Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:30
Nou ik heb het toch maar even terug gezet.

Sinds ik de modus aanzet laad de batterij maar met 400 watt, terwijl er geen DLB of wat dan ook is.

Nu is ie binnen 10 seconden al naar 2,4kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4XcUCziS_dtg7faspO068zTmGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjdYrXcSK1cR030O9ZNqXGYK.jpg?f=fotoalbum_large

edit 2: shit hij is toch weer 480 watt. Denk dat jullie gelijk hadden even te wachten ermee :p

edit 3: oké. Negeer alles wat ik zeg, lmfao. De WP dacht even mét bijverwarming een legionellarun te doen nu. Dit kan dus weldegelijk DLB zijn en niet die nieuwe modus.

Mijn excuses :+

[ Voor 20% gewijzigd door ApexAlpha op 06-04-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 07:42
0xygen500 schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:41:
[...]

Merk je ook verschil tussen de begin maanden en de laatste maanden qua opbrengst? Door eventuele aanpassingen aan snel handelen op het net?
de laatste maanden is het wel minder geworden, al moet tikzeggen dat het vanaf half maart wat beter gaat.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 07:42
bokkow schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:31:
[...]

Grappig, bij mij 6 dagen later en dat maakt een verschil van €94,-. Ik heb niet de illusie dat de komende 5 dagen bijna 20,- per dag gaan opleveren haha. Maar dat deden ze dus in die dagen vorig jaar wel! Dat was met zo'n uitzonderlijk weekend en bijna 40,- die ik toen op 2 dagen misliep :')
ik heb in de eerst weken ook een aantal euri gemist door offline te zijn geweest.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
Haha oké heb de WP even uitgezet, en nu laadt de batterij gewoon normaal op ook met 'huishouden' erbij.

Als ik in Home Assistant kijk zie ik die legionella run gewoon precies beginnen als ik wissel van modus.

Hoe verzin je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:13
ApexAlpha schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:01:
Haha oké heb de WP even uitgezet, en nu laadt de batterij gewoon normaal op ook met 'huishouden' erbij.

Als ik in Home Assistant kijk zie ik die legionella run gewoon precies beginnen als ik wissel van modus.

Hoe verzin je het.
Gheghe, ja dat is wel toeval. Aan de andere kant, trekt de warmtepomp dan zoveel op alle fasen? Kan het niet uit toch in te stellen op 3x35A? Zonde om nu niet die legionella run te doen met deze epex prijzen 😁 Dit is geen advies, slechts een hersenspinsel 😅

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:08

m00

Je moet blijkbaar kiezen tussen auto opladen en handelen. Maar eens load balancing op de laadpaal doen want die 500W grens van Zonneplan z'n "DLB" is ook te stom voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

bokkow schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:06:
[...]

Gheghe, ja dat is wel toeval. Aan de andere kant, trekt de warmtepomp dan zoveel op alle fasen? Kan het niet uit toch in te stellen op 3x35A? Zonde om nu niet die legionella run te doen met deze epex prijzen 😁 Dit is geen advies, slechts een hersenspinsel 😅
3x35A ging bij mij lange tijd goed, maar vorige maand is toch een paar keer de zekering afgeslagen. Ik vermoed dat er iets is gewijzigd want bij 25A belasting ging de batterij doodleuk vol vermogen opladen ondanks dat alles verbinding had.

Dus toch maar op 3x25A weer gezet. Maar dan blijft-ie er weer ruim onder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:07
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:35:
[...]

Ik sta al sinds 2 dagen ofzo op 'met huishouden', en heb net de piek gemist, loop nu 3 euro achter.

Ik ben wel SWW vat aan het opwarmen, en auto op 1 fase aan het laden, en alsnog aan het terugleveren, misschien slachtoffer van DLB
Ik had dit ook vorig jaar diverse keren, sww vat opwarmen en 4200 watt op 1 fase en dat gaat niet samen met de batterij, DLB doet dan zeker zijn werk, helaas nog steeds erg aggresief. Sinds februari extra panelen op deze fase geplaatst en vandaag ging het prima, SWW vat opwarmen en de batterij. Verbruik in homewizard op 18000 watt, 10 kw battery, 4 kw sww vat, wasmachine en diverse en 6k terug van de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
m00 schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:10:
[...]

3x35A ging bij mij lange tijd goed, maar vorige maand is toch een paar keer de zekering afgeslagen. Ik vermoed dat er iets is gewijzigd want bij 25A belasting ging de batterij doodleuk vol vermogen opladen ondanks dat alles verbinding had.

Dan moet er iets veranderd zijn in het huishouden? Hier gaat dit nog altijd perfect sinds instellen en na herverdelen van de groepen over de fases. Mijn laadpunt zit achter een SAP wat een extra moeilijkheid met zich meebracht voor loadbalancing, maar die wordt nu geloadbalanced op basis van 3x25A en dat houdt het het geheel aardig binnen de perken. Beetje over het randje soms maar dat is niet erg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AC4mysXHeus_rn80e8Q6USJqzvs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/huDPIJ3cZ6GAJD7k7K40UG2V.png?f=user_large
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

bokkow schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:19:
[...]

Dan moet er iets veranderd zijn in het huishouden? Hier gaat dit nog altijd perfect sinds instellen en na herverdelen van de groepen over de fases. Mijn laadpunt zit achter een SAP wat een extra moeilijkheid met zich meebracht voor loadbalancing, maar die wordt nu geloadbalanced op basis van 3x25A en dat houdt het het geheel aardig binnen de perken. Beetje over het randje soms maar dat is niet erg.

[Afbeelding]
8)
Niets veranderd op zich, alleen welke verbruikers aan staan wisselt wel eens natuurlijk. Ik heb alleen geen verklaring waarom die Nexus vrolijk 3×15A gaat trekken terwijl een fase al op 25A belast wordt. 25 + 15 > instellimiet.

Misschien was het een fluke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:06:
[...]

Nou het is meer dat ik maar 17kW heb in totaal, want de PV stond ook uit ivm onbalans.

Dus als de WP dan 2kW trekt + bijverwarming nog iets en dán nog 10(,4)kW van de batterij erbij kom je wel in de gevarenzone. Zeker omdat ZP geen zicht heeft op de andere apparaten hier...

Normaal zou een home energy management system dit supersnel balanceren maar omdat ZP via de cloud werkt met een giga-interval van 5 minuten kun je het niet riskeren...

Maar ik heb die bijverwarming even uitgezet, sowieso onzin die WP zelf zou tot 70 graden moeten kunnen. Na 5 min trekt hij gewoon weer 10kW.

[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 06-04-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:46:
[...]

Nou het is meer dat ik maar 17kW heb in totaal, want de PV stond ook uit ivm onbalans.

Dus als de WP dan 2kW trekt + bijverwarming nog iets en dán nog 10(,4)kW van de batterij erbij kom je wel in de gevarenzone. Zeker omdat ZP geen zicht heeft op de andere apparaten hier...

Normaal zou een home energy management system dit supersnel balanceren maar omdat ZP via de cloud werkt met een giga-interval van 5 minuten kun je het niet riskeren...

Maar ik heb die bijverwarming even uitgezet, sowieso onzin die WP zelf zou tot 70 graden moeten kunnen. Na 5 min trekt hij gewoon weer 10kW.
Het vreemde is wel; DLB bij Zonneplan grijpt met een paar seconde in, dat dan weer wel. Overigens, 17,25kW is inderdaad de grens maar in de praktijk kun je best 5A per fase meer trekken (3x30A) in principe oneindig lang en bij automaten wordt het spannend vanaf 35A langer dan een halve minuut en bij smeltzekeringen vanaf 40A, als is in het laatste geval het probleem wel groter als ze dan toch een keer begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:01:
[...]

Het vreemde is wel; DLB bij Zonneplan grijpt met een paar seconde in, dat dan weer wel. Overigens, 17,25kW is inderdaad de grens maar in de praktijk kun je best 5A per fase meer trekken (3x30A) in principe oneindig lang en bij automaten wordt het spannend vanaf 35A langer dan een halve minuut en bij smeltzekeringen vanaf 40A, als is in het laatste geval het probleem wel groter als ze dan toch een keer begeven.
Dat DLB signaal zal wel prio signaal zijn?

Mhh ja wellicht kan ik het eens op 3x35 instellen in de app. In theorie kan ik niet meer terugleveren dan 18kW geloof ik, dus dat zou dan moeten kunnen per de zekering.

Zolang het bij de netbeheerder maar niet op 3x35A hoeft want dat kost gewoon €1500 per jaar extra, lmao

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 06-04-2025 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:03:
[...]

Dat DLB signaal zal wel prio signaal zijn?

Mhh ja wellicht kan ik het eens op 3x35 instellen in de app. In theorie kan ik niet meer terugleveren dan 18kW geloof ik, dus dat zou dan moeten kunnen per de zekering.

Zolang het bij de netbeheerder maar niet op 3x35A hoeft want dat kost gewoon €1500 per jaar extra, lmao
Neu, zal prima passen, maar ben er wel bewust van he. Ik weet hoe de verdeling in mijn huis is en dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een fase voor lange tijd meer dan 30A te verwerken krijgt in welke richting dan ook. Als je daar niet van op de hoogte bent is het nogal tricky te spelen met die instelling ondanks dat DLB van Zonneplan een lachertje is...

Ik zat een beetje te grasduinen in die beta app en zag dit bij de totale vergoeding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rve1QyiU4QRONeyuo4xiuCv780=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pKz5lYc74si1wNBvulE6WjKS.png?f=user_large
Je kunt daar nu makkelijk je gemiddelde opbrengst zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:11:
[...]

Neu, zal prima passen, maar ben er wel bewust van he. Ik weet hoe de verdeling in mijn huis is en dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een fase voor lange tijd meer dan 30A te verwerken krijgt in welke richting dan ook. Als je daar niet van op de hoogte bent is het nogal tricky te spelen met die instelling ondanks dat DLB van Zonneplan een lachertje is...

Ik zat een beetje te grasduinen in die beta app en zag dit bij de totale vergoeding:
[Afbeelding]
Je kunt daar nu makkelijk je gemiddelde opbrengst zien.
Neuh ik ben me daar wel van bewust, ik wist alleen niet dat de marge zo ruim is.

Ik heb bij het aanleggen alles expres op 3-fase gezet, ook al kost dat wat PV opbrengst. Hierdoor zou het prima kunnen op 3*25A.

Enige probleem is mijn fornuis dat in theorie 14kW kan trekken in zijn eentje. Maar dan moet je 4 pitten op 9 hebben én 2 ovens aan. Op zich zijn die momenten zo zeldzaam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:15:
[...]

Neuh ik ben me daar wel van bewust, ik wist alleen niet dat de marge zo ruim is.

Ik heb bij het aanleggen alles expres op 3-fase gezet, ook al kost dat wat PV opbrengst. Hierdoor zou het prima kunnen op 3*25A.

Enige probleem is mijn fornuis dat in theorie 14kW kan trekken in zijn eentje. Maar dan moet je 4 pitten op 9 hebben én 2 ovens aan. Op zich zijn die momenten zo zeldzaam...
Precies dat laatste, en je bent er bewust van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:32:
[...]

Precies dat laatste, en je bent er bewust van
Ja maar er wonen hier nog meer mensen en die zijn fan van föhns en kledingstomers. :p

Edit:

Nu de onbalans voorbij is kan ik in de beta-app zien dat hij zon aan het opslaan is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fg5B6af6StbKymm1wcbrfS2-mU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtzXYRa6h2pIMwoRHic0APEG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door ApexAlpha op 06-04-2025 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00

m00

Even voor de duidelijkheid: 13 minuten lang een redelijk negatieve prijs gevolgd door een minimaal positieve prijs in de laatste 2 minuten in een kwartier (die onzichtbaar zijn wegens informatievertraging) is regeltoestand 2 en mag je dokken, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AleuVMF7lXCtiXxRt9C7L5_lSjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EZu7GpR3P6RKAFJJS5tRpAx6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
m00 schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:39:
Even voor de duidelijkheid: 13 minuten lang een redelijk negatieve prijs gevolgd door een minimaal positieve prijs in de laatste 2 minuten in een kwartier (die onzichtbaar zijn wegens informatievertraging) is regeltoestand 2 en mag je dokken, toch?
[Afbeelding]
Volgens mij is R2 dat er een inverse komt, dus dat er net zo veel weer aan positief komt als negatief is geweest, om vervolgens op 0 uit te komen. Meestal in de grafiek spot je die wel.

Niet zeker hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02:00
Nouja, de Tennet vertraging zorgde er alweer voor dat alle Nexusen stonden te laden tegen 1825, en kort daarop weer stonden te ontladen tegen negatieve prijzen. dus weer daag winst

[ Voor 22% gewijzigd door Guidoweb55 op 06-04-2025 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzOYxhLzqoL9lk0SwlOyo6CCTaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHQf2VxvJUcVVeJE992VqUub.jpg?f=fotoalbum_large

Grappig te zien dat de iOS app er nog geen chocola van kan breien en maar zegt dat het is om balans te herstellen als ik 0,21kW vanuit de nieuwe beta functie opneem uit de batterij 😂. Dit wordt wel zo moeilijk en ondoorzichtig met factureren ben benieuwd hoe ze die splitsing gaan doen tussen epex en onbalans. Geen idee hoe dat Frank dat eigenlijk doet met hun vergelijkbare modus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
De nieuwe app geeft wel goed overzicht van wanneer die bezig is met je huis en wanneer onbalans.

Mag van mij wat minder gretig zijn op die onbalans... Maar hij staat in ieder geval niet meer grootste deel van de tijd niks te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvcY6sETkJvedWeAd9Bcsy4ugQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lwRSChcV7lZdVjzeibBqo1H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:53
ApexAlpha schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:10:
Wat irritant dat dit niet met iOS kan. Even een Android zoeken snel.

Overigens veel negatieve onbalans vandaag, maar mijn PV knalt gewoon door. Had toch een euro ingezeten om die ook uit te zetten zou je zeggen.

edit: oké staat aan. Als ik nu in iOS kijk dan staat het er niet, maar het zal vast goedkomen. Wel een vreemde UI op Android zeg, ziet er heel anders uit. Kan niet eens zien met hoeveel kW de batterij laadt?

Ook vreemd dat ik geen mail heb gehad hierover, ondanks dat ik me specifiek heb aangemeld.

En zoals anderen hier zeggen zou wat meer transparantie vanuit ZP ook wel gewenst zijn.

Maar, ik moet zeggen, ze zeiden in Q2 en het is in beta op 6 april. Mij best allemaal dan!
Ik heb enkele dagen in te halen qua lezen, wat ik vooral lees is dat mensen zelf de beta downloaden. Ik heb mij ook aangemeld (heb wel ios).

Dat mensen nu de beta gebruiken is niet na een mail uit zonneplan, maar uit zichzelf omdat iemand een tijdje geleden deze optie gevonden had.

Ik snap alle berichten niet dat er geen uitleg is vanuit Zonneplan… er is ook nog niemand gevraagd de beta te downloaden…

Dat de app al klaar staat is een ander verhaal.

Zonneplan gaat vast binnenkort wat personen benaderen om de beta te downloaden en uitleg sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door DustPhyte op 07-04-2025 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
DustPhyte schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:06:
[...]

Ik heb enkele dagen in te halen qua lezen, wat ik vooral lees is dat mensen zelf de beta downloaden. Ik heb mij ook aangemeld (heb wel ios).

Dat mensen nu de beta gebruiken is niet na een mail uit zonneplan, maar uit zichzelf omdat iemand een tijdje geleden deze optie gevonden had.

Ik snap alle berichten niet dat er geen uitleg is vanuit Zonneplan… er is ook nog niemand gevraagd de beta te downloaden…

Dat de app al klaar staat is een ander verhaal.

Zonneplan gaat vast binnenkort wat personen benaderen om de beta te downloaden en uitleg sturen.
Nouja het niet alsof we zelf een los .apk bestand op hun website hebben gevonden in de /beta/ map. Het is hun officiële update kanaal, waar nu een instelling staat die ze zelf aangekondigd hebben.

Bovendien kunnen ze die aanmeldingen zo dicht zetten voor de beta versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
ApexAlpha schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:13:
[...]

Nouja het niet alsof we zelf een los .apk bestand op hun website hebben gevonden in de /beta/ map. Het is hun officiële update kanaal, waar nu een instelling staat die ze zelf aangekondigd hebben.

Bovendien kunnen ze die aanmeldingen zo dicht zetten voor de beta versie.
Alsnog is er niemand gevraagd het te downloaden toch? Dan is het logisch dat er nog geen uitleg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
DustPhyte schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:21:
[...]

Alsnog is er niemand gevraagd het te downloaden toch? Dan is het logisch dat er nog geen uitleg is.
Ja maar ze pushen toch actief die update naar een beta kanaal dat ze zelf open zetten ervoor.

Snap dat er nog wel uitleg komt hoor, en ik kies zelf voor die Beta maar ZP mag sowieso wel wat scheutiger zijn met uitleg vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:34
Ik heb (nog) geen HA of kwh-meter, maar heb toch de indruk dat ik door die bètaversie totaal het overzicht kwijt ben met wat ik precies terugverdien met de Nexus. Ik zal ongetwijfeld besparen op stroom uit het net, maar in welke orde van grootte dat is?
Wat mij betreft mag ZP wat meer aandacht aan de getoonde data besteden want dat wordt met elke versie onduidelijker imho. Zo heb ik al gemeld dat de dagopbrengst van de Nexus van vorige dagen niet meer is te zien zonder er een berekening(etje) op los te laten. Daar waar je bij het aanwijzen van de afname- en teruglevergegevens die gegevens wel ziet, ontbreekt die functie bij de financiële kant in de statistieken. Ik heb nou eenmaal een tic wat het dagelijks bijhouden van die gegevens betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert42
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 25-04 14:42
Dit zegt de AI-BOT over de nieuwe optie huisondersteuning onder powerplay :

De nieuwe optie voor huisondersteuning binnen Powerplay zorgt ervoor dat je batterij optimaal wordt ingezet om zowel je eigen energieverbruik te ondersteunen als te handelen op de energiemarkt. Dit kan leiden tot een hoger rendement, omdat het flexibel inspeelt op prijsverschillen en netbalancering. Het is dus zeker aan te raden deze functie te activeren voor maximaal financieel voordeel! 💡

en:

De nieuwe huisondersteuning binnen Powerplay zorgt ervoor dat je batterij nog slimmer wordt ingezet. Het helpt om:

- Je eigen energieverbruik te optimaliseren: De batterij ondersteunt je huishouden door stroom op te slaan wanneer er een overschot is en deze weer vrij te geven als er vraag naar is.
- Slimme marktdeelnames: Je batterij kan handelen op de energiemarkt, waardoor je profiteert van prijsverschillen.

Dit betekent dat jouw Nexus niet alleen bijdraagt aan het stabiliseren van het net, maar ook direct voordeel oplevert voor jouw energierekening. Wil je meer weten over hoe dit specifiek in jouw situatie werkt? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Zou de nieuwe huisondersteuning invloed hebben op de BTW-teruggave? Ik denk dat Kiki daar geen rekening mee houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06
De nieuwe optie "Huisondersteuning i.c.m. Powerplay" is wel voorzichting ingesteld.
Bij 4 kW opwek en ook overschot - Nexus pakt "maar" +/- 0,5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-04 22:46
Oculus schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:02:
De nieuwe optie "Huisondersteuning i.c.m. Powerplay" is wel voorzichting ingesteld.
Komt dat het salderen er nog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:07
Oculus schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:02:
Is mij opgevallen dat het ongeveer 10% van de opwek is bij mij.
Alleen in de avond als mij warmtepomp af en toe aanslaat mist hij deze en ben ik alsnog een hoop kw kwijt, dit zal mogelijk door de vertraging komen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Marco4659 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:40:
Ik heb (nog) geen HA of kwh-meter, maar heb toch de indruk dat ik door die bètaversie totaal het overzicht kwijt ben met wat ik precies terugverdien met de Nexus. Ik zal ongetwijfeld besparen op stroom uit het net, maar in welke orde van grootte dat is?
Wat mij betreft mag ZP wat meer aandacht aan de getoonde data besteden want dat wordt met elke versie onduidelijker imho. Zo heb ik al gemeld dat de dagopbrengst van de Nexus van vorige dagen niet meer is te zien zonder er een berekening(etje) op los te laten. Daar waar je bij het aanwijzen van de afname- en teruglevergegevens die gegevens wel ziet, ontbreekt die functie bij de financiële kant in de statistieken. Ik heb nou eenmaal een tic wat het dagelijks bijhouden van die gegevens betreft.
HA gaat je wel helpen denk ik met de opbrengsten van de poweplay in de gaten te houden, gezien de rest een zooitje is door de nexus is het best wat werk lijkt mij dit inzichtelijk te houden in HA.

Ik zou doen: powerplay in HA, de rest dan maar in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfoxx
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-04 20:43
Hier nog wat meer info kunnen los krijgen van Kiki.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0o5wkQ4nieiQUAqSzw-Jd5vw5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkobhIrDgFwfeMSqGPZMDCpo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door dfoxx op 07-04-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
DustPhyte schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:08:
[...]

HA gaat je wel helpen denk ik met de opbrengsten van de poweplay in de gaten te houden, gezien de rest een zooitje is door de nexus is het best wat werk lijkt mij dit inzichtelijk te houden in HA.

Ik zou doen: powerplay in HA, de rest dan maar in de app.
Ik ben best een beetje op de hoogte van computers, maar zou niet weten hoe ik met HA zou moeten beginnen, naast wat het financieel zou moeten kosten. Zal een schijntje zijn in vergelijk met de uitgave voor de Nexus, maar heb dus echt geen benul wat ik daarvoor nodig heb.

[ Voor 41% gewijzigd door Marco4659 op 07-04-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
Marco4659 schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:37:
[...]

Ik ben best een beetje op de hoogte van computers, maar zou niet weten hoe ik met HA zou moeten beginnen, naast wat het financieel zou moeten kosten. Zal een schijntje zijn in vergelijk met de uitgave voor de Nexus, maar heb dus echt geen benul wat ik daarvoor nodig heb.
Home assistent is gratis. Kan je draaien op een raspberry pi bijvoorbeeld. Integratie met zonneplan is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 16:40
Gisteren een lege batterij én zonnepanelen die al een paar uur het net zaten te voeden bij een negatieve stroomprijs ondanks de belofte dat ze dan uitgezet zouden worden.

Ik denk slim te zijn om de batterij op zelf consumptie te zetten zodat tenminste de batterij dan nog oplaad.
Maar net dan gaan de panelen eindelijk uit.
Omdat de batterij niet teruggezet kan worden haal ik de powerplaybescherming van de zonnepanelen. Er gebeurt niets, de panelen blijven uit.
Gevolg: ik hou een lege batterij, dus in de avonduren dure stroom voor het huishouden én de warmtepomp. Maar ook geen powerplay vergoeding. Vannacht om vijf over twaalf krijg ik een bevestiging dat ik powerplay uitgezet heb met de vraag waarom ik dat gedaan heb.

M.a.w. het ging gisteren enorm mis bij Zonneplan. Nu maar hopen dat het eenmalig is en mogelijk komt door de bètaversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-04 23:34
Aimabel schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:38:
Gisteren een lege batterij én zonnepanelen die al een paar uur het net zaten te voeden bij een negatieve stroomprijs ondanks de belofte dat ze dan uitgezet zouden worden.
Ze worden alleen uitgezet bij hoge negatieve onbalans (vanaf 13:30 gistermiddag), tenzij je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt (moet je zelf instellen). In het 2e geval gaan ze uit bij negatieve dynamische prijzen.
Aimabel schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:38:
M.a.w. het ging gisteren enorm mis bij Zonneplan. Nu maar hopen dat het eenmalig is en mogelijk komt door de bètaversie.
Volgens mij gaat er niks mis toch? Je zet zelf zelfconsumptie aan en je zonnepanelen gaan uit als er overschot is (heb je ook zelf ingesteld). Dan kan je accu inderdaad niet opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:16
Beste joosie,

Goed nieuws! Aankomende woensdag lanceren we een nieuwe aansturing voor je thuisbatterij. Je kunt dan kiezen of je batterij rekening houdt met je eigen verbruik en de opwek van zonnestroom.

Slimmer omgaan met je eigen stroom
Met deze nieuwe aansturing wordt je eigen zonnestroom nog actiever ingezet voor jouw huishouden. Dit betekent dat je meer stroom van je eigen dak gebruikt, waarmee je bespaart op je energierekening.

Dit doet de nieuwe aansturing:
• Laadt vaker je eigen zonnestroom op én ondersteunt je huisverbruik.
• Houdt rekening met de actuele stroomprijs, meer ondersteuning bij een hoge prijs.
• Werkt op lage vermogens, zodat er altijd ruimte over is voor verdiensten via het net.

Lees hier meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Wanneer doet huisondersteuning precies iets voor mijn huis?
Op momenten dat Powerplay niet met verdiensten van het net bezig is, gaat Powerplay actiever met de ondersteuning van je huis aan de slag. Hiervoor houdt de functie rekening met je eigen huisverbruik, opwek én de uurprijzen voor stroom. In de grafiek zie je terug wanneer Powerplay voor je huis of voor het net bezig is.

Zorgt de nieuwe functie voor meer rendement?
Nee, huisondersteuning zorgt niet voor meer rendement. Het levert vooral een kleine besparing op je eigen stroomverbruik op. Omdat we met lage vermogens werken, blijft er ruimte over voor verdiensten via het net. Het effect op je totale rendement is gering.

Is het slim om huisondersteuning aan te zetten?
Als je meer van je eigen zonnestroom wilt gebruiken, ja. Met huisondersteuning zet je je batterij actiever in voor je huis. Dat doen we gecontroleerd, op lage vermogens, zodat je verdiensten via het net behouden blijven. Het effect op je totale rendement is dus klein, jij bepaalt wat het beste past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Dat verklaart dus ook waarom de accu met de genoemde 10% aan het laden en ontladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
@jojost1 we krijgen de mails ja 😅😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Ik deel wat anders, met wat andere stukken tekst / voorbeelden dan in de mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
jojost1 schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:56:
[...]

Ik deel wat anders, met wat andere stukken tekst / voorbeelden dan in de mail.
Linkje staat ook al in mijn post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
joosie schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:23:
[...]

Linkje staat ook al in mijn post ;)
Oh die had ik over het hoofd gezien!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:01

GaMbiNo

1337

@Leftblank Ik heb een pull request gemaakt om twee nieuwe entiteiten toe te voegen aan de Home Assistant Zonneplan integratie:
Home optimization enabled
en
Home optimization active

Als deze gemerged is kun je beide ook opnemen in de live info interface met onbalansmarkt.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
marvin3241 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:52:
[...]

Ze worden alleen uitgezet bij hoge negatieve onbalans (vanaf 13:30 gistermiddag), tenzij je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt (moet je zelf instellen). In het 2e geval gaan ze uit bij negatieve dynamische prijzen.

Volgens mij gaat er niks mis toch? Je zet zelf zelfconsumptie aan en je zonnepanelen gaan uit als er overschot is (heb je ook zelf ingesteld). Dan kan je accu inderdaad niet opladen.
Er ging wel wat fout. Ik heb ruim zon energie over, dus ze hadden eerder uitgemoeten en ten tweede gingen ze uiteindelijk wel uit maar pas nadat ik powerplay uitgezet had omdat ik de batterij wilde opladen.
Maar ik heb gelezen dat woensdag de betafunctie voor iedereen beschikbaar komt hetgeen mij een mooie verbetering lijkt.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-04 22:31
GaMbiNo schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:57:
@Leftblank Ik heb een pull request gemaakt om twee nieuwe entiteiten toe te voegen aan de Home Assistant Zonneplan integratie:
Home optimization enabled
en
Home optimization active

Als deze gemerged is kun je beide ook opnemen in de live info interface met onbalansmarkt.com
Top!
Ik hoop dat het snel verwerkt kan worden want ik heb de ondersteuningsmodus aangezet en ik ben heel benieuwd naar het vergelijk met de andere op Onbelansmark.com. ik zie mezelf vanavond langzaam klimmen terwijl de rest stilstaat of zakt.

Nu is de vraag wat het effect is bij grote onbalans, wat loop ik dan mis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-04 22:31
Oh, ik zie nu dat je het al handmatig kan aangeven op Onbalansmarkt.
En je ziet ook al dat de bovenste in de lijst vandaag profijt hadden van de huisondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Met een positief saldeer balans is die nieuwe modus niet interessant toch tot 2027?

Of zie ik dat verkeerd ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aimabel
Masterchiev schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:01:
Met een positief saldeer balans is die nieuwe modus niet interessant toch tot 2027?

Of zie ik dat verkeerd ?
Niet heel interessant, met name ook door het lage vermogen. Je loopt daardoor nog wel wat mis met een warmtepomp. Maar het is voor Zonneplan een beginnetje ( of zoethoudertjes, want ze zijn niet de eersten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Aimabel schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:00:
[...]

Niet heel interessant, met name ook door het lage vermogen. Je loopt daardoor nog wel wat mis met een warmtepomp. Maar het is voor Zonneplan een beginnetje ( of zoethoudertjes, want ze zijn niet de eersten)
Maar met een negatief saldeer balans is het wel interessant ondanks het lage vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

Zonder zonnepanelen valt er buiten de batterij om ook niets te salderen natuurlijk.

Zie ik het goed dat dan nu het (standby-)verbruik wordt gemitigeerd met energie eerder ingekocht voor onbalans-tarieven? (batterij/omvormer-efficiëntie even buiten beschouwing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Toch jammer dat je niet kan instellen dat die bijvoorbeeld 1.5kw reserveert voor eigen gebruik in plaats van 300-500w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

0xygen500 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:07:
Toch jammer dat je niet kan instellen dat die bijvoorbeeld 1.5kw reserveert voor eigen gebruik in plaats van 300-500w
Ik heb huisondersteuning ook gisteravond maar eens aangezet. En ik vind dit ook wel jammer inderdaad. Hij doet eigenlijk niets met je werkelijke verbruik. Hij dempt je stand-by verbruik een beetje. Maar zodra mijn warmtepomp en wasmachine aanspringt heb ik alsnog een hoog verbruik.

Voor mensen met een laag verbruik best een leuke feature denk ik. Maar voor mensen met een hoger verbruik zoals een all-electric huis is het nog iets te weinig denk ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bokkow
Wat we zouden willen zien is wat Frank Energie inmiddels doet; je kunt daar een delta aangeven in onbalans prijzen.

In de ideale wereld zou de Nexus lokaal het P1 signaal volgen per 1-10 seconde en per fase. Kun je instellen dat bij -250 en +500 op onbalans gereageerd wordt. 50% SoC als streven wordt aangehouden met afwijking van plus en min 25% voor eigen gebruik en opslag. En bij het laden en ontladen op zonnestroom rekening gehouden wordt met EPEX prijzen van die dag.

Ja ik zeg het even makkelijk en zie het maar te programmeren, maar als het bij Zonneplan ligt gaat dit mijn inziens nog heel erg lang duren, of waarschijnlijker; niet gebeuren. Lokale sturing is voorlopig onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

bokkow schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:26:
Wat we zouden willen zien is wat Frank Energie inmiddels doet; je kunt daar een delta aangeven in onbalans prijzen.

In de ideale wereld zou de Nexus lokaal het P1 signaal volgen per 1-10 seconde en per fase. Kun je instellen dat bij -250 en +500 op onbalans gereageerd wordt. 50% SoC als streven wordt aangehouden met afwijking van plus en min 25% voor eigen gebruik en opslag. En bij het laden en ontladen op zonnestroom rekening gehouden wordt met EPEX prijzen van die dag.

Ja ik zeg het even makkelijk en zie het maar te programmeren, maar als het bij Zonneplan ligt gaat dit mijn inziens nog heel erg lang duren, of waarschijnlijker; niet gebeuren. Lokale sturing is voorlopig onmogelijk.
Dit zou heel mooi zijn inderdaad. Maar dit vergt ook nogal wat van Zonneplan. Als je zo snel en vaak wil aansturen heb je behoorlijke rekenkracht nodig op de Zonneplan servers. Al die batterijen die realtime moeten worden aangestuurd. Ik zie dat niet gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
GaMbiNo schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:32:
[...]

Dit zou heel mooi zijn inderdaad. Maar dit vergt ook nogal wat van Zonneplan. Als je zo snel en vaak wil aansturen heb je behoorlijke rekenkracht nodig op de Zonneplan servers. Al die batterijen die realtime moeten worden aangestuurd. Ik zie dat niet gebeuren.
Dus moeten ze het niet doen op hun servers, maar iedere klant een eigen kastje (simpele raspberry kan het al) die de P1 uitleest, dagelijks de EPEX-tarieven ontvangt en puur naar de Zonneplan-server hoeft te luisteren voor onbalans-aansturing. Een energy-management-hub dus.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

TKroon schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:53:
[...]

Dus moeten ze het niet doen op hun servers, maar iedere klant een eigen kastje (simpele raspberry kan het al) die de P1 uitleest, dagelijks de EPEX-tarieven ontvangt en puur naar de Zonneplan-server hoeft te luisteren voor onbalans-aansturing. Een energy-management-hub dus.
Klopt. Dat zou top zijn. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Een HEMS product zou ook een logische volgende stap zijn in ZP"s product portfolio, als onderdeel van hun alles-in-1 ecosysteem (zonnepanelen, omvormers, laadpaal, thuisbatterij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-04 15:35
Masterchiev schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:01:

Of zie ik dat verkeerd ?
Ik denk dat je dat verkeerd ziet.
Ik verwacht dat de batterij standaard 100% gevuld gaat zijn met deze nieuwe modus rond 16:00u aangezien ik aardig wat zonnepanelen heb en rond het avondeten en de dure uren erna zal deze weer deels leeg lopen.
Je verdiend dus het prijsverschil (+/- dubbeltje per kWh).

Zonneplan claimt dat het financieel niet uitmaakt, maar ik ben benieuwd. Zal ervan afhangen hoeveel ze op de dure uren ontladen.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Energycoach schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat je dat verkeerd ziet.
Ik verwacht dat de batterij standaard 100% gevuld gaat zijn met deze nieuwe modus rond 16:00u aangezien ik aardig wat zonnepanelen heb en rond het avondeten en de dure uren erna zal deze weer deels leeg lopen.
Je verdiend dus het prijsverschil (+/- dubbeltje per kWh).

Zonneplan claimt dat het financieel niet uitmaakt, maar ik ben benieuwd. Zal ervan afhangen hoeveel ze op de dure uren ontladen.
Dat gaat die wss niet doen, dit omdat die maar ontlaad met 300-500watt voor eigen gebruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-04 12:05
Irritant! Ik hoopte dat Quatt (warmtepomp) samen zou kunnen werken met Zonneplan (thuisbatterij), maar helaas proberen ze beiden een eigen eco-systeem te maken met afhankelijkheden waarbij compatibiliteit met elkaar helaas niet de bedoeling is :-(

Want idealiter zou ik willen dat de Zonneplan accu overdag zonnestroom op gaat slaan (of goedkoop laadt uit de onbalansmarkt) en dan voldoende stroom gaat leveren voor de warmtepomp gedurende de rest van de dag. Maar dat gaat Quatt nu zelf bouwen :-( En zolang Zonneplan geen open aansturing heeft, wordt zelf integreren ook lastig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrmBpEwhC5olp873FpiBcja21s0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r9AfZT5cWvYNxjPxFqszc7Fv.png?f=user_large

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-04 23:34
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de laadpaal en accu van Zonneplan hebben. Afgelopen zondag was er veel negatieve onbalans terwijl ik de auto aan het laden was. Hiervoor heb ik geen powerplay vergoeding gehad op de laadpaal. Op datzelfde moment kon de accu niet meer laden dan 0.4kW (door DLB), waardoor ik daar ook de powerplay opbrengst misliep. Zijn er mensen met dezelfde ervaring?
Mijn zonnepanelen werden op dat moment wel afgeremd en daarvoor heb ik wel een powerplay vergoeding gehad.
Daarnaast ben ik benieuwd wat er zou gebeuren als ik mijn aansluiting verander van 3x25A naar 3x35A in de app. Aangezien de accu theoretisch nog veilig tot 7.5kW had kunnen laden ben ik benieuwd of hij bij 3x35A iets meer dan 0.4kW oplaadt. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00

m00

marvin3241 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:17:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de laadpaal en accu van Zonneplan hebben. Afgelopen zondag was er veel negatieve onbalans terwijl ik de auto aan het laden was. Hiervoor heb ik geen powerplay vergoeding gehad op de laadpaal. Op datzelfde moment kon de accu niet meer laden dan 0.4kW (door DLB), waardoor ik daar ook de powerplay opbrengst misliep. Zijn er mensen met dezelfde ervaring?
Mijn zonnepanelen werden op dat moment wel afgeremd en daarvoor heb ik wel een powerplay vergoeding gehad.
Daarnaast ben ik benieuwd wat er zou gebeuren als ik mijn aansluiting verander van 3x25A naar 3x35A in de app. Aangezien de accu theoretisch nog veilig tot 7.5kW had kunnen laden ben ik benieuwd of hij bij 3x35A iets meer dan 0.4kW oplaadt. Iemand hier ervaring mee?
Op eigen risico.
m00 schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:10:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
sjoerd-p schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:58:
Irritant! Ik hoopte dat Quatt (warmtepomp) samen zou kunnen werken met Zonneplan (thuisbatterij), maar helaas proberen ze beiden een eigen eco-systeem te maken met afhankelijkheden waarbij compatibiliteit met elkaar helaas niet de bedoeling is :-(

Want idealiter zou ik willen dat de Zonneplan accu overdag zonnestroom op gaat slaan (of goedkoop laadt uit de onbalansmarkt) en dan voldoende stroom gaat leveren voor de warmtepomp gedurende de rest van de dag. Maar dat gaat Quatt nu zelf bouwen :-( En zolang Zonneplan geen open aansturing heeft, wordt zelf integreren ook lastig.

[Afbeelding]
Zelf ook een Quatt, maar met deze veranderingen. In de markt kijk ik toch ff de kat uit de boom voordat ik een batterij koop zij het Zonneplan zij het Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 19:18

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Kijken of ik mijn sterrenstatus van vandaag :P ga verliezen nu ik ook huisondersteuning heb aangezet.
De Tesla staat nu ook (weer) vol te laden. :o

Wel blij dat eindelijk schot in zit bij ZP, of het (goed) werkt zien we vanzelf 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marco4659
NightHawk4 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:39:
Kijken of ik mijn sterrenstatus van vandaag :P ga verliezen nu ik ook huisondersteuning heb aangezet.
De Tesla staat nu ook (weer) vol te laden. :o

Wel blij dat eindelijk schot in zit bij ZP, of het (goed) werkt zien we vanzelf 8)
.... en zo bungel je de ene dag ergens rond plekje 90 en zo hang je vandaag al de hele dag (virtueel)op plek 1 op onbalansmarkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2IX0Ir1Jp-BUqKQCyKvceVFDSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwVVkZGFaPfgZeKKIO5zMKcW.jpg?f=fotoalbum_large

Maar je kunt beter op plek 90 staan met €20 dan met €1,25 op 1 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Marco4659 op 08-04-2025 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streble
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 25-04 17:17
Mooi dat is dan 8ct winst sinds the update. Ik heb namelijk nog de normale versie draaien zonder zonnestroom ondersteuning Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTh6-soOpkwASJ_gPTdasBZHUcI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RPY2ZSdeoWdXu8a9JoaRzCit.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 19:18

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Marco4659 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:26:
[...]

.... en zo bungel je de ene dag ergens rond plekje 90 en zo hang je vandaag al de hele dag (virtueel)op plek 1 op onbalansmarkt.

Maar je kunt beter op plek 90 staan met €20 dan met €1,25 op 1 8)7
Klopt maar die dag was dan helemaal mijn eigen schuld. :X

Net voor de verjaardagsvisite komt lekker met je app zitten pielen en hem op zelfconsumptie zetten |:(
Had er 10 seconden later al spijt wtf ben ik aan het doen.... 8)7

Volgens mij was het idee om de Tesla op te laden en zonnestroom tegelijk de batterij in te pompen....het idee klopte van geen kanten en de uitvoering al helemaal niet. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruudbeest
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-04 21:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmkL8AGBlZbzikw8yulOWaq7baM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbiGh8bNmg88xvO8sGRUydjf.jpg?f=fotoalbum_large

Zonnestroom opslaan om 22 uur in de avond... gekke jongens bij zonneplan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:33
ruudbeest schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:16:
[Afbeelding]

Tis vandaag nog beta toch?
Vanaf morgen gaat ie pas voor het grote publiek open, dan zijn dit soort foutjes er vast uitgeprogrammeerd🤡🤡

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DustPhyte
Hij is er niet de nieuwe versie in de ios store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:37
ruudbeest schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:16:
[Afbeelding]

Thuisondersteuning (in tegenstelling tot zelfconsumptie) laad ook bij vanaf het net als dat financieel voordelig is.
Edit: ah, zie nu de tekst zonnestroom opslaan in het rondje. Dacht dat je doelde op het oranje deel in je grafiek :) Excuus

[ Voor 10% gewijzigd door Venzent op 09-04-2025 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidoweb55
DustPhyte schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:36:
Ze hebben daar om half 8 nog niet eens de koffie op joh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
TKroon schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:53:
[...]

Heb gehoord dat de nieuwe generatie slimme meters (wellicht) een aansluiting voor compute module krijgt, dus dan kun je je eigen computertje op je slimme meter draaien voor HEMS.

"je eigen" zal in de praktijk geleverd worden door je energieboer denk ik.

Ze zouden eigenlijk ook een losse groep in die slimme meter moeten bouwen voor één stekker voor een thuisbatterij. Dan zit je niet met je 800w limiet.

Op zich is het ook wel via de cloud te doen denk ik, maar de interval van 5 minuten nu slaat nergens op. Dan moet je echt een realtime, event driven architecture zijn waar elke batterij een losse gRPC richting Zonneplan heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door ApexAlpha op 09-04-2025 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
Nu ook nog niet in de Playstore

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Hij staat er nu wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
Hij staat er inderdaad, maar mis de optie voor thuisondersteuningAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51z6BM4goLeDmxH_oW-szKpaCn8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/14hTK6xe2L4H3KkCvaSg5QHX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:01:
[...]

Hij staat er inderdaad, maar mis de optie voor thuisondersteuning[Afbeelding]
Hij staat er toch? Onder de Powerplay optie. Even klikken op “Huisondersteuning”. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 09-04-2025 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
GaMbiNo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:05:
[...]

Hij staat er toch? Onder de Powerplay optie. Even klikken op “Huisondersteuning”. ;)
Tja, was weer te ongeduldig, was aan het kijken voor een aparte sectie voor thuisondersteuning....Maar is onderdeel van Powerplay....
Niet goed gekeken dus, te ongeduldig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Jammer dat je niet meer kan zien met hoeveel kw de batterij laad/ontlaad.

Scheelt voor Zonneplan wel een hoop telefoontjes naar de klantenservice. Slimme zet haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:29
Masterchiev schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:09:
Jammer dat je niet meer kan zien met hoeveel kw de batterij laad/ontlaad.

Scheelt voor Zonneplan wel een hoop telefoontjes naar de klantenservice. Slimme zet haha.
Klikken op die indicator, en hij toont het dan wel weer.

Je kunt ook klikken op de opbrengst vandaag, dan krijg je gemiddeld per dag te zien.

oftewel, klik eens op alle dingen in de app die niet klikbaar lijken om te kijken of ze veranderen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 09-04-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
https://www.telegraaf.nl/...appen-kan-wel-900-schelen

Duurder modelcontract Zonneplan dan de ACM voorschrijft.

[ Voor 18% gewijzigd door Masterchiev op 09-04-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
https://public.tableau.co...h=yes&%3AshowVizHome=no#1

Zonneplan is ook aanzienlijk duurder in de dynamische contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
@Masterchiev ik volg niet helemaal hoe ze de prijzen hebben berekend. Frank energie lijkt er met kop en schouders bovenuit te steken maar die rekenen in werkelijkheid 84 euro voor gas en 84 voor elektriciteit ipv 48. Wellicht een typfoutje?
De anderen liggen allemaal redelijk dicht bij elkaar zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
De update ziet er prettig uit. Goede stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
sven4474 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:41:
@Masterchiev ik volg niet helemaal hoe ze de prijzen hebben berekend. Frank energie lijkt er met kop en schouders bovenuit te steken maar die rekenen in werkelijkheid 84 euro voor gas en 84 voor elektriciteit ipv 48. Wellicht een typfoutje?
Denk niet dat de acm een typfoutje maakt.

Gas is 116€ goedkoper per jaar aan vastrecht bij frank
Elektra is 27 goedkoper per jaar aan vastrecht bij Frank
Vaste kosten per kWh is 0.012€ goedkoper bij Frank
Gas per kuub aan vaste kosten is 0.032€ goedkoper bij Frank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ApexAlpha
sven4474 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:41:
Dit zijn de modelcontracten.

Een modelcontract is een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven (dus niet dynamisch!) dat je verplicht moet aanbieden.

Dit is géén vergelijking van dynamische aanbieders of hun daadwerkelijke tarieven. De hoge prijs hier is gewoon ZP die zegt: "bij ons niet aankloppen voor een variabel tarief aub".

En zoals je ziet wil geen enkele dynamische energieboer dat, want dat is gewoon niet hun ding.

Hier is het overzicht van 'echte' prijzen van dynamische contracten: https://public.tableau.co...h=yes&%3AshowVizHome=no#1

[ Voor 17% gewijzigd door ApexAlpha op 09-04-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Toch begrijp ik die prijzen van Frank Energie ook niet. Als ik een prijsopgaaf maak zijn de vaste kosten toch echt 7 euro per maand, oftewel 84 euro per jaar. Waar haalt de ACM die 48 euro per jaar vandaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Dp2Gl-gBJKQp01B0-ShOfAaEXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkJmlju2pX6UDT9JlS5PlLgS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Daarnaast wordt Frank Energie over het algemeen afgeraden hier door hun methode van salderen. Maar dit is wel off-topic, praat even verder hier: JeroenVerweij in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:33
Via VEH was Frank 42 euro voor stroom en 42 euro voor gas aan abo/vast, opslagen zijn wel identiek aan VEH/Frank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:23
Kan ik ook een dynamisch contract bij zonneplan afsluiten + accu van zonneplan kopen en dit dan aansluiten op een SAP (secundair allocatie punt).

De SAP moet ik nog aanvragen maar ik wil de accu gebruiken puur om de maatschappij te helpen voor de onbalans op het net en uiteraard ivm de korte terugverdientijd.

Ik heb nog een GC contract met 12 cent terugleververgoeding t/m juni 2027.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
Ik denk dat je je vergist in de korte terug verdien tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Guidoweb55 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:27:
Ik denk dat je je vergist in de korte terug verdien tijd.
Vertel.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Zonneplan schermt met 4 jaar.
Ik zit gemiddeld op 3 euro per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Guidoweb55 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:56:
Zonneplan schermt met 4 jaar.
Ik zit gemiddeld op 3 euro per dag
Het zal volgens mij wel binnen 5 jaar zijn. Die 20kwh batterij kost tegenwoordig €7.290 ex btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
4 jaar gaan ze nooit redden.
5 jaar ook niet als het zo doorgaat zoals het vanaf december gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:29
Nog 20 maanden salderen, =20x30x3=€1800,- wat is het verdien model na het salderen?
(resultaten uit het verleden >:) >:) >:) )
Pagina: 1 ... 47 ... 49 Laatste