• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:02
ApexAlpha schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:56:
Gister weer zo een dongel offline, maar had al een nieuwe in de bus liggen. Die nu maar aangesloten en hopelijk blijft het nu werken.
Hier ook. Gisteravond bijna ieder uur wel een paar keer offline (optische check, blauw knipperend ledje, heb nog geen HA). En vanochtend weer.
Opbrengst blijft nu ook weer zwaar achter bij de rest, waar de andere systemen op dit moment rond de € 2-2,5 zitten, zit ik op € 0,81.
Vanochtend bericht gekregen dat er een nieuwe dongel onderweg is. Ben benieuwd.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:51

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:37:
[...]

Hier ook. Gisteravond bijna ieder uur wel een paar keer offline (optische check, blauw knipperend ledje, heb nog geen HA). En vanochtend weer.
Opbrengst blijft nu ook weer zwaar achter bij de rest, waar de andere systemen op dit moment rond de € 2-2,5 zitten, zit ik op € 0,81.
Vanochtend bericht gekregen dat er een nieuwe dongel onderweg is. Ben benieuwd.
Hier precies hetzelfde. Ik heb ook mail gekregen dat er een nieuwe onderweg is.

Het rare is dat de dongel een paar maandjes redelijk stabiel is geweest. Maar ineens geven ze de geest lijkt het.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 07:33
Ik had die mail ook ineens binnen. Ik had een tijd terug al gebeld over de dongel en meteen stuurden ze een nieuwe.

De oude had ik gereset en die deed het weer, waardoor ik er niet meer aan heb gedacht.

Voor info: op 5 september is de nieuwe dongel verstuurd en zonder contact tussendoor kreeg ik dinsdag 17 september ineens een mail over die nieuwe dongel.

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-07 10:16
Gertaal schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:48:
Zojuist een credit factuur van Zonneplan gekregen, ivm verkochte aantallen ging hun inkoop omlaag.. we hadden de factuur al betaald dus dit hadden ze niet hoeven doen.. -1200 eurie 🥳
Ik mis ff wat, op wat? zonnepanelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 17:56
Gertaal schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:48:
Zojuist een credit factuur van Zonneplan gekregen, ivm verkochte aantallen ging hun inkoop omlaag.. we hadden de factuur al betaald dus dit hadden ze niet hoeven doen.. -1200 eurie 🥳
Wanneer besteld en betaald? Ik heb hem al sinds februari dus heb de 1200 al verdiend maar tegen 1200 credit zeg ik geen nee....

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Biet80 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:56:
[...]

Wanneer besteld en betaald? Ik heb hem al sinds februari dus heb de 1200 al verdiend maar tegen 1200 credit zeg ik geen nee....
Ik gok dat ze iedereen compenseren die besteld/betaald maar nog niet geleverd hebben gekregen. Om te voorkomen dat die groep weer gaat annuleren oid. Ik denk dat iedereen die hem al heeft staan pech heeft.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:11
Maar 1200€ is wel een erg hoog bedrag.
Prijsverschil excl BTW is 7995 -/- 7290 = 705.
Je zou dus een creditering van 705 x 1.21 = 853.05€ verwachten.
Waar komt die overige 346.95 vandaan?

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-07 16:53
Vraagje over de gene die homeassistant gebruiken. Zins de batterij geplaatst is het energy dashboard helemaal van slag. Voornamelijk het "Self consumed solar energy metertje. Maar ook 'Solar" als de batterij in de nacht terugleverd krijg ik dit te zien alsof er zon is geleverd met 0kwh waardes. Ik gebruik solarman om de batterij uit te lezen voor ontladen en laden. Hebben jullie hier ook de zelfde resultaten mee? Ik gebruik de laatste versie HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuvUDmcxHS9YsdlMQEqhltDsh_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7w4x0yIqxokKGzkY6OApALiy.png?f=fotoalbum_large

• bastiaan89
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-07 11:08
Chiqo schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:53:
Vraagje over de gene die homeassistant gebruiken. Zins de batterij geplaatst is het energy dashboard helemaal van slag. Voornamelijk het "Self consumed solar energy metertje. Maar ook 'Solar" als de batterij in de nacht terugleverd krijg ik dit te zien alsof er zon is geleverd met 0kwh waardes. Ik gebruik solarman om de batterij uit te lezen voor ontladen en laden. Hebben jullie hier ook de zelfde resultaten mee? Ik gebruik de laatste versie HA.

[Afbeelding]
Ja ik had dit ook, maar dan met de Zonneplan HA integratie. Heb nu de batterij maar weer weggehaald uit het energy dashboard want er klopte geen hout meer van, er stond bijv geen grid import meer, ondanks dat de batterij al meerdere momenten 10kW heeft verbruikt. Nu klopt het overigens nog steeds niet echt, want vanwege het terugleveren van de batterij zie ik geen eigen zonneverbruik meer staan. Op zich logisch als de export van een bepaald uur hoger is dan de opbrengst van de zonnepanelen, maar toch een beetje storend.

Is er wellicht een manier om het verbruik en export van de batterij weg te filteren uit deze grafiek?

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-07 16:53
Ik denk dat het iets te maken heeft met een entity op zowel de grid als de batterij. Voorbeeld de batterij laad op met 10kwh en dat op 2 entity's batterij en grid. Maar dat weet ik niet zeker.

Op mijn simulatie omgeving gaat het wel goed. Maar deze batterij voorziet het huis van stroom en levert niet terug.

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:10
Zou het verbindingsprobleem van gisteren te maken hebben met de server i.p.v. de dongle problemen? Aangezien meer mensen er gelijktijdig last van hadden en het redelijk stabiel was

• ItzRickNL
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Guidoweb55 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:12:
Zou het verbindingsprobleem van gisteren te maken hebben met de server i.p.v. de dongle problemen? Aangezien meer mensen er gelijktijdig last van hadden en het redelijk stabiel was
Dat klopt wat je zegt! Ik las elders ook dat Zonneplan had gezegd dat het problemen betreft met servers bij externe partijen. Dit is de afgelopen week helaas al vaker voorgevallen. Ik hoop dat het niet vaker gaat voorkomen, maar weet dat het probleem niet bij de dongles ligt (tenzij je eigen dongle echt kapot is natuurlijk).

• Venzent
ItzRickNL schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:33:
[...]

Dat klopt wat je zegt! Ik las elders ook dat Zonneplan had gezegd dat het problemen betreft met servers bij externe partijen. Dit is de afgelopen week helaas al vaker voorgevallen. Ik hoop dat het niet vaker gaat voorkomen, maar weet dat het probleem niet bij de dongles ligt (tenzij je eigen dongle echt kapot is natuurlijk).
Sinds de problemen gisteren is mijn dongel in ieder geval volledig van het padje. Meermaals per uur het blauwe knipperende ledje, tot op dt moment. Dagopbrengst nu van € 1,03 waarbij de live opbrengsten ruimschoots de € 3,- passeren. Dus hier is het zeker niet opgelost. Krijg wel een nieuwe dongel toegestuurd, dus we gaan het meemaken.

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 11:19

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Venzent schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:37:
[...]

Sinds de problemen gisteren is mijn dongel in ieder geval volledig van het padje. Meermaals per uur het blauwe knipperende ledje, tot op dt moment. Dagopbrengst nu van € 1,03 waarbij de live opbrengsten ruimschoots de € 3,- passeren. Dus hier is het zeker niet opgelost. Krijg wel een nieuwe dongel toegestuurd, dus we gaan het meemaken.
Dat dacht ik laatst ook omdat hij voorheen altijd groen knipperde.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdCYwI8Cb9gaLVvxMKTNtMsewAw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZdeKJargF5r5pR8PW6Gbj83d.jpg?f=user_large

Schijnt normaal te zijn, volgens mij is dat bij mij anders na die uitvalreeks twee weken geleden :?

• Gertaal
  • Laatst online: 01-06 00:56
Besteld in volgens mij april betaald 4 wkn geleden geïnstalleerd afgelopen maandag

• Gertaal
yulunga schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:33:
Is er hier ook toevallig iemand die zzp is en een Nexus (of andere thuisbatterij) heeft gekocht?

Ik zit zelf in die situatie. Ik ben zzp-er en wil een nexus kopen, maar kan op internet niet vinden wat het beste is en toegestaan:

1: Ik kan mijn partner de batterij laten kopen en haar dan gebruik laten maken van de KOR regeling. Daarmee zou het volledig buiten de zzp administratie blijven en kan zij gebruik maken van de btw teruggave regeling.

2: Ik kan de batterij als zzp-er kopen. Dan zou ik gebruik kunnen maken van de btw op aanschaf en kia regeling, wat de aanschaf lager maakt. Dit klinkt interessanter, maar ik weet niet of dit is toegestaan? Ik gebruik immers zakelijk geen stroom en heb geen thuiskantoor. Dus zou hem 100% prive gebruiken.
Je geeft zelf het antwoord al

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:15
NightHawk4 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:20:
[...]

Dat dacht ik laatst ook omdat hij voorheen altijd groen knipperde.....

[Afbeelding]

Schijnt normaal te zijn, volgens mij is dat bij mij anders na die uitvalreeks twee weken geleden :?
Gaat dit niet over de lampjes op de batterijpakketten en/of omvormer zelf? Niet over de dongels, die zouden bijna solid groen moeten branden in normale modus

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Gertaal
Obelixxx schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:15:
Ik krijg 1000 ex terug

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gertaal
Obelixxx schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:15:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XU-J0b5yKZLDAoyGZMnDKNTgACQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4HJg8XW2Rvfuqx238ioQ1AB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

bokkow schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:40:
[...]

Gaat dit niet over de lampjes op de batterijpakketten en/of omvormer zelf? Niet over de dongels, die zouden bijna solid groen moeten branden in normale modus
Nope de linker dongel knippert bij mij blauw zoals die digimuts ook aangeeft. :+

Hmmmz weer half zitten lezen inderdaad....is al meer dan een week zo. Vorige week in paniek opgezocht en exact hetzelfde gelezen 8)7

Hmpf morgen maar even bellen dus.... :F

[ Voor 19% gewijzigd door NightHawk4 op 19-09-2024 19:55 ]

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

NightHawk4 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:35:
[...]

Nope de linker dongel knippert bij mij blauw zoals die digimuts ook aangeeft. :+
Dat hoort niet hoor. Die moet ook altijd groen zijn volgens mij. Maar die wordt gebruikt voor updates dacht ik dus daar heb je niet veel last van ws. De rechter dongle is het belangrijkst.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 19-09-2024 19:37 ]

• Handjes
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-06 23:30
De media staan de laatste week vol van verwarrende berichtgeving, zonder verdere uitleg.

Ik snap deze bijvoorbeeld niet:

,,Een ondernemer kan de batterij inzetten zoals hij wil en stroom verhandelen op verschillende markten. Op sommige momenten geven die landelijke markten het signaal af: laad die batterijen maar op. Terwijl wij lokaal in Utrecht zeggen: ‘Ga die batterijen juist ontladen op dit tijdstip, want de vraag is hier groot’. En daar zou je regelgeving voor moeten hebben.”

https://archive.is/202409...election-1981.40-1981.404

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:36:
[...]

Dat hoort niet hoor. Die moet ook altijd groen zijn volgens mij. Maar die wordt gebruikt voor updates dacht ik dus daar heb je niet veel last van ws. De rechter dongle is het belangrijkst.
Inderdaad, had het oude plaatje zelfs geplakt van mijn vorige conversatie met de digimuts :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghePO60tftWO6DJnktZGqZRJWaM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0nJBq4OYIK7juxCZPVKgh7V0.jpg?f=user_large

Dit is dus de goede.....

ALs je dus de vraag stelt met 'dongle' krijg je dit plaatje en als je 'dongel' vraagt krijg je die andere :X :? 8)7 |:(

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-07 21:41

J8S

Handjes schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:47:
De media staan de laatste week vol van verwarrende berichtgeving, zonder verdere uitleg.

Ik snap deze bijvoorbeeld niet:

,,Een ondernemer kan de batterij inzetten zoals hij wil en stroom verhandelen op verschillende markten. Op sommige momenten geven die landelijke markten het signaal af: laad die batterijen maar op. Terwijl wij lokaal in Utrecht zeggen: ‘Ga die batterijen juist ontladen op dit tijdstip, want de vraag is hier groot’. En daar zou je regelgeving voor moeten hebben.”

https://archive.is/202409...election-1981.40-1981.404
Nou, lokale onbalans ≠ landelijke onbalans. Het kan dus zo zijn dat er landelijk tijdelijk een stroomoverschot is terwijl men in Utrecht alle elektrische auto's in de stad gelijktijdig aan het opladen is. Dan wil je niet dat de thuisbatterijen in Utrecht ook nog eens gaan opladen. Daar wil men dus wat aan kunnen doen. Voor zover ik weet is Zonneplan al bezig met één netbeheerder om op lokaal niveau een proef te draaien die ook kijkt naar de lokale netcongestie.

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-07 22:31
Leftblank schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:44:
Het lijkt mij interessant om de opbrengsten van verschillende Nexus installaties bij te houden en ik verwacht dat ik niet de enige ben.

Na een begin met een spreadsheet, veel overleg met @bokkow en het vinden van een min of meer relevante domeinnaam heb ik https://onbalansmarkt.com/nexus gebouwd. Kort door de bocht is het een verzamelplek om de installaties van Nexus batterijen bij te houden, de opbrengst per maand te delen en, wanneer je wilt, de metingen vanuit Home Assistant 'live' door te sturen met een simpele automatische regel.

Als je nu wilt weten of jouw systeem achterloopt ten opzichte van 'de rest' dan kun je op https://onbalansmarkt.com/nexus/live de opbrengsten van vandaag vergelijken (in ieder geval met mijn systeem :+). Hoe meer datapunten we hebben van verschillende configuraties, hoe beter we kunnen zien of Zonneplan z'n beloften waarmaakt.

De grafieken en getoonde informatie op de live-pagina zijn nog in ontwikkeling maar het leek mij leuk om alvast te beginnen met het verzamelen van meer data om zo systemen te kunnen vergelijken. Als bonus scheelt dat de nodige pagina's vol met cijfers in dit topic, wat hopelijk ook helpt met het overzicht.

Als je het leuk vind om ook gegevens te delen dan kun je je systeem hier aanmelden, en vervolgens via dit formulier de maandresultaten delen. Tips en suggesties voor verbeteringen zijn welkom (per DM wanneer te offtopic).
Mag ik vragen of kwaad kan als je maand resultaten tussendoor al deelt/instuurt? of alleen bij een afgeronde maand?

• ItzRickNL
Venzent schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:37:
[...]

Dat klinkt dan wel inderdaad als een probleem. Vandaag zit ik op €3,43 op dit moment (21:02), dus wat lager zou moeten kunnen in vergelijking met mij maar zo laag.. Hopelijk werkt een nieuwe dongle.. dit kost je gewoon geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
jeroenribbink schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:54:
[...]

Mag ik vragen of kwaad kan als je maand resultaten tussendoor al deelt/instuurt? of alleen bij een afgeronde maand?
Mja als ik dan iets mag zeggen; liever niet. Dat vertroebelt juist het beeld. Liever heb je hele maanden om met elkaar te vergelijken. Daarom twijfelde ik zelf ook om de eerste maand met dus een half resultaat niet mee te nemen

• Gertaal
3.51 euro vandaag, geen mega opbrengst

• ItzRickNL
Ik wil mijn live opbrengst koppelen aan die handige website, maar ik heb simpelweg niet de Home assistent. Komen er ook andere manieren om dit te koppelen aan die monitoring website? Ik denk dat het best mooi is om elkaars anonieme opbrengsten te zien. Zo kan je ook regionale opbrengst verschillen zien. Lijkt me onwijs interessant!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:34
Is er hier ook toevallig iemand die zzp is en een Nexus (of andere thuisbatterij) heeft gekocht?

Ik zit zelf in die situatie. Ik ben zzp-er en wil een nexus kopen, maar kan op internet niet vinden wat het beste is en toegestaan:

2: Ik kan de batterij als zzp-er kopen. Dan zou ik gebruik kunnen maken van de btw op aanschaf en kia regeling, wat de aanschaf lager maakt. Dit klinkt interessanter, maar ik weet niet of dit is toegestaan? Ik gebruik immers zakelijk geen stroom en heb geen thuiskantoor. Dus zou hem 100% prive gebruiken.
Hier zit ik ook naar te kijken, maar de thuisaccu moet dan eigenlijk volledig voor zakelijk doeleinde gebruikt worden wat met de nexus met een prive-energiecontract denk ik lastig te verkopen is.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien ter lering en vermaak. Ik lees dat deze batterij in ms gaat reageren op vraag en aanbod. Het is een proef. Ter info.
https://www.deingenieur.n...roomnet-stabiel-te-houden

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:31
Hier nog een stukje leesvoer,
Onbalans handel regel2 uitleg
Onbalanshandel duidelijk uitgelegd incl de regeltoestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-06 23:30
J8S schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:59:
[...]

Nou, lokale onbalans ≠ landelijke onbalans. Het kan dus zo zijn dat er landelijk tijdelijk een stroomoverschot is terwijl men in Utrecht alle elektrische auto's in de stad gelijktijdig aan het opladen is. Dan wil je niet dat de thuisbatterijen in Utrecht ook nog eens gaan opladen. Daar wil men dus wat aan kunnen doen. Voor zover ik weet is Zonneplan al bezig met één netbeheerder om op lokaal niveau een proef te draaien die ook kijkt naar de lokale netcongestie.
Klopt, ze hebben hier in de provincie een proef met Stedin en TenneT. Gaat met name over wanneer er te veel elektrische auto's ineens aan het opladen zijn.

Bij een stroomoverschot wil je toch juist je stroom kwijt in auto's en batterijen? Of snap ik hem niet.

Dat opladen van auto's zal toch met name 's avonds bij thuiskomen zijn? Dan schijnt de zon niet of nauwelijks meer en zijn thuisbatterijen ook al vol. Ik snap hem dus niet helemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Handjes op 20-09-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-07 21:53
Als je de 'batterijbusiness' toevoegt aan je ondernemerschap, dan zou je ook belasting moeten afdragen over de inkomsten eraan...?

(Eerder denkbeeldig ivm doorgaans vermenging van privé en zakelijk inderdaad; bij een 'accupark' zal dit anders zijn.)

[ Voor 9% gewijzigd door zeegerd op 20-09-2024 13:00 ]

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Handjes schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:16:
[...]

Klopt, ze hebben hier in de provincie een proef met Stedin en TenneT. Gaat met name over wanneer er te veel elektrische auto's ineens aan het opladen zijn.

Bij een stroomoverschot wil je toch juist je stroom kwijt in auto's en batterijen? Of snap ik hem niet.

Dat opladen van auto's zal toch met name 's avonds bij thuiskomen zijn? Dan schijnt de zon niet of nauwelijks meer en zijn thuisbatterijen ook al vol. Ik snap hem dus niet helemaal.
Het gaat hier over landelijke onbalans versus lokale netcongestie. Dat zijn 2 verschillende dingen. Bij netcongestie is er een overbelasting van het net doordat er teveel stroom door een wijk of gebied gaat, waardoor lokale transformator huisjes het bijvoorbeeld niet meer trekken. Daarom willen partijen als Stedin en Enexis ook inzichtelijk hebben waar precies er thuisbatterijen staan en wat hun vermogen is. Zonneplan en Stedin zijn nu een proef aan het draaien in Arnhem waarbij Stedin Zonneplan beloont als de batterijen niks doen wanneer er congestie dreigt te ontstaan in een bepaald gebied (wijk, straat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_KING
  • Laatst online: 20-09-2024
Hier ook regelmatig offline. Ook al een nieuwe dongel gekregen, echter nog niet gebruikt, deze moet blijkbaar gematcht worden aan je systeem. De oude deed het na de ontvangst weer even (2 weken) goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nHJYL5e12g3Rh_LLYhr04cypzQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JZTZp5uiWDZQUyJCa6FCrkeb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:33
bokkow schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:08:
[...]

Mja als ik dan iets mag zeggen; liever niet. Dat vertroebelt juist het beeld. Liever heb je hele maanden om met elkaar te vergelijken. Daarom twijfelde ik zelf ook om de eerste maand met dus een half resultaat niet mee te nemen
Ik sluit me aan bij bokkow @jeroenribbink, op dit moment liever niet, zodra iemand vergeet om het maandtotaal later nog bij te werken met het echte resultaat zit je met een fout datapunt. Het resultaat van de maand-van-plaatsing zal ik nog markeren in de grafiek en lijst met resultaten om dat ook uit te lichten als 'afwijkend'.

Op basis van de laatste dagresultaten per installatie kan ik denk ik nog wel een aardige benadering krijgen van de opbrengst van de huidige maand, daar ga ik naar kijken. Het moet nog even blijken hoe veel Zonneplan nu eigenlijk tussendoor nog corrigeert, dat is op zichzelf ook al wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-06 09:41
bastiaan89 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:08:
[...]

Ja ik had dit ook, maar dan met de Zonneplan HA integratie. Heb nu de batterij maar weer weggehaald uit het energy dashboard want er klopte geen hout meer van, er stond bijv geen grid import meer, ondanks dat de batterij al meerdere momenten 10kW heeft verbruikt. Nu klopt het overigens nog steeds niet echt, want vanwege het terugleveren van de batterij zie ik geen eigen zonneverbruik meer staan. Op zich logisch als de export van een bepaald uur hoger is dan de opbrengst van de zonnepanelen, maar toch een beetje storend.

Is er wellicht een manier om het verbruik en export van de batterij weg te filteren uit deze grafiek?
Vervelend met HA is dat het energie dashboard er vanuit gaat dat de batter voor opslag van de zonneenergie is, ik hoop de ze een instelling gaan maken waarin je kan aangeven of je batterij (uitsluitend) voor opslag van je zonneenergie is of op zichzelf functioneert.
Je zou de batterij denk ik wel bij individuele apparaten kunnen toevoegen.

Je zou ook meters kunnen template waarbij je
Energiemeter productie tarief 1 + 2 - nexus productie = netto productie
Energiemeter verbruik tarief 1 + 2 - nexus verbruik= netto verbruik
En de netto meters toepassen in het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

NightHawk4 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:58:
[...]

Inderdaad, had het oude plaatje zelfs geplakt van mijn vorige conversatie met de digimuts :X

[Afbeelding]

Dit is dus de goede.....

ALs je dus de vraag stelt met 'dongle' krijg je dit plaatje en als je 'dongel' vraagt krijg je die andere :X :? 8)7 |:(
Zucht vrees dat ik toch maar moet gaan bellen want de digimuts stuurt me nu van het meterkastje naar de donglemuur... 8)7 :X |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p3HxIk9cNkIlJwN6A4SEQZxi_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fISjxUONQXU36D2zUQ9ffFbx.jpg?f=user_large

Bellen is dus een email geworden.... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

NightHawk4 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:32:
[...]

Zucht vrees dat ik toch maar moet gaan bellen want de digimuts stuurt me nu van het meterkastje naar de donglemuur... 8)7 :X |:(

[Afbeelding]

Die Kiki is ook echt waardeloos zo nu en dan. Een dongle die aangeeft of de batterij aan het (ont)laden is... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Erg mooi, en je initial prijs was ook 7995 excl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kazuka schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:18:
[...]

Het gaat hier over landelijke onbalans versus lokale netcongestie. Dat zijn 2 verschillende dingen. Bij netcongestie is er een overbelasting van het net doordat er teveel stroom door een wijk of gebied gaat, waardoor lokale transformator huisjes het bijvoorbeeld niet meer trekken. Daarom willen partijen als Stedin en Enexis ook inzichtelijk hebben waar precies er thuisbatterijen staan en wat hun vermogen is. Zonneplan en Stedin zijn nu een proef aan het draaien in Arnhem waarbij Stedin Zonneplan beloont als de batterijen niks doen wanneer er congestie dreigt te ontstaan in een bepaald gebied (wijk, straat).
Kleine correctie. Is met Liander.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:13
Obelixxx schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:02:
[...]

Erg mooi, en je initial prijs was ook 7995 excl?
Hier ook geld terug, onderstaande bedragen incl BTW uiteraard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LdLyQtIiAT49f6bZdMJJXeZgoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jU5RFWqlqjOWOpuP1vNbXVwT.jpg?f=fotoalbum_large

Vind het wel netjes dat ze dat doen, waren ze niet verplicht tenslotte.

[ Voor 5% gewijzigd door hjtuinenburg op 20-09-2024 14:37 . Reden: Typo en toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
hjtuinenburg schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:32:
[...]

Hier ook geld terug, onderstaande bedragen incl BTW uiteraard:
[Afbeelding]

Vind het wel netjes dat ze dat doen, waren ze niet verplicht tenslotte.
Dan betaal je uiteindelijk 7000 excl. btw, (ongeveer)
Ik kreeg te horen dat de nieuwe prijs 7290 zou zijn, staat ook op de site.
Lijkt ergens wat mis te gaan. (in jouw voordeel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

En nu maar hopen dat ze wel de BTW retour over het juiste (aangepaste) bedrag aangevraagd hebben? :P

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 20-09-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
Obelixxx schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:53:
[...]

Ze adverteren met 'Prijs na teruggave btw'. Ik vermoed dat ze daarbij rekening houden met het forfait van €300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Dat had ik niet opgemerkt.
dan klopt inderdaad de 1200.

Helemaal perfect nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Ik heb er toch maar even een mail aan gewaagd (zal niet de enige zijn denk ik).
De Nexus bezitters waarbij hij al geplaatst hebben zullen geen restitutie ontvangen.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Obelixxx schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:53:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bORNC2rAf0C6UZbcu5wvLI0-hkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MnVOHYkADrMqSBOuaA1r9l82.jpg?f=user_large

Dit was het prijsvoorbeeld toen de verlaging net bekend was. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-07 21:21
Ik probeer DLB met de Nexus te doorgronden maar ik kom er niet uit. Ik wil weten of de Nexus vanwege DLB even niet actief kan bijdragen aan de onbalansmarkt. Ik heb regelmatig 1 fase behhorlijk belast (6 kW) met terugleveren. Er is geen merkbaar verschil met de demo Nexus of met de gegevens van anderen. Met Home Assistent de volgende sensoren uit, met de volgende aan/uit status:

Altijd aan:
binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_enabled

Altijd aan:
binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_charging_enabled

Altijd uit:
binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_active

Ik heb geen idee wat deze sensoren zeggen omdat ze niet wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devlinx schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:11:
Ik probeer DLB met de Nexus te doorgronden maar ik kom er niet uit. Ik wil weten of de Nexus vanwege DLB even niet actief kan bijdragen aan de onbalansmarkt. Ik heb regelmatig 1 fase behhorlijk belast (6 kW) met terugleveren. Er is geen merkbaar verschil met de demo Nexus of met de gegevens van anderen. Met Home Assistent de volgende sensoren uit, met de volgende aan/uit status:

Altijd aan:
binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_enabled

Altijd aan:
binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_charging_enabled

Altijd uit:
binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_active

Ik heb geen idee wat deze sensoren zeggen omdat ze niet wijzigen.
Ik heb zelf een template sensor gemaakt om DLB te zien. Zonneplan laat dat niet meer zien in sensoren. Leverde ze teveel telefoontjes op denk ik.

Maar ik gebruik wel een Homewizard 3 fase meter om de wattages real-time te kunnen lezen. Zonder die info wordt het wel lastig.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- name: "DLB_thuisbatterij"
        unique_id: 'DLB_thuisbatterij'
        state: >
          {% set verbruik = states('sensor.power_thuisbatterij') | float %}
          {% if states('sensor.nexus_battery') in ('unavailable','Niet beschikbaar') %}Uit
          {% elif states('sensor.nexus_battery') | float > 97 %}Uit
          {% elif (verbruik > 100) and (verbruik < 600) %}Aan
          {% elif (verbruik < -100) and (verbruik > -600) %}Aan
          {% else %}Uit
          {% endif %}

[ Voor 25% gewijzigd door GaMbiNo op 20-09-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
GaMbiNo schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:35:
[...]

Ik heb zelf een template sensor gemaakt om DLB te zien. Zonneplan laat dat niet meer zien in sensoren. Leverde ze teveel telefoontjes op denk ik.

Maar ik gebruik wel een Homewizard 3 fase meter om de wattages real-time te kunnen lezen. Zonder die info wordt het wel lastig.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- name: "DLB_thuisbatterij"
        unique_id: 'DLB_thuisbatterij'
        state: >
          {% set verbruik = states('sensor.power_thuisbatterij') | float %}
          {% if states('sensor.nexus_battery') in ('unavailable','Niet beschikbaar') %}Uit
          {% elif states('sensor.nexus_battery') | float > 97 %}Uit
          {% elif (verbruik > 100) and (verbruik < 600) %}Aan
          {% elif (verbruik < -100) and (verbruik > -600) %}Aan
          {% else %}Uit
          {% endif %}
Leest de 3 fase meter van HW bidirectioneel? Dus zowel laden als ontladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Dominic-070 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:05:
[...]

Leest de 3 fase meter van HW bidirectioneel? Dus zowel laden als ontladen?
Yep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luWkoxQeLFl-MIj72saIoKLdXTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3ytoBnQeY8olR2JI4ynYaKp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door GaMbiNo op 20-09-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Peterhardenberg schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:15:
Hier nog een stukje leesvoer,
Onbalans handel regel2 uitleg
Onbalanshandel duidelijk uitgelegd incl de regeltoestanden.
Waarschijnlijk al langer bekend - maar blijkbaar voelen zich de "experts" genoodzaakt
om op "Regeltoestand 2: ‘Grote risico’s bij onbalanshandel met thuisbatterijen’" te wijzen.
Kansen en risico's horen bij elkaar - zo lijkt het tenminste.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 20-09-2024 21:15 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• rmmillenaar
  • Laatst online: 29-12-2024
Heeft iemand inmiddels de BTW al terug gekregen?
rmmillenaar schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:32:
Zag van de week 1 iemand die BTW teruggaaf melde hier.

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
NightHawk4 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]

Bij Zonneplan houden ze de term module aan.

• Venzent
Vanochtend nieuwe dongel ontvangen, aangesloten en ging op groen.
Zonneplan bellen, niet bereikbaar (zouden vanaf 09.00 uur open zijn), om 09:50 kreeg ik iemand aan de lijn via een nummer die ik in m'n mail vond, doorschakeling stond waarschijnlijk niet goed.
Afijn, serienummer omzetten. Mmmmm, dat is vreemd, serienummer zou onbekend zijn in het Solis-systeem waardoor hij hem niet kan koppelen.
Oude er maar weer aan en maandagavond verder....

Ik heb denk ik nu officieel spijt dat ik aan dit hele traject met Zonneplan ben begonnen.
Het is allemaal erg béta en voelt zeker niet aan als een solide en uitgewerkte dienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ItzRickNL
thido schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:34:
Ik heb er toch maar even een mail aan gewaagd (zal niet de enige zijn denk ik).
De Nexus bezitters waarbij hij al geplaatst hebben zullen geen restitutie ontvangen.
Ik heb ze ook al gebeld en gemaild. Zeggen dat ze niks kunnen doen en het niet aan zagen komen. Baal hier toch behoorlijk van.. bij de aanschaf zeiden ze dat dit echt al de laagste prijs mogelijk was en dat Zonneplan niet aan kortingen of lagere prijzen doet.

• Venzent
ItzRickNL schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:49:
[...]

Ik heb ze ook al gebeld en gemaild. Zeggen dat ze niks kunnen doen en het niet aan zagen komen. Baal hier toch behoorlijk van.. bij de aanschaf zeiden ze dat dit echt al de laagste prijs mogelijk was en dat Zonneplan niet aan kortingen of lagere prijzen doet.
Hier ook, 3 dagen na plaatsing kwam het bericht naar buiten van die €1000,-. Je kan mij niet wijsmaken dat zo’n keuze en communicatie in 3 dagen is gedaan. Dit wisten ze al bij plaatsing. Nu zeggen ze dat de plaatsing datum bepalend is voor al dan niet restitutie.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:15:
Vanochtend nieuwe dongel ontvangen, aangesloten en ging op groen.
Zonneplan bellen, niet bereikbaar (zouden vanaf 09.00 uur open zijn), om 09:50 kreeg ik iemand aan de lijn via een nummer die ik in m'n mail vond, doorschakeling stond waarschijnlijk niet goed.
Afijn, serienummer omzetten. Mmmmm, dat is vreemd, serienummer zou onbekend zijn in het Solis-systeem waardoor hij hem niet kan koppelen.
Oude er maar weer aan en maandagavond verder....
Ik heb donderdagochtend ook een mailtje gekregen dat er een nieuwe dongle onderweg zou zijn. Maar die zijn ze vergeten op te sturen denk ik. Staat nog steeds dat het niet ontvangen is in de PostNL app.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
rmmillenaar schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:32:
Je kunt toch even teruglezen of zoeken voordat je je vraag stelt? Als je 13 seconden had besteed aan teruglezen had je al voorbeelden kunnen zien, dat is het voordeel van een forum.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:55
Voor de solarman integratie voor HA;
Het is me nog niet gelukt om de 10.10.100.254 pagina te bereiken als ik direct met de lan poort verbonden ben.
Moet de batterij eerst opnieuw opgestart worden misschien?

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

OxyDrokz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:02:
Het is me nog niet gelukt om de 10.10.100.254 pagina te bereiken als ik direct met de lan poort verbonden ben.
Je weet zeker dat dat het juiste ip is? Een herstart is niet nodig volgens mij.

Maar een wifi verbinding is in het geval van de batterij stabieler dan een bedrade verbinding is gebleken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenribbink
Leftblank schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:39:
[...]

Ik sluit me aan bij bokkow @jeroenribbink, op dit moment liever niet, zodra iemand vergeet om het maandtotaal later nog bij te werken met het echte resultaat zit je met een fout datapunt. Het resultaat van de maand-van-plaatsing zal ik nog markeren in de grafiek en lijst met resultaten om dat ook uit te lichten als 'afwijkend'.

Op basis van de laatste dagresultaten per installatie kan ik denk ik nog wel een aardige benadering krijgen van de opbrengst van de huidige maand, daar ga ik naar kijken. Het moet nog even blijken hoe veel Zonneplan nu eigenlijk tussendoor nog corrigeert, dat is op zichzelf ook al wel interessant.
Helemaal prima ;). Ik heb om die reden geen resultaten in de maand van plaatsing (31 juli) gedaan, dat was zo weinig dat het alles inderdaad vertroebeld.

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:44
In dat kader; die van mij wordt 1 nov. Geplaatst. Wachten tot 1 december?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• yulunga
  • Registratie: September 2002
ervh schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:40:
In dat kader; die van mij wordt 1 nov. Geplaatst. Wachten tot 1 december?
ik kan de referentie niet vinden. waarom zou het interessant zijn te wachten tot 1 december? (ik heb mijn installatie gepland staan voor oktober, dus ben wel benieuwd of ik ook een latere datum moet overwegen ;) )

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:44
Ah; ik bedoelde koppelen op de onbalansmarkt website 😊

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Er valt me iets op in onderstaand plaatje wat ik eigenlijk niet even lekker verklaren kan. De 10 kWh Nexus had afgelopen 6 maanden een gemiddelde van € 761 Powerplay vergoeding. Zijn grotere broer de 20 kWh komt niet verder dan € 1195 Powerplay vergoeding. Ik had verwacht dat de 20 dan ook 2x zoveel zou binnen harken. De omvormers zijn vlgs mij gelijk. Is die 20 kWh dan een overkill en volstaat de 10 kWh eigenlijk prima? Zie vast iets over het hoofd. But What.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3CTsSRKxctQVVJS7DpOzrLkjoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXcNFPUnehhDdjjWrFuTGdZe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:28
Tja, je moet natuurlijk kijken naar de verhouding investering vs. Opbrengsten. Niet alleen naar de opbrengst. Is eigenlijk gelijk aan de terugverdientijd die ook in het tabelletje staat. Dus de (iets) grotere investering verdien je sneller terug dan de kleinere.

En zolang de batterij vanaf 100% niet verder ontlaadt dan 50% voordat ie weer gaat laden, doet een 20 kWh batterij niks wat een 10 kWh batterij ook niet zou kunnen. Pas als ie verder dan 50% gaat ontladen op een dag krijg je meer opbrengsten dan de 10 kWh batterij kan genereren.
martijn3 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:02:
Tja, je moet natuurlijk kijken naar de verhouding investering vs. Opbrengsten. Niet alleen naar de opbrengst. Is eigenlijk gelijk aan de terugverdientijd die ook in het tabelletje staat. Dus de (iets) grotere investering verdien je sneller terug dan de kleinere.

En zolang de batterij vanaf 100% niet verder ontlaadt dan 50% voordat ie weer gaat laden, doet een 20 kWh batterij niks wat een 10 kWh batterij ook niet zou kunnen. Pas als ie verder dan 50% gaat ontladen op een dag krijg je meer opbrengsten dan de 10 kWh batterij kan genereren.
Dan nog klopt het niet lekker. 761 voor 6 maanden. Extrapoleer naar een jaar. Zit je op een 1500. De TVT is dan korter als wat er staat. Geldt voor de rest ook. Even los van de investering vs rendement. Leuke marketingtruc? Dat ze liever een 20 kWh verkopen dat is wel duidelijk. Ik had gewoon een groter verschil verwacht. Maar ik snap je als je zegt als je de 10 al niet leeg trekt. Daarom zei ik ook ben je dan niet beter af met een 10 kWh. Laat ik het anders vragen. Hoevaak komt het voor dat de Nexus in 1x 10 kW terug pomp of laad op de onbalans markt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devke schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:39:
[...]

Dan nog klopt het niet lekker. 761 voor 6 maanden. Extrapoleer naar een jaar. Zit je op een 1500. De TVT is dan korter als wat er staat. Geldt voor de rest ook. Even los van de investering vs rendement. Leuke marketingtruc? Dat ze liever een 20 kWh verkopen dat is wel duidelijk. Ik had gewoon een groter verschil verwacht. Maar ik snap je als je zegt als je de 10 al niet leeg trekt. Daarom zei ik ook ben je dan niet beter af met een 10 kWh. Laat ik het anders vragen. Hoevaak komt het voor dat de Nexus in 1x 10 kW terug pomp of laad op de onbalans markt?
Regelmatig. Zie hier afgelopen week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xggwEt1tRYdsT18jyLhGwTJ1X4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U91hlz8VEvTv76tGUj7F6GAm.jpg?f=user_large
Dit is een 20kWh batterij. Met een kleinere batterij was hij hier dus eerder vol/leeg geweest en mis je een aantal mogelijkheden met onbalans. Een 20kWh brengt niet twee keer zoveel op maar gezien het relatief kleine verschil in aanschafprijs is het rendement van de 20kWh wel hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dominic-070
Het is me opgevallen dat de Zonneplan integratie 1 x per 5 minuten data ophaalt van een server waar de data 1 x per 5 minuten wordt ververst. De data op de server wordt elke paar seconden na de hele 5 minuten ververst. Als je toevallig net Home Assistant heb herstart om 19:09 loopt je data steeds 4 minuten achter.

Ik heb nu een automatsering gemaakt om de integratie na een herstart van HA en 2 keer per dag op een vaste tijd te herladen 40 seconden na de hele 5 minuten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
alias: Zonneplan herlaad integratie
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "0"
    seconds: "40"
    minutes: "5"
    id: "5"
    minutes: "10"
    minutes: "15"
    minutes: "20"
    minutes: "25"
    minutes: "30"
    minutes: "35"
    minutes: "40"
    minutes: "45"
    minutes: "50"
    minutes: "55"
condition:
  - condition: or
    conditions:
      - condition: and
        conditions:
          - condition: time
            after: "00:00:00"
            before: "01:00:00"
          - condition: trigger
            id:
              - "5"
        conditions:
            after: "12:00:00"
            before: "13:00:00"
            id:
              - "5"
      - condition: template
        value_template: >-
          {% set last_update = (as_timestamp(now()) - 
          as_timestamp(states.sensor.uptime.state)) %}
          {% if last_update < 340%}True
          {% else %}False
          {% endif %}
    enabled: true
action:
  - action: homeassistant.reload_config_entry
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: sensor.thuisbatterij_last_measured
mode: single

Ik hoop dat Fsaris een wijziging kan doen in de integratie waardoor deze automatisering niet meer nodig is. De automatsering is misschien een beetje omslachtig, maar weet niet hoe ik m eenvoudiger kon maken. Misschien als het verschil tussen de waarde van de sensor last_update en het moment waarop die ververst is groter is dan 5 minuten? Zoiets:
code:
1
2
3
4
{% set last_update = (as_timestamp(states.sensor.thuisbatterij_last_measured.state)) -  (as_timestamp(states.sensor.thuisbatterij_last_measured.last_changed)) %}
{% if last_update > 1 %}off
{% else %}on
{% endif %}

[ Voor 18% gewijzigd door Dominic-070 op 21-09-2024 21:17 ]

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Dominic-070 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:57:
Het is me opgevallen dat de Zonneplan integratie 1 x per 5 minuten data ophaalt van een server waar de data 1 x per 5 minuten wordt ververst. De data op de server wordt elke paar seconden na de hele 5 minuten ververst. Als je toevallig net Home Assistant heb herstart om 19:09 loopt je data steeds 4 minuten achter.

Ik heb nu een automatsering gemaakt om de integratie na een herstart van HA en 2 keer per dag op een vaste tijd te herladen 40 seconden na de hele 5 minuten.

Ik hoop dat Fsaris een wijziging kan doen in de integratie waardoor deze automatisering niet meer nodig is. De automatsering is misschien een beetje omslachtig, maar weet niet hoe ik m eenvoudiger kon maken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
alias: Zonneplan herlaad integratie
description: ""
trigger:
    minutes: "0"
    minutes: "5"
    id: "5"
    minutes: "10"
    minutes: "15"
    minutes: "20"
    minutes: "25"
    minutes: "30"
    minutes: "35"
    minutes: "40"
    minutes: "45"
    minutes: "50"
    minutes: "55"
condition:
  - condition: or
    conditions:
        conditions:
            after: "00:00:00"
            before: "01:00:00"
            id:
              - "5"
        conditions:
            after: "12:00:00"
            before: "13:00:00"
            id:
              - "5"
      - condition: template
        value_template: >-
          {% set last_update = (as_timestamp(now()) - 
          as_timestamp(states.sensor.update)) %}
          {% if last_update < 315 %}True
          {% else %}False
          {% endif %}
    enabled: true
action:
  - action: homeassistant.reload_config_entry
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: sensor.thuisbatterij_last_measured
mode: single
Daar zit wel een sensor in die ik niet heb. Wat is dit?
code:
1
states.sensor.update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:39:
[...]

Mwa ik vind dit juist beter dan wat ze vooraf deden, de resultaten van de afgelopen maanden delen dat is gewoon op feiten gebaseerd ipv schattingen. Neemt niet weg dat “in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst” een ding is, zeker met deze propositie.

Wat je mist in het extrapoleren is vooral dat alle groottes dezelfde 10kW omvormer hebben, deze wordt dus niet maal 2 wat je wel nodig zou hebben om jouw rekensom te volgen 😉. Je kunt met 20kWh simpelweg net wat langer doorgaan/net wat meer buffer in beide richtingen. Vandaar dat een nog grotere batterij met dezelfde omvormer maar ietsje meer zal opbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dominic-070
GaMbiNo schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:11:
[...]

Daar zit wel een sensor in die ik niet heb. Wat is dit?
code:
1
states.sensor.update
Sorry moet uptime zijn

code:
1
{% set last_update = (as_timestamp(now()) -  as_timestamp(states.sensor.uptime)) %} {% if last_update < 340 %}True {% else %}False {% endif %}

[ Voor 24% gewijzigd door Dominic-070 op 21-09-2024 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Dominic-070 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:25:
[...]

Sorry moet uptime zijn

code:
1
{% set last_update = (as_timestamp(now()) -  as_timestamp(states.sensor.uptime)) %} {% if last_update < 340 %}True {% else %}False {% endif %}
Lijkt hier niet te werken. Krijg een foutmelding. Hij doet het wel als ik er
code:
1
states.sensor.uptime.last_changed

van maak. Niet helemaal hetzelfde maar het werkt wel denk ik.

Thanks. d:)b

• jeroenribbink
OxyDrokz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:02:
Dit IP adres kun je alleen benaderen als je via het AccessPoint van de batterij zelf verbonden bent. Die zend hij altijd uit, ik geloof zelfs als je geen Wifi verbonden hebt.

Via de lan verbinding moet je in je router kijken welk ipadres hij heeft gekregen, dan moet je hem als het goed daarop kunnen benaderen en de webinterface te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dominic-070
GaMbiNo schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:42:
[...]

Lijkt hier niet te werken. Krijg een foutmelding. Hij doet het wel als ik er
code:
1
states.sensor.uptime.last_changed

van maak. Niet helemaal hetzelfde maar het werkt wel denk ik.

Thanks. d:)b
.state :D

code:
1
last_update = (as_timestamp(now()) -  as_timestamp(states.sensor.uptime.state)) %} {% if last_update < 340 %}True {% else %}False {% endif %}

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Dominic-070 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:08:
[...]

.state :D

code:
1
last_update = (as_timestamp(now()) -  as_timestamp(states.sensor.uptime.state)) %} {% if last_update < 340 %}True {% else %}False {% endif %}
LOL, dat was hem inderdaad. :P
bokkow schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:14:
[...]

Mwa ik vind dit juist beter dan wat ze vooraf deden, de resultaten van de afgelopen maanden delen dat is gewoon op feiten gebaseerd ipv schattingen. Neemt niet weg dat “in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst” een ding is, zeker met deze propositie.

Wat je mist in het extrapoleren is vooral dat alle groottes dezelfde 10kW omvormer hebben, deze wordt dus niet maal 2 wat je wel nodig zou hebben om jouw rekensom te volgen 😉. Je kunt met 20kWh simpelweg net wat langer doorgaan/net wat meer buffer in beide richtingen. Vandaar dat een nog grotere batterij met dezelfde omvormer maar ietsje meer zal opbrengen.
Dan zal dat het zijn. Iets meer speling. De onbalans duurt niet lang genoeg om de 20 dus leeg te trekken. Waarschijnlijk is de 10 dan al wel leeg. Ik denk dat ik het een beetje moet vergelijken met dat een grotere thuisaccu niet betekend bij verbruik eigen zonnestroom dat bij meer capaciteit je % eigenverbruik evenregdig omhoog zal gaan. Het effect zal dempen.

• Serdo24
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:57
Naarmate de capaciteit afneemt zal de 10kwh harder geraakt worden. Met afschaffing van de salderingsregeling in het verschiet lijkt me een grotere accu handiger.
Serdo24 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:34:
Naarmate de capaciteit afneemt zal de 10kwh harder geraakt worden. Met afschaffing van de salderingsregeling in het verschiet lijkt me een grotere accu handiger.
Dat ligt denk ik aan de hoeveelheid die je opwekt met zonnepanelen en je eigen verbruik. In de zomer lever ik er altijd meer terug dan ik verbruik zoals de meeste mensen. Dus de accu zal dan alleen avond en nachtverbruik nog kunnen afdekken. In de winter verbruik max 15 kWh. Electrisch bij verwarmen evt. Normaal verbruik een 7 kWh per dag. Laden dynamisch.

• Serdo24
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:57
Devke schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:43:
[...]

Dat ligt denk ik aan de hoeveelheid die je opwekt met zonnepanelen en je eigen verbruik. In de zomer lever ik er altijd meer terug dan ik verbruik zoals de meeste mensen. Dus de accu zal dan alleen avond en nachtverbruik nog kunnen afdekken. In de winter verbruik max 15 kWh. Electrisch bij verwarmen evt. Normaal verbruik een 7 kWh per dag. Laden dynamisch.
De accu zal ook op andere markten actief zijn. Zoals overdag je opgewekte energie opslaan en tijdens de dure uren ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:17
Dominic-070 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:57:
<knip>

Ik hoop dat Fsaris een wijziging kan doen in de integratie waardoor deze automatisering niet meer nodig is. De automatsering is misschien een beetje omslachtig, maar weet niet hoe ik m eenvoudiger kon maken. Misschien als het verschil tussen de waarde van de sensor last_update en het moment waarop die ververst is groter is dan 5 minuten? Zoiets:
code:
1
2
3
4
{% set last_update = (as_timestamp(states.sensor.thuisbatterij_last_measured.state)) -  (as_timestamp(states.sensor.thuisbatterij_last_measured.last_changed)) %}
{% if last_update > 1 %}off
{% else %}on
{% endif %}
Dat gaat fsaris niet doen. De huidige refresh is met opzet zo gemaakt zodat niet alle homeassistant gebruikers op hetzelfde moment data gaan ophalen bij Zonneplan zodat de load op hun servers iets gespreid wordt.

Ik denk dan ook dat het niet handig is om deze automatisering massaal te gaan gebruiken. Nu laat Zonneplan de integratie, die gebouwd is met reverse engineering, nog toe. Als alle tweakers de load gaan concentreren op dezelfde momenten zal Zonneplan noodzakelijkerwijs de toegang moeten gaan beperken.

[ Voor 14% gewijzigd door aritmeester op 22-09-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serdo24 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:23:
[...]

De accu zal ook op andere markten actief zijn. Zoals overdag je opgewekte energie opslaan en tijdens de dure uren ontladen.
Dat laatste is niet beschikbaar bij de Nexus. Andere merken wel. Daarnaast zal ook die day ahead denk ik niet meer rendabel zijn als de saldering eraf is. Nexus is qua prijs wel goed gepositioneerd denk ik. Ik hik zelf aan tegen uit handen geven van de accu en de andere veel besproken onderwerpen hier. Prijs technisch is er niks anders op de markt (nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:06:
[...]

Dat laatste is niet beschikbaar bij de Nexus. Andere merken wel. Daarnaast zal ook die day ahead denk ik niet meer rendabel zijn als de saldering eraf is. Nexus is qua prijs wel goed gepositioneerd denk ik. Ik hik zelf aan tegen uit handen geven van de accu en de andere veel besproken onderwerpen hier. Prijs technisch is er niks anders op de markt (nog).
Niet om op alle slakken zout te leggen. Nexus is een product en geen merk. Ik neem aan dat je met andere merken refereert aan de omvormers. De omvormer die gebruikt wordt bij de Nexus is een Solis S6. Deze is prima aan te sturen om zonnestroom overdag op te slaan en s'avonds te verkopen bij hogere EPEX prijzen. En als het rendabeler wordt dan onbalans zal deze optie er zeker komen. De komende 2 jaar heb je niks aan die optie. Hetzelfde geldt voor zonnestroom opslaan, vanuit mijn oogpunt zonde dat ze daar tijd in hebben gestoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:05:
[...]

Niet om op alle slakken zout te leggen. Nexus is een product en geen merk. Ik neem aan dat je met andere merken refereert aan de omvormers. De omvormer die gebruikt wordt bij de Nexus is een Solis S6. Deze is prima aan te sturen om zonnestroom overdag op te slaan en s'avonds te verkopen bij hogere EPEX prijzen. En als het rendabeler wordt dan onbalans zal deze optie er zeker komen. De komende 2 jaar heb je niks aan die optie. Hetzelfde geldt voor zonnestroom opslaan, vanuit mijn oogpunt zonde dat ze daar tijd in hebben gestoken...
Als ik je goed begrijp zou je een Nexus van Zonneplan kunnen aanschaffen en hem dus zelf kunnen besturen op basis van dayahead? Even helemaal los bekeken van het verdienmodel. Of bedoel je dan meer dat je de omvormer en batterij (zelfde config als de Nexus) los moet kopen en dan zo aansturen zonder tussenkomst van Zonneplan? Nogmaals verdienmodel ff los laten bij deze gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Even een vraagje voor de mensen die al eens een nieuwe dongle hebben gekregen.
Hoe snel hadden jullie die in huis?

Ik heb vorige week woensdag gebeld. Kreeg donderdagochtend al een mailtje dat er een nieuwe dongle opgestuurd zou worden. Maar sindsdien blijft het stil. En ondertussen was de Nexus afgelopen weekend weer regelmatig offline. Beetje irritant.

Kregen jullie de dongle wel snel binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07 22:50

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

GaMbiNo schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:20:
Even een vraagje voor de mensen die al eens een nieuwe dongle hebben gekregen.
Hoe snel hadden jullie die in huis?

Ik heb vorige week woensdag gebeld. Kreeg donderdagochtend al een mailtje dat er een nieuwe dongle opgestuurd zou worden. Maar sindsdien blijft het stil. En ondertussen was de Nexus afgelopen weekend weer regelmatig offline. Beetje irritant.

Kregen jullie de single wel snel binnen?
Max weekje, ik zit inmiddels op de 3e nieuwe.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
master_viper schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:39:
[...]

Max weekje, ik zit inmiddels op de 3e nieuwe.
Ze geven compleet de geest? Of je loopt regelmatig naar de Nexus om (de dongle) een zet te geven?

Er was toch een yaml script die een reset gaf? HA wel vereist dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:35
@bokkow @Leftblank met grote interesse volg ik de liveopbrengsten op de website die jullie hebben gebouwd.
Vraag: vandaag startte iedereen rond de 0 cent. Nu begint het verschil groter te worden tussen de verschillende opbrengsten. Heeft dit te maken met de correcties van ZP over afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag? Dat deze dus vandaag als opbrengst meetelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:50
Buns schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:58:
@bokkow @Leftblank met grote interesse volg ik de liveopbrengsten op de website die jullie hebben gebouwd.
Vraag: vandaag startte iedereen rond de 0 cent. Nu begint het verschil groter te worden tussen de verschillende opbrengsten. Heeft dit te maken met de correcties van ZP over afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag? Dat deze dus vandaag als opbrengst meetelt?
Nee de correctie van het weekend komt niet bij de dagopbrengst van de maandag erbij. Dit word verrekend met de totaalopbrengt.
De totaalopbrengt was vandaag rond 12.30 met €1 erbij gecorrigeerd, terwijl mijn dagopbrengst momenteel nog op €0.19 staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:03:
[...]

Als ik je goed begrijp zou je een Nexus van Zonneplan kunnen aanschaffen en hem dus zelf kunnen besturen op basis van dayahead? Even helemaal los bekeken van het verdienmodel. Of bedoel je dan meer dat je de omvormer en batterij (zelfde config als de Nexus) los moet kopen en dan zo aansturen zonder tussenkomst van Zonneplan? Nogmaals verdienmodel ff los laten bij deze gedachte.
Klopt, zie topicstart:
in de firmware van de Solis omvormer zelf vallen diverse mogelijkheden voor aansturing terug te vinden en Bliq (alternatieve aansturing) zegt ook al een tijdje deze omvormers te gaan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnnie
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik heb een Zonneplan Thuisaccu gekocht. De batterijen zijn van Pylontech type: FH10050. Op de batterij en op de verpakking staat Lithium-Ion. Maar de batterijen werden ons aanbevolen door Zonneplan als Lithium-ijzerfosfaat. Weet iemand welke van de twee versies het is. Lithium-IJzerfosfaat heeft minder brandgevaar en een langere levensduur dus wel belangrijk.

Het verschil zou zitten in de Kathode die van LiCoO2 is of van LiFeO4??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
LFP is lithium-ion, het is een variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Buns schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:58:
Alle credit aan @Leftblank he! Ik heb alleen de suggestie gegeven dat we dit ergens bij zouden kunnen houden 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:28
Wikipedia weet het antwoord.

De LFP-accu of lithium-ijzer-fosfaat-accu is een lithium-ion-accu met lithium-ijzer-fosfaat LiFe(PO4) als kathode.

Als je specs van de Pylontech type: FH10050 opzoekt staat er ook dat dit een LFP- accu is. Ik raakte zelf ook in verwarring door het Lithium-ion opschrift. Maar de benaming als lithium ion accu is dus blijkbaar wel correct. LFP is dus een bepaald soort lithium ion accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertaal
0,06 eur.. beste opbrengst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
Prijs de dag niet voor het avond is :*)