[Multi] Borderlands 4

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 23:25
70-90 FPS met RTX 5070 TI, badass settings met DLSS op quality.
geinig om deze game voor het eerste te spelen.

• Naxul
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:23
Aggressor schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:27:
[...]

Is de skin wel mooi?
Ik heb niet zoveel zin in allemaal reclame 8)7
De hoeveelheid reclame valt wel mee, heb daar een spamadres voor. Maar je hoeft de moeite niet te doen, moet em nog ingame zien maar meestal wil ik toch de skins van het wapen zien zoals deze gedropt is.

Edit, hier istie;
Afbeeldingslocatie: https://www.gamespot.com/a/uploads/original/1647/16470614/4563733-borderlands4freegunskinshiftcode.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Naxul op 11-09-2025 23:09 ]

• Blitzdoctor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 21:19

Blitzdoctor

Al belt u met een banaan...

Draait nog best goed op een AMD 5600x en RTX 4060 op 1080p, medium settings met DLSS op performance, en vsync aan. Vrijwel stabiel 60fps.
Speelt prima weg zo :)

... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15

MazeWing

The plot thickens...

Gisterenavond even heel kort gespeeld maar de performance is nog niet wat het moet zijn.
Zonder DLSS of FG loopt het rond de 24 fps (helemaal in het begin) en zet ik DLSS aan dan kom ik rond de 50-55 fps. Ik moet echt FG aanzetten om het allemaal vloeiend te maken. Het is het allemaal "net niet".

4K, DLSS Balanced en Badass settings. (5070ti ,5800X, 32GB)

Kijkend naar hoe het eruit ziet is de performance gewoon (zeer) teleurstellend. Het ziet er nauwelijks beter uit dan Borderlands 4 en loopt gewoon stukken beter. Ga ik het vergelijken met andere shooters dan is het verschil nog groter. Ook op internet lees ik wisselende verhalen over de performance. Bij de 1 loopt het allemaal best goed en in andere gevallen hebben mensen met een 5090 zelfs problemen. Het verlagen van settings (bijvoorbeeld van badass naar de laagste) doet maar zeer weinig. Enkel het verlagen van de resolutie geeft noemenswaardige performance.

Unreal Engine 5 + optimalisatie vanuit de developer weer op z'n best! -O-

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naxul
Yonix schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:58:

Maaruh, hier gaan we ouderwets weer wat uurtjes in stoppen. _/-\o_ Trouwens, als welke vault haunter zijn jullie gestart? Ik als Rafa.

Poll: Als welke Vault Hunter speel jij?
Amon - The Forgeknight
Harlowe - The Gravitar
Rafa - The Exo-Soldier
Vex - The Siren
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik had de poll in de TS staan maar het werkt niet meer? Deze ook niet. Tenminste ik zie geen resultaten, terwijl ik wel heb gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:25
Naxul schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:20:
[...]

Ik had de poll in de TS staan maar het werkt niet meer? Deze ook niet. Tenminste ik zie geen resultaten, terwijl ik wel heb gestemd.
Vaag. Deze wel?

Amon - The Forgeknight
Harlowe - The Gravitar
Rafa - The Exo-Soldier
Vex - The Siren
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407239&layout=6&sort=prc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:39
MazeWing schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 05:47:
Gisterenavond even heel kort gespeeld maar de performance is nog niet wat het moet zijn.
Zonder DLSS of FG loopt het rond de 24 fps (helemaal in het begin) en zet ik DLSS aan dan kom ik rond de 50-55 fps. Ik moet echt FG aanzetten om het allemaal vloeiend te maken. Het is het allemaal "net niet".

Kijkend naar hoe het eruit ziet is de performance gewoon (zeer) teleurstellend. Het ziet er nauwelijks beter uit dan Borderlands 4 en loopt gewoon stukken beter. Ga ik het vergelijken met andere shooters dan is het verschil nog groter. Ook op internet lees ik wisselende verhalen over de performance. Bij de 1 loopt het allemaal best goed en in andere gevallen hebben mensen met een 5090 zelfs problemen. Het verlagen van settings (bijvoorbeeld van badass naar de laagste) doet maar zeer weinig. Enkel het verlagen van de resolutie geeft noemenswaardige performance.

Grappig, mijn ervaring is totaal anders. Ik vind juist dat het super soepel loopt op mijn 4080s. Bij veel mensen waar het niet goed loopt valt op dat ze native spelen en dus geen gebruik maken van de features van hun kaart. Of dat met zo'n nieuw spel slim is ....

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
Yonix schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:28:
[...]

Vaag. Deze wel?

Amon - The Forgeknight
Harlowe - The Gravitar
Rafa - The Exo-Soldier
Vex - The Siren
Tussenstand:
[Afbeelding]
Doet niks. Heb op siren gestemd maar laat niks zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Visgek82 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:39:
[...]

Doet niks. Heb op siren gestemd maar laat niks zien.
Raar.

Anyhow, vanochtend nog even aangeslingerd. Heerlijk spel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-09 14:28
Op base PS5 speelt hij top en ziet er prachtig uit.Ik heb voor AMON gekozen.

@Yonix Die poll doet niets.

[ Voor 17% gewijzigd door jori040 op 12-09-2025 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolverine9000
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:52
jori040 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:10:
Op base PS5 speelt hij top en ziet er prachtig uit.Ik heb voor AMON gekozen.

@Yonix Die poll doet niets.
En op de ps5 pro. Iemand?
Ga straks beginnen maar weet ni welke van de 4ik moet kiezen. Kan je eigenlijk switchen in game qua character.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ik heb nu de lighting quality op medium gezet en dat geeft een flinke boost! Weer een typisch gevalletje van: "we ze zetten alles qua lumen aan en DLSS/FG, etc. zorgt er wel voor dat het speelbaar wordt..."

Epic roept nu al meer dan een jaar dat ze de performance gaan fixen maar nog steeds is het "out of the box" een drama met veel UE5 functies zoals Lumen en Nanite.

Los daarvan heeft BL4 dit echt niet nodig. Het spel is maar marginaal mooier dan BL3 en presteert minder dan Cyberpunk met path tracing. Dat zegt volgens mij genoeg!

[ Voor 7% gewijzigd door MazeWing op 12-09-2025 08:18 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jori040
Wolverine9000 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:16:
[...]

En op de ps5 pro. Iemand?
Ga straks beginnen maar weet ni welke van de 4ik moet kiezen. Kan je eigenlijk switchen in game qua character.
Ja je zit bij je1e run vast aan een personage.
Wel kan je meel profielen aanmaken.Zo kan je op die manier ook een beetje switchen.

Als je de game echt tof gaat vinden dan houd je het niet bij 1 run. ;)

Persoonlijk vind ik het ook een prima keuze van de ontwikkelaar.

[ Voor 7% gewijzigd door jori040 op 12-09-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:18
Veel plezier allemaal, ik blijf bij mijn besluit om even te wachten.

Ik heb ook geen zin in allerlei performance issues die mijn 1e playthrough bederven.

Missen jullie de minimap al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:52
MazeWing schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:18:
Ik heb nu de lighting quality op medium gezet en dat geeft een flinke boost! Weer een typisch gevalletje van: "we ze zetten alles qua lumen aan en DLSS/FG, etc. zorgt er wel voor dat het speelbaar wordt..."

Epic roept nu al meer dan een jaar dat ze de performance gaan fixen maar nog steeds is het "out of the box" een drama met veel UE5 functies zoals Lumen en Nanite.

Los daarvan heeft BL4 dit echt niet nodig. Het spel is maar marginaal mooier dan BL3 en presteert minder dan Cyberpunk met path tracing. Dat zegt volgens mij genoeg!
De belichting is toch echt wel goed gedaan in Borderlands 4. Ik heb zelf niet zoveel verstand van Lumen, maar bij Ray Tracing en vooral Path Tracing moeten duizenden tot wel miljoenen rays worden berekend. Onze hardware is nog niet in staat om dit zonder upscaling en ray reconstruction te doen.

Het is volgens mij wel zo dat ray tracing/path tracing beter geoptimaliseerd is dan Lumen. Daarnaast heeft Nvidia ook een nieuwe render techniek ontwikkeld, namelijk ReSTIR (Path Resampling for Real-Time Path Tracing) dat vele malen sneller kan renderen dan oudere technieken. Vandaar dat games als Cyberpunk 2077 beter lopen dan Borderlands 4.

Links is wat de meeste games gebruiken, rechts is ReSTIR dat voor het eerst in Cyberpunk 2077 is toegepast met Path Tracing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52S6IRlstvpN9uK6WKTuXWcOjVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXQYZ8fNv3zzF10PGkTqePBo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Toonen1988 op 12-09-2025 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slicey
  • Laatst online: 12-09 15:32
Gister eerste 4,5 uur gespeeld, speelt tot nu toe heerlijk weg, guns voelen goed, skills zijn powerful en gevarieerd (Gravitar) en het spel ziet er mooi uit. Verhaal is prima tot nutoe en side missions zijn leuk en soms aardig lang.
Ik zie veel mensen online klagen over de perfromance, maar als DLSS & frame gen aan staat is daar in mijn mening niks mis mee! (i know niet iedereen heeft toegang tot frame gen en sommige zweren erbij nooit frame gen aan te zetten).

Ik haal op 4k highest settings ongeveer 120-130 fps met soms wat korte drops bij een nieuwe zone. Eigenlijk nog niet geprobeerd zonder frame gen - maar eerlijk zie ik het voordeel van frame gen uitschakelen niet in.
Specs:
RTX 4090
7800X3D
64GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 22:12
Net een klein uurtje gespeeld op de steam deck en tot mijn verrassing is het, eh... Niet geheel onspeelbaar :+

Maar echt speelbaar zou ik het ook zeker niet noemen. Met alles op laagst en XeSS op ultra performance zat ik rond de 25 fps. Als je een nieuw gebied in komt zakt de fps even wat verder maar dat stabiliseert snel. Het voelt een beetje als een shooter van de PS2 generatie of zo en zo ziet het ook een klein beetje uit. Aan een kant nog steeds mooier maar aan de andere kant zit er duidelijk een aardappel filter overheen. XeSS maakt het nog enigszins draaglijk, met FSR zag het niet uit.

Ik ben tot claptrap gekomen maar ik hou het hierbij voor nu tot ik weer thuis ben en op de 'grote' pc kan spelen. Dit was puur even uit nieuwsgierigheid of het überhaupt zou kunnen draaien op de Deck maar vind het zonde om de game verder zo te spelen (buiten dat ik waarschijnlijk snel in de problemen zou raken als het moeilijker wordt en speelde al op easy).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Visgek82
KnoxNL schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:40:
Veel plezier allemaal, ik blijf bij mijn besluit om even te wachten.

Ik heb ook geen zin in allerlei performance issues die mijn 1e playthrough bederven.

Missen jullie de minimap al?
Die zijn er niet. verreweg de meeste mensen die klagen spelen zonder dlss/FG , dus dan is het vrij logisch dat het niet is wat je verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naxul
Yonix schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:28:
[...]

Vaag. Deze wel?

Amon - The Forgeknight
Harlowe - The Gravitar
Rafa - The Exo-Soldier
Vex - The Siren
Tussenstand:
[Afbeelding]
Hier ook gestemd maar werkt ook niet. Ik kom er niet achter wat er mis is. Vanavond start ik met Amon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slicey
  • Laatst online: 12-09 15:32
MazeWing schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 05:47:

Maar 5070ti voor een AAA game op 4k? dat is toch wel een beetje over het limiet van die kaart? Dan is het toch ook niet heel raar dat je zonder FG niet de 60fps haalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
Slicey schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:22:
[...]

Maar 5070ti voor een AAA game op 4k? dat is toch wel een beetje over het limiet van die kaart? Dan is het toch ook niet heel raar dat je zonder FG niet de 60fps haalt?
Zal ook aan het spel liggen, vind de performance in BL4 wel goed voor de graphics die je krijgt. vooral de belichting is heel indrukwekkend. laten we niet vergeten dat het ook mèt ray tracing draait, want dat is niet uit te zetten. dat maakt het eigenlijk nog indrukwekkender.

[ Voor 13% gewijzigd door Visgek82 op 12-09-2025 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Review van GK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik wou hem voor de PS5 of XSX oppikken maar er liep al een hele thread over het gemis van een fov slider op consoles en dat de game ook een nauwe fov heeft.

Hopelijk patchen ze er dat nog in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:24
Eerste stuk erop zitten, mijn eerste gedachte.. dit zit goed in elkaar.

Game oogt netjes, draait netjes, hoewel ik toch wat aan de lagere fps zit (5800X en 7900GRE) op 3840x1080, zaken tandje lager en zit al in de betere fps, misschien dan toch maar FSR aanzetten.

Denk mijn grootste irritatie voornamelijk in de HUD zit. Zowel inventory als radar/markers (ja, je hebt je echo Z knop) ben ik nog geen groot fan van, of het kwestie van wennen is of gewoon rare keuzes, nog niet uit. Ik heb Vex gekozen, qua gevoel is het een Roland/Fl4k is voor de 2 tree's, prima voorlopig om mee te spelen en kijk na story wel naar de andere classes.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X90E-1MaXim-n2W2qeJAGHfTHmU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdSp6oTZEtRldy3Xa4lakI4d.jpg?f=fotoalbum_medium
Couch coop remote play ps4pro naar ps5pro
Quality mode@60Hz, stereo over b&w speakers.
Switch1 voor formaat.

Dit werkt boven mijn verwachtingen. Het feest kan beginnen :)

Edit: krijg kennelijk op alle lokale accounts pre order gift items (vnl. hoger lvl spul, goed bewaren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGnohyvOxv_ZDZrmOOJIJg2jY7o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kl3lVU5cmdzeg58CqoLEC4r6.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 32% gewijzigd door JJ Le Funk op 12-09-2025 11:30 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Slicey schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:22:
[...]

De 5070ti zit op zo’n 85-90% van de 5080.

Maar kennelijk willen developers je laten geloven dat de hardware allemaal niet goed genoeg is en technieken zoals DLSS en frame generation nodig zijn.

Feit is dat 6-9 jaar geleden spellen uit kwamen die er voor 95% hetzelfde uitzagen en wel gewoon native zonder allerlei technieken 60fps draaiden. De huidige gang van zaken is op geen enkel moment goed te praten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolverine9000
Mijn borderlands 4 avontuur begint nu. Heb voor AMON gekozen. Speel op ps5 pro performance mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ben wel benieuwd naar de reacties van mensen die 1 en 2 heel veel gespeeld hebben, maar bij 3 afgehaakt zijn en deze toch weer een kans geven. Ik zit namelijk met m'n vinger op de knop om deze toch maar te proberen, van wegen de toch wel positieve reviews maar tja.. dat zijn reviews en met de prijzen van tegenwoordig (PS5) .... twijfel in nog een heel klein beetje..

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robinez
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:06
Sipio schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:52:
Ik wou hem voor de PS5 of XSX oppikken maar er liep al een hele thread over het gemis van een fov slider op consoles en dat de game ook een nauwe fov heeft.

Hopelijk patchen ze er dat nog in
ik speel hem op de ps5 pro en ik ben het hier helemaal mee eens, die FOV is echt veel te laag, echt veel lager dan in oudere borderlands games en je kunt het niet aanpassen. Ik heb er nu een paar uur inzitten en hink op twee gedachten. Gameplay is echt fantastisch, ik speel als harlowe en binnen een uur voel je je al een badass met die skills die je tot dan toe al hebt.

Maar kwalitatief valt het me een beetje tegen op de ps5 pro:
- quality mode vind ik onspeelbaar, de framerate en framedrops zijn echt te laag voor een soepele ervaring op deze mode (check maar eens op quality mode in je eerste safe house, daar dropt de fps tot ver onder de 30), dit is overigens op te lossen door hem op performance mode te zetten, daarin loept het super soepel en de graphics zijn nog steeds erg goed te noemen, dus in de praktijk is dit geen issue.
- FOV is enorm laag ik vind het zelfs zo laag dat ik het storend vind om te spelen. Je kunt het niet aanpassen en vaak zie je niet eens vanwaar je wordt aangevallen omdat het de hele tijd lijkt alsof je in een zoom mode speelt. Wel apart want in de youtube filmpjes is het me niet opgevallen, dus misschien is het een Console design beslissing om de performance up te par te houden, maar ik vind het echt niet lekker spelen zo.
- die overbelichting buiten vind ik ook niet geweldig, het voelt te veel buiten alsof je brightness te hoog staat, lijkt een beetje op de HDR issue die je ook in vroegere games zag op de ps5. De brightness slider (is ook de enige slider die je hebt) naar beneden zetten heeft hier geen invloed op. In de binnenruimtes is de overbelichting compleet verdwenen, dus lijkt een beetje een design beslissing geweest te zijn.

Maar goed, ondanks die minpunten (voor mij altans), maakt de gameplay de rest wel goed, het voelt allemaal intuitief aan, er is genoeg te ontdekken, het looten voelt veel beter aan dan in borderlands 3, etc.

Dus ik ben er op zich wel blij mee, maar die 10-en in reviews die ik voorbij zie komen dat is echt veel te hoog naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:27

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
JJ Le Funk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:31:
[Afbeelding]
Couch coop remote play ps4pro naar ps5pro
Quality mode@60Hz, stereo over b&w speakers.
Switch1 voor formaat.

Dit werkt boven mijn verwachtingen. Het feest kan beginnen :)

Edit: krijg kennelijk op alle lokale accounts pre order gift items (vnl. hoger lvl spul, goed bewaren):
[Afbeelding]
Wait what? Heeft dit spel gewoon split-screen? :o :o <3

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolverine9000
Zit nog in de tutorial fase. Juist op het strand toegekomen. Vermaak mij prima. Speelt lekker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:10
G_Dragon schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:03:
[...]

Dat is helemaal top idd! wist dit ook niet, maar dan ga ik lekker met mijn zoontje knallen dit weekend:)

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
- FOV is enorm laag ik vind het zelfs zo laag dat ik het storend vind om te spelen. Je kunt het niet aanpassen en vaak zie je niet eens vanwaar je wordt aangevallen omdat het de hele tijd lijkt alsof je in een zoom mode speelt. Wel apart want in de youtube filmpjes is het me niet opgevallen, dus misschien is het een Console design beslissing om de performance up te par te houden, maar ik vind het echt niet lekker spelen zo.
Ja hier was ik al bang voor, ik heb echt een hekel aan een te nauwe fov.

Ik weet ff niet meer of er op release een fov slider zat in Borderlands 3 naar anders is die er later in gepatched want in 3 zit de slider gewoon wel.

Ik laat deze game maar voorbij gaan voorlopig, misschien kont het later nog met een Patch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
MazeWing schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:52:
[...]

De 5070ti zit op zo’n 85-90% van de 5080.

Maar kennelijk willen developers je laten geloven dat de hardware allemaal niet goed genoeg is en technieken zoals DLSS en frame generation nodig zijn.

Feit is dat 6-9 jaar geleden spellen uit kwamen die er voor 95% hetzelfde uitzagen en wel gewoon native zonder allerlei technieken 60fps draaiden. De huidige gang van zaken is op geen enkel moment goed te praten!
Of jij zit gewoon heel erg in een "dlss / fg is evil" bubble. Ik ken geen spel van 9 jaar terug (dat is dan 2016) wat er beter uit ziet dan BL4 (zeker niet qua belichting en schaduwen!) wellicht kan je er een aanwijzen. als je dat al kan vinden, het gros ziet er slechter uit , kan ik je wel vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
G_Dragon schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:03:
[...]

Blijft zo jammer dat dit om een of andere reden altijd console exclusive blijft... De pc zou er toch meer dan genoeg power voor moeten hebben (makkelijker juist dan console) en volgens mij hebben juist steeds meer mensen ook een pc aan een tv hangen. Kan me ook niet voorstellen dat het heel veel extra dev tijd kost als je de functionaliteit al voor console gebouwd hebt... Het voelt als iets wat voor devs een feit is dat pc niet voor local multiplayer is waar bijna niemand nog over nadenkt over waarom dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 13:25

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Sipio schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:05:
[...]

Ja hier was ik al bang voor, ik heb echt een hekel aan een te nauwe fov.

Ik weet ff niet meer of er op release een fov slider zat in Borderlands 3 naar anders is die er later in gepatched want in 3 zit de slider gewoon wel.

Ik laat deze game maar voorbij gaan voorlopig, misschien kont het later nog met een Patch.
Het is ergens ook wel typerend voor Gearbox/BL. Het bestaan van (o.a.) de fov-slider was waarom het volgens hun zo was dat BL2 een game was waar de PC geen second-class citizen was. Alsof alleen PC gamers zich kunnen storen aan een kleine fov :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Visgek82 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:10:
[...]

Of jij zit gewoon heel erg in een "dlss / fg is evil" bubble. Ik ken geen spel van 9 jaar terug (dat is dan 2016) wat er beter uit ziet dan BL4 (zeker niet qua belichting en schaduwen!) wellicht kan je er een aanwijzen. als je dat al kan vinden, het gros ziet er slechter uit , kan ik je wel vertellen.
- Uncharted 4 (ps4)
- Witcher 3
- Titanfall 2 (zeker de indoor levels)
- Doom

Pak de performance van die spellen, kijk hoe ze eruit zien en zet dit af tegen Borderlands 4.

Ik zal niet zeggen dat Borderlands 4 niet (op bepaalde gebieden) mooier is maar het is echt niet in verhouding met de performance. Zeker door de gekozen stijl voegen technieken zoals Lumen weinig toe. Net zoals Nanite 0 zou toevoegen vanwege de cell shaded textures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:09

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

2Dutch schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:13:
Wat een tegenstrijdigheden: zeer lovende reviews van reviewsites, maar opvallend veel teleurgestelde gamers die met dikke hardware de game niet lekker draaiend krijgen via Steam en klagen over de beroerde optimalisatie. Ik volg hier eerst maar wat ervaringen met jullie diverse pc-setups :P Bedoel: het wordt wel echt gameweer dit weekend...dus... :+

ik reviewde tot zeer recent voor 't werk games, maar daar zijn we helaas mee gestopt :/
Veel klachten over performance inderdaad -- wat overigens ook niet gek is, UE5 is een bekende draak wat dat betreft. Nu heb ik mijn nieuwe wensenlijst nog niet omgezet in daadwerkelijk daden dus ik denk dat ik nog wat point releases en driver updates afwacht, naast mijn nieuwe rig, voor ik deze game ga proberen. De getoonde performance is ook in verschillende YT-reviews stotterig.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
MazeWing schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:53:
[...]

- Uncharted 4 (ps4)
- Witcher 3
- Titanfall 2 (zeker de indoor levels)
- Doom

Pak de performance van die spellen, kijk hoe ze eruit zien en zet dit af tegen Borderlands 4.

Ik zal niet zeggen dat Borderlands 4 niet (op bepaalde gebieden) mooier is maar het is echt niet in verhouding met de performance. Zeker door de gekozen stijl voegen technieken zoals Lumen weinig toe. Net zoals Nanite 0 zou toevoegen vanwege de cell shaded textures.
Hoe weet jij of die technieken wel of niet iets toevoegen? we kunnen ze niet uit zetten, dus we kunnen alleen het beeld beoordelen wat we zien. en dat is in technisch aspect vele malen beter dan de door jou genoemde spellen.

Ik weet alleen dat het hier uiterst soepel draait (144 fps locked, op hoogste preset, inclusief ray tracing wat niet uit te zetten is) en geen input lag heeft. er zijn maar weinig spellen tegenwoordig die dat tewerkstelligen , dus ik ben dik tevreden. tevens is Borderlands geen cellshading.

[ Voor 14% gewijzigd door Visgek82 op 12-09-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
robinez schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:56:
[...]

- FOV is enorm laag ik vind het zelfs zo laag dat ik het storend vind om te spelen. Je kunt het niet aanpassen en vaak zie je niet eens vanwaar je wordt aangevallen omdat het de hele tijd lijkt alsof je in een zoom mode speelt. Wel apart want in de youtube filmpjes is het me niet opgevallen, dus misschien is het een Console
Is dat niet gewoon omdat er geen console review codes uitgegeven zijn, dus alles wat je tot .. nu toe (?) gezien hebt is PC gameplay...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingfriko
  • Laatst online: 08:10

kingfriko

100 % BULLY

Inmiddels level 17 na een uur of 11 , nog geen enkel probleem gehad op de base ps5 op performance mode , speel als Rafa .

[ Voor 9% gewijzigd door kingfriko op 12-09-2025 17:15 ]

kingfriko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolverine9000
kingfriko schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:58:
Inmiddels level 17 na een uur of 11 , nog geen enkel probleem gehad op de base ps5 op performance mode , speel als Rafa .
Ik ook nog niet. Op pro ps5.. level 8 nu.1ste side missie gedaan. Meat and murder of zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
Hier ook top op base PS5.Zeer indrukwekkend als je ziet wat er gaande is in combat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toonen1988
Visgek82 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:02:
[...]

Hoe weet jij of die technieken wel of niet iets toevoegen? we kunnen ze niet uit zetten, dus we kunnen alleen het beeld beoordelen wat we zien. en dat is in technisch aspect vele malen beter dan de door jou genoemde spellen.

Ik weet alleen dat het hier uiterst soepel draait (144 fps locked, op hoogste preset, inclusief ray tracing wat niet uit te zetten is) en geen input lag heeft. er zijn maar weinig spellen tegenwoordig die dat tewerkstelligen , dus ik ben dik tevreden. tevens is Borderlands geen cellshading.
Klopt, Borderlands is officieel geen cell-shaded game, dat heeft namelijk te maken met de technieken die ze gebruiken. Het lijkt wel ongeveer hetzelfde maar de onderliggende techniek is verschillend.

Ik snap ook niet het probleem van upscaling technieken en frame-gen. Wanneer ik vloeiend beeld heb zonder teveel artifacten en scherp beeld, hoor je mij niet klagen hoor. Cyberpunk 2077 loopt bijv. heerlijk in 4k met path tracing. Borderlands 4 loopt wat slechter, maar het gebruikt ook andere technieken. Cyberpunk 2077 is iets verder met bepaalde technieken (zie mijn vorige bericht [Multi] Borderlands 4).

Lumen, ray tracing of zelfs path tracing hebben zeker een toegevoegde waarde. Niet alleen creëert het natuurlijke scene's, het lost ook bepaalde problemen op zoals light bleeding. Daarnaast is het veel makkelijker voor ontwikkelaars om Lumen, Ray of Path tracing toe te passen. Bij de traditionele belichting moeten ze allemaal handmatig dingen toevoegen, zoals shadow mapping, Screen Space Reflections etc.

De meeste mensen kijken alleen oppervlakkig naar dit soort technieken en geven alleen maar negatieve opmerkingen. Jammer is dat, want Lumen, Ray en Path tracing zijn toch de toekomst. Oudere render technieken en belichting loopt langzaam ten einde, en nu zitten we net in een era dat er nieuwe technieken worden geïmplementeerd alleen gaat de ontwikkeling van de hardware iets trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fib3rlight
ik speel met DLSS op quality, badass settings op QHD met 70-90 FPS.
is frame gen aan dan nog nodig? ik zie haast het verschil niet als ik dat aan zet?

advies? ::)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesknd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 23:53
Gaat prima op de PS5 pro (performance mode) bij quality mode heb ik belachelijke fps, geen idee hoe dat komt.. nu level 10 en speel ala de Exo man. Heb voor zwaarden specialiteit gekozen, merk wel dat ik tegen wat sterkere mobs snel doos ga in zwaarden stand. Blijf dan toch wel vaker op afstand spelen.

Voor mensen die een beetje zelfde story zijn en samen willen spelen: Zarxgaming1

[ Voor 12% gewijzigd door Keesknd op 12-09-2025 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
fib3rlight schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:34:
ik speel met DLSS op quality, badass settings op QHD met 70-90 FPS.
is frame gen aan dan nog nodig? ik zie haast het verschil niet als ik dat aan zet?

advies? ::)
Frame gen gaat 100% alleen maar om het verschil wat je zelf ervaart dus als je geen verschil ziet dan heb je er niks aan. Een hogere framerate zonder frame gen heb je wel nog iets aan omdat je minder inputlag hebt en eerder dingen kunt zien. Maar bij frame gen gaat de game niet sneller op jou reageren (eerder iets langzamer) en de frame gen kan ook geen informatie tonen wat de eigenlijke render engine nog niet geproduceerd heeft. Het is echt alleen maar om het het er wat vloeiender uit te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fib3rlight
Finraziel schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:24:
[...]

Frame gen gaat 100% alleen maar om het verschil wat je zelf ervaart dus als je geen verschil ziet dan heb je er niks aan. Een hogere framerate zonder frame gen heb je wel nog iets aan omdat je minder inputlag hebt en eerder dingen kunt zien. Maar bij frame gen gaat de game niet sneller op jou reageren (eerder iets langzamer) en de frame gen kan ook geen informatie tonen wat de eigenlijke render engine nog niet geproduceerd heeft. Het is echt alleen maar om het het er wat vloeiender uit te laten zien.
dan laat ik het uit :) 70-90 FPS is voldoende.

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het is een leuke game tot dusver, maar de performance is gewoon ruk.

Daar kan je lang over bakkeleien, maar hoewel UE5 technisch gezien enorm indrukwekkend is, qua performance is het gewoon niet goed genoeg voor de huidige mainstream gaming rigs.

Gray Zone Warfare en STALKER 2 zijn twee titels die mij zo te binnen schieten die tevens UE5 gebruiken, betere performance bieden en daar meer indrukwekkende graphics bij tevoorschijn toveren ook. Als we nog aan het lullen zijn over 9 jaar terug, Battlefield 1 ziet er nu nog steeds fantastisch uit, met ook bij release zeer goede performance, en nu natuurlijk helemaal. Battlefield 6 laat hedendaags ook maar weer zien dat je prima een grafisch erg mooie game kan maken, met goede performance zonder upscaling en framegen.

Upscaling is voor sommigen een oplossing, anderen zien het verschil direct. Framegen is voor sommigen een oplossing, anderen voelen het verschil direct. Beide technieken zijn geen magic bullet. Zorg dat je game goed kan draaien op mid tot high end hardware zonder die dingen aan te hoeven zetten en neem dat als baseline.

• Rickokun
  • Registratie: Maart 2021
Hier op de pc gespeeld. Vandaag gekocht. Loopt prima. Heb dan ook wel een goede pc. Heb alles op het hoogst, alleen moet ik wel bekennen dat ik niet de 4k resolutie heb.

Het is wel lekker hersenloos vermaak. Net samen met een kameraad een uur of 3 co op gedaan. Naarmate de biertjes vorderden lette ik niet meer op de dialogen en gingen we maar gewoon achter de objectives op de map aan.

Lekker hersenloos. Had niet gedacht deze game te kopen trouwens. Wel gedaan via een keysite voor 52 euro. Achja. Borderlands 3 had ik toen een speciale editie gekocht die 110 euro was. Knetterdom dat ik dat heb gedaan, koop sowieso nooit dat soort dingen. Snap dan ook nog steeds niet waarom dat was. Heb BL3 dan ook niet meer uitgespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Toonen1988 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:42:
Lumen, ray tracing of zelfs path tracing hebben zeker een toegevoegde waarde. Niet alleen creëert het natuurlijke scene's, het lost ook bepaalde problemen op zoals light bleeding. Daarnaast is het veel makkelijker voor ontwikkelaars om Lumen, Ray of Path tracing toe te passen. Bij de traditionele belichting moeten ze allemaal handmatig dingen toevoegen, zoals shadow mapping, Screen Space Reflections etc.
En dit is juist het probleem! Vroeger moesten designers rekening houden met de performance cost van bepaalde keuzes. Ze maakte een mooie omgeving met belichten en bakte dit in om het allemaal speelbaar te maken. Nu Lumen te pas en te onpas wordt gebruikt krijg je dus situaties waarbij het nauwelijks wat toevoegt, flinke performance kost en een handmatige oplossing in bijna alle gevallen beter was geweest.

Technieken zoals DLSS, FG, etc. hebben er voor een deel voor gezorgd dat de target resolutie en frame rate aanzienlijk lager kunnen liggen en optimalisaties minder van belang zijn want voornoemde technieken "lossen het wel op".

Wat betreft mijn performance bij BL4: ik heb nu bijna alles op het hoogste staan, behalve de shadow resolution (staat op high) en lighting, die staat op medium. Samen met frame gen heb ik nu gewoon dik 120+ fps. Ik heb absoluut niets tegen frame gen, mits je zonder boven de 60 fps komt. DLSS is fantastisch en staat bij mij praktisch altijd aan. Inmiddels zijn we op een punt beland dat het gewoon beter is dan native.

[ Voor 15% gewijzigd door MazeWing op 13-09-2025 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
Ik vermaak me enorm met dit spel, wat mij betreft een mooie opvolger van Borderlands 3 en Tiny Tina's Wonderland. De gameplay is weer heerlijk chaotisch. :P

Wat ik wél echt ruk vind, is het inventory management. Dat was in de eerdere Borderlands-games al een frustratiepunt en in deel 4 is het helaas niet veel beter. Compare-tiles die elkaar overlappen, items die verdwijnen in het ene scherm en ineens tóch weer opduiken in het andere, en het feit dat je sommige items niet als 'junk' kunt markeren (bug?) … It's a mess. :S

Gelukkig doet dat verder weinig af aan het speelplezier. :) En even props voor het geluid en sound design trouwens: wauw! Echt ontzettend goed gedaan in deel 4. Elke beep boop klinkt fantastisch en overal zit wel een passend geluidje bij. (y)

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:07

H.Boss

Hugo Boss

Ik ben gisteren begonnen aan BL4 op de base PS5 en heerlijk als vanouds.

Heb BL1,2,3 en Tiny Tina grijs gespeeld en dit vind ik een waardige opvolger.

Voorheen speelde ik altijs coop en nu dan alleen. En bevalt prima, lekker op je gemak alles verkennen.

Alles draait ook hartstikke soepel en op performance mode ziet het er hartstikke goed uit!

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Het spel crashed bij mij behoorlijk vaak. Meer mensen hier last van?

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:40
MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:13:
Ben nu lvl 18 en 1 opstart crash gehad. Geen tijdens gameplay.

• Toonen1988
Ik ben nu level 11, heb al diverse missies gedaan en nog geen enkele crash gehad.

• Toonen1988
MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 07:15:
[...]

En dit is juist het probleem! Vroeger moesten designers rekening houden met de performance cost van bepaalde keuzes. Ze maakte een mooie omgeving met belichten en bakte dit in om het allemaal speelbaar te maken. Nu Lumen te pas en te onpas wordt gebruikt krijg je dus situaties waarbij het nauwelijks wat toevoegt, flinke performance kost en een handmatige oplossing in bijna alle gevallen beter was geweest.
Waarom voegt het niks toe?

• Visgek82
Idd. en buiten dat, developers en hobby game makers zijn lyrisch over lumen en wat het betekend voor de toekomst van game design, dus dat is een beetje een rare statement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toonen1988
Aanbid het bier.

Amen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPr6g6-WGm4UsDV0JdjWDvLcjac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVX8XrXe9GgmqiGijUg26YQW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQDenaNNvxwTgiUeNm9ZSm0nllA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5TBi6uccgx62Uen0zZf3uWv.jpg?f=fotoalbum_large

• Staircase
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:20
Spel toch maar ff gehaald (yuplay, super deluxe incl preorder bonus voor 62, denk dat ze er van af moesten).
Speelt prima weg, FPS wel wat lager dan BF6 maar niet storend.

• Wolverine9000
MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:13:
Op ps5 5 pro nog geen enkele crash. De side missions etc zijn echt leuk om te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Visgek82 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:14:
[...]

Idd. en buiten dat, developers en hobby game makers zijn lyrisch over lumen en wat het betekend voor de toekomst van game design, dus dat is een beetje een rare statement.

Kijk dit helemaal af en je begrijpt het problem en de gemakzucht waarmee developers tegenwoordig dingen doen.

Deze is ook nog interessant. Waarbij baked lighting gewoon veel betere keuze is dan lumen zolang er geen interactie met de omgeving is en de belichting dus grotendeels hetzelfde blijft.

[ Voor 22% gewijzigd door MazeWing op 13-09-2025 15:35 ]

• Visgek82
MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:33:
[...]

[YouTube: Dynamic Lighting Was Better Nine Years Ago | A Warning About 9TH Gen's Neglect.]

Kijk dit helemaal af en je begrijpt het problem en de gemakzucht waarmee developers tegenwoordig dingen doen.

[YouTube: UE5 Can we Still Bake Lights? and more importantly Should we?]
Deze is ook nog interessant. Waarbij baked lighting gewoon veel betere keuze is dan lumen zolang er geen interactie met de omgeving is en de belichting dus grotendeels hetzelfde blijft.
Je geeft wederom geen antwoord op mijn vraag. Je verwacht wel dat ik jouw filmpjes ga kijken, maar antwoord geven op mijn vraag doe je niet. beetje jammer.

Tevens ben ik het oneens met jouw statement dat we 9 jaar geleden betere belichting hadden in games. in wellicht een handvol, maar het gros was veel slechter dan nu. Over het algemeen zitten graphics nog altijd in de lift, en dat komt mede door RT en systemen zoals Lumen. kan je leuk vinden of niet , maar is wel zo.

Het interesseert mij verder ook bar weinig hoe mijn beelden tot stand komen of met welk systeem. zolang ik mooie plaatjes krijg, een goede framerate en geen input lag , ben ik helemaal tevreden. en zolang dat 100+ fps draait op 1440p ben ik gewoon blij. En dat doet BL4 want die draait op 144 fps locked, en dat zorgt voor een heerlijke game ervaring.

Ik heb btw mijn Borderlands 4 , hoewel ik het erg leuk vind , gerefund. Niet omdat ik problemen ervaar (in tegendeel zelfs), maar binnenkort komt ook Dying light : The Beast uit , en ik denk dat die game beter bij mij aansluit voor nu. dan kan ik het geld beter daar aan uitgeven. BL4 koop ik dan later wel een keer als het in de aanbieding is , daar komt nog bij dat ik een enorme backlog aan spellen heb die ik nog wil spelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Visgek82 op 13-09-2025 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Visgek82 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:48:
[...]

Je geeft wederom geen antwoord op mijn vraag. Je verwacht wel dat ik jouw filmpjes ga kijken, maar antwoord geven op mijn vraag doe je niet. beetje jammer.

Tevens ben ik het oneens met jouw statement dat we 9 jaar geleden betere belichting hadden in games. in wellicht een handvol, maar het gros was veel slechter dan nu. Over het algemeen zitten graphics nog altijd in de lift, en dat komt mede door RT en systemen zoals Lumen. kan je leuk vinden of niet , maar is wel zo.

Het interesseert mij verder ook bar weinig hoe mijn beelden tot stand komen of met welk systeem. zolang ik mooie plaatjes krijg, een goede framerate en geen input lag , ben ik helemaal tevreden. en zolang dat 100+ fps draait op 1440p ben ik gewoon blij. En dat doet BL4 want die draait op 144 fps locked, en dat zorgt voor een heerlijke game ervaring.

Ik heb btw mijn Borderlands 4 , hoewel ik het erg leuk vind , gerefund. Niet omdat ik problemen ervaar (in tegendeel zelfs), maar binnenkort komt ook Dying light : The Beast uit , en ik denk dat die game beter bij mij aansluit voor nu. dan kan ik het geld beter daar aan uitgeven. BL4 koop ik dan later wel een keer als het in de aanbieding is , daar komt nog bij dat ik een enorme backlog aan spellen heb die ik nog wil spelen.
Omdat het antwoord op je vraag erg complex is en beide filmpjes dit aanzienlijk beter uitleggen aan de hand van voorbeelden (en render time) dan ik ooit in een paar zinnen kan doen.

Ik zeg ook niet dat Lumen slecht is of nooit gebruikt moet worden. Ik zeg enkel dat het niet te pas en te onpas gebruikt moet worden. In veel gevallen zorgt baked lights voor 95% van hetzelfde eindresultaat met een aanzienlijk mindere performance cost dan Lumen. Enkel wanneer je veel dynamische omgevingen hebt en bijvoorbeeld muren, lampen, etc. kan slopen waardoor de belichting compleet veranderd is Lumen (en Ray Tracing in het algemeen) een veel betere oplossing. Maar dit gaat dus niet op voor een scene waarin de belichting helemaal hetzelfde blijft en hetzelfde effect met wat meer moeite gedaan kon worden door de belichting in te bakken.

• Visgek82
MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:10:
[...]

Omdat het antwoord op je vraag erg complex is en beide filmpjes dit aanzienlijk beter uitleggen aan de hand van voorbeelden (en render time) dan ik ooit in een paar zinnen kan doen.

Ik zeg ook niet dat Lumen slecht is of nooit gebruikt moet worden. Ik zeg enkel dat het niet te pas en te onpas gebruikt moet worden. In veel gevallen zorgt baked lights voor 95% van hetzelfde eindresultaat met een aanzienlijk mindere performance cost dan Lumen. Enkel wanneer je veel dynamische omgevingen hebt en bijvoorbeeld muren, lampen, etc. kan slopen waardoor de belichting compleet veranderd is Lumen (en Ray Tracing in het algemeen) een veel betere oplossing. Maar dit gaat dus niet op voor een scene waarin de belichting helemaal hetzelfde blijft en hetzelfde effect met wat meer moeite gedaan kon worden door de belichting in te bakken.
Juist, ja. Ik vind het allemaal prima, hoor, maar het is wel een beetje jouw stokpaardje in dit topic geworden, dus had ik ook wel verwacht dat je zelf onder woorden kon brengen waarom het zo'n big deal voor je is in plaats van met 2 filmpjes aan te komen. doet verder weinig af aan het feit dat ik het eindresultaat belangrijker vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Visgek82 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:23:
[...]

Juist, ja. Ik vind het allemaal prima, hoor, maar het is wel een beetje jouw stokpaardje in dit topic geworden, dus had ik ook wel verwacht dat je zelf onder woorden kon brengen waarom het zo'n big deal voor je is in plaats van met 2 filmpjes aan te komen. doet verder weinig af aan het feit dat ik het eindresultaat belangrijker vind.
Zucht.... het is niet mijn stokpaardje geworden. Ik geef enkel aan dat de graphics niet in verhouding staan met de zware performance cost en benoem vervolgens typerende besluiten in de development en dat dit in veel gevallen een verkeerde keuze is omdat ze veel performance kosten terwijl men voor een fractie van de performance cost 90-95% van het visuele effect kunnen benaderen.

Als jij de filmpjes niet wil kijken en bij je mening blijft is dat natuurlijk prima! Ik blijf echter van mening dat je, gezien de kosten van de hardware, echt wel wat meer mag verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
Staircase schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:23:
Spel toch maar ff gehaald (yuplay, super deluxe incl preorder bonus voor 62, denk dat ze er van af moesten).
Speelt prima weg, FPS wel wat lager dan BF6 maar niet storend.
Ik zie in de 90 euro?

• Visgek82
MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:30:
[...]

Zucht.... het is niet mijn stokpaardje geworden. Ik geef enkel aan dat de graphics niet in verhouding staan met de zware performance cost en benoem vervolgens typerende besluiten in de development en dat dit in veel gevallen een verkeerde keuze is omdat ze veel performance kosten terwijl men voor een fractie van de performance cost 90-95% van het visuele effect kunnen benaderen.

Als jij de filmpjes niet wil kijken en bij je mening blijft is dat natuurlijk prima! Ik blijf echter van mening dat je, gezien de kosten van de hardware, echt wel wat meer mag verwachten.
Wat meer wil je verwachten dan? 140-144 fps locked, badass preset, 1440p. mèt ray tracing. voor een spel wat er zo uit ziet en uit komt in 2025 vind ik dat mèèr dan prima. tevens geen haperingen ofzo te bekennen, dus... Ik weet echt niet wat je dan nog meer verwacht.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Visgek82 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:38:
[...]

Wat meer wil je verwachten dan? 140-144 fps locked, badass preset, 1440p. mèt ray tracing. voor een spel wat er zo uit ziet en uit komt in 2025 vind ik dat mèèr dan prima. tevens geen haperingen ofzo te bekennen, dus... Ik weet echt niet wat je dan nog meer verwacht.
En zet nu eens DLSS (of DSR) en FG uit en ga dan eens kijken hoe het loopt...

• Visgek82
MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:39:
[...]

En zet nu eens DLSS (of DSR) en FG uit en ga dan eens kijken hoe het loopt...
Waarom zou ik dat doen ? ik gebruik mijn videokaart op de juiste manier , de technieken zijn er niet voor niets. heb niet voor niets Nvidia gekocht toendertijd, juist omdat DLSS en FG zo fantastisch goed werken. Ik heb er letterlijk NIETS van gemerkt dat dlss/fg aan stonden. geen artifacts, geen haperingen, niets. soepel als boter. Waarom zou je het dan in hemelsnaam niet gebruiken?

Schroef jij ook de turbo van je auto af omdat het "nep pk's" zijn ? en vervolgens gaan klagen dat ie niet meer lekker optrekt?

[ Voor 39% gewijzigd door Visgek82 op 13-09-2025 16:44 ]

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Visgek82 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:39:
[...]

Waarom zou ik dat doen ? ik gebruik mijn videokaart op de juiste manier , de technieken zijn er niet voor niets. heb niet voor niets Nvidia gekocht toendertijd, juist omdat DLSS en FG zo fantastisch goed werken.

Schroef jij ook de turbo van je auto af omdat het "nep pk's" zijn ? en vervolgens gaan klagen dat ie niet meer lekker optrekt?
Ik ga stoppen met de discussie! Als we turbo's van auto's nep pk's gaan noemen dan zitten we echt niet meer op dezelfde golflengte.

Hopelijk heb je nog ergens een oude 800x600 crt monitor zodat je nog extra goed van je videokaant kan genieten!! oOo

• Visgek82
MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:44:
[...]

Ik ga stoppen met de discussie! Als we turbo's van auto's nep pk's gaan noemen dan zitten we echt niet meer op dezelfde golflengte.

Hopelijk heb je nog ergens een oude 800x600 crt monitor zodat je nog extra goed van je videokaant kan genieten!! oOo
Ach gut.

Prima hoor, wel een beetje treurige reactie.

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 19:44
Ik heb gisteren de normale versie gekocht op steam, maar kreeg vandaag ineens de pre-order rewards, deluxe en super deluxe rewards ingame. Nog meer mensen die deze bonus gekregen hebben zonder er echt recht op te hebben?

Verwacht overigens niet dat dit betekend dat ik ook de DLC en dergelijke automatisch krijg, maar wel wat leuke ingame skins dit.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Visgek82 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:45:
[...]

Ach gut.

Prima hoor, wel een beetje treurige reactie.
Om nog even terug te komen op je compleet stompzinnige vergelijking met de turbo; een turbo bouwt de druk op waardoor er wel degelijk echte extra "paardenkracht" beschikbaar komt. DLSS en FG zou zijn dat de snelheidsmeter stiekem 150 ipv 100 aangeeft, je geluid van de auto wat harder klinkt en ook je ruiten een motion blur projecteren zodat het gevoel van snelheid hoger is. Maar ondertussen blijf je op dezelfde snelheid.

• Visgek82
MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:48:
[...]

Om nog even terug te komen op je compleet stopmzinnige vergelijk met de turbo; een turbo bouwt de druk op waardoor er wel degelijk echte extra "paardenkracht" beschikbaar komt. DLSS en FG zou zijn dat de snelheidsmeter stiekem 150 ipv 100 aangeeft, je geluid van de auto wat harder klinkt en ook je ruiten een motion blur projecteren zodat het gevoel van snelheid hoger is. Maar ondertussen blijf je op dezelfde snelheid.
Ik dacht dat je klaar was.

Of wil je perse graag het laatste woord? mag hoor.

Zoals je hebt kunnen lezen heb in 0,0 artifacts en/of input lag gehad. mijn game ervaring was heerlijk. mèt 144 fps locked. dus wat je zegt klopt gewoonweg niet.

Buitendat, de turbo was maar gewoon even iets wat me zo te binnen schoot. het feit dat je daar zo koortsachtig aan vast klampt om je gelijk te halen , zegt mij wel genoeg.

[ Voor 20% gewijzigd door Visgek82 op 13-09-2025 16:52 ]

• Toonen1988
Weetje wat een beetje komisch is. Oudere technieken bevatte net zo goed "nep" dingen. Wat dacht je eens aan shadow mapping of ook filters die ze gebruikte om iets "mooier" te laten lijken.

Maar praten we opeens over DLSS, dan is het meteen not-done, omdat het "fake" frames genereert die er niet daadwerkelijk zijn. Maar dat ontwikkelaars jaren filters, technieken en allerlei andere dingen gebruiken om iets mooiers uit te laten zien, is natuurlijk geen probleem. Ontwikkelaars gebruiken al jaren technieken om iets mooiers te laten zien, terwijl het niet daadwerkelijk wordt gerenderd.

Nu komen we in een era aan dat juist alles meer dynamisch wordt en dat ontwikkelaars juist minder technieken hoeven toe te passen, dan is het natuurlijk ook weer niet goed en dan beginnen de keyboard warriors te zeuren dat spellen ongeoptimaliseerd zijn.

Het klopt dat hier nog een aantal verbeteringen in moeten komen, maar het zijn nog allemaal vrij jongen technieken. Dacht je dat rasterizatie/baked lighting 25 jaar perfect werkte met super goede optimalisatie?

[ Voor 41% gewijzigd door Toonen1988 op 13-09-2025 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

We wachten de analyse van DIgital Foundry wel weer af. Dan is het een feit en bespaart het mij een boel moeite om mensen te wijzen op de teloorgang van optimalisatie en dat developers de verkeerde prioriteiten stellen.

• Visgek82
MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:02:
We wachten de analyse van DIgital Foundry wel weer af. Dan is het een feit en bespaart het mij een boel moeite om mensen te wijzen op de teloorgang van optimalisatie en dat developers de verkeerde prioriteiten stellen.
En dan?

Denk je dan dat ik ga zeggen "Ach, mazewing, held.. je had toch gelijk, mijn performance was toch niet zo goed als waar ik het mee speelde?" Ik weet toch wat ik gezien heb? daar doet een analyse van digital foundry niets aan af.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Visgek82 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:04:
[...]

En dan?

Denk je dan dat ik ga zeggen "Ach, mazewing, held.. je had toch gelijk, mijn performance was toch niet zo goed als waar ik het mee speelde?" Ik weet toch wat ik gezien heb? daar doet een analyse van digital foundry niets aan af.
Ik verwacht dat je mij een DM gaat sturen om te vragen om mijn adres zodat je me een handgeschreven excuusbrief kan sturen O+

Maar zullen we stoppen met de discussie en het weer over het spel zelf hebben. Ik ben nu wat langer aan het spelen en gelukkig vallen de crashes de afgelopen uren mee. Ben nog een beetje aan het testen qua classes en heb nu met Vex en Amon het safe house unlocked en denk dat ik voor Vex ga. Ben gegaan voor de specialisatie met Trouble maar lees overal dat ik beter voor Dead Ringer had kunnen gaan. Dat dit aanzienlijk makkelijker is qua levelen. Gelukkig krijg je later de mogelijkheid tot een respec dus dan ga ik dat maar eens testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toonen1988
MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:02:
Grappig, want ze zijn nogal erg positief over de huidige technieken en in dit geval Nvidia en CDPR met Cyberpunk 2077 path tracing.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Toonen1988 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:11:
[...]

Grappig, want ze zijn nogal erg positief over de huidige technieken en in dit geval Nvidia en CDPR met Cyberpunk 2077 path tracing.

[YouTube: Tech Focus: Cyberpunk 2077 RT Overdrive - How Is Path Tracing Possible on a Triple-A Game?]
Path tracing is wel even wat anders…. Daarnaast is Cyberpunk al jaren het uithangbord van nieuwe technieken. Jammer dat CDPR gaat overstappen op Unreal Engine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geleihoofd
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
frankv120 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:47:
Ik heb gisteren de normale versie gekocht op steam, maar kreeg vandaag ineens de pre-order rewards, deluxe en super deluxe rewards ingame. Nog meer mensen die deze bonus gekregen hebben zonder er echt recht op te hebben?

Verwacht overigens niet dat dit betekend dat ik ook de DLC en dergelijke automatisch krijg, maar wel wat leuke ingame skins dit.
Ja, ik had exact hetzelfde. Was net met een ander character begonnen en opeens vlogen de rewards mij om de oren, dat had ik niet met m'n eerdere character. Geen idee waarom maar mij hoor je niet klagen.

Edit:

Zojuist even mijn vorige character geladen en ja, ook die werd nu meteen overladen met cadeautjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Geleihoofd op 13-09-2025 17:52 ]

• Dazzler2120
  • Laatst online: 03:26

Dazzler2120

FP ProMod
Vanochtend de eerste 3 uurtjes gespeeld! Maar het speelt heerlijk weg. Ben begonnen met een Vex Playthrough, en dat bevalt mij tot nu toe wel. Enemies voelen interessant, bad guy voelt itt BL3 echt als een omnious presence aan, veel beter uitgewerkt so far.
Compass en radar hebben wel echt gewenning nodig.

Mijn setup is een 6900XT met een Ryzen 5700x3D cpu en speel op 3440x1440 UW, up FSR quality settings, frame generation on en op very high settings haal ik 75 fps, geen negatieve effecten so far merkbaar van de frame generation, anders moet ik een beetje tweaken met de settings.
Spel ziet er top uit, behoud echt goed de Borderlands feel, ondanks de andere technieken erachter.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Staircase
Geen volumetric fog (maakt de game juist lelijk!)

Maak een engine.ini bestand op locatie: <SCHIJF>:\Users\<GEBRUIKERSNAAM>\Documents\My Games\Borderlands 4\Saved\Config\Windows

met het volgende erin:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Tip: maak hem "alleen-lezen", anders reset ie na elke keer spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Staircase op 13-09-2025 19:12 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Staircase schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:12:

Maak een engine.ini bestand op locatie: <SCHIJF>:\Users\<GEBRUIKERSNAAM>\Documents\My Games\Borderlands 4\Saved\Config\Windows

met het volgende erin:

***members only***

Is dit niet in te stellen via de ingame settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Staircase
Dazzler2120 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:13:
[...]

Is dit niet in te stellen via de ingame settings?
Nee, alleen low/medium/high, maar het is gewoon "zonde" als je een goede rig hebt om het uberhaupt aan te hebben.

• Klauwhamer

Klauwhamer

MazeWing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:30:
[...]

Het gebrek aan wil tot nuance is een beetje schrijnend hier, ik heb 't met je te doen.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Uiteindelijk kunnen we een paar dingen zeggen of de performance:
- Bl4 is slecht geoptimaliseerd
- Met de hedendaagse tools valt er prima omheen te werken, zonder veel andere problemen.
- Het spel ziet er prachtig uit

Ik snap niet hoe je kan zeggen dat de graphics niet in verhouding staan met de performance. Hoe bepaal je dat? De graphics van Borderlands zijn altijd een Artstyle keuze geweest. En het is een keuze die voor je werkt, of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Dazzler2120 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:20:
Uiteindelijk kunnen we een paar dingen zeggen of de performance:
- Bl4 is slecht geoptimaliseerd
- Met de hedendaagse tools valt er prima omheen te werken, zonder veel andere problemen.
- Het spel ziet er prachtig uit
Het steekt volgens mij vooral een beetje dat fantastische technieken in combinatie met (c.q. door) UE5 toch wat gedegradeerd worden tot lapmiddel om shitty optimalisatie te verdoezelen -- en dat er veel meer potentie in zit. En dat je het ontwikkelaars best mag aanrekenen dat de optimalisatie belabberd is. Dat hoeft ook niet steeds puberaal beantwoordt te worden met "maar met mijn specs draai ik supersmooth dus niets aan het handje!!!1" -- dat is een drogredenering van jewelste en hoort m.i. niet op Tweakers thuis. Denk je eens in wat men had kunnen tonen wanneer de huidige engine dusdanig geoptimaliseerd was, dat ~150FPS zónder DLSS en FG mogelijk waren op courante hardware.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Klauwhamer schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:34:
[...]

Het steekt volgens mij vooral een beetje dat fantastische technieken in combinatie met (c.q. door) UE5 toch wat gedegradeerd worden tot lapmiddel om shitty optimalisatie te verdoezelen -- en dat er veel meer potentie in zit. En dat je het ontwikkelaars best mag aanrekenen dat de optimalisatie belabberd is. Dat hoeft ook niet steeds puberaal beantwoordt te worden met "maar met mijn specs draai ik supersmooth dus niets aan het handje!!!1" -- dat is een drogredenering van jewelste en hoort m.i. niet op Tweakers thuis. Denk je eens in wat men had kunnen tonen wanneer de huidige engine dusdanig geoptimaliseerd was, dat ~150FPS zónder DLSS en FG mogelijk waren op courante hardware.
Helemaal mee eens. Gelukkig zeg ik dan ook niet dat er niets aan t handje is of geef ik een antwoord zoals je zegt. Ik zeg juist dat het slecht geoptomaliseerd is, en daar mogen we Gearbox zeker op aankijken zoals er momenteel en masse gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
Toonen1988 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:55:
Weetje wat een beetje komisch is. Oudere technieken bevatte net zo goed "nep" dingen. Wat dacht je eens aan shadow mapping of ook filters die ze gebruikte om iets "mooier" te laten lijken.

Maar praten we opeens over DLSS, dan is het meteen not-done, omdat het "fake" frames genereert die er niet daadwerkelijk zijn. Maar dat ontwikkelaars jaren filters, technieken en allerlei andere dingen gebruiken om iets mooiers uit te laten zien, is natuurlijk geen probleem. Ontwikkelaars gebruiken al jaren technieken om iets mooiers te laten zien, terwijl het niet daadwerkelijk wordt gerenderd.

Nu komen we in een era aan dat juist alles meer dynamisch wordt en dat ontwikkelaars juist minder technieken hoeven toe te passen, dan is het natuurlijk ook weer niet goed en dan beginnen de keyboard warriors te zeuren dat spellen ongeoptimaliseerd zijn.

Het klopt dat hier nog een aantal verbeteringen in moeten komen, maar het zijn nog allemaal vrij jongen technieken. Dacht je dat rasterizatie/baked lighting 25 jaar perfect werkte met super goede optimalisatie?
Niet dat ik het nou helemaal eens ben met het standpunt dat het allemaal tegenwoordig zo slecht geoptimaliseerd is (en heb bl4 nog niet op mijn desktop kunnen spelen dus daar ook nog geen mening)... Maar er zit wel een cruciaal verschil als het op frame gen aankomt. Hoge fps heeft kort door de bocht twee voordelen. Vloeiendheid van het beeld, en lagere inputlag en directere controle over wat er gebeurt op het scherm. Frame gen kan voor het eerste helpen maar niet voor het tweede. Als je geen last hebt van inputlag als je met frame gen aan de 144 fps komt, dat kan... Maar dan had op dat punt het voor jou dus ook prima geweest als de framerate veel lager was geweest. Op zich ook niks mis mee, dat is alleen maar fijn als jij geen last hebt van inputlag en met frame gen kunt genieten van dat soepele beeld... Maar als je dan gaat roepen dat de game op 144 fps loopt bij jou dan ga je wel compleet voorbij aan het feit dat dit voor mensen die die lage inputlag wel belangrijk vinden niet het gewenste resultaat gaat geven. Iemand die wel gevoeliger is voor inputlag zal dan wellicht een veel slechtere ervaring krijgen dan je voorstelt met die claim.

En voor de duidelijkheid, 'je' is hier even algemeen bedoeld, ik weet dat dat niet de persoon was die ik quote.

Overigens zie ik dan wel weer het voordeel van als het makkelijker is voor devs. Ik denk dat er bijzonder weinig luie devs zijn wat sommige mensen nogal eens roepen, het is gewoon waar steken ze hun tijd en aandacht in. En een van de problemen van AAA games tegenwoordig is dat ze vaak veel te veel kosten in tijd en geld om te ontwikkelen. Als ze hier dus weer wat mee terug kunnen pakken is dat fijn. Of het de slechtere performance waard is en of de graphics en mooier van worden of niet laat ik in het midden, ik zeg alleen dat het makkelijker zijn voor devs zeker een legitiem voordeel kan zijn.

• Visgek82
Finraziel schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:03:
[...]

Niet dat ik het nou helemaal eens ben met het standpunt dat het allemaal tegenwoordig zo slecht geoptimaliseerd is (en heb bl4 nog niet op mijn desktop kunnen spelen dus daar ook nog geen mening)... Maar er zit wel een cruciaal verschil als het op frame gen aankomt. Hoge fps heeft kort door de bocht twee voordelen. Vloeiendheid van het beeld, en lagere inputlag en directere controle over wat er gebeurt op het scherm. Frame gen kan voor het eerste helpen maar niet voor het tweede. Als je geen last hebt van inputlag als je met frame gen aan de 144 fps komt, dat kan... Maar dan had op dat punt het voor jou dus ook prima geweest als de framerate veel lager was geweest. Op zich ook niks mis mee, dat is alleen maar fijn als jij geen last hebt van inputlag en met frame gen kunt genieten van dat soepele beeld... Maar als je dan gaat roepen dat de game op 144 fps loopt bij jou dan ga je wel compleet voorbij aan het feit dat dit voor mensen die die lage inputlag wel belangrijk vinden niet het gewenste resultaat gaat geven. Iemand die wel gevoeliger is voor inputlag zal dan wellicht een veel slechtere ervaring krijgen dan je voorstelt met die claim.

En voor de duidelijkheid, 'je' is hier even algemeen bedoeld, ik weet dat dat niet de persoon was die ik quote.

Overigens zie ik dan wel weer het voordeel van als het makkelijker is voor devs. Ik denk dat er bijzonder weinig luie devs zijn wat sommige mensen nogal eens roepen, het is gewoon waar steken ze hun tijd en aandacht in. En een van de problemen van AAA games tegenwoordig is dat ze vaak veel te veel kosten in tijd en geld om te ontwikkelen. Als ze hier dus weer wat mee terug kunnen pakken is dat fijn. Of het de slechtere performance waard is en of de graphics en mooier van worden of niet laat ik in het midden, ik zeg alleen dat het makkelijker zijn voor devs zeker een legitiem voordeel kan zijn.
Daar is Reflex + boost voor uitgevonden (en het AMD alternatief). dan heb je gelijkwaardige (of marginaal hogere) latency vs native. en dan is het hele latency verhaal niet meer belangrijk. en lagere framerate vertaalt zich direct naar hogere latency. 60 fps = 16.6ms latency , 144 fps = 6.9ms latency.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
Visgek82 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:07:
[...]

Daar is Reflex + boost voor uitgevonden (en het AMD alternatief). dan heb je gelijkwaardige (of marginaal hogere) latency vs native. en dan is het hele latency verhaal niet meer belangrijk.
En dat is onzin. Die technieken zijn namelijk niet afhankelijk van frame gen en kun je dus ook inzetten zonder en dan ben je weer terug op het punt dat x fps met frame gen minder responsive is dan diezelfde x fps zonder frame gen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Staircase schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:12:

met het volgende erin:

***members only***

Damn dat is een groot verschil!

Ziet er allemaal veel scherper en kleurrijker uit. Ongelofelijk dat ze zoiets standaard gewoon aanzetten en je geen mogelijkheid hebt dit (op een normale manier) uit te schakelen. Dankjewel!! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yonix
Kan het weer over het spel gaan? Dank u! 🙏🏻

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:00

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Modbreak:Hey Gamers,

Even een algemene melding, laten we het hier AUB leuk houden en over de inhoud praten. Ik snap dat FPS en dat soort dingen een onderwerp zijn, maar dit is niet voor iedereen even belangrijk. Mensen willen graag genieten van het spel en alles eromheen, dus houd en leuk en wees lief voor elkaar.

Voor het praten over FPS en performance, is een apart topic. Daar mag de discussie in voortgezet worden, maar houd het wel AUB netjes.

[ZT] Performance (FPS) en Issues in games

Game ON!!!

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toonen1988
Er komen steeds meer berichten binnen dat er wordt gecheat en gehacked binnen Borderlands 4. Nu zeggen sommige mensen dat het toch maar een PvE spel is en dat je uit de sessie kunt gaan en gewoon een nieuwe kunt zoeken.

Helaas is het niet zo makkelijk, want ik lees berichten dat de hacks niet alleen effect hebben op hunzelf maar ook op jouw personage. Zo krijgen mensen opeens 9999 skill points en die komen hier ook niet meer van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:24
Toonen1988 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:46:
Er komen steeds meer berichten binnen dat er wordt gecheat en gehacked binnen Borderlands 4. Nu zeggen sommige mensen dat het toch maar een PvE spel is en dat je uit de sessie kunt gaan en gewoon een nieuwe kunt zoeken.

Helaas is het niet zo makkelijk, want ik lees berichten dat de hacks niet alleen effect hebben op hunzelf maar ook op jouw personage. Zo krijgen mensen opeens 9999 skill points en die komen hier ook niet meer van af.
Jup, het bekende PC probleem, dit was in voorgaande borderlands niet anders (soms had je geluk en was het enkel exp en drops), zeker in Borderlands 3 met die slaughterhouse (en nogwat 9000) wat zeker leuk in matchmaking was, was het nonstop raak.

Ik heb er ergens vrede mee, gebeurd het heb je nu het geluk dat je relatief makkelijk een 'post story' character weer klaar hebt staan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rickokun
  • Registratie: Maart 2021
Toonen1988 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:46:

Daarom heb ik de lobby altijd op Friends only staan en speel ik nooit met/tegen rando's. Ik zie niet wat daar de toegevoegde waarde van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staircase
Rickokun schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:09:
[...]

Daarom heb ik de lobby altijd op Friends only staan en speel ik nooit met/tegen rando's. Ik zie niet wat daar de toegevoegde waarde van is.
Er zijn ook genoeg (steam) groups en discord groepen waar je leuk mee kunt spelen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Alles over Performance in games: Performance in games (FPS)

Alles met betrekking tot de veranderingen in de game industrie algemeen: [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld