- in de gang: voldoende ruimte, de extra warmte is in de winter fijn maar in de zomer niet
- garage: niet geïsoleerd wel aan het huis vast.
Wat zijn jullie ervaringen qua warmte in de zomer?
Ik heb hem zelf in een niet verwarmde maar wel geïsoleerde garage staan. Afgelopen zomer merkte ik wel duidelijk hogere temperaturen in de garage door de Nexus, maar aangezien het de garage is kon dat me niet zoveel schelen. In de gang zou ik dat vervelender vinden denk ik.jaguarxj16 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:35:
Ben er al wel uit dat er een thuisaccu (nexus) moet komen. Waar ik over twijfel is de plek:
- in de gang: voldoende ruimte, de extra warmte is in de winter fijn maar in de zomer niet
Ik weet niet in hoeverre het in een niet geïsoleerde ruimte geplaatst mag worden maar anders zou ik zeker voor de garage kiezen.
Ik neem aan dat je hier al gekeken heb.jaguarxj16 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:35:
Ben er al wel uit dat er een thuisaccu (nexus) moet komen. Waar ik over twijfel is de plek:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
:strip_exif()/f/image/5lWqtlxQcerPKYjPs5GhpRUd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 09-10-2024 15:29 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De omvormer kan wel wat lawaai maken als deze vol aan gaat, vraag me af of je dat in een gang wil hebben.jaguarxj16 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:35:
Ik heb hem in de garage, niet veel gemerkt van extra hitte maar mijn garage is vrij ruim.
@John245 veilige uitgang bij brand is zeker een belangrijk punt. Maar we hebben de luxe om vrijstaand te wonen met meerdere uitgangen. Dus dat geeft een wat ander beeld dan bijvoorbeeld bij een appartement of rijwoning.
Hier hetzelfde, garage zit aan het huis vast en dak geisoleerd (garagedeur zelf getweakt met platen piep en pur). Ruimte is ongeveer 3,5x7 meter staan fietsen in en een koelvriescombinatie en heul veul zooi!GaMbiNo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Ik heb hem zelf in een niet verwarmde maar wel geïsoleerde garage staan. Afgelopen zomer merkte ik wel duidelijk hogere temperaturen in de garage door de Nexus, maar aangezien het de garage is kon dat me niet zoveel schelen. In de gang zou ik dat vervelender vinden denk ik.
Ik weet niet in hoeverre het in een niet geïsoleerde ruimte geplaatst mag worden maar anders zou ik zeker voor de garage kiezen.
Normaal gesproken wordt het wel een graadje of 10 in de winter als het vriest (niet zo heel veel lager) en in de zomer gaat het wel richting de 25, maar deze zomer met Nexus (half juli pas geplaatst) ging de temperatuur naar de 28 en daar bleef het wel bij. Toen was het ook dik 25 graden in de woonkamer.
Per saldo maakte ik me dus niet zo druk (daar was het te warm voor)
PS op dit moment is de temp 21 graden (hangt op dezelfde hoogte als de Solis)
Wij hebben ook 3 uitgangen. En onze thuisbatterij staat in de kelder van de (vrijstaande) garage.jaguarxj16 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:02:
Dank voor het meedenken. Dat wordt dan de garage.
@John245 veilige uitgang bij brand is zeker een belangrijk punt. Maar we hebben de luxe om vrijstaand te wonen met meerdere uitgangen. Dus dat geeft een wat ander beeld dan bijvoorbeeld bij een appartement of rijwoning.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Nuttige pagina maar zag ook dit:
Iemand hier die dit doet? Was eigenlijk van plan het ding gewoon niet aan te raken na installatie. Doe ik bij de PV omvormers ook niet.Onderhoud je thuisbatterij door deze maandelijks af te stoffen en jaarlijks de ventilatoren uit te zuigen met de stofzuiger. Zo verleng je de levensduur van jouw thuisbatterij.
Een mini batterij zoals die Homewizard?Devke schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:29:
Post datum : 27 augustus. Anyone? 1.5 maand is dat binnenkort? Ben benieuwd wat het dan zou moeten zijn.
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe hij met lage temperaturen om gaat.
Bij Zonneplan leken zowelde monteurs als de medewerkers aan telefoon/mail zich hier totaal niet druk over te maken en voor de afgelopen zomer lijkt dat niet onterecht.
:strip_exif()/f/image/cLOU3bpcKvIYXSJM4dl7jJZR.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou wat zijn als ze een dongle introduceren die het WEL doetDevke schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:29:
Post datum : 27 augustus. Anyone? 1.5 maand is dat binnenkort? Ben benieuwd wat het dan zou moeten zijn.
[Afbeelding]
Je zou het denken. Echter had ik al wel meer info verwacht van ZP. HW kwam na een week al na de teaser met de info.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
* zet aluhoudje weer af *
[ Voor 5% gewijzigd door ApexAlpha op 09-10-2024 17:20 ]
Ik kon het niet laten om dan toch maxi in te vullen....ApexAlpha schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:16:
Als je naar https://www.zonneplan.nl/mini gaat crasht de site met 500 code, terwijl je bij elke andere pagina de normale 'niet govonden' krijgt.
* zet aluhoudje weer af *
:strip_exif()/f/image/3d66lmQ95LN9VaYnz3yKDACN.jpg?f=fotoalbum_large)
Laten we dan hopen dat als het nieuws uiteindelijk komt, dat Zonneplan binnen 1 maand kan leveren ipv bijna een jaar bij HW.Devke schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:14:
[...]
Je zou het denken. Echter had ik al wel meer info verwacht van ZP. HW kwam na een week al na de teaser met de info.
Ben het wel met je eens dat HW er wel lang over doet. November komt de 1e lichting. Een concurrent is natuurlijk altijd leuk.Catdogsf schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:43:
[...]
Laten we dan hopen dat als het nieuws uiteindelijk komt, dat Zonneplan binnen 1 maand kan leveren ipv bijna een jaar bij HW.
Alleen de lichting voor November is niet bepaald groot denk ik, aangezien de levering heel snel werdt aangepast naar Maart 2025.Devke schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:26:
[...]
Ben het wel met je eens dat HW er wel lang over doet. November komt de 1e lichting. Een concurrent is natuurlijk altijd leuk.
ZP gaat als energie leverancier geen kleine thuis accu leveren, daar valt niets aan te verdienen, deze mensen willen kWh's verkopen, en dat lukt met de Nexus stukken beter.Devke schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:26:
[...]
Ben het wel met je eens dat HW er wel lang over doet. November komt de 1e lichting. Een concurrent is natuurlijk altijd leuk.
Dat heb ik ook begrepen. Ben benieuwd. Al zijn een aantal zaken al wel in te schatten.Catdogsf schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:33:
[...]
Alleen de lichting voor November is niet bepaald groot denk ik, aangezien de levering heel snel werdt aangepast naar Maart 2025.
Heb ook mijn twijfels daarover. Op de dag van aankondiging is er ook een blog van hun gekomen. Laat dat nu net over de stekker accu gaan. Vandaar de link naar......Peterhardenberg schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:21:
[...]
ZP gaat als energie leverancier geen kleine thuis accu leveren, daar valt niets aan te verdienen, deze mensen willen kWh's verkopen, en dat lukt met de Nexus stukken beter.
Misschien is meer klanten werven met minder dure hardware bereiken ook interessant voor ze?Peterhardenberg schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:21:
[...]
ZP gaat als energie leverancier geen kleine thuis accu leveren, daar valt niets aan te verdienen, deze mensen willen kWh's verkopen, en dat lukt met de Nexus stukken beter.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Je kan er toch gewoon 'normaal' aan verdienen door het te verkopen met een marge van 30%?Peterhardenberg schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:21:
[...]
Zonneplan kennende zal dit ding ook wel EPEX prijzen downloaden en wellicht in ieder geval ook verkopen op drukke momenten in plaats van alleen eigen gebruik opvangen.
Bovendien is dit natuurlijk prachtige koppelverkoop met zonnepanelen vanaf 1 jan 2027, wat volgens mij nog steeds hun core business is.
[ Voor 10% gewijzigd door ApexAlpha op 10-10-2024 08:12 ]
Mocht er idd een thuisbatterij komen met stekker dan denk ik ook dat er op te laden valt met zonne opwek maar voor de wintermaanden als er minder opwek is er ook goedkoper te laden is met dynamische tarieven. Dat zou een pré zijn tov de HW batterij. Maar ja tis van een hoog speculatie gehalte allemaal.ApexAlpha schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:10:
[...]
Je kan er toch gewoon 'normaal' aan verdienen door het te verkopen met een marge van 30%?
Zonneplan kennende zal dit ding ook wel EPEX prijzen downloaden en wellicht in ieder geval ook verkopen op drukke momenten in plaats van alleen eigen gebruik opvangen.
Bovendien is dit natuurlijk prachtige koppelverkoop met zonnepanelen vanaf 1 jan 2027, wat volgens mij nog steeds hun core business is.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Die zetten ze (nog) niet open voor gebruikers.TKroon schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:35:
De HW batterij zou zich nog kunnen onderscheiden door een lokale api toe te voegen waarmee je hem zelf aan zou kunnen sturen. Zoiets verwacht ik niet van Zonneplan. Mijn toepassing zou zijn om meer ruimte op bepaalde fases te verkrijgen op piekmomenten zonder een hoger vastrecht te betalen.
Er zijn genoeg systemen die dat kunnen, bijvoorbeeld Victron, Dye.TKroon schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:35:
De HW batterij zou zich nog kunnen onderscheiden door een lokale api toe te voegen waarmee je hem zelf aan zou kunnen sturen. Zoiets verwacht ik niet van Zonneplan. Mijn toepassing zou zijn om meer ruimte op bepaalde fases te verkrijgen op piekmomenten zonder een hoger vastrecht te betalen.
Dat zeg ik toch niet. Hij stelt een vraag over tarieven die hij in de Zonneplan app ziet. Ik geef daar antwoord op en beweer nergens dat de onbalanstarieven niet ergens anders te zien zijn.Jeroengroen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:13:
[...]
Dat de zp app de dayahead toont, wil niet zeggen dat deze elders niet te zien zijn. De Enius app is daar een mooi voorbeeld van en dan zie je soms gedragingen van de software die in ieder op z'n minst discutabel overkomen.
Anoniem: 503963
12%Anoniem: 503963 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:10:
Wie heeft de RTE van zijn Nexus gemeten? Ik kan daar helemaal nergens gegevens over vinden, terwijl het de belangrijkste eigenschap van het systeem is. (Ofwel de olifant in de kamer).
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Serieus?
Dat lijkt me heel sterk dan moet er veel meer warmte afgegeven worden.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 503963 op 10-10-2024 13:18 ]
Hij geeft 12% aan. Dat is ruim onder de 80%.Anoniem: 503963 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:17:
Hoe heb je die bepaald? Dat is wel heel hoog. Boven de 80% is wereldklasse.
Nee, hij bedoeld 88%. 12% betekend dat je van 100kWh laden 12 kWh kunt ontladen. Dat is wel héél dramatisch slecht.John245 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
Hij geeft 12% aan. Dat is ruim onder de 80%.
@GaMbiNoAnoniem: 503963 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:22:
[...]
Nee, hij bedoeld 88%. 12% betekend dat je van 100kWh laden 12 kWh kunt ontladen. Dat is wel héél dramatisch slecht.
:strip_exif()/f/image/eKjYHzSqKQruvhTmkhqHfa27.jpg?f=fotoalbum_large)

Nee hij bedoeld een RTE van 88% inderdaad, dat is dus een verlies van 12%.
[ Voor 7% gewijzigd door GaMbiNo op 10-10-2024 13:26 ]
Meestal helpt de zoekfunctieAnoniem: 503963 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:10:
Wie heeft de RTE van zijn Nexus gemeten? Ik kan daar helemaal nergens gegevens over vinden, terwijl het de belangrijkste eigenschap van het systeem is. (Ofwel de olifant in de kamer).
E63s in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"
Dat is geen aanname hoor. Met 12% zou het een veredelde straalkachel zijn.
En we weten allemaal hoeveel kWh erin en eruit gaan. Dan kom je niet op een RTE van 12% uit, maar rond de 88%. 😉
Sorry? Lees je wel wat of roeptoeter je gewoon maar wat?Anoniem: 503963 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:35:
@NightHawk4 Alleen een (onwaarschijnlijk) getal noemen dat mooie reclame is voor ZP zegt mij niets.
Ik heb geen getal genoemd ik refereer naar de zoekfunctie waarin het te vinden is waarbij de reactie van @E63s is dat hij het gemeten heeft?
Rond de 15% verlies is mijn berekening (met een HW SDM630 erachter) Niet slecht, Victron komt niet eens aan 80% efficiency. Verlies wordt niet verrekend. Dat is mijn grootste bezwaar met de Nexus en hoe ZP hiermee omgaat. Ze zijn niet transparant over de evt kosten (of opbrengsten) van de stroom inkoop. Nergens inzichtelijk (tenzij je dus een losse meter erachter hangt)
Dat is een stukje lastiger bepalen idd. Maar op de Nexus zit geen PV waardoor je aan een 3 fasemeter voldoende hebt. En velen van ons hebben daar een Homewizard 3 fase meter opzitten.Anoniem: 503963 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:41:
Ik heb een AlphaESS 20kWh met dc gekoppelde PV. Dat bezorgt me hoofdpijn bij het bepalen van een accurate RTE.
[ Voor 9% gewijzigd door GaMbiNo op 10-10-2024 13:45 ]
Nee joh! Dat is nog veel mooier! Bij DC heb je veel minder verlies. De manier waarop je het zou kunnen berekenen is een DC kWh meter tussen je panelen en de AlphaESS, en een AC(3F?) kWh meter tussen de AlphaESS en de meter. Dan heb je in ieder geval alle benodigde getallen om er aan te komen. Maar waar een AC>DC 6-8% omzetverlies kan beteken is dat misschien de helft bij DC>DC 👍🏻Anoniem: 503963 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:41:
Ik heb een AlphaESS 20kWh met dc gekoppelde PV. Dat bezorgt me hoofdpijn bij het bepalen van een accurate RTE.
Ik kan hem daardoor o.a. nu ook zelf “knijpen” als hij teveel stroom neemt. Of als je hem wil afstemmen op de opbrengst van je zonnepanelen. Dat ik bijvoorbeeld rond de 3x6A laad ipv de volle 3x16A.
[ Voor 34% gewijzigd door GaMbiNo op 10-10-2024 20:27 ]
Kwestie van tijd.
Ook Zonneplan en Liander zijn daar al mee bezig...Vaevictis_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:34:
Houden jullie ook al rekening ermee dat netbeheerders aan zonneplan gaan vragen om net congestie informatie (netsoanning omvormer) door te sturen naar hen? En dan ook op commando laten uitschakelen als de net congestie een probleem vormt. Dus handelen op onbalans kan dan alleen als er geen (dreigende) net congestie is. Dat zal de tvt zeker in voorjaar en zomer qua handelen op onbalans flink doen toenemen. Enexis heeft er om gevraagd en Stedin is met eigen proef bezig.
Kwestie van tijd.
Blijft moeilijk om in de toekomst te kijken, laat het maar gewoon op mij afkomen.
https://www.liander.nl/ov...ansturing-thuisbatterijen
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Schrale troost in Duitsland krijg je een vergoeding als de omvormer wordt uitgeschakeld.Ahum..... schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:00:
[...]
Ook Zonneplan en Liander zijn daar al mee bezig...
Blijft moeilijk om in de toekomst te kijken, laat het maar gewoon op mij afkomen.
https://www.liander.nl/ov...ansturing-thuisbatterijen
Dat wordt bij Zonneplan inderdaad met Powerplay vergoed, net als de omvormer voor de zonnepanelen bij een negatief tarief met minimaal 10% opslag vergoed wordt als zij hem down regelen. Datzelfde wordt ook met de Nexus gedaan heb ik vandaag geleerd bij de installatie van mijn Neus 20kW, Powerplay dus.Vaevictis_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:11:
[...]
Schrale troost in Duitsland krijg je een vergoeding als de omvormer wordt uitgeschakeld.
Ben overigens verbaasd over de ware grootte van de Nexus. Als je van tevoren zoveel ruimte vrij moet maken volgens hun beschrijving. Er moet 95cm vrij zijn en hij is maar 55cm breed.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Maar ik heb in 2020 zonnenpanelen op mijn dak gelegd, en btw teruggave gehad.
Ik woon niet samen, kan im op 1 of andere manier toch de btw terug krijgen.
Oké kleine samenvatting:Spike 1957 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:28:
Ben heel benieuwd hoe je dat gedaan hebt.,
1. Je kan met de ABB Terraconfig app en de ABB OpladerSync app met Bluetooth verbinding maken met de lader. Maar dan vraagt hij wel om de pincode van de laadpaal. Die heb ik niet gekregen, maar die is wel op te vragen als je het serienummer opstuurt naar ABB support.
Na een paar dagen had ik de pincode binnen.
2. Vervolgens installeer je de OCPP integratie in Home Assistant en zet je een service op. Lees wel even goed de documentatie want je hebt een kleine workaround nodig voor de ABB Terra.
3. Als je de pincode hebt kun je met de beide apps middels Bluetooth verbinding met de laadpaal maken, allerlei gegevens inzien en firmwares updaten, enz. Maar nu kun je ook een ethernet( is mogelijk maar dan moet het kastje open) of een wifi verbinding opzetten met je eigen wifi netwerk.
4. En tenslotte stel je met de eerdergenoemde apps een externe OCPP server in waardoor de laadpaal de data naar je Home Assistant OCPP integratie stuurt (url is dan http://{homeassistantip}:{ingestelde poortnummer} oid.
Dit is het in feite. Je krijgt dan wat tools om de laadpaal rechtstreeks aan te sturen en wat meer inzage in allerlei data (voltages, Kw, errors, status, enz). De modbus 4G verbinding met Zonneplan werkt hier ook nog gewoon.
Wel even een disclaimer. Op eigen risico allemaal uiteraard.
[ Voor 22% gewijzigd door GaMbiNo op 10-10-2024 20:50 ]
Op de website van Zonneplan valt te lezen:Demiesehv schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:12:
Ik heb vandaag de 15kw nexus thuisbatterij besteld.
Maar ik heb in 2020 zonnenpanelen op mijn dak gelegd, en btw teruggave gehad.
Ik woon niet samen, kan im op 1 of andere manier toch de btw terug krijgen.
"Heb jij al een actief btw-nummer als zzp’er of voor verhuur van je vakantiewoning? Dan zijn er alternatieven via een partner of een stille maatschap. "
Zonnepland weet hier geen raad mee en niet de 100% feitenJeroengroen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:56:
[...]
Op de website van Zonneplan valt te lezen:
"Heb jij al een actief btw-nummer als zzp’er of voor verhuur van je vakantiewoning? Dan zijn er alternatieven via een partner of een stille maatschap. "
Daarom laten ze dat over aan De Centrale. Heb je al met hen gesproken? Die kwamen op mij heel deskundig over.Demiesehv schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 00:26:
[...]
Zonnepland weet hier geen raad mee en niet de 100% feiten
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
https://solarmagazine.nl/...markt-noodmaatregel-nodig
[ Voor 11% gewijzigd door gjmulder op 11-10-2024 09:21 ]
Peterhardenberg in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"
Nu de goede link
[ Voor 63% gewijzigd door SidewalkSuper op 11-10-2024 10:01 ]
Die is al vaker voorbij gekomen en zelfs besprokengjmulder schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:20:
Netbeheerders komen in actie.
https://solarmagazine.nl/...markt-noodmaatregel-nodig

Welke NetbeheerS? Dit artikel gaat alleen over Enexis....

Welke actie komen ze mee dan want in dit artikel wordt alleen nog maar gerept over dat Enexis vreest dat het in de toekomst problemen gaat opleveren en dat ze nieuw beleid in de vorm van duidelijke regels willen hebben.
Ze zijn het dus aan het onderzoeken...En Enexis zint op meer maatregelen. ‘Het laagspanningsnet is een belangrijk onderdeel van ons elektriciteitsnet, maar de capaciteit ervan is beperkt. Het zijn immers de haarvaten van ons elektriciteitsnet. Daarom wordt onderzocht hoe we de sturing op onbalans in dit deel van het net kunnen beperken, zodat het betrouwbaar en betaalbaar blijft.’

Klopt.SidewalkSuper schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:55:
Paar pagina's terug al besproken ook:
https://gathering.tweaker...quote_message/80347906/62
Jouw linkje doet een quote maken.
Ook niet handig
Edit:
En ik ben niet snel genoeg
[ Voor 6% gewijzigd door Simpel360 op 11-10-2024 10:01 ]
Alleen maar prima toch. In principe is de batterij juist bedoelt om het net te helpen. Als je het net helpt door niet te ontladen of juist wel dan is dat alleen maar prima.Vaevictis_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:34:
Houden jullie ook al rekening ermee dat netbeheerders aan zonneplan gaan vragen om net congestie informatie (netsoanning omvormer) door te sturen naar hen? En dan ook op commando laten uitschakelen als de net congestie een probleem vormt. Dus handelen op onbalans kan dan alleen als er geen (dreigende) net congestie is. Dat zal de tvt zeker in voorjaar en zomer qua handelen op onbalans flink doen toenemen. Enexis heeft er om gevraagd en Stedin is met eigen proef bezig.
Kwestie van tijd.
Je moet ook niet vergeten dat die 'netcongestie' slechts een paar uur per dag is, dus als ze dan een seintje sturen en de overige tijd kan de batterij gewoon draaien is dat alleen maar meegenomen.
Vandaag ook weer €0,80 verdient door de PV een paar minuten uit te zetten, dat zal met de batterij niet anders zijn.
Overigens is er niks aan de hand, als er écht grote netcongestie is zal de spanning oplopen of dalen tot een bepaald niveau en slaan de omvormers vanzelf af.
Maar ik snap het punt van de netbeheerders ook wel, je kan PV opwek relatief goed voorspellen terwijl de 10kW van mijn batterij echt random lijkt kwa tijd op de dag.
[ Voor 7% gewijzigd door ApexAlpha op 11-10-2024 15:01 ]
Hier ook -1,10dvdhaar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:29:
Zonde… was 1,30 en ineens weer -0,90 😞
Had enexis hem maar uitgezet 😂😂
Wees blij dat je geen student bent...ApexAlpha schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:00:
Je moet ook niet vergeten dat die 'netcongestie' slechts een paar uur per dag is, dus als ze dan een seintje sturen en de overige tijd kan de batterij gewoon draaien is dat alleen maar meegenomen.
Vooral deze zin: Van Eijck heeft er alle vertrouwen in dat de studenten hier ook naar gaan luisteren.Douche nemen? In fonkelnieuw Utrechts wooncomplex moeten studenten eerst even hun mail checken
Vorige week konden de nieuwe bewoners van het net opgeleverde pand Baobab, dat staat aan de Burgemeester Fockerma Andrealaan in Utrecht-Oost, hun sleutel ophalen. Studentenhuisvester SSH gaf hen er ook een douchetimer en brief bij.
In die brief staat dat door het overvolle stroomnet bewoners gewezen wordt op de piekmomenten: periodes dat er veel stroom wordt gebruikt. Hun wordt dan gevraagd wordt om zich op die momenten even niet te wassen of te douchen. ,,Baobab draait volledig op stroom. We leveren dit gebouw op in tijden van een netcongestie; dat is niet alleen hier, maar in heel Utrecht. Baobab is een duurzaam gebouw, dit is de kleine keerzijde”, legt woordvoerder van de SSH Joris van Eijck uit.
Wanneer er een piek in het net aankomt, worden bewoners op de hoogte gesteld via de mail. Verzoek is om even te wachten met douchen of wassen totdat de piek voorbij is. Van Eijck heeft er alle vertrouwen in dat de studenten hier ook naar gaan luisteren. ,,Onze huurders snappen dit, misschien vinden ze het niet leuk, maar ze begrijpen wel waarom het moet.”
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Klinkt als een goede usecase voor een smart boiler en batterij.hoevenpe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:34:
[...]
Wees blij dat je geen student bent...![]()
[...]
Vooral deze zin: Van Eijck heeft er alle vertrouwen in dat de studenten hier ook naar gaan luisteren.
Ja. https://onbalansmarkt.com/nexus/liveGuidoweb55 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:00:
Meer mensen waar de gehele winst vandaag vertrokken is en nu opeens in de min staan?
Ik zou zeggen even bij De Centrale navragen? Die behandelen de btw teruggave voor de Nexus.marvin3241 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:19:
Vorige week heb ik een brief gehad van de belastingdienst met een belastingnummer. Vandaag krijg ik een brief op de mat waarin ik btw aangifte zou moeten doen over periode 16-4 t/m 30-6 en 1-7 t/m 30-9. Iemand enig idee wat hier ingevuld moet worden? Kiki zegt dat ik niks hoef te doen en de brief mag negeren, maar dat lijkt me sterk. Iemand hier al ervaring mee?
Heeft de Centrale de belasting terugave geregeld, dan even contact met hun opnemen. het lijkt erop dat er nog geen vrijstelling van aangifte voor je is geregeld.marvin3241 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:19:
Vorige week heb ik een brief gehad van de belastingdienst met een belastingnummer. Vandaag krijg ik een brief op de mat waarin ik btw aangifte zou moeten doen over periode 16-4 t/m 30-6 en 1-7 t/m 30-9. Iemand enig idee wat hier ingevuld moet worden? Kiki zegt dat ik niks hoef te doen en de brief mag negeren, maar dat lijkt me sterk. Iemand hier al ervaring mee?
Waar geven ze dit aan?dvdhaar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:09:
Zonneplan geeft aan dit weekend nog met een verklaring te komen..
Een correctie zou beter zijn.dvdhaar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:09:
Zonneplan geeft aan dit weekend nog met een verklaring te komen..
Datzelfde gebeurde gisterenavond. Tot een uur of 22:00 stond ik op ongeveer 15,- winst en tegen middernacht opeens nog maar maar 4,-.Guidoweb55 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:00:
Meer mensen waar de gehele winst vandaag vertrokken is en nu opeens in de min staan?
En vandaag dus bijna 3,- negatief.
If it aint broke, fix it till it is!
Mijn dongel is ook vernieuwd en terwijl ik mijn gedichtje aan Kiki schrijf zie ik dat die weer offline is sinds 23:30 gister. Ben er inmiddels wel een beetje klaar mee dat dat ding A) uitvalt, en B ) gewoon met een reset van 2 seconde opgelost is, wat ze blijkbaar niet zelf even doen.Venxir schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:01:
Hmm mijn dongle is vernieuwd en ik sta nu een stuk hoger in de ranglijsten. Misschien toeval maar wel een fijne ontwikkeling.
>.<
Bij mij was de dongle aanraken al voldoende...ApexAlpha schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:28:
[...]
Mijn dongel is ook vernieuwd en terwijl ik mijn gedichtje aan Kiki schrijf zie ik dat die weer offline is sinds 23:30 gister. Ben er inmiddels wel een beetje klaar mee dat dat ding A) uitvalt, en B ) gewoon met een reset van 2 seconde opgelost is, wat ze blijkbaar niet zelf even doen.
>.<
If it aint broke, fix it till it is!
Nou ik zit nog steeds te wachten op mijn tweede dongel, op 1 oktober gebeld en aan het eind van de week zou er ene batch verzonden worden....ApexAlpha schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:28:
[...]
Mijn dongel is ook vernieuwd en terwijl ik mijn gedichtje aan Kiki schrijf zie ik dat die weer offline is sinds 23:30 gister. Ben er inmiddels wel een beetje klaar mee dat dat ding A) uitvalt, en B ) gewoon met een reset van 2 seconde opgelost is, wat ze blijkbaar niet zelf even doen.
>.<
Onderhand wordt ook ik er een beetje moe van, nou is het wel de linkerdongel maar toch....ik heb een bloedhekel aan het niet nakomen van afspraken.

Merkte gisteren ook op dat het laden onze Tesla de loadbalancing in schoot toen de Nexus begon te laden. Dit heb ik indertijd aan Lotte van ZP gevraagd waarbij er gezegd werd dat dat niet zou gebeuren. Nou is het drama niet zo heel groot want er was geen noodzaak en ging van 16A naar 11A maar als ik dit niet kan sturen kan dat soms wel heel erg vervelend zijn. Nexus uitzetten is altijd een optie maar dat vind ik dan een 'domme 'optie.
Het wordt onderhand wel tijd dat ZP de zaken wat beter voor elkaar krijgt want als er maandag een leverancier is die de software op de Solis kan aanpassen om over te stappen ga ik wel flink twijfelen.

[ Voor 8% gewijzigd door NightHawk4 op 12-10-2024 12:43 ]
Ik ben de stuitende arrogantie van Zonneplan meer dan zat, ook vandaag weer domme laad acties gezien en weer in de min.
Dongles die van waardeloze kwaliteit zijn en een aansturing die pas na een paar minuten reageert.
Ik kijk hun verklaring en verbeterpunten over gisteren even aan en als dat weer een reactie is in de trend van “kan gebeuren” en geen actiepunten ter voorkoming van een volgende keer in zit dan ga ik maandag eens een rondje bellen.
En verder alles in balans - hopelijk.
[ Voor 116% gewijzigd door dunklefaser op 12-10-2024 13:31 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Sinds gisteren einde dag toevallig? Want toen stond je juist ver in de min.. en donderdag ook niet echt bovenaan.Venxir schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:01:
Hmm mijn dongle is vernieuwd en ik sta nu een stuk hoger in de ranglijsten. Misschien toeval maar wel een fijne ontwikkeling.
Ik geloof echt niet dat bij zoveel mensen DLB inschakelt met bewolkte, vrij zachte dagen (amper grootverbruikers/opwekking).
Wat is de relatie tussen bewolkte zachte dagen en DLB volgens jou?dvdhaar schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:21:
Ik geloof echt niet dat bij zoveel mensen DLB inschakelt met bewolkte, vrij zachte dagen (amper grootverbruikers/opwekking).
Het enige wat ik mij voor kan stellen is weinig load op het thuisnet door beperkte opbrengst zonnepanelen maar verder?
Bewolkt -> weinig teruglevering/opbrengst van je panelenJeroengroen schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:33:
[...]
Wat is de relatie tussen bewolkte zachte dagen en DLB volgens jou?
Het enige wat ik mij voor kan stellen is weinig load op het thuisnet door beperkte opbrengst zonnepanelen maar verder?
Zacht dagen -> voor mensen met een warmtepomp. Dan verbruikt een warmtepomp amper stroom.
Kortom DLB zou dan nooit mogen inschakelen met een wasbeurtje oid
[ Voor 6% gewijzigd door dvdhaar op 12-10-2024 18:44 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Planet X op 12-10-2024 19:05 ]
Nu nog even een paar uurtjes code geel!Planet X schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:05:
Het wordt weer goed gemaakt zie ik nu. De ontlaadsessie van net levert meer dan 6 Euro op vandaag.

Ja. Maar hij is wel bijna leeg nu.Ahum..... schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:33:
[...]
Nu nog even een paar uurtjes code geel!
Even de EV opladen: bingo!dvdhaar schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:43:
[...]
Bewolkt -> weinig teruglevering/opbrengst van je panelen
Zacht dagen -> voor mensen met een warmtepomp. Dan verbruikt een warmtepomp amper stroom.
Kortom DLB zou dan nooit mogen inschakelen met een wasbeurtje oid
Kortom DLB ligt altijd wel ergens op de loer, dus altijd alert blijven...
Wij hebben geen EV en ook de warmtepomp heeft vandaag niet meer dan 800W per uur verbruikt. Verder geen grote verbruikers, we zijn de hele dag weg geweest.Jeroengroen schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:03:
[...]
Even de EV opladen: bingo!
Kortom DLB ligt altijd wel ergens op de loer, dus altijd alert blijven...
Dus ik snap niet waarom mijn opbrengst dan procentueel zoveel lager is dan bij de rest…