Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-07 11:36

GaMbiNo

1337

marvin3241 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Weet Zonneplan dan niet dat R2 actief is? Hij gaat dus wel volle bak 45 min opladen zonder vergoeding.
Uit de openingspost:
Belangrijk om te weten is dat de vergoedingen bij dynamische tarieven een dag van tevoren per uur worden vastgesteld, terwijl onbalans elk moment kan optreden en uiteindelijk per kwartier wordt beoordeeld. In dit verband komt regeltoestand 2 vaak ter sprake, waarbij een overshoot optreedt na een herstellende poging binnen een kwartier. Bijvoorbeeld, wanneer er een overschot aan energie is, krijgen batterijen het signaal om op volle kracht te laden, wat dan weer leidt tot een tekort en de batterijen beginnen direct met ontladen. Dit leidt tot een vicieuze cirkel van onbalans, wat ongunstig is en resulteert in kosten voor de betrokken partijen. TenneT adviseert daarom geleidelijk vermogen vrij te geven met een snelheid van 20% per minuut om deze regeltoestand 2 te beperken, iets waar Zonneplan nog geen implementatie voor heeft.
Die vorm van onbalans kondigt zichzelf niet aan helaas. Zo nu en dan komt dat helaas voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Jeroengroen En zo blijkt weer dat een dommere accu wellicht slimmer zou zijn geweest. Eentje die gewoon stuurt op gemiddeld rond de 80% klaarstaan om pieken op te vangen. Piek geweest? Dan zo snel/goedkoop mogelijk terug naar 80%. En veel minder cycles, en waarschijnlijk een marginaal lagere opbrengst. Dat sprokkelen van die centen (tegen een hogere afschrijving) had ik wel van verwacht dat Zonneplan dat opgelost zou hebben. Evenals mijn 70W standbyverbruik (al staat hij amper standby :+)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:43

NightHawk4

Lotte is Liev :>

TKroon schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:38:
@Jeroengroen En zo blijkt weer dat een dommere accu wellicht slimmer zou zijn geweest. Eentje die gewoon stuurt op gemiddeld rond de 80% klaarstaan om pieken op te vangen. Piek geweest? Dan zo snel/goedkoop mogelijk terug naar 80%. En veel minder cycles, en waarschijnlijk een marginaal lagere opbrengst. Dat sprokkelen van die centen (tegen een hogere afschrijving) had ik wel van verwacht dat Zonneplan dat opgelost zou hebben. Evenals mijn 70W standbyverbruik (al staat hij amper standby :+)
Een domme(re) accu die toch stuurt op pieken en percentages? Niet echt dom te noemen. :?
In hoeverre moet het dan dommer zijn? Tot nu toe zijn de opbrengsten per maand nog steeds prima te noemen, mijn Nexus staat sinds half juli te handelen en ik heb eigenlijk geen klagen ten opzichte van de opbrengsten.

Dat het algoritme/AI wel iets slimmer mag handelen dan dat het nu doet ben ik dan wel weer met je eens. Ik wacht met smart op bedrijven die dat wel voor elkaar hebben (als ZP tegen die tijd nog steeds zo handelt met de Nexus), dan kunnen we met zijn allen daar naartoe. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
TKroon schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:38:
Ik pleit niet voor dommer maar juist voor slimmer handelen. Als AI zelflerend is zou dat goed moeten komen. Je moet eerst fouten maken om tot betere inzichten te kunnen komen. (Cruijff zou het gezegd kunnen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:35
GaMbiNo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Uit de openingspost:

[...]

Die vorm van onbalans kondigt zichzelf niet aan helaas. Zo nu en dan komt dat helaas voor.
Ik bedoel, waarom gaat de accu 45 minuten lang laden als R2 actief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

marvin3241 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Ik bedoel, waarom gaat de accu 45 minuten lang laden als R2 actief is?
Volgens mij wordt regeltoestand 2 pas achteraf ingesteld waardoor de beloningen naar nihil gaan. Daar valt voor Zonneplan niet op te sturen volgens mij. Maar hoe dat exact werkt weet ik ook niet.

Wel een matig dagje tot nu toe daardoor. Mijn zonnepanelen leveren meer powerplay vergoeding op dan de Nexus. :P

[ Voor 13% gewijzigd door GaMbiNo op 03-10-2024 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Volgens mij wordt regeltoestand 2 pas achteraf ingesteld waardoor de beloningen naar nihil gaan. Daar valt voor Zonneplan niet op te sturen volgens mij. Maar hoe dat exact werkt weet ik ook niet.

Wel een matig dagje tot nu toe daardoor. Mijn zonnepanelen leveren meer powerplay vergoeding op dan de Nexus. :P
Wordt hier https://www.stroomkr8.nl/...alans-en-regeltoestanden/ wel redelijk goed uitgelegd.

En dan kwam ik ook nog deze pdf van Tennet waar het nog weer dieper op alles ingaat. Schiet mij maar lek al die formules gingen boven mijn petje 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door NightHawk4 op 03-10-2024 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-07 07:41
Anoniem: 503963 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Wanneer heb je de aanvraag gedaan?
is door ZP gedaan, in april, na de installatie.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:40
Iemand was me voor 👍🏼

[ Voor 91% gewijzigd door martijn3 op 03-10-2024 18:04 . Reden: Vraag is al beantwoord. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroengroen
martijn3 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:59:
Uit interesse. Ik ben benieuwd of iemand hier meer van snapt. Als je bij regel toestand 2 geen vergoeding krijgt voor ontladen. Betekent dat dan ook dat je bij regel toestand 2 kunt opladen zonder kosten?
Of misschien anders geformuleerd: als de normale onbalans prijs tijdens regel toestand 2 niet geldt, hoe wordt dan de prijs voor laden en ontladen bepaald?
Regeltoestand 2 betekent dat je in hetzelfde kwartier zowel laadt als ontlaadt, zou een beetje vreemd zijn dat je onbalans mag veroorzaken en dan beloont wordt door het op te heffen. Volgens mij is het principe van regeltoestand 2 dat dit gedrag ontmoedigd / voorkomen wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:02
Jeroengroen schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:07:
[...]

Regeltoestand 2 betekent dat je in hetzelfde kwartier zowel laadt als ontlaadt, zou een beetje vreemd zijn dat je onbalans mag veroorzaken en dan beloont wordt door het op te heffen. Volgens mij is het principe van regeltoestand 2 dat dit gedrag ontmoedigd / voorkomen wordt.
Bijna; R2 betekent dat er binnen hetzelfde kwartier zowel opwaarts als neerwaarts onbalans is en de batterij daar op reageert. Het is spijkers op laag water zoeken wat ik hier zeg maar oorzaak en gevolg zijn wel belangrijk: De aanzet die uiteindelijk naar R2 leidt wordt niet veroorzaakt door het laden/ontladen van de vele batterijen maar de reactie daarop (door de hele markt) veroorzaakt dan wel weer inderdaad die overshoot in de andere richting en daarmee R2.

Afijn, inderdaad R2 is om dit te ontmoedigen, sterker, de verdiensten worden omgedraaid naar kosten, dus partijen betalen voor wat ze doen tijdens R2 kwartieren in plaats van verdienen. Je moet tijdig je actie afkappen en achteraf is er nog wel iets mogelijk om kosten te voorkomen (dan moet je inderdaad wel echt in de mechanieken hiervan duiken, ik weet het ook niet exact)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Begin deze week is Zonneplan langs geweest om te kijken of installatie op zolder mogelijk is. We hebben een loze leiding, dus had goede hoop.

Helaas, daar moeten 5x 4mm2 kabels doorheen en dat kregen ze echt niet voor elkaar. Een andere manier om in de meterkast uit te komen is er niet in dit huis, en een kabelgoot over de gevel vind ik geen optie.

Helaas, geen 20kwh accu die hier komt te staan, erg jammer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 503963

Als ik naar de dagelijkse grafieken kijk, zie ik eigenlijk alleen behoorlijke opbrengsten bij Ontladen. Als dat klopt dan is een heel ander laad/ontlaadgedrag nodig dan momenteel wordt toegepast door het algoritme. Vanwege de hoge energieveriezen in de thuisbatterij (bij mij 6,4KWh/20KWh) zou dan veel meer op goedkoop laden moeten worden gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Anoniem: 503963 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:36:
Als ik naar de dagelijkse grafieken kijk, zie ik eigenlijk alleen behoorlijke opbrengsten bij Ontladen. Als dat klopt dan is een heel ander laad/ontlaadgedrag nodig dan momenteel wordt toegepast door het algoritme. Vanwege de hoge energieveriezen in de thuisbatterij (bij mij 6,4KWh/20KWh) zou dan veel meer op goedkoop laden moeten worden gestuurd.
Dan heb je 31% verlies? Is dat niet een beetje heel erg veel?
Geladen 2743 ontladen 2413 dan zou ik rond de 12% zitten?

En bij onbalans is volgens mij (voor wat ik zo her en der bekijk, heb geen data bijgehouden) ontladen veel lucratiever dan laden. Dan moet je zorgen dat de batterij daarop voorbereid is en kan acteren wanneer nodig.
bokkow schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

Bijna; R2 betekent dat er binnen hetzelfde kwartier zowel opwaarts als neerwaarts onbalans is en de batterij daar op reageert. Het is spijkers op laag water zoeken wat ik hier zeg maar oorzaak en gevolg zijn wel belangrijk: De aanzet die uiteindelijk naar R2 leidt wordt niet veroorzaakt door het laden/ontladen van de vele batterijen maar de reactie daarop (door de hele markt) veroorzaakt dan wel weer inderdaad die overshoot in de andere richting en daarmee R2.

Afijn, inderdaad R2 is om dit te ontmoedigen, sterker, de verdiensten worden omgedraaid naar kosten, dus partijen betalen voor wat ze doen tijdens R2 kwartieren in plaats van verdienen. Je moet tijdig je actie afkappen en achteraf is er nog wel iets mogelijk om kosten te voorkomen (dan moet je inderdaad wel echt in de mechanieken hiervan duiken, ik weet het ook niet exact)
Wat ik zo begreep is dat er achteraf een berekening wordt gemaakt en dat de BRP alleen door verrekening ex-post kosten kan verlagen (zie quote), situatie is al geweest (en opgelost) maar de verrekening volgt. NU nog even nazoeken wat die ex-post kosten precies zijn....
Binnenkort proberen de 17 pagina's tellende Tennet TSO bepaling van de ACM te bergrijpen.

Onderstaande vond ik zelf redelijk duidelijk;

Regeltoestand 2 (Zowel op- als afregelen door TenneT):

BRP Tekort:
* Als de prijs voor opregelen of middenprijs (bij 'reverse pricing') hoger is, betaalt BRP aan TSO.
* Als deze prijzen negatief zijn, betaalt TSO aan BRP. Dit is overigens voor een groot deel theoretisch, aangezien negatieve prijzen bij regeltoestand 2 heel bijzonder zijn.....

BRP Overschot:
* Als de prijs voor afregelen of middenprijs (bij 'reverse pricing') lager is, betaalt TSO aan BRP.
*Als deze prijzen negatief zijn, betaalt BRP aan TSO.

Bij regeltoestand 2 zien we in de praktijk dat de richting van betaling veelal van de BRP naar de TSO is, dat je met Ex-post kosten kunt verlagen, maar geld verdienen is schaars. Daarover zul je in een andere blog meer lezen.

[ Voor 59% gewijzigd door NightHawk4 op 04-10-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Mooi... De batterij zit weer tegen het randje aan vol en naar verwachting zal er met de zon nu toch meer onverwacht overschot zijn vanmiddag. Het zal net zo'n dagje worden als gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53

thido

Tilburg

Zo, de factuur is weer beschikbaar.
Ga ik nog moeite doen om hem te snappen?

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
thido schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:39:
Zo, de factuur is weer beschikbaar.
Ga ik nog moeite doen om hem te snappen?
😂

Als je vragen hebt kan ik (geloof ik inmiddels) het uitleggen, hebt het nog niet op fouten kunnen betrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-07 08:47
bokkow schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:42:
[...]

😂

Als je vragen hebt kan ik (geloof ik inmiddels) het uitleggen, hebt het nog niet op fouten kunnen betrappen.
Ik snap de tegenboeking op mijn factuur niet

Verrekening verbruik september
Werkelijk stroomverbruik 922 kWh = 80,77
Werkelijke teruglevering stroom -1096 kWh = -125,14
Powerplay tegenboeking stroomverbruik = 13,63

Overige info:
Mijn Nexus heeft in september 970 kWh geladen en 857 kWh ontladen. Hiervoor heb ik een powerplay vergoeding ontvangen van 165,37 (plaatsing was 3 sept)

Voor de volledigheid: Ik heb zonnepanelen en een 2e thuisbatterij staan op standje NOM en die bij gunstige tarieven af en toe ook teruglevert aan het net

A) Als ik de Nexus ladingen (970) aftrek van het werkelijk stroomverbruik (922) heeft de Nexus dus 48 kWh geladen uit mijn NOM thuisbatterij.
B) Als ik de Nexus ontladingen (857) aftrek van de werkelijke teruglevering stroom (1096) heb ik dus netto 239 kWh zelf teruggeleverd aan het net

In beide gevallen A en B zou ik een positieve tegenboeking verwachten, of reken ik verkeerd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
bokkow schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:15:
Mooi... De batterij zit weer tegen het randje aan vol en naar verwachting zal er met de zon nu toch meer onverwacht overschot zijn vanmiddag. Het zal net zo'n dagje worden als gisteren.
Slechter als gisteren is niet mogelijk.
Dus het valt mee vandaag! 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:22
@Devlinx Volgens mij maak je een paar denkfouten, kortgezegd komt het volgens mij op onderstaande neer:

Je Nexus handelt op de onbalans markt en krijgt onbalansverdiensten, geladen en ontladen kWh door de Nexus tegen EPEX prijzen moeten dus gecorrigeerd worden. Dit is dus altijd "kosten" op je factuur. (Zonneplan verdient hier dus ook niets aan)

De Nexus laad gemiddeld op op momenten waarbij het EPEX tarief laag is en ontlaadt wanneer EPEX tarief hoog is. Hier zou dus geld op verdient worden en dus moet dit naar 0 gecorrigeerd worden.

Eerder is dit ook wat uitgebreider door @bokkow uitgelegd en uitgezocht.

[ Voor 7% gewijzigd door sven4474 op 04-10-2024 16:13 . Reden: Kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelg90
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Voor degenen die HA gebruiken, is "sensor.thuisbatterij_delivery_today" ontladen of laden?

Edit: het is Laden inderdaad. Ontladen is “sensor.thuisbatterij_production_today”

[ Voor 47% gewijzigd door roelg90 op 05-10-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Yes die tegenboeking is een moeilijke om na te rekenen. Maar wat @sven4474 zegt klopt. Uiteindelijk is die er om de eventuele winsten en verliezen tot nul te brengen door de acties van de batterij op basis van dynamische tarieven (komt immers langs de meter).

Zie ook deze:
bokkow in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
bokkow schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:12:
Yes die tegenboeking is een moeilijke om na te rekenen. Maar wat @sven4474 zegt klopt. Uiteindelijk is die er om de eventuele winsten en verliezen tot nul te brengen door de acties van de batterij op basis van dynamische tarieven (komt immers langs de meter).

Zie ook deze:
bokkow in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"
Niet alles komt langs de meter (direct laden van de Nexus uit zonnepanelen of laden/ontladen naar een andere thuisbatterij.

Ik vind het wel heel vreemd dat niemand de tegenboeking daadwerkelijk correct kan uitrekenen op basis van de gegevens die zonneplan verstrekt in de app. Ik zal ze eens mailen, maar ik denk dat ik niet de eerste ben die om een specificatie vraagt. Als je het op de factuur kunt zetten dan moet je het ook kunnen specificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:53

thido

Tilburg

Batterij half uur offline, maar even gaan resetten en hij is er weer.
Van de week toch maar even die RJ45 koppelstukken met shelly uni schakelcontact in orde maken.
Offline=30min dan 5min uitschakelen o.i.d.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:17
Ik heb de batterij nog niet staan; maar als ik het goed begreep zijn het 4G USB dongles. Ik heb nog zo’n USB to RJ45 ding liggen. Het zal zeker niet werken die 4G dongle eruit te trekken en een ethernet kabel erin te steken? (Omdat je ergens zou moeten kunnen ingeven met welke servers hij contact moet leggen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWueDo9stqViGNZmhJMkt4YlvLU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OSi93gLdOJOYpSXtb5DvbiH2.jpg?f=user_large

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

ervh schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:11:
Ik heb de batterij nog niet staan; maar als ik het goed begreep zijn het 4G USB dongles. Ik heb nog zo’n USB to RJ45 ding liggen. Het zal zeker niet werken die 4G dongle eruit te trekken en een ethernet kabel erin te steken? (Omdat je ergens zou moeten kunnen ingeven met welke servers hij contact moet leggen)?

[Afbeelding]
Het zijn RJ45 4G dongles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:48
Iemand een idee hoe je het password kan resetten? Ik heb het zelf niet ingevuld.
Het enige wat ik moet doen is de tijd aanpassen van de Solis. Omdat solarman in ha denk dat 18:00 er een nieuwe dag begint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg4eJXiwHPExg9GTID4kJ1itG8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaMXSoMFL5cPhO9dtOP6QGE1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Chiqo op 05-10-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Devlinx schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Niet alles komt langs de meter (direct laden van de Nexus uit zonnepanelen of laden/ontladen naar een andere thuisbatterij.

Ik vind het wel heel vreemd dat niemand de tegenboeking daadwerkelijk correct kan uitrekenen op basis van de gegevens die zonneplan verstrekt in de app. Ik zal ze eens mailen, maar ik denk dat ik niet de eerste ben die om een specificatie vraagt. Als je het op de factuur kunt zetten dan moet je het ook kunnen specificeren.
Dat is ook waar mijn berekeningen op gebaseerd zijn en wat de extra laag aan moeilijkheid is; het laden van de Nexus terwijl zonnepanelen opwekken en het verbruik van het huis terwijl de Nexus aan het ontladen is. Deze worden echter allebei meegenomen in de berekening van de tegenboeking door Zonneplan (waarschijnlijk op basis van de dongle in de Nexus omvormer). Ik heb ze destijds ook gemaild. zie een paar posts voor de post die ik hierboven heb gedeeld. Het valt uit te rekenen maar je moet over dezelfde data kunnen beschikken als Zonneplan en niet iedereen heeft een kWh meter direct achter de Nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
Hij communiceert volgens mij op basis van het serienummer van de module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
bokkow schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Dat is ook waar mijn berekeningen op gebaseerd zijn en wat de extra laag aan moeilijkheid is; het laden van de Nexus terwijl zonnepanelen opwekken en het verbruik van het huis terwijl de Nexus aan het ontladen is. Deze worden echter allebei meegenomen in de berekening van de tegenboeking door Zonneplan (waarschijnlijk op basis van de dongle in de Nexus omvormer). Ik heb ze destijds ook gemaild. zie een paar posts voor de post die ik hierboven heb gedeeld. Het valt uit te rekenen maar je moet over dezelfde data kunnen beschikken als Zonneplan en niet iedereen heeft een kWh meter direct achter de Nexus.
Dat laatste hoef je helemaal niet zelf te doen. Als dat relevant is voor het berekenen van de tegenboeking kan Zonneplan toch in de specificatie zelf aangeven wat ze gemeten hebben. Dat doen ze toch ook aan de meterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Devlinx schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

Dat laatste hoef je helemaal niet zelf te doen. Als dat relevant is voor het berekenen van de tegenboeking kan Zonneplan toch in de specificatie zelf aangeven wat ze gemeten hebben. Dat doen ze toch ook aan de meterzijde.
Dat is onder andere wat die dongle aan hun doorgeeft. Anders is het echt niet te berekenen welk deel van je eigen opwek de Nexus in is gegaan en hoeveel je zelf verbruikt van wat de batterij ontlaadt. Zonder die data kunnen ze op geen manier bepalen hoeveel de tegenboeking zou moeten zijn, dan heb je niet genoeg aan alleen de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-07 15:18
Eerste rekening gehad en denk het tegenboeken ook te begrijpen, maar met de zonnepanelen likt het volgens mij ook mis te gaan.
Zowel de batterij als de panelen staan achter de meter, dus bij leverende panelen gaat dit direct de batterij in als deze aan het laden is. Gaat niet langs de meter, en weg is het.
Als hij later gaat ontladen, gaat dezelfde stroom vanuit de batterij het net op, langs de meter, dus bij de verrekening betaal je erover.
Dus je bent niet alleen die opgewekte stroom kwijt, je betaald er ook nog eens over....

Ik ga dit eens uitvragen bij ZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Venzent Je bent de opgewekte stroom niet kwijt, als je gaat ontladen gaat het PV aandeel van de batterijlading alsnog naar het net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
Anoniem: 503963 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:56:
@Venzent Je bent de opgewekte stroom niet kwijt, als je gaat ontladen gaat het PV aandeel van de batterijlading alsnog naar het net.:)
Snap ik, maar die wordt later verrekend omdat dit immers geen "gebruik" is, dus niks oplevert.
Stroom van en naar de batterij die over de meter gaat wordt verrekend, anders zou dit bij je energierekening komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Venzent op 06-10-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Venzent Waar zit volgens jou dan het verschil in levering vanuit PV naar het net of levering vanuit PV via de batterij naar het net?
Mocht je hebben over de Onbalanshandel: die wordt berekend aan de hand van de SOC, niet aan de hand van de meter.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 503963 op 06-10-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
Anoniem: 503963 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:59:
@Venzent Waar zit volgens jou dan het verschil in levering vanuit PV naar het net of levering vanuit PV via de batterij naar het net?
Stroom die vanuit de batterij het net op gaat (of vanuit het net de batterij in gaat) wordt op je rekening verrekend, de geladen en ontladen stroom wordt verrekend zodat dit niet op je energierekening komt. Ze kijken naar de geladen en ontladen kwh en tegen welke prijs je hebt geladen en ontalden en verrekenen dit. De geleverd energie vanuit je batterij krijg je dus niks voor (anders dan de winst op de onbalans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:52
Na jaren al zonnepanelen van Zonneplan en vorig jaar een laadpaal erbij met dynamisch energiecontract uiteindelijk ook een Nexus 20 kWh thuisbatterij besteld. Deze wordt donderdag geïnstalleerd. Ik ben nog wel benieuwd wat de impact wordt na het afschaffen van de saldering. Zonneplan is daar ook niet helemaal duidelijk over. Uiteindelijk wordt je zonnestroom wel verbruikt (als het past) met opslaan in de batterij maar dan ga je wel belasting betalen over teruglevering van stroom vanuit de batterij?
Net als met de auto, afschaffen van subsidie en tegelijkertijd wegenbelasting heffen voor elektrische autos. De consument ziet zo geen voordelen meer om over te stappen naar milieuvriendelijke vervoersmiddelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Planet X op 06-10-2024 13:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Venzent schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Stroom die vanuit de batterij het net op gaat (of vanuit het net de batterij in gaat) wordt op je rekening verrekend, de geladen en ontladen stroom wordt verrekend zodat dit niet op je energierekening komt. Ze kijken naar de geladen en ontladen kwh en tegen welke prijs je hebt geladen en ontalden en verrekenen dit. De geleverd energie vanuit je batterij krijg je dus niks voor (anders dan de winst op de onbalans).
Nogmaals, niets gaat over de meter in de berekening van de vergoedingen. Alles loopt via SOC.
Als de SOC zegt dat je (omgerekend) 10 kWh laadt, dan is dat over de meter 11,5 kWh. Als de SOC zegt dat je (ook weer omgerekend) 10 kWh ontlaadt, dan is dat over de meter 8,5 kWh. Door met SOC te rekenen wordt een deel van de verliezen in de batterij dus gecompenseerd, echter alleen vwb de onbalanshandel.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 503963 op 06-10-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
Anoniem: 503963 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:04:
[...]

Nogmaals, niets gaat over de meter in de berekening van de vergoedingen. Alles loopt via SOC.
Wat bedoel je hiermee? Het is m.i. erg vreemd dat het nog geen enkele tweaker is gelukt om de tegenboeking precies uit te rekenen, ook niet met eigen gemeten data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@devlin23 De vergoeding adhv SOC is momentaan: je kunt de dag-grafiek in een rekenmodel stoppen: alle gegevens staan er in:tijd, tijdsduur, € onbalans, € EPEX, SOC.
Het aardige is dat Zonneplan (en FE) de berekening ook exact zo uitvoeren. Het gebruik van de SOC heeft de onbalanshandel voor particulieren mogelijk gemaakt volgens mij. Voor een hele grote batterij zal dit absoluut niet gebruikt worden, dat loopt wel degelijk over de meter.

De vergoeding staat los van de daadwerkelijke verbruikte of geleverde energie, het is belangrijk dat je dat beseft. Dus als je met zelf gemeten waarden aan de slag gaat, kom je helemaal nergens.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 503963 op 06-10-2024 13:49 . Reden: Toevoegen berekening door ZP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
Anoniem: 503963 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:33:
@devlin23 De vergoeding adhv SOC is momentaan: je kunt de dag-grafiek in een rekenmodel stoppen: alle gegevens staan er in:tijd, tijdsduur, € onbalans, € EPEX, SOC.
Het aardige is dat Zonneplan (en FE) de berekening ook exact zo uitvoeren. Het gebruik van de SOC heeft de onbalanshandel voor particulieren mogelijk gemaakt volgens mij. Voor een hele grote batterij zal dit absoluut niet gebruikt worden, dat loopt wel degelijk over de meter.

De vergoeding staat los van de daadwerkelijke verbruikte of geleverde energie, het is belangrijk dat je dat beseft. Dus als je met zelf gemeten waarden aan de slag gaat, kom je helemaal nergens.
Lekker vaag dan. En hoe kan ik controleren of de tegenboeking correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Anoniem: 503963 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:33:

Dat geloof ik graag voor de vergoedingen in de vorm van Powerplay.

Maar de tegenboeking valt wel te berekenen met kWh meters. Want die is wel gebaseerd op de day ahead tarieven. Juist om op te heffen wat er langs de meter is gekomen bij het laden en ontladen van de batterij.

[ Voor 7% gewijzigd door bokkow op 06-10-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-07 09:20
Hij staat nu tegen negatieve tarieven te ontladen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:13
Guidoweb55 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:13:
Hij staat nu tegen negatieve tarieven te ontladen…
ZP kan niet altijd 6 gooien.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-06 09:41
Chiqo schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:35:
Iemand een idee hoe je het password kan resetten? Ik heb het zelf niet ingevuld.
Het enige wat ik moet doen is de tijd aanpassen van de Solis. Omdat solarman in ha denk dat 18:00 er een nieuwe dag begint.

[Afbeelding]
Ronde touch knop op de voorkant van de omvormer ingedrukt houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
John245 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Tijd dat ze de dobbelstenen van @Biet80 dan een x lenen 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
Dominic-070 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:48:
[...]

Ronde touch knop op de voorkant van de omvormer ingedrukt houden.
Bedankt dat heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
John245 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Nee, maar je kan wel het ontladen stoppen als het bedrag negatief wordt.
Een 6 gooien suggereer je dat dit een kansspel is en dat is het niet.

Hij is nu ook alweer een euro kwijt omdat hij bij hoge prijzen staat te laden en dat tegen lagere prijzen weer ontlaadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:32
Guidoweb55 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:27:
[...]

Nee, maar je kan wel het ontladen stoppen als het bedrag negatief wordt.
Een 6 gooien suggereer je dat dit een kansspel is en dat is het niet.

Hij is nu ook alweer een euro kwijt omdat hij bij hoge prijzen staat te laden en dat tegen lagere prijzen weer ontlaadt.
Loopt jouw geldteller alleen maar naar negatief of doet die ook wel eens positief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:05
Ik denk dat de Powerplay vergoeding wel eens 'misgrijpt' door timing issues.
Kijk eens naar onderstaande grafiek. Daarin plot ik de waardes vanuit Zonneplan én de waardes uit de Nexus (via Solis integratie).
De Nexus stond 'netjes' te ontladen op de onbalanspiek. Deze ontlaad actie is niet door zonneplan gemeten/opgepakt. Daardoor verdampte er een euro van de dagomzet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itapuVqdGCoYsrN_K-yWE954iQ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w1OILrncvOCPXclrrRU8B84V.png?f=fotoalbum_large

Inmiddles heb ik deze constatering ook aan Zonneplan voorgelegd.

[ Voor 5% gewijzigd door aritmeester op 07-10-2024 08:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
aritmeester schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:22:
Kijk eens naar onderstaande grafiek. Daarin plot ik de waardes vanuit Zonneplan én de waardes uit de Nexus (via Solis integratie).
De Nexus stond 'netjes' te ontladen op de onbalanspiek. Deze ontlaad actie is niet door zonneplan gemeten/opgepakt. Daardoor verdampte er een euro van de dagomzet.

[Afbeelding]

Inmiddles heb ik deze constatering ook aan Zonneplan voorgelegd.
Alleen, wat je hier ziet was een regeltoestand 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:05
bokkow schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:03:
[...]

Alleen, wat je hier ziet was een regeltoestand 2
Dat zou ook nuttig zijn om in de grafieken inzichtelijk te maken. Hoe achterhaal ik dat het om regeltoestand 2 ging?

Maar dan nog; als je de grafieken bekijkt zie je dat Zonneplan het ontlaadmoment van 7.15 heeft gemist in de metingen. Dat vindt ik opmerkelijk.
Als je dit doortrekt naar de resultaten op onbalansmarkt.com dan krijg ik het idee dat de uitlees-/rapportageinterval van de Nexus invloed kan hebben op de berekening van de Powerplay vergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
aritmeester schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:22:
De software reageert altijd reactief. (Dus in principe altijd (te) laat. Hooguit anticipeert het op een trend,. Was er maar een glazen bol waarin we vooraf zouden zien wat er gaat gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Simpel360 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:15:
[...]

Loopt jouw geldteller alleen maar naar negatief of doet die ook wel eens positief?
Loopt ook wel eens positief. Dan doet hij wat hij moet doen. En voor wat negatief is en voorkomen had kunnen worden hoop ik dat het systeem beter wordt door dat aan gegeven. Profiteren ook anderen van.

Als jij directeur van een bedrijf was en je medewerkers verdienen 100 euro terwijl ze 250 hadden kunnen verdien wijs je ze daar ook op.
Of gaan nemen we genoegen met een zesjes mentaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Guidoweb55 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:22:
[...]

Loopt ook wel eens positief. Dan doet hij wat hij moet doen. En voor wat negatief is en voorkomen had kunnen worden hoop ik dat het systeem beter wordt door dat aan gegeven. Profiteren ook anderen van.

Als jij directeur van een bedrijf was en je medewerkers verdienen 100 euro terwijl ze 250 hadden kunnen verdien wijs je ze daar ook op.
Jan Peter? Ben jij het? :+

Nee ik ben het eens; mag best kritisch zijn over het algoritme, zeker als deze zelflerend zou moeten zijn. Dan zou de SoC minder op 100% rusten en meer rond de 50%, en pas aanslaan op een delta van 100,-, maar zo denk ik er simpel over. Ik ben er van overtuigd dat dit uiteindelijk meer oplevert.

Was er niet iemand die een simulatie batterij had gebrouwen? In principe zou dat kunnen trouwens in HA, de enige feed die je nodig hebt is de onbalansprijs, moet je wel rekening houden met R2; dit levert grotendeels 0,- op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaan89
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-07 09:44
Weer een flinke spreiding in de resultaten vandaag. Ik presteer het dan altijd om ergens onderaan te eindigen :') Waar zou dit door komen? Ik heb geen verbindingsproblemen gehad voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
bastiaan89 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:32:
Weer een flinke spreiding in de resultaten vandaag. Ik presteer het dan altijd om ergens onderaan te eindigen :') Waar zou dit door komen? Ik heb geen verbindingsproblemen gehad voor zover ik kan zien.
Ik snap dat ook niet 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-07 13:47
@Dominic-070 is nog het meest aan de beurt vandaag. Dik in de min :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-06 09:41
OxyDrokz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:27:
@Dominic-070 is nog het meest aan de beurt vandaag. Dik in de min :/
Yup, een geen idee waarom, Geen beperkingen door DLB, geen verbindingsproblemen, net een nieuwe dongel. Contact opgenomen met ZP, ben benieuwd met wel antwoord ze komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Guidoweb55 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:22:
[...]

Het kwam op mij wat anders over.
Basis is toch de ZP demo waar je bij in de buurt moet blijven volgens mij.

Dat er wat issues zijn op verschillende vlakken is ook duidelijk. 6en gooien is toch lastig blijkbaar.

Ik denk dat de ZP directeuren het goed doen :Y)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 09:18
Ik stuur elke ochtend een nieuw gedichtje naar Kiki, sindsdien altijd inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-07 21:40
Ahum..... schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Door alle grote verbruikers op de goedkoopste uren hun werk te laten doen.
En door zo min mogelijk te verbruiken als de prijs per uur hoog is.
Dat zal in de donkere koude periode minder lukken ben ik bang.
Maar tot nu toe loopt het mooi gelijk op!
Zie onderstaand schema!
Wat is jouw kWh prijs bij Greenchoice?

[Afbeelding]
Ik betaal vanaf 1 oktober 28 (dal) of 29 cent per kWh. Augustus en september was dat nog 22/23 cent. Het screenshot dat je stuurde, betreft dat de teruglevering van de zonnepanelen, de batterij of beiden? Als de zon schijnt kan de stroomprijs zakken naar zo'n 15ct per kWh, maar de teruglevertarieven in het screenshot zijn 23 tot 26 cent... die snap ik niet helemaal.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Guidoweb55
Simpel360 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:41:
[...]

Het kwam op mij wat anders over.
Basis is toch de ZP demo waar je bij in de buurt moet blijven volgens mij.

Dat er wat issues zijn op verschillende vlakken is ook duidelijk. 6en gooien is toch lastig blijkbaar.

Ik denk dat de ZP directeuren het goed doen :Y)
Als dingen anders overkomen is dat vaak omdat het referentiekader van de ontvanger anders is dan van de zender.

Zonneplan werkt alleen op de onbalansmarkt. Hoe graag ze ook anders suggereren door heel veel stukken te maken over lokale netcongestie. Tientallen zinnen lang om af te sluiten dat ze met netbeheerders in onderzoek zijn…. Kortom, op die markt gebeurt niets.

Dan blijft de onbalansmarkt over, en alle batterijen van Zonneplan handelen daarop. De enige reden waarom mijn batterij andere resultaten heeft dan de jouwe (of de demobatterij) kan door DLB komen (waardeloos hoe Zonneplan dat oppakt) óf door verbindingsproblemen (en daar hoef ik je niets over te zeggen wat voor drama dat is (geweest)).

Alle batterijen doen hetzelfde en ik hoef de mijne niet te vergelijken met die van een ander.
Als mijn batterij oplaadt tegen een tarief van €90 en zich vervolgens ontlaadt tegen €-250 euro dan maak ik verlies.
Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat je uitzoekt hoe dat kan, zeker als je als organisatie constant loopt te pochen over je AI. Als dit een beoordelingsfout van een medewerker is (die het laden ontladen handmatig start) dan heb ik daar vrede mee. Als je dit laden en ontladen laat doen door een computer dan moet je dit soort missers aanpakken om te leren waarom de computer zoiets doet om te zorgen dat hij dat niet weer doet.

Daar irriteerde jouw opmerking mij, het sarcastisch(?) vragen of mijn batterij wel eens wat verdiende.
Of, als jij de keuze krijgt, kies jij dan voor 100 euro verdienen of 200 euro?

Misschien ligt het wel aan mij hoor, want vanuit Zonneplan krijg ik een stompzinnig antwoord dat ik vooral naar het rendement op langere termijn moet kijken en dat er soms minder verdiend wordt maar een totale ongeïnteresseerde houding “soms is het meer, soms minder” Geen enkele prikkel om het systeem te willen verbeteren of te willen leren. Vervolgens suggereren ze dat ik kennelijk naar de Epex prijzen kijk en niet naar de onbalans. (Terwijl er een screenshot van de Tennet onbalans markt bij zat)

Kortom. Ik zeg het al vaker, bij Zonneplan zitten een paar snelle jongens die een mooi product in de markt hebben gezet en zoveel mogelijk batterijen aan het verkopen zijn en ogenschijnlijk weinig op hebben met het krijgen van feedback.
Of het interesseert ze niet, of ze hebben geen invloed op de AI laad en ontlaad techniek (omdat ze dit kennelijk ingekocht bij een ander hebben)

Daarnaast zit er een zwikje mensen op een callcenter die zelf niet weten wat de feedback van klanten inhoud door zelf een onbalansgrafiek van Tennet als
Day ahead prijs aan te merken, gekopieerde en geplakte stukken tekst op basis van aannames te versturen en een dongle mogen verzenden.
Dat heet een zesjes mentaliteit en daar erger ik mij dood aan.
Zeker van een bedrijf wat zich er niet voor schaamt zichzelf op de borst te kloppen en zichzelf benoemd als voorloper op de energietransitie

[ Voor 6% gewijzigd door Guidoweb55 op 08-10-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 20-07 22:31
Pierdw schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Ik betaal vanaf 1 oktober 28 (dal) of 29 cent per kWh. Augustus en september was dat nog 22/23 cent. Het screenshot dat je stuurde, betreft dat de teruglevering van de zonnepanelen, de batterij of beiden? Als de zon schijnt kan de stroomprijs zakken naar zo'n 15ct per kWh, maar de teruglevertarieven in het screenshot zijn 23 tot 26 cent... die snap ik niet helemaal.
Hi Pierdw,
Het screenshot wat ik had geplaatst betreft inderdaad de teruglevering van onze zonnepanelen (9500wp) en van de batterij gezamenlijk.
Die 26 cent teruglever vergoeding was een momentopname van (beginnend) oktober, die werd uit eindelijk 23 cent.

Maar wij hebben best wel een aantal grote verbruikers die wij zo veel mogelijk inzetten tijdens de goedkoopste uren en daarvan is de 64 kw accu van de EV (Hyundai Kona) natuurlijk de grootste verbruiker.
En we zijn natuurlijk heel blij als de Nexus toevallig op goedkope uren laadt en op duurdere uren terug levert, maar daar heb je zoals bekend géén invloed op...

Theo

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Pierdw schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Zit batterij in verwerkt en dat wordt gecompenseerd op de factuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Ahum..... schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

En we zijn natuurlijk heel blij als de Nexus toevallig op goedkope uren laadt en op duurdere uren terug levert, maar daar heb je zoals bekend géén invloed op...

Theo
Die prijs waarop de Nexus laadt en ontlaadt zie jij niet in de app. Alles wat je in de app ziet zijn de prijzen op de dayahead markt, dus wat je accu rondpompt zie je in de app tegen dayahead prijzen. Pas op je factuur wordt dat verwerkt de geldende onbalansprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
Guidoweb55 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:34:
[...]

Die prijs waarop de Nexus laadt en ontlaadt zie jij niet in de app. Alles wat je in de app ziet zijn de prijzen op de dayahead markt, dus wat je accu rondpompt zie je in de app tegen dayahead prijzen. Pas op je factuur wordt dat verwerkt de geldende onbalansprijzen.
Dat de zp app de dayahead toont, wil niet zeggen dat deze elders niet te zien zijn. De Enius app is daar een mooi voorbeeld van en dan zie je soms gedragingen van de software die in ieder op z'n minst discutabel overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Guidoweb55 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:31:
[...]

Als dingen anders overkomen is dat vaak omdat het referentiekader van de ontvanger anders is dan van de zender.

Zonneplan werkt alleen op de onbalansmarkt. Hoe graag ze ook anders suggereren door heel veel stukken te maken over lokale netcongestie. Tientallen zinnen lang om af te sluiten dat ze met netbeheerders in onderzoek zijn…. Kortom, op die markt gebeurt niets.

Dan blijft de onbalansmarkt over, en alle batterijen van Zonneplan handelen daarop. De enige reden waarom mijn batterij andere resultaten heeft dan de jouwe (of de demobatterij) kan door DLB komen (waardeloos hoe Zonneplan dat oppakt) óf door verbindingsproblemen (en daar hoef ik je niets over te zeggen wat voor drama dat is (geweest)).

Alle batterijen doen hetzelfde en ik hoef de mijne niet te vergelijken met die van een ander.
Als mijn batterij oplaadt tegen een tarief van €90 en zich vervolgens ontlaadt tegen €-250 euro dan maak ik verlies.
Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat je uitzoekt hoe dat kan, zeker als je als organisatie constant loopt te pochen over je AI. Als dit een beoordelingsfout van een medewerker is (die het laden ontladen handmatig start) dan heb ik daar vrede mee. Als je dit laden en ontladen laat doen door een computer dan moet je dit soort missers aanpakken om te leren waarom de computer zoiets doet om te zorgen dat hij dat niet weer doet.

Daar irriteerde jouw opmerking mij, het sarcastisch(?) vragen of mijn batterij wel eens wat verdiende.

Misschien ligt het wel aan mij hoor, want vanuit Zonneplan krijg ik een stompzinnig antwoord dat ik vooral naar het rendement op langere termijn moet kijken en dat er soms minder verdiend wordt maar een totale ongeïnteresseerde houding “soms is het meer, soms minder” Geen enkele prikkel om het systeem te willen verbeteren of te willen leren. Vervolgens suggereren ze dat ik kennelijk naar de Epex prijzen kijk en niet naar de onbalans. (Terwijl er een screenshot van de Tennet onbalans markt bij zat)

Kortom. Ik zeg het al vaker, bij Zonneplan zitten een paar snelle jongens die een mooi product in de markt hebben gezet en zoveel mogelijk batterijen aan het verkopen zijn en ogenschijnlijk weinig op hebben met het krijgen van feedback.
Of het interesseert ze niet, of ze hebben geen invloed op de AI laad en ontlaad techniek (omdat ze dit kennelijk ingekocht bij een ander hebben)

Daarnaast zit er een zwikje mensen op een callcenter die zelf niet weten wat de feedback van klanten inhoud door zelf een onbalansgrafiek van Tennet als
Day ahead prijs aan te merken, gekopieerde en geplakte stukken tekst op basis van aannames te versturen en een dongle mogen verzenden.
Zeker van een bedrijf wat zich er niet voor schaamt zichzelf op de borst te kloppen en zichzelf benoemd als voorloper op de energietransitie
Gedeeltelijk eens maar ook een gedeelte oneens.

De Nexus kan ook in zelfconsumptiemodus draaien en als iemand wisselt tussen die modus en de onbalans modus krijg je ook verschillen in opbrengst. Vrijwel niemand die de zelfconsumptie modus gebruikt natuurlijk want het levert niets op en het is duidelijk vatbaar voor verbetering (beta indeed).

Ik denk echter dat ookal is het algoritme nog zo secuur er altijd gevallen blijven waar je zelf moet betalen of niks krijgt door het ontstaan van regeltoestand 2. Daar hebben de accu gebruikers bij Frank Energie ook last van en elke andere accu die op die markt actief is. In 2024 is het aandeel R2 veel groter dan afgelopen jaren. Daar moet eerst iets aan gedaan worden, bijvoorbeeld door het afdwingen van een ramp-up in plaats van meteen met 100% laden en ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egA-NRvZ1-OOwfzhy530yw_J06o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LjnSnFugj8dgEq5SA6uAEmtL.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het ZP algoritme exact hetzelfde is als die bij Frank en ze dit uitbesteden aan een 3rd party die dit names hun doet. De laad -en ontlaad acties zijn vrijwel identiek tussen deze twee aanbieders.

Ik ben het wel eens met je over de gebrekkige communicatie en kwaliteit van het callcenter. De willekeurige antwoorden van Kiki helpen ook niet, dat moet echt beter. Goed dat ze ook op de vingers zijn getikt door gemeenten over het pushen van batterij aanschaf voor hun stedelijke "projecten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 20-07 22:31
@Guidoweb55

Hi Guidoweb55,

Ik ben geen Tweaker en leer graag!
Kan je mij dat (nog) duidelijker uitleggen?
Ik heb de Nexus achter een Homewizard kWh meter hangen en daar kan ik toch zien met welke kWh prijs de Nexus aan het laden en aan het ontladen is, dat zijn toch de day ahead prijzen?
De grafiek en afname en terug lever totalen van mijn homewizard P1 meter zijn exact hetzelfde als op de Zonneplan app, die zijn dan toch van invloed op de gemiddelde uur prijzen?

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Guidoweb55 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:31:
[...]

Ontspan :*)
Kreeg de indruk dat hij alleen maar 1en gooide ipv de gewenste (en beloofde) 6sen.
Ben het gewoon met je eens :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ahum..... schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:27:
@Guidoweb55

Hi Guidoweb55,

Ik ben geen Tweaker en leer graag!
Kan je mij dat (nog) duidelijker uitleggen?
Ik heb de Nexus achter een Homewizard kWh meter hangen en daar kan ik toch zien met welke kWh prijs de Nexus aan het laden en aan het ontladen is, dat zijn toch de day ahead prijzen?
De grafiek en afname en terug lever totalen van mijn homewizard P1 meter zijn exact hetzelfde als op de Zonneplan app, die zijn dan toch van invloed op de gemiddelde uur prijzen?
Kleine tip. Topic Starter gelezen?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-07 19:00
Ik kreeg een mail van Zonneplan.

thuisbatterij-project in mijn regio gestart. Ik krijg 300 euro terug!

Accu geplaatst 3 september.

Dit ter info.

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-07 11:10
Enexis is tegen onbalanshandel via het laagspanningsnet.

Welke invloed gaat dit hebben op de toekomst van de Nexus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
Peterhardenberg schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:11:
Enexis is tegen onbalanshandel via het laagspanningsnet.

Welke invloed gaat dit hebben op de toekomst van de Nexus?
Mhh dit is toch weel vrij harde uitspraak richting een thuisbatterij met onbalans...

Verder snap ik dit stuk heel goed:
‘De netbeheerder moet thuisbatterijen aan kunnen sturen als noodmaatregel om netuitval te voorkomen’, aldus de netbeheerder. ‘Een goede registratieplicht – via energieleveren.nl – is noodzakelijk om inzicht te creëren in wat er wel en niet mogelijk is per huishouden of wijk.’
Lijkt mij dat het toch wel te doen moet zijn om per postcode dit aan te sturen?

Zal er denk ik ook aan liggen wat uit de proef met Liander komt, of dat nuttig gaat zijn.

Ik bedoel ik snap het wel hoor, een thuisbatterij pompt totaal willekeurig (vanuit het perspectief van het laagspanningsnet) 10kW erop, of eraf. Terwijl een normaal huishouden op 2kW is berekend. Dat zijn dus 5 woningen die continu schommelen.

Zou wel zuur zijn voor ons natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:34
Beleid en bijbehorende maatregelen zijn zeker nodig om de groei van thuisbatterijen beheersbaar te houden de komende jaren. Tevens schat ik in dat LFP batterijen relatief snel goedkoper zullen worden waardoor de drempel weer lager wordt om er een aan te schaffen.

Het is natuurlijk kul om deze innovatie tegen te houden met zo'n oproep. Dat is typisch ouderwets denken, daarmee wordt de energietransitie naar 100% duurzame energie niet geholpen. (Thuis) batterijen zijn onderdeel van de oplossing, niet onderdeel van het probleem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• John245
frankrox schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:38:
Beleid en bijbehorende maatregelen zijn zeker nodig om de groei van thuisbatterijen beheersbaar te houden de komende jaren. Tevens schat ik in dat LFP batterijen relatief snel goedkoper zullen worden waardoor de drempel weer lager wordt om er een aan te schaffen.

Het is natuurlijk kul om deze innovatie tegen te houden met zo'n oproep. Dat is typisch ouderwets denken, daarmee wordt de energietransitie naar 100% duurzame energie niet geholpen. (Thuis) batterijen zijn onderdeel van de oplossing, niet onderdeel van het probleem.
Thuisbatterijen zijn inderdaad deel van de oplossing als ze gebruikt worden om overtollige PV in op te slaan. Ik kan me geheel vinden in het standpunt van de netbeheerders.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
frankrox schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:38:

Is natuurlijk kul om zo kort door de bocht dit te stellen. De wijze waarop zonneplan de batterijen aanstuurt begint onderdeel van het probleem te worden ipv de oplossing. Als je dat niet wil zien omdat je zelf zon ding aangeschaft hebt prima, maar dan ook niet van die kul argumenten gebruiken. Thuiisbatterijen zijn onderdeel van de oplossing als ze gebruikt worden voor het opslaan en later gebruiken van je zonnestroom of om te profiteren van dynamische tarieven. Alle andere zaken zijn opportunistisch gebruik maken van een systematiek die aangepast moet worden.

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vandaag de brief van de belastingdienst met btw-id ontvangen, dus weer wat dichterbij de belastingteruggave. Mijn Nexus is 15 april geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
mrme12345 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Is natuurlijk kul om zo kort door de bocht dit te stellen. De wijze waarop zonneplan de batterijen aanstuurt begint onderdeel van het probleem te worden ipv de oplossing. Als je dat niet wil zien omdat je zelf zon ding aangeschaft hebt prima, maar dan ook niet van die kul argumenten gebruiken. Thuiisbatterijen zijn onderdeel van de oplossing als ze gebruikt worden voor het opslaan en later gebruiken van je zonnestroom of om te profiteren van dynamische tarieven. Alle andere zaken zijn opportunistisch gebruik maken van een systematiek die aangepast moet worden.
Het is helemaal niet opportunistisch gebruik. Juist door de onbalansmarkt en de toename van verschillende partijen die daarop acteren is het de afgelopen 2 jaar een stuk goedkoper geworden om de onbalans op het net op te vangen, terwijl de onbalans juist in deze periode enorm is toegenomen..!

De onbalansmarkt is en de extra partijen daarop is een oplossing voor een probleem waarop te laat is geacteerd. Ondertussen hebben we nog steeds het meest betrouwbare stroomnet (van de wereld?) ondanks deze enorme toename aan groene stroom en daarmee een toename aan onbalans.

De oude contracten die voorheen golden (contract om bijvoorbeeld een aluminiumfabriek acuut af laten te afschakelen bij grote onbalans) en waar voorheen meer gebruik van werd gemaakt waren vele malen duurder.

Zonder de extra partijen op de onbalansmarkt zou het Nederlandse stroomnet onbetrouwbaarder worden en zouden de onbalanskosten veel hoger uitvallen. Dan zou iedereen meer gaan betalen of zou er minder geld overblijven om daadwerkelijk te upgraden en te innoveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
John245 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Thuisbatterijen zijn inderdaad deel van de oplossing als ze gebruikt worden om overtollige PV in op te slaan. Ik kan me geheel vinden in het standpunt van de netbeheerders.
Dat hoeft niet eens je eigen PV te zijn. Zolang een batterij maar laadt tijdens de goedkope uren en ontlaad tijdens de piek uren help je al enorm mee.

Had hier laatst een discussie over: als we in Nederland elke sociale huurwoning zo een Tibber thuisbatterij van €1000 sturen die ze allemaal zelf kunnen aansluiten heb je voor €2 miljard aan kosten in één klap tussen de 2GW en 3GW aan peak shaving.

Zou denk ik in een jaar geregeld kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ApexAlpha schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Dat hoeft niet eens je eigen PV te zijn. Zolang een batterij maar laadt tijdens de goedkope uren en ontlaad tijdens de piek uren help je al enorm mee.

Had hier laatst een discussie over: als we in Nederland elke sociale huurwoning zo een Tibber thuisbatterij van €1000 sturen die ze allemaal zelf kunnen aansluiten heb je voor €2 miljard aan kosten in één klap tussen de 2GW en 3GW aan peak shaving.

Zou mooi zijn als ze dat zouden doen. Ben het geheel met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
John245 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Zou mooi zijn als ze dat zouden doen. Ben het geheel met je eens.
En dan wel erbij invoeren dat de belasting per kWh aan elektriciteit dynamisch wordt: maximaal de EPEX prijs van dat uur en max 13ct per kWh.

Dan loont het voor iedereen, ook met vast contract, gigantisch om groene stroom te gaan gebruiken en kun je met thuisbatterijen veel beter financieel uit zonder onbalans handelen.

Maar goed ik heb het niet voor het zeggen in dit land. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
frankrox schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Het is helemaal niet opportunistisch gebruik. Juist door de onbalansmarkt en de toename van verschillende partijen die daarop acteren is het de afgelopen 2 jaar een stuk goedkoper geworden om de onbalans op het net op te vangen, terwijl de onbalans juist in deze periode enorm is toegenomen..!

De onbalansmarkt is en de extra partijen daarop is een oplossing voor een probleem waarop te laat is geacteerd. Ondertussen hebben we nog steeds het meest betrouwbare stroomnet (van de wereld?) ondanks deze enorme toename aan groene stroom en daarmee een toename aan onbalans.

De oude contracten die voorheen golden (contract om bijvoorbeeld een aluminiumfabriek acuut af laten te afschakelen bij grote onbalans) en waar voorheen meer gebruik van werd gemaakt waren vele malen duurder.

Zonder de extra partijen op de onbalansmarkt zou het Nederlandse stroomnet onbetrouwbaarder worden en zouden de onbalanskosten veel hoger uitvallen. Dan zou iedereen meer gaan betalen of zou er minder geld overblijven om daadwerkelijk te upgraden en te innoveren.
Ja maar dat zit echt niet in die thuisbatterijtjes van zonneplan......dat gaat om grootschalige batterijen en nieuwe afschakelcontracten die steeds meer worden aangesloten en afgesloten dat de onbalanskosten nog redelijk in toom worden gehouden (ook al zijn deze gigantisch gestegen de afgelopen 10 jaar). Ook dat zonneplan in bepaalde steden doet of ze samenwerken met gemeentes en daar dan in de dure wijken veel batterijen verkopen die dan straks het net gaan belasten is natuurlijjk alleen commercieel opportunistisch gedrag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 16-04 13:43
ApexAlpha schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Ik denk dat er dan ongeveer 10-20% worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
mrme12345 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

Ja maar dat zit echt niet in die thuisbatterijtjes van zonneplan......dat gaat om grootschalige batterijen en nieuwe afschakelcontracten die steeds meer worden aangesloten en afgesloten dat de onbalanskosten nog redelijk in toom worden gehouden (ook al zijn deze gigantisch gestegen de afgelopen 10 jaar). Ook dat zonneplan in bepaalde steden doet of ze samenwerken met gemeentes en daar dan in de dure wijken veel batterijen verkopen die dan straks het net gaan belasten is natuurlijjk alleen commercieel opportunistisch gedrag,
Onwaar. Grootschalige batterijen zijn nog amper of niet actief. Ik ben heel benieuwd of de business case rondkomt voor een aantal groot in het nieuws aangekondigde projecten. Veel plannen en nieuws, weinig operationeel. Ik begrijp je reactie ook niet. Je bent in ieder geval tegen zonneplan merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
IplugNplay schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Ik denk dat er dan ongeveer 10-20% worden aangesloten.
Mwah denk dat je dat onderschat. Mensen zijn wel gretig voor gratis geld meestal.

Maar goed het was maar een hersenspinsel. Ik heb het ook niet super uitgedacht of zo, maar leek mij relatief gezien een goedkope manier om die pieken 's avonds vrij snel en veel te verlichten.

[ Voor 26% gewijzigd door ApexAlpha op 09-10-2024 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

mrme12345 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

Doet alsof ze samenwerken? Al meerdere keren voorbij gekomen dat ZP zelfs op de website zet dat ze niet samenwerken met de gemeente.

Het lijkt er op alsof je met hetzelfde gestrekte been erin gaat als Enexis.

Liander snapt het namelijk wel;

"Thuisbatterijen kunnen volgens Liander in de toekomst een deel van de flexibiliteit leveren die nodig is voor de energietransitie. Door duurzame energie op te slaan en te gebruiken op momenten van hoge vraag kunnen thuisbatterijen namelijk helpen om de balans tussen vraag en aanbod gelijk te houden."

Dat er regels moeten komen is helemaal waar, protocollen en de hele zooi. Maar onbalans ontstaat voor meer dan 90% landelijk en lokaal er is niet zo heel veel dat daar van afwijkt.

ALs dat wel het geval zou zijn waar is dan de data van Enexis? Die vrezen alleen dat....datzelfde geldt ook voor elk zonnepaneel wat nog gelegd wordt.

Maak thuisbatterijen deel van de oplossing en ga niet met het vingertje lopen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
frankrox schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Onwaar. Grootschalige batterijen zijn nog amper of niet actief. Ik ben heel benieuwd of de business case rondkomt voor een aantal groot in het nieuws aangekondigde projecten. Veel plannen en nieuws, weinig operationeel. Ik begrijp je reactie ook niet. Je bent in ieder geval tegen zonneplan merk ik.
Tuurlijk joh:
https://www.energystoragenl.nl/projects/

En het klopt dat er veel in de pijplijn staan waarvan de vraag is of ze de eindstreep gaan halen, maar los daarvan is er al heel veel gerealiseerd (giga storage, semper storage, curtailment projecten enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
NightHawk4 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

Doet alsof ze samenwerken? Al meerdere keren voorbij gekomen dat ZP zelfs op de website zet dat ze niet samenwerken met de gemeente.

Het lijkt er op alsof je met hetzelfde gestrekte been erin gaat als Enexis.

Liander snapt het namelijk wel;

"Thuisbatterijen kunnen volgens Liander in de toekomst een deel van de flexibiliteit leveren die nodig is voor de energietransitie. Door duurzame energie op te slaan en te gebruiken op momenten van hoge vraag kunnen thuisbatterijen namelijk helpen om de balans tussen vraag en aanbod gelijk te houden."

Dat er regels moeten komen is helemaal waar, protocollen en de hele zooi. Maar onbalans ontstaat voor meer dan 90% landelijk en lokaal er is niet zo heel veel dat daar van afwijkt.

ALs dat wel het geval zou zijn waar is dan de data van Enexis? Die vrezen alleen dat....datzelfde geldt ook voor elk zonnepaneel wat nog gelegd wordt.

Maak thuisbatterijen deel van de oplossing en ga niet met het vingertje lopen wijzen.
Precies wat ik zeg, batterijen gebruiken voor opslag van je eigen zonnestroom en/of dynamisch laden. Liander en Enexis snappen het inderdaad.

[ Voor 11% gewijzigd door mrme12345 op 09-10-2024 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
één voordeel is dat onze politiek en regering zo tergend traag en wispelterug zijn met letterlijk alles dat we onze batterij wel terug verdiend hebben voordat er iets verandert.

Hoe lang proberen ze nu salderen al af te schaffen? 10 jaar? En het is nóg niet officieel vastgelegd... :+

[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 09-10-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

mrme12345 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Precies wat ik zeg, batterijen gebruiken voor opslag van je eigen zonnestroom en/of dynamisch laden. Liander en Enexis snappen het inderdaad.
"Liander waarschuwt dat op sommige momenten de productie van duurzame-energiebronnen zo hoog is dat de stroomprijzen ook laag zijn als er een piek is in afname. Thuisbatterijen die dan willen handelen, vergroten de regionale piek waardoor de drukte op het stroomnet regionaal toeneemt. Dit komt volgens de netbeheerder nu nog heel weinig voor, maar het is de verwachting dat dit fenomeen na 2030 vaker zal optreden door een grote groei van met name wind op zee.

Om die reden wil de netbeheerder nu al starten met het slim inrichten van de flexibiliteit van thuisbatterijen, zodat ze straks kunnen helpen om de congestie te verminderen."

Precies.....echt 8)7 . Onderdeel van de oplossing is slim inzetten.
Leuk dat dynamisch laden maar er staat gewoon letterlijk in de eerste zin dat het laden dan voor problemen kan zorgen....

Misschien het artikel lezen op solarmagazine?

[ Voor 5% gewijzigd door NightHawk4 op 09-10-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:28
NightHawk4 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:20:
Precies.....echt 8)7 . Onderdeel van de oplossing is slim inzetten.
Leuk dat dynamisch laden maar er staat gewoon letterlijk in de eerste zin dat het laden dan voor problemen kan zorgen....
Probleem is waarschijnlijk dat Nexus stuurt op landelijke EXEP of spotprijzen, geen rekening houdt met de situatie in het transformatorhuis op het lokale laagspanningsnet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Probleem is waarschijnlijk dat Nexus stuurt op landelijke EXEP of spotprijzen, geen rekening houdt met de situatie in het transformatorhuis op het lokale laagspanningsnet.
Correct maar tegelijk is de vraag hoe vaak dat voorkomt? Als je 10% van de tijd maar een probleem hebt in je transformatorhuis zou het nogal zonde zijn om daarvoor 100% van de tijd de batterij uit te zetten.

Kind, badwater enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

ApexAlpha schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:18:
één voordeel is dat onze politiek en regering zo tergend traag en wispelterug zijn met letterlijk alles dat we onze batterij wel terug verdiend hebben voordat er iets verandert.

Hoe lang proberen ze nu salderen al af te schaffen? 10 jaar? En het is nóg niet officieel vastgelegd... :+
Al sinds 2015 inderdaad en uiteindelijk is dat het probleem van de netcongestie (oftewel transportprobleem) en daar blijven de vergoedingen tot 2027 nog steeds in stand. :X 8)7

Maar het gaat mij er niet om dat mijn Nexus blijft doordrammen op een verdienmodel waarbij problemen ontstaan, gebruik hem intelligent en zorg dat er een fatsoenlijke vergoeding voor is.

Veel problemen waar Liander (en Enexis ook maar die noemen geen data alleen maar waarschijnlijkheden) pas verwacht dat het in 2030 problemen gaat veroorzaken. Tot die tijd gaat R2 vaker ingezet worden schat ik.
hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

En daar gaat Liander wel naar kijken vie een proefopstelling om te zien hoe men dat kan sturen. Datzelfde deed Zonneplan ook met het uitschakelen van PV installaties.

Eigenlijk allemaal onderdeel van het transitieprobleem en de oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door NightHawk4 op 09-10-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
Beide dongles geen verbinding momenteel voor 30min

Edit

Zo te zien niet de enige lotgenoot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if2Fj0OCZaHyhQGekiEBoPFuHk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5WIOnPe60omFgnUzsH49Q6Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Chiqo op 09-10-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-07 22:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5AXQAVNaDINqmDbjvHbksRWI_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tAN0f0SQaQGr15tmuZX34ZS.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas hier ook. Gebeld en blijkt een landelijke storing te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-07 11:10
Chiqo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:39:
Beide dongles geen verbinding momenteel voor 30min

Edit

Zo te zien niet de enige lotgenoot.

[Afbeelding]
1 gelukje, kost je weinig inkomsten vandaag :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ah had die van mij al gereset snel... niet gedacht ff te checken hier.

bijzondere vind ik dat die LED lang blijft doorgaan nadat de dongel eruit is. Zit er een CMOS in dat ding of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaan89
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-07 09:44
Peterhardenberg schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Ja echt waanzinnig, zo ongeveer een halve cent per kWh binnengehaald vandaag. Powerplay is een beetje in de war deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
Peterhardenberg schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Sterker nog, dat kleine beetje opbrengst loopt nog achteruit ook...
Pagina: 1 ... 16 ... 57 Laatste