Het grote Ford Explorer & Capri EV topic

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:

• Arjan_N
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-01 17:29
Interessant, dank voor de reacties. Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt.

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:41
Opvallend heb vandaag een keer naar het werk gereden in de D stand i.p.v. de B stand en nu is de rit gemiddeld 16.3 kWh verbruik tegen de 18.3 kWh gisteren in de B stand.
Kan het zijn dat de B stand minder nuttig is op kortere stukken.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
De B stand remt sterker af wanneer je het acceleratiepedaal los laat. De bedoeling is dat de stroom die door dit regeneratief remmen wordt opgewekt weer terug de accu in gaat, maar dat zal zeker geen 100% zijn. Afhankelijk van wat je rijstijl is zou dit dus flink kunnen schelen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouterBend
  • Laatst online: 23-05 09:39
Skit3000 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:05:
De B stand remt sterker af wanneer je het acceleratiepedaal los laat. De bedoeling is dat de stroom die door dit regeneratief remmen wordt opgewekt weer terug de accu in gaat, maar dat zal zeker geen 100% zijn. Afhankelijk van wat je rijstijl is zou dit dus flink kunnen schelen inderdaad.
Ook als de terugwinning niet 100% is zou de B-stand altijd zuiniger moeten zijn dan de D-stand, want in de D-stand gebruik je vaker het rempedaal, waarmee je in plaats van energie terugvoeden energie omzet in wrijvingswarmte die dus verloren gaat.... Misschien is er met een andere snelheid gereden?

• mrfatmen
HouterBend schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:18:
[...]

Ook als de terugwinning niet 100% is zou de B-stand altijd zuiniger moeten zijn dan de D-stand, want in de D-stand gebruik je vaker het rempedaal, waarmee je in plaats van energie terugvoeden energie omzet in wrijvingswarmte die dus verloren gaat.... Misschien is er met een andere snelheid gereden?
Het is wel dat ik in de B best wel vaak moet bij gassen omdat er flink afgeremd wordt.
En vandaag in de D kon ik vaker uitrollen en heb denk ik daardoor minder gas gegeven.
Moet wel zeggen werk in de zelfde plaats als waar ik woon dus rij dan vooral binnen de bebouwde kom.

• HouterBend
mrfatmen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:24:
[...]

Het is wel dat ik in de B best wel vaak moet bij gassen omdat er flink afgeremd wordt.
En vandaag in de D kon ik vaker uitrollen en heb denk ik daardoor minder gas gegeven.
Moet wel zeggen werk in de zelfde plaats als waar ik woon dus rij dan vooral binnen de bebouwde kom.
Je kunt de remkracht goed doseren via het gaspedaal. Als je het gas een klein beetje terugneemt remt de auto minder hard dan wanneer je het verder terugneemt of helemaal los laat.

• Skit3000
Wanneer je de cruise control uit hebt is het bijna onmogelijk om met constante snelheid te rijden. Elke keer dat je je pedaal een beetje los laat rem je dus af (en in B-stand, nog meer) en meer je weer het pedaal daarna verder indrukken. Als je kijkt dat die jojobeweging zich elke 10 tot 20 seconden herhaalt op een rit van 30 minuten (?) gaat daar heel veel energie verloren.

Het liefst rijdt je dus met cruise control en houd je genoeg afstand van je voorganger zodat fluctuatie in snelehdi van je voorganger op jou geen effect hebben. DIt is overigens met elk voertuig van toepassing, niet alleen een EV.

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-05 19:51
Heeft iemand toevallig een Explorer demomodel bij een dealer zien staan die de AGR stoelen heeft, en zo ja welke dealer? Ik heb een proefrit van een uur gemaakt in de Basis versie maar die stoelen zijn voor mij echt een dealbreaker, ik stapte met rugpijn uit. De Premium stoelen zijn precies hetzelfde, alleen elektrisch verstelbaar en leer.
Verder vind ik 't een prima auto en de Extended Range versie heeft ook een goed bruikbaar praktijkbereik, dus als de AGR stoelen wèl comfortabel zitten zou dit zomaar mijn eerste elektrische auto kunnen worden. De enige andere auto op mijn shortlist is een BMW iX1 edrive20, die zit naar mijn mening veel comfortabeler maar moet het wel met flink minder range doen, en daar wordt mijn vrouw wat nerveus van :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter.schaap
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-11-2024
BENY1973 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:59:
Ben even benieuwd wie van jullie kiest direct voor All Season banden onder de Explorere EV? Sta in dubio wel of niet en lees tegenstrijdige verhalen.
Met enkele sneeuwdagen per jaar begin ik met de standaard banden. Als we weer meer sneeuw krijgen zal ik dat heroverwegen. Ga je naar de wintersport dan zou ik niet twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 22:11

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Robicide schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:04:
De Premium stoelen zijn precies hetzelfde, alleen elektrisch verstelbaar en leer.
De standaard versie heeft ook elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• mrfatmen
Hebben jullie ook de ervaring dat het geluid vanuit android auto veel zachter is.
Als ik gewoon radio luister DAB+ via de auto dan staat hij echt al hard als de volume balk halverwege staat.
Maar luister is spotify dan heb ik ongeveer het zelfde volume als ik de volume balk eerder richttng de 75 a 80 % zet.

Heb in geluid het volume voor bluetooth al op hard gezet i.p.v. zacht. Maar blijf dit verschil houden.
Als ik van Spotify via AA terug schakel naar Radio via de auto moet hij echt een heel stuk zachter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjan_s
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:02
Heeft iemand toevallig een Explorer demomodel bij een dealer zien staan die de AGR stoelen heeft, en zo ja welke dealer? Ik heb een proefrit van een uur gemaakt in de Basis versie maar die stoelen zijn voor mij echt een dealbreaker, ik stapte met rugpijn uit. De Premium stoelen zijn precies hetzelfde, alleen elektrisch verstelbaar en leer.
Verder vind ik 't een prima auto en de Extended Range versie heeft ook een goed bruikbaar praktijkbereik, dus als de AGR stoelen wèl comfortabel zitten zou dit zomaar mijn eerste elektrische auto kunnen worden. De enige andere auto op mijn shortlist is een BMW iX1 edrive20, die zit naar mijn mening veel comfortabeler maar moet het wel met flink minder range doen, en daar wordt mijn vrouw wat nerveus van :p
Broekhuis De Bilt heeft een zwart demo model rijden met AGR stoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BENY1973
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
peter.schaap schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:15:
[...]

Met enkele sneeuwdagen per jaar begin ik met de standaard banden. Als we weer meer sneeuw krijgen zal ik dat heroverwegen. Ga je naar de wintersport dan zou ik niet twijfelen.
Nee geen wintersport, wellicht Duitsland in winterperiode en indien er vorst en sneeuw in NL is maar vind het een moeilijke keuze.

• Arjan_N
Hoe ervaren jullie de zitpositie achter het stuur? Mijn ervaring is dat elektrische auto's soms een wat lage stoel lijken te hebben, waardoor je al snel met opgetrokken benen zit. Dat is ook een van de redenen waarom de Volvo EX30 bij mij afviel. Ik heb wel bij de dealer al een eerste indruk gekregen, maar dan heb je toch nog niet zo'n goed beeld als wanneer de stoel helemaal is afgesteld en je een paar lange ritten hebt gemaakt.

• BENY1973
https://www.zeeuwenzeeuw....w-te-bestellen-998575088/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:21
Lees nu op Ford.nl dat de SEPP wordt verdubbeld op de Explorer Limited Edition.
Denk dat ze er echt vanaf moeten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BENY1973
Martijnvdb schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:23:
Waar lees je dit op Ford.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-06 14:32
Martijnvdb schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:23:
Voor het einde van het jaar zeker 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:16:
[...]

Voor het einde van het jaar zeker 🤔
Zou kunnen, denk een soort van compensatie voor de MRB nav Prinsjesdag. Maar toch leuk:)

• peter.schaap
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-11-2024
mrfatmen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:53:
Opvallend heb vandaag een keer naar het werk gereden in de D stand i.p.v. de B stand en nu is de rit gemiddeld 16.3 kWh verbruik tegen de 18.3 kWh gisteren in de B stand.
Bekijk de review eens, geeft een aardig beeld van het verbruik.
YouTube: Ford Explorer RWD im Megatest! Reichweite Ladezeit Navi Software vom...

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 13:08
zojuist ook besteld via athlon, in spanning afwachten.... Volgens de ford website is er 16 weken levertijd op het model dat ik heb samengesteld. Zou rond de jaarwisseling moeten zijn. Als de baas akkoord geeft deze week, zal ik wel meer horen..

• sbuter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:54

sbuter

...dus...

Topicstarter
htca schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:27:
zojuist ook besteld via athlon, in spanning afwachten.... Volgens de ford website is er 16 weken levertijd op het model dat ik heb samengesteld. Zou rond de jaarwisseling moeten zijn. Als de baas akkoord geeft deze week, zal ik wel meer horen..
Welke configuratie?
Mijne is een RWD ER met AGR stoelen. Stond ook 16 weken. 6-september besteld, verwachte leverdatum 14-februari :'(

• BENY1973
Gisteren officieel besteld,
77 kw uitvoering in de mooiste kleur ;-)
-Premium uitvoering
-Glazen dak,
-Warmtepomp
-21 inch en bevestgingspunten achterin.

Info wanneer hij geleverd wordt nog niet bekend- hoor van de een 11 weken de ander 14 weken.

• htca
sbuter schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:58:
[...]

Welke configuratie?
Mijne is een RWD ER met AGR stoelen. Stond ook 16 weken. 6-september besteld, verwachte leverdatum 14-februari :'(
Beloofd niet veel goeds dan… ik heb ook de rwd 79kwh limited edition besteld (magnetic grey) inc agr stoelen, trekhaak en drive assist

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

BENY1973 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:06:
Gisteren officieel besteld,
77 kw uitvoering in de mooiste kleur ;-)
-Premium uitvoering
-Glazen dak,
-Warmtepomp
-21 inch en bevestgingspunten achterin.

Info wanneer hij geleverd wordt nog niet bekend- hoor van de een 11 weken de ander 14 weken.
“bevestgingspunten achterin”?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BENY1973
martinvdm schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:41:
[...]

“bevestgingspunten achterin”?
Klopt, Bevestigingspunten voor bagagenet achterin

• htca
BENY1973 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:58:
[...]

Klopt, Bevestigingspunten voor bagagenet achterin
Heb ik ook, van mij hoefde het niet, maar ms. htca ergert zich altijd groen en geen aan de paraplu’s en stoeltjes die daar slingeren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-05 21:10
Verkeerde groep😊😊

[ Voor 92% gewijzigd door Simon59 op 23-09-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
htca schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:03:
[...]

Beloofd niet veel goeds dan… ik heb ook de rwd 79kwh limited edition besteld (magnetic grey) inc agr stoelen, trekhaak en drive assist
Gefeliciteerd, bewuwst de Limited Edition besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
Voor wie de Explorer wil gebruiken om een caravan te trekken, hier een review:

YouTube: ACSI FreeLife TV | Trekauto Test | Ford Explorer

In de video wordt een Sprite Mondial 370 SE getrokken van zo'n 1.000 kg en zijn dit de verbruikscijfers

SnelheidVerbruik
75-8025 kWh per 100 km
80-85ruim onder de 30 kWh per 100 km
95-100dik over de 30 kWh per 100 km

Let op, dit is volgens mij geen langdurige testrit geweest maar meer een blik op het huidige verbruik bij verschillende snelheden, maar je kunt uit de verhouding tussen deze snelheden wellicht wel afleiden hoeveel meer sneller rijden je gaat kosten. Het was fijn geweest als we ook het verbruik op het moment van filmen wisten zonder caravan, maar als je af gaat op 18 kWh per 100 km dan ligt het verbruik met een caravan met matige snelheid zo'n 40% tot 50% hoger (en je bereik dus korter) en zal je denk elke 250 tot 300 km moeten laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Martijnvdb schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:55:
[...]

Gefeliciteerd, bewuwst de Limited Edition besteld?
Jep
btw kan iemand die al een explorer rijdt aangeven of je uit de software de rittenregistratie kunt halen? (Mijn huidige Kia heeft dat namelijk wel; netjes een CSV te exporteren iedere maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BENY1973
Hi,
Iemand van jullie een idee of er een verschil zit tussen de 2024.75 vs 2025 model uitvoering in de Explorer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

BENY1973 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:00:
Hi,
Iemand van jullie een idee of er een verschil zit tussen de 2024.75 vs 2025 model uitvoering in de Explorer?
Zover ik nu kan zien is het verschil met de prijslijst van juli 2024 dat er 2 opties voor AGR stoelen zijn en dat op de standaard editie de voorbereiding voor de trekhaak verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:29
Iemand de Explorer al getest of in gebruik als gezinswagen? Hoe vertaalt zich de ruimte t.o.v. een Focus of Kuga?

Op beeldmateriaal lijkt hij redelijk compact, ik vind ‘m wel stoer maar misschien toch net te klein als hoofdauto.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Darks schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:04:
Iemand de Explorer al getest of in gebruik als gezinswagen? Hoe vertaalt zich de ruimte t.o.v. een Focus of Kuga?

Op beeldmateriaal lijkt hij redelijk compact, ik vind ‘m wel stoer maar misschien toch net te klein als hoofdauto.
Hier hetzelfde inderdaad. Benieuwd naar de ervaringen inderdaad. Met name kofferbak. Die is niet superruim, maar kan wel vergroot worden met circa 90 liter als je de bodem laat zakken.Achterin is volgens mij wel goed ruim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:19

Volgens mij is de auto qua binnenruimte echt ruim zat als normale gezinsauto. De kofferbak is aan de kleine kant, maar voor mij persoonlijk in normaal dagelijks gebruik prima. Voor die 2x per jaar dat we ermee op vakantie gaan, halen we nog wel een dakkoffer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:00

Bob Popcorn

Plop!

Ik denk te vergelijken met een id.4 waar die op is gebaseerd? Alleen korter kontje, dus idd minder bagageruimte.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Bob Popcorn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:33:
[...]

Ik denk te vergelijken met een id.4 waar die op is gebaseerd? Alleen korter kontje, dus idd minder bagageruimte.
Ja klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:00

Bob Popcorn

Plop!

Dat is dan dus echt een meer dan prima gezinsauto toch? Misschien niet als je een grote hond in een bench achterin moet doen, maar gewoon 4 personen lijkt me ruim zat.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Bob Popcorn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:43:
[...]

Dat is dan dus echt een meer dan prima gezinsauto toch? Misschien niet als je een grote hond in een bench achterin moet doen, maar gewoon 4 personen lijkt me ruim zat.
Lijkt mij ook inderdaad. Met de verdubbelaar van de subsidie voor de Limited Edition erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Wie weet hoe opties meetellen voor de totale fiscale waarde van de auto?

ItemConsumentenprijsFiscale waarde
Limited Edition Extended Range RWD€ 43.750€ 42.600
Driver Assistance Pack€ 1.800€ 1.488
Wegklapbare trekhaak€ 1.000€ 826
Totaal€ 46.550€ 44.914

Volgens de configurator op de Ford site komt de fiscale waarde uit op € 45.400 in plaats van € 44.914.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt_brDOtzFTXlP_JsdRTAXlRUhY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jucUGFgMyDBHR1AvgP8Y37nB.png?f=user_large

Het lijkt er op dat ze de fiscale waarde van de auto nemen en daar de consumentenprijs van de opties bij optellen. Is dat inderdaad hoe je moet rekenen om SEPP-subsidie te ontvangen (waarbij de fiscale waarde onder de € 45.000 moet liggen)?

[ Voor 8% gewijzigd door Skit3000 op 24-09-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_N
Interessant. Hoe kom je aan de fiscale waarde van de opties?

[ Voor 93% gewijzigd door Arjan_N op 24-09-2024 14:22 . Reden: Informatie onjuist ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_N
Ook wel interessant dat in Duitsland de Explorer EV bijna 4000 euro duurder is. Het zou me niet verbazen als hier op een gegeven moment de prijzen worden verhoogd. Zeker als er geen aanleiding meer is om sommige uitvoeringen net onder de subsidiegrens van 45000 euro te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Arjan_N schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:10:
Interessant. Hoe kom je aan de fiscale waarde van de opties?
Uit de prijslijst. We hebben onze Explorer al besteld met enkel de Driver Assistance Pack en dan achteraf montage van een trekhaak (op aanraden van de dealer), maar toen ik in de prijslijst de fiscale waarde van de opties zag bedacht ik me dat de trekhaak waarschijnlijk gewoon direct meegenomen kan worden zonder over de SEPP-subsidiegrens te gaan. De dealer is het nu trouwens aan het navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Arjan_N schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:17:
Ook wel interessant dat in Duitsland de Explorer EV bijna 4000 euro duurder is. Het zou me niet verbazen als hier op een gegeven moment de prijzen worden verhoogd. Zeker als er geen aanleiding meer is om sommige uitvoeringen net onder de subsidiegrens van 45000 euro te houden.
De Explorer EV, maar ook heel veel andere EVs, zijn in Nederland inderdaad lager geprijsd zodat ze net onder de hier geldende subsidiegrens vallen. Je ziet hetzelfde in andere landen. Het maakt een autofabrikant waarschijnlijk weinig uit waar ze hun auto's verkopen, áls ze ze maar verkopen.

LandBasisprijs (euro)Korting (euro)Nettoprijs (euro)Subsidie
Nederland42.6002.95040.8002.950
België48.9503.18245.7685.000
Frankrijk46.9001.50045.4009.750
Duitsland49.50099048.5108.438
Verenigd Koninkrijk55.042055.042Geen subsidie
Polen51.20923450.9756.647
Zwitserland53.4017.74345.6584.162
Tsjechië51.7085.17146.53711.820
Italië48.0005.00043.0007.500
Roemenië47.5008.00039.50011.375

