Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:39:
[...]

Zou het dan verstandig zijn om de Nexus aan te vragen voordat de salderingsregeling stopt? Om een gecombineerd systeem te krijgen en zo de belastinmg terug te krijgen? Laten we zeggen halverwege 2026?
Ik lijk te lezen alsof je de salderingsregeling en BTW terugave aan elkaar koppelt?

De saldering geldt alleen over je opgewekte stroom van je zonnepanelen. BTW teruggave staat hier los van en kan je zelfs nog regelen als je in 2030 een (slim) energie systeem koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-09 07:07
CuBras schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:45:
[...]

Ik lijk te lezen alsof je de salderingsregeling en BTW terugave aan elkaar koppelt?

De saldering geldt alleen over je opgewekte stroom van je zonnepanelen. BTW teruggave staat hier los van en kan je zelfs nog regelen als je in 2030 een (slim) energie systeem koopt.
Nee dat begrijp ik wel, echter nu heeft het voor mijn situatie geen meerwaarde een thuisbatterij aan te schaffen omdat ik meer zonnepanelen opbrengst heb dan ik verbruik. Behalve als ik dus ga handelen op de markt maar ik schaf liever zo laat mogelijk een thuisbatterij aan om zo de levensduur te verlengen en wellicht een betere deal te pakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 09:00
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:53:
[...]

Nee dat begrijp ik wel, echter nu heeft het voor mijn situatie geen meerwaarde een thuisbatterij aan te schaffen omdat ik meer zonnepanelen opbrengst heb dan ik verbruik. Behalve als ik dus ga handelen op de markt maar ik schaf liever zo laat mogelijk een thuisbatterij aan om zo de levensduur te verlengen en wellicht een betere deal te pakken.
Ik heb juist nu een accu gekocht zodat ik het grootste gedeelte terug verdiend heb voor dat ik het zelf moet gaan gebruiken, is een gok maar dat is het leven toch altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
-Colossalman- schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:55:
[...]

Ik heb juist nu een accu gekocht zodat ik het grootste gedeelte terug verdiend heb voor dat ik het zelf moet gaan gebruiken, is een gok maar dat is het leven toch altijd.
Ik ben een beetje blut😅. Dus ik verschuif het naar volgend jaar. Maar je hebt zeker een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik wil ook wel een accu om te handelen maar pas als mijn GC contract in juni 2027 met 12 cent TLV is afgelopen.

Eerder is volgens mij financiëel niet interessant, of wel?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Bravertal schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:21:
Ik wil ook wel een accu om te handelen maar pas als mijn GC contract in juni 2027 met 12 cent TLV is afgelopen.

Vanuit die gedachte is het inderdaad pas rendabel om te gaan handelen als je TLV is afgelopen. Voor die tijd is het logischer om nog gebruik te maken van de salderingsregeling. Daarom ga ik nu al aan de thuisaccu. Mijn huidige contract verloopt op 02-06-2025. Dag TLV ;w
Geniet er nog maar even van ;)
[...]

Wat een logische gedachtegang is. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de opbrengst van de onbalansmarkt in een jaar tijd met een 3e was verminderd door toegenomen thuis accu's en onbalansmarkten/concurrenten, dus de early adopters hebben dan het meeste rendement.

[ Voor 36% gewijzigd door CuBras op 17-04-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 08:54
Deze maand overgestapt van Vattenfall (variabel contract) naar Zonneplan. Wij overwegen ook een Nexus batterij (20 kWh). Vraag me af of dit rendabel is voor ons:
25 zonnepanelen
Laadpaal voor EV
Hybride warmtepomp

afname: 8200 kWh
Teruglevering: 4300 kWh
Gas: 350 m3

Heb al veel gelezen maar kom er niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-10 17:49
Jakob1969 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:32:
Deze maand overgestapt van Vattenfall (variabel contract) naar Zonneplan. Wij overwegen ook een Nexus batterij (20 kWh). Vraag me af of dit rendabel is voor ons:
25 zonnepanelen
Laadpaal voor EV
Hybride warmtepomp

afname: 8200 kWh
Teruglevering: 4300 kWh
Gas: 350 m3

Heb al veel gelezen maar kom er niet uit.
Heeft nul impact op de zaken die je noemt. Als je veel leest, lees in ieder geval even de topic start 😉

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-10 21:11
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:57:
[...]

Ik ben een beetje blut😅. Dus ik verschuif het naar volgend jaar. Maar je hebt zeker een punt.
Warmtefonds.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitekick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-10 13:00
Ik ben sinds deze week ook mee aan het meten op onbalansmarkt.com en verbaas me ook wel een beetje over dat bepaalde batterijen steeds in de top tien staan en andere batterijen onderin hangen.

Ik vergelijk batterijen dan op soc en capaciteit en dezelfde leverancier (zonneplan).

Dan denk ik na de eerste dagen: Zou ik zelf nog iets kunnen doen om de prestatie van mijn batterij te verbeteren? Wat is de ideale situatie waarin de batterij staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 13:44

NightHawk4

Lotte is Liev :>

[...]

Ik denk dat het dan sowieso wel verstandig is om even goed te gaan rekenen wat het effect is van een dynamisch contract, nul op de meter kan financieel aantrekkelijker zijn dan een thuisbatterij met dynamische tarieven. Maar er zullen hier ook wel een paar rondlopen die meer PV opbrengst hebben dan ze verbruiken, misschien daar die daar beter inzicht in kunnen geven..

Als dat het geval is zou ik zelf misschien (ligt aan de berekening) wel wachten tot eind 2026 of begin 2027.
Bravertal schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:21:

Als je nog een contract hebt bij GC kan je niet bij ZP terecht want bij de Nexus hoort een ZP contract.Dan kan je ook nog een afkoopsom aan GC betalen 8)7 Geniet maar mooi van je GC contract :*)

[ Voor 20% gewijzigd door NightHawk4 op 18-04-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Ik leen liever niets, als ik spaar kan ik volgend jaar over gaan tot de aanschaf. Ik heb nu een energie rekening van 15euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
NightHawk4 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:54:
[...]

Ik denk dat het dan sowieso wel verstandig is om even goed te gaan rekenen wat het effect is van een dynamisch contract, nul op de meter kan financieel aantrekkelijker zijn dan een thuisbatterij met dynamische tarieven. Maar er zullen hier ook wel een paar rondlopen die meer PV opbrengst hebben dan ze verbruiken, misschien daar die daar beter inzicht in kunnen geven..

Als dat het geval is zou ik zelf misschien (ligt aan de berekening) wel wachten tot eind 2026 of begin 2027.

[...]

Als je nog een contract hebt bij GC kan je niet bij ZP terecht want bij de Nexus hoort een ZP contract.Dan kan je ook nog een afkoopsom aan GC betalen 8)7 Geniet maar mooi van je GC contract :*)
Ik heb al veel berekeningen gemaakt.

Maar om je toch een idee te geven: de opbrengst van de zonnepanelen over een heel jaar ligt rond de 13.500 kWh.

Het idee is om de opgewekte stroom op te slaan in een thuisbatterij. Die zou dan 's avonds gebruikt worden om de plug-in auto op te laden, het stroomverbruik van ons gezin (5 personen) in de avonduren te dekken, en de warmtepomp van energie te voorzien.

Het duurt wel even voordat de investering in de thuisbatterij is terugverdiend, maar ik verwacht dat dit ergens rond de 6 à 7 jaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:06
Misschien off-topic maar waar hebben jullie in het algemeen de thuisbatterij geplaatst? Ik vraag dit omdat ikzelf in een nieuwbouw appartement woon (3e verdieping) met een eigen berging. Echter deze berging staat praktisch helemaal vol (WTW, WP, wasmachine en droger en een (staande) diepvries). Ik heb wel een grote privé garage waar ik ook de lader van Zonneplan aan de muur heb hangen (tijdens de bouw is er een kabel van de garage naar de meterkast getrokken). Ik overweeg een aanschaf van een Nexus en deze het liefst in mijn garage installeren (ruimte genoeg). Ik denk echter dat dit niet mogelijk is omdat er op een of andere manier een (2e?) kabel naar de meterkast getrokken moet worden en dit niet mogelijk is. Kan de kabel van de laadpaal hiervoor gebruikt worden en het opladen via de thuisbatterij? Ik weet dat o.a. Sigenergy wel deze mogelijkheid heeft maar heeft niet mijn interesse.

Als het niet mogelijk is om de thuisbatterij in de garage te plaatsen dan is volgens mij de enige oplossing om de diepvries naar de garage te verhuizen, echter hier is moeder de vrouw geen voorstander van.

Het vervelende is dat je de Nexus eerst moet bestellen en dat daarna pas gekeken wordt waar de batterij geplaatst kan worden.

Alvorens ik contact opneem met Zonneplan wacht ik even de reacties af.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:41

GaMbiNo

1337

Wakkie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:51:
Misschien off-topic maar waar hebben jullie in het algemeen de thuisbatterij geplaatst? Ik vraag dit omdat ikzelf in een nieuwbouw appartement woon (3e verdieping) met een eigen berging. Echter deze berging staat praktisch helemaal vol (WTW, WP, wasmachine en droger en een (staande) diepvries). Ik heb wel een grote privé garage waar ik ook de lader van Zonneplan aan de muur heb hangen (tijdens de bouw is er een kabel van de garage naar de meterkast getrokken). Ik overweeg een aanschaf van een Nexus en deze het liefst in mijn garage installeren (ruimte genoeg). Ik denk echter dat dit niet mogelijk is omdat er op een of andere manier een (2e?) kabel naar de meterkast getrokken moet worden en dit niet mogelijk is. Kan de kabel van de laadpaal hiervoor gebruikt worden en het opladen via de thuisbatterij? Ik weet dat o.a. Sigenergy wel deze mogelijkheid heeft maar heeft niet mijn interesse.

Als het niet mogelijk is om de thuisbatterij in de garage te plaatsen dan is volgens mij de enige oplossing om de diepvries naar de garage te verhuizen, echter hier is moeder de vrouw geen voorstander van.

Het vervelende is dat je de Nexus eerst moet bestellen en dat daarna pas gekeken wordt waar de batterij geplaatst kan worden.

Je hebt wel een vrije 5 aderige kabel nodig dus als je je laadpaal niet wil opofferen zal er toch een nieuwe kabel getrokken moeten worden. Of je moet hem in je berging plaatsen mits je daar wel een nieuwe kabel naartoe kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 17:11
Wakkie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:51:

Houd er ook rekening mee dat de omvormer behoorlijk wat warmte genereert.
Dat valt mij persoonlijk in ieder geval tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
GaMbiNo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:22:
[...]

Je hebt wel een vrije 5 aderige kabel nodig dus als je je laadpaal niet wil opofferen zal er toch een nieuwe kabel getrokken moeten worden. Of je moet hem in je berging plaatsen mits je daar wel een nieuwe kabel naartoe kan trekken.
Je kunt van de kabel van de laadpaal toch een onderverdeelkast maken waarop je zowel de laadpaal als de Nexus aansluit?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Laatst online: 01-10 19:48
TKroon schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:20:
[...]

Je kunt van de kabel van de laadpaal toch een onderverdeelkast maken waarop je zowel de laadpaal als de Nexus aansluit?
Jep, hier gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

TKroon schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:20:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je dat afzekert? 3x25A? Want de Nexus en de laadpaal kunnen in theorie dan 3x32A trekken. Maar misschien heb je gelijk hoor. Ik heb denk ik te weinig vertrouwen in de Zonneplan load balancing voor zo'n constructie. :P

[ Voor 24% gewijzigd door GaMbiNo op 18-04-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
Werkt dit goed of ben al een probleem tegen gekomen? Kun je een foto delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:50
Dat was ook mijn voorstel richting Zonneplan destijds maar voor hun was het een absoluts no-go, er zou en moest een directe kabel tussen de thuisaccu en centrale meterkast komen, moest dus nog een kabel van 28 meter de grond in anders wilde ze geen installatie uitvoeren.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankrox
  • Laatst online: 01-10 19:48
Wakkie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:11:
[...]

Werkt dit goed of ben al een probleem tegen gekomen? Kun je een foto delen?
Geen probleem. Een onderverdeelkast is de normaalste zaak van de wereld. Wel met 3x25A B karakteristiek afgezekerd.

Let wel, ik heb loadbalancing op de laadpaal via HA en heb de zonneplan app op 3x35A ingesteld. (Mijn hoofdzekering is 3x25A C karakteristiek) De zekering is nog nooit gesprongen. Draait bijna precies een jaar nu. Volgens oude NEN standaarden is dit niet de bedoeling (onderverdeelkast mag dan max 16A zijn), echter is dat berekend op ouderwetse zekeringen en loadbalancing bestond toen nog niet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGWPMvPxlk6YOgqsoZAWZouA9TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KmEvQBQV91dij2IfeYMDf9F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door frankrox op 18-04-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-10 18:11
Het beetje rendement wat je dan zou behalen met je investering in een batterij is dan wel helemaal weg als je er ook nog eens rente over moet afdokken.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:55
Die rente is zo laag dat je je überhaupt moet afvragen of je daarvoor wel je spaargeld wilt aanbreken. Je spaargeld levert meer rente op dan de rente kost bij wamrtefonds 😉

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 08:41
No offense maar als je geld op is dan zou ik geen batterij van €7500 kopen als hobby.

En als je dan gaat lenen dan zou ik voor wat ‘zekere’ maatregelen gaan zoals isoleren of wp.

Voor hetzelfde geld is handelen dood op 1 jan 2027 en verandert den Haag de regels nog 17 keer tussen nu en 1 jan 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-10 18:01
TonCoronel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:28:
[...]

Dat was ook mijn voorstel richting Zonneplan destijds maar voor hun was het een absoluts no-go, er zou en moest een directe kabel tussen de thuisaccu en centrale meterkast komen, moest dus nog een kabel van 28 meter de grond in anders wilde ze geen installatie uitvoeren.
Yep
Hier ook. MOEST een nieuwe kabel zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
ApexAlpha schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:17:
No offense maar als je geld op is dan zou ik geen batterij van €7500 kopen als hobby.
Eens hoor, mijn opmerking ging om het renteaspect. Niet over of het verstandig is 😉

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
ervh schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:40:
[...]
Eens hoor, mijn opmerking ging om het renteaspect. Niet over of het verstandig is 😉
De rente is 3,70% dat vind ik vrij fors hoor.

Kun je beter gewoon je hypotheek ophogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
Bedankt allen voor jullie reacties. Als Zonneplan eist dat er een aparte kabel naar de meterkast moet dan kan het in mijn situatie niet in mijn garage geïnstalleerd worden. Voorlopig maar “on hold” zetten. Nogmaals bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Wakkie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:01:
Bedankt allen voor jullie reacties. Als Zonneplan eist dat er een aparte kabel naar de meterkast moet dan kan het in mijn situatie niet in mijn garage geïnstalleerd worden. Voorlopig maar “on hold” zetten. Nogmaals bedankt allen.
Hoe vol is je berging dan wel niet?

De batterij is niet zo groot hoor. Ik heb gewoon de vriezer 60 cm naar voren geschoven en de batterij staat daar achter. Ik heb ook gewoon de doos met kippenvoer op de batterij staan.

Je hoef nooit meer bij die batterij te komen verder als die staat. Zolang de omvormer zijn warmte maar kwijt kan. Maar die kan je lekker hoog hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 18-04-2025 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 19:28
frankrox schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:42:
[...]

Let wel, ik heb loadbalancing op de laadpaal via HA en heb de zonneplan app op 3x35A ingesteld.
Waar in de zonneplan app stel je dit dan in? Of moet dit ergens in HA?

Edit: laat maar, gevonden. Voor wie het ook niet weet: meest linker optie om de app (bliksem schicht) en dan klikken op slimme meter. Daar kan je het instellen 👌🏻

[ Voor 24% gewijzigd door mathman op 18-04-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
ApexAlpha schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:48:
[...]

Hoe vol is je berging dan wel niet?

De batterij is niet zo groot hoor. Ik heb gewoon de vriezer 60 cm naar voren geschoven en de batterij staat daar achter. Ik heb ook gewoon de doos met kippenvoer op de batterij staan.

Je hoef nooit meer bij die batterij te komen verder als die staat. Zolang de omvormer zijn warmte maar kwijt kan. Maar die kan je lekker hoog hangen.
Tamelijk vol. De vriezer staat in een hoek rechts van de deur. Als ik deze naar voren haal dan staat hij gedeelte voor de deur. In de andere hoek staat de wasmachine met daarop de droger. Tussen de vriezer en de wascombinatie is er wel nog ruimte die ik eventueel kan benutten,maar dan moet de wascombinatie 90 graden worden gedraaid ivm de deuropeningen, echter dan wordt het dringen omdat er ook nog een losse boiler van 290 liter op de grond staat. Al met al zou met passen en meten de batterij geplaatst kunnen worden, maar dan wordt het een drukke bedoening. Ga hier toch nog eens goed naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Wakkie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:01:
Ik heb een onderverdeelkast op zolder hangen en daar hebben ze hem keurig op aangesloten. Ze waren zelfs blij dat het kabeltraject maar 4 meter was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
ApexAlpha schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:52:
[...]

Dan heb ik niets gezegd. Ik dacht dat het 1,6% was 😅😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:12
ApexAlpha schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:52:
[...]

Rente mag je aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Die van je hypotheek ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Wakkie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:09:
[...]

Tamelijk vol. De vriezer staat in een hoek rechts van de deur. Als ik deze naar voren haal dan staat hij gedeelte voor de deur. In de andere hoek staat de wasmachine met daarop de droger. Tussen de vriezer en de wascombinatie is er wel nog ruimte die ik eventueel kan benutten,maar dan moet de wascombinatie 90 graden worden gedraaid ivm de deuropeningen, echter dan wordt het dringen omdat er ook nog een losse boiler van 290 liter op de grond staat. Al met al zou met passen en meten de batterij geplaatst kunnen worden, maar dan wordt het een drukke bedoening. Ga hier toch nog eens goed naar kijken.
En die kabel die je al hebt ligt los in de grond naar je garage? Niet in een (kleine) mantelbuis of zo?

Ja dit wordt dan lastig.

Je kan wel gewoon je oplader los halen, die kabel (laten) gebruiken voor je batterij en dan daarna lekker zelf een elektricien de laadpaal weer laten aansluiten.

Enige punt is dan dat de kabel evenveel vermogen aan moet kunnen als je hoofdzekering toelaat anders werkt DLB niet goed.

Maar ik snap dat ZP dit niet aanbiedt bij al hun klanten dat zou chaos worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
ApexAlpha schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:41:
[...]

En die kabel die je al hebt ligt los in de grond naar je garage? Niet in een (kleine) mantelbuis of zo?

Ja dit wordt dan lastig.

Je kan wel gewoon je oplader los halen, die kabel (laten) gebruiken voor je batterij en dan daarna lekker zelf een elektricien de laadpaal weer laten aansluiten.

Enige punt is dan dat de kabel evenveel vermogen aan moet kunnen als je hoofdzekering toelaat anders werkt DLB niet goed.

Maar ik snap dat ZP dit niet aanbiedt bij al hun klanten dat zou chaos worden.
De kabel loopt via het plafond van de garage naar de algemene elektriciteitsruimte, vandaar naar het appartement, 3 hoog, dus niet in de grond. Dit is tijdens de bouw gedaan en uiteraard een mantelbuis gebruikt.

zie afbeelding van mijn laadpaal/wallbox in mijn garage. En hier ik zou graag de batterij installeren. Ik heb begrepen dat dit theoretisch mogelijk is met een onderverdeler kast, maar ZP trekt hier niet aan (heb hierover nog geen contact met ZP gehad, dus ik weet niet hoe zij hier over denken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVN3hU9odNgColY49jLa0CWfHt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQhVxB6g7rkcsmU2MJDKt9QS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Wakkie de onderverdeelkast zal je zelf moeten regelen, dat gaat Zonneplan niet voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

TKroon schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:12:
@Wakkie de onderverdeelkast zal je zelf moeten regelen, dat gaat Zonneplan niet voor je doen.
Die Zonneplan installateurs zijn de beroerdste niet is mijn ervaring, maar zij moeten wel alles op foto zetten. Zowel de meterkast als de geïnstalleerde Nexus. Op die foto’s moet dan dus geen onderverdeelkast oid zichtbaar zijn want anders krijgen zij ook gezeik.

Als Zonneplan het niet wil moet je dan denk ik de laadpaal weghalen en daar de Nexus laten installeren. Achteraf zou een elektriciën de boel dan weer om moeten zetten met een onderverdeelkast en de laadpaal weer moeten toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
Wat een gedoe! Ik zal volgende week eens contact opnemen met Zonneplan. Kijken wat zij zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-10 22:35
Is er een mogelijkheid om de batterij Efficiëntie te verhogen door de huishoudelijk gebruik schakelaar aan en uit te zetten via HA? Als het heel erg zonnig is en je genoeg teruglevert aan het net zou je dit zo ook via deze schakelaar kunnen gebruiken om je batterij gratis op te laden. In de solis modbus heb ik deze instelling nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Micronikje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:49:
Is er een mogelijkheid om de batterij Efficiëntie te verhogen door de huishoudelijk gebruik schakelaar aan en uit te zetten via HA? Als het heel erg zonnig is en je genoeg teruglevert aan het net zou je dit zo ook via deze schakelaar kunnen gebruiken om je batterij gratis op te laden. In de solis modbus heb ik deze instelling nog niet gevonden.
Doel je dan op de switch.solis_s6_solis_self_use_mode?

Deze staat eigenlijk altijd al aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:39
Zo is dat en je hoeft niet langs een notaris en geen advieskosten voor een hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-10 22:35
@GaMbiNo
Ik ga er vanuit dat de self use mode overeenkomt met de zelfconsumptie modus. Dus niet die nieuwe huishoudelijke ondersteuning bij de powerplay optie. Het doel is zoveel mogelijk zonne energie zelf te verbruiken. O.a. door deze functie te automatiseren. Daarnaast is het simpel om een apparaat te automatiseren, zoals een wasmachine, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Micronikje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:39:
@GaMbiNo
Ik ga er vanuit dat de self use mode overeenkomt met de zelfconsumptie modus. Dus niet die nieuwe huishoudelijke ondersteuning bij de powerplay optie. Het doel is zoveel mogelijk zonne energie zelf te verbruiken. O.a. door deze functie te automatiseren. Daarnaast is het simpel om een apparaat te automatiseren, zoals een wasmachine, enz.
Ah zo bedoel je. Die Huisondersteuning is geen Solis feature volgens mij. Dat is een Zonneplan feature waarmee ze je omvormer op lage wattages aansturen. Als je die aan en uit wil zetten zou dat via de Zonneplan integratie moeten denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enduser
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-10 01:09
ervh schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:08:
Die rente is zo laag dat je je überhaupt moet afvragen of je daarvoor wel je spaargeld wilt aanbreken. Je spaargeld levert meer rente op dan de rente kost bij wamrtefonds 😉
Dit is precies wat ik gedaan heb. Een duurzaamheidslening via SVn van 1% met een looptijd van 15 jaar over bedrag incl. BTW. Nu heeft ING wel de rente verlaagd naar 1,25% op (niet geblokkeerd) spaartegoed waardoor de "winst" wel kleiner is geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door Enduser op 20-04-2025 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Enduser schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:04:
[...]

Dit is precies wat ik gedaan heb. Een duurzaamheidslening via SVn van 1% met een looptijd van 15 jaar over bedrag incl. BTW. Nu heeft ING wel de rente verlaagd naar 1,25% op (niet geblokkeerd) spaartegoed waardoor de "winst" wel kleiner is geworden.
Heb vorig jaar ook naar de duurzaamheidslening gekeken, om de reden die jullie aangeven.
Als je op de website van SVn de gemeente Tilburg invult kun je alleen opteren voor de persoonlijke stimulerings lening. De rente daarvoor is wel een stuk (ca. 2%) hoger.
Zal gemeente afhankelijk zijn weke opties je hebt hiermee, zo lijkt het.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Enduser schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:04:
[...]

0 procent rente via warmtefonds, puur om het net te helpen stabiliseren. Uiteindelijk hou ik er zelf de installatie aan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe markten.

[ Voor 93% gewijzigd door DustPhyte op 20-04-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10 11:32

ErikVers

e-Duurzaam

Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:26:
[...]

Ik heb al veel berekeningen gemaakt.

Maar om je toch een idee te geven: de opbrengst van de zonnepanelen over een heel jaar ligt rond de 13.500 kWh.

Het idee is om de opgewekte stroom op te slaan in een thuisbatterij. Die zou dan 's avonds gebruikt worden om de plug-in auto op te laden, het stroomverbruik van ons gezin (5 personen) in de avonduren te dekken, en de warmtepomp van energie te voorzien.

Het duurt wel even voordat de investering in de thuisbatterij is terugverdiend, maar ik verwacht dat dit ergens rond de 6 à 7 jaar zal zijn.
Voor groot deel helemaal eens met je bericht. Wel een tip, ik zou mijn elektrische auto vooral direct met pv en in de goedkope nacht uren laden. Het laden vanuit je thuis batterij is vanwege de rte (verliezen ed zeker bij retrofit) niet de meest efficiente route 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Als je strategie toch vooral voor opslag eigen zonnestroom is, dan kun je wellicht beter een andere omvormer ophangen en rechtstreeks je dc stroom in je dc accu opslaan?

Dan draai je een beter rendement op je zonnestroom ivm een omzetting minder van ac naar dc en weer terug. (Voor zo ver ik weet kun je op de ZP set geen panelen aansluiten)

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 20-04-2025 23:19 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Devke schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:03:
[...]

Maar haal je die RTE ook nog als je maar op een paar tientallen procenten gaat zitten van max omvormer? Algemeen bekend is dat omvormers steeds slechtere RTE laten zien als je ver van hun max afgaat. Ik heb 1 HW batterij voor de hobby en zie dat er nu een rte van 75% ongeveer hier is. Ben nog aan het testen daar waar kan maar met een nachtverbruik van gemiddeld 150 Watt zou ik met de omvormer van de Nexus behoorlijk nat gaan (verwacht ik). Draai dus NOM.
Die HW batterij die je noemde is een laag voltage batterij en by design daarmee ook meer verlies (lager % RTE) 👍🫡

Uiteraard help het om je omvormer richting vol vermogen te laten draaien alleen vlak zeker het totaal verschillende concept tussen de HW stekker batterij laag voltage oplossing en een hoog voltage set niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 20-04-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 07:33
[...]

En wat heb je gekocht? Hoeveel KWh? En wel of geen dynamisch contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
smeerbartje schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:32:
[...]

En wat heb je gekocht? Hoeveel KWh? En wel of geen dynamisch contract?
Volgens mij heeft hij gewoon de nexus gekocht (uit eerdere berichten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
ErikVers schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:18:
[...]

Als je strategie toch vooral voor opslag eigen zonnestroom is, dan kun je wellicht beter een andere omvormer ophangen en rechtstreeks je dc stroom in je dc accu opslaan?

Dan draai je een beter rendement op je zonnestroom ivm een omzetting minder van ac naar dc en weer terug. (Voor zo ver ik weet kun je op de ZP set geen panelen aansluiten)
ZP-set? Wat bedoel je daarmee? Bedoel je een Zonneplan-set? Ik verwacht de komende jaren eigenlijk alleen plug-in hybrides te laden, dus dat zal op één fase zijn, met ongeveer 3.500 watt vermogen. Maar voor de warmtepomp zou het natuurlijk ook flink in verbruik kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
ErikVers schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:18:
[...]

Daar heb ik geen verstand van? Zou dat vanuit zonneplan niet kunnen?
Ik weet wel wat gelijk stroom is. Een thuisbatterij laad dus anders dan de omvormer afgeeft? Hoe loopt dit proces normaal?

[ Voor 10% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 23-04-2025 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:55:
[...]

Ik weet wel wat gelijk stroom is. Een thuisbatterij laad dus anders dan de omvormer afgeeft? Hoe loopt dit proces normaal?
Nu ga je van dc zonnepanelen naar ac het net op.

Dan weer van het net ac omzetten naar je batterij dc.

Dc => ac => dc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:55:
[...]

Zp inderdaad Zonneplan biedt geen hybride maar enkel “retro fit” aan. Oftewel een losse accu lader/ omvormer. Deze maakt van ac weer dc terwijl bij een hybride omvormer je rechtstreeks je dc zonnestroom in je dc batterij gaat via het laad deel van je hybride “omvormer” er vindt op dat moment geen omvorming en geen verlies plaats op het omvormen, want dat is er niet. Dit scheelt in je RTE een 5-10% efficiency en is voor zelfconsumptie pv op de levensduur van een accu wel significant genoeg om rekening mee te houden 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
ErikVers schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:26:
[...]

Zp inderdaad Zonneplan biedt geen hybride maar enkel “retro fit” aan. Oftewel een losse accu lader/ omvormer. Deze maakt van ac weer dc terwijl bij een hybride omvormer je rechtstreeks je dc zonnestroom in je dc batterij gaat via het laad deel van je hybride “omvormer” er vindt op dat moment geen omvorming en geen verlies plaats op het omvormen, want dat is er niet. Dit scheelt in je RTE een 5-10% efficiency en is voor zelfconsumptie pv op de levensduur van een accu wel significant genoeg om rekening mee te houden 👍
Dankjewel, daar ga ik dan zeker rekening mee houden. Die hybride omvormer kan ik los aanschaffen en een elektricien laten plaatsen? Enig idee wat zo iets exclusief plaatsen kost? Er komt maximaal zo'n 14.000 watt binnen op de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:51:
[...]

Dankjewel, daar ga ik dan zeker rekening mee houden. Die hybride omvormer kan ik los aanschaffen en een elektricien laten plaatsen? Enig idee wat zo iets exclusief plaatsen kost? Er komt maximaal zo'n 14.000 watt binnen op de zonnepanelen.
Stuur me gerust een pb met je wensen, dan ik je de prijzen noemen dan heb je een idee.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 24-04-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:51:
[...]

Kijk eerst maar is wat je huidige omvormer kan, wat voor modules er voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

DustPhyte schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:21:
[...]

Kijk eerst maar is wat je huidige omvormer kan, wat voor modules er voor zijn.
Uiteraard alleen als dit geen hybride is (wat in 95% van de gevallen geen hybride betreft) dan helpen “modules” niet en zul je of er iets naast (retrofit) moeten plaatsen of je omvormer vervangen hybride (advies ivm prijs en rendement) uiteraard indien dit kan wat betreft veiligheid en ruimte. Je hoort het al, komt stukje advies en maatwerk bij kijken. Het is niet spsnnend maar dat is met alles als je het snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:44
Nou, weer lekker, €2400 per MWh en een nagenoeg lege batterij, Zonneplan bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Helemaal eens @Marco4659. Hij zou altijd ongeveer 25% als minimum moeten reserveren voor dit soort momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:07
Dat is:
Powerplay aaaaiiiiiiiii.....! :o

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Marco4659 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:21:
Nou, weer lekker, €2400 per MWh en een nagenoeg lege batterij, Zonneplan bedankt
Kan je toelichten wat je dan bedoeld? ben ook naar een Nexus aan het kijken om af te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Kacang schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:54:
[...]

Kan je toelichten wat je dan bedoeld? ben ook naar een Nexus aan het kijken om af te nemen.
Dat er een hoge onbalanspiek was waarbij de Nexus ruim €5 had kunnen verdienen. Echter was de batterij zo goed als leeg waardoor we niks verdiend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-10 20:58
TKroon schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:25:
[...]

Dat er een hoge onbalanspiek was waarbij de Nexus ruim €5 had kunnen verdienen. Echter was de batterij zo goed als leeg waardoor we niks verdiend hebben.
Ik had nog 6% over na deze piek dus leeg was hij zeker niet, daarnaast gewoon 2.68 verdiend.

Stroomtekort tijdens verwacht stroomoverschot is wel bijzonder, lastig te voorspellen en lastig te gebruiken (want ook ik had al stroomoverschot en stond al op -7kW dankzij de panelen, dus de Nexus kon sowieso al niet full power erbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Ik sta nog op -1,08.

Als ik op onbalansmarkt kijk zit ik er ver naast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:28:
[...]

Ik had nog 6% over na deze piek dus leeg was hij zeker niet, daarnaast gewoon 2.68 verdiend.

Stroomtekort tijdens verwacht stroomoverschot is wel bijzonder, lastig te voorspellen en lastig te gebruiken (want ook ik had al stroomoverschot en stond al op -7kW dankzij de panelen, dus de Nexus kon sowieso al niet full power erbij)
Mijn punt is dan ook dat de Nexus pas onder de 20-25% moet ontladen bij hoge prijzen. De piek was lang genoeg om ruim meer dan €2 te verdienen.
En de Nexus ontlaadt nooit verder dan 6%, dus dat kun je als leeg beschouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door TKroon op 25-04-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitekick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-10 13:00
TKroon schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:50:
[...]

Mijn punt is dan ook dat de Nexus pas onder de 20-25% moet ontladen bij hoge prijzen. De piek was lang genoeg om ruim meer dan €2 te verdienen.
En de Nexus ontlaadt nooit verder dan 6%, dus dat kun je als leeg beschouwen.
5% staat ergens op de website van Zonneplan. Dus dat klopt wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masterchiev
Marco4659 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:21:
Onzin opmerking. Als alles te voorspellen was zat jij nu niet op dit forum maar reed je met je Lambo in Monaco.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:44
Masterchiev schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:35:
[...]

Onzin opmerking. Als alles te voorspellen was zat jij nu niet op dit forum maar reed je met je Lambo in Monaco.
Snap ik, maar als mijn Nexus tot 7% wordt ontladen tegen flutprijzen, dan ga ik toch met @tkroon mee om in dat soort gevallen (flutprijzen) een procent of 25 aan te houden als minimum.
Als alles te voorspellen was had ik ook geen Nexus afgenomen, ding stond er een week toen Tennet besloot om 5 minuten vertraging in te stellen, weg terugverdientijd. Trouwens, ik ben uitermate tevreden met m'n Kona :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
Marco4659 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:56:
[...]

Snap ik, maar als mijn Nexus tot 7% wordt ontladen tegen flutprijzen, dan ga ik toch met @tkroon mee om in dat soort gevallen (flutprijzen) een procent of 25 aan te houden als minimum.
Als alles te voorspellen was had ik ook geen Nexus afgenomen, ding stond er een week toen Tennet besloot om 5 minuten vertraging in te stellen, weg terugverdientijd. Trouwens, ik ben uitermate tevreden met m'n Kona :)
Die 5 min van TENNET heeft de das omgedaan met de onbalansmarkt en het verdienen daarop. Ik zou ook iedereen afraden om nu een nexus te kopen. Misschien dat het verandert met de twee nieuwe handelsmarkten die eraan komen. Ik las in een facebookgroep dat de terugverdientijd naar ruim 7!! Jaar is gegaan als je vanaf januari plaatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Masterchiev schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:59:
Ik las in een facebookgroep dat de terugverdientijd naar ruim 7!! Jaar is gegaan als je vanaf januari plaatste.
Als dat rekening houdt met het afschaffen van saldering is het nog steeds een nette TVT.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
hoevenpe schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:16:
[...]

Als dat rekening houdt met het afschaffen van saldering is het nog steeds een nette TVT.
Ik verwacht de prijzen zodanig gaan kelderen dat het weinig uitmaakt. Behalve dat je over 2 jaar veel nieuwere hardware koopt en waarschijnlijk veel goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Masterchiev op 25-04-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-10 14:57
Rente van een hypothecaire lening (voor je primaire huis) wel ja, is dit zo’n lening? Anders niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:54
Interessante situatie net met ZP vs FE. Wie van de twee heeft gelijk,.. FE heeft op netto 0 volume gestuurd ivm RT2 maar ZP zegt lekker ontladen en de gebruikers hebben ruim €2 verdiend. Ben benieuwd of dat bij ZP omslaat in verlies of dat FE z’n RT2 trigger verkeerd heeft staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU1bQ63Ptb7h4mzE541-aa050T4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pFBFSIcPILDTQWUiPU36PQs3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Uaj0G36vD6DDng-1rLJsU2SKWM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mZJUYTtkTCFeQAJaDr9taPmh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 20:01

m00

stefan1512 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:47:
Interessante situatie net met ZP vs FE. Wie van de twee heeft gelijk,.. FE heeft op netto 0 volume gestuurd ivm RT2 maar ZP zegt lekker ontladen en de gebruikers hebben ruim €2 verdiend. Ben benieuwd of dat bij ZP omslaat in verlies of dat FE z’n RT2 trigger verkeerd heeft staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar is die onderste afbeelding van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-10 09:49
Masterchiev schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:32:
[...]

Ik verwacht de prijzen zodanig gaan kelderen dat het weinig uitmaakt. Behalve dat je over 2 jaar veel nieuwere hardware koopt en waarschijnlijk veel goedkoper.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Echter, ik denk dat je dit over twee jaar gewoon wéér kunt zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
m00 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:00:
[...]

Waar is die onderste afbeelding van?
Dat is de FE app. Ik heb geen ZP batterij dus zit bij FE. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-10 20:00
het bevond zich in verschillende slots van 15 minuten, dus het zou geen RT2 moeten zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVHDstZvOl3ysGnDeyviMFAIHCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x7Hou4HNt2kFPrL5ppz7XGEp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Ik ben er geen expert in maar ik zie 10:00 en 10:01 ook een getal bij Regulating Down staan. Moet ik dat niet lezen als op- en afschalen in hetzelfde kwartier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-10 18:01
Even stating the obvious: morgen dikke vette negatieve epex prijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-10 21:38
@pa2ra hypothecair lijkt mij niet nodig voor aftrek? Bestaan natuurlijk nog wel meer voorwaarden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Ik snap het niet, weer op plek 93, jaap jansen die de zelfde setup heeft als ik heeft een paar euro meer.

Toch maar is de zonnepanelen gaan beperken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
DustPhyte schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:12:
Ik snap het niet, weer op plek 93, jaap jansen die de zelfde setup heeft als ik heeft een paar euro meer.

Dat is de grid guard. Die werkt lokaal. Hele onbalans vergelijken heeft 0 zin op die website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-10 09:07
DustPhyte schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:12:

Ik was gisteren bijna de hele dag op kop, vandaag 70. Zegt met die korte onbalansmomenten heel weinig. Er was vandaag 1 piek, en het is maar net op welk moment en hoeveel je van die piek meepakt. En daarnaast DLB als je zonnepanelen hebt. Beste kan je 1 keer paar maand naar het totaal kijken of je niet extreem afwijkt van het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:34
Masterchiev schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:24:
[...]

Dat is de grid guard. Die werkt lokaal. Hele onbalans vergelijken heeft 0 zin op die website.
Ik verwacht eerder load balancing als de zonnepanelen van @DustPhyte al relatief veel output hadden toen er vraag was naar extra vermogen. Het kan ook altijd nog domme pech/storing in de communicatie zijn. GridGuard is het in ieder geval niet, dat is een mooie term maar volgens Zonneplans eigen samenvatting is dat:
Door Gridguard laden batterijen niet op tijdens de piekuren in avond, wanneer de vraag naar stroom het hoogst is. Ook voorkomt het dat batterijen ontladen op zonnige middagen, wanneer het net al vol zit door een overschot aan zonne-energie.
Het heeft dus helaas niets met lokale onbalans te maken, daar hebben de netbeheerders nog geen algemene methode voor, alleen wat pilots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Venzent schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:37:
[...]

Ik was gisteren bijna de hele dag op kop, vandaag 70. Zegt met die korte onbalansmomenten heel weinig. Er was vandaag 1 piek, en het is maar net op welk moment en hoeveel je van die piek meepakt. En daarnaast DLB als je zonnepanelen hebt. Beste kan je 1 keer paar maand naar het totaal kijken of je niet extreem afwijkt van het gemiddelde.
Ja het gekke is dus dat de DLB vorig jaar echt centen werk was. Ik heb toen ook mijn hele hassio automatisering uitgeschakeld die mijn pv installatie beperkte bij DLB.

Nu heeft het mij op een paar dagen toch al best wat gekost…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-10 17:49
Ja. Hier kan het niet eens in hebben gegrepen want staat nog altijd op 3x35A. De momenten dat ik dat aantik zijn heel schaars

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Mhh, het algoritme is weer eens...

De zonnepanelen staan gepland uit gedurende de negatieve uren, dit lijkt me juist.

Maar nu is de batterij alsnog zonnestroom aan het opslaan automatisch... Dat lijkt me niet zo handig want dat kan je beter dalijk doen tussen 13:00 en 15:00.

Maar zover kijkt die nog niet vooruit blijkbaar. Als er geen onbalans is maar wel PV dan gaat hij het met 500watt laden naar de batterij, meer denkt hij niet na nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Dat DLB waar jullie het over hebben, is dat als je je zonnepanelen door ZP laat uitzetten? Bij mij kan dat niet.

Ik heb zelf een loadbalancer op de autolader zitten zodat hij niet teveel trekt. Zometeen vanaf 11:00 schijnt de zon volop in op ongeveer 6kWh continue, maar gaan de twee elektrische auto’s achter elkaar laden, de wasmachine en de vaatwasser aan enz. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-10 10:59
ervh schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:36:
Dat DLB waar jullie het over hebben, is dat als je je zonnepanelen door ZP laat uitzetten? Bij mij kan dat niet.

Ik heb zelf een loadbalancer op de autolader zitten zodat hij niet teveel trekt. Zometeen vanaf 11:00 schijnt de zon volop in op ongeveer 6kWh continue, maar gaan de twee elektrische auto’s achter elkaar laden, de wasmachine en de vaatwasser aan enz. 😉
DLB zit ook op je Nexus. Die past zich aan aan de andere verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ok de batterij is nu aan het opladen, zoals het hoort.

Alleen wel binnen die normale marges van 400watt, dat is wel wat simpel.

Aan de andere kant kan er nog onbalans komen ook, dus ja… maar de batterij is leeg nu dus je zou hem in twee uur gewoon voor €4 kunnen opladen.

Wat is de kans op meer dan €4 aan onbalansopbrengsten nog dat je dan niet die gegarandeerde €4 van opladen pakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-10 14:57
sven4474 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:34:
@pa2ra hypothecair lijkt mij niet nodig voor aftrek? Bestaan natuurlijk nog wel meer voorwaarden ook.
Klopt, er zijn ook andere aftrekbare rentes. Maar dan hangt het wel van het leendoel af. Ik geloof dat zonnepanelen er onder vallen. Ik weet niet of een persoonlijke lening voor een thuisbatterij voldoet aan de eisen.

Wat ik eigenlijk bedoelde: het leek erop dat je een beetje algemeen schreef dat rentes aftrekbaar zijn, maar dat is inderdaad alleen zo als het aan bepaalde voorwaarden voldoet. Een lening voor de aanschaf van een auto is bijvoorbeeld niet aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:06
ApexAlpha schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:39:
Ok de batterij is nu aan het opladen, zoals het hoort.

Alleen wel binnen die normale marges van 400watt, dat is wel wat simpel.

Aan de andere kant kan er nog onbalans komen ook, dus ja… maar de batterij is leeg nu dus je zou hem in twee uur gewoon voor €4 kunnen opladen.

Wat is de kans op meer dan €4 aan onbalansopbrengsten nog dat je dan niet die gegarandeerde €4 van opladen pakt?
hier heeft de accu tussen 13 en 14 uur kortstondig met 10kw geladen. tot ca 50%.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kw hydro Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
pentagon0873 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:42:
[...]

hier heeft de accu tussen 13 en 14 uur kortstondig met 10kw geladen. tot ca 50%.
Ja hier ook maar dat was voor onbalans op -0,07 ct :p

Waar die ook weer te traag op reageert door die 5 minuten regeling...

Hij had toch gegarandeerd al €3,20 of zo kunnen laden puur op die -21 cent, dat is dan gegarandeerd... Nu hebben we onbalans gegokt en slechts 80 cent gehaald.

En de accu zit niet eens vol 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 20:01

m00

ApexAlpha schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:46:
[...]

Ja hier ook maar dat was voor onbalans op -0,07 ct :p

Waar die ook weer te traag op reageert door die 5 minuten regeling...

Hij had toch gegarandeerd al €3,20 of zo kunnen laden puur op die -21 cent, dat is dan gegarandeerd... Nu hebben we onbalans gegokt en slechts 80 cent gehaald.

En de accu zit niet eens vol 8)7
Voor de weet ik hoeveelste keer: het ding rekent niet af met EPEX prijzen.
Pagina: 1 ... 49 ... 65 Laatste