Goede vraag. Ik denk buitensporig (hoog) tegenover soortgelijke oplossingen.
In ieder geval geen dalend rendement na 12 maanden.
Goede vraag. Ik denk buitensporig (hoog) tegenover soortgelijke oplossingen.
Mijn zaak is wel geschikt. Ben in contact met die energie jurist. Ze zoeken nog meer zaken.jeroenbr schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:01:
Dat van kassa klopt idd.,
Daar zijn alle uitingen op de website van zp, beschikbaar ook die waar nog niet gesproken wordt over rendement op basis van verleden behaald resultaat. Iets dat zp nu wel gebruikt.
Daar werd in het gehele bestel proces rondom de accu niet gerept over verleden, en continu gecommuniceerd dat je binne. 4 tot 5 jaar de accu terugverdiend.
Ik heb echter voor de aankoop mail verkeer gehad met zp, en hierdoor is mijn zaak niet geschikt voor een proefzaak.
Op basis van de beschikbare informatie en de website zoals deze op de wayback, machine nog online staat zien zij er wel degelijk een zaak in.
Staat allemaal uitgelegd in de startpost. Maar je kunt hier bijvoorbeeld zien dat er de afgelopen week op de onbalansmarkt nauwelijks bedragen van boven de 25ct waren: https://data.boerman.dev/...d&to=now&timezone=browserMmikie schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:40:
[...]
Misschien een domme vraag; maar hoe bepaal je of er onbalans is? Handmatig ? Of via home assistent? Kan je eventueel delen hoe je dat gedaan hebt ?
Ik voel me daar heel simpel over. Blijkt het dat ze daarbij de wet hebben overtreden dan is het goed dat het wordt aangepakt en in ieder geval een halt wordt geroepen voor klanten in de toekomst. Je bent het met me eens denk ik dat de website van Zonneplan onder de sectie nexus niet representatief is voor de inkomsten los van de prognose. Maar met de reviews, foto’s enz enz. Dat is om mensen op het verkeerde been te zetten.elbizarre schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:24:
Ik vind hier wel wat van. Vanaf het begin was al vrij duidelijk dat de prognoses zeer rooskleurig waren. Iedereen wist dat dit "resultaten behaald in het verleden" waren. En dat dit dus nooit geëvenaard zou worden. Ik ben daar, zoals waarschijnlijk iedereen, willens en wetens ingestapt. Dat het nóg sneller onderuit ging dan ik zelf had verwacht is zeer spijtig. Ik heb gewoon gegokt, en verloren.
Nu die gasten aanklagen is mijn inziens gewoon het zijn van een slechte verliezer, en gewoon een beetje flauw. Ja, misschien sla je er nog een financieel slaatje uit, maar hoe voel je je daar nou echt over?
Daarnaast verwacht ik gewoon een Energie management systeem of omvormer er boven te kunnen hangen welke met alle accu storage werkt, om het vervolgens slim in te zetten. Of anders met een turnkey RPi of HA code van iemand.
Mogelijkheden genoeg, want je hebt nog steeds gewoon 20kW aan accu capaciteit voor ca. 6 tot 7k wat best een prima prijs is.
[ Voor 10% gewijzigd door Masterchiev op 03-11-2025 19:30 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Masterchiev op 03-11-2025 19:30 ]
Eens. Als ze de wet hebben overtreden dan is het een ander verhaal. Maar graven en zoeken naar een juridische claim op basis van wat ze ergens geschreven of gezegd hebben vind ik wat ver gaan. Ik snap dat daar een zeer dunne grens is. Ik hou die groepsclaim dan ook wel in de gaten.Masterchiev schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:27:
[...]
Ik voel me daar heel simpel over. Blijkt het dat ze daarbij de wet hebben overtreden dan is het goed dat het wordt aangepakt. Stel dat er nou uitkomt dat jij met een 20% bent afgezet over de gehele inkomsten van Zonneplan? Hoe voel je je daar dan over?
Ja het is onder leiding van programma kassa. Sommige hier heeft kassa via de mail benaderd en dan nemen ze contact met je op.elbizarre schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:31:
[...]
Eens. Als ze de wet hebben overtreden dan is het een ander verhaal. Maar graven en zoeken naar een juridische claim op basis van wat ze ergens geschreven of gezegd hebben vind ik wat ver gaan. Ik snap dat daar een zeer dunne grens is. Ik hou die groepsclaim dan ook wel in de gaten.
/f/image/70aJ5rDueEuMMWly72lAEpRw.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben hier wel in geïnteresseerd. Waar heb je deze gekocht? En er gewoon opgeplaatst?OxyDrokz schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:52:
Zondag tijdens de piek de extra module bovenop de oude gezet.
Nu is er 25 kWh beschikbaar voor onbalans en bèta huisondersteuning.
[Afbeelding]
State of health ging niet pro rato omhoog, dat had ik eigenlijk wel verwacht. Misschien geeft hij de health van de slechtste weer?
Anderhalve dag is niet echt een gedegen onderzoek, maar op onbalansmarkt ik ben van middenmoter naar ZP top gegaan nu, de komende dagen moeten uitwijzen of deze trend doorzet.
Voorlopig vond ik het een leuk experiment.
Tegen de tijd dat ZP geen goede resultaten meer voor me behaalt ga ik kijken hoe het verder moet met m'n installatie.
Mocht ik hem willen uitbreiden kan ik een 5 hoge stack er naast zetten en een combiner box gebruiken, of nog twee erbovenop en een andere omvormer eraan.
Tegen die tijd is er misschien wel eentje met noodstroom voorziening en PV input te vinden.
Sunnergie.Masterchiev schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:53:
[...]
Ik ben hier wel in geïnteresseerd. Waar heb je deze gekocht? En er gewoon opgeplaatst?
Veel goedkoper dan ZP?OxyDrokz schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:03:
[...]
Sunnergie.
Verwacht geen service, wel goeie prijzen. Levertijd was bij mij een kleine twee weken, geen 3-4 dagen.
Met de juiste volgorde van handelingen is het plug en play. Vrij duidelijk beschreven in de handleiding.
Zonneplan biedt geen losse modules aan...
Oh dacht dat ze die aanboden, heb zelf geen systeem verder.OxyDrokz schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:24:
[...]
Zonneplan biedt geen losse modules aan...
Voor een heel systeem zul je zelf moeten gaan vergelijken.
Goed te zien dat een uitbreiding gemakkelijk kan worden geïnstalleerd. Vraag je ook de BTW terug. En zo ja op welke manier kan je dat doen?OxyDrokz schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:03:
[...]
Sunnergie.
Verwacht geen service, wel goeie prijzen. Levertijd was bij mij een kleine twee weken, geen 3-4 dagen.
Met de juiste volgorde van handelingen is het plug en play. Vrij duidelijk beschreven in de handleiding.
Ik ben daar echt heel slecht in, dus als iemand een idee heeft houd ik me aanbevolen...Mauri13 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:14:
[...]
Goed te zien dat een uitbreiding gemakkelijk kan worden geïnstalleerd. Vraag je ook de BTW terug. En zo ja op welke manier kan je dat doen?
Ik ben het in grote lijnen met je eens. Ik had het meer rendement ook niet teruggeven, bij gokken hoort verliezen. Die opstelling heb ik vaker gehad bij meerdere gokjes.elbizarre schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:24:
Ik vind hier wel wat van. Vanaf het begin was al vrij duidelijk dat de prognoses zeer rooskleurig waren. Iedereen wist dat dit "resultaten behaald in het verleden" waren. En dat dit dus nooit geëvenaard zou worden. Ik ben daar, zoals waarschijnlijk iedereen, willens en wetens ingestapt. Dat het nóg sneller onderuit ging dan ik zelf had verwacht is zeer spijtig. Ik heb gewoon gegokt, en verloren.
Nu die gasten aanklagen is mijn inziens gewoon het zijn van een slechte verliezer, en gewoon een beetje flauw. Ja, misschien sla je er nog een financieel slaatje uit, maar hoe voel je je daar nou echt over?
Daarnaast verwacht ik gewoon een Energie management systeem of omvormer er boven te kunnen hangen welke met alle accu storage werkt, om het vervolgens slim in te zetten. Of anders met een turnkey RPi of HA code van iemand.
Mogelijkheden genoeg, want je hebt nog steeds gewoon 20kW aan accu capaciteit voor ca. 6 tot 7k wat best een prima prijs is.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Hoezo niet? PICASSO speelt al sinds 2022.ApexAlpha schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:12:
Dat de marketing soms schuurt ben ik met je eens, maar dit is ook niet alleen maar ZP schuld.
ZP kon ook niet weten dat TenneT de vertraging zou opschroeven naar 5 min voor het grootste deel van het jaar, of dat er nu onbalans gemiddeld wordt tussen Europese landen onderling waardoor er minder over blijft.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja maar je weet de impact niet van te voren. De bedragen van de ZP demo batterij (waar iedereen over klaagt dat ze dat niet halen) waren pre-Picasso.John245 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:18:
[...]
Hoezo niet? PICASSO speelt al sinds 2022.
En dat hadden kopers van een ZP thuisbatterij dus ook kunnen weten en mee kunnen nemen in hun overwegingen bij de aankoop.John245 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:18:
[...]
Hoezo niet? PICASSO speelt al sinds 2022.
https://btw-zonnepanelen.nl/OxyDrokz schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:55:
[...]
Ik ben daar echt heel slecht in, dus als iemand een idee heeft houd ik me aanbevolen...
[ Voor 40% gewijzigd door pentagon0873 op 11-11-2025 17:15 ]
1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP
Dat is best een gamechanger voor zp batterij. Van blackbox naar zo in te stellen.Kacang schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:13:
Je kan zelfs instellen met hoeveel kW de accu kan laden en ontladen naar het huis.[Afbeelding]
Wat ik nog mis is opslaan bij laag tarief ipv alleen zonnestroom (==alleen opslaan bij teruglevering)0xygen500 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:32:
[...]
Dat is best een gamechanger voor zp batterij. Van blackbox naar zo in te stellen.
Ik heb leveren aan huis gelijk gemaakt aan mijn maximum verbruik in de dure avonduren.JiBo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:50:
Oke, maar wat is nu het slimst om te doen? Iemand daar al een mening over?
Met iOS even naar de Zonneplan app in de store zoeken, dan zou de update knop moeten verschijnen. Hier is ie nu ook beschikbaar op mijn iPhone.ApexAlpha schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:01:
Mhh ik heb dit (nog) niet in de app en er lijkt geen update. Even geduld nog.
Ga me eens bedenken of dit het waard is als salderen nog bestaat.
Beetje fingerspitzengefuhl.edwinkuipers schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:37:
Even voor mijn info, waarom kiezen jullie bewust voor 0 zonnestroom opslaan en 2kw huis. Ik probeer ook de afweging te maken, maar ben er nog niet uit en ben benieuwd hoe jullie er naar kijken. Ik heb overigens een 20kw batterij.
0 zonnestroom ivm salderen en zonnebonus.edwinkuipers schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:37:
Even voor mijn info, waarom kiezen jullie bewust voor 0 zonnestroom opslaan en 2kw huis. Ik probeer ook de afweging te maken, maar ben er nog niet uit en ben benieuwd hoe jullie er naar kijken. Ik heb overigens een 20kw batterij.
Ja is bekend helaas. Schakelt 1x per 5 min.Twanroy schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:47:
Helaas reageert de Nexus te traag om NOM te draaien. Uiteindelijk over het uur trekt hij het wel gelijk.[Afbeelding]
Dan kan je huis ondersteuning toch net zo goed op maximaal zetten? Ik heb regelmatig pieken richting 6-10 kWh met koken/WP/wassen/etcMasterchiev schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:46:
[...]
0 zonnestroom ivm salderen en zonnebonus.
2 kWh zodat je nul op de meter kan wassen/vaatwasser/airco/warmtepomp.
Als de zon schijnt, dan is de kWh prijs doorgaans toch het laagst, is dat niet het beste moment om de accu te vullen?Masterchiev schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:46:
[...]
0 zonnestroom ivm salderen en zonnebonus.
2 kWh zodat je nul op de meter kan wassen/vaatwasser/airco/warmtepomp.
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
De belasting mag je wel tegen elkaar wegstrepen.Ahum..... schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:53:
[...]
Als de zon schijnt, dan is de kWh prijs doorgaans toch het laagst, is dat niet het beste moment om de accu te vullen?
En we salderen toch niet met een dynamisch contract?
Ja en nee, ik laad de auto ook op en trek ik die accu binnen een uur helemaal leeg.rusman schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:51:
[...]
Dan kan je huis ondersteuning toch net zo goed op maximaal zetten? Ik heb regelmatig pieken richting 6-10 kWh met koken/WP/wassen/etc
Dit begrijp ik niet. Wat bedoel je met zonnebonus+ 0,02€ en 10%?Masterchiev schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:59:
[...]
De belasting mag je wel tegen elkaar wegstrepen.
Zonnebonus bij teruglevering = epex prijs + 0.02€ + 10%
Ik zie vaak gebeuren dat de nexus op de duurste uren ontlaad en op de goedkoopste uren laad ik de auto. Zonnestroom wat dan nog over is trek de energierekening iets mee naar beneden.
https://www.zonneplan.nl/...n-introduceert-zonnebonusHun schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:09:
[...]
Dit begrijp ik niet. Wat bedoel je met zonnebonus+ 0,02€ en 10%?
Zonneplan gebruikt - helaas - alleen dongels die je meter uitlezen naar de cloud en eens per 5 minuten een signaal sturen.wilcovana schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:09:
Hoe komt het dat de nexus zo traag reageert om nom te creëren en er vaak reëel time naast zit? In de app bij actueel verbruik van zonneplan is het ook niet echt reëel time als ik hem vergelijk met homewizard er zit een flink verschil steeds tussen. Zonneplan gebruikt toch dezelfde p1 meter als homewizard?
Mijn vader heeft een solaradge accu met noodstroom en die heeft perfect nom.
Bij mijn homewizard app zie ik ook over de fases een onbalans 1 fase levert veel terug terwijl de andere 2 fases afnemen. Kan de nexus niet de verschillende fases aansturen?
Alvast bedankt voor jullie uitleg.
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
[ Voor 66% gewijzigd door Pirelly op 11-11-2025 19:58 ]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Klopt idd. Ik zie ook meer updates. Lijkt er dan op dat ze dit idd hebben verbeterd.Y0shi schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:51:
Als ik naar mijn p1 meter in home assistant kijk, lijkt de update rate wel sneller te zijn dan 5 minuten. Na aanpassing in de app is de verandering best snel, en volgt hier best wel goed.
Hierbij even mijn mening waarom ik zonnestroom op 0 heb gezet. Op dit moment (in de winter) levert zonnestroom vaak meer op dan in de avond uren de stroom kost. Daarnaast kost het laden en ontladen van de batterij ook stroom zo'n 10% aan stroom. In de zomer maanden ga ik waarschijnlijk wel de accu laden op zonnestroom.Pirelly schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:50:
Wel een interessante update.
Zie hier een aantal mensen die Zonnestroom opslaan op 0 zetten. Maar vraag me toch af, waarom zou je de accu niet op willen laden met (overtollige) zonne-energie?
Is het niet altijd voordeliger om de batterij te laden met "gratis" energie ipv van het net binnenhalen op goedkope momenten (de negatieve momenten even niet meegerekend).
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
[ Voor 3% gewijzigd door Kacang op 12-11-2025 09:24 ]
Helemaal duidelijk. Dat is in de winter inderdaad het geval. Ik ga dat ook proberen en dan in de zomer weer omdraaien.Gilbert-1980 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:37:
[...]
Hierbij even mijn mening waarom ik zonnestroom op 0 heb gezet. Op dit moment (in de winter) levert zonnestroom vaak meer op dan in de avond uren de stroom kost. Daarnaast kost het laden en ontladen van de batterij ook stroom zo'n 10% aan stroom. In de zomer maanden ga ik waarschijnlijk wel de accu laden op zonnestroom.
[ Voor 17% gewijzigd door Pirelly op 12-11-2025 11:15 ]
Je haalt nu zelf kWh en kW een beetje door elkaar,jumper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:48:
Goedemorgen, mooie update van ZP.
Zal waarschijnlijk aan mij liggen aangezien ik geen electricien ben maar halen we hier vermogen en cappaciteit niet door elkaar?
De app zegt vermogen in de omschrijving maar dan is het toch kWh en niet kW
Als ik huisoptimalisatie op "leveren aan huis" => 2kW zet. Reserveerd de accuur dan 2kW van de totale 20kW?
hoeveel vermogen kWh pompt hij naar mijn interne stroomnet als ik de wasmachine op 2500W heb draaien?
tis me onduidelijk
Goed plan. Als leaserijder zou ik zeggen, verplaats de auto laadtijd, niet de accu. Dat centje duurder vergoedt de werkgever toch, maar de thuisaccu centjes betalen we zelf. Voor een particulier zal dat verder geen verschil maken.Kacang schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:24:
Ik heb zelf dit nog gemaild naar Zonneplan als suggestie. Heb hier best veel last van namelijk.
----------
Ik heb nog wel een suggestie voor verbetering, specifiek voor klanten die zowel een thuisaccu als laadpaal van Zonneplan gebruiken.
Op dit moment laad ik mijn auto via PowerPlay, bijvoorbeeld tussen 02:00 en 06:00 uur omdat dat de goedkoopste uren zijn. Wat ik daarbij merk, is dat de thuisaccu in dezelfde periode ook wil laden op basis van het algoritme. Hierdoor “zitten ze elkaar in de weg” en laadt de thuisaccu nauwelijks of niet bij.
Volgens mij is dit vrij eenvoudig op te lossen door één van de volgende aanpassingen te overwegen:
Slim gebruik van beschikbare capaciteit:
Laat de thuisaccu laden met het vermogen dat nog over is. Ik heb een 3x25A aansluiting. Als de auto 11 kW verbruikt en het huishouden ongeveer 1 kW, blijft er nog zo’n 5 kW vrij. Toch laadt de accu dan vaak maar met 500 W — dat is zonde van de beschikbare capaciteit.
Afstemming tussen laadpaal en thuisaccu binnen het Zonneplan-platform:
Omdat beide systemen via jullie platform communiceren, zou de accu kunnen herkennen dat de auto ingepland staat om te laden. De thuisaccu kan dan zijn laadtijd aanpassen, bijvoorbeeld door iets eerder te laden (bijv. van 01:00 tot 02:00). Dat kost misschien een cent per kWh meer, maar zorgt er wel voor dat de accu volledig geladen is om tijdens dure uren weer te kunnen ontladen.
[ Voor 198% gewijzigd door NvG op 13-11-2025 14:39 ]
Ik heb dit ook aan Zonneplan voorgelegd, maar ze optimaliseren dit niet. Die ruimte gebruiken doen ze niet onder het nom van veiligheid staat voorop.Kacang schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:24:
Slim gebruik van beschikbare capaciteit:
Laat de thuisaccu laden met het vermogen dat nog over is. Ik heb een 3x25A aansluiting. Als de auto 11 kW verbruikt en het huishouden ongeveer 1 kW, blijft er nog zo’n 5 kW vrij. Toch laadt de accu dan vaak maar met 500 W — dat is zonde van de beschikbare capaciteit.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Prijs is wel erg goed te noemen voor een laadpaal inclusief installatie. Ik krijg het volgende week en betaal 1350€ en 100€ cashback op eerstvolgende rekening. Kom je op 1250€ uit.Shandar04 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:48:
[...]
Ik heb dit ook aan Zonneplan voorgelegd, maar ze optimaliseren dit niet. Die ruimte gebruiken doen ze niet onder het nom van veiligheid staat voorop.
Het valt mij op dat de laadpaal praktisch nooit 'gratis stroom' laad terwijl regelmatig gratis stroom op het net beschikbaar is en de accu al op 100% zit terwijl er wel 2000 gratis kilometers per jaar worden beloofd.
De Nexus krijgt altijd voorrang en je laadpaal doet met een Nexus ernaast niks meer dan domweg op de laagste EPEX prijs laden die 'al bekend is in de app' is helaas mijn ervaring sinds ik de laadpaal heb.
Lees ik dat nou goed? Een laadpaal van Zonneplan? Het bedrijf dat jou eerder knollen voor citroenen verkocht?Masterchiev schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:01:
[...]
Prijs is wel erg goed te noemen voor een laadpaal inclusief installatie. Ik krijg het volgende week en betaal 1350€ en 100€ cashback op eerstvolgende rekening. Kom je op 1250€ uit.
Nexus blijf ik mijn mening over houden. Een laadpaal kan weinig fout aan gaan.NvG schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:44:
[...]
Lees ik dat nou goed? Een laadpaal van Zonneplan? Het bedrijf dat jou eerder knollen voor citroenen verkocht?
Aan een batterij kan ook weinig fout gaan, in beide gevallen ligt het aan de aansturingMasterchiev schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:55:
[...]
Nexus blijf ik mijn mening over houden. Een laadpaal kan weinig fout aan gaan.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Dacht dat de combi met de batterij niet echt lekker liep met een load balancer die heel strict was.Masterchiev schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:55:
[...]
Nexus blijf ik mijn mening over houden. Een laadpaal kan weinig fout aan gaan.
Ja klopt. Helemaal eens. Verre van goed te noemen.LT1970 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:56:
[...]
Aan een batterij kan ook weinig fout gaan, in beide gevallen ligt het aan de aansturing
Klopt maar heb geen haast met laden van de auto. De nexus gaat voor begreep ik.0xygen500 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:03:
[...]
Dacht dat de combi met de batterij niet echt lekker liep met een load balancer die heel strict was.
Maar plus en min wordt toch maandelijks verrekend? Ik heb geen vast maandbedrag nml.Jasper79 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:54:
Vooraf geef je een schatting op van de teruglevering en de afname.
Op basis daarvan berekenen ze hoeveel energiebelasting je moet betalen en dat delen ze door 12, dit betaal je per maand.
De verbruikte en terug geleverde energie reken je maandelijks af.
Zelfde geldt waarschijnlijk ook voor gas, als je 1200m3 ingeschat hebt en 1400m3 verbruikt krijg je een eindafrekening met 200m3 belasting op gas.
Nemen ze in de herberekening niet de energiebelasting mee?
[ Voor 4% gewijzigd door Obelixxx op 14-11-2025 08:56 ]
Wat bedoel je met dubbele belasting? Wat maakt het jou nou uit of je buurman belasting betaalt over jouw stroom.NvG schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:23:
[...]
In mijn concept voor Home Assistant heb ik het opladen en ontladen op de gunstigste uren geautomatiseerd door het ophalen van de gegevens van Nord Pool, wat veel zelf ingrijpen kan schelen. Ik heb er natuurlijk ook gelijk de mogelijkheid ingezet om niet te ontladen naar het net om problemen met dubbele belasting te kunnen voorkomen.
Maar niet de energiebelasting, die staat steeds apart op de factuur onder vaste maandkosten stroom.Obelixxx schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:55:
[...]
Maar plus en min wordt toch maandelijks verrekend? Ik heb geen vast maandbedrag nml.
Zonneplan berekend zelf het bedrag voor de volgende maand.
(Heb geen gas overigens)
@VenzentVenzent schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:46:
Het was mij niet helemaal duidelijk of met de nieuwe app en instellingen een bepaald deel vd accu werd "gereserveerd" voor thuisgebruik, of dat je het vermogen van de omvormer beperkt voor thuisgebruik. Daarom aan kiki wat vragen gesteld en dit laatste antwoord vond ik wel interessant, dus voor wie het interesseert:
[Afbeelding]
Niks mis met de prijs, installatie is ook altijd keurig gedaan, App werkt goed en dat is allemaal in orde. Mijn kritiek is alleen op de combinatie met de Nexus.Masterchiev schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:01:
[...]
Prijs is wel erg goed te noemen voor een laadpaal inclusief installatie. Ik krijg het volgende week en betaal 1350€ en 100€ cashback op eerstvolgende rekening. Kom je op 1250€ uit.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Lees dit artikeltje maar eens, dan weet je waar het over gaat.Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:55:
[...]
Wat bedoel je met dubbele belasting? Wat maakt het jou nou uit of je buurman belasting betaalt over jouw stroom.
Daar heb je geen last van als batterijbezitter, de afschaffing van de salderingsregeling is het probleem.NvG schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:56:
[...]
Lees dit artikeltje maar eens, dan weet je waar het over gaat.
https://www.bright.nl/nie...ij-is-onvermijdelijk.html
De batterij zelf heeft ook circa 15% verlies tussen laden en ontladen. Hebben ze die ook meegenomen in het voorschot energiebelasting? Of verklaart dat het grote verschil? Als je nul op de meter had (en dus al je energiebelasting ongeveer kon salderen), is dat nu zeker niet meer het geval. Nexus laadt ongeveer 1,5 cyclus per dag, dus iets van 30kWh per dag is mijn ervaring. Dat is ongeveer 10.000 kWh per jaar, dus een verlies van ongeveer 1500kWh per jaar waar je energiebelasting over moet betalen, want die heb je extra van het net afgenomen en niet meer teruggeleverd t.o.v. je situatie voor de accu. Als dat 14 cent per kWh energiebelasting is (of zoiets), zit je op ongeveer 200 Euro. Klinkt wel heel toevallig?Jasper79 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:07:
[...]
Maar niet de energiebelasting, die staat steeds apart op de factuur onder vaste maandkosten stroom.
Dan zou je moeten kijken of wat je ingeschat had overeenkomt met wat je in het jaar daadwerkelijk gedaan hebt.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Gaat niet op dit verhaal. Laad en ontladen zit in je powerplay verwerkt inclusief de laadverliezen. Powerplay is netto. Daar zit alles bij in begrepen.sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:15:
[...]
De batterij zelf heeft ook circa 15% verlies tussen laden en ontladen. Hebben ze die ook meegenomen in het voorschot energiebelasting? Of verklaart dat het grote verschil? Als je nul op de meter had (en dus al je energiebelasting ongeveer kon salderen), is dat nu zeker niet meer het geval. Nexus laadt ongeveer 1,5 cyclus per dag, dus iets van 30kWh per dag is mijn ervaring. Dat is ongeveer 10.000 kWh per jaar, dus een verlies van ongeveer 1500kWh per jaar waar je energiebelasting over moet betalen, want die heb je extra van het net afgenomen en niet meer teruggeleverd t.o.v. je situatie voor de accu. Als dat 14 cent per kWh energiebelasting is (of zoiets), zit je op ongeveer 200 Euro. Klinkt wel heel toevallig?
Maar de vraag is dus of dat inclusief de energiebelasting is die je wél betaalt, maar waarvan ze nog niet weten of je die over het hele jaar uiteindelijk wel of niet kunt salderen. Dus hoe doen ze dat dan netto in je powerplay vergoeding? Of heb je dan aan het einde van het jaar een meevaller als je wel meer zonnestroom dan verbruik had waardoor je een deel van de laadverliezen kunt salderen qua energiebelasting? Kun je dat op jouw afrekening inzichtelijk maken?Masterchiev schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:17:
[...]
Gaat niet op dit verhaal. Laad en ontladen zit in je powerplay verwerkt inclusief de laadverliezen. Powerplay is netto. Daar zit alles bij in begrepen.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Dan was mijn schatting van 1500kWh verlies dus zo gek nog niet ;-) De vraag is hoe je daar energiebelasting over betaald hebt en waar je dat op je rekening terug ziet. Als je Powerplay vergoeding daardoor hoger geworden is, omdat je die energiebelasting elders op je rekening weer betaalt, rekenen we ons rijk met de te hoge powerplay opbrengst. Maar als ze de powerplay vergoeding niet inclusief energiebelasting doen, en je die dus wel moet betalen, gaat het ook niet goed. Ik ben er nog niet ingedoken hoe ze dat dan verrekenen. Want dat je over die 1500kWh energiebelasting moet betalen, is duidelijk. En na afschaf van salderen dus over 12713kWh de energiebelasting betalen. Dat is 1700 Euro per jaar aan energiebelasting.... Dat kan dus niet uit.Jasper79 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:24:
Als ik naar mijn 1e volle jaar Nexus kijk heb ik een verlies van 1544 kWh
Geladen 12713 kWh
Ontladen 11169 kWh
Iets meer dan 12% in mijn geval.
Lijkt me vrij helder verhaal zoals ik aangaf en volgens Kiki ook.sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:19:
[...]
Maar de vraag is dus of dat inclusief de energiebelasting is die je wél betaalt, maar waarvan ze nog niet weten of je die over het hele jaar uiteindelijk wel of niet kunt salderen. Dus hoe doen ze dat dan netto in je powerplay vergoeding? Of heb je dan aan het einde van het jaar een meevaller als je wel meer zonnestroom dan verbruik had waardoor je een deel van de laadverliezen kunt salderen qua energiebelasting? Kun je dat op jouw afrekening inzichtelijk maken?
Fijn dat het jou duidelijk is. Kun je het me uitleggen? Je betaalt energiebelasting over het netto getal op je slimme meter. Hoe wordt dat dan verrekend met Powerplay volgens jou? Krijg je dan een hogere opbrengst in PowerPlay die je dan later weer afdraagt aan de overheid? Of betaal je op je factuur/jaarafrekening de energiebelasting helemaal niet en betaalt Zonneplan die ergens voor jou? Ik snap het nog niet. Dus graag even stap voor stap hoe het volgens jou werkt.Masterchiev schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:49:
[...]
Lijkt me vrij helder verhaal zoals ik aangaf en volgens Kiki ook.[Afbeelding]
Kiki gaf mij als antwoord dat het allemaal in de tegenboeking is verwerkt.sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:07:
[...]
Fijn dat het jou duidelijk is. Kun je het me uitleggen? Je betaalt energiebelasting over het netto getal op je slimme meter. Hoe wordt dat dan verrekend met Powerplay volgens jou? Krijg je dan een hogere opbrengst in PowerPlay die je dan later weer afdraagt aan de overheid? Of betaal je op je factuur/jaarafrekening de energiebelasting helemaal niet en betaalt Zonneplan die ergens voor jou? Ik snap het nog niet. Dus graag even stap voor stap hoe het volgens jou werkt.
Deze vragen qua berekening van je powerplay krijg je simpelweg niet beantwoord. Hoe de berekening is krijg je niet te horen van Zonneplan en kan niemand je vertellen. We hebben hele discussies hier in het forum erover gehad. Korte uitleg: Zonneplan is niet transparant hierin.sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:07:
[...]
Fijn dat het jou duidelijk is. Kun je het me uitleggen? Je betaalt energiebelasting over het netto getal op je slimme meter. Hoe wordt dat dan verrekend met Powerplay volgens jou? Krijg je dan een hogere opbrengst in PowerPlay die je dan later weer afdraagt aan de overheid? Of betaal je op je factuur/jaarafrekening de energiebelasting helemaal niet en betaalt Zonneplan die ergens voor jou? Ik snap het nog niet. Dus graag even stap voor stap hoe het volgens jou werkt.
Nogmaals ze zijn niet transparant hierin.Peterhardenberg schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:15:
[...]
Kiki gaf mij als antwoord dat het allemaal in de tegenboeking is verwerkt.
En dat de verliezen voor laden en ontladen door de P1 meter worden gemeten en dus bij je huis verbruik horen. Door de tegen boeking zou dit niet tot dubbele kosten lijden.
In mijn optiek blijft het allemaal een beetje wazig, waarom geeft ZP geen heldere uitleg hier over??
Misschien om toch iets te verhullen?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq