit tegen en daar komt aardig wat voorbij!

Oh en ik snap dat het hier niet de bedoeling is om via dit forum codes uit te wisselen, en dat is ook niet wat ik zoek.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:12
ChUcKiE schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:42:
Vraagje. Hoe werkt het met de Tibber welkomstbonus code van 50 euro?
Kun je gewoon de code van iemand anders gebruiken, zodat beide de 50 euro cadeau krijgen? Werkt de code dan maar 1 keer? Kan iemand meerdere codes inzetten?
Ik kwam een draadje op Reddit tegen en daar komt aardig wat voorbij!

Oh en ik snap dat het hier niet de bedoeling is om via dit forum codes uit te wisselen, en dat is ook niet wat ik zoek.
Voor zover ik weet kun je maar 1 code invoeren bij of na aanmelding en niet meerdere. De code die iemand heeft werkt wel vaker dan 1 keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-05 12:52
Niek_ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:33:
Iemand een idee of je naast de verbruik tegel (geeft verbruik in euro van lopende maand weer) op het homescreen ook een opbrengst tegel kan weergeven? Of een tegel die verbruik + opbrengst = totale kosten/opbrengst van de lopende maand weergeeft?
Dat zou ik interessanter vinden dan enkel een verbruik weergave aangezien de PV en accu qua opbrengst nu al meer opleveren dan het verbruik.
Ik zou daar ook erg geholpen mee zijn. Nogal omslachtig dat kosten, opbrengsten en Grid rewards enkel los van elkaar zijn in te zien. Dat moet beter kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
@Backpacker Ik heb de meterstanden voor februari die je me hebt gestuurd, geanalyseerd. Mijn aanname was dat er een fout en of afronding in de door Tibber gebruikte data zat, maar daar is geen sprake van. De data die Tibber gebruikt hebben geen afrondingsfout en zijn verder correct. Er is één uitzondering (waar Tibber niets aan kan doen): de door Enexis aan Tibber geleverde timestamps kloppen niet en zijn (bij mij en op dit moment) 39s in de toekomst (en 33s in het onderstaande voorbeeld).

39s is een forse afwijking t.o.v. de P1 spec die maximaal 0.5s toe staat. Ik ben hier nog verder onderzoek naar aan het doen.

Ik heb nu de volgende keuze:
1. ik gebruikt het foute timestamp in de P1 data (=Enexis = Tibber)
2. Ik gebruikt mijn eigen real-time timestamp.

Als ik #1 toepas, klopt mijn Tibber factuur weer
Als ik #2 toepas klopt mijn Tibber factuur niet (is wel maar een kleine afwijking) maar kan ik wel het correcte zelfverbruik uitrekenen dat ik nodig heb om curtailment toe te passen als de netto prijzen negatief worden

Ik kies voorlopig voor #2

Hierbij de data die een en ander laten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmxDsHAjtABHgBILMKQIpWxgZ1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YcGcpGuF7Xhw7CaywDMcF3Mb.png?f=user_large

Nogmaals bedankt voor je hulp om dit inzichtelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
_gertjan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Klopt, alleen dan dus in samenwerking door in de auto in te stellen tot welk percentage de accu maximaal geladen moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JYwtjSA0Uhy_63x7rmcUX7ZPBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B62Mt1dLA5IAYSsrJUSjwnHU.jpg?f=fotoalbum_large
Dit schuifje bedoel ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 15:42
JimBony schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:38:
[...]

Ik zou daar ook erg geholpen mee zijn. Nogal omslachtig dat kosten, opbrengsten en Grid rewards enkel los van elkaar zijn in te zien. Dat moet beter kunnen.
@Tdem @Soeski @TTSS @Lempke @Tdem ivm jullie thumbs-up op mijn en JimBony's posts:
Reactie terug vanuit de klantenservice van Tibber via de chat in de app, ze hebben weer een extra vinkje gezet bij de wens om ook de opbrengstkant zichtbaar te maken op het dashboard. Hoe meer vinkjes hoe beter, dus mochten jullie dit nog niet via de chat aan Tibber verzocht hebben, doe dat dan vooral :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:03:
[...]

@Tdem @Soeski @TTSS @Lempke @Tdem ivm jullie thumbs-up op mijn en JimBony's posts:
Reactie terug vanuit de klantenservice van Tibber via de chat in de app, ze hebben weer een extra vinkje gezet bij de wens om ook de opbrengstkant zichtbaar te maken op het dashboard. Hoe meer vinkjes hoe beter, dus mochten jullie dit nog niet via de chat aan Tibber verzocht hebben, doe dat dan vooral :)
Goeie! Heb ook een bericht gestuurd via de chat:
Hallo. Op het Dashboard zou ik graag een juiste berekening van mijn maandelijkse kosten willen zien, inclusief belastingen en vastrecht. En dat daarbij ook rekening gehouden wordt met de opbrengst van teruglevering (verkoop van energie). Wordt hier aan gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:02
@Backpacker ons gesprek via de Tibber app kan ik niet meer terugvinden, maar heb je al nieuws over het instellen van de SoC tot 80% op een ondersteunende laadpaal? Je had ook de vraag uitgezet welke waarden leidend is. Heb je daar al antwoord op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _gertjan
13art schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Klopt, alleen dan dus in samenwerking door in de auto in te stellen tot welk percentage de accu maximaal geladen moeten worden.

[Afbeelding]
Dit schuifje bedoel ik.
Ah! Dat schuifje ontbreekt bij mij helaas! Waarom weet ik eigenlijk niet… Maar dat heeft wellicht met de API van Polestar te maken. Dus denk dat ik daarom ook niet zo goed snapte wat je bedoelde…

Nog even samengevat: ik heb in mijn auto altijd ingesteld dat deze maximaal mag laden tot 90%. In de app vul ik eigenlijk nooit een vertrektijd in, want meestal red ik het wel (moet altijd op verschillende plaatsen in NL zijn). Maar het zou fijn zijn als ik bv kan zeggen dat ik de volgende dag om 8:00 moet vertrekken met minimaal 60% lading. In theorie mag dat ook meer zijn als er bv grid rewards beschikbaar zijn, maar het hoeft dus niet perse tot 90%. Mede zodat ik op goedkopere momenten (bv weekend) de auto dan wel weer wél tot 90% kan laden…

Nu kan ik dus in de auto zeggen dat ie moet laden tot maximaal 60% (zoals in het voorbeeld hierboven) maar dan profiteer je dus, als die waarde gehaald is, niet meer van Grid rewards. Tevens weet de app niet dat ik maar tot 60% wil laden, dus begint ie waarschijnlijk te vroeg (en dus op een duurder tijdstip) met laden omdat de app denkt dat ie tot 100% moet…

@Backpacker heeft het zin voor mij (een simpele consument) om te vragen bij Polestar of ze hun api nog gaan aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:01:
@Backpacker ons gesprek via de Tibber app kan ik niet meer terugvinden, maar heb je al nieuws over het instellen van de SoC tot 80% op een ondersteunende laadpaal? Je had ook de vraag uitgezet welke waarden leidend is. Heb je daar al antwoord op?
Nee helaas nog niet. Ik zal nog eens een algemene vraag stellen in de faceboekgroep of iemand de juiste manier van instellen weet. Want we zouden de max SoC echt wel door moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
_gertjan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:58:
[...]

Ah! Dat schuifje ontbreekt bij mij helaas! Waarom weet ik eigenlijk niet… Maar dat heeft wellicht met de API van Polestar te maken. Dus denk dat ik daarom ook niet zo goed snapte wat je bedoelde…

@Backpacker heeft het zin voor mij (een simpele consument) om te vragen bij Polestar of ze hun api nog gaan aanpassen?
Dat schuifje is alleen beschikbaar voor niet-geintegreerde auto's omdat je daarmee instelt hoe vol de batterij is op het moment dat je gaat laden.

Ik geef iedereen altijd het advies mee gewenste functies zeker ook aan de fabrikant door te geven. Als ze niet weten dat de wens bestaat bij hun klanten dan doen ze ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brink101
Goed, de kogel is door de kerk. Ik breek mijn Greenchoice contract open en zal over een maandje overgaan op Tibber.

Ik zit nog met een paar dingen die me onduidelijk zijn waar jullie misschien zo een antwoord op hebben;

1.) Ik heb een referal code gebruikt, maar die kan ik pas verzilveren op het moment mijn energie contract in gaat. Ik zal dus moeten wachten met het aanschaffen van een Pulse. Er is geen alternatief dan te wachten toch?

2) ik heb een Alfen Single Pro laadpaal en een Tesla. De Tesla heb ik toegevoegd en ik zie de accu % in de Tibber app. De laadpaal kan ik niet toevoegen in de app omdat deze (nog) niet ondersteund wordt door Tibber. Kan ik in deze setting wel slim laden en grid rewards ontvangen mits ik de auto de hele dag aan de lader heb hangen? Of moet ik dan perse een Easee laadpaal kopen? In de app staat namelijk: "verbind je laadpunt met Tibber in de App".

3.) Ik heb een SolarEdge SE10K omvormer. Deze kan ik ook toevoegen met mijn SE gebruikers account. Echter dit is alleen uitlezen. Ten tijde van negatieve prijzen wil je dat de omvormer zijn teruglever vermogen terug brengt of de omvormer zelfs uit zet als je thuis geen stroom verbruikt. Kan Tibber de SolarEdge aansturen? Of er is er nog geen API koppeling mogelijk?

Ben benieuwd of er mensen meer over deze onderwerpen weten.
Ik ben iig blij dat ik over ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Tdem schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:38:
[...]

Goeie! Heb ook een bericht gestuurd via de chat:
Hallo. Op het Dashboard zou ik graag een juiste berekening van mijn maandelijkse kosten willen zien, inclusief belastingen en vastrecht. En dat daarbij ook rekening gehouden wordt met de opbrengst van teruglevering (verkoop van energie). Wordt hier aan gewerkt?
Reactie KS:
​Bedankt voor je bericht.

Er wordt met regelmaat gevraagd om ook de teruglevering op het startscherm weer te geven, dus ik verwacht dat dit wel gaat gebeuren.

Het verzoek om de maandelijkse kosten inclusief belastingen (is nu al het geval) en vastrecht daarbij ook weer te geven zal ik doorspelen naar onze ontwikkelaars.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
brink101 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:01:
Goed, de kogel is door de kerk. Ik breek mijn Greenchoice contract open en zal over een maandje overgaan op Tibber.

Ik zit nog met een paar dingen die me onduidelijk zijn waar jullie misschien zo een antwoord op hebben;

1.) Ik heb een referal code gebruikt, maar die kan ik pas verzilveren op het moment mijn energie contract in gaat. Ik zal dus moeten wachten met het aanschaffen van een Pulse. Er is geen alternatief dan te wachten toch?

2) ik heb een Alfen Single Pro laadpaal en een Tesla. De Tesla heb ik toegevoegd en ik zie de accu % in de Tibber app. De laadpaal kan ik niet toevoegen in de app omdat deze (nog) niet ondersteund wordt door Tibber. Kan ik in deze setting wel slim laden en grid rewards ontvangen mits ik de auto de hele dag aan de lader heb hangen? Of moet ik dan perse een Easee laadpaal kopen? In de app staat namelijk: "verbind je laadpunt met Tibber in de App".

3.) Ik heb een SolarEdge SE10K omvormer. Deze kan ik ook toevoegen met mijn SE gebruikers account. Echter dit is alleen uitlezen. Ten tijde van negatieve prijzen wil je dat de omvormer zijn teruglever vermogen terug brengt of de omvormer zelfs uit zet als je thuis geen stroom verbruikt. Kan Tibber de SolarEdge aansturen? Of er is er nog geen API koppeling mogelijk?

Voor wat betreft de omvormer, de solaredge zou dat zelf moeten kunnen, gebaseerd op de in de settings ingegeven tarieven. Als je kiest voor een dynamisch tarief kun je inderaan de negatieve tarief optimalisatie aanzetten in de solaredge app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brink101
janne_nl schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:59:
[...]

Voor wat betreft de omvormer, de solaredge zou dat zelf moeten kunnen, gebaseerd op de in de settings ingegeven tarieven. Als je kiest voor een dynamisch tarief kun je inderaan de negatieve tarief optimalisatie aanzetten in de solaredge app.
Ik zie inderdaad dat je in de app dit kunt instellen. De installateur (aangestuurd door EnergieWonen destijds) heeft volgens mij die toegang wel. Ik heb voor nu maar even een bericht aan Energiewonen gestuurd. Zal wel weer een lange reis worden voor ik zelf beheer over mijn eigen omvormer heb... zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens mij moet iedereen dat met de app kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-05 11:31
Sinds een aantal dagen klopt de teruglevering in de tibber app niet meer, zo laat de tibber app bijvoorbeeld zien dat ik tussen 8:00 en 12:00 heb teruggeleverd aan het net, terwijl ik juist tussen 17:00 en 22:00 teruggeleverd heb (Victron DESS).

