Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:12

NvG

OxyDrokz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Ben je van plan dit via GitHub open te stellen?
Op die manier kan er geforkt worden en verbeteringen voorgesteld bijvoorbeeld?
Dat ben ik niet van plan omdat het juist mijn hobby is om de verbeteringen zelf uit te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:10
NvG schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:42:
Voor tweakers die geen of een gebrekkige informatica achtergrond hebben maar wel met de gedachte spelen om via Home Assistant de thuisbatterij aan te gaan sturen, is het vaak het moeilijkste om een goede analyse te maken van hun wensen en de mogelijkheden binnen HA.

Om daar een beetje in te helpen geef ik hierna een omschrijving van een programmatuur die ik op de plank heb liggen, over een jaar ga ik het pas indien nodig activeren, maar waarvan ik weet dat het binnen HA kan draaien.

De omschrijving luidt als volgt:

Deze programmatuur integreert batterijbeheer, lokale weersdata, energieverbruik en stroomprijsinformatie voor een geautomatiseerd thuisbatterijsysteem. Het dashboard biedt een realtime overzicht, historische trends en bediening via tablet of smartphone.

1. Functionaliteiten

1.1 Realtime monitoring
- Batterij SOC, vermogen, voltage
- Laden/ontladen van batterij
- Energieverbruik, zonnestraling, buitentemperatuur

1.2 Dagelijkse, maandelijkse en jaarlijkse scenario’s
- Zelfconsumptie ( eventueel laden op de goedkoopste uren )
- Arbitrage (winst/verlies door laden/ontladen tegen stroomprijzen)
- Verschilscenario’s

1.3 Slimme adaptieve sturing
- Laad/ontlaad op basis van:
• Stroomprijs (goedkoopste/duurste uren)
• Plaatselijk weer (zon, temperatuur, bewolking, wind)
• Energieverbruik
- Multi-hour vensters, SOC-limieten, noodstop

1.4 Zelflerend
- Gemiddelden van sensoren bepalen adaptieve drempels
- Optioneel: AppDaemon/Python ML-model voorspelt optimale laad-/ontlaaduren

1.5 Bediening & meldingen
- Handmatig aan/uit voor noodstop, arbitrage, slimme sturing
- Donker/licht thema
- Push- en e-mailmeldingen

2. Dashboard presentatie op tablet

- Real-time status: SOC, vermogen, switches, energieverbruik, zonnestraling, temperatuur
- Dagelijkse, maandelijkse en jaarlijkse scenario’s
- Historische grafieken: SOC, vermogen, stroomprijs, kosten, arbitrage, energieverbruik, zonnestraling, temperatuur
- Bediening: schakelaars voor noodstop, arbitrage, slimme sturing en thema
- Knoppen voor testmeldingen (push/e-mail)

3. Automatiseringen en logica

- Score-gebaseerde laad/ontlaad beslissing per uur
- Dynamisch venster (2–4 uur) voor laden en ontladen
- Evaluatie elke 15 minuten via Home Assistant automation
- Failsafes: SOC-limieten, noodstop, maximale laad-/ontlaadtijd
- Logging voor analyse en optimalisatie

4. Zelflerend aspect

- Statistics-sensors in Home Assistant berekenen historische gemiddelden
- Drempels worden automatisch aangepast
- Optioneel: AppDaemon of Python ML model leert van historische data en voorspelt optimale acties

Het systeem is volledig automatisch, houdt rekening met lokale weersomstandigheden, stroomprijzen en energieverbruik, en kan adaptief leren van historische trends. Het dashboard is overzichtelijk en geschikt voor tablet-bediening, met volledige handmatige controle indien gewenst.

Lokale weersomstandigheden en fluctuerende uurprijzen zijn gratis binnen te halen in HA. Voor het binnenhalen van het energieverbruik is een eenmalige kleine investering nodig.

Misschien kan het bovenstaande voor sommigen nuttig zijn.
Welke hardware wil je gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

Twanroy schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:09:
[...]

Welke hardware wil je gaan gebruiken?
Raspberry Pi, Waveshare en P1 meter+splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Werner
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:20
Leftblank schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:15:
[...]

Het lijkt er wel op dat ze dat kwartier goed gehandeld hebben, op de pagina met verrekenprijzen van de 25ste staat het kwartier van 20:00-20:15 op regeltoestand 2. Als ik de grafiek terugkijk van die dag dan waren er om 20:00 en 20:01 prijzen voor zowel leveren als opnemen, zover ik weet is dat geen garantie op R2 maar wellicht was dat de aanwijzing voor ze.
De reactie die ik kreeg van Zonneplan was een hoog gehalte Kiki antwoord.

Powerplay stuurt de Nexus thuisbatterij aan op basis van real-time signalen uit verschillende energiemarkten, waaronder niet alleen de day-aheadmarkt maar ook bijvoorbeeld de onbalansmarkt. Het klopt dat er soms momenten zijn waarop u in theorie een hoge vergoeding zou kunnen krijgen, zoals bij een piekprijs die u noemt rond 20:00 uur. Toch kiest Powerplay er soms bewust voor om niet direct te laden of te ontladen, omdat het algoritme inschat dat op andere momenten meer rendement behaald kan worden of omdat marktprijzen nog kunnen omslaan binnen hetzelfde kwartier.

De prijzen die zichtbaar zijn in onze app zijn gebaseerd op vooraf bekende waarden (day-ahead). De daadwerkelijke verdiensten komen echter tot stand door inzet op meerdere markten en pas nadat alle prijzen definitief zijn vastgesteld – dit voorkomt verkeerde aannames achteraf. Hierdoor kan het voorkomen dat bepaalde kansen gemist lijken te worden als u terugkijkt naar specifieke prijspieken; uiteindelijk zorgt deze strategie ervoor dat uw batterij optimaal rendeert over langere periodes en niet onnodig wordt belast.

Wij blijven Powerplay continu ontwikkelen zodat zowel deelnemers als het elektriciteitsnet maximaal profiteren van slimme sturing.

Met zonnige groet,

Kirsten Halilović - Eijgenhuijsen
Het Zonneplan Service Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:42
NvG schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:42:
Voor tweakers die geen of een gebrekkige informatica achtergrond hebben maar wel met de gedachte spelen om via Home Assistant de thuisbatterij aan te gaan sturen, is het vaak het moeilijkste om een goede analyse te maken van hun wensen en de mogelijkheden binnen HA.

Om daar een beetje in te helpen geef ik hierna een omschrijving van een programmatuur die ik op de plank heb liggen, over een jaar ga ik het pas indien nodig activeren, maar waarvan ik weet dat het binnen HA kan draaien.

De omschrijving luidt als volgt:

Deze programmatuur integreert batterijbeheer, lokale weersdata, energieverbruik en stroomprijsinformatie voor een geautomatiseerd thuisbatterijsysteem. Het dashboard biedt een realtime overzicht, historische trends en bediening via tablet of smartphone.

1. Functionaliteiten

1.1 Realtime monitoring
- Batterij SOC, vermogen, voltage
- Laden/ontladen van batterij
- Energieverbruik, zonnestraling, buitentemperatuur

1.2 Dagelijkse, maandelijkse en jaarlijkse scenario’s
- Zelfconsumptie ( eventueel laden op de goedkoopste uren )
- Arbitrage (winst/verlies door laden/ontladen tegen stroomprijzen)
- Verschilscenario’s

1.3 Slimme adaptieve sturing
- Laad/ontlaad op basis van:
• Stroomprijs (goedkoopste/duurste uren)
• Plaatselijk weer (zon, temperatuur, bewolking, wind)
• Energieverbruik
- Multi-hour vensters, SOC-limieten, noodstop

1.4 Zelflerend
- Gemiddelden van sensoren bepalen adaptieve drempels
- Optioneel: AppDaemon/Python ML-model voorspelt optimale laad-/ontlaaduren

1.5 Bediening & meldingen
- Handmatig aan/uit voor noodstop, arbitrage, slimme sturing
- Donker/licht thema
- Push- en e-mailmeldingen

2. Dashboard presentatie op tablet

- Real-time status: SOC, vermogen, switches, energieverbruik, zonnestraling, temperatuur
- Dagelijkse, maandelijkse en jaarlijkse scenario’s
- Historische grafieken: SOC, vermogen, stroomprijs, kosten, arbitrage, energieverbruik, zonnestraling, temperatuur
- Bediening: schakelaars voor noodstop, arbitrage, slimme sturing en thema
- Knoppen voor testmeldingen (push/e-mail)

3. Automatiseringen en logica

- Score-gebaseerde laad/ontlaad beslissing per uur
- Dynamisch venster (2–4 uur) voor laden en ontladen
- Evaluatie elke 15 minuten via Home Assistant automation
- Failsafes: SOC-limieten, noodstop, maximale laad-/ontlaadtijd
- Logging voor analyse en optimalisatie

4. Zelflerend aspect

- Statistics-sensors in Home Assistant berekenen historische gemiddelden
- Drempels worden automatisch aangepast
- Optioneel: AppDaemon of Python ML model leert van historische data en voorspelt optimale acties

Het systeem is volledig automatisch, houdt rekening met lokale weersomstandigheden, stroomprijzen en energieverbruik, en kan adaptief leren van historische trends. Het dashboard is overzichtelijk en geschikt voor tablet-bediening, met volledige handmatige controle indien gewenst.

Lokale weersomstandigheden en fluctuerende energieprijzen zijn gratis binnen te halen in HA. Voor het binnenhalen van het energieverbruik is een eenmalige kleine investering nodig.

Misschien kan het bovenstaande voor sommigen nuttig zijn.
Beste, Ik heb zeker wel interesse in hoe dit werkt in HA.
Heb op dit moment HA draaien op een Nuc, maar ben wel een beginner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A. Werner
NvG schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:23:
[...]

Raspberry Pi, Waveshare en P1 meter+splitter.
Beste NvG

Je had een mooie opsomming maar je doelgroep heeft hier gedeeltelijk iets aan, misschien een idee om type nummers of bestel nummers te vermelden en waar je het kan kopen en als alles werkt wat jij op de plank hebt een aansluit schema en het programma te publiceren. Ik zelf wil na 1 januari 2027 ook zelf gaan aansturen maar weet nog niet hoe en wat. Ik denk aan bv van de 20k 50% voor onbalans en 50% zelf verbruik te besteden en in de winter maanden naar 25% en 75% te gaan zodat ik nog steeds goedkoop kan laden op momenten want wat uit zonnepanelen komt in die tijd is niet veel. Ook een aspect van jouw programma kan zijn of je terugleveren kan voorkomen van wege de dan waarschijnlijke hoge kosten voor terug leveren.
Wat ook interressant kan zijn als het mogelijk is een noodstroom aansluiting die voldoed aan wettelijke gronden. Maar dan wel zo dat het hele huis kan profiteren en de stroom niet op het net gaat want dat vind Liander vervelend maar jezelf ook want het net voeden hou je niet lang vol.
Ik weet niet of het bestaat maar je zou iets in de meterkast moeten hebben die continu volgt of er stroom geleverd wordt en bij een stroomstop dit doorgeeft en een schakelaar naar het net omzet met ergens een nood batterij zoals bij computers die de omvormer de indruk geeft dat er nog stroom geleverd wordt zodat panelen blijven werken en stroom opgeslagen wordt/geleverd wordt aan het huis en panelen bij een volle accu dat uitzet om geen problemen te krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door A. Werner op 08-10-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

A. Werner schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Beste NvG

Je had een mooie opsomming maar je doelgroep heeft hier gedeeltelijk iets aan, misschien een idee om type nummers of bestel nummers te vermelden en waar je het kan kopen en als alles werkt wat jij op de plank hebt een aansluit schema en het programma te publiceren. Ik zelf wil na 1 januari 2027 ook zelf gaan aansturen maar weet nog niet hoe en wat. Ik denk aan bv van de 20k 50% voor onbalans en 50% zelf verbruik te besteden en in de winter maanden naar 25% en 75% te gaan zodat ik nog steeds goedkoop kan laden op momenten want wat uit zonnepanelen komt in die tijd is niet veel. Ook een aspect van jouw programma kan zijn of je terugleveren kan voorkomen van wege de dan waarschijnlijke hoge kosten voor terug leveren.
Wat ook interressant kan zijn als het mogelijk is een noodstroom aansluiting die voldoed aan wettelijke gronden. Maar dan wel zo dat het hele huis kan profiteren en de stroom niet op het net gaat want dat vind Liander vervelend maar jezelf ook want het net voeden hou je niet lang vol.
Ik weet niet of het bestaat maar je zou iets in de meterkast moeten hebben die continu volgt of er stroom geleverd wordt en bij een stroomstop dit doorgeeft en een schakelaar naar het net omzet met ergens een nood batterij zoals bij computers die de omvormer de indruk geeft dat er nog stroom geleverd wordt zodat panelen blijven werken en stroom opgeslagen wordt/geleverd wordt aan het huis en panelen bij een volle accu dat uitzet om geen problemen te krijgen.
Het is, en was, bedoeld als stimulans om gestructureerd te analyseren welke mogelijkheden er zijn in HA en hoe dat aansluit bij de wensen.

Daarna begint voor iedereen vervolgens de zoektocht binnen de gedemonstreerde mogelijkheden om te proberen het voor elkaar te krijgen een werkend programma in HA te creëren.

Ik wil daar verder niet bij helpen omdat dan het hek van de dam is en ik het ook niet fair vind ten opzichte van Zonneplan dat mij tot nu toe correct heeft behandeld.
Het is wel een signaal naar Zonneplan om voor aanpassingen te zorgen voor 01-01-2027.

Het voorkomen van terugleveren door zelfconsumptie is ingebouwd, maar daarbij wordt eventueel de batterij wél op de goedkoopste uren volgeladen voor bijvoorbeeld gebruik in de nachtelijke uren van de warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:39

GaMbiNo

1337

Het is ook best lastig om een code te schrijven die voor iedereen bruikbaar is.

Ik heb zelf iets vergelijkbaars als wat @NvG omschrijft als ik zijn uitleg lees. Maar het zit vol met allerlei persoonlijke inrichting die gebruikers specifiek is. Bijvoorbeeld sensoren voor laadpaal, zonnepanelen opbrengst, verwachte opbrengst, P1 en Nordpool. En dat zit overal verweven door de code. Het is dus niet 1 op 1 bruikbaar voor iemand anders.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 08-10-2025 16:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 01:24
A. Werner schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

De reactie die ik kreeg van Zonneplan was een hoog gehalte Kiki antwoord.
Investeer zelf eens wat tijd in de energiemarkten begrijpen. Bijvoorbeeld feiten zoals;
- regeltoestand 2 is pas achteraf bekend
- onbalansverrekenprijs wordt achteraf berekend
- wat de day-ahead prijs echt representeert en het feit dat die op de groothandelsmarkt al niet meer van toepassing is tegen de tijd dat jij hem te zien krijgt
- hoe partijen als Zonneplan toch op basis van de day-ahead prijs met jou verrekenen, ondanks het feit dat die prijs in de groothandelsmarkt niet meer relevant zijn tegen de tijd dat jij je energie gebruikt.

Er zitten zoveel mensen in dit topic, en equivalenten daarvan voor andere leveraniers, die kampioen zijn in post-hoc storytelling, zonder zich te realiseren dat het allemaal niet zo makkelijk is vooraf. Als er dan een redelijk correct geformuleerde verklaring komt van een leverancier, dan wordt dat niet eens herkend. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Werner
ntram schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Investeer zelf eens wat tijd in de energiemarkten begrijpen. Bijvoorbeeld feiten zoals;
- regeltoestand 2 is pas achteraf bekend
- onbalansverrekenprijs wordt achteraf berekend
- wat de day-ahead prijs echt representeert en het feit dat die op de groothandelsmarkt al niet meer van toepassing is tegen de tijd dat jij hem te zien krijgt
- hoe partijen als Zonneplan toch op basis van de day-ahead prijs met jou verrekenen, ondanks het feit dat die prijs in de groothandelsmarkt niet meer relevant zijn tegen de tijd dat jij je energie gebruikt.

Er zitten zoveel mensen in dit topic, en equivalenten daarvan voor andere leveraniers, die kampioen zijn in post-hoc storytelling, zonder zich te realiseren dat het allemaal niet zo makkelijk is vooraf. Als er dan een redelijk correct geformuleerde verklaring komt van een leverancier, dan wordt dat niet eens herkend. 8)7
Beste ntram bedankt voor je opmerking ik volg alleen de onbalans markt jouw uitleg was veel beter en duidelijker dan het kiki antwoord van ZP. Ik wist van RT2 ik zal de volgend keer als ik zie dat de Nexus niets doet met onbalans piekken ook kijken of RT2 van toepasing is. Maar veel klanten hebben de indruk/begrijpen niet als de nexus niet reageerd. Ook ZP mag best wat transparanter zijn in de info op welke markt de Nexus aktief is.
Maar weet jij dan als RT2 een kwartier geld en ik neem aan dat de Nexus niet reageerd komt door RT2 je dan ook gratis energie uit de onbalansmarkt kan opnemen.

[ Voor 23% gewijzigd door A. Werner op 10-10-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan160
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:55
Vandaag 1 jaar Zonneplan met batterij en laadpaal. Powerplay opbrengst €1249,-😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Werner
Jan160 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:02:
Vandaag 1 jaar Zonneplan met batterij en laadpaal. Powerplay opbrengst €1249,-😢
Dat is slecht ik na een jaar was 10 dagen geleden 1275 maar zonder laadpaal en ZP zegt altijd dat mensen met een laadpaal meer verdiensten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:12
A. Werner schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:56:
[...]

Dat is slecht ik na een jaar was 10 dagen geleden 1275 maar zonder laadpaal en ZP zegt altijd dat mensen met een laadpaal meer verdiensten hebben.
Dat is niet altijd zo. Zeker als er negatieve onbalans is gaat de nexus op 3x25a in loadbalancing en laden op 400 watt. Laadpaal krijg de voorrang op de nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Werner
Masterchiev schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Dat is niet altijd zo. Zeker als er negatieve onbalans is gaat de nexus op 3x25a in loadbalancing en laden op 400 watt. Laadpaal krijg de voorrang op de nexus.
OK ik vind wel vaak en ik heb geen laadpaal dat de nexus niet reageerd op negatieve pieken denk jij dat dit ook komt door de loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:12
A. Werner schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

OK ik vind wel vaak en ik heb geen laadpaal dat de nexus niet reageerd op negatieve pieken denk jij dat dit ook komt door de loadbalancing.
Zou kunnen als je andere grootgebruikers op dat moment aan hebt staan. Dit kan je evt uitlezen met een p1 meter van homewizzard bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Werner
Masterchiev schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

Zou kunnen als je andere grootgebruikers op dat moment aan hebt staan. Dit kan je evt uitlezen met een p1 meter van homewizzard bijv.
Ik heb geen grootverbruikers alleen mijn inductie plaat en airco en Panelen maar die verbruiken niet en staan niet continu aan.
Pagina: 1 ... 64 65 Laatste