Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tkon99
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 21:50
Lees al even mee op dit topic, leuk om te zien dat hier toch aardig wat mensen mee bezig zijn.

Net als @ryanator twijfel ik tussen nu kopen of wachten tot januari.
Ik val binnen één van de groepen die @ZXRY hierboven aanhaalde, verschil tussen leasen (nu een Cupra Born 2022) vs mobiliteitsbudget laten uitbetalen icm netto km-vergoeding is voor mij c.a. 1,000 per maand.

Heb zojuist vanuit de RDW kentekendatabase een export gemaakt van Model 3s en deze afgezet in de tijd & op massa ledig voertuig (om verschil tussen SR+ en LR te laten zien). Wat blijkt: in december 2019 zijn c.a. 7600 LRs op kenteken gezet en c.a. 4500 SR+. De grootste batch moet dus nog komen. Daarmee heb ik besloten te wachten tot januari. Gevoelsmatig zie ik de prijs de afgelopen week ook toenemen, waarschijnlijk doordat de batch van oktober (relatief beperkte aantallen) nu geveild is en die van november nog moet komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQi8i4dGvyt8pxCyLz-j-GK9js4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wX2NQdVqmkz2R8COwZboutGD.png?f=user_large

Mijn idee is nu om de veilingen van de leasemijen in de gaten te gaan houden richting januari en daarnaast de prijzen & aantallen te monitoren via Gaspedaal. Idee zou zijn een LR te vinden met 100k km voor 20k.
Edit: analyse obv eerste toelating ipv tenaamstelling

[ Voor 6% gewijzigd door tkon99 op 17-11-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:40
ryanator schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:41:
[...]

Die 330 op 100% is de berekening van verkoper. Werkt het ook echt zo? Nu staat ie met 26% op 86km

Verkoper heeft geen laadpaal in de zaak en wilt hem niet vandaag hele dag aan de openbare lader laten staan. Iets met onverzekerd en overbodig. dus moet het morgen voor ik kom iets opladen. Ik verzocht hem naar 50% te laden zodat ik een wat betere rekensom kan doen. Range 2x
Hij had hem ook gewoon het hele weekend aan de granny kunnen hangen. Er is een verschil tussen niet willen en niet kunnen. Dit in combinatie met het feit dat hij aangeeft dat de aangegeven range kan komen door het rijgedrag van de vorige eigenaar zou mij 0% vertrouwen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-04 22:40

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Dersan schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:12:
[...]

Hij had hem ook gewoon het hele weekend aan de granny kunnen hangen. Er is een verschil tussen niet willen en niet kunnen. Dit in combinatie met het feit dat hij aangeeft dat de aangegeven range kan komen door het rijgedrag van de vorige eigenaar zou mij 0% vertrouwen geven.
Dat kan helaas niet met een onverzekerde auto op de openbare weg het hele weekend onbewaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ryanator schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:30:
[...]

Dat kan helaas niet met een onverzekerde auto op de openbare weg het hele weekend onbewaakt
De Tesla is geleverd met een granny lader waarmee je de auto via een regulier stopcontact te laden, dat kan dus gewoon in zijn eigen zaak

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:08
tkon99 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:04:
Mijn idee is nu om de veilingen van de leasemijen in de gaten te gaan houden richting januari en daarnaast de prijzen & aantallen te monitoren via Gaspedaal. Idee zou zijn een LR te vinden met 100k km voor 20k.
[...]
Waar kun je de veilingen van leasemaatschappijen in de gaten houden?

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:03
https://www.reddit.com/r/...trol_arm_issue/?rdt=56679

Eenvoudige oplossing voor de krakende draagarmen: vet inspuiten met een naald

diskeltische lurker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tkon99
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 21:50
marvel27 schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:18:
[...]

Waar kun je de veilingen van leasemaatschappijen in de gaten houden?
Hierbij een voorbeeld: https://nl.bca-europe.com/search?bq=saleid_exact:9aa26c0f-a2a1-ef11-b86d-005056b50caa|make_exact:Tesla&saleHeader=true&cultureCode=nl-NL

Let wel: je kunt als particulier niet bieden via BCA, het geeft meer een idee van de hoeveelheid aanbod.

[ Voor 14% gewijzigd door tkon99 op 17-11-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
tkon99 schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:38:
[...]

Hierbij een voorbeeld: https://nl.bca-europe.com/search?bq=saleid_exact:9aa26c0f-a2a1-ef11-b86d-005056b50caa|make_exact:Tesla&saleHeader=true&cultureCode=nl-NL

Let wel: je kunt als particulier niet bieden via BCA, het geeft meer een idee van de hoeveelheid aanbod.
Wel leuk als je hier de uitkomsten kan volgen. Ik kan hier geen open data of API van vinden :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:38
revolution-nl schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:39:
[...]

Nee de resterende km’s bij de accu zijn niet op basis van het rijgedrag maar is statisch op basis van de WLTP.

Toen ik mijn in 2019 ophaalde stond deze op 374km toen ik hem wegdeed na 130k km 334km waarbij Tessy een degradatie meette van 12,5%

330km rated is gemiddeld voor een 2019SR
Volgensmij is de range schatting op basis van de EPA range, niet die WLTP range, de EPA is wat realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:17
Waar houden jullie alle (toekomstige) tweedehands Tesla 3's in de gaten? Ik houd zelf MP elke dag in de gaten, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zijn auto's verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cereal schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:48:
[...]

Volgensmij is de range schatting op basis van de EPA range, niet die WLTP range, de EPA is wat realistischer.
Klopt!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Red devil schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:18:
Waar houden jullie alle (toekomstige) tweedehands Tesla 3's in de gaten? Ik houd zelf MP elke dag in de gaten, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zijn auto's verkoopt.
Marktplaats of autoscout, als je er snel bij bent en direct belt en kan langskomen lukt het wel. Ik ga zelf (als de tesla oké is) morgen aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:17
ryanator schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:48:
[...]

Marktplaats of autoscout, als je er snel bij bent en direct belt en kan langskomen lukt het wel. Ik ga zelf (als de tesla oké is) morgen aankopen.
Thanks! Heb even gechecked

Tesla 3 - tot 175k - tot 20k
142 resultaten voor MP en 145 voor AutoScout/Gaspedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Red devil schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:53:
[...]

Thanks! Heb even gechecked

Tesla 3 - tot 175k - tot 20k
142 resultaten voor MP en 145 voor AutoScout/Gaspedaal
Zou ook even op km filteren als je dat belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
De Tesla die ik morgen ga bezichtigen heeft een terugroep actie openstaan. Is dit zorgelijk? Blijkbaar is dit nog niet verholpen..

De kabel van de achteruitkijkcamera kan beschadigen door het herhaaldelijk openen en sluiten van de kofferklep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37

killercow

eth0

ryanator schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:33:
De Tesla die ik morgen ga bezichtigen heeft een terugroep actie openstaan. Is dit zorgelijk? Blijkbaar is dit nog niet verholpen..

De kabel van de achteruitkijkcamera kan beschadigen door het herhaaldelijk openen en sluiten van de kofferklep.
Dat is een relatief simpele ingreep die ze op locatie komen verhelpen. Bij ons ondanks de hoge kmstand (en dus buiten garantie) gratis.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:22
Ik volg bca (met account) al bijna 2 maanden, voornamelijk voor AWD & Performance met max 100k kilometers. Prijzen stabiliseren een beetje voor mijn gevoel en er is veel activiteit per auto.

Het massale overaanbod zonder kopers heb ik niet terug gezien

Awd hangt inkoop momenteel nog steeds net over de 20/21k euro. Wat tegenvalt is dat er veel dingen aan mankeren, denk aan deuken, krassen, banden op (gelijk 1000 euro) en sterretjes / breuken in het glas (ook niet goedkoop +/- 1200 euro. Goed opletten dus. Dat is na 20 auto's /biedingen vaak de reden geweest dat ik ben afgehaakt.

Op marktplaats staan ze verkoop vaak rond de 24/25k.

Performance zijn lastig te krijgen omdat er weinig zijn. Die gaan inkoop zeker nog voor 23 tot 25k. Verkoop richting 30k.

De SR+ is er in bulk, niet zo op gelet maar meestal rond de 15k, soms veel goedkoper als ze 2 ton hebben gelopen, rond de 11/12k. Lr rond de 18, zelfde verhaal als sr+.

Persoonlijk denk ik dat het nog wel wat zakt maar zeker niet massaal dat er niet voldoende kopers zijn. Ik denk dat er dan meer op export gaat.

Ik ben uiteindelijk tot mijn verbazing niet voor een Tesla gegaan maar heb een mooie e-tron 55 advanced met weinig km op de kop getikt voor bijna hetzelfde geld (75%! afschrijving in 5 jaar). Kan fout aflopen met dure reparaties maar we gaan het zien. E tron 50 doet rond de 20k op dit moment en de duurdere nog steeds ruim 30+ en alles er tussen in.

Eqc (dat was de favoriet en tevens minste aanbod) is ook nog een leuke maar gaan allemaal voor 33k +.

[ Voor 4% gewijzigd door wm1234 op 18-11-2024 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
wm1234 schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:35:
Ik volg bca (met account) al bijna 2 maanden, voornamelijk voor AWD & Performance met max 100k kilometers. Prijzen stabiliseren een beetje voor mijn gevoel en er is veel activiteit per auto.

Awd hangt inkoop momenteel nog steeds net over de 20/21k euro. Wat tegenvalt is dat er veel dingen aan mankeren, denk aan deuken, krassen, banden op (gelijk 1000 euro) en sterretjes / breuken in het glas (ook niet goedkoop +/- 1200 euro. Goed opletten dus. Dat is na 20 auto's /biedingen vaak de reden geweest dat ik ben afgehaakt.

Performance zijn lastig te krijgen omdat er weinig zijn. Die gaan inkoop zeker nog voor 23 tot 25k. Verkoop richting 30k.

De SR+ is er in bulk, niet zo op gelet maar meestal rond de 15k, soms veel goedkoper als ze 2 ton hebben gelopen, rond de 11/12k. Lr rond de 18, zelfde verhaal als sr+.

Persoonlijk denk ik dat het nog wel wat zakt maar zeker niet massaal dat er niet voldoende kopers zijn. Ik denk dat er dan meer op export gaat.

Ik ben uiteindelijk tot mijn verbazing niet voor een Tesla gegaan maar heb een mooie e-tron 55 advanced met weinig km op de kop getikt voor bijna hetzelfde geld (75%! afschrijving in 5 jaar). Kan fout aflopen met dure reparaties maar we gaan het zien. E tron 50 doet rond de 20k op dit moment en de duurdere nog steeds ruim 30+ en alles er tussen in.

Eqc (dat was de favoriet en tevens minste aanbod) is ook nog een leuke maar gaan allemaal voor 33k +.
Thanks, nu weet ik gelijk dat ik onderhandelingsruimte heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
@ryanator ligt er ook een beetje aan hoe lang ze staan, sommige handelaren hebben 1/2 maanden terug ingekocht en die hebben hogere inkoopprijzen. Komen ook nog wat kosten bij op aankoopprijs, 500 euro veilingkosten + transport ook 200 euro. Je moet een auto ook nog poetsen, wat kleine plekjes aanpakken en ze moeten natuurlijk ook een boterham verdienen.

Marges op Tesla's zijn niet zo gek hoog, als je het mij vraagt en soms zelfs risicovol laag. Ik denk daarom dat je niet veel onderhandelingsruimte hebt maar laat het weten hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:21
Cereal schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:19:
[...]

Ja, als er geen cc gekoppeld is aan je tesla account kun je niet "inpluggen, laden en wegrijden". Geen idee of je op andere manieren ook kunt betalen, maar over deze melding zou ik me geen zorgen maken, dat is met een paar klikken geregeld.
Pardon? Zeker wel, ik doe het altijd met mn S. Nog nooit betaalgegevens ingevoerd. Wel de SC01 (of SC05?) code in de optielijst ;)
ryanator schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:35:
Hoe pakken jullie het onderhandelen aan? Doe je dit (telefonisch of via marktplaats) van tevoren of ter plekke bij de garage? Nog niet eerder zelfstandig een auto aangeschaft namelijk en benieuwd naar de speling. Heb namelijk al te horen gekregen van meerdere garages dat ze niets met de prijs kunnen doen, omdat die al laag zijn en het lage marges verhaal.
Zeker als je niets in te ruilen hebt en gewoon cash kunt betalen, is het echt een kopersmarkt hoor. Auto's zat voor je geld, doe een eerlijk bod nadat je de auto gezien hebt. Desnoods later per mail of telefoon.

Take your time, het gaat niet om een zeldzame auto oid, trek je niet teveel aan van de bekende truukjes van de verkoper. Zo heb ik mensen bij Vaarland gezien die een voorlopig koopcontract tekenden voordat ze gingen proefrijden 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door _Anvil_ op 18-11-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
_Anvil_ schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:07:
[...]

Pardon? Zeker wel, ik doe het altijd met mn S. Nog nooit betaalgegevens ingevoerd. Wel de SC01 (of SC05?) code in de optielijst ;)

[...]

Zeker als je niets in te ruilen hebt en gewoon cash kunt betalen, is het echt een kopersmarkt hoor. Auto's zat voor je geld, doe een eerlijk bod nadat je de auto gezien hebt. Desnoods later per mail of telefoon.

Take your time, het gaat niet om een zeldzame auto oid, trek je niet teveel aan van de bekende truukjes van de verkoper. Zo heb ik mensen bij Vaarland gezien die een voorlopig koopcontract tekenden voordat ze gingen proefrijden 8)7
Vind het wel meevallen qua kopersmarkt. Tuurlijk zijn er genoeg, maar bedrijven zijn niet bereid om echt substantieel veel van de prijs af te doen. Euro of 600 lukt nog wel moet ik zeggen maar meer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Leuk om te delen trouwens, de ''gereserveerde'' tesla waar ik zo bij zou gaan kijken (lees: al naar onderweg was) was reeds verkocht omdat iemand het direct op kon halen. Verkoper bleef er telefonisch nonchalant onder en gaf aan er niet wakker van te liggen, probeerde me wel nog een ander model te verkopen.

Niet mijn manier van zaken doen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
_Anvil_ schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:07:
[...]

Onbeperkt levenslang superchargen bij je Model S? Helaas was dat geen optie bij de Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Ik heb er nu een waar ik woensdag voor ga kijken, maar de eigenaars historie vind ik een beetje gek. 5 eigenaars incl leasemaatschappijen? Wat is überhaupt een fleetowner.. Iemand die deze kan verklaren?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9KpnNQLBfdE5xwCd6uJKiG3Olo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a25tdlDulDMSNmqVxbznfx5T.png?f=fotoalbum_large

En even die van de RDW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5bc81LrBSIh9WvWW8vLf8DlK00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CLgcQO6Dza29bLLi6kBTw3Io.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:54
Exact 5 jaar in de lease geweest en daarna door de handel heen gegaan, opzich niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
megabeat schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:55:
Exact 5 jaar in de lease geweest en daarna door de handel heen gegaan, opzich niet vreemd.
Niet vreemd dat het zo vaak van eigenaar wisselde? Ik zou denken dat het 5 jaar in handen is van de leasemij en dan veiling en garage gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
wm1234 schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:35:

Deze prijzen die je daar ziet lijken mij de prijs inclusief de vraag vanuit export. Het is een internationale veilingsite.

Het aanbod op de veiling lijkt mij een rest-stroom. Alle goede auto's kan je met gemak ik een veiliger kanaal uitzetten. Misschien zelfs ver vooruit verkopen ("zo'n tesla SR+ in goede staat met 95-100K kilometer in ongeveer novemnber") - dan is het restprijs-risico ook weg bij de leasemaatschappij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
@ANdrode Wat je zegt klopt wel maar export betekent ook transport, belasting en andere kosten rondom documenten. Lees meer gedoe, dat kan alleen als de prijs laag genoeg is. Als er in Nederland prima prijzen worden betaald, is export bijna niet mogelijk omdat het te duur wordt.

Persoonlijk denk ik dat er wel wat via reguliere kanalen gaan maar het meeste op de de veiling. De meeste lease partijen doen 100'en auto's per sessie (rond de 200) en vaak 3x per week. Je zou eens kunnen kijken hoeveel ze per jaar doen maar toch bijna 31.000 per jaar capaciteit exclusief de andere veilingen en mensen die de auto overnemen.

Voorbeeld: Per jaar krijgt Arval zo’n 17.000 leaseauto’s terug. Een groot deel verkopen wij via onze eigen veiling. Een speciale selectie bieden wij aan voor verkoop aan particulieren

[ Voor 16% gewijzigd door wm1234 op 18-11-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
wm1234 schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:49:
Voorbeeld: Per jaar krijgt Arval zo’n 17.000 leaseauto’s terug. Een groot deel verkopen wij via onze eigen veiling. Een speciale selectie bieden wij aan voor verkoop aan particulieren
Een groot deel verkopen wij via onze eigen veiling.

Ik denk dat dit publieke veilingplatform een rest-stroom is. Als je de massa hebt om klanten te trekken hoef je maar wat extra opbrengst (en lagere kosten) te hebben om dit de moeite waard te laten zijn.

Auto's met een vlekje (noodzakelijk onderhoud, incourante stand) gaan dan naar het derden-platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
ryanator schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:41:
[...]

Niet vreemd dat het zo vaak van eigenaar wisselde? Ik zou denken dat het 5 jaar in handen is van de leasemij en dan veiling en garage gaat.
Ja opzich komt dat vaker voor, autobedrijven onderling handelen ook. Ik zou pas schrikken als er in korte tijd meerdere particuliere eigenaren zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
@ANdrode BCA is een verzamelplatform van alle veilingen van die lease maatschappijen, dat is het aanbod wat je ziet. BCA is alleen de intermediair in de meeste gevallen. Dus je ziet de veiling van Arval bijvoorbeeld op de site van BCA. Zelf organiseren ze ook veilingen (dealers kunnen ook hun minder courante handel inleveren bijv., daar doel jij op) maar de bulk is van die 3'en partijen, waarvan BCA dan 1 bieder is, namens jou (of de andere hoogste bieder).

Je hebt verschillende soorten veilingen maar de meeste gaan op inschrijving, iedereen heeft een envelopje met een prijs/nummer met een eind datum. De hoogste bieder krijgt hem. Vanuit BCA mag ook iedereen meedoen en BCA geeft alleen de hoogste door op het portaal van Arval, namens BCA. Voor die service rekenen ze 500 euro. Jij kan wel de hoogste zijn namens BCA maar er kan altijd nog iemand overheen vanuit een andere aanbieder. Dat heb ik ongeveer 5x gehad.

Daarnaast heb je ook andere veilingen, ook eigen veilingen waar je wel kan op bieden of een mix per aanbieder. Bijvoorbeeld Athlon heeft open biedingen en gesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door wm1234 op 18-11-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:46
Ik sprak vandaag een collega die navraag had gedaan voor zijn SR+ met 90-100K km op de teller. Loopt in december uit de lease. Vragen ze gewoon 19,5k voor, dus hij heeft vriendelijk bedankt.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
VidaR-9 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:03:
Ik sprak vandaag een collega die navraag had gedaan voor zijn SR+ met 90-100K km op de teller. Loopt in december uit de lease. Vragen ze gewoon 19,5k voor, dus hij heeft vriendelijk bedankt.
Geen hele gekke prijs vind ik hoor. Kijk maar eens naar M3’s met vergelijkbare km standen op mp

[ Voor 8% gewijzigd door ryanator op 18-11-2024 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:41
ryanator schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:59:
[...]

Geen hele gekke prijs vind ik hoor. Kijk maar eens naar M3’s met vergelijkbare km standen op mp
Eens. Voor zover ik weet geven de meeste leasemaatschappijen ook helemaal niet (zoveel) korting bij het privé overnemen van een auto. Voor het overnemen voor een vriendenprijs zal je waarschijnlijk bepaalde ingangen moeten hebben.

Hét grote voordeel van het privé overnemen van je leaseauto is dat je weet hoe je er mee bent omgegaan en hoe het voertuig is onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Weet iemand hier welke kabels je allemaal bij een SR+ 2019 zou moeten krijgen? Heb een afspraak bij een zaak maar op de foto zie ik enkel de blauwe oplaad kabel. (Fase 2). Bij anderen zie ik dan weer een tas met grijze kabel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:40
Cereal schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:40:
[...]

Onbeperkt levenslang superchargen bij je Model S? Helaas was dat geen optie bij de Model 3.
Alleen voor de eerste eigenaar toch?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
De grannycharger zou er ook bij moeten zitten (zodat je met een normaal 220v stopcontact kunt laden). De kleur van de type2 laadkabel maakt niet zoveel uit, bij mijn LR 2019 destijds zat een gele..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:21
ryanator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:41:
Weet iemand hier welke kabels je allemaal bij een SR+ 2019 zou moeten krijgen? Heb een afspraak bij een zaak maar op de foto zie ik enkel de blauwe oplaad kabel. (Fase 2). Bij anderen zie ik dan weer een tas met grijze kabel staan.
In die tas zit je granny verloopstuk + laadkabel (220v).

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Cereal schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:45:
De grannycharger zou er ook bij moeten zitten (zodat je met een normaal 220v stopcontact kunt laden). De kleur van de type2 laadkabel maakt niet zoveel uit, bij mijn LR 2019 destijds zat een gele..
Op de foto’s zie ik alleen dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP85vPzFTiBVSMm8H1MoOKUpw-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFBcxT0hnQ26t3caVx6r6dAr.jpg?f=fotoalbum_large

Geen foto van de frunk, wellicht dat hij daar in zit. Auto komt morgen binnen en ga morgen kijken

[ Voor 6% gewijzigd door ryanator op 19-11-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
ryanator schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:59:
[...]
Die zijn er vanaf die prijs ongeveer inderdaad, maar daar zit nog een marge op.

Ik ben er ook nog steeds van overtuigd dat de prijs nog wel een paar K gaat dalen eind december en dat de leasemij er dan niet meer dan 15 voor gaat krijgen als ze het aan de handel verkopen. Voor mijn gevoel proberen ze hier nog iets meer te verdienen aan de berijder terwijl ze allang blij mogen zijn dat iemand de auto wil kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
VidaR-9 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:20:
[...]

Die zijn er vanaf die prijs ongeveer inderdaad, maar daar zit nog een marge op.

Ik ben er ook nog steeds van overtuigd dat de prijs nog wel een paar K gaat dalen eind december en dat de leasemij er dan niet meer dan 15 voor gaat krijgen als ze het aan de handel verkopen. Voor mijn gevoel proberen ze hier nog iets meer te verdienen aan de berijder terwijl ze allang blij mogen zijn dat iemand de auto wil kopen.
Ik zou daar niet op rekenen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
ryanator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:33:
[...]
We zullen het zien - ik denk dat wij particulieren dan wel tussen de 17-18k een Model 3 met minder dan 100k km kunnen kopen ;)

Voor mijn collega boeit het niet zo. Die heeft allang nieuwe leaser klaarstaan. Hij zat alleen te kijken of dit misschien interessant was ter vervanging van de tweede auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37

killercow

eth0

ryanator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:33:
[...]

In december zijn d meeste pas geleverd. zo'n 12k stuks. Dat is een factor 3 meer dan in November
https://teslamotorsclub.c...75874/page-4#post-4354440
Heck, zelfs november was grotendeels aan het einde van de maand pas. Op de markt zie je nu een restje van de 5k van Oktober, de 300 van September, en wellict 1500 van November.
Eind december zijn er dus 12 van december, en nog eens 2000 van november 5 jaar oud. Tuurlijk zal niet alles lease zijn, maar het gros staat op naam van bedrijven, en gaat waarschijnlijk dus uit de bijtelling naar prive of in de verkoop.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
VidaR-9 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:39:
[...]

We zullen het zien - ik denk dat wij particulieren dan wel tussen de 17-18k een Model 3 met minder dan 100k km kunnen kopen ;)

Voor mijn collega boeit het niet zo. Die heeft allang nieuwe leaser klaarstaan. Hij zat alleen te kijken of dit misschien interessant was ter vervanging van de tweede auto.
Ik hou zelf rekening met rond de 17k voor <130k km. Met mijn huidige privékilometrage zou ik dan nog lang met de auto kunnen doen. Jouw inschatting zou helemaal mooi zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
ZXRY schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:02:
[...]

Ik hou zelf rekening met rond de 17k voor <130k km. Met mijn huidige privékilometrage zou ik dan nog lang met de auto kunnen doen. Jouw inschatting zou helemaal mooi zijn :)
Dat klinkt realistisch. Ik zelf heb meerdere afspraken staan voor rond de 110k km voor 18k. Ik voorzie toch echt dat 17-18k de grote lijn wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik snap eigenlijk niet zo waarom, mensen bij een EV nog steeds zo kritisch naar km stand kijken, een EV heeft slechts een fractie van de slijtage delen van een ICE, zeker bij een Tesla kan je vooral al een prima inschatting maken van de accu gezondheid. De drive-unit van een Model 3 is eigenlijk probleemloos, wat rest zijn de draagarmen, schokdempers en banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:00:
Ik snap eigenlijk niet zo waarom, mensen bij een EV nog steeds zo kritisch naar km stand kijken, een EV heeft slechts een fractie van de slijtage delen van een ICE, zeker bij een Tesla kan je vooral al een prima inschatting maken van de accu gezondheid. De drive-unit van een Model 3 is eigenlijk probleemloos, wat rest zijn de draagarmen, schokdempers en banden.
Eens, maar het gaat erom wat de markt denkt. En gezien de advertenties en bijbehorende prijzen lijkt de markt wél veel waarde te hechten aan km-stand (lees: Model 3's met lagere km-standen zijn doorgaans duurder). Adverteren met de SOH lijkt mij interessanter maar doen veel handelaren niet. Blijkbaar is dat voor veel kopers geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:53
VidaR-9 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:20:
[...]
Ik heb vooral het gevoel dat de prijs die leasemaatschappijen doorgeven, gebaseerd is op wat ze 4-5 jaar geleden verwachtten dat ze nu waard zouden zijn, en dat de praktijk hen nog moet inhalen.

Maar geen idee hoe dat precies werkt.
Precies, zijn die dingen niet ontworpen om een miljoen kilometers te maken :*)? (Al waren de eerste motoren bij tesla's misschien niet geheel probleemloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Het is toch iets mentaals voor velen. Daarnaast zou je kunnen speculeren dat een Tesla van 100k ''minder gebruikt'' is dan een Tesla met 150k. Maar klopt verder wat je zegt, de accu is het belangrijkst.

Zelf heb ik morgen weer een proefrit staan van eentje die morgen binnenkomt. 112k km voor 18k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik kijk er zelf vooral naar vanuit de gedachte hoe lang Tesla nog garantie op de accu geeft. Naast leeftijd geldt ook kilometers.

8 jaar /160.000 km (Model 3 SR)
8 jaar / 192.000 km (Model 3, Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:50
Nou de techniek zal inderdaad niet zozeer het probleem zijn voor mij. Wat ik wel zie, is dat het interieur niet het eeuwige leven heeft. En dat is ook niet raar als er iemand >150k in heeft zitten sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

renegrunn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:15:
[...]

Nou de techniek zal inderdaad niet zozeer het probleem zijn voor mij. Waar ik wel zie, is dat het interieur niet het eeuwige leven heeft. En dat is ook niet raar als er iemand >150k in heeft zitten sturen.
En dat is nu typisch is wat je heel goed kan bekijken bij een bezichtiging. Daarnaast zie je vaak dat auto's die in korte tijd veel hebben gereden er vaak beter uitzien als auto's die veel gebruikt zijn voor korte ritjes met veel in -uitstap bewegingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Farmerwood schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:34:
[...]

Ik kijk er zelf vooral naar vanuit de gedachte hoe lang Tesla nog garantie op de accu geeft. Naast leeftijd geldt ook kilometers.

8 jaar /160.000 km (Model 3 SR)
8 jaar / 192.000 km (Model 3, Y)
Die kan ik nog begrijpen, tegelijk is het echt enorm zeldzaam dat een accupakket van een Model 3 vervangen moet worden door een defect.

Met de ervaring die ik heb met Tesla qua betrouwbaarheid en de verhalen lees die ik lees op het forum zou ik het wel aandurven om een exemplaar met >220k km, aan te kopen, sterker nog de kans is groot dat ik dat ga doen ook 8)

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:21:
[...]
Die kan ik nog begrijpen, tegelijk is het echt enorm zeldzaam dat een accupakket van een Model 3 vervangen moet worden door een defect.
Bij een vriendin van me is het hele pakket vervangen. Nog net binnen garantie. Anders had het 11k gekost zei ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Farmerwood schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:25:
[...]

Bij een vriendin van me is het hele pakket vervangen. Nog net binnen garantie. Anders had het 11k gekost zei ze.
Dat is wel heel bijzonder, dit was een 3?
Jaartal km -stand type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:21:
[...]

En dat is nu typisch is wat je heel goed kan bekijken bij een bezichtiging. Daarnaast zie je vaak dat auto's die in korte tijd veel hebben gereden er vaak beter uitzien als auto's die veel gebruikt zijn voor korte ritjes met veel in -uitstap bewegingen etc.
Over bezichtigingen gesproken. Naast draagarmen en accu, wat is raadzaam om bij Tesla’s te controleren? Ben zelf bezig met een lijst maken voor als ik langs ga, kan die ook weer delen in dit forum natuurlijk

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ryanator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:10:
[...]

Over bezichtigingen gesproken. Naast draagarmen en accu, wat is raadzaam om bij Tesla’s te controleren? Ben zelf bezig met een lijst maken voor als ik langs ga, kan die ook weer delen in dit forum natuurlijk
Achterlichten op vocht , en of de verlichting op de kofferbak ook werkt.

Check of er terugroep acties open staan (bekabeling kofferbak)

Controleer ook de binnenkant van de banden op profiel (uitlijning)

Controleer de kachel en de airco.

Controleer op scheuren in het glazen panorama dak.

Controleer de achterrij verwarming op onderbrekingen omdat deze doorgebrand is of een scheur in het glas, of kijk of deze functioneert.

Navigeer naar een supercharger om te kijken of het voorverwarmen goed gaat, bij een probleem met bijv. de superbottle krijg je een foutmelding

Over een foutmelding gesproken, ga naar het service menu en controleer op foutcodes, dit geeft een goede indicatie van problemen in het recente verleden.

Check of de laadkabel en granny lader aanwezig is

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2024 20:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:43
ryanator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:10:
[...]

Lijkt me een goed idee omdat dan gelijk in de topicstart te zetten :)

Ik heb nog:
- waterschade in de kofferbak, kan duiden op slechte rubbers bij de acherklep.
- lak kwaliteit (vooral bij zwart)
- panorama dak kan knarsen bij snelheden boven de 100 km/h
- controleer of het kabelboomprobleem (achterklep) is opgelost
- de achterruitverwarming wil ook nog wel eens de geest geven, controleer of die nog werkt
- achterlichten hebben wel eens last van condens, of stoppen ermee

Bronnen:
- https://www.autoweek.nl/a...del-3-als-occasion-zoekt/
- https://topgear.nl/autoni...erop-letten-bij-aanschaf/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Is de terugroep actie zo’n groot probleem? Ik heb meerdere gezien waarbij dit nog moest worden gedaan, dat kan je uiteraard nog zelf gratis laten fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Wat ik me overigens afvroeg, als een autobedrijf zo’n tesla binnen krijgt. Fixen ze dan nog gebreken of schades indien aanwezig? Of wordt dit na de lease al gedaan voor/na de veiling.

In mijn geval komt de auto morgen binnen en kom ik meteen morgen kijken. Lijkt me balen om dan schades etc te constateren.

[ Voor 3% gewijzigd door ryanator op 19-11-2024 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
ryanator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:53:
Wat ik me overigens afvroeg, als een autobedrijf zo’n tesla binnen krijgt. Fixen ze dan nog gebreken of schades indien aanwezig? Of wordt dit na de lease al gedaan voor/na de veiling.

In mijn geval komt de auto morgen binnen en kom ik meteen morgen kijken. Lijkt me balen om dan schades etc te constateren.
Ik had dus recent het aanbod liggen om de Model 3 van een buurman over te nemen die uit de lease ging.
Die had wat schade aan de achterklep en dat was al een beetje gaan roesten. Mocht hij niet meer laten repareren omdat de lease bijna voorbij was.

Heb zelf ook jarenlang een leaseauto gehad en meerdere keren ook ingeleverd. De ervaring leert dat tegen het einde zaken die nog net kunnen, zoals 1.7 mm profiel op de banden, echt niet aangepakt worden. Dat is voor de volgende eigenaar.

Ik rij nu een ex-lease auto en die had idd ook direct nieuwe banden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Farmerwood schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:15:
[...]

Ik had dus recent het aanbod liggen om de Model 3 van een buurman over te nemen die uit de lease ging.
Die had wat schade aan de achterklep en dat was al een beetje gaan roesten. Mocht hij niet meer laten repareren omdat de lease bijna voorbij was.

Heb zelf ook jarenlang een leaseauto gehad en meerdere keren ook ingeleverd. De ervaring leert dat tegen het einde zaken die nog net kunnen, zoals 1.7 mm profiel op de banden, echt niet aangepakt worden. Dat is voor de volgende eigenaar.

Ik rij nu een ex-lease auto en die had idd ook direct nieuwe banden nodig.
Dat wordt dus extra kritisch zijn morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:26
Is het ook niet zo dat een autobedrijf jou als consument altijd een jaar garantie moet geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:00
ryanator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:48:
[...]

Dat wordt dus extra kritisch zijn morgen :)
Klopt, een leasemaatschappij moet de APK doen, maar de rest kan worden uitgesteld als het contract aan het einde komt. Dit kan onderhoud, banden, schades, etc zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
michaeltb schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:58:
Is het ook niet zo dat een autobedrijf jou als consument altijd een jaar garantie moet geven?
Dat klopt, dat is de wettelijke garantie. Daarnaast heb je ook nog aanvullende garantie die je bij veel autobedrijven kan kopen, zowel in termijn als in dekking, zoals via BOVAG.

Maar je kunt je als consument altijd beroepen op non-conformiteit. Voor elk product is die termijn anders, van een nieuwe wasmachine mag je wel uitgaan dat deze langer dan 3 jaar meegaat, maar voor een tweedehands auto is dat 1 jaar.

Ik had wel een beetje verwacht dat met die accupakketten, veel autobedrijven de gok niet zouden durven wagen i.v.m. deze wettelijke garantie. Dat lijkt wel mee te vallen gezien hoeveel verschillende bedrijven Model 3's aanbieden. De kans op een catastrofale fout in het accupakket is in dat ene jaar natuurlijk ook niet heel groot, en je hebt wel veel minder bewegende onderdelen t.o.v. een brandstofauto. Dat betekent dan ook weer minder kans op een consument die zich beroept op non-conformiteit.

[ Voor 4% gewijzigd door ZXRY op 20-11-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
ZXRY schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:49:
[...]

Dat klopt, dat is de wettelijke garantie. Daarnaast heb je ook nog aanvullende garantie die je bij veel autobedrijven kan kopen, zowel in termijn als in dekking, zoals via BOVAG.

Maar je kunt je als consument altijd beroepen op non-conformiteit. Voor elk product is die termijn anders, van een nieuwe wasmachine mag je wel uitgaan dat deze langer dan 3 jaar meegaat, maar voor een tweedehands auto is dat 1 jaar.

Ik had wel een beetje verwacht dat met die accupakketten, veel autobedrijven de gok niet zouden durven wagen i.v.m. deze wettelijke garantie. Dat lijkt wel mee te vallen gezien hoeveel verschillende bedrijven Model 3's aanbieden. De kans op een catastrofale fout in het accupakket is in dat ene jaar natuurlijk ook niet heel groot, en je hebt wel veel minder bewegende onderdelen t.o.v. een brandstofauto. Dat betekent dan ook weer minder kans op een consument die zich beroept op non-conformiteit.
Veel bedrijven melden wel dat het een meeneem prijs is en ze geen garantie hanteren op de auto. Dus wettelijk mag dit eigenlijk niet? En wat zou er onder die 1-jarige garantie vallen? Ook problemen als draagarmen etc

[ Voor 3% gewijzigd door ryanator op 20-11-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
ryanator schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:02:
[...]

Veel bedrijven melden wel dat het een meeneem prijs is en ze geen garantie hanteren op de auto. Dus wettelijk mag dit eigenlijk niet? En wat zou er onder die 1-jarige garantie vallen? Ook problemen als draagarmen etc
Het kan best dat ze zeggen geen garantie te hanteren, maar dat doet niets af aan je wettelijke garantie die je als consument hebt. Dat zijn dus loze woorden, en je hebt gewoon recht op de wettelijke garantie. Zelf zou ik liever geen zaken doen met zo'n bedrijf, want je recht hebben is niet hetzelfde als je recht krijgen.

Daarnaast heb je als koper natuurlijk wel een onderzoeksplicht, maar de mededelingsplicht van een professionele handelaar weegt zwaarder. Ik zou zelf als consument bijvoorbeeld wel altijd een proefrit maken, dat helpt met het voldoen aan de onderzoeksplicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
Onder die 1-jarige wettelijke garantie valt alles wat 'non-conform' is. Daar zit ook meteen de crux, non-conformiteit is casuïstisch en elk geval is anders. Je mag van een 20 jaar oude auto met 300.000 km gelopen minder verwachten dan van een 2 jaar oude auto met 20.000 km gelopen.

Als jij een auto koopt waar de draagarmen nog goed van waren, je hebt netjes je onderzoeksplicht gedaan, en na 6 maanden begint de boel ontzettend te piepen en gebreken te vertonen, dan is dat in beginsel non-conform en dan mag je een reparatie verwachten. Want; de draagarmen waren nog niet defect ten tijde van aankoop (na je onderzoek d.m.v. een proefrit). Bij dit laatste geldt ook weer dat het logisch is dat jij als koper minder vakkennis hebt van autotechniek dan een professionele handelaar. De bewijslast ligt het eerste jaar in principe bij de verkoper.

Je ziet het denk ik al aan het gebruik van termen als 'in beginsel' en 'in principe', het recht is zelden zwart-wit en ook met dit soort gevallen komt het aan op details. Ik zou zelf wel bij de verkoper aankloppen met defecte draagarmen na 6 maanden in ieder geval.

[ Voor 17% gewijzigd door ZXRY op 20-11-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Hoe controleer je of de draagarmen slecht zijn? Laatst een proefrit in een 2019 LR gemaakt, en daar klapperde de voorkant nogal bij onregelmatig wegdek, zegt dit iets over de draagarmen? Of kun je het ook stationair testen door bijv op 't spatscherm te gaan zitten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het algemene probleem was piepende draagarmen. Als de auto op en neer ging dan piept het, ook als hij stil staat.
De voorkant die klappert lijkt meer de vering te zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Ook als je je stuur draait overigens. Mocht je gekraak of gepiep horen dan zijn het de draagarmen.

Overigens is dit vrij eenvoudig te fixen met vet en een injectienaald. Het probleem zit hem namelijk in het feit dat het vet naar 1 kant loopt in het rubber. Niet perse de draagarmen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:21
ryanator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:47:
[...]

Op de foto’s zie ik alleen dit:

[Afbeelding]

Geen foto van de frunk, wellicht dat hij daar in zit. Auto komt morgen binnen en ga morgen kijken
Bij mij liggen de kabels ook niet op dezelfde plek, ligt er maar aan hoe vaak je ze gebruikt. In mijn geval meestal geen losse kabel nodig, want supercharger.

Ik zou een (generic) type2 en een (werkende!) Tesla UMC kabel met granny adapter verwachten, maar dat is geen wettelijke eis ofzo. In mijn geval zat er ook nog een krachtstroom/3 polige adapter bij de auto (de S kan "eenfasig" tot 32A laden via de UMC)

Heb je haast? Anders zou ik rustig aan doen, de komende maanden zullen ze zeker niet duurder worden.. goedkoper verwacht ik eerder wel..
Jumpman schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:44:
[...]

Alleen voor de eerste eigenaar toch?
Tot 2016/2017 was het lifelong op de auto (tenzij hij in bezit van Tesla komt, die halen SC01 er direct af). Daarna nog een tijdje voor alleen de eerste eigenaar (SC04?).. maar ja, Tesla gaat niet in elk land de RDW registers uitpluizen en het op afstand onklaar maken he... Particulier zou ik gewoon vragen of je het eigenaarsaccount inclusief email mag overnemen bij de koop als ik jou was ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
_Anvil_ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:55:
[...]
Tot 2016/2017 was het lifelong op de auto (tenzij hij in bezit van Tesla komt, die halen SC01 er direct af). Daarna nog een tijdje voor alleen de eerste eigenaar (SC04?).. maar ja, Tesla gaat niet in elk land de RDW registers uitpluizen en het op afstand onklaar maken he... Particulier zou ik gewoon vragen of je het eigenaarsaccount inclusief email mag overnemen bij de koop als ik jou was ;)
Bedankt voor de informatie. Ik heb hem laten gaan en heb een Audi gekocht. Nu opzoek naar een Tesla Model 3 LR voor mijn vriendin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Allen ik heb even een dilemma.

Zojuist wezen kijken bij een model 3, was in principe in goede staat. Wel een paar puntjes waar de lak weg was en wat lichte krasjes. De achterklep had een soort ‘zaag’ achtige beschadiging van 2/3cm lang maar wel nog wit van kleur. Interieur was netjes, op de instap vlekken na. Beetje gebruikerssporen wel.

Nu zaten er 3 barsten in de voorruit. Dit had de verkoper denk ik ook niet door want hij kwam net binnen. We spraken van tevoren een prijs van €18k af. Alleen verkoper Wilde geen korting geven maar gaf wel aan dat het repareren van de barsten voor zijn rekening was. Nu is het me niet helder of daardoor de prijs omhoog gaat als hij dit laat maken Maar laag ging de prijs in ieder geval niet. Verkoper gaf aan dat ik dit zelf met de verzekering kon regelen omdat het dan kosteloos was want ruitschade.

Zelf vind ik dit niet zo lekker om een auto van 18k te kopen en dan door te rijden met 3 sterren in de voorruit. Ik zei dat ik het vanavond liet weten. Wat ik eigenlijk wil doen is melden dat ik hem voor 18k neem maar op voorwaarde dat die ruit gemaakt wordt. Wat denken jullie?

Auto heeft 113k gereden en accu van 87 a 88% volgens m’n berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
ryanator schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:40:

Zojuist wezen kijken bij een model 3, was in principe in goede staat. Wel een paar puntjes waar de lak weg was en wat lichte krasjes. De achterklep had een soort ‘zaag’ achtige beschadiging van 2/3cm lang maar wel nog wit van kleur. Interieur was netjes, op de instap vlekken na. Beetje gebruikerssporen wel.

Nu zaten er 3 barsten in de voorruit. Dit had de verkoper denk ik ook niet door want hij kwam net binnen. We spraken van tevoren een prijs van €18k af. Alleen verkoper Wilde geen korting geven maar gaf wel aan dat het repareren van de barsten voor zijn rekening was. Nu is het me niet helder of daardoor de prijs omhoog gaat als hij dit laat maken Maar laag ging de prijs in ieder geval niet. Verkoper gaf aan dat ik dit zelf met de verzekering kon regelen omdat het dan kosteloos was want ruitschade.

Zelf vind ik dit niet zo lekker om een auto van 18k te kopen en dan door te rijden met 3 sterren in de voorruit. Ik zei dat ik het vanavond liet weten. Wat ik eigenlijk wil doen is melden dat ik hem voor 18k neem maar op voorwaarde dat die ruit gemaakt wordt. Wat denken jullie?

Wat kost een exact vergelijkbaar exemplaar op Gaspedaal of Marktplaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
Ja in principe moet de dealer dat fixen zonder dat de kosten omhoog gaan. Via verzekering doen is eigenlijk fraude want schade heeft eerder plaatsgevonden dan de polis start en dan laat je elke premie betaler mee betalen. Hij heeft zelf ook voorraad verzekering notabene, dus laat hem maar met een nette auto komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Jumpman schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:49:
[...]

Wat kost een exact vergelijkbaar exemplaar op Gaspedaal of Marktplaats?
Rond de 19k zoiets. Blikschade zie je wel niet bij anderen. Moet zeggen dat dit wel echt een nette tesla was hoor, kleine gebruik sporen idd maarja het blijft natuurlijk een 5 jaar gebruikte auto. 113k km en 88% batterij is wel erg netjes voor 18k denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
megabeat schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:52:
Ja in principe moet de dealer dat fixen zonder dat de kosten omhoog gaan. Via verzekering doen is eigenlijk fraude want schade heeft eerder plaatsgevonden dan de polis start en dan laat je elke premie betaler mee betalen. Hij heeft zelf ook voorraad verzekering notabene, dus laat hem maar met een nette auto komen.
Dit idd. Ik zou het vanavond laten weten. Als hij de ruit kan fixen lijkt het me prima denk ik. Had hem dan wss ook wel gekocht. Ik bood nog als alternatief wat korting eraf (200 ofzo) en dan fix ik het zelf met verzekering maar dat was hij ook niet bereid te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Zijn het sterretjes of scheuren? Met sommige scheuren kom je niet eens door de apk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
ryanator schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:52:
[...]

Rond de 19k zoiets. Blikschade zie je wel niet bij anderen. Moet zeggen dat dit wel echt een nette tesla was hoor, kleine gebruik sporen idd maarja het blijft natuurlijk een 5 jaar gebruikte auto. 113k km en 88% batterij is wel erg netjes voor 18k denk ik zo
Dan is daar je antwoord. Goede deal. Zoveel marge hebben ze tegenwoordig niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
megabeat schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:54:
Zijn het sterretjes of scheuren? Met sommige scheuren kom je niet eens door de apk
Flinke sterretjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Jumpman schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:03:
[...]

Dan is daar je antwoord. Goede deal. Zoveel marge hebben ze tegenwoordig niet meer.
Dat ook, verkoper wilde ook echt niet dalen in prijs en hij wist wat hij had. Probeerde nog wat te bluffen met andere afspraken voor iets minder. Maar hij zei al direct dan zou ik daar kijken want ik denk dat je schrikt met wat je voor minder als 18k bij mij ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoe ben je op de 88% gekomen, is dit de eerste Tesla die je bekijkt of heb je er al meer gezien. Ik zou mij zeker in de huidige markt niet al te blind staren op een exemplaar en zeker goed oriënteren om je referentie kader scherp te krijgen.

Tegelijk is het natuurlijk wel zo dat het gaat om je eigen gevoel, als jij het een net exemplaar vind en het 18k waard vind is het goed toch.

[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 20-11-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
revolution-nl schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:44:
Hoe ben je op de 88% gekomen, is dit de eerste Tesla die je bekijkt of heb je er al meer gezien. Ik zou mij zeker in de huidige markt niet al te blind staren op een exemplaar en zeker goed oriënteren om je referentie kader scherp te krijgen.

Tegelijk is het natuurlijk wel zo dat het gaat om je eigen gevoel, als jij het een net exemplaar vind en het 18k waard vind is het goed toch.
EPA rated range (dus 386) delen door wat de Tesla weergeeft. In dit geval was Ier 78% met 266km. Kwam neer op iets van 344km uit m’n hoofd op 100%. Deel dat deel door het geheel (386) en er rolt 88% uit. Dit is hoe Moba bijvoorbeeld accudegradatie berekent. Check de kleine lettertjes maar onderaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Update: verkoper is akkoord maar moet eerst even kijken of het ‘gaat lukken’ met het vullen van de barsten. Hij laat het weten. Hij zei dat er risico is dat het hele glas scheurt en dan dus de deal helemaal niet door kan gaan. Logisch

Dus volgens mij was hij sowieso bang voor dat scenario. In ieder geval moeten de sterretjes toch wel gefixt worden, anders koopt niemand het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ryanator schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:49:
[...]

EPA rated range (dus 386) delen door wat de Tesla weergeeft. In dit geval was Ier 78% met 266km. Kwam neer op iets van 344km uit m’n hoofd op 100%. Deel dat deel door het geheel (386) en er rolt 88% uit. Dit is hoe Moba bijvoorbeeld accudegradatie berekent. Check de kleine lettertjes maar onderaan
Dat is een keurige waarde voor een 2019 inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
revolution-nl schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:52:
[...]

Dat is een keurige waarde voor een 2019 inderdaad!
Vond ik ook. Zie ze overal rond 85/86 met veel meer km. Vond dit dan wel een hele goede. Ook optisch verder, op wat gebruikerssporen (en de ruit) na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nefertem
  • Niet online
Het verrast me eigenlijk dat er geen enkele korting mogelijk was zonder inruil. Ik zit in het zelfde schuitje en ik hoopte eigenlijk dat er nog wat van af te snoepen was. Dank je wel voor je ervaring ryanator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
nefertem schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:30:
Het verrast me eigenlijk dat er geen enkele korting mogelijk was zonder inruil. Ik zit in het zelfde schuitje en ik hoopte eigenlijk dat er nog wat van af te snoepen was. Dank je wel voor je ervaring ryanator.
Dat is echter niet helemaal waar ;) ik kwam een Tesla tegen voor €18.800 en besloot alsnog te bellen en gaf eigenlijk aan dat ik er €18.000 voor over had. Verkoper gaf aan dat dit niet ging lukken aangezien het model in kwestie een Chrome delete had, wat verkoper zelf heeft laten doen en dus voor betaalde.

Gelukkig kreeg hij er nog een binnen op woensdag (vandaag dus) die ik wel mocht meenemen voor €18k. Niet wetende natuurlijk dat hij er zelf nog wat kosten aan krijgt nu vanwege de ruit. Dat eet natuurlijk ook z’n winstmarge wat op. Dus die gebruiksporen neem ik maar voor lief. Overigens was de stof van de speaker ook gescheurd, maar dat lijkt me cosmetisch lastig te fixen

• ZXRY
ryanator schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:40:

Vraag is al beantwoord zo te lezen :)

[ Voor 7% gewijzigd door ZXRY op 21-11-2024 00:16 ]

• wm1234
@ryanator Ik zou hem lekker laten staan, zie mijn verhaal van eerdere pagina's. Ik heb ook veel auto's om die reden laten staan.

Komt nog zoveel aan en echt uniek zijn ze niet. Je moet gewoon wachten tot er eentje langs komt van iemand die er heel netjes op geweest is en die zijn er voldoende.

Om gelijk weer een paar 1000 te investeren is een beetje zonde en fraude plegen is ook niet echt een lekkere start met de verzekering.

• nefertem
  • Niet online
ryanator schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:28:
[...]

Dat is echter niet helemaal waar ;) ik kwam een Tesla tegen voor €18.800 en besloot alsnog te bellen en gaf eigenlijk aan dat ik er €18.000 voor over had. Verkoper gaf aan dat dit niet ging lukken aangezien het model in kwestie een Chrome delete had, wat verkoper zelf heeft laten doen en dus voor betaalde.

Gelukkig kreeg hij er nog een binnen op woensdag (vandaag dus) die ik wel mocht meenemen voor €18k. Niet wetende natuurlijk dat hij er zelf nog wat kosten aan krijgt nu vanwege de ruit. Dat eet natuurlijk ook z’n winstmarge wat op. Dus die gebruiksporen neem ik maar voor lief. Overigens was de stof van de speaker ook gescheurd, maar dat lijkt me cosmetisch lastig te fixen
Ik had meer verwacht aangezien er nog heel veel komen. In september was ik ook gaan kijken bij een handelaar met meerdere tesla's en ik had toen ook al het idee dat er weinig te onderhandelen viel. Het was rond de 22/23 toen voor 62k km en hij was ook op de hoogte van de tesla's die aankomen maar beweerde dat ze dan naar het buitenland gingen zoals tjechie.

ik heb maar besloten om te wachten maar ik had een snellere daling verwacht maar ik vrees het ergste.

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
wm1234 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:35:
@ryanator Ik zou hem lekker laten staan, zie mijn verhaal van eerdere pagina's. Ik heb ook veel auto's om die reden laten staan.

Komt nog zoveel aan en echt uniek zijn ze niet. Je moet gewoon wachten tot er eentje langs komt van iemand die er heel netjes op geweest is en die zijn er voldoende.

Om gelijk weer een paar 1000 te investeren is een beetje zonde en fraude plegen is ook niet echt een lekkere start met de verzekering.
Ik heb hem gisteravond aangegeven dat ik hem graag wil overnemen voor die € 18.000, mits hij de schade in de ruit oplost. Daar ging hij mee akkoord. Links of rechtsom zou hij die toch wel moeten laten maken, anders koopt iemand natuurlijk die Tesla

Overigens valt het qua aanbod wel mee, dit is de enige Tesla maar drie onder de 115.000 kilometers Voor deze prijs. En ik zit ook al heel lang de markt in de gaten te houden. Er zijn er misschien in december zo’n 10.000 vrijgekomen op de markt, maar dat zullen ook Tesla zijn met een lagere kilometerstand en daardoor dus weer een hogere prijs. Het gedeelte dat voor mij iig ‘betaalbaar’ zou zijn is slechts een fractie van het totaalaanbod

[ Voor 21% gewijzigd door ryanator op 21-11-2024 08:14 ]

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
nefertem schreef op donderdag 21 november 2024 @ 01:22:
[...]

Ik had meer verwacht aangezien er nog heel veel komen. In september was ik ook gaan kijken bij een handelaar met meerdere tesla's en ik had toen ook al het idee dat er weinig te onderhandelen viel. Het was rond de 22/23 toen voor 62k km en hij was ook op de hoogte van de tesla's die aankomen maar beweerde dat ze dan naar het buitenland gingen zoals tjechie.

ik heb maar besloten om te wachten maar ik had een snellere daling verwacht maar ik vrees het ergste.
Ik hoop dat ik mis heb, maar ik denk ook dat het redelijk aan stabiliseert zo rond 18/19k voor km standen rondom een ton dan. Bij de garages waar ik contact mee heb gehad waren ze er iig niet bang voor, er is nu ook een heel ander publiek dat naar Tesla’s kijkt omdat het betaalbaar wordt. Wat je voor 18/19k koopt is in dit geval wel een hele goede auto. Waar je normaal nog geen volledig uitgeruste golf van rijdt

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
ZXRY schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:12:
[...]

Vraag is al beantwoord zo te lezen :)
Mits het repareren van de ruit lukt, aangezien er altijd kans is op scheuren. Dan neem ik hem.

• Frank!in
Heb je ook nog een aankoopkeuring laten door een externe garage?

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Frank!in schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:40:
Heb je ook nog een aankoopkeuring laten door een externe garage?
Nee, heb hem ook nog niet. Betwijfel of dat nodig is voor een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:12
Ook een EV heeft onderhoud nodig, banden, onderstel, (interieur) filters etc. Dus e.e.a. laten checken is geen overbodige luxe denk ik.

• Frank!in
Ja dat dacht ik ook. Als ik een interessante Tesla zou vinden, was ik dat wel van plan. Die +/- 100 euro is me dat wel waard op die 18k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:03
Gewoon niet doen, 3 barstjes heeft hij echt wel bij de inkoop gezien.

diskeltische lurker

Pagina: 1 ... 3 ... 23 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.