Hier inmiddels de
blauwe ultramarine 16 Plus binnen!
Altijd regulier formaat gehad, dus dit zal even wennen zijn. Eerste indruk is dan ook: wat is-ie groot

Wordt even wennen, al past-ie wel weer prima in de broekzak.
60 Hz is jammer en wat minder camera features wisten we natuurlijk al. Op zich jammer, maar voor een besparing van €350 neem ik dat maar voor lief
Eerste indruk camera control
Even wennen en ik begrijp wel waarom sommigen een beetje kritisch zijn. Ik denk dat het vooral neerkomt op deze 2 punten:
1) Switchen tussen modus (bijv. van zoom naar diepte) gaat door middel van het dubbel capacitief indrukken van de knop -> dat is wat onwennig, want je doet alsof je de knop indrukt maar stiekem toch niet. Hier had ik zelf eerder een dubbel tap verwacht.
2) Maken van een foto gaat daadwerkelijk door ‘m fysiek in te drukken -> redelijk wat weerstand, omdat de knop ook relatief diep in de behuizing ligt (terwijl alle andere knoppen als het ware bovenop de behuizing liggen)
Wat mij betreft passen ze de interface iets aan: wisselen van modus door middel van een dubbel tap, bevestigen van iets (bijv. AF locken) d.m.v. de ‘capacitief indrukken’ en vervolgens daadwerkelijk fysiek de knop doordrukken voor de foto.
Qua hardware voor volgend jaar: of de knop iets minder diep in de behuizing of een knop met minder weerstand. Als alternatief: volledig capacitief. Apple heeft met hun home buttons in de oude iPhones en met de touchpads in de huidige MacBooks al bewezen dat ze een ‘dubbele’ digitale knop kunnen maken die realistisch aanvoelt als een echte knop.
Overige indrukken
- Voelt amper zwaarder aan dan de 15 Pro
- Lijkt minder snel over te verhitten (al is het nog kort dag voor een definitieve conclusie)
- De nieuwe photographic styles zijn onverwacht goed (definitieve conclusie even afwachten totdat de camera echt goed wordt gebruikt)
- Ultramarine kleur ziet er 90% van de tijd blauwer uit dan de marketingfoto’s van Apple tonen