Mijn grafiek in Homewizard (P1 meter) bevestigd dit ook. Het gevolg is dat de prijsberekening in de tibber app sinds een aantal dagen totaal verkeerd is, immers levert terugleveren op de daluren veel minder op dan tijdens de pieken.

Iemand een idee wat hier fout gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTrjCJRxrBqQCqUml4W7Bsmto1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ov2fBCLY8RbaCbJsOIpF762j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UdjJRAcE43xFaakBdJX_oBoOic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ia0xDfBwbzjZ03VHg5Q5zQDI.jpg?f=fotoalbum_large

Ook het totaal bedrag per maand, dat tot en met februari perfect overeen kwam met Homewizard, klopt sinds half maart niet meer. Het is alsof een hele hoop teruggeleverde kWh's niet geregistreerd zijn door Tibber en wel door de P1 meter.

[ Voor 8% gewijzigd door vaursechs op 28-03-2025 22:14 ]

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:46
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een NIBE F1255 PC warmtepomp als power-up te koppelen in de Tibber app? Ik zie dat de S-series wel via myUplink te koppelen zijn, maar sinds september 2024 werkt de F-series ook met myUplink, zie: https://nibeuplink.com/

Ik hoop zo zonder het Premium-abonnement van NIBE gebruik te kunnen maken van Smart Price Adaption (SPA). Tibber's AI-chatbot houdt het erop dat Tibber eraan werkt om het in 2025 mogelijk te maken, maar dat het nog niet wist dat de F-series inmiddels ook met myUplink werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DutchJudge schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:33:
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een NIBE F1255 PC warmtepomp als power-up te koppelen in de Tibber app? Ik zie dat de S-series wel via myUplink te koppelen zijn, maar sinds september 2024 werkt de F-series ook met myUplink, zie: https://nibeuplink.com/

Ik hoop zo zonder het Premium-abonnement van NIBE gebruik te kunnen maken van Smart Price Adaption (SPA). Tibber's AI-chatbot houdt het erop dat Tibber eraan werkt om het in 2025 mogelijk te maken, maar dat het nog niet wist dat de F-series inmiddels ook met myUplink werkt.
Daar wordt zeker aan gewerkt :)
Wel raar dat de Tibber AI dat nog niet weet te vertellen. Kan je een berichtje sturen met het e-mailadres van je Tibber account? Dan kan ik dei Ai even opvoeden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
vaursechs schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:08:
Sinds een aantal dagen klopt de teruglevering in de tibber app niet meer, zo laat de tibber app bijvoorbeeld zien dat ik tussen 8:00 en 12:00 heb teruggeleverd aan het net, terwijl ik juist tussen 17:00 en 22:00 teruggeleverd heb (Victron DESS).

Mijn grafiek in Homewizard (P1 meter) bevestigd dit ook. Het gevolg is dat de prijsberekening in de tibber app sinds een aantal dagen totaal verkeerd is, immers levert terugleveren op de daluren veel minder op dan tijdens de pieken.

Iemand een idee wat hier fout gaat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook het totaal bedrag per maand, dat tot en met februari perfect overeen kwam met Homewizard, klopt sinds half maart niet meer. Het is alsof een hele hoop teruggeleverde kWh's niet geregistreerd zijn door Tibber en wel door de P1 meter.
Volgens mij is dit geen teruglevering maar eigen verbruik van zonne-energie. Je hebt waarschijnlijk de omvormer van je zonnepanelen gekoppeld aan je tibberaccount en we zien in die uren geen teruglevering dus alle productie van je zonnepanelen wordt gezien als eigen verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
brink101 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:01:

1. nee

2. Nog niet beschikbaar voor standalone auto's maar dat komt er dit jaar wel aan. Je hebt wel een te koppelen laadpaal nodig om later dit jaar van Slim Zonneladen gebruik te kunnen maken. Mocht je laadkosten via een backoffice dienst zoals bijvoorbeeld E-flux willen doorbelasten dan is de Zaptec de enige keus (er komt een nieuwe versie aan)

3. Reeds beantwoordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brink101
@Backpacker ik had bijna de Easee Charge Lite besteld aangezien deze, volgens de website van Easee en chatGPT een backoffice van E-Flux/Road ondersteund. Maar jij zegt dat tot nu toe alleen de Zaptec Go ondersteund wordt.
Wat zie ik over het hoofd waardoor ik bijna de verkeerde beslissing neem?

Ik heb op dit moment ook E-Flux Road op m'n laadpaal omdat mijn werkgever alle laadkosten vergoed. Ik heb zelf een abonnement op het backoffice. Probleem is dat mijn huidige laadpaal zo dom en oud is (begin 2019), ik kan niet eens de firmware updaten om alleen op zonnestroom te laden bijv. De installateur lukt het ook niet en zegt dat ik het zelf maar onsite moet proberen. Het wordt tijd voor een upgrade EN het volledig beheer in eigen hand... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
Backpacker schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:40:
[...]

Volgens mij is dit geen teruglevering maar eigen verbruik van zonne-energie. Je hebt waarschijnlijk de omvormer van je zonnepanelen gekoppeld aan je tibberaccount en we zien in die uren geen teruglevering dus alle productie van je zonnepanelen wordt gezien als eigen verbruik
Echter klopt er iets niet in de telling.
Mijn homewizard P1 kwam tot en met februari perfect overeen met Tibber, zie hieronder bijvoorbeeld homewizard die in februari een totaal bedrag van € 215 euro aan gaf. Als ik dit vergelijk met Tibber in februari, komt dit precies overeen ( € 446 verbruik - € 231 teruglevering = € 215 netto).
Ook het aantal kWh van Tibber komt precies overeen met de Homewizard P1 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZHZ6930outz1AmX3vf8ZtbL4M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRTaKwLdRfcdQ3N5GLjcFmaN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzHKdoUhjtUcg5ovBqL8LVy39Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viJVw9vwYTNqHn5eMr4pplcq.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf Maart is er echter iets veranderd waardoor de terugleverregistratie niet meer klopt, de Homewizard P1 meter geeft aan dat er t/m vandaag een netto tegoed van € 185 over is met een netto teruglevering van 191 kWh.
Bij tibber kom ik echter maar tot een netto tegoed van € 142 met een netto teruglevering van 131 kWh (1323 kWh verbruikt en 1454 kWh teruggeleverd).

Kortom ik mis bij Tibber gewoon 60 kWh die niet geregistreerd zijn?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIySOSHjBqXqKx36ZT08tAOUjLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6I04iP0O5WMxggDFVzJn2oc0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4tI7hn1A9Eq9QOTi8BJ9Ppy29A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/198iwZ1EkoRceoQTGWq7vQfF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door vaursechs op 29-03-2025 09:39 ]

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
Ik ben nog even verder in de Tibber app gedoken en ben tot de ontdekking gekomen dat Tibber op 23, 24 en 25 maart GEEN ENKELE teruglevering heeft geregistreerd. Terwijl mijn homewizard aangeeft dat op 23 maart 66,4 kWh is verbruikt, op 24 maart is 74,4 kWh teruggeleverd en op 25 maart 16,1 kWh teruggeleverd.

Tevens kloppen de grafieken voor zowel productie als verbruik voor 23 tm 25 maart totaal niet:

Tibber verbruiksgrafiek toont een curve gedurende de dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmBURWyVFlVl4JC5-zMoDXT9L38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4Vg9f0gSvDx9uSReIyb3bP7.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl mijn Victron systeem stuurt op NOM en teruglevering bij piekuren, zoals in Homewizard ook duidelijk te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KrByM6kAVf4I1NTlIbwYm-gA0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RANRyzcWcVoP9107e3AXCmS8.jpg?f=fotoalbum_large

overigens komt mijn Homewizard data exact overeen met Victron VRM, de kans dat het probleem bij Tibber/Enexis ligt, lijkt mij daarom het meest voorhanden.

[ Voor 38% gewijzigd door vaursechs op 29-03-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:12
Hallo allen,

Ik heb een vraag over Grid Rewards; ik had voor vandaag een slim laadplan staan om mijn auto zoveel mogelijk op zonnestroom te laten laden. De vertrektijd van de auto staat op zondagochtend. Het laden werd door Tibber vandaag mooi ingepland tussen 13:00 en 15:00, want combi van laagste prijs (0 cent) en beste opwek lijkt me. Nu zie ik dat er vannacht en deze ochtend dmv Grid Rewards 9,5 kWh is bijgeladen. De dan geldende prijs werd gecompenseerd naar 0 zodat alleen EB en inkoopvergoeding Tibber overblijft (zoals ik het begrijp). Totale kosten: €1,39 dus 14,6 cent per kWh. De rewards waren totaal 22 cent. Volgens mij blijft dan de EB per kWh aan kosten over: €1,39 - € 0,22 = €1,17, komt op €0,123 per kWh. Moet ik Grid Rewards dus netto zien dat de inkoopvergoeding van Tibber wordt gecompenseerd?

Aangezien ik vanmiddag tussen 13:00 en 15:00 nu niet meer ga laden, lever ik terug en saldeer ik de EB van mijn laadsessie. Dus uiteindelijk is dit kostentechnisch hetzelfde als laden op zonnestroom. Totdat in 2027 de saldering natuurlijk vervalt.

Maar zijn er ook Grid Reward scenario's waarbij je netto echt niets betaald door het stabiliseren van het net? Dus afname waarbij EB, inkoopvergoeding en prijs worden gecompenseerd?

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
vaursechs schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:15:
Ik ben nog even verder in de Tibber app gedoken en ben tot de ontdekking gekomen dat Tibber op 23, 24 en 25 maart GEEN ENKELE teruglevering heeft geregistreerd. Terwijl mijn homewizard aangeeft dat op 23 maart 66,4 kWh is verbruikt, op 24 maart is 74,4 kWh teruggeleverd en op 25 maart 16,1 kWh teruggeleverd.

Tevens kloppen de grafieken voor zowel productie als verbruik voor 23 tm 25 maart totaal niet:

Tibber verbruiksgrafiek toont een curve gedurende de dag

[Afbeelding]

Terwijl mijn Victron systeem stuurt op NOM en teruglevering bij piekuren, zoals in Homewizard ook duidelijk te zien is:

[Afbeelding]

overigens komt mijn Homewizard data exact overeen met Victron VRM, de kans dat het probleem bij Tibber/Enexis ligt, lijkt mij daarom het meest voorhanden.
Er staat bij de grafiek dat het geschatte waardes zijn. We hebben dus geen meterstanden doorgekregen van je netbeheerder. Die zouden binnen tien dagen alsnog binnen kunnen komen en worden dan alsnog verwerkt.

Ik weet toevallig dat Enexis bezig is met het updaten van de software van sommige slimme meters. Wellicht dat daar de oorzaak zit maar dat kan alleen de netbeheerder je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
brink101 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:42:
@Backpacker ik had bijna de Easee Charge Lite besteld aangezien deze, volgens de website van Easee en chatGPT een backoffice van E-Flux/Road ondersteund. Maar jij zegt dat tot nu toe alleen de Zaptec Go ondersteund wordt.
Wat zie ik over het hoofd waardoor ik bijna de verkeerde beslissing neem?

Ik heb op dit moment ook E-Flux Road op m'n laadpaal omdat mijn werkgever alle laadkosten vergoed. Ik heb zelf een abonnement op het backoffice. Probleem is dat mijn huidige laadpaal zo dom en oud is (begin 2019), ik kan niet eens de firmware updaten om alleen op zonnestroom te laden bijv. De installateur lukt het ook niet en zegt dat ik het zelf maar onsite moet proberen. Het wordt tijd voor een upgrade EN het volledig beheer in eigen hand... :/
Opzich heeft Easee/ChatGPT het goed alleen is het zo dat je maar één operator kan instellen. Het is dus of Tibber of E-Flux (of iedere andere dienst die via OCPP verbindt)

Alhoewel wij Easee’s niet koppelen/besturen via OCPP maar via hun API werkt die combinatie niet.
Alleen bij Zaptec kunnen wij de laadpaal via de API besturen en kan je een backoffice via OCPP koppelen.

En ik zou echt wachten op de Go 2 die er bijna aankomt. Ben je gelijk op de toekomst voorbereid qua V2G mogelijkheden 🙂

[ Voor 4% gewijzigd door Backpacker op 29-03-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
Backpacker schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Er staat bij de grafiek dat het geschatte waardes zijn. We hebben dus geen meterstanden doorgekregen van je netbeheerder. Die zouden binnen tien dagen alsnog binnen kunnen komen en worden dan alsnog verwerkt.

Ik weet toevallig dat Enexis bezig is met het updaten van de software van sommige slimme meters. Wellicht dat daar de oorzaak zit maar dat kan alleen de netbeheerder je vertellen.
Als dat betekend dat het aan het eind van de maand alsnog klopt, dan ben ik gerustgesteld. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
vaursechs schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:05:
[...]

Als dat betekend dat het aan het eind van de maand alsnog klopt, dan ben ik gerustgesteld. _/-\o_
“Ik” kan niets garanderen. Dat ligt echt bij de netbeheerder.

Overigens zal het qua totaal verbruik wel moeten kloppen als we de laatste dagen wel weer meterstanden hebben gekregen. Alleen de verdeling van het verbruik en de teruglevering over de dag zal dan afwijken aangezien dat aan de hand van een standaardprofiel gedaan wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
vaursechs schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Echter klopt er iets niet in de telling.
Mijn homewizard P1 kwam tot en met februari perfect overeen met Tibber, zie hieronder bijvoorbeeld homewizard die in februari een totaal bedrag van € 215 euro aan gaf. Als ik dit vergelijk met Tibber in februari, komt dit precies overeen ( € 446 verbruik - € 231 teruglevering = € 215 netto).
Ook het aantal kWh van Tibber komt precies overeen met de Homewizard P1 meter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanaf Maart is er echter iets veranderd waardoor de terugleverregistratie niet meer klopt, de Homewizard P1 meter geeft aan dat er t/m vandaag een netto tegoed van € 185 over is met een netto teruglevering van 191 kWh.
Bij tibber kom ik echter maar tot een netto tegoed van € 142 met een netto teruglevering van 131 kWh (1323 kWh verbruikt en 1454 kWh teruggeleverd).

Kortom ik mis bij Tibber gewoon 60 kWh die niet geregistreerd
Kun je dit niet beter rechtstreeks met Tibber communiceren?
Dit is een forum volgens mij
Niet de chatbot van Tibber 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Hunegaart schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:04:
[...]

Kun je dit niet beter rechtstreeks met Tibber communiceren?
Dit is een forum volgens mij
Niet de chatbot van Tibber 😉
Maar een forum waarop vragen gesteld mogen worden toch? Nu kunnen ook anderen ervan leren wat de reden kan zijn als de getallen afwijken.

Of zal ik dan ook maar uit dit topic verdwijnen en geen vragen meer beantwoorden? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Sportmind schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:17:
Hallo allen,

Ik heb een vraag over Grid Rewards; ik had voor vandaag een slim laadplan staan om mijn auto zoveel mogelijk op zonnestroom te laten laden. De vertrektijd van de auto staat op zondagochtend. Het laden werd door Tibber vandaag mooi ingepland tussen 13:00 en 15:00, want combi van laagste prijs (0 cent) en beste opwek lijkt me. Nu zie ik dat er vannacht en deze ochtend dmv Grid Rewards 9,5 kWh is bijgeladen. De dan geldende prijs werd gecompenseerd naar 0 zodat alleen EB en inkoopvergoeding Tibber overblijft (zoals ik het begrijp). Totale kosten: €1,39 dus 14,6 cent per kWh. De rewards waren totaal 22 cent. Volgens mij blijft dan de EB per kWh aan kosten over: €1,39 - € 0,22 = €1,17, komt op €0,123 per kWh. Moet ik Grid Rewards dus netto zien dat de inkoopvergoeding van Tibber wordt gecompenseerd?

Aangezien ik vanmiddag tussen 13:00 en 15:00 nu niet meer ga laden, lever ik terug en saldeer ik de EB van mijn laadsessie. Dus uiteindelijk is dit kostentechnisch hetzelfde als laden op zonnestroom. Totdat in 2027 de saldering natuurlijk vervalt.

Maar zijn er ook Grid Reward scenario's waarbij je netto echt niets betaald door het stabiliseren van het net? Dus afname waarbij EB, inkoopvergoeding en prijs worden gecompenseerd?
Naast de Grid Rewards (hetgeen wat je echt verdiend) krijg je ook een compensatie als er wordt geladen in een duurder uur dan noodzakelijk.

Aan de hand van de Slim Laden planning weten we hoe goedkoop je had kunnen laden. Dus met de compensatie (die je dus niet terugziet in de Grid Reward opbrengsten) brengen we de kWh-prijs terug naar het niveau die je had betaald als je gewoon had geladen via Slim Laden.

Aan het eind van de laadsessie kan je onder de laadtijdlijn zien wat de laadsessie precies gekost heeft en dat is een combinatie van de verbruik x (de normale kWh-prijs - compensatie) - verdiende Grid Rewards.

Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste