Visgek82 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:02:
[...]
Hoe weet jij of die technieken wel of niet iets toevoegen? we kunnen ze niet uit zetten, dus we kunnen alleen het beeld beoordelen wat we zien. en dat is in technisch aspect vele malen beter dan de door jou genoemde spellen.
Ik weet alleen dat het hier uiterst soepel draait (144 fps locked, op hoogste preset, inclusief ray tracing wat niet uit te zetten is) en geen input lag heeft. er zijn maar weinig spellen tegenwoordig die dat tewerkstelligen , dus ik ben dik tevreden. tevens is Borderlands geen cellshading.
Klopt, Borderlands is officieel geen cell-shaded game, dat heeft namelijk te maken met de technieken die ze gebruiken. Het lijkt wel ongeveer hetzelfde maar de onderliggende techniek is verschillend.
Ik snap ook niet het probleem van upscaling technieken en frame-gen. Wanneer ik vloeiend beeld heb zonder teveel artifacten en scherp beeld, hoor je mij niet klagen hoor. Cyberpunk 2077 loopt bijv. heerlijk in 4k met path tracing. Borderlands 4 loopt wat slechter, maar het gebruikt ook andere technieken. Cyberpunk 2077 is iets verder met bepaalde technieken (zie mijn vorige bericht
[Multi] Borderlands 4).
Lumen, ray tracing of zelfs path tracing hebben zeker een toegevoegde waarde. Niet alleen creëert het natuurlijke scene's, het lost ook bepaalde problemen op zoals light bleeding. Daarnaast is het veel makkelijker voor ontwikkelaars om Lumen, Ray of Path tracing toe te passen. Bij de traditionele belichting moeten ze allemaal handmatig dingen toevoegen, zoals shadow mapping, Screen Space Reflections etc.
De meeste mensen kijken alleen oppervlakkig naar dit soort technieken en geven alleen maar negatieve opmerkingen. Jammer is dat, want Lumen, Ray en Path tracing zijn toch de toekomst. Oudere render technieken en belichting loopt langzaam ten einde, en nu zitten we net in een era dat er nieuwe technieken worden geïmplementeerd alleen gaat de ontwikkeling van de hardware iets trager.