Of de subsidie overal nog klopt of dat er soms misschien een getal uit 2023 tussen zit durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken, maar Ford lijkt overal net genoeg korting te geven om onder de daar geldende grens uit te komen. Volgens mij is er in de VK geen subsidieregeling (meer) en het lijkt er op dat Ford de auto daar expres uit de markt prijst zodat de verkoopaantallen daar laag blijven en ze meer kunnen leveren in de landen waar wel nog een (flinke) subsidie van toepassing is en ze meer consumenten weg kunnen lokken bij de concurrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
https://www.autoweek.nl/a...met-bijna-e3-000-korting/

https://autorai.nl/ford-s...-het-koopje-van-het-jaar/

Mooie actie inderdaad van Ford. Ben alleen heel erg benieuwd naar de afschrijving in 5/6 jaar en 80.000 km. Hele lastige, begrijp ik.Is van veel factoren afhankelijk. EV ontwikkeling gaat snel en dit betreft de "oude" aandrijflijn/accu. Is 60% afschrijving reeel? Benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
Denk je over 5/6 jaar een nieuwe auto nodig te hebben? Bij een ICE krijg je vanaf dat moment hogere onderhoudskosten ivm slijtageonderdelen maar bij een EV is dat niet de verwachting. Logisch gezien zou de restwaarde van een EV die je nu voor €37.850 koopt dus hoger moeten zijn dan een ICE van hetzelfde bedrag, zeker zodra de MRB aangepast gaat worden om benzineauto's duurder te belasten dan EVs (zoals ze niet zo lang geleden ook dieselauto's al duurder hebben gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_N
Skit3000 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:53:
[...]

Uit de prijslijst. We hebben onze Explorer al besteld met enkel de Driver Assistance Pack en dan achteraf montage van een trekhaak (op aanraden van de dealer), maar toen ik in de prijslijst de fiscale waarde van de opties zag bedacht ik me dat de trekhaak waarschijnlijk gewoon direct meegenomen kan worden zonder over de SEPP-subsidiegrens te gaan. De dealer is het nu trouwens aan het navragen.
Ik zie de prijzen die je noemt in de prijslijst terug als netto catalogusprijs excl. btw. Dat lijkt me iets anders dan de fiscale waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_N
Martijnvdb schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:59:
https://www.autoweek.nl/a...met-bijna-e3-000-korting/

https://autorai.nl/ford-s...-het-koopje-van-het-jaar/

Mooie actie inderdaad van Ford. Ben alleen heel erg benieuwd naar de afschrijving in 5/6 jaar en 80.000 km. Hele lastige, begrijp ik.Is van veel factoren afhankelijk. EV ontwikkeling gaat snel en dit betreft de "oude" aandrijflijn/accu. Is 60% afschrijving reeel? Benieuwd naar jullie reacties.
Het blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar als je ziet voor welk bedrag je nu een tweedehands ID.4 kan kopen, lijkt de afschrijving vooralsnog vrij snel te gaan. Het hangt er denk ik ook vanaf hoe snel de techniek voortschrijdt. Als bv over een paar een actieradius van 800 km de norm zou zijn, is een Explorer met een actieradius van 500 a 600 km toch minder aantrekkelijk. En de wetgeving zal ongetwijfeld ook een rol spelen. Met het huidige voorstel is een Explorer in 2030 een aardig dure jongen in de wegenbelasting. Maar goed, wie weet hoe het er tegen die tijd allemaal uit ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Skit3000 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:10:
Denk je over 5/6 jaar een nieuwe auto nodig te hebben? Bij een ICE krijg je vanaf dat moment hogere onderhoudskosten ivm slijtageonderdelen maar bij een EV is dat niet de verwachting. Logisch gezien zou de restwaarde van een EV die je nu voor €37.850 koopt dus hoger moeten zijn dan een ICE van hetzelfde bedrag, zeker zodra de MRB aangepast gaat worden om benzineauto's duurder te belasten dan EVs (zoals ze niet zo lang geleden ook dieselauto's al duurder hebben gemaakt).
Meestal dan wel toe aan iets nieuws zo rond de 5-6 jaar. Maar wellicht ook prima om nog een aantal jaren door te rijden.Ja het blijft gissen wat ze met de MRB gaan doen. Kan m.i. 2 kanten opgaan. Toch weer (extra) korting voor EV of inderdaad hogere MRB voor ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Arjan_N schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:26:
[...]

Het blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar als je ziet voor welk bedrag je nu een tweedehands ID.4 kan kopen, lijkt de afschrijving vooralsnog vrij snel te gaan. Het hangt er denk ik ook vanaf hoe snel de techniek voortschrijdt. Als bv over een paar een actieradius van 800 km de norm zou zijn, is een Explorer met een actieradius van 500 a 600 km toch minder aantrekkelijk. En de wetgeving zal ongetwijfeld ook een rol spelen. Met het huidige voorstel is een Explorer in 2030 een aardig dure jongen in de wegenbelasting. Maar goed, wie weet hoe het er tegen die tijd allemaal uit ziet ;)
Helemaal eens. Ja MRB voor deze jongen komt uit op 144 euro per maand volgens mij vanaf 2030 zoals de plannen er nu liggen (geen korting). Met deze onzekere factoren is Private Lease wellicht een optie. Dan heb je geen risico mbt afschrijving. Is wel iets duurder, maar toch....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Martijnvdb schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:35:
[...]

Helemaal eens. Ja MRB voor deze jongen komt uit op 144 euro per maand volgens mij vanaf 2030 zoals de plannen er nu liggen (geen korting). Met deze onzekere factoren is Private Lease wellicht een optie. Dan heb je geen risico mbt afschrijving. Is wel iets duurder, maar toch....
Ik zou me niet blind staren op afschrijving.
Wij rijden een e-C4 en schrok ook van de afschrijving in 3 jaar tijd, maar als ik de prijzen dan vergelijk met benzine versies is het nagenoeg hetzelfde. Dus het valt eigenlijk wel mee.

voor 144 euro per maand kan je echter geen buil vallen.
Nadeel van lease vind ik de limitaties met kilometers, naheffing van krasjes etc.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
Martijnvdb schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:35:
[...]

Met deze onzekere factoren is Private Lease wellicht een optie. Dan heb je geen risico mbt afschrijving. Is wel iets duurder, maar toch....
Je kan het ook andersom zien; de leasemaatschappij zal wel aardig in kunnen schatten wat de afschrijving gaat zijn en zorgt dat jij die gedurende de leaseperiode meer dan betaalt. Je betaalt dan inderdaad het risico af, dus misschien is het een idee om uit te rekenen hoeveel ze in totaal van jou ontvangen minus verzekering en onderhoud?

Bij een contract voor 700 euro per maand, uitgaande van 100 euro verzekering (erg hoog) en 100 euro onderhoud (erg hoog) kunnen zij dus 500 euro per maand * 60 maanden is 30.000 euro aan afschrijving. Natuurlijk houden ze er dan zelf niks aan over, maar als ze de auto daarna voor 10.000 verkopen draaien ze er ook geen verlies op (zeker als je bedenkt dat ze over dat deel zelf geen btw hoeven te betalen denk ik)?

Oftewel, als je vijf jaar leaset heb je al 75% van de afschrijving betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Skit3000 op 24-09-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Dankjewel. Zonder rekening te houden met MRB en subsidie zal de leaseprijs ongeveer 600 euro p/m zijn. Verzekering 70 euro en onderhoud 50 gemiddeld per maand? 120 euro per maand. Dus 480 euro afschrijving/ risico leasemaatschappij. Bij contract van 72 maanden is dat bijna 35.000.....euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
Als je koopt houdt natuurlijk wel het risico dat als je na 3 jaar een ongeluk hebt met als resultaat dat je auto total loss is, de dagwaarde lager kan liggen dan wat je anders tot dat moment aan je leasemaatschappij had betaalt. Je zou in theorie daar dan een vergelijkbare auto van moeten kunnen kopen, maar over 3 jaar zullen er nog weinig Ford Explorers te koop staan dus dan zal je op dat moment toch naar een ander model moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStan
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-05 13:32
Heeft iemand hier als extra optie de Pioneer Subwoofer aangevinkt? Ik krijg nu de van de dealer te horen dat ze moeite hebben om hem te installeren en dus achterwege willen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
TheStan schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:16:
Heeft iemand hier als extra optie de Pioneer Subwoofer aangevinkt? Ik krijg nu de van de dealer te horen dat ze moeite hebben om hem te installeren en dus achterwege willen laten.
:? Een dealer die iets niet geïnstalleerd krijgt en het dan maar achterwege wilt laten :?

Sorry voor de niet helpvolle reactie maar mijn verbazing was te groot.
Enige positieve is dat ze gelukkig met je communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Onlangs een proefrit gemaakt en onder de indruk van deze auto.
Wat mij is opgevallen:
+ De Explorer EV rijdt sportief tot zeer sportief, ongeacht welke stand je gebruikt (vergeleken met Renault, Kia, MG).
+ Remmen op de motor kan alleen door 'm in B i.p.v. D te zetten.
+ De draaicirkel is zeer kort. Ik was positief verrast toen ik even wilde keren op de weg.
+ Kofferbak ruimer dan gedacht door de dubbele bodem. Haal je die eruit dan scheelt dat aanzienlijk.
+ HUD werkt goed voor snelheid, instellen cruise control, verkeersborden e.d. en is niet storend.

+/- Menu's/indeling op het scherm voelt niet helemaal logisch aan, maar dat zal ongetwijfeld na gewenning beter gaan.

- In D remt de auto weinig (Eco) tot helemaal niet (Sport) af. Ik vond dit vreemd aanvoelen.
- Je moet de rem behoorlijk ver intrappen t.o.v. andere auto's.
- Parkeerhulp voor automatisch inparkeren werkte niet. Meerdere pogingen gedaan op een parkeerterrein met duidelijke belijning en ruime plekken.

Er zouden zo'n 7000 exemplaren van de Limited Edition beschikbaar komen voor Nederland en Roemenië. Van beperkte beschikbaarheid kun je dus niet echt spreken ;)

Wanneer je SEPP wilt gebruiken is het bij de standaardkleur nog mogelijk om Driver Assistance Pack of warmtepomp te kiezen. Zou het zelf een lastige keuze vinden.

De auto is in ieder geval onverwachts op mijn lijstje gekomen. Zal waarschijnlijk tussen deze of een ev6 gaan.

Edit: Nog iets dat in negatieve zin is opgevallen: het rijgeluid boven 120 km/h was storend. Dat kan ook door de combinatie van velgen (volgens mij lag er 21 inch op) en banden komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorco op 27-09-2024 21:40 ]

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheStan
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-05 13:32
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:58:
[...]

:? Een dealer die iets niet geïnstalleerd krijgt en het dan maar achterwege wilt laten :?

Sorry voor de niet helpvolle reactie maar mijn verbazing was te groot.
Enige positieve is dat ze gelukkig met je communiceren.
Geloof me, de dealer blijft mij continue negatief verbazen. Baan Twente in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-05 16:51
Jorco schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:20:
Wat mij is opgevallen:
+ De Explorer EV rijdt sportief tot zeer sportief, ongeacht welke stand je gebruikt (vergeleken met Renault, Kia, MG).
+ De draaicirkel is zeer kort. Ik was positief verrast toen ik even wilde keren op de weg.
+ Kofferbak ruimer dan gedacht door de dubbele bodem. Haal je die eruit dan scheelt dat aanzienlijk.
+ HUD werkt goed voor snelheid, instellen cruise control, verkeersborden e.d. en is niet storend.

+/- Menu's/indeling op het scherm voelt niet helemaal logisch aan, maar dat zal ongetwijfeld na gewenning beter gaan.

- In D remt de auto weinig (Eco) tot helemaal niet (Sport) af. Ik vond dit vreemd aanvoelen.
- Parkeerhulp voor automatisch inparkeren werkte niet. Meerdere pogingen gedaan op een parkeerterrein met duidelijke belijning en ruime plekken.

Er zouden zo'n 7000 exemplaren van de Limited Edition beschikbaar komen voor Nederland en Roemenië. Van beperkte beschikbaarheid kun je dus niet echt spreken ;)

Wanneer je SEPP wilt gebruiken is het bij de standaardkleur nog mogelijk om Driver Assistance Pack of warmtepomp te kiezen. Zou het zelf een lastige keuze vinden.

De auto is in ieder geval onverwachts op mijn lijstje gekomen. Zal waarschijnlijk tussen deze of een ev6 gaan.
Kan je met je telefoon/watch de auto openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
TheStan schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:03:
[...]

Geloof me, de dealer blijft mij continue negatief verbazen. Baan Twente in dit geval.
Sterkte!

tip: houd alle communicatie in schrift ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Jorco schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:20:
Wat mij is opgevallen:

Bedankt voor deze uitgebreide review, Een paar opmerkingen/vragen daarbij:
1. In welke uitvoering heb je gereden? Denk de Premium ivm HUD?
2. Welke uitvoering ga je evt.? Limited Edition?
3. EV6 ook mooie bak trouwens
4. Hoe heb je de ruimte ervaren van de bestuurder? Las in een aantal reviews dat rechterbeen (knie) vaak hinderlijk tegen consoule aanging.
5. Ik wacht ook nog op de onthulling van de Skoda Elroq a.s. dinsdag. Maar verwacht dat deze niet in de buurt komt van de prijs van de Explorer. Limited Edition komt na aftrek subsidie op afgerond 38k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorco
  • Nu online
Martijnvdb schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:09:
[...]

Bedankt voor deze uitgebreide review, Een paar opmerkingen/vragen daarbij:
1. In welke uitvoering heb je gereden? Denk de Premium ivm HUD?
2. Welke uitvoering ga je evt.? Limited Edition?
3. EV6 ook mooie bak trouwens
4. Hoe heb je de ruimte ervaren van de bestuurder? Las in een aantal reviews dat rechterbeen (knie) vaak hinderlijk tegen consoule aanging.
5. Ik wacht ook nog op de onthulling van de Skoda Elroq a.s. dinsdag. Maar verwacht dat deze niet in de buurt komt van de prijs van de Explorer. Limited Edition komt na aftrek subsidie op afgerond 38k.
1. Ja dit was de premium uitvoering. Qua zithouding merkte ik weinig verschil.
2. Zou inderdaad de limited zijn gezien de scherpe prijsstelling en particuliere aanschaf.
4. Ter referentie: Met 1.78 en maat 44. Niks gemerkt. In de ene auto leun ik wellicht wat meer met mijn been tegen de console aan tijdens cruise control. In de andere heb ik een actievere zit. Ligt meestal aan de vorming van de stoelen. Ik heb ruim een half uur gereden op autoweg en binnenwegen en heb comfortabel gezeten.
Achterin is de voetruimte (niet beenruimte) een stuk ruimer dan bijvoorbeeld de EV6 waar je met je tenen al snel tegen de stoel aan stoot. In de Explorer kunnen ze er makkelijk onder. Er is voldoende beenruimte met mijn lengte maar in een Scenic of EV6 heb je natuurlijk veel meer ruimte. Max. 2 volwassenen achterin wil je het comfortabel houden.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorco
  • Nu online
SamSid schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:05:
[...]

Kan je met je telefoon/watch de auto openen?
Geen idee, dat soort dingen test ik niet bij een proefrit. Leuk als het kan (geen idee) maar geen must wat mij betreft.

Wel apart: Er zit een start/stop-knop bij het stuur maar deze kun je niet gebruiken. Instappen, rem intrappen en de auto start. Klaar met rijden, druk op de P-knop voor de handrem en je kunt uitstappen. Bij afsluiten gaat ie dan pas vanzelf uit.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrfatmen
Je kan de auto niet openen met de telefoon of watch. Misschien in de toekomst via de FordPass app maar telefoon als sleutel is volgens mij niet gepland.

De startknop werkt wel degelijk. Als je niet het rempedaal intrapt maar op de knop druk start de auto netjes. En sta je in P en druk je op de knop stopt hij. Ook kan je de auto uitzetten door hem ingedrukt te houden in geval van nood. Zelfde schijnbaar bij de P stand door de knop ingedrukt te houden kan je tijdens het rijden de elektrische handrem activeren (uiteraard alleen gebruiken bij ernstige noodsituaties)

• Jorco
  • Nu online
mrfatmen schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:59:
Je kan de auto niet openen met de telefoon of watch. Misschien in de toekomst via de FordPass app maar telefoon als sleutel is volgens mij niet gepland.

De startknop werkt wel degelijk. Als je niet het rempedaal intrapt maar op de knop druk start de auto netjes. En sta je in P en druk je op de knop stopt hij. Ook kan je de auto uitzetten door hem ingedrukt te houden in geval van nood. Zelfde schijnbaar bij de P stand door de knop ingedrukt te houden kan je tijdens het rijden de elektrische handrem activeren (uiteraard alleen gebruiken bij ernstige noodsituaties)
Om te starten niet geprobeerd maar uitschakelen gebeurde bij mij niet. Wellicht had ik de knop dan langer ingedrukt moeten houden.

PSN ID = Jorco

• Martijnvdb
Jorco schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:51:
[...]

1. Ja dit was de premium uitvoering. Qua zithouding merkte ik weinig verschil.
2. Zou inderdaad de limited zijn gezien de scherpe prijsstelling en particuliere aanschaf.
4. Ter referentie: Met 1.78 en maat 44. Niks gemerkt. In de ene auto leun ik wellicht wat meer met mijn been tegen de console aan tijdens cruise control. In de andere heb ik een actievere zit. Ligt meestal aan de vorming van de stoelen. Ik heb ruim een half uur gereden op autoweg en binnenwegen en heb comfortabel gezeten.
Achterin is de voetruimte (niet beenruimte) een stuk ruimer dan bijvoorbeeld de EV6 waar je met je tenen al snel tegen de stoel aan stoot. In de Explorer kunnen ze er makkelijk onder. Er is voldoende beenruimte met mijn lengte maar in een Scenic of EV6 heb je natuurlijk veel meer ruimte. Max. 2 volwassenen achterin wil je het comfortabel houden.
Dank voor je reactie. Klinkt goed. Limited is idd leuk geprijsd. PL of koop? Ik twijfel....alle voor-en nadelen zijn bekend. Prijstechnisch is PL wat duurder, maar geen risico (met name restwaarde risico).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bdw80
Martijnvdb schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:03:
[...]

Dank voor je reactie. Klinkt goed. Limited is idd leuk geprijsd. PL of koop? Ik twijfel....alle voor-en nadelen zijn bekend. Prijstechnisch is PL wat duurder, maar geen risico (met name restwaarde risico).
Ligt er ook aan hoelang je hem wilt rijden :) Ik ben van plan hem heel lang te rijden (meer dan 8 jaar) en hoe langer je hem rijd bij koop, hoe goedkoper het is tov lease…

Ivm risico heb ik 8 jaar garantie en het is een nieuwe EV, dus de kans dat ik hoge kosten ga hebben acht ik niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
mrfatmen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:53:
Heb je dit verder nog bijgehouden?
Zo ja, wat is je conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Voor het stuk binnendoor naar mijn werk is de D stand inderdaad veel voordeliger. Zit momenteel elke dag rond de 16.5 kWh.
Voor snelweg en langere stukken ligt het aan de weg en wisselt het wel nogal. Maar nog steeds geen grote afstanden aan een stuk afgelegd. Volgende week gaat mijn eerste rit worden van enkele honderden kilometers in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
mrfatmen schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:29:
Voor het stuk binnendoor naar mijn werk is de D stand inderdaad veel voordeliger. Zit momenteel elke dag rond de 16.5 kWh.
Voor snelweg en langere stukken ligt het aan de weg en wisselt het wel nogal. Maar nog steeds geen grote afstanden aan een stuk afgelegd. Volgende week gaat mijn eerste rit worden van enkele honderden kilometers in 1 keer.
Je moet in de D-stand neem ik aan wel regelmatig het rempedaal gebruiken.
Ik vind het 'one pedal driving' in de B-stand ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
HouterBend schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:20:
[...]

Je moet in de D-stand neem ik aan wel regelmatig het rempedaal gebruiken.
Ik vind het 'one pedal driving' in de B-stand ideaal.
Ik blijf benieuwd naar de impact op je stroomverbruik wanneer je dezelfde route op B rijdt in plaats van D. Het lijkt me dat elke keer dat je je pedaal per ongeluk even iets minder ver in trapt, de auto vanzelf af remt om daarna weer te moeten versnellen. Zulke fluctuaties zijn al wat rijden met cruisecontrol in plaats van handmatig met een ICE een stuk zuiniger maakt.

Overigens gebruik ik denk ik het liefst die B-stand, maar niet als het kilowatten per uur kost... (Ik rij waar het kan wel met cruisecontrol dus misschien valt het dan mee?)

[ Voor 4% gewijzigd door Skit3000 op 30-09-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elstart
  • Laatst online: 24-05 16:30
Dag,
Ik rij sinds vrijdagmiddag in de Ford Explorer EV premium met AGR stoelen, Warmtepomp, ingebouwde trekhaak en het Driver assistpack.
Ik heb twee vragen:
Kan het Welkomstscherm bij instappen/starten uitgeschakeld worden of moet je iedere keer op OK drukken?
Ik heb het "spiegels naar beneden bij achteruit rijden" aangevinkt, maar er gebeurt niets als ik de auto in achteruit zet. Iemand soortgelijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
bdw80 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:04:
[...]

Ligt er ook aan hoelang je hem wilt rijden :) Ik ben van plan hem heel lang te rijden (meer dan 8 jaar) en hoe langer je hem rijd bij koop, hoe goedkoper het is tov lease…

Ivm risico heb ik 8 jaar garantie en het is een nieuwe EV, dus de kans dat ik hoge kosten ga hebben acht ik niet groot.
Ja klopt helemaal. Meest spannende vind ik persoonlijk de afschrijving. EV-ontwikkelingen gaan wel door de komende jaren. Maar ja, je moet ook een keer een keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdw80
Martijnvdb schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:33:
[...]

Ja klopt helemaal. Meest spannende vind ik persoonlijk de afschrijving. EV-ontwikkelingen gaan wel door de komende jaren. Maar ja, je moet ook een keer een keuze maken.
Ook hier geldt, hoe langer je hem rijd hoe minder boeiend de afschrijving is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
elstart schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:52:
Kan het Welkomstscherm bij instappen/starten uitgeschakeld worden of moet je iedere keer op OK drukken?
Zover ik weet niet.
Ik heb het "spiegels naar beneden bij achteruit rijden" aangevinkt, maar er gebeurt niets als ik de auto in achteruit zet. Iemand soortgelijke ervaring?
Als je in zijn achteruit staat en de spiegel instelknop naar de passagierszijde zet gaat hij naar het ingestelde positie. Je kan hem op deze manier ook instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Zo de Explorer heeft er een serieuze concurrent bij denk ik, de Skoda Explorer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouterBend
Martijnvdb schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:39:
Zo de Explorer heeft er een serieuze concurrent bij denk ik, de Skoda Explorer....
Qua looks (extern en intern) toch een flink stuk minder.... maar smaken kunnen verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
HouterBend schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Qua looks (extern en intern) toch een flink stuk minder.... maar smaken kunnen verschillen :)
Welke is minder? Aha, Skoda of Ford?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkamer1990
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-05 12:35
Op 12 augustus via zakelijke lease de Extended Range RWD in het zwart besteld met elektrische trekhaak en bevestigingspunten voor een bagagenet. Eergisteren te horen gekregen van de leasemaatschappij dat zij van Ford te horen hebben gekregen dat er niet eerder geleverd kan worden dan 24 januari 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdw80
Mkamer1990 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:10:
Op 12 augustus via zakelijke lease de Extended Range RWD in het zwart besteld met elektrische trekhaak en bevestigingspunten voor een bagagenet. Eergisteren te horen gekregen van de leasemaatschappij dat zij van Ford te horen hebben gekregen dat er niet eerder geleverd kan worden dan 24 januari 2025.
Wow dat is lang… :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbuter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:54

sbuter

...dus...

Topicstarter
Mijn Extended Range RWD standaard kleur, AGR stoelen en Driver assistance pack staat op begin februari, besteld 1e week september. Had hoop dat dit eerder zou worden maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDutchman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 08:39
Bijzonder, mijn Premium Extended range RWD met Driver Assistance pack, Panoramisch dak, AGR stoelen is 1 augustus besteld. Ik hoorde vorige week van de dealer dat hij de eerste helft van november word gebouwd.
Maar de LM levert dus niet meer uit na 31 oktober |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FDutchman
Martijnvdb schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:39:
Hij is wel scherp geprijsd in basis, maar als je dezelfde opties kiest scheelt het niet zoveel meer. Een sportline met maxx pakket maakt minder dan €100 verschil met mijn Explorer configuratie.
Maar goed dat ik al besteld heb anders had ik er toch wel keuzestress van :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

FDutchman schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:50:
[...]

