Roos79 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:56:
Bij test metingen komt Apple er meestal beter uit dan Garmin dacht ik, al ontloopt het elkaar niet veel.
Waarom zegt jouw gevoel dan nu Garmin?
Het allerbeste is een borst band natuurlijk en daar is een aw niet mee te vergelijken.
Moet zeggen als ik wel eens een meter om heb (in ziekenhuis) en de aw Watch er naast aan zet klopt het helemaal.
Er zijn 2 dingen die je uit elkaar moet zien:
- de sensoren: deze zijn (volgens the quantified scientist) en mijn eigen ervaringen bij Apple top of the bill en beter dan de de elevate gen 4/5 sensor van Garmin;
- de interpretatie van datapunten naar bruikbare informatie: daar biedt Apple niks voor en dat wordt overgelaten aan apps van derden. Die zijn, met alle respect, gemaakt door een paar developers zonder credentials op het gebied van sport/gezondheid.
Garmin heeft hier Firstbeat voor geacquireerd een aantal jaren geleden en dat is de benchmark op dit gebied. Ofwel: de rauwe data die de sensoren ophalen worden bij Garmin door top of the bill scientists omgezet in bruikbare informatie. Vandaar mijn vertrouwen in Garmin. Als Apple zelf deze interpretatie deed had ik daar ook wel vertrouwen in.
Mausssie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:54:
[...]
Erg interessant, dank voor het delen.
Athlytic heb ik al veel over gelezen, ziet er erg goed uit. Kan je delen hoe deze app zich verhoudt t.o.v. Bevel? Eventueel ook ervaring met Training Today?
Als er een apart topic is, waar specifiek dit soort apps worden besproken en deze vraag thuishoort, hoor ik dat graag.
Athlytic heeft wat meer focus op workouts en probeert een combinatie van Whoop en Garmin te zijn. Dus ook bijvoorbeeld zaken als training effect, intensiteit, training status, focus load (allemaal van Garmin). Bevel heeft dat een stuk minder maar de info die daar uit komt voelt wat beter bij hoe ik me werkelijk voel. Er schijnt ook een groter team achter te zitten (als je de reddit pagina's van beide apps doorneemt).
Training Today werkt voor mij niet, die gaf regelmatig een 9+ score als ik me waardeloos voelde. Ik ken de metrics er achter niet maar meerdere apps (Athlytic ook) gaan de mist in bij een hele hoge HRV. Dan lijkt het alsof je piekt terwijl je eigenlijk hypersensitief/actief bent en mogelijk een infectie of ontsteking aan het bevechten bent. Hoger is in principe beter dan te laag, maar als het buiten je bandbreedte valt is ook hoog niet goed. Gaat meer om de trend.
Disclaimer: ik ben geen wetenschappper en puur een enthousiasteling op dit onderwerp. Neem bovenstaande dus met een gezond korreltje zout