Heb je hier een foto van toevallig? Dank!MacIsCool schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:07:
[...]
Volgens mij heb ik eens gezien, dat er een afdichtdopje onderin de portier kan zitten, die men is vergeten weg te halen.
Helaas niet voor de M3, het was een algemeen filmpje op tiktok, waaruit ik haalde dat men blijkbaar wel eens dit dopje vergat eruit te halen. Moet zelf nog beslissen of ik de M3 neem, dus geen ervaring.
https://www.tiktok.com/@b...video/7102854184306822443
Runs everything...
Ongetwijfeld vast al wel aangegeven, maar ik vond de garantie tot zover wel enig meerwaarde hebben. We hebben recent een Model 3 van 2019 gekocht met dus achteraf versleten draagarmen en die worden onder garantie vervangen door Tesla. Je moet dan wel 2 maanden wachten tot dat je aan de beurt bent.thetakman schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:16:
Goedemorgen Allemaal!
Ik lees hier veel reacties m.b.t. kopen bij Tesla en of dat nou juist of geen meerwaarde heeft.
Wij zijn van plan dus na weken onderzoek, om binnenkort een Tesla M3 te kopen.
Daarnaast vertrouw niet in de verkoop praatjes over Certified Occasion, ons is verteld dat de auto in topstaat zou worden afgeleverd maar dat is niet waar, je koopt het as-is.
Ik zie ook veel “repaired certified occasion” staan bij tesla, betekend dat het schade auto’s zijn (geweest)? Of zou dit gewoon kleine dingen zijn als lak bij gewerkt etcGurty schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:02:
[...]
Ongetwijfeld vast al wel aangegeven, maar ik vond de garantie tot zover wel enig meerwaarde hebben. We hebben recent een Model 3 van 2019 gekocht met dus achteraf versleten draagarmen en die worden onder garantie vervangen door Tesla. Je moet dan wel 2 maanden wachten tot dat je aan de beurt bent.
Daarnaast vertrouw niet in de verkoop praatjes over Certified Occasion, ons is verteld dat de auto in topstaat zou worden afgeleverd maar dat is niet waar, je koopt het as-is.
Hier heb ik naar gevraagd en wat mij is verteld is dat als er lakschade (zoals steenslag of krasjes) op de auto zit dat het automatisch wordt gezien als schade. Dit hield niet in dat een occasion van hun echte schade heeft gehad vanuit een botsing of iets dergelijks.nDirect090 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:07:
[...]
Ik zie ook veel “repaired certified occasion” staan bij tesla, betekend dat het schade auto’s zijn (geweest)? Of zou dit gewoon kleine dingen zijn als lak bij gewerkt etc
Tijdens het eventueel aanschaffen van een occasion bij Tesla kan je vragen of ze een uitdraai willen laten zien van de auto. Je krijgt dan een overzicht te zien van wat ze eraan hebben vervangen. Dit heb ik ook gedaan alleen voor een andere kleur die op een andere locatie stond. In mijn geval kreeg ik iets teveel vertrouwen, want aan de 1e auto was aanzienlijk veel vervangen denk hierbij aan de deurhendels, draagarmen, stoelen etc. Hieruit leek als of ze dit standaard met alle auto's doen, echter kom ik op de harde manier erachter dat dit niet het geval is.
Ik had ze ook gezien, en twijfel nu heel erg... voor paar duizend euro minder kan ik hele mooie long range of performance modellen uit 2019/2020 of 2021 vinden.. alleen ja de Intel en geen amd dus misschien in de toekomst minder updates? En ook minder fabrieks garantie. Maar het is wel een heel stuk goedkoper dus ik twijfel enorm (ook uit die jaren met 30 a 40.000 op de teller)Gurty schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:56:
[...]
Hier heb ik naar gevraagd en wat mij is verteld is dat als er lakschade (zoals steenslag of krasjes) op de auto zit dat het automatisch wordt gezien als schade. Dit hield niet in dat een occasion van hun echte schade heeft gehad vanuit een botsing of iets dergelijks.
Tijdens het eventueel aanschaffen van een occasion bij Tesla kan je vragen of ze een uitdraai willen laten zien van de auto. Je krijgt dan een overzicht te zien van wat ze eraan hebben vervangen. Dit heb ik ook gedaan alleen voor een andere kleur die op een andere locatie stond. In mijn geval kreeg ik iets teveel vertrouwen, want aan de 1e auto was aanzienlijk veel vervangen denk hierbij aan de deurhendels, draagarmen, stoelen etc. Hieruit leek als of ze dit standaard met alle auto's doen, echter kom ik op de harde manier erachter dat dit niet het geval is.
Ik zou me echt totaal niet druk maken om AMD Intel verhaal. Tenzij je iemand bent die altijd laatste updates wil hebben.thetakman schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:05:
[...]
Ik had ze ook gezien, en twijfel nu heel erg... voor paar duizend euro minder kan ik hele mooie long range of performance modellen uit 2019/2020 of 2021 vinden.. alleen ja de Intel en geen amd dus misschien in de toekomst minder updates? En ook minder fabrieks garantie. Maar het is wel een heel stuk goedkoper dus ik twijfel enorm (ook uit die jaren met 30 a 40.000 op de teller)
Je hoeft je geen zorgen te maken dat je auto geen updates meer krijgt. Dat is namelijk niet zo. Die krijg je gewoon net als de nieuwste modellen bijna wekelijks. Alleen de iets zwaardere grafische updates komen niet door. Maar dat zijn vaak zaken waar niet veel functionaliteit aan zit. Kwa snelheid is de 2019 M3 met intel gewoon nog echt helemaal top. Vele malen beter dan bij veel nieuwe modellen concurrentie anno 2025.
FYI ik gebruik intel en amd door elkaar heen in de week. Ik mis bij die intel echt niets wat die amd wel kan
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Duidelijk, en de andere dingen kan je daar iets over roepen?anti elppa schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:44:
[...]
Ik zou me echt totaal niet druk maken om AMD Intel verhaal. Tenzij je iemand bent die altijd laatste updates wil hebben.
Je hoeft je geen zorgen te maken dat je auto geen updates meer krijgt. Dat is namelijk niet zo. Die krijg je gewoon net als de nieuwste modellen bijna wekelijks. Alleen de iets zwaardere grafische updates komen niet door. Maar dat zijn vaak zaken waar niet veel functionaliteit aan zit. Kwa snelheid is de 2019 M3 met intel gewoon nog echt helemaal top. Vele malen beter dan bij veel nieuwe modellen concurrentie anno 2025.
FYI ik gebruik intel en amd door elkaar heen in de week. Ik mis bij die intel echt niets wat die amd wel kan
Met name de fabrieksgarantie is wel een dingetje, die auto heeft dan namelijk nog maar 30 of 40.000 gelopen. Ik rij zelf rond de 15K dus dan heb ik tot 2027 garantie en dan staat er net aan 60.000 op de teller.
Als er iets met de accu's gebeurd is dat meestal tussen de 50 en 100K in, dus dan pies ik net naast de pot ?
Ook lees ik dat de automatische kofferbak er niet bij zit in de 2019 modellen ? Dat zou het enige zijn wat ik echt wat jammer zou vinden.
het stukje AMD en Intel kan ik denk ik wel overheen komen ja.
Ik hoor/lees weinig over dingen met de accu van een Model 3. De HV-batterij heeft overigens 8 jaar garantie, maar "basis fabrieksgarantie" is 4 jaar of 80.000. Dit laatste is bij een 2019 model al niet meer van toepassing. Daarnaast heeft inderdaad het 2019 model geen elektische achterklep, maar dit kun je tegenwoordig achteraf laten inbouwen, zelfs via Tesla.thetakman schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:58:
[...]
Duidelijk, en de andere dingen kan je daar iets over roepen?
Met name de fabrieksgarantie is wel een dingetje, die auto heeft dan namelijk nog maar 30 of 40.000 gelopen. Ik rij zelf rond de 15K dus dan heb ik tot 2027 garantie en dan staat er net aan 60.000 op de teller.
Als er iets met de accu's gebeurd is dat meestal tussen de 50 en 100K in, dus dan pies ik net naast de pot ?
Ook lees ik dat de automatische kofferbak er niet bij zit in de 2019 modellen ? Dat zou het enige zijn wat ik echt wat jammer zou vinden.
https://shop.tesla.com/nl...diende-achterklep-model_3
[ Voor 7% gewijzigd door adjego op 23-07-2025 11:09 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik hoor eigenlijk vrijwel nooit iets over de accu's bij de model 3.thetakman schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:58:
[...]
Al helemaal niet tussen de 50k en 100k, want dat zou voor de meeste 2019 modellen uit de lease toch ondertussen wel aangetikt moeten zijn...
Overigens merk ik nu in de nieuwe model 3 wel dat de oudere interface wat trager was, maar dat is eigenlijk alleen bij spotify een beetje irritant (scrollen ging daar bij de oude gewoon vrij traag).
Alle normale bediening (auto, verwarming, audio, bellen, navigatie) ging gewoon super soepel.
Accu's hoor je amper wat. Google er maar eens op en vraag wat rond. De accu's van die periode (en daarna) zijn gewoon heel erg goed. De mijne is bijna 6 jaar oud, 122k km en heeft nog 89,5%.thetakman schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:58:
[...]
Duidelijk, en de andere dingen kan je daar iets over roepen?
Verder ook nooit storingen of andere ongein.
Wat wel een groot verschil is tussen de 2019 en de highland is de bouwkwaliteit. Die is bij de highland echt extreem goed. De oude is toch wat meer "niet premium". Her en der een rammeltje, geen dubbel glas, dus meer windgeruis. Tis niet slecht ofzo, maar de nieuwe is gewoon heeeeel erg goed op dat vlak.
En je mist idd de electrische kofferbak opener. Niet dat ik dat mis op de oude, soms is het zelfs een nadeel. En mocht je het echt missen, je kan een setje kopen om die oude ook electrisch te maken.
Die twijfel had ik ook heel erg. Uit eindelijk ben ik voor een Long Range All Wheel Drive van 2019/2020 met 86000km op de teller gegaan. Zelf wou ik nog de midden console gaan vervangen. Vanwege de Long Range heb je ook iets langer garantie en dan met combinatie van de basis garantie die je krijgt bij aanschaf via Tesla gaf mij op het accu meer vertrouwen. Je moet gewoon eerst de auto zelf goed inspecteren en navragen. Het ontzorgen zit er voor mijn gevoel niet bij.thetakman schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:05:
[...]
Ik had ze ook gezien, en twijfel nu heel erg... voor paar duizend euro minder kan ik hele mooie long range of performance modellen uit 2019/2020 of 2021 vinden.. alleen ja de Intel en geen amd dus misschien in de toekomst minder updates? En ook minder fabrieks garantie. Maar het is wel een heel stuk goedkoper dus ik twijfel enorm (ook uit die jaren met 30 a 40.000 op de teller)
Met betrekking tot het Intel platform vind ik het qua snelheid meevallen, Netflix/YouTube gaat een beetje langzaam maar wanneer ga je het werkelijk gebruiken. Met betrekking tot navigatie, parkassist, spotify en het systeem menu vind ik wel snel genoeg reageren en heb niet het gevoel dat, dat zo langzaam gaat.
Zelf twijfel ik nog wel voor de FSD upgrade omdat hiermee de kans groter lijkt dat deze Model 3 nog een HW4 retrofit gaat krijgen.
Eens. Rij ook vrij vaak in een BMW i4 en dat is hoe stil een EV zou moeten zijn. De nieuwere Tesla’s doen dat ook een stuk beter tov mijn 2019 SR+, de mijne heeft toch best wat windgeruis.anti elppa schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:27:
[...]
Accu's hoor je amper wat. Google er maar eens op en vraag wat rond. De accu's van die periode (en daarna) zijn gewoon heel erg goed. De mijne is bijna 6 jaar oud, 122k km en heeft nog 89,5%.
Verder ook nooit storingen of andere ongein.
Wat wel een groot verschil is tussen de 2019 en de highland is de bouwkwaliteit. Die is bij de highland echt extreem goed. De oude is toch wat meer "niet premium". Her en der een rammeltje, geen dubbel glas, dus meer windgeruis. Tis niet slecht ofzo, maar de nieuwe is gewoon heeeeel erg goed op dat vlak.
Overigens vind ik de Model 3 op vrijwel alle vlakken fijner dan de i4. BMW gebruikt op veel plekken nu hard plastic, goedkopere knoppen en überhaupt minder fysieke knoppen. De G20 3 serie was echt een stuk beter. Bij Tesla is de bouwkwaliteit omhoog gegaan en bij BMW juist achteruit voor mijn gevoel. Ik dwaal af merk ik
Hoe bedoel je dit precies?Gurty schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:43:
[...]
Die twijfel had ik ook heel erg. Uit eindelijk ben ik voor een Long Range All Wheel Drive van 2019/2020 met 86000km op de teller gegaan. Zelf wou ik nog de midden console gaan vervangen. Vanwege de Long Range heb je ook iets langer garantie en dan met combinatie van de basis garantie die je krijgt bij aanschaf via Tesla gaf mij op het accu meer vertrouwen. Je moet gewoon eerst de auto zelf goed inspecteren en navragen. Het ontzorgen zit er voor mijn gevoel niet bij.
Met betrekking tot het Intel platform vind ik het qua snelheid meevallen, Netflix/YouTube gaat een beetje langzaam maar wanneer ga je het werkelijk gebruiken. Met betrekking tot navigatie, parkassist, spotify en het systeem menu vind ik wel snel genoeg reageren en heb niet het gevoel dat, dat zo langzaam gaat.
Zelf twijfel ik nog wel voor de FSD upgrade omdat hiermee de kans groter lijkt dat deze Model 3 nog een HW4 retrofit gaat krijgen.
Want moet je dan naar het filiaal rijden waar Tesla zegt dat de occasion staat en daar bekijken? En kan je proefrijden of iets of is dat allemaal niet van toepassing?
M.b.t. de snelheid, tjah alleen als je geparkeerd staat. Sporadisch, wel is Youtube of Spotify handig m.b.t. muziek en moet dit "werkbaar zijn" maar dat je een paar seconden moet wachten is dan niet heel erg.
Waar ik banger voor ben is dat (en ik kijk nu even naar telefoons/tablets/pc's etc)_Tesla ineens volgend jaar roept ja.. Intel is EOL helaas.. Succes ermee. (zal waarschijnlijk niet gebeuren) maar ik koop de auto wel met het idee er nog jaren mee te doen. Vandaar dat ik een lage KM stand variant koopt.
En de langere fabrieks garantie geldt alleen voor kilometers, niet voor leeftijd. Dus na 8 jaar is het gewoon op (in geval van een 2019 model is dat dus eind volgend jaar / begin 2027)
[ Voor 5% gewijzigd door thetakman op 23-07-2025 12:38 ]
Ja ik ook hoor/lees er ook weinig over, alleen tja zijn de meeste gevallen niet gewoon vervangen binnen de garantie periode?adjego schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:07:
[...]
Ik hoor/lees weinig over dingen met de accu van een Model 3. De HV-batterij heeft overigens 8 jaar garantie, maar "basis fabrieksgarantie" is 4 jaar of 80.000. Dit laatste is bij een 2019 model al niet meer van toepassing. Daarnaast heeft inderdaad het 2019 model geen elektische achterklep, maar dit kun je tegenwoordig achteraf laten inbouwen, zelfs via Tesla.
https://shop.tesla.com/nl...diende-achterklep-model_3
Beetje zuur als je er 1'tje koopt met 40K gelopen en bij 70K net buiten de garantie gaat hij stuk.
Iemand btw enig idee wat dit zou kosten in het ergste geval?
Spotify duurt geen seconden om te laden. Zoeken duurt soms wat langer, maar als je een playlist aan hebt, is er nergens iets van een lag.thetakman schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:37:
[...]
Hoe bedoel je dit precies?
Want moet je dan naar het filiaal rijden waar Tesla zegt dat de occasion staat en daar bekijken? En kan je proefrijden of iets of is dat allemaal niet van toepassing?
M.b.t. de snelheid, tjah alleen als je geparkeerd staat. Sporadisch, wel is Youtube of Spotify handig m.b.t. muziek en moet dit "werkbaar zijn" maar dat je een paar seconden moet wachten is dan niet heel erg.
Waar ik banger voor ben is dat (en ik kijk nu even naar telefoons/tablets/pc's etc)_Tesla ineens volgend jaar roept ja.. Intel is EOL helaas.. Succes ermee. (zal waarschijnlijk niet gebeuren) maar ik koop de auto wel met het idee er nog jaren mee te doen. Vandaar dat ik een lage KM stand variant koopt.
En de langere fabrieks garantie geldt alleen voor kilometers, niet voor leeftijd. Dus na 8 jaar is het gewoon op (in geval van een 2019 model is dat dus eind volgend jaar / begin 2027)
En EOL? Er rijden ook model s en y rond met HW 2,5 etc (vanaf 2013), die werken ook nog gewoon, en krijgen ook nog gewoon updates. Dus zie het echt niet eens gebeuren dat tesla daar vanaf stapt
Ah mooi dat scheelt. Zoeken doen we bijna nooit, is meestal playlists of iets.anti elppa schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:48:
[...]
Spotify duurt geen seconden om te laden. Zoeken duurt soms wat langer, maar als je een playlist aan hebt, is er nergens iets van een lag.
En EOL? Er rijden ook model s en y rond met HW 2,5 etc (vanaf 2013), die werken ook nog gewoon, en krijgen ook nog gewoon updates. Dus zie het echt niet eens gebeuren dat tesla daar vanaf stapt
Vanaf welk jaar wordt de bouw kwaliteit beter? Ik had een 2023 model in de lease, en die viel echt niet tegen en ook kwa bouw kwaliteit was het echt niet slecht.
Die had wel dubbele ramen enz, weet jij vanaf welk jaar er wat is geupgrade ? Is een 2020 of 2021 model aanzienlijk beter dan een 2019 etc?
De 1e echte kwaliteits upgrade was geloof ik nov/ dec 2020. Dat is het model met de zwarte handgrepen, raamomlijsting en nieuwe middenconsole. Die had ook dubbelglas voorin (niet achterin). Die jij in 2023 had was in basis dat zelfde model.thetakman schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:50:
[...]
Ah mooi dat scheelt. Zoeken doen we bijna nooit, is meestal playlists of iets.
Vanaf welk jaar wordt de bouw kwaliteit beter? Ik had een 2023 model in de lease, en die viel echt niet tegen en ook kwa bouw kwaliteit was het echt niet slecht.
Die had wel dubbele ramen enz, weet jij vanaf welk jaar er wat is geupgrade ? Is een 2020 of 2021 model aanzienlijk beter dan een 2019 etc?
De highland is nog een stuk beter. Maar die was er pas voorjaar 2024.
Aha, goed opletten bij de uitdraai dus. De jouwe bleek uiteindelijk toch wel een schade auto te zijn geweest?Gurty schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:56:
[...]
Hier heb ik naar gevraagd en wat mij is verteld is dat als er lakschade (zoals steenslag of krasjes) op de auto zit dat het automatisch wordt gezien als schade. Dit hield niet in dat een occasion van hun echte schade heeft gehad vanuit een botsing of iets dergelijks.
Daarnaast vraag ik me wel af of je die aanbetaling van €250 dan terug krijgt als je besluit ter plaatsen toch niet willen(?). Laten we zeggen op basis van die uitdraai of dat die toch tegenvalt als je hem in het echt ziet. Want laten we eerlijk zijn, op de fotos (als die al beschikbaar zijn, want niet al het aanbod heeft fotos), zie je ook niet heel veel.
Als je een certified occasion besteld via hun site staat er vaak al een locatie bij. In mijn geval stond onze gekochte auto al in Groningen en konden we eerst proefrijden totdat we overgingen op koop.thetakman schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:37:
[...]
Hoe bedoel je dit precies?
We zagen in eerste instantie een auto die in Eindhoven stond, ze gaven toen aan dat ze die wel konden transporteren naar Groningen maar dat deden ze niet graag.
Wat ik met het laatste stukje bedoel is dat je een auto bij Tesla as-is koopt. Je moet zelf goed opletten tijdens de oplevering, zie je iets wat niet zo hoort meld het. Want dan kan je nog afwijzen en nog terug.
In mijn geval heeft mijn Tesla achter op de bumper een paar aangestipte krassen. Het verhaal wat ik van de verkoper kreeg is dat krassen groter dan 2cm werden overgespoten of het onderdeel werd vervangen, nou dat is dus niet zo.
Dan daarnaast had ik dus een aantal versleten draagarmen waar ik met toeval 4 dagen na levering achter kwam, zelfs dit onderwerp had ik met de verkoper besproken en is dus niks mee gedaan. Het heeft vervolgens wel een hele dikke maand geduurd dat de auto een keertje heen kon voor reparatie. Het probleem wordt wel verholpen maar het zou gewoon niet zo moeten gaan.
In mijn geval was het geen schade auto, het verhaal van de verkoper matched niet met wat ik uiteindelijk heb gekregen. Daarover heb ik nu nog een lopende case bij Tesla.nDirect090 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:33:
[...]
Aha, goed opletten bij de uitdraai dus. De jouwe bleek uiteindelijk toch wel een schade auto te zijn geweest?
Daarnaast vraag ik me wel af of je die aanbetaling van €250 dan terug krijgt als je besluit ter plaatsen toch niet willen(?). Laten we zeggen op basis van die uitdraai of dat die toch tegenvalt als je hem in het echt ziet. Want laten we eerlijk zijn, op de fotos (als die al beschikbaar zijn, want niet al het aanbod heeft fotos), zie je ook niet heel veel.
Volgens de verkoper was de €250,- een aanbetaling op de inspectie/polijsten en kosten die ze maakten om de auto voor je klaar te maken.
De verkoper kan je laten zien wat er aan de auto is verbeterd en is gedaan, dit geld voor elke auto in elk filiaal.
[ Voor 25% gewijzigd door Gurty op 24-07-2025 10:22 ]
Dus proefrijden en daarna naar huis om hem in de webshop te bestellen of iets?Gurty schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:14:
[...]
Als je een certified occasion besteld via hun site staat er vaak al een locatie bij. In mijn geval stond onze gekochte auto al in Groningen en konden we eerst proefrijden totdat we overgingen op koop.
We zagen in eerste instantie een auto die in Eindhoven stond, ze gaven toen aan dat ze die wel konden transporteren naar Groningen maar dat deden ze niet graag.
Wat ik met het laatste stukje bedoel is dat je een auto bij Tesla as-is koopt. Je moet zelf goed opletten tijdens de oplevering, zie je iets wat niet zo hoort meld het. Want dan kan je nog afwijzen en nog terug.
In mijn geval heeft mijn Tesla achter op de bumper een paar aangestipte krassen. Het verhaal wat ik van de verkoper kreeg is dat krassen groter dan 2cm werden overgespoten of het onderdeel werd vervangen, nou dat is dus niet zo.
Dan daarnaast had ik dus een aantal versleten draagarmen waar ik met toeval 4 dagen na levering achter kwam, zelfs dit onderwerp had ik met de verkoper besproken en is dus niks mee gedaan. Het heeft vervolgens wel een hele dikke maand geduurd dat de auto een keertje heen kon voor reparatie. Het probleem wordt wel verholpen maar het zou gewoon niet zo moeten gaan.
[...]
In mijn geval was het geen schade auto, het verhaal van de verkoper matched niet met wat ik uiteindelijk heb gekregen. Daarover heb ik nu nog een lopende case bij Tesla.
Volgens de verkoper was de €250,- een aanbetaling op de inspectie/polijsten en kosten die ze maakten om de auto voor je klaar te maken.
De verkoper kan je laten zien wat er aan de auto is verbeterd en is gedaan, dit geld voor elke auto in elk filiaal.
Tja de draagarmen is vervelend (en alles natuurlijk) als ze het daarna maar fixen. Dat is eigenlijk het enige wat uitmaakt, hoe ze het repareren en hoe serieus ze je nemen.
Proefrijden, goed bekijken, valt die in de smaak dan kan je hem in de showroom meteen kopen/bestellen via de website. Je moet wel €250,- aanbetaling doen tijdens het plaatsen bestelling.thetakman schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:32:
[...]
Dus proefrijden en daarna naar huis om hem in de webshop te bestellen of iets?
Tja de draagarmen is vervelend (en alles natuurlijk) als ze het daarna maar fixen. Dat is eigenlijk het enige wat uitmaakt, hoe ze het repareren en hoe serieus ze je nemen.
Heb je gelijk in, daarom heb ik ook de auto bij hun zelf gekocht en niet via een Bovag dealer waar je dan andere discussies mee krijgt.
Vraag van mij aan andere Tesla rijders. Ik heb ook een M3 LR NMC occasion gekocht een paar maanden geleden. Een mooie met facelift en warmtepomp van december 2020 (2021 model dus).
Nu valt het me op dat je in een nacht 1-3% batterij kan kwijtraken met gewoon stilstaan. In april was het vaker 1% dan 3% per nacht en viel het me soms niet op omdat de auto op de lader bleef staan met 80% limiet en bij afname dus weer tot 80% werd geladen, nu ik enkel laad op zonopbrengst en hem aan het einde van de dag afkoppel van de lader, zie ik regelmatig dat de accu die 80% was de volgende ochtend 79% tot 77% lading over heeft. En op de parkeerplaats op het werk overdag ben ik ook zo weer een procent kwijt.
Ik heb alle systemen uit: sentry mode, alarm, overheating protection ed.
Is het toch normaal dat het tot 3% accu per nacht kan kosten? Het zijn minimale kosten, dus maak me er niet druk om, maar ik ben puur benieuwd of dit normaal is.
Nu valt het me op dat je in een nacht 1-3% batterij kan kwijtraken met gewoon stilstaan. In april was het vaker 1% dan 3% per nacht en viel het me soms niet op omdat de auto op de lader bleef staan met 80% limiet en bij afname dus weer tot 80% werd geladen, nu ik enkel laad op zonopbrengst en hem aan het einde van de dag afkoppel van de lader, zie ik regelmatig dat de accu die 80% was de volgende ochtend 79% tot 77% lading over heeft. En op de parkeerplaats op het werk overdag ben ik ook zo weer een procent kwijt.
Ik heb alle systemen uit: sentry mode, alarm, overheating protection ed.
Is het toch normaal dat het tot 3% accu per nacht kan kosten? Het zijn minimale kosten, dus maak me er niet druk om, maar ik ben puur benieuwd of dit normaal is.
[ Voor 6% gewijzigd door harrr op 25-07-2025 21:50 ]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
@harrr
Nee dat is niet normaal. Heb inmiddels een niet-NMC versie maar hiervoor wel een M3 LR uit 2019. Vuistregel is een procent per dag (dus niet nacht) en dat was/is al aan de hoge kant (maar daar is het een vuistregel voor). Meestal verloor ik een procent in twee (volle) dagen stilstaan. Als ik nu ga kijken met mijn huidige M3. Die heeft laatst 6 dagen stilgestaan en toen was ik 2% kwijt (ik monitor alles met Teslamate en die heeft een mooie overzichtspagina 'Vampire Drain'). Nou is de huidige M3 natuurlijk wat anders dan de oude M3, maar nogmaals: de oude heb ik ook gehad en het nooit zo erg gehad. Dit zijn waardes die je normaal hebt met Sentry *aan* (en dat is bij jou niet het geval geef je aan).
Het lijkt er dus op dat er bij jou iets blijft draaien. Gaat de auto wel in 'sleep' mode? Als de auto feitelijk altijd 'aan' blijft staan kan het prima. Verder: auto al een keer gereset? Ik heb zelf een keer een kapotte stoelsensor gehad waardoor de auto dacht dat ik nog in de auto zit (auto ging dan ook niet op slot). Ik weet even niet meer of ie dan ook niet in sleep-mode ging na verloop van tijd maar zoiets kan het ook zijn als voorbeeld.
Edit:
Waar je overigens wel rekening mee moet houden (maar dat speelt nu niet echt) is dat bij koud weer je ook een paar procent kan 'verliezen' door een koude accu. Een koude accu kan een stuk minder leveren dan een warme dus als je de auto wegzet met zeg 60% kan het de dag erna rustig 56% zijn. Dat ben je dan echter niet kwijt, maar dat is gewoon de auto die compenseert voor het feit dat de accu 0 graden is.
Edit2:
Voorbeeld van hoe zo'n ding in slaap valt (het heet nu offline blijkbaar, whatever):
/f/image/SGQZzuivkJeLunDxuWLA1mKu.png?f=fotoalbum_small)
Blauw = online
Paars = driving
Nee dat is niet normaal. Heb inmiddels een niet-NMC versie maar hiervoor wel een M3 LR uit 2019. Vuistregel is een procent per dag (dus niet nacht) en dat was/is al aan de hoge kant (maar daar is het een vuistregel voor). Meestal verloor ik een procent in twee (volle) dagen stilstaan. Als ik nu ga kijken met mijn huidige M3. Die heeft laatst 6 dagen stilgestaan en toen was ik 2% kwijt (ik monitor alles met Teslamate en die heeft een mooie overzichtspagina 'Vampire Drain'). Nou is de huidige M3 natuurlijk wat anders dan de oude M3, maar nogmaals: de oude heb ik ook gehad en het nooit zo erg gehad. Dit zijn waardes die je normaal hebt met Sentry *aan* (en dat is bij jou niet het geval geef je aan).
Het lijkt er dus op dat er bij jou iets blijft draaien. Gaat de auto wel in 'sleep' mode? Als de auto feitelijk altijd 'aan' blijft staan kan het prima. Verder: auto al een keer gereset? Ik heb zelf een keer een kapotte stoelsensor gehad waardoor de auto dacht dat ik nog in de auto zit (auto ging dan ook niet op slot). Ik weet even niet meer of ie dan ook niet in sleep-mode ging na verloop van tijd maar zoiets kan het ook zijn als voorbeeld.
Edit:
Waar je overigens wel rekening mee moet houden (maar dat speelt nu niet echt) is dat bij koud weer je ook een paar procent kan 'verliezen' door een koude accu. Een koude accu kan een stuk minder leveren dan een warme dus als je de auto wegzet met zeg 60% kan het de dag erna rustig 56% zijn. Dat ben je dan echter niet kwijt, maar dat is gewoon de auto die compenseert voor het feit dat de accu 0 graden is.
Edit2:
Voorbeeld van hoe zo'n ding in slaap valt (het heet nu offline blijkbaar, whatever):
/f/image/SGQZzuivkJeLunDxuWLA1mKu.png?f=fotoalbum_small)
Blauw = online
Paars = driving
[ Voor 86% gewijzigd door Korvaag op 25-07-2025 22:13 ]
UNOX: The worst operating system
Ik heb geen tesla mate. Hoe weet ik of de auto in sleep mode gaat? Ik parkeer hem gewoon en zet hem op slot en ga dan weg. Maar ik ben wel altijd op 10 meter afstand van de auto als in: mijn telefoon is in de buurt van de auto. In de nacht maar 2-3 meter van de auto af zelfs. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?Korvaag schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:02:
@harrr
Edit:
Edit2:
[Afbeelding]
Blauw = online
Paars = driving
Een reset zal ik morgen eens doen!
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
In de app zie je het ook. Open de app, en dan staat er bovenaan: asleep for x hours (en als je de app refresht door slepen wordt ie wakker). 10 meter zou niet uit moeten maken. Heb ik hier ook vaak genoeg. 2-3 meter twijfel ik wat over, maar dit zou je dus in de app moeten kunnen zien. Desnoods zet je bluetooth 's nachts uit om te testen of dat wat uitmaakt.harrr schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:15:
[...]
Ik heb geen tesla mate. Hoe weet ik of de auto in sleep mode gaat? Ik parkeer hem gewoon en zet hem op slot en ga dan weg. Maar ik ben wel altijd op 10 meter afstand van de auto als in: mijn telefoon is in de buurt van de auto. In de nacht maar 2-3 meter van de auto af zelfs. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?
Bij twijfel kan je altijd via de app een servicecall aanmaken. Wellicht kunnen ze op afstand wat zien. Ik zou dan wel eerst een keer resetten (je geeft niet aan of je dat wel/niet al gedaan heb).
Overigens is dit meer iets voor het Tesla 3/Y topic dus wellicht moeten we daar even verder gaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 25-07-2025 22:20 ]
Ja dat zie ik wel staan in de app. Het veranderd dan direct naar geparkeerd.Korvaag schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:18:
[...]
In de app zie je het ook. Open de app, en dan staat er bovenaan: asleep for x hours (en als je de app refresht door slepen wordt ie wakker). 10 meter zou niet uit moeten maken. Heb ik hier ook vaak genoeg. 2-3 meter twijfel ik wat over, maar dit zou je dus in de app moeten kunnen zien. Desnoods zet je bluetooth 's nachts uit om te testen of dat wat uitmaakt.
Bij twijfel kan je altijd via de app een servicecall aanmaken. Wellicht kunnen ze op afstand wat zien. Ik zou dan wel eerst een keer resetten (je geeft niet aan of je dat wel/niet al gedaan heb).
Overigens is dit meer iets voor het Tesla 3/Y topic dus wellicht moeten we daar even verder gaan.
Wellicht zit ik te vaak in de app en maak ik de auto te vaak wakker. Ik zal hem eens wat rust geven.
Het verandert pas naar 'parked' als je swiped of je moet echt een hele oude versie van de app hebben. Vroeger was het zo dat de auto altijd werd wakkergemaakt als je de app opende. Dit is zo'n jaar geleden aangepast. De auto wordt nu pas wakker als je 'refresh' swiped. Als ie bij jou standaard parked is, is dat het issue denk ik.harrr schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:22:
[...]
Ja dat zie ik wel staan in de app. Het veranderd dan direct naar geparkeerd.
Wellicht zit ik te vaak in de app en maak ik de auto te vaak wakker. Ik zal hem eens wat rust geven.
Hier even verder:
Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3
[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 25-07-2025 22:28 ]
harrr schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:22:
[...]
Ja dat zie ik wel staan in de app. Het veranderd dan direct naar geparkeerd.
:strip_exif()/f/image/RohHgll1VuozGYpX84seEBia.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo ziet de slaapstand er vanuit de app uit. De app openen ontwaakt de auto niet, dat gebeurt pas als je bijv. op bedieningsknoppen of op de status drukt.
Heb je de telefoonsleutel wel ingesteld? Ik had dat niet namelijk en had een vergelijkbaar verlies per nacht. Pas toen ik de telefoonsleutel had ingesteld ging de auto daadwerkelijk in slaapstand. Daar kwam ik achteraf dus pas achter.
Die 250 betaal je toch al aan voordat je naar showroom gaat om te bekijken/testrijden. Vraag me wel af of die dan sowieso kwijt ben, ook al zeg je na het testrijden/bekijken dat je hem niet wilt?Gurty schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:52:
[...]
Proefrijden, goed bekijken, valt die in de smaak dan kan je hem in de showroom meteen kopen/bestellen via de website. Je moet wel €250,- aanbetaling doen tijdens het plaatsen bestelling.
Heb je gelijk in, daarom heb ik ook de auto bij hun zelf gekocht en niet via een Bovag dealer waar je dan andere discussies mee krijgt.
Dat klopt niet, wij zjn gewoon heen gegaan en hebben dom in hun assortiment gekeken. Je kan daarna gewoon met een auto die er natuurlijk wel staat gewoon een testridje mee doen. Dan hoef je nog niet te betalen. Pas bij terugkomst koop je hem of koop je em niet. Of via de website op een later tijdstip net wat je zelf wil.nDirect090 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:48:
[...]
Die 250 betaal je toch al aan voordat je naar showroom gaat om te bekijken/testrijden. Vraag me wel af of die dan sowieso kwijt ben, ook al zeg je na het testrijden/bekijken dat je hem niet wilt?
Tja zien die €250,- als een soort reservering die ze houden als jij toch van de auto afziet. Want je hebt 14 dagen bedenktijd en dan kan je eventueel nog van de auto af.
Ja heb ik zeker. Maar ik heb het idee dat als ik de app open, de auto al uit slaapstand komt.ZXRY schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:05:
[...]
[Afbeelding]
Zo ziet de slaapstand er vanuit de app uit. De app openen ontwaakt de auto niet, dat gebeurt pas als je bijv. op bedieningsknoppen of op de status drukt.
Heb je de telefoonsleutel wel ingesteld? Ik had dat niet namelijk en had een vergelijkbaar verlies per nacht. Pas toen ik de telefoonsleutel had ingesteld ging de auto daadwerkelijk in slaapstand. Daar kwam ik achteraf dus pas achter.
Ik liep net langs de auto, zonder er iets mee te doen en hij begon spontaan geluid te maken. Ik denk dat het toch iets te maken heeft met dat hij direct naast het huis staat op de oprit en ik veel werk/aanwezig ben in de kamer direct naast de oprit.
Als die kamer echt een meter of wat van de auto af is, dan acht ik de kans erg groot dat je hem iedere keer wakker maakt ja. Moet zeggen ik had een LFP 23 model en moest toen wel echt tegen de auto aanstaan voor hij ontwaakte laat maar zeggen. Maarja als jij de hele dag binnen een meter van die auto loopt naar je stoel en weer terug etc kan ik niet helemaal garanderen dat hij hem niet af en toe ziet.harrr schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:58:
[...]
Ja heb ik zeker. Maar ik heb het idee dat als ik de app open, de auto al uit slaapstand komt.
Ik liep net langs de auto, zonder er iets mee te doen en hij begon spontaan geluid te maken. Ik denk dat het toch iets te maken heeft met dat hij direct naast het huis staat op de oprit en ik veel werk/aanwezig ben in de kamer direct naast de oprit.
(hij is sowieso niet de hele dag wakker, want dan verlies je wel meer dan 1 procent)
Probleem is opgelost met het M3 forum hier op Tweakers. Zat in de accessoires voeding functie. Als je die inschakeld heb je zo een verbruik van 3-4% extra per dag, ook als je er niks op aansluit. Waarschijnlijk draait er dan een omvormer mee die altijd wat verlies heeft.thetakman schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:23:
[...]
Als die kamer echt een meter of wat van de auto af is, dan acht ik de kans erg groot dat je hem iedere keer wakker maakt ja. Moet zeggen ik had een LFP 23 model en moest toen wel echt tegen de auto aanstaan voor hij ontwaakte laat maar zeggen. Maarja als jij de hele dag binnen een meter van die auto loopt naar je stoel en weer terug etc kan ik niet helemaal garanderen dat hij hem niet af en toe ziet.
(hij is sowieso niet de hele dag wakker, want dan verlies je wel meer dan 1 procent)
Nu mijn zoektocht toch wat serieuzer aan het worden is, loop ik over het volgende te twijfelen en ben benieuwd naar jullie kijk hierop. Budget +- 20k, en zie dat ik rond dat bedrag kan kijken naar de volgende 3 modellen (met ong max kmstand van 100.000):
- SR+ 2019
- LR 2019
- SR+ 2021
Wellicht moet ik hier en daar een beetje trekken aan het budget, maar dat is denk wel ok. Al zit het 2021 model wel echt aan de hogere kant. Qua km's ga ik voldoende hebben aan het basis model, want ik rij per jaar niet meer dan 10.000km.
Waarom overweeg ik dan toch een LR? Het lijkt mij toch een fijnere gedachte om wat extra capaciteit achter de hand te hebben. Ook evt met uitstapjes, het lijkt me dan gewoon frustrerend om onderweg te moeten laden als ik bv een vriend ga bezoeken die 175km verder woont (maar eerlijk dit gebeurd ook maar 2x per jaar hooguit).
Dan heb je de winter zelf nog, want naast de kou zit er natuurlijk ook geen warmtepomp in en heb je te maken met een accu die al 5 a 6 jaar op de markt is en de degradatie daarvan. En stiekem vind ik de seconde sneller van 0-100 ook wel erg leuk (met evt zelfs optie voor Acceleration boost). En aangezien ik toch zeker 5 a 10 jaar met de auto wil doen, wordt degradatie alleen maar meer. En wellicht heb ik de LR kilometers nu niet nodig, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.
De 2021 daarentegen heeft wel een warmte pomp. Ik had begrepen dat door de zuinige motoren + warmtepomp hij evt vergelijkbaar is met een LR 2019 model. dus vandaar toch ook maar meegenomen in de overwegingen.
- SR+ 2019
- LR 2019
- SR+ 2021
Wellicht moet ik hier en daar een beetje trekken aan het budget, maar dat is denk wel ok. Al zit het 2021 model wel echt aan de hogere kant. Qua km's ga ik voldoende hebben aan het basis model, want ik rij per jaar niet meer dan 10.000km.
Waarom overweeg ik dan toch een LR? Het lijkt mij toch een fijnere gedachte om wat extra capaciteit achter de hand te hebben. Ook evt met uitstapjes, het lijkt me dan gewoon frustrerend om onderweg te moeten laden als ik bv een vriend ga bezoeken die 175km verder woont (maar eerlijk dit gebeurd ook maar 2x per jaar hooguit).
Dan heb je de winter zelf nog, want naast de kou zit er natuurlijk ook geen warmtepomp in en heb je te maken met een accu die al 5 a 6 jaar op de markt is en de degradatie daarvan. En stiekem vind ik de seconde sneller van 0-100 ook wel erg leuk (met evt zelfs optie voor Acceleration boost). En aangezien ik toch zeker 5 a 10 jaar met de auto wil doen, wordt degradatie alleen maar meer. En wellicht heb ik de LR kilometers nu niet nodig, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.
De 2021 daarentegen heeft wel een warmte pomp. Ik had begrepen dat door de zuinige motoren + warmtepomp hij evt vergelijkbaar is met een LR 2019 model. dus vandaar toch ook maar meegenomen in de overwegingen.
Hoewel er niet echt een vraag in je post zit, komt het wel enigszins overeen met mijn zoektocht begin dit jaar.nDirect090 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:09:
Nu mijn zoektocht toch wat serieuzer aan het worden is, loop ik over het volgende te twijfelen en ben benieuwd naar jullie kijk hierop. Budget +- 20k, en zie dat ik rond dat bedrag kan kijken naar de volgende 3 modellen (met ong max kmstand van 100.000):
- SR+ 2019
- LR 2019
- SR+ 2021
Uiteindelijk ben ik gegaan voor een nette zwarte LR 2019 met 118k op de klok, FSD én trekhaak. € 23.500 voor betaald (incl. het weghalen van alle externe imperfecties én full detail). Geen spijt van gehad!
Dagelijks doe ik ~50 km woon/werk, dus meer dan genoeg marge over. Paar vrienden wonen verderop (~50 km), maar ook daar geen enkele zorg, ook niet in de winter. We gaan een paar keer per jaar verder weg (2x per jaar Zuid-Frankrijk, paar keer eind Duitsland in) en dit was de eerste keer uiteraard spannend, maar verliep uitermate soepel. Eigenlijk alleen maar gebruikgemaakt van de standaard navigatie incl. Supercharger-netwerk, op wat destination chargers na die op handige plekken zaten. Geen enkel probleem ondervonden 👌.
Vermogen gaat niet vervelen, maar wel wennen. Vooral wennen als je eens in een andere auto rijdt
Daarnaast heb je ook merkbaar verschil tussen achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, áls je 'm een beetje pusht. Eigenlijk nooit grip te kort bij het wegrijden en 'm ergens snel tussendrukken gaat ook met veel meer vertrouwen.
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Dat is fijn om te horen! En nu je het zegt merk ik pas dat er inderdaad geen vraag was, maar ik ben vooral benieuwd naar meningen/adviezen of soortgelijke verhalenMevius schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:51:
[...]
Hoewel er niet echt een vraag in je post zit, komt het wel enigszins overeen met mijn zoektocht begin dit jaar.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor een nette zwarte LR 2019 met 118k op de klok, FSD én trekhaak. € 23.500 voor betaald (incl. het weghalen van alle externe imperfecties én full detail). Geen spijt van gehad!
Dagelijks doe ik ~50 km woon/werk, dus meer dan genoeg marge over. Paar vrienden wonen verderop (~50 km), maar ook daar geen enkele zorg, ook niet in de winter. We gaan een paar keer per jaar verder weg (2x per jaar Zuid-Frankrijk, paar keer eind Duitsland in) en dit was de eerste keer uiteraard spannend, maar verliep uitermate soepel. Eigenlijk alleen maar gebruikgemaakt van de standaard navigatie incl. Supercharger-netwerk, op wat destination chargers na die op handige plekken zaten. Geen enkel probleem ondervonden 👌.
Vermogen gaat niet vervelen, maar wel wennen. Vooral wennen als je eens in een andere auto rijdt. Mijn battery health staat op 89%, dat is volgens mij vrij gemiddeld en meer dan acceptabel als je het mij vraagt.
Daarnaast heb je ook merkbaar verschil tussen achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, áls je 'm een beetje pusht. Eigenlijk nooit grip te kort bij het wegrijden en 'm ergens snel tussendrukken gaat ook met veel meer vertrouwen.
89% is zeker ook een mooie SoH, mijn eisen zitten ook wel rond dat getal. 86% of hoger moet haalbaar zijn. Als je gewend ben aan de snelheid heb je bij de LR nog wel de optie om acceleratie boost te nemen
Oh trouwens, is hardware 2.5 nog een dealbreaker? Ik las dat je altijd nog kan upgraden naar hw3 maar kost natuurlijk wel wat.
mijne zit met 123 ook rond de 89%. En je haalt me een SR met warmtepomp echt niet dezelfde range als een LR. Laden gaat ook langzamer (250 tegen 150kw). Bij de highland is het verschil idd veel kleiner tussen de 2 modellen, maar bij de oude is het verschil er echt wel.nDirect090 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:02:
[...]
Dat is fijn om te horen! En nu je het zegt merk ik pas dat er inderdaad geen vraag was, maar ik ben vooral benieuwd naar meningen/adviezen of soortgelijke verhalenDus thanks voor je bericht. (Ik had overigens verwacht dat de prijzen begin dit jaar goedkoper lagen, maar ik zie ong voor datzelfde bedrag nu ook nog wel wat aangeboden worden). Al is die full detail/imperfecties weghalen natuurlijk ook wel heel erg mooi meegenomen. Heb je destijds bij Tesla zelf gekocht? Of ergens anders
89% is zeker ook een mooie SoH, mijn eisen zitten ook wel rond dat getal. 86% of hoger moet haalbaar zijn. Als je gewend ben aan de snelheid heb je bij de LR nog wel de optie om acceleratie boost te nementot je daar weer aan gewend ben natuurlijk. Ik weet overigens ook niet of dat verder nog impact heeft op de motoren, in de zit van of je het daarmee niet (sneller) kapot maakt.
Oh trouwens, is hardware 2.5 nog een dealbreaker? Ik las dat je altijd nog kan upgraden naar hw3 maar kost natuurlijk wel wat.
Verder heb je idd acceleratie, en vergeet de audio niet die beter is bij de LR. En ik zou ook gewoon direct voor HW3 gaan. En dan niet om HW3, maar omdat ten tijden van de HW2,5 de rest van de auto ook echt nog stuk minder was. Dat waren de auto's van uit de eerste reeks (voorjaar 2019) waar er echt nog veel problemen waren met panel gaps etc. Uiteraard geen garantie dat die van 2e helft 2019 er niet waren maar het was echt wel een tikkie beter voor elkaar toen.
En mbt acc boost. Ik heb die optie sinds de eerste dag dat dat beschikbaar was op mijn LR, en heeft tot nu toe 0 problemen aan motor of ophanging opgeleverd.
De motoren hoef je je sowieso niet druk om te maken, die zijn enorm bulletproof bij de model 3. Ze gebruiken exact dezelfde motoren ook in de semi, dus daar zit wel behoorlijk wat marge in. Het enige dat sneller slijt zijn de steekassen, maar dat is ook alleen maar potentieel een ding als je echt 10x per dag stoplichtsprintjes vanaf stilstand gaat doen.
Dan blijft de afweging imho tussen een laat-2019 LR of een 2021 SR. Dan zou ik persoonlijk denk ik voor de laatste kiezen. De voordelen van de 2021 heb je elke dag plezier van, als het nadeel is dat je 1-2x per jaar 5-10min moet snelladen dan zou ik dat het wel waard vinden. Ik zou ook juist net boven de 100kkm gaan kijken, dan schrijft de vorige eigenaar door die psychologische grens flink wat af, terwijl een moderne auto die extra km's makkelijk kan hebben. De extra onderhoudskosten die je daarboven krijgt gelden niet tot nauwelijks voor een EV.
Dan blijft de afweging imho tussen een laat-2019 LR of een 2021 SR. Dan zou ik persoonlijk denk ik voor de laatste kiezen. De voordelen van de 2021 heb je elke dag plezier van, als het nadeel is dat je 1-2x per jaar 5-10min moet snelladen dan zou ik dat het wel waard vinden. Ik zou ook juist net boven de 100kkm gaan kijken, dan schrijft de vorige eigenaar door die psychologische grens flink wat af, terwijl een moderne auto die extra km's makkelijk kan hebben. De extra onderhoudskosten die je daarboven krijgt gelden niet tot nauwelijks voor een EV.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 05-08-2025 08:22 ]
All-electric.
Helder dan wordt het voor mij minimaal hw3, door de jouw genoemde reden. Over het algemeen zag ik hw3 ook vaker dan 2.5 hoor, maar ik kwam toevaliig deze tegen bij Tesla in Goes. Alles klopte, maar op basis van datum (19 maart 2019) ontdekte ik dat het hw2.5 in zou moeten zitten.anti elppa schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:11:
[...]
mijne zit met 123 ook rond de 89%. En je haalt me een SR met warmtepomp echt niet dezelfde range als een LR. Laden gaat ook langzamer (250 tegen 150kw). Bij de highland is het verschil idd veel kleiner tussen de 2 modellen, maar bij de oude is het verschil er echt wel.
Verder heb je idd acceleratie, en vergeet de audio niet die beter is bij de LR. En ik zou ook gewoon direct voor HW3 gaan. En dan niet om HW3, maar omdat ten tijden van de HW2,5 de rest van de auto ook echt nog stuk minder was. Dat waren de auto's van uit de eerste reeks (voorjaar 2019) waar er echt nog veel problemen waren met panel gaps etc. Uiteraard geen garantie dat die van 2e helft 2019 er niet waren maar het was echt wel een tikkie beter voor elkaar toen.
En mbt acc boost. Ik heb die optie sinds de eerste dag dat dat beschikbaar was op mijn LR, en heeft tot nu toe 0 problemen aan motor of ophanging opgeleverd.
https://www.tesla.com/nl_...used&redirect=no#overview
Maar dan gaat de zoektocht nog even door. Met betrekking tot het laden wat je noemde, is dat in werkelijkheid noemenswaardig? Kan met voorstellen omdat de LR een grotere accu heeft hij dus ook langer moet laden. Waardoor het ook fijner is dat die sneller kan laden, maar als je accu kleiner is (de SR+), je misschien minder snel laad maar dus ook sneller vol zit vanwege kleinere capaciteit.
Overigens heeft late 2020/2021 modellen ook weer LFP accu, niet zeker of dat nog iets is om in de gaten te houden. Begreep dat men wel liever LFP heeft omdat 100% laden minder slecht is dan bij NCA(?) die als het goed is in 2019 modellen zit.
Ja oke, verwacht niet dat ik 10x per dat gaat doen natuurlijk. Kost me ook banden dan haha. Maar ik snap je punt. Zou wellicht ook raar wezen als Tesla optie biedt wat langzaamaan ten kostte gaat van iets. Ik denk dat ik vooral mij zorgen maakte omdat ik meen iets te herinneren met Porsche en launch control.RonJ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:21:
De motoren hoef je je sowieso niet druk om te maken, die zijn enorm bulletproof bij de model 3. Ze gebruiken exact dezelfde motoren ook in de semi, dus daar zit wel behoorlijk wat marge in. Het enige dat sneller slijt zijn de steekassen, maar dat is ook alleen maar potentieel een ding als je echt 10x per dag stoplichtsprintjes vanaf stilstand gaat doen.
Anyways, die psychologische grens herken ik wel en ben ik zelf ook wel medeplichtig aan merk ik. Stiekem trekt iets van 80.000km toch sneller mijn aandacht dan eentje met 120.000km. Als ik het goed heb zijn dit voornamelijk de voordelen van een 21 model:
- LFP accu
- Dubbel glas aan voorkant
- Warmte pomp
- Nieuwe midden console
- zwarte raamlijsten
Maar daarentegen vergeleken met een 2019 LR zou ik de range verliezen, AWD/Snellere acceleratie en kosten volgens mij net iets meer. Hmmm
[ Voor 30% gewijzigd door nDirect090 op 05-08-2025 17:02 ]
Twee/drie weken geleden ook een 2dehands Tesla Model 3 Long Range gekocht (december 2019, maar is een 2020 model).
We gingen initieel voor een rode SR+ 2020 met LFP accu. Beviel prima qua rijden, zag er goed uit en acceleratie was prima. Maar er stond ook nog een LR eind 2019 parelmoerwit, hier ook maar even puur voor de vergelijking een proefritje mee gemaakt. Maar mijn vriendin en ik waren er al snel uit dat het deze zou worden i.p.v. de SR+.
Qua kleur vonden we deze variant toch wel wat mooier, meer range dan de SR+, audio was echt goed(!), AWD tegenover RWD en de acceleratie verschil is goed merkbaar tegen over de SR+.
We zijn er nu ook mee op vakantie naar Frankrijk en dit bevalt uitermate goed 👌!
We gingen initieel voor een rode SR+ 2020 met LFP accu. Beviel prima qua rijden, zag er goed uit en acceleratie was prima. Maar er stond ook nog een LR eind 2019 parelmoerwit, hier ook maar even puur voor de vergelijking een proefritje mee gemaakt. Maar mijn vriendin en ik waren er al snel uit dat het deze zou worden i.p.v. de SR+.
Qua kleur vonden we deze variant toch wel wat mooier, meer range dan de SR+, audio was echt goed(!), AWD tegenover RWD en de acceleratie verschil is goed merkbaar tegen over de SR+.
We zijn er nu ook mee op vakantie naar Frankrijk en dit bevalt uitermate goed 👌!
HW3.0 en hoger is alleen leuk als de FSD stack ooit eens vrijgegeven wordt in Europa, de Autopilot stack is in combinatie met vision is gewoon minder prettig is mijn ervaring.nDirect090 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:55:
[...]
Helder dan wordt het voor mij minimaal hw3, door de jouw genoemde reden. Over het algemeen zag ik hw3 ook vaker dan 2.5 hoor, maar ik kwam toevaliig deze tegen bij Tesla in Goes. Alles klopte, maar op basis van datum (19 maart 2019) ontdekte ik dat het hw2.5 in zou moeten zitten.
Ik heb nu HW4 maar ik zou toch het helemaal niet erg vinden om terug te gaan HW2.5 hoor in tegendeel. Door de radar heb je daar nauwelijks to geen phantom breaking mee, AP werkt veel beter onder omstandigheden met weinig zicht en doet het ook gewoon bij 150kmh ipv 140kmh.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
21 sr+ model heb je in verschillende uitvoeringen, ze zijn namelijk zowel met lfp als nmc batterij geleverd, en om het nog makkelijker te maken is de lfp variant er in 2 uitvoeringen. Namelijk de type uitvoering e6lr ( 60 kwh lfp ) en type e6r / e6cr ( 55 kwh lfp ) .nDirect090 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:55:
[...]
Helder dan wordt het voor mij minimaal hw3, door de jouw genoemde reden. Over het algemeen zag ik hw3 ook vaker dan 2.5 hoor, maar ik kwam toevaliig deze tegen bij Tesla in Goes. Alles klopte, maar op basis van datum (19 maart 2019) ontdekte ik dat het hw2.5 in zou moeten zitten.
Maar dan gaat de zoektocht nog even door. Met betrekking tot het laden wat je noemde, is dat in werkelijkheid noemenswaardig? Kan met voorstellen omdat de LR een grotere accu heeft hij dus ook langer moet laden. Waardoor het ook fijner is dat die sneller kan laden, maar als je accu kleiner is (de SR+), je misschien minder snel laad maar dus ook sneller vol zit vanwege kleinere capaciteit.
Overigens heeft late 2020/2021 modellen ook weer LFP accu, niet zeker of dat nog iets is om in de gaten te houden. Begreep dat men wel liever LFP heeft omdat 100% laden minder slecht is dan bij NCA(?) die als het goed is in 2019 modellen zit.
[...]
Ja oke, verwacht niet dat ik 10x per dat gaat doen natuurlijk. Kost me ook banden dan haha. Maar ik snap je punt. Zou wellicht ook raar wezen als Tesla optie biedt wat langzaamaan ten kostte gaat van iets. Ik denk dat ik vooral mij zorgen maakte omdat ik meen iets te herinneren met Porsche en launch control.
Anyways, die psychologische grens herken ik wel en ben ik zelf ook wel medeplichtig aan merk ik. Stiekem trekt iets van 80.000km toch sneller mijn aandacht dan eentje met 120.000km. Als ik het goed heb zijn dit voornamelijk de voordelen van een 21 model:
- LFP accu
- Dubbel glas aan voorkant
- Warmte pomp
- Nieuwe midden console
- zwarte raamlijsten
Maar daarentegen vergeleken met een 2019 LR zou ik de range verliezen, AWD/Snellere acceleratie en kosten volgens mij net iets meer. Hmmm
De e6lr heeft niet alleen een iets grotere battery maar ook een verbeterde drive train en is iets zuiniger dan de andere lfp uitvoeringen.
Wij hebben de e6lr en halen op een volle accu ruim 400 kilometer.
Eens. Vind hw4 met vision ook bagger. Ik rijd 2019 en 2024 door elkaar, maar vind radar en parkeersensoren nog steeds veel fijner. Tot op cm nauwkeurig parkeren. Onmogelijk met een higland met vision.revolution-nl schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:44:
[...]
HW3.0 en hoger is alleen leuk als de FSD stack ooit eens vrijgegeven wordt in Europa, de Autopilot stack is in combinatie met vision is gewoon minder prettig is mijn ervaring.
Ik heb nu HW4 maar ik zou toch het helemaal niet erg vinden om terug te gaan HW2.5 hoor in tegendeel. Door de radar heb je daar nauwelijks to geen phantom breaking mee, AP werkt veel beter onder omstandigheden met weinig zicht en doet het ook gewoon bij 150kmh ipv 140kmh.
Hier de accu smaakjesRamon_1984 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:04:
[...]
21 sr+ model heb je in verschillende uitvoeringen, ze zijn namelijk zowel met lfp als nmc batterij geleverd, en om het nog makkelijker te maken is de lfp variant er in 2 uitvoeringen. Namelijk de type uitvoering e6lr ( 60 kwh lfp ) en type e6r / e6cr ( 55 kwh lfp ) .
De e6lr heeft niet alleen een iets grotere battery maar ook een verbeterde drive train en is iets zuiniger dan de andere lfp uitvoeringen.
/f/image/bKLQS2kcsFLAKns0w65TYuYl.png?f=fotoalbum_large)
Maar zit radar dan ook niet meer in hw3? Ik dacht dat alleen highland vision had. Ik vind de kwaliteit/panel gap dan ook nog wel een dingetje, de late 2019 hadden al issues dus als dat nog erger is dan skip ik het toch liever.revolution-nl schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:44:
[...]
HW3.0 en hoger is alleen leuk als de FSD stack ooit eens vrijgegeven wordt in Europa, de Autopilot stack is in combinatie met vision is gewoon minder prettig is mijn ervaring.
Pff wat een gedoe zeg haha, ik vond het al uitzoekwerk dat sommige 2020 modellen wel/niet LFP hebben. Is der een manier om makkelijk achter te kopen welke uitvoering erin zit? Aangezien de gegevens in advertenties ook 9 van de 10keer niet klopt en onbetrouwbaar zijn.Ramon_1984 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:04:
[...]
21 sr+ model heb je in verschillende uitvoeringen, ze zijn namelijk zowel met lfp als nmc batterij geleverd, en om het nog makkelijker te maken is de lfp variant er in 2 uitvoeringen. Namelijk de type uitvoering e6lr ( 60 kwh lfp ) en type e6r / e6cr ( 55 kwh lfp ) .
Dat is de capaciteit van het accupakket in kWh.nDirect090 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:11:
Aardig uitzoekwerkje, zie ik al. Enig idee waar het nummer voor staat? Bv 78 in het blauw bij 2019
Volgens mij is de radar in alle HW3.0 auto’s uitgeschakeldnDirect090 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:09:
[...]
Maar zit radar dan ook niet meer in hw3? Ik dacht dat alleen highland vision had. Ik vind de kwaliteit/panel gap dan ook nog wel een dingetje, de late 2019 hadden al issues dus als dat nog erger is dan skip ik het toch liever.
[...]
Pff wat een gedoe zeg haha, ik vond het al uitzoekwerk dat sommige 2020 modellen wel/niet LFP hebben. Is der een manier om makkelijk achter te kopen welke uitvoering erin zit? Aangezien de gegevens in advertenties ook 9 van de 10keer niet klopt en onbetrouwbaar zijn.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat is niet volledig waar. Ik heb een HW3.0 auto en de radar is gewoon functioneel tijdens het inparkeren, waar hij aangeeft hoeveel centimeter je van een obstakel verwijderd bent. Naar het schijnt werkt de autopilot inderdaad niet meer met radar maar volledig op vision.revolution-nl schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:22:
Volgens mij is de radar in alle HW3.0 auto’s uitgeschakeld
Bij HW2.5 wordt de radar wel nogsteeds gebruikt voor autopilot.
Je haalt nu radar en ultrasoon parkeersensoren door elkaar.Skix_Aces schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:37:
[...]
Dat is niet volledig waar. Ik heb een HW3.0 auto en de radar is gewoon functioneel tijdens het inparkeren, waar hij aangeeft hoeveel centimeter je van een obstakel verwijderd bent. Naar het schijnt werkt de autopilot inderdaad niet meer met radar maar volledig op vision.
Bij HW2.5 wordt de radar wel nogsteeds gebruikt voor autopilot.
radar zit nog in hw3 maar staat uit helaas. Wel zitten in al die auto's nog parkeer sensoren die super nauwkeuring zijn. in tegen stelling to de waardeloze vision in de huidige tesla's.nDirect090 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:09:
[...]
Maar zit radar dan ook niet meer in hw3? Ik dacht dat alleen highland vision had. Ik vind de kwaliteit/panel gap dan ook nog wel een dingetje, de late 2019 hadden al issues dus als dat nog erger is dan skip ik het toch liever.
[...]
Pff wat een gedoe zeg haha, ik vond het al uitzoekwerk dat sommige 2020 modellen wel/niet LFP hebben. Is der een manier om makkelijk achter te kopen welke uitvoering erin zit? Aangezien de gegevens in advertenties ook 9 van de 10keer niet klopt en onbetrouwbaar zijn.
Panel gaps is bij auto's uit 1e helf 2019 (HW2,5) echt meer een ding dan een auto uit 2e helft 2019 (HW3)
Kenteken invoeren op de rdw website, daar kan je de type uitvoering vinden.nDirect090 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:09:
[...]
[...]
Redelijk gerelateerd aan de 3, maar dan mijn vraag over de Y.
Wanneer zouden die tweedehands wat zakken in prijs ?
Wat ik nu zie zijn vooral de pre-2023 modellen, die in aanschaf natuurlijk nog flink aan de prijs waren. Begin 2023 zijn de prijzen flink gedaald, dus als die op de 2e hands markt gaan komen, zal de Y wellicht wat betaalbaarder worden. Denk zelf nog een jaartje wachten, dan zullen de eerste <25k te koop komen, jaar daarna (zal de eerste bulk van 4 jaar oud op de markt komen) richting de 20k ?
Wat ik nu zie zijn vooral de pre-2023 modellen, die in aanschaf natuurlijk nog flink aan de prijs waren. Begin 2023 zijn de prijzen flink gedaald, dus als die op de 2e hands markt gaan komen, zal de Y wellicht wat betaalbaarder worden. Denk zelf nog een jaartje wachten, dan zullen de eerste <25k te koop komen, jaar daarna (zal de eerste bulk van 4 jaar oud op de markt komen) richting de 20k ?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Richting het einde van het bijtellingsvoordeel, ga maar uit van 5 jaar.ZeRoC00L schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:47:
Redelijk gerelateerd aan de 3, maar dan mijn vraag over de Y.
Komkommertijd:
https://www.ad.nl/auto/oo...u-in-te-storten~a199bc4d/
https://www.ad.nl/auto/oo...u-in-te-storten~a199bc4d/
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019
Weer een anti-Musk /Tesla artikel van de MSM, men weet het weer mooi te framen. Niet heel gek dat de zoekopdrachten afnemen nu de grootste hoos aan Model 3's is vrijgekomen en een nieuwe eigenaar heeft gevonden.
Cijfers laten toch een heel ander beeld zien over hoe consumenten naar Tesla kijken

https://cleantechnica.com...-in-a-29-ev-share-market/
[ Voor 38% gewijzigd door revolution-nl op 06-08-2025 13:56 ]
Kan je daar zien wat voor accu erin ligt? Dat heb ik nog niet eerder gevonden.Ramon_1984 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:36:
[...]
Kenteken invoeren op de rdw website, daar kan je de type uitvoering vinden.
NU.nl: “Tesla-auto's zijn zelfs tweedehands minder populair aan het worden”
Zucht… Zal vast komen door Musk en niet doordat er in precies de periode waarmee zij vergelijken een enorm aantal Tesla’s de markt opkwamen.
Zucht… Zal vast komen door Musk en niet doordat er in precies de periode waarmee zij vergelijken een enorm aantal Tesla’s de markt opkwamen.
Je kan zien welke variant het is, staat onder algemeen.nDirect090 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
Kan je daar zien wat voor accu erin ligt? Dat heb ik nog niet eerder gevonden.
Ik zie bvRamon_1984 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:40:
[...]
Je kan zien welke variant het is, staat onder algemeen.
Variant: E1LR
Volgens dat plaatje is dat NCU ? terwijl de auto 2021 is. Dus dat moet dan toch LFP zijn.
Link van de auto ?nDirect090 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:56:
[...]
Ik zie bv
Variant: E1LR
Volgens dat plaatje is dat NCU ? terwijl de auto 2021 is. Dus dat moet dan toch LFP zijn.
Dit is inderdaad geen lfp uitvoering, te herkennen aan de deur panelen
Ik dacht oprecht dat vanaf 2021 het allemaal lfp was 😅 wat is trouwens anders aan de deur panelen als die lfp (niet) heeft?Ramon_1984 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:02:
[...]
Dit is inderdaad geen lfp uitvoering, te herkennen aan de deur panelen
Maar wel goed om te weten, kan het dus gewoon via rdw checken, thanks voor de tip
En nu eens een plaatje in vergelijking met vorig jaar?revolution-nl schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:53:
[...]
Weer een anti-Musk /Tesla artikel van de MSM, men weet het weer mooi te framen. Niet heel gek dat de zoekopdrachten afnemen nu de grootste hoos aan Model 3's is vrijgekomen en een nieuwe eigenaar heeft gevonden.
Cijfers laten toch een heel ander beeld zien over hoe consumenten naar Tesla kijken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://cleantechnica.com...-in-a-29-ev-share-market/
Vanaf MY22 (medio 2021) loopt de ‘houtstrip’ door in de voordeurpanelen.nDirect090 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:11:
[...]
Ik dacht oprecht dat vanaf 2021 het allemaal lfp was 😅 wat is trouwens anders aan de deur panelen als die lfp (niet) heeft?
Maar wel goed om te weten, kan het dus gewoon via rdw checken, thanks voor de tip
www.google.nl
Wat hierboven door @MisteRMeesteR aangeven wordt , houtstrip loopt door in de deurpanelennDirect090 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:11:
[...]
Ik dacht oprecht dat vanaf 2021 het allemaal lfp was 😅 wat is trouwens anders aan de deur panelen als die lfp (niet) heeft?
Helaas ben ik verbannen naar het occasion topic
. 3 x een rit gemaakt in de nieuwe Highland. En jawel meerdere keren gestoord aan hoge pulserende pieptoon uit het stuur. Oorzaak zijn de LED's in het stuur, dus nu op zoek naar 2021 refresh. Want die heeft geen LED's. En het scheelt een bak geld.
Wat is op dit moment de algemene consensus rondom goede adresjes? Jan Bogert blijft een dozenschuiver, ik weet niet of dat helemaal bij mij past. MMX is helaas niet in de buurt, maar lees op Google uitsluitend positieve verhalen. En certified occasions van Tesla, is dat een soort Russische roulette?
Ik rij slecht 150km per week. Dus ik vermoed dat het een 2021 LFP SR+ RWD wordt. Hoewel je een 2019 AWD LR voor 5k minder hebt. Twijfel...
--
@nDirect090 ik zie niks op dat kenteken via RDW? En op het display via de foto's is alleen de low voltage accu te zien, dat is toch de 12v? En niet die van de aandrijving?
EDIT: aan de houtpanelen te zien dus.
Wat is op dit moment de algemene consensus rondom goede adresjes? Jan Bogert blijft een dozenschuiver, ik weet niet of dat helemaal bij mij past. MMX is helaas niet in de buurt, maar lees op Google uitsluitend positieve verhalen. En certified occasions van Tesla, is dat een soort Russische roulette?
Ik rij slecht 150km per week. Dus ik vermoed dat het een 2021 LFP SR+ RWD wordt. Hoewel je een 2019 AWD LR voor 5k minder hebt. Twijfel...
--
@nDirect090 ik zie niks op dat kenteken via RDW? En op het display via de foto's is alleen de low voltage accu te zien, dat is toch de 12v? En niet die van de aandrijving?
EDIT: aan de houtpanelen te zien dus.
[ Voor 16% gewijzigd door Ronwiel op 06-08-2025 22:44 ]
Tesla Model 3 SR+ 2021 warmtepomp GrijsnDirect090 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:11:
[...]
€ 20.990,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Dit is een e6r model 3
Thanks! Ja ik twijfel toch nog tussen LR 2019 of 21 SR+, maar denk dat ik ze beide binnenkort even wil gaan testrijden zodat de keuze hopelijk wat makkelijker wordt.Ramon_1984 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:52:
[...]
Tesla Model 3 SR+ 2021 warmtepomp Grijs
€ 20.990,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Dit is een e6r model 3
Denk ook dat m’n voorkeur wel naar een bovag dealer gaat, of een handelaar als jan bogert zodat je de veiling foto’s kan zien.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan , en uiteindelijk gaf deze video de doorslag .nDirect090 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:36:
[...]
Thanks! Ja ik twijfel toch nog tussen LR 2019 of 21 SR+, maar denk dat ik ze beide binnenkort even wil gaan testrijden zodat de keuze hopelijk wat makkelijker wordt.
Denk ook dat m’n voorkeur wel naar een bovag dealer gaat, of een handelaar als jan bogert zodat je de veiling foto’s kan zien.
YouTube: Understanding Tesla's Heat Pump System
[ Voor 11% gewijzigd door Ramon_1984 op 07-08-2025 23:18 ]
Thanks nog, de video geeft wel enigszins een beeld van het verschil. Maar ook lijkt me de warmte pomp een enorme kosten posten tegenover het PTC verwarmingselement in de 2019, als die stuk zou gaan.Ramon_1984 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:17:
[...]
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan , en uiteindelijk gaf deze video de doorslag .
YouTube: Understanding Tesla's Heat Pump System
Afgelopen week een 2019 long range test gereden en ik zou liegen als ik zou zeggen niet te hebben genoten van de acceleratie. Zelfs zo erg dat ik afvraag of ik niet enorm spijt zou krijgen als ik niet LR zou nemen.
Andere kant heeft een 2021 model een LFP accu, maar vraag me af of dat voor mij juist niet nadelig is. Aangezien ik veel kortere stukken zou rijden en dan weer opladen. En ik begreep juist in video van enginering explained dat korte/kleine laadsessies juist voor LFP slechter is dan bij een NCA accu. Maar LFP gaat langer mee(?).
Maar nou las ik ook weer dat een LFP accu in een 2021 model enorm onbetrouwbaar is en per definitie overgeslagen moet worden.
In welke rabbit hole ben ik nu beland 😅 of mijn keuze/twijfel nog niet lastig genoeg was
Een 2021 lfp is zeer betrouwbaar, bij een long range kan waterschade optreden in het pack.nDirect090 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:37:
[...]
Thanks nog, de video geeft wel enigszins een beeld van het verschil. Maar ook lijkt me de warmte pomp een enorme kosten posten tegenover het PTC verwarmingselement in de 2019, als die stuk zou gaan.
Afgelopen week een 2019 long range test gereden en ik zou liegen als ik zou zeggen niet te hebben genoten van de acceleratie. Zelfs zo erg dat ik afvraag of ik niet enorm spijt zou krijgen als ik niet LR zou nemen.
Andere kant heeft een 2021 model een LFP accu, maar vraag me af of dat voor mij juist niet nadelig is. Aangezien ik veel kortere stukken zou rijden en dan weer opladen. En ik begreep juist in video van enginering explained dat korte/kleine laadsessies juist voor LFP slechter is dan bij een NCA accu. Maar LFP gaat langer mee(?).
Maar nou las ik ook weer dat een LFP accu in een 2021 model enorm onbetrouwbaar is en per definitie overgeslagen moet worden.
In welke rabbit hole ben ik nu beland 😅 of mijn keuze/twijfel nog niet lastig genoeg was
Waarom zou je na elke korte rit je auto willen opladen?
Keuzes zijn altijd lastig
Haha ja zeg dat wel. Uiteindelijk ben ik de enige die de keuze kan maken maar probeer altijd zoveel mogelijk informatie en ervaringen te krijgen.Ramon_1984 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:45:
[...]
Een 2021 lfp is zeer betrouwbaar, bij een long range kan waterschade optreden in het pack.
Waarom zou je na elke korte rit je auto willen opladen?
Keuzes zijn altijd lastig
Is dat waterschade probleem bij een LR een bekend/veelvoorkomend euvel? Of meer in de zin van “kan gebeuren”. Ik had overigens op Reddit gelezen over dat de eerste LFP accu’s in de 2021 modellen issues hadden, dus geen vandaar geen idee of het waar is.
Ik rijd ong 40km per dag naar werk, dus vandaar dacht ik gewoon standaard altijd in te pluggen na een rit. Uiteraard kan ik ook gwn pas opladen als die wat leger is en niet na elke rit. Als dat beter is uiteraard.
40km rij ik ook dagelijks voor woon-werkverkeer,nDirect090 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:45:
[...]
Haha ja zeg dat wel. Uiteindelijk ben ik de enige die de keuze kan maken maar probeer altijd zoveel mogelijk informatie en ervaringen te krijgen.
Is dat waterschade probleem bij een LR een bekend/veelvoorkomend euvel? Of meer in de zin van “kan gebeuren”. Ik had overigens op Reddit gelezen over dat de eerste LFP accu’s in de 2021 modellen issues hadden, dus geen vandaar geen idee of het waar is.
Ik rijd ong 40km per dag naar werk, dus vandaar dacht ik gewoon standaard altijd in te pluggen na een rit. Uiteraard kan ik ook gwn pas opladen als die wat leger is en niet na elke rit. Als dat beter is uiteraard.
1x per week of pas opladen bij 20% is meer dan prima.
Waterschade is gewoon domme pech, gelukkig heb je garantie
Ah ik baal! Ik had eentje op het oog. 2023 model (dec 2022. geleverd) bij Tesla occasion zelf voor 26.5k. Had 70.000km gelopen, maar ook wel een import. Daarentegen wel garantie nog tot 80.000 en daarna nog 1 jaar occassion van Tesla zelf.
Oke iets hoger dan ik oorspronkelijk uit wilde geven, maar dit leek op een parel. Helaas kon ik niet direct naar het filiaal aangezien het 2 uur rijden is. Is die vandaag van de website verdwenen/verkocht
Dus omdat het een 23 model was, had die betere bouwkwaliteit, dubbel glas voor, LFP accu en AMD Ryzen..
Maar helaas, de eerst volgende begint bij 29k en dat is me wel echt teveel.
Oke iets hoger dan ik oorspronkelijk uit wilde geven, maar dit leek op een parel. Helaas kon ik niet direct naar het filiaal aangezien het 2 uur rijden is. Is die vandaag van de website verdwenen/verkocht
Mmx model 3s gaan ook hard. Gister erop, vandaag weg 😂
In purmerend staat er nog 1 voor 28300, bouwjaar december 2022 met 43000 kilometer.nDirect090 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:44:
Ah ik baal! Ik had eentje op het oog. 2023 model (dec 2022. geleverd) bij Tesla occasion zelf voor 26.5k. Had 70.000km gelopen, maar ook wel een import. Daarentegen wel garantie nog tot 80.000 en daarna nog 1 jaar occassion van Tesla zelf.
Oke iets hoger dan ik oorspronkelijk uit wilde geven, maar dit leek op een parel. Helaas kon ik niet direct naar het filiaal aangezien het 2 uur rijden is. Is die vandaag van de website verdwenen/verkochtDus omdat het een 23 model was, had die betere bouwkwaliteit, dubbel glas voor, LFP accu en AMD Ryzen..
En in Den haag staat nog een model 3 voor 26400 van december 2021 met 75000 kilometer
Die van purmerend had ik gezien ja, maar eig had ik m’n budget al opgerekt naar 26000 en om dan nu weer 2000 extra bij te leggen vind ik te gortig worden. Dan ga ik denk toch liever kijken naar een LR, aangezien daarin ruimere keuze is met mijn budget. Die 22 model voor 26.5 in hengelo voelde echt als een “koopje”.Ramon_1984 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:13:
[...]
In purmerend staat er nog 1 voor 28300, bouwjaar december 2022 met 43000 kilometer.
En in Den haag staat nog een model 3 voor 26400 van december 2021 met 75000 kilometer
Die in den haag is 2021 toch? Daar zit dan nog geen ryzen in helaas. Iets wat ik wel zou willen voor die prijs.
Ik heb nu iig m’n keuze als volgt denk: Of 2022 (ivm amd ryzen) rwd voor max 26.5. Mocht die nog eens verschijnen en anders wss gewoon 2019 LR
https://www.tesla.com/nl_...used&redirect=no#overviewnDirect090 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:46:
[...]
Die van purmerend had ik gezien ja, maar eig had ik m’n budget al opgerekt naar 26000 en om dan nu weer 2000 extra bij te leggen vind ik te gortig worden. Dan ga ik denk toch liever kijken naar een LR, aangezien daarin ruimere keuze is met mijn budget. Die 22 model voor 26.5 in hengelo voelde echt als een “koopje”.
Die in den haag is 2021 toch? Daar zit dan nog geen ryzen in helaas. Iets wat ik wel zou willen voor die prijs.
Ik heb nu iig m’n keuze als volgt denk: Of 2022 (ivm amd ryzen) rwd voor max 26.5. Mocht die nog eens verschijnen en anders wss gewoon 2019 LR
Dit is een lr 2021 model, wellicht is dit wat voor je ?
Ikzelf zie niet in wat het voordeel van een ryzen is
[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 14-08-2025 23:11 ]
2021 en LR is natuurlijk helemaal mooi, alleen vind ik deze net even wat teveel km hebben (merk het al, ben een beetje veeleisend haha). Wel bedankt voor het meedenken/meekijken, wordt zeker gewaardeerdRamon_1984 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:54:
[...]
Dit is een lr 2021 model, wellicht is dit wat voor je ?
Ikzelf zie niet in wat het voordeel van een ryzen is
Ik zei overigens eerder dat ik las dat er een slechte batch 2021 LFP accu’s waren, of althans dat las ik op Reddit. Bleek om 2021 non-LFP te gaan. Is dat hier bekend/moet ik nog ergens opletten? Of zou dat ook onzin zijn.
Voordeel van Ryzen is meer toekomstbestendig zou ik zeggen, de verschillen die Ryzen nu heeft vergeleken met Intel vind ik het ook niet waard. Maar ik neem aan dat op den duur meer verschillen gaan komen. En als ik dan eentje voor 26.5k met ryzen bij Tesla al heb zien staan (ja oke ik was te laat), heb ik zoiets het zou dus kunnen dat het in het bidget valt. Men gaf ook nog aan dat intel traag is, maar dat zou ook wel meevallen heb ik hier gelezen + ik ben toch niet van plan om yt of netflix te kijken en voornamelijk gewoon navigatie + spotify.
Tja, voor alleen navigatie en spotify heb je geen ryzen nodig, dat werkt prima op een Intel systeem.nDirect090 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:21:
[...]
2021 en LR is natuurlijk helemaal mooi, alleen vind ik deze net even wat teveel km hebben (merk het al, ben een beetje veeleisend haha). Wel bedankt voor het meedenken/meekijken, wordt zeker gewaardeerd
Ik zei overigens eerder dat ik las dat er een slechte batch 2021 LFP accu’s waren, of althans dat las ik op Reddit. Bleek om 2021 non-LFP te gaan. Is dat hier bekend/moet ik nog ergens opletten? Of zou dat ook onzin zijn.
Voordeel van Ryzen is meer toekomstbestendig zou ik zeggen, de verschillen die Ryzen nu heeft vergeleken met Intel vind ik het ook niet waard. Maar ik neem aan dat op den duur meer verschillen gaan komen. En als ik dan eentje voor 26.5k met ryzen bij Tesla al heb zien staan (ja oke ik was te laat), heb ik zoiets het zou dus kunnen dat het in het bidget valt. Men gaf ook nog aan dat intel traag is, maar dat zou ook wel meevallen heb ik hier gelezen + ik ben toch niet van plan om yt of netflix te kijken en voornamelijk gewoon navigatie + spotify.
Wellicht dat in de toekomst wat verschillen gaan optreden maar dat zal ook wel meevallen denk ik
Tot welke kilometer stand zoek je een auto ?
Goedendag Tweakers!
Op dit moment heb ik een model 3 performance 2019 op het oog met mijn voorkeur specs (premium audio, zwart bekleding, witte lak, FSD) met net geen 200K op de tellen voor 17.4K euro
Na opvragen van de SOH gaf de verkoper aan 82%.
Dat vond ik persoonlijk aan de lage kant en begin daar toch door te twijfelen.
Wat is jullie mening hierover? Alvast bedankt!
PS: Ik rij gemiddeld 20K K/M per jaar.
Op dit moment heb ik een model 3 performance 2019 op het oog met mijn voorkeur specs (premium audio, zwart bekleding, witte lak, FSD) met net geen 200K op de tellen voor 17.4K euro
82% lijkt me bij 200k km best redelijk en gewoon vooral ook eerlijk.Melchuzz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:10:
Goedendag Tweakers!
Ik zit op 89% ongeveer bij 123k km met mijn M3LR uit 2019. Let wel gros degradatie zit in het eerste jaar, daarna gaat het langzamer. Gok dat als je zuinig bent op je accu, dat je bij 300k km nog zeker wel 76% gaat hebben. Dan ben je dus ruim 5 jaar verder. 76% van de begin range is nog steeds best veel vergeleken bij veel nieuwe EV's van andere merken
Gok dat je wellicht als je lang zoek wel een betere gaat vinden met 200k km, maar kan lang duren.
[ Voor 11% gewijzigd door anti elppa op 16-08-2025 19:25 ]
Niet geweldig maar ook niet schokkend. Het is heel erg lastig om überhaupt een 2019 model te vinden met 90%> SoH. Zelfs de auto’s met lagere kilometerstanden hebben gedurende de jaren degradatie meegemaakt.Melchuzz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:10:
Goedendag Tweakers!
Veel Model 3’s zullen rond de 85% zitten met een kilometerstand tussen de 150.000-200.000 km. Je moet jezelf afvragen hoeveel km je per jaar gaat rijden en hoe lang je met de auto verwacht te doen.
Een batterij SoH van 82% bij 200.000 km betekent dat je bij 300.000 km nog niet op de 70% zult zitten, en dan nog te bedenken dat de degradatie inderdaad in het begin het hardst gaat. Ik zou het wel aandurven voor die prijs.
Een hoger soh kan wel, echter wel een andere uitvoeringenZXRY schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Niet geweldig maar ook niet schokkend. Het is heel erg lastig om überhaupt een 2019 model te vinden met 90%> SoH. Zelfs de auto’s met lagere kilometerstanden hebben gedurende de jaren degradatie meegemaakt.
Veel Model 3’s zullen rond de 85% zitten met een kilometerstand tussen de 150.000-200.000 km. Je moet jezelf afvragen hoeveel km je per jaar gaat rijden en hoe lang je met de auto verwacht te doen.
Een batterij SoH van 82% bij 200.000 km betekent dat je bij 300.000 km nog niet op de 70% zult zitten, en dan nog te bedenken dat de degradatie inderdaad in het begin het hardst gaat. Ik zou het wel aandurven voor die prijs.
https://evcentral.com.au/...em_COsOqU-r2zYVgnR3h7-74g
@nDirect090 mooi voorbeeld van een 2021 auto met een hoge kilometerstand
[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 16-08-2025 20:41 ]
Dat is inderdaad een LFP, alle 2019 modellen (ongeacht de uitvoering) hebben een NCA batterij.Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:39:
[...]
Een hoger soh kan wel, echter wel een andere uitvoeringen
https://evcentral.com.au/...em_COsOqU-r2zYVgnR3h7-74g
@nDirect090 mooi voorbeeld van een 2021 auto met een hoge kilometerstand
Nee precies, alleen weet je nooit wat de toekomst brengt. Dat is meer het ding denk ook (soort FOMO?). Als je soms online verhalen leest zweren sommige bij Ryzen, en zelfs enkele Tesla medewerkers gaven aan zelf liever voor de Ryzen te zijn gegaan achteraf. Maar vraag me ook wel af waarom, kijkt men dan echt zoveel netflix/youtube erop?Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Tja, voor alleen navigatie en spotify heb je geen ryzen nodig, dat werkt prima op een Intel systeem.
Wellicht dat in de toekomst wat verschillen gaan optreden maar dat zal ook wel meevallen denk ik
Tot welke kilometer stand zoek je een auto ?
Qua km stand zou ik liefst onder de 80 max 90.000 blijven.
Persoonlijk heb ik meer dan voldoende aan mn intel systeempje. Maar het is ook wel makkelijk om toe te geven dat je niet kan missen wat je nooit heb ervaren. Zolang Spotify werkt voor tijdens het rijden en YouTube voor tijdens het fast chargen dan ben ik al heel erg blijnDirect090 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:51:
[...]
Nee precies, alleen weet je nooit wat de toekomst brengt. Dat is meer het ding denk ook (soort FOMO?). Als je soms online verhalen leest zweren sommige bij Ryzen, en zelfs enkele Tesla medewerkers gaven aan zelf liever voor de Ryzen te zijn gegaan achteraf. Maar vraag me ook wel af waarom, kijkt men dan echt zoveel netflix/youtube erop?
Qua km stand zou ik liefst onder de 80 max 90.000 blijven.
Zit zelf nog een beetje in dubio wanneer ik m'n Tesla een keer voor onderhoud laat nakijken. Er mankeert niets aan maar vanuit de leasemaatschappij is geen onderhoudshistorie gedeeld met de verkoper waar ik hem van heb overgenomen dus ik heb geen idee wat er ooit aan gedaan is.
Tesla M3LR '21
Heb je je VIN al door CarsBat getrokken? Heel vaak zit er bij de veilingadvertentie wel een documentje of in ieder geval een screenshot met de onderhoudshistorie.London schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:19:
[...]
Persoonlijk heb ik meer dan voldoende aan mn intel systeempje. Maar het is ook wel makkelijk om toe te geven dat je niet kan missen wat je nooit heb ervaren. Zolang Spotify werkt voor tijdens het rijden en YouTube voor tijdens het fast chargen dan ben ik al heel erg blij
Zit zelf nog een beetje in dubio wanneer ik m'n Tesla een keer voor onderhoud laat nakijken. Er mankeert niets aan maar vanuit de leasemaatschappij is geen onderhoudshistorie gedeeld met de verkoper waar ik hem van heb overgenomen dus ik heb geen idee wat er ooit aan gedaan is.
Dat is een goeie. Maar ik zie op de foto's alleen het veiling document. Ah well, heb er desondanks niet zo'n haast mee. Voordeel van elektrisch rijdenZXRY schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:20:
[...]
Heb je je VIN al door CarsBat getrokken? Heel vaak zit er bij de veilingadvertentie wel een documentje of in ieder geval een screenshot met de onderhoudshistorie.
Tesla M3LR '21
Veel gelezen hier op dit forum, en veel geleerd. Zelf weinig toegevoegd, maar dat kan nog veranderen.
Ik heb ook model 3 RWD gekocht, deze is uit 2023, dus met de LFP batterij. En deze heb ik gekocht in Duitsland. Omdat ik het toch wel een gedoe vind om een uitvoer kenteken te regelen, en de dealer er ook niet veel van af wist, heb ik een transporteur ingeschakeld. Die kosten wegen wat mij betreft ook niet op tegen opnieuw naar Duitsland gaan (met de trein) en ermee naar huis rijden.
De auto wordt over een dikke maand geleverd. Dat heeft ermee te maken dat er nog het eea aan gedaan moet worden en ik nog even een korte vakantie heb.
Als mensen hier nog vragen over hebben, stel ze gerust, en wie weet ga ik hier dan ook nog wat aan toevoegen
Ik heb ook model 3 RWD gekocht, deze is uit 2023, dus met de LFP batterij. En deze heb ik gekocht in Duitsland. Omdat ik het toch wel een gedoe vind om een uitvoer kenteken te regelen, en de dealer er ook niet veel van af wist, heb ik een transporteur ingeschakeld. Die kosten wegen wat mij betreft ook niet op tegen opnieuw naar Duitsland gaan (met de trein) en ermee naar huis rijden.
De auto wordt over een dikke maand geleverd. Dat heeft ermee te maken dat er nog het eea aan gedaan moet worden en ik nog even een korte vakantie heb.
Als mensen hier nog vragen over hebben, stel ze gerust, en wie weet ga ik hier dan ook nog wat aan toevoegen
Heb wat meer informatie kunnen vinden over het 2021 accu probleem. Zie:
https://www.reddit.com/r/TeslaModel3/s/c3qdPRV8gJ
Lijkt voornamelijk om 2021 modellen dus te gaan (niet LFP), en ik dacht voornamelijk Panasonic te lezen. Is dit een bekend iets? Aangezien iedereen op Reddit dit iedere keer aankaart.
Lijkt voornamelijk om 2021 modellen dus te gaan (niet LFP), en ik dacht voornamelijk Panasonic te lezen. Is dit een bekend iets? Aangezien iedereen op Reddit dit iedere keer aankaart.
Nja, er rijden miljoenen Tesla's rond op deze aarde, waarvan een groot deel met deze Panasonic batterijen zal zijn uitgerust. Catastrofale problemen zijn zeker niet aanwezig, het zou kunnen dat 2021 misschien een slechtere lichting was?nDirect090 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:49:
Op een internetforum zul je sowieso sneller mensen zien die problemen posten, dit soort posts kun je op elk forum van elk automerk wel vinden. Mensen waarvan hun product doet wat het moet doen, zullen veel minder snel iets daarover posten.
Daaraan toevoegend: dit accupakket is dus na zo'n 4 jaar en 62.000 kilometer kapot gegaan, en de OP geeft aan netjes naar 80% te hebben geladen en amper te hebben gesupercharged. Zelfs de matige, luchtgekoelde accupakketten in bijv. een Nissan Leaf houden het langer vol.
In dit specifieke geval is het 100% een slecht accupakket, en dus pure pech. Daarnaast is het dan gewoon een garantiekwestie en krijg je vanuit Tesla een ander accupakket erin gemonteerd, dus doet de garantie vanuit Tesla waar het voor bedoeld is.
In dit specifieke geval is het 100% een slecht accupakket, en dus pure pech. Daarnaast is het dan gewoon een garantiekwestie en krijg je vanuit Tesla een ander accupakket erin gemonteerd, dus doet de garantie vanuit Tesla waar het voor bedoeld is.
Ik zag in een facebook groep voor de model 3 dat iemand er voor zijn bedrijf meerdere heeft van bouwjaar 2021. Daarvan waren er 4 al voorzien van een nieuwe accu vertelde diegene.nDirect090 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:49:
Kan toeval zijn, maar ik vind dat iemand dan wel heel erg veel pech heeft. Of juist geluk, want dan heb je wel een goede nieuwe accu na vervanging.
Ik meen trouwens dat als je nu een nieuwe accu krijgt voor een achterwjel aangedreven versie, je altijd een LFP krijgt. Ook als die daarvoor dus een NMC had.
Volgens mij krijg je nooit een volledig 'nieuwe' accu. Het zijn altijd gebruikte/refurbished. Het 'probleem' van Panasonic batterijen heb ik volgens mij wel eens eerder iets over gelezen.fisherman schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:53:
[...]
Ik zag in een facebook groep voor de model 3 dat iemand er voor zijn bedrijf meerdere heeft van bouwjaar 2021. Daarvan waren er 4 al voorzien van een nieuwe accu vertelde diegene.
Kan toeval zijn, maar ik vind dat iemand dan wel heel erg veel pech heeft. Of juist geluk, want dan heb je wel een goede nieuwe accu na vervanging.
Ik meen trouwens dat als je nu een nieuwe accu krijgt voor een achterwjel aangedreven versie, je altijd een LFP krijgt. Ook als die daarvoor dus een NMC had.
Inmiddels ben ik een half jaar verder met de M3P 2019. Kleine 5k kilometers gereden. Rijdt nog steeds heerlijk. Wel wat aandachtspunten gehad of voor dit jaar.
- Zomerbanden set aangeschaft ~1000 euro.
- Bovenste draagarmen laten vervangen - nog onder garantie via verkopende autohandelaar
Wat nu komt:
- Droogmiddelenzak vervangen (max 6) jaar - 400 euro
- Remvloeistof check
- Remmen schoonmaken
- Remchecks / rotor inspectie.
- Daarnaast viel het me op dat bij 62-64 km/h en accelereren naar deze snelheid ik een soort (zachte) klapperende fluittoon heb. Niet persé heel erg storend, maar kan volgens mij worden opgelost.
Totale geschatte kostenraming bij Tesla voor nu: 800 euro.
Vraag me daarbij af of er echte noodzaak is voor de activiteiten omtrent remmen. Wel schrijft Tesla dat om de 20k een remvloeistof check noodzakelijk is; die doe ik sowieso..
Goedemorgen allemaal,
Ik heb onlangs een aanbetaling gedaan op een gebruikte Tesla model 3 LFP 2020 bij een niet-Tesla dealer (Nederland). Tijdens de testrit leek alles in orde, maar achteraf ben ik een aantal dingen tegengekomen die niet vooraf waren gemeld:
1. Ruitvervanging – Bij de testrit zagen we wat glasscherven. Later ontdekte ik via de veilingssite dat er melding was gemaakt van glasbreuk. De dealer bevestigde dat er een ruit is vervangen, maar kon (nog) niet aangeven welke ruit exact. Het gaat bovendien niet om een originele Tesla-ruit, maar om een aftermarket exemplaar dat volgens hen wel gecertificeerd geplaatst en gekalibreerd is.
2. Foutcode CP_a100 (InletHarnessIdInvalid) – In Service Mode verschijnt “GTW LOCKED – SPEED LIMITED”. Volgens Tesla Service duidt dit op een defect aan de laadpoortmodule of harneskabel. Dit kan alleen bij Tesla Service worden verholpen door vervanging. Ook gaven ze aan dat de auto nog een kalibratie nodig heeft en dat er een achterklep error wordt aangegeven.
Dit zijn zaken waar de dealer mij niet over heeft geïnformeerd. Als ik zelf geen navraag bij Tesla had gedaan, of in de servicemodus ging kijken had ik dit pas na levering ontdekt.
Mijn vragen aan jullie:
Heeft iemand ervaring met CP_a100 (InletHarnessIdInvalid)? Wat moest er precies vervangen worden en wat waren de kosten?
Wat betekent GTW LOCKED – SPEED LIMITED in de praktijk? Beperkt dit echt de snelheid/functionaliteit van de auto totdat het is opgelost?
Zouden jullie dit als een dealbreaker zien, of erop staan dat de dealer dit volledig bij Tesla laat oplossen vóór levering?
En hoe belangrijk is het dat ik bewijs krijg dat de ruit (en kalibratie van camera’s/sensoren) correct is uitgevoerd en de error van de achterklep is verholpen?
Ik wil zeker weten waar ik aan toe ben voordat ik definitief beslis. Alle advies/ervaringen zijn welkom 🙏
Ik heb onlangs een aanbetaling gedaan op een gebruikte Tesla model 3 LFP 2020 bij een niet-Tesla dealer (Nederland). Tijdens de testrit leek alles in orde, maar achteraf ben ik een aantal dingen tegengekomen die niet vooraf waren gemeld:
1. Ruitvervanging – Bij de testrit zagen we wat glasscherven. Later ontdekte ik via de veilingssite dat er melding was gemaakt van glasbreuk. De dealer bevestigde dat er een ruit is vervangen, maar kon (nog) niet aangeven welke ruit exact. Het gaat bovendien niet om een originele Tesla-ruit, maar om een aftermarket exemplaar dat volgens hen wel gecertificeerd geplaatst en gekalibreerd is.
2. Foutcode CP_a100 (InletHarnessIdInvalid) – In Service Mode verschijnt “GTW LOCKED – SPEED LIMITED”. Volgens Tesla Service duidt dit op een defect aan de laadpoortmodule of harneskabel. Dit kan alleen bij Tesla Service worden verholpen door vervanging. Ook gaven ze aan dat de auto nog een kalibratie nodig heeft en dat er een achterklep error wordt aangegeven.
Dit zijn zaken waar de dealer mij niet over heeft geïnformeerd. Als ik zelf geen navraag bij Tesla had gedaan, of in de servicemodus ging kijken had ik dit pas na levering ontdekt.
Mijn vragen aan jullie:
Heeft iemand ervaring met CP_a100 (InletHarnessIdInvalid)? Wat moest er precies vervangen worden en wat waren de kosten?
Wat betekent GTW LOCKED – SPEED LIMITED in de praktijk? Beperkt dit echt de snelheid/functionaliteit van de auto totdat het is opgelost?
Zouden jullie dit als een dealbreaker zien, of erop staan dat de dealer dit volledig bij Tesla laat oplossen vóór levering?
En hoe belangrijk is het dat ik bewijs krijg dat de ruit (en kalibratie van camera’s/sensoren) correct is uitgevoerd en de error van de achterklep is verholpen?
Ik wil zeker weten waar ik aan toe ben voordat ik definitief beslis. Alle advies/ervaringen zijn welkom 🙏
De auto laten maken bij Tesla, en daarna pas kopen.jeffinho7 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:25:
Goedemorgen allemaal,
Mijn vragen aan jullie:
Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.