Bijzonder, mijn Premium Extended range RWD met Driver Assistance pack, Panoramisch dak, AGR stoelen is 1 augustus besteld. Ik hoorde vorige week van de dealer dat hij de eerste helft van november word gebouwd.
Maar de LM levert dus niet meer uit na 31 oktober |:(
Dat is omdat die $#$# hem in 2025 op kenteken willen zetten zodat de restwaarde hoger is.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDutchman
Dinictus208 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

Dat is omdat die $#$# hem in 2025 op kenteken willen zetten zodat de restwaarde hoger is.
Ja, en dat ik vervolgens over de hele looptijd 1% extra bijtelling mag lappen over de eerste 30k interesseert ze geen bal.
Goed het is maar 1 procent, maar over 4 jaar toch iets van €600 netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
FDutchman schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

Ja, en dat ik vervolgens over de hele looptijd 1% extra bijtelling mag lappen over de eerste 30k interesseert ze geen bal.
Goed het is maar 1 procent, maar over 4 jaar toch iets van €600 netto.
Zal hier niet anders zijn, mijn huidige contract loopt 17/2 af... dus ik verwachtte zelf al zoiets. Ik reken er niet meer op voor de kerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Hier eind augustus besteld en zou half december moeten binnenkomen. Ik vrees niet dat ze dat gaan redden en ik reken er ook maar niet meer op. Zakelijk wel jammer van de 1% extra bijtelling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HouterBend
Skit3000 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:42:
[...]

Wanneer je de cruise control uit hebt is het bijna onmogelijk om met constante snelheid te rijden. Elke keer dat je je pedaal een beetje los laat rem je dus af (en in B-stand, nog meer) en meer je weer het pedaal daarna verder indrukken. Als je kijkt dat die jojobeweging zich elke 10 tot 20 seconden herhaalt op een rit van 30 minuten (?) gaat daar heel veel energie verloren.

Het liefst rijdt je dus met cruise control en houd je genoeg afstand van je voorganger zodat fluctuatie in snelehdi van je voorganger op jou geen effect hebben. DIt is overigens met elk voertuig van toepassing, niet alleen een EV.
Even een bericht over range en verbruik met de Explorer extended range 77kW:

- gister rit van 200 km in NL, waarvan 170 km snelweg (adaptieve cruise control op 100 km/h). Beginlading 100% eindstatus 60%. Dus 40% lading gebruikt: 30,8 kWh. Verbruik dus 15,4 kWh/100 km. Op basis van deze resultaten zou het bereik op zo'n traject van 100% naar 0% neerkomen op 500 km.
- vandaag de retour langs dezelfde route Beginlading 60%, eindlading 25%. Verbruik dus 35%. (iets meer met gereduceerde snelheid moeten reden wegens file). Vandaag dus een verbruik van 13,5 kWh/100 km.

Ik vind het erg mooie cijfers, en fijn om zo'n retour te kunnen rijden met thuisgeladen groene stroom. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RPGP
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-06 13:13
RDW opendata bekeken, staan volgens mij nu 356 Explorers in NL op kenteken (t/m 4 Oct), 340 RWD, 6 AWD
Rood en Wit lopen achter, niet te zien hoeveel Blue My Mind, die staat bij de RDW als Blauw, samen met de standaard kleur Artic Blue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FokvMb_daFYo-R6Tmi4f_gpD2Nw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q425vbTbpGoIuGOjgmSPPmJJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

RPGP schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:15:
RDW opendata bekeken, staan volgens mij nu 356 Explorers in NL op kenteken (t/m 4 Oct), 340 RWD, 6 AWD
Rood en Wit lopen achter, niet te zien hoeveel Blue My Mind, die staat bij de RDW als Blauw, samen met de standaard kleur Artic Blue.

[Afbeelding]
Nice. Daarbij vallen natuurlijk 2 blauwe kleuren (Artic Blue en Blue my mind) in de categorie blauw, terwijl de rest 1 kleur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 17:11
Beide in ieder geval leuk voor het straatbeeld ipv grijs/zwart/wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:36
Iemand ervaring met kinderzitjes en maxi cosi’s in deze wagen?

Hij is eigenlijk net iets te krap maar door de gunstige financiering (0.99%) en sepp is die toch op de shortlist gekomen. Tesla model y zou eigenlijk perfect zijn maar door ome elon toch maar wat alternatieven aan het bekijken

[ Voor 21% gewijzigd door haakjesluiten op 07-10-2024 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

haakjesluiten schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 00:40:

Hij is eigenlijk net iets te krap maar door de gunstige financiering (0.99%) en sepp is die toch op de shortlist gekomen. Tesla model y zou eigenlijk perfect zijn maar door ome elon toch maar wat alternatieven aan het bekijken
Hoezo te krap? Ik heb de auto nog niet maar heb altijd een Skoda gereden die achterin feitelijk krapper is dan de Ford. Ervaring met de Ford was juist achterin best ruim ogend. In de praktijk heb ik geen kinderzitjes getest, maar ik betwijfel of dit te krap is, wellicht ligt dit aan het soort zitje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
Zie deze video vanaf 5 minuten. Wel even de automatisch vertaalde ondertiteling aan zetten.

YouTube: Test av Ford Explorer - en ny folkevogn fra Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:36
Skit3000 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Zie deze video vanaf 5 minuten. Wel even de automatisch vertaalde ondertiteling aan zetten.

YouTube: Test av Ford Explorer - en ny folkevogn fra Ford
thanks dit zocht ik, dus toch krapjes met een maxi cosi in de achteruit stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb

Financiering is dan Ford Options? Ben er niet mee bekend, maar is dat in een interessante optie?
En heb je de nieuwe Skoda Elroq al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 17:11

Tijdens de proefrit hebben wij wel getest met twee kinderstoeltjes links en rechts en zitverhoger in het midden, dat paste. Daarbij geen isofox gebruikt want met 3 op de achterbank past dat eigenlijk in geen een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
jaguarxj16 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Tijdens de proefrit hebben wij wel getest met twee kinderstoeltjes links en rechts en zitverhoger in het midden, dat paste. Daarbij geen isofox gebruikt want met 3 op de achterbank past dat eigenlijk in geen een auto.
Hoe is je proefrit bevallen?
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste