Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:20
syltheboy schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:54:
[...]

Hier van 12PM naar 16PM en zelfs dan merk je maar weinig verschil. De accu is wel een stuk verbeterd en verder vind ik het scherm wat mooier. De toename van de grootte van het scherm vind ik niet merkbaar.
En nou ja de accu is wat verbeterd, uiteindelijk zal jou 14 batterij iets versleten zijn.
Dus ga je echt verschil merken, als je de 14 en de 16 nieuw naast elkaar zal gebruiken met accu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
[quote]THE_BASE schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:38:
[...]
We hebben in ons nieuwe huis zelfs ovens, koffiemachine en kookplaat op de wifi, ik heb werkelijk geen idee waarom ik dat zou willen.
Maar waarom heb je het dan, moest je het instellen om het apparaat te kunnen gebruiken ?
En als het was om eens een keer te kijken, kan je vast de functie wel weer uitzetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Zou de 16 serie de aankomende 6 maanden duurder worden i.v.m. Trump ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:59
WiLLoW_TieN schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:40:
Zou de 16 serie de aankomende 6 maanden duurder worden i.v.m. Trump ?
Las gister dat Apple o.a. de productie naar Brazilië aan het verplaatsen is om alles te omzeilen. Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen.
https://9to5mac.com/2025/...-assembly-brazil-tariffs/

[ Voor 9% gewijzigd door Dennisdn op 06-04-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:56
Vraagje over kabels, ik zie door de bomen het bos niet.. Op dit moment is alles lightning, maar met de 16 komt usb-c.

In de auto gebruik ik voor carplay nu een usb-a naar lightning. Zowel usb-c als lightning gaat nodig zijn. Daar moet natuurlijk data en laden over. Handigste oplossing zou een verloopje zijn.. Maar de apple adapter is €35-.. Alternatief is tussen kabels wisselen. Alleen heb ik dan weer een usb-a naar c nodig. Die heeft ikea voor een zeer schappelijke prijs. Ik heb zelfs nog een soort poppetje (link) dat als multi-adapter kan fungeren, maar die heb ik eigenlijk nooit durven te gebruiken. Terecht?

Ik heb de nodige horror verhalen gelezen over niet-Apple kabels.. vandaar mijn terughoudendheid.
In hoeverre is dit relevant bij bijv. zo'n Ikea kabel, een usb-a/usb-c kabel die bij mijn Jabra headset/ mijn powerbank zat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Carlos0_0 schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:23:
[quote]THE_BASE schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:38:
[...]

[...]

Maar waarom heb je het dan, moest je het instellen om het apparaat te kunnen gebruiken ?
En als het was om eens een keer te kijken, kan je vast de functie wel weer uitzetten :).
Geen idee, zat bij het huis. :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carlos0_0
gelukkie schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:53:
Vraagje over kabels, ik zie door de bomen het bos niet.. Op dit moment is alles lightning, maar met de 16 komt usb-c.

In de auto gebruik ik voor carplay nu een usb-a naar lightning. Zowel usb-c als lightning gaat nodig zijn. Daar moet natuurlijk data en laden over. Handigste oplossing zou een verloopje zijn.. Maar de apple adapter is €35-.. Alternatief is tussen kabels wisselen. Alleen heb ik dan weer een usb-a naar c nodig. Die heeft ikea voor een zeer schappelijke prijs. Ik heb zelfs nog een soort poppetje (link) dat als multi-adapter kan fungeren, maar die heb ik eigenlijk nooit durven te gebruiken. Terecht?

Ik heb de nodige horror verhalen gelezen over niet-Apple kabels.. vandaar mijn terughoudendheid.
In hoeverre is dit relevant bij bijv. zo'n Ikea kabel, een usb-a/usb-c kabel die bij mijn Jabra headset/ mijn powerbank zat?
Niet Apple kabels werken meer dan prima, ik gebruik de kabel bij mijn telefoon nooit(Al jaren).
Ik heb 1 of 2 kabels gekocht van Baseus via Aliexpress(Via de Baseus store), 1 op de bank en 1 in de werkrugzak werken prima.
Ook de ac stekker die voorheen bij de telefoon zat, deze bleef altijd nieuw in de doos. gebruik die van baseus 65w voor mijn MacBook / iPad en 2 iPhones(werk en privé).
Om mijn Apple Watch te laden heb ik van Anker een 3 -1 lader op het nachtkastje,

https://www.bestbuy.ca/en...th-magsafe-black/17667774

Hiermee wordt de watch altijd geladen wanneer nodig, de lader van de Apple Watch zit nog in de doos ongebruikt.
Zo zie je dat niet apple kabels / laders meer dan prima zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 14:03
gelukkie schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:53:

Voor carplay gebruik ik een usb stick. Heb nu draadloze carplay.

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" 1080P 165Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw | iPad Air 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:06
Dennisdn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Bij Vodafone is het niet zo spannend. Naar telefoon winkel lopen, inloggen in de app of QR-code scannen en de esim is actief en je bent weer in de lucht.
Ik heb vandaag gebeld met Vodafone en dit lijkt toch niet te werken. Je kunt inderdaad de app installeren op je nieuwe toestel en dan de esim daarop zetten, maar om de esim te activeren moet je een sms ontvangen op je oude sim.

Mijn use case was, dat je ergens in het buitenland je telefoon kwijtraakt en gewoon een nieuwe kunt kopen en dan verder bellen met je eigen abonnement. Dus via de app en je Vodafone account een esim aanmaken leek ideaal. Maar helaas gaat dat dus niet werken. Of heb jij een andere ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
PhilipsFan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:42:
[...]

Ik heb vandaag gebeld met Vodafone en dit lijkt toch niet te werken. Je kunt inderdaad de app installeren op je nieuwe toestel en dan de esim daarop zetten, maar om de esim te activeren moet je een sms ontvangen op je oude sim.

Mijn use case was, dat je ergens in het buitenland je telefoon kwijtraakt en gewoon een nieuwe kunt kopen en dan verder bellen met je eigen abonnement. Dus via de app en je Vodafone account een esim aanmaken leek ideaal. Maar helaas gaat dat dus niet werken. Of heb jij een andere ervaring?
Het is mij alleen een keer gebeurd toen op Ibiza m’n telefoon werd gejat. Maar dat was nog net voor de esim-tijd. Was toen binnen 15 minuten weer up-and-running omdat Vodafone mij naar een winkeltje verwees waar ze een sim konden aanmaken op mijn eigen nummer. Even snel gekeken en Vodafone zegt in 200 landen service te verlenen dus moet je wel erg pech hebben als het niet in een vodafoneland gebeurd.

Een workarround zou kunnen zijn te zorgen dat je op reis altijd een oud voda simkaartje in je koffer hebt zitten, want ze kunnen oude kaarten op afstand eenvoudig activeren. Zo ben ik thuis eens geholpen. Toen hebben ze een willekeurig prepaid-sim die ik nog had liggen omgezet naar mijn abonnement-nummer.

Maar aan de andere kant: hoe groot is het probleem nog in de huidige tijd…. De iCloud-backup terugzetten is het belangrijkst. Al moet je de vakantie uitzitten met een lokale simkaart: alles loopt tegenwoordig toch via Whatsapp, Signal, whatever….

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 08-04-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:36
Dennisdn schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:29:
[...]

Het is mij alleen een keer gebeurd toen op Ibiza m’n telefoon werd gejat. Maar dat was nog net voor de esim-tijd. Was toen binnen 15 minuten weer up-and-running omdat Vodafone mij naar een winkeltje verwees waar ze een sim konden aanmaken op mijn eigen nummer. Even snel gekeken en Vodafone zegt in 200 landen service te verlenen dus moet je wel erg pech hebben als het niet in een vodafoneland gebeurd.

Een workarround zou kunnen zijn te zorgen dat je op reis altijd een oud voda simkaartje in je koffer hebt zitten, want ze kunnen oude kaarten op afstand eenvoudig activeren. Zo ben ik thuis eens geholpen. Toen hebben ze een willekeurig prepaid-sim die ik nog had liggen omgezet naar mijn abonnement-nummer.

Maar aan de andere kant: hoe groot is het probleem nog in de huidige tijd…. De iCloud-backup terugzetten is het belangrijkst. Al moet je de vakantie uitzitten met een lokale simkaart: alles loopt tegenwoordig toch via Whatsapp, Signal, whatever….
Telefoonnummer is je 2e verificatie als je geen ander apparaat mee hebt voor je Apple id 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
giantgiantus schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:14:
[...]

Telefoonnummer is je 2e verificatie als je geen ander apparaat mee hebt voor je Apple id 😀
Een beetje Tweaker heeft 3 of 4 Apple devices bij zich toch? 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
Dennisdn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 06:55:
[...]

Een beetje Tweaker heeft 3 of 4 Apple devices bij zich toch? 😬
Haha als je op vakantie gaat niet, dan heb je hooguit een iPad bij je.
Je Apple Watch is leuk, maar die is gekoppeld met je Apple Watch(dus heb je dan ook niks aan😂).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisdn
Carlos0_0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:10:
[...]

Haha als je op vakantie gaat niet, dan heb je hooguit een iPad bij je.
Je Apple Watch is leuk, maar die is gekoppeld met je Apple Watch(dus heb je dan ook niks aan😂).
Het was ook een beetje cynisch omdat ik regelmatig bij de douane uitgelachen word met 2 iPads, een laptop, een MacBook, een Watch, m’n normale iPhone en een oude SE die volledig in m’n ecosysteem is opgenomen voor noodgevallen 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Dennisdn schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:43:
[...]

