Hi Backpacker,Backpacker schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:24:
[...]
Het lijkt mij eerlijk gezegd dat de load balancing tussen beide palen niet goed gaat. Waarom wordt er een helemaal gestopt en de andere niet? Dat lijkt met niet logisch.
Als Tibber load balancing verzorgd (dat kan alleen met een gekoppelde laadpaal wat bij jou dus niet het geval is) dan starten we beide laadpalen gewoon en door middel van load balancing krijgt de auto die het meest moet laden of het eerste klaar moet zijn voorrang qua load balancing.
Mijn advies is om in dit geval naar de load balancing instellingen van de laadpalen zelf te kijken. Welk merk heb je?
Ik heb een ShellRecharge en een Zappi v2. ik weet echter niet hoe de laodbalancing nu staat ingesteld.
De Zappi kan ik wellicht zelf instellen, maar daar moet ik even induiken, de ShellRecharge heb ik geen invloed op deze heb ik niet zelf in beheer.
De eerste auto die wel is gaan laden was aangesloten op de ShellRecharge en de auto had ook de laagste SoC.
Naast de laadpalen heb ik nog een warmtepomp (die heeft ook loadbalancing).
Ik denk dat de ShellRecharge lader de eerste was die op 3x16A is gaan laden of dat de loadbalancing net wat later ingrijpt van deze lader.
De Zappi is denk ik niet gestart omdat deze heeft gemeten dat er al teveel stroomafname was bij andere verbruikers. Dit heeft ervoor gezorgd dat Tibber een timeout heeft wat wellicht ervoor heeft gezorgd dat de auto ook niet op een later moment is gaan laden, maar dat weet ik niet zeker.
Wellicht dat er meer mensen zijn die 2 EV’s willen laden en niet de beschikking hebben over een door Tibber ondersteunde laadpaal. Daarom zou het een handige feature zijn als er meerdere EV’s in de app zijn geconfigureerd, de laadschema’s na elkaar starten. Tibber meet namelijk dat de SoC is van beide auto’s en kan dus ook uitrekenen wanneer welke auto moet gaan laden.