CappieL schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:23:
@
smeerbartje In principe zou je je auto vanuit de batterij kunnen laden (qua capaciteit), echter kan de batterij maximaal 800W terugleveren. Je zou je autolader moeten beperken tot een laadstroom die de batterij kan leveren.
Als je alles uit je batterij wilt halen, zul je die 800W - je thuisverbruik op dat moment = vermogen naar auto moeten zijn.
Afhankelijk van je sluipverbruik zou je 's nachts tussen de 650W en 700W je auto kunnen laden.
Volgens mij heb je het nu over een HomeWizard Plug-In Battery en niet over een Nexus

smeerbartje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:04:[knip]
Stel nu ik koop een 20 kWh accu, dan is mijn aanvankelijke jip-en-janneke benadering dat ik dus 's avonds die 15 kWh rechtstreeks vanuit de thuisaccu mijn auto-accu in kan laten stromen.
Te simpel gedacht?
Ja (en nee)

Als je de batterij puur als zelfconsumptie gaat gebruiken klopt het wel maar het ligt iets gecompliceerder dan dat, op die wijze zelf nog niet nonstop gebruikt en de vraag is wat de BTW dan gaat doen (disclaimer bij zelfconsumptie!) want je handelt niet met je Nexus.
Mijn ervaring met onze Tesla is dat voorheen het terugleveren uit de batterij het net op (gaat dus niet 'rechtstreeks') met maximaal (plusminus) 3600-3800W ging. Dat betekende dus het laden van de EV terugschroeven naar een lager amperage (meestal naar 5A voor de zekerheid).
Betekende wel dat de Nexus naar zelfconsumptie moest en dus 4 uur lang gelocked staat in die staat.
Met de update van vorige week heb ik toevallig afgelopen zondag gekeken wat de huidige staat is. Tegen 19:00 uur dus zelfconsumptie aangezet en de Tesla laten laden, vol 16A vermogen gaf mijn P1 HW meterje nog steeds aan dat er 4-5kW werd verbruikt dus teruggeschroeft naar 10A en toen was het verbruik nagenoeg vlak. Daarom stond ik die dag ook onderaan (voor de statsfreaks)
Geen Jip en Janneke oplossing maar voor het bedrag wat je uit gaat geven (Nexus of een andere batterij) mijns inziens ook niet de bedoeling.
[Disclaimer] Dit zijn mijn eigen ervaringen, het kan zijn dat er andere negatievere ervaringen zijn. Daarnaast ook afhankelijk (op dit moment) wat de updates van ZP gaan doen. Aansturing is daar leidend in.
[
Voor 62% gewijzigd door
NightHawk4 op 15-04-2025 10:03
]