All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Het kan nog beroerder...Gertaal schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:20:
0,06 eur.. beste opbrengst
:strip_exif()/f/image/jAq8ld3lLxhWEHozZTWBZ6rv.jpg?f=fotoalbum_large)
De vorige keer was bij mij 2 dagen (donderdag bericht dat er een nieuwe dongel zou komen, zaterdag in huis). Deze blijkt echter niet te koppelen te zijn met de Solis, dus zojuist te horen gekregen dat ze weer een nieuwe sturen.....master_viper schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:39:
[...]
Max weekje, ik zit inmiddels op de 3e nieuwe.
Zal mij benieuwen......
Diezelfde dag heb ik ook bericht gehad maar tot dusverre niks ontvangen. Moet er morgen maar weer achteraan ben ik bang.Venzent schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:00:
[...]
De vorige keer was bij mij 2 dagen (donderdag bericht dat er een nieuwe dongel zou komen, zaterdag in huis). Deze blijkt echter niet te koppelen te zijn met de Solis, dus zojuist te horen gekregen dat ze weer een nieuwe sturen.....
Zal mij benieuwen......
Gek genoeg sta ik wel bovenaan op de live pagina. Kennelijk pakt het soms ook positief uit als je soms offline bent.
Vote: https://community.home-as...ar-related-battery/773252bastiaan89 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:08:
[...]
Is er wellicht een manier om het verbruik en export van de batterij weg te filteren uit deze grafiek?
Nieuwe prijzen:We hebben goed nieuws, want door het positieve aantal verkopen van de Nexus thuisbatterij kunnen we nog scherper inkopen
10 kWh -> 5.490
15 kWh -> 6.390
20 kWh -> 7.290
Dat snap ik, maar ik dacht altijd dat het juist handig was dat thuisbatterijen en EV's stroom opslaan als er netcongestie is...kazuka schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:18:
[...]
Het gaat hier over landelijke onbalans versus lokale netcongestie. Dat zijn 2 verschillende dingen. Bij netcongestie is er een overbelasting van het net doordat er teveel stroom door een wijk of gebied gaat, waardoor lokale transformator huisjes het bijvoorbeeld niet meer trekken. Daarom willen partijen als Stedin en Enexis ook inzichtelijk hebben waar precies er thuisbatterijen staan en wat hun vermogen is. Zonneplan en Stedin zijn nu een proef aan het draaien in Arnhem waarbij Stedin Zonneplan beloont als de batterijen niks doen wanneer er congestie dreigt te ontstaan in een bepaald gebied (wijk, straat).
Was dat een verzendbericht of een belofte dat er ooit één opgestuurd gaat worden?GaMbiNo schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:20:
Even een vraagje voor de mensen die al eens een nieuwe dongle hebben gekregen.
Hoe snel hadden jullie die in huis?
Ik heb vorige week woensdag gebeld. Kreeg donderdagochtend al een mailtje dat er een nieuwe dongle opgestuurd zou worden. Maar sindsdien blijft het stil. En ondertussen was de Nexus afgelopen weekend weer regelmatig offline. Beetje irritant.
Kregen jullie de dongle wel snel binnen?
Ik kreeg een week of 2 geleden een mail dat mijn module vervangen gaat worden. Maar bij navraag waren ze toen niet eens op voorraad. Nu zouden ze weer op voorraad moeten zijn maar het blijft stil. Ook navraag via mail wordt niet op gereageerd, kortom, de service van Zonneplan die we onderhand gewend zijn.
Dit was iets als dit in de mail:Jeroengroen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:28:
[...]
Was dat een verzendbericht of een belofte dat er ooit één opgestuurd gaat worden?
Ik kreeg een week of 2 geleden een mail dat mijn module vervangen gaat worden. Maar bij navraag waren ze toen niet eens op voorraad. Nu zouden ze weer op voorraad moeten zijn maar het blijft stil. Ook navraag via mail wordt niet op gereageerd, kortom, de service van Zonneplan die we onderhand gewend zijn.
"We zien dat de verbinding van uw thuisbatterij niet voldoende functioneert. Om die reden sturen we u zo snel mogelijk een nieuwe 4G module".
Maar ze lezen mee denk ik want gisteren is er daadwerkelijk eentje opgestuurd en die krijg ik als het goed is vandaag binnen.
Ik hoop dat het werkt voor je!GaMbiNo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:05:
[...]
Dit was iets als dit in de mail:
"We zien dat de verbinding van uw thuisbatterij niet voldoende functioneert. Om die reden sturen we u zo snel mogelijk een nieuwe 4G module".
Maar ze lezen mee denk ik want gisteren is er daadwerkelijk eentje opgestuurd en die krijg ik als het goed is vandaag binnen.
Zonneplan: niet verlegen zijn, zeg eens 'hoi' hier! Wij bijten niet
Dat is mooi, zouden ze de early birds nog een terugstorting doen? Gratis marketing geweest voor hun.jan100 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 06:41:
Mail ontvangen dat prijzen verlaagd zijn:
[...]
Nieuwe prijzen:
10 kWh -> 5.490
15 kWh -> 6.390
20 kWh -> 7.290
Ik gun de early birds natuurlijk een extraatje.... maar los van Zonneplan. Waarom zou een bedrijf dat doen? Het blijft commerciële business. Bedrijf zit er om geld te verdienen. Als de bananen morgen in de aanbieding komen terwijl ik ze net gekocht heb..... moet ik dan maar om een cashback vragen? Vat het niet persoonlijk op. Ik snap best als hij net een week bij je staat en nu de prijsverlaging dat dit niet "eerlijk" aanvoelt.DustPhyte schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:30:
[...]
Dat is mooi, zouden ze de early birds nog een terugstorting doen? Gratis marketing geweest voor hun.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Als je het bonnetje heb kan je de bananen gewoon ruilenDevke schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:40:
[...]
Ik gun de early birds natuurlijk een extraatje.... maar los van Zonneplan. Waarom zou een bedrijf dat doen? Het blijft commerciële business. Bedrijf zit er om geld te verdienen. Als de bananen morgen in de aanbieding komen terwijl ik ze net gekocht heb..... moet ik dan maar om een cashback vragen? Vat het niet persoonlijk op. Ik snap best als hij net een week bij je staat en nu de prijsverlaging dat dit niet "eerlijk" aanvoelt.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Puur door de coulance van de winkel, juridisch heb je geen poot om op te staan en kan je met je bananen weer naar huis gaan.John245 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:52:
[...]
Als je het bonnetje heb kan je de bananen gewoon ruilen
"Heeft u iets in een winkel gekocht? Dan kunt u de koop niet ongedaan maken als u spijt heeft van uw aankoop. Er geldt geen bedenktijd. Soms mag u het product wel ruilen voor een ander product."
Donderdag mail gestuurd, vrijdag bericht dat ze hem verstuurd hebben. Volgens PostNL track&trace zou hij vandaag door de brievenbus moeten glijden.GaMbiNo schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:20:
Even een vraagje voor de mensen die al eens een nieuwe dongle hebben gekregen.
Hoe snel hadden jullie die in huis?
Ik heb vorige week woensdag gebeld. Kreeg donderdagochtend al een mailtje dat er een nieuwe dongle opgestuurd zou worden. Maar sindsdien blijft het stil. En ondertussen was de Nexus afgelopen weekend weer regelmatig offline. Beetje irritant.
Kregen jullie de dongle wel snel binnen?
Tel daar nog eens het aantal gegarandeerde cycles van 6000 bij op, op die wijze zou een Nexus 20 ook eigenlijk twee keer zo duur moeten zijn maar dat is hij dus niet....bokkow schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:14:
[...]
Mwa ik vind dit juist beter dan wat ze vooraf deden, de resultaten van de afgelopen maanden delen dat is gewoon op feiten gebaseerd ipv schattingen. Neemt niet weg dat “in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst” een ding is, zeker met deze propositie.
Wat je mist in het extrapoleren is vooral dat alle groottes dezelfde 10kW omvormer hebben, deze wordt dus niet maal 2 wat je wel nodig zou hebben om jouw rekensom te volgen 😉. Je kunt met 20kWh simpelweg net wat langer doorgaan/net wat meer buffer in beide richtingen. Vandaar dat een nog grotere batterij met dezelfde omvormer maar ietsje meer zal opbrengen.
[ Voor 67% gewijzigd door NightHawk4 op 24-09-2024 13:21 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/80JDJH8yU4EmvtLhEvcN16EK.png?f=user_large)
Dit schiet niet op hè. Is dat omdat er minder zon is? Wordt een lange winter dan.
Overigens heb ik mijn batterij ook al met €300 minder gekocht, dus er waren (lokaal) al prijsverlagingen.
Deze nieuwe prijs is oprecht zéér competatief voor 20kWh zeg.
[ Voor 49% gewijzigd door ApexAlpha op 24-09-2024 13:15 ]
/f/image/bQjbDZpCWF53djUOVCg2ZY3y.png?f=fotoalbum_large)
Voornaamste reden om dit te doen:
- De gegevens uit ze Zonneplan integratie lopen altijd iets achter, als je deze op je HA energiedashboard instelt komen waardes in het verkeerde uur terecht.
- Als alternatief hiervoor had ik de waardes uit de batterij ( CryptoCake in "Zonneplan Nexus thuisbatterij" ) ingesteld, echter zijn deze niet helemaal correct, daar er nog verlies in de omvormer optreed, dus ook geen correcte waardes in het energiedashboard.
- Ik ben een Nederlander. Een Modbus adapter is goedkoper dan een (HomeWizard) 3-Fase meter
Mijn kennis van Modbus is zeer beperkt, alles is gebaseerd op het uitlezen van de Datalogging sticks. Heeft iemand verbeteringen t.a.v. de settings dan is dat welkom. Maar voor zover ik kan beoordelen werkt alles prima, Sensoren updaten om de paar seconden.
Edit:
Er zit een bug in de Solis Modus integratie. De waardes consumptie en productie kloppen niet. ik heb de fouten al gevonden in de integratie en een pull request gedaan om de aanpassingen te verwerken. Tot die tijd zie stap 7B als tijdelijke oplossing.
Hierbij de instructies.
Benodigdheden:
- UTP Kabels (en indien flexibele aders eventueel adereindhulsjes.
- Waveshare RS485 To RJ45 (POE) https://www.amazon.nl/Wav...4c&camp=247&creative=1211
of
Waveshare RS485 To RJ45 (Zonder POE vereist een losse voeding) https://www.amazon.nl/RS4...4c&camp=247&creative=1211
- Eventueel een din-rail
1. Sluit de waveshare aan (eventieel eerst rechtstreeks op PC). Verbind met de waveshare, deze heeft standaard een statisch IP 192.168.1.200.
2. Verander via de webinterface of via VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar )het ip adres of zet op DHCP.
De HA verbind via IP adres, dus wanneer je voor DHCP kiest, maak dan een reservering in je DHCP server.
3. Update de Waveshare firmware, volg deze instructies: https://github.com/aliena...dbus-cloud/discussions/17
4. Knip een UTP kabel door. Haal de kabel door de wartel van de omvormer. Verbind de blauw-witte ader met A en de blauwe met B van de Waveshare modbus adapter en de UTP kabel met de RS485 poort onder in de omvormer.
:strip_exif()/f/image/uNvFidHlQF558IoUmBAyHStU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/es49meOWz9NgGVuYvlIuC4am.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ekx3tc9KpJEOe0FlGhiz8NoJ.jpg?f=fotoalbum_large)
5. Open VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar ) zoek de Waveshare bij devices, controleer of de firmware versie V1.486 is stel de volgende gegevens in:
Port: 502
Work Mode: TCP Server
Baud Rate: 9600
Data Bits: 8
Parity: 1
Flow Control: None
Transfer protocol: Modbus_TCP Protocol
Klik op Modify Settings
/f/image/tQZkYPsTm2hG4ull2k2Rj5kX.png?f=fotoalbum_large)
6. Ga naar More Advanced Settings..
En stel de volgende gegevens in:
Modbus Gateway Type: Multi-host non-storage type
Enable RS485 Multi-Host: Aan
Enable Bus Conflict detection: Aan
Klik op Oke, en klik op Modify Settings
/f/image/Q6URdaZnEj57P69NxzqWme0k.png?f=fotoalbum_large)
7. Instaleer via HACS de Solis Modbus integratie https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus
7B. Zolang de Solis Modbus integratie nog niet is bijgewerkt, zie request: https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/pull/75
In het bestand /custom_components/solis_modbus/sensor.py regels 318 t/m 343 vervangen door onderstaande:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| {"type": "SS", "name": "Solis Total Battery Charge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_total_battery_charge_energy", "register": ['33161', '33162'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING}, {"type": "SS", "name": "Solis Today Battery Charge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_today_battery_charge_energy", "register": ['33163'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING}, {"type": "SS", "name": "Solis Yesterday Battery Charge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_yesterday_battery_charge_energy", "register": ['33164'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING}, {"type": "SS", "name": "Solis Total Battery Discharge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_total_battery_discharge_energy", "register": ['33165', '33166'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING}, {"type": "SS", "name": "Solis Today Battery Discharge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_today_battery_discharge_energy", "register": ['33167'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING}, {"type": "SS", "name": "Solis Yesterday Battery Discharge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_yesterday_battery_discharge_energy", "register": ['33168'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING}, |
8. Ga naar integraties, integratie toevoegen, Zoek naar Solis Modbus. Geef het IP adres van de Waveshare in.
:fill(white):strip_exif()/f/image/J4bHAQ2X2YhCmk5ICC2OFrjW.png?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Dominic-070 op 24-09-2024 21:10 ]
Gelukt.OxyDrokz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:02:
Voor de solarman integratie voor HA;
Het is me nog niet gelukt om de 10.10.100.254 pagina te bereiken als ik direct met de lan poort verbonden ben.
Moet de batterij eerst opnieuw opgestart worden misschien?
Niet direct ingeprikt, maar bij m'n router en daarna het ipadres in de browser.
Net krijg ik van zonneplan een brief binnen over een "project" in mijn gemeente met de thuis batterij. Dus gewoon inkopen zoals hier al vaker beschreven is. Helaas heb ik 1 keer een week 0 euro gehad door het uitvallen van de dongel net de dag na dat ik op vakantie was. Karma.ApexAlpha schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:14:
[Afbeelding]
Dit schiet niet op hè. Is dat omdat er minder zon is? Wordt een lange winter dan.
Overigens heb ik mijn batterij ook al met €300 minder gekocht, dus er waren (lokaal) al prijsverlagingen.
Deze nieuwe prijs is oprecht zéér competatief voor 20kWh zeg.
Helemaal mee eens, ergens hebben ze door alle feedback en de ervaringen kunnen spelen met de huidige installaties. Het product verbeteren. Bedenk maar wat, ik zeg ook niet dat ik het eis. Ik vraag het mij gewoon af.Devke schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:40:
[...]
Ik gun de early birds natuurlijk een extraatje.... maar los van Zonneplan. Waarom zou een bedrijf dat doen? Het blijft commerciële business. Bedrijf zit er om geld te verdienen. Als de bananen morgen in de aanbieding komen terwijl ik ze net gekocht heb..... moet ik dan maar om een cashback vragen? Vat het niet persoonlijk op. Ik snap best als hij net een week bij je staat en nu de prijsverlaging dat dit niet "eerlijk" aanvoelt.
BTW ook nog niet terug, en de website is ook al best wat meer neutraal met beloftes tegenover toen ik hem kocht...
0 op de meter weer is getest van de week. in de app staat er nu ook bij dat het enkele minuten kan duren voor de batterij reageerd. Wat ze eerst stellig beloofde draaien ze wat terug. Kon uiteraard ook niet anders met het uitlezen door de dongels over 4G.
Eens, ze hebben wel veel kunnen leren van de eerste installaties. Verder is dit wel voordelig voor de nieuwe installaties, die beginnen nu ongeveer met het zelfde bedrag dat ze nog kunnen terugverdienen voor de saldering wegvalt. het zelfde "restbedrag" dat ze nog hebben mocht de saldering weg vallen doel ik dan op.TKroon schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:43:
Zonneplan had ons ook geen naheffing gestuurd als de Nexus nu 1000 euro duurder was geworden.
[ Voor 31% gewijzigd door DustPhyte op 24-09-2024 13:49 ]
Vet!Dominic-070 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:16:toon volledige bericht
Het is me gelukt om de omvormer in Home Assistant rechtstreeks uit te lezen via via een Waveshare RS485 adapter.
[Afbeelding]
Voornaamste reden om dit te doen:
- De gegevens uit ze Zonneplan integratie lopen altijd iets achter, als je deze op je HA energiedashboard instelt komen waardes in het verkeerde uur terecht.
- Als alternatief hiervoor had ik de waardes uit de batterij ( CryptoCake in "Zonneplan Nexus thuisbatterij" ) ingesteld, echter zijn deze niet helemaal correct, daar er nog verlies in de omvormer optreed, dus ook geen correcte waardes in het energiedashboard.
- Ik ben een Nederlander. Een Modbus adapter is goedkoper dan een (HomeWizard) 3-Fase meter
Mijn kennis van Modbus is zeer beperkt, alles is gebaseerd op het uitlezen van de Datalogging sticks. Heeft iemand verbeteringen t.a.v. de settings dan is dat welkom. Maar voor zover ik kan beoordelen werkt alles prima, Sensoren updaten om de paar seconden.
Hierbij de instructies.
Benodigdheden:
- UTP Kabels (en indien flexibele aders eventueel adereindhulsjes.
- Waveshare RS485 To RJ45 (POE) https://www.amazon.nl/Wav...4c&camp=247&creative=1211
of
Waveshare RS485 To RJ45 (Zonder POE vereist een losse voeding) https://www.amazon.nl/RS4...4c&camp=247&creative=1211
- Eventueel een din-rail
1. Sluit de waveshare aan (eventieel eerst rechtstreeks op PC). Verbind met de waveshare, deze heeft standaard een statisch IP 192.168.1.200.
2. Verander via de webinterface of via VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar )het ip adres of zet op DHCP.
De HA verbind via IP adres, dus wanneer je voor DHCP kiest, maak dan een reservering in je DHCP server.
3. Update de Waveshare firmware, volg deze instructies: https://github.com/aliena...dbus-cloud/discussions/17
4. Knip een UTP kabel door. Haal de kabel door de wartel van de omvormer. Verbind de blauw-witte ader met A en de blauwe met B van de Waveshare modbus adapter en de UTP kabel met de RS485 poort onder in de omvormer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
5. Open VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar ) zoek de Waveshare bij devices, controleer of de firmware versie V1.486 is stel de volgende gegevens in:
Port: 502
Work Mode: TCP Server
Baud Rate: 9600
Data Bits: 8
Parity: 1
Flow Control: None
Transfer protocol: Modbus_TCP Protocol
Klik op Modify Settings
[Afbeelding]
6. Ga naar More Advanced Settings..
En stel de volgende gegevens in:
Modbus Gateway Type: Multi-host non-storage type
Enable RS485 Multi-Host: Aan
Enable Bus Conflict detection: Aan
Klik op Oke, en klik op Modify Settings
[Afbeelding]
7. Instaleer via HACS de Solis Modbus integratie https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus
8. Ga naar integraties, integratie toevoegen, Zoek naar Solis Modbus. Geef het IP adres van de Waveshare in.
[Afbeelding]
Nog een integratie voor de Nexus erbij.
En geeft de Solis genoeg stroom om hem via POE te draaien?
Zou wel mooi zijn als je hem hiermee ook aan kon sturen. Niet voor nu maar mocht het onbalansverhaal ooit niet meer aantrekkelijk zijn door afschaffen salderen oid.
Denk je dat dat hiermee ook zou kunnen of is het echt alleen uitzelen?
het heeft vooral te maken met het ontbreken van wind denk ik.ApexAlpha schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:14:
[Afbeelding]
is er zon voorspeld en is er geen zon? ontladen
Is er wind voorspeld en is er geen wind? ontladen
Is er veel wind en zon wat niet voorspeld was? laden
etc etc
Het viel mij op dat in de zomer de opbrengsten veel lager leken dan de demo in de winter weergaf (voor ik mijn eigen installatie had).
[ Voor 9% gewijzigd door DustPhyte op 24-09-2024 13:54 ]
Ja maar windturbines staan niet bij mensen in de tuin. Die zijn gigantisch en kunnen waarschijnlijk wel zelf op afstand uitgezet worden of geremd bij te veel opwekking.DustPhyte schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:53:
[...]
het heeft vooral te maken met het ontbreken van wind denk ik.
is er zon voorspeld en is er geen zon? ontladen
Is er wind voorspeld en is er geen wind? ontladen
Is er veel wind en zon wat niet voorspeld was? laden
etc etc
Maar goed ben erg benieuwd deze winter, want mijn huis is gasloos en gaat dus flink trekken, ook zonder onbalans zou ik met de batterij in ieder geval de pieken moeten kunnen vermijden elke dag.
Die worden inderdaad op afstand uitgeschakeld, waar jij vooral mee te maken gaat krijgen (gok ik als je 2x15a hebt) is dat je warmtepomp als je die hebt en je inductie kookplaat als je die hebt het laden wat in de weg gaan zitten.Ik heb afgelopen zomer met Hassio gespeeld om het ontladen niet in de weg te zitten met mijn zonnepanelen (solaredge). Uiteindelijk miste ik op een week enkele euro's. Ik ben benieuwd wat jou ervaring gaat zijn met een gasloos huis in de winter. Er zijn wat verbeteringen aangebracht bij zonneplan waardoor het laden / ontladen wat meer gematigd is aan de hand van wat de belasting van je fases is bij terugleveren of verbruik.ApexAlpha schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:55:
[...]
Ja maar windturbines staan niet bij mensen in de tuin. Die zijn gigantisch en kunnen waarschijnlijk wel zelf op afstand uitgezet worden of geremd bij te veel opwekking.
Maar goed ben erg benieuwd deze winter, want mijn huis is gasloos en gaat dus flink trekken, ook zonder onbalans zou ik met de batterij in ieder geval de pieken moeten kunnen vermijden elke dag.
[ Voor 8% gewijzigd door DustPhyte op 24-09-2024 14:01 ]
Ja zou goed kunnen. Overigens gebruikt mijn warmtepomp 2kW of 3kW continu, dus dat is niet zo een probleem. Het is meer de piek als de inductie aan gaat die voor load balancing zal zorgen.DustPhyte schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:59:
[...]
Die worden inderdaad op afstand uitgeschakeld, waar jij vooral mee te maken gaat krijgen (gok ik als je 2x15a hebt) is dat je warmtepomp als je die hebt en je inductie kookplaat als je die hebt het laden wat in de weg gaan zitten.Ik heb afgelopen zomer met Hassio gespeeld om het ontladen niet in de weg te zitten met mijn zonnepanelen (solaredge). Uiteindelijk miste ik op een week enkele euro's. Ik ben benieuwd wat jou ervaring gaat zijn met een gasloos huis in de winter.
Mijn WP kan zelf ook de EPEX prijzen downloaden en dan extra verwarmen als het goedkoop is en eventjes uit bij hoge prijzen. We gaan het zien deze winter!
Netjes!! mag ik vragen welke warmtepomp je hebt?ApexAlpha schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:01:
[...]
Ja zou goed kunnen. Overigens gebruikt mijn warmtepomp 2kW of 3kW continu, dus dat is niet zo een probleem. Het is meer de piek als de inductie aan gaat die voor load balancing zal zorgen.
Mijn WP kan zelf ook de EPEX prijzen downloaden en dan extra verwarmen als het goedkoop is en eventjes uit bij pieken. We gaan het zien deze winter!
De omvormer geeft geen POE, POE moet van de LAN zijde komen, waar je netwerkkabel op aansluit.GaMbiNo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:50:
[...]
Vet!![]()
Nog een integratie voor de Nexus erbij.Zie je nu meer/andere attributen dan met de raspberry-bluetooth integratie van Cryptocake?
En geeft de Solis genoeg stroom om hem via POE te draaien?
Zou wel mooi zijn als je hem hiermee ook aankon sturen. Niet voor nu maar mocht het onbalansverhaal ooit niet meer aantrekkelijk zijn door afschaffen salderen oid.
Denk je dat dat hiermee ook zou kunnen of is het echt alleen uitzelen?
:strip_exif()/f/image/YkR5HyMR7Ce1OANaU6OJbqnR.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zijn een paar entiteiten die je kan bedienen, nog niet verder getest. Het Lijkt er wel op dat de Zonneplan Connect deze settings overruled.
[ Voor 3% gewijzigd door Dominic-070 op 24-09-2024 14:31 ]
Nibe S2125. Maar er hangt ook een regelunit genaamd S40. Ik weet niet welke van de twee dit roggelt.DustPhyte schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:02:
[...]
Netjes!! mag ik vragen welke warmtepomp je hebt?
Ik kan mij inbeelden dat niet iedereen POE heeft, en een injector erbij kopen even duur zou zijn als een extern gevoede oplossing https://www.sossolutions....ethernet-converter-for-euDominic-070 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:02:
[...]
De omvormer geeft geen POE, POE moet van de LAN zijde komen, waar je netwerkkabel op aansluit.
[Afbeelding]
Er zijn een paar entiteiten die je kan bedien, nog niet verder getest.
Nee idd, Voor mij was het een prima oplossing, ik heb een Unifi POE switch. Maar daarom heb ik heb ze bewust beide genoemdDustPhyte schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:04:
[...]
Ik kan mij inbeelden dat niet iedereen POE heeft, en een injector erbij kopen even duur zou zijn als een extern gevoede oplossing https://www.sossolutions....ethernet-converter-for-eu
Mijn excuses, ik had er over heen gelezen.Dominic-070 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:09:
[...]
Nee idd, Voor mij was het een prima oplossing, ik heb een Unifi POE switch. Maar daarom heb ik heb ze bewust beide genoemd
[ Voor 35% gewijzigd door DustPhyte op 24-09-2024 14:24 ]
Ja snap ik. Ik hoop tegen die tijd ook een alternatief te hebben om hem helemaal zelf aan te sturen. De modbus oplossing van dominic is wel hoopgevend wellicht. Ik denk dat het toch zoiets zou moeten worden.DustPhyte schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:22:
Voor de mensen die er nog niet heel erg mee bezig zijn, door de berichten van @Dominic-070 , @bokkow en andere personen ga ik mezelf alvast even inlezen tegen 2027 (nu nog een ver van mijn bed show) om hier mee aan de slag te gaan: https://github.com/davidusb-geek/emhass voor nu is er nog niet op te vertrouwen dat Zonneplan hier snel verbeteringen gaat aanbrengen als het om zelf vebruik gaat, en ik heb er geen vertrouwe in dat ze hier veel tijd in gaan steken om klanten in de toekomst te helpen als het salderen weg is / ze geen geld meer verdienen aan onze opslag capaciteit.
Zodra het niet meer nodig is gooi ik die 4G dongles het liefst het raam uit.
[ Voor 10% gewijzigd door GaMbiNo op 24-09-2024 14:43 ]
Voor nu is er totaal geen prioriteit om daar naar te kijken, niet voor Zonneplan of Frank Energie en noem ze maar op. Eerst de officiële regeling door de kamer en dan is er nog tijd zat om daar geld en energie in te pompen voor die bedrijven.DustPhyte schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:22:
Voor de mensen die er nog niet heel erg mee bezig zijn, door de berichten van @Dominic-070 , @bokkow en andere personen ga ik mezelf alvast even inlezen tegen 2027 (nu nog een ver van mijn bed show) om hier mee aan de slag te gaan: https://github.com/davidusb-geek/emhass voor nu is er nog niet op te vertrouwen dat Zonneplan hier snel verbeteringen gaat aanbrengen als het om zelf vebruik gaat, en ik heb er geen vertrouwe in dat ze hier veel tijd in gaan steken om klanten in de toekomst te helpen als het salderen weg is / ze geen geld meer verdienen aan onze opslag capaciteit.
Geen vertrouwen hebben is een persoonlijke keuze en daar dan een conclusie aanhangen is in mijn optiek veel te vroeg. Zolang er genoeg te verdienen is in het oplossen van lokale netcongestie of de onbalansmarkt blijft het afromen daarvan voor elk bedrijf interessant. En dan heb ik maar 10 paneeltjes op mijn dak liggen maar op zonnige dagen trek ik meer dan mijn Nexus 20 dus als daar een gedeelte van de markt op kan ben ik daar wel blij mee. En dat tegen die tijd keer honderdduizend(en) huishoudens.....daar zegt geen enkel bedrijf nee tegen.
Maar zoals eerder gezegd het blijft koffiedik kijken en ook ik ga me wel inlezen maar met een iets andere instelling.
@GaMbiNo Mijn dongel is net afgeleverd, morgen maar eens een activatiemailtje aan wagen
[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 24-09-2024 14:58 ]
Ja dit dongel systeem kan handiger. Je zou zeggen dat ze op zijn minst met elkaar kunnen praten de twee bij je batterij zodat je een back-up hebt. Of gewoon je eigen wifi als backup.GaMbiNo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:41:
[...]
Ja snap ik. Ik hoop tegen die tijd ook een alternatief te hebben om hem helemaal zelf aan te sturen. De modbus oplossing van dominic is wel hoopgevend wellicht. Ik denk dat het toch zoiets zou moeten worden.
Zodra het niet meer nodig is gooi ik die 4G dongles het liefst het raam uit.Ik heb vanochtend de vervangende dongle ingeprikt en wacht nu alweer een halve werkdag tot ze die activeren Waardeloos systeem.
Kan je wel zeggen dat ik geen enkel probleem meer heb sinds ik de dongel vervangen heb!
[ Voor 5% gewijzigd door ApexAlpha op 24-09-2024 15:00 ]
Er is geen prioriteit, ik heb het over inlezen, informatie verzamelen. Wellicht is het niet nuttig tegen dan. We gaan het beleven. Als het wel nuttig is hebben we straks kennis om te delenNightHawk4 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:53:
[...]
Voor nu is er totaal geen prioriteit om daar naar te kijken, niet voor Zonneplan of Frank Energie en noem ze maar op. Eerst de officiële regeling door de kamer en dan is er nog tijd zat om daar geld en energie in te pompen voor die bedrijven.
Geen vertrouwen hebben is een persoonlijke keuze en daar dan een conclusie aanhangen is in mijn optiek veel te vroeg. Zolang er genoeg te verdienen is in het oplossen van lokale netcongestie of de onbalansmarkt blijft het afromen daarvan voor elk bedrijf interessant. En dan heb ik maar 10 paneeltjes op mijn dak liggen maar op zonnige dagen trek ik meer dan mijn Nexus 20 dus als daar een gedeelte van de markt op kan ben ik daar wel blij mee. En dat tegen die tijd keer honderdduizend(en) huishoudens.....daar zegt geen enkel bedrijf nee tegen.
Maar zoals eerder gezegd het blijft koffiedik kijken en ook ik ga me wel inlezen maar met een iets andere instelling.
@GaMbiNo Mijn dongel is net afgeleverd, morgen maar eens een activatiemailtje aan wagen
[ Voor 5% gewijzigd door DustPhyte op 24-09-2024 15:08 ]
Ik heb dus nog maar 2 keer problemen gehad, en net de 2de keer dat ik een week op vakantie was, niemand in de buurt die ff alles kon resetten. En dat op vakantiedag 1. Pech gehad haha. verder werken ze prima met de huidige aansturing voor onbalans.GaMbiNo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:41:
[...]
Ja snap ik. Ik hoop tegen die tijd ook een alternatief te hebben om hem helemaal zelf aan te sturen. De modbus oplossing van dominic is wel hoopgevend wellicht. Ik denk dat het toch zoiets zou moeten worden.
Zodra het niet meer nodig is gooi ik die 4G dongles het liefst het raam uit.Ik heb vanochtend de vervangende dongle ingeprikt en wacht nu alweer een halve werkdag tot ze die activeren Waardeloos systeem.
Ik neem aan de S2125. Hier een Nibe F1245-10PC. Jammer genoeg te vroeg gasloos gegaan. Deze heeft geen mogelijkheid om rekening te houden met de EPEX tarieven. Een upgrade is wel mogelijk maar de upgrade kaart kost hier ca. Euro 700,-ApexAlpha schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:03:
[...]
Nibe S2125. Maar er hangt ook een regelunit genaamd S40. Ik weet niet welke van de twee dit roggelt.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb een "domme" lg. Ik stuur hem zelf aan via de wifi module, via Homey.John245 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:26:
[...]
Ik neem aan de S2125. Hier een Nibe F1245-10PC. Jammer genoeg te vroeg gasloos gegaan. Deze heeft geen mogelijkheid om rekening te houden met de EPEX tarieven. Een upgrade is wel mogelijk maar de upgrade kaart kost hier ca. Euro 700,-
Echter zit ik wel met de vraag: moet ik naar de onbalans prijzen kijken of naar de variabele tarieven bij zonneplan? Ik neem aan de variabele tarieven toch?
Dat eerste stuk prioriteit ging dus over ZP en andere energieleveranciers met batterijen, dat wij als tweakers uren en uren verspillen met soms onzinnige zaken is voor de meeste bedrijven niet weggelegd.DustPhyte schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:05:
[...]
Er is geen prioriteit, ik heb het over inlezen, informatie verzamelen. Wellicht is het niet nuttig tegen dan. We gaan het beleven. Als het wel nuttig is hebben we straks kennis om te delen. Daar is dit tweakers voor toch? Het lokaal uitlezen van de omvormer en batterij heeft nu ook geen nut, toch zijn mensen er mee bezig. Leuk speelgoed.
De mogelijkheden bekijken zijn zeker interessant, vandaar dat ik ook aangaf dat ik mij ging inlezen met een iets andere insteek. Ik vond de toon alsof er geen (zakelijke) interesse meer zou zijn vanuit ZP (en anderen) ietwat te zwaar geformuleerd.
Variabele, hij moet gewoon je warm water en ook je huis ietsje warmer maken bij lage tarieven zodat je tijdens de 'spits' tarieven minder elektriciteit gebruikt.elbizarre schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:30:
[...]
Ik heb een "domme" lg. Ik stuur hem zelf aan via de wifi module, via Homey.
Echter zit ik wel met de vraag: moet ik naar de onbalans prijzen kijken of naar de variabele tarieven bij zonneplan? Ik neem aan de variabele tarieven toch?
Email van Zonneplan:
Dankzij het GEWELDIGE systeem van @LeftblankWe zien dat de batterij inmiddels weer goed functioneert. Daarbij lijkt de case dus opgelost!
Om tot een positieve afsluiting te komen willen we u een opbrengstvergoeding aanbieden voor de gemiste opbrengsten. Ten opzichte van de demo batterij zijn de gemiste opbrengsten in uw geval €98,98. Graag ontvangen wij uw IBAN nummer om dit bedrag naar over te maken.

Heb vriendelijk een mailtje teruggestuurd met het daadwerkelijke verschil en een linkje.
Ik ben benieuwd
Ik heb mijn vervangende module net ingeplugd en gelijk groene lampjes. Maar wel een mailtje gestuurd voor de zekerheid.GaMbiNo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:41:
[...]
Het lijkt mij dat die modules allemaal hetzelfde zijn dan kan je beter je linker (als die alleen voor updates is) blauw laten knipperen dan je rechter? Bij mij heeft alles namelijk gewoon doorgedraaid.
Edit1;
@GaMbiNo Dat ze nog gekoppeld moeten worden snap ik maar had jij meerdere defecte modules dan, want je hebt in totaal 3 4G modules waarvan de rechter in de Nexus de aansturing doet? Vraag me ook af of alles offline is als je P1 module defect is.
Edit2; Even de quote uit de mail;
"Wilt u contact met ons opnemen wanneer u de nieuwe module heeft ontvangen? Dan zetten we de serienummers om en is de batterij direct weer online. Dit kan van maandag tot en met donderdag van 08:00 tot 19:00, op vrijdag van 08:00 tot 18:00 en op zaterdag van 09:00 tot 16:00."
Mailcontact is ook contact

Daarnaast is mijn Nexus nooit offline geweest want de linker module knipperde
[ Voor 29% gewijzigd door NightHawk4 op 24-09-2024 16:34 ]
Hier ook vrij snel groen. Maar dat geeft volgens mij alleen aan dat de 4G verbinding slaagt. Ondertussen is de Nexus hier nog steeds offline.NightHawk4 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:22:
[...]
Ik heb mijn vervangende module net ingeplugd en gelijk groene lampjes. Maar wel een mailtje gestuurd voor de zekerheid.
Het lijkt mij dat die modules allemaal hetzelfde zijn dan kan je beter je linker (als die alleen voor updates is) blauw laten knipperen dan je rechter? Bij mij heeft alles namelijk gewoon doorgedraaid.
De dongels moeten na omwisselen nog aan je Nexus gekoppeld worden.
Jij hebt de linker dongle omgewisseld toch? Dan kan hij idd gewoon doordraaien lijkt me. Aangezien die voor updates ed. is idd. Ik heb de rechter Nexus dongle omgewisseld. De rest niet.
Edit: Er staat trouwens wel nadrukkelijk in de mail dat je meteen moet bellen. Bij jou niet?
[ Voor 14% gewijzigd door GaMbiNo op 24-09-2024 16:34 ]
Dus de linker module in de rechter pluggen helpt niet? Dat leek mij de makkelijkste fix, weet ook niet meer uit welke ik ze toen gehaald heb enige weken terug toen iedereen blauw wasGaMbiNo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:25:
[...]
Jij hebt de linker dongle omgewisseld toch? Dan kan hij idd gewoon doordraaien lijkt me. Aangezien die voor updates ed. is idd. Ik heb de rechter Nexus dongle omgewisseld. De rest niet.

Dat heb ik geprobeerd. Werkte helaas niet. Alles is gekoppeld denk ik.NightHawk4 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:36:
[...]
Dus de linker module in de rechter pluggen helpt niet? Dat leek mij de makkelijkste fix, weet ook niet meer uit welke ik ze toen gehaald heb enige weken terug toen iedereen blauw was
Jij hebt wel een andere mail. Bij mij staat:
“Wilt u telefonisch contact met ons opnemen wanneer u de nieuwe module heeft ontvangen? Dan zetten we de serienummers om en is de batterij direct weer online. “
Waarschijnlijk omdat het bij mij om de rechter gaat dan.
Ik heb al drie keer gebeld sinds het einde van de ochtend. Wat een gedoe.SidewalkSuper schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:45:
De beller is sneller. Ik zou hierbij geen vertraging willen die door mailen waarschijnlijk wel geïntroduceerd wordt
[ Voor 9% gewijzigd door GaMbiNo op 24-09-2024 17:11 ]
Nee, dat werkt helaas niet.NightHawk4 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:36:
[...]
Dus de linker module in de rechter pluggen helpt niet? Dat leek mij de makkelijkste fix, weet ook niet meer uit welke ik ze toen gehaald heb enige weken terug toen iedereen blauw was
De juiste dongle moet in de juiste aansluiting zitten.
Ik had hetzelfde, blijven proberen en wisselen totdat je niet meer weet welke waar zat
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Ik stuur hem aan op variabele tarieven. Ik kan namelijk wel via Modbus de Nibe aansturen.elbizarre schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:30:
[...]
Ik heb een "domme" lg. Ik stuur hem zelf aan via de wifi module, via Homey.
De module heeft een serienummer welke gekoppeld is aan 1 specifieke poort.GaMbiNo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:37:
[...]
Dat heb ik geprobeerd. Werkte helaas niet. Alles is gekoppeld denk ik.
Jij hebt wel een andere mail. Bij mij staat:
“Wilt u telefonisch contact met ons opnemen wanneer u de nieuwe module heeft ontvangen? Dan zetten we de serienummers om en is de batterij direct weer online. “
Waarschijnlijk omdat het bij mij om de rechter gaat dan.
Nou je hebt vandaag in ieder geval weinig gemist gelukkig. 😂GaMbiNo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:25:
Toch nog gelukt. We zijn weer online.[Afbeelding]
Ja dat is wat ik nu ook doe. Warmtepomp en laadpaal gaan alleen aan bij laag tarief.John245 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:13:
[...]
Ik stuur hem aan op variabele tarieven. Ik kan namelijk wel via Modbus de Nibe aansturen.
Mits het water té koud wordt of de auto té leeg, etc.
Al met al een bijzonder complex geheel geworden met een hele zut aan condities.
Node-RED is mijn vriend hiervoor.elbizarre schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:35:
[...]
Ja dat is wat ik nu ook doe. Warmtepomp en laadpaal gaan alleen aan bij laag tarief.
Mits het water té koud wordt of de auto té leeg, etc.
Al met al een bijzonder complex geheel geworden met een hele zut aan condities.
Die Nexus batterij vind ik best een aantrekkelijk product, zoals anderen hier al eerder schreven: de komende paar jaar alvast een belangrijk deel terugverdienen en daarna je eigen PV opslaan en/of met dynamische energieprijzen optimaliseren (wat vaak zal neerkomen op externe PV of windenergie opslaan, helpt denk ik bij de energietransitie).
Het enige wat me tegenstaat is dat de batterij de huidige netcongestie regelmatig zou kunnen verergeren (TS: “Er zijn genoeg scenario’s waarin de zon volle bak schijnt, netspanning 250V passeert en de Nexus doodleuk 10kW extra terug gaat leveren; dit verergert juist netcongestie”).
Ik heb mijn postcode en huisnummer gecontroleerd op de website van de netbeheerder: “Er zijn geen spanningsproblemen bekend. Op uw adres zijn er geen problemen bekend met terugleveren.” Ik zie op mijn 3 fasen inderdaad nooit hoge voltages. Op de website van de netbeheerder zie ik ook dat de stroomafname en -teruglevering in mijn stad en wijk beschikbaar is, niet oranje of rood. Ik weet niet of dit nou alle effecten op het laag- en middenspanningsnet dekt.
Iemand die hier verstand van heeft? Is het oké met deze informatie? Hoe kom ik erachter of de Nexus batterij op mijn adres problemen kan veroorzaken/verergeren en dus ongewenst is?
[ Voor 14% gewijzigd door SebastiaanPs op 24-09-2024 22:38 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Sowieso is dat verhaal nog echt een verhaal van de toekomst. Alsof er nu zoveel batterijen zijn dat er veel problemen ontstaan, natuurlijk niet.
Er is logischerwijs wel potentie voor als de aansturing niet goed geregeld is, of als er al veel last van piekspanning is in je wijk.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ja, er zijn zeker plekken waar piekspanning een probleem is.
Het is echter nog grotendeels een probleem dat niet zondermeer door batterijen verergerd wordt. Er zijn simpelweg gewoon niet genoeg batterijen lokaal gecentreerd om het te verergeren. Er staan pas enkele duizenden batterijen in Nederland op kleinverbruikaansluitingen. Zonne-energie is een veel belangrijke factor.
Aangezien dit niet een Nexus specifiek verhaal is maar voor elke thuisaccu geldt hoort het ook eigenlijk in dit topic thuis.SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:39:
@SidewalkSuper ik denk dat het verhaal wel actueel is. Er is in veel wijken al zoveel PV overschot, dat het voltage tot > 252 V oploopt en omvormers afschakelen. Als je batterij dan 10 kW het net op duwt, dan is dat actueel en relevant.
En hypothetische als dan maar wat is natuurlijk een discussie die je prima in je eigen topic mag gaan starten maar om dat hier nu weer te gaan starten lijkt me niet de bedoeling.
Ook in het Nexus topic is dit al vaker voorbij gekomen.
Ik had hetzelfde. Heb aan Zonneplan voorgesteld om in samenwerking met hun de goede module aan de andere poort te hangen maar om de één of andere reden wilden ze daar toch niet aan. Heel vreemd.NightHawk4 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:36:
[...]
Nou bewaak ik dit met een camera die op beweging opneemt (knipperend ledje is beweging), dus ik zie het best wel nauwkeurig.
Zijn er meerdere die dit zo nauwgezet bijhouden?
Ik wil weten of er anderen zijn die dit ook zo ervaren of die ook de dongel bewaken en dit juist niet hebben.
Zo deed mijn rechter dongle het ook ongeveer. Dat zag er dan zo uit.Venzent schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:54:
Gisteren nieuwe dongel ontvangen, echter gaat deze ook iedere uur wel 1 of meerdere keren disconnected (blauw knipperend ledje). Het is steeds 4-5 minuten of 10-20 minuten.
Nou bewaak ik dit met een camera die op beweging opneemt (knipperend ledje is beweging), dus ik zie het best wel nauwkeurig.
Ik wil weten of er anderen zijn die dit ook zo ervaren of die ook de dongel bewaken en dit juist niet hebben.
:strip_exif()/f/image/41GsBNBKDuI8Wmsb3ErIjM3S.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarom heb ik dus een nieuwe gekregen.
Nu met de nieuwe dongle gaat het tot nu toe goed. 😌
Ook best vaak dus, mooi dat de nieuwe dongel tot dusver goed lijkt. Heb ik waarschijnlijk weer een instabiele te pakken ....GaMbiNo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:58:
[...]
Zo deed mijn rechter dongle het ook ongeveer. Dat zag er dan zo uit.
[Afbeelding]
Daarom heb ik dus een nieuwe gekregen.
Nu met de nieuwe dongle gaat het tot nu toe goed. 😌
Wat irritant. Ze hebben wel een hele slechte serie dongles te pakken lijkt het. Gelukkig is het wel je linker dongle dacht ik?Venzent schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:04:
[...]
Ook best vaak dus, mooi dat de nieuwe dongel tot dusver goed lijkt. Heb ik waarschijnlijk weer een instabiele te pakken ....
Inderdaad vreemd, zal wel weer met één of ander protocol te maken hebben.Jeroengroen schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:00:
[...]
Ik had hetzelfde. Heb aan Zonneplan voorgesteld om in samenwerking met hun de goede module aan de andere poort te hangen maar om de één of andere reden wilden ze daar toch niet aan. Heel vreemd.
Maar als ik dan kijk naar alle problemen met die modules (nu ook @Venzent weer na vervanging) lijkt het mij wel een geschikt moment om dat protocol te wijzigen (leest u mee Zonneplan?!).
Het serienummer van een defecte module moet toch uit het systeem verwijdert worden en een nieuwe ingevoerd, als de rechter module defect is gewoon swappen en serienummers aanpassen.
Klant blij, ZP minder gezeik en dat nieuwe serienummer kan veel makkelijker ingevoerd worden zonder dat @GaMbiNo de hele ochtend aan de telefoon hangt
Hele ochtend valt mee hoor.NightHawk4 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:41:
[...]
Inderdaad vreemd, zal wel weer met één of ander protocol te maken hebben.![]()
Maar als ik dan kijk naar alle problemen met die modules (nu ook @Venzent weer na vervanging) lijkt het mij wel een geschikt moment om dat protocol te wijzigen (leest u mee Zonneplan?!).
Het serienummer van een defecte module moet toch uit het systeem verwijdert worden en een nieuwe ingevoerd, als de rechter module defect is gewoon swappen en serienummers aanpassen.
Klant blij, ZP minder gezeik en dat nieuwe serienummer kan veel makkelijker ingevoerd worden zonder dat @GaMbiNo de hele ochtend aan de telefoon hangt
Maar ze zouden zichzelf (en de klant) een groot plezier kunnen doen door van de uitgegeven dongles de serienummers in de app instelbaar te maken.
Zoals je nu ook al je hoofd zekering aan kan passen pas je dan ook het serienummer van je linker en rechter dongle aan wanneer nodig.
Hoef je niet meer te bellen en als je rechter dongle kuren heeft wissel je ze even om zolang je nog geen nieuwe hebt.
Daar heb je inderdaad wel gelijk in, maar de omvormer van je batterij werkt net zo: als de spanning te hoog is slaat die ook gewoon af.SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:39:
@SidewalkSuper ik denk dat het verhaal wel actueel is. Er is in veel wijken al zoveel PV overschot, dat het voltage tot > 252 V oploopt en omvormers afschakelen. Als je batterij dan 10 kW het net op duwt, dan is dat actueel en relevant.
Jij bent dan inderdaad 'onderdeel' van het probleem, maar niet meer of minder dan iemand met zonnepanelen op zijn dak. Bovendien is dit "overschot aan PV" enkel een probleem voor een paar uren overdag tussen mei en september of zo. Uiteraard vervelend maar de batterij draait 24/7, dus het zou wel een klein beetje kind met badwater weggooien zijn om puur hiervoor geen batterij te nemen (imo).
Verder lopen er al proeven met netbeheerders om rekening te houden met lokale congestie en zelfs bij te dragen aan het oplossen ervan: nieuws: Zonneplan en Liander sturen zonnepanelen automatisch aan tegen netcon...
[ Voor 11% gewijzigd door ApexAlpha op 25-09-2024 10:21 ]
Dan moet je de fout (of fouten) vinden in de hardware.
- Komt het probleem van 1 fabriek of van alle fabrieken bijv?
- Vanaf welke datum zijn er fouten ontstaan?
- Is het een ontwerpprobleem of een productiedingetje (bij 1 of meerdere batches) of misschien wel beide?
- Kun je (remote) erachter komen welke dongles in het veld fout zijn?
Doordat er hier een paar mensen met problemen zijn lijkt het probleem waarschijnlijk groter dan het in werkelijkheid is. Een lastig probleem om uit te zoeken al met al.
Ik wil niet zeuren hoor maar vlgs mij moeten jullie eens collectief met de vuist op tafel slaan. Als je al scriptjes moet maken om zaken te resetten of door middel van camera's de boel moet bewaken of het wel blijft werken...... dan zou ik persoonlijk hier knap geïrriteerd van raken. Een Nexus hebben lijkt wel een baan hebben 🙈. Goed bedoeld advies. Doe er evt je voordeel mee.Venzent schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:54:
Gisteren nieuwe dongel ontvangen, echter gaat deze ook iedere uur wel 1 of meerdere keren disconnected (blauw knipperend ledje). Het is steeds 4-5 minuten of 10-20 minuten.
Persoonlijk zou ik proberen lotgenoten bij elkaar te brengen en samen inderdaad proberen uit zoeken of je van dezelfde batch hebt. En of je kan achterhalen of het in de monitoring van ZP te zien is, zo niet: veel data aanleveren zodat ze beter kunnen analyseren en zorgen dat er monitoring voor komt. Een beetje wat @SidewalkSuper beschrijft.Devke schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:12:
[...]
Ik wil niet zeuren hoor maar vlgs mij moeten jullie eens collectief met de vuist op tafel slaan. Als je al scriptjes moet maken om zaken te resetten of door middel van camera's de boel moet bewaken of het wel blijft werken...... dan zou ik persoonlijk hier knap geïrriteerd van raken. Een Nexus hebben lijkt wel een baan hebben 🙈. Goed bedoeld advies. Doe er evt je voordeel mee.
Verder zie ik zo links en rechts wat tegemoetkomingen van ZP dus deze problemen kost ze geld, het is ook in hun belang dat ze het oplossen.
Ik denk dat als er 10 man met de vuist op een tafel gaan staan slaan het er niet beter op wordt, of hoe ziet dat er in de praktijk uit?
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Radar en/of Kassa wil vast wel aandacht aan dit onderwerp besteden.Biet80 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:50:
[...]
Persoonlijk zou ik proberen lotgenoten bij elkaar te brengen en samen inderdaad proberen uit zoeken of je van dezelfde batch hebt. En of je kan achterhalen of het in de monitoring van ZP te zien is, zo niet: veel data aanleveren zodat ze beter kunnen analyseren en zorgen dat er monitoring voor komt. Een beetje wat @SidewalkSuper beschrijft.
Verder zie ik zo links en rechts wat tegemoetkomingen van ZP dus deze problemen kost ze geld, het is ook in hun belang dat ze het oplossen.
Ik denk dat als er 10 man met de vuist op een tafel gaan staan slaan het er niet beter op wordt, of hoe ziet dat er in de praktijk uit?
Heeft iemand de Solis omvormer al toegevoegd aan HW, en eea werkend?
Heb hem kunnen toevoegen, maar (nog) geen data?
H
:strip_exif()/f/image/G86uJ067iVefSgGOIsodvu5j.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door pentagon0873 op 25-09-2024 16:04 ]
1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel
Je verwoord het wat netter maar zegt precies hetzelfde. Laat ik zo zeggen dat er hier ook wel steeds meer gebruikers actief worden. Ook die in overweging zijn van..... ik kan me voorstellen dat het gedonder met die dongels niet mensen aanspoort om dan voor dit systeem te gaan. Dus in het belang van Zonneplan (en deze onvriendelijke dame 😜 aan de telefoon) moet dit gefixt worden neem ik aan. Dus doe iets collectiefs. Dat is eigenlijk wat we beide zeggen.Biet80 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:50:
[...]
Persoonlijk zou ik proberen lotgenoten bij elkaar te brengen en samen inderdaad proberen uit zoeken of je van dezelfde batch hebt. En of je kan achterhalen of het in de monitoring van ZP te zien is, zo niet: veel data aanleveren zodat ze beter kunnen analyseren en zorgen dat er monitoring voor komt. Een beetje wat @SidewalkSuper beschrijft.
Als je het hier nu inventariseert zul je ws zien dat er max 10-20 mensen last van hebben ofzo?
Een complex onderliggend probleem kan gewoon even de tijd nodig hebben, jammer genoeg. De manier waarop ze het oplossen lijkt me het belangrijkste.
Ze beweren meer dan 3000 Nexussen verkocht te hebben. Stel dat 5 % van de gebruikers op Tweakers zit dan verwacht ik meer dan 10 - 20 mensen die er last van hebben,SidewalkSuper schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:47:
Het probleem lijkt mij veel te klein voor een Kassa ofzo en Zonneplan lijkt goed te compenseren bij problemen. Welk probleem is er dan daadwerkelijk voor zo'n programma.
Als je het hier nu inventariseert zul je ws zien dat er max 10-20 mensen last van hebben ofzo?
Een complex onderliggend probleem kan gewoon even de tijd nodig hebben, jammer genoeg. De manier waarop ze het oplossen lijkt me het belangrijkste.
Sensatieprogramma's die consumentenklachten gebruiken om kijkcijfers te scoren. Regelmatig de bedrijfskant gezien en er wordt schromelijk overdreven (nee niet bij alle zaken) en er vooral op aandringen bij de mensen in de studio om alles een beetje aan te dikken.
Tot nu toe is het vervelend maar ZP heeft op veel vlakken gecompenseerd, ook zonder dat ze daar toe verplicht waren.
Nee heilig zijn ze niet, ja vervelend zijn de problemen wel maar ga hier nou geen heksenjacht beginnen. Zeker voor de personen die niet eens een Nexus bezitten.
Klopt, dat is het probleem ook niet. Probleem is dat je er steeds zelf achteraan moet, ze geen ticketsysteem hebben dus je moet maar ruiken of en wanneer ze er iets mee gaan doen en steeds maar moet afwachten. Daarnaast is het heel frustrerend om te zien dat er toch al weinig opbrengsten zijn, maar dat je net als vandaag van € 0,33 in de ochtend naar -€ 0,01 gaat op dit moment waar alle andere system rond de € 0,50 cent ziet loggen.NightHawk4 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:00:
Tot nu toe is het vervelend maar ZP heeft op veel vlakken gecompenseerd, ook zonder dat ze daar toe verplicht waren.
Het is gewoon de frustratie. Duur product, wordt serieus op de markt gezet, maar het systeem is gewoon nog niet volwassen en de serviceverlening is matig.
Toen ik vanochtend belde met de melding dat ik zag dat de nieuwe dongel vannacht weer geregeld disconnected was, zag ze dat de batterij inderdaad bij hun al 6x als offline geregistreerd was. Offline is minimaal 15 minuten geen connectie. Alle disconnects van 5-10 minuten rapporteren ze niet eens op. Vervolgens wordt het weer doorgezet (hoop ik dan maar) en moet je weer wachten, tot op heden niks gehoord.
Zorg in ieder geval voor een goede registratie en opvolging en hou pro-actief de klant op de hoogte. Dat is toch het minste wat je mag verwachtten van een partij als ZP en product als dit.
Pfoeh, moest het ff kwijt

Klopt helemaal hoor, bij mij knippert mijn linkermodule ook weer blauw en nu is mijn Nexus zelfs offline.Venzent schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:09:toon volledige bericht
[...]
Klopt, dat is het probleem ook niet. Probleem is dat je er steeds zelf achteraan moet, ze geen ticketsysteem hebben dus je moet maar ruiken of en wanneer ze er iets mee gaan doen en steeds maar moet afwachten. Daarnaast is het heel frustrerend om te zien dat er toch al weinig opbrengsten zijn, maar dat je net als vandaag van € 0,33 in de ochtend naar -€ 0,01 gaat op dit moment waar alle andere system rond de € 0,50 cent ziet loggen.
Het is gewoon de frustratie. Duur product, wordt serieus op de markt gezet, maar het systeem is gewoon nog niet volwassen en de serviceverlening is matig.
Toen ik vanochtend belde met de melding dat ik zag dat de nieuwe dongel vannacht weer geregeld disconnected was, zag ze dat de batterij inderdaad bij hun al 6x als offline geregistreerd was. Offline is minimaal 15 minuten geen connectie. Alle disconnects van 5-10 minuten rapporteren ze niet eens op. Vervolgens wordt het weer doorgezet (hoop ik dan maar) en moet je weer wachten, tot op heden niks gehoord.
Zorg in ieder geval voor een goede registratie en opvolging en hou pro-actief de klant op de hoogte. Dat is toch het minste wat je mag verwachtten van een partij als ZP en product als dit.
Pfoeh, moest het ff kwijt

Ga je bellen en dan is er geen medewerker beschikbaar.

En zeker als je dan ziet dat je zes weken eerder een strakke €1000 meer betaald hebt dan de huidige klanten

Dat het beter moet zeker, maar om dan maar een heksenjacht te beginnen met de Dongels'r'us club is in mijn optiek een beetje overdreven.
Thanks voor de constructieve reactie, dat zijn goede punten. Ik ben op dit moment voor mijn stad en wijk wel gerustgesteld zo.ApexAlpha schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:19:
[...]
Daar heb je inderdaad wel gelijk in, maar de omvormer van je batterij werkt net zo: als de spanning te hoog is slaat die ook gewoon af.
Jij bent dan inderdaad 'onderdeel' van het probleem, maar niet meer of minder dan iemand met zonnepanelen op zijn dak. Bovendien is dit "overschot aan PV" enkel een probleem voor een paar uren overdag tussen mei en september of zo. Uiteraard vervelend maar de batterij draait 24/7, dus het zou wel een klein beetje kind met badwater weggooien zijn om puur hiervoor geen batterij te nemen (imo).
Verder lopen er al proeven met netbeheerders om rekening te houden met lokale congestie en zelfs bij te dragen aan het oplossen ervan: nieuws: Zonneplan en Liander sturen zonnepanelen automatisch aan tegen netcon...
Andere vraag, specifiek voor de Nexus met de 10 kW omvormer: wat is de operating range?
Is deze omvormer over een paar jaar, als de salderingsregeling weg is, te gebruiken om je eigen verbruik en sluipverbruik te dekken? Is er een minimumvermogen bekend? En hoeveel efficiëntie verlies je op lage vermogens?
Ik volg je, maar met die strekking: stel dat alleen alle 10-20 mensen op Tweakers de probleemgevallen zijn. Het lijkt onlogisch maar het kan. Ze hebben erg veel energieklanten (tienduizenden?) die allemaal een dongle gebruiken + omvormers en laadpalen. Daar hoor je volgens mij vrij weinig over dat het kapot is.John245 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:55:
[...]
Ze beweren meer dan 3000 Nexussen verkocht te hebben. Stel dat 5 % van de gebruikers op Tweakers zit dan verwacht ik meer dan 10 - 20 mensen die er last van hebben,
Het is enorm frustrerend, maar ik hoor alleen maar meer aanwijzing voor een complex en niet veel voorkomend probleem als ik het forum lees en bovenstaande in gedachten heb. Dan kun je dus uiteindelijk meerdere dongles opsturen en kan het telkens een week goed gaan of misschien wel een maand of langer. Als er dan ineens wel weer issues zijn, heb je het probleem blijkbaar nog niet getackeld, waar je misschien eerst dacht van wel en kun je weer van voren af aan beginnen.
In de meeste huishoudens zal 10kW wel genoeg zijn om het meeste van je verbruik te dekken. Persoonlijk zou ik er alleen over heen gaan als ik een paar inductiepitten vol open heb en een oven aan + ander verbruik.SebastiaanPs schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:24:
[...]
Thanks voor de constructieve reactie, dat zijn goede punten. Ik ben op dit moment voor mijn stad en wijk wel gerustgesteld zo.
Andere vraag, specifiek voor de Nexus met de 10 kW omvormer: wat is de operating range?
Is deze omvormer over een paar jaar, als de salderingsregeling weg is, te gebruiken om je eigen verbruik en sluipverbruik te dekken? Is er een minimumvermogen bekend? En hoeveel efficiëntie verlies je op lage vermogens?
Met een EV ga je er wel sneller overheen maar een moderne laadpaal kan dat juist zelf balancen vaak.
In de ZP app staat met welk vermogen de omvormer levert en ik heb alles van 0,5 tot 10,5kW. Wat de verliezen dan zijn, geen idee. Zal wel rond de 10% uit komen in totaal (batterij + omvormer).
Mee eens, nergens voor nodig.NightHawk4 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:24:
[...]
Dat het beter moet zeker, maar om dan maar een heksenjacht te beginnen met de Dongels'r'us club is in mijn optiek een beetje overdreven.
Wat ze veel simpeler kunnen doen is iedere klant die dit probleem meldt en ze zien het zelf ook, gewoon een nieuwe dongel sturen, net zo lang en net zo vaak tot er een bij zit die goed is.
Doorzetten naar een andere afdeling en dan "in onderzoek nemen", om vervolgens over 2-3 dagen te zeggen " we sturen een nieuwe dongel" werkt frustratie in de hand..
Nieuwe dongel moet gewoon de eerste recatie zijn.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die deze connectie-issues hadden en die anders opgelost zijn dan een nieuwe dongel, dus werkelijk door een aanpassing in een config, ik betwijfel of die er zijn.
Hier zie ik het dagelijks voorbij komen. Dan hebben we het niet nog over project Arnhem, Tilburg etc. Lijkt me sterk dat het daar soepel draait. Maar goed.SidewalkSuper schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:47:
Het probleem lijkt mij veel te klein voor een Kassa ofzo en Zonneplan lijkt goed te compenseren bij problemen. Welk probleem is er dan daadwerkelijk voor zo'n programma.
Ik heb op dit probleem nog niet gereageerd. Maar ik heb ook een meerdere keren per dag blauw knipperende linker dongle. Het lijkt de opbrengsten niet te deren dus ik laat het zo voor nu. Denk dat er velen zijn met deze instellingSidewalkSuper schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:25:
[...]
Ik volg je, maar met die strekking: stel dat alleen alle 10-20 mensen op Tweakers de probleemgevallen zijn. Het lijkt onlogisch maar het kan. Ze hebben erg veel energieklanten (tienduizenden?) die allemaal een dongle gebruiken + omvormers en laadpalen. Daar hoor je volgens mij vrij weinig over dat het kapot is.
Het is enorm frustrerend, maar ik hoor alleen maar meer aanwijzing voor een complex en niet veel voorkomend probleem als ik het forum lees en bovenstaande in gedachten heb. Dan kun je dus uiteindelijk meerdere dongles opsturen en kan het telkens een week goed gaan of misschien wel een maand of langer. Als er dan ineens wel weer issues zijn, heb je het probleem blijkbaar nog niet getackeld, waar je misschien eerst dacht van wel en kun je weer van voren af aan beginnen.
De linkerdongel is toch voor het BMS? Dus het uitlezen en monitoren van de batterij, dat beinvloed ook niet de opbrengsten. De dongel van de Solis is cruciaal want die stuurt de laad- en ontlaad momenten aan op het moment dat het nodig is. Als er dus even een piek is en je krijgt niet of te laat het signaal voor ontladen of hij stopt niet tijdig kost dit gewoon opbrengst. De momenten zijn al vaak in de minuten laden/ontalden), dat als je die mist of te laat krijgt, dan mis je dus gewoon opbrengsten.11leon schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:27:
[...]
Ik heb op dit probleem nog niet gereageerd. Maar ik heb ook een meerdere keren per dag blauw knipperende linker dongle. Het lijkt de opbrengsten niet te deren dus ik laat het zo voor nu. Denk dat er velen zijn met deze instelling
Zo ban ik vanochtend van € 0,33 naar -€ 0,01 gegaan.
Inderdaad, dan heb je dus met een af en toe knipperende linker dongle geen nadelige effecten…Venzent schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:30:
[...]
De linkerdongel is toch voor het BMS? Dus het uitlezen en monitoren van de batterij, dat beinvloed ook niet de opbrengsten. De dongel van de Solis is cruciaal want die stuurt de laad- en ontlaad momenten aan op het moment dat het nodig is. Als er dus even een piek is en je krijgt niet of te laat het signaal voor ontladen of hij stopt niet tijdig kost dit gewoon opbrengst. De momenten zijn al vaak in de minuten laden/ontalden), dat als je die mist of te laat krijgt, dan mis je dus gewoon opbrengsten.
Zo ban ik vanochtend van € 0,33 naar -€ 0,01 gegaan.
Gewenst in anders uiteraard.
Mijn opbrengsten zijn niet heel afwijkend van wat er hier gepost wordt, vaak wat minder, maar er worden hier 2 ev’s geladen dus dat verklaard wel de (kleine) verschillen in de maand.
Of anders een nette brief (dus geen afzeikbrief) namens een aantal sturen aan de DGA/eigenaar van ZP. Je kunt zijn gegevens gewoon vinden. Persoonlijke benadering op een nette manier werkt meestal wel, is mijn ervaring.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
https://www.zonneplan.nl/...et-zonneplan-prijsplafond
Ik heb sinds begin augustus een nieuwe dongle. Die werkte de eerste maand probleemloos. Toen 3x een storing op één dag. De helpdesk gaf als tip om de dongle er niet uit te halen, maar bijv. een beetje te draaien. De medewerker gaf aan dat om een slecht contact in de dongle ging. Ik was sceptisch, maar het werkte en de gedraaid liggende dongle werkt nu 2 weken zonder problemen. Ik heb op verzoek mijn dongle-serienummer doorgegeven zodat gecontroleerd kon worden of die in een probleembatch zat. Daar heb ik geen terugkoppeling over gekregen..😞
Dit maal een mail gestuurd met de verwachting dat ze dit oppakken en mij informeren. Vastlegging via de mail voor de zekerheid.....
Ook een dongel die connectiviteit verliest?Autodrop schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:08:
Het blijft toch bijzonder; vannacht heeft mijn batterij zichzelf tot tweemaal toe bijna volledig ontladen met als resultaat bijna drie euro negatieve opbrengst.
Gistermiddag een medewerker gesproken die alles noteerde aangezien de medewerkers met Nexus kennis en toegang maar tot 17:00 uur werken....
Vanmorgen werd ik gebeld om alles door te nemen, waar ook wat verwarring ontstond welke module nu het probleem was...

Het blijkt dat allebei mijn modules dus uit een slechte 'batch' komen (niet zo heel vreemd bij gelijktijdige installatie) en gelijk maar mijn onvrede (nogmaals sorry Nancy ik had nog geen koffie op

Uiteindelijk dus de linker module (die ik dinsdagmiddag binnen heb gekregen) toch naar rechts verplaatst en de rechter op het dressoir gelegd om samen met de oude linkermodule terug te sturen. Dat kan dus wel als je maar aandringt...

De nieuwe wordt weer afgestuurd.
Nogmaals Zonneplan (ik hoop toch echt dat jullie hier meelezen) vervang die slechte batch modules (zeker beide vervangen als er toch al ééntje kapot is) voordat ze crashen, en implementeer een systeem om offline Nexussen (of Nexi of wat is eigenlijk het meervoud) eerder te detecteren. Pro-actief reageren is voor de toekomst wat klantvriendelijker.
:fill(white):strip_exif()/f/image/usRQ34XIqJj9WRJWhtXlScwA.png?f=user_large)
Lijkt ook wel logisch aangezien er bij 100% lading geen ruimte meer is om te ontladen en bij 5% lading geen ruimte om te ontladen. Ofwel, er is in die toestanden waarschijnlijk 50% minder kans om mee te doen met de onbalans markt zou ik zeggen.
Het zou mooi zijn als Powerplay eventueel zelf zou kunnen overgaan op zelfconsumptie. Dan zou hij bij een lage kans op ontladen op de onbalansmarkt bijvoorbeeld de woning kunnen voeden om de lading omlaag te krijgen. Andersom zou het mooi zijn al de accu volledig ontladen is, deze dan bij voldoende zonne-energie de accu naar bijv 50% laadt.