Las gister dat Apple o.a. de productie naar Brazilië aan het verplaatsen is om alles te omzeilen. Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen.
https://9to5mac.com/2025/...-assembly-brazil-tariffs/
W T F ; https://finance.yahoo.com...5642117.html?guccounter=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forto
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 11:19
Ik ben toch benieuwd hoe de foto’s van de 16 worden ervaren. Komende van een iPhone 15 vind ik de standaard plaatjes uit de 16 toch minder indrukwekkend, vooral qua kleur/saturatie en belichting/contrast.
Voor mijn gevoel moet ik steeds zoeken en tweaken met o.a. undertones voor een mooi resultaat. Hoe gaan jullie daarmee om? Heeft men uiteindelijk een default undertone gevonden, blijft men ook steeds tweaken of gewoon op standaard schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:15
forto schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:54:
Ik ben toch benieuwd hoe de foto’s van de 16 worden ervaren.
[…]
of gewoon op standaard schieten?
Met mijn 16 Pro schiet ik alleen maar raw en ik doe de nabewerking in Photomator op de Mac. De telefoon vervangt zo langzamerhand mijn “echte” camera meer dan 90% van de tijd……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
forto schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:54:
Ik ben toch benieuwd hoe de foto’s van de 16 worden ervaren. Komende van een iPhone 15 vind ik de standaard plaatjes uit de 16 toch minder indrukwekkend, vooral qua kleur/saturatie en belichting/contrast.
Voor mijn gevoel moet ik steeds zoeken en tweaken met o.a. undertones voor een mooi resultaat. Hoe gaan jullie daarmee om? Heeft men uiteindelijk een default undertone gevonden, blijft men ook steeds tweaken of gewoon op standaard schieten?
Standaard schieten, niks instellen aanpassen klaar.
Ik komt dan van 15 pm af, en heb door ongeluk met dat toestel een 16pm.
Maar ik vind het niet gek dat je weinig tot geen verschil ziet naar 1 jaar, dit ga je pas naar een paar jaar merken.

Sowieso zijn camera’s al zo goed tegenwoordig, dat je zeker na 1 jaar echt geen verschil ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSW35GRpOewCsBbW9sOCzp0Wgp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CCPG8oz9Z8ncYpEwiDBs4E6.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.rtl.nl/nieuws...phones-computers-china-vs

Vooralsnog spreken ze alleen over voor VS-burgers. Dus nog niet echt duidelijkheid voor ons.

[ Voor 71% gewijzigd door Dennisdn op 12-04-2025 19:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dennisdn schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:57:
[Afbeelding]

https://www.rtl.nl/nieuws...phones-computers-china-vs

Vooralsnog spreken ze alleen over voor VS-burgers. Dus nog niet echt duidelijkheid voor ons.
Hoezo niet echt duidelijk voor ons? Er was altijd al sprake van import richting de VS. Voor de EU maakt het niets uit, tenzij de EU zelf importheffingen oplegt.

Het enige wat. had kunnen gebeuren is dat ze wereldwijd prijzen zouden verhogen om enkel en alleen de kosten binnen de VS op te vangen. Dat lijkt hiermee wel volledig van de baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
Uniciteit schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:48:
[...]

Hoezo niet echt duidelijk voor ons? Er was altijd al sprake van import richting de VS. Voor de EU maakt het niets uit, tenzij de EU zelf importheffingen oplegt.

Het enige wat. had kunnen gebeuren is dat ze wereldwijd prijzen zouden verhogen om enkel en alleen de kosten binnen de VS op te vangen. Dat lijkt hiermee wel volledig van de baan.
Ik ben er niet zo mee bezig maar een boel Tweakers maken zich er zorgen over in de forums, vandaar ik het ff deelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovinho99
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-04 06:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGhy21PL0hjlZp140R08FdsGnuI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZCbPD7g0V9h0aRaQGHQaE2J1.png?f=fotoalbum_large
Sinds ik de update heb gedaan gaat de batterij merkbaar sneller leeg , nog mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlos0_0
Nee ik zie al sinds donderdag avond 8 uur op de batterij te draaien, en heb nog 48% over.

Maar na een update kan je telefoon aan het indexeren etc zijn, dan gaat je batterij tijdelijk even wat sneller leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:47
Ik heb sinds gisteren een Iphone 16 pro 265Gb als vervanger voor mijn oude 14 pro 256Gb.
Ik had gisteren alles overgezet. Alle gmail krijg ik gewoon binnen via de mail app van apple zelf. Alleen kan ik opeens niet meer inloggen op de gmail app zelf.
Athans die 2 stap authenticatie lukt niet, omdat ik geen notificatie krijg, want die krijg je in de gmail app zelf op dat account. Ik wil juist opnieuw inloggen met dat account. Soort kip ei verhaal dus.
Iemand anders toevallig tegen dat probleem aangelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Check_Mate
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 01:04
Hallo, ik wil mijn iPhone 14 Pro upgraden naar een nieuw toestel en de iPhone 16 Pro ligt natuurlijk het meest voor de hand als keuze.

Nu hoor ik dat rond september de iPhone 17 Pro wordt gelanceerd... zou dat het wachten waard zijn?
En wordt deze niet heel duur door aanstaande importheffingen?

Alvast bedankt voor jullie hints en tips ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carlos0_0
Er zijn geen import heffingen, trump heeft ze uitspraken al lang weer aangepast.

nieuws: Trump sluit onder meer smartphones, computers en chips uit van import...

Verder vind ik het niet belangrijk om het nieuwste op dag 1 te hebben, kan prima een half jaar later(Of een model er voor).
Dan heb je tenminste een rijk aan accessoires die je kan kopen, aan hoesjes en zeker screenprotectors.
Ga je die verschillen echt merken tegenwoordig, waarschijnlijk niet. Een ietsjes grotere batterij(Maar ja de hardware is ook krachtiger dus heeft meer power nodig), een ietsjes betere camera. zo spannend is het allemaal niet meer tegenwoordig :) (Zeker na 2/3 jaar niet).
Heel misschien dat de 16 pro nog wel iets gaat zakken straks, scheelt toch weer geld(Zeker als je na 2 jaar al wil wisselen mooi mee genomen).

[ Voor 7% gewijzigd door Carlos0_0 op 27-04-2025 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:58
Check_Mate schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:16:
Hallo, ik wil mijn iPhone 14 Pro upgraden naar een nieuw toestel en de iPhone 16 Pro ligt natuurlijk het meest voor de hand als keuze.

Nu hoor ik dat rond september de iPhone 17 Pro wordt gelanceerd... zou dat het wachten waard zijn?

Als je nu een nieuwe iPhone wil kopen snap ik niet zo goed waarom je dan zou wachten tot september. Je wil er nu toch één? Gewoon nu kopen als je dat wil.
Carlos0_0 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:23:
Er zijn geen import heffingen, trump heeft ze uitspraken al lang weer aangepast.
De importtarieven die Trump heeft ingesteld (en later weer heeft uitgesteld) gaan over producten die vanuit China naar de Verenigde Staten worden geïmporteerd. Nog steeds komen de meeste iPhones uit China, die Apple in de Europese Unie importeert. De EU hanteert geen importtarieven voor iPhones uit China. Dat Apple een Amerikaans bedrijf is, heeft daar niets mee te maken. De hele grap is dat de importtarieven van Trump vooral de Amerikanen zelf treffen. ;)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 14:03

Ik ben van 14PM naar 16PM gegaan, merk er zowat niks van.
Zou op 17PM wachten, heb je gelijk ook nieuw design

[ Voor 4% gewijzigd door SuperVeloce op 27-04-2025 12:39 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" 1080P 165Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw | iPad Air 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Als het augustus was geweest zou ik zeggen: wacht een paar weekjes. Maar je hebt eigenlijk nog heel de lente en zomer voor je… en als je een nieuwe telefoon wilt, dan is dit een prima moment. In combinatie met een abonnement bij mobiel.nl of belsimpel.nl bespaar je inmiddels ook honderden euro’s. :)

Of het het verder waard is… tja dat is anders voor ieder individu. Grote updates zijn er al jaren niet meer. Het is vooral verfijnen. Ik ken zat mensen die het verschil tussen een iPhone 12 en iPhone 16 amper kunnen benoemen.

Voor wat betreft die importheffingen. Dat zijn heffingen op goederen die Amerika in gaan en dus niet bijvoorbeeld Nederland. Trump heeft niets te zeggen over hoeveel belastingen wij heffen op goederen die binnenkomen in bijvoorbeeld de haven van Rotterdam. Dat bepalen wij - samen met andere EU landen als 1 handelsblok - zelf. Vooralsnog hebben we in ieder geval geen ‘tegenheffingen’ ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:12

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Uniciteit schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:22:
[...]

Voor wat betreft die importheffingen. Dat zijn heffingen op goederen die Amerika in gaan en dus niet bijvoorbeeld Nederland. Trump heeft niets te zeggen over hoeveel belastingen wij heffen op goederen die binnenkomen in bijvoorbeeld de haven van Rotterdam. Dat bepalen wij - samen met andere EU landen als 1 handelsblok - zelf. Vooralsnog hebben we in ieder geval geen ‘tegenheffingen’ ingevoerd.
Mijn aanname is dat bedrijven als Apple de kosten van de heffingen uitsmeren over alle landen. Liever overal een verhoging van 20%, dan een spike van 50% alleen in Amerika.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Mog schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:31:
[...]

Mijn aanname is dat bedrijven als Apple de kosten van de heffingen uitsmeren over alle landen. Liever overal een verhoging van 20%, dan een spike van 50% alleen in Amerika.
Zou kunnen! Momenteel doen ze in andere landen waar importheffingen gelden echt alleen de prijzen in dat land omhoog gooien, maar ik kan me voorstellen dat dat voor een Amerikaans bedrijf wat gevoeliger ligt als ze dat ook in eigen land gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-05 14:53

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Sinds de laatste 2 updates werkt stand-by modes niet meer zoals ik gewend ben. Ene keer gaat stand-by modus niet aan op de lader, andere keer is de tijd enorm fel en dimt niet. Maar waar ik vooral tegenaan loop, het scherm gaat bijna niet aan bij bewegingen. Hiervoor hoefde ik alleen maar om te draaien in bed en mijn scherm lichte even op met de tijd. Nu kan ik ervoor staan dansen, zwaaien, en als ik geluk heb gaat die af en toe aan, erg vervelend🤔

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaPMaN
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-05 18:49
Wie herkent deze bug op de Iphone 16 Pro (is me pas afgelopen weekend opgevallen voor de eerste keer).

Als ik bij zonnig weer (maximale brightness) de camera app open en wat foto's neem, nadien de app sluit door omhoog te vegen, dan flikkert het scherm een aantal keer. Het lijkt alsof het zeer snel wisselt tussen verschillende brightness standen, met wat flikkering tot gevolg.

Ik kan dit keer op keer reproduceren, maar enkel in fel zonlicht/bij zonnig weer. Mijn vrouw haar 15 Pro heeft hier geen last van. Als ik mijn telefoon binnenshuis gebruik en dezelfde stappen herhaal werkt alles normaal.

Is dit een gekend issue?
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:49

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

SuperVeloce schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:54:
[...]

Ik ben van 14PM naar 16PM gegaan, merk er zowat niks van.
Zou op 17PM wachten, heb je gelijk ook nieuw design
Hetzelfde gisteren gedaan (bijna). Van een 14 Pro (paarse kleur) naar een 16 Pro (natural titanium) gegaan.

Het enige wat ik merk is dat de 16 pro iets lichter is. Verder vind ik het een achteruit gang qua look en feel. De 14 pro ziet er veel mooier en steviger uit en voelt ook meer luxueuzer. Als ik op de achterkant van de 14pro tik, voelt veel beter dan achterkant van de 16 pro. Beetje hetzelfde als een tafelblad van echt hout vs van dat samengeperste houtvezel-achtige.

Ook de glimmende rand van de paarse 14pro ziet er mooier uit dan de doffe rand van de 16 pro. De aparte camera knop is een gimmick, iets wat ik jaren geleden al had op Nokia Lumia telefoons met Windows Phone erop. Al met al een flinke achteruitgang voor mij mbt de look en feel.

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
MRE-Inc schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Hetzelfde gisteren gedaan (bijna). Van een 14 Pro (paarse kleur) naar een 16 Pro (natural titanium) gegaan.

Het enige wat ik merk is dat de 16 pro iets lichter is. Verder vind ik het een achteruit gang qua look en feel. De 14 pro ziet er veel mooier en steviger uit en voelt ook meer luxueuzer. Als ik op de achterkant van de 14pro tik, voelt veel beter dan achterkant van de 16 pro. Beetje hetzelfde als een tafelblad van echt hout vs van dat samengeperste houtvezel-achtige.

Ook de glimmende rand van de paarse 14pro ziet er mooier uit dan de doffe rand van de 16 pro. De aparte camera knop is een gimmick, iets wat ik jaren geleden al had op Nokia Lumia telefoons met Windows Phone erop. Al met al een flinke achteruitgang voor mij mbt de look en feel.
Je merkt na 2 jaar ook echt geen verschil meer, dus elke 2 jaar met abbo bijv wisselen heeft ook geen nut eigenlijk.
Het kan alleen zijn je denkt he de batterij is wel heel goed, maar dat is niet gek. want je eigen batterij is al wat versleten(En dat dacht je die 2 jaar er voor ook met die telefoon).
Telefoons zijn gewoon al jaren te goed, om elke jaar of 2 jaar te vervangen. Je gaat echt pas verschil merken na 3 a 4 jaar(Op meer vlakken dan alleen de batterij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Ik vond van de 14 naar de volgende juist een hele grote stap. Die 14 had echt nare randjes aan de achterkant die extra scherp aanvoelden omdat ie een stukje zwaarder was en de 15/16 hebben vooral een veel betere gewichtsverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
RaPMaN schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:28:
Wie herkent deze bug op de Iphone 16 Pro (is me pas afgelopen weekend opgevallen voor de eerste keer).

Als ik bij zonnig weer (maximale brightness) de camera app open en wat foto's neem, nadien de app sluit door omhoog te vegen, dan flikkert het scherm een aantal keer. Het lijkt alsof het zeer snel wisselt tussen verschillende brightness standen, met wat flikkering tot gevolg.

Ik kan dit keer op keer reproduceren, maar enkel in fel zonlicht/bij zonnig weer. Mijn vrouw haar 15 Pro heeft hier geen last van. Als ik mijn telefoon binnenshuis gebruik en dezelfde stappen herhaal werkt alles normaal.

Is dit een gekend issue?
Thx!
Gebeurt met die van mij niet. Zojuist even geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Carlos0_0 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:40:
[...]

Je merkt na 2 jaar ook echt geen verschil meer, dus elke 2 jaar met abbo bijv wisselen heeft ook geen nut eigenlijk.
Het kan alleen zijn je denkt he de batterij is wel heel goed, maar dat is niet gek. want je eigen batterij is al wat versleten(En dat dacht je die 2 jaar er voor ook met die telefoon).
Telefoons zijn gewoon al jaren te goed, om elke jaar of 2 jaar te vervangen. Je gaat echt pas verschil merken na 3 a 4 jaar(Op meer vlakken dan alleen de batterij).
Klopt helemaal. Het was voornamelijk mijn luiheid om naar de Apple Store te gaan om de accu te verwisselen. Die staat na ruim 25 maanden op 83% en merkte dat echt wel. Van het weekend veel op het strand geweest en slecht bereik, de accu zag je als het ware leeg lopen. Daarom maar voor een nieuwe 16 pro gegaan.
Dennisdn schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:27:
Ik vond van de 14 naar de volgende juist een hele grote stap. Die 14 had echt nare randjes aan de achterkant die extra scherp aanvoelden omdat ie een stukje zwaarder was en de 15/16 hebben vooral een veel betere gewichtsverdeling.
Haha wees dan maar blij dat ik niet aan het hoofd sta van de Q&A afdeling van Apple. Ik had geheid de 16 (en wellicht de 15 ook) afgekeurd met als reden: voelt cheap aan in vergelijking met de 14 pro. :)

Verder baal ik van de USB C aansluiting aangezien mijn vriendin net een nieuwe 14 heeft met lightning en onze oude iPad ook nog gewoon lightning heeft. Overal moet ik nu dubbele kabels neerleggen en ondanks dat ik veel USB C kabel heb liggen van oa Xbox en Playstation controllers, blijft het een doorn in mijn oog. Voor mij persoonlijk weer puur een gevalletje EU bemoeienis waar ze zich niet mee moeten bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik heb mijn iPhone 16 naar de (officiële) Apple Store gebracht voor een nieuwe achterkant. Ik heb hem teruggekregen en de achterkant is weer als nieuw. Maar een van de twee schroefjes onderin is op een vijfde millimeter na niet goed vastgedraaid. Ik voel nu met mijn vinger een hele lichte verhoging. Het irriteert me. Ook staat de telefoon nog steeds in reparatiemodus. Volgens mij klopt dit ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RiZsSas1U3pp7VaLrTmcGMdCtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75qNRBzxbHargJqZNB10rJ4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb echter geen zin om weer een trip naar de Apple Store te maken. 3 uur heen en weer en vervolgens nog een uur wachten, ondanks een afgesproken tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
MRE-Inc schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:54:
[...]

Klopt helemaal. Het was voornamelijk mijn luiheid om naar de Apple Store te gaan om de accu te verwisselen. Die staat na ruim 25 maanden op 83% en merkte dat echt wel. Van het weekend veel op het strand geweest en slecht bereik, de accu zag je als het ware leeg lopen. Daarom maar voor een nieuwe 16 pro gegaan.

[...]
Zelfde hier. Die oude 14 pro van mij zat na 2 jaar op 81 procent. Mijn telefoon daarvoor, een 12 wordt door mijn dochter nog gebruikt. Die is bijna 5 jaar en zit nog op 85 procent. Die accu van de 14 pro lijkt iets mis mee.
Ik ben blij dat de 16 pro kan opladen tot 80 procent en dan stopt met laden. Dat verlengt zeker de levensduur.
Ik had bij mijn oude 14 pro wel ingesteld met opdrachten dat deze een melding gaf bij 80 procent, maar daarmee stopte het laden niet natuurlijk. Dan moest je dat net toevallig zien en de kabel eruit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Laatst online: 14:57
Dennisdn schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:27:
Ik vind de 15/16 Pro ook een hele vooruitgang qua uitstraling en toegankelijkheid (???) met inderdaad geen scherpe randjes meer en betere gewichtsverdeling. Ook vind ik die glanzende rand er niet echt mooi uitzien, zat binnen 10 seconde onder de vingerafdrukken, deze matte afwerking van de 15/16 doet het voor mij een stuk beter.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

fisherman schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Zelfde hier. Die oude 14 pro van mij zat na 2 jaar op 81 procent. Mijn telefoon daarvoor, een 12 wordt door mijn dochter nog gebruikt. Die is bijna 5 jaar en zit nog op 85 procent. Die accu van de 14 pro lijkt iets mis mee.
Ik ben blij dat de 16 pro kan opladen tot 80 procent en dan stopt met laden. Dat verlengt zeker de levensduur.
Ik had bij mijn oude 14 pro wel ingesteld met opdrachten dat deze een melding gaf bij 80 procent, maar daarmee stopte het laden niet natuurlijk. Dan moest je dat net toevallig zien en de kabel eruit halen.
Mijn oude 12 is nu in gebruik bij mijn zoon. Die had 2 jaar geleden nog iets van 88% en heb hem er eigenlijk nooit over gehoord dat die nog slechter is geworden. Ben wel benieuwd naar dat 80% laden en of dat daadwerkelijk voor een betere accu conditie gaat zorgen. Normaal gesproken gaat hier 's nachts alles aan de lader met geoptimaliseerd laden tot 100%. In de auto naar het werk ook weer op de heen en terugweg aan de lader, ook ivm Flitsmeister op de achtergrond.
Mog schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:58:

Ik heb echter geen zin om weer een trip naar de Apple Store te maken. 3 uur heen en weer en vervolgens nog een uur wachten, ondanks een afgesproken tijd.
Ik heb het "geluk" dat op mijn vakantie adres in Italie een Apple Store om een kleine 8km zit. Tevens bij een groot winkel centrum met voldoende gratis parkeergelegenheid. Amsterdam is het dichtsbijzijnde op ruim 120km in Nederland, maar dan zit je ook weer met die achterlijke parkeertarieven in Amstardam.
Ik "spaar" dus al mijn reparaties etc op en plan een bezoekje bij de Italiaanse Apple store om 19:00 in de avond. Lekker rustig op de weg en in het winkelcentrum. Een paar jaar geleden de iPhone 7 van mijn zoon daar onder Apple Care omgewisseld voor een nieuwe. Wellicht een optie om te onderzoeken bij jouw vakantie adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
MRE-Inc schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:49:
[...]

Mijn oude 12 is nu in gebruik bij mijn zoon. Die had 2 jaar geleden nog iets van 88% en heb hem er eigenlijk nooit over gehoord dat die nog slechter is geworden. Ben wel benieuwd naar dat 80% laden en of dat daadwerkelijk voor een betere accu conditie gaat zorgen. Normaal gesproken gaat hier 's nachts alles aan de lader met geoptimaliseerd laden tot 100%. In de auto naar het werk ook weer op de heen en terugweg aan de lader, ook ivm Flitsmeister op de achtergrond.
Dat gaat zeker wel bijdragen aan een langere levensduur. Een accu vindt het niet fijn om volledig opgeladen te zijn. Maar het is inderdaad ook niet zo dat dat de enige factor is voor slijtage van een accu. Ook te warm worden kan een accu laten verouderen.
Ik gebruikte die 12 ook in een houder aan het raam in mijn toenmalige auto icm navi en flitsmeister. Daardoor kon die erg warm worden. De 14 pro heb ik alleen gebruikt icm carplay, maar wel aan een kabel. Daardoor laadde die in de auto volledig op, terwijl deze gebruikt werd. Ook dat vind een telefoon niet heel fijn volgens mij. Maar ik heb geen woon werk verkeer, dus dat was niet dagelijks.
Bij de huidige auto gebruik ik alleen de draadloze oplader en daardoor wordt de telefoon wel heel erg warm heb ik gemerkt. Maar als deze 80 procent heeft bereikt, dan laadt hij nu dus niet meer, dus dan zou dat verholpen moeten zijn. Daar ga ik de komende tijd maar eens op letten. Als dat niet zo blijkt te zijn, ga ik wellicht wel weer een kabel gebruiken of die draadloze lader afschermen, zodat de telefoon niet meer oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

fisherman schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:37:
[...]

Dat gaat zeker wel bijdragen aan een langere levensduur. Een accu vindt het niet fijn om volledig opgeladen te zijn. Maar het is inderdaad ook niet zo dat dat de enige factor is voor slijtage van een accu. Ook te warm worden kan een accu laten verouderen.
Ik gebruikte die 12 ook in een houder aan het raam in mijn toenmalige auto icm navi en flitsmeister. Daardoor kon die erg warm worden. De 14 pro heb ik alleen gebruikt icm carplay, maar wel aan een kabel. Daardoor laadde die in de auto volledig op, terwijl deze gebruikt werd. Ook dat vind een telefoon niet heel fijn volgens mij. Maar ik heb geen woon werk verkeer, dus dat was niet dagelijks.
Bij de huidige auto gebruik ik alleen de draadloze oplader en daardoor wordt de telefoon wel heel erg warm heb ik gemerkt. Maar als deze 80 procent heeft bereikt, dan laadt hij nu dus niet meer, dus dan zou dat verholpen moeten zijn. Daar ga ik de komende tijd maar eens op letten. Als dat niet zo blijkt te zijn, ga ik wellicht wel weer een kabel gebruiken of die draadloze lader afschermen, zodat de telefoon niet meer oplaadt.
Na Corona hier ook bijna geen woon-werk meer. Max 2 dagen in de 14 dagen naar kantoor. Heb ook gemerkt dat mijn 14 pro erg warm werd als die op de in de auto ingebouwde draadloze oplader lag, dus daarna eigenlijk altijd via de kabel opgeladen. Wel draadloze carplay, maar eigenlijk gebruik ik carplay alleen op de achtergrond om Flitsmeister te draaien. Verder gebruik ik altijd de ingebouwde navigatie van de auto zelf ipv Apple Maps of Google maps.

Ik ben benieuwd wat de 16 pro doet op de draadloze oplader en een limiet van 80% opladen. Bij een rit van 50km (woon-werk enkele reis) met Flitsmeister en volle accu lijkt me dan dat die zakt naar 79% en dan weer gaat opladen naar 80%, weer stopt met laden en terugzakt naar 79% en dan weer gaat laden. Weet niet of dat nou echt goed is voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
MRE-Inc schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:08:
[...]

Na Corona hier ook bijna geen woon-werk meer. Max 2 dagen in de 14 dagen naar kantoor. Heb ook gemerkt dat mijn 14 pro erg warm werd als die op de in de auto ingebouwde draadloze oplader lag, dus daarna eigenlijk altijd via de kabel opgeladen. Wel draadloze carplay, maar eigenlijk gebruik ik carplay alleen op de achtergrond om Flitsmeister te draaien. Verder gebruik ik altijd de ingebouwde navigatie van de auto zelf ipv Apple Maps of Google maps.

Ik ben benieuwd wat de 16 pro doet op de draadloze oplader en een limiet van 80% opladen. Bij een rit van 50km (woon-werk enkele reis) met Flitsmeister en volle accu lijkt me dan dat die zakt naar 79% en dan weer gaat opladen naar 80%, weer stopt met laden en terugzakt naar 79% en dan weer gaat laden. Weet niet of dat nou echt goed is voor de accu.
Ja klopt, dat is ook de reden dat ik het even wil aankijken of hij ook zo warm wordt op die manier. Anders gaat de telefoon aan de kabel.
Ik gebruik eigenlijk alleen flitsmeister in de auto. Het scherm staat dan aan. Ik weet niet of flitsmeister ook werkt met het scherm uit. Moet ik nog steeds een keer proberen. Dat kost natuurlijk minder stroom.
Hopelijk blijft de accu van de 16 pro langer goed. De 14 pro gebruikt mijn vrouw momenteel. Wellicht gaat daar een keer een nieuwe accu in als die echt te slecht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
fisherman schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:59:
[...]
Ik weet niet of flitsmeister ook werkt met het scherm uit.
Dat werkt zeker.

Ik heb zelfs een automation gemaakt dat als de telefoon verbinding maakt met de carkit, FM wordt opgestart en daarna meteen naar de achtergrond gaat én het AOD uit gaat zodat het scherm echt zwart is, want dat vind ik allemaal maar afleiden in de auto. FM-meldingen komen dan als pushbericht op het scherm langs. Bij disconnect van carkit de automation andersom en gaat AOD weer aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 07-05-2025 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-05 10:59
Mog schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:58:
Dit blijf ik wel echt bizar vinden ja.

Met pijn en moeite een afspraak toen kunnen maken om de batterij te vervangen.

Ja kom over 1,5-2 uur maar terug :+

Maak toch niet voor niks een afspraak voor een klusje van 10-20 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlos0_0
TrueGamer schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:49:
[...]

Dit blijf ik wel echt bizar vinden ja.

Met pijn en moeite een afspraak toen kunnen maken om de batterij te vervangen.

Ja kom over 1,5-2 uur maar terug :+

Maak toch niet voor niks een afspraak voor een klusje van 10-20 minuten.
Haha ja je maakt een afspraak met een consultant daar, die gaat met je kijken wat het probleem is.
Je maakt geen afspraak voor directe reparatie :P, ik heb het ook 1 keer mee gemaakt.
Ik weet niet meer voor wat, maar mocht 2 uur later terugkomen. Dan zou mijn telefoon weer gemaakt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Carlos0_0 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:35:
[...]

Haha ja je maakt een afspraak met een consultant daar, die gaat met je kijken wat het probleem is.
Je maakt geen afspraak voor directe reparatie :P, ik heb het ook 1 keer mee gemaakt.
Ik weet niet meer voor wat, maar mocht 2 uur later terugkomen. Dan zou mijn telefoon weer gemaakt zijn.
Opzich niet gek natuurlijk dat ze niet meteen een reparateur inplannen. En (imho) nog steeds best netjes dat je na het consult binnen 2 uur weer een gerepareerd product hebt (met IP rating etc).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Carlos0_0 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:35:
[...]

Ik had een afspraak met zo'n consultant om 11:00. Pas om 12:15 werd ik door die consultant ontvangen. En om 17:00 uur kon ik mijn telefoon weer ophalen. Dat laatste heb ik geen moeite mee, ik snap dat een reparatie tijd kost. Maar dat ik ondanks mijn afspraak van 11 ruim een uur moet wachten op het welkomstpraatje + wat moet er gebeuren vond ik heel &$!#%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
Mog schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:10:
[...]

Ik had een afspraak met zo'n consultant om 11:00. Pas om 12:15 werd ik door die consultant ontvangen. En om 17:00 uur kon ik mijn telefoon weer ophalen. Dat laatste heb ik geen moeite mee, ik snap dat een reparatie tijd kost. Maar dat ik ondanks mijn afspraak van 11 ruim een uur moet wachten op het welkomstpraatje + wat moet er gebeuren vond ik heel &$!#%.
Ja ik was toen ook niet helemaal op mijn tijd aan de beurt, maar als nog 4 uur wachten op reparatie vind ik nog lang.
Wat moet je in de tussentijd doen?, als je uit de stad komt waar z'n winkel zit kan je naar huis bijv. Maar anders in je uppie is dat wel lang wachten.

Maar goed als nog netjes dat je het dezelfde dag nog gemaakt terugkrijgt, dat is dan wel weer een voordeel. Andere winkels zullen het opsturen(En kan je 1 of 2 weken wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
SgtElPotato schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:02:
[...]

Opzich niet gek natuurlijk dat ze niet meteen een reparateur inplannen. En (imho) nog steeds best netjes dat je na het consult binnen 2 uur weer een gerepareerd product hebt (met IP rating etc).
Ja dat klopt 2 uurtjes is op zich nog wel te overzien, en sowieso dezelfde dag nog terug krijgen is fijn.
Want andere winkels sturen het vaak op, en kan je 1 of 2 weken wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-05 10:59
SgtElPotato schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:02:
[...]

Als ik een afspraak maak voor batterij vervanging omdat die onder de 80% zit vind ik dat niet zo heel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Is 4G nu zuiniger voor je batterij dan 5G ?

Ik heb een abbo bij Simpel wat volgens mij ook maar 4G is tot 150 Mbit/s?

[ Voor 4% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 09-05-2025 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlos0_0
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:46:
Is 4G nu zuiniger voor je batterij dan 5G ?

Ik heb een abbo bij Simpel wat volgens mij ook maar 4G is tot 150 Mbit/s?
Ja 4G is zuiniger over het algemeen dan 5G, en 5G heeft ook weinig tot geen nut op een mobiel. Misschien alleen als je hem eens als hotspot wil gebruiken.
En in grote drukke gebieden een festival/stadion misschien, al hoe meer er op 5G zitten dat 4G het dan beter doet op dat moment(Aangezien steeds meer standaard op 5G zitten).

Simpel heeft wel 5G tot 150 Mbit/s ja, maar die snelheid is gewoon een beperking die virtuele/dochter providers hebben(Dit heeft een Ben/Simyo/ Hollandse nieuwe ook).
Het verschilt per virtuele provider hoeveel snelheid je krijgt, en je bent uiteindelijk altijd nog afhankelijk van afstand van de mast/ je telefoon etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Carlos0_0 op 09-05-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Daar gaan we, Apple wil de prijzen verhogen voor de iPhone 17-serie. Ik verwacht zelf toch wel minimaal 200 euro prijsverhoging.

https://www.macrumors.com...rice-increases-iphone-17/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
Dennisweb schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:23:
Daar gaan we, Apple wil de prijzen verhogen voor de iPhone 17-serie. Ik verwacht zelf toch wel minimaal 200 euro prijsverhoging.

200 euro vind wel een beetje belachelijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
We gaan het wel zien. In het afgelopen kwartaal was er nog een groei van 5% in iPhone verkopen ten opzichte van 2024. Ik heb het idee dat 200 euro meer of minder voor de meesten niet eens uitmaakt. Er moet en zal een nieuwe iPhone komen en daar is niets mis mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Ach, die jaarlijkse upgrade gun ik mijzelf wel, als de features er naar zijn dan is het te overzien. Overigens lag dit natuurlijk al in de lijn der verwachting.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Carlos0_0 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:19:
[...]

200 euro vind wel een beetje belachelijk veel.
De iPhone X was het eerste ‘Pro’ model in 2017 met een adviesprijs van $999. In 2025-Dollars zou dat bijna $1299 zijn.

Geen idee of ze het aandurven om de prijzen met $300 te verhogen, maar de iPhone verkopen stagneren al een tijdje. Dan is nu wel zo’n beetje het moment om de prijs flink omhoog te gooien, terwijl de media wel het werk voor ze doet om het vooral op de tarieven te gooien.

(Overigens doen ze het ook andersom de laatste tijd: de base iPad is in adviesprijs flink omlaag gegaan, terwijl ook de MacBook om prijs in laag is gegaan. Daar kiezen ze duidelijk voor marktaandeel.

Het verschil met de iPhone is natuurlijk dat de iPhone al een groot marktaandeel heeft en voor zoveel mensen zó belangrijk is dat ze het toch wel blijven kopen.

De iPhone 16e valt verder beide kanten op te beredeneren: duurder dan de SE, maar dezelfde prijs als een iPhone 14 (met als belangrijke kanttekening dat de 16e wel wat goedkoper te produceren is dan een 14 ;)).

[ Voor 10% gewijzigd door Uniciteit op 12-05-2025 18:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
THE_BASE schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:33:
[...]

Ach, die jaarlijkse upgrade gun ik mijzelf wel, als de features er naar zijn dan is het te overzien. Overigens lag dit natuurlijk al in de lijn der verwachting.
@Gr4mpyC3t Ik snap dat jullie zo denken, maar moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel erg aan de prijs zou vinden. Ik ben - zoals jullie weten - een behoorlijke Apple-fanaat, maar ik weet niet of ik zo gek zou zijn om nog eens 200 euro extra te betalen. Dan zou ik wel echt heel wat nieuwe top features verwachten. Niet alleen een nieuw ontwerp. En laten we eerlijk zijn: Apple Intelligence is tot nu toe een aanfluiting, terwijl Apple dat juist de grote feature van de iPhone 16 maakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Het is natuurlijk niet leuk als het zo is, maar ik vind het nog wel meevallen. Op zich zijn de iPhone-prijzen al jaren lang heel stabiel, zelfs een keer omlaag gegaan dit jaar. Terwijl je 5 jaar geleden bij de supermarkt nog een kar vol had voor 100 euro en nu amper een tas….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Wel benieuwd: waar zouden jullie dan ongeveer de grens trekken qua prijsverhoging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlos0_0
Dennisweb schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:14:
Wel benieuwd: waar zouden jullie dan ongeveer de grens trekken qua prijsverhoging?
Ik neem nu altijd de Pro Max als ik een nieuwe koop, eigenlijk vind ik die 1400 euro al te gek(bijna 1500).
Ik ben nu toevallig pas afgelopen December na een nieuw model gedaan, het kan zomaar zijn dat mijn volgende nog een paar maanden later komt(Over een paar jaar).

Je ziet nu de 16PM al voor 1200 euro/ 1300 euro, en dat 3 kwart jaar na de release al, en dat is nog steeds het nieuwste model.
Dus gewoon even een half jaar of iets langer wachten, en niet direct het nieuwste direct willen hebben als het uit komt(Scheelt je zo een paar 100 euro).
De 16 Plus is zelfs al voor 900 euro te koop, en ik vind 900/1000 euro eigenlijk meer dan prima.
Kan zo maar zijn mijn volgende iPhone geen PM meer wordt, sowieso geef ik niks om de camera(Die zijn al jaren van alle modellen prima).

Het wordt dan of een Plus misschien van rond de 1000 euro, of het model PM van een jaar geleden.
Het is niet dat ik het niet kan betalen(Kan het meer dan prima betalen), maar 1500 euro voor een telefoon vind ik eigenlijk gewoon belachelijk.
Want waarom zou je direct het nieuwste moeten hebben, als iPhones toch jaren lang ondersteuning krijgen ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Al zou de prijs een paar honderd euro omhoog gaan, ga ik er van uit dat de restwaarde na een jaar met diezelfde paar honderd euro omhoog gaat. Daarmee blijven de gebruikskosten ongeveer hetzelfde…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Dennisdn schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:43:
Al zou de prijs een paar honderd euro omhoog gaan, ga ik er van uit dat de restwaarde na een jaar met diezelfde paar honderd euro omhoog gaat. Daarmee blijven de gebruikskosten ongeveer hetzelfde…
Dat is correct. Zolang we niet die grap krijgen van verhogen en dan volgend jaar weer verlagen. Dat heeft me toen meer gekost dan alleen het verschil in prijs. "Ja, maar ik kan voor prijs X ook de nieuwe krijgen", is dan het argument bij de tweedehandsverkoop.

Ik moet maar even zien wat ik doe. Het is nog geen september en er is nog genoeg tijd om geld opzij te zetten. Heb immers ook een 16 Pro Max die tegen die tijd weer in de verkoop gaat. Levert denk ik nog zo'n 800 euro op (op basis van eerdere verkopen). Als we dan rond de 1579 - max 1649 zitten, is het nog wel te doen. Krijg ook nog 110 euro terug van Apple Care, als ik hem niet laat stuiteren in de tussentijd. We'll see. 300 euro verhogen zie ik ze niet meteen doen. 100 USD erop in Amerika komt neer op zo'n 129 euro extra in Europa. Dat is nog wel te doen voor mij. :)

Eerst maar eens zien wat iOS 19 ons gaat brengen. Ik ben wel toe aan een nieuw likje verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Dennisweb schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:50:
[...]

@Gr4mpyC3t Ik snap dat jullie zo denken, maar moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel erg aan de prijs zou vinden. Ik ben - zoals jullie weten - een behoorlijke Apple-fanaat, maar ik weet niet of ik zo gek zou zijn om nog eens 200 euro extra te betalen. Dan zou ik wel echt heel wat nieuwe top features verwachten. Niet alleen een nieuw ontwerp. En laten we eerlijk zijn: Apple Intelligence is tot nu toe een aanfluiting, terwijl Apple dat juist de grote feature van de iPhone 16 maakte.
En toch zien we hier rond september weer de reactie: 'Ik heb met mezelf afgesproken dit jaar niet voor een nieuwe te gaan, maar ik heb zojuist een Pro Natural Titanium besteld'. :+

Alle gekheid op een stokje: voor veel mensen die een iPhone Pro of Pro Max kopen, is de prijs (denk ik) geen doorslaggevende factor. En wie in het middensegment shopt met de reguliere iPhones, koopt waarschijnlijk niet elk jaar een nieuwe. Deze groep is waarschijnlijk nog wel te overtuigen dat ze weer vier jaar met een iPhone kunnen doen, en dat zo’n aankoopbedrag over die jaren heen dan best meevalt.

En wat is het alternatief eigenlijk? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
De laatste keer dat ik zelf in de Apple-fuik ben getrapt, was bij de iPhone X. Die bood zo veel vernieuwing ten opzichte van eerdere modellen dat ik de prijs meer dan waard vond. In de huidige situatie denk ik aan een full-display iPhone, waarbij Face ID en de selfiecamera onder het scherm zitten, of een superdunne (maar sterke) iPhone, zonder concessies te doen aan prestaties of functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:56:
[...]

De laatste keer dat ik zelf in de Apple-fuik ben getrapt, was bij de iPhone X. Die bood zo veel vernieuwing ten opzichte van eerdere modellen dat ik de prijs meer dan waard vond. In de huidige situatie denk ik aan een full-display iPhone, waarbij Face ID en de selfiecamera onder het scherm zitten, of een superdunne (maar sterke) iPhone, zonder concessies te doen aan prestaties of functionaliteit.
Dat zou met het twintigjarig bestaan van de iPhone komen, las ik vandaag ergens.

Alternatief is een Samsung S25 Ultra. Die heb ik ook als ontwikkeltelefoon en dat is best een leuk ding, hoor. Met One UI7 liggen de verschillen niet zover meer uit elkaar. Maar eerst maar eens de prijsverhoging afwachten. Zoals gezegd: 100 tot 150 euro vind ik wel te doen. Maar als we in één klap 200-300 euro omhoog gaan, dan wordt het mij wel wat gortig. Al kennen jullie mij inmiddels ook heel goed. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Gr4mpyC3t schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:51:
[...]
En wat is het alternatief eigenlijk? :9
Het blijft toch wel echt bijzonder dat de wereld maar in twee kampen verdeeld blijft, Apple of Android (de merken met Android zijn wat mij betreft uitwisselbaar).

Dat er nou echt geen bedrijf kan op staan en een goede derde de wereld in kan zetten…. Als een Musk een heel automerk kan lanceren dan moet er toch ook wel eens iemand zijn die met Apple de strijd aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Prima; we slaan wel weer een generatie of 3/4 over. :+

Mijn 16 pro van een maandje na de release doet het nog steeds perfect.
Heb hem de afgelopen maanden zonder cover gebruikt en dat ging helemaal prima. Gebruik hem verder ook redelijk voorzichtig (als in; geen sleutels in dezelfde zak bijv.) maar het is zeker geen "met fluwelen handschoentjes".
Ben onder de indruk van de achterkant; die is nog totaal krasvrij. Nou had ik daar al eens een video over gezien over een gast die er met echt scherpe voorwerpen in ging zitten krassen (nou ja, poging deed tot-) en ik wist al wel dat het een (best) stootje kon hebben.
Heb hem een keer in een onnavolgbaar spastische actie van de rand van de wasbak in het toilet weten te stoten waarna hij vol op de tegelvloer terecht kwam. :X
Vermoedde daarbij dik schade opgelopen te hebben maar meer dan een klein plekje in de rand rechtsboven heeft hij er niet aan overgehouden.
Dat had veel erger af kunnen lopen; mazzeltje dus.

Wat me al wel/niet genoeg stoort sinds ik hem heb is een rammeltje vanaf het camera-eiland als ik dat ding neerleg. Dat geeft dan weer een heel cheap gevoel, maar het stoort me niet genoeg om er wat aan te (laten) doen.
Ik vermoed dat een van de ringen rond een van de camera's wat loszit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlos0_0
Dennisdn schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Het blijft toch wel echt bijzonder dat de wereld maar in twee kampen verdeeld blijft, Apple of Android (de merken met Android zijn wat mij betreft uitwisselbaar).

Dat er nou echt geen bedrijf kan op staan en een goede derde de wereld in kan zetten…. Als een Musk een heel automerk kan lanceren dan moet er toch ook wel eens iemand zijn die met Apple de strijd aan kan?
Ik denk niet eens dat het aan Apple ligt, de Android markt is gewoon te groot.
En het is al meerder keren geprobeerd

Microsoft meerdere keren (Windows mobile / Windows Phone)
Blackberry
Linux Ubuntu dacht ik
Sailfish ofzo

de laatste 2 bestaan nog wel dacht ik, maar zijn ook nooit echt groot van de grond gekomen.
Je moet je app ontwikkelaars etc mee krijgen, als dat niet gebeurt. kan je fluiten na verkopen(Kijk maar na Microsoft met Windows Phone OS(De Nokia lumia's) (waren op zich best aardige telefoons).
Maar ja amper officiële apps op te vinden, en na maak apps die niet altijd even goed werkte. dus dan gaan mensen uiteindelijk weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Gr4mpyC3t schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Dit laatste is natuurlijk - nu al - wel een klein beetje jezelf voor de gek houden. :+ De geruchten wijzen natuurlijk nu al op zo’n full display iPhone in de komende jaren. En sinds het laatste jaar wijzen de geruchten op een ‘superdunne’ iPhone in 2025.

Natuurlijk helemaal prima, maar dit is ook gewoon een Apple-fuik waar je voor valt, want Apple’s marketingmachine doet hier z’n werk al via leakers als Gurman :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
https://finance.yahoo.com...-cook-firm-145150937.html

Blijkbaar wordt de soep toch niet zo heet gegeten. Trump en Cook hebben al contact met elkaar en er is nog genoeg tijd om het een en ander recht te buigen. Bij eerdere tarieven in de eerste termijn van Trump kreeg Apple ook een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Uniciteit schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:49:
[...]

Dit laatste is natuurlijk - nu al - wel een klein beetje jezelf voor de gek houden. :+ De geruchten wijzen natuurlijk nu al op zo’n full display iPhone in de komende jaren. En sinds het laatste jaar wijzen de geruchten op een ‘superdunne’ iPhone in 2025.

Natuurlijk helemaal prima, maar dit is ook gewoon een Apple-fuik waar je voor valt, want Apple’s marketingmachine doet hier z’n werk al via leakers als Gurman :9
Oh, dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar het zijn voor mij wel serieuze features waarvan ik me kan voorstellen dat ik daarvoor val en die daadwerkelijk een stap vooruit betekenen voor de iPhone.

Het is niet voor niets dat die geruchten er al jaren zijn maar nog nooit op een iPhone zijn verschenen. Het is daadwerkelijk innovatief en moeilijk te implementeren.

Een cameraknop, grotere batterij en weer een nieuwe A-chip zijn dat overduidelijk niet. Weet jij nog wat er zo uniek was aan de iPhone 13-, 14-, 15- en 16-series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Dennisweb schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:06:
[...]

Dat zou met het twintigjarig bestaan van de iPhone komen, las ik vandaag ergens.

Alternatief is een Samsung S25 Ultra. Die heb ik ook als ontwikkeltelefoon en dat is best een leuk ding, hoor. Met One UI7 liggen de verschillen niet zover meer uit elkaar. Maar eerst maar eens de prijsverhoging afwachten. Zoals gezegd: 100 tot 150 euro vind ik wel te doen. Maar als we in één klap 200-300 euro omhoog gaan, dan wordt het mij wel wat gortig. Al kennen jullie mij inmiddels ook heel goed. ;)
Hoe zit het met de rest van het ecosysteem dan? Of maak je verder geen gebruik van iCloud en andere devices? Die integratie zou ik nog het meest missen met een overstap naar Android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Gr4mpyC3t schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:41:
[...]

Oh, dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar het zijn voor mij wel serieuze features waarvan ik me kan voorstellen dat ik daarvoor val en die daadwerkelijk een stap vooruit betekenen voor de iPhone.

Het is niet voor niets dat die geruchten er al jaren zijn maar nog nooit op een iPhone zijn verschenen. Het is daadwerkelijk innovatief en moeilijk te implementeren.

Een cameraknop, grotere batterij en weer een nieuwe A-chip zijn dat overduidelijk niet. Weet jij nog wat er zo uniek was aan de iPhone 13-, 14-, 15- en 16-series?
Ik kan de verschillen wel benoemen, maar we zijn dan ook op Tweakers. Ik ken ook mensen die ik een iPhone 12 en iPhone 16 in de handen kan duwen en met grote moeite meer dan 1 verschil kunnen benoemen.

Het is inderdaad allemaal niet zo bijzonder meer. Eigenlijk tot zo ongeveer de iPhone 6 was het ieder jaar weer wel van: “Wow, flinke upgrade in slechts een jaar tijd!” Daarna zijn er alsnog wel aardige updates geweest, maar - met uitzondering van de iPhone X - vooral refinements.

Geeft vooral aan hoe goed zowel de hard- als software is geworden.

En ergens speelt het denk ik ook wel mee dat Apple gewoon gigantisch hard is gegroeid. Ze durven minder en kunnen ook minder risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Zelf heb ik het ook wel, ik ging van de 12 PM naar de 16 PM en merk ook weinig verschil. Wel vind ik de betere batterij een groot pluspunt. Verder vind ik het Dynamic Island wel handig.

[ Voor 14% gewijzigd door syltheboy op 12-05-2025 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:53:
[...]

Hoe zit het met de rest van het ecosysteem dan? Of maak je verder geen gebruik van iCloud en andere devices? Die integratie zou ik nog het meest missen met een overstap naar Android.
Met de iPhone 16 Pro Max heb ik 256 GB, dus het meeste loopt hier gewoon lokaal, op de iPhone. Ik heb een abonnementje van 3 euro per maand voor de reservekopie en that’s about it.

Maar nu ik erbij stil sta, is uit het ecosysteem stappen moeilijker dan ik denk. Want ik heb ook een AWU2 en gebruik bijna elke dag Continuity. En de notities gebruik ik de hele dag door.

Dan kun je twee dingen doen: of leren wennen aan Android of - mezelf kennende - de prijsverhoging slikken en iets harder sparen. We zitten nog niet in september, dus dat moet kunnen.

Heb nog 1000 euro in een potje zitten voor de energieleverancier. Maar nu mijn contract bijna afloopt, staat er dat ik zelfs nog 300 euro terug zou krijgen. Dat was eerst 996 euro bijbetalen. Dus dat zou wel mooi zijn, dan nog de verkoop van de 16 Pro Max als de 17 Pro Max er is en we zijn er. :+

Zelfs m’n ouders - en ik ben 31 - snappen al hoe het bij mij gaat. “Oei, toch wel heel erg mooi! Nou, ja, het is maar een paar honderd euro meer.” En m’n broer zegt ook al: “Android gaat jou als Apple liefhebber niet gelukkig maken.”

Ze kennen me wel goed. Kans is groot dat UPS of DHL in september gewoon weer op de stoep staat. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Dennisweb schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:30:
[...]

Kans is groot dat UPS of DHL in september gewoon weer op de stoep staat. :D
Ik heb dit jaar al een goede smoes bedacht om gewoon te kunnen bestellen. Toen ik laatst mijn moeder met iets moest helpen besefte ik dat ze nog steeds mijn oude X gebruikt. Ondanks die nog steeds helemaal prima is (batterij nooit vervangen maar gaat met gemak nog een hele dag mee!) is het nu wel tijd dat ze mijn 16P gaat krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Hangt toch ook af van je salaris en of dat mee gaat ? Ik heb niks te klagen qua salaris. Krijg er elk jaar wel wat bij, draai storingsdiensten die extra geld opleveren en heb een goede CAO.

Overstap op Android is tegenwoordig net zo duur als je het vergelijkbare model van Samsung wil. Tevens weet ik niet of je Android kan gebruiken zonder Google account. Blijf het raar vinden, een advertentie bedrijf die niet onder stoelen of banken steekt dat ze alles van je willen weten vanwege hun verdienmodel.
Carlos0_0 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:23:
[...]

Ik denk niet eens dat het aan Apple ligt, de Android markt is gewoon te groot.
En het is al meerder keren geprobeerd

Microsoft meerdere keren (Windows mobile / Windows Phone)
Blackberry
Linux Ubuntu dacht ik
Sailfish ofzo

de laatste 2 bestaan nog wel dacht ik, maar zijn ook nooit echt groot van de grond gekomen.
Je moet je app ontwikkelaars etc mee krijgen, als dat niet gebeurt. kan je fluiten na verkopen(Kijk maar na Microsoft met Windows Phone OS(De Nokia lumia's) (waren op zich best aardige telefoons).
Maar ja amper officiële apps op te vinden, en na maak apps die niet altijd even goed werkte. dus dan gaan mensen uiteindelijk weer weg.
Ik was een groot fan/liefhebber van Windows op de telefoon. Toen iedereen nog met een Nokia rondliep, had ik die Orange SPV telefoons en iPaq handhelds met WIndows OS erop. Grootste probleem voor Windows Phone was dat ze actief door Google werden tegengewerkt. Geen Youtube als app en als je het op een Windows Phone in de browser probeerde, kreeg je daar ook een slechte ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Dennisweb schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:30:
[...]

Met de iPhone 16 Pro Max heb ik 256 GB, dus het meeste loopt hier gewoon lokaal, op de iPhone. Ik heb een abonnementje van 3 euro per maand voor de reservekopie en that’s about it.

Maar nu ik erbij stil sta, is uit het ecosysteem stappen moeilijker dan ik denk. Want ik heb ook een AWU2 en gebruik bijna elke dag Continuity. En de notities gebruik ik de hele dag door.

Dan kun je twee dingen doen: of leren wennen aan Android of - mezelf kennende - de prijsverhoging slikken en iets harder sparen. We zitten nog niet in september, dus dat moet kunnen.

Heb nog 1000 euro in een potje zitten voor de energieleverancier. Maar nu mijn contract bijna afloopt, staat er dat ik zelfs nog 300 euro terug zou krijgen. Dat was eerst 996 euro bijbetalen. Dus dat zou wel mooi zijn, dan nog de verkoop van de 16 Pro Max als de 17 Pro Max er is en we zijn er. :+

Zelfs m’n ouders - en ik ben 31 - snappen al hoe het bij mij gaat. “Oei, toch wel heel erg mooi! Nou, ja, het is maar een paar honderd euro meer.” En m’n broer zegt ook al: “Android gaat jou als Apple liefhebber niet gelukkig maken.”

Ze kennen me wel goed. Kans is groot dat UPS of DHL in september gewoon weer op de stoep staat. :D
Nou dat dus. Geen iPhone meer betekent voor mij ook geen integratie meer met MacBook, iPad en Apple Watch. Ik neem de telefoon onderhand vaker op via een ander apparaat dan de iPhone zelf. Het werkt te prettig om de deur uit te doen. En hoewel het controversieel is om te zeggen (want niet iedereen is het hier mee eens), betaal ik graag 'Premium' voor een optimale gebruikerservaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:30:
[...]

Nou dat dus. Geen iPhone meer betekent voor mij ook geen integratie meer met MacBook, iPad en Apple Watch. Ik neem de telefoon onderhand vaker op via een ander apparaat dan de iPhone zelf. Het werkt te prettig om de deur uit te doen. En hoewel het controversieel is om te zeggen (want niet iedereen is het hier mee eens), betaal ik graag 'Premium' voor een optimale gebruikerservaring.
En dat is ook de reden dat:
Dennisdn schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:12:
[...]

zo zal blijven.

Windows heeft het geprobeerd. IMHO was Windows Phone 8 gewoonweg superieur aan Android EN iOS. Maar je zag dat zowel Apple als Google actief tegenwerkte met hun eigen apps en andere zaken die vendor-lock-in garandeerden.

Dus ik snap dat mensen een premium willen betalen voor dit soort zaken. Das hun goed recht. Echter zorgt het ook direct voor veel minder innovatie want bij gebrek aan concurrentie zie je dat innovatie stopt.

Telefoonfabrikanten zijn eigenlijk software-bedrijven geworden, waarbij de hardware de license fee is voor de software. En voor de concurrentie is dat jammer.

Hier nog altijd heel tevreden met de 16 pro max. Ja, er zitten bugs in. Ja het werkt niet perfect. Maar voor mij werkt het goed genoeg.

En de cameraknop vind ik nog altijd fantastisch. Zoveel momenten die ik anders niet had kunnen filmen, lukken nu wel omdat je heel snel de camera-app er voor hebt en kan beginnen met filmen/foto's maken. Had laatst de 14 Pro van vrouwlief even, en ik zocht continu naar die cameraknop.

Het zoomen en andere zaken waar je de swipe-gesture kan gebruiken op die knop gebruik ik allemaal niet. Maar ik gebruik hem wel als shutter button en als er een "17 air" komt zonder knoppen zal ik mijn 16 pro max tot einde der dagen onderhouden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Waah schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:17:
[...]

Hier nog altijd heel tevreden met de 16 pro max. Ja, er zitten bugs in. Ja het werkt niet perfect. Maar voor mij werkt het goed genoeg.

En de cameraknop vind ik nog altijd fantastisch. Zoveel momenten die ik anders niet had kunnen filmen, lukken nu wel omdat je heel snel de camera-app er voor hebt en kan beginnen met filmen/foto's maken. Had laatst de 14 Pro van vrouwlief even, en ik zocht continu naar die cameraknop.

Het zoomen en andere zaken waar je de swipe-gesture kan gebruiken op die knop gebruik ik allemaal niet. Maar ik gebruik hem wel als shutter button en als er een "17 air" komt zonder knoppen zal ik mijn 16 pro max tot einde der dagen onderhouden _/-\o_
Persoonlijk vind ik die camera knop een gimmick en alles wat er achter zit ook mbt kleuren, warmte, filters etc etc. Ik ben iemand die de camera app opent en een foto maakt, niet meer en niet minder. Ik kan me voorstellen dat mensen die fotografie als hobby hebben, er anders over denken. Enige wat handig is, is idd dat je direct de camera kan openen via de knop.

Over de 14 pro gesproken. Ik kom van een 14 pro (15 pro overgeslagen) en ik kan er geen afscheid van nemen. Nog steeds niet naar fabrieks instellingen gewist en die paarse kleur en glimmende randen vind ik zoveel mooier dan het doffe van de 16 pro (natural titanium).

Ook kan ik niet echt wennen aan het opladen tot 80%. Ik heb het nav wat reacties in dit topic ingesteld op max 80%, maar elke dag moet mijn telefoon wel even aan de lader om tussen tijds wat bij te laden omdat ik bv mijn telefoon weer in de sportschool een uur aan heb met een fitness programma. En elke keer denk ik dan: als ik gewoon tot 100% had geladen, dan was ik de dag door gekomen. Aan de andere kant, heeft mijn 14 pro nog maar 83% accu capaciteit na 2 jaar. Dat vond ik dan wel weer snel gaan dat de accu zo snel slechter werd.

Ben nu met de 16 pro wel overgestapt op semi-naakt mbt hoesjes etc. Waar de 14 pro nog in een Apple Magsafe case zat, heb ik nu alleen nog maar een backcover (https://suti.co/products/phoneback). Dat bevalt me wel. De 14 pro heeft na 2 jaar geen krasje en zou zo weer de doos in kunnen en als nieuw worden verkocht. Zit nog wel te denken over Apple Care+ maar aangezien de 14 Pro nog nooit heb laten vallen, zit ik nog in dubio....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12
MRE-Inc schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:40:
[...]

Persoonlijk vind ik die camera knop een gimmick en alles wat er achter zit ook mbt kleuren, warmte, filters etc etc. Ik ben iemand die de camera app opent en een foto maakt, niet meer en niet minder. Ik kan me voorstellen dat mensen die fotografie als hobby hebben, er anders over denken. Enige wat handig is, is idd dat je direct de camera kan openen via de knop.
Dat is dus eigenlijk ook wat ik zeg. Gebruik het vooral om heel snel de camera te kunnen openen. Want zeker met kinderen: Tegen de tijd dat je de telefoon klaar hebt voor het moment, is het moment voorbij.
Over de 14 pro gesproken. Ik kom van een 14 pro (15 pro overgeslagen) en ik kan er geen afscheid van nemen. Nog steeds niet naar fabrieks instellingen gewist en die paarse kleur en glimmende randen vind ik zoveel mooier dan het doffe van de 16 pro (natural titanium).
Hij zit in een hoesje :+ boeit me niet hoe die er uit ziet. Het is een stuk gereedschap voor me. De 16 pro max had tools die de oude telefoons niet hadden (4k120) die ik nodig had. de 5x zoom was ik huiverig voor, maar bevalt me eigenlijk beter dan de 2x/3x zoom.
Ook kan ik niet echt wennen aan het opladen tot 80%. Ik heb het nav wat reacties in dit topic ingesteld op max 80%, maar elke dag moet mijn telefoon wel even aan de lader om tussen tijds wat bij te laden omdat ik bv mijn telefoon weer in de sportschool een uur aan heb met een fitness programma. En elke keer denk ik dan: als ik gewoon tot 100% had geladen, dan was ik de dag door gekomen. Aan de andere kant, heeft mijn 14 pro nog maar 83% accu capaciteit na 2 jaar. Dat vond ik dan wel weer snel gaan dat de accu zo snel slechter werd.
zet hem op 90%? :+ Of vervang de accu na 2/3 jaar. ik zou me niet elke dag willen ergeren... Heb hem op 80% maar als ik op vakantie ben (en dus meer film dan normaal) laad ik hem lekker tot 100% op....
Ben nu met de 16 pro wel overgestapt op semi-naakt mbt hoesjes etc. Waar de 14 pro nog in een Apple Magsafe case zat, heb ik nu alleen nog maar een backcover (https://suti.co/products/phoneback). Dat bevalt me wel. De 14 pro heeft na 2 jaar geen krasje en zou zo weer de doos in kunnen en als nieuw worden verkocht. Zit nog wel te denken over Apple Care+ maar aangezien de 14 Pro nog nooit heb laten vallen, zit ik nog in dubio....
Magsafe gebruik ik veel. Ik denk niet dat mijn telefoon met case nog krasvrij is. Laat hem denk ik elke week wel een keer ergens vanaf vallen :+ Ik heb respect voor mensen die hun telefoon echt nooit laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:43
MRE-Inc schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:40:
[...]

Je weet dat AppleCare+ niet meer af te sluiten is op je 14 Pro nu he ;) Of je moet het nog steeds hebben lopen terwijl je al een nieuwe 16 Pro hebt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

@Waah Zonder een oordeel te vellen, ik ben erg zuinig met mijn spullen ;)

Ga de accu idd op 90% zetten, maar vervangen na 2/3 jaar zit er niet in omdat ik:
1. Niet zo lang met een telefoon doe, max 2 jaar
2. Ik geen zin heb om naar die pauperstad Amsterdam te rijden voor de dichtsbijzijnde Apple Store. En ja ik weet dat er ook andere bedrijven dit mogen doen, maar heb al uit de ervaringen hier gelezen dat die niet zo heel denderend zijn.

@TNSN Gaat hier om AC+ voor de 16 pro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:43
MRE-Inc schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:15:
@Waah Zonder een oordeel te vellen, ik ben erg zuinig met mijn spullen ;)

Ga de accu idd op 90% zetten, maar vervangen na 2/3 jaar zit er niet in omdat ik:
1. Niet zo lang met een telefoon doe, max 2 jaar
2. Ik geen zin heb om naar die pauperstad Amsterdam te rijden voor de dichtsbijzijnde Apple Store. En ja ik weet dat er ook andere bedrijven dit mogen doen, maar heb al uit de ervaringen hier gelezen dat die niet zo heel denderend zijn.

@TNSN Gaat hier om AC+ voor de 16 pro :)
Excuses! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarolV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-05 12:42
Carlos0_0 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:36:
[...]

Ik neem nu altijd de Pro Max als ik een nieuwe koop, eigenlijk vind ik die 1400 euro al te gek(bijna 1500).
Ik ben nu toevallig pas afgelopen December na een nieuw model gedaan, het kan zomaar zijn dat mijn volgende nog een paar maanden later komt(Over een paar jaar).

Je ziet nu de 16PM al voor 1200 euro/ 1300 euro, en dat 3 kwart jaar na de release al, en dat is nog steeds het nieuwste model.
Dus gewoon even een half jaar of iets langer wachten, en niet direct het nieuwste direct willen hebben als het uit komt(Scheelt je zo een paar 100 euro).
De 16 Plus is zelfs al voor 900 euro te koop, en ik vind 900/1000 euro eigenlijk meer dan prima.
Kan zo maar zijn mijn volgende iPhone geen PM meer wordt, sowieso geef ik niks om de camera(Die zijn al jaren van alle modellen prima).

Het wordt dan of een Plus misschien van rond de 1000 euro, of het model PM van een jaar geleden.
Het is niet dat ik het niet kan betalen(Kan het meer dan prima betalen), maar 1500 euro voor een telefoon vind ik eigenlijk gewoon belachelijk.
Want waarom zou je direct het nieuwste moeten hebben, als iPhones toch jaren lang ondersteuning krijgen ?.
Goed punt die pro Maxen zijn straks echt onbetaalbaar👎😩 ik zou dan zakken naar de pro of max van vorig jaar of de plus 256 GB;):)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlos0_0
CarolV schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Goed punt die pro Maxen zijn straks echt onbetaalbaar👎😩 ik zou dan zakken naar de pro of max van vorig jaar of de plus 256 GB;):)
Ja weet je ik kan het als nog wel betalen, maar ik vind de prijs gewoon belachelijk geworden.
Met het model van vorig jaar kan je precies het zelfde, en scheelt je aardig wat centen(en krijgt 1 jaartje minder ondersteuning 5 of 6 jaar als nog).
Dus meer dan lang zat nog, daarna nog security updates dus nog steeds is die dan niet afgeschreven.

Nieuwste van nieuwste is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ja, ik vond €1299,- voor mijn 16 Pro Max erg veel geld. In de tijd van de 6 Plus vond ik €635,- voor een gesealde via marktplaats al veel geld, kun je nagaan hoe dat in 10 jaar tijd is veranderd. Al had ik ook voor de 16 Plus kunnen gaan die inmiddels €899,- kost. Dan scheelt dat nog maar €100,- met de 6 Plus die destijds meen ik een adviesprijs had van €799,-.

[ Voor 32% gewijzigd door syltheboy op 13-05-2025 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Jullie hebben wel gelijk. Ben redelijk invested in het Apple ecosysteem. Heb een AWU2, kopieer en plak dagelijks links via Continuity, schrijf alles op in mijn Notes, heb een HomePod Mini, een Mac Mini, Mac Studio, MacBook Pro en zelfs een Pro Display XDR.

Misschien is mijn kriebel voor een overstap wel gevoed doordat iOS een likje verf nodig heeft. Dat komt toch al vrij snel, want iOS 19 zou drastisch op de schop gaan.

De energieleverancier voorspelde dat ik fors moest bijbetalen, maar krijg uiteindelijk geld terug. Dus ik denk dat de iPhone 17 Pro Max daardoor wel een grote stap dichterbij is. :+

Kijk maar eens naar Samsung S25 Edge. 1099 dollar voor een uitgekleed toestel. De prijzen gaan ook daar omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstOos
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-05 09:34
Ik heb net een nieuwe iPhone 16 pro max.

De url's-links in mijn Whatsapp berichten openen het niet meer automatisch.

Safari/Chrome/Firefox openen niet meer automatisch als ik er op klik.

Heeft iemand een tip om dit op te lossen?

Alvast bedankt

Groet Ernst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:02
ErnstOos schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:34:
Ik heb net een nieuwe iPhone 16 pro max.

De url's-links in mijn Whatsapp berichten openen het niet meer automatisch.

Safari/Chrome/Firefox openen niet meer automatisch als ik er op klik.

Heeft iemand een tip om dit op te lossen?

Alvast bedankt

Groet Ernst
Toevallig zelfde issue met whatsapp. Wanneer ik klik op een link gebeurt er niets. Ingedrukt houden laat me het wel openen. Denk dat het een issue van whatsapp is.

iOS 18.5 hier

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
syltheboy schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:22:
Ja, ik vond €1299,- voor mijn 16 Pro Max erg veel geld. In de tijd van de 6 Plus vond ik €635,- voor een gesealde via marktplaats al veel geld, kun je nagaan hoe dat in 10 jaar tijd is veranderd. Al had ik ook voor de 16 Plus kunnen gaan die inmiddels €899,- kost. Dan scheelt dat nog maar €100,- met de 6 Plus die destijds meen ik een adviesprijs had van €799,-.
Ik vind ze juist goedkoop gebleven. Mijn eerste iphone was een 7plus (256). Die kostte 1150. Mijn tweede was een nornmale 12 (128). Was nog geen 1000 euro, maar had minder geheugen.
Mijn derde was een 14 pro (256) en die kostte 1460.
De 16 pro (256) was 1200 euro vorige maand. De prijs is wat gezakt al na introductie.
Al met al niet echt duurder geworden dus door al die jaren. Inflatie is een stuk hoger dan die minimale stijging.
Alle telefoons heb ik nog en werken ook allemaal nog. Gewoon best degelijke apparaten voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:30
Ik breek toch ook m'n hoofd bij deze prijzen.

Heb zelf een iPhone 15, dat is nog 'betaalbaar'.

Nu begint de iPhone 13 van mijn vrouw wat kuren te verkrijgen en batterij na te laten. Ze kan er nog wel even mee voort maar ik zou haar graag mijn 15 overdragen, zo doen we het steeds.

Ik ben alleen echt wel op zoek naar een echte sprong vooruit. Een hele tijd gedacht aan een 16 Plus, gezien de bijzonder goede accuduur en dat het eigenlijk nog best een fijne telefoon in de hand is. Vooral niet te zwaar.

Maar heb ook al een 16 Pro te handen genomen en dan is het pro motion scherm toch wel dé overtreffer in waar ik moeilijk omheen kan. Maar ook die zit al boven de 1.000 EUR (kan wel wat korting krijgen met bonnen zodat ik er net onder duik, maar pfoe.).

Ofwel uitzingen tot de iPhone 17, hopen op een beter scherm en opnieuw de base versie kopen.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Darks schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:55:

Nu begint de iPhone 13 van mijn vrouw wat kuren te verkrijgen en batterij na te laten. Ze kan er nog wel even mee voort maar ik zou haar graag mijn 15 overdragen, zo doen we het steeds.

Ik ben alleen echt wel op zoek naar een echte sprong vooruit. Een hele tijd gedacht aan een 16 Plus, gezien de bijzonder goede accuduur en dat het eigenlijk nog best een fijne telefoon in de hand is. Vooral niet te zwaar.

Maar heb ook al een 16 Pro te handen genomen en dan is het pro motion scherm toch wel dé overtreffer in waar ik moeilijk omheen kan. Maar ook die zit al boven de 1.000 EUR (kan wel wat korting krijgen met bonnen zodat ik er net onder duik, maar pfoe.).

Ofwel uitzingen tot de iPhone 17, hopen op een beter scherm en opnieuw de base versie kopen.
Die sprong vooruit ga je steeds slechter vinden met iPhone. Het is niet meer zoals vroeger, waar ieder jaar wel weer een killerfeature op de nieuwe iPhone zat. Is niet alleen bij Apple, je ziet het ook bij andere merken.

Is het een idee dat je een iPhone 16 voor je vrouw koopt en zelf nog een jaar of twee wacht? Heeft ze ook een keer iets nieuws. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:30
Gr4mpyC3t schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:52:
[...]

Die sprong vooruit ga je steeds slechter vinden met iPhone. Het is niet meer zoals vroeger, waar ieder jaar wel weer een killerfeature op de nieuwe iPhone zat. Is niet alleen bij Apple, je ziet het ook bij andere merken.

Is het een idee dat je een iPhone 16 voor je vrouw koopt en zelf nog een jaar of twee wacht? Heeft ze ook een keer iets nieuws. ;)
Ook al voorgesteld, maar dat wil ze zelf niet.

Heb al naar Samsung gekeken, meer hardware voor je geld, maar uiteindelijk zo diep gebakken in het ecosysteem dat ik denk ik niet voldoende zin hem om dat roer helemaal om te gooien.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Darks schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:10:
[...]

Ook al voorgesteld, maar dat wil ze zelf niet.

Heb al naar Samsung gekeken, meer hardware voor je geld, maar uiteindelijk zo diep gebakken in het ecosysteem dat ik denk ik niet voldoende zin hem om dat roer helemaal om te gooien.
Aha, dan zit je een beetje tussen de wal en 't schip zoals we dat dan zo mooi zeggen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Darks schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:55:

Wat voor kuren vertoond het toestel of hebben die ook te maken met de batterij? Want als de 13 verder nog prima werkt zou ik er voor kiezen om de batterij te vervangen, bespaart je weer een zak met geld voor iets wat je eigenlijk niet nodig hebt :)

Zucht...

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de ervaringen met de iPhone 16. Voor levertijden en beschikbaarheid is:
[iPhone] Levertijd & Beschikbaarheid – Deel 6
Voor importeren en losse koop is er:
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
Discussies over providers en abonnementen mogen in:
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11
En voor discussies en ervaringen met accessoires, hoesjes, wallets, screenprotectors, en andere beschermmiddelen is er:
[iPhone 16, Plus, Pro & Pro Max] Accessoires/hoesjes/wallets

Als je wilt babbelen, gezellig kletsen, of slowchatten kom dan naar #apple-talk op de officiële Tweakers Discord.