• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 12:43
Venzent schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:38:
Vannacht tot nu weer drama. Waar de systemen nu op een opbrengst van €3,- + zitten, zit mijn systeem momenteel op -€3,20.
Dit maal een mail gestuurd met de verwachting dat ze dit oppakken en mij informeren. Vastlegging via de mail voor de zekerheid.....
Sowieso vreemd vandaag, wel hele grote verschillen:
https://onbalansmarkt.com/nexus/live

Lijkt erop dat een aantal de piek van vanochtend voor 6 uur gemist hebben en sommigen zelfs beide.

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Kikkasz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:38:
[...]

Sowieso vreemd vandaag, wel hele grote verschillen:
https://onbalansmarkt.com/nexus/live

Lijkt erop dat een aantal de piek van vanochtend voor 6 uur gemist hebben en sommigen zelfs beide.
Die piek vanmorgen was wel heel kort. Mijn Nexus ging pas rond een uur of 9 weer online en ik zit nu op €4,66.
Mijn data komt er nog aan, eerst wat andere bouwtechnische zaken afhandelen voordat ik met HA aan de slag ga :z

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 12:04
1850 is mijn nieuwe favoriete getal 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:49
ApexAlpha schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:39:
1850 is mijn nieuwe favoriete getal 8)
Mijn favoriete getal is 2850.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• ApexAlpha
John245 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:41:
[...]

Mijn favoriete getal is 2850.
:o :o

Die heb ik nog niet gespot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:00
Ik vind -512 ook een leuk getal

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-09 16:44
waarom is eigenlijk het maximum bedrag altijd 1850 of -1850 op de onbalans markt?

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 18:49
Wat een verschil vandaag tussen de systemen ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivolution
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 12:20
@Leftblank Super bedankt voor al je inspanningen rondom de onbalansmarkt.com website. Much appreciated!

Indien je nog op zoek bent naar feature requests of ideeën: wellicht is het handig om bij het live inzicht, maar bijvoorbeeld ook per maand heel snel te kunnen zien wat de spreiding is van de opbrengsten. Als je bijvoorbeeld de mediaan, het 20e en het 80e percentiel toont dan kan je in één oogopslag zien hoe je er ongeveer voor staat tegenover de andere systemen. Met een groeiend aantal aangesloten systemen worden de lijsten namelijk steeds langer.

Slechts een idee, ook zonder implementatie ervan is het nog steeds een topinitiatief!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
@ivolution thanks! Een variant op wat je beschrijft stond op de to do list en ik verwacht dat dat er binnenkort aan zal komen, de huidige weergave werkte best aardig met 5 datapunten per maand maar nu we al op 68 systemen zitten kan het duidelijk beter.

Eerlijk gezegd had ik een boxplot van de opbrengsten per maand afgeschreven als 'too much' maar misschien was dat achteraf zo gek nog niet :+.

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09 12:30
1850 <3

• bastiaan89
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 15:52
Chiqo schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:42:
Wat een verschil vandaag tussen de systemen ;w
Nogal ja, en zoals elke keer afgelopen week trek ik daarbij aan het kortste eind... Misschien maar even navraag doen of er storingen waren. In HA zie ik zo snel niks geks, of moet je daarvoor zelf nog wat klussen?

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Mijn batterij is leeg halverwege de huidige piek... terwijl de andere systemen veel meer over hebben.
Ik kan nergens een storing ontdekken vandaag...

edit: zie het al. Bij elk kort piekje op 1 fase gaat dat ding zo 10 minuten in DLB. Wat een waardeloze "dynamische" configuratie zeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IA4EfksGIOhNJI7s3HzQ9KXuLNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/62150WZgw6p5xGBX3y7pMe4b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door m00 op 26-09-2024 18:01 ]

• ApexAlpha
m00 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:52:
Mijn batterij is leeg halverwege de huidige piek... terwijl de andere systemen veel meer over hebben.
Ik kan nergens een storing ontdekken vandaag...
[Afbeelding]
Hier nu ook bijna leeg, 7%. Wel bijna €20 gepakt vandaag dus hij heeft wel gewerkt.

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 19:59
Ja wat is er aan de hand! ( Positief) Ik heb de teller ook ineens al op 20 euro vandaag!

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 08-09 23:17
Onstuimig weer, vooral in het westen van het land en op zee.
Kan spannend worden vannacht, zware windstoten code geel :S

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Mooie dag vandaag! Ik snap alleen niet waarom hij nu vol ontlaadt…. Bewaar die stroom nou voor een eventuele volgende piek!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
Ben benieuwd naar de tactiek van Powerplay met het onstuimige weer van vandaag...
De Nexus staat 100% geladen te trappelen van ongeduld (ik ook trouwens oOo ).
Hopelijk weer een zelfde opbrengst als gisteren!

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ahum..... schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:39:
Ben benieuwd naar de tactiek van Powerplay met het onstuimige weer van vandaag...
De Nexus staat 100% geladen te trappelen van ongeduld (ik ook trouwens oOo ).
Hopelijk weer een zelfde opbrengst als gisteren!
Ik zou bij dit weer juist verwachten dat de Nexus leeg zou moeten zijn. Veel windenergie beschikbaar.... dus overschot? Andere kant kunnen ze daar afschalen vrij snel. Dat zou dan voor de dips moeten zorgen en een volle accu is dan gewenst? Spannend 😜.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:23

GaMbiNo

1337

Devke schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:47:
[...]

Ik zou bij dit weer juist verwachten dat de Nexus leeg zou moeten zijn. Veel windenergie beschikbaar.... dus overschot? Andere kant kunnen ze daar afschalen vrij snel. Dat zou dan voor de dips moeten zorgen en een volle accu is dan gewenst? Spannend 😜.
De accu was gisteravond ook leeg, maar er is al een halve dag een overschot aan stroom en dus is hij alweer een tijdje vol. Op dit soort dagen zou je ook een 40 kWh batterij vol kunnen krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
Kan iemand mij helpen met de laatste stapjes om de live data te pushen naar onbalansmarkt?
Ik heb HA geïnstalleerd, de Zonneplan integratie etc etc, ik zie ook mijn data op het dashboard.
Ik heb de restcommand en API key in de configuration.yaml gezet.

Alleen het laatste stukje van de Automation lukt me niet:
Er staat
"Maak een Automation aan met als trigger de verandering van de 'thuisbattery_today' sensor."
Ik zie deze sensor niet, wel een aantal andere die wat specifieker zijn, gewoon 1 van die kiezen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEaYW1XVxifjsPF3yDDq-MVl8UM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xeZfaSCNR7FRsoa71VwiTIxk.png?f=user_large

En de laatste snap ik helemaal niet:
"Voeg een resultaat toe van type 'RESTful Command: trigger_zonneplan_nexus_stats_sync'."

Ik neem aan dat dit de action is van de automation, maar in alle opties verdwaal ik.
Alles is nieuw voor mij (met name HA), dus als iemand die laatste stapjes kan toelichten graag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:34:
Kan iemand mij helpen met de laatste stapjes om de live data te pushen naar onbalansmarkt?
Ik heb HA geïnstalleerd, de Zonneplan integratie etc etc, ik zie ook mijn data op het dashboard.

Er staat
"Maak een Automation aan met als trigger de verandering van de 'thuisbattery_today' sensor."
Ik zie deze sensor niet, wel een aantal andere die wat specifieker zijn, gewoon 1 van die kiezen?
[Afbeelding]

"Voeg een resultaat toe van type 'RESTful Command: trigger_zonneplan_nexus_stats_sync'."

Ik neem aan dat dit de action is van de automation, maar in alle opties verdwaal ik.
Alles is nieuw voor mij (met name HA), dus als iemand die laatste stapjes kan toelichten graag ;-)
Dit is mijn trigger:
YAML:
1
2
3
4
5
platform: state
entity_id:
  - sensor.thuisbatterij_last_measured
to: null
id: Thuisbatterij Last measured veranderd

En mijn actie:
YAML:
1
2
3
data: {}
alias: Restful Nexus
action: rest_command.trigger_zonneplan_nexus_stats_sync

Mogelijk kun je hier wat mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:32
Ik denk dat je een tijdtrigger moet kiezen, waarmee je één keer in de zoveel tijd de data upload. Dus niet kiezen voor apparaat maar voor 'tijd en locatie'.
Venzent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:34:

Er staat
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
GaMbiNo schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:37:
[...]

Dit is mijn trigger:
YAML:
1
2
3
4
5
platform: state
entity_id:
  - sensor.thuisbatterij_last_measured
to: null
id: Thuisbatterij Last measured veranderd

En mijn actie:
YAML:
1
2
3
data: {}
alias: Restful Nexus
action: rest_command.trigger_zonneplan_nexus_stats_sync

Mogelijk kun je hier wat mee. :)
Waar / hoe maak je die aan? Is dat middels de file-editor in een YAML file??? Zoals gezegd, nieuw in HA, dat ding draait net een uurtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
pzijde schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:38:
Ik denk dat je een tijdtrigger moet kiezen, waarmee je één keer in de zoveel tijd de data upload. Dus niet kiezen voor apparaat maar voor 'tijd en locatie'.

[...]
Dat kan ook, maar dan snap ik nog niet hoe ik die action aan maak:
"Voeg een resultaat toe van type 'RESTful Command: trigger_zonneplan_nexus_stats_sync"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:40:
[...]

Waar / hoe maak je die aan? Is dat middels de file-editor in een YAML file??? Zoals gezegd, nieuw in HA, dat ding draait net een uurtje ;)
Je plaatst de restful configuratie in de configuration.yaml.

En voor bovenstaande automatisering ga je naar Instellingen -> Automatiseringen.
Daar maak je een nieuwe lege automatisering aan.
Daar voeg je een trigger aan toe, als je niet de grafische interface wil gebruiken omdat je bijvoorbeeld bovenstaande wil kopiëren/plakken kies je daar voor "Bewerken als yaml"
.

Voor de actie min of meer hetzelfde.

De automatisering trapt dan de restful configuratie af die je in de configuration.yaml hebt geplaatst.

Pas maar op. Home Assistant is enorm verslavend zodra je er een beetje handigheid in krijgt. ;)
Maar in het begin is het allemaal even zoeken inderdaad.

[ Voor 16% gewijzigd door GaMbiNo op 27-09-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrUnknown1898
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-07 15:38
Zie dat de demo accu de 2000 euro grens is gepasseerd met nog een volle maand te gaan (voordat hij een jaar draait). Misschien toch maar eens de gok gaan wagen begin volgend jaar.

EDIT: Link: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo

[ Voor 15% gewijzigd door MrUnknown1898 op 27-09-2024 16:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venzent
@GaMbiNo @pzijde
Thanks guys, hij doet het, staat erbij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Venzent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:40:
[...]

Je kunt als je in HA bezig bent voor bijvoorbeeld een automation of trigger ook rechts boven de 3 puntjes aanklikken. Daar staat dat je naar yaml kunt overschakelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7xGVuJd5lbYIICaBDKdJZD7MvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9Vmy8l50m3q09bwNZL5eCbI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebKcd9NkWel9i1HoMGavTFXwplo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jkqfR10YG3XSVKMQzw1lVVH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ym3fXLFF4-o_7hqrZjbMycO70Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9n7olkfyXddODgDiT5Ez5wVJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Devke op 27-09-2024 18:56 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venzent
GaMbiNo schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:43:
[...]

Pas maar op. Home Assistant is enorm verslavend zodra je er een beetje handigheid in krijgt. ;)
Maar in het begin is het allemaal even zoeken inderdaad.
Heb jaren met Domoticz gewerkt voordat ik overstapte naar een Homey. De Homey is retestabiel en doet wat ik wil, maar merk inderdaad dat het freubelen en in HA wel weer leuk is. Dashboards maken enzo. Misschien die 2 koppelen en dan best of both gebruiken …..

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 20:28
Zowaar een gerucht op internet gezien: Tesla gaat bidirectioneel laden ergens in 2025 introduceren op al hun modellen. Mogelijk dus ook de oudere modellen omdat men vermoed dat deze hardwarematig al voorbereid waren.
Super betrouwbare bron: https://www.whichcar.com....usk-says-its-inconvenient

Echter rijst dan de vraag: hoe gaat dat er uit zien voor ons, met een Nexus?
Heeft iemand daar al eens over gebrainstormd? Je wilt natuurlijk niet de ene batterij met de andere voeden.
Ik weet dat de laadpaal van Zonneplan NIET bidirectioneel doet omdat ze daar de practische nut niet van inzien tav de kosten. Maar ik Ie dit wel anders.

Idealiter wil ik natuurlijk dat de auto een extensie wordt op de batterij en powerplay vrolijk ook een deel van mijn auto capaciteit kan gebruiken... Maar dat is natuurlijk een utopie. Tenzij we de boel natuurlijk handmatig overschrijven.

Los daarvan wil ik de auto accu als buffer voor mijn huis gebruiken en zo altijd de goedkope stroom gebruiken. Heeft iemand daar al code voor liggen voor HA of Homey?

[ Voor 14% gewijzigd door elbizarre op 28-09-2024 14:06 ]

• ApexAlpha
Anderen ook offline sinds 13.55?

Ben uiteraard ook een weekend weg nu..

Irritant dit

[ Voor 30% gewijzigd door ApexAlpha op 28-09-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:10
ApexAlpha schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:14:
Anderen ook offline sinds 13.55?

Ben uiteraard ook een weekend weg nu..

Irritant dit
Nope
De andere systemen op https://onbalansmarkt.com/nexus/live zijn ook online

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:11
Ter info.

Heb net contact met Zonneplan gehad. Reageerden zeer snel.
Mijn linker dongle op de batterij knippert al een paar dagen blauw i.p.v. constant groen. Ze zijn hiernaar onderzoek (in het algemeen, niet bij mij) aan het doen en volgens hen is de functie van de linker dongle alleen om de temperatuur van de batterij te meten. Dus het zou geen negatieve werking op het functioneren van de batterij hebben.

Als de dongle vervangen moet worden krijg ik bericht volgens de medewerker.

• Venzent
GaMbiNo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:58:
[...]

Zo deed mijn rechter dongle het ook ongeveer. Dat zag er dan zo uit.
[Afbeelding]
Daarom heb ik dus een nieuwe gekregen.

Nu met de nieuwe dongle gaat het tot nu toe goed. 😌
Hey @GaMbiNo , kan je mij eens een beetje op weg helpen met hoe je deze monitor hebt gemaakt?

• ApexAlpha
Joh ik ga een apparaatje ertussen hangen waardoor ik op afstand de dongel kan ‘resetten’ denk ik.

Nu de 4e keer dat ik van huis ben dat het mis gaat :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ApexAlpha schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:06:
Joh ik ga een apparaatje ertussen hangen waardoor ik op afstand de dongel kan ‘resetten’ denk ik.

Nu de 4e keer dat ik van huis ben dat het mis gaat :/
Stille hint denk ik om thuis te blijven 🤣

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:16:
[...]

Hey @GaMbiNo , kan je mij eens een beetje op weg helpen met hoe je deze monitor hebt gemaakt?
Je bent net begonnen met Home Assistant. Dus ik ga ervan uit dat je nog geen template.yaml hebt. Als je die wel hebt kun je deze stap overslaan.

Stap 1:
Voeg onderstaande toe aan configuration.yaml:
YAML:
1
template: !include template.yaml

Stap 2:
Maak een template.yaml file en zet daarin:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - sensor:
      - name: "Online_status_thuisbatterij"
        unique_id: 'Online_status_thuisbatterij'
        state: >
          {% set last_update = (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.thuisbatterij_last_measured.last_changed)) %}
          {% if last_update > 310 %}Offline
          {% else %}Online
          {% endif %}

Na opnieuw opstarten heb je een nieuwe sensor de sensor.online_status_thuisbatterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
GaMbiNo schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:29:
[...]

Je bent net begonnen met Home Assistant. Dus ik ga ervan uit dat je nog geen template.yaml hebt. Als je die wel hebt kun je deze stap overslaan.

Stap 1:
Voeg onderstaande toe aan configuration.yaml:
YAML:
1
template: !include template.yaml

Stap 2:
Maak een template.yaml file en zet daarin:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - sensor:
      - name: "Online_status_thuisbatterij"
        unique_id: 'Online_status_thuisbatterij'
        state: >
          {% set last_update = (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.thuisbatterij_last_measured.last_changed)) %}
          {% if last_update > 310 %}Offline
          {% else %}Online
          {% endif %}

Na opnieuw opstarten heb je een nieuwe sensor de sensor.online_status_thuisbatterij
Wauw,now that was easy... _/-\o_
Thanks......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsJmCaaH58pVOBXsMm2meC_ewHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wX1OuAnSMWF2bZL0kMcRq66D.png?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:36:
[...]

Wauw,now that was easy... _/-\o_
Thanks......
[Afbeelding]
Nice. Dat heb je vlot voor elkaar. 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
GaMbiNo schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:40:
[...]

Nice. Dat heb je vlot voor elkaar. 😆
Tja, was copy paste.....
Moet alleen even kijken naar de momenten dat HA synced, wat dat lijkt wel eens wat langer te duren.....Zoals nu zegt hij 7:43 maar wel online.....Dus ff feeling en de timings snappen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7kx8K_c5c_iEGCOu7Cas5_UMl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0YdhhMeR4fcEaindn9d2JVMh.png?f=user_large
Herstel: dat is natuurlijk de tijd online.......My bad, dacht meer dan 5 minuten, dus offline....
8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Venzent op 28-09-2024 18:45 ]

• NightHawk4

NightHawk4

elbizarre schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:50:
Zowaar een gerucht op internet gezien: Tesla gaat bidirectioneel laden ergens in 2025 introduceren op al hun modellen. Mogelijk dus ook de oudere modellen omdat men vermoed dat deze hardwarematig al voorbereid waren.
Super betrouwbare bron: https://www.whichcar.com....usk-says-its-inconvenient

Echter rijst dan de vraag: hoe gaat dat er uit zien voor ons, met een Nexus?
Heeft iemand daar al eens over gebrainstormd? Je wilt natuurlijk niet de ene batterij met de andere voeden.
Ik weet dat de laadpaal van Zonneplan NIET bidirectioneel doet omdat ze daar de practische nut niet van inzien tav de kosten. Maar ik Ie dit wel anders.

Idealiter wil ik natuurlijk dat de auto een extensie wordt op de batterij en powerplay vrolijk ook een deel van mijn auto capaciteit kan gebruiken... Maar dat is natuurlijk een utopie. Tenzij we de boel natuurlijk handmatig overschrijven.

Los daarvan wil ik de auto accu als buffer voor mijn huis gebruiken en zo altijd de goedkope stroom gebruiken. Heeft iemand daar al code voor liggen voor HA of Homey?
Dat is van toepassing op de mensen die én een bidirectionele laadpaal hebben én een V2H/V2G EV én deze auto privé rijden want ik zie geen enkele leasemaatschappij hier akkoord op geven.

Die vraag zal waarschijnlijk onbeantwoord blijven zolang het aantal gevallen op één hand (bij wijze van spreken) te tellen zijn.

[edit]Bij Tesla gaat dat ook nog wel een dingetje worden met free supercharging (waarschijnlijk ook garanties ivm cycles), gratis laden en dan het net opgooien.... volgens mij het artikel verkeerd begrepen, nieuwe modellen vanaf 2025 :?

[ Voor 6% gewijzigd door NightHawk4 op 29-09-2024 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Wellicht iets off Topic, maar is er iemand die een Nexus heeft en een ZP Laadpaal?
Hoe verloopt het gratis laden van de auto op een dag als vandaag icm de Nexus?
(Ik moet een laadpaal aanschaffen en een keuze maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:38
dropkick_nl schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:31:
Wellicht iets off Topic, maar is er iemand die een Nexus heeft en een ZP Laadpaal?
Hoe verloopt het gratis laden van de auto op een dag als vandaag icm de Nexus?
(Ik moet een laadpaal aanschaffen en een keuze maken)
Ik heb zowel een Nexus als ZP Laadpaal. Op zo'n dag als vandaag zijn er geen grote negatieve onbalans pieken, dus zal de auto niet gratis gaan laden. De prijs moet dan incl belastingen negatief zijn (dus ongeveer -200/MWh) én de Nexus krijgt voorrang met laden (want dat is rendabeler). Ik zie meestal in het weekend dat er wel 1 a 2 kWh max gratis geladen wordt, dus verwacht niet te veel.
Wat ie wel nog doet: als je een minimum aantal km instelt voor een bepaalde dag/tijd (dus bijv 'laad 200km voor woensdagochtend') dan gaat de paal gewoon laden op laagste prijzen én bij negatieve onbalans. In dat geval hoeft de negatieve onbalans niet -200/MWh te zijn, maar mag een minder hoge prijs ook. Zo kan het voorkomen dat op een middag met EPEX stroomprijzen van €0,15 toch bijv 20kWh laadt tegen gemiddeld €0,08. Mits de Nexus of vol zit of besluit dat het niet waard is om te gaan laden. Dat komt wel zo nu en dan voor merk ik, telkens als ik laden inplan voor over een paar dagen gaat de auto regelmatig laden voor prijzen onder de laagste EPEX prijzen van dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
jojost1 schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:13:
[...]

Ik heb zowel een Nexus als ZP Laadpaal. Op zo'n dag als vandaag zijn er geen grote negatieve onbalans pieken, dus zal de auto niet gratis gaan laden. De prijs moet dan incl belastingen negatief zijn (dus ongeveer -200/MWh) én de Nexus krijgt voorrang met laden (want dat is rendabeler). Ik zie meestal in het weekend dat er wel 1 a 2 kWh max gratis geladen wordt, dus verwacht niet te veel.
Wat ie wel nog doet: als je een minimum aantal km instelt voor een bepaalde dag/tijd (dus bijv 'laad 200km voor woensdagochtend') dan gaat de paal gewoon laden op laagste prijzen én bij negatieve onbalans. In dat geval hoeft de negatieve onbalans niet -200/MWh te zijn, maar mag een minder hoge prijs ook. Zo kan het voorkomen dat op een middag met EPEX stroomprijzen van €0,15 toch bijv 20kWh laadt tegen gemiddeld €0,08. Mits de Nexus of vol zit of besluit dat het niet waard is om te gaan laden. Dat komt wel zo nu en dan voor merk ik, telkens als ik laden inplan voor over een paar dagen gaat de auto regelmatig laden voor prijzen onder de laagste EPEX prijzen van dat moment.
Dank! Jij klinkt tevreden met de laadpaal. Dus als ik de Nexus toch al heb staan is de Laadpaal van ZP een prima keuze.
Dat gratis laden, neem ik dan maar met een korrel zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Hier ook beide in gebruik. Ik denk dat het gratis laden meer oplevert voor iemand die geen Nexus heeft, omdat de Nexus inderdaad voorrang heeft bij onbalans prijzen. Maar het is zo nu en dan een leuk extraatje.

De laadpaal laadt hier met name op dynamische prijzen dus en dat werkt ook prima. Je stelt in wanneer je de auto weer nodig hebt en hoeveel kilometers erbij moeten. Dan zorgt hij ervoor dat hij tegen die tijd geladen is tegen de meest aantrekkelijke tarieven. En dat is meestal tegen dynamische tarieven en zo nu en dan dus tegen onbalans prijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door GaMbiNo op 29-09-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11leon
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Hier vergelijkbare ervaring.
Ter info, er hangt eigenlijk altijd wel een auto aan de laadpaal voor het geval dat. Sinds de invoering van powerplay op de paal nu €3,38 ontvangen, uiteraard veel beter dan niks, maar inderdaad niet al te hoge verwachtingen van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 10:24
Interessant, ik heb zojuist de laadpaal en accu besteld en in het gesprek gaf de medewerker aan dat de laadpaal prio kreeg over de accu.

We gaan het zien, kijk uit naar het nieuwe speelgoed 😀

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Shandar04 schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:51:
Interessant, ik heb zojuist de laadpaal en accu besteld en in het gesprek gaf de medewerker aan dat de laadpaal prio kreeg over de accu.

We gaan het zien, kijk uit naar het nieuwe speelgoed 😀
Het is maar net hoe je het bekijkt. De laadpaal krijgt inderdaad prio over de Nexus als je ingesteld hebt dat hij voor een bepaalde tijd vol moet zijn. Of als je op “boost” drukt. Zo zorgt hij ervoor dat hij op tijd weer geladen is wanneer dat nodig is.

Maar als je de laadpaal op stand “gratis laden” hebt krijgt de Nexus voorrang omdat die een hoger rendement heeft.

Beide klopt dus. De Nexus krijgt voorrang als het om laden op onbalans prijzen gaat. En de laadpaal krijgt voorrang als je ingesteld hebt dat hij tegen een bepaalde tijd gevuld moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Den denk ik dat ik het toch net wat beter heb met Tibber Grid Rewards op de tweede meter (geloadbalanced met CT klemmen over beide meters en knijpend op het laadpunt).

Daarmee de afgelopen 6 maanden zo goed als gratis geladen. Gemiddeld 1,- per dag aan Grid Rewards (Tibber’s onbalansverdiensten platform) maar daarin tellen ze alles mee wat je bespaard en dus gratis laadt. Dus als het eigenlijke tarief 0,15/kWh is en je laadt gratis dan tellen die kWh mee als verdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 15:38
bokkow schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:17:
Den denk ik dat ik het toch net wat beter heb met Tibber Grid Rewards op de tweede meter (geloadbalanced met CT klemmen over beide meters en knijpend op het laadpunt).

Daarmee de afgelopen 6 maanden zo goed als gratis geladen. Gemiddeld 1,- per dag aan Grid Rewards (Tibber’s onbalansverdiensten platform) maar daarin tellen ze alles mee wat je bespaard en dus gratis laadt. Dus als het eigenlijke tarief 0,15/kWh is en je laadt gratis dan tellen die kWh mee als verdiensten.
Welke lader gebruik je, de Easee toevallig? Ik ben wel benieuwd naar de installatie kosten daarvan. Ik vond die van ZP eigenlijk wel prijzig: € 1.600 na € 300 cash back volgens offerte een maand of drie geleden. Al kost het aanleggen en gebruiken van een SAP natuurlijk ook een extra cent. Misschien een beetje off-topic, deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-03 10:07
Wat betreft bi-directioneel laden van EV: je hebt natuurlijk enorme capaciteit tot 75 kwH, maar zou het rendabel zijn een auto accu to onladen met het oog op levensduur accu?

Lijkt me vrij schadelijk voor de accu? (en hogere kosten dan de opbrengsten)

Update - volgens chatGPT kan een accu van bijvoorbeeld een Tesla model 3 tussen de 1000 en 1500 laadcycli aan over de hele levensduur.

Begrijp dat vervangen accu je rond de 15.000 euro kost.

Laten we uitgaan van 1500 laadcylci -> 15.000 / 1.500 = 10

Dus een volledige laadcyclus kost je ongeveer 10 euro ? (of maak ik nog ergens een denk-fout?)

Kortom: als ontladen je niet meer dan 10 euro oplevert maak je al verlies.

-> Dus terugleveren vanuit je auto (tenzij lease :X ), is niet snel rendabel

[ Voor 51% gewijzigd door jan100 op 30-09-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jan100 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:09:
Wat betreft bi-directioneel laden van EV: je hebt natuurlijk enorme capaciteit tot 75 kwH, maar zou het rendabel zijn een auto accu to onladen met het oog op levensduur accu?

Update - volgens chatGPT kan een accu van bijvoorbeeld een Tesla model 3 tussen de 1000 en 1500 laadcycli aan over de hele levensduur.

Dus een volledige laadcyclus kost je ongeveer 10 euro ? (of maak ik nog ergens een denk-fout?)

Je moet denk ik jezelf bij dit soort dingen afvragen waarom je een auto koopt. Mijn inziens om in te rijden. Dat je daarnaast de ambities hebt om zo goedkoop mogelijk te laden is natuurlijk mooi meegenomen. Een auto is om in te rijden en niet voor onbalansmarkt handel. Daar hebben ze nu net de thuisaccu voor uitgevonden. Zo zit ik erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-09 16:44

De modernere Tesla's uit China hebben al paar jaar de LPF batterijen en die hebben minimaal 3000 cycles, mogelijk gelijk aan de thuisbatterij 5000 cycles. De ontwikkelingen gaan echt hard nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Vervanging van de accu is niet meer zo duur als dat het ooit was... O-)

Nog steeds een flink bedrag. :O

Maar dat is dan het geval bij Tesla, denk dat andere automerken iets duurder zullen zijn. :?

Daarnaast zullen zoals @Laroil al zegt de nieuwe Tesla's met LFP worden uitgevoerd en tegen de tijd dat je cycli er doorheen zijn zal de prijs van vervanging ook wel weer lager zijn.

Maar zoals eerder al gezegd kost een bidirectionele laadpaal al een paar duizend meer, omzetverlies en om dat allemaal privé te betalen zal niet heel snel rendabel zijn. Lease kan je vergeten want die accepteren geen afschrijving op de accu waar ze geen profijt van hebben. :z

[ Voor 20% gewijzigd door NightHawk4 op 30-09-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
IonniUnique schreef op maandag 30 september 2024 @ 01:25:
[...]

Welke lader gebruik je, de Easee toevallig? Ik ben wel benieuwd naar de installatie kosten daarvan. Ik vond die van ZP eigenlijk wel prijzig: € 1.600 na € 300 cash back volgens offerte een maand of drie geleden. Al kost het aanleggen en gebruiken van een SAP natuurlijk ook een extra cent. Misschien een beetje off-topic, deze vraag.
Kort dan :> Ik vond de propositie van Zonneplan ook duur voor een ABB lader ondanks dat het inclusief arbeid is. De SAP kostte ongeveer 280,-, de Easee Lite met loadbalancing kostte officieel 800,- (deze heb ik kunnen ritselen) en arbeid zal ook officieel rond de 500,- liggen denk ik. Dus nee, echt goedkoper ben je niet uit tenzij je wat kunt fixen. De doorlopende kosten voor SAP zijn 12,- per jaar en 6,- per maand voor Tibber maar ik haal het er ruimschoots uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow

1500 cycles bij 75kWh komt overeen met zo'n 500000km gereden met de auto en ik vermoed dat de batterij dan ook echt niet afgeschreven is en rond de 70% van originele capaciteit zit.

Die paar cycles voor thuisgebruik zullen echt niet de belasting vormen. Daarnaast is het belasten thuis een stuk vriendelijker dan optrekken bij een stoplicht of afremmen op de motor.

De enige manier waarop V2H/G echt bruikbaar kan gaan worden is met DC laders thuis trouwens maar dat is een heul ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09 20:18
Hallo mensen,

Ik overweeg over te stappen op Zonneplan icm Nexus 20kWh batterij. Nu heb ik ook zonnepanelen op mijn dak liggen die fijntjes mijn verbruik salderen op mijn Greenchoice contract. Dat salderen gaat op jaarbasis ongeacht de stroomprijs. Ter illustratie, ik heb een verbruik van 4.800kWh en ik lever 3.200kWh terug. Mijn netto verbruik is dus 1.600kWh.
Bij Zonneplan werken ze met uurprijzen, en ze vertellen mij dat salderen ook via de uurprijzen werkt. Als ik om meer informatie vraag dan krijg ik vage antwoorden. Ik denk omdat het te ingewikkeld is voor een salesmedewerker. Als het salderen met uurprijzen werkt, en ik lever overdag op een zonnige dag 20kWh aan zonnestroom, en daar geldt een uurprijs voor, dan neem ik aan dat die prijs erg laag is. In de avond gebruik ik bijvoorbeeld 10kWh, maar op dat moment is de stroomprijs veel hoger. In dat geval ben ik veel minder voordelig uit met salderen. Als de batterij ingesteld staat op handelen via PowerPlay, dan doet hij niks met de stroom van je zonnepanelen zeggen ze.
Aan de andere kant, als het zonnig is en de stroomprijs laag is, en de batterij 'koopt' voor een laag tarief stroom, om deze 's avonds weer te verkopen, en tijdens de zonnege tijd leveren de zonnepanelen voor het zelfde bedrag als waar de Nexus het voor inkoopt, dan laadt de batterij eigenlijk gratis op, en is de verkoop in de avond weer pure winst. Mijn panelen leveren max 20kWh per dag op, en de batterij is ook 20kWh. Er is natuurlijk wat verlies maar op een zonnige dag zou je dan 20kWh 'gratis' opladen, en in de avond kan je het misschien voor 30ct per kWh verkopen.
Ik zou graag willen weten wat dit nu netto (ongeveer) betekent als ik overstap. Het lijkt me ook een vrij ingewikkelde berekening. Is er iemand die al ervaring heeft met salderen met een vast contract vs met een dynamisch contract, en als het meezit, ook met de inzet van een Nexus? Of misschien een link naar wat voorbeelden, of een rekentool?

Ben wel benieuwd of het uitkomt met zo'n batterij. Als de saldering afgelopen is dan is het in ieder geval wel handig denk ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Pierdw schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:28:
Hallo mensen,

Ik overweeg over te stappen op Zonneplan icm Nexus 20kWh batterij. Nu heb ik ook zonnepanelen op mijn dak liggen die fijntjes mijn verbruik salderen op mijn Greenchoice contract. Dat salderen gaat op jaarbasis ongeacht de stroomprijs. Ter illustratie, ik heb een verbruik van 4.800kWh en ik lever 3.200kWh terug. Mijn netto verbruik is dus 1.600kWh.
Bij Zonneplan werken ze met uurprijzen, en ze vertellen mij dat salderen ook via de uurprijzen werkt. Als ik om meer informatie vraag dan krijg ik vage antwoorden. Ik denk omdat het te ingewikkeld is voor een salesmedewerker. Als het salderen met uurprijzen werkt, en ik lever overdag op een zonnige dag 20kWh aan zonnestroom, en daar geldt een uurprijs voor, dan neem ik aan dat die prijs erg laag is. In de avond gebruik ik bijvoorbeeld 10kWh, maar op dat moment is de stroomprijs veel hoger. In dat geval ben ik veel minder voordelig uit met salderen. Als de batterij ingesteld staat op handelen via PowerPlay, dan doet hij niks met de stroom van je zonnepanelen zeggen ze.
Aan de andere kant, als het zonnig is en de stroomprijs laag is, en de batterij 'koopt' voor een laag tarief stroom, om deze 's avonds weer te verkopen, en tijdens de zonnege tijd leveren de zonnepanelen voor het zelfde bedrag als waar de Nexus het voor inkoopt, dan laadt de batterij eigenlijk gratis op, en is de verkoop in de avond weer pure winst. Mijn panelen leveren max 20kWh per dag op, en de batterij is ook 20kWh. Er is natuurlijk wat verlies maar op een zonnige dag zou je dan 20kWh 'gratis' opladen, en in de avond kan je het misschien voor 30ct per kWh verkopen.
Ik zou graag willen weten wat dit nu netto (ongeveer) betekent als ik overstap. Het lijkt me ook een vrij ingewikkelde berekening. Is er iemand die al ervaring heeft met salderen met een vast contract vs met een dynamisch contract, en als het meezit, ook met de inzet van een Nexus? Of misschien een link naar wat voorbeelden, of een rekentool?

Ben wel benieuwd of het uitkomt met zo'n batterij. Als de saldering afgelopen is dan is het in ieder geval wel handig denk ik...
Als je kwartierdata hebt vanuit bijvoorbeeld Homewizard over het afgelopen jaar dan zou je deze in Excel naast de uurtarieven van diezelfde periode kunnen leggen dan heb je een idee van wat het had betekent als je het afgelopen jaar een dynamisch contract had. Geen garantie voor de toekomst natuurlijk.

Bij een dynamisch contract krijg je het geldende uurtarief voor iedere kWh die je teruglevert en alle belasting ook, binnen de hoeveelheid die je op jaarbasis saldeert.

Als je de bulk van je verbruik enigszins kunt sturen naar goedkope uren (bijvoorbeeld het laden van een EV) dan kan een dynamisch contract een stuk interessanter zijn.

De Nexus staat vooralsnog compleet los van je verbruik/opwek/dynamische tarieven. Deze handelt alleen in onbalans. Een tegenboeking vereffent iedere maand het teveel of te weinig gekregen deel op dynamisch tarief basis welke voor de batterij is gebruikt.

Er is/komt een zelfconsumptiemodus (nu nog beta). Die maximeert het opslaan van eigen opwek en gebruik maar voorlopig is het financieel meer interessant te laten handelen.

Lees even de openingspost nog eens goed door zodat je weet wat je overweegt te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bokkow schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Als je kwartierdata hebt vanuit bijvoorbeeld Homewizard over het afgelopen jaar dan zou je deze in Excel naast de uurtarieven van diezelfde periode kunnen leggen dan heb je een idee van wat het had betekent als je het afgelopen jaar een dynamisch contract had. Geen garantie voor de toekomst natuurlijk.

Bij een dynamisch contract krijg je het geldende uurtarief voor iedere kWh die je terugleverd en alle belasting ook, binnen de hoeveelheid die je op jaarbasis saldeert.

Als je de bulk van je verbruik enigszins kunt sturen naar goedkope uren (bijvoorbeeld het laden van een EV) dan kan een dynamisch contract een stuk interessanter zijn.

De Nexus staat vooralsnog compleet los van je verbruik/opwek/dynamische tarieven. Deze handelt alleen in onbalans. Een tegenboeking vereffend iedere maand het teveel of te weinig gekregen deel op dynamisch tarief basis welke voor de batterij is gebruikt.

Er is/komt een zelfconsumptiemodus (nu nog beta). Die maximeert het opslaan van eigen opwek en gebruik maar voorlopig is het financieel meer interessant te laten handelen.

Lees even de openingspost nog eens goed door zodat je weet wat je overweegt te kopen.
Wat ik me afvraag. Misschien heeft iemand hier een idee bij. Nu is het lekker om vol gas te geven bij laden en ontladen. Des te sneller..... des te leuker de vergoeding is/kan zijn.

Nu stopt straks salderen. Stel je gaat de zelfconsumptie stand in. In huis zal je met bijvoorbeeld electrisch koken, de vaatwasser, wasmachine hooguit 2 a 3 kW trekken voor een korte periode. Als ik kijk naar het verbruik hier verder gedurende de dag komt het op een paar honderd Watt uit. Als zo'n 10 kW omvormer die aan de Nexus hangt met dit soorr Wattages moet gaan leveren dan krijg je toch een best verlies? Zover ik weet is het verlies van een omvormer bij lage vermogens groter dan bij zijn max vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

Wat ik me afvraag. Misschien heeft iemand hier een idee bij. Nu is het lekker om vol gas te geven bij laden en ontladen. Des te sneller..... des te leuker de vergoeding is/kan zijn.

Nu stopt straks salderen. Stel je gaat de zelfconsumptie stand in. In huis zal je met bijvoorbeeld electrisch koken, de vaatwasser, wasmachine hooguit 2 a 3 kW trekken voor een korte periode. Als ik kijk naar het verbruik hier verder gedurende de dag komt het op een paar honderd Watt uit. Als zo'n 10 kW omvormer die aan de Nexus hangt met dit soorr Wattages moet gaan leveren dan krijg je toch een best verlies? Zover ik weet is het verlies van een omvormer bij lage vermogens groter dan bij zijn max vermogen.
Dat klopt, ik zag ook jouw reacties in het thuisbatterij topic met betrekking tot efficientie ;). De Solis zal veel minder efficient zijn op vermogens van 200-300W dan bijvoorbeeld de HomeWizard batterij (800W) echter! Het is niet dat het een 1 fase 10kW omvormer is maar 3 x een 1 fase 3,3kW omvormer. En deze omvormer kan volgens het boekje asynchroon per fase laden en ontladen, dus per fase 3,3kW in beide richtingen. Dat lijkt me wel uit te maken (20% vermogen, met bijbehorende efficientie, is dan bij 660W ipv 2000W) al voorspelt het standby verbruik weinig goeds.

Ik heb overigens het bedrijf achter Solis meermaals gevraagd om efficientie grafieken maar vooralsnog niet gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

Dat klopt, ik zag ook jouw reacties in het thuisbatterij topic met betrekking tot efficientie ;). De Solis zal veel minder efficient zijn op vermogens van 200-300W dan bijvoorbeeld de HomeWizard batterij (800W) echter! Het is niet dat het een 1 fase 10kW omvormer is maar 3 x een 1 fase 3,3kW omvormer. En deze omvormer kan volgens het boekje asynchroon per fase laden en ontladen, dus per fase 3,3kW in beide richtingen. Dat lijkt me wel uit te maken (20% vermogen, met bijbehorende efficientie, is dan bij 660W ipv 2000W) al voorspelt het standby verbruik weinig goeds.

Ik heb overigens het bedrijf achter Solis meermaals gevraagd om efficientie grafieken maar vooralsnog niet gekregen.
Ik heb mijn zonnepanelen omvormer eens een beetje proberen te monitoren. SMA. 3 kW en daar viel het wel op dat bij lagere vermogens dat 20% nog veilige waarde is. De HW batterij zit vlgs HW ook tussen de 70 en 90%. Best pittig ook. Standby verbruik is daar maar 1 Watt. De Solis zit net wat je al aangeeft wel een stuk hoger. Jammer dat ze hem niet opsturen. Heeft Zonneplan hem niet? Neem aan dat ze weten wat ze inkopen met specs. Kan me niet voorstellen dat ze maar blind inkopen alleen op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:54
bokkow schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

De DC draden zijn nogal toegankelijk.
Wellicht kun je daar in de toekomst op aftakken naar een wat gunstiger omvormer?
Beetje Tweaken :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Simpel360 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:57:
[...]

De DC draden zijn nogal toegankelijk.
Wellicht kun je daar in de toekomst op aftakken naar een wat gunstiger omvormer?
Beetje Tweaken :*)
Stel, over een jaar is het verdienmodel (geupdate of niet) niet meer rendabel, dan zou ik best overwegen de Solis te vervangen voor een andere omvormer. De bulk van de waarde zit toch in de batterijen. Overigens is dat een uiterste stap die ik niet zomaar zou maken, dan zou het dus echt tegen moeten vallen en de efficientie niet te compenseren/overkomelijk zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ahum.....
Ik zat ook bij Greenchoice, vond ik overigens een fijne energieleverancier!
Maar ik had een variabel contract en zou per 1 augustus 2024 per kWh 11,6 cent terug lever kosten gaan betalen...
Dat zou bij ons, met een terug levering van 6500 kWh per jaar, neerkomen op een te betalen bedrag van € 750,00
Voor ons was de keus niet zo moeilijk, we zijn per 1 augustus 2024 overgestapt naar het dynamisch energiecontract van Zonneplan, overigens alleen voor stroom we zijn helemaal van het gas af.
En vanaf 12 augustus 2024 staat de Nexus 20 kWh zijn werk te doen op ons kantoor!
Een hele stille kracht die ook nog eens de ruimte lekker verwarmt! (tijdens warme dagen trouwens iets minder prettig :+ )

Wij zijn pensionado's die lekker de gelegenheid hebben om onze grote gebruikers (EV, WP, boilers, vaat- en wasmachine, de nodige infraroodpanelen, stofzuiger :) etc.) zoveel mogelijk op de goedkoopste tijden te gebruiken c.q. te laden. (met de nodige ondersteuning van de nodige Homewizard attributen)
De Nexus trekt haar eigen plan, maar het valt mij op dat ze na ruim 1,5 maand in bedrijf iets beter naar de geldende uur prijzen kijkt tijdens het laden en ontladen, in de positieve zin!
Wij hebben 9500WP op het dak liggen met twee één fase omvormers, natuurlijk ieder op een eigen fase.
Onze EV (Hyundai Kona electric) hebben we inmiddels ruim vier jaar en die hebben nog nooit buiten de deur opgeladen.
We hebben een Zappi slimme lader die we doorgaans op de ECO stand laten laden (max 4700w), zodat de Nexus zo min mogelijk in de DLB mode terecht komt.

De afgelopen twee maanden dat we het dynamisch contract hebben, hebben we 1928 kWh afgenomen en 2541 kWh terug geleverd.
Voor zowel de afname als de terug levering was de kWh prijs € 0,23, dus over die periode hebben we keurig per uur kunnen salderen en daar bovenop € 140.99 uitbetaald gekregen voor het overschot van 613 kWh.
En de Nexus heeft in die periode (49 dagen) € 325,73 opgebracht.

Als de Nexus blijft presteren zoals ze afgelopen 49 dagen heeft gedaan, dan zou de jaaropbrengst via Powerplay € 2426.36 bedragen! (€ 325,73 : 49 X 365)
Maar met de door Zonneplan geschatte € 1860 zouden we ook al tevreden zijn!

De komende donkere en koudere maanden als de warmtepomp en infrarood panelen echt aan de bak moeten, zullen duidelijk minder gunstige cijfers opleveren, maar dat hoort ook bij een dynamisch contract!

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Ahum..... schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:03:
Maar ik had een variabel contract en zou per 1 augustus 2024 per kWh 11,6 cent terug lever kosten gaan betalen...
Dat zou bij ons, met een terug levering van 6500 kWh per jaar, neerkomen op een te betalen bedrag van € 750,00
Voor ons was de keus niet zo moeilijk, we zijn per 1 augustus 2024 overgestapt naar het dynamisch energiecontract van Zonneplan, overigens alleen voor stroom we zijn helemaal van het gas af.
En vanaf 12 augustus 2014 staat de Nexus 20 kW zijn werk te doen op ons kantoor!
Een hele stille kracht die ook nog eens de ruimte lekker verwarmt! (tijdens warme dagen trouwens iets minder prettig :+ )

Wij zijn pensionado's die lekker de gelegenheid hebben om onze grote gebruikers (EV, WP, boilers, vaat- en wasmachine, de nodige infraroodpanelen, stofzuiger :) etc.) zoveel mogelijk op de goedkoopste tijden te gebruiken c.q. te laden. (met de nodige ondersteuning van de nodige Homewizard attributen)
De Nexus trekt haar eigen plan, maar het valt mij op dat ze na ruim 1,5 maand in bedrijf iets beter naar de geldende uur prijzen kijkt tijdens het laden en ontladen, in de positieve zin!
Wij hebben 9500WP op het dak liggen met twee één fase omvormers, natuurlijk ieder op een eigen fase.
Onze EV (Hyundai Kona electric) hebben we inmiddels ruim vier jaar en die hebben nog nooit buiten de deur opgeladen.
We hebben een Zappi slimme lader die we doorgaans op de ECO stand laten laden (max 4700w), zodat de Nexus zo min mogelijk in de DLB mode terecht komt.

De afgelopen twee maanden dat we het dynamisch contract hebben, hebben we 1928 kWh afgenomen en 2541 kWh terug geleverd.
Voor zowel de afname als de terug levering was de kWh prijs € 0,23, dus over die periode hebben we keurig per uur kunnen salderen en daar bovenop € 140.99 uitbetaald gekregen voor het overschot van 613 kWh.

Als de Nexus blijft presteren zoals ze afgelopen 49 dagen heeft gedaan, dan zou de jaaropbrengst via Powerplay € 2426.36 bedragen! (€ 325,73 : 49 X 365)

De komende donkere en koudere maanden als de warmtepomp en infrarood panelen echt aan de bak moeten, zullen duidelijk minder gunstige cijfers opleveren, maar dat hoort ook bij een dynamisch contract!

Theo
Mooi verhaal Theo (y) goed te horen dat jullie er blij mee zijn :)

Twee dingetjes; vermoedelijk hebben jullie de 20kWh variant, kleinigheidje maar we zijn hier wel secuur op de eenheden :Y)

En vergis je niet, ook al valt het laden en ontladen ogenschijnlijk ed afgelopen x weken beter samen met dynamische tarieven, de Nexus handelt hier voorlopig nog compleet los van. Het gemiddelde teruglevertarief mag je eigenlijk, hoe jammer ook, negeren want met de Powerplay Tegenboeking op de factuur wordt dit verschil veroorzaakt door de Nexus vereffent zodat deze puur verdiensten laat zien vanuit onbalans.

Zojuist heb ik voor mezelf alle kwartierdata in mijn excel gestopt voor September, ik verwacht dat de tegenboeking tussen 6,- en 8,- zal liggen die van mijn teruglevering in mindering wordt gebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
Pierdw schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:28:
Hallo mensen,

Ik zou het advies van @bokkow overnemen en zelf een schatting proberen te maken. Het is voor ons en ook voor Zonneplan onmogelijk om jou een schatting te geven van kosten en baten op basis van deze informatie.

Zoals vermeld, laat de Nexus even los in deze berekening. Het is de komende 2 helemaal niet interessant om zonnestroom op te slaan. (Handelen op EPEX)

Als je geen data hebt van je verbruik kun je ook een schatting maken op basis van dit onderzoek, maar de data is al wel 2 jaar oud.
https://www.ensior.com/ac...len-en-dynamische-prijzen

Uitleg van zonneplan over salderen met dynamische contracten.
https://www.zonneplan.nl/...rgoeding-bij-zonnepanelen

Met de terugleverboetes scheelt het niet zoveel meer met een dynamisch contract.

Bijvoorbeeld:
Vast contract
Vast contract voor 30 cent
  • Terugleverboete bij 3000kWh -> €300,-
  • Kosten 1600 kWh a 30 cent -> €480
[b]Dynamisch contract/b]
Aanname gemiddelde prijs die je betaald 28 cent, die je krijgt 23 cent
  • "Gemiste saldering" 3200kWh a 5 cent verschil -> €160,-
  • Kosten 1600 kWh a 28 cent -> €448
Dus 780 vast, geen risico of 608 dynamisch met de mogelijkheid het zelf positief te beinvloeden. Maar natuurlijk ook het risico dat de prijs sterk omhoog gaat en je in 1 keer de hoofdprijs moet betalen voor die 1600kWh.

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31

En vanaf 12 augustus 2014 staat de Nexus 20 kW zijn werk te doen op ons kantoor!
Je was er mooi op tijd bij Theo _/-\o_ Al 3x terugverdiend? :+

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahum.....
Bokkow,
Hartelijk dank voor de uitleg en vooral voor de verbetering!
Had ik zo mijn best gedaan.., ging het toch nog mis met de kW en kWh 8)7

Biet80,
Ik was er ook zonder die type fout (te) vroeg bij met die prijsverlaging...!

Foutjes zijn inmiddels verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 08:29
Ik weet niet of het al eerder onder de aandacht is gebracht, maar ik had veel last van het off line zijn van de batterij (powerplay) blijkt dat mijn slimme meter niet meer goed functioneerde en dat had directe gevolgen voor de communicatie met de batterij. Vraag mij niet wat er dan precies mis ging maar nadat de meter is vervangen heb ik weer een stabiele connectie met de batterij, en is deze niet meer offline geweest .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
Smullie1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 06:14:
blijkt dat mijn slimme meter niet meer goed functioneerde en dat had directe gevolgen voor de communicatie met de batterij.
Klinkt als een toevalligheid, maar voor de zekerheid, hoe is er geconstateerd dat de slimme meter niet goed functioneerde, waar bleek dit uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierdw
bokkow schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Bij een dynamisch contract krijg je het geldende uurtarief voor iedere kWh die je teruglevert en alle belasting ook, binnen de hoeveelheid die je op jaarbasis saldeert.

De Nexus staat vooralsnog compleet los van je verbruik/opwek/dynamische tarieven. Deze handelt alleen in onbalans. Een tegenboeking vereffent iedere maand het teveel of te weinig gekregen deel op dynamisch tarief basis welke voor de batterij is gebruikt.

Bedankt, heb de openingspost ook doorgelezen. Indrukwekkend stuk zeg.

Denk dat het wel een interessante optie is, maar echt alles uitrekenen is misschien wat te ingewikkeld.

Ik heb een drie fase aansluiting alleen heeft een van deze fasen een hoger voltage dan de andere twee, ook als het avond is. Volgens electricien is dat een probleem van de netbeheerder. Daardoor valt m'n omvormer van m'n panelen uit. De twee normale fasen hebben ongeveer 242V en de derde fase zit dan op zo'n 248V. Als de zon dan gaat schijnen, loopt de derde fase over de 253V en valt de hele omvormer uit. Moet nu switchen van 3 fase omvormer naar 2 1-fase omvormers. Hoop dat de batterij dan slim genoeg is om de derde fase wat met rust te laten als het voltage daarop hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Pierdw schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:26:
[...]

Bedankt, heb de openingspost ook doorgelezen. Indrukwekkend stuk zeg.

Denk dat het wel een interessante optie is, maar echt alles uitrekenen is misschien wat te ingewikkeld.

Ik heb een drie fase aansluiting alleen heeft een van deze fasen een hoger voltage dan de andere twee, ook als het avond is. Volgens electricien is dat een probleem van de netbeheerder. Daardoor valt m'n omvormer van m'n panelen uit. De twee normale fasen hebben ongeveer 242V en de derde fase zit dan op zo'n 248V. Als de zon dan gaat schijnen, loopt de derde fase over de 253V en valt de hele omvormer uit. Moet nu switchen van 3 fase omvormer naar 2 1-fase omvormers. Hoop dat de batterij dan slim genoeg is om de derde fase wat met rust te laten als het voltage daarop hoog is.
Dankjewel! :) Mooi dat je er iets aan hebt

De omvormer van de Nexus houdt daar voorlopig geen rekening mee, het is 100% vermogen gelijk over alle drie de fases. Ik denk dat je al geholpen zou kunnen zijn als de elektricien de groep van de PV omvormer over zet naar een van de twee fases met een relatief lage spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
En vanaf 12 augustus 2024 staat de Nexus 20 kWh zijn werk te doen op ons kantoor!

Theo
Bedankt voor de uitgebreide informatie Theo.
Ik begrijp nog niet helemaal hoe je ongeveer evenveel hebt gekregen voor je gebruik en voor je teruglevering, ik dacht dat de energieprijzen sterk daalden als de zon schijnt (zelfs negatief kunnen worden). Dan zou het terugleversaldo qua geld toch minder zijn dan je verbruik in geld, gezien je ook verbruik hebt als de zon niet schijnt.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
De live-status van de Nexus is nu heel vreemd. Komt dat door lokale onbalans?
Waarom laadt het algoritme sommige accu's op maar de andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:31
c1913 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:06:
Haperende dongles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-09 15:26

J8S

c1913 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:06:
Dat kan allerlei oorzaken hebben, ik denk dat de percentageverschillen in sommige gevallen komen omdat er verschillende capaciteiten accu's in de lijst staan en omdat er bij sommige accu's sprake zal zijn van DLB. En inderdaad, verbindingsproblemen zouden ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik heb vandaag idd weer last van een haperende verbinding. :( Gelukkig is dat vandaag niet te zien aan de opbrengst.

Zijn er meer hier die daar last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
[quote] [b] Peterhardenberg in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2" Peterhardenberg wrote on Wednesday October 2, 2024 @ 17:23 [/ message]: [/ b] [...]Stuttering dongles? [/ quote]

niet echt, afgelopen uur bijvoorbeeld dongle aangesloten maar batterij niet opgeladen toen Demo bezig was

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
Ik zet zelf in op de theorie dat de communicatie tussen Zonneplan en de verschillende dongels onbetrouwbaar is en periodiek wordt uitgevoerd, waardoor je elke zeg minuut kans maakt om het commando van Zonneplan uit te voeren op de batterij. Mis je een of meerdere minuten dan loop je daarmee dus een deel van de onbalans mis en daarmee opbrengst die je kon behalen. Mis je vervolgens een opdracht om te stoppen dan verlies je weer geld omdat de batterij zinloos aan het ontladen is wat geld kost.

Mijn accu staat in een kantoorpand zonder zonnepanelen of grote verbruikers, met een overbemeten stroomaansluiting en afgelopen paar maanden in principe ook helemaal geen load balancing activiteit (de laadpaal is defect/uitgeschakeld namelijk). Ondanks dat wisselt het per dag of de accu in de live statistieken bovenaan of in de middenmoot bungelt. Als mijn accu in tamelijk optimale opstelling al kansen mist dan vrees ik dat het systeem in de basis behoorlijk rammelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
Dat is logisch, aangezien de reactietijd van de batterij op de onbalans minder is dan de 5 minuten die worden gemeld tussen verbindingen.
Dus zelfs als er geen duidelijke ontkoppeling is, kan de batterij commando's missen en dan niet reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-09 15:26

J8S

Leftblank schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:46:
Mijn accu staat in een kantoorpand zonder zonnepanelen of grote verbruikers, met een overbemeten stroomaansluiting en afgelopen paar maanden in principe ook helemaal geen load balancing activiteit (de laadpaal is defect/uitgeschakeld namelijk). Ondanks dat wisselt het per dag of de accu in de live statistieken bovenaan of in de middenmoot bungelt. Als mijn accu in tamelijk optimale opstelling al kansen mist dan vrees ik dat het systeem in de basis behoorlijk rammelt.
Dit idee heb ik ook. Mijn Nexus hangt aan een SAP zonder andere gebruikers en wordt dus niet beperkt (dat is nog wel eens lastig met gebruikers op mijn PAP, maar dat is een ander verhaal).

En desondanks staat mijn Nexus soms bovenaan in de lijst, maar ook wel eens lager. Ik kan er ook geen verband in ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Laatst online: 12-09 23:44
GaMbiNo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:33:
Ik heb vandaag idd weer last van een haperende verbinding. :( Gelukkig is dat vandaag niet te zien aan de opbrengst.

Zijn er meer hier die daar last van hebben?
Yes hier ook last van gehad.
Ik vraag me ook oprecht af waarom zoveel dongles "de verbinding verliezen".

Er wordt hier vaak gesproken over dongles uit een "Bad Batch", maar wat was er fout aan dan?
Iemand heeft het hier ook gehad over de dongle 90 graden te draaien (op z'n zij fixeren). Dat heb ik ook gedaan en het lijkt wat te helpen... Ik heb nu veel minder connectie problemen.

Het viel me overigens ook op dat de dongle voor de batterij blauw bleef knipperen, ook na de reboot...

Wat OOK opvalt is dat de P1 dongle vaak op dezelfde momenten de verbinding lijkt te verliezen als de 2 van de Nexus... Is toch geen toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Laatst online: 12-09 23:44
Kan het niet gewoon zijn dat, in ons geval, het probleem bij de ontvanger ligt en niet perse bij die dongles?

Aanname:
Knipperend groen: geen verbinding met server.
Knipperend blauw: geen 4G signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
Als de dongle groen knippert, is er dan een verandering in de verbindingsstatus?
Mijn verbindingsstatus is online voor de hele dag, maar de opbrengst, en meer dan dat hoe de batterij zich vandaag gedraagt is niet in lijn met andere dagen
Ik weet dat er wat verschillen zijn omdat mijn accu 15 kWh is, maar min of meer was hij de andere dagen vergelijkbaar, maar vandaag gedraagt hij zich vreemd zonder duidelijke reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r1Ut7B9VPxccP1ddUxqZqHdEKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9xarXt7Wb8lCRMosRnC7vu9Y.png?f=fotoalbum_largeIk do not understand why the battery charge changes when there is no activity, for example between 10:30 and 12:00 or between 15:00 and 16:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
Pierdw schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide informatie Theo.
Ik begrijp nog niet helemaal hoe je ongeveer evenveel hebt gekregen voor je gebruik en voor je teruglevering, ik dacht dat de energieprijzen sterk daalden als de zon schijnt (zelfs negatief kunnen worden). Dan zou het terugleversaldo qua geld toch minder zijn dan je verbruik in geld, gezien je ook verbruik hebt als de zon niet schijnt.
Of zie ik iets over het hoofd?
Door alle grote verbruikers op de goedkoopste uren hun werk te laten doen.
En door zo min mogelijk te verbruiken als de prijs per uur hoog is.
Dat zal in de donkere koude periode minder lukken ben ik bang.
Maar tot nu toe loopt het mooi gelijk op!
Zie onderstaand schema!
Wat is jouw kWh prijs bij Greenchoice?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4j700GoQB51vb6qVstNO4DbfoPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQT0M4Y3GjsvN9NZbKXU8a1y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 08:29
Venzent schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:33:
[...]

Klinkt als een toevalligheid, maar voor de zekerheid, hoe is er geconstateerd dat de slimme meter niet goed functioneerde, waar bleek dit uit?
ik kreeg een brief in de bus dat er mogelijk een probleem was met de slimme meter, of ik enexis wilde bellen. ik heb bij de afspraak aangegeven dat ik een batterij had staan en de laatste weken problemen had met het
regelmatig offline gaan van het systeem, enexis gaf aan dat dat inderdaad kon liggen aan een niet goed werkende slimme meter. vanaf de installatie van de nieuwe meter geen last meer gehad van groen en of blaauw knipperende dongels en of een offline systeem. ik weet niet of dit een toevalligheid was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Smullie1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

ik kreeg een brief in de bus dat er mogelijk een probleem was met de slimme meter, of ik enexis wilde bellen. ik heb bij de afspraak aangegeven dat ik een batterij had staan en de laatste weken problemen had met het
regelmatig offline gaan van het systeem, enexis gaf aan dat dat inderdaad kon liggen aan een niet goed werkende slimme meter. vanaf de installatie van de nieuwe meter geen last meer gehad van groen en of blaauw knipperende dongels en of een offline systeem. ik weet niet of dit een toevalligheid was.
Ik gok op een toevalligheid. De knipperende dongels hebben niks met de slimme meter te maken.

Bij het vervangen van de meter zijn de batterij en de bijbehorende dongels ws. wel een tijdje uitgezet. Misschien dat de dongels daardoor weer iets beter functioneren. Zo’n reset heeft soms wel een positief effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:50
Gisteren een brief gehad van onze vrienden van de blauwe enveloppe, BTW nummer is binnen.
Nu wachten op de financiële afhandeling.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
Gisteren nieuwe dongel ontvangen (3e) en leek het in de avond goed te doen, maar vannacht weer geregeld offline. Zijn er nog anderen die ook de online-status monitoren en disconnects op de dongel ervaren?
Misschien in een andere draadje dan deze hier de info verzamelen om te kijken of er overeenkomsten zijn in momenten of tijden?
Mijn gevoel zegt dat er meer aan de hand moet zijn dan een slechte batch dongels.

Online 2-10-2024 18:02 - Nieuwe dongel aangesloten.
Offline 3-10-2024 02:14
Online 3-10-2024 02:22
Offline 3-10-2024 02:59
Online 3-10-2024 03:07
Offline 3-10-2024 03:39
Online 3-10-2024 03:47
Offline 3-10-2024 04:34
Online 3-10-2024 04:42
Offline 3-10-2024 05:29
Online 3-10-2024 05:37
Offline 3-10-2024 08:04
Online 3-10-2024 08:12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pentagon0873 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 06:37:
Gisteren een brief gehad van onze vrienden van de blauwe enveloppe, BTW nummer is binnen.
Nu wachten op de financiële afhandeling.
Wanneer heb je de aanvraag gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Venzent schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:44:
Gisteren nieuwe dongel ontvangen (3e) en leek het in de avond goed te doen, maar vannacht weer geregeld offline. Zijn er nog anderen die ook de online-status monitoren en disconnects op de dongel ervaren?
Misschien in een andere draadje dan deze hier de info verzamelen om te kijken of er overeenkomsten zijn in momenten of tijden?
Mijn gevoel zegt dat er meer aan de hand moet zijn dan een slechte batch dongels.

Online 2-10-2024 18:02 - Nieuwe dongel aangesloten.
Offline 3-10-2024 02:14
Online 3-10-2024 02:22
Offline 3-10-2024 02:59
Online 3-10-2024 03:07
Offline 3-10-2024 03:39
Online 3-10-2024 03:47
Offline 3-10-2024 04:34
Online 3-10-2024 04:42
Offline 3-10-2024 05:29
Online 3-10-2024 05:37
Offline 3-10-2024 08:04
Online 3-10-2024 08:12
Ligt dat niet ook aan lokatie van de 'modules' in huis en geolokatie ten op zichte van de zendmasten. :?

Lijkt mij dat daar ook een factor in kan zitten.

Maar zoals we al eerder hebben gemeld is alleen de 4G variant niet voldoende en zou wifi/ethernet een (bijna vereiste) toevoeging zijn. :>

Bij mij nu alleen de rechtermodule in gebruik, gisteren nog wel even gebeld waar de nieuwe bleef maar dat wordt (als het goed is) eind van de week allemaal verstuurd. Ziet er wel naar uit dat ze bij ZP (waar voorheen blind modules werden afgestuurd) nu iets meer 'awareness' is met betrekking tot de modules (of ze zijn gewoon lui en versturen ze nog maar eens per twee weken). O-)

[ Voor 14% gewijzigd door NightHawk4 op 03-10-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaan89
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 15:52
Ligt powerplay te slapen? Net behoorlijk negatieve prijzen gehad waarmee meerdere euro's gepakt hadden kunnen worden, maar dat lijkt bij niemand het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
bastiaan89 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:43:
Ligt powerplay te slapen? Net behoorlijk negatieve prijzen gehad waarmee meerdere euro's gepakt hadden kunnen worden, maar dat lijkt bij niemand het geval te zijn.
Bijzonder verloop inderdaad. Heeft me zelfs geld gekost zo te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-MH_o-YEJ1ftvkf2PS_ZNcuad0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdyIbPDcSH0oUopBCh9MBqy1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door marvin3241 op 03-10-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Regeltoestand 2. En de batterij zat zo goed als vol 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
bokkow schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:54:
Regeltoestand 2. En de batterij zat zo goed als vol 🤷🏼‍♂️
Mijn accu is van 14:00-14:45 opgeladen van 77% naar 95%. Daarbij was de prijs maar 3 minuten positief en voor de rest meestal €-1000. Dit heeft me dus niks opgeleverd blijkbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AktvKEuybxRy_1n88mrOIpC2W4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2rfJ3sc8b2cn8tXqq84zcCk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Dat gebeurt bij R2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
marvin3241 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Mijn accu is van 14:00-14:45 opgeladen van 77% naar 95%. Daarbij was de prijs maar 3 minuten positief en voor de rest meestal €-1000. Dit heeft me dus niks opgeleverd blijkbaar.
[Afbeelding]
Software heeft weinig voorspellende gaves vandaag. Zit eerst de accu met centen winst en verlies vol te proppen en nu is er geen ruimte meer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IlSqYRzFXl69ADokEqa3cee3jc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ZEPlrGu8wwKDHgl3pfvnSZr.png?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Weet Zonneplan dan niet dat R2 actief is? Hij gaat dus wel volle bak 45 min opladen zonder vergoeding.
Pagina: 1 ... 15 ... 63 Laatste