Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:29
MrTom schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:32:
[...]

Top!
Ik hoop dat het snel verwerkt kan worden want ik heb de ondersteuningsmodus aangezet en ik ben heel benieuwd naar het vergelijk met de andere op Onbelansmark.com. ik zie mezelf vanavond langzaam klimmen terwijl de rest stilstaat of zakt.

Nu is de vraag wat het effect is bij grote onbalans, wat loop ik dan mis...
Het wordt wel een beetje koffiedik kijken want de winst bij huis-ondersteuning zit in de epex markt, niet in de onbalansmarkt. Deze verdiensten ga je dus ook niet terug zien in de Nexus vergoeding. Daarnaast is het sterk afhankelijk van de hoeveelheid zonnepanelen welke je hebt en het huisverbruik.
Je ruilt feitelijk een stukje onbalansverdiensten (en -verliezen!) om met Epex kostenbesparing (en terugleververgoeding!)

Alles wordt hiermee moeilijk te vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:48
elbizarre schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:01:
[...]
Het wordt wel een beetje koffiedik kijken want de winst bij huis-ondersteuning zit in de epex markt, niet in de onbalansmarkt. Deze verdiensten ga je dus ook niet terug zien in de Nexus vergoeding. Daarnaast is het sterk afhankelijk van de hoeveelheid zonnepanelen welke je hebt en het huisverbruik.
Je ruilt feitelijk een stukje onbalansverdiensten (en -verliezen!) om met Epex kostenbesparing (en terugleververgoeding!)

Administratief wordt het een complexe puzzel zo ja, maar de verdiensten van huisondersteuning zitten wél in de totaalopbrengst:
Ook besparingen vanuit huisondersteuning zitten in je totaalopbrengst
Je totaalopbrengst van je thuisbatterij is altijd een netto bedrag, inclusief de besparing vanuit huisondersteuning. Zo zie je precies hoeveel je batterij jouw netto heeft opgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:01
elbizarre schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:01:
[...]

De winst van huis ondersteuning komt gewoon in de powerplay vergoeding.
Dat is wat er staat in de handleiding in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:48
Masterchiev schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:29:
[...]

De winst van huis ondersteuning komt gewoon in de powerplay vergoeding.
Dat is wat er staat in de handleiding in de app.
Eerst leek dat niet zo inderdaad. In de beta stond bij de grafiek 'Powerplay' en 'Huisondersteuning'.
Nu, sinds het niet meer beta is, staat er 'Netverdiensten' en 'Huisbesparing'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-04 09:08
In ieder geval vandaag al een leuk begin met de PP opbrengst rond deze tijd al op €7,18.
Verder snap ik er nog niet veel van, eerst maar een week aanzien.
Ook leuk trouwens dat je door op "vandaag" te klikken de gemiddelde PP opbrengst zichtbaar krijgt, is bij mij vanaf 12 augustus 2024 €4,06 :9

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-04 09:38
Erg jammer, dat de nieuwe huisondersteuning maar met max 400W ontlaadt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:07
dropkick_nl schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:29:
Erg jammer, dat de nieuwe huisondersteuning maar met max 400W ontlaadt...
Het zou mooi zijn als ze die instelling nog een subsetting geven, aggresief/defensief oid.

Overigens is het normaal 400, maar kan het oplopen.
Daarom is het vermogen dat wordt ingezet voor je huis beperkt:

In de meeste gevallen levert of vraagt je batterij tussen de 100 en 400 watt
In bijzondere situaties, zoals hoge stroomprijzen of veel verbruik kan dit tijdelijk oplopen tot om en nabij de 500-600 watt
maar een setting die dit bijv. verhoogt tot 1500W zou voor mij perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:33
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:08:
[...]

Het zou mooi zijn als ze die instelling nog een subsetting geven, aggresief/defensief oid.

Overigens is het normaal 400, maar kan het oplopen.

[...]

maar een setting die dit bijv. verhoogt tot 1500W zou voor mij perfect zijn.
Dit, het is natuurlijk onzinnig als je batterij niks doet terwijl je wp wel duur stookt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
Vind prima. Ik haal ook 470 en 520. En draai zo goed als nom op de uren dat mijn huishouden verbruik laag is.

Hierdoor hou je veel meer over voor de onbalans zoals vandaag. Je zou veel minder gepakt hebben als je tot Max 1500 doet.

In zelfconsumptie modus haal je dat wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ja vind dit ook wel prima, het pakt je sluipverbruik en je houdt voldoende over voor eventuele onbalans verdiensten. Maar een slider in de toekomst waarmee je kunt schuiven tussen Powerplay en zelfvoorziening zou wel leuk zijn inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:25
Ik ben tevreden tot nu toe!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Htp3UV5j621UAHvgtliF0mAoVuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDTA9AWqBELoYNssZNlsyZmN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
kazuka schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:40:
Ja vind dit ook wel prima, het pakt je sluipverbruik en je houdt voldoende over voor eventuele onbalans verdiensten. Maar een slider in de toekomst waarmee je kunt schuiven tussen Powerplay en zelfvoorziening zou wel leuk zijn inderdaad.
Eens, maar ik ben tevreden met de vooruitgang :) het had Zonneplan wellicht wat negatieve opmerkingen kunnen besparen als ze al eerder het plan aan hadden gekondigd. En met deze lage vermogens maakt de update rate ook weinig uit.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 21:12
Ik heb het idee dat sinds de beta (en de release gisteren) de Nexus ook minder heftig reageert op schommelingen op de onbalans markt?

En vandaag de pieken in onbalans toch redelijk mee kunnen pakken, ook al duurden ze redelijk kort. Lijkt er ook op dat dat algoritme beter ingesteld is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
En Frank staat niet meer consistent bovenaan. Of heeft dat een andere reden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
mathman schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:05:
Ik heb het idee dat sinds de beta (en de release gisteren) de Nexus ook minder heftig reageert op schommelingen op de onbalans markt?

En vandaag de pieken in onbalans toch redelijk mee kunnen pakken, ook al duurden ze redelijk kort. Lijkt er ook op dat dat algoritme beter ingesteld is..
Dat gevoel heb ik al sinds het begin van de maand, heel de winter was waardeloos te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:41
elbizarre schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:21:
En Frank staat niet meer consistent bovenaan. Of heeft dat een andere reden?
Bij ons (FE) gebruikers gaat de zogeheten EPEX correctie eraf. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die bij de ZP bedragen inzit. Ik zag namelijk een dag dat er alleen maar ontladen was tot 09:00 (vanaf 85+ %) en de bedragen kwamen overeen als ik de EPEX correctie niet meenam in de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
stefan1512 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:07:
[...]

