Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffinho7
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-08 19:19
Die optie heb ik inderdaad voorgesteld, maar dat willen ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 13:40
Bij twijfel.. niet doen ;)
jeffinho7 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:26:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:33
Dan niet kopen.

Overigens is een niey orinele ruit alleen een probleem als je daadwerkelijk problemen zou hebben door foute calibratie. Maar ook een originele ruit kan natuurlijk fout gekalibreerd of geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:49
Als de meeneemprijs zeer scherp is , dan kan je er nog over nadenken.

Om welke auto gaat het ?

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon_1984 op 20-08-2025 12:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:17
Bij mijn proefrit was ik er achter gekomen dat er een foutmelding in het service menu stond dat de koelklep niet gecallibreerd kon worden. Ik heb toen met de verkopende partij afgesproken dat ik hem voor de afgesproken prijs wilde kopen, maar dat de eventuele kosten van de reparatie door hun betaald worden. Daar zijn ze mee akkoord gegaan, en er is uiteindelijk een rekening van €1000+ hun kant op gegaan die ze netjes betaald hebben.

Ik heb deze voorwaarde ook expliciet op de factuur laten vermelden, zodat ze er achteraf niet onderuit konden.

[ Voor 8% gewijzigd door Skix_Aces op 20-08-2025 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 13:38
jeffinho7 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:25:
Goedemorgen allemaal,

Ik heb onlangs een aanbetaling gedaan op een gebruikte Tesla model 3 LFP 2020 bij een niet-Tesla dealer (Nederland). Tijdens de testrit leek alles in orde, maar achteraf ben ik een aantal dingen tegengekomen die niet vooraf waren gemeld:

1. Ruitvervanging – Bij de testrit zagen we wat glasscherven. Later ontdekte ik via de veilingssite dat er melding was gemaakt van glasbreuk. De dealer bevestigde dat er een ruit is vervangen, maar kon (nog) niet aangeven welke ruit exact. Het gaat bovendien niet om een originele Tesla-ruit, maar om een aftermarket exemplaar dat volgens hen wel gecertificeerd geplaatst en gekalibreerd is.

2. Foutcode CP_a100 (InletHarnessIdInvalid) – In Service Mode verschijnt “GTW LOCKED – SPEED LIMITED”. Volgens Tesla Service duidt dit op een defect aan de laadpoortmodule of harneskabel. Dit kan alleen bij Tesla Service worden verholpen door vervanging. Ook gaven ze aan dat de auto nog een kalibratie nodig heeft en dat er een achterklep error wordt aangegeven.

Dit zijn zaken waar de dealer mij niet over heeft geïnformeerd. Als ik zelf geen navraag bij Tesla had gedaan, of in de servicemodus ging kijken had ik dit pas na levering ontdekt.

Mijn vragen aan jullie:

Heeft iemand ervaring met CP_a100 (InletHarnessIdInvalid)? Wat moest er precies vervangen worden en wat waren de kosten?

Wat betekent GTW LOCKED – SPEED LIMITED in de praktijk? Beperkt dit echt de snelheid/functionaliteit van de auto totdat het is opgelost?

Zouden jullie dit als een dealbreaker zien, of erop staan dat de dealer dit volledig bij Tesla laat oplossen vóór levering?

En hoe belangrijk is het dat ik bewijs krijg dat de ruit (en kalibratie van camera’s/sensoren) correct is uitgevoerd en de error van de achterklep is verholpen?

Ik wil zeker weten waar ik aan toe ben voordat ik definitief beslis. Alle advies/ervaringen zijn welkom 🙏
Hoeveel heb je aanbetaald? Tenzij de prijs héél scherp is, zou ik niet eens meer zaken willen doen met zo'n partij. Dat ze nu al zo in de wedstrijd staan en bepaalde zaken (al dan niet onbewust) niet vermelden, is tekenend voor wat je kan verwachten.

Je hebt als particuliere koper bij een autobedrijf één jaar 'wettelijke garantie', maar je recht hebben is wat anders dan je recht krijgen. Je zou eventueel nog een en ander wat nu kapot is dicht kunnen timmeren via de koopovereenkomst/schriftelijke afspraken, maar dat geeft dus geen garanties voor toekomstige problemen. En hoewel Tesla's/EV's betrouwbaar zijn, is er genoeg duurs wat kapot kan gaan binnen een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Laatst online: 15-09 23:48
Beste Tweakers!

Zoals jullie in mijn vorige post https://gathering.tweaker...message/83185422#83185422 konden lezen was ik aan het twijfelen om een M3P te kopen met 82% SOH.
Dit heb ik uiteindelijk gedaan (gisteren) maar helaas kom ik er vandaag achter dat er toch GEEN FSD opzit.
Daar baal ik uiteraard ontzettend van. Verkoper wilt hem niet meer terug nemen dus ik weet het even niet.

Mogelijke optie zou zijn om deze weer in te ruilen voor een M3P met FSD er staat er een te koop voor 20K dat zou betekenen dat ik 17.4K - 20K = 2600 + inruil verlies ? kwijt ben voor een soortgelijke M3P met FSD. (huidige heeft ook geen Enhanced Autopilot). Is dit het waard? Wat is jullie mening over FSD (regelgeving laat groot gedeelte daarvan nog niet toe, maar toekomst misschien wel?)

En ja, uiteraard is dit dom van me, het wereldje Tesla en elektrisch rijden is nieuw voor mij.
Daarbij had ik ook even moeten doorvragen tijdens mijn "Zit er FSD op" vraag in verkoop gesprek gisteren want daar is duidelijk een miscommunicatie geweest..

[ Voor 3% gewijzigd door Melchuzz op 20-08-2025 15:17 . Reden: vorige post url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:48
Melchuzz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:58:
Beste Tweakers!

Zoals jullie in mijn vorige post https://gathering.tweaker...message/83185422#83185422 konden lezen was ik aan het twijfelen om een M3P te kopen met 82% SOH.
Dit heb ik uiteindelijk gedaan (gisteren) maar helaas kom ik er vandaag achter dat er toch GEEN FSD opzit.
Daar baal ik uiteraard ontzettend van. Verkoper wilt hem niet meer terug nemen dus ik weet het even niet.

Mogelijke optie zou zijn om deze weer in te ruilen voor een M3P met FSD er staat er een te koop voor 20K dat zou betekenen dat ik 17.4K - 20K = 2600 + inruil verlies ? kwijt ben voor een soortgelijke M3P met FSD. (huidige heeft ook geen Enhanced Autopilot). Is dit het waard? Wat is jullie mening over FSD (regelgeving laat groot gedeelte daarvan nog niet toe, maar toekomst misschien wel?)

En ja, uiteraard is dit dom van me, het wereldje Tesla en elektrisch rijden is nieuw voor mij.
Daarbij had ik ook even moeten doorvragen tijdens mijn "Zit er FSD op" vraag in verkoop gesprek gisteren want daar is duidelijk een miscommunicatie geweest..
FSD heb je geen drol aan. Veel mensen wachten er al 6 jaar op. Die gaan gerust nog jaren wachten.
Maar geen AP is wel jammer. Is het er dus 1 van 1e helft 2019, met HW 2,5 ook dus?

Dat had voor mij wel een deal breaker geweest. Zeker als het in de advertentie stond. Als dat zo was, naar rechtsbijstand gaan

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
Beste Tweakers!

Heb je zwart-op-wit dat de auto is geadverteerd mét FSD? Zo ja, zou je een beroep kunnen doen op dwaling, je zou de koopovereenkomst tenslotte niet hebben gesloten als je had geweten dat er géén FSD op de auto zit. Je hebt hiernaar geïnformeerd en überhaupt is de mededelingsplicht vanuit de verkoper sterker dan jouw onderzoeksplicht.

Daarop aansluitend ligt het ook wel een beetje aan de prijs van de auto. Als jouw exemplaar duizenden euro’s goedkoper was dan de eerstvolgende vergelijkbare auto mét FSD, wordt het alweer wat lastiger.

Als je geen beroep kan/wil doen op dwaling, zal je inderdaad het verlies moeten pakken van inruil. De marges die autobedrijven tegenwoordig hanteren is in de duizenden euro’s, ook omdat ze een jaar wettelijke garantie (non-conformiteit) moeten bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:02

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

anti elppa schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:29:
[...]

FSD heb je geen drol aan. Veel mensen wachten er al 6 jaar op. Die gaan gerust nog jaren wachten.
Maar geen AP is wel jammer. Is het er dus 1 van 1e helft 2019, met HW 2,5 ook dus?

Dat had voor mij wel een deal breaker geweest. Zeker als het in de advertentie stond. Als dat zo was, naar rechtsbijstand gaan
Menig 1e helft 2019 heeft gewoon HW3.0 hoor.

@Melchuzz FSD en ook EAP zijn in theorie leuk maar in de praktijk is bijv. de auto-lane-change te langzaam en in NL (zeker in de randstad) onbruikbaar vanwege de drukte. Het automagisch inparkeren is dan wel weer leuk, maar meer voor de vrouwelijke helft van ons huishouden zeg maar :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
anti elppa schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:29:
[...]

Hij heeft wel HW3.0
ZXRY schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:35:
[...]

Heb je zwart-op-wit dat de auto is geadverteerd mét FSD? Zo ja, zou je een beroep kunnen doen op dwaling, je zou de koopovereenkomst tenslotte niet hebben gesloten als je had geweten dat er géén FSD op de auto zit. Je hebt hiernaar geïnformeerd en überhaupt is de mededelingsplicht vanuit de verkoper sterker dan jouw onderzoeksplicht.

Daarop aansluitend ligt het ook wel een beetje aan de prijs van de auto. Als jouw exemplaar duizenden euro’s goedkoper was dan de eerstvolgende vergelijkbare auto mét FSD, wordt het alweer wat lastiger.

Als je geen beroep kan/wil doen op dwaling, zal je inderdaad het verlies moeten pakken van inruil. De marges die autobedrijven tegenwoordig hanteren is in de duizenden euro’s, ook omdat ze een jaar wettelijke garantie (non-conformiteit) moeten bieden.
Nee ik heb niet zwart-op-wit dat de auto geadventeerd is met FSD en het staat ook niet op de bon helaas..
MisteRMeesteR schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:35:
[...]

Menig 1e helft 2019 heeft gewoon HW3.0 hoor.

@Melchuzz FSD en ook EAP zijn in theorie leuk maar in de praktijk is bijv. de auto-lane-change te langzaam en in NL (zeker in de randstad) onbruikbaar vanwege de drukte. Het automagisch inparkeren is dan wel weer leuk, maar meer voor de vrouwelijke helft van ons huishouden zeg maar :)
Met andere worden, voor jou zou het niet 2500/3000 euro meerwaarde op een M3P occasion vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:56
jeffinho7 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:25:
Wat betekent GTW LOCKED – SPEED LIMITED in de praktijk? Beperkt dit echt de snelheid/functionaliteit van de auto totdat het is opgelost
Nee. GTW Locked en speed limited zijn allebei standaard berichten in service mode en buiten service mode niet relevant. De gateway kan je unlocken in het service menu (staat in de service manual) en de speed limited warning ook (al kon ik zo even niet vinden waar die zit).

[ Voor 12% gewijzigd door antoine_ op 20-08-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Melchuzz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:49:
[...]

Hij heeft wel HW3.0

[...]

Nee ik heb niet zwart-op-wit dat de auto geadventeerd is met FSD en het staat ook niet op de bon helaas..
[...]

Met andere worden, voor jou zou het niet 2500/3000 euro meerwaarde op een M3P occasion vinden?
Raar. Kan fout zitten maar die hadden volgens mij allemaal AP

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:53
ZXRY schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:50:
[...]

Nja, er rijden miljoenen Tesla's rond op deze aarde, waarvan een groot deel met deze Panasonic batterijen zal zijn uitgerust. Catastrofale problemen zijn zeker niet aanwezig, het zou kunnen dat 2021 misschien een slechtere lichting was?

Op een internetforum zul je sowieso sneller mensen zien die problemen posten, dit soort posts kun je op elk forum van elk automerk wel vinden. Mensen waarvan hun product doet wat het moet doen, zullen veel minder snel iets daarover posten.
Dat is ook zo natuurlijk en zolang het onder garantie gebeurd, allemaal dikke prima. Alleen als ik weet dat er een hoger risico is bij X model, dan kijk ik liever natuurlijk naar een met een andere accu. Maar kan ook geen grote nieuws artikelen hierover vinden. Iets wat ik wel had verwacht als het echt een groot ding was geweest.

Daarentegen ging het volgens mij om Panasonic, maar als ik verschillende LR modellen check. Zitten daar allemaal LG batterijen in (2021 LR).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nDirect090
Beste Tweakers!

Wat of hoeveel is het inruil verlies. Want als je aanzienlijk lager zit dan de aanschaf van FSD zelf, is het het overwegen waard. Maar moet je nu ook al iets van 6000€ bijleggen totaal (incl inruil verlies), tja dan kan je misschien beter gewoon FSD los kopen als je verder tevreden over de auto ben

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
anti elppa schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:19:
[...]

Raar. Kan fout zitten maar die hadden volgens mij allemaal AP
Hij bedoeld denk ik Enhanced AutoPilot (EAP). Ze hebben allemaal standaard de basis AP. EAP en FSD zijn upgrades.

Wat je kan overwegen: Koop er voor nu een Enhance S3XY commander bij, die kan naast een heleboel andere dingen de lane changes afhandelen icm base AP.

Als dan toch ooit nog een keer FSD wordt toegelaten in de EU kan je een maandabonnement nemen. Voordeel daarvan is ook dat je niet de 7500 voor de AP licentie hoeft af te schrijven bij een total loss.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skix_Aces
RonJ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:36:
Hij bedoeld denk ik Enhanced AutoPilot (EAP). Ze hebben allemaal standaard de basis AP. EAP en FSD zijn upgrades.
Al ben ik het met je eens dat hij waarschijnlijk EAP bedoelt, zijn er eind 2018/begin 2019 daadwerkelijk auto's geleverd zonder AP. Deze auto's hebben dus geen traffic-aware cruise control of auto-steer. Het is een paar maanden geleden iemand in deze thread overkomen dat hij zo'n auto had gekocht. Ik heb hier toen wat extra informatie bij geplaatst:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82347664

• anti elppa
Skix_Aces schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Al ben ik het met je eens dat hij waarschijnlijk EAP bedoelt, zijn er eind 2018/begin 2019 daadwerkelijk auto's geleverd zonder AP. Deze auto's hebben dus geen traffic-aware cruise control of auto-steer. Het is een paar maanden geleden iemand in deze thread overkomen dat hij zo'n auto had gekocht. Ik heb hier toen wat extra informatie bij geplaatst:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82347664
dit bedoelde ik idd. Was bij iedereen ook wel bekend die toen bezig was met een tesla kopen. Weet ook nog veel berichten van mensen die net in maart 2019 een model 3 kregen hier in NL, en toen paar weken later zat AP er wel op. Die waren goed zuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:53

NeoflexNL

Forever young

Na bijna een jaar, bijna vanaf het begin van dit topic te hebben meegelezen, ben ik er zo goed als uit en heb een optie op een LR uit 2019. Eerste proefrit gemaakt en dat oogt allemaal helemaal prima.

Nu wil ik eigenlijk dit weekend nog een proefrit maken en ook even in het servicemenu duiken (eerste keer niet aan gedacht). Wat zijn nou zaken waarbij ik bijvoorbeeld in de onderhoudshistorie en foutmeldingen op moet letten?

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skix_Aces
NeoflexNL schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:07:
Na bijna een jaar, bijna vanaf het begin van dit topic te hebben meegelezen, ben ik er zo goed als uit en heb een optie op een LR uit 2019. Eerste proefrit gemaakt en dat oogt allemaal helemaal prima.

Nu wil ik eigenlijk dit weekend nog een proefrit maken en ook even in het servicemenu duiken (eerste keer niet aan gedacht). Wat zijn nou zaken waarbij ik bijvoorbeeld in de onderhoudshistorie en foutmeldingen op moet letten?
Onderhoudshistorie is in mijn ervaring vaak niet ingevuld. Kwa foutmeldingen zou ik elke melding die er in staat even opzoeken. Normaal gesproken zouden er geen in staan, maar soms staan er wat onschuldige waarschuwingen in die je kan negeren.

Toen ik hem kocht stond er 1 waarschuwing in: VCFRONT_a210_coolantValveCalib. Deze komt blijkbaar vaker voor, en betekent dat het expansievat vervangen moet worden. Kosten zijn zo'n 1000 euro. Mochten er waarschuwingen in staan die niet meteen verholpen kunnen worden, laat de verkoper dan zwart op wit opschrijven dat alle kosten voor het oplossen van de fouten voor rekening van hun komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:29
Melchuzz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:49:
[...]
Hier een 'Model 3 LR dec. '19 HW3 mét FSD'-eigenaar. Ik heb ChatGPT even een tabelletje laten genereren (wat wel aardig klopt volgens mij) en mijn ervaring erachter gezet. Ik heb de auto nu een half jaar en er 20k km mee gereden. Twee lange tripjes naar Zuid-Frankrijk, paar weekendjes Duitsland en verder allemaal woonwerk-verkeer.
FunctieStandaard Autopilot (AP)Enhanced Autopilot (EAP)Full Self-Driving (FSD)Ervaring Mevius
Traffic-Aware Cruise ControlJaJaJa
Autosteer (rijstrookassistentie)JaJaJaIk rij ~80% van mijn snelwegkilometers met FSD aan.
Automatisch wisselen van rijbaanNeeJaJaHeerlijk onderweg naar Zuid-Frankrijk op de tolweg, als het echter een beetje druk is dan niet fatsoenlijk bruikbaar.
Navigate on Autopilot (opritten/afritten)NeeJaJaHeb ik uitgezet, werkt niet consequent en na de op-/afrit moet je toch weer zelf sturen dus meerwaarde is minimaal
Autopark (parallel/haaks)NeeJaJaGebruik ik bijna dagelijks (als man xD). Niets is zo fancy als bij een Supercharger je Tesla automatisch in te laten parkeren.
Summon (vooruit/achteruit op afstand)NeeJa (sterk beperkt in EU)Ja (sterk beperkt in EU)Werkt voor geen meter hier, je moet binnen 6m van de auto staan en de app/gps is heel onnauwkeurig waardoor de auto steeds stopt
Smart Summon (auto rijdt naar je toe)NeeJa (zeer beperkt in EU)Ja (zeer beperkt in EU)Zie bovenstaande.
Verkeerslicht- en stopbordherkenningJaJaJa (alleen visuele weergave + stop)Wel handig, je krijgt een chime wanneer het verkeerslicht op groen springt. Ook stopt de autopilot automatisch bij stopborden en past 'ie de snelheid aan.
Navigeren op stadswegen (FSD Beta)NeeNeeNog niet beschikbaar in EU
Doorlopende software-upgradesJa (AP-gerelateerd)Ja (EAP-gerelateerd)Ja (incl. toekomstige FSD functies)

[ Voor 1% gewijzigd door Mevius op 24-08-2025 10:05 . Reden: Verkeerslicht- en stopbordherkenning aangepast (ook AP & EAP) ]

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melchuzz
Mevius schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:10:
[...]

Hier een 'Model 3 LR dec. '19 HW3 mét FSD'-eigenaar. Ik heb ChatGPT even een tabelletje laten genereren (wat wel aardig klopt volgens mij) en mijn ervaring erachter gezet. Ik heb de auto nu een half jaar en er 20k km mee gereden. Twee lange tripjes naar Zuid-Frankrijk, paar weekendjes Duitsland en verder allemaal woonwerk-verkeer.
FunctieStandaard Autopilot (AP)Enhanced Autopilot (EAP)Full Self-Driving (FSD)Ervaring Mevius
Autosteer (rijstrookassistentie)JaJaJaIk rij ~80% van mijn snelwegkilometers met FSD aan.
Automatisch wisselen van rijbaanNeeJaJaHeerlijk onderweg naar Zuid-Frankrijk op de tolweg, als het echter een beetje druk is dan niet fatsoenlijk bruikbaar.
Navigate on Autopilot (opritten/afritten)NeeJaJaHeb ik uitgezet, werkt niet consequent en na de op-/afrit moet je toch weer zelf sturen dus meerwaarde is minimaal
Autopark (parallel/haaks)NeeJaJaGebruik ik bijna dagelijks (als man xD). Niets is zo fancy als bij een Supercharger je Tesla automatisch in te laten parkeren.
Summon (vooruit/achteruit op afstand)NeeJa (sterk beperkt in EU)Ja (sterk beperkt in EU)Werkt voor geen meter hier, je moet binnen 6m van de auto staan en de app/gps is heel onnauwkeurig waardoor de auto steeds stopt
Smart Summon (auto rijdt naar je toe)NeeJa (zeer beperkt in EU)Ja (zeer beperkt in EU)Zie bovenstaande.
Verkeerslicht- en stopbordherkenningNeeNeeJa (alleen visuele weergave + stop)Wel handig, je krijgt een chime wanneer het verkeerslicht op groen springt. Ook stopt de autopilot automatisch bij stopborden en past 'ie de snelheid aan.
Doorlopende software-upgradesJa (AP-gerelateerd)Ja (EAP-gerelateerd)Ja (incl. toekomstige FSD functies)
Thanks voor je info en mening, dat laat ook wel duidelijk zien dat EAP op dit moment al veel doet in vergelijking met FSD. Natuurlijk is FSD veel belovend als regelgeving uiteindelijk zover is.

Op dit moment met een garage in gesprek die hem voor consigantie wil verkopen voor een redelijk gunstige prijs. Als dit door gaat zou ik ongeveer 2.5K extra betalen voor een M3P met FSD.

PS: Voor de mensen die nog een model 3 willen kopen, ik heb voor mijzelf een checklist gemaakt voor de punten die belangrijk en/of aandachtspunten nodig hebben.
- Panoramadak (bars/scheur?)
- Onderkant auto (accu pakket) krassen/missende schroeven?
- Corrosie op remmen?
- Mistlampen + lampen achter (vocht binnenkant?)
- Kofferbak vochtsporen (Rubber achterklep)?
- Elke raam/deur/klep open en dicht (gaat dit zonder problemen/piepen/kraken?)
- Rij en remtest (kraakt of piept het? noodstop werkt goed?)
- Draagarmen vervangen? (vraag of model Y draagarmen al op voortuig zitten, deze lossen het veel voorkomende model 3 draagarmen probleem voor een groot deel op)
- Check versie model 3 (battery/dual motor/)
- Velgschade?
- Bandenprofiel + Bandenslijtage evenredig?
- Panelen scheef of veel ruimte?
- Steenslag op auto? Verspringing van kleur?
- Sierlijst zijkant spiegel? (zit los of niet)
- Achterruit verwarming?
- Achteruitrijcamera?
- Laadklep en krassen daar omheen?
- Middenconsole krassen?
- Geluidsinstallatie? (standaard/premium?)
- Service openen: Software > Model 3 lang ingedrukt > “service”
- Batterij SOH % op de bon (als verkoper geen test geeft, laat een uitvoeren door extern bedrijf tijdens of na aankoop)
- LED verlichting voorlamp testen.
- Is AP / EAP of FSD beschikbaar?
- Welke hardware versie zit erin?
- Welke CPU (Intel/AMD?)
- Welke type accu (Lood-zuur / LFP?)
- Stekkers beschikbaar? (zowel 230v als fastcharger?)

[ Voor 0% gewijzigd door Melchuzz op 22-08-2025 10:58 . Reden: PS aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Melchuzz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Thanks voor je info en mening, dat laat ook wel duidelijk zien dat EAP op dit moment al veel doet in vergelijking met FSD. Natuurlijk is FSD veel belovend als regelgeving uiteindelijk zover is.

Op dit moment met een garage in gesprek die hem voor consigantie wil verkopen voor een redelijk gunstige prijs. Als dit door gaat zou ik ongeveer 2.5K extra betalen voor een M3P met FSD.

PS: Voor de mensen die nog een model 3 willen kopen, ik heb voor mijzelf een checklist gemaakt voor de punten die belangrijk en/of aandachtspunten nodig hebben.
- Panoramadak (bars/scheur?)
- Onderkant auto (accu pakket) krassen/missende schroeven?
- Corrosie op remmen?
- Mistlampen + lampen achter (vocht binnenkant?)
- Kofferbak vochtsporen (Rubber achterklep)?
- Elke raam/deur/klep open en dicht (gaat dit zonder problemen/piepen/kraken?)
- Rij en remtest (kraakt of piept het? noodstop werkt goed?)
- Draagarmen vervangen? (vraag of model Y draagarmen al op voortuig zitten, deze lossen het veel voorkomende model 3 draagarmen probleem voor een groot deel op)
- Check versie model 3 (battery/dual motor/)
- Velgschade?
- Bandenprofiel + Bandenslijtage evenredig?
- Panelen scheef of veel ruimte?
- Steenslag op auto? Verspringing van kleur?
- Sierlijst zijkant spiegel? (zit los of niet)
- Achterruit verwarming?
- Achteruitrijcamera?
- Laadklep en krassen daar omheen?
- Middenconsole krassen?
- Geluidsinstallatie? (standaard/premium?)
- Service openen: Software > Model 3 lang ingedrukt > “service”
- Batterij SOH % op de bon (als verkoper geen test geeft, laat een uitvoeren door extern bedrijf tijdens of na aankoop)
- LED verlichting voorlamp testen.
- Is AP / EAP of FSD beschikbaar?
- Welke hardware versie zit erin?
- Welke CPU (Intel/AMD?)
- Welke type accu (Lood-zuur / LFP?)
- Stekkers beschikbaar? (zowel 230v als fastcharger?)
Farmerwood in "Tesla Model 3 occasion kopen" er is eerder ook al een checklist gepost die je misschien uitkomst kan bieden. Met die checklist heb ik mijn Tesla ook uitgezocht.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:16
Melchuzz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Het is nog nergens bevestigd maar wel al voorzichtig genoemd. FSD gaat nooit werken voor HW3. Wanneer je FSD hebt krijg je wss wel een 'gratis' upgrade naar HW4.

De vraag blijft natuurlijk wanneer FSD in Europa/Nederland wordt toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:34

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

[...]

Verkeerslicht- en stopbordherkenningNeeNeeJa (alleen visuele weergave + stop)Wel handig, je krijgt een chime wanneer het verkeerslicht op groen springt. Ook stopt de autopilot automatisch bij stopborden en past 'ie de snelheid aan.
Kleine aanvulling; verkeerslichtherkenning + chime is ook beschikbaar met alleen AP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:35
[...]

Hier een 'Model 3 LR dec. '19 HW3 mét FSD'-eigenaar. Ik heb ChatGPT even een tabelletje laten genereren
Automatisch wisselen van rijbaan lijkt me nog wel praktisch, maar dat schijn je ook met S3XY buttons voor elkaar te kunnen krijgen. Is vast goedkoper dan EAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
Dix0r schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Het is nog nergens bevestigd maar wel al voorzichtig genoemd. FSD gaat nooit werken voor HW3. Wanneer je FSD hebt krijg je wss wel een 'gratis' upgrade naar HW4.

De vraag blijft natuurlijk wanneer FSD in Europa/Nederland wordt toegestaan.
Zouden ze dan iets doen als, 'je moet FSD hebben vóór X datum' om de gratis upgrade naar hw4 te krijgen? Want ik kan mij voorstellen dat men anders FSD koopt om alleen maar HW4 te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53
Gebruiken jullie echt auto steering op de snelweg? Ik houd mijn stuurwiel altijd losjes vast en krijg dan de melding dat ik het stuur moet vasthouden.. en bij wisselen van rijbaan is ook irritant. Als je dan de cruise aan hebt gaat die eraf. Is niet echt smooth rijden of kan dit wel?

Edit: blijkbaar moet dit wel soepeler werken als je de richting aanwijzer helemaal doordrukt, van t weekend ff testen

[ Voor 17% gewijzigd door michaeltb op 22-08-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:10
WishmasterNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:29:
[...]
Kleine aanvulling; verkeerslichtherkenning + chime is ook beschikbaar met alleen AP ;)
Ik heb eap, maar een chime bij groen nog niet gehoord. Hoe zet jij dit aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

ReconE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

Ik heb eap, maar een chime bij groen nog niet gehoord. Hoe zet jij dit aan?
“ To enable the feature go to Controls > Autopilot and scroll all the way to the bottom until you see 'Green Traffic Light Chime.'”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
WishmasterNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:31:
[...]

“ To enable the feature go to Controls > Autopilot and scroll all the way to the bottom until you see 'Green Traffic Light Chime.'”
Bij mij gecheckt, maar nee. Is alleen een fsd ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

ReconE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:52:
[...]

Bij mij gecheckt, maar nee. Is alleen een fsd ding.
Ik krijg toch echt een pling in mijn auto en ik heb geen FSD. Kan nu alleen niet kijken voor je, mijn auto staat ergens op een carpoolplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
WishmasterNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:54:
[...]

Ik krijg toch echt een pling in mijn auto en ik heb geen FSD. Kan nu alleen niet kijken voor je, mijn auto staat ergens op een carpoolplaats
Is dat niet alleen als je premium connectivity hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

Crxtreem schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

Is dat niet alleen als je premium connectivity hebt?
Dat zou maar zo kunnen.
Het ging me er meer om dat het niet vast hangt aan FSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltb
Hier ook alleen basic pilot zonder premium connectivity 12-2019 m3 LR

En wel chime bij groen licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

@ReconE
Ik heb het nog even bekeken, zie foto hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmg28S-dsXh8o0TEo2oXSSFlLCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TB7jKOjtKBqsDV2NAeULCEB.jpg?f=fotoalbum_large

Maar misschien komt het dan door Premium Connectivity, zoals @Crxtreem zei.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:31
WishmasterNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:46:
@ReconE
[Afbeelding]

Ik heb geen premium connectivity, alleen autopilot (geen eap en fsd) en heb de chime ook, persoonlijk een van de beste en simpelste QoL functionaliteit die Tesla heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
michaeltb schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:54:
Hier ook alleen basic pilot zonder premium connectivity 12-2019 m3 LR

En wel chime bij groen licht
idd. Mijn 9-2019 m3LR waar nu geen premium connectivity aan staat doet ook al zeker 2 jaar die geluidje bij groen. Zoals hier al gemeld, dan moet je het wel aanzetten en HW3 hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReconE
WishmasterNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:46:
@ReconE
[Afbeelding]

Bedankt voor het nakijken! Bij mij mist die optie op die plek, ik heb een M3 19 met hw2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
ReconE schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:21:
[...]

Bedankt voor het nakijken! Bij mij mist die optie op die plek, ik heb een M3 19 met hw2.5.
bij hw2,5 werkt het niet. Jij ziet ook geen stoplichten met kleur en pilonnen op je scherm als het goed is. HW3 heeft dat allemaal wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

michaeltb schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:57:
Gebruiken jullie echt auto steering op de snelweg? Ik houd mijn stuurwiel altijd losjes vast en krijg dan de melding dat ik het stuur moet vasthouden.. en bij wisselen van rijbaan is ook irritant. Als je dan de cruise aan hebt gaat die eraf. Is niet echt smooth rijden of kan dit wel?

Edit: blijkbaar moet dit wel soepeler werken als je de richting aanwijzer helemaal doordrukt, van t weekend ff testen
Laat dit zeker even weten, want de reden die jij noemt is precies dezelfde waarom ik het dus nooit gebruik. De gewone ACC werkt wat dat betreft prima. Steeds opnieuw autosteering moeten activeren is echt irritant.

En wat je zegt klopt wel, je moet wel af en toe ff het stuur een tikje geven of in ieder geval laten merken dat je nog niet in slaap bent gevallen :P

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
London schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

Laat dit zeker even weten, want de reden die jij noemt is precies dezelfde waarom ik het dus nooit gebruik. De gewone ACC werkt wat dat betreft prima. Steeds opnieuw autosteering moeten activeren is echt irritant.

En wat je zegt klopt wel, je moet wel af en toe ff het stuur een tikje geven of in ieder geval laten merken dat je nog niet in slaap bent gevallen :P
Gebruik de gewone ACC zelf amper, deze heeft bij mij irritant vaak last van phantom breaking. Of de ACC staat bijv. ingesteld op 120 km/u en schiet zomaar naar 110 of 100 km/u, met geen mogelijkheid om dit weer te verhogen naar 120 km/u. Heel irritant dat paternalistische gedoe, krijg het ook niet uit :? :?

Ik had het liefst gewoon een ‘domme’ cruise control functie gehad om aan te zetten op de Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltb
London schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

Ja wat ik had opgezocht cq schreef klopt.

Dus autopilot sturen aan. Dan je richtingaanwijzer helemaal indrukken naar links bv om in te halen.
Dan gaat het auto sturen eraf, en hoef je dus ook niet hard te sturen om van baan te wisselen, en de cruise control blijft erop. Daarna moet je helaas wel weer auto sturen activeren met 2 klikken aan de hendel naar beneden.

Ik had ergens gelezen dat je met sexy command dit automatisch kunt maken maarja kost weer xx euro, voor mij niet waard.

Je kunt wel een gewicht oid aan het stuur hangen om de auto te foppen, zodat je handen los kunt houden. Lijkt me zelf nogal riskant, moet je eigenlijk niet willen. Helemaal niet verzekering technisch 😅.

Voorbeeld: YouTube: Unlimited Hands-Free Autopilot on my Tesla Model 3 with this wheel w...

[ Voor 21% gewijzigd door michaeltb op 23-08-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

michaeltb schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Ja wat ik had opgezocht cq schreef klopt.

Dus autopilot sturen aan. Dan je richtingaanwijzer helemaal indrukken naar links bv om in te halen.
Dan gaat het auto sturen eraf, en hoef je dus ook niet hard te sturen om van baan te wisselen, en de cruise control blijft erop. Daarna moet je helaas wel weer auto sturen activeren met 2 klikken aan de hendel naar beneden.

Ik had ergens gelezen dat je met sexy command dit automatisch kunt maken maarja kost weer xx euro, voor mij niet waard.

Je kunt wel een gewicht oid aan het stuur hangen om de auto te foppen, zodat je handen los kunt houden. Lijkt me zelf nogal riskant, moet je eigenlijk niet willen. Helemaal niet verzekering technisch 😅.

Voorbeeld: YouTube: Unlimited Hands-Free Autopilot on my Tesla Model 3 with this wheel w...
Ja dat activeren steeds komt mij de neus uit na een tijdje. Nederland is ook gewoon te druk voor zo'n optie wat mij betreft. Maar goed, ymmv natuurlijk.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:55
Ligt het aan mij of zijn sommige model 3 performance uitvoeringen goedkoper als occasion bij tesla zelf dan op marktplaats?

[ Voor 89% gewijzigd door geldermalsen op 24-08-2025 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:38
geldermalsen schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 07:37:
Ligt het aan mij of zijn sommige model 3 performance uitvoeringen goedkoper als occasion bij tesla zelf dan op marktplaats?
Weet niet welk pakket ze hebben. Afhankelijk of ze wel of geen FSD hebben of Enhanced Autopilot(die van Tesla zelf hebben dat allemaal) kan er ook nog een verschil in prijs zitten.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
Ik heb van het weekend een auto gekocht, gebaseerd op het scannen van een QR waar de auto met een incl btw prijs te zien was.
Zag er goed uit en ik besloot even te rijden, omdat hij de melding gaf dat hij niet kon snelladen moet hij nog even naar tesla maar dat zou opgelost zijn bij uitlevering.
de prijs wat 20902.

nu krijg ik de koopovereenkomst waar 20902 de prijs is waar nog btw bovenop komt. En dat zit mij niet helemaal lekker.

- Bij het scannen kwam ik uit op de auto waar ook staat incl btw, 
- Ik kwam op deze auto omdat het ik aan de medewerker vroeg ik zoek een tesla met trekhaak+lfp voor onder de 20.000 euro in totaal.
- Uiteindelijk krijg ik een handgeschreven papier mee met de prijs + rdw kosten en mogelijk poetsoptie (optioneel). 
- Ik vroeg nog of hier iets van de prijs af kon en het antwoord was: nee helaas, niet onderhandelbaar. waarop ik zei: dus zonder poetsen is de totaal afleverprijs 20.902? antwoord: klopt, daar heb je ene mooie auto voor en dat ga je nergens anders voor die prijs vinden.

De auto zou ik graag willen, aanbetaling is al gedaan maar heb nog wel een onbehagelijk gevoel.
Heb ik pech (doordat ik zelf zo dom was niet naar btw te vragen, en is het normaal dat particulieren consumenten praten over niet btw prijzen.
Of heb ik nu wel degelijk het recht de auto voor die prijs incl BTW aan te schaffen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je hebt je handtekening gezet? Dat had je niet moeten doen. Als je het koopcontract onder je neus krijgt kun je altijd nog zeggen "dat was niet wat afgesproken was, dat gaan we niet tekenen".

Als je zeker weet dat je de prijs inclusief BTW gezien hebt en dat ook kunt bewijzen dan moet je dat bij de verkoper aangeven. Dan nog kan die zeggen "dat is een fout, dat passen we aan", maar als een medewerker zegt € 20.902, dan staan ze niet sterk. Dan nog kan die dat ontkennen of zeggen "ja, maar dat was ex BTW". Als je daar geen opname van hebt kun je dat ook niet bewijzen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
Ze belde net zelf dat dit een fout was en dat er niets aan de hand was.. pak van mijn hard. en toch een wijze les!

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:20
remcoXP schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:58:
Ze belde net zelf dat dit een fout was en dat er niets aan de hand was.. pak van mijn hard. en toch een wijze les!
Verkoopprijzen voor consumenten moeten altijd inclusief btw vermeld worden. Nu is dit bij auto's nog wel eens een grijs gebied, omdat er veel auto's aan bedrijven verkocht worden.

Maar de regels zijn duidelijk dus als jij als consument hebt gekocht, dan moet dat gewoon inclusief btw zijn.

Prijzen vermelden. Een verkoopprijs voor consumenten vermeldt u inclusief btw en bijkomende kosten. Dit is verplicht in elk aanbod.

https://www.acm.nl/nl/ver...ormeren/prijzen-vermelden

of

https://mijn.bovag.nl/act...nclusief-of-exclusief-btw

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
Hi Tweakers, heb wat vraagjes over mijn nieuwe Tesla. Had al even gekeken via zoekfunctie op dit forum maar niet alles kunnen vinden, hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb ongeveer 2 weken geleden een Tesla Model 3 Performance 2019 gekocht waar ik een aantal vragen over heb. Al vrij snel viel mij op dat er geen parking piepjes beschikbaar waren en de melding “Parking Assistant unavailable" melding kwam. Bij nader onderzoek kwam ik er achter dat er 1 ultrasoon sensor onbereikbaar was. Even wat onderzoek gedaan en vervangen leek mij niet zo’n lastig proces dus was ik van plan dit zelf te doen. Nadat ik de onbereikbare parking sensor eruit had, kwam ik er achter dat het probleem waarschijnlijk bij de connector van de kabel zat en niet bij de sensor zelf aangezien er blauw spul op de connector zit (misschien waterschade?). In Tesla service mode kan ik terugzien dat de melding er al was voordat ik de auto kocht, denken jullie dat dit iets is wat het bedrijf waar ik de auto gekocht heb zou moeten oplossen of is dit eigen risico?

Nadat ik de auto een paar dagen had, ben ik naar een wasbox gegaan om de auto schoon te maken. Ik heb toen gebruikgemaakt van de wasstraatfunctie op de Tesla maar helaas kwam er daarna een melding naar boven van de oplaadklep. Daarna heeft de oplaadklep het ook een paar dagen niet meer gedaan (en is deze handmatig geopend). Nu lijkt de oplaadklep wel weer open te gaan via app/auto/opladerknop maar niet via druk op de oplaadklep. Online ziet het ernaar uit dat dan de hele oplaadklep vervangen moet worden maar dat is misschien een beetje zonde.

Als ik op RDW kijk heb ik nog de terugroepactie van de camerakabel openstaan (referentiecode SB-21-17-008). Is het handig om tegelijk te doen of pas wanneer ik een probleem daarmee heb? Ook zie ik staan op dat hij alleen vervangen wordt wanneer schade te erg is, maar op forum zie ik staan dat mensen hem altijd vervangen krijgen ongeacht schade.

Wat raden jullie aan voor pechhulp, ik zat al te kijken naar weer een abonnement bij bijvoorbeeld de ANWB maar twijfel of dit echt veel waarde toevoegt (voor zover ik zie wordt bijvoorbeeld een lege accu niet gedekt). Ook heb ik gekeken naar een thuiskomer maar omdat ik 20” banden heb is dit al gelijk een forse band en gewicht wat niet ten goede komt voor de actieradius. Ook heb ik gekeken naar een draagbare autobandpomp zodat wanneer er een lekke band is, ik naar de garage nog kan rijden zolang de band niet te snel leeg loopt. Wat raden jullie aan voor een pechhulp oplossing, is dit overbodig(er?) voor elektrische auto’s?

Ik heb al een Tesla service request ingediend voor laadklep (op dat moment deed die helemaal niks meer) en parking sensor (maar dit is waarschijnlijk kabel/connector probleem) maar na 1,5 week nog steeds niks terug gehoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuCXWN9BBFP3aDCpN0YzZsgf-5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RWGwvirMIDlOCBIBXN7yafdY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhrTykiOZX1470uG7b5lia9nHmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiYnuFOMfneSMiU9vblqBtp0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSgy3dCwSZXKfvQjymLCMdsXSgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3c1s868pEnTs6AZXbXWHZom.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:38
Melchuzz schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:51:
Hi Tweakers, heb wat vraagjes over mijn nieuwe Tesla. Had al even gekeken via zoekfunctie op dit forum maar niet alles kunnen vinden, hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb ongeveer 2 weken geleden een Tesla Model 3 Performance 2019 gekocht waar ik een aantal vragen over heb. Al vrij snel viel mij op dat er geen parking piepjes beschikbaar waren en de melding “Parking Assistant unavailable" melding kwam. Bij nader onderzoek kwam ik er achter dat er 1 ultrasoon sensor onbereikbaar was. Even wat onderzoek gedaan en vervangen leek mij niet zo’n lastig proces dus was ik van plan dit zelf te doen. Nadat ik de onbereikbare parking sensor eruit had, kwam ik er achter dat het probleem waarschijnlijk bij de connector van de kabel zat en niet bij de sensor zelf aangezien er blauw spul op de connector zit (misschien waterschade?). In Tesla service mode kan ik terugzien dat de melding er al was voordat ik de auto kocht, denken jullie dat dit iets is wat het bedrijf waar ik de auto gekocht heb zou moeten oplossen of is dit eigen risico?

Nadat ik de auto een paar dagen had, ben ik naar een wasbox gegaan om de auto schoon te maken. Ik heb toen gebruikgemaakt van de wasstraatfunctie op de Tesla maar helaas kwam er daarna een melding naar boven van de oplaadklep. Daarna heeft de oplaadklep het ook een paar dagen niet meer gedaan (en is deze handmatig geopend). Nu lijkt de oplaadklep wel weer open te gaan via app/auto/opladerknop maar niet via druk op de oplaadklep. Online ziet het ernaar uit dat dan de hele oplaadklep vervangen moet worden maar dat is misschien een beetje zonde.

Als ik op RDW kijk heb ik nog de terugroepactie van de camerakabel openstaan (referentiecode SB-21-17-008). Is het handig om tegelijk te doen of pas wanneer ik een probleem daarmee heb? Ook zie ik staan op dat hij alleen vervangen wordt wanneer schade te erg is, maar op forum zie ik staan dat mensen hem altijd vervangen krijgen ongeacht schade.

Wat raden jullie aan voor pechhulp, ik zat al te kijken naar weer een abonnement bij bijvoorbeeld de ANWB maar twijfel of dit echt veel waarde toevoegt (voor zover ik zie wordt bijvoorbeeld een lege accu niet gedekt). Ook heb ik gekeken naar een thuiskomer maar omdat ik 20” banden heb is dit al gelijk een forse band en gewicht wat niet ten goede komt voor de actieradius. Ook heb ik gekeken naar een draagbare autobandpomp zodat wanneer er een lekke band is, ik naar de garage nog kan rijden zolang de band niet te snel leeg loopt. Wat raden jullie aan voor een pechhulp oplossing, is dit overbodig(er?) voor elektrische auto’s?

Ik heb al een Tesla service request ingediend voor laadklep (op dat moment deed die helemaal niks meer) en parking sensor (maar dit is waarschijnlijk kabel/connector probleem) maar na 1,5 week nog steeds niks terug gehoord.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt wel meer dan één probleem. Je kan sowieso bij de verkoper vragen wat hij kan doen. Afhankelijk van hoeveel je kan ontdekken tijdens een proefrit kunnen bepaalde dingen ook een verborgen gebrek zijn. Het beste is natuurlijk om dit voor de koop te melden zodat ze het kunnen fixen.

Wat betreft die terugroep actie kan ik je wel vertellen dat als die kabel nog prima is dat ze er een hulsje omheen doen, als die kabel niet meer oké is dan gaan ze de hele kabel vervangen plus een hulsje.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Daniel. schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:43:
[...]

Je hebt wel meer dan één probleem. Je kan sowieso bij de verkoper vragen wat hij kan doen. Afhankelijk van hoeveel je kan ontdekken tijdens een proefrit kunnen bepaalde dingen ook een verborgen gebrek zijn. Het beste is natuurlijk om dit voor de koop te melden zodat ze het kunnen fixen.

Wat betreft die terugroep actie kan ik je wel vertellen dat als die kabel nog prima is dat ze er een hulsje omheen doen, als die kabel niet meer oké is dan gaan ze de hele kabel vervangen plus een hulsje.
en bij veel auto's is het gedaan (terug roep actie) alleen heeft tesla vergeten/ is super langzaam het af te melden bij de rdw. Bij mij duurde het 10 maanden voor het op de RDW verwerkt was dat ze het gefixed hadden (nieuwe kabel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik had de camerakabel ook bij het RDW erin staan.
Hier een serviceverzoek voor aangemaakt in de Tesla app en hiervoor een afspraak voor ingepland.
Op locatie zijn ze deze komen vervangen en als ik nu bij de RDW kijk is de terugroepactie weg dus hier best snel gegaan.

Dit is allemaal kosteloos opgelost dus voor mij een dikke prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Crxtreem schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:51:
Hier een serviceverzoek voor aangemaakt in de Tesla app en hiervoor een afspraak voor ingepland.
Op locatie zijn ze deze komen vervangen en als ik nu bij de RDW kijk is de terugroepactie weg dus hier best snel gegaan.

Klopt. Bij mij ook gewoon voor de deur gedaan. Binnen 15-20 zijn ze weer klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RalfZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 12:00
Mijn advies: koop geen tweedehands Tesla meer rechtstreeks bij Tesla zelf.

Kies liever voor een Tesla met nog lopende fabrieksgarantie, gekocht bij een betrouwbare garage of dealer. Daar krijg je vaak extra zekerheid, zoals transparantie over de batterijdegradatie en soms zelfs een omruil- of retourmogelijkheid binnen 14 dagen als de auto toch niet bevalt.

Zo bescherm je jezelf beter tegen verrassingen en behoud je meer rechten als consument.

Zelf heb ik mijn auto bij Tesla gehaald, dit zou ik nooit meer doen.

Laat Tesla eerst maar eens transparant zijn over de batterij status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny3208
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-09 14:41
RalfZ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:43:

Kies liever voor een Tesla met nog lopende fabrieksgarantie, gekocht bij een betrouwbare garage of dealer. Daar krijg je vaak extra zekerheid, zoals transparantie over de batterijdegradatie en soms zelfs een omruil- of retourmogelijkheid binnen 14 dagen als de auto toch niet bevalt.

Zo bescherm je jezelf beter tegen verrassingen en behoud je meer rechten als consument.

Wat is je ervaring met een Tesla certified-pre-owned, was dit recent? Wat was er met de batterij dan? Kun je dit verder toelichten.

Want ik heb namelijk deze week een 2020 Model 3 occasion besteld bij Tesla zelf, wacht nog op de levering. Ook heb ik gewoon 14 dagen na levering retourmogelijkheid volgens de overeenkomst.

En juist mijn reden om een occasion bij Tesla zelf te kopen is de extra fabrieksgarantie van 1 jaar/20.000km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:22
sunny3208 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:20:
[...]

Wat is je ervaring met een Tesla certified-pre-owned, was dit recent? Wat was er met de batterij dan? Kun je dit verder toelichten.

Want ik heb namelijk deze week een 2020 Model 3 occasion besteld bij Tesla zelf, wacht nog op de levering. Ook heb ik gewoon 14 dagen na levering retourmogelijkheid volgens de overeenkomst.

En juist mijn reden om een occasion bij Tesla zelf te kopen is de extra fabrieksgarantie van 1 jaar/20.000km.
Ik ben ook benieuwd idd. De prijs bij Tesla ligt vaak ook iets hoger dan elders, dus zou verwachten dat het dan 'beter' is qua garantie/zekerheid

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nDirect090
RalfZ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:43:

Niet mee eens tot dusver. Heb de mijne ook bij Tesla zelf, ging allemaal vlekkeloos.

Daarnaast heb je een jaar extra garantie naast de garantie die er al op zit.

De batterij status kan je zelf berekenen, niet zo nauwkeurig als de test in de tesla zelf. Maar nauwkeurig genoeg om te besluiten of een accu teveel degradatie heeft.

Aanvullend heb je ook bij Tesla gewoon nog 14 dagen bedenktijd en tot 100km gratis retourrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nDirect090
LuPo schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:27:
[...]

Ik ben ook benieuwd idd. De prijs bij Tesla ligt vaak ook iets hoger dan elders, dus zou verwachten dat het dan 'beter' is qua garantie/zekerheid
Naast de extra garantie krijg je ook nog automatisch EAP en achterbank verwarming enabled. EAP is toch een optie van 4000(?) die aanstaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RalfZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 12:00
sunny3208 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:20:
[...]

Opmerkelijk genoeg kon ik niets vinden over een retourrecht (waarschijnlijk heb ik dat zelf niet goed nagekeken).

Volgens Tesla zou mijn auto een actieradius van 550 km hebben, zoals in de advertentie vermeld. In werkelijkheid blijkt dit echter 490 km te zijn – een aanzienlijk verschil.

Daarnaast ontdekte ik achteraf lakschade, een gedeukte plek bij de kofferbak en verfrommelde kaarten. Dat vind ik eerlijk gezegd best teleurstellend voor een auto van €28.500.

De accu heb ik zelf getest: die heeft nog 89% van de oorspronkelijke capaciteit bij een kilometerstand van 59.000 km. Voor mij weegt de conditie van de accu zwaarder dan opties zoals stoelverwarming achterin.

Mijn tip als het mogelijk is kies voor een Tesla vanaf midden 2021. Deze hebben een grotere accu, een warmtepomp en voorramen die beter geïsoleerd zijn tegen geluid.

Belangrijk om te weten: je kunt accudegradatie niet afleiden uit het verbruik. De auto herberekent de resterende kilometers na ongeveer 60 km rijden. Wanneer je bijvoorbeeld constant 80 km/u rijdt zonder airco, krijg je een heel andere berekening dan bij stadsverkeer.

Maar ik ben verder erg blij met mijn Tesla hij rijdt heerlijk!

[ Voor 22% gewijzigd door RalfZ op 09-09-2025 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
RalfZ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:18:.
Belangrijk om te weten: je kunt accudegradatie niet afleiden uit het verbruik. De auto herberekent de resterende kilometers na ongeveer 60 km rijden. Wanneer je bijvoorbeeld constant 80 km/u rijdt zonder airco, krijg je een heel andere berekening dan bij stadsverkeer.
“Het weergegeven bereik is gebaseerd op de certificering van de regelgevende instantie (EPA) en wordt niet aangepast aan het rijpatroon. Uw rijgedrag en de omgevingsomstandigheden kunnen van invloed zijn op de efficiëntie en daarmee ook op het bereik van uw voertuig. Open de Energy-app als u het geschatte bereik op basis van uw persoonlijke energieverbruik wilt zien.“

https://www.tesla.com/nl_nl/support/range

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
RalfZ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:18:
[...]

Opmerkelijk genoeg kon ik niets vinden over een retourrecht (waarschijnlijk heb ik dat zelf niet goed nagekeken).

Volgens Tesla zou mijn auto een actieradius van 550 km hebben, zoals in de advertentie vermeld. In werkelijkheid blijkt dit echter 490 km te zijn – een aanzienlijk verschil.

Daarnaast ontdekte ik achteraf lakschade, een gedeukte plek bij de kofferbak en verfrommelde kaarten. Dat vind ik eerlijk gezegd best teleurstellend voor een auto van €28.500.

De accu heb ik zelf getest: die heeft nog 89% van de oorspronkelijke capaciteit bij een kilometerstand van 59.000 km. Voor mij weegt de conditie van de accu zwaarder dan opties zoals stoelverwarming achterin.

Mijn tip als het mogelijk is kies voor een Tesla vanaf midden 2021. Deze hebben een grotere accu, een warmtepomp en voorramen die beter geïsoleerd zijn tegen geluid.

Maar ik ben verder erg blij met mijn Tesla hij rijdt heerlijk!
Ze moeten wettelijk simpelweg de WLTP range vermelden bij advertenties, is bij ICE niet anders. Dat je in beide gevallen in de praktijk die range niet haalt mag toch geen verrassing zijn? Sterker nog, je ziet precies op de opgegeven range als je de accudegradatie verrekend met die 550km. Dat een gebruikte EV enige accudegradatie heeft is algemeen bekend lijkt me. Volgens mij heb je jezelf gewoon een sprookje verkocht en je huiswerk niet gemaakt als dit daadwerkelijk een tegenvaller voor je is. Dat was ook niet anders geweest had je 'm elders gekocht of een ander merk/auto.

Dat neemt niet weg dat ze inderdaad op typisch Amerikaanse big-tech wijze omgaan met schades en inspecties/proefritten vooraf. Maar dat is dan de afweging die je moet maken, daar staat een betere prijs, een jaar merkgarantie en een evt. EAP upgrade tegenover. Als je gegarandeerd geen schade wil, moet je een auto bij een handelaar kopen (en dan maar hopen dat die de vaak eerder aanwezige schades enigszins professioneel hebben laten wegwerken). Dan krijg je een ietwat beperktere BOVAG garantie, ook een beetje afhankelijk van hoe een verkoper ermee omgaat en geen EAP upgrade, maar heb je wel (afhankelijk van de verkoper) uitgebreidde mogelijkheden tot proefrijden en inspecteren.

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sunny3208
Vandaag mijn Model 3 2020 SR+ opgehaald bij Tesla zelf (Certified Pre-Owned). Volgens OVI RDW heeft de auto maar 1 privé eigenaar gehad, wat waarschijnlijk verklaart waarom hij er zo netjes uitziet.

De auto was gepoetst. Alleen een enkel krasje te vinden, gloednieuwe Michelinbanden eronder én zelfs een nieuw stuur dat recent is gemonteerd (werd me door de medewerker verteld). Alles geregeld via de Tesla-app.

Het is wel zo dat je de auto online koopt, dus je kunt geen proefrit of bezichtiging aanvragen.

Als bonus staan EAP en het automatisch parkeren pakket actief. Tot nu toe dus een dikke aanrader!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nDirect090
sunny3208 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:59:
Vandaag mijn Model 3 2020 SR+ opgehaald bij Tesla zelf (Certified Pre-Owned). Volgens OVI RDW heeft de auto maar 1 privé eigenaar gehad, wat waarschijnlijk verklaart waarom hij er zo netjes uitziet.

De auto was gepoetst. Alleen een enkel krasje te vinden, gloednieuwe Michelinbanden eronder én zelfs een nieuw stuur dat recent is gemonteerd (werd me door de medewerker verteld). Alles geregeld via de Tesla-app.

Het is wel zo dat je de auto online koopt, dus je kunt geen proefrit of bezichtiging aanvragen.

Als bonus staan EAP en het automatisch parkeren pakket actief. Tot nu toe dus een dikke aanrader!
Gefeliciteerd met de aankoop! Als je de auto toch wil zien voordat je hem online koopt, kan je ernaartoe rijden. Dit heb ik destijds gedaan omdat ik toch echt eerst de auto wilde zien. Wel met het risico dat die in die tijd verkocht wordt. Al twee keer zien/horen gebeuren toen ik er was. Mensen die kwamen kijken maar in de tussentijd iemand anders de auto online al heeft gekocht.

Proefrijden is lastiger inderdaad. En was filiaal afhankelijk. De ene deed er minder moeilijk over dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:57
sunny3208 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:59:

Wat kost dat?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny3208
€ 20,500 en 80.000 km. Niet gek veel duurder dan bij een reguliere garage volgens mij. En dan heb je ook 1 jaar/20k km garantie.

Er staan er nu ook een paar op de website (Snel leverbaar) voor € 19,5k. De prijzen veranderen wel dagelijks. Die van mij begon ook bij € 21k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
Crxtreem schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:51:

Door jouw comment heb ik de terugroepactie op mijn Tesla weer gecheckt via de RDW. Zie dat ik februari jl. hier het laatst over heb gecomment. Toen stond de terugroepactie al bijna jaar open, volgens Tesla was de reparatie al in mei 2024 uitgevoerd en lag het aan de RDW dat het zo lang duurde.

Ik heb er daarna geen aandacht meer aan besteed, zo’n 2 maanden geleden stond de terugroepactie nog open. Nu is het dus opgelost :)
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.