Bij ons (FE) gebruikers gaat de zogeheten EPEX correctie eraf. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die bij de ZP bedragen inzit. Ik zag namelijk een dag dat er alleen maar ontladen was tot 09:00 (vanaf 85+ %) en de bedragen kwamen overeen als ik de EPEX correctie niet meenam in de vergelijking.
De bedragen in de ZP app zijn de bedragen die ik op mijn rekening krijg gestort, dus denk het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 16:40
Het lijkt er op dat de onderlinge verbanden tussen de batterij, de laadpaal en de zonnepanelen opnieuw " geijkt" moeten worden.

De volgende waarde zag ik: zonnepanelen produceren 7400 Kw en de batterij was aan het laden met ongeveer 400 Kw en de auto met 4500 Kw.
Ik weet dat er tijdsverschil zit in de weergegeven waardes maar per saldo bleek ik een paar keer energie te leveren in plaats van de auto op volledige capaciteit te laden.

Aandachtspuntje voor de ontwikkelaars.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefan1512
Aimabel schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:12:
Het lijkt er op dat de onderlinge verbanden tussen de batterij, de laadpaal en de zonnepanelen opnieuw " geijkt" moeten worden.

De volgende waarde zag ik: zonnepanelen produceren 7400 Kw en de batterij was aan het laden met ongeveer 400 Kw en de auto met 4500 Kw.
Ik weet dat er tijdsverschil zit in de weergegeven waardes maar per saldo bleek ik een paar keer energie te leveren in plaats van de auto op volledige capaciteit te laden.

Ik denk dat je Watt bedoelt ipv Kilo-Watt. Tenzij je de eigenaar bent van het zonnepark bij Schiphol :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
Aimabel schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:12:

Zo juist zag ik dat er bij mij 6,8kW, binnen kwam van de zonnepanelen (op twee fases) en dat zowel Nexus èn de Zappi laadpaal gewoon vollebak aan het laden waren op 10kW zonder dat de DLB van de Nexus ingreep
Dat is ook niet nodig, het verbruik, met aftrek van de inkomende kW's van de panelen zat nog ruim onder de 17kWh, maar normaal was de DLB van de Nexus veel gevoeliger en was hij gelijk naar 450W gegaan.
Het lijkt erop dat de DLB van de/mijn Nexus minder gevoelig is ingesteld als voorheen.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ahum..... schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:31:
[...]

Zo juist zag ik dat er bij mij 6,8kW, binnen kwam van de zonnepanelen (op twee fases) en dat zowel Nexus èn de Zappi laadpaal gewoon vollebak aan het laden waren op 10kW zonder dat de DLB van de Nexus ingreep
Dat is ook niet nodig, het verbruik, met aftrek van de inkomende kW's van de panelen zat nog ruim onder de 17kWh, maar normaal was de DLB van de Nexus veel gevoeliger en was hij gelijk naar 450W gegaan.
Het lijkt erop dat de DLB van de/mijn Nexus minder gevoelig is ingesteld als voorheen.
Het is juist bij ontladen dat hij zo gevoelig is. Opladen gaat juist met meer stappen. Kun je nog eens kijken als je PV terug levert en je Nexus ook?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 16:40
stefan1512 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat je Watt bedoelt ipv Kilo-Watt. Tenzij je de eigenaar bent van het zonnepark bij Schiphol :P
Ha ha gelukkig niet, want dan moet ik al die panelen verwijderen. Maar je hebt natuurlijk gelijk 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
TKroon schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:07:
[...]

Het is juist bij ontladen dat hij zo gevoelig is. Opladen gaat juist met meer stappen. Kun je nog eens kijken als je PV terug levert en je Nexus ook?
@TKroon

Het is nog vroeg op de dag, maar mijn panelen leveren op dit moment ruim 4 kW en ik zie net dat de Nexus met 10 kW volle bak aan het ontladen is zonder gelijk in de DLB modus te schieten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Nou. Mijn panelen doen nu ruim 4kW, en de Nexus zit 300W aan zonnestroom op te slaan... Met 7% vol. 😩 Dat mag wel wat meer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:48
elbizarre schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:34:
Nou. Mijn panelen doen nu ruim 4kW, en de Nexus zit 300W aan zonnestroom op te slaan... Met 7% vol. 😩 Dat mag wel wat meer toch?
Denk dat ie een overschot van stroom verwacht later op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:21
Tot 50% lekker op zon volladen met vermogen en daarna ruimte overhouden voor neerwaartse onbalans. Maar allemaal moeilijk lastig he

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4RrntJPoq40V5ts_b5QjzjwGNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/phB4NqnjbrYdU9BeTVdzDXu7.png?f=fotoalbum_large

Gister rond dit tijdstip precies een jaar dit optie in onbalansportfolio van energieleverancier apparaat in huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:22
Hier hangt de nexus de hele middag op 7%-9%, zonnepanelen draaien volle bak (38kw tot 16uur), stroomprijs 7 cent, snap niet waarom hij hem niet volgooit, goedkoper wordt het niet...... (staat in de powerplay met huisondersteuning) 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3UB-JDuzSH2XQqhodhOuZ6jUtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPv41nzdpDHitXhMwHRnkpnN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door pentagon0873 op 12-04-2025 16:16 ]

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elbizarre
Omdat die 7c epex prijzen zijn. Daar kijkt hij (helaas?) niet naar om. Op zo'n moment vind ik het ook frustrerend maar hij wacht op lage of negatieve onbalans prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:22
Toch gisteren nog ruim €6 opgehaald....geen idee wanneer, moet ergens tussen 19 en 00h geweest zijn.

edit..... rond 20h een mooi piek van ca 2k..... _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae_AfxUzlq0LZL72xgBGXT47wqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoEKkzdeIF1SROjp8ekQg7Gd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door pentagon0873 op 13-04-2025 15:29 ]

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
pentagon0873 schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:26:
Toch gisteren nog ruim €6 opgehaald....geen idee wanneer, moet ergens tussen 19 en 00h geweest zijn.

edit..... rond 20h een mooi piek van ca 2k..... _/-\o_

[Afbeelding]
Hier €10,88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Hier ook, vandaag tot nu toe -0,01 euro. Veel wind bewolking komt en gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-04 12:16
Een voorzichtige scan geeft bij mij het beeld dat de mensen zonder huisondersteuning een iets hoger rendement halen. Word dat beeld gedeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Guidoweb55 schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:44:
Een voorzichtige scan geeft bij mij het beeld dat de mensen zonder huisondersteuning een iets hoger rendement halen. Word dat beeld gedeeld?
Volgens mij maakt het weinig uit. Lijkt me dat je met huisondersteuning iets meer bespaart op de energie rekening?

Vraag me meer af waarom @GaMbiNo ruim 2 EUR heeft en een veel lagere SoC heeft dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-04 10:32
Guidoweb55 schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:44:
Dat beeld kun je naast je neerleggen, ik heb vanaf de betafase huisondersteuning aan staan en had gisteren €10,96. Heb geen HA en voer mijn standen handmatig in. Speel niet met wat voor stand dan ook van de Nexus, ik ga er even van uit dat Zonneplan het beste voor heeft met hun AI, en ja, ook ik heb weleens mijn twijfels waarom er soms zo onzinnig ge- en ontladen wordt, met als goed voorbeeld dus vandaag, 39 kWh geladen en 21 kWh ontladen voor een netto 'winst' van € -0,15. Aan de andere kant: wel 18 kwh geladen voor € 0,15 is natuurlijk best goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-04 23:34
kazuka schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:06:
[...]

Volgens mij maakt het weinig uit. Lijkt me dat je met huisondersteuning iets meer bespaart op de energie rekening?

Vraag me meer af waarom @GaMbiNo ruim 2 EUR heeft en een veel lagere SoC heeft dan de rest.
Het gebeurt regelmatig dat @GaMbiNo helemaal bovenaan (met een paar euro verschil) of juist helemaal onderaan de lijst staat. Ben ook wel benieuwd waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
Ik kan er nog geen goed verhaal van maken, hier wat losse gedachtenkronkels mbt huisondersteuning.
- de top 10 van de dag is vaak allemaal zonder huisondersteuning
- huisondersteuning draait op lage vermogens, dus slecht voor de efficiëntie (?)
- omdat de opbrengst van huisondersteuning in de powerplay vergoeding zit, zal de powerplay tegenboeking in mijn nadeel veranderen

Ik verplicht mezelf om het een hele maand te proberen om iets meer de lange termijn aan te zien, maar ik denk dat je zonder huisondersteuning beter af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
leksts schreef op maandag 14 april 2025 @ 00:27:
Ik kan er nog geen goed verhaal van maken, hier wat losse gedachtenkronkels mbt huisondersteuning.
- de top 10 van de dag is vaak allemaal zonder huisondersteuning
- huisondersteuning draait op lage vermogens, dus slecht voor de efficiëntie (?)
- omdat de opbrengst van huisondersteuning in de powerplay vergoeding zit, zal de powerplay tegenboeking in mijn nadeel veranderen

Ik verplicht mezelf om het een hele maand te proberen om iets meer de lange termijn aan te zien, maar ik denk dat je zonder huisondersteuning beter af ben.
+ hogere cycli

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:34

thido

Tilburg

Stukje op nu.nl met verwijzing naar de vergelijkingwebsite:

Energiehandel met thuisbatterij levert minder op door toenemende concurrentie https://www.nu.nl/klimaat...nemende-concurrentie.html

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Ik heb het niet gelezen maar vind de kop nogal met beperkt inzicht. Ja er zijn meer partijen die van de passieve taart snoepen maar met name systeemwijzigingen als picasso en de 5 minuten stuursignaal vertraging lijken effect te hebben. En zelfs daarvan is moeilijk te zeggen wat het effect nu echt is. Want waar gehoopt werd op minder RT2 bij die vertraging lijkt het nu juist meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 12:35
Er werd niet perse gehoopt op minder RT2, maar wel op minder sterke oscillatie. Dat doel is wel bereikt lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
SidewalkSuper schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:29:
Er werd niet perse gehoopt op minder RT2, maar wel op minder sterke oscillatie. Dat doel is wel bereikt lijkt het.
Check, je hebt gelijk. Waarbij oscillatie vaak de oorzaak is voor RT2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:38
Zie op de onbalans website dat veel mensen een laadpaal hebben.
Iemand mij goede guideline/forum geven voor aanschaf in toekomst?
In bezit en volledige auomatisering/api van HA
-P1 monitor voor fase en water meting
-P1 homewizzard dongle voor stroommeting
-1 fase Solaredge PV's ~4.3WP
-3 fase Nexus 20kwh batterij

Wil alvast een EV lader gaan installeren en integreren in HA (was aan het denken aan Wallbox Max)
toekomst een EV aanschaffen om mijn eigen stroom niet duur op netwerk terug te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 11:50
jumper schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:33:
Zie op de onbalans website dat veel mensen een laadpaal hebben.
Iemand mij goede guideline/forum geven voor aanschaf in toekomst?
In bezit en volledige auomatisering/api van HA
-P1 monitor voor fase en water meting
-P1 homewizzard dongle voor stroommeting
-1 fase Solaredge PV's ~4.3WP
-3 fase Nexus 20kwh batterij

Wil alvast een EV lader gaan installeren en integreren in HA (was aan het denken aan Wallbox Max)
toekomst een EV aanschaffen om mijn eigen stroom niet duur op netwerk terug te zetten
Voor de echte Tweaker:
download: SmartEVSE 3.8.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruudbeest
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-04 21:49
Net weer een update naar de beta app op Android van zonneplan. Jammer dat er geen (duidelijke) changelog te vinden is om te zien welke aanpassingen er nu zijn.

Wat mij nu toevallig opvalt is in het overzicht van stroom dat als je over de grafiek heen gaat er een donker en licht groen icoontje zichtbaar is. Wat dit precies inhoud is mij nog onbekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80SwJejwABfczqeanXZNFEhKbi4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/EfMhCzXxaIPzRnRjQGyjei8Q.gif?f=user_large

Je ziet het ook in de grafiek zelf, het kleur verschil van de groene kleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTUje1bBd2zFEDETjqdyx61atHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3yY2yTZYfVYD5nOVxm7qWDp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ruudbeest op 14-04-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
ruudbeest schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:13:
Net weer een update naar de beta app op Android van zonneplan. Jammer dat er geen (duidelijke) changelog te vinden is om te zien welke aanpassingen er nu zijn.

Wat mij nu toevallig opvalt is in het overzicht van stroom dat als je over de grafiek heen gaat er een donker en licht groen icoontje zichtbaar is. Wat dit precies inhoud is mij nog onbekend.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke beta versie gebruik je? Ik heb 5.2.1 (3076), maar heb geen inzicht in mijn elektra verbruik per dag of live?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op X tijd... Y kWh geimporteerd uit het net en Z kWh net weer opgezet. Daar doel je op denk ik? Zie waarden staan erboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruudbeest
DjaZo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:51:
[...]

Welke beta versie gebruik je? Ik heb 5.2.1 (3076), maar heb geen inzicht in mijn elektra verbruik per dag of live?
Versie 5.2.1 idd.

Live en dag moet je de toggle van filter batterijverbruik uit zetten

[ Voor 12% gewijzigd door ruudbeest op 15-04-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudbeest
Devke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:37:
[...]

Op X tijd... Y kWh geimporteerd uit het net en Z kWh net weer opgezet. Daar doel je op denk ik? Zie waarden staan erboven.
Ik bedoel het groene bliksemschichtje, de ene keer is die donker groen de andere keer licht groen.

Zie het gifje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-04 20:54
Allereerst een disclaimer: ja, ik heb de topic-startpost gelezen en heb veel pagina's van het topic echt doorgenomen en/of gescanned. Alleen ik denk dat ik een hele simpele vraag heb en met mij heel veel andere huishoudens. Misschien goed om in hele "jip en janneke"-stijl de vraag te stellen en beantwoorden.

Zie onderstaande grapfiek van ons stroomverbruik van gisteren. Dit is echt een typische dag voor ons huis. Vier van de 7 dagen zien er zo uit en kunnen worden omschreven als volgt:
  • Overdag weinig verbruik.
  • Wel veel eigen zonne-energy in overvloed.
  • Dan kom ik 's avonds thuis met de (plugin-hybride) en heb ik ca. 15 kWh nodig om hem op te laden En door het tijdstip haal ik die dus volledig vanuit het net.
Stel nu ik koop een 20 kWh accu, dan is mijn aanvankelijke jip-en-janneke benadering dat ik dus 's avonds die 15 kWh rechtstreeks vanuit de thuisaccu mijn auto-accu in kan laten stromen.

Te simpel gedacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01J9g6fvPJvO3LJoWsNq1kGf3Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lmXf1fW9D9VwWeFMn27n9OE6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ruudbeest schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:52:
[...]

Ik bedoel het groene bliksemschichtje, de ene keer is die donker groen de andere keer licht groen.

Zie het gifje.
Ik denk dat het dan te maken heeft met hoe duurzaam de stroom was? Boven een % percentage groen en eronder donker groen. Alleen waar die grens dan ligt?

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 15-04-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
smeerbartje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:04:
Allereerst een disclaimer: ja, ik heb de topic-startpost gelezen en heb veel pagina's van het topic echt doorgenomen en/of gescanned. Alleen ik denk dat ik een hele simpele vraag heb en met mij heel veel andere huishoudens. Misschien goed om in hele "jip en janneke"-stijl de vraag te stellen en beantwoorden.

Zie onderstaande grapfiek van ons stroomverbruik van gisteren. Dit is echt een typische dag voor ons huis. Vier van de 7 dagen zien er zo uit en kunnen worden omschreven als volgt:
  • Overdag weinig verbruik.
  • Wel veel eigen zonne-energy in overvloed.
  • Dan kom ik 's avonds thuis met de (plugin-hybride) en heb ik ca. 15 kWh nodig om hem op te laden En door het tijdstip haal ik die dus volledig vanuit het net.
Stel nu ik koop een 20 kWh accu, dan is mijn aanvankelijke jip-en-janneke benadering dat ik dus 's avonds die 15 kWh rechtstreeks vanuit de thuisaccu mijn auto-accu in kan laten stromen.

Te simpel gedacht?

[Afbeelding]
In principe is de gedachte, maar vergeet niet dat je auto een laadstroom heeft die vele malen hoger is dat menig thuisaccu kan leveren. Met andere woorden, dan komt nog steeds een gedeelte uit het net, ondanks er genoeg in de accu zit.
Zelfde met als je electrisch kookt, dat vreet zoveel, dat kan maar weinig accu's leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 16:43
@smeerbartje In principe zou je je auto vanuit de batterij kunnen laden (qua capaciteit), echter kan de batterij maximaal xxx W terugleveren. Je zou je autolader moeten beperken tot een laadstroom die de batterij kan leveren.
Als je alles uit je batterij wilt halen, zul je die xxx W - je thuisverbruik op dat moment = vermogen naar auto moeten zijn.
Afhankelijk van je sluipverbruik zou je 's nachts tussen de 650W en 700W je auto kunnen laden.

Edit: Oeps.... @NightHawk4 heeft gelijk...
Maar zolang je batterij genoeg vermogen kan leveren, kun je je auto via de batterij opladen en zodoende niets van het net consumeren.

[ Voor 19% gewijzigd door CappieL op 15-04-2025 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 13:57

NightHawk4

Lotte is Liev :>

CappieL schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:23:
@smeerbartje In principe zou je je auto vanuit de batterij kunnen laden (qua capaciteit), echter kan de batterij maximaal 800W terugleveren. Je zou je autolader moeten beperken tot een laadstroom die de batterij kan leveren.
Als je alles uit je batterij wilt halen, zul je die 800W - je thuisverbruik op dat moment = vermogen naar auto moeten zijn.
Afhankelijk van je sluipverbruik zou je 's nachts tussen de 650W en 700W je auto kunnen laden.
Volgens mij heb je het nu over een HomeWizard Plug-In Battery en niet over een Nexus :?

smeerbartje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:04:
[knip]

Te simpel gedacht?
Ja (en nee) ;) Als je de batterij puur als zelfconsumptie gaat gebruiken klopt het wel maar het ligt iets gecompliceerder dan dat, op die wijze zelf nog niet nonstop gebruikt en de vraag is wat de BTW dan gaat doen (disclaimer bij zelfconsumptie!) want je handelt niet met je Nexus.

Mijn ervaring met onze Tesla is dat voorheen het terugleveren uit de batterij het net op (gaat dus niet 'rechtstreeks') met maximaal (plusminus) 3600-3800W ging. Dat betekende dus het laden van de EV terugschroeven naar een lager amperage (meestal naar 5A voor de zekerheid).
Betekende wel dat de Nexus naar zelfconsumptie moest en dus 4 uur lang gelocked staat in die staat.

Met de update van vorige week heb ik toevallig afgelopen zondag gekeken wat de huidige staat is. Tegen 19:00 uur dus zelfconsumptie aangezet en de Tesla laten laden, vol 16A vermogen gaf mijn P1 HW meterje nog steeds aan dat er 4-5kW werd verbruikt dus teruggeschroeft naar 10A en toen was het verbruik nagenoeg vlak. Daarom stond ik die dag ook onderaan (voor de statsfreaks) :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQakqg6lV1mBsVd9MhsXx1i4SwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AETp1TW4fzsBbScJaIbEiGuz.jpg?f=fotoalbum_large

Geen Jip en Janneke oplossing maar voor het bedrag wat je uit gaat geven (Nexus of een andere batterij) mijns inziens ook niet de bedoeling. :>

[Disclaimer] Dit zijn mijn eigen ervaringen, het kan zijn dat er andere negatievere ervaringen zijn. Daarnaast ook afhankelijk (op dit moment) wat de updates van ZP gaan doen. Aansturing is daar leidend in. O-)

[ Voor 62% gewijzigd door NightHawk4 op 15-04-2025 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 12:35

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De lichtere groene kleur draait normaal gesproken om een voordelig tarief op die dag op de EPEX markt.
De donkere groene kleur is een gemiddeld of duur tarief op die dag op de EPEX markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Wat in mijn ogen het ideaalplaatje zou zijn is dat zonnestroom rechtstreeks de Nexus in gaat. En vanaf de Nexus rechtstreeks mijn laadpaal in zonder omvormer. Een ander deel langs de omvormer mijn huis in.

Ik weet dat dat nu niet mogelijk is vanwege het ontbreken van de fysieke connectors in de Nexus (bedankt zonneplan!), en het feit dat volgens mij de laadpaal niet dc kan leveren 🤣, maar zou zoiets überhaupt technisch mogelijk zijn? Want dan heb je natuurlijk het minste verlies.
Wat zou hiervoor nodig zijn, los van een next-gen home-EMS?

Edit: ik denk dat de Nexus, of anders die EMS, dan ook in-lijn bij de meterkast moet staan net zoals een UPS in een serverruimte. Al het stroom moet daar dan doorheen en gemanaged worden.

[ Voor 14% gewijzigd door elbizarre op 15-04-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Hmm. Toch is er nóg een kleine verbetering mogelijk. Nu zit mijn Nexus op 100% te idlen, terwijl er redelijke negatieve onbalans prijs is. Als hij nou mijn huishouden uit de Nexus laat draaien (mijn auto staat nu immers te laden), dan had hij weer wat ruimte om bij te laden tegen negatieve prijzen. Dat zou toch weer een beetje opleveren.

Ik snap dat mijn zonnepanelen dan ook ff uit moeten, wat hij geheel wat ongemakkelijk maakt, maar dan nog. 🤔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masterchiev
elbizarre schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:31:
Hmm. Toch is er nóg een kleine verbetering mogelijk. Nu zit mijn Nexus op 100% te idlen, terwijl er redelijke negatieve onbalans prijs is. Als hij nou mijn huishouden uit de Nexus laat draaien (mijn auto staat nu immers te laden), dan had hij weer wat ruimte om bij te laden tegen negatieve prijzen. Dat zou toch weer een beetje opleveren.

Ik snap dat mijn zonnepanelen dan ook ff uit moeten, wat hij geheel wat ongemakkelijk maakt, maar dan nog. 🤔
Achteraf goede keuze geweest op 100% idle. Aangezien rt2 in werking treedde reageerde de nexus niet. Hierdoor is ons een rt2 met alle gevolge van dien bespaard gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:12
Vraag mij af of Zonneplan in de toekomst meer een accu gaat aanbieden a la Homevolt. Dus met ingebouwde omvormer. Het handelen, en dus een mega snelle omvormer, is steeds minder relevant dan. Kan misschien allemaal een slag kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Webarcher schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:53:
Vraag mij af of Zonneplan in de toekomst meer een accu gaat aanbieden a la Homevolt. Dus met ingebouwde omvormer. Het handelen, en dus een mega snelle omvormer, is steeds minder relevant dan. Kan misschien allemaal een slag kleiner.
Dat handelen verdient ZP aan dus waarom zouden ze iets gaan verkopen wat dat niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-04 14:24
IJsbeer schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:14:
[...]

In principe is de gedachte, maar vergeet niet dat je auto een laadstroom heeft die vele malen hoger is dat menig thuisaccu kan leveren. Met andere woorden, dan komt nog steeds een gedeelte uit het net, ondanks er genoeg in de accu zit.
Zelfde met als je electrisch kookt, dat vreet zoveel, dat kan maar weinig accu's leveren.
De situatie die 'smeerbartje' beschrijft is zo ongeveer wat we hier hebben. Onze ev kan echter maar 1 fase laden, dus dit zou de batterij dat wel moeten trekken denk ik.

Heb nog niet dusdanig veel zonnepanelen dat die de batterij volledig kunnen laden, maar gaat de Nexus zich dan daarnaast op de goedkope momenten ook uit het net volzuigen zodat ik die stroom 's-nachts kan gebruiken om mijn ev. te laden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

GaMbiNo

1337

Een nieuwe kleinere batterij op komst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwlePE_khPkt45o9XOdUPf27MjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CO4mzBYa5fBSWVwMUnV5dWY2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:10
Zonneplan adverteert voor teruglever vergoeding met marktprijs + 2ct + 10%.
Is dit ook de vergoeding die in de powerplay tegenboeking wordt verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
GaMbiNo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:13:

[Afbeelding]
Een 2,5 versie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Zoiets zal het wel zijn gok ik. Dan gaan ze concurreren met de Homewizard batterij.

Maar als Zonneplan dan een combi kan maken van epex met de onbalans markt hebben ze wel een streepje voor. Ik ben wel benieuwd.

[ Voor 22% gewijzigd door GaMbiNo op 15-04-2025 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Devlinx schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:14:
Zonneplan adverteert voor teruglever vergoeding met marktprijs + 2ct + 10%.
Is dit ook de vergoeding die in de powerplay tegenboeking wordt verwerkt?
Geen idee, kwam wel dit tegen: https://jeroen.nl/blog/zo...-wat-lever-dat-precies-op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev

[Afbeelding]
Denk een plug and play

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:20
Vergeet alleen wel het alternatief waar je in plaats van bonus soms zelfs terugleverkosten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
elbizarre schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:28:
Wat in mijn ogen het ideaalplaatje zou zijn is dat zonnestroom rechtstreeks de Nexus in gaat. En vanaf de Nexus rechtstreeks mijn laadpaal in zonder omvormer. Een ander deel langs de omvormer mijn huis in.

Ik weet dat dat nu niet mogelijk is vanwege het ontbreken van de fysieke connectors in de Nexus (bedankt zonneplan!), en het feit dat volgens mij de laadpaal niet dc kan leveren 🤣, maar zou zoiets überhaupt technisch mogelijk zijn? Want dan heb je natuurlijk het minste verlies.
Wat zou hiervoor nodig zijn, los van een next-gen home-EMS?

Edit: ik denk dat de Nexus, of anders die EMS, dan ook in-lijn bij de meterkast moet staan net zoals een UPS in een serverruimte. Al het stroom moet daar dan doorheen en gemanaged worden.
Jij zoekt zo iets: https://www.sigenergy.com/nl/products/sigenstor

Als je alles DC wil houden moet je een DC netwerk aanleggen tussen je PV, batterijen en auto. Dit apparaat kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
mathijshooi schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:15:
[...]

Vergeet alleen wel het alternatief waar je in plaats van bonus soms zelfs terugleverkosten hebt.
Zeker, zonneplan blijft aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
Voor de geïnteresseerden:

https://t.me/zonneplanNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:14:
[...]

Zoiets zal het wel zijn gok ik. Dan gaan ze concurreren met de Homewizard batterij.

Maar als Zonneplan dan een combi kan maken van epex met de onbalans markt hebben ze wel een streepje voor. Ik ben wel benieuwd.
Mjah ik zie dat niet zo zitten, waarom in een markt stappen waar éénmalige verkoop veel meer het idee is.
En dat terwijl er nog werk genoeg is om de Nexus op de juiste manier in te zetten. Ja daar zijn ze eindelijk mee op de goede weg en wij (zeker ik) weten niet alle ins en outs van ZP hoe de status is van al die projecten, maar de laatste update duurde al eigenlijk veel te lang.

Ongetwijfeld om meer klanten te werven voor ZP maar zolang er nog saldering is zal dat mensen niet overtuigen om over te stappen naar een dynamisch contract.

We zullen het zien maar verbreding van hun assortiment terwijl een goede HEMS ontbreekt is mijns inziens een gemiste kans.

[edit] Als ik nu kijk naar de live opbrengsten (extremen naar boven beneden buitenbeschouwing gelaten) en Nexii gevuld met 85%ish dan zit er een verschil in van €2,30 tot ongeveer €4.
Dat verschil bij zoveel Nexii vind ik niet normaal, of ligt dat aan mij :?

[ Voor 11% gewijzigd door NightHawk4 op 16-04-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Opbrengst thuisbatterij neemt af na recordjaar 2024, nieuwe handelsmarkten op komst."
Zou dat wat Frank Energie in een interview op Solarmagazine.nl vertelt ook voor alle andere aanbieders van toepassing zijn?
Het gaat over de ontwikkeling van de diverse businessmodellen van thuisaccu's (o.a. de handel op de onbalansmarkt) en toekomstige "handelsmarkten". Wat dat dan ook is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

dunklefaser schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:43:
"Opbrengst thuisbatterij neemt af na recordjaar 2024, nieuwe handelsmarkten op komst."
Zou dat wat Frank Energie in een interview op Solarmagazine.nl vertelt ook voor alle andere aanbieders van toepassing zijn?
Het gaat over de ontwikkeling van de diverse businessmodellen van thuisaccu's (o.a. de handel op de onbalansmarkt) en toekomstige "handelsmarkten". Wat dat dan ook is.
Toch ziet Frank Energie die opbrengsten afnemen in het eerste kwartaal van 2025. De energieleverancier ziet de wintermaanden als een van de oorzaken van de dalende opbrengst. Doordat de zon minder vaak scheen, werd er minder zonne-energie opgewekt en was er dus ook minder onbalans om op het stroomnet te herstellen. Daardoor daalde de opbrengst van de thuisbatterij en lag die in de winter van 2025 lager dan in de zomer en herfst van 2024.

Hetzelfde verhaal als de ijsverkoper, als het regent verkopen we toch echt minder ijs...

Maar sinds de Tennet aanpassingen van november scheelt het inderdaad wel maar voor een fatsoenlijk vergelijk moet je kwartalen met elkaar gaan vergelijken van het jaar ervoor, niet van hetzelfde jaar.

Het blijft seizoenshandel net als de ijsverkoper :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
dunklefaser schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:43:
Die nieuwe handelsmarkten, is dat niet die kwartiersmarkt waar laatst over werd gesproken?

https://wbn.nl/wijbusines...kt-dichter-bij-realiteit/

[ Voor 6% gewijzigd door Bongoarnhem op 16-04-2025 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormwind65
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-04 00:10

[Afbeelding]
Nexus zonneplan baterij met 4,4 kW 1 fase omvormer. Kan ik uitbreiden met op elke fase een 4,4 kW omvormer en 3x een 20 kWh batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:12
stormwind65 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:05:
[...]

Nexus zonneplan baterij met 4,4 kW 1 fase omvormer. Kan ik uitbreiden met op elke fase een 4,4 kW omvormer en 3x een 20 kWh batterij.
Ik hoop dan ook op een all-in-one model. Veel compactere installatie thuis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefan1512
Om die reden voegen we vanaf deze maand extra markten toe aan onze sturing. Dat betekent dat we vanaf dat moment jouw batterij niet alleen op de onbalansmarkt, maar ook op de day-ahead-markt, de frequentie (FCR/AFRR) en/of intraday-markt kunnen inzetten. En uiteraard zoeken we op elk moment de economisch optimale inzet voor jou. We hebben de nieuwe markten de afgelopen tijd goed getest en zijn enthousiast over de resultaten. De nieuwe aanpak zal in ieder geval tot een verbetering daarvan leiden.
Uit de FE nieuwsbrief, voor degene die benieuwd waren naar wat ons (FE klanten te wachten staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:49
stormwind65 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:05:
[...]

Hij gaat ingezet worden icm een Nexus 10 kWh batterij.
Zie onderstaande artikel;
https://www.zonneplan.nl/...um/thuisbatterij/afmeting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

stefan1512 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:23:
[...]

Uit de FE nieuwsbrief, voor degene die benieuwd waren naar wat ons (FE klanten te wachten staat).
Dank voor het delen. Daar zal ZP ook wel mee bezig zijn.

Ik vraag me alleen wel af hoe ze reserve- en regelvermogen willen gaan afhandelen per batterij.

FCR (reservevermogen)
Het balanceringsproduct Frequency containment reserve (FCR) werd in het verleden ook wel ‘primair reserververmogen’ genoemd. Een gecontracteerde BSP activeert automatisch vermogen op basis van de frequentie van het elektriciteitsnet. Als de frequentie onder de 50 Hertz ligt, gaat de BSP meer elektriciteit produceren (opregelen) en als de frequentie boven de 50 Hertz ligt, gaat de BSP minder elektriciteit produceren (afregelen).

Potentiële aanbieders van FCR-vermogen kunnen een dag van tevoren tot 8.00 uur via een blinde capaciteitsveiling (EUR/MW) bieden op één of meerdere tijdsblokken van vier uur. De goedkoopste aanbieders worden geselecteerd. Om primair reservevermogen te mogen leveren, moet een eenheid binnen het tijdsblok van vier uur minimaal dertig minuten aaneengesloten maximaal vermogen kunnen leveren. Het minimale vermogen is 1 MW (de eenheid moet zowel kunnen op- als afregelen). Het is toegestaan om verschillende eenheden samen aan te bieden (te poolen) om op die manier aan het minimum van 1 MW te komen.

FCR wordt voornamelijk geleverd door gasgestookte centrales en batterijen. Aanbieders van dit product ontvangen alleen een capaciteitsvergoeding[7] (op basis van de kosten van de duurste geselecteerde aanbieder, oftewel marginal pricing) en geen leveringsvergoeding[8].

aFRR (regelvermogen)
Voor het herstellen van omvangrijke onbalanssituaties kan TenneT automatic Frequency Restoration Reserve (aFRR) inzetten, vroeger ook wel ‘regelvermogen’ genoemd. Om ervoor te zorgen dat te allen tijde voldoende aFRR-capaciteit beschikbaar is, sluit TenneT biedplichtcontracten af met bepaalde BSP’s. Dat verloopt via een blinde capaciteitsveiling (euro per MW). Op die veiling kunnen BSP’s tot 9.00 uur op de dag voor levering vermogen voor de volgende dag aanbieden. Bij gunning van het contract zijn ze verplicht om later die dag, uiterlijk om 14.45 uur, voor het gegunde vermogen per kwartier een energiebieding (euro per MWh) te doen. Oftewel, ze moeten aangeven voor welke prijs ze het gecontracteerde vermogen ook daadwerkelijk willen inzetten. Deze bieding mag nog worden gewijzigd tot dertig minuten voor levering.

Ook BSP’s zonder contract kunnen een energiebieding doen, mits ze geprekwalificeerd zijn. Gecontracteerd vermogen heeft geen voorrang op vrijwillig beschikbaar gesteld vermogen; de biedladder[9] wordt vastgesteld op basis van de biedprijs. De goedkoopste aanbieders worden vervolgens automatisch ingeschakeld indien nodig, via een activatiesignaal dat TenneT elke vier seconden verstuurt.

Op dit moment leveren vooral gascentrales aFRR, maar ook tuinders (met warmtekrachtkoppelingen en/of met lampen) en batterijen spelen in toenemende mate een rol. Het is de bedoeling dat de contractperiode, die nu nog 24 uur bedraagt, wordt omgezet naar vier uur, maar het is nog onduidelijk wanneer dat gaat gebeuren. Aanbieders ontvangen zowel een capaciteits- als een leveringsvergoeding. In tegenstelling tot de FCR-markt is de capaciteitsvergoeding bij de aFRR-markt pay-as-bid.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Graag wat meer uitleg, dit lijkt nu gewoon een random groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Bongoarnhem schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:38:
[...]

Die nieuwe handelsmarkten, is dat niet die kwartiersmarkt waar laatst over werd gesproken?

https://wbn.nl/wijbusines...kt-dichter-bij-realiteit/
Dit zou een mooie verandering zijn mits inderdaad de Nexus mee kan doen + op een hoger vermogen kan opladen / ontladen voor huisondersteuning. Hierbij zou het aantal schakelmomenten van Zonneplan wel fors omhoog moeten. Er lijkt nog zon
te zijn in de toekomst voor ons allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI98vF3eF5V62xTJpf7KzQBlWiI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HhZRIeY8dNV8h8vayEHBWdv5.jpg?f=user_large

Kan iemand mij uitleggen waarom je alleen de BTW terug krijgt wanneer je een slim systeem aanschaft?

Stel ik wacht met de aanschaf van een thuisbatterij en die koop ik begin 2027 dan krijg ik dus de BTW niet terug? Omdat het dan alleen voor zelfconsumptie is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:36:
[Afbeelding]

Kan iemand mij uitleggen waarom je alleen de BTW terug krijgt wanneer je een slim systeem aanschaft?

Stel ik wacht met de aanschaf van een thuisbatterij en die koop ik begin 2027 dan krijg ik dus de BTW niet terug? Omdat het dan alleen voor zelfconsumptie is?
Ik vermoed omdat je niet handelt met stroom.
Zie ook de site van de centrale https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
Dit lijkt wel handelen op "andere" markten. Er was niet een hoge onbalansprijs en toch werden de batterijen in 1 streep leeggetrokken. En volgens mij hebben we er ook nog wat mee verdiend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGTk36yWzRC7K-iYQID8S7tZ5CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnLXWiITWgwtCBubwzgrxs6W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
leksts schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:46:
Dit lijkt wel handelen op "andere" markten. Er was niet een hoge onbalansprijs en toch werden de batterijen in 1 streep leeggetrokken. En volgens mij hebben we er ook nog wat mee verdiend.
[Afbeelding]
Was gewoon onbalans. Prijs lag de hele tijd ruim boven de epex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
Masterchiev schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:08:
[...]

Was gewoon onbalans. Prijs lag de hele tijd ruim boven de epex.
Ohw, oke. Wishful thinking dan.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
iemand enig idee waarom er zo'n groot verschil tussen de geregistreerde gebruikers zit op https://onbalansmarkt.com/live. Dikke factor 2 tussen ZP plek 2 en plek 115.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
[Afbeelding]

Als het puur voor opslag van je eigen energie is kan je geen gebruik maken van de kor, duidelijke uitleg hier: https://www.zonneplan.nl/...eruggave-op-thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
jumper schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:54:
iemand enig idee waarom er zo'n groot verschil tussen de geregistreerde gebruikers zit op https://onbalansmarkt.com/live. Dikke factor 2 tussen ZP plek 2 en plek 115.
Zonnepanelen die terugleveren als de batterij moet ontladen, dlb.

Lege batterij die bv niet geladen heeft door het laden van een auto.

Scenario's zat.

Ik sta op plek 74 vandaag met maar 63 cent minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

DustPhyte schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:11:
[...]

Zonnepanelen die terugleveren als de batterij moet ontladen, dlb.

Lege batterij die bv niet geladen heeft door het laden van een auto.

Scenario's zat.

Ik sta op plek 74 vandaag met maar 63 cent minder.
Maar dan zou je toch ook verschil moeten zien in batterijcapaciteit, als die bij andere Nexii ook op 7% staan dan vind ik de verschillen af en toe echt wel flink. Dan missen er gewoon pieken of treed er latency op in de reactie van de Nexus, en dat kost dus wel flink wat op jaarbasis.

Bij mij was het vandaag omdat ik zelfconsumptie aangezet heb om verschillen te zien en wat het oplevert :P

Werkgever betaald 30 cent de kWh voor thuisladen dus daar is toch nog een €3,50 van bij te tellen, daarnaast wat meer huisverbruik aangezet. Ben er nog niet achter wat nou heel veel slimmer is als er geen pieken zijn, die €250 piek was dan weer genoeg om mijn plannetje in het water te laten vallen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
Kan van alles zijn, stroomuitval, dlb door zonnepalen of een laadpaal, slecht werkende dongle etc. Zelf heb ik bijvoorbeeld op 12 april mijn auto geladen wat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak is voor mijn slechte opbrengst die dag (mijn data staat niet online). Op 12 april zit ik op 4,35 euro waar rond de 10 euro het meest voorkomt.

Mijn auto laad maar op 1 fase en laat verder praktisch niets over aan ruimte voor afname van de Nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Meestal DLB, dat de verbinding vol zit en de batterij zich afschakelt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Daar was de aankondiging al: Zonneplan breidt aanbod thuisbatterijen uit met Nexus 1-fase

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8_Epzlb1x58uIYTp_RSn-VrHxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQjAOOIwmKleUMXj5PhzOn7J.jpg?f=fotoalbum_large
Geen stekkerbatterij dus. Wel een mooie kleinere optie.

Prijstechnisch ook niet slecht denk ik. Bijna 4 keer zo groot als een Homewizard en een stuk krachtiger (4400 Watt vs. 800 watt). Alleen geen plug & play.. :)

[ Voor 22% gewijzigd door GaMbiNo op 17-04-2025 11:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Het is dus dezelfde Pylontech batterij als de Nexus maar een andere omvormer afgaande op het plaatje. Iemand een idee welk merk/type dat is?

Edit: Kiki zegt dit:
De Nexus thuisbatterij wordt geleverd met een specifieke omvormer die perfect is afgestemd op de batterij. Voor de 10 kWh variant gebruiken we een 4,4 kW omvormer van Hypontech.
Lijkt een variant van deze te zijn: https://www.hypon.com/product/details_486_116.html

[ Voor 52% gewijzigd door kazuka op 17-04-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:36:
Het is dus dezelfde Pylontech batterij als de Nexus maar een andere omvormer afgaande op het plaatje. Iemand een idee welk merk/type dat is?

[...]

Lijkt een variant van deze te zijn: https://www.hypon.com/product/details_486_115.html
Goed gevonden. Ik had ook een poging gedaan met Google en Chatgpt maar daar kwam ik niet zover mee. Kiki is dan toch nog een stuk slimmer kennelijk. :P

Ik ben benieuwd wanneer de eerste mensen met zo'n omvormer zich hier melden. Kijken of Waveshare daar ook op werkt.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

kazuka schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:36:

[...]

Lijkt een variant van deze te zijn: https://www.hypon.com/product/details_486_115.html
Inderdaad qua afmetingen en gewicht lijkt het wel de Hypontech HPT-4000 :9

We hebben er geen reet aan om dat nu al te weten maar het blijft leuk om dat uit te zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-04 00:41
Dit blijkt onder andere uit de garantiebepalingen: de garantie op de omvormer wordt “vanuit de fabrikant” geleverd, wat aangeeft dat Zonneplan niet zelf de producent is, maar de omvormer betrekt van een externe fabrikant en deze combineert met hun eigen software, installatie en service

.

De exacte merknaam van de omvormer wordt in de officiële bronnen van Zonneplan niet genoemd. De omvormer heeft de volgende specificaties:

1-fase

4,4 kW vermogen

Afmetingen: 42,5 x 16 x 35 cm

Gewicht: 14,2 kg

Kortom: de omvormer bij de Zonneplan Nexus 1-fase thuisbatterij is geen eigen productie van Zonneplan, maar een extern ingekochte omvormer die onder de Zonneplan-dienstverlening wordt geleverd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:42
[Afbeelding]

Bongoarnhem schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:42:
[...]

Ik vermoed omdat je niet handelt met stroom.
Zie ook de site van de centrale https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/ .
Wat @Bongoarnhem zegt klopt. Ik heb sinds gisteren een Nexus staan en heb vandaag een mailtje voor de BTW teruggave gekregen. Daarin staat:
Achtergrond BTW teruggave

U koopt de batterij weliswaar als particulier, maar indien u met de batterij ook op de energiemarkt actief bent dan bent u ondernemer voor de BTW en kunt u de BTW terugvragen.
Als @Is_ Y_ Serious? dus alleen zelfconsumptie gebruikt wordt je "geen ondernemer" en kan je ook geen BTW terugvragen.

[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 17-04-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
CuBras schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:24:
[...]

[...]

Wat @Bongoarnhem zegt klopt. Ik heb sinds gisteren een Nexus staan en heb vandaag een mailtje voor de BTW teruggave gekregen. Daarin staat:

[...]

Als @Is_ Y_ Serious? dus alleen zelfconsumptie gebruikt wordt je "geen ondernemer" en kan je ook geen BTW terugvragen.
Zou het dan verstandig zijn om de Nexus aan te vragen voordat de salderingsregeling stopt? Om een gecombineerd systeem te krijgen en zo de belastinmg terug te krijgen? Laten we zeggen halverwege 2026?
Pagina: 1 ... 48 ... 50 Laatste